Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.700 din 29 noiembrie 2006  pentru aprobarea Programului strategic privind monitorizarea, controlul si eradicarea pestei porcine clasice in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.700 din 29 noiembrie 2006 pentru aprobarea Programului strategic privind monitorizarea, controlul si eradicarea pestei porcine clasice in Romania

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 991 din 12 decembrie 2006
HOTĂ?RÂRE nr. 1.700 din 29 noiembrie 2006
pentru aprobarea Programului strategic privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 991 din 12 decembrie 2006

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Prezenta hotãrâre aproba Programul strategic privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România, denumit în continuare Program, prevãzut în anexa nr. 1.
ART. 2
Programul se aplica pe teritoriul României, conform legislaţiei naţionale care transpune legislaţia comunitara corespondenta, în relatie cu evoluţia endemica a pestei porcine clasice la populaţia de porcine domestice şi sãlbatice.
ART. 3
Obiectivele Programului sunt urmãtoarele:
a) implementarea politicii de eradicare a bolii, cu utilizarea vaccinarii de urgenta;
b) aplicarea rapida a mãsurilor adecvate şi eficiente de combatere şi eradicare;
c) înregistrarea, monitorizarea, procesarea şi utilizarea datelor epidemiologice în relatie cu pesta porcina clasica;
d) monitorizarea corespunzãtoare a efectivelor de porcine privind pesta porcina clasica.
ART. 4
Fondurile necesare realizãrii acţiunilor din cadrul Programului, aferente Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor, se aloca din bugetul de stat, prin bugetul acestei autoritãţi.
ART. 5
(1) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor este autoritatea competenta pentru monitorizarea şi implementarea Programului.
(2) În scopul combaterii bolii, Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor va solicita, când este cazul, sprijinul Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenta.
(3) Atribuţiile autoritãţilor responsabile pentru aplicarea Programului sunt prevãzute în anexa nr. 2.
ART. 6
(1) Obligaţia asigurãrii şi respectãrii mãsurilor de biosecuritate şi a cerinţelor tehnologice, prevãzute în anexa nr. 3, revine deţinãtorilor de porcine din exploatatiile de animale.
(2) Obligaţia prevãzutã la alin. (1) are termen permanent şi conditioneaza acordarea despãgubirilor pentru cazurile în care se înregistreazã pagube datorate pestei porcine clasice pentru care se acorda despãgubiri în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.415/2004 privind acordarea despãgubirilor pentru animalele tãiate, ucise sau altfel afectate, în vederea lichidãrii rapide a focarelor de boli transmisibile ale animalelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 7
(1) Vaccinarea de necesitate, denumita şi vaccinare de urgenta, se aplica avându-se în vedere recomandarea Comisiei Europene, în baza solicitãrilor formulate de România, zona în care se aplica fiind consideratã zona infectata.
(2) Vaccinarea de necesitate prevãzutã la alin. (1) se aplica:
a) mistretilor din fondurile de vanatoare, din crescatorii şi din complexurile de vanatoare de pe teritoriul României, precum şi porcinelor semisalbatice din Delta Dunãrii;
b) porcinelor domestice din exploatatiile profesionale şi nonprofesionale definite în anexa nr. 4.
ART. 8
(1) Pentru vaccinarea de urgenta se utilizeazã numai tipurile de vaccin antipestos porcin ce s-au dovedit a fi eficiente în combaterea bolii şi care au fost recomandate de Comisia Europeanã.
(2) Pentru vaccinarea de urgenta orala a mistretilor şi a porcinelor semisalbatice din Delta Dunãrii se utilizeazã momeli vaccinale cu vaccin convenţional viu atenuat.
(3) Pentru vaccinarea de urgenta a porcinelor domestice din exploatatiile nonprofesionale, precum şi a celor din exploatatiile cu profil de creştere destinate popularii exploataţiilor nonprofesionale se utilizeazã un vaccin convenţional viu atenuat.
(4) Pentru vaccinarea de urgenta a porcinelor domestice din exploatatiile profesionale comerciale se utilizeazã un vaccin marker.
(5) Vaccinarea de urgenta se realizeazã prin utilizarea de vaccinuri indigene sau din import. Pentru aceste vaccinuri trebuie sa existe autorizaţie de comercializare a produselor importate şi autorizaţie de comercializare şi autorizaţie de fabricaţie a produselor indigene. Vaccinurile trebuie sa fie condiţionate astfel încât sa poatã fi utilizate în mai multe campanii de vaccinare pe parcursul anului, indiferent de condiţiile de mediu.
ART. 9
Programul de vaccinare de urgenta se aproba pe o perioada de un an, respectiv 2006-2007. Campania de vaccinare a porcilor domestici începe la data de 20 decembrie 2006.
ART. 10
(1) Strategiile privind planurile de vaccinare de urgenta, sistemul de marcare a carnii de porc şi sistemul de identificare şi înregistrare a porcinelor se aproba prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor.
(2) Planurile de vaccinare de urgenta recomandate de Comisia Europeanã sunt:
a) Planul de vaccinare de urgenta impotriva pestei porcine clasice pentru imunizarea orala a mistretilor;
b) Planul de vaccinare de urgenta impotriva pestei porcine clasice în exploatatiile nonprofesionale de porcine;
c) Planul de vaccinare de urgenta impotriva pestei porcine clasice în exploatatiile profesionale comerciale de porcine, autorizate sanitar-veterinar.
ART. 11
În înţelesul prezentei hotãrâri, sistemele de creştere a porcinelor şi termenii de specialitate sunt definiţi în anexa nr. 4.
ART. 12
Achiziţionarea de vaccinuri şi aplicarea planurilor de vaccinare se realizeazã astfel:
a) pentru implementarea Planului de vaccinare de urgenta impotriva pestei porcine clasice, la porcinele din exploatatiile profesionale comerciale de porcine, autorizate sanitar-veterinar, Comisia Europeanã pune la dispoziţie României pentru anul 2007, cu titlu gratuit, intreaga cantitate de vaccin marker necesarã;
b) pentru implementarea Planului de vaccinare de urgenta impotriva pestei porcine clasice la porcinele din exploatatiile nonprofesionale de porcine, din necesarul de vaccin convenţional viu atenuat Comisia Europeanã pune la dispoziţie României, cu titlu gratuit, o parte din cantitatea de doze din acest vaccin, care urmeazã a fi utilizata pentru demararea campaniei de vaccinare. Restul dozelor necesare derulãrii Programului urmeazã a fi achiziţionate de cãtre Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor;
c) pentru implementarea Planului de vaccinare de urgenta impotriva pestei porcine clasice prin imunizarea orala a mistretilor şi a porcinelor semisalbatice din Delta Dunãrii se utilizeazã momeli vaccinale cu vaccin convenţional viu atenuat. Sunt necesare 3.840.000 de momeli vaccinale ce urmeazã a fi achiziţionate de cãtre Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor;
d) Planul de vaccinare de urgenta impotriva pestei porcine clasice pentru imunizarea orala a mistretilor se întocmeşte pe baza planurilor alcãtuite de direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene şi a municipiulului Bucureşti, împreunã cu direcţiile pentru agricultura şi dezvoltare ruralã judeţene şi cu gestionãrii fondurilor de vanatoare şi se aproba prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor;
e) Programul naţional de vaccinare de necesitate a porcinelor domestice din exploatatiile profesionale comerciale se întocmeşte pe baza programelor alcãtuite de direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, împreunã cu societãţile comerciale beneficiare, şi se aproba de cãtre Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor;
f) administrarea momelilor vaccinale mistretilor din fondurile de vanatoare se face de cãtre gestionãrii acestora, iar în cazul mistretilor din parcurile naţionale se face de cãtre reprezentanţii administraţiilor parcurilor naţionale, acţiune controlatã de direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti;
g) eliberarea momelilor vaccinale, a vaccinului marker şi a vaccinului convenţional viu atenuat se face numai pe baza de reteta cu timbru sec, eliberata de direcţia sanitarã veterinara şi pentru siguranta alimentelor judeteana şi a municipiului Bucureşti.
ART. 13
(1) Se investeste Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, unitate de achiziţii centralizata la nivel naţional, în sensul prevederilor <>art. 22 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publica, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 337/2006 , pentru achiziţionarea specializatã a produselor necesare implementarii:
a) Planului de vaccinare de urgenta impotriva pestei porcine clasice în exploatatiile nonprofesionale de porcine;
b) Planului de vaccinare de urgenta impotriva pestei porcine clasice pentru imunizarea orala a mistretilor şi a porcinelor semisalbatice din Delta Dunãrii.
(2) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, în calitate de unitate de achiziţii centralizata, are dreptul de a atribui, în condiţiile legii, contracte de achiziţie publica necesare pentru implementarea planurilor de vaccinare prevãzute la alin. (1), în numele şi pentru direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(3) Direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti încheie şi deruleazã contractele de achiziţie publica cu operatorii economici ale cãror oferte au fost stabilite ca fiind câştigãtoare în urma procedurilor de atribuire aplicate de cãtre Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, pentru acele produse şi la acele preţuri care au fost prevãzute în respectivele oferte.
ART. 14
Direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti monitorizeazã şi gestioneazã circulaţia vaccinurilor antipestoase porcine pe teritoriul de competenta şi asigura instruirea personalului responsabil cu vaccinarea privind respectarea condiţiilor de transport, depozitare şi aplicare a momelilor vaccinale şi a altor vaccinuri aprobate, utilizate conform recomandãrilor producãtorului.
ART. 15
Miscarea porcinelor domestice şi sãlbatice vii, a carnii, produselor, subproduselor şi deşeurilor provenite de la acestea se efectueazã cu respectarea prevederilor prezentei hotãrâri, precum şi a strategiilor aprobate prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor, prevãzute la art. 10 alin. (1).
ART. 16
Deţinãtorii de porcine domestice sau sãlbatice au obligaţia sa comunice autoritãţii sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor locale modificãrile apãrute în starea de sãnãtate a porcinelor proprii sau în exploatatiile limitrofe, numãrul animalelor moarte şi sa asigure prelevarea de probe pentru efectuarea examenelor de laborator.
ART. 17
(1) În caz de suspiciune sau de confirmare a unui focar de pesta porcina clasica, se aplica prevederile Ordinului preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare cu privire la mãsurile pentru controlul pestei porcine clasice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 şi 707 bis din 5 august 2005, ce transpune Directiva Consiliului Europei 2001/89/CEE , şi ale Planului de contingenta pentru pesta porcina clasica care se aproba prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor.
(2) Mãsurile prevãzute la alin. (1) se aplica în condiţiile delimitãrii de cãtre autoritatea sanitarã veterinara şi pentru siguranta alimentelor competenta a unitãţii epidemiologice.
ART. 18
(1) Urmãtoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) comercializarea porcinelor din exploatatiile nonprofesionale pentru consum familial, cu amenda de la 1.000 lei la 2.000 lei;
b) comercializarea porcinelor din exploataţii nonprofesionale-microferme comerciale în afarã pieţei locale, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei;
c) comercializarea carnii, produselor, subproduselor şi deşeurilor obţinute în exploatatiile din cadrul sistemului de creştere nonprofesional, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei;
d) acceptarea introducerii în unitãţile de abatorizare a porcinelor vii provenite din exploataţii nonprofesionale, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, precum şi cu confiscarea întregii cantitãţi de carne proaspãta;
e) acceptarea introducerii în unitãţile de procesare a carnii proaspete, a produselor şi subproduselor, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, precum şi cu confiscarea întregii cantitãţi de carne proaspãta, a produselor şi a subproduselor de origine animala, în cazul în care provin din exploataţii nonprofesionale;
f) nerespectarea prevederilor legale privind obligaţiile medicilor veterinari de libera practica sau ale medicilor veterinari împuterniciţi în aplicarea mãsurilor de control a pestei porcine clasice, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei;
g) nerespectarea prevederilor legale privind obligaţiile medicilor veterinari oficiali cu privire la evaluarea condiţiilor de funcţionare în vederea emiterii autorizaţiei sanitare-veterinare pentru exploatatiile profesionale comerciale, cu amenda de la 3.000 lei la 5.000 lei.
(2) Contravenţia prevãzutã la alin. (1) lit. d) se sancţioneazã, pe lângã amenda contravenţionalã, cu suspendarea autorizaţiei sanitare veterinare de funcţionare a unitãţii de abatorizare, pentru o perioada de la 3 la 6 luni, în condiţiile în care fapta a fost sãvârşitã a doua oara în decurs de 6 luni de la aplicarea sancţiunii contravenţionale.
(3) Contravenţia prevãzutã la alin. (1) lit. e) se sancţioneazã, pe lângã amenda contravenţionalã, cu suspendarea autorizaţiei sanitare veterinare de funcţionare a unitãţii de procesare, pentru o perioada de la 3 la 6 luni, în condiţiile în care fapta a fost sãvârşitã a doua oara în decurs de 6 luni de la aplicarea sancţiunii contravenţionale.
(4) Procedurile pentru uciderea şi distrugerea porcinelor vii, a carnii, a produselor şi a subproduselor de origine animala confiscate se stabilesc prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor.
(5) Toate cheltuielile ce deriva din aplicarea mãsurilor prevãzute la alin. (4) sunt suportate de persoana fizica sau juridicã ale carei porcine vii, carne, produse şi subproduse au fost confiscate, ucise şi distruse.
ART. 19
(1) Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 18 alin. (1) lit. d) şi e), sancţionate potrivit art. 18 alin. (2) şi (3), se face de cãtre inspectorii autoritãţii sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor competente, iar aplicarea sancţiunii se face de cãtre directorul direcţiei sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, prin rezoluţie scrisã pe procesul-verbal de constatare a contravenţiei.
(2) Directorul direcţiei sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, are obligaţia de a înştiinţa birourile unice din cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale sau, dupã caz, autoritãţile administraţiei publice locale care au autorizat funcţionarea operatorului economic despre aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 18 alin. (2) şi (3).
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 18 alin. (1) se fac prin proces-verbal încheiat de cãtre inspectori ai autoritãţii sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor, potrivit competentelor legale.
ART. 20
Contravenientul poate achitã pe loc sau în termen de 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia jumãtate din minimul amenzii prevãzute în prezenta hotãrâre, agentul constatator fãcând menţiune despre aceasta posibilitate în procesul-verbal.
ART. 21
Sancţiunile contravenţionale prevãzute de prezenta hotãrâre se aplica şi persoanelor juridice.
ART. 22
Prevederile art. 18 referitoare la contravenţii se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 23
Exploatatiile nonprofesionale-microferme comerciale, care funcţioneazã la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, au obligaţia ca pana la data de 1 iulie 2007 sa îndeplineascã cerinţele prevãzute în anexa nr. 3 lit. B.
ART. 24
(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 89/2006 pentru aprobarea Programului strategic privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 15 februarie 2006.
(2) Dispoziţiile prevãzute la art. 18 vor intra în vigoare în termen de 10 zile de la data publicãrii.
ART. 25
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul agriculturii,
pãdurilor şi dezvoltãrii rurale,
Nicolae Flaviu Lazin,
secretar de stat

Preşedintele Autoritãţii
Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranta Alimentelor,
Marian Avram

Ministrul apãrãrii,
Sorin Frunzaverde

p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu

Bucureşti, 29 noiembrie 2006.
Nr. 1.700.


ANEXA 1

PROGRAMUL STRATEGIC privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România

CAP. I
Descrierea programului

Programul este implementat pe teritoriul României, definit ca zona infectata, în conformitate cu Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare cu privire la mãsurile pentru controlul pestei porcine clasice, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CEE , şi luând în considerare urmãtoarele:
a) pesta porcina clasica trebuie consideratã endemica la porcii domestici din anumite zone din România;
b) legislaţia Uniunii Europene ce reglementeazã "pesta porcina clasica endemica" este prevãzutã în anexa la Decizia Consiliului 90/424/CEE ;
c) în anumite zone din România exista populaţie de mistreti;
d) Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CEE , şi Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 66/2005 privind aprobarea Normei sanitare veterinare care aproba un manual de diagnostic stabilind proceduri de diagnostic, metode de prelevare a probelor şi criterii pentru evaluarea testelor de laborator pentru confirmarea pestei porcine clasice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 şi 707 bis din 5 august 2005, ce transpune Decizia Comisiei 2002/106/CEE , conţin principalele mãsuri privind controlul şi eradicarea pestei porcine clasice.

CAP. II
Obiectivele Programului

1. Obiectivele Programului sunt urmãtoarele:
a) monitorizarea privind pesta porcina clasica la porcinele domestice şi la mistreti;
b) aplicarea vaccinarii de urgenta a porcilor domestici din exploatatiile profesionale şi neprofesionale;
c) aplicarea rapida şi eficienta a mãsurilor de control şi eradicare a bolii;
d) înregistrarea, monitorizarea, procesarea şi utilizarea datelor epidemiologice în relatie cu pesta porcina clasica;
e) stabilirea mãsurilor de control şi eradicare a bolii;
f) stabilirea fondurilor necesare realizãrii acţiunilor din cadrul Programului;
g) aplicarea vaccinarii de urgenta pentru imunizarea orala a mistretilor.
2. Pe parcursul implementarii Programului, autoritatea competenta urmãreşte în principal:
a) rezultatele investigatiilor epidemiologice efectuate cu privire la transmiterea pestei porcine clasice şi la distribuţia geograficã a bolii;
b) existenta celor doua sisteme diferite de creştere a porcinelor:
(i) sistemul de creştere de tip nonprofesional, care cuprinde exploatatia nonprofesionala pentru consum familial, exploatatia nonprofesionala-microferma comercialã şi exploatatia nonprofesionala de porcine de pe pasune;
(ii) sistemul de creştere de tip profesional, în care se încadreazã exploatatia profesionalã comercialã de porcine autorizata sanitar-veterinar;
c) prezenta populaţiei de mistreti şi de porcine semisalbatice;
d) existenta obstacolelor majore, naturale sau artificiale, ce pot limita miscarea mistretilor;
e) controlul miscarii porcinelor, al pieţelor agroalimentare şi al targurilor de animale vii.
3. Monitorizarea pestei porcine clasice
Monitorizarea pestei porcine clasice la porcine domestice şi la mistreti trebuie sa se realizeze pe toatã durata implementarii Programului pe teritoriul României.
4. Vaccinarea de urgenta pentru imunizarea orala a mistretilor
Zona identificata pentru vaccinarea de urgenta a mistretilor este, din motive epidemiologice, consideratã zona infectata. În acest sens, în aceasta zona trebuie sa fie prelevate probe de la mistretii impuscati sau gasiti morţi, acestea urmând sa fie examinate prin examene de laborator pentru pesta porcina clasica.
În baza art. 20 din Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CEE , în cazul vaccinarii de urgenta a mistretilor impotriva pestei porcine clasice Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa transmitã Comisiei Europene un plan care sa descrie situaţia epidemiologica în legatura cu aceasta boala şi sa indice metodele de imunizare orala utilizate.
5. Vaccinarea de urgenta a porcinelor domestice din exploatatiile profesionale şi nonprofesionale
Pentru exploatatiile profesionale comerciale, vaccinul utilizat trebuie sa fie un vaccin marker, în conformitate cu art. 19 alin. (11) din Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CEE . Costurile manoperei de vaccinare sunt suportate de proprietarii exploataţiilor profesionale comerciale de porcine. Utilizarea acestui tip de vaccin permite comercializarea carnii proaspete provenite de la porcinele astfel vaccinate numai pe teritoriul României, în conformitate cu mãsurile de protecţie adecvate.
În conformitate cu Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Decizia Consiliului 2001/89/CEE , toţi porcii vaccinati cu un vaccin marker trebuie sa fie marcati şi înregistraţi în exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar unde se efectueazã vaccinarea.
Pentru exploatatiile nonprofesionale vaccinul utilizat trebuie sa fie un vaccin convenţional viu atenuat.
Porcinele astfel vaccinate trebuie sa fie marcate diferit de porcinele vaccinate cu vaccin marker şi înregistrate corespunzãtor.
6. Aplicarea procedurii de stamping-out efectivelor de porcine infectate
Confirmarea pestei porcine clasice la porcinele domestice impune uciderea porcinelor din exploatatiile infectate şi a porcinelor din exploatatiile de contact. Mãsurile ce trebuie aplicate în acest caz sunt precizate de legislaţia specifica în vigoare şi de planul de contingenta pentru pesta porcina clasica, ce urmeazã a fi aprobat prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor.
7. Populaţia-tinta
7.1. Porcinele ţinute în exploataţii
România are aproximativ 5,3 milioane de porcine domestice şi 1,9 milioane de deţinãtori de porcine domestice.
Aproximativ 1,1 milioane de porcine domestice se regãsesc în 278 de exploataţii profesionale comerciale autorizate, cu urmãtoarea structura:
a) 117.493 de scroafe;
b) 2.444 de vieri;
c) 174.849 de purcei sugari;
d) 370.985 de porcine tineret;
e) 421.845 de porcine la ingrasare.
Aproximativ 4,6 milioane de porcine domestice sunt crescute în aproximativ 1,9 milioane exploataţii nonprofesionale sau în libertate, în scopul consumului familial sau pentru comercializare pe piata localã.
7.2. Mistreti
Populaţia de mistreti din România este estimatã la aproximativ 57.000 de animale, iar plafonul de vanatoare pentru anul 2007 urmeazã a fi stabilit prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, în baza unei medii anuale de 16.000 de animale.
7.3. În Delta Dunãrii
În Delta Dunãrii exista o populaţie de porcine semisalbatice ce trebuie sa fie supusã vaccinarii orale.
8. Programul de vaccinare se aplica în perioada 1 decembrie 2006 - 31 decembrie 2007.
Scopul tuturor mãsurilor aplicate şi, implicit, al programului de vaccinare este de a eradica pesta porcina clasica înainte de anul 2010.
În funcţie de rezultatele Programului, urmeazã sa se stabileascã, în anul 2007, mãsurile suplimentare ce trebuie implementate pentru continuarea politicii de eradicare.
9. Beneficiile Programului
Beneficiile Programului sunt urmãtoarele:
a) programele de supraveghere ce urmeazã a fi aplicate în abatoare şi în exploatatiile de animale previn rãspândirea virusului prin miscarea porcinelor vii şi comercializarea produselor, subproduselor şi deşeurilor provenite de la acestea;
b) faciliteazã obţinerea datelor epidemiologice ce sunt utilizate pentru perfectarea planurilor de vaccinare şi punerea în aplicare a mãsurilor de prevenire a transmiterii virusului de la mistreti la porcinele ţinute în exploataţii;
c) eradicarea pestei porcine clasice la porcinele ţinute în exploataţii reduce costurile de producţie şi face posibil accesul la comerţul internaţional cu porcine vii, produse şi subproduse obţinute din acestea.

CAP. III
Prevederi specifice ale Programului

1. Durata mãsurilor din program
Durata programului de eradicare: 4 ani şi o luna
Durata planului de vaccinare de urgenta: un an şi o luna.
2. Desemnarea autoritãţilor responsabile pentru implementarea Programului
Autoritatea centrala responsabilã de elaborarea, monitorizarea şi controlul implementarii Programului este Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor.
Autoritãţile responsabile pentru implementarea Programului sunt direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Alte autoritãţi implicate în implementarea Programului sunt:
1. Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale;
2. inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vanatoare;
3. Institutul de Diagnostic şi Sãnãtate Animala din subordinea Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor;
4. Ministerul Finanţelor Publice;
5. Ministerul Administraţiei şi Internelor;
6. Ministerul Apãrãrii Naţionale;
7. Ministerul Afacerilor Externe;
8. Ministerul Justiţiei, prin Administraţia Nationala a Penitenciarelor;
9. Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei;
10. Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
3. Delimitarea zonelor în care se implementeaza Programul
Pentru porcinele domestice Programul se aplica în exploatatiile profesionale şi nonprofesionale existente pe teritoriul României.
Pentru mistreti, Programul se aplica în cadrul celor 2.151 de fonduri de vanatoare, zona de vaccinare delimitandu-se pe o suprafata de 63.000 kmp.
4. Descrierea generalã a costurilor Programului
Finanţarea Programului urmeazã a fi suportatã din bugetul Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor. Fondurile necesare pentru acordarea de despãgubiri proprietarilor de animale moarte, tãiate sau ucise sunt suportate din bugetul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale.
5. Supravegherea privind pesta porcina clasica
Supravegherea privind pesta porcina clasica se realizeazã în baza Programului, a acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor transmisibile ale animalelor, al celor transmisibile de la animale la om, pentru protecţia animalelor şi protecţia mediului.
Supravegherea privind pesta porcina clasica prin examene de laborator se realizeazã conform manualului de diagnostic din structura Planului de contingenta pentru pesta porcina clasica.
6. Estimarea populaţiei de mistreti ce urmeazã a fi vaccinata
Estimarea populaţiei de mistreti ce urmeazã a fi vaccinata se efectueazã ţinându-se cont de numãrul şi suprafeţele fondurilor de vanatoare şi de numãrul de mistreti existent în aceste fonduri. În baza acestei estimari se calculeazã necesarul de momeli vaccinale ce urmeazã a fi achiziţionate şi livrate fiecãrui judeţ pentru imunizarea orala de urgenta a mistretilor.
La baza evaluãrii a fost luatã în calcul ultima catagrafie a mistretilor existenţi pe teritoriul României.
7. Monitorizarea efectivelor de porcine supuse vaccinarii de urgenta
7.1. Monitorizarea efectivelor de porcine din exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar
Monitorizarea efectivelor de porcine în exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar se realizeazã prin examene clinice şi de laborator.
În acest sens, se realizeazã examinarea clinica a tuturor porcinelor din exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar, de doua ori pe an, la interval de 6 luni. Numãrul minim de porcine ce urmeazã sa fie examinat trebuie sa asigure o prevalenta de 10% şi 95% confidenta, conform normelor metodologice aprobate prin ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor;
Procedura pentru realizarea testarilor prin examene de laborator urmeazã a fi elaborata de cãtre Laboratorul Naţional de Referinta pentru Diagnostic şi Sãnãtate Animala din cadrul Institutului de Diagnostic şi Sãnãtate Animala şi aprobatã prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor.
Obiective pentru testarea porcinelor în ferme comerciale:
Numãrul de exploataţii supuse testarilor menţionate anterior, precum şi numãrul testelor ce urmeazã a fi realizate pentru diferite categorii de porcine din exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar se stabilesc pe baza datelor existente.
7.2. Monitorizarea efectivelor de porcine din exploatatiile nonprofesionale
Monitorizarea efectivelor de porcine din exploatatiile nonprofesionale se realizeazã prin examene clinice şi de laborator.
În acest sens, supravegherea clinica a tuturor porcinelor din exploatatiile menţionate anterior se realizeazã de doua ori pe an, la interval de 6 luni şi înaintea vaccinarii de urgenta impotriva pestei porcine clasice.
Procedura pentru realizarea testarilor prin examene de laborator se elaboreazã de cãtre Laboratorul Naţional de Referinta pentru Diagnostic şi Sãnãtate Animala din cadrul Institutului de Diagnostic şi Sãnãtate Animala şi se aproba prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor.
În vederea evaluãrii cat mai exacte a situaţiei epidemiologice în relatie cu pesta porcina clasica la mistreti, în sezonul de vanatoare 2006/2007 trebuie sa fie prelevate probe de la toţi mistretii vanati sau gasiti morţi, în scopul efectuãrii examenelor de laborator.
În zona geograficã din care se preleveaza probe de la mistreti trebuie sa se ia în considerare prezenta mistretilor în aceasta zona şi a barierelor naturale şi artificiale ce pot limita miscarea mistretilor. Când aceste circumstanţe nu sunt întrunite sau când zonele identificate sunt de dimensiuni mari, zonele de prelevare a probelor nu trebuie sa fie mai mari de 200 kmp.
În cazul zonelor cu o densitate mare de mistreti şi când acţiunile de vanatoare se realizeazã cu regularitate, prelevarea de probe se va face ţinându-se cont de structura de varsta a efectivului de mistreti din zona, astfel: aproximativ 50% din probe trebuie sa fie prelevate de la categoria de varsta cuprinsã între 3 luni şi un an, 35%, de la categoria 1-2 ani şi 15%, de la categoria de peste 2 ani.
În zonele în care densitatea mistretilor este scãzutã se preleveaza probe de la cel puţin 32 de mistreti.
Toate probele trimise la laborator vor fi însoţite de o nota în care sunt menţionate varsta animalului, locul de vanatoare şi sexul acestuia.
Planul cifric privind numãrul probelor ce urmeazã a fi prelevate de la mistreti, în funcţie de categoria de varsta a acestora, urmeazã a fi stabilit de cãtre Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor şi de cãtre direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, pe baza ultimei catagrafii a mistretilor, realizatã de instituţiile cu atribuţii în acest sens, subordonate Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale.


ANEXA 2

ATRIBUŢIILE autoritãţilor responsabile pentru aplicarea Programului

I. Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, în vederea aplicãrii şi monitorizarii Programului, are urmãtoarele atribuţii:
1. promoveazã Programul strategic privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România;
2. elaboreazã procedurile specifice privind monitorizarea şi implementarea Programului, precum şi pe cele menţionate în anexa nr. 1;
3. elaboreazã, monitorizeazã şi controleazã aplicarea mãsurilor specifice, în concordanta cu Programul;
4. întocmeşte, prezintã, transmite şi susţine Programul şi toate documentele aferente acestuia în relatie cu serviciile specializate ale Comisiei Europene;
5. întocmeşte, prezintã şi transmite Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale situaţia privind animalele tãiate, ucise sau moarte ori altfel afectate, în vederea stabilirii bugetului necesar acordãrii de despãgubiri conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.415/2004 privind acordarea despãgubirilor pentru animalele tãiate, ucise sau altfel afectate, în vederea lichidãrii rapide a focarelor de boli transmisibile ale animalelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
6. evalueaza şi gestioneazã datele privind evoluţia pestei porcine clasice;
7. iniţiazã mãsurile necesare alocãrii fondurilor pentru acoperirea costurilor generate de evoluţia unei epizootii majore, prin:
a) asigurarea personalului sanitar-veterinar şi a personalului auxiliar pentru implementarea mãsurilor de control al bolii;
b) asigurarea echipamentelor necesare gestionãrii eficiente a evoluţiei bolii;
c) asigurarea mãsurilor zoosanitare şi de dezinfecţie;
d) asigurarea mãsurilor de bunastare a animalelor;
e) asigurarea mãsurilor necesare supravegherii suplimentare a stãrii de sãnãtate a animalelor;
f) asigurarea fondurilor necesare vaccinarii de urgenta.
8. în funcţie de modificarea situaţiei epidemiologice, solicita Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenta dispunerea de mãsuri pentru mobilizarea forţelor de intervenţie necesare aplicãrii mãsurilor de control al bolii, precum şi pentru asigurarea dezinfectiei pe drumurile publice din zonele de supraveghere şi protecţie a focarului, inclusiv a mijloacelor de transport, pentru reducerea riscului rãspândirii virusului pestei porcine clasice.
II. Direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, în vederea aplicãrii şi monitorizarii Programului, au urmãtoarele atribuţii:
1. procesarea, evaluarea şi gestionarea datelor privind evoluţia pestei porcine clasice în judeţ, respectiv în municipiul Bucureşti;
2. implementarea, monitorizarea şi controlul implementarii mãsurilor precizate în Program;
3. asigurarea cooperãrii dintre medicii veterinari oficiali şi gestionãrii fondurilor de vanatoare;
4. asigurarea cooperãrii cu inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vanatoare;
5. instruirea personalului sanitar-veterinar şi a personalului gestionarilor fondurilor de vanatoare privind prelevarea de probe şi trimiterea acestora cãtre laborator;
6. respectarea mãsurilor prevãzute în Program de cãtre gestionãrii fondurilor de vanatoare;
7. instruirea deţinãtorilor de animale cu privire la implementarea mãsurilor de biosecuritate.
III. Institutul de Diagnostic şi Sãnãtate Animala din subordinea Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor, în vederea aplicãrii şi monitorizarii Programului, are urmãtoarele atribuţii:
1. elaborarea Manualului de diagnostic pentru pesta porcina clasica;
2. elaborarea procedurilor specifice privind prelevarea de probe, pregãtirea şi transportul acestora cãtre laborator;
3. coordonarea tehnica, prin Laboratorul Naţional de Referinta pentru Pesta Porcina Clasica, a laboratoarelor sanitare veterinare din structura direcţiilor sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cu privire la supravegherea şi monitorizarea pestei porcine clasice de diagnosticare în România;
4. asigurarea expertizei sanitare veterinare în legatura cu pesta porcina clasica.
IV. Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, în vederea aplicãrii Programului, are urmãtoarele atribuţii:
1. stabileşte cuantumul despãgubirilor destinate crescatorilor de porcine ca urmare a aplicãrii mãsurilor prevãzute în Program şi în legislaţia specifica;
2. asigura anual sumele necesare acordãrii de despãgubiri proprietarilor de animale, în condiţiile legii;
3. iniţiazã mãsurile necesare alocãrii de fonduri pentru a acoperi necesitãţile create în situaţii de urgenta şi pentru a acoperi cheltuielile legate de taierea sau uciderea porcinelor, eliminarea şi procesarea cadavrelor, carcaselor şi a materialelor contaminate, conform legislaţiei în vigoare;
4. asigura, prin disponibilizarea resurselor umane şi a mijloacelor materiale, supravegherea, profilaxia şi combaterea bolilor majore ale animalelor sãlbatice;
5. pune la dispoziţie structurii specializate din cadrul Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor orice date solicitate în vederea directionarii mãsurilor de control al bolii;
6. elaboreazã cadrul legislativ în domeniul sau de competenta, referitor la controlul şi eradicarea bolii;
7. asigura respectarea cerinţelor veterinare privind desfãşurarea acţiunilor de vanatoare în legatura cu controlul şi cu eradicarea bolii.
V. Inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vanatoare, în vederea aplicãrii Programului, au urmãtoarele atribuţii:
1. monitorizarea şi controlul implementarii mãsurilor ce revin personalului de specialitate al gestionarilor fondurilor de vanatoare, conform Programului;
2. cooperarea cu direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, în vederea implementarii Programului;
3. punerea la dispoziţie direcţiilor sanitare veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti a catagrafiei mistretilor.
VI. Ministerul Finanţelor Publice, în vederea aplicãrii Programului, are urmãtoarea atribuţie:
- prin Autoritatea Nationala a Vamilor trebuie sa informeze cãlãtorii, la punctele de trecere a frontierei de stat, cu privire la unele restrictii sanitare veterinare dispuse ca urmare a evoluţiei bolii.
VII. Ministerul Administraţiei şi Internelor, în vederea aplicãrii Programului, are urmãtoarele atribuţii:
1. la solicitarea Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor, asigura sprijinul necesar organizãrii prompte a celulelor de criza, cat mai aproape de focar, dar în afarã acestuia;
2. împreunã cu autoritãţile vamale, aplica mãsurile impuse de autoritatea veterinara centrala la punctele de trecere a frontierei;
3. participa cu personal specializat la realizarea mãsurilor profilactice, astfel:
a) împreunã cu serviciile veterinare, asigura echipe fixe şi mobile pentru controlul miscarilor de animale vii, produse şi subproduse animaliere, alte materii şi materiale ce pot fi contagioase în şi dinspre focar, zona de protecţie, zona de supraveghere;
b) asigura sprijin pentru aplicarea tuturor mãsurilor restrictive dispuse de autoritatea sanitarã veterinara;
c) asigura sprijin autoritãţilor sanitare veterinare la controlul mijloacelor de transport pentru identificarea transporturilor ilegale de animale şi produse de origine animala;
d) asigura sprijin autoritãţilor sanitare veterinare pentru identificarea şi descurajarea taierilor clandestine de animale şi a comercializãrii ilegale în locuri neautorizate a animalelor vii şi a produselor de origine animala;
e) asigura protecţia personalului sanitar-veterinar care acţioneazã în echipele de ucidere a animalelor, ecarisare şi decontaminare a teritoriului afectat;
4. asigura legatura cu prefectii, care, în calitatea lor de preşedinte al comitetului judeţean pentru situaţii de urgenta, dispun mãsurile care se impun pentru prevenirea şi gestionarea acestora.
VIII. Ministerul Apãrãrii, în vederea aplicãrii Programului, are urmãtoarele atribuţii:
1. la solicitarea autoritãţilor sanitare veterinare, asigura sprijinul necesar organizãrii prompte a celulelor de criza, cat mai aproape de focar, dar în afarã acestuia, inclusiv prin punerea la dispoziţie acestora a unor facilitãţi existente în unitãţile militare ce pot fi dislocate în acest sens;
2. la solicitarea autoritãţilor sanitare veterinare, pune la dispoziţie acestora harti, sisteme, Sistemul Informatic Geografic, denumit GIS, şi Sistemul Global de Pozitionare, denumit GPS, precum şi alte surse de informare ce pot fi folosite pentru directionarea mãsurilor de control al bolii;
3. participa la organizarea de exercitii de alerta în domeniul sanitar-veterinar.
IX. Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în vederea aplicãrii Programului, are urmãtoarele atribuţii:
1. participa la stabilirea rutelor şi oferã sprijin pentru dirijarea şi controlul circulaţiei mijloacelor de transport în zonele afectate de boala;
2. la solicitarea autoritãţilor sanitare veterinare, participa la instituirea punctelor de dezinfecţie pe drumurile publice aflate în administrarea acestuia, fãrã sa aibã atribuţii în realizarea operaţiunii de dezinfecţie a autovehiculelor;
3. asigura distrugerea deşeurilor de catering provenite din transporturile internaţionale;
4. la solicitarea autoritãţilor sanitare veterinare, pune la dispoziţie acestora harti şi alte surse de informare ce pot fi folosite pentru directionarea mãsurilor de control al bolii;
5. asigura informarea populaţiei în aeroporturi, porturi, gãri, autogãri cu privire la mãsurile restrictive impuse de autoritãţile sanitare veterinare, în legatura cu pesta porcina clasica.
X. Ministerul Justiţiei, prin Administraţia Nationala a Penitenciarelor, în vederea aplicãrii Programului, are urmãtoarea atribuţie:
- participa, prin personalul sanitar-veterinar aflat în unitãţile din subordine, la realizarea supravegherii sanitare veterinare pentru prevenirea şi controlul bolilor majore ale animalelor şi pentru asigurarea salubritatii produselor şi subproduselor de origine animala.

ANEXA 3

MÃSURI DE BIOSECURITATE ŞI CERINŢE TEHNOLOGICE

A. Mãsuri de biosecuritate şi cerinţe tehnologice pentru exploatatiile profesionale comerciale de porcine
1. Mãsurile de biosecuritate sunt obligatorii pentru exploatatiile profesionale comerciale de porcine, autorizate sanitar-veterinar, şi pentru exploatatiile de porcine cu profil de creştere, autorizate sanitar-veterinar, destinate popularii exploataţiilor nonprofesionale.
2. Respectarea mãsurilor de biosecuritate este un criteriu obligatoriu pentru acordarea de despãgubiri pentru animalele tãiate, ucise, moarte sau altfel afectate ca urmare a confirmãrii pestei porcine clasice.
3. Mãsuri generale de biosecuritate
Mãsurile generale de biosecuritate sunt urmãtoarele:
a) asigurarea delimitãrii incintei de producţie a exploatatiei printr-un gard care sa previnã accesul animalelor, al persoanelor strãine şi al mijloacelor de transport în exploatatie prin alte locuri decât prin cele bine precizate, dotate cu mijloace de decontaminare;
b) existenta şi menţinerea parametrilor de funcţionare a filtrului sanitar-veterinar şi asigurarea echipamentului de protecţie şi a celui de dezinfecţie;
c) respectarea regulilor de filtru sanitar veterinar în exploatatia de porcine;
d) accesul persoanelor care nu activeazã în exploatatia de porcine trebuie sa fie aprobat de administratorul exploatatiei, cu notificarea medicului veterinar care rãspunde de supravegherea exploatatiei respective. Accesul persoanelor strãine este permis numai cu echipament de protecţie din dotarea exploatatiei;
e) existenta şi dotarea rampei de încãrcare/descãrcare a porcinelor la nivelul îngrãdirii astfel încât sa se asigure protecţia antiepizootica a exploatatiei şi respectarea condiţiilor de protecţie şi bunastare a animalelor;
f) desemnarea mijloacelor de transport ce sunt utilizate în incinta de producţie a exploatatiei, precum şi a regimului ce trebuie respectat de mijloacele utilizate în afarã exploatatiei pentru activitãţi de aprovizionare;
g) realizarea aprovizionarii cu furaje prin locuri special amenajate în acest sens, cu respectarea mãsurilor sanitare veterinare de acces în exploatatie;
h) utilizarea pentru livrarea porcinelor vii numai a mijloacelor de transport autorizate sanitar-veterinar în acest sens şi care:
(i) înainte de încãrcare, trebuie sa facã dovada curatarii şi dezinfectiei certificate de medicul veterinar oficial sub a cãrui responsabilitate se afla exploatatia;
(ii) imediat dupã descãrcarea animalelor trebuie sa fie curatate şi dezinfectate. Documentele prin care se atesta efectuarea curatarii şi dezinfectiei mijloacelor de transport trebuie sa fie înregistrate într-un registru;
i) instituirea în incinta exploatatiei, dar în afarã zonei de producţie, a facilitãţilor necesare asigurãrii asistenţei sanitare veterinare zilnice pentru:
(i) efectuarea necropsiilor;
(ii) întocmirea documentelor sanitare veterinare oficiale;
(iii) prelevarea de probe, pregãtirea şi transportul acestora la laborator;
(iv) gestionarea şi pãstrarea produselor medicinale de uz veterinar, a instrumentarului şi aparaturii medical-veterinare;
j) asigurarea mãsurilor privind ecarisarea, colectarea şi procesarea cadavrelor şi a deşeurilor rezultate în exploatatie se realizeazã prin:
(i) colectarea şi depozitarea deşeurilor, a dejectiilor şi a gunoiului de grajd în condiţii de biosecuritate în relatie cu sãnãtatea animalelor şi cu protecţia mediului şi stabilirea exactã a modalitãţilor de gestionare a acestora;
(ii) asigurarea ecarisarii exploatatiei printr-un sistem contractual cu unitãţi specializate de ecarisare sau în alte condiţii legal acceptate;
k) interzicerea introducerii de alimente în exploatatie, asigurarea unui control sanitar-veterinar permanent al produselor animaliere rezultate din activitatea de producţie a exploatatiei;
l) efectuarea dezinfectiei şi a controlului dãunãtorilor cu echipa proprie sau pe baza de contract încheiat cu o firma specializatã;
m) menţinerea porcinelor nou-introduse în exploatatie minimum 30 de zile, înainte de introducerea în zona de producţie, în adapostul de carantina. Dacã în aceasta perioada în adapostul de carantina se introduc alte porcine, perioada de carantina se prelungeşte, pentru toate porcinele, pana ce ultimul animal introdus a stat minimum 30 de zile în adapostul respectiv;
n) scoaterea porcinelor din adapostul de carantina poate fi efectuatã în urmãtoarele situaţii:
(i) în cazul în care niciun animal nu prezintã simptome ale unei boli transmisibile a animalelor, iar rezultatele investigatiilor au fost negative;
(ii) în scopul precizarii diagnosticului;
(iii) pentru a fi tãiate sau ucise ca urmare a dispoziţiei medicului veterinar oficial în a cãrui responsabilitate se afla exploatatia;
o) carantina profilactica nu se aplica în urmãtoarele situaţii:
(i) în cazul exploataţiilor asociate în vederea efectuãrii de activitãţi de reproducţie sau producţie, pentru unitãţi ale acestora care au locatii separate;
(ii) în cazul exploataţiilor care dovedesc ca transfera porcine direct din adaposturi aparţinând aceloraşi exploataţii, fãrã completarea cu porcine din alte exploataţii;
p) desemnarea adaposturilor necesare efectuãrii carantinei profilactice obligatorii pentru porcinele nou-achiziţionate se realizeazã astfel încât sa se asigure o separare funcţionalã de clãdirile situate în zona de producţie a exploatatiei;
r) respectarea perioadei de carantina şi înregistrarea în registrul de carantina, în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 26/2005 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind mãsurile generale pentru prevenirea şi combaterea bolilor infectocontagioase şi parazitare la animale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 230 şi 230 bis din 18 martie 2005;
s) respectarea principiului tehnologic "totul plin, totul gol" la nivel de compartiment şi hala;
s) servirea mesei de cãtre personalul care lucreazã în cadrul exploatatiei într-un loc amenajat special în acest scop;
t) obligarea deţinãtorilor de exploataţii de porcine destinate reproductiei sau producţiei sa limiteze riscul de imbolnavire în exploatatia proprie, prin controale interne şi mãsuri de igiena, sa supravegheze fiecare intrare sau ieşire de porcine din exploatatie şi sa asigure monitorizarea sanitarã veterinara a efectivului sau de animale;
t) supravegherea exploataţiilor de porcine de cãtre medicul veterinar oficial;
u) autoritatea sanitarã veterinara poate:
(i) sa dispunã mãsuri suplimentare privind exploatatiile de porcine, în special efectuarea unor investigaţii detaliate, dacã acest lucru este necesar, în vederea prevenirii epizootiilor;
(ii) sa interzicã miscarea porcinelor din exploatatiile care nu respecta cerinţele prevãzute în prezenta anexa şi de legislaţia specifica în vigoare;
(iii) sa propunã sau, dupã caz, sa aplice în condiţiile legii mãsura suspendãrii ori interzicerii functionarii exploatatiei de porcine, în situaţia nerespectãrii cerinţelor prevãzute de prezenta anexa şi de legislaţia specifica în vigoare;
v) deţinãtorii de exploataţii de porcine au obligaţia sa asigure supravegherea sanitarã veterinara a efectivului propriu de cãtre un medic veterinar care are urmãtoarele atribuţii:
(i) sa acorde consultanţa oferitã deţinãtorului de porcine, având ca scop menţinerea sãnãtãţii acestora;
(ii) sa efectueze periodic examenul clinic al porcinelor, în vederea depistarii unei epizootii, cel puţin trimestrial sau ori de câte ori este necesar şi cel puţin o data la fiecare lot de ingrasare;
(iii) sa verifice şi sa certifice respectarea mãsurilor prevãzute de Norma sanitarã veterinara privind protecţia animalelor în timpul transportului, aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 119/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.071 din 29 noiembrie 2005;
(iv) sa emita, sa semneze şi sa parafeze certificatul de transport şi sãnãtate pentru animale vii din specia porcine.
4. Condiţii tehnologice minimale:
a) pentru diminuarea riscului epidemiologic în relatie cu activitãţile ce se desfãşoarã în exploatatie, adãposturile trebuie sa fie compartimentate;
b) adãposturile şi spaţiile aferente zonei de producţie trebuie menţinute în stare corespunzãtoare de funcţionare şi întreţinere care sa asigure condiţii adecvate de cazare, specifice fiecãrei categorii de porcine;
c) în situaţia în care în exploatatie se cresc porcine de categorii diferite, acestea trebuie cazate în spaţii diferite, cu excepţia purceilor sugari;
d) în situaţia în care în exploatatie se cresc şi alte specii de animale, acestea trebuie cazate separat de alte specii de animale;
e) porcinele destinate reproductiei sau producţiei nu pot fi transportate împreunã cu animale din alte specii, cu porcine destinate abatorizarii sau cu porcine din alte exploataţii;
f) deţinãtorul de exploatatie de porcine trebuie sa solicite imediat medicului veterinar stabilirea cauzelor în urmãtoarele situaţii:
(i) mortalitate ridicatã;
(ii) cazuri frecvente de purcei slab dezvoltati;
(iii) cazuri de multiple îmbolnãviri şi înregistrarea unor stãri febrile cu temperaturi de peste 40,5°C;
(iv) mortalitate crescutã cu cauze necunoscute;
g) deţinãtorul de exploatatie profesionalã comercialã de porcine, autorizata sanitar-veterinar cu mai mult de doua scroafe, pentru reproducţie, în efectiv, trebuie sa înregistreze pentru fiecare scroafa urmãtoarele date:
(i) numãrul matricol;
(ii) data montei;
(iii) certificatul de origine al vierului folosit la monta/insamantare artificiala;
(iv) autorizaţia de utilizare a vierului în exploatatia respectiva;
(v) data repetarii caldurilor;
(vi) data eventualelor avorturi;
(vii) numãrul purceilor obţinuţi la o fatare, totalul purceilor fatati, inclusiv numãrul purceilor nãscuţi morţi;
h) în cazul în care, într-un interval de 4 sãptãmâni, procentul scroafelor reintrate în calduri depãşeşte 30% sau procentul scroafelor care avorteaza depãşeşte 2,5%, deţinãtorii de porcine sunt obligaţi sa solicite medicului veterinar stabilirea cauzelor.
B. Mãsuri de biosecuritate pentru exploatatiile nonprofesionale microferma comercialã
1. Adapostul şi utilitatile necesare creşterii porcinelor în acest sistem trebuie construite din materiale care sa permitã curatarea şi dezinfectia acestora şi sa fie menţinute în stare corespunzãtoare de întreţinere şi funcţionare. De asemenea, acestea trebuie sa permitã realizarea acţiunilor de dezinsecţie şi control al dãunãtorilor.
2. Microferma comercialã trebuie sa dispunã de echipamente pentru spalarea şi dezinfectia adaposturilor, menţinute în stare corespunzãtoare de întreţinere şi funcţionare.
3. Microferma comercialã trebuie sa dispunã de:
a) spaţii amenajate pentru asigurarea condiţiilor de filtru sanitar-veterinar;
b) spaţii special amenajate pentru depozitarea furajelor, pentru livrarea porcinelor şi pentru curatarea şi dezinfectia mijloacelor de transport;
c) spaţiu special amenajat pentru eliminarea cadavrelor de animale, a dejectiilor şi a deşeurilor animaliere.
4. Deţinãtorii de porcine trebuie sa se asigure ca:
a) accesul persoanelor strãine este permis numai cu echipament de protecţie din dotarea exploatatiei. Acesta trebuie supus dezinfectiei dupã fiecare utilizare;
b) furajele, deşeurile, asternutul şi dejectiile sunt depozitate în asa fel încât sa fie protejate de contactul cu alte animale.
5. Fiecare exploatatie nonprofesionala microferma comercialã trebuie sa ţinã un registru, în conformitate cu prevederile <>Ordinului ministrului agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului nr. 170/2004 pentru aprobarea Normei veterinare privind sistemul de identificare şi înregistrare a suinelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 16 martie 2004, care sa conţinã date despre miscarea efectivului de porcine.
6. Este interzisã administrarea în hrana porcinelor a deşeurilor alimentare sau menajere neprocesate ori care constituie un risc pentru sãnãtatea animalelor.
7. În vederea valorificãrii producţiei în scopuri comerciale, exploatatiile nonprofesionale microferme comerciale trebuie sa fie autorizate sanitar-veterinar, identificate printr-un cod şi înregistrate în baza de date a autoritãţilor competente.
8. Dupã fiecare depopulare, spaţiile în care au fost cazate porcinele, precum şi cel utilizat pentru imbarcarea acestora în vederea livrãrii trebuie sa fie curatate şi dezinfectate.
9. Deţinãtorii de porcine crescute în acest tip de exploataţii au urmãtoarele obligaţii:
a) sa curete şi sa dezinfecteze spaţiile în care au fost crescute porcinele livrate pentru comercializare;
b) sa curete şi sa dezinfecteze spaţiile utilizate pentru depozitarea cadavrelor şi a deşeurilor, dupã livrarea acestora;
c) sa efectueze zilnic curatarea spaţiilor în care sunt crescute porcinele;
d) sa asigure dezinfectia echipamentului de protecţie dupã fiecare utilizare;
e) sa asigure realizarea periodicã a acţiunilor de dezinsecţie şi de control al dãunãtorilor, ori de câte ori este necesar sau la solicitarea medicului veterinar în a cãrui responsabilitate se afla exploatatia.
10. Deţinãtorii de porcine crescute în acest tip de exploatatie trebuie sa respecte prevederile legale referitoare la depozitarea şi utilizarea dejectiilor lichide şi solide.
C. Mãsuri de biosecuritate pentru exploatatiile nonprofesionale pentru consum familial
1. Adapostul, precum şi spaţiile aferente trebuie sa se afle într-o stare de întreţinere buna, care sa asigure condiţii adecvate de cazare pentru categoria de porcine aflatã în creştere şi sa fie uşor de spãlat şi dezinfectat.
2. Adapostul trebuie sa fie amenajat astfel încât porcinele sa nu poatã intra sau ieşi necontrolat şi sa nu permitã intrarea altor porcine sau oricãror alte specii de animale.
3. Amenajarea adaposturilor pentru creşterea porcinelor în municipii şi oraşe se reglementeazã prin hotãrâre a administraţiei publice locale.
4. Accesul persoanelor strãine în adaposturi sau în alte locatii ale exploatatiei este permis doar cu acordul deţinãtorului de porcine şi cu respectarea condiţiilor de circulaţie a persoanelor, cu excepţia personalului sanitar-veterinar.
5. Asigurarea iluminatului în vederea efectuãrii inspecţiei de cãtre personalul sanitar-veterinar.
6. În adapost sau în spaţiile aferente trebuie sa existe o utilitate pentru spalarea şi dezinfectarea incaltamintei.
7. Carnea de porcine este destinatã numai consumului şi procesarii pentru consum familial, dupã efectuarea examenelor ante- şi post-mortem şi a examenului trichinoscopic.
D. Mãsuri de biosecuritate pentru exploatatiile nonprofesionale de porcine de pe pasune
1. În cazul exploataţiilor nonprofesionale de porcine cu creştere pe pãşuni vor fi îndeplinite urmãtoarele cerinţe:
a) exploatatia nonprofesionala de porcine de pe pasune trebuie sa aibã o împrejmuire astfel încât sa nu fie posibil accesul altor animale;
b) accesul la exploatatia nonprofesionala de porcine de pe pasune trebuie sa se realizeze printr-o singura poarta care sa împiedice accesul persoanelor strãine sau al vehiculelor;
c) imprejmuirea exploatatiei nonprofesionale de porcine de pe pasune trebuie marcata cu un numãr suficient de placute cu inscripţia "Porcine - hranirea animalelor şi accesul persoanelor neautorizate sunt interzise.";
d) exploatatia nonprofesionala de porcine de pe pasune trebuie pazita permanent;
e) exploatatia nonprofesionala de porcine de pe pasune trebuie sa asigure spaţii pentru izolarea porcinelor bolnave;
f) exploatatia nonprofesionala de porcine de pe pasune trebuie sa dispunã de facilitãţi pentru spalarea şi dezinfectarea incaltamintei, a echipamentului de protecţie şi a rotilor vehiculelor care au acces în exploatatie.
2. Deţinãtorii exploatatiei nonprofesionale de porcine de pe pasune permit accesul persoanelor strãine doar cu echipament de protecţie din dotarea exploatatiei sau cu echipament de unica folosinta, care va fi spãlat, respectiv distrus, dupã utilizare.
3. a) În apropierea exploatatiei nonprofesionale de porcine de pe pasune trebuie sa existe:
(i) un spaţiu betonat sau containere pentru depozitarea furajelor, în cazul în care se practica furajarea cu furaje concentrate;
(ii) un spaţiu betonat sau containere pentru depozitarea porcinelor moarte, care sa permitã golirea acestora de cãtre serviciul de ecarisaj, fãrã intrarea în incinta exploatatiei.
b) Amenajãrile prevãzute la lit. a) trebuie protejate impotriva patrunderii altor animale sau a rozatoarelor.
c) Spaţiile sau containerele prevãzute la lit. a) trebuie amplasate astfel încât sa poatã fi spalate şi dezinfectate fãrã dificultate.


ANEXA 4

DEFINIŢII

1. În sensul prezentei hotãrâri, termenii urmãtori se definesc astfel:
a) exploatatie de porcine - orice incinta cu profil agricol cu unul sau mai multe adaposturi, în care porcinele sunt crescute ori ţinute permanent sau temporar;
b) exploatatie de porcine cu profil de reproducţie - exploatatia de porcine în care se obţin purcei în scop de reproducţie sau producţie şi care poate deţine vieri autorizaţi sanitar-veterinar;
c) exploatatie de porcine cu profil de creştere - exploatatia de porcine care preia purcei din exploataţii de reproducţie, pentru creştere şi livrare la exploataţii pentru reproducţie sau pentru ingrasare;
d) exploatatie de porcine cu profil de ingrasare - exploatatia de porcine care preia purcei din exploataţii de creştere sau mixte, în scopul ingrasarii;
e) exploatatie de porcine cu profil mixt - exploatatia de porcine cu activitate de reproducţie şi producţie;
f) exploatatie de porcine de pe pasune - exploatatia de porcine cu activitate de reproducţie şi/sau producţie, în care animalele sunt crescute, permanent ori temporar, pe pasune;
g) adapost - spaţiul delimitat în cadrul unei exploataţii şi utilizat pentru creşterea exclusiva a porcinelor;
h) compartiment - spaţiul delimitat în cadrul unui adapost;
i) adapost de carantina - adapostul izolat funcţional, separat de celelalte adaposturi ale exploatatiei, în care pot fi cazate porcine achiziţionate din alte exploataţii, în vederea verificãrii statusului de sãnãtate al acestora;
j) sistem "totul plin-totul gol" - procedura de depopulare şi repopulare prin care ieşirea animalelor din exploatatie, adapost sau compartiment se efectueazã pentru întreg efectivul aflat în acestea;
k) piata localã - teritoriul administrativ delimitat de comuna, în care se pot desfasura activitãţi comerciale cu porcine vii;
l) consum familial - consumul în exclusivitate în cadrul familial al producţiei de carne, produselor şi subproduselor din carne rezultate din exploatarea porcilor;
m) porcine semisalbatice - porcinele domestice aflate permanent sau temporar în libertate şi care nu se afla în mod continuu sub controlul unui proprietar ori deţinãtor de animale;
n) mortalitate crescutã - rata de mortalitate înregistratã într-un adapost, într-un interval de 7 zile, care depãşeşte valorile procentuale specificate în urmãtorul tabel:


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Mortalitatea Mortalitatea Mortalitatea
Specificare la la la ingrasare
fatare creştere sau
reproducţie
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Exploatatie conform prezentei anexe 10% 3% 3%
Alte exploataţii*) 20% 5% 5%
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────


*) Se aplica în situaţia în care au murit:
a) minimum 5 purcei la fatare;
b) minimum 3 purcei la creştere;
c) minimum doua porcine la ingrasare sau reproducţie.


o) purcei slab dezvoltati:
Se considera cazuri frecvente de purcei slab dezvoltati urmãtoarele situaţii:
(i) în exploatatie nonprofesionala-microferma comercialã, dacã dintre purceii viabili fatati la ultimele doua fatari sunt afectaţi mai mult de 8 purcei;
(ii) în exploatatiile profesionale comerciale de porcine, autorizate sanitar-veterinar, dacã din purceii viabili ai ultimelor 10 fatari sunt afectaţi mai mult de 7%;
p) stare febrila - atunci când, într-un interval de 7 zile, se constata febra la:
(i) mai mult de 10% din porcinele din exploatatiile nonprofesionale-microferme comerciale;
(ii) mai mult de 5% din porcinele din exploatatiile profesionale comerciale de porcine, autorizate sanitar-veterinar.
2. În sensul prezentei hotãrâri, urmãtoarele sisteme de creştere a porcinelor se definesc astfel:
A. Sistem de creştere nonprofesional:
a) exploatatie nonprofesionala pentru consum familial - exploatatia cu un efectiv de pana la 3 porcine, exclusiv pentru ingrasat, destinate consumului familial.
Carnea poate fi utilizata numai pentru consum familial în exploatatia de origine. Este interzisã comercializarea porcinelor vii, a carnii, a produselor şi a subproduselor rezultate de la acestea;
b) exploatatie nonprofesionala-microferma comercialã - exploatatia de porcine cu un efectiv de pana la 20 de porcine, din care maximum doua scroafe pentru reproducţie. Porcinele crescute în aceste exploataţii pot fi comercializate în viu, numai pe piata localã, direct din exploatatie. Este interzisã comercializarea carnii, produselor şi subproduselor. Activitatea de reproducţie se face numai prin insamantari artificiale.
B. Sistem de creştere profesional:
- exploatatie profesionalã comercialã de porcine autorizata sanitar-veterinar - exploatatia de porcine cu un efectiv de peste 20 de porcine, care îndeplineşte condiţiile de biosecuritate şi cerinţele tehnologice minime şi care este autorizata sanitar-veterinar. Porcinele vii, carnea, produsele şi subprodusele rezultate de la acestea pot fi comercializate numai pe piata nationala.
Activitatea de reproducţie se realizeazã, fie prin insamantari artificiale, fie prin monta naturala, cu vieri ce trebuie utilizaţi numai în exploatatia respectiva.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016