Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile art. 40 alin. (1) lit. z) şi ale <>art. 53 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 144/2008 privind exercitarea profesiei de asistent medical generalist, a profesiei de moaşã şi a profesiei de asistent medical, precum şi organizarea şi funcţionarea Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, coroborate cu ale art. 6 alin. (1) lit. x) din Statutul Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, adoptat prin Hotãrârea Adunãrii generale naţionale a Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România nr. 1/2009, în conformitate cu <>Ordinul ministrului sãnãtãţii nr. 467/2010 pentru aprobarea criteriilor privind angajarea şi promovarea în funcţii, grade şi trepte profesionale în unitãţile sanitare publice din sectorul sanitar, Consiliul naţional al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, întrunit în şedinţa din data de 12 martie 2010, emite urmãtoarea hotãrâre: ART. 1 Se aprobã Programul naţional de pregãtire a infirmierelor, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 2 Prezenta hotãrâre se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 3 Prezenta hotãrâre va intra în vigoare la data publicãrii şi va fi adusã la cunoştinţa membrilor Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România. Preşedintele Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, Mircea Timofte Bucureşti, 4 iunie 2010. Nr. 10. ANEXĂ PROGRAMUL NAŢIONAL de pregãtire a infirmierelor CAP. I Introducere Profesia de infirmierã este inclusã în Nomenclatorul "Clasificarea ocupaţiilor din România", la domeniul "Sãnãtate, igienã, servicii sociale", având codul 513204. Rolul infirmierei atât în cadrul echipei de îngrijire din spitale, cât şi în îngrijirile la domiciliu, este deosebit de important, ea contribuind, în special, la asigurarea nevoilor fundamentale aflate la baza piramidei lui Maslow, şi anume confortul fizic al pacientului şi nevoile fiziologice ale persoanei îngrijite. Aşa cum medicul nu ar putea sã îşi desfãşoare munca fãrã asistentul medical, la fel şi asistentul medical are nevoie de ajutorul infirmierei în vederea asigurãrii unei îngrijiri de calitate pacienţilor. Asistentul medical ştie în ce constã munca infirmierei, cunoaşte toate aspectele legate de îngrijirea pacienţilor, astfel încât poate delega sarcini infirmierei, lucrând în echipã, spre beneficiul pacienţilor. Deşi atribuţiile infirmierei nu par atât de importante, ea vine în întâmpinarea nevoilor de bazã ale pacienţilor, asigurã însoţirea şi transportul pacientului, precum şi mobilizarea acestuia în vederea prevenirii escarelor. Pregãtirea infirmierei este deosebit de importantã, dacã se ţine cont de faptul cã, în orice moment, îngrijirile acordate de infirmierã pot pune în pericol siguranţa pacientului. Pregãtirea profesionalã a infirmierelor a fost efectuatã pânã în anul 2006 de diferite asociaţii, de Crucea Roşie, dupã o curriculã proprie, sau, de cele mai multe ori, persoanele angajate pe postul de infirmierã nu aveau nicio pregãtire de specialitate, ele "formându-se" la locul de muncã. Pregãtirea profesionalã a infirmierei a fost preluatã de Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România (OAMGMAMR) în anul 2006, prin dezvoltarea şi implementarea Programului naţional de pregãtire a infirmierelor. Lectorii care predau la cursurile de pregãtire a infirmierelor sunt asistenţi medicali, atât cu experienţã profesionalã, cât şi cu experienţã în predare. Deţinerea unui certificat de absolvire a cursului este acum o condiţie sine qua non în angajarea infirmierelor în unitãţile sanitare publice din sectorul sanitar. CAP. II Cadru general 1. Programul naţional de pregãtire a infirmierelor se desfãşoarã în baza <>Ordinului ministrului sãnãtãţii nr. 467/2010 pentru aprobarea criteriilor privind angajarea şi promovarea în funcţii, grade şi trepte profesionale în unitãţile sanitare publice din sectorul sanitar şi se adreseazã tuturor infirmierelor şi agenţilor DDD încadraţi în unitãţile sanitare publice şi care îndeplinesc condiţiile de admitere la acest program. 2. Conţinutul programului este structurat pe module şi se desfãşoarã la nivel teritorial (în fiecare filialã a OAMGMAMR). 3. Programul naţional de pregãtire a infirmierelor poate fi periodic amendat prin includerea unor reglementãri şi/sau instrucţiuni noi, emise de Consiliul naţional al OAMGMAMR. 4. Programul naţional de pregãtire a infirmierelor va fi adus la cunoştinţa tuturor celor interesaţi prin publicarea acestuia pe site-ul şi în revista organizaţiei. 5. Ocupaţia de infirmierã se încadreazã în domeniul Sãnãtate, igienã, servicii sociale, iar în Nomenclatorul "Clasificarea ocupaţiilor din România" are codul 513204. 6. Programul naţional de pregãtire a infirmierelor se deruleazã în baza unei tematici şi bibliografii care vor fi afişate pe site-ul OAMGMAMR (www.oamr.ro). SECŢIUNEA A Descrierea ocupaţiei Infirmiera ajutã persoanele îngrijite sã îşi îndeplineascã activitãţile vieţii cotidiene şi efectueazã îngrijiri legate de funcţii de întreţinere şi continuitate a vieţii. Infirmiera contribuie la îmbunãtãţirea stãrii de sãnãtate şi la redobândirea autonomiei, în mãsura în care este posibil. Infirmiera lucreazã în colaborare şi sub responsabilitatea unui asistent medical, cel mai adesea în cadrul unei echipe pluridisciplinare, şi participã la îngrijirile de sãnãtate preventive, curative sau paliative. Infirmiera îşi exercitã activitatea în mediul spitalicesc sau extraspitalicesc, în sectorul medical, medico-social sau social. Infirmiera participã efectiv la: - asigurarea unui mediu de viaţã şi climat adecvat îngrijirii complexe din punct de vedere fizic, psihic, afectiv; - asigurarea igienei personale şi a igienei spaţiului de viaţã al persoanei îngrijite; asigurarea hidratãrii şi a alimentaţiei corespunzãtoare a persoanei îngrijite; - stimularea participãrii persoanei îngrijite la activitãţile zilnice; - transportul şi însoţirea persoanei îngrijite, respectând permanent drepturile şi confidenţialitatea privind evoluţia stãrii de sãnãtate a persoanei îngrijite. Pentru dobândirea competenţelor specifice ocupaţiei de infirmierã, personalul auxiliar din instituţiile spitaliceşti şi ambulatoriile de specialitate care acordã îngrijiri de igienã, alimentaţie şi confort persoanelor instituţionalizate are obligativitatea de a urma cursuri de calificare organizate de OAMGMAMR prin Programul naţional de pregãtire a infirmierelor. SECŢIUNEA B Competenţe profesionale 1. Planificarea propriei activitãţi şi perfecţionarea continuã 2. Lucrul în echipa multidisciplinarã şi comunicarea interactivã 3. Cunoaşterea drepturilor şi obligaţiilor persoanei îngrijite 4. Tehnici de îngrijire generalã, specialã, specificã a pacienţilor 5. Acordarea îngrijirilor de igienã pentru persoanele îngrijite şi de igienizare a spaţiului în care se aflã persoana îngrijitã 6. Aplicarea tehnicilor privind circuitul de transport al rufelor şi a normelor igienico-sanitare specifice 7. Luarea deciziilor benefice pentru pacienţi în vederea reducerii riscurilor, tratarea cu responsabilitate şi profesionalism a tuturor pacienţilor, aplicarea de mãsuri preventive de îngrijire a stãrii de sãnãtate SECŢIUNEA C Condiţii de înscriere - absolvent şcoalã generalã - infirmiere şi îngrijitoare încadrate pe post SECŢIUNEA D Conţinutul dosarului - cerere de înscriere - copii ale diplomelor de studii - adeverinţã de la locul de muncã (de la unitatea sanitarã unde este încadratã persoana) - certificat de sãnãtate [tip A(5)] - copie de pe cartea de identitate - dovada achitãrii taxei de participare la curs, stabilitã prin hotãrâre a Consiliului naţional al OAMGMAMR CAP. III Organizarea şi desfãşurarea Programului naţional de pregãtire a infirmierelor SECŢIUNEA A Principii generale 1. Cursul se desfãşoarã pe grupe; o grupã va cuprinde maximum 30 de persoane. Orele de teorie se vor efectua în afara orelor de serviciu, iar orele de practicã, în timpul programului de lucru, sub coordonarea asistentului-şef şi sub directa supraveghere a asistentului medical din secţie. 2. Lectorii pentru orele de teorie sunt asistenţi medicali formatori, acreditaţi de OAMGMAMR, formatori autorizaţi în condiţiile legii. 3. Durata desfãşurãrii programului este de 360 de ore (12 sãptãmâni), 120 de ore teorie, 240 de ore practicã. 4. Cursul este structurat pe 6 module (anexa nr. 1). 5. Dupã fiecare modul, lectorul va face evaluãri teoretice şi practice. Evaluarea finalã va fi fãcutã de cãtre o comisie constituitã astfel: - preşedinte - preşedintele filialei OAMGMAMR sau persoana delegatã de acesta; - membri: ● lectorul cursului; ● preşedintele Comisiei de educaţie medicalã continuã sau persoana delegatã de acesta; ● secretar, desemnat de preşedintele filialei; ● directorul de îngrijiri/asistentul-şef, dupã caz. 6. Prezenţa la cursuri va fi fãcutã de cãtre lector, pe baza unui catalog. Participanţii care acumuleazã mai mult de 20 de absenţe vor fi excluşi din program (anexa nr. 2). 7. Pregãtirea practicã - orele de practicã se vor desfãşura în timpul programului de lucru, sub coordonarea asistentului-şef şi sub directa supraveghere a asistentului medical din secţie. 8. La finalul cursului, cursanţii vor completa un chestionar de evaluare a cursului (anexa nr. 8). SECŢIUNEA B Evaluarea cursanţilor Verificarea cunoştinţelor se va efectua prin evaluãri parţiale, la încheierea fiecãrui modul, iar la finalul programului, printr-un examen final. Evaluãrile parţiale vor fi efectuate de cãtre lectorul cursului, dupã fiecare modul. Cunoştinţele teoretice vor fi evaluate prin susţinerea, dupã parcurgerea fiecãrui modul, a unor lucrãri scrise ce constau într-un test-grilã cu 10 întrebãri apreciate cu un punct pentru un rãspuns corect şi vor fi notate de cãtre lectorul cursului cu note de la 1 la 10. Cunoştinţele practice vor fi evaluate de cãtre asistentul medical care a supravegheat stagiul practic şi asistentul-şef şi vor fi notate cu note de la 1 la 10. Evaluarea cunoştinţelor practice constã în efectuarea unor activitãţi specifice care sã demonstreze abilitãţile dobândite în cadrul modulului parcurs. Pot susţine examenul final, proba scrisã, cursanţii care, la evaluarea parţialã, dupã terminarea fiecãrui modul, au obţinut minim nota 5. Evaluarea finalã pentru atestare va fi fãcutã de cãtre comisia constituitã conform cap. III secţiunea A pct. 5 şi constã în: - o probã scrisã sub formã de test-grilã cu 50 de întrebãri, notate fiecare cu 0,20 puncte, nota minimã fiind 7; - o probã practicã, conform fişei de evaluare a stagiului practic (anexa nr. 7), nota minimã fiind 7; - nota de absolvire a programului o reprezintã media dintre nota obţinutã la proba teoreticã şi cea obţinutã la proba practicã. Rezultatele evaluãrii finale pot fi contestate în termen de maximum 24 de ore. Contestaţiile vor fi depuse la comisia de examinare şi soluţionarea acestora va fi afişatã la sediul filialei OAMGMAMR, în termen de 72 de ore. În caz de nepromovare, la solicitarea candidatului/ candidaţilor, OAMGMAMR va organiza un nou examen, la o datã pe care o va decide comisia. Atestarea promovãrii cursului va fi fãcutã prin eliberarea certificatului de absolvire (anexa nr. 3) de cãtre OAMGMAMR, care va fi însoţit de un supliment descriptiv în care sunt prevãzute competenţele profesionale (anexa nr. 4), pe baza procesului-verbal încheiat de comisia de examinare (anexa nr. 5) şi a catalogului cu rezultatele examenelor de absolvire a programului (anexa nr. 6). CAP. IV Conţinutul programului Modulul 1 - Planificarea propriei activitãţi şi perfecţionarea continuã A. Identificarea activitãţilor specifice B. Ierarhizarea activitãţilor ce urmeazã a fi derulate C. Estimarea perioadei de timp necesare derulãrii activitãţilor recomandate de şeful ierarhic D. Evaluarea şi adaptarea programului zilnic în funcţie de nevoi E. Evaluarea incidentelor sau a accidentelor apãrute şi sesizarea lor F. Participarea la cursuri de formare continuã, în scopul însuşirii cunoştinţelor necesare, şi documentarea permanentã privind noile metode şi tehnici de îngrijire a persoanei îngrijite G. Aplicarea în practicã a cunoştinţelor dobândite în timpul instruirii, în scopul creşterii eficienţei şi calitãţii serviciilor acordate persoanei îngrijite Modulul 2 - Respectarea drepturilor persoanei îngrijite Modulul 3 - Tehnici de îngrijire A. Îngrijiri generale ale pacienţilor B. Îngrijiri speciale ale pacienţilor C. Îngrijiri specifice ale pacienţilor Modulul 4 - Acordarea îngrijirilor de igienã pentru persoanele îngrijite şi igienizarea spaţiului în care se aflã persoana îngrijitã şi transportul rufãriei Modulul 5 - Comunicarea interactivã şi lucrul în echipa multidisciplinarã Modulul 6 - Principii şi valori etice Modulul 1 - Planificarea propriei activitãţi şi perfecţionarea continuã - 60 de ore (teorie 20 de ore, practicã 40 de ore) Modulul va fi structurat astfel: A. Identificarea activitãţilor specifice: - identificarea corectã a activitãţilor specifice, conform planului individualizat de protecţie şi îngrijire, şi a obiectivelor specifice; - identificarea corectã a activitãţilor specifice, prin preluarea exactã a acestora de la şeful ierarhic; - identificarea activitãţilor se face conform prevederilor din documentele oficiale. Documentele oficiale necesare în planificarea activitãţii: - fişa postului/contractul de muncã - acest document stabileşte atribuţiile, responsabilitãţile şi obligaţiile infirmierei; - raportul de evaluare a problemelor; - planul individualizat de protecţie şi îngrijire. B. Ierarhizarea activitãţilor ce urmeazã a fi derulate: - ierarhizarea se realizeazã cu atenţie, ţinându-se cont de capabilitatea, starea fizicã şi de sãnãtate şi urgenţa medicalã; - activitãţile ce urmeazã a fi derulate sunt ierarhizate cu promptitudine, imediat dupã identificarea nevoilor persoanei îngrijite; - activitãţile sunt ierarhizate în funcţie de starea, vârsta şi evoluţia persoanei îngrijite; - ierarhizarea prioritãţilor este flexibilã, modificându-se în funcţie de situaţiile intervenite. C. Estimarea perioadei de timp necesare derulãrii activitãţilor recomandate de şeful ierarhic: - perioada de timp este estimatã în funcţie de starea şi evoluţia persoanei îngrijite; - planificarea este realizatã în mod realist, pe termen scurt, mediu şi lung; - perioada de timp este estimatã realist pe baza unei analize atente a datelor ce compun situaţia existentã; - elaborarea programului de activitãţi se face adaptat noilor situaţii apãrute. D. Evaluarea şi adaptarea programului zilnic în funcţie de nevoi: - evaluarea continuã a programului; - adaptarea programului, dupã caz, în funcţie de evoluţia stãrii persoanei îngrijite; - adaptarea programului activitãţilor zilnice, în funcţie de situaţiile nou-apãrute. E. Evaluarea incidentelor sau a accidentelor apãrute şi sesizarea lor F. Participarea la cursuri de formare continuã, în scopul însuşirii cunoştinţelor necesare, şi documentarea permanentã privind noile metode şi tehnici de îngrijire a persoanei îngrijite G. Aplicarea în practicã a cunoştinţelor dobândite în timpul instruirii, în scopul creşterii eficienţei şi calitãţii serviciilor acordate persoanei îngrijite Ghid pentru evaluare Cunoştinţele necesare se referã la: - noţiuni elementare de asistenţã medicalã; - noţiuni de organizare a timpului; - noţiuni aplicate de legislaţie; - regulament de ordine interioarã; - modalitãţi moderne de documentare şi accesare surse de informare; - modalitãţi de comunicare verbalã şi nonverbalã; - noţiuni elementare de medicinã, specifice locului de muncã; - noţiuni elementare de terapie ocupaţionalã, specifice locului de muncã. La evaluare se vor urmãri: - capacitatea de a stabili o ierarhizare pertinentã a acţiunilor specifice; - capacitatea de a planifica activitãţile în funcţie de prioritãţi; - flexibilitatea şi capacitatea de adaptare la situaţii noi apãrute; - spiritul de observaţie analitic în autoaprecierea nivelului de pregãtire profesionalã; - realism şi exigenţã în evaluarea nevoilor de formare; - capacitatea de adaptare a cunoştinţelor la particularitãţile contextului de viaţã a persoanei îngrijite; - discernãmânt în alegerea formei de pregãtire adecvate propriei nevoi; - spirit practic şi autoexigenţã în implementarea cunoştinţelor dobândite. Modulul 2 - Respectarea drepturilor persoanei îngrijite - 25 de ore (teorie 5 ore, practicã 20 de ore) Modulul va fi structurat astfel: - drepturile omului, drepturile copilului, drepturile persoanei vârstnice, drepturile persoanei cu nevoi speciale, drepturile pacientului; - informarea cu privire la drepturile şi obligaţiile persoanei îngrijite şi colectarea informaţiilor din surse autorizate; - modalitãţi de informare permanentã cu privire la drepturile persoanei îngrijite şi la obligaţiile ce îi revin; - informarea şefului ierarhic şi a membrilor echipei asupra situaţiilor în care drepturile şi obligaţiile persoanei îngrijite sunt încãlcate; - respectarea confidenţialitãţii informaţiei, în procesul de îngrijire a pacienţilor; - cunoaşterea drepturilor persoanei îngrijite, prevãzute în Constituţia României, Convenţia ONU, cu privire la drepturile copilului, legislaţia de protecţie specialã, Convenţia Europeanã cu privire la Drepturile Omului, Carta drepturilor pacientului; - formele rãspunderii civile; - principii şi valori etice. Ghid pentru evaluare Cunoştinţele necesare se referã la: - noţiuni privind legislaţia în vigoare cu privire la protecţia copilului, vârstnicului şi persoanelor cu dizabilitãţi; - noţiuni privind egalitatea de şanse; - noţiuni privind drepturile persoanei îngrijite; - instituţiile de ocrotire a persoanelor cu dizabilitãţi; - noţiuni aplicate privind apãrarea drepturilor omului; - noţiuni aplicate referitoare la tehnici de negociere; - protecţia mamei şi a copilului. La evaluare se vor urmãri: - promptitudinea identificãrii încãlcãrii drepturilor persoanelor îngrijite; - cunoaşterea drepturilor, libertãşilor fundamentale şi a obligaţiilor persoanelor îngrijitã; - perseverenţa în dobândirea şi asigurarea exercitãrii drepturilor persoanelor îngrijite; - cunoaşterea prevederilor "Cartei drepturilor pacientului"/prevederilor specifice din regulamentul intern al instituţiei privind persoana îngrijitã; - abilitãţi în gestionarea rezolvãrii unor conflicte. Modulul 3 - Tehnici de îngrijire - 92 de ore (teorie 37 de ore, practicã 55 de ore) Modulul va fi structurat astfel: A. Îngrijiri generale ale pacienţilor - noţiuni elementare de anatomia şi fiziologia omului; - procese biologice de dezvoltare şi îmbãtrânire; - alimentaţia şi noţiuni de nutriţie şi metabolism, regimurile alimentare, alimentaţia pacientului pasiv/activ; - ereditate; - noţiuni de educaţie sexualã şi planning familial; - nevoile fundamentale ale persoanei bolnave; - noţiuni de prim-ajutor; - persoana bolnavã, particularitãţi psihologice ale persoanei bolnave; - îngrijiri paliative; - noţiuni privind îngrijirea pacientului cu boli infectocontagioase şi transmisibile. B. Îngrijiri speciale ale pacienţilor: - schimbarea lenjeriei de pat şi lenjeriei personale; - toaleta pacientului, igiena corporalã şi vestimentarã; - poziţiile pacientului în pat; - mobilizarea pacientului; - transportul şi însoţirea; - escare - prevenire; - colectarea dejecţiilor fiziologice şi patologice; - îngrijirea pacientului în fazã terminalã; - pregãtirea şi transportul persoanelor decedate. C. Îngrijiri specifice ale pacienţilor în secţiile: - pediatrie; - obstetricã-ginecologie; - neonatologie; - psihiatrie; - geriatrie. Aceste noţiuni au rolul de a furniza infirmierului cunoştinţele şi tehnicile necesare de îngrijire, de a semnala orice modificare apãrutã şi de a interveni prompt pentru îmbunãtãţirea stãrii de sãnãtate prin: - observarea unor modificãri ale stãrii de sãnãtate a persoanei îngrijite şi informarea şefului ierarhic în vederea discutãrii acestora, dupã caz, în cadrul echipei multidisciplinare, pentru a fi corect evaluate; - intervenţia în vederea transportãrii persoanei îngrijite, în cazul deteriorãrii stãrii de sãnãtate a persoanei îngrijite; - pregãtirea persoanei îngrijite, cu operativitate şi responsabilitate, pentru efectuarea examenului medical; - informarea asupra investigaţiilor medicale la care urmeazã sã fie supusã persoana îngrijitã, în limita competenţelor. Situaţii sau indicii care pot duce la afectarea funcţiilor vitale, identificate prin: - sesizarea din timp a eventualelor tulburãri şi, pe cât posibil, prevenirea apariţiei lor; - alimentaţia - refuzul alimentelor sau lichidelor; - modificãri ale ritmului somn-veghe; - modificãri în comportament. Ghid pentru evaluare Cunoştinţele necesare se referã la: - noţiuni elementare privind recunoaşterea semnelor vitale (respiraţie, temperaturã, facies, durere, culoare); - tehnici de îngrijire; - tehnici de prim ajutor; - nevoile de hranã şi apã ale organismului uman; - stabilirea nevoilor de asistenţã în alimentaţie; - dieta alimentarã, în funcţie de patologie; - tehnici de hrãnire; - elemente de esteticã; - intervenţia de urgenţã în timpul unor accidente produse în timpul hrãnirii; - tehnici de mobilizare şi transport; - tehnica îngrijirii diferitelor categorii de persoane imobilizate; - tehnica îngrijirii copilului/adultului/vârstnicului; - tehnici de ridicare şi manipulare a persoanei îngrijite; - tehnica de mobilizare a sugarului, a copilului mic, a preşcolarului/şcolarului; - prevederile specifice din regulamentul intern. La evaluare se vor urmãri: - capacitatea de a face faţã unor situaţii neprevãzute; - capacitatea de a compara starea de normalitate cu cea în care apar modificãri; - capacitatea de a lua decizii optime în situaţii de crizã/limitã; - promptitudinea, rapiditatea şi hotãrârea în solicitarea ajutorului pentru beneficiar; - observarea conştiincioasã şi permanentã a semnelor vitale ale persoanei îngrijite; - mãsura în care respectã criteriile de administrare a alimentelor solide şi lichide; - luarea în considerare a particularitãţilor persoanei îngrijite în acordarea sprijinului în hrãnire; - antrenarea persoanei îngrijite şi a familiei acesteia pentru asigurarea hrãnirii; - flexibilizarea intervenţiei, în funcţie de situaţia familialã şi gradul de dependenţã a persoanei îngrijite; - asigurarea confortului/stãrii de bine în timpul mesei; - însuşirea şi aplicarea corectã a deprinderilor specifice tehnicilor pentru diferite categorii de persoane îngrijite; - îndemânarea la mobilizarea persoanei îngrijite; - perseverenţa şi calmul de care dã dovadã la efectuarea exerciţiilor de mobilizare; - corectitudinea mobilizãrii persoanei îngrijite; - capacitatea de a acţiona cu respect, calm şi rãbdare în relaţia cu persoana îngrijitã, asistatã pe toatã perioada desfãşurãrii activitãţii; - asigurarea securitãţii persoanei îngrijite, pe întreaga perioadã a acordãrii de ajutor la transportul acesteia. Modulul 4 - Acordarea îngrijirilor de igienã pentru persoanele îngrijite şi igienizarea spaţiului în care se aflã persoana îngrijitã - 120 de ore (teorie 40 de ore, practicã 80 de ore) Modulul va fi structurat astfel: 1. Noţiuni de epidemiologie 2. Infecţiile nozocomiale 3. Prevenirea şi combaterea infecţiilor nozocomiale a) Curãţenia şi dezinfecţia - tehnici de efectuare a curãţeniei şi dezinfecţiei în cabinete medicale, saloane, bloc operator, laboratoare, sãli de tratament, bloc alimentar, sala de mese, oficiu alimentar, sãli de aşteptare, magazii, toalete b) asepsie şi antisepsie 4. Sterilizarea 5. Dezinsecţia 6. Deratizarea 7. Deparazitarea 8. Noţiuni despre substanţele dezinfectante utilizate în spital prepararea soluţiilor dezinfectante 9. Transportul rufãriei: a) colectarea şi depozitarea lenjeriei şi a rufelor murdare în spaţiile special destinate, conform regulamentului intern; b) transportul rufelor murdare; c) respectarea circuitului de transport al rufelor şi a normelor igienico-sanitare specifice; d) preluarea/transportul/distribuirea rufelor curate; e) respectarea regulamentului intern şi în funcţie de nevoi; f) pãstrarea rufelor şi a lenjeriei curate în spaţii special amenajate, cu respectarea normelor igienico-sanitare. 10. Norme de protecţie a muncii 11. Precauţiuni universale 12. Prevenirea accidentelor prin expunerea la produse biologice 13. Aplicarea regulamentului privind circuitele funcţionale Ghid pentru evaluare Cunoştinţele necesare se referã la: - tehnici de dezinfectare şi sterilizare a spaţiului în care se aflã persoana îngrijitã; - tehnica îngrijirii diferitelor tipuri de persoane îngrijite; - tehnica îngrijirii adultului; - tehnica transportului rufelor; - tehnica schimbãrii lenjeriei; - tehnica depozitãrii lenjeriei; - tehnica sortãrii lenjeriei; - norme igienico-sanitare specifice; - norme de sãnãtate şi securitate în muncã aplicabile la locul de muncã - prevederile regulamentului intern al locului de muncã. La evaluare se vor urmãri: - capacitatea de a asigura condiţiile igienice în camera persoanei îngrijite; - capacitatea de a aplica normele de igienã personalã în activitatea de îngrijire; - capacitatea de a aprecia corect necesitatea efectuãrii igienizãrii obiectelor/camerei/dependinţelor şi a utiliza materialele de igienizare corespunzãtoare; - conştiinciozitatea doveditã la igienizarea veselei/obiectelor personale ale persoanei îngrijite; - corectitudinea efectuãrii transportului rufelor; - îndemânarea cu care efectueazã transportul şi depozitarea lenjeriei; - promptitudinea cu care schimbã lenjeria ori de câte ori este nevoie; - capacitatea de acţiona cu respect, calm şi rãbdare în relaţia cu persoana îngrijitã, pe toatã perioada desfãşurãrii activitãţii. Modulul 5 - Comunicarea interactivã şi lucrul în echipa multidisciplinarã - 23 de ore (teorie 8 ore, practicã 15 ore) Modulul va fi structurat astfel: - noţiuni şi tehnici de comunicare; - surse potenţiale în apariţia unor deficienţe de comunicare, cauzate de: - vârstã; - incapacitatea persoanei îngrijite de a forma relaţii normale de ataşament (ataşament excesiv şi nediscriminat sau respingerea oricãrei persoane); - tulburãri de comportament (agresivitate excesivã, conflictualitate, episoade prelungite de pierdere a controlului/hiperactivitate sau încãpãţânare excesivã); - probleme emoţionale (stimã de sine scãzutã, teamã excesivã sau autoblamare, somnambulism); - incapacitate de adaptare la noi medii (spital, centre de îngrijire şi asistenţã, grãdiniţã, şcoalã, liceu, grup etc.); - dizabilitãţi ale persoanei îngrijite; - lipsa stimulãrii persoanei în a comunica; - limbaj inaccesibil, prea specializat. Relaţii interpersonale: - infirmierã-persoanã îngrijitã (copil, vârstnic, persoanã cu nevoi speciale, bolnav cronic); - infirmierã-aparţinãtori; - infirmierã-echipã de îngrijire; - infirmierã-membrii echipei multidisciplinare (medic, asistent medical, asistent social, psiholog, logoped, neuropsihiatru, medic pediatru, educator, consilier psihopedagogic, lucrãtor social, şef de secţie, asistent-şef); - valorizarea persoanei îngrijite; - managementul situaţiilor stresante; - identificarea/evaluarea abilitãţilor de comunicare a persoanei îngrijite; - identificarea eventualelor deficienţe de comunicare. Situaţiile specifice: - modificãri în starea de sãnãtate a persoanei îngrijite; - accidente; - avarii diverse etc. Ghid pentru evaluare Cunoştinţele necesare se referã la: - noţiuni aplicate de comunicare verbalã şi nonverbalã; - noţiuni elementare de psihologie; - tehnici de comunicare şi relaţionare, specifice locului de muncã: - tehnici de organizare a muncii în echipã/tehnici de muncã în echipã; - informaţii necesare respectãrii fiecãrei recomandãri; - drepturile persoanei îngrijite; - importanţa respectãrii recomandãrilor asistentei medicale; - noţiuni specifice locului de muncã, referitoare la recuperare, compensare, educaţie, stimulare etc. La evaluare se vor urmãri: - abilitatea de a comunica eficient cu persoana îngrijitã, respectând particularitãţile acesteia; - capacitatea de a crea situaţii în care persoana îngrijitã sã se poatã exprima sau sã poatã depãşi deficienţele de comunicare; - abilitatea de a decodifica corect informaţia transmisã de persoana îngrijitã; - abilitatea de a folosi tehnici şi metode variate, pentru a comunica cu persoana îngrijitã; - capacitatea de a distinge deficienţele grave de comunicare şi de a solicita sprijin în depãşirea acestora; - capacitatea de a menţine relaţii armonioase cu persoanele aparţinând echipei sau din afara acesteia, pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu; - capacitatea de exprimare şi susţinere a opiniilor, în cadrul discuţiilor profesionale, cu evitarea conflictelor, în spiritul rezolvãrii prompte a problemelor; - gradul de sociabilitate şi tactul dovedit în relaţia cu persoana îngrijitã; - asigurarea intimitãţii necesare optimizãrii actului de îngrijire; - abilitatea de a coopera cu echipa multidisciplinarã; - capacitatea de a relaţiona cu membrii echipei în stabilirea de comun acord a obiectivelor, activitãţilor, metodelor şi termenelor de realizare; - capacitatea de a stabili graficul întâlnirilor, în funcţie de particularitãţile persoanei îngrijite şi de programul membrilor echipei; - capacitatea de integrare într-o echipã; - capacitatea de a gestiona situaţii specifice, rezistenţa la efort şi la stres. Modulul 6 - Principii şi valori etice - 40 de ore (teorie 10 ore, practicã 30 de ore) Modulul va fi structurat astfel: - noţiuni privind acţiunile care trebuie sau nu trebuie sã aibã loc şi au ca scop justificarea regulilor de urmat în îngrijirea pacientului, bazate pe principii valabile în toate ţãrile, dar care pot fi aplicate diferit de la ţarã la ţarã, în funcţie de educaţie şi model cultural; - principii şi valori etice de care infirmiera trebuie sã ţinã seama, conform codului de virtuţi morale, etice, ca linie de mijloc între excesul şi lipsa unei calitãţi: ● autonomia; ● binefacerea, amabilitatea; ● nonmaleficienţa; ● dreptatea; ● integritatea; ● veracitatea; ● sinceritatea; ● confidenţialitatea şi intimitatea; ● secretul profesional; ● consimţãmântul; ● generozitatea; ● respectul; ● prudenţa; ● curajul; ● cumpãtarea. Ghid pentru evaluare Cunoştinţele necesare se referã la: - noţiuni de eticã, moralã, moralitate şi deontologie profesionalã; - cunoaşterea principiilor şi valorilor etice în activitatea de îngrijire; - autonomia persoanei îngrijite şi reducerea dependenţei. La evaluare se vor urmãri: - capacitatea de a hotãrî singur asupra propriilor acţiuni; - capacitatea de a evita producerea de prejudicii altor persoane; - capacitatea de a lua decizii benefice pentru pacienţi şi de a reduce riscurile; - capacitatea de a trata cu responsabilitate şi profesionalism toţi pacienţii, indiferent de vârstã, condiţie socialã, economicã, criterii religioase, etnie, dizabilitate; - capacitatea de a dezvolta relaţii cu pacienţii, bazate pe principiul adevãrului; - capacitatea de a respecta persoana îngrijitã; - capacitatea de a selecta informaţiile cu privire la starea de sãnãtate a pacientului, de a nu le furniza şi altei persoane din afara echipei de îngrijiri decât cu consimţãmântul pacientului, fãcând excepţie cazurile prevãzute în mod expres de lege; - capacitatea de a acţiona cu onestitate şi responsabilitate, în concordanţã cu misiunea profesiei şi standardele profesionale; - capacitatea de a pãstra confidenţialitatea şi secretul profesional; - capacitatea de a facilita intimitatea fiecãrui pacient în raport cu ceilalţi; - capacitatea de a respecta valorile morale şi culturale, convingerile filozofice sau religioase; - capacitatea de a profesa corespunzãtor şi de a aplica mãsuri preventive de îngrijire a stãrii de sãnãtate. CAP. V Procedura de eliberare a certificatelor Eliberarea certificatelor de absolvire de cãtre OAMGMAMR se face pe baza tabelului nominal al absolvenţilor programului, transmis de filialele OAMGMAMR, care conţine: - numele şi prenumele; - CNP; - data şi locul naşterii; - data de început a cursului; - data de sfârşit a cursului; - locul de desfãşurare; - coordonator; - act de studii. Tabelul nominal al absolvenţilor programului se transmite la OAMGMAMR în termen de 15 zile de la finalizarea programului, însoţit de dovada achitãrii taxei de certificare, stabilitã prin hotãrâre a Consiliului Naţional al OAMGMAMR. Emiterea certificatelor de absolvire se face de cãtre OAMGMAMR în termen de 45 de zile. Pânã la emiterea certificatului de absolvire de cãtre OAMGMAMR, filiala OAMGMAMR poate emite, la cerere, o adeverinţã. Certificatele emise de OAMGMAMR vor fi transmise cãtre filiale, însoţite de un tabel nominal care conţine: - numele şi prenumele; - seria şi numãrul certificatului; - semnãtura absolventului,pe bazã de semnãturã a reprezentantului filialei, sau expediate poştal, cu confirmare de primire. La eliberarea certificatului de cãtre filiala OAMGMAMR, absolventul va semna în tabelul nominal de primire. CAP. VI Arhivarea şi pãstrarea documentelor Dosarele de înscriere la curs se vor depune la sediul filialei OAMGMAMR, vor fi arhivate şi pãstrate pentru o perioadã de 5 ani. Procesul-verbal încheiat de comisia de examinare, catalogul cu rezultatele examenelor de absolvire a programului, catalogul de prezenţã (anexa nr. 2), precum şi tabelul nominal de primire a certificatului, transmis de OAMGMAMR, vor fi arhivate şi pãstrate la sediul filialelor OAMGMAMR, pentru o perioadã de 20 de ani. Evidenţa certificatelor de absolvire eliberate de OAMGMAMR se arhiveazã electronic de cãtre OAMGMAMR, iar tabelul nominal transmis de filiala OAMGMAMR se arhiveazã pe suport hârtie, pe o perioadã de 20 de ani. ANEXA 1
───────
la program
──────────
┌────┬───────────────────────────────────────────────┬──────┬────────┬─────────┐
│Nr. │ │ │ │ │
│crt.│ Modul │Teorie│Practicã│Total ore│
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┼─────────┤
│ 1. │Planificarea propriei activitãţi şi │ │ │ │
│ │perfecţionarea continuã │ 20 │ 40 │ 60 │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┼─────────┤
│ 2. │Respectarea drepturilor persoanei îngrijite │ 5 │ 20 │ 25 │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┼─────────┤
│ 3. │Tehnici de îngrijire │ 37 │ 55 │ 92 │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┼─────────┤
│ 4. │Acordarea îngrijirilor de igienã pentru │ │ │ │
│ │persoanele îngrijite şi de igienizare a │ │ │ │
│ │spaţiului în care se aflã persoana îngrijitã │ │ │ │
│ │şi transportul rufãriei │ 40 │ 80 │ 120 │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┼─────────┤
│ 5. │Comunicarea interactivã şi lucrul în echipa │ │ │ │
│ │multidisciplinarã │ 8 │ 15 │ 23 │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┼─────────┤
│ 6. │Principii şi valori etice │ 10 │ 30 │ 40 │
├────┴───────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┼─────────┤
│ TOTAL ORE: │ 120 │ 240 │ 360 │
└────────────────────────────────────────────────────┴──────┴────────┴─────────┘
ANEXA 2
───────
la program
──────────
CATALOGUL PARTICIPANŢILOR
pentru programul de ....... pentru ocupaţia/competenţe comune
.............................................................
Cod COR ......... Durata ..... ore
Coordonator: ............................
Perioada: ...............................
Formatori: ........................................
Disciplina/Modulul ................................
Disciplina/Modulul ................................
Disciplina/Modulul ................................
┌─────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┐
│Nr. .........................│ DISCIPLINE/MODULE PENTRU PREGĂTIREA TEORETICĂ │
│Numele ......................├──────────────────┬──────────────────┬──────────┬──────────┤
│Prenumele ...................│DISCIPLINA/MODULUL│DISCIPLINA/MODULUL│ ... │ │
│CNP .........................├───────┬──────────┼───────┬──────────┼────┬─────┤Observaţii│
│Pãrinţi │Absenţe│ Note/ │Absenţe│Note/ │ │ │ │
│Tatãl .......................│ │Califi- │ │Califi- │ │ │ │
│Mama ........................│ │cative │ │cative │ │ │ │
│Locul şi data naşterii ......├───────┼──────────┼───────┼──────────┼────┼─────┼──────────┤
│.............................│ │ │ │ │ │ │ │
│Studii ......................│ │ │ │ │ │ ├──────────┤
│Meseria/profesia ............│ │ │ │ │ │ │ │
│.............................│ ├──────────┤ ├──────────┤ ├─────┼──────────┤
│Locul de muncã ..............│ │ Media: │ │ Media: │ │Media│ │
│.............................├───────┴──────────┴───────┴──────────┴────┴─────┴──────────┤
│ │ MEDIA PREGĂTIRE TEORETICĂ: │
│ ├────────────────────────────────────────────────┬──────────┤
│ │ DISCIPLINE/MODULE PENTRU PREGĂTIREA PRACTICĂ │ │
│ ├───────┬──────────┬───────┬──────────┬────┬─────┤Observaţii│
│ │Absenţe│ Note/ │Absenţe│Note/ │ │ │ │
│ │ │Califi- │ │Califi- │ │ │ │
│ │ │cative │ │cative │ │ │ │
│ ├───────┼──────────┼───────┼──────────┼────┼─────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ ├──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ ├──────────┤ ├──────────┤ ├─────┼──────────┤
│ │ │ Media: │ │ Media: │ │Media│ │
│ ├───────┴──────────┴───────┴──────────┴────┴─────┴──────────┤
│ │ MEDIA PREGĂTIRE PRACTICĂ: │
├─────────────────────────────├───────────────────────────────────────────────────────────┤
│MEDIA EXAMENULUI │ │
│DE ABSOLVIRE: │MEDIA GENERALĂ: │
└─────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────┘
ANEXA 3
───────
la program
──────────
NOTĂ(CTCE) Model certificat se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 501 din 20 iulie 2010, la pagina 28,(a se vedea imaginea asociatã). ANEXA 4
───────
la program
──────────
COMPETENŢE PROFESIONALE
1. Planificarea propriei activitãţi şi perfecţionarea continuã
2. Lucrul în echipa multidisciplinarã şi comunicarea interactivã
3. Cunoaşterea drepturilor şi obligaţiilor persoanei îngrijite
4. Tehnici de îngrijire generale, speciale, specifice ale pacienţilor
5. Acordarea îngrijirilor de igienã pentru persoanele îngrijite şi de igienizare a spaţiului în care se aflã persoana îngrijitã
6. Aplicarea tehnicilor privind circuitul de transport al rufelor şi a normelor igienico-sanitare specifice
7. Luarea deciziilor benefice pentru pacienţi în vederea reducerii riscurilor, tratarea cu responsabilitate şi profesionalism a tuturor pacienţilor, aplicarea de mãsuri preventive de îngrijire a stãrii de sãnãtate
ANEXA 5
───────
la program
──────────
PROCES - VERBAL
Încheiat astãzi .........., cu ocazia susţinerii examenului de absolvire a programului de formare profesionalã .......................................
Organizat de ........, în perioada ........, la sediul ................
Comisia de examinare s-a întrunit la data de .... la ora ... şi a stabilit graficul de desfãşurare a examenului de absolvire, dupã cum urmeazã:
.......................................................................
.......................................................................
Graficul de desfãşurare a examenului a fost afişat cu .... ore înainte de începerea examenului de absolvire.
Au fost verificate condiţiile tehnice de desfãşurare a examenului de absolvire, care au fost gãsite corespunzãtoare/ necorespunzãtoare.
Au fost stabilite subiectele pentru probele examenului de absolvire, dupã cum urmeazã:
1. ......................................................
2. ......................................................
3. ......................................................
4. ......................................................
Situaţia statisticã privind rezultatele examenului de absolvire:
┌───────────────────────────────────────────────────────┬──────────────────────┐
│ Numãr participanţi examen de absolvire │ Promovabilitate │
├──────────┬──────────┬─────────┬───────────┬───────────┤ % │
│ Înscrişi │ Prezenţi │ Absenţi │ Promovaţi │Nepromovaţi│ │
├──────────┼──────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
└──────────┴──────────┴─────────┴───────────┴───────────┴──────────────────────┘
Observaţii/probleme apãrute: ................................................................... ................................................................... ................................................................... Preşedintele comisiei de examinare ............... ............... Membru în comisia de examinare ................... ............... Membru în comisia de examinare ................... ............... (nume) (semnãturã) ANEXA 6
───────
la program
──────────
CATALOG
cu rezultatele examenului de absolvire a programului de ............
pentru ocupaţia/competenţe comune ..........................
organizat în data .............................
┌────┬─────────────────────┬───────────┬───────────┬────────┬────────────────┐
│Nr. │ │Medie proba│Medie proba│ Medie │ │
│crt.│ Numele şi prenumele│practicã │teoreticã │generalã│ Observaţii │
│ │ │Data ......│Data ......│ │ │
├────┼─────────────────────┼───────────┼───────────┼────────┼────────────────┤
│ 1. │ │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────┼───────────┼───────────┼────────┼────────────────┤
│ 2. │ │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────┼───────────┼───────────┼────────┼────────────────┤
│ 3. │ │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────┼───────────┼───────────┼────────┼────────────────┤
│ 4. │ │ │ │ │ │
├────┼─────────────────────┼───────────┼───────────┼────────┼────────────────┤
│ 5. │ │ │ │ │ │
└────┴─────────────────────┴───────────┴───────────┴────────┴────────────────┘
Comisia de examinare 1. Preşedinte .................. ...................... 2. Membru ...................... ...................... 3. Membru ...................... ...................... 4. Membru ...................... ...................... ANEXA 7
───────
la program
──────────
FIŞĂ DE EVALUARE
STAGIU PRACTIC
Curs de pregãtire a infirmierelor
Cursant .............................................
Perioada de desfãşurare .............................
Unitatea ............................................
Secţia ..............................................
Punctualitate, participarea la program:
┌────────────┬────┬────┬────┬────┬────┬────┬────┬────┬─────┬─────┐
│Data │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┼─────┤
│Numãr de ore│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────────────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴─────┴─────┘
Abilitãţi practice/Alimentaţia persoanei bolnave Foarte bine [] Bine [] Slab [] Nesatisfãcãtor [] Abilitãţi practice/Tehnica bãii parţiale/totale Foarte bine [] Bine [] Slab [] Nesatisfãcãtor [] Abilitãţi practice/Tehnica schimbãrii lenjeriei Foarte bine [] Bine [] Slab [] Nesatisfãcãtor [] Abilitãţi practice/Tehnica îmbrãcãrii/dezbrãcãrii Foarte bine [] Bine [] Slab [] Nesatisfãcãtor [] Abilitãţi practice/Tehnica îngrijirii persoanelor imobilizate Foarte bine [] Bine [] Slab [] Nesatisfãcãtor [] Abilitãţi practice/Tehnici de mobilizare şi transport Foarte bine [] Bine [] Slab [] Nesatisfãcãtor [] Abilitãţi practice/Cunoaşterea şi respectarea circuitelor funcţionale Foarte bine [] Bine [] Slab [] Nesatisfãcãtor [] Abilitãţi practice/Tehnici de curãţenie şi dezinfecţie a spaţiului în care se aflã persoana bolnavã Foarte bine [] Bine [] Slab [] Nesatisfãcãtor [] Abilitãţi de comunicare/Atitudinea faţã de pacienţi Foarte bine [] Bine [] Slab [] Nesatisfãcãtor [] Abilitãţi de comunicare/Atitudinea faţã de colegi şi personal Foarte bine [] Bine [] Slab [] Nesatisfãcãtor [] Abilitatea de a lucra în echipã Foarte bine [] Bine [] Slab [] Nesatisfãcãtor [] Calitãţi personale Foarte bine [] Bine [] Slab [] Nesatisfãcãtor [] Asistent medical îndrumãtor .......................... Semnãtura ....................... Data ............... Calificativ final/Notã finalã ........................ NOTĂ: - Aprecierea se va realiza cu calificativele: Foarte bine (FB), Bine (B), Slab (S), Nesatisfãcãtor (NS), calificativul final va fi calculat în funcţie de calificativul dominant. - Fiecãrui calificativ i se vor atribui note de la 3 la 10, astfel: - Foarte bine (FB) = 9 - 10; - Bine (B) = 7 - 8; - Slab (S) = 5 - 6; - Nesatisfãcãtor (NS) = 3 - 4. - 2 puncte se acordã din oficiu. ANEXA 8
───────
la program
───────────
CHESTIONAR
de evaluare a cursului ..................
din perioada ........................
Chestionarul este anonim.
Având în vedere dorinţa noastrã de a organiza cursuri de pregãtire care sã respecte principiile de învãţare a adulţilor şi care sã vinã în întâmpinarea nevoilor dumneavoastrã de învãţare, vã rugãm sã rãspundeţi sincer la întrebãrile de mai jos.
Una dintre modalitãţile de evaluare este acordarea calificativului corespunzãtor cifrelor de la 1 la 5, astfel:
1 - foarte slab; 2 - slab; 3 - satisfãcãtor; 4 - bine; 5 - foarte bine.
Pe lângã acordarea notei, dacã aveţi vreun comentariu de fãcut, vã rugãm sã îl treceţi imediat dupã nota acordatã sau rãspunsul acordat.
┌───────────────────────────────────────────────────────────┬──────────────────┐
│ EVALUAREA CURSULUI │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│Condiţiile de desfãşurare a cursului (salã, luminozitate, │ │
│confort) (de la 1 la 5) │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│Aţi primit suport de curs? (DA sau NU) │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│Informaţiile din suportul de curs v-au fost utile? │ │
│(DA sau NU) │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│Cunoştinţele şi aptitudinile dobândite vã vor ajuta la │ │
│locul de muncã? (DA sau NU, dacã NU, vã rugãm comentaţi) │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│Durata cursului a fost suficientã pentru materialul │ │
│predat? (DA sau NU) │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│Durata stagiului practic a fost suficientã pentru │ │
│pregãtirea dumneavoastrã ca infirmier? (DA sau NU) │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│Enumeraţi 3 lucruri noi pe care le-aţi învãţat la acest │1. .............. │
│curs: │................. │
│ │2. .............. │
│În cazul în care nu aţi acumulat niciun lucru nou, vã rugãm│................. │
│sã spuneţi de ce. │3. .............. │
│ │................. │
└───────────────────────────────────────────────────────────┴──────────────────┘
____________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.