────────
*) Republicatã în temeiul art. II din Hotãrârea Guvernului nr. 795/2011 pentru modificarea şi completarea Hotãrârii Guvernului nr. 1.553/2004 privind unele modalitãţi de încetare a practicilor ilicite în domeniul protecţiei intereselor colective ale consumatorilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 573 din 11 august 2011, dându-se textelor o nouã numerotare.
Hotãrârea Guvernului nr. 1.553/2004 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 902 din 5 octombrie 2004 şi a mai fost modificatã şi completatã prin:
- Hotãrârea Guvernului nr. 1.822/2005 pentru abrogarea şi completarea unor acte normative din domeniul protecţiei consumatorilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 10 din 5 ianuarie 2006;
- Hotãrârea Guvernului nr. 957/2008 pentru modificarea anexei la Hotãrârea Guvernului nr. 1.553/2004 privind unele modalitãţi de încetare a practicilor ilicite în domeniul protecţiei intereselor colective ale consumatorilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629 din 29 august 2008;
- Hotãrârea Guvernului nr. 404/2010 pentru modificarea anexei la Hotãrârea Guvernului nr. 1.553/2004 privind unele modalitãţi de încetare a practicilor ilicite în domeniul protecţiei intereselor colective ale consumatorilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 323 din 17 mai 2010.
ART. 1
Prezenta hotãrâre are ca scop încetarea activitãţilor şi practicilor ilicite prevãzute de actele normative cuprinse în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre, în vederea creşterii gradului de protecţie a intereselor colective ale consumatorilor şi îmbunãtãţirii raporturilor juridice dintre consumatori şi operatorii economici.
ART. 2
În sensul prezentei hotãrâri, expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) practicã ilicitã - orice acţiune sau inacţiune prin care sunt încãlcate dispoziţiile actelor normative prevãzute în anexã şi care afecteazã interesele colective ale acestora;
b) interes colectiv - scopul, a doi sau mai mulţi consumatori, care urmãreşte recunoaşterea unui drept prevãzut de lege;
c) autoritãţi competente - autoritãţile publice abilitate prin actele normative în vigoare sã supravegheze şi sã sancţioneze cazurile de încãlcare a drepturilor consumatorilor;
d) organizaţii abilitate - organizaţii neguvernamentale ale consumatorilor, abilitate de lege în scopul introducerii de acţiuni în justiţie pentru apãrarea drepturilor şi intereselor colective legitime ale consumatorilor împotriva faptelor ilicite, ale cãror drepturi şi obligaţii sunt reglementate de art. 30 şi 37 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 3
(1) Autoritãţile competente în primirea şi soluţionarea petiţiilor ce sunt formulate de cãtre consumatori prin intermediul organizaţiilor abilitate, referitoare la sãvârşirea de fapte ilicite prin care sunt afectate interesele colective ale consumatorilor, sunt prevãzute în anexã.
(2) Soluţionarea sesizãrilor cu privire la sãvârşirea unor fapte ilicite se realizeazã potrivit dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activitãţii de soluţionare a petiţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 233/2002.
(3) În cadrul termenului de soluţionare a sesizãrilor, autoritãţile competente vor dispune, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, în cazuri temeinic justificate, mãsurile şi/sau sancţiunile contravenţionale prevãzute de actele normative cuprinse în anexã, în vederea încetãrii, limitãrii ori înlãturãrii efectelor produse prin practica ilicitã, în regim de urgenţã, dupã caz, în termen de maximum 20 de zile calendaristice de la data primirii sesizãrii.
(4) Nerespectarea mãsurilor dispuse de autoritãţile competente se sancţioneazã conform dispoziţiilor actelor normative care reglementeazã domeniul de activitate încãlcat prin practica ilicitã.
(5) În vederea încetãrii, limitãrii sau înlãturãrii efectelor produse printr-o practicã ilicitã, informarea consumatorilor se va realiza ori de câte ori se impune, prin orice mijloc de informare a opiniei publice. Modalitatea de informare se va concretiza prin publicarea deciziei autoritãţii publice, în tot sau în parte, şi stabilirea modului în care urmeazã sã se realizeze ori prin publicarea, pe cheltuiala contravenientului, a unuia sau mai multor anunţuri rectificative, cu fixarea conţinutului şi a modului de difuzare şi/sau publicare.
ART. 4
Prezenta hotãrâre se aplicã numai cu respectarea dispoziţiilor dreptului internaţional privat în ceea ce priveşte legea aplicabilã, fiind incidente fie dispoziţiile legale din statul membru în care a fost sãvârşitã practica ilicitã, fie dispoziţiile legale existente în statul membru în care s-au produs efectele faptei ilicite.
ART. 5
(1) În cazul în care interesele colective ale consumatorilor dintr-un stat membru al Uniunii Europene sunt lezate prin fapte ilicite sãvârşite pe teritoriul României sau autorul acestora îşi are sediul în România, organizaţiile abilitate din acel stat au posibilitatea de a sesiza autoritãţile competente din România în preluarea şi soluţionarea sesizãrilor. Sesizarea va fi însoţitã de lista întocmitã de Comisia Europeanã şi publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, cuprinzând organizaţiile abilitate din acel stat, fapt ce face dovada capacitãţii lor de a sesiza autoritãţile competente.
(2) În vederea stopãrii activitãţilor şi practicilor ilicite îndreptate împotriva intereselor colective ale consumatorilor, survenite la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene, la solicitarea organizaţiilor abilitate din România, lista cuprinzând numele şi scopul acestor organizaţii va fi comunicatã Comisiei Europene.
ART. 6
(1) O organizaţie abilitatã a unui stat membru al Uniunii Europene, care reprezintã interesele colective ale consumatorilor lezate de cãtre un operator economic din România, înainte de a sesiza autoritatea competentã cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor pentru dispunerea mãsurilor impuse în vederea stopãrii practicii ilicite, se va adresa persoanei care se face vinovatã de sãvârşirea faptei ilicite, precum şi organizaţiei abilitate din România, potrivit prezentei hotãrâri, pentru încetarea practicilor ilicite.
(2) Organizaţiile abilitate din România, cuprinse în lista întocmitã de Comisia Europeanã şi publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi care reprezintã interesele colective ale consumatorilor români lezate de cãtre un operator economic din România, înainte de a sesiza autoritatea competentã cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor, pentru dispunerea mãsurilor impuse în vederea stopãrii practicilor ilicite, se va adresa persoanei care se face vinovatã de sãvârşirea faptei ilicite.
(3) În situaţia în care practica ilicitã nu înceteazã în termen de 14 zile calendaristice de la data la care s-a adresat persoanei care se face vinovatã de sãvârşirea faptei ilicite, organizaţia respectivã al cãrei interes colectiv a fost vãtãmat se va adresa autoritãţii competente cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor, stabilitã prin actele normative prevãzute în anexã.
ART. 7
Prevederile prezentei hotãrâri nu îngrãdesc dreptul consumatorilor de a formula plângeri şi sesizãri în apãrarea intereselor lor individuale şi nici dreptul asociaţiilor de protecţie a consumatorilor de a acţiona potrivit prevederilor legale în vigoare.
ART. 8
Dispoziţiile privind publicitatea şi teleshoppingul din domeniul de competenţã al autoritãţilor publice care nu sunt în subordinea Guvernului şi care aduc atingere intereselor colective ale consumatorilor pot fi reglementate prin act administrativ al conducãtorului autoritãţii respective, în vederea creşterii gradului de protecţie a intereselor colective ale consumatorilor.
ART. 9
Prezenta hotãrâre transpune Directiva 2009/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind acţiunile în încetare în ceea ce priveşte protecţia intereselor consumatorilor, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L110/30 din 1 mai 2009.
ART. 10
Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
ANEXÃ
Actele normative care intrã sub incidenţa prevederilor art. 1
┌────┬───────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┐
│Nr. │ Dispoziţiile legale │ Autoritãţile publice competente │
│crt.│ │ │
├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│ 1.│Legea nr. 363/2007 privind combate-│● Autoritatea Naţionalã pentru │
│ │ rea practicilor incorecte ale │Protecţia Consumatorilor │
│ │ comercianţilor în relaţia cu │ │
│ │ consumatorii şi armonizarea │ │
│ │ reglementãrilor cu legislaţia eu- │ │
│ │ ropeanã privind protecţia │ │
│ │ consumatorilor, cu modificãrile │ │
│ │ ulterioare │ │
├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│ 2.│Legea nr. 193/2000 privind clauzele│● Autoritatea Naţionalã pentru │
│ │abuzive din contractele încheiate │Protecţia Consumatorilor │
│ │între comercianţi şi consumatori, │● autoritãţile administraţiei │
│ │republicatã, cu modificãrile │publice locale │
│ │ ulterioare │ │
├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│ 3.│Legea nr. 365/2002 privind comerţul│● Ministerul Comunicaţiilor şi │
│ │ electronic, republicatã │ Societãţii Informaţionale │
│ │ │● Autoritatea Naţionalã de Suprave-│
│ │ │ghere a Prelucrãrii Datelor cu │
│ │ │Caracter Personal │
│ │ │● Ministerul Administraţiei şi │
│ │ │Internelor │
├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│ 4.│Legea audiovizualului nr. 504/2002,│● Consiliul Naţional al │
│ │cu modificãrile şi completãrile │Audiovizualului │
│ │ ulterioare │● Autoritatea Naţionalã pentru │
│ │ │Administrare şi Reglementare în │
│ │ │Comunicaţii │
├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│ 5.│Legea nr. 95/2006 privind reforma │● Agenţia Naţionalã a Medicamentu- │
│ │în domeniul sãnãtãţii, cu modifi- │lui şi a Dispozitivelor Medicale │
│ │cãrile şi completãrile ulterioare │ │
├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│ 6.│Ordonanţa Guvernului nr. 107/1999 │● Autoritatea Naţionalã pentru │
│ │privind activitatea de comerciali- │Protecţia Consumatorilor │
│ │zare a pachetelor de servicii tu- │● Ministerul Dezvoltãrii Regionale │
│ │ristice, republicatã │şi Turismului │
├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│ 7.│Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 │● Autoritatea Naţionalã pentru │
│ │privind protecţia consumatorilor la│Protecţia Consumatorilor │
│ │încheierea şi executarea contrac- │ │
│ │telor la distanţã, republicatã, cu │ │
│ │modificãrile ulterioare │ │
├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│ 8.│Ordonanţa Guvernului nr. 106/1999 │● Autoritatea Naţionalã pentru │
│ │privind contractele încheiate în │Protecţia Consumatorilor │
│ │afara spaţiilor comerciale, │ │
│ │republicatã │ │
├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│ 9.│Ordonanţa de urgenţã a Guvernului │● Autoritatea Naţionalã pentru │
│ │nr. 14/2011 pentru protecţia │Protecţia Consumatorilor │
│ │consumatorilor la încheierea şi │● Ministerul Dezvoltãrii Regionale │
│ │executarea contractelor privind │şi Turismului │
│ │dobândirea dreptului de folosinţã │ │
│ │pe o perioadã determinatã a unuia │ │
│ │sau a mai multor spaţii de cazare, │ │
│ │a contractelor pe termen lung pri- │ │
│ │vind dobândirea unor beneficii │ │
│ │pentru produsele de vacanţã, a con-│ │
│ │tractelor de revânzare, precum şi a│ │
│ │contractelor de schimb │ │
├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│ 10.│Ordonanţa de urgenţã a Guvernului │● Autoritatea Naţionalã pentru │
│ │nr. 50/2010 privind contractele de │Protecţia Consumatorilor │
│ │credit pentru consumatori, aprobatã│ │
│ │cu modificãri şi completãri prin │ │
│ │Legea nr. 288/2010 │ │
├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│ 11.│Ordonanţa Guvernului nr. 85/2004 │● Autoritatea Naţionalã pentru │
│ │privind protecţia consumatorilor la│Protecţia Consumatorilor │
│ │încheierea şi executarea contracte-│ │
│ │lor la distanţã privind serviciile │ │
│ │financiare, republicatã, cu modi- │ │
│ │ficãrile şi completãrile ulterioare│ │
├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│ 12.│Legea nr. 449/2003 privind vânzarea│● Autoritatea Naţionalã pentru │
│ │produselor şi garanţiile asociate │Protecţia Consumatorilor │
│ │acestora, republicatã, cu modificã-│ │
│ │rile şi completãrile ulterioare │ │
├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│ 13.│Ordonanţa de urgenţã a Guvernului │● Autoritatea Naţionalã pentru │
│ │nr. 49/2009 privind libertatea de │Protecţia Consumatorilor │
│ │stabilire a prestatorilor de ser- │ │
│ │vicii şi libertatea de a furniza │ │
│ │servicii în România, aprobatã cu │ │
│ │modificãri şi completãri prin │ │
│ │Legea nr. 68/2010 │ │
└────┴───────────────────────────────────┴───────────────────────────────────┘