─────────────────────────────────────────────────────────────────────
Total - 6 incineratoare - 300 miliarde lei [30 milioane lei (RON)]
- 2 sterilizatoare - 40 miliarde lei [4 milioane lei (RON)]
Se vor aloca o suma de pana la 5 milioane lei (RON) pentru achiziţionarea fiecãrui incinerator, cu dotãrile aferente, care respecta condiţiile impuse la cap. III, şi o suma de pana la 2 milioane lei (RON) pentru achiziţionarea fiecãrui sterilizator care respecta condiţiile impuse la cap. III.
Intensitatea maxima bruta a ajutorului de stat nu poate depãşi 50% din costurile eligibile pentru fiecare beneficiar.
Costurile eligibile sunt costurile care respecta principiile unui management financiar corespunzãtor, respectiv utilizarea eficienta a banilor şi realizarea unui raport optim cost-beneficiu, la care se va realiza proiectul propus: achiziţii de utilaje, montaj de utilaje, construcţii aferente şi necesare montarii utilajelor, construcţii necesare utilajelor, automatizare şi informatizare - legate de proiect, manopera aferentã executãrii proiectului - manopera/ora/om, diriginte de şantier autorizat - manopera/ora/lucru - fãrã TVA.
Nu sunt eligibile:
- costurile retroactive;
- costurile privind proiectarea şi cercetarea;
- costurile pentru studii de impact şi studii de fezabilitate;
- costurile pentru obţinerea de avize şi/sau autorizaţii;
- costurile privind infrastructura şi suprastructura în afarã instalaţiei - clãdiri administrative, dotãri clãdiri, mobilier etc. -, achiziţii de terenuri, racordari la utilitatile necesare instalaţiei sau utilajelor din proiect, cai de acces între obiectivele tehnologice componente ale instalaţiei, organizare de şantier-schela, amplasare de utilaje ajutatoare de lucru etc. -, laborator, dotãri de laborator, birotica şi consumabile;
- costurile pentru pierderi din rata de schimb valutar;
- costurile generate de TVA;
- cheltuielile legate de organizarea licitaţiei şi încheierea contractului de achiziţie;
- cheltuielile legate de instruirea personalului, deplasãri, salarii, autoturisme şi alte cheltuieli ce nu sunt legate de proiect.
CAP. VIII
Implementarea şi monitorizarea proiectului
Beneficiarii finanţãrii vor depune la sediul Administraţiei Fondului pentru Mediu cereri de tragere însoţite de urmãtoarele documente:
- facturi de achiziţii de utilaje şi/sau de servicii;
- dovezi ale plãţilor la bugetul de stat şi bugetele locale;
- situaţiile de lucrãri aferente valorii solicitate prin cererea de tragere;
- dovada achitãrii obligaţiilor cãtre Fondul pentru mediu;
- estimarea cheltuielilor aferente tragerii urmãtoare.
Verificarea conformitatii documentelor depuse împreunã cu cererea de tragere şi a stadiului lucrãrilor pentru care se solicita finanţarea se realizeazã, la punctul de lucru unde se implementeaza proiectul, de cãtre reprezentanţi ai Administraţiei Fondului pentru Mediu şi ai agenţiei pentru protecţia mediului pe a carei raza teritorialã se realizeazã proiectul.
Pe baza documentaţiei depuse şi în urma verificãrii se întocmeşte o nota de constatare şi se efectueazã plata cãtre beneficiarul finanţãrii.
CAP. IX
Efecte şi beneficii
Instalaţiile vor putea incinera deşeuri periculoase, inclusiv cele rezultate din activitãţi medicale, în incinta întreprinderilor de incinerare, fiind definite şi respectate fluxuri separate pentru deşeurile periculoase şi pentru cele nepericuloase, cu eliminarea riscului intersectarii acestora. Incinerarea deşeurilor implica recuperarea energiei calorice, care va putea fi utilizata ulterior la producerea de energie.
Se va realiza monitorizarea continua a emisiilor provenite din procesul de incinerare, reducându-se astfel riscul de poluare a mediului. Reglarea arderilor se face automat, în funcţie de valorile parametrilor de proces înregistrate.
Se monitorizeazã şi se analizeazã permanent nivelul temperaturilor dezvoltate, respectându-se timpul de rezidenţã al gazelor evacuate, astfel încât sa se evite formarea dioxinelor, furanilor şi a predecesorilor acestora.
Prin filtrarea efluentilor gazosi rezultaţi din instalatie se va asigura inclusiv reţinerea particulelor extrem de fine. Emisiile rezultate în urma incinerarii trebuie sa aibã valori situate sub valorile la care pot aparea efecte acute sau cronice la expuneri de lungã durata pentru populaţie, incadrandu-se în valorile maxime admise, prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 128/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Deşeurile se vor depozita în spaţii adecvate, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
Instalaţiile de sterilizare termica realizeazã neutralizarea deşeurilor rezultate din activitãţi medicale prin sterilizare cu abur, evitandu-se emisiile nocive rezultate din tratarea termica neconforma actuala a deşeurilor şi reducându-se cu circa 60-70% din cantitãţile iniţiale cantitãţile de deşeuri depozitate la depozitele de deşeuri municipale, datoritã procesului de compactare şi tocare a deşeurilor metalice, intepatoare şi plastice.
Cantitatea de deşeuri periculoase preconizata a fi eliminata ca urmare a implementarii prezentului proiect este de aproximativ 63.000 tone/an, în conformitate cu cerinţele Planului de implementare a Directivei Consiliului Europei nr. 2000/76/CE privind incinerarea deşeurilor.