Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 10 din 6 februarie 2012 pentru aprobarea Normei privind finantarea proiectelor prioritare (NI-FIN-07-IV/0)
EMITENT: COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANTARI, GARANTII SI ASIGURARI PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 121 din 17 februarie 2012
În baza Hotãrârii Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, luând în analizã propunerea de aprobare a Normei privind finanţarea proiectelor prioritare (NI-FIN-07-IV/0) şi ţinând seama de:
- Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicatã;
- Avizul de transmitere nr. 410 din 6 decembrie 2011, întocmit de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.;
- discuţiile şi propunerile formulate în şedinţa din data 6 februarie 2012 de cãtre membrii Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri,
Comitetul Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri, întrunit în plenul şedinţei din data de 6 februarie 2012, hotãrãşte:
ART. 1
Se aprobã Norma privind finanţarea proiectelor prioritare (NI-FIN-07-IV/0), prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
La intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã:
a) Hotãrârea Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri nr. 168/2010 privind aprobarea Normei pentru finanţarea proiectelor prioritare, în numele şi în contul statului (NI-FIN-07-III/0), publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 53 din 21 ianuarie 2011;
b) prevederile pct. 3 lit. A "În cazul finanţãrilor pentru proiecte prioritare (nu includ componentã de ajutor de stat)" din Hotãrârea Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri nr. 50/2009 privind aprobarea Cadrului temporar aplicabil criteriilor de eligibilitate aferente produselor de finanţare şi garantare în numele şi în contul statului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 17 aprilie 2009, cu modificãrile ulterioare.
Preşedintele Comitetului Interministerial
de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri,
Bogdan Alexandru Drãgoi
Bucureşti, 6 februarie 2012.
Nr. 10.
ANEXÃ
NORMÃ
privind finanţarea proiectelor prioritare
(NI-FIN-07-IV/0)
Prezenta normã a fost elaboratã în conformitate cu Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicatã*1), şi cu Hotãrârea Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., în numele şi în contul statului*2), cu modificãrile şi completãrile lor ulterioare.
---------
*1) Republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007.
*2) Publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 22 iunie 2007.
CAP. I
Obiectul finanţãrii
ART. 1
(1) Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., denumitã în continuare EximBank, acordã operatorilor economici finanţãri în lei destinate susţinerii proiectelor prioritare, inclusiv a celor care beneficiazã de finanţare din instrumente structurale şi de coeziune.
(2) Finanţãrile pentru proiecte prioritare vor susţine cu precãdere proiectele din sectoarele de activitate productivã şi servicii, cu valoare adãugatã mare şi impact asupra creşterii competitivitãţii, precum şi activitatea de export.
ART. 2
Prezenta normã reglementeazã acordarea de cãtre EximBank, în numele şi în contul statului, a finanţãrii proiectelor prioritare şi a activitãţilor pentru:
a) dezvoltarea infrastructurii;
b) dezvoltarea utilitãţilor de interes public;
c) dezvoltarea regionalã;
d) susţinerea activitãţii de cercetare-dezvoltare;
e) protecţia mediului înconjurãtor;
f) ocuparea şi formarea personalului;
g) susţinerea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii;
h) export.
ART. 3
(1) Pentru finanţarea acordatã conform prezentei norme, EximBank acţioneazã, în numele şi în contul statului, ca administrator al fondurilor statului. Sursa de finanţare a acestor operaţiuni este, potrivit art. 10 lit. c) din Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicatã, "fondul destinat stimulãrii operaţiunilor de comerţ exterior, precum şi pentru finanţarea, cofinanţarea şi refinanţarea activitãţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilitãţilor de interes public, dezvoltare regionalã, susţinere a activitãţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale".
(2) Fondul prevãzut la alin. (1) va putea fi angajat în limita maximã de expunere stabilitã de Comitetul Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri, denumit în continuare C.I.F.G.A.
CAP. II
Descrierea finanţãrii
ART. 4
Prezenta schemã de finanţare este elaboratã cu respectarea condiţiilor care exclud existenţa ajutorului de stat, respectiv:
a) operatorul economic nu se aflã în dificultate financiarã, în conformitate cu prevederile Comunicãrii Comisiei Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate*3), cu completãrile ulterioare;
---------
*3) Publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 244 din 1 octombrie 2004.
b) operatorul economic este, în principiu, capabil sã obţinã un credit în condiţii de piaţã de pe pieţe financiare, fãrã intervenţia statului;
c) acordarea finanţãrii se realizeazã pe baza evaluãrii riscurilor generate de operaţiune, astfel încât comisioanele plãtite de operatorul economic sã asigure autofinanţarea schemei de finanţare;
d) comisioanele plãtite de operatorul economic acoperã atât riscurile obişnuite asociate cu acordarea finanţãrii, cât şi costurile administrative şi permit obţinerea unui randament normal al capitalului iniţial;
e) schema de acordare a finanţãrilor pentru proiecte prioritare va fi analizatã cel puţin o datã pe an.
ART. 5
În cazul proiectelor de investiţii, finanţarea pentru proiecte prioritare se acordã în completarea surselor de finanţare proprii sau atrase ale operatorului economic.
CAP. III
Eligibilitate
ART. 6
Un operator economic este eligibil pentru a beneficia de finanţare pentru proiecte prioritare dacã la data depunerii cererii de finanţare îndeplineşte cumulativ urmãtoarele criterii:
a) nu se aflã în dificultate financiarã, în conformitate cu prevederile Comunicãrii Comisiei Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate, cu completãrile ulterioare;
b) nu figureazã cu sume restante în baza de date a Centralei Riscului de Credit*4) (C.R.C.). În cazul în care la data depunerii cererii de finanţare criteriul nu este îndeplinit, se poate accepta îndeplinirea acestuia pânã cel târziu la data utilizãrii creditului. În aceastã situaţie, solicitantul va prezenta o declaraţie pe propria rãspundere referitoare la modul de reglementare a restanţelor din C.R.C., iar aprobarea va conţine condiţii specifice privind utilizarea creditului respectiv;
-----------
*4) În cazul în care din verificarea Centralei Riscului de Credit rezultã existenţa unei sume restante, iar solicitantul creditului prezintã documente din care sã reiasã cã a reglementat restanţa, se considerã criteriul îndeplinit.
c) nu figureazã cu incidente majore cu cecuri şi bilete la ordin în ultimele 12 luni în baza de date a Centralei Incidentelor de Plãţi*5) (C.I.P.);
----------
*5) În cazul în care solicitantul figureazã cu incidente de platã accidentale, care nu denotã un comportament financiar defectuos, se poate accepta la finanţare, cu justificarea corespunzãtoare.
d) nu înregistreazã datorii restante cãtre bugetul general consolidat al statului, al cãror mod de platã nu a fost reglementat conform legislaţiei în vigoare. În cazul în care la data depunerii cererii de finanţare criteriul nu este îndeplinit, se poate accepta îndeplinirea acestuia pânã cel târziu la data utilizãrii creditului. În aceastã situaţie, solicitantul va prezenta o declaraţie pe propria rãspundere referitoare la modul de reglementare a datoriilor la buget, iar aprobarea va conţine condiţii specifice privind utilizarea creditului respectiv;
e) nu s-a instituit procedura insolvenţei prevãzute de legislaţia în vigoare;
f) nu se aflã în litigiu, în calitate de pârât, cu Ministerul Finanţelor Publice, inclusiv cu Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi cu EximBank;
g) în cazul proiectelor de investiţii, contribuie din surse proprii la finanţarea proiectului cu cel puţin 20% din costul total al acestuia.
ART. 7
Sunt excluse de la finanţare:
a) activitãţile definite ca fiind ilegale sau dãunãtoare mediului ecologic, conform legislaţiei în vigoare;
b) activitãţi de natura jocurilor de noroc;
c) activitãţi de producţie, comerţ şi servicii în domeniul armamentului;
d) producţia şi comerţul produselor din alcool şi tutun;
e) investiţii în titluri de valoare;
f) investiţii financiare (fonduri de investiţii, fonduri mutuale de ajutor reciproc etc.);
g) tranzacţii imobiliare (cumpãrarea/construirea de imobile în scopul vânzãrii/închirierii);
h) exporturile de mãrfuri cuprinse în lista mãrfurilor de export care nu pot beneficia de instrumentele de susţinere a comerţului exterior derulate prin EximBank, stabilitã periodic prin hotãrâre a Guvernului şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile legii*6).
----------
*6) Lista mãrfurilor de export care nu pot beneficia de instrumentele de susţinere a comerţului exterior derulate prin EximBank în vigoare este cea stabilitã prin Hotãrârea Guvernului nr. 2.298/2004 privind stabilirea perioadei de fabricaţie a produselor cu ciclu lung de fabricaţie şi a valorii contractelor de export aferente acestora, precum şi a listei mãrfurilor de export care nu pot beneficia de instrumente de susţinere a comerţului exterior derulate prin Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.279 din 30 decembrie 2004.
ART. 8
Sunt eligibile pentru finanţare urmãtoarele cheltuieli:
a) cheltuieli de investiţii, constând în:
- achiziţia de echipamente şi lucrãri de construcţii-montaj aferente acestora (noi capacitãţi de producţie, precum şi dezvoltarea, modernizarea şi/sau retehnologizarea celor existente etc.);
- terenuri şi construcţii (achiziţia şi construirea de clãdiri, unitãţi de producţie/servicii, dezvoltarea şi modernizarea construcţiilor existente, achiziţia de terenuri în scopul realizãrii proiectului de investiţii etc.);
- imobilizãri necorporale (licenţe, brevete, programe informatice, documentaţii etc.);
- cheltuieli diverse legate de implementarea proiectului de investiţii, de maximum 30% din valoarea finanţãrii;
b) cheltuieli aferente activitãţii de export.
CAP. IV
Condiţii de finanţare
ART. 9
(1) În funcţie de complexitatea şi caracteristicile proiectului şi riscurile asociate, se stabilesc condiţiile de acordare a finanţãrii:
a) obiectul;
b) valoarea;
c) durata;
d) dobânda;
e) comisioanele;
f) garanţiile;
g) alte condiţii specifice de acordare.
(2) Pentru finanţarea acordatã, operatorul economic va plãti cãtre EximBank comisioane conform Caietului de comisioane al EximBank.
CAP. V
Documentaţia, analiza şi aprobarea finanţãrii
ART. 10
Operatorii economici vor depune la EximBank:
a) cererea de finanţare;
b) documente privind situaţia juridicã, financiarã şi comercialã;
c) documente aferente proiectului de finanţat;
d) documente aferente garanţiilor propuse;
e) declaraţia pe propria rãspundere a operatorului economic privind faptul cã la data solicitãrii nu se aflã în litigiu, în calitate de pârât, cu Ministerul Finanţelor Publice, inclusiv cu Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã, cu Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi cu EximBank;
f) alte documente solicitate de EximBank, în funcţie de specificul finanţãrii.
ART. 11
Operatorii economici care solicitã finanţare au obligaţia deschiderii unui cont curent la EximBank.
ART. 12
La cererea operatorului economic, pe baza analizei situaţiei economico-financiare a acestuia, EximBank poate emite o scrisoare de intenţie/confort.
ART. 13
(1) EximBank va analiza, potrivit reglementãrilor proprii, solicitarea de finanţare pe urmãtoarele coordonate:
a) situaţia economico-financiarã a operatorului economic;
b) proiectul (studiul de fezabilitate, planul de afaceri, contractele de export, dupã caz);
c) garanţiile propuse;
d) riscurile asociate;
e) alte elemente relevante pentru acordarea finanţãrii.
(2) EximBank are dreptul sã solicite operatorului economic informaţii suplimentare în situaţia în care elementele cuprinse în cererea de finanţare şi în documentaţia furnizatã nu sunt suficiente pentru evaluarea riscurilor şi pentru stabilirea condiţiilor specifice ale operaţiunii de finanţare.
ART. 14
Acordarea finanţãrii se realizeazã pe baza aprobãrii C.I.F.G.A.
ART. 15
EximBank monitorizeazã finanţãrile, prin acţiuni şi operaţiuni specifice, pe întreaga perioadã de acordare a acestora.
CAP. VI
Recuperarea sumelor plãtite din fondurile statului
ART. 16
(1) În cazul în care împrumutatul nu îşi achitã obligaţiile asumate prin contractul de finanţare, EximBank poate rezilia de plin drept contractul, fãrã intervenţia instanţelor judecãtoreşti, notificând împrumutatul în scris, prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, despre obligaţia acestuia de a restitui cãtre EximBank toate sumele datorate (comisioane, dobânzi, rate de credit etc.) în termen de 15 zile de la data primirii notificãrii. În cazul neachitãrii de cãtre împrumutat a sumelor la termenul prevãzut în notificare, EximBank declarã creditul scadent, cu toate dobânzile şi celelalte sume datorate, şi trece la executare silitã.
(2) Recuperarea prin executare silitã se efectueazã prin Corpul executorilor fiscali al EximBank, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare privind Codul de procedurã fiscalã şi prevederilor normelor interne privind recuperarea creanţelor administrate de EximBank în numele şi în contul statului. EximBank va lua toate mãsurile necesare pentru recuperarea sumelor plãtite din fondurile statului, atât împotriva împrumutatului, cât şi împotriva oricãrei alte persoane asupra cãreia acesta şi-a transferat obligaţiile.
CAP. VII
Dispoziţii finale
ART. 17
În scopul aplicãrii prezentelor norme, EximBank emite proceduri, care se supun aprobãrii C.I.F.G.A.
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: