Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 1.661 din 10 decembrie 2008 privind aprobarea Programului national pentru cresterea eficientei energetice si utilizarea surselor regenerabile de energie in sectorul public, pentru anii 2009-2010
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ART. 1 Se aprobã Programul naţional pentru creşterea eficienţei energetice şi utilizarea surselor regenerabile de energie în sectorul public, pentru anii 2009-2010, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 2 Mãsurile prevãzute de prezenta hotãrâre, care sunt susceptibile a fi considerate ajutor de stat, vor fi duse la îndeplinire cu respectarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 137/2007 , iar ajutoarele de stat se vor acorda numai dupã autorizarea acestora conform legii. ART. 3 Regulamentul de selecţie a solicitanţilor cofinanţãrilor, prevãzut în Programul naţional pentru creşterea eficienţei energetice şi utilizarea surselor regenerabile de energie în sectorul public, pentru anii 2009-2010, se aprobã prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor, în termen de 15 zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã: Ministrul economiei şi finanţelor, Varujan Vosganian
Ministrul internelor şi reformei administrative, Cristian David
Bucureşti, 10 decembrie 2008. Nr. 1.661.
ANEXĂ
CAP. I Necesitatea implementãrii Programului naţional
1. Introducere Eficienţa energeticã constituie în prezent o condiţie esenţialã a dezvoltãrii durabile la nivel mondial, fiind pentru România o premisã a trecerii la economia dezvoltatã de piaţã, precum şi o cerinţã imperioasã privind creşterea independenţei energetice a ţãrii şi reducerea poluãrii mediului. Cea mai importantã metodã de punere în aplicare a tehnologiilor noi, care conduc la mari economii de energie şi la creşterea randamentelor energetice, este implementarea proiectelor de investiţii în sectoarele economice în care se înregistreazã intensitãţi energetice şi pierderi de energie ridicate. NOTĂ: În contextul îndeplinirii ţintelor propuse de Strategia naţionalã a României pentru perioada 2007-2020, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.069/2007 , şi al transpunerii în legislaţia naţionalã a Directivei 2006/32/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind eficienţa energeticã la utilizatorii finali şi serviciile energetice şi de abrogare a Directivei 93/76/CEE, document ce stipuleazã rolul exemplar al sectorului public în promovarea eficienţei energetice, implementarea unui Program naţional pentru creşterea eficienţei energetice şi utilizarea surselor regenerabile de energie în sectorul public, pentru anii 2009-2010, denumit în continuare Programul naţional 2009-2010, permite punerea în aplicare efectivã a principalelor prevederi legislative cu impact multiplu: reducerea consumurilor de energie, reducerea facturilor, efecte sociale favorabile, impuls pozitiv asupra pieţei şi protecţia mediului. 2. Competenţe şi atribuţii principale Programul naţional pentru creşterea eficienţei energetice şi utilizarea surselor regenerabile de energie în sectorul public constituie continuarea acţiunilor de implementare a mãsurilor de creştere a eficienţei energetice, desfãşurate în anii 2005-2006, prin intermediul Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei (ARCE), cu diversificarea tipului de lucrãri pentru creşterea eficienţei energetice şi utilizarea surselor regenerabile de energie, care vor obţine sprijin financiar de la bugetul de stat. ARCE este autoritatea competentã de implementare a Programului naţional 2009-2010, calitate în care executã analiza tehnicã de specialitate pentru determinarea eligibilitãţii proiectelor şi pentru selectarea acestora pe baza unor criterii tehnico-economice. Prin intermediul filialelor sale teritoriale, ARCE culege datele privind proiectele de investiţii şi asigurã monitorizarea implementãrii acestora, pe întreaga duratã a desfãşurãrii lucrãrilor, precum şi ulterior punerii în funcţiune, pentru verificarea atingerii parametrilor de proiect. Sprijinul financiar pentru cofinanţarea proiectelor se asigurã de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor, prin transferuri între unitãţi ale administraţiei publice. Pentru finanţarea Programului naţional 2009-2010 se alocã suma de 32,9 milioane lei pentru anul 2009 şi, respectiv, 40 milioane lei pentru anul 2010.
CAP. II Beneficii şi categorii de lucrãri aferente Programului naţional 2009-2010
1. Beneficiile Programului naţional 2009-2010 Programul naţional 2009-2010 asigurã cofinanţarea proiectelor de investiţii privind creşterea eficienţei energetice şi utilizarea surselor regenerabile de energie, având ca beneficiari direcţi autoritãţile administraţiei publice locale. Populaţia din mediul urban ale cãrei locuinţe sunt racordate la sistemele de alimentare centralizatã cu energie termicã (SACET) constituie beneficiarul indirect al prezentului program, care prin implementarea noilor tehnologii conduce la reduceri semnificative ale facturilor de energie termicã, la creşterea confortului şi a siguranţei în alimentarea cu cãldurã şi apã caldã menajerã. Se vor înregistra beneficii pe piaţa de desfacere a echipamentelor de eficienţã energeticã şi beneficii privind reducerea poluãrii mediului ambiant, în principal prin scãderea emisiilor de gaze cu efect de serã. 2. Tipuri de obiective de investiţii eligibile pentru noul Program naţional 2009-2010 Programul naţional 2009-2010 asigurã sprijin financiar prin cofinanţarea nerambursabilã de la bugetul de stat pentru urmãtoarele tipuri de obiective de investiţii: 2.1. Reabilitarea şi modernizarea sistemelor de alimentare centralizatã cu energie termicã, inclusiv schimbarea tipului de combustibil la instalaţiile de ardere energetice (de exemplu, trecere pe biomasã) Dezvoltarea SACET este o opţiune strategicã, dat fiind faptul cã înlocuirea lor cu alte sisteme individuale pe gaze naturale conduce la utilizarea neraţionalã a resurselor energetice primare şi necesitã investiţii în noi infrastructuri de distribuţie a acestora. Reabilitarea şi modernizarea acestor sisteme sunt în concordanţã cu Strategia naţionalã în domeniul eficienţei energetice, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 163/2004 . Procesul de integrare europeanã necesitã aplicarea legislaţiei naţionale care a preluat Directiva 2006/32/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi Directiva 2004/8/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind promovarea cogenerãrii pe baza cererii de energie termicã utilã pe piaţa internã a energiei şi de modificare a Directivei 92/42/CEE, iar existenţa acestor sisteme condiţioneazã promovarea cogenerãrii ca tehnologie de maximã eficienţã în utilizarea gazelor naturale. Categoriile de lucrãri de investiţii eligibile din domeniul alimentãrii centralizate cu energie termicã, pentru care se pot solicita fonduri de cofinanţare în cadrul Programului naţional 2009-2010, sunt urmãtoarele: a) lucrãri pentru reabilitarea şi eficientizarea SACET, la nivel de producere, transport şi distribuţie (centrale de termoficare de zonã, centrale termice de cvartal, puncte termice, dotarea acestora cu module termice şi/sau utilaje performante: cazane de abur şi/sau apã fierbinte, schimbãtoare de cãldurã, pompe şi alte echipamente cu eficienţã energeticã ridicatã); b) lucrãri pentru producerea energiei în sisteme de cogenerare (centrale termice cu cogenerare, instalarea de grupuri de cogenerare cu motoare termice, alte tipuri de sisteme de cogenerare cu eficienţã energeticã ridicatã); c) lucrãri pentru modernizarea şi extinderea reţelelor termice de transport şi distribuţie a energiei termice în circuit primar şi circuit secundar (magistrale de termoficare, reţele termice exterioare de încãlzire şi apã caldã de consum); d) lucrãri pentru automatizarea funcţionãrii sistemelor şi instalaţiilor şi contorizarea consumului de energie termicã aferent consumatorilor finali cuplaţi la SACET; e) lucrãri pentru utilizarea surselor regenerabile de energie (energie solarã, energie geotermalã, energie din biomasã-rumeguş, alte deşeuri de lemn, pompe de cãldurã); f) lucrãri pentru schimbarea combustibilului utilizat pentru producerea energiei termice. Dimensionarea noilor pãrţi componente ale sistemului de termoficare, capacitãţi instalate în unitãţile de producere, respectiv în reţelele de transport şi distribuţie, trebuie sã ţinã cont de cererea actualã de energie termicã, dar şi de evoluţia în timp a acesteia. 2.2. Reabilitarea termicã a unor clãdiri publice şi utilizarea potenţialului local de surse regenerabile de energie pentru alimentarea cu energie electricã şi/sau termicã (proiecte cu un puternic impact socioeconomic) Vârsta medie a clãdirilor publice-şcoli, spitale, sedii de primãrii, prefecturi, consilii judeţene, clãdiri sociale etc. - este de ordinul 25-30 de ani. Potenţialul de economie de energie în aceste clãdiri este de 30-40% şi în unele cazuri de peste 50%, având în vedere starea precarã a izolaţiei termice existente. Categoriile de lucrãri de investiţii eligibile, din domeniul reabilitãrii termice a unor clãdiri publice, pentru care se pot solicita fonduri de cofinanţare în cadrul prezentului program, sunt urmãtoarele: a) reabilitarea instalaţiilor interioare termice şi electrice ale clãdirii; b) îmbunãtãţirea izolaţiei termice a anvelopei exterioare a clãdirii (pereţi şi ferestre); c) utilizarea surselor regenerabile de energie pentru asigurarea necesarului de energie termicã pentru încãlzire şi prepararea apei calde de consum; d) rambursarea cotei de 50% din costurile inclusiv TVA, aferente executãrii auditului energetic al clãdirii publice, pe baza cãruia s-a executat proiectul de investiţii de reabilitare termicã. 2.3. Modernizarea iluminatului public interior şi exterior Modernizarea iluminatului public este un obiectiv de mare impact social, iar lucrãrile de investiţii în acest domeniu se pot implementa în perioade scurte de timp şi conduc la economii importante de energie, în condiţii de fezabilitate tehnico-economicã dintre cele mai favorabile. Categoriile de lucrãri de investiţii eligibile din domeniul iluminatului public, pentru care se pot solicita fonduri de cofinanţare în cadrul Programului naţional 2009-2010, sunt urmãtoarele: a) lucrãri pentru înlocuirea iluminatului cu incandescenţã cu iluminat prin utilizarea unor lãmpi cu eficienţã energeticã ridicatã, duratã mare de viaţã şi asigurarea confortului corespunzãtor; b) lucrãri pentru introducerea unor automatizãri care sã conducã la scãderea consumului inutil de energie electricã în perioadele în care iluminatul public poate fi redus la un nivel de siguranţã. Pentru toate tipurile de obiective de investiţii menţionate mai sus, soluţiile tehnice adoptate în cadrul studiilor de fezabilitate aferente obiectivelor de investiţii trebuie sã se caracterizeze prin introducerea unor tehnologii şi echipamente moderne, performante şi aplicate cu succes în România sau în ţãri ale Uniunii Europene. Implementarea proiectelor trebuie sã conducã la creşterea fiabilitãţii în exploatare şi asigurarea unor parametri energetici cât mai favorabili (randamente energetice ridicate, consumuri specifice de energie reduse etc.).
CAP. III Obiectivele Programului naţional 2009-2010
Programul naţional 2009-2010 concretizeazã aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 22/2008 privind eficienţa energeticã şi promovarea utilizãrii la consumatorii finali a surselor regenerabile de energie, prin facilitarea finanţãrii proiectelor de investiţii rezultate din programele de eficienţã energeticã întocmite de autoritãţile locale. De asemenea, Programul naţional 2009-2010 susţine implementarea Strategiei naţionale privind alimentarea cu energie termicã a localitãţilor prin sisteme de producere şi distribuţie centralizate, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 882/2004 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivelor de investiţii cuprinse în Proiectul de dezvoltare ruralã derulat prin Ministerul Administraţiei şi Internelor, ciclul I, etapa II. Obiectivele Programului naţional 2009-2010 sunt urmãtoarele: a) acordarea sprijinului financiar nerambursabil pentru cofinanţarea de la bugetul de stat, ceea ce conduce la stimularea unui important volum de investiţii la nivel local, fie prin atragerea altor surse de finanţare, fie prin parteneriat public-privat; b) reduceri ale facturii de energie termicã a populaţiei, creşterea confortului şi a siguranţei în alimentarea cu cãldurã şi apã caldã menajerã; c) creşterea confortului în clãdirile publice, prin îmbunãtãţirea serviciului de alimentare cu energie termicã, a iluminatului public interior şi exterior, precum şi prin reabilitarea instalaţiilor termice şi a izolaţiei termice; d) dezvoltarea pieţei de servicii energetice în România şi a pieţei de echipamente performante energetic, în special dezvoltarea producţiei interne; e) valorificarea potenţialului de surse regenerabile de energie pe plan local pentru acoperirea cererii de energie termicã pentru populaţie şi înlocuirea sau reducerea cantitãţii de combustibili scumpi ori deficitari; f) reducerea emisiilor poluante în spaţiul urban locuibil şi a poluãrii globale prin diminuarea emisiilor de gaze cu efect de serã.
CAP. IV Condiţii pentru finanţarea şi implementarea proiectelor de investiţii în cadrul Programului naţional 2009-2010
Prezentul program este conceput dupã criteriile şi principiile programelor comunitare, cu respectarea transparenţei, nedistorsionarea concurenţei şi asigurarea respectãrii regulilor de piaţã. 1. Condiţii de eligibilitate pentru solicitanţi şi pentru proiectele de investiţii a) iniţiatorul şi beneficiarul proiectului de investiţii este o autoritate localã care solicitã sprijin financiar nerambursabil pentru implementarea unor proiecte de investiţii eligibile, prin respectarea reglementãrilor în domeniul achiziţiilor publice; b) fundamentarea proiectului de investiţii se face printr-un studiu de fezabilitate aprobat de autoritatea localã, conform strategiei energetice locale; c) existã alocare de surse financiare în bugetul local sau sunt accesate alte surse de finanţare care sã acopere un anumit cuantum din valoarea proiectului ori a etapei din proiect pentru care se cere cofinanţare prin Programul naţional 2009-2010, şi anume: - minimum 70% pentru lucrãri de reabilitare şi modernizare a SACET, respectiv pentru lucrãri de modernizare a iluminatului public interior şi exterior; - minimum 50% pentru lucrãri de reabilitare termicã a unor clãdiri publice. În cazul finanţãrii unei etape, este necesar sã se demonstreze cã rezultatele obţinute pot fi clar identificate şi nu depind de realizarea altor etape; d) proiectul de investiţii are la bazã indicatori de eficienţã energeticã şi economicã: economia de combustibil realizabilã prin reducerea pierderilor de energie şi/sau prin creşterea eficienţei energetice, ceea ce implicit conduce şi la reducerea emisiilor de gaze cu efect de serã; e) proiectul de investiţii introduce tehnologii moderne de producere, transport şi distribuţie a energiei termice, de iluminat public, dotare cu instalaţii şi izolare termicã adecvatã a clãdirilor publice şi/sau mecanisme moderne de finanţare ori contribuie la dezvoltarea pieţei de servicii energetice; f) beneficiarul cofinanţãrii nerambursabile utilizeazã fondurile primite prin Programul naţional 2009-2010 pentru achiziţia de echipamente pentru creşterea eficienţei energetice şi/sau pentru acoperirea a 50% din costurile inclusiv TVA, aferente executãrii auditului energetic al clãdirii publice, pe baza cãruia s-a executat proiectul de investiţii de reabilitare termicã; nu se permite utilizarea fondurilor primite prin prezentul program pentru lucrãrile de construcţii-montaj aferente realizãrii investiţiei; g) beneficiarul sprijinului financiar nerambursabil acceptã ca autoritatea competentã sã monitorizeze realizarea lucrãrilor de investiţii respective şi executã evaluarea rezultatelor obţinute dupã punerea în funcţiune a obiectivelor de proiect, cu transmiterea indicatorilor tehnici şi economici de recepţie şi, respectiv, a celor de exploatare cãtre autoritatea competentã. 2. Condiţii de acordare a sprijinului financiar nerambursabil pentru cofinanţarea obiectivelor de investiţii în cadrul Programului naţional 2009-2010 2.1. Asigurarea sprijinului financiar nerambursabil pentru cofinanţarea obiectivelor de investiţii în cadrul prezentului program se va face cu respectarea urmãtoarelor condiţii: a) raportat la valoarea totalã actualizatã a lucrãrilor de investiţii, pentru fiecare proiect de investiţii selectat se poate asigura un anumit procent maxim de cofinanţare, şi anume: - de pânã la 30%, pentru lucrãri de reabilitare şi modernizare a SACET, respectiv pentru lucrãri de modernizare a iluminatului public interior şi exterior; - de pânã la 50%, pentru lucrãri de reabilitare termicã a unor clãdiri publice; - de pânã la 50%, pentru rambursarea cotei de 50% din costurile inclusiv TVA, aferente executãrii auditului energetic al clãdirii publice, pe baza cãruia s-a executat proiectul de investiţii de reabilitare termicã; b) raportat la valoarea programului de finanţare pe fiecare dintre anii 2009 şi 2010, pentru fiecare proiect de investiţii declarat eligibil şi selectat se poate asigura un anumit procent maxim de cofinanţare, şi anume: - de pânã la 30%, pentru lucrãri de reabilitare şi modernizare a SACET, respectiv pentru lucrãri de modernizare a iluminatului public interior şi exterior; - de pânã la 50%, pentru lucrãri de reabilitare termicã a unor clãdiri publice; c) participarea la cofinanţarea fiecãrui proiect de investiţii se face etapizat, valoarea fondurilor transferabile fiind: - în raport de maximum 30% faţã de fondurile cheltuite pânã la acea datã calendaristicã din alte surse de finanţare, pentru lucrãri de reabilitare şi modernizare a SACET, respectiv pentru lucrãri de modernizare a iluminatului public interior şi exterior; - în raport de maximum 50% faţã de fondurile cheltuite pânã la acea datã calendaristicã din alte surse de finanţare, pentru lucrãri de reabilitare termicã a unor clãdiri publice. 2.2. Cele 3 tipuri de obiective de investiţii eligibile definite la cap. II pct. 2 vor beneficia de urmãtoarele alocãri procentuale din totalul sumei alocate anual pentru Programul naţional 2009-2010, la care se adaugã reportul sumei totale care a rãmas neutilizatã în anul anterior: - 40% - pentru reabilitarea şi modernizarea SACET, inclusiv schimbarea tipului de combustibil la instalaţiile de ardere energetice (de exemplu, trecere pe biomasã); - 40% - pentru reabilitarea termicã a unor clãdiri publice şi utilizarea potenţialului local de surse regenerabile de energie pentru alimentarea cu energie electricã şi/sau termicã (proiecte cu un puternic impact socioeconomic), inclusiv pentru rambursarea cotei de 50% din costurile inclusiv TVA, aferente executãrii auditului energetic al clãdirii publice, pe baza cãruia s-a executat proiectul de investiţii de reabilitare termicã; - 20% - pentru modernizarea iluminatului public interior şi exterior. 2.3. La finalul perioadei de selecţie a lucrãrilor de investiţii, în cazul în care sumele de cofinanţare aferente lucrãrilor de investiţii selectate pe cele 3 tipuri de obiective nu acoperã integral sumele disponibile conform alocãrii procentuale, autoritatea de implementare va asigura utilizarea integralã a disponibilitãţilor financiare rãmase neconsumate, prin selectarea suplimentarã a unor proiecte de investiţii eligibile şi transferul sumelor rãmase disponibile de la un tip de lucrãri la altul, în limita sumelor respective. 3. Etapele de implementare ale Programului naţional 2009-2010 Acordarea sprijinului financiar nerambursabil pentru cofinanţarea obiectivelor de investiţii în cadrul Programului naţional 2009-2010 se va face cu respectarea urmãtoarelor etape: - perioada de transmitere de cãtre beneficiarii proiectelor de investiţii a documentelor pentru stabilirea eligibilitãţii, conform Regulamentului de selecţie a solicitanţilor; data-limitã pentru transmiterea acestora este 15 februarie 2009 pentru programul pe anul 2009, respectiv 15 februarie 2010 pentru programul pe anul 2010 - perioada de analizare a documentaţiilor primite şi stabilire a eligibilitãţii, care dureazã 30 de zile calendaristice de la data-limitã de trimitere a documentelor şi se finalizeazã prin elaborarea listei cu proiectele eligibile şi a celei cu proiecte declarate neeligibile care intrã în procesul de selecţie; ca urmare a executãrii selecţiei se obţine lista cu proiectele selectate, în limita fondurilor disponibile, şi lista cu proiecte eligibile, rãmase neselectate din lipsã de fonduri; cele 3 liste se afişeazã pe pagina de internet a ARCE, www.arceonline.ro; - contestaţiile privind neincluderea pe lista proiectelor selectate se transmit ARCE în termen de 3 zile de la afişarea acesteia pe pagina de internet a ARCE; - perioada de soluţionare a contestaţiilor, care dureazã 7 zile de la date expirãrii termenului de depunere a contestaţiilor şi se finalizeazã prin elaborarea listei finale cu proiectele selectate, care se aprobã prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor; - perioada de primire a dosarelor de solicitare a cofinanţãrii, care dureazã 30 de zile calendaristice de la data aprobãrii listei finale cu proiectele selectate; - perioada de analizare a dosarelor de solicitare a cofinanţãrii, care dureazã 15 zile calendaristice de la termenul-limitã de depunere a dosarelor şi se finalizeazã prin elaborarea listei finale lucrãrile de investiţii şi cu sumele alocate pentru acestea; lista se supune avizãrii de cãtre ARCE şi de cãtre direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor; - perioada de deschidere a cofinanţãrii de la bugetul de stat prin transfer cãtre trezoreriile locale, cu confirmare de primire din partea beneficiarilor, prin transmiterea documentelor bancare (extras de cont) la FT ARCE de zonã. Condiţiile de redistribuire a unor sume alocate, respectiv de repetare a selecţiei, vor fi stabilite în cadrul regulamentului de selecţie a solicitanţilor. Pe întregul parcurs al Programului naţional 2009-2010, ARCE monitorizeazã desfãşurarea lucrãrilor de investiţii care sunt sprijinite prin cofinanţare şi verificã utilizarea fondurilor de cofinanţare pentru scopul propus.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email