Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 1.946 din 10 noiembrie 2004 privind conditiile in baza carora functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare are dreptul la concedii de odihna, concedii de studii, invoiri platite si concedii fara plata, bilete de odihna, tratament si recuperare
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.140 din 2 decembrie 2004
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 34 lit. e) şi h) din Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
CAP. I
Concediul de odihnã anual
ART. 1
(1) Funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, denumiţi în continuare funcţionari publici din sistemul administraţiei penitenciare, au dreptul în fiecare an calendaristic la un concediu de odihnã plãtit, a cãrui duratã se stabileşte în raport cu vechimea lor în serviciu, dupã cum urmeazã:
a) 32 de zile calendaristice, pentru cei cu o vechime în serviciu de pânã la 10 ani;
b) 38 de zile calendaristice, pentru cei cu o vechime în serviciu de peste 10 ani.
(2) Vechimea în serviciu care se ia în considerare la determinarea duratei concediului de odihnã este aceea pe care funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare o împlinesc în cursul anului calendaristic pentru care li se acordã concediul şi se stabileşte potrivit legislaţiei pensiilor, aplicabilã acestei categorii profesionale.
(3) Durata concediului de odihnã al funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare, care nu au lucrat tot timpul anului, se stabileşte proporţional cu perioada lucratã şi în raport cu vechimea în serviciu stabilitã potrivit alin. (2).
ART. 2
(1) Concediul de odihnã se efectueazã pânã la finele anului calendaristic respectiv, integral sau fracţionat.
(2) Concediul de odihnã poate fi fracţionat la cererea funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare, cu condiţia ca una dintre fracţiuni sã nu fie mai micã de 15 zile calendaristice.
ART. 3
(1) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare, care au absentat de la program întregul an calendaristic, fiind în concedii medicale, concediu de maternitate, concedii pentru creşterea copilului sau îngrijirea copilului bolnav, acordate în condiţiile <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ori în concedii fãrã platã, nu au dreptul la concediu de odihnã pentru acel an.
(2) În cazul în care perioadele de concedii prevãzute la alin. (1), însumate, au fost de 12 luni sau mai mari şi s-au întins pe 2 ori pe mai mulţi ani calendaristici consecutivi, funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare au dreptul la un singur concediu de odihnã, acordat în anul reluãrii activitãţii, în mãsura în care nu a fost efectuat în anul în care a intervenit absenţa de la serviciu pentru motivele prevãzute la alin. (1).
ART. 4
(1) Conducerea unitãţii este obligatã sã ia mãsurile necesare pentru ca funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare sã efectueze în fiecare an calendaristic concediul de odihnã la care au dreptul.
(2) Dacã, din motive întemeiate, unii funcţionari publici din sistemul administraţiei penitenciare nu au putut efectua concediul de odihnã la care aveau dreptul într-un an calendaristic, la cerere, unitatea este obligatã sã le acorde concediul pânã la sfârşitul anului calendaristic urmãtor.
ART. 5
(1) Programarea de principiu a concediilor de odihnã pentru anul urmãtor se face pânã la data de 15 decembrie a anului în curs, cu consultarea funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare, şi se aprobã de şeful structurii respective.
(2) Concediile de odihnã se programeazã eşalonat, în tot cursul anului, ţinându-se seama de activitãţile specifice desfãşurate şi de nevoile personale ale funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare, fãrã ca numãrul celor aflaţi în acelaşi timp în concediu de odihnã sã depãşeascã o treime din efectivul unitãţii.
(3) La programarea concediilor de odihnã conducerea unitãţii va ţine seama, în mãsura în care este posibil, şi de specificul activitãţii soţiei/soţului funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare.
ART. 6
(1) Reprogramarea sau amânarea efectuãrii concediului de odihnã va putea fi efectuatã când funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare se aflã în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) este în concediu medical pentru incapacitate temporarã de muncã;
b) urmeazã sã îndeplineascã sarcini de importanţã deosebitã din dispoziţia şefului unitãţii din care face parte;
c) funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare - femeie solicitã concediul de odihnã înainte sau în continuarea concediului de maternitate ori i s-a acordat concediu plãtit pentru creşterea copilului în vârstã de pânã la 2 ani sau a copilului cu handicap pânã la împlinirea vârstei de 3 ani;
d) are recomandare medicalã pentru a urma un tratament într-o staţiune balneoclimatericã, caz în care data începerii concediului de odihnã va fi cea indicatã în recomandarea medicalã sau în biletul de tratament;
e) urmeazã sau este planificat sã urmeze un curs de perfecţionare ori de specializare.
(2) Pentru situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. c), d) şi e) reprogramarea este condiţionatã de cererea prealabilã a funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare.
ART. 7
(1) Concediul de odihnã se întrerupe în urmãtoarele situaţii:
a) a intervenit unul dintre cazurile prevãzute la art. 6 alin. (1) lit. a), b) sau e);
b) când funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare - femeie intrã în concediu de maternitate;
c) pentru nevoi de serviciu neprevãzute.
(2) Pentru cazurile de întrerupere a concediului de odihnã prevãzute la alin. (1) funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare au dreptul sã efectueze restul zilelor de concediu dupã ce au încetat situaţiile respective sau, când acest lucru nu este posibil, la data stabilitã printr-o nouã programare, în cadrul aceluiaşi an calendaristic.
(3) Întreruperea concediului de odihnã se dispune în scris, în situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. c) şi la art. 6 alin. (1) lit. b) şi e), de cãtre şeful structurii din care face parte cel în cauzã.
ART. 8
În cazul în care concediul de odihnã este întrerupt, drepturile bãneşti primite pentru situaţiile prevãzute la art. 3 nu se restituie, urmând ca diferenţa de concediu în zile sã fie efectuatã la o datã ulterioarã, în cadrul aceluiaşi an calendaristic sau, dupã caz, în anul reluãrii activitãţii, plãţile urmând sã fie regularizate în raport cu situaţia intervenitã.
ART. 9
Concediul de odihnã şi drepturile bãneşti aferente, cuvenite funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare detaşaţi în condiţiile legii la alte unitãţi, se acordã de cãtre conducãtorii unitãţilor la care aceştia îşi desfãşoarã activitatea, cu respectarea prevederilor prezentei hotãrâri.
ART. 10
Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare, încadraţi în posturi cu fracţiuni de normã, 4 sau 6 ore pe zi, au dreptul la concediu de odihnã cu durata stabilitã potrivit art. 1.
ART. 11
Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare, care îndeplinesc prin cumul, pe lângã funcţia de bazã, cu o normã întreagã, o altã funcţie, au dreptul la concediu de odihnã plãtit numai de la unitatea în care au funcţia de bazã.
ART. 12
(1) În cazul în care, dupã ce funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare a efectuat concediul de odihnã, raportul sãu de serviciu cu unitatea a încetat din motivele prevãzute la <>art. 54 lit. a), c) şi d) din Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor, acesta este obligat sã restituie unitãţii cota-parte din indemnizaţia de concediu de odihnã şi prima de concediu corespunzãtoare perioadei nelucrate din anul pentru care i s-a acordat acel concediu.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplicã funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare pentru care, dupã încetarea raporturilor de serviciu cu unitatea în temeiul <>art. 58 din Legea nr. 293/2004 , a intervenit achitarea în urma exercitãrii cãilor de atac, iar hotãrârea pronunţatã a rãmas definitivã.
CAP. II
Concediul de odihnã suplimentar
ART. 13
(1) În afara concediului de odihnã prevãzut la art. 1, funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare, care îşi desfãşoarã activitatea în condiţii deosebite - vãtãmãtoare, grele sau periculoase - ori în locuri de muncã în care existã astfel de condiţii, stabilite potrivit legii, au dreptul în fiecare an calendaristic la un concediu de odihnã suplimentar cu o duratã cuprinsã între 3 şi 14 zile calendaristice.
(2) Concediile de odihnã suplimentare se cumuleazã cu concediile de odihnã prevãzute la art. 1.
ART. 14
(1) Existenţa condiţiilor deosebite vãtãmãtoare, grele sau periculoase - la locul de muncã se stabileşte potrivit prevederilor legale.
(2) Pe baza determinãrilor fãcute potrivit alin. (1), prin ordin al ministrului justiţiei se stabilesc categoriile de funcţionari publici din sistemul administraţiei penitenciare care îşi desfãşoarã efectiv activitatea în locuri de muncã cu condiţii deosebite - vãtãmãtoare, grele sau periculoase -, precum şi durata concediului de odihnã suplimentar de care acestea beneficiazã în fiecare an calendaristic.
ART. 15
Pentru funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare, care nu lucreazã un an întreg în condiţiile prevãzute la art. 14 alin. (1) ori lucreazã în condiţii ce dau dreptul la un numãr diferit de zile, durata concediului de odihnã suplimentar se stabileşte proporţional cu timpul efectiv lucrat în astfel de condiţii în cursul anului calendaristic respectiv.
ART. 16
(1) În cazul în care funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare, potrivit programãrii, a efectuat integral concediul de odihnã suplimentar cuvenit şi ulterior, în cursul aceluiaşi an calendaristic, nu mai lucreazã în condiţiile respective, cota-parte din indemnizaţia primitã, aferentã timpului nelucrat din acel an calendaristic, nu se restituie unitãţii.
(2) Concediul de odihnã suplimentar se acordã, de regulã, în cea de-a doua parte a anului în curs şi nu poate fi reeşalonat în anul urmãtor.
CAP. III
Concediul de studii plãtit
ART. 17
(1) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare beneficiazã de concedii de studii numai pentru frecventarea primei instituţii de învãţãmânt superior de la dobândirea statutului de personal al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(2) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare, care urmeazã cursuri ale unor instituţii de învãţãmânt superior de stat ori particulare, acreditate ori autorizate, de lungã sau de scurtã duratã, cursuri serale, cu frecvenţã redusã şi la distanţã, în condiţiile alin. (1), au dreptul la un concediu de studii plãtit, de 30 de zile calendaristice, acordat la cerere, integral sau fracţionat, în fiercare an universitar.
(3) De drepturile prevãzute la alin. (2) beneficiazã şi funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare absolvenţi cu diplomã ai colegiilor universitare de scurtã duratã, care îşi continuã studiile în învãţãmântul superior de lungã duratã, în instituţii de învãţãmânt superior de stat sau particulare, autorizate ori acreditate.
(4) Concediul prevãzut la alin. (2) se acordã funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare pentru frecventarea unei singure instituţii de învãţãmânt superior, în situaţia în care urmeazã simultan cursurile mai multor facultãţi/colegii.
(5) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare, care în ultimul an de învãţãmânt superior nu şi-au finalizat studiile prin examen de licenţã/absolvire şi nu au beneficiat de concediu de studii, îl pot solicita ulterior, o singurã datã.
(6) Funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare, aflaţi în situaţia prevãzutã la alin. (5), care au beneficiat de concediu de studii parţial în ultimul an de învãţãmânt superior, li se poate aproba efectuarea diferenţei de concediu de studii pentru susţinerea ulterioarã a examenului de licenţã/absolvire.
(7) Nu au dreptul la concediu de studii funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare, înmatriculaţi la instituţii de învãţãmânt superior de stat sau particulare, autorizate ori acreditate, de lungã sau de scurtã duratã, pentru repetarea anului de studii din motive imputabile.
(8) Concediul de studii neefectuat nu se poate efectua în anul universitar urmãtor, cu excepţia situaţiei prevãzute la alin. (6).
ART. 18
(1) De prevederile art. 17 alin. (1) şi (2) beneficiazã şi funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare înscris la cursuri postuniversitare, masterat sau doctorat.
(2) Nu se considerã concediu de studii participarea, cu aprobare, a funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare la cursuri sau la alte forme de pregãtire cu scoatere de la locul de muncã.
ART. 19
(1) Funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare li se acordã concediu de studii, dacã obţin aprobarea şefilor de unitãţi pentru a urma cursurile unor instituţii de învãţãmânt superior, studii aprofundate sau doctorat.
(2) Aprobarea pentru frecventarea formelor de pregãtire prevãzute la alin. (1) se acordã numai dacã acestea asigurã specializarea/pregãtirea potrivit nevoilor unitãţii.
CAP. IV
Învoirile plãtite şi concediile fãrã platã
ART. 20
(1) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare au dreptul, potrivit legii, la învoiri plãtite cu durata de pânã la 10 zile calendaristice, în cazul urmãtoarelor evenimente familiale:
a) cãsãtoria funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare;
b) naşterea sau cãsãtoria unui copil;
c) decesul soţului/soţiei sau al unei rude de pânã la gradul al II-lea a funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare sau a soţului/soţiei acestuia.
(2) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare pot beneficia de învoiri plãtite cu durata de cel mult 5 zile calendaristice, în urmãtoarele situaţii:
a) în caz de accidentare sau îmbolnãvire gravã a unuia dintre membrii familiei;
b) în situaţia unor dezastre care au afectat domiciliul funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare, al pãrinţilor, socrilor sau copiilor acestuia;
c) pentru alte situaţii sau evenimente excepţionale, de naturã sã justifice învoirea solicitatã.
(3) Învoirile plãtite se aprobã de conducerea unitãţii, la cererea funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare.
ART. 21
(1) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare au dreptul la concediu fãrã platã, a cãrui duratã însumatã poate fi de 30 de zile calendaristice anual, pentru rezolvarea urmãtoarelor situaţii personale:
a) pregãtirea şi/sau susţinerea examenelor de admitere, de finalizare a anilor de studii sau de absolvire a celei de-a doua/treia facultãţi;
b) susţinerea examenelor nepromovate de admitere la doctorat sau în instituţii de învãţãmânt superior, a celor de an universitar ori de licenţã (diplomã), pentru pregãtirea cãrora au beneficiat de concedii de studii;
c) prezentarea la concurs în vederea ocupãrii unui alt post.
(2) Concedii fãrã platã, cu durata de pânã la 30 de zile calendaristice anual, pot fi acordate şi pentru rezolvarea altor probleme personale ale funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare.
(3) În mod excepţional, funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare au dreptul la concedii fãrã platã, cu duratã însumatã între 30 şi 90 de zile calendaristice, anual, în urmãtoarele situaţii:
a) tratament medical efectuat în strãinãtate pe durata recomandatã de medic, fãrã a depãşi însã 90 de zile, dacã cel în cauzã nu beneficiazã, potrivit legii, de concediu medical şi de indemnizaţie pentru incapacitate temporarã de muncã, precum şi pentru însoţirea soţului sau, dupã caz, a soţiei ori a unei rude apropiate - copil, frate, sorã, pãrinte - pe timpul cât aceasta se aflã la tratament în strãinãtate;
b) pentru alte motive temeinic fundamentate.
(4) Concediile fãrã platã se aprobã de conducerea unitãţii, la cererea funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare, şi se comunicã compartimentelor financiar-contabilitate şi resurse umane.
ART. 22
(1) În perioada concediilor fãrã platã funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare îşi pãstreazã calitatea avutã.
(2) Perioadele concediilor fãrã platã de peste 30 de zile, acordate în condiţiile art. 21, nu constituie vechime în serviciu şi nu se iau în calcul la stabilirea stagiului minim în gradul profesional.
CAP. V
Acordarea biletelor de odihnã, tratament şi recuperare
ART. 23
(1) Acordarea biletelor de odihnã, tratament şi recuperare pentru funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare se face în limita disponibilitãţilor bugetare alocate cu aceastã destinaţie şi a numãrului de locuri aprobate.
(2) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare pot beneficia de bilete de odihnã, tratament şi recuperare numai pe perioada concediilor de odihnã, o singurã datã pe an.
(3) De bilete de odihnã, tratament şi recuperare pot beneficia şi soţul/soţia funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare, copiii acestuia cu vârste cuprinse între 6 şi 18 ani, care urmeazã cursurile unei unitãţi de învãţãmânt preuniversitar, acreditatã conform legii, precum şi copiii cu handicap aflaţi în îngrijirea familiei funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare.
ART. 24
(1) Contractarea biletelor de odihnã, tratament şi recuperare şi decontarea contravalorii acestora cu prestatorii de servicii se fac de cãtre structura specializatã constituitã la nivelul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor prin ordin al ministrului justiţiei.
(2) Biletele de odihnã, tratament şi recuperare se repartizeazã pe unitãţi penitenciare prin grija structurii prevãzute la alin. (1), conform estimãrilor realizate în baza solicitãrilor formulate de potenţialii beneficiari pânã la data de 15 decembrie a anului respectiv, pentru anul urmãtor.
ART. 25
(1) Contribuţia care trebuie sã fie plãtitã de funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare pentru biletele prevãzute la art. 23 se stabileşte dupã cum urmeazã:
a) 50% din preţul integral al biletului de odihnã, când beneficiar al acestuia este funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare şi soţul/soţia acestuia;
b) preţul integral al biletului de odihnã, tratament şi recuperare, în cazul soţului/soţiei funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare, care nu face parte din categoria persoanelor care, potrivit legii, pot beneficia de aceste bilete prin sistemul organizat şi administrat de Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei;
c) 50% din contribuţia pãrintelui funcţionar public din sistemul administraţiei penitenciare, când beneficiar al biletului de odihnã este copilul acestuia, potrivit art. 23 alin. (3).
(2) Diferenţa de preţ pentru biletele de odihnã, tratament şi recuperare pânã la acoperirea integralã a contravalorii acestora se suportã din bugetul de venituri şi cheltuieli al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
ART. 26
(1) Contribuţia pentru biletele prevãzute la art. 23, plãtitã de funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare, se poate restitui acestuia în urmãtoarele cazuri:
a) din motive medicale sau personale - deces în familie, internare în unitãţi sanitare - atestate cu documente, când titularul nu mai poate ajunge în staţiune;
b) din motive personale - titularul renunţã la bilet, anunţând structura specializatã cu cel puţin 15 zile înainte de data înscrisã pe bilet pentru prezentarea în staţiune.
(2) Contribuţia se restituie integral beneficiarului şi în situaţia în care acesta, deşi s-a prezentat în staţiune la data înscrisã pe bilet, nu a fost cazat, prezentând structurii specializate motivaţia scrisã a unitãţii prestatoare de servicii balneare.
ART. 27
(1) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare şi familiile acestora beneficiazã, ca mãsurã de protecţie socialã, de înlesniri stabilite prin ordin al ministrului justiţiei în ceea ce priveşte folosirea caselor de odihnã, sanatoriilor, cãminelor de garnizoanã şi a altor amenajãri recreative şi sportive.
(2) Cheltuielile ce decurg din aplicarea mãsurilor prevãzute la alin. (1) se suportã din veniturile proprii aprobate prin bugetul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
ART. 28
Durata unei serii de odihnã, tratament şi recuperare este de 10 pânã la 18 zile, dupã caz.
ART. 29
Biletele de odihnã, tratament şi recuperare se distribuie funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare, conform procedurilor stabilite prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
ART. 30
La acordarea biletelor de odihnã, tratament şi recuperare va fi avutã în vedere îndeplinirea unuia dintre urmãtoarele criterii esenţiale:
a) periculozitatea, nocivitatea şi dificultãţile condiţiilor concrete de muncã ale solicitanţilor;
b) evidenţierea prin acte exemplare de devotament şi curaj;
c) înaltã probitate profesionalã şi moralã.
ART. 31
În situaţia în care funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare nu pot utiliza biletele de odihnã, pot renunţa la acestea, dar, în situaţia în care nu gãsesc alt funcţionar public din sistemul administraţiei penitenciare care sã beneficieze de ele ori nu le returneazã structurii specializate din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, sumele cheltuite pentru procurarea lor se vor recupera de la aceştia, conform procedurilor legale, cu excepţia cazurilor prevãzute la art. 26.
CAP. VI
Dispoziţii finale
ART. 32
Pe durata concediilor de odihnã, a concediilor de studii plãtite sau a învoirilor plãtite posturile funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare nu pot fi încadrate cu alte persoane, urmând ca sarcinile de serviciu ale acestora sã fie redistribuite.
ART. 33
Prevederile prezentei hotãrâri se aplicã şi funcţionarilor publici cu statut special din Ministerul Justiţiei, care au atribuţii de coordonare şi control al activitãţii din sistemul administraţiei penitenciare sau alte atribuţii în legãturã cu activitatea administraţiei penitenciare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul justiţiei,
Cristian Diaconescu
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
p. Ministrul muncii, solidaritãţii sociale şi familiei,
Doru-Claudiu Frunzulicã,
secretar de stat
Bucureşti, 10 noiembrie 2004.
Nr. 1.946.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: