Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.826 din 22 decembrie 2005  pentru aprobarea Strategiei nationale de dezvoltare a serviciilor sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.826 din 22 decembrie 2005 pentru aprobarea Strategiei nationale de dezvoltare a serviciilor sociale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 14 din 6 ianuarie 2006

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

ARTICOL UNIC
Se aproba Strategia nationala de dezvoltare a serviciilor sociale, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.

PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU

Contrasemneaza:
---------------
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu

p. Ministrul administratiei si internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat

p. Ministrul finantelor publice,
Catalin Doica,
secretar de stat

Bucuresti, 22 decembrie 2005.
Nr. 1.826.

ANEXA

Strategia nationala de dezvoltare a serviciilor sociale

CAP. I
Documente europene privind serviciile sociale

In contextul inexistentei unui consens privind termenul de "servicii sociale" utilizat la nivel european, mai ales in conditiile in care fiecare stat membru are dezvoltate propriile sisteme de protectie sociala, termeni ca servicii sociale (social services), bunastare sociala (social welfare), protectie sociala (social protection), asistenta sociala (social assistance, social work), ingrijire sociala (social care), servicii sociale personale (personal social services) in cazul serviciilor destinate acoperirii unor nevoi individuale, au fost folositi pentru a defini aproape aceleasi concepte - in relatie cu serviciile sociale. De altfel, in terminologia britanica, termenul generic de servicii sociale se foloseste inclusiv pentru beneficii (de exemplu: cash benefits pentru someri).
Scopul serviciilor sociale, traditional recunoscut, este de a permite persoanelor, grupurilor si colectivitatilor sa-si rezolve problemele care apar in cadrul procesului de adaptare la o societate in permanenta evolutie, sa identifice cauzele care pot conduce la compromiterea echilibrului de functionare sociala si sa actioneze in vederea ameliorarii conditiilor economice si sociale ale categoriilor tinta. Aceasta definitie acopera, in sensul prezentei strategii, realitatea romaneasca contemporana, precum si varietatea abordarilor si conceptelor europene.
O serie de dispozitii referitoare la dreptul la servicii sociale sunt prevazute in Carta Sociala Europeana revizuita, ratificata de Romania prin Legea nr. 74/1999.
Articolul 13 al Cartei Sociale Europene revizuite stabileste dreptul la asistenta sociala si medicala.
Articolul 14 stipuleaza clar dreptul de a beneficia de servicii sociale, partile angajandu-se sa:
● "incurajeze sau sa organizeze serviciile care utilizeaza metode specifice serviciului social si care contribuie la bunastarea si la dezvoltarea indivizilor si a grupurilor in cadrul comunitatii, precum si la adaptarea lor la mediul social";
● "incurajeze participarea indivizilor si a organizatiilor benevole sau a altor organizatii la crearea sau la mentinerea acestor servicii".
Carta Sociala Europeana revizuita prevede o serie de alte articole care subliniaza drepturile sociale ale unor categorii de persoane vulnerabile, cum ar fi:
> Dreptul persoanelor cu handicap la autonomie, la integrare sociala si la participare la viata comunitatii (Art. 15);
> Dreptul familiei la protectie sociala, juridica si economica (Art. 16);
> Dreptul copiilor si tinerilor la protectie sociala, juridica si economica (Art. 17);
> Dreptul persoanelor varstnice la protectie sociala (Art. 23).
Un alt document dedicat drepturilor sociale in Europa este Carta drepturilor fundamentale a U.E. Abordarea este diferita in acest caz si se foloseste termenul de drepturi fundamentale care implica drepturi si principii diferite. U.E. promoveaza sase valori fundamentale:
1. demnitatea;
2. solidaritatea;
3. justitia;
4. libertatea;
5. egalitatea;
6. drepturile cetatenesti.
Serviciile sociale se plaseaza intr-o perspectiva dinamica, deoarece au vocatia de largire permanenta a campului lor de interventie. Datorita complexitatii lor, serviciile sociale apartin domeniului larg al protectiei sociale.
Principalele categorii de persoane identificate ca posibile grupuri tinta ale sistemelor de servicii sociale privesc copiii, tinerii in dificultate si delincventii juvenili, persoanele cu dizabilitati, persoanele varstnice, persoanele dependente de consum de droguri, alcool sau alte substante toxice, victimele violentei in familie, persoanele si familiile fara venituri, unele categorii de genul refugiatilor, imigrantilor, populatia roma, detinuti pe perioade indelungate, s.a.
Alaturi de sistemul de prestatii sociale, sistemul de servicii sociale a fost creat ca o forma de suport activ si sprijin profesionalizat pentru individul, familia si comunitatea aflate in dificultate. Serviciile sociale, prestatiile sociale, precum si sistemele de securitate sociala intervin pentru solutionarea unor probleme potential generatoare de excluziune sociala.

CAP. II
Context european

a) Consideratii generale
Sistemele de servicii sociale europene sunt afectate inevitabil de procese specifice, cum ar fi: globalizarea, schimbarile demografice si sociale si migratia populatiei.
Impactul globalizarii economice, politice si sociale asupra serviciilor sociale, desi inca insuficient studiat, este considerat totusi a fi, probabil, destul de semnificativ. Cresterea competitivitatii economice a determinat constrangeri financiare asupra cheltuielilor destinate sistemelor de bunastare sociala.
Schimbarile demografice si sociale au implicatii majore asupra sistemelor de servicii sociale. Cele mai mari consecinte sunt datorate reducerii ratei natalitatii si fenomenului accentuat de imbatranire a populatiei. Prin urmare, una din provocarile carora trebuie sa le faca fata un sistem de servicii sociale, se refera la capacitatea de a asigura servicii de ingrijire, suficiente si de calitate, apte sa raspunda nevoilor unui numar crescut de persoane varstnice. De asemenea, trebuie luat in considerare si aspectul legat de schimbarile de atitudine in cadrul familiei, disponibilitatea copiilor de a avea grija de generatiile mai varstnice reducandu-se continuu.
Serviciile sociale reprezinta o componenta a sistemului de protectie sociala, aceasta din urma fiind un obiectiv impus atentiei in cadrul proceselor de promovare a incluziunii sociale. Instrumentul de coordonare strategica a politicii la nivel european, din perspectiva crearii unui spatiu economic dinamic si competitiv, bazat pe cunoastere, capabil sa realizeze o coeziune sociala sporita, este metoda deschisa de coordonare.
Daca, in cazul politicilor de ocupare si a celor macroeconomice, exista reglementari legale care sustin actiuni convergente, iar Comisia Europeana si Consiliul European pot formula recomandari corective cu privire la politicile nationale, in cazul protectiei sociale si, mai ales, in domeniul saraciei si excluziunii sociale, Comisia Europeana are un rol mai putin precizat, iar coordonarea se realizeaza prin metoda deschisa flexibila de coordonare.
Sistemele de servicii sociale, la nivel european, inregistreaza o serie de similaritati, dar si mari diferente. Un raport al Comisiei Europene privind "Protectia sociala" (2000) subliniaza ca, sistemele europene de servicii sociale ar trebui sa se dezvolte convergent, in baza unor principii comune, atata vreme cat, datorita unor factori specifici fiecarei tari, nu se poate realiza o armonizare si standardizare a serviciilor.
b) Principalele caracteristici de dezvoltare a serviciilor sociale, la nivel european
> Serviciile sociale sunt acordate de agentii guvernamentale, de agentii non-guvernamentale (ONG-uri sau agentii non-profit), precum si de organizatii comerciale (totusi, majoritatea acestor servicii se acorda informal, de catre familie, prieteni, vecini sau voluntari neplatiti).
> Serviciile sociale pot fi organizate si acordate separat sau pot fi integrate cu alte servicii, cum ar fi serviciile de sanatate, de educatie sau cele de tipul beneficiilor (prestatiilor).
> Exista diferente intre statele membre in ce priveste numarul si tipul beneficiarilor de servicii sociale. In general, aceste servicii se adreseaza persoanelor varstnice, copiilor si familiilor, persoanelor cu dizabilitati, consumatorilor de droguri, tinerilor delincventi, refugiatilor s.a. Reglementarile legale pot fi obligatorii privind acordarea acestor servicii sau, pot lasa decizia in responsabilitatea agentiilor furnizoare de servicii. Acest aspect are o importanta majora, din punct de vedere al respectarii drepturilor beneficiarilor.
> Serviciile sociale pot fi acordate la domiciliul persoanei, in diverse tipuri de centre de zi, in centre rezidentiale. Exista o tendinta generala privind reducerea serviciilor de ingrijire rezidentiala, bazata atat pe reducerea costurilor dar, mai ales, pe respectarea dreptului la propria alegere si dorinta de crestere a calitatii vietii potentialilor beneficiari.
> In sistemul de servicii sociale, activeaza lucratorii sociali, cu denumiri si pozitii diverse: asistent social, lucrator social, animator, educator social, pedagog, ingrijitor, etc. Totodata, diversi alti profesionisti isi desfasoara activitatea in sistem: psihologi, sociologi, medici, asistente medicale, terapeuti ocupationali, fizioterapeuti, etc. Voluntarii reprezinta o categorie de lucratori cu mare raspandire in statele care dispun de sisteme dezvoltate de servicii sociale.
c) Probleme cheie privind dezvoltarea de perspectiva a serviciilor sociale
Dezbaterile actuale privesc modalitatile de dezvoltare a sistemelor de servicii sociale in relatie cu o serie de criterii de eficienta si eficacitate. Principalele directii de actiune se refera la:
> Dezvoltarea pietei mixte de servicii;
> Modernizarea sistemelor de servicii sociale;
> Modele contrastante si principiile care le stau la baza;
> Dezvoltarea sistemelor de servicii integrate;
> Participarea beneficiarilor si libera alegere.
Un aspect mult dezbatut in prezent priveste asa numita "economie mixta" a serviciilor sociale. Politicile in domeniu au in vedere nivelul de contributie din partea a patru sectoare, pentru a sustine un sistem adecvat de servicii sociale (familie, stat, sector nonguvernamental si privat - cu profit):
> Sectorul informal: implica asigurarea serviciilor de ingrijire de catre familie, prieteni, vecini, colegi, s.a. Este dificil de cuantificat ponderea acestui sector dar, se pare ca, reprezinta inca sursa de servicii cea mai importanta, in toate statele europene. Unele tari au reglementari legale in acest domeniu (inclusiv Romania, prin Codul Familiei);
> Sectorul non-profit (de voluntariat, neguvernamental) - foarte raspandit in multe state si care include organizatiile non-guvernamentale;
> Sectorul public (de stat): include serviciile acordate de institutii publice centrale, regionale si locale. Serviciile sociale sunt organizate si acordate de departamente separate sau de departamente din cadrul sistemului de sanatate, de securitate sociala, de educatie;
> Sectorul privat: care incepe sa cunoasca o dezvoltare accentuata in ultimii ani. In cazul in care statul contracteaza serviciile oferite de diferite organizatii si agentii, uneori, este greu de diferentiat acest sector de cel non-profit (de voluntariat, neguvernamental).
Poate fi mentionat si un alt sector: sectorul serviciilor sociale acordate la locul de munca - prin care, unele intreprinderi obisnuiesc sa acorde servicii destinate, in special, copiilor lucratorilor sau pensionarilor. Acest sector insa nu este prea mult uzitat in prezent.

CAP. III
Context national

a) Consideratii generale
In tara noastra, serviciile sociale au inceput sa fie dezvoltate doar in ultimii ani.
Majoritatea serviciilor sociale au fost si sunt dezvoltate de organizatii neguvernamentale care au introdus modele conforme cu cele din tara co-finantatoare. Drept urmare, serviciile sociale erau acordate dupa proceduri si metode diferite. Totodata, organizarea institutionala la nivel central, a influentat si elaborarea actelor normative, primele reglementari (cu caracter de lege) vizand categorii de beneficiari: copii in dificultate, persoane cu dizabilitati, persoane varstnice si, mai nou, victime ale violentei domestice sau consumatorii de droguri.
La nivel local, structurile create pentru a gestiona serviciile sociale, au fost fragmentate dupa modelul central, pe categorii de beneficiari. S-a creat prin urmare, o mare confuzie in intregul sistem, pornind de la definitiile si conceptele utilizate in legislatie si continuand cu proceduri diferite de acordare a drepturilor pentru servicii similare; exista inca o multitudine de regulamente aplicabile aceluiasi tip de servicii, suprapunere de institutii si responsabilitati.
In aceste conditii s-a impus elaborarea unei legislatii care sa incerce crearea unui cadru unitar de organizare si furnizare a serviciilor sociale. Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei a incercat sa reglementeze domeniul prin <>Legea nr. 705/2001 privind sistemului national de asistenta sociala si, ulterior, prin <>Ordonanta Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobata cu modificari si completari prin <>Legea nr. 515/2003 , cu modificarile si completarile ulterioare.
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, in calitate de coordonator al sistemului de asistenta sociala are in vedere:
> incurajarea relationarii inter-institutionale pentru corelarea programelor si politicilor sectoriale in domeniul serviciilor sociale adresate diverselor categorii vulnerabile de persoane;
> sustinerea conlucrarii cu furnizorii de servicii sociale din sectorul non profit, precum si cu miscarea asociativa din randul beneficiarilor de servicii;
> dezvoltarea unei serii de programe de interes national, precum si programe internationale (Phare, Banca Mondiala, Matra, DIFID, s.a.) destinate finantarii de proiecte locale sau a altor activitati - de formare, campanii de informare, asistenta tehnica pentru dezvoltare comunitara, etc. - destinate autoritatilor locale;
> sustinerea organizatiilor neguvernamentale printr-un program de subventionare de la bugetul de stat;
> sprijinirea parteneriatului public-privat pentru accesarea grant-urilor acordate prin programele internationale.
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, coordonator al domeniului, precum si celelalte autoritati ale administratiei publice centrale cu competente in domeniu (Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului, Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap, Agentia Nationala pentru Familie, Agentia Nationala AntiDrog) au principalele responsabilitati in elaborarea si promovarea programelor si strategiilor sectoriale in domeniu.
In prezent, programul de reforma in domeniul asistentei sociale si, implicit, a sistemului de servicii sociale, se afla in plin proces de implementare. Se are in vedere crearea unui nou cadru institutional, infiintarea Inspectiei Sociale si a Observatorului Social, modificarea si completarea legislatiei secundare, toate aceste obiective fiind prevazute in proiectul unui nou act normativ referitor la sistemul national de asistenta sociala.
b) Analiza diagnostic a situatiei actuale in domeniul serviciilor sociale
In legislatia romana, serviciile sociale sunt definite drept: "Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale individuale, familiale sau de grup, in vederea prevenirii si depasirii unor situatii de dificultate, vulnerabilitate sau dependenta pentru prezervarea autonomiei si protectiei persoanei, pentru prevenirea marginalizarii si excluziunii sociale, pentru promovarea incluziunii sociale si in scopul cresterii calitatii vietii."
Dupa cum sunt definite serviciile sociale in legislatia cadru, se constata existenta a o serie de servicii generale adresate tuturor categoriilor de persoane vulnerabile, dar si existenta unor servicii categoriale, adresate unui grup tinta strict individualizat.
Puncte tari:
> Actuala legislatie, elaborata de Ministerul Muncii Solidaritatii Sociale si Familiei a dorit sa realizeze un cadru general de organizare si de gestionare a serviciilor sociale adresate tuturor persoanelor aflate in situatie de vulnerabilitate;
> Au fost definite:
● tipurile de servicii;
● categoriile de beneficiari;
● furnizorii de servicii sociale;
● principiile de acreditare a acestora;
● etapele procesului de acordare a serviciilor;
● conditiile de externalizare a serviciilor sociale;
● criteriile de baza privind contractarea serviciilor sociale;
● stabilirea responsabilitatilor autoritatilor publice la nivel central si local;
● liniile de finantare ale serviciilor sociale.
> Serviciile sociale sunt clasificate in doua mari categorii: servicii sociale cu caracter primar si servicii sociale specializate, ambele categorii avand un caracter proactiv;
> In raport de complexitatea situatiei, serviciile sociale pot sa fie furnizate in sistem integrat, prin asocierea serviciilor medicale, educationale, de locuire si de ocupare in munca la serviciile sociale;
> Serviciile sociale se organizeaza descentralizat, la nivel comunitar, in functie de nevoile identificate, de numarul potentialilor beneficiari, de complexitatea situatiilor de dificultate si de gradul de risc social.
> Sunt definite atributiile autoritatilor administratiei publice locale; in principal:
La nivel judetean:
● elaborarea planurilor si programelor judetene in vederea dezvoltarii si diversificarii serviciilor sociale, in functie de nevoile identificate la nivel local si in conformitate cu strategiile sectoriale;
● dezvoltarea si diversificarea gamei de servicii sociale in functie de nevoile identificate si resursele disponibile;
● infiintarea, administrarea si finantarea serviciilor sociale specializate, adresate tuturor categoriilor de persoane vulnerabile;
● elaborarea planului anual de dezvoltare a serviciilor sociale, precum si a bugetului aferent acestuia.
La nivel de primarie
● identificarea si evaluarea nevoilor si situatiilor care impun furnizarea de servicii sociale;
● dezvoltarea si administrarea serviciilor sociale primare, in functie de nevoile locale;
● promovarea parteneriatelor cu alti furnizori de servicii sociale;
● elaborarea planului comunitar de dezvoltare a serviciilor sociale si a bugetului aferent acestuia.
> A fost creata o singura structura, la nivel judetean, responsabila cu gestionarea problematicii grupurilor vulnerabile: directia generala de asistenta sociala si protectia copilului (incepand cu luna ianuarie 2005);
> Au fost elaborate primele acte normative privind acreditarea furnizorilor de servicii sociale;
> Au fost elaborate standarde pentru majoritatea serviciilor sociale destinate copilului in dificultate, persoanelor cu handicap, precum si standardele minimale generale de calitate;
> A fost elaborat un Nomenclator al serviciilor sociale, precum si modele standard de contracte intre furnizori si beneficiari si intre autoritati locale si furnizori din sectorul non-profit;
> Au fost implementate o serie de programe cu finantare internationala destinate formarii personalului care activeaza in cadrul serviciilor publice de asistenta sociala de la nivelul autoritatilor locale;
> Au fost elaborate si implementate scheme de grant-uri pentru finantarea proiectelor locale de servicii sociale, prin programe de interes national, dar si prin programe internationale (Phare, Departamentul de Dezvoltare Internationala al Marii Britanii, Banca Mondiala);
> Continua programul de subventionare, de la bugetul de stat, a organizatiilor neguvernamentale care activeaza in domeniul serviciilor sociale.

Puncte slabe
O serie de disfunctionalitati si lacune se inregistreaza in prezent, cu privire la modul de organizare si functionare a serviciilor sociale:
> repartizare neunitara a serviciilor la nivelul intregii tari;
> suprapuneri de responsabilitati intre structurile de la nivel local;
> mari diferente intre regiuni, judete, intre mediul urban si rural, cu privire la gradul de dezvoltare a retelei publice si private de servicii sociale;
> lipsa unei corespondente, din punct de vedere calitativ si cantitativ, intre resursele materiale si umane disponibile si necesarul de serviciile sociale adaptate nevoilor beneficiarilor;
> structura organizationala a serviciilor publice nu raspunde nevoilor zonale de servicii sociale;
> lipsa planificarii comunitare in domeniul serviciilor sociale;
> dezechilibre create in interiorul sistemului in relatie cu diverse categorii de beneficiari (slaba dezvoltare a serviciilor destinate persoanelor varstnice, tinerilor in situatii de dificultate, familiilor cu venituri reduse, persoanelor supuse violentei in familie, persoanelor fara adapost);
> lipsa unui management performant, numar redus de personal format in domeniul managementului general si al managementului de caz;
> lipsa de experienta, la nivel local, in redactarea documentelor strategice;
> suprapunerea de responsabilitati in domeniu la nivelul autoritatilor centrale;
> existenta unei legislatii stufoase, care conduce la confuzii in administrarea de sistem;
> neclaritatea legislativa in privinta asumarii respectarii drepturilor sociale pentru diverse categorii de persoane vulnerabile;
> neclaritatea legislativa in privinta asumarii, de catre individ si/sau familie/comunitate a unor responsabilitati privind respectarea drepturilor sociale;
> fragmentarea sistemului de servicii sociale la nivel central, printr-o constructie institutionala autonoma, pe categorii de beneficiari;
> lipsa unui cadru clar de relationare (inclusiv din punct de vedere al statutului de subordonare a responsabilitatii), la nivelul institutiilor publice, atat la nivel local, cat si la nivel central;
> lipsa unui sistem clar de finantare care sa permita continuitatea serviciilor.

Obstacole:
Principalele obstacole in realizarea unui sistem de servicii sociale, eficient si de calitate, capabil sa raspunda nevoilor grupurilor vulnerabile, privesc:
1. Cadrul legal neclar si insuficient de acoperitor;
2. Insuficienta protectie impotriva nerespectarii drepturilor, discriminare si/sau tratament diferentiat;
3. Monitorizarea inadecvata a aplicarii legislatiei;
4. Absenta unui sistem central unic de monitorizare si evaluare a sistemului de servicii sociale;
5. Resursele umane insuficiente, precum si nivelul scazut de pregatire profesionala a personalului implicat in acordarea serviciilor sociale la nivel local, aptitudini si capacitati reduse de contact social; si capacitati reduse, incluzand si resursele financiare, capacitati educationale, resurse de personal, aptitudini sociale si de contact;
6. Servicii sociale insuficiente ca numar si capacitate, inegal dezvoltate si diversificate fata de nevoile sociale identificate;
7. Resurse financiare insuficiente pentru sustinerea dezvoltarii si diversificarii serviciilor sociale, precum si administrarea ineficienta a fondurilor existente;
8. Esecul in garantarea sau furnizarea resurselor pe termen lung;
9. Incorecta redistribuire a fondurilor intre nivelurile administratiei
10. Fragmentarea intre nivelurile administratiei si servicii;
11. Consultarea nesistematica a organizatiilor neguvernamentale si a beneficiarilor;
12. Informare si comunicare neadecvate;
13. Existenta unor obstacole psihologice si socio-culturale.
Dificultatea organizarii atat a serviciilor publice de asistenta sociala, cat si a serviciilor sociale in sine rezida si din faptul ca specificul serviciilor sociale impune existenta asistentilor sociali, precum si a altor categorii de profesionisti (psihologi, educatori, sociologi, terapeuti, personal medical si de ingrijire). Acestia lucreaza in direct contact cu cetatenii, asigurand servicii strict individualizate, ceea ce presupune program flexibil, posibilitate de deplasare la mai multi beneficiari, activitati de evaluare, diagnoza, consiliere si informare, ingrijire specializata. Nu trebuie uitat ca, nevoile cetatenilor se schimba permanent, fie ca natura, fie ca amploare, astfel incat mobilitatea profesionistilor trebuie pastrata.

Oportunitati:
> O vointa politica de dezvoltare a serviciilor sociale manifestata clar in Programul de Guvernare 2005-2008;
> O mai stransa colaborare a autoritatilor publice centrale cu atributii in domeniul serviciilor sociale;
> Interesul autoritatilor locale in programele de dezvoltare comunitara, inclusiv in domeniul serviciilor sociale, demonstrat prin multitudinea de proiecte transmise pentru selectie in cadrul diverselor scheme de grant-uri;
> Cresterea numarului de personal angajat in cadrul directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului;
> Incurajarea tuturor formelor de parteneriat cu sectorul neguvernamental, precum si a dezvoltarii unei piete mixte de servicii sociale.

CAP. IV
Scopul Strategiei nationale de dezvoltare a serviciilor sociale

Strategia nationala de dezvoltare a serviciilor sociale, numita in continuare Strategia, are in vedere stabilirea liniilor directoare si a unui cadru institutional coerent in scopul de a crea un sistem unitar si comprehensiv de servicii sociale, capabil sa asigure incluziunea sociala a tuturor categoriilor vulnerabile, precum si sa contribuie la cresterea calitatii vietii persoanei.
Accesul la serviciile sociale are la baza urmatoarelor valori:
> informarea beneficiarilor cu privire la drepturile, legile si modul de a beneficia de acestea;
> acces garantat tuturor beneficiarilor eligibili la servicii sociale; organismele furnizoare de servicii sociale trebuie sa actioneze in beneficiul persoanelor de drept;
> un parteneriat real intre organismele furnizoare de servicii sociale pe de-o parte si ceilalti actori ai societatii civile este esential pentru a imbunatati accesul la servicii;
> necesitatea realizarii de evaluari sistematice privind impactul social atunci cand se introduc amendamente legislative sau noi beneficii.
Principalele linii directoare de dezvoltare a serviciilor sociale sunt:
1. Imbunatatirea comunicarii si informarii asupra drepturilor si beneficiilor serviciilor sociale
1.1. Facilitarea exercitarii drepturilor sociale pentru toti cetatenii.
1.2. Asigurarea veridicitatii si calitatii informatiilor;
1.3. Monitorizarea furnizarii serviciilor sociale pentru urmarirea respectarii drepturilor beneficiarilor;
1.4. Asigurarea controlului financiar si controlului privind calitatea serviciilor sociale oferite de autoritatile publice si/sau de organizatiile din sectorul privat;
2. Imbunatatirea managementului si organizarea sistemului de furnizare a serviciilor sociale
2.1. Organizarea interna a furnizorilor de servicii sociale, publici si privati, trebuie adaptata la nevoile beneficiarilor;
2.2. Functionarea sistemului de servicii sociale trebuie adaptata permanent la nevoile in evolutie ale diferitelor categorii vulnerabile de populatie;
2.3. Responsabilizarea tuturor actorilor implicati in acordarea de servicii sociale in functionarea eficienta a intregului sistem.
3. Facilitarea participarii tuturor actorilor sociali la dezvoltarea sistemului de servicii sociale
3.1. Recunoasterea rolului organizatiilor neguvernamentale in furnizarea serviciilor sociale;
3.2. Incurajarea parteneriatelor intre autoritatile publice, organizatii neguvernamentale si alti actori ai societatii civile;
3.3. Incurajarea participarii persoanelor aflate in situatie de vulnerabilitate la elaborarea politicilor sociale si la acordarea efectiva a serviciilor sociale.
Orice serviciu social trebuie sa raspunda unei nevoi individuale sau de grup si sa acopere, printr-un suport specializat, solutionarea acesteia. Orice serviciu social trebuie sa porneasca de la o analiza concreta a nevoii de asistenta sociala.
Administratia publica trebuie sa constituie o garantie a drepturilor cetatenilor: administratia publica nu poate si nu trebuie sa isi abandoneze rolul de a garanta drepturile sociale; aceasta are obligatia de a finanta, co-finanta, controla, valida si promova aplicarea si crearea drepturilor. Aceste functii, alaturi de cele de elaborare, evaluare, supervizare pot fi exercitate in comun cu alti actori, insa responsabilitatea finala ramane in sarcina administratiei publice.

CAP. V
Principii

In raportul privind protectia sociala din 2001, Comisia Europeana a identificat urmatoarele principii generale:
> Universalitate: ajustarea principalelor politici si prevederi legislative astfel incat sa fie cat mai adecvate nevoilor sociale, mai accesibile, mai usor de implementat, mai eficiente prin asigurarea un grad inalt de acoperire a situatiilor de risc si vulnerabilitate;
> Echitate: eliminarea dezavantajelor specifice unor categorii de populatie, prin transformarea grupurilor defavorizate intr-o prioritate pentru garantarea egalitatii de sanse;
> Solidaritate pentru demnitate umana: dezvoltarea de politici care sa compenseze dezavantajele ce pot fi corectate numai partial sau pentru care nu exista totdeauna solutie.
Totodata, Comisia Europeana a stabilit 8 principii de baza ale politicilor sociale, care pot fi extinse asupra domeniului serviciilor sociale. Aceste principii sunt menite sa reprezinte un cadru de referinta pentru dezvoltarea sistemelor de protectie sociala, dar care sa ia in considerare si conditiile initiale din statele membre.
Cele 8 principii enuntate au in vedere:
1. Servicii sociale adaptate nevoilor beneficiarilor: Serviciile sociale sa fie acordate beneficiarilor astfel incat acestia sa depaseasca situatia de dificultate.
2. Participare si dezvoltare: Comunitatea cat si persoanele vulnerabile trebuie sa se implice pentru depasirea situatiei iar statul trebuie sa ofere cadrul legal de implicare si dezvoltare a acestora.
3. Calitate: Serviciile sociale trebuiesc acordate la un standard astfel ca acestea sa asigure accesibilitate cat mai ridicata, adecvare la populatia in nevoie si in functie de resursele disponibile.
4. Servicii integrate: Complexitatea nevoilor beneficiarilor necesita acordarea unui set de servicii multifunctionale.
5. Parteneriat: Activeaza o larga participare a mai multor institutii, organizatii, autoritati, familie, prieteni, colegi, vecini, alti reprezentanti ai societatii civile, a tuturor actorilor comunitari in vederea realizarii obiectivelor propuse;
6. Egalitate de sanse si nediscriminarea: Asigurarea de sanse egale in accesul la servicii sociale si furnizarea serviciilor sociale fara nici un fel de discriminare.
7. Transparenta si responsabilitate: Beneficiarii politicilor, inclusiv utilizatorii serviciilor, trebuie sa primeasca garantii de claritate si transparenta a procesului decizional si sa aiba proceduri clare in momentul in care doresc sa respinga sau sa conteste deciziile (ex. avocatul poporului, carta drepturilor).
8. Monitorizare si evaluare: Monitorizarea si evaluarea serviciilor sociale trebuie realizata la toate nivelele astfel incat sa poata fi stabilit gradul de satisfactie al beneficiarilor fata de calitatea serviciilor sociale si a modului cum sunt implementate reglementarile legale in domeniu;
Pe masura dezvoltarii sistemelor de servicii sociale s-au impus si alte principii ce trebuie luate in considerare:
> Solidaritatea sociala: - intreaga comunitate participa la sprijinirea persoanelor care nu isi pot asigura singure nevoile sociale;
> Centrarea pe nevoia individuala, a familiei si comunitatii - avand ca obiectiv intarirea si dezvoltarea mediilor naturale de viata ale persoanelor (familia si comunitatea). Din aceasta perspectiva, finalitatea serviciilor sociale este activizarea persoanei prin dezvoltarea capacitatilor individuale de functionare si o mai buna integrare sociala a individului, cat si prin realizarea unui mediu social suportiv;
> Abordarea globala - pornind de la premiza ca problemele unei persoane, familii sau comunitati sunt interdependente si nu se pot trata separat. Din acest motiv, interventia lucratorului social va porni de la diagnoza bazata pe o intelegere globala a tuturor problemelor existente si, acolo unde este nevoie, interventia lui va fi completata de servicii de asistenta sociala de tip specializat.
> Organizare comunitara - necesitatea de eficientizare a serviciilor sociale prin organizarea lor la nivelul judetului si comunitatilor locale, prin preluarea lor de catre autoritatile publice locale sau la nivel zonal iar, acolo unde nu se poate, prin realizarea unui parteneriat intre mai multe comunitati.
> Complementaritate - realizata intre sistemul public si cel neguvernamental. Sistemul public garanteaza acoperirea drepturilor sociale, dezvolta si organizeaza serviciile prevazute de lege si sustine financiar actiunile organizatiilor neguvernamentale. Astfel, atat sistemul public de servicii sociale, cat si cel non-guvernamental, se poate inscrie intr-o politica sociala unitara, coerenta, de sprijin eficient a celor aflati in nevoie.
> Lucrul in echipa - bazat pe actiunea comuna a mai multor specialisti din domenii diferite care pot da raspuns problemelor complexe ale beneficiarilor. Resursele importante ale activitatii eficiente in echipa sunt suportul reciproc profesional si uman, consultarea, luarea impreuna a deciziilor cu privire la abordarea fiecarui caz.
> Proximitate: organizarea serviciilor cat mai aproape de beneficiar si asigurarea unui acces mai facil la masurile de suport necesare; incurajeaza dezvoltarea unui sistem flexibil, usor adaptabil la nevoile persoanei, eficient in conditii de costuri mai reduse;
> Diversificarea activitatilor pe masura cresterii resurselor - sistemul de servicii sociale reprezinta un cadru institutional structurat in care activitatile se diversifica pe masura aparitiei de noi probleme sau de noi resurse; diversificarea problematicii necesita crearea unui management eficient si eficace de sistem, fara a conduce la infiintarea de noi institutii noi, axate doar pe o anume nevoie sau categorie de beneficiar.

CAP. VI
Obiectivele Strategiei nationale de dezvoltare a serviciilor sociale

In comparatie cu alte documente similare, Strategia are o abordare particulara datorata urmatorilor factori:
a) Complexitatea nevoilor sociale si diversitatea categoriilor de potentiali beneficiari determina necesitatea elaborarii de strategii sectoriale in domeniu.
b) Actorii, publici sau privati implicati in administrarea si acordarea serviciilor sociale, dispun de propriile strategii si planuri de actiune, destinate unor servicii categoriale sau dezvoltarii doar a unor componente din sistem.
c) Responsabilitatea comunitatii si implicarea populatiei caracterizeaza gradul de dezvoltare a serviciilor sociale.
d) Constructia institutionala nu este suficienta pentru garantarea unui sistem eficient de servicii sociale; este nevoie de resurse financiare adecvate si resurse umane calificate, este nevoie de schimbarea mentalitatilor pentru a dezvolta parteneriate, pentru a creste miscarea participativa, pentru a realiza implicarea comunitatii, pentru a creste gradul de constientizare a cetatenilor privind drepturile sociale, pentru a responsabiliza fiecare persoana privind dezvoltarea individuala.
e) Identificarea resurselor financiare pentru implementarea strategiei nu se poate realiza decat in cadrul unor planuri anuale care sa includa masurile stabilite de strategiile judetene de servicii sociale, precum si actiunile prevazute de programele nationale in domeniu.
Ca atare, Strategia prezenta stabileste cadrul general al directiilor de actiune pentru crearea unui sistem real si eficient de servicii sociale, in interiorul caruia planurile de actiune ale strategiilor sectoriale se dezvolta coordonat si integrat.
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, in calitate de autoritate responsabila pentru elaborarea politicilor si promovarea drepturilor sociale a tuturor categoriilor de persoane vulnerabile, este totodata o institutie integratoare in domeniul serviciilor sociale. Drept urmare, responsabilitatea implementarii planului de actiuni in revine.
Pentru a aduce la indeplinire obiectivele propuse, va fi necesara insa implicarea si cooperarea unor autoritati centrale, a autoritatilor locale, a furnizorilor privati si a organizatiilor reprezentative ale beneficiarilor.
Strategia isi stabileste obiective generale, specifice si operationale pentru perioada cuprinsa intre anii 2006-2013.

Obiectiv general
Crearea unui sistem comprehensiv si eficient de servicii sociale la nivel national, capabil sa asigure incluziunea sociala a tuturor categoriilor vulnerabile si cresterea calitatii vietii persoanei.

Obiective specifice:
1. Crearea unui cadru legislativ unitar, flexibil si transparent.
2. Realizarea unei constructii institutionale eficiente, adaptata nevoilor sociale si resurselor disponibile.
3. Implementarea unui management performant de sistem.
4. Promovarea dezvoltarii unui sistem echitabil, armonizat si integrat de servicii sociale la nivel national.
5. Dezvoltarea unei culturi proactive si participative in randul populatiei si beneficiarilor de servicii sociale.
Principalele rezultate asteptate in raport cu obiectivele stabilite privesc:
> Punerea bazelor sistemului national de servicii sociale, pana in anul 2007.
> Crearea infrastructurii necesare sustinerii unui sistem real de servicii sociale - pana in anul 2009.
> Asigurarea unei retele nationale de servicii sociale, echitabil distribuita, performanta, accesibila tuturor potentialilor beneficiari, pana in anul 2013.

CAP. VII
Monitorizare si evaluare

Pentru a urmari progresele realizate in constructia de sistem, eficienta modelelor propuse, beneficiile inregistrate cu privire la respectarea drepturilor sociale ale populatiei, in special a grupurilor vulnerabile, este nevoie de elaborarea si implementarea unor metodologii si instrumente de evaluare si monitorizare.
Principalele obiective supuse activitatii de monitorizare si evaluare au in vedere:
> Claritatea si simplitatea organizationala si functionala;
> Reglementari clare privind:
● responsabilitatea statului in respectarea si garantarea unor drepturi sociale pentru categorii vulnerabile de persoane, stabilirea concreta a serviciilor asumate de stat;
● sistem de finantare clar, sigur, continuu al serviciilor garantate de catre stat;
> Management de calitate:
● personal format pentru managementul general (la nivel de servicii publice, de servicii sociale rezidentiale) si managementul de caz;
● personal format in domeniul dezvoltarii comunitare si al accesarii fondurilor structurale;
● dezvoltarea sistemului de formare vocationala, flexibilitate in dezvoltarea de competente noi pentru personalul care activeaza in domeniu;
● dezvoltarea si implementarea unui sistem managerial informational performant, apt sa sustina atat activitatea de monitorizare si evaluare, cat si activitatea de informare a publicului larg;
● stimularea implementarii de modele noi, permanent adaptabile la nevoile beneficiarilor si la resursele existente;
> Dezvoltarea economiei mixte in domeniul serviciilor sociale prin:
● facilitarea procesului de constituire a formelor de organizare ale sectorului non-profit orientate spre activitatea de furnizare a serviciilor sociale;
● incurajarea sectorului privat non-profit de a prelua sarcina organizarii si furnizarii serviciilor;
● simplificarea sistemului de acreditare si introducerea unor standarde inalte de evaluare a calitatii serviciilor;
● stabilirea unui cadru unitar si flexibil de contractare a serviciilor;
● stabilirea cadrului legal de colaborare si parteneriat intre autoritatile publice (indiferent de nivel), organizatiile societatii civile si furnizorii privati de servicii sociale;
● finantare sigura si continua, pe baza concurentiala.
> Intarirea participarii si implicarii populatiei la toate nivelele procesului de acordare de servicii sociale prin:
● sustinerea miscarii asociative a beneficiarilor de servicii sociale;
● incurajarea implicarii directe a beneficiarilor sau membrilor familiilor acestora nu numai la procesul decizional, dar si in acordarea concreta a serviciilor;
● sustinerea dezvoltarii serviciilor de informare si consiliere a beneficiarilor, dar si a publicului larg privind drepturile sociale si serviciile disponibile;
● identificarea si aplicarea celor mai eficiente modele de relationare, parteneriat si cooperare intre autoritati si populatie in general si grupurile vulnerabile in special;
Procesul de evaluare si monitorizare se va desfasura, in primul rand, sectorial, in conformitate cu prevederile strategiilor care au drept tinta grupuri diferite de beneficiari. Totodata, o data la trei ani, vor fi elaborate rapoarte de evaluare privind eficienta si eficacitatea intregului sistem de servicii sociale. In conformitate cu recomandarile rapoartelor de evaluare, Strategia nationala de dezvoltare a serviciilor sociale poate fi revizuita.

CAP. VIII
PLANUL DE ACTIUNE PENTRU IMPLEMENTAREA STRATEGIEI NATIONALE DE DEZVOLTARE A SERVICIILOR SOCIALE

PERIOADA 2006-2013

Obiectiv specific 1: Crearea unui cadru legislativ comprehensiv si unitar


┌───────────────────────┬──────────────────────────────────┬────────────┬──────────────────────────┐
│Obiective operationale │ Activitati │ Termen │ Responsabil │
├───────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│1.1. Evaluarea cadrului│● Identificarea contradictiilor, │ 2006 │ MMSSF │
│legislativ actual │suprapunerilor sau lacunelor din │La intervale│ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ANA│
│ │legislatia in vigoare │de trei ani:│ Aut. Loc. │
│ │- Etapa primara │ 2009 │ Reprezentanti ai │
│ │- Etapa secundara │ 2012 │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │sociale publici si privati│
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Identificarea sectoarelor │ 2006 │ MMSSF │
│ │implicate in domeniul protectiei │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, │
│ │sociale, cu responsabilitati in │ │ MEC, MAI, ANA │
│ │dezvoltarea serviciilor sociale │ │ Aut. Loc. │
│ │categoriale │ │ Reprezentanti ai │
│ │ │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │sociale publici si privati│
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Evidentierea sinergiilor dintre │ 2006 │ MMSSF │
│ │politicile sectoriale in domeniul │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, │
│ │serviciilor sociale │ │ MAI, ANA │
│ │ │ │ Aut. Loc. │
│ │ │ │ Reprezentanti ai │
│ │ │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │sociale publici si privati│
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Identificarea componentelor │ 2006 │ MMSSF │
│ │structurale ale sistemului de │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, │
│ │servicii sociale necesar a fi │ │ ANA │
│ │reglementate in mod unitar │ │ Aut. Loc. │
│ │ │ │ Reprezentanti ai │
│ │ │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │sociale publici si privati│
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Stabilirea prioritatilor privind│ 2006 │ MMSSF │
│ │modificarea actelor normative cu │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, │
│ │incidenta in domeniu │ │ MAI, ANA │
│ │ │ │ Aut. Loc. │
│ │ │ │ Reprezentanti ai │
│ │ │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │sociale publici si privati│
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Stabilirea calendarului de │ 2006-2007 │ MMSSF │
│ │armonizare legislativa │ │ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ANA│
├───────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│1.2. Imbunatatirea │● Reevaluarea definitiilor, │ 2006 │ MMSSF │
│cadrului legislativ │conceptelor, principiilor, │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, │
│general │liniilor directoare si programelor│ │ MAI, ANA,MCC │
│ │din domeniul serviciilor sociale │ │ │
│ │in vederea elaborarii unui Cod al │ │ │
│ │serviciilor sociale │ │ │
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Imbunatatirea cadrului │ 2006-2007 │ MMSSF │
│ │legislativ pentru promovarea │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, │
│ │parteneriatului public privat, in │ │ MAI, ANA,MCC │
│ │vederea crearii pietei mixte de │ │ Aut. Loc. │
│ │servicii sociale │ │ Reprezentanti ai │
│ │ │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │sociale publici si privati│
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Imbunatatirea legislatiei │ 2007-2008 │ MMSSF │
│ │privind constituirea si stabilirea│ │ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ANA│
│ │cadrului de functionare al │ │ Reprezentanti ai │
│ │organizatiilor din sectorul non │ │ furnizorilor de servicii │
│ │profit, in vederea facilitarii │ │sociale publici si privati│
│ │acestora pe piata serviciilor │ │ │
│ │sociale │ │ │
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Elaborarea legislatiei destinate│ 2006 │ MMSSF │
│ │asigurarii unui cadru unitar de │ 2007 │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA │
│ │acreditare a furnizorilor de │ 2010 │ │
│ │servicii sociale │ │ │
│ │- Revizuirea sistemului de │ │ │
│ │acreditare │ │ │
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Propuneri pentru modificarea si │ 2007-2008 │ MMSSF │
│ │completarea legislatiei cu impact │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, │
│ │in domeniu: legea │ │ MAI, ANA │
│ │descentralizarii, legea │ │ Aut. Loc. │
│ │administratiei publice locale, │ │ │
│ │s.a. │ │ │
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Revizuirea legislatiei privind │ 2006-2007 │ MMSSF │
│ │organizarea si functionarea │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MAI, │
│ │structurilor publice, implicate │ │ ANA │
│ │in domeniul serviciilor sociale │ │ Aut. Loc. │
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Dezvoltarea si armonizarea │ 2007-2009 │ MMSSF │
│ │cadrului legal privind formarea │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, │
│ │profesionala in domeniul │ │ MEC, ANA │
│ │serviciilor sociale │ │ │
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Stabilirea, prin HG, a │ Anual │ MMSSF │
│ │obiectivelor prioritare anuale de │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA │
│ │dezvoltare in domeniu, pentru a │ │ Aut. Loc. │
│ │constitui baza orientativa de │ │ │
│ │finantare pentru programele de │ │ │
│ │interes national │ │ │
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Elaborarea unui plan de actiune │ 2007 │ MMSSF │
│ │pe doi ani in domeniul serviciilor│ 2009 │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA │
│ │sociale, in vederea asigurarii │ 2011 │ Aut. Loc. │
│ │coerentei masurilor prevazute in │ 2013 │ │
│ │strategiile sectoriale (pentru │ │ │
│ │copii, persoane cu handicap, │ │ │
│ │persoane varstnice, victimele │ │ │
│ │violentei in familie, s.a.) │ │ │
├───────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│1.3. Constituirea │● Analiza legislatiei existente │ 2006 │ MMSSF │
│cadrului legal de │privind activitatea de │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, │
│evaluare, monitorizare │monitorizare, evaluare si control │ │ MEC, MAI, ANA │
│si control in domeniul ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│serviciilor sociale │● Definirea cadrului de organizare│ 2006-2007 │ MMSSF │
│ │institutionala responsabila pentru│ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, │
│ │elaborarea metodologiilor si │ │ MAI, ANA │
│ │instrumentelor specifice, precum │ │ │
│ │si pentru realizarea activitatii │ │ │
│ │de evaluare si monitorizare a │ │ │
│ │impactului si eficientei │ │ │
│ │programelor nationale sectoriale │ │ │
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Elaborarea cadrului legislativ │ 2007 │ MMSSF │
│ │unitar privind activitatea de │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA │
│ │evaluare si monitorizare a │ │ │
│ │politicilor/programelor sectoriale│ │ │
│ │- Revizuire │ 2010 │ Aut. Loc. │
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Elaborarea legislatiei privind │ 2006 │ MMSSF │
│ │mecanismele inspectiei sociale │ │ │
│ │- Revizuire │ 2010 │ │
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Definirea cadrului de organizare│ 2006-2007 │ MMSSF │
│ │institutionala, a instrumentelor │ │ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ANA│
│ │si metodologiilor utilizate in │ │ Aut. Loc. │
│ │evaluarea calitatii serviciilor │ │ Reprezentanti ai │
│ │sociale │ │ furnizorilor de servicii │
│ │- Revizuire │ 2010 │sociale publici si privati│
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Elaborarea normelor privind │ 2007-2008 │ MMSSF │
│ │criteriile de performanta │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA │
│ │utilizate in activitatea de │ │ Aut. Loc. │
│ │evaluare, monitorizare si control │ │ │
│ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ │● Revizuirea standardelor de │ 2007 │ MMSSF │
│ │calitate in conformitate cu gradul│ 2012 │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA │
│ │de dezvoltare a serviciilor si │ │ │
│ │resursele reale disponibile │ │ │
└───────────────────────┴──────────────────────────────────┴────────────┴──────────────────────────┘



Obiectivul specific 2: Realizarea unei constructii institutionale eficiente, adaptate nevoilor sociale si resurselor disponibile


┌──────────────────┬──────────────────────────────────────────┬─────────┬──────────────────────────┐
│ Obiective │ Activitati │ Termen │ Responsabilitate │
│ operationale │ │ │ │
├──────────────────┼──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│2.1. Evaluarea si │● Identificarea tuturor actorilor, publici│ 2006 │ MMSSF │
│definirea cadrului│si privati, implicati in organizarea si │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA │
│general de │acordarea serviciilor sociale │ │ Aut. Loc. │
│organizare a ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│sistemului │● Evaluarea eficientei schemelor de │ │ MMSSF, UNIVERSITATI, │
│national de │organizare a autoritatilor centrale cu │2007-2008│ Institutul de cercetare │
│servicii sociale │responsabilitati in domeniu, precum si a │ │ stiintifica in domeniul │
│ │performantei de colaborare si relationare │ │ muncii si protectiei │
│ │interinstitutionala │ │ sociale │
│ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Evaluarea capacitatii administrative a │ 2006 │ MMSSF │
│ │autoritatilor locale in domeniul │ │ MAI, Aut. Loc. │
│ │serviciilor sociale │ │ │
│ │- evaluare periodica, la trei ani │ 2009, │ │
│ │- monitorizare permanenta │ 2012 │ │
│ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Clarificarea responsabilitatilor │2006-2007│ MMSSF │
│ │autoritatilor publice, la nivel central si│ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, │
│ │local, precum si a circuitului relational │ │ MEC, MAI, MCC, ANA │
│ │interinstitutional (vertical si orizontal)│ │ Aut. Loc. │
│ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Stabilirea schitei organizationale de │2007-2008│ MMSSF, UNIVERSITATI, │
│ │sistem in functie de realitatile │ │ Reprezentanti ai │
│ │nationale, costurile constructiei │ │ furnizorilor de servicii │
│ │institutionale, raportului cost/eficienta │ │sociale publici si privati│
│ │al serviciilor sociale │ │ │
│ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Dezvoltarea constructiei institutionale │ 2008 │ MMSSF │
│ │in raport cu tendintele de externalizare a│ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA, │
│ │furnizarii serviciilor sociale │ │ MCC, Aut. Loc. │
│ │ │ │ Reprezentanti ai │
│ │ │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │sociale publici si privati│
│ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Definirea nivelelor de descentralizare │ 2007 │ MMSSF │
│ │in raport de resurse si de capacitatea │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MAI │
│ │manageriala │ │ │
│ │- Revizuire │ 2010 │ Aut. Loc. │
├──────────────────┼──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│2.2. Cresterea │● Revizuirea responsabilitatilor MMSSF in │2006-2007│ MMSSF │
│capacitatii │administrarea si gestionarea sistemului de│ │ │
│institutionale a │servicii sociale │ │ │
│MMSSF privind ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│coordonarea │● Crearea compartimentelor de specialitate│2006-2007│ MMSSF │
│sistemului │destinate administrarii eficiente de │ │ │
│national de │sistem │ │ │
│servicii sociale ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Asigurarea resurselor financiare, │2007-2008│ MMSSF │
│ │materiale si umane necesare │ │ │
│ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Crearea unor noi modele de organizare si│2006-2008│ MMSSF │
│ │functionare a grupurilor sau comisiilor │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MEC, │
│ │interinstitutionale, in vederea │ │ MS, MAI, ANA │
│ │eficientizarii activitatii acestora │ │ Reprezentanti ai │
│ │ │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │sociale publici si privati│
│ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Stabilirea unui cadru metodologic si │2006-2007│ MMSSF │
│ │institutional, coerent si eficace, privind│ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MEC, │
│ │conlucrarea tuturor actorilor, publici si │ │ MAI, ANA, Aut. Loc. │
│ │privati, implicati in dezvoltarea si │ │ Reprezentanti ai │
│ │acordarea serviciilor sociale │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │sociale publici si privati│
│ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Crearea unui sistem informational │2006-2010│ MMSSF │
│ │managerial performant, apt sa sustina │ │ │
│ │administrarea unei largi baze de date si │ │ │
│ │coordonarea eficienta a domeniului │ │ │
│ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Crearea unei Unitati centrale pentru │2007-2008│ MMSSF │
│ │prelucrarea si analizarea datelor in │ │ │
│ │cadrul MMSSF si infiintarea unei sectii │ │ │
│ │specifice pentru SS in cadrul │ │ │
│ │Observatorului Social │ │ │
├──────────────────┼──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│2.3. Dezvoltarea │● Redefinirea structurii organizatorice a │ 2006 │ MMSSF │
│institutionala la │serviciilor publice de asistenta sociala, │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MAI │
│nivelul │de la nivel judetean si local, in vederea │2009-2010│ Reprezentanti ai │
│autoritatilor │cresterii performantei acestora in │ │ furnizorilor de servicii │
│locale │administrarea serviciilor sociale │ │sociale publici si privati│
│ │- Revizuire │ │ │
│ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Revizuirea regulamentelor de organizare │ 2006 │ MMSSF, ANPDC, ANPH, │
│ │si functionare ale serviciilor publice de │ │ Aut. Loc. │
│ │asistenta sociala apartinand autoritatilor│ │ │
│ │publice locale, care prevad conditiile │ │ │
│ │minime necesare indeplinirii atributiilor │ │ │
│ │stabilite prin lege │ │ │
│ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Asigurarea resurselor financiare, │permanent│MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, │
│ │materiale si umane necesare │ │ Aut. Loc. │
│ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Responsabilizarea, prin act normativ, a │ 2007 │ MMSSF │
│ │autoritatilor locale privind │ │ Aut. Loc., MAI │
│ │obligativitatea asigurarii unei │ │ │
│ │infrastructuri minime, destinata │ │ │
│ │administrarii serviciilor sociale │ │ │
├──────────────────┼──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│2.4. Adaptarea si │● Crearea, la nivel judetean, unei unitati│ │ MMSSF │
│implementarea la │de suport pentru autoritatile locale care │ 2008 │ MAI │
│nivel local a │nu dispun de capacitatea necesara │ │ Aut. Loc. │
│planurilor, │dezvoltarii serviciilor sociale │ │ │
│politicilor si ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│strategiilor │● Dezvoltarea, la nivel judetean, a │ │ MMSSF │
│elaborate la nivel│structurilor competente in elaborarea │2006-2007│ MAI │
│central │proiectelor locale eligibile pentru │ │ Aut. Loc. │
│ │finantarea din fonduri structurale │ │ │
└──────────────────┴──────────────────────────────────────────┴─────────┴──────────────────────────┘


Obiectiv specific 3: Implementarea unui management de sistem performant


┌───────────────────┬───────────────────────────────────────┬─────────┬────────────────────────────┐
│ Obiective │ Activitati │ Termen │ Responsabilitate │
│ operationale │ │ │ │
├───────────────────┼───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│3.1. Eficientizarea│● Stabilirea unui sistem de indicatori │ 2007 │ MMSSF │
│managementului de │(calitativi si cantitativi) pentru │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA │
│sistem la nivelul │evaluarea resurselor necesare │ │ │
│autoritatilor │asigurarii unor servicii sociale │ │ │
│publice centrale │adecvate │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Stabilirea si coordonarea unor │2006-2007│ MMSSF │
│ │mecanisme eficiente de transfer a │ │ANPDC, ANPH, ANPF, MAI, ANA │
│ │responsabilitatilor si resurselor de la│ │ │
│ │stat catre autoritatile locale, in │ │ │
│ │vederea asigurarii durabilitatii │ │ │
│ │sistemului │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Evaluarea/analiza initiativelor │2007-2009│ MMSSF, Autoritati locale │
│ │intreprinse pentru descentralizarea │ │ │
│ │serviciilor sociale │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Stabilirea mecanismelor de │2006-2007│ MMSSF │
│ │interventie pentru a asigura un │ │ANPDC, ANPH, ANPF, MAI, ANA │
│ │feedback eficient catre comunitati, │ │ Reprezentanti ai │
│ │grupuri si persoane vulnerabile │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │ sociale publici si privati │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Dezvoltarea de relatii de colaborare │Permanent│ MMSSF │
│ │inter-institutionala cu privire la │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MEC, │
│ │serviciile sociale in vederea │ │ MAI, ANA │
│ │construirii unor convergente utile │ │ Reprezentanti ai │
│ │pentru dezvoltarea coerenta si │ │ furnizorilor de servicii │
│ │eficienta a acestora │ │ sociale publici si privati │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Dezvoltarea instrumentelor necesare │2006-2008│ MMSSF │
│ │pentru o planificare, implementare si │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA │
│ │evaluare integrala la nivel national si│ │ Reprezentanti ai │
│ │teritorial a serviciilor sociale │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │ sociale publici si privati │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Stabilirea continutului de baza al │2007-2009│ MMSSF │
│ │sistemului de informatii si crearea │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA │
│ │unui set minim de indicatori necesari │ │ Reprezentanti ai │
│ │culegerii de date │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │ sociale publici si privati │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Crearea aplicatiilor necesare │2007-2009│ MMSSF │
│ │realizarii bazei de date informatizate │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Elaborarea normelor metodologice si a│2007-2009│ MMSSF │
│ │procedurilor privind administrarea │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA │
│ │sistemului informational managerial │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Stabilirea sistemelor de │2007-2009│ MMSSF │
│ │monitorizare, supervizare si reciclare │ │ANPDC, ANPH, ANPF, MAI, ANA │
│ │a datelor │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Stabilirea unui sistem de evaluare │2007-2008│ MMSSF │
│ │comparativa care sa poata integra │ │ │
│ │evaluarea proceselor si a rezultatelor │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Evaluarea necesarului de resurse si │ 2008 │ MMSSF │
│ │stabilirea mecanismelor de procurare │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MAI │
│ │cat mai facila a resurselor materiale │ │ │
│ │necesare pentru fiecare nivel al │ │ │
│ │administratiei │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Constituirea unei "platforme a │2007-2008│ MMSSF │
│ │donatorilor" pentru coordonarea │ │ │
│ │fondurilor destinate dezvoltarii │ │ │
│ │serviciilor sociale │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Stabilirea liniilor de finantare │ 2007 │ MMSSF │
│ │continua a proiectelor si programelor │ │ Aut. Loc. │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Elaborarea instrumentelor de sprijin │ │ MMSSF │
│ │pentru operatiunile specifice din │Permanent│ANPDC, ANPH, ANPF, MAI, ANA,│
│ │sistem (documentatie standard, │ │ Aut. Loc. │
│ │protocoale, manuale procedurale, s.a.) │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Identificarea si dezvoltarea │ │ MMSSF │
│ │activitatilor de evaluare a │2007-2010│ANPDC, ANPH, ANPF, MAI, ANA,│
│ │rezultatelor si performantelor tuturor │ │ Aut. Loc. │
│ │actorilor implicati in organizarea si │ │ │
│ │acordarea de servicii sociale │ │ │
├───────────────────┼───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│3.2. Eficientizarea│● Desemnarea functiilor pentru │ 2006 │ MMSSF │
│managementului de │nivelurile primar si specializat de │ │ ANPDC, ANPH, ANPF │
│sistem la nivelul │servicii sociale (manageriale si │ │ Aut. Loc. │
│autoritatilor │tehnice) │ │ │
│publice locale ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Elaborarea metodologiilor de │2006-2007│ MMSSF │
│ │interventie la diferitele nivele locale│ │ ANPDC, ANPH, ANPF │
│ │de responsabilitate manageriala │ │ Reprezentanti ai │
│ │ │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │ sociale publici si privati │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Stabilirea elementelor de baza pentru│2006-2007│ MMSSF │
│ │structurarea si organizarea eficienta a│ │ ANPDC, ANPH, ANPF │
│ │serviciilor │ │ Reprezentanti ai │
│ │ │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │ sociale publici si privati │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Promovarea unui sistem de furnizare a│permanent│ Aut. Loc. │
│ │serviciilor sociale bazat pe urgenta │ │ Reprezentanti ai │
│ │situatiei de nevoie si prioritatea │ │ furnizorilor de servicii │
│ │recunoscuta de comunitate │ │ sociale publici si privati │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Incheierea de acorduri intre │Permanent│ Furnizorii de servicii │
│ │furnizorii de servicii in vederea │ │ sociale publici si privati │
│ │stabilirii de prioritati si pentru │ │ │
│ │acoperirea teritoriala │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Intarirea capacitatii manageriale │2006-2007│ MMSSF │
│ │pentru administrarea serviciilor │ │ Aut. Loc. │
│ │sociale primare prin crearea unei │ │ │
│ │echipe de interventie de proximitate │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Utilizarea unui dosar unic al │2007-2008│ MMSSF │
│ │beneficiarului in care sa se │ │ Aut. Loc. │
│ │evidentieze situatia de dificultate, │ │ │
│ │prestatiile si serviciile sociale de │ │ │
│ │care a beneficiat la un moment dat │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Stabilirea unui sistem eficient de │2007-2008│ MMSSF │
│ │monitorizare a beneficiarului si │ │ Reprezentanti ai │
│ │transfer de caz, intre diferitele │ │ furnizorilor de servicii │
│ │sisteme de protectie sociala │ │ sociale publici si privati │
│ │(primare/specializate) │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Stabilirea unui mecanism de │2007-2009│ MMSSF, MAI, │
│ │functionare (parteneriate intre │ │ Aut. Loc. │
│ │municipalitati) pentru a asigura │ │ │
│ │acoperirea zonelor rurale │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Stabilirea mecanismelor de │2007-2009│ MMSSF, MAI, │
│ │interventie pentru a asigura un │ │ Aut. Loc. si ONG-uri │
│ │feedback eficient catre comunitati, │ │ │
│ │grupuri si persoane vulnerabile │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Stabilirea cadrului necesar │2007-2008│ Aut. Loc │
│ │utilizarii eficiente a resurselor │ │ │
│ │existente la nivel teritorial destinate│ │ │
│ │interventiei sociale │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Asigurarea resurselor umane, │Permanent│ Aut. Loc │
│ │financiare si materiale adecvate │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Planificare bugetara in functie de │Permanent│ Aut. Loc. │
│ │planul propriu de actiuni privind │ │ │
│ │dezvoltarea serviciilor sociale │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Administrarea serviciilor sociale in │Permanent│ Aut. Loc. │
│ │baza unei planificari de dezvoltare │ │ │
│ │comunitara │ │ │
├───────────────────┼───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│3.3. Imbunatatirea │● Identificarea profesiilor implicate │2006-2007│ MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, │
│managementului │in domeniul serviciilor sociale │ │ ANA, MEC │
│resurselor umane ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Organizarea unui Consiliu de │ 2007 │ MMSSF, MEC, ANPDC, ANPH, │
│ │orientare profesionala in domeniul │ │ ANPF, ANA, UNIVERSITATI, │
│ │serviciilor sociale, cu reprezentare │ │ ASOCIATII PROFESIONALE │
│ │larga (ministere, autoritati centrale, │ │ │
│ │universitati, asociatii profesionale) │ │ │
│ │in vederea stabilirii nevoilor de │ │ │
│ │formare profesionala initiala si │ │ │
│ │continua in domeniu │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Clarificarea si imbunatatirea │2006-2008│ MMSSF, MEC, ANPDC, ANPH, │
│ │sistemului de formare continua a │ │ ANPF, ANA, UNIVERSITATI, │
│ │profesionistilor din domeniul │ │ ASOCIATII PROFESIONALE │
│ │serviciilor sociale │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Dezvoltarea de noi competente si │2006-2010│ MMSSF, MEC, UNIVERSITATI, │
│ │profesii necesare in cadrul unui sistem│ │ INSTITUTII RESPONSABILE CU │
│ │modern si diversificat de servicii │ │ FORMAREA CONTINUA │
│ │sociale │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Evaluarea categoriilor de personal │2007-2009│ MMSSF, MAI │
│ │necesare administrarii sistemului de │ │ │
│ │servicii sociale la nivel de autoritati│ │ │
│ │publice si furnizori privati │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Stabilirea si reglementarea │2007-2009│ MMSSF, Reprezentanti ai │
│ │atributiilor specifice postului │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │ sociale publici si privati │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Evaluarea nevoilor de reconversie │2006-2008│Aut. Loc., Reprezentanti ai │
│ │profesionala in asistenta sociala │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │ sociale publici si privati │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Implementarea unui plan de cuprindere│2007-2011│ MMSSF, MEC, UNIVERSITATI, │
│ │a personalului identificat in cadrul │ │ MCC, ORGANISME CERTIFICATE │
│ │unui program national de reconversie │ │ DE FORMARE PROFESIONALA │
│ │profesionala in asistenta sociala │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Clarificarea incadrarii in functie │2006-2007│ MMSSF, MAI, ANFP │
│ │publica sau personal contractual a │ │ │
│ │personalului care activeaza in cadrul │ │ │
│ │serviciilor publice specializate de la │ │ │
│ │nivelul autoritatilor locale si │ │ │
│ │reglementarea pozitiilor respective │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Clarificarea si reglementarea │ │MMSSF, ORGANISME CERTIFICATE│
│ │statutului formatorilor din cadrul │2007-2008│ DE FORMARE PROFESIONALA │
│ │autoritatilor publice (MMSSF, │ │ │
│ │autoritati) │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Reglementarea normativelor minime de │2006-2008│ MMSSF, MEC, ANPDC, ANPH, │
│ │personal pentru diferitele categorii de│ │ ANPF, ANA, Aut. Loc., │
│ │servicii sociale │ │ Reprezentanti ai │
│ │ │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │ sociale publici si privati │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Dezvoltarea programelor de formare │2007-2008│ MMSSF, MEC, UNIVERSITATI │
│ │pentru manageri generali si manageri de│ │ │
│ │caz, in domeniul serviciilor sociale │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Elaborarea si aplicarea unor scheme │2007-2009│ MMSSF │
│ │salariale in conformitate cu gradul de │ │ │
│ │dificultate si competenta necesara │ │ │
│ │fiecarui post din sistem │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Promovarea participarii in organisme │permanent│ MMSSF, UNIVERSITATI, MEC │
│ │profesionale │ │ │
│ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤
│ │● Infiintarea unor consilii │2008-2009│ MMSSF, MEC, │
│ │profesionale proprii de catre │ │ Reprezentanti ai │
│ │furnizorii publici si privati de │ │ furnizorilor de servicii │
│ │servicii sociale │ │ sociale publici si privati │
└───────────────────┴───────────────────────────────────────┴─────────┴────────────────────────────┘



Obiectiv specific 4: Promovarea dezvoltarii unui sistem echitabil, armonizat si integrat, de servicii sociale la nivel national


┌───────────────────┬─────────────────────────────────────────┬─────────┬──────────────────────────┐
│ Obiective │ Activitati │ Termen │ Responsabil │
│ operationale │ │ │ │
├───────────────────┼─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│4.1. Dezvoltarea │● Elaborarea si implementarea │2006-2007│ Aut. Loc., MMSSF, │
│serviciilor sociale│metodologiilor necesare identificarii │ │Universitati, asociatii si│
│orientate spre │nevoilor sociale, situatiilor de │ │ fundatii │
│promovarea │vulnerabilitate si categoriilor de │ │ │
│autonomiei │beneficiari │ │ │
│persoanelor ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│vulnerabile si │● Identificarea si inregistrarea tuturor │ 2007 │ Aut. Loc., Reprezentanti │
│cresterea │furnizorilor publici si privati, precum │ │ ai furnizorilor de │
│capacitatii │si a serviciilor sociale acordate de │ │ servicii sociale publici │
│acestora de │acestia │ │ si privati │
│integrare sociala ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Elaborarea unor planuri de interventie │permanent│ Aut. Loc., Reprezentanti │
│ │cu abordare globala a situatiilor de │ │ ai furnizorilor de │
│ │vulnerabilitate identificate │ │ servicii sociale publici │
│ │ │ │ si privati │
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Elaborarea strategiilor judetene de │2007-2008│ Aut. Loc. │
│ │dezvoltare a serviciilor sociale si │ │ │
│ │includerea acestora in planurile de │ │ │
│ │dezvoltare comunitara │ │ │
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Crearea unui punct unic de intrare in │2007-2010│ Aut. Loc. │
│ │sistem prin organizarea echipei de │ │ │
│ │interventie la nivel primar cu competente│ │ │
│ │generale │ │ │
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Asigurarea resurselor umane, materiale │2007-2008│ Aut. Loc., MMSSF │
│ │si financiare in conformitate cu │ │ │
│ │planificarile bugetare din strategii │ │ │
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Identificarea si aplicarea │2007-2008│ Aut. Loc., Reprezentanti │
│ │instrumentelor de comunicare rapida a │ │ ai furnizorilor de │
│ │nevoilor beneficiarilor catre furnizorii │ │ servicii sociale publici │
│ │de servicii │ │ si privati │
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Efectuarea unui studiu privind accesul │ 2007 │ MMSSF, Aut. Loc. │
│ │la servicii, tinand seama de mai multe │ │ Institutul national de │
│ │criterii: arie geografica, dezvoltare │ │ cercetare stiintifica in │
│ │economica etc. │ │ domeniul muncii si │
│ │ │ │ protectiei sociale │
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Elaborarea planurilor comunitare de │permanent│ Aut. Loc. │
│ │actiune in vederea asigurarii │ │MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, │
│ │continuitatii serviciilor sociale │ │ ANA │
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Elaborarea programelor de interes │permanent│ Aut. Loc., MMSSF, │
│ │national in functie de strategiile si │ │ Reprezentanti ai │
│ │planurile de actiune judetene │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │sociale publici si privati│
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Elaborarea de programe nationale │ │MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, │
│ │intersectoriale, in concordanta cu │2007-2013│ ANA, MEC, MS, MCC, │
│ │prioritatile de dezvoltare comunitara │ │ Aut. Loc. │
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Organizarea unui Forum anual al │ Anual │ Reprezentanti ai │
│ │furnizorilor publici si privati de │ │ furnizorilor de servicii │
│ │servicii sociale │ │ sociale publici si │
│ │ │ │ privati, MMSSF │
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Definirea si adaptarea ofertei actuale │ 2006 │ │
│ │de servicii la tipurile de beneficiari, │ │ MMSSF │
│ │situatiile de vulnerabilitate │ │ │
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Realizarea unui registru electronic cu │2006-2007│ MMSSF │
│ │datele referitoare la beneficiari, tipuri│ │ │
│ │de servicii, furnizori │ │ │
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Realizarea de cataloage anuale privind │ Anual │ MMSSF │
│ │furnizorii de servicii sociale │ │ │
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Identificarea si crearea serviciilor │ │ Aut. Loc., MMSSF, ANPDC, │
│ │sociale prioritare din perspectiva │2006-2008│ ANPH, ANPF, ANA │
│ │asigurarii unui suport minimal pentru │ │ Reprezentanti ai │
│ │categoriile de populatie aflate in cel │ │ furnizorilor de servicii │
│ │mai mare risc de excludere sociala │ │sociale publici si privati│
├───────────────────┼─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│4.2. Incurajarea │● Stabilirea si reglementarea cadrului de│2006-2008│ Aut. Loc., MMSSF, ANPDC, │
│dezvoltarii │contractare al serviciilor sociale de │ │ ANPH, ANPF, ANA │
│economiei mixte in │catre furnizorii privati │ │ Reprezentanti ai │
│domeniul │- Revizuire │ 2010 │ furnizorilor de servicii │
│serviciilor sociale│ │ │sociale publici si privati│
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Facilitarea parteneriatelor dintre │permanent│MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, │
│ │autoritatile publice si sectorul │ │ ANA, Aut. Loc. │
│ │non-profit │ │ Reprezentanti ai │
│ │ │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │sociale publici si privati│
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Elaborarea si reglementarea cadrului │2007-2008│MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, │
│ │legal privind incurajarea sectorului │ │ ANA │
│ │nonprofit de a prelua sarcina organizarii│ │ │
│ │si furnizarii serviciilor │ │ │
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Implementarea unui sistem de │2006-2007│MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, │
│ │acreditare, clar, transparent si usor │ │ ANA │
│ │accesibil │ │ Reprezentanti ai │
│ │ │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │sociale publici si privati│
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Identificarea si implementarea │ │MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, │
│ │mecanismelor de atragere a factorilor │2008-2013│ ANA │
│ │economici in sustinerea dezvoltarii │ │ Reprezentanti ai │
│ │serviciilor sociale │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │sociale publici si privati│
├───────────────────┼─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│4.3. Asigurarea │● Evaluarea discrepantelor intre regiuni │2007-2008│ MMSSF, Aut. Loc. │
│furnizarii │sau judete privind gradul de dezvoltare a│ │ │
│serviciilor sociale│serviciilor sociale │ │ │
│in mod echitabil, ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│la nivel national │● Identificarea, reglementarea si │2008-2013│MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, │
│ │aplicarea unor programe nationale de │ │ ANA │
│ │suport pentru regiunile (judetele) care │ │ Aut. Loc. │
│ │nu dispun de capacitatea necesara │ │ │
│ │dezvoltarii unei retele minime de │ │ │
│ │servicii sociale │ │ │
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Elaborarea unor campanii de informare a│2008-2010│MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, │
│ │populatiei din regiunile mai slab │ │ ANA │
│ │dezvoltate in vederea impulsionarii │ │ Aut. Loc. │
│ │implicarii acesteia in dezvoltarea de │ │ Reprezentanti ai │
│ │servicii sociale │ │ furnizorilor de servicii │
│ │ │ │sociale publici si privati│
│ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Identificarea si aplicarea mecanismelor│2008-2010│ MMSSF, Aut. Loc. │
│ │de facilitare a accesului populatiei la │ │ │
│ │servicii prin implementarea de modele │ │ │
│ │noi, flexibile, adaptabile (ex: servicii │ │ │
│ │mobile intr-o anumita arie teritoriala) │ │ │
└───────────────────┴─────────────────────────────────────────┴─────────┴──────────────────────────┘



Obiectiv specific 5: Dezvoltarea unei culturi proactive si participative in randul populatiei si beneficiarilor de servicii sociale


┌────────────────────┬────────────────────────────────────────┬─────────┬──────────────────────────┐
│ Obiective │ Activitati │ Termen │ Responsabil │
│ operationale │ │ │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│5.1. Incurajarea │● Asigurarea informarii permanente si │permanent│ Aut. Loc. │
│participarii si │corecte a beneficiarilor asupra │ │ │
│implicarii │initiativelor locale privind proiectele │ │ │
│beneficiarilor de │de servicii sociale │ │ │
│servicii sociale la ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│procesul decizional │● Identificarea si aplicarea unor │permanent│ Aut. Loc. │
│si la procesul de │mecanisme eficiente de sustinere a │ │ │
│organizare si │participarii beneficiarilor (dupa caz, a│ │ │
│acordare a │reprezentantilor legali) la deciziile │ │ │
│serviciilor sociale │luate de comunitate privind serviciile │ │ │
│ │sociale care li se adreseaza │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Identificarea si aplicarea celor mai │permanent│ Aut. Loc. │
│ │adecvate metode in vederea asigurarii │ │ Reprezentanti ai │
│ │comunicarii permanente intre │ │ furnizorilor de servicii │
│ │autoritatile publice, furnizorii de │ │sociale publici si privati│
│ │servicii pe de o parte si reprezentantii│ │ │
│ │beneficiarilor pe de alta parte │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Asigurarea informarii beneficiarilor │permanent│ Reprezentanti ai │
│ │asupra serviciilor acordate de catre │ │ furnizorilor de servicii │
│ │fiecare furnizor de servicii, public sau│ │sociale publici si privati│
│ │privat │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Elaborarea si aplicarea procedurilor │ │ MMSSF, ANPH,ANPDC, ANPF, │
│ │prin care se asigura acordul obligatoriu│2006-2007│ ANA │
│ │al beneficiarilor (dupa caz, a │ │ │
│ │reprezentantilor legali) asupra modului │ │ │
│ │de organizare si furnizare a serviciilor│ │ │
│ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Identificarea si aplicarea unor modele│2006-2008│ MMSSF, ANPH,ANPDC, ANPF, │
│ │eficiente de implicare directa a │ │ ANA │
│ │familiilor beneficiarilor in procesul de│ │ │
│ │acordare a serviciilor sociale │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Asigurarea informarii permanente a │permanent│ MMSSF, ANPH,ANPDC, ANPF, │
│ │beneficiarilor asupra politicilor si │ │ ANA │
│ │programelor nationale prin campanii de │ │ │
│ │informare │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Incurajarea miscarii participative a │2006-2008│ MMSSF, MJ │
│ │beneficiarilor prin facilitarea │ │ │
│ │infiintarii de structuri asociative │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Implicarea reprezentantilor │ │ MMSSF, ANPH,ANPDC, ANPF, │
│ │beneficiarilor in procesul de dezbatere │permanent│ ANA, MCC │
│ │publica a actelor normative │ │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│5.2. Incurajarea │● Campanii de informare a comunitatilor │permanent│ Aut. Loc. │
│participarii si │locale cu privire la necesitatea │ │ Reprezentanti ai │
│implicarii │prevenirii situatiilor de │ │ furnizorilor de servicii │
│populatiei la │vulnerabilitate si nevoia de servicii │ │sociale publici si privati│
│procesul decizional │sociale │ │ │
│si in procesul de ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│acordare de servicii│● Campanii de informare la nivel │permanent│ MMSSF │
│sociale │national privind politicile si │ │ Aut. Loc. │
│ │programele nationale in domeniu │ │ANPH,ANPDC, ANPF, ANA, MCC│
│ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Incurajarea miscarii de voluntariat in│2007-2009│ MMSSF │
│ │domeniul serviciilor sociale (evaluarea │ │ │
│ │si revizuirea legislatiei, asigurarea │ │ │
│ │flexibilitatii si adaptabilitatii │ │ │
│ │voluntarilor la nevoile locale, │ │ │
│ │facilitarea accesului in miscarea de │ │ │
│ │voluntariat, recunoasterea importantei │ │ │
│ │voluntarilor, s.a.) │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Introducerea, in sistemul de educatie │2007-2013│ MEC, Aut. Loc. │
│ │la nivel primar si gimnazial a lectiilor│ │ │
│ │de promovare a voluntariatului si de │ │ │
│ │consolidare a solidaritatii sociale fata│ │ │
│ │de solutionarea nevoilor sociale ale │ │ │
│ │persoanelor vulnerabile │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Organizarea unor organisme │2007-2008│ MMSSF, Aut. Loc. │
│ │consultative, reprezentative pentru │ │ │
│ │comunitate, implicate in oferirea de │ │ │
│ │consiliere si suport autoritatilor │ │ │
│ │publice pentru dezvoltarea serviciilor │ │ │
│ │sociale adecvate nevoilor membrilor │ │ │
│ │comunitatii │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Identificarea unor modele novatoare │2006-2008│ MMSSF, Aut. Loc. │
│ │privind stabilirea unor canale de │ │ Asociatii si fundatii cu │
│ │comunicare/interactiune cu populatia │ │ activitati in interesul │
│ │pentru consultarea acesteia in vederea │ │ general al comunitatii │
│ │elaborarii politicilor si programelor in│ │ │
│ │domeniu │ │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│5.3. Facilitarea │● Analiza impactului utilizarii │2007-2008│ MMSSF, MAI, Aut. Loc. │
│procesului de │tehnologiilor informatice in realizarea │ │ │
│implementare, │informarii si comunicarii cu │ │ │
│administrare si │beneficiarii si categoriile de populatie│ │ │
│coordonare a │interesate in domeniul serviciilor │ │ │
│schimbarii in scopul│sociale │ │ │
│imbunatatirii ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│relatiilor dintre │● Elaborarea unui plan de actiune │2007-2008│ MMSSF, MAI, Aut. Loc. │
│autoritatile publice│privind asigurarea accesului la │ │ │
│si organismele │informatie si comunicare pentru │ │ │
│reprezentative ale │persoanele vulnerabile │ │ │
│societatii civile ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│prin utilizarea │● Asigurarea echipamentelor si │2009-2013│ Aut. Loc. │
│tehnologiilor │programelor informatice necesare │ │ Asociatii si fundatii cu │
│informatice │comunicarii dintre furnizori si │ │ activitati in interesul │
│(e-Governance) │beneficiarii de servicii sociale, cu │ │ general al comunitatii │
│ │prioritate in zonele geografice greu │ │ │
│ │accesibile │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤
│ │● Elaborarea si implementarea unor │2008-2010│ Aut. Loc., MMSSF, │
│ │actiuni de formare a beneficiarilor in │ │ Asociatii si fundatii cu │
│ │utilizarea tehnologiilor informatice │ │ activitati in interesul │
│ │ │ │ general al comunitatii │
└────────────────────┴────────────────────────────────────────┴─────────┴──────────────────────────┘



MMSSF - Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
MAI - Ministerul Administratiei si Internelor
MS - Ministerul Sanatatii
MEC - Ministerul Educatiei si Cercetarii
MCC - Ministerul Culturii si Cultelor
MJ - Ministerul Justitiei
INCSMPS - Institutul national de cercetare stiintifica in domeniul muncii si protectiei sociale
ANPDC - Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului
ANPH - Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap
ANPF - Agentia Nationala pentru Protectia Familiei
ANA - Agentia Nationala Antidrog
Aut. Loc. - asociatii si federatii ale autoritatilor locale
Reprezentanti ai furnizorilor de servicii sociale publici si privati - servicii publice de asistenta sociala de la nivelul autoritatilor locale, organizatii neguvernamentale, alte institutii publice implicate in furnizarea de servicii sociale.
Universitati - cu facultati de asistenta sociala.



────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016