Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 1.581 din 30 septembrie 2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei - INFLPR Bucuresti
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 19 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ART. 1 Se aprobã Regulamentul de organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei şi Radiaţiei - INFLPR Bucureşti, aflat în coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 2 Patrimoniul Institutului Naţional de CercetareDezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei şi Radiaţiei INFLPR Bucureşti, stabilit pe baza bilanţului contabil încheiat la data de 31 decembrie 2003, este de 49.491.959 mii lei, din care: imobilizãri corporale şi necorporale 34.242.644 mii lei şi active circulante 15.249.315 mii lei. ART. 3 Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 4 Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã sintagma "prevãzut în anexa nr. 2" din finalul art. 6, precum şi prevederile art. 4, ale art. 9, ale anexei nr. 1 "Structura organizatoricã" şi ale anexei nr. 2 "Regulamentul de organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei şi Radiaţiei - INFLPR Bucureşti" din <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.310/1996 privind înfiinţarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei şi Radiaţiei - INFLPR Bucureşti, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 330 din 9 decembrie 1996.
PRIM-MINISTRU ADRIAN NĂSTASE
Contrasemneazã: -------------- Ministrul educaţiei şi cercetãrii, Alexandru Athanasiu
Ministrul muncii, solidaritãţii sociale şi familiei, Dan Mircea Popescu
p. Ministrul finanţelor publice, Gheorghe Gherghina, secretar de stat
Bucureşti, 30 septembrie 2004. Nr. 1.581.
ANEXĂ
REGULAMENT de organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei şi Radiaţiei - INFLPR Bucureşti
CAP. I Dispoziţii generale
ART. 1 (1) Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei şi Radiaţiei - INFLPR Bucureşti, cu sediul în comuna Mãgurele, Str. Atomiştilor nr. 409, judeţul Ilfov, denumit în continuare institut naţional, este persoanã juridicã românã în coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, denumit în continuare minister coordonator. (2) Institutul naţional funcţioneazã pe bazã de gestiune economicã şi autonomie financiarã, calculeazã amortismente şi conduce evidenţa contabilã în regim economic şi îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 , cu modificãrile ulterioare, precum şi ale prezentului regulament. ART. 2 Institutul naţional contribuie, în principal, la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului specific, potrivit hotãrârii de înfiinţare, şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice stabilite prin programele naţionale de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã, precum şi în conformitate cu alte prevederi legale în vigoare.
CAP. II Obiectul de activitate
ART. 3 (1) Obiectul de activitate al institutului naţional cuprinde, în principal: A. Activitãţi de cercetare-dezvoltare: a) în cadrul Planului naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare: 1. cercetare fundamentalã de bazã şi orientatã, realizatã în scopul creşterii nivelului cunoştinţelor în urmãtoarele domenii ale fizicii: a) fizica laserilor; b) electronica cuanticã a solidului; c) fizica plasmei; d) fizica acceleratorilor de electroni; 2. cercetare fundamentalã de bazã şi orientatã, realizatã în scopul creşterii nivelului cunoştinţelor în urmãtoarele domenii ale fizicii spaţiului cosmic şi conexe privind: a) magnetosfera terestrã; b) interacţiile Soare-Pãmânt, vremea spaţialã şi protecţia planetarã; c) mediul interplanetar; d) sistemul Pãmânt-Lunã, planete şi corpuri mici din sistemul solar (atmosfere planetare şi stelare, surse de energie, deşeuri spaţiale); e) stelele şi Universul; f) astrofizica (compoziţia şi spectrele energetice ale radiaţiilor cosmice, centurile de radiaţii ale Pãmântului, efectele radiaţiilor cosmice); g) fizica teoreticã şi matematicã; h) cercetãrile de fizicã, experimentale şi teoretice, la sol; i) gravitaţia şi microgravitaţia; j) teledetecţia; k) tehnologiile spaţiale; l) ştiinţele materialelor în spaţiu; m) aplicaţiile spaţiale; n) cercetarea, proiectarea şi construcţia aparaturii pentru experimente spaţiale; 3. cercetare aplicativã de tip precompetitiv pentru realizarea de studii şi de cercetãri aplicative ce vizeazã: a) cercetarea şi elaborarea de tehnologii neconvenţionale cu fascicule laser, cu plasmã şi cu acceleratori de electroni; b) cercetarea, proiectarea şi realizarea de instalaţii şi de echipamente generatoare de radiaţii laser, plasmã şi fascicule de electroni acceleraţi; c) cercetarea, proiectarea şi realizarea de dispozitive, componente şi de aparaturã specificã de mãsurã şi control pentru instalaţiile şi echipamentele cu laseri, plasmã şi acceleratori de electroni; d) cercetarea, proiectarea şi realizarea de echipamente complexe cu laseri, plasmã, fascicule de electroni pentru aplicaţii la prelucrarea materialelor, tratamentul suprafeţelor, control nedistructiv, metrologie, procesãri cu plasmã, procesãri chimice, fotochimice şi iradieri tehnologice în urmãtoarele domenii: industrie, comunicaţii, medicinã, protecţia mediului, agriculturã etc.; e) promovarea activitãţilor de valorificare a cercetãrii prin transferul tehnologic al rezultatelor cercetãrii agenţilor economici cu capital de stat sau privat; f) standardizarea în domeniul laserilor; g) cercetarea, proiectarea şi construcţia aparaturii pentru experimente spaţiale; b) pentru alte activitãţi de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã: 1. cercetarea aplicativã şi/sau dezvoltarea tehnologicã pentru soluţionarea unor probleme concrete din domeniul de activitate şi din domenii conexe; 2. asistenţa tehnicã, transferul de tehnologii, elaborarea de studii de specialitate şi consultanţã, atestarea metrologicã şi eliberarea de certificate de calitate pentru beneficiari din ţarã şi din strãinãtate; 3. efectuarea de teste, probe şi mãsurãtori în vederea autorizãrii tehnice şi omologãrii aparaturii, instalaţiilor, sistemelor şi serviciilor din domeniile fizicii: fizica laserilor, electronica cuanticã a solidului, fizica plasmei, fizica acceleratorilor de electroni, fizica spaţiului cosmic, precum şi în domenii conexe; 4. expertizarea, analizarea şi serviciile specifice domeniului laserilor, plasmei, fasciculelor de electroni; 5. elaborarea programelor de cercetare-dezvoltare; 6. mãsurarea, încercarea şi certificarea calitãţii în domeniul laserilor şi al echipamentului cu laseri, plasmã şi acceleratori; 7. certificarea metrologicã a laserilor şi echipamentelor cu laseri, plasmã şi acceleratori; 8. stabilirea metodologiei de protecţie la radiaţia laser şi a proiectelor de norme de aplicare a acesteia; 9. expertizarea, analizarea şi serviciile specifice în domeniul laserilor şi echipamentelor cu laseri, plasmã şi acceleratori; c) pentru realizarea planurilor sectoriale şi a programelor-nucleu: 1. activitãţi contractuale pentru dezvoltarea strategiei domeniului laseri, plasmã, fascicule accelerate şi ştiinţe spaţiale în scopul creşterii eficienţei ştiinţifice a institutului naţional; 2. cercetãri fundamentale şi elaborarea de strategii, programe şi studii de diagnozã privind dezvoltarea domeniilor specifice institutului naţional; 3. activitãţi de coordonare a programului-nucleu al INFLPR-LAPLAS, constând în: a) cercetãri avansate de opticã şi fotonicã pentru dezvoltarea de surse laser, nanotehnologii şi nanomateriale, procesarea materialelor, ştiinţele vieţii şi mediu, optica neliniarã şi informaţionalã, metrologia; b) materiale active solide şi surse fotonice avansate; 4. cercetãri avansate de fizica şi tehnologia plasmei, privind: plasme fierbinţi şi fuziunea nuclearã, ingineria suprafeţelor şi depoluarea mediului; 5. cercetãri fundamentale şi aplicative ale descãrcãrilor în gaze şi proceselor plasmei pentru obţinerea materialelor şi suprafeţelor funcţionale, filmelor subţiri, surselor şi dispozitivelor cu plasme utile în aplicaţii tehnologice, mediu, biologie şi medicinã; 6. cercetãri în domeniul interacţiei electronilor acceleraţi şi a microundelor cu substanţã pentru dezvoltarea de aplicaţii în protecţia mediului, securitatea alimentarã, obţinerea de noi materiale; 7. cercetãri teoretice şi experimentale de fizicã spaţialã; d) în cadrul programelor internaţionale de cercetare- dezvoltare şi inovare: - participarea la programul CORINT pentru proiecte din PC 5, PC 6, COST, NATO, EUREKA, INCO COPERNICUS, ESA, NASA, AIEA, CERN, IUCN-Dubna şi altele, precum şi la proiecte dezvoltate în cadrul acordurilor interguvernamentale şi bilaterale. B. Activitãţi conexe activitãţii de cercetare-dezvoltare, desfãşurate în domeniul propriu de activitate, cu aprobarea ministerului coordonator şi cu avizul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare şi, dupã caz, cu autorizarea instituţiilor abilitate, constând în: a) participarea la elaborarea strategiei domeniului pentru realizarea de: 1. laseri şi aplicaţii în nanomateriale şi nanotehnologii; 2. aplicaţiile laserilor în ştiinţele vieţii/biofotonicã; 3. noi surse laser şi componente optice specifice; 4. plasma de fuziune şi plasma de temperaturã joasã; 5. fizica fasciculelor de electroni şi tehnologii adecvate de iradieri complexe dedicate aplicaţiilor în medicinã, biologie, conservarea şi protecţia mediului; 6. cercetãri de fizica spaţiului cosmic; b) formare şi specializare profesionalã: 1. desfãşurarea unor activitãţi de specializare şi perfecţionare în vederea formãrii unor specialişti în domeniile specifice institutului naţional; 2. formarea de cadre de cercetare şi de tehnicieni de înaltã calificare, necesare activitãţilor specifice institutului naţional; 3. activitãţi de pregãtire a personalului propriu şi a agenţilor economici în domeniile de activitate specifice institutului naţional şi în domenii conexe; 4. asigurarea coordonãrii lucrãrilor de absolvire a facultãţii, în condiţiile legii; c) consultanţã şi asistenţã de specialitate; d) propunerea pentru iniţierea proiectelor de acte normative în domeniu; e) activitãţi de investiţii în domeniul de activitate; f) marketing în domeniile laserilor, plasmei, acceleratorilor, aparaturii spaţiale şi în domenii conexe; g) efectuarea de teste, probe şi mãsurãri în vederea autorizãrii tehnice şi omologãrii aparaturii, instalaţiilor, sistemelor şi serviciilor din domeniile de activitate; h) organizarea de manifestãri ştiinţifice naţionale şi internaţionale specifice institutului naţional; i) activitãţi de documentare, editare şi tipãrire de materiale de specialitate, reviste, preprinturi, cãrţi, materiale publicitare; j) prestãri de servicii aferente obiectului sãu de activitate, în condiţiile legii; k) participare la realizarea transferului tehnologic: 1. promovarea activitãţilor de valorificare a cercetãrii prin transferul tehnologic al rezultatelor cercetãrii agenţilor economici cu capital de stat sau privat; 2. standardizarea în domeniul aparaturii spaţiale; l) execuţie de unicate şi serii mici, în cadrul activitãţii de microproducţie, ale aparaturii, echipamentelor, instalaţiilor şi dispozitivelor, precum şi elaborarea de softuri în domeniile de activitate specifice institutului naţional şi conexe; m) activitãţi de comerţ interior şi de import-export, aferente obiectului sãu de activitate, în condiţiile legii. (2) Obiectul de activitate al institutului naţional, conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificãrii activitãţilor din economia naţionalã - CAEN, cu modificãrile ulterioare, este constituit din urmãtoarele activitãţi: Domeniul principal de activitate 731 - cercetare-dezvoltare în ştiinţe fizice şi naturale Activitatea principalã 7310 - cercetare-dezvoltare în ştiinţe fizice şi naturale Activitãţi secundare 7311 - cercetare fundamentalã; 7312 - cercetare aplicativã; 7313 - dezvoltare experimentalã; 7221 - editare de programe; 7222 - consultanţã şi furnizare de alte produse software; 7230 - prelucrarea informaticã a datelor; 7240 - activitãţi legate de bazele de date; 7260 - alte activitãţi legate de informaticã; 9251 - activitãţi ale bibliotecilor şi arhivelor; 2211 - editarea cãrţilor; 2213 - editarea revistelor şi periodicelor; 7430 - activitãţi de testãri şi analize tehnice; 3320 - producţia de aparaturã şi instrumente de mãsurã, verificare şi control (cu excepţia echipamentelor de mãsurã, reglare şi control pentru procesele industriale); 3330 - execuţia de echipamente de mãsurã, reglare şi control pentru procesele industriale; 7484 - alte activitãţi de servicii prestate în principal întreprinderilor; 5186 - comerţ cu ridicata cu alte componente şi echipamente electronice - organizarea de manifestãri ştiinţifice naţionale şi internaţionale specifice institutului. (3) În cadrul obiectului sãu de activitate, institutul naţional poate colabora şi la realizarea unor activitãţi de cercetare-dezvoltare privind domeniile strategice şi de apãrare naţionalã sau poate desfãşura şi alte activitãţi conexe, cu aprobarea autoritãţii de stat pentru cercetaredezvoltare.
CAP. III Patrimoniul
ART. 4 (1) Patrimoniul institutului naţional, stabilit pe baza situaţiilor financiare anuale la data de 31 decembrie 2003, este de 49.491.959 mii lei, din care: imobilizãri corporale şi necorporale 34.242.644 mii lei şi active circulante 15.249.315 mii lei. Din acesta patrimoniul Institutului de Ştiinţe Spaţiale - I.S.S. este în valoare de 6.753.967 mii lei, din care imobilizãri corporale şi necorporale în valoare de 4.593.515 mii lei şi active circulante 2.160.451 mii lei. (2) Institutul naţional administreazã cu diligenţa unui bun proprietar bunuri proprietate publicã şi privatã a statului, precum şi bunuri proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile proprietate publicã şi privatã a statului, administrate de institutul naţional, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii, dupã caz, se înregistreazã distinct în patrimoniul acestuia. (3) Rezultatele cercetãrilor concretizate în active corporale sau necorporale, obţinute în baza derulãrii unor contracte finanţate din fonduri publice, aparţin institutului naţional, în calitate de persoanã juridicã executantã, şi ordonatorului principal de credite, în egalã mãsurã, dacã prin contract nu s-au stabilit alte clauze. (4) Administrarea, înregistrarea în evidenţa contabilã a institutului naţional, precum şi înstrãinarea, închirierea sau concesionarea şi casarea rezultatelor cercetãrilor obţinute în baza derulãrii unui contract finanţat din fonduri publice se fac potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 . (5) În exercitarea drepturilor sale, institutul naţional posedã şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul sãu şi, dupã caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizãrii obiectului sãu de activitate. (6) Institutul naţional poate efectua prestãri de servicii, activitãţi de producţie sau de comerţ în mod direct şi prin asociere în participaţiune, în scopul stimulãrii valorificãrii rezultatelor cercetãrii, cu aprobarea autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. (7) Patrimoniul institutului naţional poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare.
CAP. IV Structura organizatoricã şi funcţionalã
ART. 5 (1) Institutul naţional are în cadrul structurii sale o filialã cu personalitate juridicã. Aceasta este Institutul de Ştiinţe Spaţiale - I.S.S., cu sediul în comuna Mãgurele, Str. Atomiştilor nr. 409, judeţul Ilfov. Pentru domeniile proprii de activitate, Institutul de Ştiinţe Spaţiale I.S.S. are autonomie de reprezentare internã şi externã. (2) Structura organizatoricã a institutului se aprobã prin ordin al conducãtorului autoritãţii de stat pentru cercetaredezvoltare. (3) În funcţie de specificul activitãţii, prin decizie a directorului general, cu aprobarea consiliului de administraţie, se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare proprii ori în colaborare cu alte unitãţi din ţarã sau din strãinãtate.
CAP. V Organele de conducere
ART. 6 Conducerea institutului naţional este asiguratã de: a) consiliul de administraţie; b) comitetul de direcţie; c) directorul general. ART. 7 Orientarea şi coordonarea activitãţii tehnicoştiinţifice din institutul naţional sunt asigurate de consiliul ştiinţific. ART. 8 (1) Relaţiile dintre subunitãţile aflate în structura institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii sunt stabilite de directorul general, care poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului naţional, cu avizul consiliului de administraţie. (2) Conducãtorii subunitãţilor din structura institutului naţional rãspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilitãţilor şi competenţelor încredinţate de aceştia sau aferente domeniilor proprii de activitate. Consiliul de administraţie ART. 9 (1) Consiliul de administraţie este format din 7 membri, cetãţeni români, numiţi prin ordin al ministrului coordonator, cu avizul autoritãţii de stat pentru cercetaredezvoltare, la propunerea conducerii autoritãţii de la care aceştia provin, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit. (2) Din consiliul de administraţie fac parte în mod obligatoriu: a) directorul general al institutului naţional, care este preşedintele consiliului de administraţie; b) preşedintele consiliului ştiinţific al institutului naţional; c) un reprezentant al autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare; d) un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice; e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei; f) doi specialişti din domeniu, propuşi de ministerul coordonator. (3) Revocarea membrilor consiliului de administraţie se face de acelaşi organ care a fãcut numirea, în caz de abateri sau de nerespectare a îndatoririlor ce le revin. ART. 10 (1) Membrii consiliului de administraţie îşi pãstreazã calitatea de angajat la instituţia sau la unitatea de la care provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile ce derivã din aceastã calitate. (2) Pentru activitatea desfãşuratã în calitatea de membru al consiliului de administraţie, aceştia beneficiazã de o indemnizaţie lunarã stabilitã de consiliul de administraţie, dar nu mai mult de 20% din salariul de bazã al directorului general al institutului naţional. (3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administraţie nu pot face parte din mai mult de douã consilii de administraţie ale institutelor naţionale şi nu pot participa în aceeaşi calitate la alte unitãţi cu care institutul naţional are relaţii contractuale sau interese concurente. (4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal, soţul/soţia ori rudele pânã la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi la alte unitãţi cu acelaşi profil sau cu care institutul se aflã în relaţii comerciale directe. ART. 11 (1) Consiliul de administraţie are, în principal, urmãtoarele atribuţii: a) aprobã, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului naţional, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în concordanţã cu strategia generalã a domeniului propriu de activitate; b) propune modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunitãţi din structura acestuia; c) analizeazã şi avizeazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, care se depune la ministerul coordonator în vederea aprobãrii conform reglementãrilor legale; d) analizeazã şi avizeazã situaţiile financiare anuale, pe care le supune spre aprobare ministerului coordonator şi aprobã raportul de gestiune asupra activitãţii desfãşurate de institutul naţional în anul precedent; e) analizeazã realizarea criteriilor de performanţã şi raportarea trimestrialã privind activitatea realizatã de institutul naţional şi aprobã mãsuri pentru desfãşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli; f) analizeazã, aprobã sau, dupã caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmeazã a fi realizate de institutul naţional; g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum şi concesionarea sau închirierea unor bunuri din patrimoniul institutului naţional, în condiţiile legii; h) aprobã valorificarea bunurilor proprii dobândite, cu respectarea prevederilor legale; i) aprobã volumul creditelor bancare prevãzute la art. 32 şi stabileşte modul de rambursare a acestora; j) aprobã utilizarea disponibilitãţilor în valutã, altele decât cele realizate prin contracte şi comenzi economice; k) aprobã mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncã; l) aprobã criteriile şi comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul institutului naţional. (2) Consiliul de administraţie exercitã orice alte atribuţii stabilite, potrivit prevederilor legale. ART. 12 Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, avizat de ministerul coordonator. Acesta hotãrãşte în problemele privind activitatea institutului naţional, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe. ART. 13 (1) Consiliul de administraţie se întruneşte de regulã o datã pe lunã sau ori de câte ori interesele institutului naţional o cer, la convocarea preşedintelui sau, dupã caz, a vicepreşedintelui, precum şi la solicitarea unei treimi din numãrul membrilor consiliului de administraţie. (2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de cãtre preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de cãtre vicepreşedintele ales de membrii acestuia. ART. 14 (1) Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea în prezenţa a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor sãi. Dacã nu este îndeplinitã aceastã condiţie, şedinţa consiliului de administraţie poate fi reprogramatã într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi. (2) Hotãrârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumãtate plus unu din numãrul total al membrilor. ART. 15 La şedinţele consiliului de administraţie participã, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional. ART. 16 Pentru luarea unor decizii vizând probleme complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analizã consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remuneratã conform prevederilor legale. ART. 17 (1) Membrii consiliului de administraţie sunt rãspunzãtori, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin şi rãspund solidar pentru gestionarea patrimoniului institutului naţional. (2) Membrii consiliului de administraţie care s-au abţinut ori s-au împotrivit luãrii unei decizii ce s-a dovedit pãgubitoare pentru institutul naţional nu rãspund dacã au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi dacã au anunţat în scris despre aceasta ministerul coordonator. (3) Membrii consiliului de administraţie care nu respectã prevederile art. 10 alin. (3) şi (4) rãspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului naţional ca urmare a acestui fapt. ART. 18 În primul trimestru al fiecãrui an consiliul de administraţie prezintã ministerului coordonator un raport asupra activitãţii desfãşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs. ART. 19 Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de institutul naţional. Atribuţiile secretariatului sunt prevãzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie. Comitetul de direcţie ART. 20 (1) Conducerea operativã a institutului naţional este asiguratã de un comitet de direcţie compus din directorul general, directorul adjunct ştiinţific, directorul Institutului de Ştiinţe Spaţiale - I.S.S. şi conducãtorii principalelor compartimente din structura organizatoricã a institutului naţional. (2) La şedinţele comitetului de direcţie participã, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional. ART. 21 (1) Comitetul de direcţie exercitã atribuţii şi are rãspunderi în limita competenţelor propuse de directorul general şi aprobate de consiliul de administraţie. (2) Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din: a) strategia programelor de dezvoltare a institutului naţional; b) programul anual de cercetare-dezvoltare; c) bugetul de venituri şi cheltuieli; d) programul de investiţii; e) sistemul de asigurare a calitãţii; f) alte obligaţii. ART. 22 Comitetul de direcţie se întruneşte decadal şi ori de câte ori interesele institutului naţional o impun. ART. 23 (1) La nivelul Institutului de Ştiinţe Spaţiale I.S.S. se organizeazã şi funcţioneazã comitetul de conducere, care îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare aprobat de Consiliul de administraţie al institutului naţional şi este prezidat de directorul subunitãţii respective. (2) Comitetul de conducere al Institutului de Ştiinţe Spaţiale - I.S.S. exercitã atribuţii şi are rãspunderi în limita competenţelor stabilite de directorul general al institutului naţional şi aprobate de consiliul de administraţie. Directorul general ART. 24 (1) Activitatea curentã a institutului naţional este condusã de directorul general, numit pentru o perioadã de 4 ani pe baza rezultatelor concursului organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, în funcţie de performanţele realizate, numirea directorului general poate fi prelungitã pentru o perioadã de cel mult 4 ani. (2) Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general se fac prin ordin al ministrului coordonator. ART. 25 Directorul general are, în principal, urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi: a) reprezintã, personal sau prin delegat, interesele institutului naţional în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenţi economici, precum şi cu persoane fizice din ţarã şi din strãinãtate; b) stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile la nivelul departamentelor institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii, cu avizul consiliului de administraţie; c) propune consiliului de administraţie modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional; d) numeşte directorii şi conducãtorii compartimentelor din structura organizatoricã a institutului naţional, în urma concursului organizat pe baza criteriilor propuse de comitetul de direcţie, şi îi revocã, dupã caz, cu avizul consiliului de administraţie; e) angajeazã şi concediazã personalul institutului naţional, conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv de muncã; f) asigurã negocierea contractului colectiv de muncã la nivelul institutului naţional şi a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de direcţie; aprobã salariile rezultate din negocierea directã; g) rãspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; h) adoptã mãsuri şi urmãreşte realizarea operaţiunilor de comerţ interior şi de import-export, prin compartimentele proprii specializate; i) analizeazã lunar stadiul valorificãrii rezultatelor cercetãrii, inclusiv activitatea compartimentului de marketing; j) este ordonator de credite pentru sumele alocate institutului naţional de la bugetul de stat; k) poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului naţional; l) exercitã orice alte atribuţii ce îi sunt delegate de consiliul de administraţie. Consiliul ştiinţific ART. 26 (1) Consiliul ştiinţific este format din minimum 5 membri, reprezentând principalele compartimente din cadrul institutului naţional care desfãşoarã activitãţi de cercetare-dezvoltare. (2) Consiliul ştiinţific este alcãtuit din cercetãtori cu realizãri deosebite în domeniu, salariaţi ai institutului naţional, aleşi pe 4 ani prin vot secret de cãtre cadrele cu studii superioare din institutul naţional. (3) Din consiliul ştiinţific fac parte, de drept, directorul general şi directorul ştiinţific al institutului naţional. (4) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi de un vicepreşedinte, aleşi prin vot secret de cãtre membrii consiliului ştiinţific. (5) Consiliul ştiinţific se organizeazã şi funcţioneazã în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administraţie. ART. 27 Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt urmãtoarele: a) participã la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitãţii de cercetare-dezvoltare a domeniului şi la elaborarea planurilor proprii de cercetare-dezvoltare; b) analizeazã, avizeazã şi urmãreşte realizarea lucrãrilor de cercetare ştiinţificã; c) propune spre aprobare consiliului de administraţie programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al institutului naţional; d) avizeazã hotãrârile consiliului de administraţie care implicã politica de cercetare a institutului naţional şi a ramurii; e) propune mãsuri pentru perfecţionarea profesionalã şi pentru încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale; f) organizeazã şi coordoneazã desfãşurarea manifestãrilor cu caracter ştiinţific; g) avizeazã acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific; h) avizeazã acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în ţarã şi în strãinãtate.
CAP. VI Bugetul de venituri şi cheltuieli şi execuţia acestuia. Relaţii financiare
ART. 28 (1) Institutul naţional întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, situaţii financiare anuale, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice. (2) Situaţiile financiare anuale se aprobã de cãtre ministerul coordonator, în condiţiile legii. ART. 29 (1) Veniturile şi cheltuielile institutului naţional se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar. (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte pe baza indicatorilor de performanţã stabiliţi de ministerul coordonator şi se aprobã prin ordin al ministrului coordonator, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi Familiei. ART. 30 Institutul naţional determinã anual volumul de venituri de realizat şi de cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programatã. ART. 31 (1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementãrilor legale şi prevederilor contractului colectiv de muncã, în limita fondului total destinat plãţii salariilor, prevãzut în bugetul de venituri şi cheltuieli stabilit potrivit legii. (2) Salariul de bazã al directorului general se stabileşte prin ordin al conducãtorului autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, potrivit reglementãrilor legale în vigoare. ART. 32 (1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care în cursul unui an resursele financiare ale institutului naţional nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite bancare în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent. (2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectueazã cu aprobarea ministerului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor Publice. ART. 33 (1) Institutul naţional hotãrãşte cu privire la investiţiile ce urmeazã a fi realizate, potrivit obiectului sãu de activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii şi din credite bancare, precum şi din surse bugetare, prin ministerul coordonator, potrivit legii. (2) Ministerul coordonator va cuprinde în bugetul sãu de venituri şi cheltuieli fondurile necesare realizãrii unor investiţii, dotãri, achiziţionãrii de aparaturã, echipamente şi instalaţii pentru institutul naţional. (3) Execuţia investiţiilor prevãzute la alin. (1) şi (2) se adjudecã potrivit legii. ART. 34 (1) Operaţiunile de încasãri şi plãţi ale institutului naţional se efectueazã prin conturi deschise la bãnci comerciale şi unitãţi de trezorerie cu sediul în România. (2) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de încasãri şi plãţi în lei şi în valutã, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casã şi a normativelor de disciplinã financiar-valutare stabilite prin actele normative în vigoare. (3) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de comerţ exterior, aferente obiectului sãu de activitate, potrivit legii. Operaţiunile de încasãri şi plãţi cu strãinãtatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unitãţile bancare specializate cu sediul în România. ART. 35 Institutul naţional îşi va organiza controlul financiar preventiv propriu şi auditul financiar, potrivit legii.
CAP. VII Reglementarea litigiilor
ART. 36 Litigiile institutului naţional cu persoane fizice sau cu persoane juridice, nesoluţionate pe cale amiabilã, sunt supuse spre rezolvare instanţelor judecãtoreşti române de drept comun.
CAP. VIII Dispoziţii finale
ART. 37 Modificãrile şi completãrile regulamentului de organizare şi funcţionare a institutului naţional se pot face la propunerea consiliului de administraţie, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. ART. 38 Statutul de institut naţional se reînnoieşte periodic prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului de activitate al institutului naţional.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email