Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.559 din 23 septembrie 2004  privind procedura de omologare a produselor de protectie a plantelor in vederea plasarii pe piata si a utilizarii lor pe teritoriul Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.559 din 23 septembrie 2004 privind procedura de omologare a produselor de protectie a plantelor in vederea plasarii pe piata si a utilizarii lor pe teritoriul Romaniei

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 955 din 19 octombrie 2004
HOTĂ?RÂRE nr. 1.559 din 23 septembrie 2004
privind procedura de omologare a produselor de protecţie a plantelor în vederea plasarii pe piata şi a utilizãrii lor pe teritoriul României
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 955 din 19 octombrie 2004


În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Procedura de omologare a produselor de protecţie a plantelor în vederea plasarii pe piata şi a utilizãrii lor pe teritoriul României se stabileşte potrivit prevederilor prezentei hotãrâri.
ART. 2
Pe teritoriul României sunt plasate pe piata şi se utilizeazã produse de protecţie a plantelor omologate de cãtre Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor.
ART. 3
Termenii de specialitate în înţelesul prezentei hotãrâri sunt definiţi astfel:
a) produse de protecţie a plantelor - substanţe active şi preparate conţinând una sau mai multe substanţe active care sunt prezentate în forma în care sunt livrate utilizatorului şi sunt destinate pentru:
1. protecţia plantelor sau produselor vegetale impotriva tuturor organismelor dãunãtoare ori prevenirea acţiunii acestor organisme;
2. exercitarea unei acţiuni asupra proceselor vitale ale plantelor, alta decât o acţiune nutritiva;
3. asigurarea conservãrii produselor vegetale în mãsura în care aceste substanţe sau produse nu fac obiectul altor reglementãri legale privind agenţii de conservare;
4. distrugerea plantelor nedorite;
5. distrugerea unor pãrţi ale plantelor, oprirea sau prevenirea unei cresteri nedorite a plantelor;
b) preparate - amestecuri solide ori lichide, compuse din doua sau mai multe substanţe din care cel puţin una este o substanta activa destinatã utilizãrii ca produs de protecţie a plantelor;
c) substanţe - elemente chimice şi compusii lor, asa cum apar în stare naturala sau obţinute printr-un proces de fabricaţie, inclusiv orice impuritate care rezulta din acesta;
d) substanţe active - substanţe sau microorganisme, incluzând virusii, care exercita o acţiune generalã ori specifica asupra organismelor dãunãtoare sau asupra plantelor, pãrţilor vii ale acestora ori asupra produselor vegetale;
e) condiţionare - operaţie prin care substanta activa se prelucreaza sub forma de produs comercial, şi anume: pulberi de prafuit, pulberi pentru tratarea seminţelor, pulberi umectabile, emulsii, suspensii, soluţii, granule şi altele asemenea, prin adãugarea unor componente organice sau anorganice cu rol diluant ori adjuvant;
f) comercializare - ansamblul de activitãţi autorizate pentru promovarea comercialã a produselor, inclusiv publicitatea, relaţiile publice şi serviciile de informare, distribuire şi vânzare pe piata interna sau externa;
g) plasarea pe piata - orice introducere pe teritoriul României, cu titlu oneros sau gratuit, a produselor de protecţie a plantelor, alta decât cea în vederea depozitarii şi expedierii ulterioare în afarã teritoriului României sau a eliminãrii lor. Importul unui produs de protecţie a plantelor pe teritoriul României constituie o introducere pe piata în sensul prezentei hotãrâri;
h) omologare - procedura prin care Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor, în urma unei solicitãri, aproba plasarea pe piata şi utilizarea unui produs de protecţie a plantelor pe teritoriul României;
i) certificat de omologare - act oficial care atesta ca un produs de protecţie a plantelor este aprobat pentru plasarea pe piata şi utilizare pe teritoriul României;
j) deţinãtorul omologãrii - orice persoana care deţine omologarea pentru plasarea pe piata şi utilizarea unui produs de protecţie a plantelor;
k) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor - reprezintã autoritatea nationala desemnatã pentru omologarea produselor de protecţie a plantelor;
l) Secretariatul tehnic al Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor - organismul executiv de lucru al Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor;
m) plante - plante vii, respectiv pãrţile vii ale acestora, inclusiv fructele proaspete şi seminţele;
n) produse vegetale - produse de origine vegetala neprelucrate sau care au suferit o prelucrare simpla, şi anume: uscare, stoarcere, macinare, atâta vreme cat nu este vorba de plante ca cele definite la lit. m);
o) organisme dãunãtoare - daunatori ai plantelor sau produselor vegetale care aparţin regnului animal sau vegetal, precum şi virusi, bacterii şi micoplasme şi alţi patogeni;
p) animale - animale aparţinând speciilor hranite şi deţinute sau consumate în mod normal de om;
q) reziduuri - una sau mai multe substanţe prezente în ori pe plante sau produse vegetale, în produse comestibile de origine animala sau în alta componenta a mediului şi care rezulta din utilizarea produselor de protecţie a plantelor, inclusiv metabolitii acestora şi produsii de degradare sau reactie;
r) mediu - apa, aer, sol, fauna şi flora salbatica, precum şi toate interdependentele dintre ele sau între ele şi orice organism viu;
s) combaterea integrata - aplicarea raţionalã a unei combinatii de mãsuri biologice, biotehnologice, chimice, culturale sau de ameliorare a plantelor, în care folosirea produselor chimice de protecţie a plantelor este limitatã la strictul necesar pentru a se menţine prezenta organismelor dãunãtoare sub nivelul de la care se înregistreazã daune sau pierderi economice inacceptabile;
t) notificarea unei substanţe active - procedura prin care persoana interesatã solicita includerea unei substanţe active în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã.
ART. 4
(1) Se permit plasarea pe piata şi utilizarea pe teritoriul României a produselor de protecţie a plantelor omologate de cãtre Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor, cu excepţia utilizarilor prevãzute la art. 26.
(2) Produsele de protecţie a plantelor care nu sunt omologate pentru utilizare pe teritoriul României pot fi produse, depozitate temporar şi pot tranzita teritoriul României în vederea comercializãrii în statele membre ale Uniunii Europene, cu condiţia ca acestea sa fie omologate în unul dintre statele membre respective şi sa fie supuse cerinţelor de inspecţie prevãzute de autoritatea competenta din România în vederea realizãrii prevederilor alin. (1).
(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor impune ca produsele de protecţie a plantelor sa fie utilizate potrivit art. 9, respectându-se principiile de buna practica fitosanitara şi principiile de combatere integrata. Condiţiile prevãzute la art. 9 trebuie sa fie specificate pe eticheta.
(4) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor interzice plasarea pe piata a substanţelor active dacã acestea nu sunt clasificate, ambalate şi etichetate conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 490/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase.
(5) Produsele neomologate pot fi testate şi utilizate în scopuri ştiinţifice şi experimentale numai cu acordul Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor, avându-se în vedere prevederile art. 26.

CAP. II
Procedura de omologare

SECŢIUNEA 1
Autoritatea nationala desemnatã pentru omologarea produselor de protecţie a plantelor

ART. 5
(1) Se înfiinţeazã Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor, organism independent, fãrã personalitate juridicã, care funcţioneazã în cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale şi care reprezintã autoritatea desemnatã pentru omologarea produselor de protecţie a plantelor pe teritoriul României.
(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor se compune din reprezentanţi ai autoritãţilor publice centrale cu atribuţii în domeniul protecţiei plantelor, reprezentanţi ai institutelor de cercetare şi universitatilor, persoane cu pregãtire în domeniul produselor de protecţie a plantelor pentru specialitatile: proprietãţi fizico-chimice şi metode analitice, toxicologie, reziduuri, ecotoxicologie, comportarea în mediu şi eficacitate.
(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor are un preşedinte, 3 vicepreşedinţi, un secretar şi un numãr egal de membri pentru fiecare specialitate prevãzutã la alin. (2).
ART. 6
Structura Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor, atribuţiile, modul de organizare şi procedura de lucru ale acesteia se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor. Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor, precum şi componenta nominalã a Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor se aproba prin ordin comun al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, ministrului sãnãtãţii şi al ministrului mediului şi gospodãririi apelor, în termen de 180 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri.
ART. 7
(1) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor are, ca organism executiv, un secretariat tehnic care va funcţiona în cadrul Serviciului de omologare a produselor de protecţie a plantelor din cadrul Direcţiei fitosanitare din Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale.
(2) Şeful Serviciului de omologare a produselor de protecţie a plantelor este şi secretarul Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor.

SECŢIUNEA a 2-a
Criterii privind procedura de omologare

ART. 8
Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor omologheaza produsele de protecţie a plantelor, care conţin substantele active prevãzute în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã.
ART. 9
(1) Un produs de protecţie a plantelor poate fi omologat în conformitate cu principiile uniforme de omologare, dacã:
a) din evaluarea dosarelor produselor de protecţie a plantelor reiese ca în condiţii normale de utilizare prezintã urmãtoarele caracteristici:
1. este eficient;
2. nu are efecte inacceptabile asupra dezvoltãrii plantelor sau asupra calitãţii produselor vegetale;
3. nu provoacã suferinţe şi dureri inutile la vertebratele de combatut;
4. nu are efect nociv direct sau indirect asupra sãnãtãţii oamenilor ori a animalelor, de exemplu prin apa potabilã, alimente şi furaje, sau asupra apei freatice;
5. nu are o influenta inacceptabila asupra mediului înconjurãtor, avându-se în vedere urmãtoarele considerente: distribuţia sa în mediu, în special în ceea ce priveşte contaminarea apelor, inclusiv apele potabile şi freatice, şi efectul asupra speciilor netinta;
b) natura şi conţinutul substanţelor sale active şi, dacã este cazul, ale impuritatilor şi coformulantilor semnificativi din punct de vedere toxicologic şi ecotoxicologic pot fi determinate cu ajutorul unor metode adecvate;
c) reziduurile provenite din utilizarile autorizate şi care sunt semnificative din punct de vedere toxicologic sau ecologic pot fi determinate cu ajutorul metodelor adecvate utilizate în mod curent;
d) proprietãţile sale fizico-chimice au fost determinate şi considerate acceptabile pentru o utilizare şi depozitare adecvatã a produsului;
e) limitele maxime de reziduuri în produsele agricole au fost stabilite provizoriu de cãtre Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor, care le comunica Comisiei Europene potrivit art. 27. Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor permite introducerea pe teritoriul României a produselor care conţin reziduuri de pesticide, dacã conţinutul acestora nu depãşeşte limitele maxime provizorii stabilite. Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor trebuie sa se asigure ca, prin aplicarea condiţiilor de omologare, aceste limite maxime admise nu sunt depasite.
(2) Omologarea trebuie sa stipuleze cerinţele referitoare la plasarea pe piata şi la utilizarea produsului sau cel puţin cele care asigura respectarea prevederilor alin. (1) lit. a).
(3) Prevederile alin. (1) se realizeazã prin efectuarea de teste şi analize oficiale sau recunoscute oficial, în condiţii agricole, fitosanitare şi de mediu adecvate folosirii produsului de protecţie a plantelor respectiv şi reprezentative pentru elementele preponderente din locurile în care produsul urmeazã sa fie folosit pe teritoriul României.
ART. 10
Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor omologheaza un produs numai dacã solicitantul face dovada achitãrii integrale a tarifelor şi obligaţiilor financiare care îi revin pe parcursul derulãrii procedurii de omologare.
ART. 11
Omologarea este acordatã pe o perioada de 10 ani, cu posibilitatea reînnoirii de cãtre Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor, dupã ce se verifica dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la art. 9 alin. (1).
ART. 12
Cererea de reinnoire a omologãrii trebuie adresatã Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor cu 12 luni înainte de expirarea termenului de valabilitate prevãzut la art. 11.
ART. 13
Omologarea unui produs de protecţie a plantelor poate fi revizuitã în orice moment, dacã nu mai sunt satisfacute cerinţele de omologare prevãzute la art. 9 alin. (1); în acest caz Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor poate cere deţinãtorului omologãrii sau partii cãreia i-a fost acordatã o extindere a domeniului de utilizare, în conformitate cu art. 20, sa furnizeze date suplimentare, necesare pentru revizuire. Omologarea poate fi menţinutã pe durata efectuãrii revizuirii şi a furnizarii informaţiilor suplimentare.
ART. 14
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 8, precum şi în situaţii particulare, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor poate omologa, pentru o perioada care nu depãşeşte 120 de zile, plasarea pe piata a unor produse de protecţie a plantelor care nu respecta prevederile art. 9, în vederea unei utilizãri limitate şi controlate, dacã aceasta este necesarã în urma apariţiei unui pericol neprevãzut care nu poate fi controlat prin alte metode.
(2) Pana la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor va stabili, fãrã întârziere, dacã şi în ce condiţii mãsura luatã poate fi prelungitã pentru o perioada determinata, poate fi repetatã sau anulatã.
(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor este obligatã sa informeze imediat statele membre ale Uniunii Europene şi Comisia Europeanã despre mãsura luatã potrivit alin. (1).
ART. 15
(1) Omologarea poate fi anulatã, cu respectarea prevederilor art. 23 şi 24, dacã se constata ca nu sunt sau nu mai sunt îndeplinite condiţiile cerute pentru obţinerea sa ori dacã solicitantul, pentru a obţine omologarea, a depus la Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor documente false sau inexacte cu privire la produs, care, dacã ar fi fost cunoscute, ar fi condus la neacordarea omologãrii pentru produsul de protecţie a plantelor respectiv.
(2) Omologarea se modifica dacã se stabileşte ca, pe baza noilor cunoştinţe ştiinţifice şi tehnice disponibile, modul de utilizare şi cantitãţile de produse utilizate se pot modifica.
(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor retrage omologarea dacã au fost furnizate indicaţii false sau inselatoare privind datele pe baza cãrora aceasta a fost acordatã.
(4) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor poate anula sau modifica omologarea la cererea deţinãtorului acesteia, care va motiva în scris aceasta solicitare. Omologarea poate fi modificatã numai în cazul în care se stabileşte ca sunt îndeplinite în continuare cerinţele de omologare prevãzute la art. 9 alin. (1).
ART. 16
Dupã retragerea unei omologari, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor trebuie sa informeze deţinãtorul omologãrii despre decizia luatã şi poate acorda o perioada de graţie pentru comercializarea, utilizarea, depozitarea şi distrugerea stocurilor de produse de protecţie a plantelor, existente la momentul retragerii omologãrii. Durata perioadei de graţie se stabileşte în raport cu motivul retragerii, precum şi cu respectarea dispoziţiilor legale privind interzicerea utilizãrii pe teritoriul României a produselor de uz fitosanitar conţinând anumite substanţe active.

SECŢIUNEA a 3-a
Condiţii privind cererea de omologare

ART. 17
Omologarea este solicitatã de cãtre sau în numele persoanei responsabile pentru prima plasare pe piata pe teritoriul României a unui produs de protecţie a plantelor.
ART. 18
(1) O persoana care nu are rezidenţã şi nu desfãşoarã activitãţi comerciale în România poate solicita omologarea doar prin intermediul unui reprezentant care are rezidenţã sau reprezentanta de afaceri în România. Aceasta persoana trebuie sa fie autorizata sa-l reprezinte în procedura de omologare.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica statelor membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European.
(3) De la data aderãrii României la Uniunea Europeanã fiecare solicitant trebuie sa aibã un birou permanent în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene.
ART. 19
Solicitantul omologãrii trebuie sa punã la dispoziţie, o data cu cererea de omologare, urmãtoarele:
a) un dosar pentru produsul de protecţie a plantelor, care sa cuprindã toate testele necesare pentru evaluare în vederea omologãrii;
b) un dosar pentru fiecare substanta activa continuta în produsul de protecţie a plantelor, care sa cuprindã toate testele necesare pentru evaluare în vederea omologãrii.
ART. 20
(1) Autoritãţile sau institutele ştiinţifice de cercetare, care acţioneazã în domeniul agricol, organizaţiile agricole şi utilizatorii profesionali pot cere o extindere a domeniului de aplicare a unui produs de protecţie a plantelor deja omologat în România, în alte scopuri decât cele pentru care s-a acordat omologarea.
(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor poate acorda o extindere a domeniului de aplicare a unui produs de protecţie a plantelor omologat, atunci când exista un interes public, dacã:
a) documentele şi informaţiile destinate justificarii extinderii domeniului de aplicare au fost furnizate de cãtre solicitanti;
b) se constata ca sunt îndeplinite condiţiile prevãzute în art. 9 alin. (1) lit. a) pct. 3-5;
c) utilizarea vizata prezintã un caracter minor;
d) se asigura o informare completa şi specifica a utilizatorilor privind modul de folosire prin indicaţii complementare pe eticheta sau printr-o publicaţie oficialã.
ART. 21
(1) Cererile de omologare sunt redactate în limba romana, iar documentele anexate la cerere sunt redactate în limba romana sau în limba engleza.
(2) Solicitantii omologãrii furnizeazã probe din produsul formulat şi din ingredientii acestuia.
(3) Secretariatul tehnic al Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor analizeazã toate cererile de omologare care îi sunt prezentate.
(4) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor este obligatã sa asigure întocmirea unui dosar pentru fiecare cerere şi fiecare dosar va conţine cel puţin o copie a cererii, o lista a deciziilor administrative privind cererea, precum şi indicaţiile şi documentele prevãzute la art. 19, împreunã cu un rezumat al acestora din urma.
(5) La cerere, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor va pune la dispoziţie statelor membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene dosarele prevãzute la alin. (4) şi le va furniza acestora toate informaţiile solicitate.
ART. 22
(1) Deţinãtorul unei omologari sau cei cãrora le-a fost acordatã o extindere a domeniului de aplicare, potrivit art. 20, sunt obligaţi sa comunice imediat Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor toate informaţiile noi privind efectele periculoase potenţiale ale unui produs de protecţie a plantelor sau ale reziduurilor unei substanţe active asupra sãnãtãţii oamenilor ori a animalelor sau asupra apelor freatice ori privind efectele periculoase potenţiale asupra mediului.
(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor are obligaţia sa comunice imediat aceste informaţii statelor membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene.

CAP. III
Recunoaşterea reciprocã a omologarilor

ART. 23
(1) La cererea solicitantului, însoţitã de acte care justifica elementele de comparabilitate invocate, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor, cãreia îi este prezentatã o cerere de omologare a unui produs de protecţie a plantelor deja omologat într-un stat membru al Uniunii Europene, are obligaţia:
a) sa nu ceara repetarea testelor şi analizelor deja efectuate pentru omologarea produsului de protecţie a plantelor în acel stat membru al Uniunii Europene, în mãsura în care condiţiile agricole, fitosanitare şi de mediu din acel stat membru, relevante pentru utilizarea produsului, sunt comparabile cu cele din România;
b) în mãsura în care principiile uniforme pentru omologarea produselor de protecţie a plantelor au fost adoptate, sa autorizeze plasarea pe piata a produsului respectiv pe teritoriul României, dacã produsul conţine numai substanţe active autorizate pentru utilizare, iar condiţiile agricole, fitosanitare şi de mediu, în special cele climatice, relevante pentru utilizarea produsului, sunt comparabile în regiunile în cauza.
(2) Omologarea poate fi supusã prevederilor rezultate din implementarea altor prevederi legale referitoare la condiţiile de distribuire şi folosire a produselor de protecţie a plantelor, care sa asigure protecţia sãnãtãţii distribuitorilor, utilizatorilor şi lucrãtorilor. De asemenea, omologarea poate fi însoţitã şi de restrictii de folosire, datorate unor diferenţe de obiceiuri alimentare, necesare pentru evitarea, în cazul consumatorilor de produse tratate, a unei expuneri la riscurile unei contaminari prin dieta care depãşeşte doza zilnica admisã pentru reziduurile respective.
ART. 24
(1) În cazul în care condiţiile relevante pentru modul de aplicare a produsului de protecţie a plantelor pe teritoriul României nu corespund în totalitate celor din statul membru al Uniunii Europene unde produsul de protecţie a plantelor a fost omologat, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor, cu acordul solicitantului, poate exclude sau restrictiona domeniile de aplicare sau poate stipula alte moduri de utilizare a produselor de protecţie a plantelor, dacã acestea sunt necesare pentru compensarea diferenţelor.
(2) Dacã aceste restrictii sau stipulari relevante pentru utilizarea produselor de protecţie a plantelor nu sunt suficiente, nu se va face omologarea pentru utilizarea produselor de protecţie a plantelor.
(3) Omologarile care fac obiectul art. 23 se acorda numai pana la data expirãrii certificatelor de omologare emise de statul la care solicitantul a fãcut referire.
ART. 25
(1) În cazul în care Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor are motive întemeiate sa considere ca un produs de protecţie a plantelor, care a fost omologat sau care trebuie omologat potrivit art. 23, constituie un risc pentru sãnãtatea oamenilor ori a animalelor şi pentru mediu, poate restrictiona sau interzice provizoriu utilizarea şi/sau comercializarea acestui produs de protecţie a plantelor pe teritoriul României.
(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor este obligatã sa informeze imediat statele membre ale Uniunii Europene şi Comisia Europeanã despre decizia luatã şi despre motivele care au dus la aceasta decizie.

CAP. IV
Cercetare şi dezvoltare

ART. 26
(1) Experimentele sau testele efectuate în scopuri de cercetare-dezvoltare, care implica eliberarea în mediu a unui produs de protecţie a plantelor ce nu este omologat, nu pot avea loc decât în cazul în care s-a emis o autorizaţie de efectuare de teste în condiţii controlate şi pentru cantitãţi şi zone limitate.
(2) Utilizarea în scop experimental a produselor de protecţie a plantelor neomologate sau a substanţelor active conţinute de acestea este permisã numai cu acordul Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor.
(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor poate aproba utilizarea produsului de protecţie a plantelor sau a substanţei active respective exclusiv în scopul şi pe perioada desfãşurãrii experimentului, dacã solicitantul face dovada cunoştinţelor de specialitate necesare desfãşurãrii experimentului.
(4) Solicitantul va inainta Comisiei Naţionale de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor o cerere însoţitã de un dosar care conţine toate informaţiile necesare care permit evaluarea eventualelor efecte asupra sãnãtãţii oamenilor sau a animalelor ori a impactului asupra mediului.
(5) Dacã experimentele sau testele prevãzute la alin. (1) au efecte nocive asupra sãnãtãţii oamenilor sau a animalelor ori au un impact inacceptabil asupra mediului, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor interzice sau autorizeaza, în anumite condiţii, efectuarea experimentelor ori testelor menţionate.
(6) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor poate anula aprobarea utilizãrii în scopuri experimentale a produselor de protecţie a plantelor, dacã anumiti factori, care nu au fost cunoscuţi în momentul aprobãrii, conduc la concluzia ca experimentul are efecte negative asupra mediului sau asupra sãnãtãţii populaţiei ori ca solicitantul nu poseda tehnica şi cunoştinţele de specialitate necesare continuãrii experimentului.

CAP. V
Schimbul de informaţii

ART. 27
(1) La sfârşitul fiecãrui trimestru Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor informeazã în scris Comisia Europeanã şi statele membre ale Uniunii Europene, în termen de o luna, cu privire la produsele de protecţie a plantelor omologate sau retrase, indicând cel puţin:
a) numele deţinãtorului omologãrii;
b) denumirea comercialã a produsului de protecţie a plantelor;
c) tipul formularii;
d) denumirea şi cantitatea din fiecare substanta activa continuta;
e) utilizarea sau utilizarile la care este destinat;
f) limitele maxime de reziduuri stabilite provizoriu;
g) dacã este cazul, motivele retragerii omologãrii;
h) dosarul necesar evaluãrii limitelor maxime de reziduuri fixate provizoriu.
(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor stabileşte anual o lista de produse de protecţie a plantelor omologate pe teritoriul României pe care o comunica statelor membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene.

CAP. VI
Protecţia datelor şi confidenţialitatea

ART. 28
(1) Solicitantul unei omologari a unui produs de protecţie a plantelor este obligat sa anexeze la cererea sa documentele prevãzute la art. 19.
(2) Fãrã a se aduce atingere prevederilor art. 29, solicitantul este scutit de furnizarea informaţiilor cerute la art. 19 lit. b), cu excepţia celor referitoare la identitatea substanţei active, dacã aceasta figureazã în lista substanţelor active autorizate în Uniunea Europeanã şi nu diferã semnificativ, în ceea ce priveşte gradul de puritate şi natura impuritatilor sale, de compozitia indicatã în dosarul care a însoţit cererea iniţialã, în urma cãreia substanta activa a fost autorizata pentru utilizare, respectându-se prevederile prezentei hotãrâri.
ART. 29
Atunci când acorda o omologare, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor utilizeazã informaţiile prevãzute în dosarele substanţei active şi ale produsului de protecţie a plantelor în avantajul altor solicitanti, numai dacã aceştia au convenit cu deţinãtorul omologãrii ca aceste informaţii pot fi utilizate şi au obţinut o scrisoare de acces de la acesta sau dupã o perioada de 10 ani de la data acordãrii omologãrii.
ART. 30
(1) În cazul în care solicitantul sau deţinãtorul omologãrii a indicat în mod special ca datele sunt confidenţiale, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor este obligatã sa nu dezvaluie informaţiile constituind sau conţinând secrete comerciale ori de afaceri.
(2) Secretele comerciale şi de afaceri prevãzute la alin. (1) nu pot include:
a) denumirea comercialã a produsului de protecţie a plantelor şi denumirea şi conţinutul în substanta activa;
b) denumirea altor substanţe care sunt considerate periculoase conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 490/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, ambalarea şi etichetarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase şi <>Hotãrârii Guvernului nr. 92/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea preparatelor chimice periculoase;
c) datele fizico-chimice referitoare la produsul de protecţie a plantelor şi la substanta activa;
d) orice mijloace utilizate pentru a face substanta activa sau produsul de protecţie a plantelor inofensiv;
e) un rezumat al rezultatelor testelor şi studiilor privind stabilirea eficacitatii substanţei active sau produsului şi lipsa efectelor dãunãtoare asupra sãnãtãţii oamenilor şi animalelor, plantelor şi mediului;
f) metodele şi mãsurile de precautie recomandate pentru reducerea riscurilor care rezulta din manipulare, depozitare, transport, riscurile de incendiu şi altele;
g) metodele de analiza pentru determinarea substanţelor active, a produselor comerciale, impuritatilor şi reziduurilor, conform art. 9 alin. (1) lit. b) şi c);
h) metodele de eliminare a produsului de protecţie a plantelor şi a ambalajului acestuia;
j) procedurile de decontaminare în cazul rãspândirii accidentale a produsului sau în caz de scurgere accidentala;
j) mãsurile de prim ajutor şi tratament medical care trebuie acordate în caz de accidente.
(3) Solicitantii şi deţinãtorii certificatului de omologare sunt obligaţi sa informeze imediat Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor despre publicarea din proprie initiativa a informaţiilor şi documentelor pentru care au cerut anterior pãstrarea confidenţialitãţii potrivit alin. (1).
ART. 31
(1) Solicitantul unei omologari pentru un produs de protecţie a plantelor este obligat, cu respectarea prevederilor art. 23 şi 28, ca, în cazul în care acesta conţine o substanta activa ce figureazã în lista cu substantele active autorizate în Uniunea Europeanã, sa consulte Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor înaintea începerii experimentelor asupra vertebratelor, dacã produsul de protecţie a plantelor pentru care cererea urmeazã sa fie introdusã este identic cu un produs de protecţie a plantelor deja omologat, şi sa solicite datele referitoare la numele şi adresa deţinãtorilor omologãrii sau omologarilor anterioare, corespondente. Solicitarea este însoţitã de acte justificative ce atesta ca solicitantul potenţial are intenţia sa înainteze aceasta cerere de omologare în nume propriu, respectând prevederile art. 28.
(2) Dacã Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor considera ca solicitantul are intenţia sa înainteze o cerere de acest tip, ea furnizeazã numele şi adresa deţinãtorului sau deţinãtorilor omologarilor anterioare corespondente şi, în acelaşi timp, comunica acestora din urma numele şi adresa solicitantului.
ART. 32
(1) Deţinãtorul sau deţinãtorii de omologari anterioare şi solicitantul vor face toate demersurile necesare pentru a ajunge la un acord privind utilizarea partajata a informaţiilor, astfel încât sa poatã evita o repetare a testelor pe vertebrate.
(2) Dacã se solicita informaţii în vederea înscrierii în lista cu substantele active autorizate în Uniunea Europeanã a unei substanţe active care se afla deja pe piata, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor încurajeazã deţinãtorii acestor informaţii sa coopereze la furnizarea informaţiilor necesare pentru limitarea repetarii testelor pe vertebrate.
(3) Dacã solicitantul şi deţinãtorul de omologari anterioare pentru acelaşi produs nu ajung la un acord cu privire la partajarea informaţiilor, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor ia mãsuri în vederea obligãrii solicitantului şi deţinãtorilor de omologari anterioare sa îşi comunice reciproc informaţiile pentru evitarea repetarii testelor pe vertebrate şi determina atât procedura de utilizare a informaţiilor, cat şi echilibrul rezonabil al intereselor pãrţilor în cauza.

CAP. VII
Ambalarea şi etichetarea produselor de protecţie a plantelor

ART. 33
Ambalarea şi etichetarea produselor de protecţie a plantelor se fac conform prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 92/2003 .
ART. 34
(1) Un produs de protecţie a plantelor poate fi plasat pe piata numai dacã urmãtoarele informaţii sunt tipãrite în limba romana pe ambalajul comercial într-o forma clara, vizibila, uşor de citit şi care nu pot fi şterse:
a) denumirea comercialã a produsului de protecţie a plantelor;
b) numele şi adresa deţinãtorului omologãrii, precum şi numãrul certificatului de omologare şi, dacã sunt diferite, numele şi adresa persoanei juridice responsabile pentru ambalarea şi etichetarea finala sau pentru etichetarea finala a produsului pe piata;
c) denumirea şi cantitatea fiecãrei substanţe active, potrivit <>art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 451/2001 , trebuie sa corespundã cu cea din lista cuprinsã în anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 sau, dacã nu este inclusã în aceasta, sa corespundã cu denumirea ISO, dacã exista, sau, în caz contrar, cu denumirea conform IUPAC;
d) cantitatea neta de produs de protecţie a plantelor indicatã în unitãţi legale de mãsura;
e) numãrul de lot al produsului formulat sau o indicaţie ce permite identificarea acestuia;
f) indicarea naturii riscurilor particulare pentru om, animale sau mediu, sub forma de fraze-tip;
g) mãsurile de siguranta ce trebuie luate pentru protejarea omului, animalelor sau mediului, sub forma de fraze-tip;
h) tipul de acţiune exercitatã de produs, de exemplu: insecticid, erbicid etc.;
i) tipul de condiţionare, de exemplu: concentrat emulsionabil, pulberi solubile etc.;
j) utilizarile pentru care produsul de protecţie a plantelor este omologat şi condiţiile agricole, fitosanitare şi de mediu specifice în care poate fi utilizat şi din care trebuie exclus;
k) instrucţiunile de folosire şi doza de aplicare pentru fiecare utilizare autorizata, exprimatã în unitãţi metrice;
l) dacã este necesar, timpul de pauza pentru fiecare utilizare între ultima aplicare şi:
1. insamantarea sau plantarea culturii de protejat;
2. insamantarea sau plantarea culturii ulterioare;
3. accesul omului sau animalelor la cultura tratata;
4. recoltare;
5. utilizare sau consumare;
m) detaliile privind fitotoxicitatea posibila, susceptibilitatea soiurilor şi orice alte efecte secundare directe ori indirecte nefavorabile asupra plantelor sau asupra produselor de origine vegetala, împreunã cu intervalele care trebuie respectate între tratamente şi semanatul ori plantatul culturii în cauza sau culturii ulterioare;
n) fraza "Citeşte instrucţiunile alãturate înaintea utilizãrii", în cazul în care produsul este însoţit de instrucţiuni de utilizare conform alin. (2);
o) instrucţiunile pentru eliminarea în siguranta a produsului de protecţie a plantelor şi a ambalajului sau;
p) data de expirare în condiţii normale de depozitare, când perioada de valabilitate a produsului este mai mica de 2 ani;
q) fãrã a aduce atingere prevederilor lit. a)-p) şi frazelor-tip pentru mãsurile de siguranta, pe eticheta se va inscriptiona urmãtoarea fraza: "Pentru a evita riscurile pentru om şi mediul înconjurãtor, se vor respecta instrucţiunile de utilizare."
(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor poate permite ca indicaţiile prevãzute la alin. (1) lit. k), l) şi m) sa fie menţionate pe o notita separatã care însoţeşte ambalajul în cazul în care spaţiul disponibil de pe ambalaj este prea mic. Aceasta notita este consideratã ca fãcând parte din eticheta.
(3) Pe eticheta se va indica dacã produsul este interzis pentru utilizare anumitor categorii de utilizatori, în funcţie de grupa de toxicitate a produsului.
(4) Eticheta ambalajului unui produs de protecţie a plantelor nu poate avea indicaţii precum: "nu este toxic", "nu dauneaza sãnãtãţii", "nu dauneaza mediului" sau alte indicaţii similare. Informaţiile care prevãd ca produsul de protecţie a plantelor poate fi utilizat în perioada de activitate a albinelor sau a altor specii netinta ori în timpul infloririi culturilor sau a buruienilor ori alte fraze de acest tip, menite sa protejeze albinele sau alte specii netinta, pot fi trecute pe eticheta dacã omologarea se referã în mod explicit la o utilizare pe timpul sezonului activ al albinelor sau al altor organisme specificate şi pe care le expune la un risc minim.
(5) Etichetele vor fi inscriptionate în limba romana şi, de asemenea, pentru fiecare produs de protecţie a plantelor trebuie furnizat un esantion, model sau propunere pentru ambalajul, eticheta şi notita prevãzute în prezentul articol. Prin excepţie de la alin. (1) lit. f) şi g), Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor poate cere ca fraze adiţionale sa fie indicate clar pe ambalaje, când acest lucru este necesar pentru a proteja oamenii, animalele sau mediul, caz în care trebuie sa informeze statele membre ale Uniunii Europene şi Comisia Europeanã despre aceasta cerinta, comunicând textul frazei sau frazelor adiţionale şi motivele exigenţelor.
(6) Prevederile acestui articol se vor aplica fãrã a aduce atingere prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 92/2003 .
ART. 35
Pentru determinarea proprietãţilor fizicochimice şi a proprietãţilor periculoase pentru sãnãtatea omului sau a animalelor şi pentru mediu, ale produselor pentru protecţia plantelor, în vederea evaluãrii pericolelor care decurg din aceste proprietãţi potrivit prevederilor <>art. 4-6 din Hotãrârea Guvernului nr. 92/2003 , se folosesc metode de testare în conformitate cu cerinţele prevãzute în dosarele substanţei active şi a produselor de protecţie a plantelor.
ART. 36
(1) Tarifele privind omologarea produselor de protecţie a plantelor, precum şi cuantumul acestora se vor stabili în termen de 180 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri. Cuantumul tarifelor poate varia în funcţie de tipul produselor, de volumul expertizei şi de complexitatea modificãrilor.
(2) Dupã omologarea unui produs, deţinãtorul omologãrii trebuie sa plãteascã anual o taxa de sustinere a omologãrii, taxa care se plãteşte pe toatã durata valabilitãţii acesteia.

CAP. VIII
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 37
(1) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor este obligatã sa ia mãsurile necesare pentru ca produsele de protecţie a plantelor plasate pe piata şi utilizarea lor sa fie controlate oficial în vederea verificãrii respectãrii condiţiilor prevãzute în prezenta hotãrâre şi în special a condiţiilor de omologare şi a indicaţiilor ce figureazã pe eticheta.
(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor are obligaţia prezentãrii unui raport anual, înainte de data de 1 august a fiecãrui an, statelor membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene cu privire la rezultatele mãsurilor de inspecţie luate în anul precedent.
ART. 38
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 8, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor poate, pentru a permite efectuarea unei evaluãri treptate a proprietãţilor unei substanţe active noi şi pentru a înlesni disponibilitatea noilor preparate pentru utilizare în agricultura, sa decidã omologarea provizorie, pentru o perioada de maximum 3 ani, a produselor de protecţie a plantelor conţinând substanţe active care nu sunt incluse în lista substanţelor active autorizate pentru utilizare pe teritoriul Uniunii Europene, în cazul în care:
a) dosarele substanţei active şi ale produsului de protecţie a plantelor cuprind toate testele necesare pentru evaluare în vederea omologãrii;
b) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor stabileşte ca produsul de protecţie a plantelor îndeplineşte criteriile de omologare prevãzute la art. 9 alin. (1);
c) produsul de protecţie a plantelor respecta principiile uniforme de omologare.
(2) În asemenea cazuri, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor are obligaţia sa informeze imediat statele membre ale Uniunii Europene şi Comisia Europeanã privind evaluarea pe care o face asupra dosarului şi condiţiile de omologare, comunicând informaţiile prevãzute la art. 27.
ART. 39
Lista cu substantele active autorizate pentru utilizare în Uniunea Europeanã va fi aprobatã prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 180 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri, iar cerinţele pe care trebuie sa le îndeplineascã dosarele substanţelor active şi ale produselor formulate, necesare evaluãrii în vederea omologãrii, frazele de risc, frazele-tip pentru mãsurile de siguranta, precum şi principiile uniforme pentru evaluarea produselor de protecţie a plantelor vor fi aprobate prin ordin comun al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, ministrului sãnãtãţii şi al ministrului mediului şi gospodãririi apelor, în termen de 180 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri.
ART. 40
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 8, omologarea produselor de protecţie a plantelor formulate pe baza substanţelor active notificate şi pentru care nu s-a luat încã o decizie de includere în lista cu substanţe active autorizate în Uniunea Europeanã se face tot de cãtre Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor, conform unei proceduri naţionale, cu respectarea prevederilor art. 9. Aceasta procedura nationala va fi aprobatã prin ordin comun al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, ministrului sãnãtãţii şi al ministrului mediului şi gospodãririi apelor, în termen de 180 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri.
(2) Din momentul includerii substanţelor active notificate în lista cu substanţe active autorizate în Uniunea Europeanã, deţinãtorii omologarilor au obligaţia sa depunã dosarele produselor de protecţie a plantelor omologate pe baza acestor substanţe active pentru reevaluare în vederea reomologarii în conformitate cu cerinţele prezentei hotãrâri.
(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor va retrage omologarea produselor de protecţie a plantelor menţionate la alin. (2) ale cãror dosare nu respecta cerinţele prezentei hotãrâri.
ART. 41
Pentru produsele de protecţie a plantelor ale cãror substanţe active sunt deja incluse în lista cu substanţe active autorizate în Uniunea Europeanã, reevaluarea dosarelor va începe o data cu intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri, fiecare persoana având obligaţia de a informa Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor asupra substanţelor active pentru care se doreşte reevaluarea dosarelor.
ART. 42
(1) Prezenta hotãrâre transpune prevederile art. 1-5, art. 7-18 şi ale art. 22-23 din Directiva Consiliului nr. 91/414/CEE privind plasarea pe piata a produselor de protecţie a plantelor, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 230 din 19 august 1991, pag. 1.
(2) Prevederile anexelor I-VI la Directiva nr. 91/414/CEE vor fi preluate integral prin actele normative prevãzute la art. 39.
ART. 43
Prezenta hotãrâre intra în vigoare la data de 1 octombrie 2005, cu excepţia art. 9 alin. (1) lit. e), art. 14 alin. (3), art. 18 alin. (3), art. 21 alin. (5), art. 22 alin. (2), art. 23-25, art. 27, art. 37 alin. (2) şi a art. 38, care vor intra în vigoare la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul agriculturii,
pãdurilor şi dezvoltãrii rurale,
Petre Daea

Ministrul sãnãtãţii,
Ovidiu Brinzan

Ministrul mediului şi gospodãririi apelor,
Speranta Maria Ianculescu

Bucureşti, 23 septembrie 2004.
Nr. 1.559.

______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016