───────────
*) Conform Tratatului de la Lisabona (TL), Camera Deputaţilor a Parlamentului României primeşte urmãtoarele categorii de documente:
● din partea Comisiei Europene: documente de consultare (conform Protocolului nr. 1 al TL), proiecte de acte legislative şi proiecte de modificãri de acte legislative;
● din partea Parlamentului European: proiecte de acte legislative iniţiate de acesta, proiecte de modificãri ale actelor legislative;
● din partea Consiliului Uniunii Europene: proiecte de acte legislative iniţiate de un grup de state membre, de Curtea de Justiţie, Banca Centralã Europeanã sau Banca Europeanã de Investiţii, precum şi modificãri ale acestor proiecte.
ART. 15
Scrisoarea de sesizare este înregistratã la Direcţia de drept comunitar.
ART. 16
Direcţia de drept comunitar notificã Biroul permanent, conform art. 5 alin. (2).
ART. 17
Biroul permanent transmite propunerea legislativã comisiei sau comisiilor permanente propuse de cãtre Direcţia de drept comunitar, precum şi Comisiei pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor, în termen de 7 zile calendaristice de la data primirii recomandãrilor scrise de la Direcţia de drept comunitar. Biroul permanent poate decide transmiterea propunerii legislative cãtre alte comisii permanente decât cele propuse de Direcţia de drept comunitar.
ART. 18
Transmiterea documentelor se realizeazã simultan cãtre toate comisiile permanente sesizate în fond, precum şi cãtre Comisia pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor.
ART. 19
În cazul în care Biroul permanent nu se întruneşte în termen de 7 zile de la primirea propunerilor scrise de la Direcţia de drept comunitar sau nu ia o decizie, în acest termen, privind transmiterea documentelor şi propunerilor legislative europene, transmiterea se face de cãtre preşedintele Camerei Deputaţilor, cu informarea ulterioarã a Biroului permanent.
ART. 20
Comisiile permanente sesizate urmãresc, în cadrul examinãrii, respectarea principiilor subsidiaritãţii şi proporţionalitãţii.
ART. 21
Examinarea se finalizeazã astfel:
a) în cazul respectãrii principiului subsidiaritãţii, comisia permanentã sesizatã redacteazã un proces-verbal care conţine elemente principale ale dezbaterii, votul exprimat, dacã este cazul, şi constatarea respectãrii principiului subsidiaritãţii. Procesele-verbale sunt transmise spre informare Biroului permanent al Camerei Deputaţilor şi Direcţiei de drept comunitar;
b) în cazul nerespectãrii principiului subsidiaritãţii, comisia permanentã sesizatã redacteazã un proiect de aviz motivat.
ART. 22
În cazul constatãrii nerespectãrii principiului subsidiaritãţii de cãtre o propunere legislativã a Uniunii Europene, subiect al testului subsidiaritãţii, comisia permanentã sesizatã sau Comisia pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor avertizeazã imediat Direcţia de drept comunitar în vederea transmiterii informaţiei cãtre reprezentantul permanent al Camerei Deputaţilor pe lângã Parlamentul European şi comunicãrii acesteia parlamentelor naţionale prin intermediul platformei IPEX, menţionându-se cã avizul motivat se aflã în faza de proiect şi nu reprezintã un punct de vedere oficial al Camerei Deputaţilor.
ART. 23
Comisia permanentã sesizatã transmite proiectul de aviz motivat sau procesul-verbal cãtre Comisia pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor cel mai târziu în a 40-a zi de la primirea scrisorii de sesizare din partea instituţiilor Uniunii Europene.
ART. 24
Comisia pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor dezbate şi redacteazã, dupã caz, urmãtoarele documente:
a) proiectul final de aviz motivat, integrând punctele de vedere exprimate de comisiile permanente, în cazul constatãrii nerespectãrii principiului subsidiaritãţii;
b) o notã de informare la care se ataşeazã procesele-verbale de la comisiile permanente şi procesul-verbal al dezbaterii de la Comisia pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor, în cazul constatãrii respectãrii principiului subsidiaritãţii.
ART. 25
Comisia pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor transmite proiectul final de aviz motivat sau nota de informare cãtre Biroul permanent al Camerei Deputaţilor cel mai târziu în a 47-a zi de la primirea scrisorii de sesizare de la instituţiile Uniunii Europene. Proiectul final de aviz motivat sau nota de informare se transmite Direcţiei de drept comunitar pentru înregistrare.
ART. 26
În cazul proiectului de aviz motivat pentru încãlcarea principiului subsidiaritãţii, Biroul permanent:
a) poate propune includerea pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaţilor, în vederea dezbaterii şi aprobãrii, a proiectului final de aviz motivat. Plenul Camerei Deputaţilor voteazã asupra proiectului final de aviz motivat în prima sa şedinţã de la includerea acestuia pe ordinea de zi, dar nu mai târziu de 56 de zile calendaristice de la primirea scrisorii de sesizare de la instituţiile Uniunii Europene. Avizul motivat se considerã adoptat cu votul majoritãţii deputaţilor prezenţi. Hotãrârea Camerei Deputaţilor de aprobare a avizului motivat se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. Preşedintele Camerei Deputaţilor semneazã avizul motivat şi dispune transmiterea acestuia cãtre instituţiile Uniunii Europene şi cãtre Guvernul României;
b) decide transmiterea avizului motivat, în forma redactatã de Comisia pentru afaceri europene, cãtre Guvernul României şi instituţiile Uniunii Europene. Preşedintele Camerei Deputaţilor semneazã avizul motivat şi dispune transmiterea acestuia cãtre instituţiile Uniunii Europene şi cãtre Guvernul României.
ART. 27
(1) Avizul motivat privind încãlcarea principiului subsidiaritãţii se transmite imediat, de cãtre Direcţia de drept comunitar, reprezentantului permanent al Camerei Deputaţilor la Parlamentul European şi se încarcã pe platforma IPEX.
(2) În cazul respectãrii principiului subsidiaritãţii, Direcţia de drept comunitar comunicã prin intermediul platformei IPEX încheierea procesului de examinare şi conformarea privind respectarea principiului subsidiaritãţii.
ART. 28
În cazul în care în timpul examinãrii respectãrii principiului subsidiaritãţii se degajã observaţii sau recomandãri privind conţinutul propunerii legislative, Camera Deputaţilor poate decide exprimarea unei opinii dupã o procedurã identicã cu cea prevãzutã în cap. III.
CAP. III
Examinarea parlamentarã a proiectelor de acte legislative şi a documentelor de consultare ale Comisiei Europene privind fondul propunerilor
ART. 29
Camera Deputaţilor primeşte proiectele de acte legislative ale Comisiei Europene, Parlamentului European şi ale Consiliului Uniunii Europene, rezoluţiile legislative ale Parlamentului European şi poziţiile Consiliului Uniunii Europene, documentele de consultare ale Comisiei Europene.
ART. 30
Direcţia de drept comunitar înregistreazã toate documentele primite de la instituţiile Uniunii Europene.
ART. 31
Direcţia de drept comunitar notificã Biroul permanent conform art. 5 alin. (2).
ART. 32
(1) Biroul permanent sesizeazã comisiile permanente şi Comisia pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor în vederea examinãrii fondului proiectelor de acte legislative şi a documentelor de consultare prioritare selectate de Direcţia de drept comunitar. Biroul permanent poate decide sesizarea şi a altor comisii permanente decât cele propuse de Direcţia de drept comunitar.
(2) Biroul permanent stabileşte, pe baza propunerii Direcţiei de drept comunitar, termenele pentru finalizarea şi redactarea proiectelor de opinii.
ART. 33
Transmiterea documentelor se realizeazã simultan, cãtre toate comisiile sesizate pe fond, precum şi cãtre Comisia pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor.
ART. 34
Comisiile permanente sesizate şi Comisia pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor pot decide sã examineze şi alte propuneri legislative şi documente de consultare decât cele aflate în lista de documente prioritare semnalate de Direcţia de drept comunitar. Când o comisie decide examinarea unei alte propuneri în afara listei cu documente prioritare, aceasta notificã Biroului permanent şi informeazã Direcţia de drept comunitar în vederea înregistrãrii.
ART. 35
Fiecare comisie permanentã, precum şi Comisia pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor îşi organizeazã procesul de examinare şi audieri ţinând cont de termenele fixate. În funcţie de modificãrile survenite în calendarul estimat de adoptare în cadrul instituţiilor Uniunii Europene, dupã consultarea cu Departamentul pentru afaceri europene din cadrul Guvernului şi cu reprezentantul permanent al Camerei Deputaţilor pe lângã Parlamentul European, comisiile sesizate pot solicita Biroului permanent schimbarea termenelor iniţiale pentru finalizarea proiectului de opinie.
ART. 36
Comisia pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor solicitã Departamentului pentru afaceri europene din cadrul Guvernului şi/sau Ministerului Afacerilor Externe poziţia iniţialã a Guvernului privind proiectul de act legislativ sau document de consultare. Informaţiile puse la dispoziţie de cãtre Departamentul pentru afaceri europene şi/sau Ministerul Afacerilor Externe sunt transmise imediat comisiilor permanente sesizate.
ART. 37
În timpul procesului de examinare, comisiile permanente sesizate şi Comisia pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor pot solicita Departamentului pentru afaceri europene, ministerelor de linie sau agenţiilor guvernamentale informaţiile pe care le considerã relevante pentru examinare.
ART. 38
Comisiile permanente sesizate redacteazã un proiect de opinie privind fondul documentului examinat şi îl transmit Comisiei pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor într-un timp util pentru a permite acesteia sã redacteze proiectul final de opinie, nu mai târziu de 5 zile lucrãtoare înainte de termenul fixat, împreunã cu procesele-verbale ale dezbaterilor şi audierilor şi/sau cu raportul pe baza cãruia s-a adoptat proiectul de opinie.
ART. 39
Comisia pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor redacteazã proiectul final de opinie, integrând punctele de vedere ale comisiilor permanente sesizate, pe care îl transmite Biroului permanent, la termenul fixat.
ART. 40
Biroul permanent poate decide supunerea proiectului final de opinie aprobãrii plenului Camerei Deputaţilor sau transmiterea directã a opiniei, în forma redactatã de Comisia pentru afaceri europene, cãtre instituţiile Uniunii Europene şi cãtre Guvernul României. În cazul supunerii votului plenului Camerei Deputaţilor, proiectul final de opinie se considerã adoptat cu votul majoritãţii deputaţilor prezenţi. Hotãrârea Camerei Deputaţilor de aprobare a opiniei se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. Preşedintele Camerei Deputaţilor semneazã opinia şi dispune transmiterea acesteia cãtre instituţiile Uniunii Europene şi cãtre Guvernul României.
ART. 41
Comisia pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor şi comisiile permanente sesizate urmãresc în continuare evoluţia procesului de negociere în cadrul instituţiilor Uniunii Europene şi documentele succesive care pot fi adoptate în cursul acestui proces (proiecte de acte legislative modificate, rezoluţii legislative ale Parlamentului European, poziţii ale Consiliului).
ART. 42
În cazul unor evoluţii sau amendamente semnificative, Comisia pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor şi comisiile permanente sesizate în primã instanţã pot decide continuarea examinãrii. Comisia care decide redeschiderea examinãrii înştiinţeazã imediat celelalte comisii sesizate iniţial, notificã Biroului permanent şi informeazã Direcţia de drept comunitar în vederea înregistrãrii.
ART. 43
Pentru proiectul de opinie redactat conform art. 42 se utilizeazã procedura de adoptare şi transmitere descrisã la art. 36-40.
ART. 44
Pânã la modificarea şi completarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciilor Camerei Deputaţilor, pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentei hotãrâri, atribuţiile Departamentului de studii parlamentare şi drept comunitar, Departamentului legislativ şi ale Departamentului secretariatului tehnic vor fi stabilite prin ordin al secretarului general al Camerei Deputaţilor.
ART. 45
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, hotãrârea Biroului permanent al Camerei Deputaţilor privind procedura de lucru şi mecanismul decizional pentru exercitarea controlului parlamentar asupra proiectelor de acte legislative ale Uniunii Europene, în temeiul prevederilor Tratatului de la Lisabona privind rolul parlamentelor naţionale, îşi înceteazã aplicabilitatea.
Aceastã hotãrâre a fost adoptatã în şedinţa Camerei Deputaţilor din 19 aprilie 2011, cu respectarea dispoziţiilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
IOAN OLTEAN
Bucureşti, 19 aprilie 2011.
Nr. 11.
------