───────────
*) Tratatul dintre Regatul Belgiei, Republica Cehã, Regatul Danemarcei, Republica Federalã Germania, Republica Estonia, Republica Elenã, Regatul Spaniei, Republica Francezã, Irlanda, Republica Italianã, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungarã, Republica Malta, Regatul Ţãrilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonã, Republica Portughezã, Republica Slovenia, Republica Slovacã, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeanã, semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005 şi ratificat prin <>Legea nr. 157/2005 .
e) de autoritate de stat:
● prin care se asigurã exercitarea controlului aplicãrii unitare şi respectãrii reglementãrilor legale în domeniul sãu de activitate, precum şi al funcţionãrii instituţiilor care îşi desfãşoarã activitatea în subordinea sau sub autoritatea sa;
● în domeniile sale de activitate, prin care se asigurã urmãrirea şi controlul respectãrii reglementãrilor legale în vigoare, precum şi de autoritate de management şi de organism intermediar pentru Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice";
f) de administrare a proprietãţii publice din domeniul resurselor minerale, al transportului, producţiei şi distribuţiei energiei, al transportului şi stocãrii ţiţeiului şi gazelor naturale, a fondurilor publice destinate cooperaţiei, comerţului, întreprinderilor mici şi mijlocii, mediului de afaceri şi profesiilor liberale sau din alte domenii stabilite de lege ca bunuri proprietate publicã, prin operatorii economici care funcţioneazã în subordinea şi sub autoritatea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri;
g) de coordonare la nivel naţional, în colaborare cu celelalte autoritãţi interesate, a activitãţilor referitoare la relaţiile economice internaţionale, fluxurile comerciale şi cooperarea economicã, asigurând secretariatele comisiilor interguvernamentale de colaborare economicã cu alte state şi elaborarea componentei economice a întâlnirilor la nivelul conducerilor statului şi guvernului;
h) de absorbţie a fondurilor acordate de Uniunea Europeanã în domeniile aflate în responsabilitatea sa.
(2) Principiile care stau la baza activitãţii Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri sunt urmãtoarele:
a) coerenţa, stabilitatea şi predictibilitatea în domeniul economiei, energiei, sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, al celui cooperatist, comerţului, mediului de afaceri şi profesiilor liberale, cu excepţia profesiilor liberale aflate în competenţa altor instituţii pe termen mediu;
b) armonizarea cadrului legislativ cu reglementãrile Uniunii Europene;
c) întãrirea autoritãţii instituţiei;
d) perfecţionarea managementului fondurilor publice;
e) transparenţa activitãţii în toate domeniile sale de activitate;
f) colaborarea cu partenerii sociali;
g) asigurarea unui mediu de afaceri concurenţial şi predictibil.
ART. 3
(1) În realizarea funcţiilor sale, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
A. în domeniul economic:
1. elaboreazã în domeniul economic şi energetic strategii de dezvoltare pe termen mediu şi lung şi soluţii de reformã:
a) energeticã, referitoare la evoluţia sectorului energetic, respectiv energie electricã şi termicã, hidro, nuclearã, petrol, gaze, resurse minerale, mine-geologie;
b) industrialã, referitoare la evoluţia dezvoltãrii sectoarelor industriei de prelucrare a produselor industriale şi a bunurilor de consum - metalurgie, chimie, petrochimie, textile, pielãrie, lemn, sticlã, ceramicã, materiale de construcţii, construcţii de maşini;
c) comercialã, pentru produsele industriale, privind promovarea exporturilor şi dezvoltarea pieţei interne;
d) economicã, privind creşterea economicã, atragerea de investitori, precum şi coordonarea domeniului infrastructurii calitãţii şi evaluãrii conformitãţii produselor;
2. centralizeazã şi prelucreazã datele necesare pentru întocmirea rapoartelor cãtre Uniunea Europeanã din domeniul economic, al promovãrii competitivitãţii produselor industriale şi al ajutorului de stat din domeniul economic, în aria de competenţã;
3. elaboreazã politici publice privind creşterea economicã din domeniile coordonate;
4. iniţiazã, elaboreazã şi promoveazã proiecte de acte normative, coordoneazã şi controleazã aplicarea acestora din domeniul energetic şi economic şi avizeazã propunerile legislative ale altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;
5. fundamenteazã şi propune proiectul de buget pentru alocarea resurselor financiare necesare funcţionãrii ministerului;
6. participã la fundamentarea şi la elaborarea strategiei şi a programului de reforme economico-sociale al Guvernului, fundamenteazã, promoveazã şi asigurã aplicarea politicii stabilite în conformitate cu Programul de guvernare în domeniile economic şi energetic;
7. iniţiazã, negociazã şi participã, din împuternicirea Guvernului, în condiţiile legii, la încheierea de convenţii, acorduri şi alte înţelegeri internaţionale de naturã economicã sau propune întocmirea procedurilor de aderare la aceste convenţii ori acorduri;
8. asigurã armonizarea reglementãrilor legislative ale Uniunii Europene cu cele din domeniul economic coordonat;
9. elaboreazã legislaţia în domeniul ajutorului de stat pentru operatorii economici din subordine;
10. reprezintã interesele statului în diferite organe şi organisme internaţionale, în conformitate cu acordurile şi convenţiile la care România este parte şi cu alte înţelegeri stabilite în acest scop, şi dezvoltã relaţii de colaborare cu organe şi organizaţii similare din alte state şi cu organizaţii regionale şi internaţionale ce intereseazã domeniul industrial sau de promovare a produselor industriale;
11. elaboreazã studii şi sinteze referitoare la evoluţia în economie şi la ajustarea structuralã a industriei, pe domenii de activitate, precum şi la orientarea forţei de muncã şi urmãreşte implementarea lor;
12. asigurã monitorizarea administrãrii proprietãţii publice din domeniul resurselor minerale, precum şi a valorificãrii produselor rezultate din prelucrarea acestora, prin structurile economice de sub autoritatea sa;
13. exercitã toate drepturile ce decurg din calitatea de acţionar al statului privind restructurarea, privatizarea, reorganizarea şi, dupã caz, lichidarea operatorilor economici cu capital de stat din domeniile coordonate, în aceastã calitate:
a) administreazã participaţiile la societãţile comerciale (societãţile/companiile naţionale), împuternicindu-i pe reprezentanţii sãi în adunarea generalã a acţionarilor sã acţioneze pentru creşterea competitivitãţii şi eficienţei economice a acestor societãţi şi companii, pentru restructurarea şi pregãtirea acestora pentru privatizare;
b) desfãşoarã activitãţile de privatizare, potrivit legii, activitãţi de urmãrire a contractelor de privatizare, precum şi activitãţi postprivatizare;
c) iniţiazã, dupã caz, lichidarea societãţilor neprofitabile;
14. avizeazã documentaţia pentru obţinerea licenţelor din domeniul resurselor minerale, conform legislaţiei în vigoare;
15. acordã avize tehnice pentru autorizarea antrepozitelor fiscale;
16. acordã certificate de recunoaştere şi desemnare ca organisme de inspecţie tehnicã a unor operatori economici, pentru limitarea emisiilor de compuşi organici volatili, în baza prevederilor legale;
17. supravegheazã piaţa pentru produsele industriale în conformitate cu legislaţia în vigoare;
18. asigurã informarea, consultarea şi instruirea operatorilor economici cu privire la dezvoltarea durabilã, producţia şi consumul durabil, schimbãrile climatice, strategiile tematice din Uniunea Europeanã;
19. supravegheazã şi controleazã, împreunã cu alte organe de specialitate, transportul deşeurilor înspre şi dinspre Comunitatea Europeanã;
20. urmãreşte realizarea sarcinilor ce îi revin din Planul naţional de gestiune a deşeurilor referitoare la gestionarea deşeurilor generate de industrie;
21. monitorizeazã piaţa pentru produsele industriale importate de România din ţãri din afara Uniunii Europene;
22. administreazã directivele transpuse în legislaţia naţionalã în domeniul energetic, industrial, mediu, pentru domeniul sãu de activitate;
23. elaboreazã ghiduri pentru implementarea directivelor transpuse în legislaţia naţionalã în domeniile pe care le coordoneazã şi evalueazã capacitatea operatorilor economici de aplicare a acquis-ului comunitar;
24. asigurã dialogul permanent cu patronatele şi asociaţiile sindicale din domeniul economic, cu mass-media şi cu societatea civilã, în scopul informãrii reciproce şi al perfecţionãrii cadrului legislativ aferent;
25. asigurã relaţia cu Parlamentul, Consiliul Economic şi Social şi cu alţi exponenţi ai societãţii civile în problemele specifice domeniului economic;
26. dezvoltã sistemul informatic în domeniul energetic, economic şi al promovãrii competitivitãţii produselor industriale;
27. stimuleazã relaţiile cu camerele de comerţ şi industrie şi cu asociaţiile profesionale în domeniile specifice de activitate;
28. urmãreşte implementarea politicilor de cercetare şi inovare în domeniul economic şi energetic;
29. coordoneazã, direct sau împreunã cu ministerul de resort din domeniul cercetãrii, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare din sfera sa de activitate, potrivit legii;
30. elaboreazã politica privind evaluarea conformitãţii produselor industriale şi urmãreşte aplicarea acesteia;
31. elaboreazã şi propune spre aprobare strategii, programe şi acte normative pentru aplicarea Programului de guvernare în industria de apãrare şi securitate, indiferent de forma de proprietate a operatorilor economici;
32. aplicã mãsuri în vederea reorganizãrii, restructurãrii şi privatizãrii operatorilor economici din industria de apãrare şi securitate cu capital de stat;
33. reglementeazã activitatea de producţie, de cercetare, dezvoltare şi de investiţii a operatorilor economici de stat şi privaţi din industria de apãrare şi securitate;
34. asigurã derularea procesului de privatizare la operatorii economici din industria de apãrare şi securitate în colaborare cu Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie (OPSPI);
35. sprijinã participarea industriei de apãrare şi securitate, indiferent de forma de proprietate, la derularea programelor de înzestrare şi modernizare a forţelor sistemului naţional de apãrare;
36. sprijinã activitatea Ministerului Apãrãrii Naţionale privind implicarea operatorilor economici indiferent de forma de proprietate, inclusiv a celor din industria de apãrare şi securitate, la programele de offset;
37. promoveazã exportul de echipamente, produse şi servicii ale industriei de apãrare şi securitate, indiferent de forma de proprietate;
38. asigurã, reprezintã şi susţine activitatea de cooperare tehnicã internaţionalã în domeniul industriei de apãrare şi securitate, în relaţiile cu alte state, precum şi organismele de profil din cadrul Organizaţiei Naţiunilor Unite, Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord şi Uniunii Europene;
39. participã în comisiile de control al exporturilor şi importurilor strategice care vizeazã domeniul economic;
40. elaboreazã propuneri pentru planul de mobilizare a economiei naţionale, secţiunea industrie şi resurse, planurile anuale de pregãtire a economiei naţionale şi a teritoriului pentru apãrare, necesarul de materii prime şi materiale aferente acestora, gestioneazã/actualizeazã inventarul capacitãţilor de producţie ale operatorilor economici din industria de apãrare şi securitate şi întocmeşte lucrãrile de evidenţã militarã şi de mobilizare la locul de muncã pentru personalul cu obligaţii militare, conform legii;
41. organizeazã şi desfãşoarã activitãţi de valorificare a produselor scoase definitiv din rezerva de mobilizare din administrare, aflate în gestionarea operatorilor economici din industria de apãrare;
42. stabileşte şi asigurã aplicarea mãsurilor de management al situaţiilor de urgenţã şi de protecţie civilã în domeniul de competenţã, precum şi de identificare, desemnare şi protecţie a obiectivelor de infrastructurã criticã naţionale şi europene din domeniul economic, în condiţiile legii;
43. întocmeşte şi prezintã informãri, rapoarte şi propuneri de activitãţi Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii, specifice domeniului economic, inclusiv privind industria de apãrare şi securitate;
44. participã în comisiile şi grupurile de lucru interministeriale şi interguvernamentale privind apãrarea şi securitatea naţionalã, managementul situaţiilor de urgenţã, de protecţie civilã şi de protecţie a infrastructurii critice naţionale din domeniul economic;
45. participã în comisiile şi grupurile de lucru care reprezintã Guvernul României în organismele internaţionale, a cãror activitate vizeazã cooperarea internaţionalã în domeniul apãrãrii şi securitãţii, managementul situaţiilor de urgenţã, de protecţie civilã şi de protecţie a infrastructurii critice europene din domeniul de competenţã;
46. organizeazã, desfãşoarã şi coordoneazã activitatea de asigurare a protecţiei informaţiilor clasificate în domeniul economic, conform prevederilor legale;
47. realizeazã şi gestioneazã baza de date şi sistemul informaţional din domeniile de activitate, participând la sistemul informaţional naţional şi internaţional;
48. negociazã direct sau participã la negocierea şi la încheierea de tratate, acorduri şi alte înţelegeri internaţionale cu caracter economic din domeniul coordonat ori pentru stabilirea cadrului juridic necesar dezvoltãrii schimburilor comerciale;
49. fundamenteazã propuneri privind proiectul de buget şi urmãreşte execuţia bugetului pentru activitãţile din domeniul sãu de activitate; urmãreşte proiectarea şi realizarea investiţiilor;
50. gestioneazã mijloacele financiare în domeniul economic şi energetic şi controleazã modul de utilizare a acestora de cãtre unitãţile din subordine;
51. asigurã protecţia informaţiilor clasificate, prevenirea şi combaterea terorismului, implementarea cerinţelor Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord şi Uniunii Europene în domeniul de competenţã, prin activitãţi specifice, în condiţiile legii;
52. elaboreazã reglementãri, implementeazã şi controleazã politica de eficienţã energeticã, de securitate a instalaţiilor din industrie, de reciclare a materialelor, precum şi de metrologie legalã;
53. coordoneazã activitatea de producere, transport şi de distribuţie a energiei electrice şi monitorizarea pieţei de energie;
54. elaboreazã programul energetic de iarnã şi urmãreşte asigurarea cu combustibil;
55. urmãreşte situaţia stocurilor de siguranţã ale sistemului electroenergetic al sistemului naţional la resursele primare de energie, cãrbune, hidrocarburi şi, împreunã cu Ministerul Mediului şi Pãdurilor, volumul de apã din lacurile de acumulare;
56. asigurã raportarea lunarã cãtre Uniunea Europeanã a stocurilor minime de siguranţã pentru ţiţei şi produse petroliere;
57. coordoneazã activitãţile sistemului naţional de transport al gazelor naturale;
58. elaboreazã documentele programatice referitoare la sectorul energetic, aferente Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice" - axa prioritarã IV "Creşterea eficienţei energetice şi securitatea furnizãrii, în contextul combaterii schimbãrilor climatice";
59. avizeazã documentaţiile pentru aprobarea coeficienţilor maximi de consumuri tehnologice specifice activitãţilor de depozitare, manipulare, distribuţie şi transport al produselor petroliere;
60. coordoneazã procesul de realizare a sarcinilor României privind piaţa regionalã de electricitate şi gaze naturale;
61. elaboreazã strategia sectorului minier şi al producãtorului de uraniu;
62. iniţiazã şi avizeazã programe de refacere ecologicã a zonelor afectate, a zonelor miniere, urmãrind realizarea mãsurilor de protecţie a mediului;
63. organizeazã efectuarea controlului aplicãrii actelor normative în vigoare de cãtre operatorii economici cu activitãţi în domeniile specifice;
64. realizeazã activitãţi de control operativ la operatorii economici din domeniul de competenţã, în vederea asigurãrii respectãrii prevederilor legale;
65. colaboreazã cu instituţiile de specialitate pentru formarea şi perfecţionarea pregãtirii profesionale a personalului din sistemul sãu;
66. participã la sesiunile comisiilor mixte de cooperare economicã internaţionalã, care se desfãşoarã în ţarã sau în strãinãtate, conform programului aprobat de Guvern;
67. urmãreşte mediatizarea şi aplicarea în practicã a acordurilor guvernamentale în care sunt prevãzute acţiuni de cooperare economicã internaţionalã la care ministerul este parte;
68. iniţiazã acţiuni de cooperare internaţionalã şi de colaborare economicã externã, în plan bilateral sau pe terţe pieţe;
69. acţioneazã pentru atragerea instituţiilor financiare internaţionale, a unor investitori strãini şi români, pentru realizarea unor proiecte şi programe naţionale, regionale sau internaţionale de interes pentru România;
70. administreazã şi gestioneazã programul de creştere a competitivitãţii produselor industriale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
71. efectueazã controlul operatorilor economici care au beneficiat de sprijin financiar în cadrul programului de creştere a competitivitãţii produselor industriale;
72. asigurã aplicarea programelor rezultate din acordurile şi convenţiile internaţionale bilaterale şi multilaterale în domeniul de competenţã la care România este parte;
73. coordoneazã şi monitorizeazã implementarea proiectelor PHARE şi întocmeşte rapoarte periodice privind evaluarea proiectelor administrate de minister;
74. asigurã schimbul de informaţii privind aspectele tehnice ale implementãrii proiectelor PHARE cu organismele naţionale şi europene implicate şi cu operatorii de implementare;
75. îndeplineşte atribuţiile de organism intermediar în domeniul energiei şi al întreprinderilor mici şi mijlocii, conform acordului de delegare încheiat prin acordul pãrţilor cu Autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice";
76. îndeplineşte atribuţiile de Autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice", în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul instituţional de coordonare şi de gestionare a instrumentelor structurale;
77. stabileşte, împreunã cu ministerele şi cu celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, sistemul de date, informaţii şi raportãri periodice privind utilizarea fondurilor comunitare alocate în cadrul Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice";
78. acordã asistenţa necesarã firmelor româneşti şi strãine în domeniul economic;
79. organizeazã standuri la târguri şi expoziţii pe plan regional, în vederea atragerii de operatori economici interesaţi de domeniul deşeurilor reciclabile;
80. elaboreazã programe sectoriale de gestionare a deşeurilor industriale reciclabile şi elaboreazã prognoze în acest domeniu;
81. elibereazã certificatele de atestare a drepturilor de proprietate asupra terenurilor pentru societãţile comerciale pentru care Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri este minister de resort;
82. iniţiazã mãsuri pentru stimularea cooperãrii economice internaţionale;
83. asigurã îndeplinirea obligaţiilor care îi revin din dispoziţiile reglementãrilor europene, precum şi activitãţile desfãşurate de partea românã în cadrul instituţiilor Uniunii Europene, în domeniul sãu de activitate;
84. asigurã implementarea mãsurilor din domeniul de intervenţie "energie" din cadrul Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice";
85. editeazã materiale de specialitate necesare pentru cunoaşterea şi dezvoltarea activitãţii operatorilor economici;
86. asigurã întâlniri periodice cu reprezentanţii organelor administraţiei publice locale şi cu operatori economici din domeniul industrial, pentru diseminarea informaţiilor referitoare la aplicarea prevederilor din domeniul economic;
87. asigurã elaborarea, tipãrirea şi difuzarea publicaţiilor "Revista minelor" şi "Buletinul de resurse minerale";
88. asigurã legãtura operativã cu reprezentanţii permanenţi ai ministerului la Misiunea României pe lângã Uniunea Europeanã;
89. elaboreazã, monitorizeazã şi implementeazã procesul de soluţionare a petiţiilor, precum şi a solicitãrilor de informaţii publice, care se înscriu în sfera sa de competenţã, în conformitate cu prevederile legale;
90. iniţiazã şi dezvoltã scheme de investiţii verzi;
91. desfãşoarã, în calitate de autoritate contractantã, activitatea de atribuire a contractelor de concesiune în domeniul energetic;
B. în domeniul comerţului:
1. fundamenteazã şi promoveazã interesele economicocomerciale ale României în cadrul instituţiilor comunitare abilitate prin actele constitutive ale Uniunii Europene pentru elaborarea politicii comerciale comune, a politicilor de liberalizare a comerţului în cadru multilateral, desfãşurate sub egida Organizaţiei Mondiale a Comerţului, sau la nivel regional şi bilateral;
2. coordoneazã şi urmãreşte respectarea implementãrii politicii comerciale comunitare în România, în conformitate cu reglementãrile Uniunii Europene cu aplicabilitate în statele membre şi cu Tratatul de aderare;
3. urmãreşte şi controleazã aplicarea convenţiilor şi acordurilor internaţionale din domeniile sale de competenţã, ţinând seama de statutul României de membru al Uniunii Europene sau de membru al altor structuri ori organisme internaţionale;
4. asigurã consultarea şi cooperarea cu alte instituţii guvernamentale şi neguvernamentale şi ale mediului de afaceri cu privire la strategia, negocierile, pregãtirea, adoptarea şi aplicarea la nivel comunitar a mãsurilor de politicã comercialã comunã;
5. reprezintã interesele statului român în diferite organe şi organisme internaţionale, în conformitate cu acordurile şi convenţiile la care România este parte şi cu alte înţelegeri stabilite în acest scop, şi dezvoltã relaţii de colaborare cu organe şi organizaţii similare din alte state şi cu organizaţii regionale şi internaţionale ce intereseazã domeniul sãu de activitate;
6. urmãreşte mediatizarea, acordã consultanţã şi sprijinã operatorii economici cu privire la valorificarea în comerţul cu ţãrile terţe a oportunitãţilor şi avantajelor rezultate din angajamentele asumate de Uniunea Europeanã în cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului şi/sau prin acordurile de comerţ liber ori de parteneriat economic, încheiate la nivel regional sau bilateral, care înglobeazã componente de comerţ şi alte oportunitãţi de afaceri;
7. promoveazã interesele comerciale ale României în relaţiile cu alte state şi cu organizaţiile economice la nivel mondial, iniţiazã şi promoveazã proiecte de acorduri şi înţelegeri pentru dezvoltarea expansiunii economice pe terţe pieţe, inclusiv pentru recâştigarea celor din zona Comunitãţii Statelor Independente, Balcani, Asia, Africa şi America Latinã, conform competenţelor naţionale, ca membru al Uniunii Europene;
8. face propuneri şi negociazã direct, conform competenţelor naţionale, sau participã la negocierea şi încheierea de tratate, acorduri şi alte înţelegeri internaţionale cu caracter economic ori pentru stabilirea cadrului juridic naţional şi, respectiv, comunitar, necesar dezvoltãrii schimburilor comerciale;
9. asigurã aplicarea programelor rezultate din acordurile şi convenţiile internaţionale bilaterale şi multilaterale în domeniul economic la care România este parte, conform competenţelor naţionale şi în corelaţie cu politica Uniunii Europene;
10. asigurã managementul Strategiei naţionale de export a României, conform legislaţiei în vigoare, în parteneriat cu mediile de afaceri interesate;
11. dezvoltã forme de parteneriat şi dialog structurat în domeniile specifice de activitate cu structurile asociative ale mediilor de afaceri reprezentative la nivel naţional, respectiv patronatele şi asociaţiile profesionale, precum şi cu camerele de comerţ şi industrie;
12. asigurã organizarea şi participarea la misiuni economice, târguri şi expoziţii internaţionale în scopul promovãrii exporturilor de produse şi servicii româneşti;
13. coordoneazã organizarea sesiunilor comisiilor mixte guvernamentale de cooperare economicã şi tehnicã, face propuneri privind programul anual de sesiuni şi al preşedinţiilor pãrţii române în comisiile mixte, propune spre aprobare Guvernului mandatul delegaţiilor participante, participã prin delegaţi proprii la sesiunile comisiilor mixte, atât în ţarã, cât şi în strãinãtate, elaboreazã şi supune spre aprobare Guvernului rapoartele desfãşurãrii sesiunilor şi planurile de mãsuri pentru punerea în aplicare a celor convenite;
14. oferã şi asigurã operatorilor economici, la solicitarea acestora, informaţii de piaţã şi oportunitãţi de afaceri, precum şi servicii de consultanţã privind accesul pe pieţele externe şi acordã asistenţã de specialitate în procesul antamãrii unor operaţiuni de cooperare în ţarã şi în strãinãtate;
15. coordoneazã şi asigurã buna funcţionare a activitãţii reprezentanţelor economice ale României în strãinãtate şi coopereazã cu cele acreditate în România pentru identificarea şi concretizarea unor proiecte şi pentru promovarea relaţiilor economice şi a cooperãrii internaţionale;
16. participã la dialogul cu instituţiile financiare internaţionale şi acţioneazã pentru concretizarea în domeniul sãu de activitate a unor proiecte de cooperare şi de atragere a investitorilor strãini şi români în vederea implementãrii de proiecte şi programe naţionale, regionale sau internaţionale de interes pentru România;
17. sprijinã, în condiţiile legii, acţiunile coordonate de Ministerul Finanţelor Publice pentru recuperarea creanţelor României rezultate din operaţiuni comerciale şi de cooperare economicã derulate înainte de 31 decembrie 1989;
18. asigurã funcţia de autoritate naţionalã pentru aplicarea reglementãrilor comunitare privind eliberarea de documente de import şi, dupã caz, de export în relaţiile de comerţ dintre Uniunea Europeanã şi ţãri terţe, pentru produse aflate în domeniul sãu de competenţã;
19. elibereazã, în condiţiile legii, autorizaţii de funcţionare în România a reprezentanţelor societãţilor comerciale şi organizaţiilor comerciale strãine;
20. participã, împreunã cu alte organe ale administraţiei publice cu atribuţii în domeniu şi organizaţii neguvernamentale, şi coordoneazã elaborarea de strategii în domeniul dezvoltãrii comerţului interior şi al protecţiei consumatorului;
21. participã la elaborarea politicilor în vederea dezvoltãrii distribuţiei produselor şi serviciilor de piaţã şi asigurã implementarea acestora;
22. realizeazã, împreunã cu organele administraţiei publice locale, baza de date la nivel naţional privind structurile de distribuţie existente;
23. elaboreazã, propune Guvernului spre aprobare şi implementeazã programe pentru dezvoltarea şi susţinerea activitãţii comerciale şi de prestãri de servicii de piaţã;
24. asigurã formarea profesionalã continuã şi pregãtirea profesionalã a lucrãtorilor din domeniul comerţului şi al prestãrilor de servicii de piaţã, preluând atribuţiile Centrului de Formare şi Management pentru Comerţ;
25. participã, împreunã cu alte organe ale administraţiei publice de specialitate, şi coordoneazã elaborarea strategiilor şi programelor referitoare la dezvoltarea pieţei de desfacere la intern şi urmãreşte implementarea lor;
26. urmãreşte şi sprijinã, în condiţiile legii, pãstrarea climatului de concurenţã loialã, protejarea intereselor consumatorilor de produse şi servicii şi ale operatorilor economici pe piaţa internã;
27. asigurã elaborarea şi implementarea programelor şi proiectelor de promovare a sistemelor moderne de distribuţie şi a calitãţii bunurilor de consum;
28. organizeazã activitatea de prelucrare şi gestionare de informaţii şi date în domeniul sãu de activitate;
29. elaboreazã materiale promoţionale şi publicaţii de specialitate în domeniul sãu de activitate;
C. în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii:
1. elaboreazã, implementeazã şi monitorizeazã programe pentru stimularea înfiinţãrii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii şi a societãţilor cooperative, precum şi pentru creşterea competitivitãţii şi eficienţei acestora în condiţiile mediului concurenţial şi al fenomenelor specifice economiei de piaţã;
2. elaboreazã criteriile, prioritãţile şi procedurile necesare în vederea desfãşurãrii programelor şi proiectelor activitãţilor specifice, dupã caz;
3. deruleazã sau coordoneazã programe şi proiecte cu finanţare externã, prin înfiinţarea de unitãţi de management de proiect;
4. participã, împreunã cu alte organe ale administraţiei publice de specialitate, la elaborarea şi implementarea politicilor, proiectelor şi programelor de cercetare, inovare şi transfer de tehnologie în domeniile sale de activitate;
5. coordoneazã cooperarea în cadrul programelor Uniunii Europene şi ale Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economicã a proiectelor şi programelor din domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii;
6. reprezintã statul în exerciţiul tuturor drepturilor şi îndeplinirea tuturor obligaţiilor ce îi revin în calitate de acţionar unic al Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii - S.A. şi al Fondului Român de Contragarantare;
7. reprezintã statul în exerciţiul tuturor drepturilor şi îndeplinirea tuturor obligaţiilor ce îi revin în calitate de acţionar la fondurile locale de garantare;
8. exercitã funcţiile de coordonare şi control privind Fundaţia de post-privatizare şi asigurã reprezentarea intereselor acesteia în cadrul unor organe, organizaţii, instituţii şi autoritãţi;
D. în domeniul mediului de afaceri şi profesiilor liberale:
1. elaboreazã, împreunã cu organismele statului în a cãror componenţã se aflã profesiile liberale, proiecte de acte normative pentru reglementarea activitãţii şi funcţionarea acestora;
2. colaboreazã cu celelalte instituţii ale statului care au competenţe în domeniul profesiilor liberale;
3. asigurã armonizarea cadrului legislativ naţional cu prevederile europene în domeniul mediului de afaceri;
4. elaboreazã, actualizeazã, implementeazã şi monitorizeazã Planul de acţiuni pentru mediul de afaceri;
5. propune şi deruleazã acţiuni pentru elaborarea, adaptarea şi implementarea instrumentelor de identificare şi mãsurare a costurilor administrative, impuse de reglementãrile mediului de afaceri, în concordanţã cu metodologiile şi practicile internaţionale de identificare, mãsurare şi reducere a barierelor administrative;
6. organizeazã şi participã la derularea sondajelor periodice în vederea evaluãrii impactului reglementãrilor administrative şi procedurale asupra climatului afacerilor, utilizând expertiza, metodologia şi instrumentele preluate de la organizaţii şi organisme internaţionale în domeniul cercetãrilor de piaţã;
7. iniţiazã, propune, implementeazã, coordoneazã şi monitorizeazã acţiuni în domeniul reducerii barierelor administrative;
8. colaboreazã direct pe proiecte specifice şi în regim permanent cu organizaţii şi organisme internaţionale - Banca Mondialã, Comisia Europeanã, Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţionalã, Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economicã, asigurând coordonarea programelor şi activitãţilor desfãşurate împreunã cu acestea în legãturã cu mediul de afaceri;
9. identificã şi testeazã metode de îmbunãtãţire a mediului de afaceri, pentru asigurarea transparenţei administrative, elaborãrii şi implementãrii unor coduri de bune practici, încurajarea şi sprijinirea iniţiativei antreprenoriale şi altele asemenea;
10. implementeazã politicile în domeniul mediului de afaceri în scopul respectãrii recomandãrilor şi angajamentelor cu privire la "reforma reglementãrilor" formulate de Comisia Europeanã şi Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economicã - O.E.C.D - Investment Compact;
11. asigurã îndeplinirea obiectivelor stabilite de Comisia Europeanã prin Programul de acţiune, în vederea reducerii constrângerilor şi a barierelor administrative în Uniunea Europeanã;
12. asigurã identificarea, mãsurarea şi optimizarea costurilor administrative impuse de reglementãrile cu impact asupra derulãrii afacerilor şi acţioneazã direct sau în cooperare cu celelalte autoritãţi interesate pentru reducerea acestora;
13. sprijinã activitatea asociaţiilor profesionale, patronale şi sindicale din domeniile sale de activitate şi asigurã dialogul permanent cu acestea, cu mass-media şi cu societatea civilã, în scopul informãrii reciproce şi al perfecţionãrii cadrului legislativ existent;
E. în domeniul proprietãţii intelectuale, invenţiilor şi mãrcilor:
1. promoveazã politica de sprijin al invenţiilor în România;
2. dezvoltã infrastructuri eficiente şi echilibrate de luptã împotriva contrafacerii şi pirateriei;
3. elaboreazã strategia postaderare în domeniul proprietãţii intelectuale.
(2) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri îndeplineşte toate atribuţiile şi are toate competenţele conferite prin legi sau prin alte acte normative în vigoare.
ART. 4
În exercitarea atribuţiilor sale, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri colaboreazã cu celelalte ministere şi organe de specialitate ale administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului, cu autoritãţile publice locale, cu alte instituţii publice şi cu alte organisme.
ART. 5
În îndeplinirea atribuţiilor sale, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri este autorizat:
a) sã dea operatorilor economici, ca urmare a controlului, dispoziţii obligatorii pentru luarea mãsurilor de respectare a legii;
b) sã ia mãsuri pentru aplicarea sancţiunilor prevãzute de lege în competenţa sa;
c) sã încheie protocoale de schimb de informaţii şi documente, precum şi de colaborare cu ministere, instituţii publice şi cu alte organizaţii, potrivit competenţelor atribuite;
d) sã emitã, sã anuleze, sã revoce, sã suspende, dupã caz, pentru domeniile pentru care este împuternicit, în condiţiile legii, acte administrative sub forma autorizaţiilor, licenţelor, atestatelor sau alte asemenea acte administrative, prin care li se permite solicitanţilor organizarea şi/sau desfãşurarea unei anumite activitãţi;
e) sã iniţieze şi sã supunã aprobãrii Guvernului, în condiţiile legii, bugetele de venituri şi cheltuieli ale operatorilor economici aflaţi în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea ministerului;
f) sã stabileascã orice alte mãsuri, în condiţiile prevãzute de lege.
ART. 6
Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri are dreptul sã solicite de la celelalte autoritãţi ale administraţiei publice, instituţii publice şi operatori economici, de la instituţii de credit şi de la alte persoane, în condiţiile legii, datele şi informaţiile necesare în vederea realizãrii atribuţiilor, cu pãstrarea confidenţialitãţii acestora, în mod gratuit.
SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri
ART. 7
(1) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri are structura organizatoricã, formatã din direcţii generale şi direcţii, prevãzutã în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri, se pot organiza servicii, birouri, compartimente şi colective temporare şi se poate stabili numãrul total al posturilor, numãrul posturilor de conducere şi numãrul posturilor de execuţie, în condiţiile legii.
(2) Personalul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri este compus din demnitari şi asimilaţi ai acestora, funcţionari publici, cu funcţii publice generale sau specifice, şi din personal contractual şi diplomatic.
(3) Numãrul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri este de 875, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului. Din numãrul maxim de posturi, 130 de posturi se utilizeazã pentru reţeaua de promovare comercialã economicã externã.
ART. 8
(1) Atribuţiile, sarcinile şi rãspunderile personalului din aparatul propriu al Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri se stabilesc, în conformitate cu structura organizatoricã prevãzutã în anexa nr. 1, prin regulamentul de organizare şi funcţionare al ministerului, aprobat prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri.
(2) Statul de funcţii pentru aparatul propriu al Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri se aprobã prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri.
(3) Atribuţiile, sarcinile şi rãspunderile personalului din unitãţile subordonate Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, precum şi statele de funcţii corespunzãtoare, în cazul în care se impune întocmirea lor, se aprobã prin regulamente de organizare şi funcţionare, de cãtre conducãtorii acestor unitãţi, cu avizul prealabil al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri.
(4) Atribuţiile, sarcinile şi rãspunderile individuale ale personalului din aparatul propriu al Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, precum şi din unitãţile subordonate acestuia se stabilesc prin fişa postului, pe baza regulamentelor de organizare şi funcţionare prevãzute la alin. (1) şi (3), care se semneazã de salariat şi se aprobã în condiţiile legii.
SECŢIUNEA a 3-a
Conducerea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri
ART. 9
(1) Conducerea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri se exercitã de cãtre ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri.
(2) Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri reprezintã ministerul în raporturile cu celelalte autoritãţi publice, cu persoanele juridice şi fizice din ţarã şi din strãinãtate. Prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri unele atribuţii pot fi delegate şi persoanelor cu funcţii de conducere din compartimentele de specialitate.
(3) Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri îndeplineşte, în domeniul de activitate al ministerului, atribuţiile generale prevãzute la <>art. 53 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) În exercitarea atribuţiilor sale, ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri emite ordine şi instrucţiuni, în condiţiile legii.
(5) Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri îndeplineşte, conform legii, funcţia de ordonator principal de credite. Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri poate delega aceastã calitate secretarilor de stat, secretarului general, secretarilor generali adjuncţi sau altor persoane împuternicite în acest scop. Prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri se vor preciza limitele şi condiţiile delegãrii.
(6) Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri este ajutat în activitatea de conducere a ministerului de 5 secretari de stat, numiţi prin decizie a primului-ministru.
(7) Rãspunderile şi atribuţiile secretarilor de stat se stabilesc prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri.
(8) În cazul în care ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri, din diferite motive, nu îşi poate exercita atribuţiile curente, îl deleagã pe unul dintre secretarii de stat sã exercite aceste atribuţii, înştiinţându-l pe primul-ministru despre aceasta.
(9) Pe lângã ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri funcţioneazã, ca organ consultativ, Colegiul ministerului. Componenţa şi regulamentul de funcţionare ale Colegiului ministerului se aprobã prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri.
ART. 10
(1) Secretarul general al Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri este înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii. Acesta asigurã stabilitatea funcţionãrii ministerului, continuitatea conducerii şi realizarea legãturilor funcţionale dintre structurile ministerului.
(2) Secretarul general îndeplineşte atribuţiile prevãzute la <>art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Secretarul general al Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri îndeplineşte şi alte atribuţii prevãzute în regulamentul de organizare şi funcţionare al ministerului ori încredinţate de ministru.
(4) În realizarea atribuţiilor ce îi revin, secretarul general al Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri este ajutat de 2 secretari generali adjuncţi, care sunt înalţi funcţionari publici, numiţi în condiţiile legii.
ART. 11
Unitãţile aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, dupã caz, sunt prevãzute în anexa nr. 2.
ART. 12
Prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri se numesc, în condiţiile legii, directorii generali şi directorii din unitãţile aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, dupã caz.
ART. 13
(1) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri are în dotare un parc auto, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, iar pentru activitãţi specifice, numãrul de mijloace de transport şi consumul de carburanţi sunt prevãzute în anexa nr. 3.
(2) Persoanele care prin lege au dreptul de a utiliza mijloacele de transport din dotarea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, precum şi persoanele care desfãşoarã activitãţi specifice pot folosi mijloacele de transport din parcul propriu al Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, în baza permisului de conducere pe care îl posedã, cu aprobarea prealabilã a ordonatorului principal de credite.
ART. 14
(1) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri şi toate unitãţile aflate în structura sau în subordinea acestuia pot închiria spaţii pentru necesitãţi proprii, în condiţiile legii.
(2) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri şi toate unitãţile aflate în subordinea acestuia pot închiria unor operatori economici sau pot da în folosinţa gratuitã a altor instituţii de utilitate publicã spaţii situate în imobilele proprietate publicã sau privatã a statului, în care îşi desfãşoarã activitatea şi pe care le administreazã, în condiţiile legii, în urmãtoarele scopuri:
a) organizarea bufetelor de incintã;
b) instalarea de automate pentru bãuturi calde şi reci;
c) instalarea de mijloace de comunicaţii;
d) afişarea reclamelor publicitare pentru activitãţi care au legãturã cu activitatea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri.
(3) Închirierea spaţiilor situate în imobilele proprietate publicã sau privatã a statului se realizeazã cu respectarea urmãtoarelor principii:
a) libera concurenţã;
b) transparenţa;
c) tratamentul egal;
d) confidenţialitatea.
(4) Unitãţile aflate în subordinea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri pot organiza, cu avizul prealabil al ministerului, procedurile legale pentru închirierea sau darea în folosinţã gratuitã a spaţiilor prevãzute la alin. (2).
ART. 15
Chiriile stabilite şi încasate ca urmare a închirierii spaţiilor prevãzute la art. 14 alin. (1) şi (2) se vireazã integral la bugetul de stat.
ART. 16
(1) Spaţiile prevãzute la art. 14 alin. (2) se dau în folosinţã prin protocol încheiat între instituţiile abilitate care primesc spaţiile în folosinţã gratuitã, în condiţiile legii, şi Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri sau unitãţile aflate în subordinea acestuia, dupã caz.
(2) Utilitãţile şi cota-parte pentru cheltuielile de funcţionare aferente spaţiilor date în folosinţã gratuitã, în condiţiile art. 14 alin. (2), se asigurã de cãtre instituţiile publice beneficiare şi se reglementeazã prin protocol.
ART. 17
(1) Bunurile mobile şi imobile din domeniul public sau privat al statului, care se aflau în administrarea Ministerului Economiei - domeniul economic şi a Ministerului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri - domeniul comerţ, trec pe bazã de protocol de predare-preluare în administrarea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri.
(2) Bunurile imobile din domeniul public sau privat al statului care trec în administrarea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri sunt prevãzute în anexa nr. 4, iar bunurile mobile din patrimoniu se stabilesc prin protocolul de predare-preluare.
ART. 18
Instituţiile financiare la care statul român este acţionar iniţial unic prin Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri sunt prevãzute în anexa nr. 5.
CAP. II
Dispoziţii finale
ART. 19
(1) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri preia structura şi personalul din Ministerul Economiei şi Ministerul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri care desfãşoarã activitãţi în domeniul economiei, comerţului, întreprinderilor mici şi mijlocii şi mediului de afaceri, inclusiv funcţiile-suport aferente.
(2) Personalul din cadrul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri care are calitatea de funcţionar public beneficiazã de toate drepturile şi are obligaţiile prevãzute în <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi în statutele speciale.
ART. 20
Încadrarea în numãrul de posturi şi în noua structurã organizatoricã se aprobã prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri, în termen de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 21
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 22
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.720/2008 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 6 ianuarie 2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi <>Hotãrârea Guvernului nr. 4/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 33 din 16 ianuarie 2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se abrogã.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneazã: