Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 14 alin. (4) din Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ART. 1
Scopul prezentei hotãrâri îl reprezintã compatibilizarea mãsurilor cu caracter de ajutor de stat existent, cuprinse în <>Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aferente contractelor de concesiune în derulare.
ART. 2
În sensul prezentei hotãrâri, administraţiile zonelor libere se definesc ca fiind regiile autonome cu care agenţii economici au încheiat contracte de concesiune conform art. 3, precum şi toţi succesorii în drepturi şi obligaţii ai acestora, în cazul oricãror reorganizãri ulterioare, indiferent de modul de reorganizare şi de calitatea succesorilor - autoritãţi publice sau persoane juridice de drept public sau privat.
ART. 3
Prevederile prezentului act normativ se aplicã pânã la data de 31 decembrie 2011 acelor agenţi economici care funcţioneazã în regim de zonã liberã şi care au încheiat contracte de concesiune cu administraţiile zonelor libere pânã la data de 1 iulie 2002.
ART. 4
Agenţii economici prevãzuţi la art. 3 beneficiazã de ajutor de stat regional în condiţiile prevãzute de Regulamentul privind ajutorul de stat regional, aprobat prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 55/2004 privind punerea în aplicare a Regulamentului privind ajutorul de stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii şi a Regulamentului privind ajutorul de stat regional, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 5
(1) Ajutorul de stat regional se acordã pentru investiţia iniţialã sau pentru crearea de locuri de muncã realizate în perioada 30 iulie 1992-1 noiembrie 2004, conform anexei nr. 1.
(2) Ajutorul de stat regional constã în diminuarea redevenţei pe care agenţii economici prevãzuţi la art. 3 o plãtesc administraţiilor zonelor libere conform contractelor de concesiune perfectate cu acestea.
ART. 6
Pentru redevenţa care nu se încaseazã, conform art. 5 alin. (2), se alocã administraţiilor zonelor libere sume de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului sau prin bugetul local.
ART. 7
Procedura de acordare a ajutorului de stat regional este prevãzutã în anexa nr. 2.
ART. 8
Ajutoarele de stat prevãzute în prezenta hotãrâre se acordã dupã obţinerea deciziei de autorizare din partea Consiliului Concurenţei, în condiţiile legii.
ART. 9
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,
Miron Tudor Mitrea
Ministru de stat, ministrul administraţiei şi internelor,
Marian Florian Sãniuţã
Bucureşti, 4 noiembrie 2004.
Nr. 1.900.
ANEXA 1
CONDIŢIILE
de acordare a ajutorului de stat regional
I. Acordarea ajutorului de stat regional pentru investiţia iniţialã
1. Investiţia iniţialã reprezintã o investiţie în capital fix legatã de crearea unei noi unitãţi, extinderea unei unitãţi existente sau începerea unei activitãţi care implicã o schimbare fundamentalã în produsul sau procesul de fabricaţie al unei unitãţi existente, prin raţionalizare, diversificare sau modernizare. Poate fi consideratã investiţie iniţialã şi o investiţie în capital fix realizatã sub forma achiziţionãrii unei unitãţi care a fost închisã sau ar fi fost închisã dacã nu ar fi fost cumpãratã, cu excepţia cazului în care unitatea în cauzã aparţine unei întreprinderi în dificultate.
2. Valoarea ajutorului de stat regional se calculeazã pe baza unui ansamblu uniform de cheltuieli corespunzãtoare elementelor investiţiei iniţiale, astfel:
2.1. Cheltuielile aferente investiţiilor în imobilizãri corporale cuprind acele cheltuieli legate de achiziţionarea de clãdiri şi echipamente.
2.2. Cheltuielile aferente investiţiilor în imobilizãri necorporale cuprind acele cheltuieli legate de transferul de tehnologie sub forma achiziţionãrii de brevete, licenţe de exploatare sau cunoştinţe brevetate şi cunoştinţe tehnice nebrevetate. Aceste cheltuieli nu pot sã depãşeascã 25% din valoarea cheltuielilor prevãzute la pct. 2.1.
2.3. Activele necorporale care fac obiectul cheltuielilor prevãzute la pct. 2.2 trebuie sã satisfacã urmãtoarele condiţii:
a) sã fie exploatate exclusiv în întreprinderea beneficiarã de ajutor regional;
b) sã reprezinte elemente de activ amortizabile, conform legislaţiei în vigoare;
c) sã fie achiziţionate de la un terţ în condiţiile pieţei;
d) sã figureze în activele firmei şi sã rãmânã în patrimoniul întreprinderii beneficiare de ajutor regional pe o perioadã de cel puţin 5 ani.
3. Acordarea ajutorului de stat pentru investiţia iniţialã este condiţionatã de menţinerea acesteia pentru o perioadã minimã de 5 ani.
II. Acordarea ajutorului de stat regional pentru crearea de locuri de muncã
1. Crearea de locuri de muncã reprezintã creşterea realã a numãrului de locuri de muncã din întreprinderea beneficiarã a unui ajutor de stat, raportatã la perioada de referinţã, respectiv media ultimelor 12 luni, şi este legatã de realizarea unei investiţii, dar nu mai mult de 3 ani de la finalizarea acesteia. Orice loc de muncã pierdut de-a lungul perioadei de referinţã trebuie sã fie dedus din numãrul de locuri de muncã create de-a lungul aceleiaşi perioade.
2. Ajutorul de stat pentru crearea de locuri de muncã se calculeazã în funcţie de nivelul costurilor salariale cu personalul angajat, pe o perioadã de 2 ani. Costurile salariale includ salariul brut şi contribuţiile la asigurãrile sociale obligatorii.
3. Acordarea ajutorului de stat pentru crearea de locuri de muncã este condiţionatã de menţinerea acestora pentru o perioadã minimã de 5 ani.
III. Intensitatea ajutorului de stat
1. Intensitatea ajutorului de stat regional nu poate depãşi 50% din cheltuielile aferente investiţiei iniţiale sau din costurile salariale cu personalul angajat pe o perioadã de 2 ani, pentru întreprinderile mari. În cazul IMM se pot adãuga 15 puncte procentuale.
2. Intensitatea ajutorului de stat se calculeazã ca un raport procentual între valoarea ajutorului de stat regional şi valoarea cheltuielilor aferente investiţiei iniţiale sau între valoarea ajutorului de stat regional şi valoarea costurilor salariale cu personalul angajat pe o perioadã de 2 ani.
3. Intensitatea ajutorului de stat prevãzutã la pct. 1 şi 2 se determinã luându-se în calcul ajutorul de stat primit de agenţii economici începând cu data de 2 ianuarie 2003.
4. În calculul intensitãţii ajutorului de stat se au în vedere costurile eligibile aferente investiţiilor realizate în perioada 30 iulie 1992-1 noiembrie 2004.
5. Plafonul intensitãţii ajutorului de stat prevãzut la pct. 1 se aplicã la totalul ajutorului, în cazul ajutoarelor acordate concomitent în cadrul mai multor scheme regionale, indiferent dacã fondurile provin din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
ANEXA 2
PROCEDURA
de acordare a ajutorului de stat regional
1. În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, contractele de concesiune perfectate de cãtre agenţii economici prevãzuţi la art. 3 se renegociazã cu administraţiile zonelor libere pentru diminuarea redevenţelor asumate. Renegocierea se realizeazã sub coordonarea autoritãţilor centrale sau locale sub a cãror autoritate funcţioneazã administraţiile zonelor libere.
2. Diminuarea redevenţei asumate se realizeazã în limita cuantumului ajutorului de stat calculat pentru fiecare agent economic conform anexei nr. 1 la hotãrâre.
3. Ajutorul de stat regional, acordat sub forma compensãrii redevenţei de care pot beneficia agenţii economici prevãzuţi la art. 3 din hotãrâre, este calculat de cãtre Ministerul Finanţelor Publice pe baza informaţiilor furnizate de cãtre administraţiile zonelor libere şi a verificãrilor efectuate la sediul agenţilor economici, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri.
4. Monitorizarea atingerii intensitãţii maxime a ajutorului de stat regional pentru fiecare agent economic se realizeazã de cãtre autoritatea abilitatã în monitorizarea ajutorului de stat, în colaborare cu furnizorul ajutorului de stat, administraţiile zonelor libere şi autoritãţile centrale sau locale sub care acestea funcţioneazã.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: