Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 102 din 30 ianuarie 2003  privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 102 din 30 ianuarie 2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 129 din 27 februarie 2003
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 5 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prevederile prezentei hotãrâri stabilesc condiţiile de introducere pe piata a produselor pentru construcţii, denumite în continuare produse.
ART. 2
În sensul prezentei hotãrâri, urmãtorii termeni se definesc dupã cum urmeazã:
a) agrement tehnic pentru produs - specificaţie tehnica ce exprima o evaluare tehnica favorabilã a adecvarii unui produs la utilizarea preconizata, bazatã pe satisfacerea cerinţelor esenţiale aplicabile construcţiei în care produsul urmeazã a fi utilizat;
b) atestarea conformitatii produselor pentru construcţii - sistem procedural prin care este evaluatã şi stabilitã conformitatea produselor pentru construcţii cu specificaţiile tehnice aplicabile, în vederea aplicãrii marcajului de conformitate;
c) construcţii - orice obiect care este construit sau rezulta din operaţii şi/sau lucrãri de construcţii şi este fixat de pãmânt, termenul desemnând atât clãdirile, cat şi lucrãrile de inginerie civilã;
d) documente tehnice directoare - ghiduri, regulamente şi proceduri emise în temeiul prezentei hotãrâri şi în scopul aplicãrii acesteia;
e) familie de produse - grup de produse generice care au utilizãri prevãzute similare, cum ar fi: finisaje pentru pereţi interiori sau învelitori de acoperis;
f) ghid - reglementare care cuprinde metode şi procedee detaliate de satisfacere a cerinţelor aplicate;
g) laboratoare de încercãri în domeniul produselor pentru construcţii - laboratoare care mãsoarã, examineazã, incearca, etaloneaza sau determina caracteristicile ori performanţele produselor;
h) organe de control - organe ale administraţiei publice centrale care rãspund de supravegherea pieţei produselor pentru construcţii;
i) organism de inspecţie în domeniul produselor pentru construcţii - organisme independente, având organizarea şi personalul cu competenta şi integritatea necesare pentru a executa, conform unor criterii specificate, funcţii precum: evaluarea, recomandarea acceptãrii şi auditul ulterior al operaţiilor de control al producţiei realizate de producãtor, precum şi esantionarea şi evaluarea produselor conform criteriilor specificate;
j) persoana responsabilã cu introducerea pe piata - persoana juridicã sau fizica cu sediul pe teritoriul României, care reprezintã prima veriga pe piata produselor pentru construcţii pentru un produs individualizat; aceasta poate fi, dupã caz, producãtorul, reprezentantul autorizat al producãtorului sau importatorul;
k) piata produselor pentru construcţii - intreaga arie acoperitã de lantul de distribuţie a produselor pentru construcţii pe teritoriul României, de la persoana responsabilã cu introducerea pe piata la consumatorul final, inclusiv santierele de construcţii;
l) produs pentru construcţii - orice produs fabricat în scopul de a fi incorporat în mod permanent în construcţii, termenul desemnând materiale, elemente şi componente, individuale sau alcatuind un set, inclusiv pentru sisteme prefabricate sau instalaţii, plasate pe piata în forma în care urmeazã a fi încorporate, asamblate, aplicate sau instalate în construcţii prin operaţii/lucrãri de construcţii;
m) produs generic - denumirea unui grup de produse pentru construcţii la modul general, pentru intreaga piata europeanã sau internationala, cum ar fi: tapete în suluri pentru pereţi, care fac parte din familia finisajelor pentru pereţi interiori;
n) produs individualizat - produs pentru construcţii provenit de la un producãtor individualizat, respectiv produsul cãruia i se aplica marcajul de conformitate CS sau CE;
o) specificaţie tehnica - document care stabileşte caracteristicile unui produs, cum ar fi niveluri de calitate, performanta, securitate sau dimensiuni, inclusiv cerinţe care se aplica produsului cu privire la denumirea sub care acesta este comercializat, terminologie, simboluri, încercãri şi metode de încercare, ambalare, marcare sau etichetare şi proceduri pentru evaluarea conformitatii;
p) utilizare preconizata - rol sau funcţie care urmeazã a fi îndeplinitã de produs pentru satisfacerea cerinţelor esenţiale ale construcţiei.

CAP. 2
Introducerea pe piata a produselor

ART. 3
Se admite introducerea pe piata a produselor numai dacã sunt adecvate pentru utilizarile preconizate, încât construcţiile în care urmeazã a fi încorporate, asamblate, aplicate sau instalate, dacã sunt corect proiectate şi executate, pot sa satisfacã cerinţele esenţiale ale construcţiilor prevãzute în anexa nr. 1.
ART. 4
(1) În cazul în care produselor le sunt aplicabile şi alte reglementãri, care se referã la alte aspecte şi care impun, de asemenea, aplicarea marcajului de conformitate CS sau CE, acest marcaj trebuie sa indice conformitatea produselor cu prevederile tuturor reglementãrilor aplicabile.
(2) Dacã totuşi unele dintre aceste reglementãri lasa la alegerea producãtorului, pentru o perioada tranzitorie specificatã în acestea, procedura ce urmeazã a fi respectata în privinta marcajului de conformitate CS sau CE, existenta marcajului va indica numai conformitatea cu reglementãrile respectate de producãtor, acesta trebuind sa înscrie pe documentele care însoţesc produsul indicativele de referinta ale reglementãrilor respectate.
(3) Autoritãţile publice pot reglementa cerinţe specifice de protecţie a sãnãtãţii şi integritãţii fizice a persoanelor şi, în special, a lucrãtorilor care utilizeazã produsele. Respectivele reglementãri nu pot aduce modificãri care contravin prevederilor prezentei hotãrâri.
ART. 5
(1) Cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1 sunt aplicabile numai construcţiilor şi pot influenta caracteristicile tehnice ale unui produs. Unei construcţii îi pot fi aplicabile una, mai multe sau toate cerinţele esenţiale; acestea trebuie respectate pe perioada de viata a construcţiei rezonabila din punct de vedere economic.
(2) Pentru evaluarea exactã şi unitarã a diferenţelor posibile determinate de condiţiile geografice sau climatice ori de modul tradiţional de viata, precum şi de nivelurile diferite de protecţie ce pot fi predominante pe plan naţional, regional sau local, clasele şi sistemele de clasificare pentru cerinţele esenţiale, adoptate la nivel european, se utilizeazã conform ghidurilor prevãzute la alin. (3) şi/sau altor documente tehnice directoare.
(3) Cerinţele esenţiale vor fi transpuse de cãtre Consiliul Tehnic Permanent pentru Construcţii, denumit în continuare Consiliu, într-o forma concretã, reprezentând interpretarea lor în termeni tehnici la nivelul pãrţilor/elementelor de construcţii şi la nivelul produselor şi caracteristicilor implicate, în cadrul unor ghiduri de interpretare a cerinţelor esenţiale. Aceste ghiduri vor fi utilizate ca referinte tehnice la elaborarea şi/sau recunoaşterea specificatiilor tehnice, prevãzute la art. 7 alin. (3), precum şi pentru reglementãrile tehnice în construcţii.
(4) Caracteristicile tehnice ale produselor, care reflecta adecvarea lor la utilizarile preconizate, se definesc concret şi în termeni de performanta în specificaţii tehnice.
ART. 6
(1) Pentru produsele menţionate la art. 3 se accepta prezumţia ca ele sunt adecvate pentru utilizarile preconizate, permitand construcţiilor la care sunt folosite, cu condiţia ca cele din urma sa fie corect proiectate şi executate, sa satisfacã cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1, atunci când produsele respective poarta marcajul naţional de conformitate CS sau marcajul european de conformitate CE, care indica satisfacerea prevederilor prezentei hotãrâri, inclusiv procedurile de evaluare a conformitatii prevãzute în cap. V, precum şi, dacã este cazul, procedura prevãzutã în cap. IV.
(2) Marcajul naţional de conformitate CS, prevãzut în anexa nr. 2 la <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, se aplica la produse fabricate în România şi în tari din afarã Uniunii Europene.
(3) Marcajul european de conformitate CE, prevãzut în anexa nr. 3 la <>Legea nr. 608/2001 , este recunoscut în cazul în care acesta este aplicat pe produse fabricate în statele membre ale Uniunii Europene.
(4) Modelele pentru marcajele de conformitate CS şi CE, prevãzute la alin. (2) şi (3), se completeazã cu prevederile art. 34.
ART. 7
(1) Pot fi introduse pe piata şi utilizate în scopurile prevãzute, fãrã alte restrictii legale, numai produsele care poarta marcajul de conformitate CS sau CE.
(2) Marcajul de conformitate CS indica faptul ca produsele sunt conforme cu specificaţiile tehnice relevante, recunoscute ca referinte în acest scop conform prevederilor cap. III, care pot fi:
a) standarde naţionale ce transpun standarde europene armonizate din domeniul produselor pentru construcţii, ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene; sau
b) agremente tehnice pentru produs, eliberate conform procedurii prevãzute la cap. IV; sau
c) alte specificaţii tehnice prevãzute la art. 14, dacã nu exista specificaţii tehnice armonizate, denumite alte specificaţii tehnice recunoscute.
(3) În sensul prezentei hotãrâri, standardele şi agrementele tehnice sunt considerate specificaţii tehnice, iar standardele şi agrementele tehnice prevãzute la alin. (2) lit. a) şi b) sunt denumite generic specificaţii tehnice armonizate.
ART. 8
(1) Lista cuprinzând familiile de produse care, în temeiul prezentei hotãrâri, trebuie sa poarte marcajul de conformitate CS sau CE este prevãzutã în anexa nr. 2.
(2) Lista prevãzutã în anexa nr. 2 va fi actualizatã periodic, prin corelare cu lista prevãzutã la art. 13, prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 9
Atunci când un producãtor sau reprezentantul sau autorizat nu a aplicat ori a aplicat doar parţial specificaţiile tehnice prevãzute la art. 7 alin. (2), iar acestea prevãd pentru atestarea conformitatii produselor sistemele definite la art. 30 lit. E şi F, produsele respective pot fi introduse pe piata dupã ce conformitatea este atestata prin procedura prevãzutã la art. 30 lit. E.
ART. 10
(1) Marcajul de conformitate CS semnifica faptul ca produsele satisfac cerinţele art. 7 alin. (2) şi ale art. 13.
(2) Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit în România are responsabilitatea pentru aplicarea marcajului de conformitate CS pe produs, pe o eticheta ataşatã produsului, pe ambalaj sau pe documentele comerciale insotitoare, potrivit prevederilor cap. V.
(3) În cazul produselor introduse pe piata cu marcajul de conformitate CE aplicat, persoana responsabilã cu introducerea pe piata are obligaţia sa detina şi sa prezinte la cererea autoritãţilor de control documentele doveditoare privind atestarea conformitatii, inclusiv specificaţia tehnica de referinta, în copie, şi o traducere în limba romana.
ART. 11
(1) Este interzisã obstructionarea, prin reglementãri impuse de autoritãţi publice sau de organisme private abilitate de cãtre autoritãţi ori aflate în poziţie de monopol, a liberei circulatii sau a folosirii în scopurile prevãzute a produselor care satisfac prevederile prezentei hotãrâri.
(2) Reglementãrile existente şi cele care vor fi promovate ulterior, indiferent de nivelul de aprobare, care conţin dispoziţii referitoare la fabricarea, comercializarea sau utilizarea produselor, trebuie sa fie armonizate pe baza prevederilor prezentei hotãrâri şi a celor stabilite prin documentele tehnice directoare, în sensul art. 2 lit. d).
(3) Reglementãrile care conţin prevederi referitoare la niveluri de performanta impuse construcţiilor şi/sau produselor trebuie sa fixeze aceste niveluri numai în cadrul clasificarilor precizate conform art. 5 alin. (2), putând folosi, dupã caz, toate clasele, o parte din ele sau o singura clasa.
(4) Atunci când reglementãrile implica referiri la standarde sau la alte specificaţii ori documente tehnice, referintele trebuie sa fie numai de natura celor prevãzute la art. 12 alin. (2).

CAP. 3
Specificaţii tehnice de referinta şi documente tehnice directoare

ART. 12
(1) Referintele pentru conformitatea produselor şi aplicarea marcajului de conformitate CS sunt specificaţiile tehnice prevãzute la art. 7 alin. (2), ale cãror indicative sunt publicate potrivit prevederilor art. 13.
(2) Pentru alinierea reglementãrilor potrivit cerinţelor prezentei hotãrâri se vor utiliza ca referinte, în plus fata de specificaţiile tehnice menţionate la alin. (1), standardele şi documentele tehnice directoare de felul celor prezentate mai jos, ale cãror indicative sunt publicate potrivit prevederilor art. 13:
a) standardele naţionale care transpun standardele europene referitoare la terminologie, metode de încercare sau alte metode de lucru, care servesc la aplicarea specificatiilor tehnice armonizate;
b) standardele naţionale care transpun standardele europene ce trateazã proiectarea şi execuţia construcţiilor;
c) ghidurile prevãzute la art. 5 alin. (3);
d) regulamentele specifice cu privire la clasificari, proceduri şi alte cerinţe, stabilite la nivel european şi acceptate de România;
e) alte documente tehnice româneşti care transpun documente relevante elaborate la nivel comunitar, precum ghidurile pentru agrementele tehnice europene, ghidurile şi comunicãrile Comisiei CE etc.
ART. 13
(1) Specificaţiile tehnice şi documentele tehnice directoare recunoscute ca referinte în domeniul reglementat de prezenta hotãrâre sunt prevãzute în Lista specificatiilor tehnice şi a documentelor tehnice directoare de referinta în domeniul produselor pentru construcţii şi al construcţiilor, care se aproba prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Lista prevãzutã la alin. (1) se elaboreazã şi se actualizeazã periodic de cãtre Consiliul prevãzut la art. 49, pe mãsura ce diferitele categorii de documente se adopta de cãtre organizaţiile investite cu atribuţii în acest sens şi potrivit prevederilor art. 15.
ART. 14
(1) Prin alte specificaţii tehnice, la care se face referire în art. 7 alin. (2) lit. c), se înţelege urmãtoarele:
a) standarde naţionale referitoare la produse, altele decât cele prevãzute la art. 7 alin. (2) lit. a);
b) agremente tehnice în construcţii, definite şi eliberate în temeiul <>Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificãrile ulterioare.
(2) Astfel de specificaţii tehnice pot fi luate în considerare pentru recunoaştere ca referinte, din initiativa autoritãţilor competente sau a Consiliului, numai în absenta specificatiilor tehnice armonizate.
(3) Specificaţiile tehnice prevãzute la alin. (1) sunt supuse procedurii de recunoaştere prevãzute la art. 15, iar indicativele celor acceptate vor fi incluse în lista prevãzutã la art. 13.
ART. 15
(1) În vederea recunoaşterii ca referinte în domeniul prezentei hotãrâri, textul integral al specificatiilor tehnice prevãzute la art. 14 este examinat şi evaluat în raport cu prevederile ghidurilor prevãzute la art. 5 alin. (3) de cãtre Consiliu, care decide asupra acceptãrii specificatiilor tehnice, dacã respectarea acestora poate sa asigure prezumţia de conformitate cu cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1.
(2) Din initiativa autoritãţilor competente prevãzute la art. 47 sau a Consiliului, atunci când acestea considera ca specificaţii tehnice naţionale recunoscute deja nu mai îndeplinesc condiţiile necesare pentru prezumţia de conformitate cu cerinţele esenţiale, specificaţiile tehnice respective sunt resupuse analizei Consiliului, care decide menţinerea sau retragerea recunoaşterii acordate; decizia este adusã la cunostinta tuturor autoritãţilor şi entitatilor interesate.
(3) Procedura prevãzutã la alin. (1) este valabilã şi pentru celelalte categorii de standarde şi documente tehnice, dacã se considera ca acestea nu mai corespund în raport cu cerinţele esenţiale.
ART. 16
(1) Agrementul tehnic pentru produs (ATP), instrumentul naţional care transpune agrementul tehnic european, este solicitat şi acordat în situaţiile şi conform regulilor procedurale şi tehnice prevãzute în cap. IV.
(2) Agrementele tehnice pentru produs se accepta de drept ca referinte pentru produsele acoperite de agrementele respective, iar indicativele lor se includ în lista prevãzutã la art. 13.
(3) Agrementele tehnice europene, eliberate în oricare stat membru al Uniunii Europene, se accepta ca referinte pentru produsele acoperite de agrementele respective. Agrementele tehnice europene se traduc şi se adopta, pe baza unei metodologii care va fi elaborata de cãtre Consiliu ca document tehnic director, iar indicativele lor se includ în lista prevãzutã la art. 13.
ART. 17
Documentele tehnice directoare, prevãzute la art. 12 alin. (2) lit. c), d) şi e), se elaboreazã, din initiativa autoritãţilor competente, de cãtre Consiliu sau de alte organizaţii ori organisme abilitate în acest sens şi se aproba prin ordine comune ale ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei şi ministrului industriei şi resurselor şi/sau ministrului administraţiei publice, dupã caz.
ART. 18
Regulile de procedura privind elaborarea şi/sau recunoaşterea diferitelor categorii de referinte tehnice, precum şi cele referitoare la derularea relaţiilor şi a schimbului de informaţii dintre autoritãţile publice/instituţiile implicate în aceste activitãţi se stabilesc şi se aproba ca documente tehnice directoare.

CAP. 4
Agrementul tehnic pentru produs

ART. 19
(1) Agrementul tehnic pentru produs poate fi acordat pentru produsele prevãzute la art. 6 alin. (2), aflate în urmãtoarele situaţii:
a) produse pentru care nu exista nici standarde, în sensul art. 7 alin. (2) lit. a), nici alte specificaţii tehnice recunoscute, în sensul art. 14 alin. (1) lit. a);
b) produse care se abat în mod semnificativ de la specificaţiile tehnice prevãzute la lit. a).
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica la acordarea unui agrement tehnic pentru produs şi atunci când pentru produsul respectiv este începutã elaborarea unui standard naţional, dacã exista deja un ghid pentru agrementul tehnic pentru produs corespunzãtor acelui produs. Valabilitatea acestui agrement tehnic este limitatã pana la intrarea în vigoare a standardului naţional.
(3) Durata de valabilitate a agrementului tehnic pentru produs este de maximum 5 ani, cu posibilitatea de prelungire a acesteia, dar nu mai mult de 2 ani.
ART. 20
(1) Agrementele tehnice pentru produs se întocmesc, potrivit prevederilor art. 22 şi 23, de cãtre organisme specializate cu sediul în România, abilitate în acest scop de autoritãţile competente şi denumite în continuare organisme de agrementare ATP.
(2) Agrementul tehnic pentru produs se elibereazã de cãtre Consiliu pentru un produs individualizat, la solicitarea producãtorului sau a reprezentantului sau autorizat, dupã aprobarea acestuia de Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei. Derogarile de la prevederile art. 19 alin. (1) se stabilesc de cãtre Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
(3) Costurile generate de elaborarea agrementelor tehnice pentru produs se stabilesc de organismele de agrementare ATP şi se suporta de solicitant.
ART. 21
(1) Abilitarea organismelor de agrementare ATP prevãzute la art. 20 alin. (2) se face în urma unei evaluãri specifice, iar lista organismelor abilitate se stabileşte prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei sau, dupã caz, prin ordin comun al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei şi al altor autoritãţi interesate, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În vederea abilitarii, organismele de agrementare ATP trebuie sa satisfacã cerinţele prezentei hotãrâri, în special urmãtoarele criterii generale de capabilitate:
a) evaluarea adecvarii la utilizare a unor produse noi pe baza cunoştinţelor ştiinţifice şi practice;
b) luarea deciziilor impartiale în raport cu interesele producãtorilor implicaţi sau ale reprezentanţilor acestora; şi
c) corelarea contribuţiilor tuturor pãrţilor interesate într-o evaluare echilibrata.
(3) Procedura de abilitare a organismelor de agrementare ATP se elaboreazã de cãtre Consiliu, ca document tehnic director.
ART. 22
(1) Agrementul tehnic pentru produs se bazeazã pe examinari, încercãri şi pe o evaluare a produsului bazatã pe ghidurile de interpretare prevãzute la art. 5 alin. (3) şi pe ghidurile pentru agrementul tehnic pentru produs, prevãzute la art. 24, referitoare la acel produs sau la familia de produse corespunzãtoare.
(2) Dacã ghidurile prevãzute la art. 24 nu exista, agrementul tehnic pentru produs se poate elabora prin referire la cerinţele esenţiale şi la ghidurile de interpretare a acestora, cu evaluarea produsului adoptatã în comun de toate organismele de agrementare ATP. Dacã organismele de agrementare ATP nu pot cãdea de acord, cazul se transfera spre soluţionare Consiliului.
ART. 23
(1) O cerere pentru un agrement tehnic pentru produs poate fi facuta de un producãtor sau de reprezentantul sau autorizat numai unui singur organism de agrementare ATP.
(2) Organismele de agrementare ATP iniţiazã şi deruleazã procedurile de agrementare sub coordonarea Consiliului.
(3) Regulile comune de procedura pentru solicitarea, elaborarea şi acordarea agrementului tehnic armonizat şi formatul de prezentare al acestuia vor fi stabilite într-un regulament specific, elaborat de Consiliu, ca document tehnic director.
(4) Sub coordonarea Consiliului, organismele de agrementare ATP trebuie sa îşi acorde unul altuia tot sprijinul necesar.
(5) Organismele de agrementare ATP tiparesc agrementele tehnice elaborate şi comunica indicativele acestora organismelor notificate interesate. La cererea unui organism de agrementare, acestuia i se transmite setul complet de documente care susţin agrementul acordat.
ART. 24
(1) La propunerea Consiliului, Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei stabileşte domeniile în care se pot elabora ghiduri pentru agrementul tehnic pentru produs, care vor corespunde domeniilor în care exista ghiduri pentru agremente tehnice europene şi/sau în care au fost acordate agremente tehnice europene fãrã ghiduri.
(2) Ghidurile pentru agrementul tehnic pentru produs privind un produs sau o familie de produse vor conţine, în special, urmãtoarele:
a) lista ghidurilor de interpretare, prevãzute la art. 5 alin. (3), relevante în materie;
b) cerinţele specifice pentru produse, în sensul cerinţelor esenţiale prevãzute în anexa nr. 1;
c) metodele de încercare;
d) metoda de evaluare şi interpretare a rezultatelor încercãrilor;
e) procedurile de inspecţie şi atestare a conformitatii, în sensul cap. V;
f) perioada de valabilitate a agrementului tehnic pentru produs.
(3) Ghidurile pentru agrementul tehnic pentru produs se elaboreazã de cãtre Consiliu şi se aproba ca documente tehnice directoare. Consiliul pune aceste ghiduri la dispoziţia utilizatorilor contra cost.

CAP. 5
Atestarea conformitatii produselor şi marcajul naţional de conformitate CS

ART. 25
Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat, persoana juridicã cu sediul în România, rãspunde de conformitatea produsului cu specificaţia tehnica de referinta relevanta şi de aplicarea şi utilizarea marcajului de conformitate CS.
ART. 26
(1) Rãspunderea pentru conformitatea produselor impune ca:
a) pentru toate produsele producãtorul sa dispunã de un sistem de control intern al producţiei apt sa asigure ca producţia este conformã cu specificaţiile tehnice relevante; sau b) pentru anumite produse, pe lângã sistemul de control intern al producţiei, sa intervinã un organism de certificare notificat pentru a evalua şi a supraveghea controlul producţiei sau produsul.
(2) Sistemul de control intern al producţiei exercitat permanent de producãtor trebuie sa conţinã toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de producãtor, documentate în mod sistematic sub forma unor politici şi proceduri scrise. Documentaţia scrisã asupra sistemului de control intern al producţiei trebuie sa asigure stabilirea corespondentei cu elementele aplicabile ale unui sistem de asigurare a calitãţii, selectate pe baza standardelor din familia ISO 9000, şi sa permitã verificarea realizãrii caracteristicilor cerute pentru produs şi a modului efectiv de operare a sistemului de control intern al producţiei.
ART. 27
(1) Conformitatea produselor este evaluatã numai în raport cu specificaţiile tehnice, utilizându-se sisteme de atestare a conformitatii alcãtuite pe baza unor metode de control şi evaluare specifice acestui domeniu, potrivit prevederilor prezentei hotãrâri.
(2) Metodele specifice pentru controlul şi evaluarea conformitatii produselor sunt urmãtoarele:
a) încercãri iniţiale de tip ale produsului, de cãtre producãtor sau de un organism notificat;
b) încercãri pe esantioane prelevate de la locul producţiei potrivit unui plan de încercãri prestabilit, de cãtre producãtor sau de un organism notificat;
c) încercãri prin sondaj pe esantioane prelevate de la locul producţiei, de pe piata sau dintr-un şantier, de cãtre producãtor sau de un organism notificat;
d) încercãri pe esantioane prelevate dintr-un lot pregãtit pentru livrare sau deja livrat, de cãtre producãtor sau de un organism notificat;
e) controlul intern al producţiei;
f) inspecţia iniţialã a locului de producţie şi a controlului intern al producţiei, de cãtre un organism notificat;
g) supravegherea, aprecierea şi evaluarea continua a controlului intern al producţiei, de cãtre un organism notificat.
ART. 28
(1) Sistemele de atestare care pot fi utilizate sunt cele prevãzute la art. 30. Sistemul aplicabil unui anumit produs sau unei familii de produse determinate este stabilit de Consiliu prin regulament specific, elaborat ca document tehnic director, şi se prevede în specificaţiile tehnice de referinta pentru produsele respective.
(2) Sistemele indicate prin regulamentul menţionat la alin. (1) se stabilesc astfel încât pentru fiecare situaţie sa fie impus sistemul cel mai puţin oneros posibil care sa fie compatibil cu cerinţele de securitate, pe baza urmãtoarelor criterii:
a) importanta rolului produsului în raport cu cerinţele esenţiale, în special cele legate de sãnãtate şi securitate;
b) natura produsului;
c) incidenta pe care variatia caracteristicilor produsului o poate avea asupra functionalitatii sale;
d) probabilitatea de aparitie a defectelor în timpul fabricaţiei produsului.
ART. 29
(1) Procedurile aferente sistemelor prevãzute la art. 30, care conduc la rezultate pozitive, se finalizeazã cu întocmirea unui document ce poate fi, dupã caz:
a) în situaţiile prevãzute la art. 26 alin. (1) lit. a), o declaraţie de conformitate CS pentru produs, întocmitã de cãtre producãtor sau reprezentantul sau autorizat, în urma aplicãrii sistemelor de atestare a conformitatii prevãzute la lit. C, D, E şi F ale art. 30; sau
b) în situaţiile prevãzute la art. 26 alin. (1) lit. b), un certificat de conformitate CS pentru un sistem de control şi supraveghere a producţiei sau pentru produs, eliberat de cãtre un organism de certificare notificat, în urma aplicãrii sistemelor de atestare a conformitatii prevãzute la lit. A, B şi C ale art. 30.
(2) În situaţia prevãzutã la art. 6 alin. (3), documentele de atestare corespondente vor fi Declaraţia de conformitate CE sau, respectiv, Certificatul de conformitate CE.
ART. 30
Sistemele de atestare a conformitatii produselor se definesc în funcţie de repartizarea sarcinilor între producãtor şi organismele notificate şi se codifica într-o notatie numericã de la 1 la 4, exprimand nivelul de exigenta în ordine descrescãtoare, dupã cum urmeazã:
A. Sistem 1+: Certificarea conformitatii produsului de cãtre un organism de certificare notificat, pe baza urmãtoarelor sarcini efectuate de producãtor şi de organisme notificate:
1. sarcinile producãtorului:
a) controlul intern al producţiei;
b) încercãri pe esantioane prelevate de la locul producţiei dupã un plan de încercãri prestabilit;
2. sarcinile organismelor notificate:
a) încercãri iniţiale de tip ale produsului;
b) inspecţia iniţialã a locului de producţie şi a controlului intern al producţiei;
c) supravegherea continua, evaluarea şi acceptarea controlului intern al producţiei;
d) încercãri prin sondaj pe esantioane prelevate de la locul producţiei, de pe piata sau de pe santiere.
B. Sistem 1: Certificarea conformitatii produsului de cãtre un organism de certificare notificat, pe baza urmãtoarelor sarcini efectuate de producãtor şi de organisme notificate:
1. sarcinile producãtorului:
a) controlul intern al producţiei;
b) încercãri pe esantioane prelevate de la locul producţiei dupã un plan de încercãri prestabilit;
2. sarcinile organismelor notificate:
a) încercãri iniţiale de tip ale produsului;
b) inspecţia iniţialã a locului producţiei şi a controlului intern al producţiei;
c) supravegherea continua, evaluarea şi acceptarea controlului intern al producţiei.
C. Sistem 2+: Declaraţie de conformitate (de primul tip) data de producãtor, pe baza urmãtoarelor sarcini efectuate de el însuşi şi de organisme notificate:
1. sarcinile producãtorului:
a) încercãri iniţiale de tip ale produsului;
b) controlul intern al producţiei;
c) încercãri pe esantioane prelevate de la locul producţiei dupã un plan de încercãri prestabilit;
2. sarcinile organismelor notificate:
a) certificarea controlului intern al producţiei, pe baza:
- inspecţiei iniţiale a locului producţiei şi a controlului intern al producţiei;
- supravegherii continue, evaluãrii şi acceptãrii controlului intern al producţiei.
D. Sistem 2: Declaraţia de conformitate a produsului (de primul tip) data de producãtor, pe baza urmãtoarelor sarcini efectuate de el însuşi şi de organisme notificate:
1. sarcinile producãtorului:
a) încercãri iniţiale de tip ale produsului;
b) controlul intern al producţiei;
c) încercãri pe esantioane prelevate de la locul producţiei dupã un plan de încercãri prestabilit;
2. sarcinile organismelor notificate:
a) certificarea controlului intern al producţiei, pe baza:
- inspecţiei iniţiale a locului de producţie şi a controlului intern al producţiei.
E. Sistem 3: Declaraţia de conformitate a produsului (de al doilea tip) data de producãtor, pe baza urmãtoarelor sarcini efectuate de el însuşi şi de un laborator notificat:
1. sarcinile producãtorului:
a) controlul intern al producţiei;
2. sarcinile laboratorului notificat:
a) încercãri iniţiale de tip ale produsului.
F. Sistem 4: Declaraţia de conformitate a produsului (de al treilea tip) data de producãtor, pe baza urmãtoarelor sarcini efectuate de el însuşi:
a) încercãri iniţiale de tip ale produsului;
b) controlul intern al producţiei.
ART. 31
(1) Certificatul de conformitate CS sau CE eliberat de organismul de certificare notificat trebuie sa indice informaţiile prevãzute în anexa nr. 3 pct. 3.
(2) Declaraţia de conformitate CS sau CE data de producãtor sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa indice informaţiile prevãzute în anexa nr. 3 pct. 4.
ART. 32
Produsele fabricate la bucata sau ca unicate fac doar obiectul unei declaraţii de conformitate de al treilea tip, conform prevederilor art. 30 lit. F, cu excepţia unor dispoziţii contrare prevãzute în specificaţiile tehnice pentru produsele susceptibile de a avea efecte importante asupra sãnãtãţii şi securitãţii.
ART. 33
Marcajul de conformitate CS nu poate fi aplicat decât dupã eliberarea, în condiţiile prevãzute la art. 28 şi 30, a documentului care atesta conformitatea produsului cu specificaţiile tehnice aplicabile acestuia.
ART. 34
(1) Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat, persoana juridicã cu sediul în România, aplica marcajul de conformitate CS pe produs, pe o eticheta ataşatã acestuia, pe ambalaj sau pe documentele comerciale insotitoare, dupã cum este indicat în specificaţia tehnica relevanta.
(2) Dacã astfel de indicaţii lipsesc din specificaţiile tehnice, marcajul va fi înscris pe o eticheta ataşatã produsului sau ambalajului, dupã caz, ori pe documentele comerciale insotitoare.
(3) Marcajul de conformitate CS trebuie sa fie însoţit de informaţiile asociate marcajului, prevãzute în anexa nr. 3 pct. 1.
(4) Marcajul de conformitate CE este urmat de informaţiile asociate marcajului, prevãzute în anexa nr. 3 pct. 2.
ART. 35
Orice alte marcaje pot fi aplicate pe produs, pe o eticheta ataşatã ambalajului sau pe documentele comerciale insotitoare, cu condiţia sa nu afecteze vizibilitatea ori lizibilitatea marcajelor de conformitate CS sau CE şi sa nu induca erori asupra semnificatiei lor.
ART. 36
Sistemele de atestare a conformitatii produselor sunt prevãzute schematic în anexa nr. 4.

CAP. 6
Organisme notificate

ART. 37
(1) Pentru executarea procedurilor de atestare a conformitatii produselor se desemneazã şi se notifica urmãtoarele tipuri de organisme:
a) organisme de certificare;
b) organisme de inspecţie;
c) laboratoare de încercãri.
(2) În situaţiile prevãzute la art. 30 lit. A, B, C şi D, cele trei activitãţi desfãşurate de organismele menţionate la alin. (1) pot fi îndeplinite de acelaşi organism sau de organisme diferite, în cazul din urma organismele de inspecţie şi laboratoarele de încercãri implicate în atestarea conformitatii executandu-şi sarcinile în numele organismului de certificare.
(3) Autoritatea competenta pentru desemnarea şi/sau notificarea organismelor pentru evaluarea conformitatii produselor prevãzute în anexa nr. 2 pct. 5 şi 45 este Ministerul Administraţiei Publice.
(4) Autoritatea competenta pentru desemnarea şi/sau notificarea organismelor pentru evaluarea conformitatii produselor prevãzute în anexa nr. 2, cu excepţia pct. 5 şi 45, este Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
(5) Procedura de desemnare a organismelor în domeniul produselor pentru construcţii se elaboreazã şi se aproba prin ordin de cãtre ministrul lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei.
(6) Lista organismelor desemnate în domeniul produselor pentru construcţii se aproba prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 38
În certificatul de recunoaştere al organismelor definirea domeniului pentru care se face desemnarea se realizeazã prin consemnarea urmãtoarelor informaţii:
a) abilitarea organismului pentru efectuarea sarcinilor legate de atestarea conformitatii produselor;
b) produsele şi/sau familiile de produse prevãzute în anexa nr. 2, care intra în competentele sale;
c) natura sarcinilor care îi pot fi încredinţate, dintre cele prevãzute la art. 30.
ART. 39
(1) Evaluarea iniţialã şi supravegherea sistematica a organismelor notificate în domeniul produselor pentru construcţii se fac pe baza unor criterii specificate, incluzând urmãtoarele condiţii minimale ce trebuie îndeplinite permanent de aceste organisme:
a) sa dispunã de personal specializat şi de necesarul de mijloace şi echipamente adecvate;
b) personalul sa dovedeascã competenta tehnica şi integritate profesionalã;
c) conducerea şi personalul tehnic sa acţioneze impartial la efectuarea încercãrilor, la întocmirea rapoartelor, la eliberarea certificatelor şi la executarea supravegherii, în raport cu toate sferele, grupurile sau persoanele care au un interes direct ori indirect asupra produselor;
d) sa fie asigurata pãstrarea secretului profesional de cãtre personalul implicat;
e) sa detina o asigurare de rãspundere civilã, atunci când rãspunderea nu revine statului prin lege.
(2) Cuantumul asigurãrii se stabileşte de autoritãţile competente de la caz la caz, în funcţie de domeniul pentru care se face desemnarea.

CAP. 7
Supravegherea pieţei

ART. 40
(1) Organele de control pentru supravegherea pieţei produselor sunt:
a) Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C., care funcţioneazã în subordinea Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, pentru toate produsele/familiile de produse;
b) Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenta, care funcţioneazã în subordinea Ministerului Administraţiei Publice, potrivit legii, pentru produsele/familiile de produse cu rol în satisfacerea cerintei de siguranta la foc.
(2) Modul de coordonare şi colaborare, inclusiv repartizarea competentelor, între cele doua instituţii va fi stabilit de autoritãţile competente prin reglementãri specifice.
ART. 41
(1) Activitãţile de supraveghere a pieţei constau în:
a) monitorizarea produselor introduse pe piata, pentru a verifica dacã ele corespund prevederilor prezentei hotãrâri;
b) aplicarea mãsurilor necesare pentru asigurarea conformitatii, atunci când sunt constatate abateri.
(2) Principalele atribuţii specifice ce revin organelor de control sunt:
a) sa verifice periodic obiectivele comerciale şi industriale, depozitele, santierele şi construcţiile;
b) sa organizeze controale inopinate şi verificãri punctuale;
c) sa ia mostre de produse, sa le examineze şi sa le testeze, dacã este posibil;
d) sa solicite toate informaţiile şi/sau documentele necesare;
e) sa impunã acţiunile impotriva neconformitatilor constatate, potrivit principiului proportionalitatii cu gradul de neconformitate.
(3) Organele de control pot subcontracta sarcinile tehnice de încercãri şi control altor organisme specializate, cu condiţia sa se asigure ca informaţiile furnizate de acestea sunt impartiale. Responsabilitatea deciziilor luate în baza unor astfel de informaţii revine organelor de control.
(4) Sarcinile tehnice de supraveghere a pieţei pot fi subcontractate numai unor organisme independente.
ART. 42
(1) Produsele se introduc pe piata numai însoţite de documentele de atestare a conformitatii care se impun potrivit prevederilor alin. (2) şi (3).
(2) Orice persoana fizica sau juridicã ce introduce pe piata ori utilizeazã un produs marcat CS sau CE trebuie sa fie în mãsura sa dovedeascã, la cererea organelor de control, atestarea conformitatii produsului prin unul dintre documentele prevãzute la art. 29, corespunzãtor sistemului de atestare prestabilit pentru produsul respectiv.
(3) Persoana responsabilã cu introducerea pe piata a produsului trebuie sa punã la dispoziţie organelor de control, în plus, dosarul conţinând rapoartele de încercãri, procesele-verbale de control, certificatele şi toate celelalte documente care atesta conformitatea.
ART. 43
Atunci când organele de control constata ca marcajul de conformitate CS sau CE a fost aplicat în mod nejustificat ori în mod necorespunzãtor pe un produs sau a fost incorect utilizat, inclusiv în ceea ce priveşte documentele aferente, persoana responsabilã cu introducerea pe piata este obligatã sa aducã produsul în conformitate cu cerinţele privitoare la marcaj pana la o data convenitã de comun acord cu autoritatea din domeniu. În aceasta perioada este interzisã introducerea pe piata a produselor neconforme, iar cele care circula deja pe piata trebuie retrase în cel mai scurt timp posibil.
ART. 44
(1) În situaţii de natura celor prevãzute la art. 43 organele de control au urmãtoarele obligaţii:
a) sa informeze în scris, în termen de 72 de ore, Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei despre orice astfel de mãsura, indicând motivele mãsurii adoptate;
b) sa comunice în scris partii implicate, de îndatã, mãsura luatã, motivele pe care se bazeazã aceasta, demersurile legale ce pot fi întreprinse de partea implicata şi termenele disponibile pentru iniţierea acestora.
(2) Informarea prevãzutã la alin. (1) trebuie sa indice expres dacã neconformitatea este determinata de:
a) nerespectarea art. 6, dacã produsul nu este acoperit de nici una dintre categoriile de specificaţii tehnice prevãzute la art. 7;
b) aplicarea incorectã a specificatiilor tehnice prevãzute la art. 7;
c) deficiente ale specificatiilor tehnice.
(3) În termen de 30 de zile de la primirea informarilor prevãzute la alin. (1) Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei analizeazã situaţiile semnalate, inclusiv prin consultarea pãrţilor interesate, dupã caz, şi decide asupra mãsurilor aplicabile.
ART. 45
În situaţia prevãzutã la art. 44 alin. (2) lit. c) Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va iniţia aplicarea procedurii prevãzute la art. 15 alin. (2).

CAP. 8
Sancţiuni

ART. 46
(1) Faptele de încãlcare a dispoziţiilor prezentei hotãrâri constituie contravenţie şi se sancţioneazã, conform <>Legii nr. 608/2001 , dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea prevederilor art. 3, art. 4 alin. (1), art. 7, 9, art. 10 alin. (1) şi (3) şi ale art. 42, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata şi/sau interzicerea utilizãrii şi a introducerii pe piata a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 28, 29 şi 32, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei şi interzicerea comercializãrii sau utilizãrii produsului pana la o data stabilitã de organul de control împreunã cu producãtorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau importatorul, dupã caz, pentru eliminarea neconformitatilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 33, 34 şi 35, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piata şi/sau interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate sau marcate incorect;
d) nerespectarea obligaţiei prevãzute la art. 43, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata şi/sau interzicerea utilizãrii şi a introducerii pe piata a produselor neconforme;
e) nerespectarea obligaţiilor de cãtre organismele abilitate pentru agrementul tehnic pentru produs şi de cãtre organismele notificate pentru atestarea conformitatii produselor, care, nemaiindeplinind condiţiile iniţiale, continua sa execute astfel de sarcini, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei şi retragerea abilitarii/desemnãrii.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se realizeazã de persoane împuternicite/abilitate din cadrul organelor de control prevãzute la art. 40 alin. (1).
(3) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.

CAP. 9
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 47
(1) Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei deţine, în cadrul competentelor sale ca autoritate de stat în domeniul lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei, şi competentele ce decurg din prezenta hotãrâre cu referire la produsele pentru construcţii, în calitate de autoritate competenta în condiţiile <>Legii nr. 608/2001 .
(2) Pentru exercitarea atribuţiilor ce îi revin în acest domeniu Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei elaboreazã reglementãri care se aproba prin hotãrâri ale Guvernului sau prin ordine comune cu alte autoritãţi interesate ori prin ordine ale ministrului, dupã caz.
ART. 48
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 49
În termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri se va infiinta, potrivit prevederilor legale în vigoare, Consiliul Tehnic Permanent pentru Construcţii, instituţie publica ce va funcţiona în subordinea Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
ART. 50
(1) Prezenta hotãrâre intra în vigoare la 2 ani de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga: Regulamentul privind autorizarea şi acreditarea laboratoarelor de analize şi încercãri în construcţii, prevãzut în anexa nr. 6, şi Regulamentul privind certificarea de conformitate a calitãţii produselor folosite în construcţii, prevãzut în anexa nr. 7 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în construcţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 10 decembrie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; <>Hotãrârea Guvernului nr. 877/1999 privind obligativitatea furnizorilor de materiale, elemente de construcţii şi produse destinate construcţiilor de a efectua încercãri şi analize de laborator numai prin laboratoare autorizate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 538 din 4 noiembrie 1999, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor şi locuinţei,
Miron Tudor Mitrea

Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu

p. Ministrul de interne,
Toma Zaharia,
secretar de stat

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca

Bucureşti, 30 ianuarie 2003.
Nr. 102.

ANEXA 1

CERINŢELE ESENŢIALE ALE CONSTRUCŢIILOR

1. Rezistenta mecanicã şi stabilitate
Construcţiile trebuie sa fie proiectate şi executate astfel încât incarcarile susceptibile de a se exercita asupra lor în timpul construirii şi în exploatare sa nu determine nici unul dintre evenimentele urmãtoare:
a) prãbuşirea în întregime sau a unei pãrţi din construcţie;
b) deformatii de o mãrime inadmisibila;
c) deteriorãri ale unor pãrţi ale construcţiei, ale instalaţiilor sau echipamentelor inglobate, ca rezultat al unor deformatii importante ale structurii portante;
d) distrugeri din evenimente accidentale, disproportionate ca mãrime în raport cu cauzele primare.
2. Siguranta la foc
Construcţiile trebuie sa fie proiectate şi executate astfel încât, în cazul izbucnirii unui incendiu în faza de utilizare a acestora, sa se asigure:
- stabilitatea la foc a construcţiei pentru o perioada determinata;
- protecţia şi evacuarea utilizatorilor, ţinând seama de destinaţia construcţiei;
- limitarea pierderilor de bunuri;
- preîntâmpinarea propagarii incendiilor (limitarea propagarii incendiului în interiorul construcţiei şi la vecinãtãţi);
- protecţia pompierilor şi a altor forte care intervin pentru evacuarea şi salvarea personalului surprins în interior, protejarea bunurilor periclitate, limitarea şi stingerea incendiului şi înlãturarea efectelor negative ale acestuia.
3. Igiena, sãnãtate şi mediu înconjurãtor
Construcţiile trebuie sa fie proiectate şi executate astfel încât sa nu constituie o ameninţare pentru igiena şi sãnãtatea ocupantilor sau a vecinilor, în special ca urmare a:
- degajarii de gaze toxice;
- prezentei în aer a unor particule sau gaze periculoase;
- emisiei de radiatii periculoase;
- poluarii sau contaminarii apei ori solului;
- evacuarii defectuoase a apelor reziduale, a fumului şi a deşeurilor solide sau lichide;
- prezentei umiditatii în pãrţi ale construcţiei sau pe suprafeţele interioare ale acesteia.
4. Securitate în exploatare
Construcţiile trebuie sa fie proiectate şi executate astfel încât utilizarea sau funcţionarea lor sa nu prezinte riscuri inacceptabile de accidentare, precum: alunecare, cadere, lovire, ardere, electrocutare, ranire ca urmare a unei explozii.
5. Protecţie impotriva zgomotului
Construcţiile trebuie sa fie proiectate şi executate astfel încât zgomotul perceput de ocupanti sau de persoanele aflate în apropiere sa fie menţinut la un nivel atât de scãzut încât sa nu afecteze sãnãtatea acestora şi sa le permitã sa doarma, sa se odihneasca şi sa lucreze în condiţii satisfãcãtoare.
6. Economia de energie şi izolarea termica
Construcţiile şi instalaţiile lor de încãlzire, de rãcire şi ventilare trebuie sa fie proiectate şi executate astfel încât consumul de energie necesar pentru utilizarea construcţiei sa rãmânã scãzut în raport cu condiţiile climatice locale, însã fãrã a afecta confortul termic al ocupantilor.

ANEXA 2

LISTA
cuprinzând familiile de produse pentru construcţii supuse
obligaţiei de aplicare a marcajului de conformitate CS sau CE

1. Cimenturi, varuri de construcţii şi alţi lianti hidraulici
2. Oţel-beton şi oţel pentru precomprimarea betonului
3. Imbinari structurale
4. Produse din lemn pentru structuri şi produse auxiliare
5. Mijloace fixe pentru alarmare/detectare a incendiului, pentru stingerea incendiului, pentru controlul fumului, limitarea propagarii incendiului şi pentru prevenirea exploziilor
6. Dispozitive fixe şi alte produse pentru circulaţie
7. Produse din ipsos
8. Obiecte sanitare
9. Pereţi cortina
10. Panouri pe baza de lemn
11. Produse de baza şi auxiliare pentru zidãrie
12. Pardoseli
13. Produse metalice pentru structuri, inclusiv produse auxiliare
14. Piese de fixare pentru lemn pentru structuri
15. Coşuri de fum, burlane şi alte produse specifice
16. Geotextile
17. Produse pentru instalaţii de ape uzate
18. Produse termoizolante
19. Membrane şi foi pentru hidroizolatii
20. Usi, ferestre, obloane, jaluzele, porţi şi feronerie aferentã
21. Produse prefabricate din beton normal/uşor/celular autoclavizat
22. Produse pentru prepararea betonului, mortarului şi pastei de ciment
23. Adezivi pentru construcţii
24. Aparate de încãlzire a spaţiului (exclusiv aparatele de încãlzire electrice, aparatele cu ardere de combustibili gazosi şi aparatele proiectate special pentru utilizare în procese industriale desfãşurate în incinte industriale)
25. Ţevi, rezervoare şi produse auxiliare fãrã contact cu apa destinatã consumului uman
26. Agregate minerale
27. Finisaje pentru pereţi interiori şi exteriori şi pentru plafoane
28. Învelitori, luminatoare, lucarne şi produse auxiliare pentru acoperisuri
29. Produse pentru construcţia drumurilor
30. Sticla plana, sticla profilata şi produse din sticla turnata
31. Seturi de componente pentru vitraje cu rol structural la pereţi cortina
32. Ancore metalice pentru utilizare în beton (tip sarcina grea)
33. Ancore metalice pentru utilizare în beton pentru fixarea sistemelor uşoare
34. Ancore metalice de injecţie pentru utilizare în zidãrie
35. Ancore din plastic pentru utilizare în beton şi zidãrie
36. Sisteme compozite de izolare termica la exteriorul clãdirilor, incluzând tencuiala
37. Sisteme de membrane hidroizolatoare flexibile pentru acoperis, cu fixare mecanicã
38. Seturi de componente pentru pereţi despartitori interiori
39. Sisteme de cofraje pierdute neportante, bazate pe blocuri sau panouri din materiale izolante şi, uneori, beton
40. Seturi de componente de posttensionare pentru structuri precomprimate
41. Seturi de componente aplicate lichid pentru hidroizolatii la acoperis
42. Seturi de componente pentru acoperisuri translucide autoportante (cu excepţia celor pe baza de sticla)
43. Seturi de componente pentru scãri prefabricate
44. Grinzi şi stâlpi din compozite uşoare pe baza de lemn
45. Produse cu rol de protecţie la foc
46. Seturi de clãdiri prefabricate cu cadre şi barne din lemn
47. Seturi de componente pentru izolarea pardoselilor flotante contra vibratiilor şi zgomotelor de impact
48. Seturi de componente pentru izolarea pereţilor contra vibratiilor şi zgomotului
49. Placute din oţel inoxidabil pentru imbinarea pereţilor
50. Seturi de componente pentru prea-plin de ape uzate
51. Sine în U pentru insertii de fixare în beton
52. Seturi de componente de ancorare chimica
53. Set de ancorare din beton epoxi/poliester armat cu fibre de sticla/mortar epoxi pentru reparaţii structurale
54. Panouri portante cu schelet din lemn
55. Panouri compozite uşoare
56. Sistem de acoperire la interior din ipsos armat cu fibre
57. Membrane de etansare preformate pentru perete dublu
58. Racorduri şi mufe pentru bare de armare standard
59. Plãci ondulate din oţel pentru sisteme de planşee mixte
60. Lamba (dispozitiv special) de asamblare a stalpilor portanti prefabricati din beton
61. Sabot de ancorare pentru stâlpi portanti prefabricati din beton
62. Rosturi de dilatare pentru poduri rutiere
NOTA:
Poziţiile 1-30 reprezintã familii de produse acoperite de standarde europene armonizate.
Poziţiile 31-62 reprezintã produse pentru care au fost eliberate pana în prezent agremente tehnice europene.

ANEXA 3

MARCAJE DE CONFORMITATE ŞI DOCUMENTE
DE ATESTAREA CONFORMITATII

1. Marcajul de conformitate CS trebuie însoţit de urmãtoarele informaţii:
a) numãrul de identificare naţional al organismului notificat, atunci când astfel de organisme sunt implicate în sistemul de atestare a conformitatii produsului în faza de control al producţiei;
b) indicarea destinaţiei de utilizare a produsului, sub forma unei pictograme sau a unui alt însemn, precizat în specificaţia tehnica relevanta;
c) numele sau marca de identificare a producãtorului;
d) ultimele doua cifre ale anului în care a fost aplicat marcajul;
e) numãrul certificatului de conformitate CS, dacã este cazul;
f) indicaţii pentru identificarea caracteristicilor produsului pe baza specificatiilor tehnice de referinta;
g) indicativul prezentei hotãrâri şi, dacã este cazul, indicativele altor acte normative aplicabile care impun marcajul de conformitate CS.
2. Marcajul de conformitate CE este însoţit de urmãtoarele informaţii:
a) numãrul de identificare al organismului notificat, atunci când astfel de organisme sunt implicate în sistemul de atestare a conformitatii produsului;
b) indicarea destinaţiei de utilizare a produsului, sub forma unei pictograme sau a unui alt însemn, precizat în specificaţia tehnica relevanta;
c) numele sau marca de identificare a producãtorului;
d) ultimele doua cifre ale anului în care a fost aplicat marcajul;
e) numãrul certificatului de conformitate CE, dacã este cazul;
f) indicaţii pentru identificarea caracteristicilor produsului pe baza specificatiilor tehnice de referinta;
g) indicativele directivelor comunitare aplicate.
3. Certificatul de conformitate CS sau CE trebuie sa conţinã în special urmãtoarele:
a) numele şi adresa organismului de certificare notificat la nivel naţional (CS) sau la nivel comunitar (CE);
b) numele şi adresa producãtorului sau ale reprezentantului sau autorizat, stabilit pe teritoriul României (CS) sau al Comunitãţii Europene (CE);
c) descrierea produsului şi, în special, tipul, identificarea şi utilizarea sa;
d) specificaţiile tehnice cu care este conform produsul;
e) condiţiile particulare de utilizare a produsului;
f) numãrul certificatului;
g) condiţiile şi perioada de valabilitate a certificatului, dupã caz;
h) numele şi funcţia persoanei abilitate sa semneze certificatul.
4. Declaraţia de conformitate CS sau CE trebuie sa conţinã în special urmãtoarele:
a) numele şi adresa producãtorului sau ale reprezentantului sau autorizat, stabilit pe teritoriul României (CS) sau al Comunitãţii Europene (CE);
b) descrierea produsului şi, în special, tipul, identificarea şi utilizarea sa;
c) specificaţiile tehnice cu care este conform produsul;
d) condiţiile particulare de utilizare a produsului;
e) numele şi adresa organismului notificat la nivel naţional (CS) sau la nivel comunitar (CE), atunci când intervine un astfel de organism, precum şi documentele eliberate de acesta;
f) numele şi funcţia persoanei abilitate sa semneze declaraţia în numele producãtorului sau al reprezentantului sau autorizat.



ANEXA 4

PREZENTAREA SCHEMATICA
a sistemelor de atestare a conformitatii produselor
pentru construcţii

┌──────────┐
│PRODUCĂTOR│
└─────┬────┘


v
Produsele
incluse în
anexa nr. 2



v
┌─────────────────────────────┐
│Exista standard armonizat sau│
┌─────┤ alta specificaţie tehnica │
│ └─────────────────┬───────────┘
v │ ┌──┐ ┌───────────────────────┐
┌──┐ └──>│DA├──>│Produsul corespunde cu │
│NU│ └─┬┘ │standardul/specificaţia│
└─┬┘ │ └──────────────────┬────┘
│ │ │
v v │
┌──────────────────────┐ ┌───────────────────────┐ │
│AGREMENT TEHNIC PENTRU│ │Produsul se abate de la│ │
│ PRODUS │<──────────┤standard / specificaţie│ │
└──────────┬───────────┘ └───────────────────────┘ │
│ │
v v
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ MLPTL decide asupra procedurilor de atestare a conformitatii pentru produsul│
│ generic sau familia de produse │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Producãtorul rãspunde de aplicarea sistemului de atestare impus produsului │
│ individualizat │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
.
┌──────────────────────────────┐ .
│ Organisme notificate │ .
┌───────┴─────┬──────────────┬─────────┴───────┐ .
│Organisme de │ Organisme de │ Laboratoare de ├──┐ .
│certificare │ inspecţie │ încercãri │ │ .
└─┬───────────┴───────┬──────┴──────┬──────────┘ │ .
│ │ │ │ .
│<──────────────────┘ │ │ .
│<────────────────────────────────┘ │ .
├─────────────┬──────────┬──────────┐ │ .
│ │ │ │ │ .
│ ...........│..........│..........│...........│.............
│ . │ . │ . │ . │ . .
v v v v v v v v v v v
┌──────┐ ┌──────┐ ┌──────┐ ┌──────┐ ┌──────┐ ┌──────┐
│Sistem│ │Sistem│ │Sistem│ │Sistem│ │Sistem│ │Sistem│
│ 1+ │ │ 1 │ │ 2+ │ │ 2 │ │ 3 │ │ 4 │
└──┬───┘ └──┬───┘ └──┬───┘ └──┬───┘ └──┬───┘ └──┬───┘
│ │ │ │ │ │
v v v v v v
┌─────────────────┐ ┌──────────────────────┐ ┌────────────┐ ┌─────────────┐
│ Certificat de │ │ Declaraţie de │ │ Declaraţie │ │ Declaraţie │
│ conformitate │ │conformitate de primul│ │ de │ │ de │
│ eliberat de un │ │tip data de producãtor│ │conformitate│ │conformitate │
│ organism de │ └─────────┬────────────┘ │de al doilea│ │de al treilea│
│ certificare │ │ │tip data de │ │ tip data de │
│ notificat │ │ ┌───────────┤ producãtor │ │ producãtor │
└────────┬────────┘ v / └────────────┘ └────────┬────┘
│ v │
└────────────────> CS <──────────────────────────────────┘



-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016