Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 11 din 8 noiembrie 2004  privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Petre Roman pentru functia de Presedinte al Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 11 din 8 noiembrie 2004 privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Petre Roman pentru functia de Presedinte al Romaniei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.055 din 15 noiembrie 2004
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Koszokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Claudia Miu - prim-magistrat asistent

La data de 6 noiembrie 2004 Biroul Electoral Central a înaintat Curţii Constituţionale, în vederea soluţionãrii, Contestaţia înregistratã la nr. 54/CT din 6 noiembrie 2004, formulatã de Marin Duţã, care priveşte înregistrarea candidaturii domnului Petre Roman pentru funcţia de Preşedinte al României, la alegerile din 28 noiembrie 2004, şi care formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 624F/2004.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 52 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, contestaţiile se soluţioneazã fãrã înştiinţarea pãrţilor, cu participarea numai a judecãtorilor Curţii, pe baza sesizãrii şi a celorlalte documente aflate la dosar.
În cuprinsul contestaţiei, autorul acesteia, domnul Marin Duţã, susţine cã domnul Petre Roman nu poate candida pentru funcţia de Preşedinte al României, întrucât "prin activitatea sa [...] a sãvârşit faptele de trãdare naţionalã, distrugere, jaf, furt [...], transformând industria româneascã [╔] în mormane de fiare". De asemenea, se mai aratã cã domnul Petre Roman "a fost în structurile minoritãţilor care au organizat uciderea soţilor Ceauşescu" şi cã "prin activitatea sa [...] nu a servit România, ci alte puteri". De asemenea, se mai considerã cã "demisia din PD [...] nu dã demnitate şi onoare, ci dezonoare".
Totodatã autorul contestaţiei apreciazã, în esenţã, cã <>Legea nr. 370/2004 şi <>Legea nr. 373/2004 sunt neconstituţionale.
Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul <>art. 28 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, coroborat cu <>art. 113 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, solicitã respingerea contestaţiei ca neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã motivele invocate de autorul contestaţiei sunt simple opinii personale, iar în ceea ce priveşte invocarea neconstituţionalitãţii unor reglementãri legale, aratã cã aceasta nu poate face obiectul contenciosului electoral.

CURTEA,

analizând contestaţia formulatã de domnul Marin Duţã privind înregistrarea candidaturii domnului Petre Roman pentru funcţia de Preşedinte al României, în raport cu prevederile Constituţiei şi ale <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 77/2004 , precum şi concluziile reprezentantului Ministerului Public, reţine urmãtoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, republicatã, ale <>art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi ale <>art. 11 alin. (3) din Legea nr. 370/2004 , Curtea Constituţionalã este competentã sã soluţioneze contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului Petre Roman pentru funcţia de Preşedinte al României.
În esenţã, în motivarea contestaţiei, autorul acesteia susţine cã domnul Petre Roman nu poate candida pentru funcţia de Preşedinte al României, întrucât "prin activitatea sa [...] a sãvârşit faptele de trãdare naţionalã, distrugere, jaf, furt [...]".
Examinând contestaţia, Curtea constatã cã atât condiţiile de eligibilitate, cât şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României sunt prevãzute expres şi limitativ la art. 16 alin. (3), art. 36, 37, art. 40 alin. (3) şi la art. 81 alin. (4) din Constituţie, republicatã, al cãror conţinut este urmãtorul:
- Art. 16 alin. (3): "Funcţiile şi demnitãţile publice, civile sau militare, pot fi ocupate, în condiţiile legii, de persoanele care au cetãţenia românã şi domiciliul în ţarã. Statul român garanteazã egalitatea de şanse între femei şi bãrbaţi pentru ocuparea acestor funcţii şi demnitãţi.";
- Art. 36: "(1) Cetãţenii au drept de vot de la vârsta de 18 ani, împliniţi pânã în ziua alegerilor inclusiv.
(2) Nu au drept de vot debilii sau alienaţii mintal, puşi sub interdicţie, şi nici persoanele condamnate, prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã, la pierderea drepturilor electorale."
- Art. 37: "(1) Au dreptul de a fi aleşi cetãţenii cu drept de vot care îndeplinesc condiţiile prevãzute în articolul 16 alineatul (3), dacã nu le este interzisã asocierea în partide politice, potrivit articolului 40 alineatul (3).;
(2) Candidaţii trebuie sã fi împlinit, pânã în ziua alegerilor inclusiv, vârsta de cel puţin 23 de ani pentru a fi aleşi în Camera Deputaţilor sau în organele administraţiei publice locale, vârsta de cel puţin 33 de ani pentru a fi aleşi în Senat şi vârsta de cel puţin 35 de ani pentru a fi aleşi în funcţia de Preşedinte al României.";
- Art. 40 alin. (3): "Nu pot face parte din partide politice judecãtorii Curţii Constituţionale, avocaţii poporului, magistraţii, membrii activi ai armatei, poliţiştii şi alte categorii de funcţionari publici stabilite prin lege organicã.";
- Art. 81 alin. (4): "Nici o persoanã nu poate îndeplini funcţia de Preşedinte al României decât pentru cel mult douã mandate. Acestea pot fi şi succesive."
Totodatã, potrivit <>art. 10 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, nu pot candida pentru aceastã funcţie persoanele care la data depunerii candidaturii nu îndeplinesc condiţiile prevãzute de art. 37 din Constituţie, republicatã, pentru a fi alese.
Analizând motivele invocate de autorul contestaţiei, Curtea constatã cã acestea nu se regãsesc în cuprinsul prevederilor constituţionale şi legale anterior menţionate. Asemenea motive reprezintã opinii personale ale contestatorului, care, eventual, pot fi avute în vedere cu ocazia exprimãrii votului.
În ceea ce priveşte invocarea de cãtre contestator a neconstituţionalitãţii prevederilor <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, şi ale <>Legii nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, Curtea constatã cã exercitarea controlului posterior de constituţionalitate privind legile sau ordonanţele se poate realiza doar pe calea excepţiei de neconstituţionalitate, neputând face obiectul contenciosului electoral.

Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, republicatã, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al <>art. 18, 37, 38 şi 52 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi al art. 2 alin. (2) şi al <>art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 370/2004 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
HOTĂRĂŞTE:

Respinge contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului Petre Roman pentru funcţia de Preşedinte al României, contestaţie formulatã de domnul Marin Duţã.
Hotãrârea este definitivã şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Prim-magistrat asistent,
Claudia Miu

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016