Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 107 din Constituţie, al <>art. 11 din Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii şi Consemnaţiuni din România în societate bancarã pe acţiuni, republicatã, cu modificãrile ulterioare, şi ale <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 61/2002 *) pentru modificarea <>art. 2 din Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii şi Consemnaţiuni din România în societate bancarã pe acţiuni,
Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.
ART. 1
Se aproba Statutul Casei de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A., prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 888/1996 pentru aprobarea Statutului Casei de Economii şi Consemnaţiuni, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 255 din 22 octombrie 1996, cu modificãrile ulterioare.
------------
*) <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 61/2002 a fost aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 589/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 828 din 18 noiembrie 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Guvernatorul Bãncii Naţionale a României,
Mugur Isarescu
Bucureşti, 18 decembrie 2002.
Nr. 1.602.
ANEXA 1
STATUTUL
Casei de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridicã, sediul şi durata Casei de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A.
ART. 1
(1) Denumirea societãţii este Casa de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A., prescurtat C.E.C. - S.A.
(2) În toate documentele oficiale emise de Casa de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A. vor fi menţionate:
a) denumirea - Casa de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A. sau C.E.C. - S.A.;
b) capitalul social;
c) sediul central;
d) codul unic de înregistrare;
e) numãrul şi data înmatriculãrii în registrul bancar.
ART. 2
C.E.C. - S.A. este persoana juridicã romana de drept privat, organizatã ca societate pe acţiuni, cu acţionar unic statul roman. C.E.C. - S.A. îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu:
a) <>Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii şi Consemnaţiuni din România în societate bancarã pe acţiuni, republicatã, cu modificãrile ulterioare;
b) <>Legea bancarã nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) <>Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile ulterioare;
d) prezentul statut;
e) reglementãrile emise de Banca Nationala a României.
ART. 3
(1) Sediul central al C.E.C. - S.A. este în România, municipiul Bucureşti, Calea Victoriei nr. 13, sectorul 3. C.E.C. - S.A. îşi va putea schimba sediul cu aprobarea acţionarului unic, la propunerea consiliului de administraţie.
(2) C.E.C. - S.A. poate infiinta sucursale şi agenţii proprii, fãrã personalitate juridicã, în ţara şi în strãinãtate, cu respectarea prevederilor legale şi ale prezentului statut.
ART. 4
Durata de funcţionare a C.E.C. - S.A. este nelimitatã.
CAP. 2
Capitalul social al Casei de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A.
ART. 5
(1) Capitalul social al C.E.C. - S.A. este de 1.497 miliarde lei, împãrţit în 1.497.000 de acţiuni, cu o valoare nominalã de 1.000.000 lei/acţiune; acestea aparţin în totalitate statului roman.
(2) Modificarea capitalului social se face potrivit legii.
ART. 6
Acţiunile emise de C.E.C. - S.A. au o valoare egala şi sunt indivizibile. C.E.C. - S.A. recunoaşte un singur proprietar al acestor acţiuni - statul roman, reprezentat prin Ministerul Finanţelor Publice.
ART. 7
(1) Calitatea de acţionar unic da dreptul statului, reprezentat prin Ministerul Finanţelor Publice, de a beneficia de toate drepturile şi de a executa toate obligaţiile stipulate de legislaţia în materie în vigoare.
(2) Acţiunile sunt purtãtoare de dividende, care se distribuie acţionarului în condiţiile legii.
(3) Patrimoniul C.E.C. - S.A. nu poate fi grevat de datorii sau alte obligaţii ale acţionarului unic. Creditorii acţionarului unic pot pretinde numai partea din profit cuvenitã acestuia.
CAP. 3
Obiectul de activitate al Casei de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A.
ART. 8
(1) C.E.C. - S.A. funcţioneazã ca banca şi desfãşoarã, în principal, urmãtoarele activitãţi:
a) atragerea, pãstrarea şi fructificarea economiilor bãneşti în lei şi în valuta ale persoanelor fizice, disponibilitãţilor bãneşti în lei şi în valuta ale persoanelor juridice, efectuarea de plati, schimb valutar;
b) primirea de sume spre consemnare;
c) acordarea de credite în lei şi în valuta şi asumarea de angajamente în numele persoanelor fizice (inclusiv persoanelor fizice autorizate);
d) acordarea de credite în lei şi în valuta persoanelor juridice care întrunesc cumulativ condiţiile de numãr de personal şi cifra de afaceri stabilite, potrivit legii, pentru întreprinderile mici şi mijlocii şi asumarea de angajamente în numele acestora;
e) acordarea de credite în lei şi în valuta administraţiei publice centrale şi locale şi asumarea de angajamente în numele acesteia.
(2) C.E.C. - S.A. poate desfasura activitãţile permise bãncilor, în conformitate cu prevederile <>Legii bancare nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu autorizarea prealabilã a Bãncii Naţionale a României.
CAP. 4
Conducerea şi administrarea Casei de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A.
ART. 9
(1) Statul, reprezentat prin Ministerul Finanţelor Publice, este unicul acţionar al C.E.C. - S.A.
(2) În aceasta calitate Ministerul Finanţelor Publice are urmãtoarele atribuţii:
a) aproba strategia C.E.C. - S.A. şi programul anual de activitate;
b) aproba completarea obiectului de activitate al C.E.C. - S.A., cu respectarea prevederilor art. 8 alin. (2);
c) aproba situaţia financiarã, programul de investiţii, bilanţul contabil anual (dupã primirea raportului membrilor consiliului de administraţie, raportului cenzorilor şi raportului auditorului financiar), repartizarea profitului;
d) descarca de gestiune membrii consiliului de administraţie;
e) numeşte membrii consiliului de administraţie, cu excepţia preşedintelui şi a vicepreşedinţilor, membrii şi membrii supleanţi ai comisiei de cenzori;
f) aproba nivelul remuneraţiei preşedintelui şi vicepreşedinţilor, precum şi nivelul indemnizaţiei membrilor comisiei de cenzori;
g) aproba modificarea nivelului capitalului social al C.E.C. - S.A.;
h) aproba participarea C.E.C. - S.A. la capitalul social al unor societãţi comerciale şi/sau financiare (înfiinţarea de asemenea societãţi, aport la constituire, cumpãrare de acţiuni);
i) propune dizolvarea, divizarea, fuziunea cu alte bãnci sau lichidarea;
j) aproba mutarea sediului central al societãţii;
k) aproba fondul de participare la profit şi sumele ce revin preşedintelui, vicepreşedinţilor şi celorlalţi membri ai consiliului de administraţie din acest fond.
ART. 10
(1) C.E.C. - S.A. este condusã de un consiliu de administraţie format din 11 membri, numiţi pentru un mandat de 4 ani. Conducerea executivã a C.E.C. - S.A. este asigurata de un preşedinte şi 3 vicepreşedinţi numiţi de primul-ministru. Preşedintele şi vicepreşedinţii C.E.C. - S.A. fac parte de drept din consiliul de administraţie. Ceilalţi 7 membri ai consiliului de administraţie sunt numiţi de ministrul finanţelor publice. Membrii consiliului de administraţie trebuie sa îndeplineascã condiţiile prevãzute de legislaţia bancarã şi în exercitarea mandatului încheie contracte de administrare cu reprezentantul acţionarului unic, Ministerul Finanţelor Publice.
(2) Numirea poate fi reînnoitã la expirarea mandatului.
(3) Preşedintele C.E.C. - S.A. îndeplineşte funcţia de preşedinte al consiliului de administraţie.
(4) Calitatea de membru al consiliului de administraţie înceteazã prin expirarea mandatului, deces, demisie, incompatibilitate legalã, motive medicale sau revocare.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administraţie se poate face numai de cãtre cei care i-au numit, pe motiv de nerealizari manageriale sau de condamnare penalã.
(6) În cazul în care, indiferent din ce motive, rãmâne un loc vacant în consiliul de administraţie, primul-ministru, respectiv ministrul finanţelor publice, va numi un nou membru pentru perioada rãmasã.
ART. 11
(1) Membrii consiliului de administraţie, înainte de preluarea funcţiei, urmeazã sa depunã o garanţie, precum şi semnatura lor la registrul comerţului, conform legislaţiei în vigoare.
(2) Garanţia nu poate fi mai mica decât dublul indemnizaţiei lunare cuvenite membrilor Consiliului de administraţie al C.E.C. - S.A. Garanţia nu va putea fi restituitã decât dupã ce Ministerul Finanţelor Publice a aprobat situaţia financiarã a ultimului exerciţiu financiar în care administratorul a îndeplinit aceasta funcţie şi i s-a dat descãrcare de gestiune.
ART. 12
(1) Pentru activitatea depusa şi participarea la dezbaterea şi luarea deciziilor în exercitarea atribuţiilor ce revin consiliului de administraţie, cei 7 membri ai consiliului de administraţie, numiţi de ministrul finanţelor publice, primesc o indemnizaţie lunarã reprezentând 20% din salariul de baza lunar al preşedintelui.
(2) Membrii consiliului de administraţie beneficiazã de o cota din fondul de participare la profitul C.E.C. - S.A. pentru perioada de mandat exercitatã, cu aprobarea Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 13
(1) Consiliul de administraţie se reuneste cel puţin o data pe luna sau ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui acestuia, şedinţele urmând a avea loc la sediul C.E.C. - S.A. sau la un alt sediu stabilit de preşedinte. Şedinţele consiliului de administraţie sunt prezidate de preşedinte sau, în lipsa acestuia, de un vicepreşedinte al C.E.C. - S.A. desemnat de preşedinte.
(2) Pentru desfãşurarea şedinţelor este necesarã prezenta majoritãţii absolute a membrilor consiliului de administraţie. Hotãrârile consiliului de administraţie se adopta cu majoritatea calificatã de voturi de trei pãtrimi din numãrul membrilor consiliului de administraţie prezenţi.
(3) La şedinţele consiliului de administraţie iau parte şi cenzorii, iar dacã problemele ce urmeazã a fi discutate o impun, pot fi invitaţi directori executivi sau alţi specialişti ai C.E.C. - S.A., precum şi conducãtorul sindicatului.
ART. 14
Consiliul de administraţie are urmãtoarele atribuţii principale:
a) desemneazã unul sau 2 administratori care sa asigure conducerea activitãţii zilnice în situaţia în care cel puţin 3 dintre conducatori sau toţi cei 4 conducatori, aprobaţi de Banca Nationala a României, sunt în imposibilitate de a-şi exercita mandatul, pana la încetarea situaţiei ce a determinat imposibilitatea exercitãrii mandatului sau pana la numirea noilor conducatori şi aprobarea acestora de cãtre Banca Nationala a României;
b) propune modificarea statutului C.E.C. - S.A. şi o înainteazã Ministerului Finanţelor Publice spre a fi supusã aprobãrii Guvernului;
c) supune aprobãrii Ministerului Finanţelor Publice completarea obiectului de activitate, conform art. 8 alin. (2);
d) analizeazã bilanţul contabil, contul de profit şi pierdere şi întocmeşte raportul asupra acestora, pe care, împreunã cu raportul cenzorilor, îl prezintã spre aprobare Ministerului Finanţelor Publice;
e) dezbate şi supune aprobãrii Ministerului Finanţelor Publice strategia C.E.C. - S.A., bugetul de venituri şi cheltuieli, programul de activitate şi programul de investiţii pentru exerciţiul financiar urmãtor;
f) dezbate şi aproba structura organizatoricã a Centralei C.E.C. - S.A. şi a unitãţilor subordonate, sistemul de salarizare, regulamentul de organizare şi funcţionare, regulamentul de ordine interioarã şi programul de restructurare;
g) dezbate şi aproba normele metodologice de reglementare a domeniilor de activitate în care sunt cuprinse principiile generale, regulile şi procedurile de baza ale domeniilor respective;
h) aproba încheierea de acte juridice prin care banca sa dobândeascã, sa înstrãineze, sa închirieze, sa schimbe sau sa constituie în garanţie bunuri aflate în patrimoniul C.E.C. - S.A., putând delega aceasta competenta comitetului de direcţie. Delegarea va prevedea expres atribuţiile şi limitele delegarii;
i) aproba înfiinţarea ori desfiinţarea de sedii secundare ale C.E.C. - S.A.;
j) aproba nivelul ratelor dobânzilor, comisioanelor şi spezelor bancare, practicate de C.E.C. - S.A.;
k) hotãrãşte asupra politicii de atragere, pãstrare şi fructificare a economiilor bãneşti în lei şi în valuta ale persoanelor fizice şi a disponibilitãţilor bãneşti în lei şi în valuta ale persoanelor juridice;
l) hotãrãşte cu privire la politica de plasamente a C.E.C. - S.A., stabileşte limitele globale de expunere fata de societãţile bancare, societãţile de asigurare-reasigurare şi fata de fondurile de garantare a creditelor;
m) aproba persoanele împuternicite sa tranzactioneze pe piata interbancara în contul C.E.C. - S.A. şi în contul clienţilor, precum şi limita maxima de poziţie deschisã pe fiecare arbitrajist şi pe total trezorerie;
n) hotãrãşte în legatura cu politica de acordare a creditelor şi aproba competentele de acordare a creditelor pe diferitele niveluri de structuri organizatorice;
o) supune aprobãrii Ministerului Finanţelor Publice şi Bãncii Naţionale a României modificarea nivelului capitalului social al C.E.C. - S.A.;
p) autorizeaza ocuparea de cãtre membrii comitetului de direcţie şi de cãtre directorii executivi a funcţiilor de reprezentanţi în adunãrile generale ale actionarilor sau de administratori în alte societãţi comerciale;
q) supune aprobãrii Ministerului Finanţelor Publice fondul de participare la profit şi sumele ce revin preşedintelui, vicepreşedinţilor şi celorlalţi membri ai consiliului de administraţie;
r) stabileşte competente, atribuţii şi raspunderi ce revin comitetului de direcţie, altele decât cele prevãzute în prezentul statut;
s) aproba afilierea C.E.C. - S.A. la organisme financiare internaţionale, precum şi acordurile de colaborare cu aceste instituţii;
t) propune spre aprobare acţionarului unic participarea C.E.C. - S.A. la capitalul social al altor societãţi comerciale, în condiţiile legii;
u) poate delega competente comitetului de direcţie, pentru operaţiuni expres determinate prin hotãrârea de delegare;
v) decide în orice alte probleme, conform legislaţiei în vigoare.
ART. 15
(1) Şedinţele Consiliului de administraţie al C.E.C. - S.A. se desfãşoarã pe baza ordinii de zi stabilite, iar în urma deliberãrilor deciziile luate, numãrul de voturi obţinut şi opiniile separate vor fi înscrise în procesul-verbal al şedinţei.
(2) Procesul-verbal va fi înscris în registrul şedinţelor consiliului de administraţie şi va fi semnat de administratori şi secretarul şedinţei.
(3) Pentru deciziile luate în şedinţele la care administratorul nu a asistat, el rãmâne rãspunzãtor dacã, în termen de o luna de când a luat cunostinta de procesul-verbal, nu a fãcut împotrivirea în registrul proceselor-verbale şi nu a încunoştinţat despre aceasta în scris pe cenzori.
(4) Consiliul de administraţie emite dupã fiecare şedinţa documentul numit "Hotãrâre a Consiliului de administraţie al C.E.C. - S.A.", cu semnãturile membrilor prezenţi şi a secretarului consiliului de administraţie.
ART. 16
Hotãrârile consiliului de administraţie şi ale comitetului de direcţie sunt acte de dispoziţie. În exercitarea atribuţiilor sale preşedintele C.E.C. - S.A. emite, potrivit legii, ordine şi alte acte de dispoziţie.
ART. 17
C.E.C. - S.A. nu acorda credite pentru nici unul dintre membrii consiliului de administraţie şi nu garanteazã împrumuturi pe care aceştia le-ar contracta cu alta instituţie de credit.
ART. 18
Membrii Consiliului de administraţie al C.E.C. - S.A. nu pot ocupa posturi de salariaţi, administratori sau cenzori în alte societãţi bancare.
ART. 19
Directorii executivi din Centrala C.E.C. - S.A. şi din unitãţile teritoriale nu pot conduce alte societãţi bancare, comerciale sau agricole, nu pot participa în alte societãţi de acest fel în calitate de administratori şi cenzori, în afarã de cazurile când exercita aceste funcţii cu autorizarea consiliului de administraţie, în condiţiile legii.
ART. 20
C.E.C. - S.A. poate fi angajata patrimonial prin semnatura a cel puţin doi conducatori sau a cel puţin doua persoane împuternicite de cãtre aceştia, în conformitate cu reglementãrile proprii şi ale Bãncii Naţionale a României.
ART. 21
(1) Consiliul de administraţie poate delega o parte din competentele sale comitetului de direcţie, format din preşedinte şi vicepreşedinţi.
(2) Preşedintele consiliului de administraţie, în calitatea sa de preşedinte al C.E.C. - S.A., este şi preşedintele comitetului de direcţie.
(3) Comitetul de direcţie se întruneşte cel puţin o data pe saptamana sau ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau a înlocuitorului acestuia.
(4) La şedinţele comitetului de direcţie pot fi invitaţi directorii executivi, directorii de sucursale sau alţi specialişti ai C.E.C. - S.A.
ART. 22
(1) Principalele atribuţii ale comitetului de direcţie sunt:
a) stabileşte formele şi instrumentele de atragere şi pãstrare a economiilor bãneşti în lei şi în valuta ale persoanelor fizice şi a disponibilitãţilor bãneşti în lei şi în valuta ale persoanelor juridice, care vor fi supuse aprobãrii consiliului de administraţie;
b) asigura integritatea patrimoniului, prezintã consiliului de administraţie informãri privind activitatea şi situaţia patrimonialã a C.E.C. - S.A. şi face propuneri de operaţiuni a cãror aprobare este de competenta consiliului de administraţie;
c) elaboreazã strategia şi programul de activitate al C.E.C. - S.A., pe care le supune adoptãrii consiliului de administraţie în vederea inaintarii la Ministerul Finanţelor Publice pentru aprobare;
d) întocmeşte raportul anual cu privire la activitatea C.E.C. - S.A., proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi proiectul programului de investiţii, pe care le prezintã consiliului de administraţie în vederea inaintarii la Ministerul Finanţelor Publice pentru aprobare;
e) aproba planurile de câştiguri pentru instrumentele de economisire;
f) hotãrãşte cu privire la politica de resurse umane a C.E.C. - S.A.;
g) aproba organizarea pregãtirii şi perfecţionãrii profesionale a salariaţilor proprii;
h) supune aprobãrii consiliului de administraţie sistemul de salarizare;
i) aproba fondurile de premiere şi repartizarea acestora;
j) aproba sumele ce revin din fondul de participare la profit salariaţilor din evidenta Centralei C.E.C. - S.A., precum şi fondurile pe sucursale;
k) aproba sponsorizãri, donaţii şi mecenat, în condiţiile legii;
l) aproba stabilirea de relaţii de corespondent cu alte bãnci şi avizeazã plafoanele de lucru cu acestea;
m) aproba formarea unor comitete şi comisii de lucru, stabilind structura şi limitele de competenta ale acestora;
n) supune aprobãrii consiliului de administraţie structura organizatoricã a Centralei şi a unitãţilor subordonate, regulamentul de organizare şi funcţionare şi regulamentul de ordine interioarã ale C.E.C. - S.A.;
o) propune spre aprobare, potrivit competentelor, consiliului de administraţie înfiinţarea/desfiinţarea de sucursale, agenţii proprii, precum şi modificãrile în situaţia acestora, achiziţionarea, înstrãinarea, închirierea, schimbarea sau constituirea în garanţie a bunurilor aflate în patrimoniul C.E.C. - S.A.;
p) propune spre aprobare consiliului de administraţie normele metodologice pe domenii de activitate, precum şi modificarea şi completarea acestora;
q) poate delega preşedintelui sau vicepreşedinţilor competente pentru desfãşurarea anumitor operaţiuni, potrivit legii;
r) rezolva orice alte probleme stabilite de consiliul de administraţie şi îndeplineşte hotãrârile luate de acesta.
(2) În comitetul de direcţie votul nu poate fi dat prin delegaţie.
(3) Dezbaterile şedinţelor comitetului de direcţie se consemneazã în procese-verbale înscrise în registrul special, care se prezintã consiliului de administraţie.
(4) Comitetul de direcţie emite dupã fiecare şedinţa documentul numit "Hotãrâre a Comitetului de direcţie al C.E.C. - S.A.". Hotãrârile comitetului de direcţie se adopta cu majoritatea absolutã a voturilor membrilor. În situaţii paritare votul preşedintelui este decisiv.
(5) Hotãrârile comitetului de direcţie se comunica în scris directorilor executivi ai direcţiilor interesate şi/sau celor ce urmeazã sa le îndeplineascã.
ART. 23
Atribuţiile şi competentele vicepreşedinţilor se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare sau de cãtre preşedintele Consiliului de administraţie al C.E.C. - S.A.
ART. 24
(1) Conducerea executivã şi coordonarea activitãţii zilnice a C.E.C. - S.A. sunt asigurate de preşedinte şi cei 3 vicepreşedinţi.
(2) Preşedintele C.E.C. - S.A., care este şi preşedintele consiliului de administraţie şi al comitetului de direcţie, are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) conduce şedinţele consiliului de administraţie şi ale comitetului de direcţie;
b) negociaza şi semneazã, în numele acţionarului unic, contractul colectiv de munca;
c) încheie, modifica şi desface contractul de munca al salariaţilor din Centrala C.E.C. - S.A. şi al conducãtorilor sucursalelor;
d) împuterniceşte pe reprezentanţii C.E.C. - S.A. în relaţiile cu terţii;
e) aplica sancţiuni disciplinare şi emite decizii de imputare, în condiţiile legii;
f) îndeplineşte orice alte atribuţii date în competenta sa de cãtre consiliul de administraţie şi de comitetul de direcţie.
ART. 25
(1) Supravegherea gestiunii Consiliului de administraţie al C.E.C. - S.A. se realizeazã de comisia de cenzori, formatã din 3 membri şi tot atâţia supleanţi, care se numesc de ministrul finanţelor publice pentru o perioada de 3 ani, cu drept de prelungire a mandatului pe alte perioade de câte 3 ani.
(2) Cenzorii trebuie sa îşi exercite personal mandatul.
(3) Pot fi cenzori ai C.E.C. - S.A. numai persoanele fizice care au calitatea de auditor şi/sau expert contabil, în condiţiile legii, şi au experienta de cel puţin 5 ani în domeniul financiar-bancar, precum şi societãţile de expertiza contabila autorizate sa desfãşoare aceasta activitate pe teritoriul României.
(4) Cenzorii sunt obligaţi sa depunã o garanţie, înainte de intrarea în activitate, egala cu a treia parte din garanţia cerutã pentru administratori.
ART. 26
Nu pot fi cenzori, iar dacã au fost aleşi decad din mandatul lor:
a) rudele sau afinii pana la al patrulea grad, inclusiv sotii administratorilor;
b) persoanele care primesc sub orice forma, pentru alte funcţii decât aceea de cenzor, un salariu sau o remuneraţie de la administratori sau de la C.E.C. - S.A.;
c) persoanele cãrora le este interzisã exercitarea funcţiei de cenzor de legislaţia în vigoare;
d) persoanele care în ultimii 5 ani au fost înlocuite ca urmare a unor mãsuri de remediere luate de o banca, din dispoziţia Bãncii Naţionale a României, în calitate de autoritate de supraveghere prudentiala bancarã, în cazul constatãrii de cãtre aceasta a indisciplinei bancare.
ART. 27
(1) În caz de deces, împiedicare fizica sau legalã, încetare ori renunţare la mandat a unui cenzor, supleantul cel mai în varsta îl înlocuieşte.
(2) Dacã în acest mod numãrul cenzorilor nu se poate completa, cei rãmaşi numesc alte persoane în locurile vacante, pana la numirea noilor cenzori de cãtre Ministerul Finanţelor Publice.
ART. 28
(1) Cenzorii sunt obligaţi sa supravegheze gestiunea C.E.C. - S.A., sa verifice dacã bilanţul contabil şi contul de profit şi pierdere sunt legal întocmite şi în concordanta cu registrele, dacã acestea din urma sunt corect ţinute şi dacã evaluarea patrimoniului s-a fãcut conform regulilor stabilite pentru întocmirea bilanţului contabil.
(2) Despre toate acestea, precum şi asupra propunerilor pe care le vor considera necesare în ceea ce priveşte bilanţul contabil şi repartizarea profitului cenzorii vor întocmi un raport pe care îl vor prezenta Ministerului Finanţelor Publice. Aprobarea bilanţului contabil şi a contului de profit şi pierdere se va face de cãtre Ministerul Finanţelor Publice numai pe baza raportului întocmit de comisia de cenzori.
(3) Cenzorii sunt obligaţi, de asemenea:
a) sa facã lunar inspecţii inopinate ale casei şi sa verifice existenta titlurilor ori valorilor ce sunt proprietatea C.E.C. - S.A. sau au fost primite în gaj, cauţiune ori depozit;
b) sa ia parte la şedinţele consiliului de administraţie, putând cere sa se treacã pe ordinea de zi propunerile pe care le vor crede necesare;
c) sa constate depunerea garanţiei de cãtre administratori;
d) sa vegheze ca dispoziţiile legale şi statutul sa fie respectate de administratori şi lichidatori.
(4) Cenzorii vor aduce la cunostinta consiliului de administraţie neregulile în administraţie şi încãlcãrile dispoziţiilor legale şi statutare pe care le constata.
ART. 29
(1) Cenzorii au drept de control asupra operaţiunilor C.E.C. - S.A., putând verifica la sediul central, la sucursale şi agenţii orice acte, documente şi registre.
(2) Cenzorii iau parte la şedinţele consiliului de administraţie fãrã drept de vot.
(3) Este interzis cenzorilor sa comunice administratorilor în particular sau terţilor, în alte condiţii decât cele reglementate legal, date referitoare la operaţiunile C.E.C. - S.A., constatate cu ocazia exercitãrii mandatului lor.
ART. 30
Cenzorii vor trece într-un registru special deliberãrile lor, precum şi constatãrile fãcute în exercitarea mandatului lor.
CAP. 5
Dispoziţii finale
ART. 31
(1) Sumele depuse de persoanele fizice la C.E.C. - S.A. cu orice titlu, precum şi dobânzile şi câştigurile cuvenite pentru acestea sunt garantate de stat, iar dreptul de creanta asupra acestora este imprescriptibil.
(2) Titularii instrumentelor de economisire pot solicita în scris C.E.C. - S.A. introducerea de dispoziţii testamentare prin care sa indice persoanele cãrora sa li se elibereze, dupã deces, sumele dispuse prin acestea.
(3) Depunerile pentru care nu s-a solicitat introducerea de dispoziţii testamentare se elibereazã de cãtre C.E.C. - S.A. moştenitorilor legali şi testamentari.
(4) Depunerile populaţiei la C.E.C. - S.A. au caracter voluntar şi se primesc cu respectarea stricta a principiului liberului consimţãmânt al depunatorilor.
(5) Depunatori C.E.C. - S.A. (titulari ai instrumentelor de economisire) pot fi persoane fizice, rezidente sau/şi nerezidente.
(6) Depunerile se primesc în sume nelimitate, în lei sau în valuta, pe numele persoanei care le-a efectuat, pe numele altei persoane sau la purtãtor, conform reglementãrilor C.E.C. - S.A.
(7) Depunerile populaţiei la C.E.C. - S.A. pe instrumente de economisire pot îmbracã atât forma materializata (librete de economii, obligaţiuni, certificate de economii, de depunere şi altele similare), cat şi dematerializatã (conturi curente, conturi de depozit şi altele similare).
ART. 32
Este interzisã depunerea pe instrumente de economisire ale populaţiei a mijloacelor bãneşti aparţinând persoanelor juridice. În cazul încãlcãrii acestei prevederi, pentru sumele depuse nu se acorda dobânzi sau câştiguri, dupã caz.
ART. 33
(1) Operaţiunile efectuate de C.E.C. - S.A., numele depunatorilor şi ale titularilor depunerilor, sumele depuse şi orice alte date în legatura cu operaţiunile efectuate pe numele acestora sunt confidenţiale.
(2) Date informative privind operaţiunile titularilor de conturi, cu condiţia indicarii elementelor strict necesare identificarii acestora, se dau pe baza de cerere scrisã:
a) titularilor;
b) persoanelor indicate prin clauzele de împuternicire, pentru operaţiunile efectuate de acestea;
c) depunatorilor, numai pentru sumele depuse de aceştia pe numele altor titulari;
d) persoanelor împuternicite prin procura sau printr-o alta forma de împuternicire legalã, în limitele stabilite prin împuternicirea data de titular;
e) curatorilor, pentru titularii puşi sub curatela;
f) tutorilor, pentru titularii puşi sub interdicţie;
g) pãrinţilor şi tutorilor, pentru depunerile aparţinând titularilor minori;
h) persoanelor indicate în dispoziţia testamentarã, moştenitorilor legali sau testamentari, pe baza atestarii acestei calitãţi de cãtre organele competente, numai pentru soldul existent la data decesului titularului şi pentru operaţiunile ulterioare;
i) oricãror autoritãţi publice, în condiţiile legii.
ART. 34
(1) Mãsurile de indisponibilizare şi de executare a sumelor depuse se vor lua în condiţiile legii.
(2) Deblocarea sumelor indisponibilizate se poate face numai de organul care a dispus blocarea acestora sau de cãtre instanţele judecãtoreşti pe baza de hotãrâri executorii.
ART. 35
Contractele de credit C.E.C. - S.A. sunt titluri executorii.
ART. 36
C.E.C. - S.A. poate efectua tranzacţii cu imobile, necesare desfãşurãrii activitãţii sale şi pentru folosinta salariaţilor sãi, precum şi tranzacţii cu bunuri mobile şi imobile în executarea creanţelor, în condiţiile legii.
ART. 37
C.E.C. - S.A. va putea infiinta, cu aprobarea consiliului de administraţie, în condiţiile legii, o structura distinctã pentru formare profesionalã, ale carei organizare şi funcţionare vor fi reglementate distinct prin acte interne.
ART. 38
C.E.C. - S.A. poate edita publicaţii necesare activitãţii proprii.
ART. 39
Sucursalele şi agenţiile proprii îşi desfãşoarã activitatea pe baza Regulamentului de organizare şi funcţionare al Casei de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A., aprobat de consiliul de administraţie, a normelor metodologice şi a celorlalte acte interne date în aplicarea acestora.
ART. 40
Directorii sucursalelor reprezintã C.E.C. - S.A. în fata autoritãţilor publice, precum şi în relaţiile cu persoane juridice şi fizice, în legatura cu activitatea unitãţilor pe care le conduc, în limitele competentelor atribuite prin regulamentul de organizare şi funcţionare sau prin ordin ori mandat al preşedintelui.
ART. 41
C.E.C. - S.A. are marca proprie, înregistratã şi protejata, potrivit legii.
ART. 42
(1) Personalul C.E.C. - S.A. nu are dreptul de a folosi sau a dezvalui, nici în timpul activitãţii, nici dupã încetarea acesteia, fapte sau date care, devenite publice, ar dãuna intereselor ori prestigiului C.E.C. - S.A. sau vreunui client al acesteia.
(2) Prevederile de mai sus se aplica şi persoanelor care obţin informaţii de natura celor arãtate din rapoarte ori alte documente ale C.E.C. - S.A.
(3) Orice membru al Consiliului de administraţie al C.E.C. - S.A., precum şi toate persoanele care participa la activitatea acesteia sunt obligate sa pãstreze secretul profesional.
(4) Prevederile alin. (3) se aplica şi persoanelor care obţin, din activitatea de control şi supraveghere sau din rapoarte ori documente ale C.E.C. - S.A., informaţii privind activitatea acesteia.
ART. 43
Prezentul statut se completeazã cu dispoziţiile legale în materie şi poate fi modificat sau completat în condiţiile legii.
--------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: