Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.516 din 16 septembrie 2004  pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a   Legii nr. 157/2004 privind instituirea bursei speciale Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.516 din 16 septembrie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 157/2004 privind instituirea bursei speciale "Guvernul Romaniei" pentru formarea managerilor din sectorul public

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 905 din 5 octombrie 2004

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, al <>art. 14 din Legea nr. 157/2004 privind instituirea bursei speciale "Guvernul României" pentru formarea managerilor din sectorul public, cu modificãrile ulterioare, al <>art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare, precum şi al <>art. 25 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aprobã Normele metodologice de aplicare a <>Legii nr. 157/2004 privind instituirea bursei speciale "Guvernul României" pentru formarea managerilor din sectorul public, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
(1) În vederea acoperirii cheltuielilor iniţiale de implementare a bursei speciale "Guvernul României", se suplimenteazã bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii pe anul 2004, la capitolul 57.01 "Învãţãmânt", titlul "Transferuri", cu suma de 11.000.000 mii lei din Fondul de rezervã bugetarã la dispoziţia Guvernului, prevãzut în bugetul de stat pe anul 2004.
(2) Se autorizeazã Ministerul Finanţelor Publice sã introducã, la propunerea ordonatorului principal de credite, modificãrile corespunzãtoare în structura bugetului de stat şi în volumul şi structura bugetului Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii.
ART. 3
Cu sumele rãmase neutilizate pânã la data de 10 decembrie 2004 se reîntregeşte Fondul de rezervã bugetarã la dispoziţia Guvernului.
ART. 4
Se mandateazã Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii sã negocieze şi sã încheie un acord de implementare cu Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, conform <>art. 8 alin. (1) din Legea nr. 157/2004 , cu modificãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:


────────────────

Ministrul educaţiei şi cercetãrii,
Alexandru Athanasiu

Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoanã

Ministru de stat,
ministrul administraţiei şi internelor,
Marian Florian Sãniuţã

Ministrul delegat pentru administraţia publicã,
Gheorghe Emacu

Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Dan Mircea Popescu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu

Bucureşti, 16 septembrie 2004.
Nr. 1.516.

ANEXĂ

NORME METODOLOGICE
de aplicare a <>Legii nr. 157/2004 privind instituirea bursei
speciale "Guvernul României" pentru formarea managerilor
din sectorul public

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prin <>Legea nr. 157/2004 privind instituirea bursei speciale "Guvernul României" pentru formarea managerilor din sectorul public, cu modificãrile ulterioare, denumitã în continuare Lege, a fost instituitã bursa specialã "Guvernul României" pentru formarea managerilor care se angajeazã sã desfãşoare activitãţi de rãspundere în cadrul instituţiilor publice, regiilor autonome, agenţilor economici cu capital majoritar de stat ori în cadrul structurilor sau organismelor internaţionale, în calitate de reprezentant al statului român. Bursa se acordã începând cu anul universitar 2005-2006.
ART. 2
Potrivit art. 2 din Lege, bursa specialã "Guvernul României", denumitã în continuare bursã, se acordã tinerilor, denumiţi în continuare beneficiari, care se calificã în urma unui concurs naţional conform Legii şi care sunt acceptaţi la studii de universitãţi de prestigiu, acreditate sau recunoscute în statele Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European, în Statele Unite ale Americii sau în alte state relevante din perspectiva participãrii României în structurile europene şi euroatlantice.
ART. 3
Potrivit art. 5 din Lege, bursa se acordã unei persoane o singurã datã în viaţã şi numai pentru efectuarea uneia dintre urmãtoarele forme de studiu:
a) studii universitare, pe perioada minimã necesarã absolvirii şi obţinerii diplomei, conform instituţiei de învãţãmânt, dar nu mai mult de 5 ani;
b) studii pe perioada minimã necesarã finalizãrii cursurilor de masterat, conform instituţiei de învãţãmânt, dar nu mai mult de 2 ani;
c) studii de doctorat, pe o perioadã care nu poate depãşi 4 ani.
ART. 4
Domeniile şi specializãrile pentru care se acordã bursele sunt cele prevãzute în anexa la Lege.
ART. 5
(1) Beneficiarilor li se acordã burse în valutã, pe tip de studii şi în cuantum dupã cum urmeazã:
a) studii universitare, în limita maximã a sumei de 30.000 euro/an de studiu;
b) studii de masterat, în limita maximã a sumei de 35.000 euro/an de studiu;
c) studii de doctorat, în limita maximã a sumei de 20.000 euro/an de studiu.
(2) Limitele maxime prevãzute la alin. (1) sunt aceleaşi pe ţãri şi instituţii de învãţãmânt.
(3) Din sumele acordate beneficiarilor prin bursã se suportã pe parcursul unui an universitar, pânã la finalizarea studiilor, cheltuielile aferente stagiilor de studii în strãinãtate - taxe de studii, cazare, masã, asigurare de sãnãtate şi un transport internaţional anual cu avionul dus-întors, la clasa economic.
(4) Limita maximã pentru cheltuielile cumulate de cazare, masã şi asigurare de sãnãtate în strãinãtate, acoperite de bursã, este de 1.000 de euro pe lunã, cu un maxim anual de 10.000 de euro. În cazul în care cheltuielile depãşesc limita maximã, acestea vor fi suportate de cãtre beneficiarul bursei din surse proprii.
ART. 6
(1) Procedura de acordare a burselor se desfãşoarã în douã etape:
a) concursul naţional;
b) procesul de contractare şi finalizare a acordãrii efective a bursei.
(2) Trecerea la etapa a doua se efectueazã numai pentru candidaţii calificaţi în urma primei etape şi care au primit acceptul de la o universitate de prestigiu din strãinãtate, aprobatã conform art. 20 alin. (2).
ART. 7
Beneficiarii bursei au obligaţia de a menţine pe toatã durata studiilor un nivel minim de performanţã echivalent calificativului "Bine" şi de a-şi desfãşura activitatea, ulterior absolvirii studiilor, în sectorul public o perioadã minimã obligatorie, dupã cum urmeazã:
a) 5 ani - dacã au beneficiat de bursã pe o perioadã efectivã a studiilor mai mare de 27 de luni, reprezentând echivalentul a 3 ani de şcolarizare, sau dacã suma totalã primitã ca bursã a depãşit echivalentul a 60.000 de euro;
b) 4 ani - în cazurile care nu se încadreazã la lit. a), dar în care au beneficiat de bursã pe o perioadã efectivã a studiilor mai mare de 18 luni, reprezentând echivalentul a 2 ani de şcolarizare;
c) 3 ani - în celelalte situaţii.

CAP. II
Cadrul instituţional

ART. 8
(1) Comisia pentru bursa specialã "Guvernul României", redenumitã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2004 Comisia pentru managerii publici, denumitã în continuare Comisia, este formatã din preşedinte şi membri, numiţi prin decizie a primuluiministru.
(2) Preşedintele Comisiei este numit pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit fãrã o limitã maximã a numãrului de mandate.
(3) Membrii Comisiei sunt în numãr de cel mult 15 persoane fizice, vorbitori de limbã românã, desemnaţi dupã cum urmeazã:
a) secretarul general din cadrul urmãtoarelor ministere şi instituţii: Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Finanţelor Publice şi Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici;
b) un consilier al primului-ministru;
c) un reprezentant al partenerilor de dialog social din domeniul funcţionarilor publici, nominalizat de cãtre Uniunea Sindicatelor Funcţionarilor Publici;
d) un reprezentant nominalizat de cãtre Asociaţia Românã a Bãncilor din rândul conducerii bãncilor membre;
e) un reprezentant nominalizat de cãtre Academia Românã din rândul membrilor sãi;
f) un reprezentant nominalizat de cãtre Consiliul Naţional al Rectorilor din rândul membrilor sãi;
g) un om de afaceri reprezentativ, nominalizat de cãtre Alianţa Confederaţiilor Patronale din România;
h) un reprezentant al tinerilor oameni de afaceri, nominalizat de o organizaţie reprezentativã, desemnatã de cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Tineret;
i) un reprezentant al mass-media;
j) un reprezentant al partenerului de implementare, prevãzut la art. 8 alin. (1) din Lege.
(4) Poate participa la lucrãrile Comisiei un observator din partea Delegaţiei Comisiei Europene la Bucureşti, în cazul în care doreşte sã îl desemneze.
(5) În termen de 10 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice, prin decizie a primuluiministru se stabilesc componenţa nominalã a membrilor Comisiei şi preşedintele.
(6) Dacã nominalizãrile nu sunt transmise în termenul stabilit, Comisia poate sã se constituie şi sã îşi desfãşoare activitatea cu minimum 12 membri, inclusiv preşedintele, urmând ca restul membrilor sã fie adãugaţi componenţei Comisiei pe mãsura nominalizãrii acestora.
(7) Componenţa nominalã a membrilor Comisiei poate fi reactualizatã prin decizie a primului-ministru, la propunerea preşedintelui Comisiei, în urma revocãrii membrilor datoritã: cererii de retragere a unui membru, în cazul conflictului de interese, pierderii funcţiei în virtutea cãrora au fost nominalizaţi sau retragerii sprijinului instituţiilor care i-au nominalizat.
ART. 9
(1) Comisia îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
a) organizeazã concursul naţional, inclusiv etapa de finalizare a acordãrii efective a bursei şi de contractare, şi îndeplineşte atribuţiile aferente desfãşurãrii acestuia;
b) stabileşte lista candidaţilor calificaţi, a celor aflaţi pe lista de aşteptare şi a celor respinşi;
c) soluţioneazã contestaţiile formulate de candidaţii nemulţumiţi de rezultatele obţinute la concursul naţional, pe baza unei noi evaluãri;
d) decide cu privire la repartizarea absolvenţilor studiilor efectuate în cadrul bursei;
e) coordoneazã programele suplimentare de training, orientare, informare etc. din cadrul programului bursei.
(2) Comisia îndeplineşte orice alte atribuţii ce îi revin potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice.
(3) Comisia îndeplineşte şi atribuţiile ce îi revin potrivit dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2004 privind crearea statutului special al funcţionarului public denumit manager public.
ART. 10
Pentru exercitarea atribuţiilor ce îi revin, Comisia îşi desfãşoarã activitatea potrivit regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, care se adoptã în plenul şedinţei Comisiei, prin votul majoritãţii simple a membrilor prezenţi. Şedinţele Comisiei se ţin în prezenţa majoritãţii membrilor sãi.
ART. 11
(1) Potrivit art. 3 alin. (4) din Lege, secretariatul Comisiei se asigurã de cãtre Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii.
(2) În termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice, ministrul educaţiei şi cercetãrii va desemna prin ordin persoanele din cadrul ministerului care vor asigura activitatea de secretariat a Comisiei.
(3) Activitatea de secretariat a Comisiei constã în primirea şi înregistrarea dosarelor candidaţilor şi transmiterea integralã a acestora cãtre unitatea de implementare, în termenul aprobat de Comisie, conform calendarului concursului naţional.
ART. 12
(1) Potrivit art. 8 alin. (1) din Lege, pentru realizarea operaţiunilor aferente bursei, Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii colaboreazã cu un partener de implementare.
(2) Partenerul de implementare poate fi o instituţie bancarã internaţionalã, selectatã de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii în condiţiile legii, sau o organizaţie internaţionalã interguvernamentalã, potrivit unui acord încheiat cu România sau cu autoritãţile române competente.
ART. 13
(1) În vederea derulãrii operaţiunilor aferente bursei, Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii încheie cu partenerul de implementare un contract sau acord pentru stabilirea responsabilitãţilor ce revin fiecãreia dintre pãrţi.
(2) Prin contract sau acord se vor stabili în mod obligatoriu responsabilitãţile expres delegate partenerului de implementare prin Lege, şi anume:
a) sarcina privind încheierea contractelor cu beneficiarii;
b) operaţiunile de încasãri şi plãţi aferente derulãrii bursei;
c) urmãrirea ducerii la îndeplinire a prevederilor contractuale, inclusiv în privinţa menţinerii calificativelor universitare minime prevãzute şi a efectuãrii, ulterior definitivãrii studiilor, activitãţii în cadrul instituţiilor publice, regiilor autonome, agenţilor economici cu capital majoritar de stat şi structurilor sau organismelor internaţionale.
(3) Prin contract sau acord se va stabili, de asemenea, o unitate de implementare a proiectului, în structura partenerului de implementare, cu responsabilitãţi privind aparatul de lucru al Comisiei şi sprijin administrativ pentru programul de burse "Guvernul României", dupã cum urmeazã:
a) efectuarea actelor procedurale şi respectarea procedurii stabilite privind organizarea şi desfãşurarea şedinţelor şi adoptarea hotãrârilor Comisiei;
b) pregãtirea şedinţelor Comisiei: întocmirea ordinii de zi a şedinţei, pregãtirea documentelor, convocarea membrilor Comisiei şi comunicarea ordinii de zi şi a materialelor de şedinţã, pregãtirea locaţiei de desfãşurare a şedinţei;
c) întocmirea procesului-verbal al fiecãrei şedinţe în registrul Comisiei, care se pãstreazã şi se arhiveazã în conformitate cu reglementãrile în vigoare;
d) redactarea hotãrârilor Comisiei;
e) arhivarea hotãrârilor Comisiei, precum şi a celorlalte documente care au stat la baza fundamentãrii acestor hotãrâri;
f) asigurarea aducerii la cunoştinţã publicã a documentelor şi hotãrârilor Comisiei în conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice;
g) primirea şi înregistrarea dosarelor candidaţilor şi transmiterea cãtre aceştia a confirmãrii de primire a documentaţiilor complete;
h) sprijinirea organizãrii şi desfãşurãrii concursului naţional;
i) solicitarea de propuneri pentru un numãr suficient de evaluatori;
j) pregãtirea listei de evaluatori pentru a fi propuşi Comisiei şi crearea corpului de evaluatori în conformitate cu decizia acesteia;
k) pregãtirea şi repartizarea dosarelor de candidaturã în vederea evaluãrii şi reevaluãrii;
l) pregãtirea comunicãrii rezultatelor obţinute în diversele faze ale procedurii de acordare a bursei şi de repartizare a absolvenţilor;
m) propunerea listei universitãţilor la care candidaţii se pot înscrie, în vederea deciziei Comisiei;
n) primirea şi înregistrarea contestaţiilor depuse de candidaţi;
o) desfãşurarea procedurii de contractare;
p) organizarea şi monitorizarea oricãrei activitãţi suplimentare stabilite de Comisie;
q) solicitarea, în numele Comisiei, a posturilor vacante din instituţiile şi structurile în care beneficiarii urmeazã sã desfãşoare activitate ulterior absolvirii studiilor şi centralizarea acestora;
r) solicitarea şi centralizarea opţiunilor beneficiarilor pentru posturile vacante, precum şi pentru posturile identificate de cãtre aceştia;
s) formularea de propuneri pentru repartizarea beneficiarilor pe baza rezultatelor obţinute;
t) urmãrirea traseului de carierã al beneficiarilor;
u) menţinerea şi actualizarea paginii web a programului bursei;
v) comunicarea rãspunsurilor la întrebãrile publicului cu privire la programul bursei;
w) menţinerea contactului permanent cu beneficiarii şi cu absolvenţii programului bursei;
x) estimarea necesitãţilor financiare ale programului bursei şi întocmirea rapoartelor financiare de execuţie a programului;
y) urmãrirea rezultatelor programului bursei şi întocmirea de statistici şi rapoarte periodice;
z) atribuţii ale aparatului de lucru al Comisiei, decurgând din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2004 .

CAP. III
Organizarea şi desfãşurarea concursului naţional

ART. 14
(1) Potrivit art. 4 alin. (1) din Lege, prin concursul naţional se evalueazã capacitatea de performanţã academicã a candidaţilor, precum şi opţiunea acestora de a-şi desfãşura activitatea în sectorul public.
(2) Concursul naţional se organizeazã de cãtre Comisie, cu sprijinul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii şi al partenerului de implementare.
(3) Comisia adoptã regulamentele şi metodologiile de organizare şi desfãşurare a concursului naţional şi a etapei de finalizare a acordãrii efective a burselor şi de contractare.
ART. 15
În vederea organizãrii concursului naţional, Comisia stabileşte şi aduce la cunoştinţã publicã, împreunã cu secretariatul şi cu partenerul de implementare, urmãtoarele:
a) conţinutul dosarului care va fi depus de candidaţi;
b) calendarul de organizare şi desfãşurare a concursului naţional;
c) locaţia de depunere a dosarului;
d) orice alte informaţii care sunt necesare candidaţilor.
ART. 16
(1) În vederea participãrii la concursul naţional, candidaţii trebuie sã îndeplineascã, cumulativ, urmãtoarele criterii:
a) sã aibã cetãţenia românã;
b) sã aibã vârsta de cel mult 35 de ani la data stabilitã ca termen de depunere a dosarului;
c) sã exprime în scris angajamentul ferm de a desfãşura, ulterior absolvirii studiilor efectuate în cadrul bursei, activitate în cadrul instituţiilor publice, regiilor autonome, agenţilor economici cu capital majoritar de stat ori în cadrul structurilor sau organismelor internaţionale, în calitate de reprezentant al statului român, în condiţiile stabilite prin Lege şi prin prezentele norme metodologice;
d) în cazul în care opteazã pentru obţinerea unei burse pentru studii universitare, sã fie elev în clasa a XII-a la un liceu acreditat şi sã prezinte documente care sã ateste promovarea bacalaureatului pânã la data efectuãrii primei plãţi a bursei sau sã fie absolvent de studii liceale cu diplomã de bacalaureat;
e) în cazul în care opteazã pentru obţinerea unei burse pentru studii de masterat sau doctorat, sã fie absolvent de studii universitare cu durata corespunzãtoare conform legii;
f) în cazul în care opteazã pentru obţinerea unei burse pentru studii de doctorat, sã fie deja acceptat la studii în cadrul unei instituţii de învãţãmânt superior de prestigiu din strãinãtate, în cadrul domeniilor de studiu prevãzute în anexa la Lege.
(2) Pot participa la concursul naţional şi candidaţii care au fost deja acceptaţi sau care urmeazã cursurile unei instituţii de învãţãmânt superior de prestigiu din strãinãtate, în cadrul domeniilor de studiu prevãzute în anexa la Lege.
ART. 17
(1) Conţinutul dosarului de înscriere la concurs se aprobã de cãtre Comisie, pentru fiecare tip de studii, şi conţine în principal urmãtoarele documente:
a) datele de identificare a candidatului;
b) curriculum vitae;
c) foaie matricolã pentru studiile liceale, universitare şi/sau postuniversitare, dupã caz;
d) rezultatele obţinute la testele standardizate, solicitate de cãtre instituţiile de învãţãmânt pentru care candidatul solicitã bursa;
e) recomandãri, conform cerinţelor Comisiei;
f) eseuri pe temele stabilite de Comisie;
g) tipul studiilor şi domeniul pentru care se solicitã bursa;
h) lista cu maximum 15 universitãţi de prestigiu la care candidatul doreşte sã candideze în vederea acceptãrii, precum şi termenele în care acestea fac cunoscute rezultatele concursurilor proprii de acceptare la studii;
i) cuantumul maxim al sumelor anuale solicitate prin bursã;
j) dovezile de acceptare la studii, în cazul în care candidatul a fost deja acceptat sau urmeazã cursurile unei instituţii de învãţãmânt superior de prestigiu din strãinãtate, în cadrul domeniilor de studiu prevãzute în anexa la Lege.
(2) Dosarul va conţine orice alte documente stabilite de Comisie.
(3) Formularele necesare întocmirii dosarului vor fi puse la dispoziţie candidaţilor în format electronic, pe pagina de Internet a Programului Bursa specialã "Guvernul României", şi pe suport hârtie la sediul partenerului de implementare.
(4) Documentele care intrã în compunerea dosarului se completeazã în limbile românã şi englezã şi se depun, în numãrul de exemplare stabilit, la secretariatul Comisiei.
ART. 18
(1) Concursul naţional se desfãşoarã sub formã de evaluare de dosare şi, dacã este cazul, de interviu.
(2) Criteriile generale de evaluare a candidaţilor sunt urmãtoarele:
a) capacitatea de performanţã academicã şi profesionalã;
b) capacitatea de a desfãşura activitate de performanţã în sectorul public, de lucru în echipã şi de conducere;
c) aprecierea Comisiei privind instituţiile de învãţãmânt pentru care candidatul solicitã bursa.
(3) Baremul detaliat de evaluare şi ponderile de punctaj se stabilesc de cãtre Comisie pentru fiecare tip de studii.
ART. 19
(1) În vederea evaluãrii dosarului de candidaturã şi desfãşurãrii interviului, Comisia selecteazã evaluatori, care pot fi profesori universitari, membri ai Academiei Române, personalitãţi publice, experţi români sau internaţionali în domeniile de specializare pentru care se acordã bursa.
(2) Evaluarea dosarelor se face independent de cãtre cel puţin 2 evaluatori. În situaţiile în care existã diferenţe semnificative între notãrile evaluatorilor, dosarele în cauzã vor face obiectul unei reevaluãri de cãtre alţi evaluatori, conform procedurilor stabilite de Comisie.
(3) Prin decizia Comisiei se pot organiza interviuri dupã evaluarea dosarelor de candidaturã. Interviurile se efectueazã de cãtre evaluatori, conform baremului aprobat.
ART. 20
(1) Conform criteriilor şi procedurii menţionate la art. 17 şi 18, pe baza fondurilor alocate, Comisia decide încadrarea candidaţilor la Concursul naţional în 3 categorii:
a) candidaţi calificaţi la data selecţiei;
b) candidaţi pe lista de aşteptare pentru acordarea bursei, pe baza disponibilitãţii fondurilor;
c) candidaţi respinşi.
(2) Din listele de universitãţi propuse de candidaţi Comisia aprobã universitãţile la care aceştia pot beneficia de bursã, în condiţiile acceptãrii la studii şi ale disponibilitãţii fondurilor. Universitãţile pentru care Comisia aprobã posibilitatea desfãşurãrii studiilor sunt comunicate individual candidaţilor încadraţi în categoriile prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b), începând cu data publicãrii rezultatelor.
(3) Listele de încadrare pe categorii a candidaţilor se actualizeazã periodic în funcţie de desfãşurarea etapei de contractare şi finalizare a acordãrii efective a bursei, conform prevederilor cuprinse în cap. IV.
ART. 21
(1) Candidaţii pot depune contestaţii privind rezultatul concursului naţional, în termen de 72 de ore de la data aducerii la cunoştinţã publicã a rezultatelor.
(2) Comisia soluţioneazã contestaţiile în termen de 30 de zile de la data împlinirii termenului stabilit pentru depunerea acestora.

CAP. IV
Contractarea şi finalizarea acordãrii efective a bursei

ART. 22
(1) Procesul de contractare şi finalizare a acordãrii efective a bursei este desfãşurat de cãtre partenerul de implementare sub monitorizarea Comisiei.
(2) Contractarea şi finalizarea acordãrii efective a bursei se fac pe baza cererii depuse la sediul partenerului de implementare de cãtre candidaţii calificaţi în concursul naţional al anului respectiv. Conţinutul cererii se stabileşte de cãtre Comisie şi conţine cel puţin urmãtoarele documente:
a) acceptul emis de cãtre o universitate aprobatã de Comisie, valabil pentru anul curent, în copie legalizatã;
b) actul emis de universitate, în care sunt specificate condiţiile financiare de acceptare, în copie legalizatã;
c) sumele anuale solicitate pentru a fi acoperite din bursã, cu încadrarea în sumele maxime solicitate în dosarul de candidaturã, incluzând precizarea şi estimarea categoriilor de cheltuieli conform art. 5;
d) contribuţia financiarã proprie şi modul de susţinere a acesteia;
e) tipul studiilor şi domeniul pentru care se solicitã bursa;
f) copie a actului de identitate al candidatului;
g) acte doveditoare privind venitul lunar net al garanţilor propuşi.
(3) În cazul primirii acceptului de la o universitate de prestigiu din strãinãtate, alta decât cele propuse iniţial de cãtre candidatul calificat, partenerul de implementare poate verifica dacã aceastã universitate este aprobatã de Comisie şi poate trece la contractare pe baza cererii, cu condiţia respectãrii sumelor maxime solicitate în dosarul de candidaturã.
ART. 23
(1) Pe baza cererii prevãzute la art. 22, partenerul de implementare încheie contractul de acordare a bursei.
(2) Modelul-cadru al contractului este prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentele norme metodologice.
(3) Contractul se încheie în 7 exemplare, câte unul pentru fiecare dintre pãrţile implicate în derularea sa: beneficiar, garanţi, partener de implementare, Comisie şi Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii.
ART. 24
(1) Contractarea se efectueazã în ordinea în care candidaţii calificaţi prezintã toate documentele necesare, pânã la epuizarea fondurilor alocate pentru anul universitar respectiv.
(2) În momentul acceptãrii de cãtre o universitate aprobatã de Comisie, candidaţii sunt obligaţi sã accepte sau sã decline bursa în termen de 10 zile de la primirea acceptului.
(3) Candidaţii calificaţi şi cei de pe lista de aşteptare sunt obligaţi sã prezinte situaţia actualizatã a rãspunsurilor pozitive sau negative primite de la universitãţile din strãinãtate, la un numãr de 3 termene intermediare stabilite de cãtre Comisie. Candidaţii care nu îşi actualizeazã rãspunsurile sau care depãşesc ultimul termen de rãspuns al universitãţilor propuse sunt consideraţi în imposibilitate de a participa la etapa a doua.
(4) În funcţie de fondurile disponibile în cursul procesului de contractare şi pe mãsura primirii rãspunsurilor de cãtre candidaţi, Comisia aprobã progresiv calificarea, precum şi posibilitatea trecerii la etapa a doua pentru candidaţii înscrişi pe lista de aşteptare.
(5) Acei candidaţi calificaţi în urma concursului naţional, dar care nu au finalizat cu succes etapa a doua de contractare şi finalizare a acordãrii efective a bursei, beneficiazã automat, numai pentru anul universitar urmãtor, de calificare pentru acelaşi tip de studii şi în aceleaşi condiţii. Calificarea se obţine prin transmiterea unei cereri scrise cãtre Comisie, în termenul stabilit pentru depunerea dosarului de candidaturã la concursul naţional, incluzând actele necesare şi lista de universitãţi de prestigiu din strãinãtate la care va candida pentru acceptare la studii.
ART. 25
(1) În termen de 10 zile de la data finalizãrii acordãrii burselor, Comisia face publicã lista finalã a beneficiarilor bursei şi o prezintã ministrului educaţiei şi cercetãrii.
(2) Lista prevãzutã la alin. (1) se aprobã prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii împreunã cu Ministerul Afacerilor Externe comunicã oficiilor consulare şi reprezentanţelor diplomatice ale României din strãinãtate, precum şi universitãţilor strãine acceptante atât lista nominalã a beneficiarilor bursei, cât şi condiţiile de acordare a acesteia.

CAP. V
Condiţii financiare şi decontarea cheltuielilor

ART. 26
(1) În vederea decontãrii sumelor alocate prin bursã, la începutul fiecãrei perioade a anului universitar, respectiv trimestru sau semestru, beneficiarii au obligaţia de a prezenta partenerului de implementare facturile pro forma.
(2) Pe baza documentelor prevãzute la alin. (1), partenerul de implementare vireazã sumele direct cãtre instituţia de învãţãmânt superior emitentã a facturii, cãtre prestatorul de servicii sau cãtre beneficiar, dupã caz.
(3) În termen de 20 de zile de la primirea fondurilor, beneficiarul are obligaţia de a transmite partenerului de implementare documentele finale, în original, în vederea decontãrii sumelor avansate.
(4) În vederea stabilirii necesitãţilor bugetare pentru anul urmãtor, pânã la sfârşitul lunii aprilie a fiecãrui an, beneficiarul are obligaţia de a prezenta partenerului de implementare factura pro forma emisã de instituţia de învãţãmânt pentru anul şcolar urmãtor, precum şi o estimare a sumelor necesare pentru perioada septembrie a anului în curs - decembrie a anului urmãtor.
ART. 27
(1) În bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii pe anul 2005 vor fi cuprinse fonduri reprezentând echivalentul în lei al sumei de 850.000 de euro pentru acordarea de noi burse şi pentru acoperirea celorlalte cheltuieli şi comisioane aferente derulãrii operaţiunilor bursei.
(2) În bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii pe anul 2006 vor fi cuprinse fonduri reprezentând echivalentul în lei al sumei de 1.850.000 de euro pentru continuarea burselor acordate în anul 2005, acordarea de noi burse şi pentru acoperirea celorlalte cheltuieli şi comisioane aferente derulãrii operaţiunilor bursei.
ART. 28
Începând cu anul 2007, în bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii vor fi cuprinse fondurile aferente programului bursei, conform urmãtoarei metodologii:
a) echivalentul în lei a cel puţin 1.000.000 de euro va fi alocat pentru burse noi pentru urmãtorul an universitar;
b) suma prevãzutã la lit. a) se repartizeazã între cei doi ani bugetari ce constituie anul universitar, conform graficului de repartizare a cheltuielilor furnizat de unitatea de implementare;
c) suma finalã ce va fi inclusã în bugetul anului respectiv al Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii reprezintã totalul dintre suma necesarã pentru continuarea finanţãrii burselor aflate în derulare şi cuantumul pentru anul respectiv al sumei pentru burse noi, conform lit. a) şi b), la care se adaugã o sumã destinatã costurilor de administrare a programului bursei în cuantum cuprins între 10 şi 20% din acest total, la propunerea Comisiei.
ART. 29
(1) Sumele alocate burselor se împart orientativ, dupã cum urmeazã:
a) 40% pentru studii universitare;
b) 50% pentru studii de masterat;
c) 10% pentru studii de doctorat.
(2) Repartizãrile procentuale prevãzute la alin. (1) pot fi redimensionate de la o formã de studii la alta, în funcţie de disponibilitãţile realizate în cursul etapei de contractare.
ART. 30
Potrivit art. 7 din Lege, schimbarea specializãrilor, a categoriilor de cheltuieli, a fondurilor alocate faţã de metodologia prevãzutã sau a cuantumului diferenţiat al burselor se efectueazã prin hotãrâre a Guvernului, cu cel puţin un an calendaristic înaintea începerii anului universitar pentru care se acordã bursele şi numai în limitele domeniilor sau specializãrilor prevãzute în anexa la Lege.
ART. 31
(1) Din sumele alocate se finanţeazã, în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (3) din Lege, cheltuielile aferente:
a) cuantumului burselor;
b) tuturor operaţiunilor necesare derulãrii programului bursei, inclusiv operaţionalizãrii unitãţii de implementare a proiectului;
c) evaluãrii, în limita maximã a echivalentului în lei a 10 euro/lucrare pentru specialiştii români şi în limita maximã a echivalentului în lei a 30 euro/lucrare pentru specialiştii din strãinãtate, plus cheltuieli de transport intern şi internaţional de la locul de muncã la Bucureşti, precum şi cazarea în Bucureşti, conform legislaţiei în vigoare;
d) dezvoltãrii şi întreţinerii comunitãţii virtuale, site-ului web şi bazei de date a programului bursei;
e) programelor de orientare, pregãtire, integrare, informare internã şi asociaţiei beneficiarilor programului;
f) realizãrii acţiunilor de promovare şi publicitate a programului de burse;
g) procedurii de recuperare a sumelor stabilite ca urmare a nerespectãrii de cãtre beneficiarii bursei a obligaţiilor asumate prin contract şi nerespectate;
h) taxelor şi comisioanelor bancare.
(2) Repartizarea sumelor potrivit alin. (1) se face prin contractul sau acordul semnat de cãtre Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii şi partenerul de implementare şi actele adiţionale, avându-se în vedere şi propunerile Comisiei.
(3) Pe baza condiţiilor stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii şi partenerul de implementare, sumele se transferã partenerului de implementare, în condiţiile legii.
ART. 32
(1) În vederea valorificãrii studiilor efectuate în strãinãtate pentru integrare şi specializare, la revenirea în ţarã absolvenţii care au beneficiat de bursã vor urma un program intensiv suplimentar de pregãtire şi integrare în domeniul administraţiei publice din România, cu durata cumulatã de 2-3 luni, organizat de cãtre Institutul Naţional de Administraţie sau de alte instituţii de formare continuã, din cuantumul de fonduri administrative prevãzute în bugetul programului de burse.
(2) Din fondurile administrative prevãzute în bugetul programului de burse, Comisia, cu sprijinul partenerului de implementare, poate organiza programe suplimentare de orientare, pregãtire, integrare, seminarii, reuniuni, informare şi comunicare internã şi a asociaţiei beneficiarilor programului.
ART. 33
(1) În cazul nerespectãrii de cãtre beneficiar a obligaţiilor contractuale, acesta va plãti penalitãţi pentru suma totalã restantã, conform contractului-cadru.
(2) Prin sumã totalã restantã se înţelege suma acordatã prin bursã, inclusiv penalitãţile calculate, care nu a fost rambursatã conform condiţiilor contractului-cadru. Suma totalã restantã se calculeazã în euro şi se actualizeazã în lei, conform cursului de schimb valutar leu-euro, în fiecare an.
(3) Penalitãţile se calculeazã în euro, dupã cum urmeazã:
a) 15% pe an, în cazul în care beneficiarul nu revine în ţarã;
b) 10% pe an, în cazul nefinalizãrii studiilor sau în cazul în care beneficiarul nu a menţinut minimul de performanţã stabilit;
c) 5% pe an, în cazul în care beneficiarul nu desfãşoarã activitate în cadrul instituţiilor publice, regiilor autonome, agenţilor economici cu capital majoritar de stat ori în cadrul structurilor sau organismelor internaţionale, în calitate de reprezentant al statului român, pe perioada stabilitã.
(4) Conform prevederilor Legii, sumele restante se recupereazã de cãtre partenerul de implementare şi se vireazã Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii în vederea restituirii cãtre bugetul de stat.

CAP. VI
Procedura de repartizare

ART. 34
(1) În vederea repartizãrii absolvenţilor bursei, posturile de conducere şi de rãspundere vacante, existente în cadrul urmãtoarelor structuri, se solicitã, în condiţiile art. 13 alin. (3) din Lege, de cãtre Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici, Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã, respectiv de cãtre Ministerul Afacerilor Externe, se centralizeazã şi se transmit Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii pentru a fi puse la dispoziţie Comisiei:
a) ministere şi instituţii care funcţioneazã în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea acestora;
b) autoritãţi ale administraţiei publice locale sau instituţii publice care funcţioneazã în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea acestora;
c) serviciile Camerei Deputaţilor şi ale Senatului, instituţiile publice care funcţioneazã sub controlul Parlamentului;
d) Administraţia Prezidenţialã;
e) Aparatul de lucru al Guvernului şi instituţiile publice care funcţioneazã în subordinea directã a Executivului;
f) regii autonome de interes naţional;
g) agenţi economici cu capital majoritar de stat;
h) structuri sau organisme internaţionale în care statul român îşi desemneazã reprezentanţii.
(2) Prin posturi de rãspundere se înţelege, în contextul prezentelor norme metodologice, posturi de consilier la cabinetul demnitarului sau de responsabil de proiect finanţat cu fonduri de la buget sau atrase de la finanţatori internaţionali.
(3) În cazul în care prin procedura prevãzutã la alin. (1) nu se pot obţine suficiente locuri pentru repartizarea în bune condiţii a beneficiarilor, instituţiile prevãzute la alin. (1) şi solicitate expres în acest sens de cãtre Comisie vor pune la dispoziţie programului, inclusiv prin suplimentarea numãrului de posturi aprobat:
a) cel puţin un post de şef de birou sau echivalent pentru fiecare 100 de angajaţi;
b) cel puţin un post de şef de serviciu sau echivalent pentru fiecare 200 de angajaţi;
c) cel puţin un post de director adjunct sau echivalent pentru fiecare 300 de angajaţi.
(4) În vederea repartizãrii beneficiarilor, Comisia, cu sprijinul Ministerului Administraţiei şi Internelor - Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici, va stabili:
a) o ierarhie a categoriilor de posturi de conducere vacante, în funcţie de nivelul administrativ şi de complexitatea atribuţiilor de serviciu;
b) o corespondenţã între nivelul studiilor absolvite de beneficiarii bursei şi categoriile de posturi de conducere vacante.
ART. 35
Absolvenţii programului de burse pot opta pentru procedurile de repartizare prevãzute de Lege sau pentru cariera de manager public, în condiţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2004 .
ART. 36
(1) Repartizarea absolvenţilor pe posturile vacante se face de cãtre Comisie în funcţie de urmãtoarele criterii:
a) rezultatele obţinute pe parcursul studiilor universitare;
b) studiile urmate şi experienţa profesionalã dobânditã în afara bursei, respectiv specializãri, proiecte realizate şi/sau coordonate;
c) rezultatele obţinute în urma testãrii potenţialului absolventului de a deveni bun manager în sectorul public;
d) opţiunile formulate de absolvent cu privire la domeniul de activitate şi la tipul de instituţie agreate;
e) beneficiul acumulãrii de competenţe ("clustering"), înţelegând prin aceasta, în sensul prezentelor norme metodologice, repartizarea în cadrul aceleiaşi structuri a mai multor beneficiari ai bursei, ca mijloc de susţinere reciprocã în desfãşurarea activitãţii.
(2) Testarea absolvenţilor bursei, prevãzutã la alin. (1) lit. c), are acelaşi conţinut cu testarea pentru funcţia de manager public, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2004 .
(3) Comisia va facilita contactele dintre beneficiari şi instituţiile interesate, în vederea identificãrii unor repartizãri care sã convinã ambelor pãrţi. Repartizarea beneficiarilor se poate face pe aceste posturi reciproc agreate, sub rezerva aprobãrii Comisiei.
(4) Conform art. 13 alin. (2) din Lege, încadrarea pe posturile vacante se face prin derogare de la prevederile legale referitoare la încadrarea pe post, pe bazã de concurs sau de examen, aplicabile funcţionarilor publici şi personalului contractual. Prin derogare de la aceleaşi prevederi, încadrarea se face pe poziţii de conducere sau de rãspundere, cu condiţia îndeplinirii criteriilor de performanţã prevãzute în fişa postului.
(5) Propunerea iniţialã a schemei de repartizare se face de cãtre partenerul de implementare, împreunã cu Ministerul Administraţiei şi Internelor - Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici, Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã şi membrii Comisiei care fac parte din sectorul public. La aceastã şedinţã pot fi invitaţi şi alţi reprezentanţi ai structurilor prevãzute la art. 34 alin. (1), în vederea obţinerii unei scheme de repartizare cât mai eficace.
(6) Hotãrârile Comisiei, prin care absolvenţii sunt repartizaţi pe posturile vacante, se comunicã instituţiilor în cauzã, precum şi Ministerului Administraţiei şi Internelor şi Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, care iau toate mãsurile necesare în vederea numirii sau încadrãrii pe post.
ART. 37
(1) În cadrul perioadei în care trebuie sã desfãşoare activitate în sectorul public:
a) beneficiarii pot propune Comisiei transferul pe un alt post identificat în cadrul structurilor prevãzute la art. 34 alin. (1);
b) beneficiarii pot solicita Comisiei, cel mult de douã ori şi pentru motive temeinice, sã fie repartizaţi în cadrul altei structuri decât cea în cadrul cãreia au fost repartizaţi iniţial.
(2) În cazurile prevãzute mai sus sau prin propria decizie, Comisia poate dispune transferul beneficiarilor cu luarea în considerare a criteriilor prevãzute la <>art. 36 şi a prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii.
(3) Carierei de funcţionar public a beneficiarilor i se aplicã toate prevederile referitoare la promovarea rapidã în funcţia publicã, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 10 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2004 .
ART. 38
Începând cu anul 2005, Comisia prezintã Guvernului şi publicului raportul sãu anual de activitate, pe care îl pregãteşte împreunã cu partenerul de implementare.

ANEXĂ
────────
la normele metodologice
────────────────────────

CONTRACT
pentru acordarea bursei speciale "Guvernul României"
- model-cadru -

Încheiat astãzi .......................
la .......................

Art. 1. - Pãrţile contractante:
1. Numele ....................................
Prenumele ....................................
Domiciliul ...................................
Nãscut la data de ............................
BI/CI seria ............. nr. ................
CNP ..........................................
Fiul lui ............ şi al ..................,
în calitate de beneficiar al bursei speciale "Guvernul României", denumit în continuare beneficiar,
şi
2. Banca/Organizaţia interguvernamentalã ........, cu sediul social în ......, având numãrul de înregistrare ......., cod ....., reprezentatã prin domnul/doamna ........., având funcţia de ....., în calitate de şi denumitã în continuare partener de implementare.

Obiectul contractului
Art. 2. - Obiectul prezentului contract îl constituie derularea operaţiunilor aferente acordãrii bursei speciale "Guvernul României", denumitã în continuare bursã.
În înţelesul prezentului contract, prin derularea operaţiunilor aferente bursei se înţelege exercitarea drepturilor şi îndeplinirea obligaţiilor ce incumbã pãrţilor contractante şi prin care se asigurã, în principal:
a) efectuarea de cãtre partenerul de implementare a plãţilor necesare în vederea urmãrii de cãtre beneficiar a studiilor pentru care a fost acordatã bursa, pe bazã de documente justificative;
b) menţinerea de cãtre beneficiar, pe perioada studiilor pentru care i-a fost acordatã bursa, a minimului de performanţã;
c) desfãşurarea de cãtre beneficiar, ulterior absolvirii studiilor pentru care i-a fost acordatã bursa, de activitãţi în sectorul public, pe perioada stabilitã în conformitate cu Normele metodologice de aplicare a <>Legii nr. 157/2004 privind instituirea bursei speciale "Guvernul României" pentru formarea managerilor în sectorul public, aprobate prin Hotãrârea Guvernului nr. 1.516/2004, denumite în continuare norme metodologice, în cadrul structurii şi în funcţia aprobate de Comisia pentru managerii publici, denumitã în continuare Comisia, în conformitate cu normele metodologice.
Art. 3. - Suma acordatã beneficiarului cu titlu de bursã pentru absolvirea studiilor ........ (universitare/de masterat/de doctorat) reprezintã echivalentul în lei al sumei de ....... euro.
Suma se plãteşte eşalonat, dupã cum urmeazã:
- în anul de studii ............ suma de .....................;
- în anul de studii ............ suma de .....................;
- în anul de studii ............ suma de .....................;
- în anul de studii ............ suma de ................... .
Partenerul de implementare va efectua plãţile cãtre beneficiar în moneda ţãrii în care acesta va urma studiile pentru care i-a fost acordatã bursa. Limitele maxime ale cheltuielilor se calculeazã la cursul valutar de la data plãţii.
Beneficiarul îşi va desfãşura activitatea în sectorul public un numãr minim obligatoriu de .............. ani.
Plãţile se efectueazã cãtre beneficiar sau prestatorul de servicii, trimestrial sau semestrial, pe baza facturilor pro forma emise de universitate sau pe baza facturilor pro forma pentru cheltuielile de cazare, masã, asigurare de sãnãtate şi un transport internaţional anual.
Beneficiarul nu va solicita suplimentarea bursei primite şi va respecta legile ţãrii în care va urma studiile acoperite de bursã.
Drepturile beneficiarului
Art. 4. - Beneficiarul are urmãtoarele drepturi:
a) sã beneficieze de sumele alocate prin bursã;
b) sã fie repartizat în poziţie de conducere sau de rãspundere, ulterior finalizãrii studiilor şi în condiţiile stabilite prin normele metodologice, cu condiţia îndeplinirii criteriilor de performanţã prevãzute în fişa postului.
Obligaţiile beneficiarului
Art. 5. - Beneficiarul are urmãtoarele obligaţii:
a) sã finalizeze în perioada stabilitã studiile pentru care i-a fost acordatã bursa.
Perioada pentru care a fost acordatã bursa poate fi prelungitã doar cu aprobarea Comisiei şi sub condiţia încadrãrii în perioadele maxime prevãzute de <>Legea nr. 157/2004 privind instituirea bursei speciale "Guvernul României" pentru formarea managerilor în sectorul public, cu modificãrile ulterioare, denumitã în continuare Lege. Bursa nu se poate prelungi în afara perioadelor maxime prevãzute în Lege şi în normele metodologice.
Pentru studii universitare şi de masterat, în cazul în care perioada necesarã finalizãrii studiilor depãşeşte cu mai mult de un trimestru sau semestru perioada maximã stabilitã conform Legii, Comisia stabileşte penalitãţile care urmeazã a fi plãtite de beneficiar. În cazul prelungirii perioadei necesare finalizãrii studiilor cu un singur trimestru sau semestru, nu se aplicã penalitãţi, însã beneficiarul va suporta individual costurile studiilor pentru acest trimestru sau semestru. Pentru studii de doctorat beneficiarul va suporta individual costurile studiilor pentru perioada care depãşeşte perioada maximã admisã de cãtre Lege şi normele metodologice;
b) sã menţinã pe toatã durata studiilor cel puţin calificativul "Bine", conform standardelor de performanţã aprobate de Comisie;
c) sã menţinã specializarea aprobatã de Comisie în cadrul concursului naţional.
Beneficiarul poate schimba specializarea aprobatã, înştiinţând partenerul de implementare şi Comisia, cu condiţia sã finalizeze studiile în aceeaşi perioadã, în limita sumei aprobate, iar specializarea nouã sã fie dintre cele prevãzute de Lege şi de normele metodologice;
d) sã revinã în ţarã în maximum o lunã de la data finalizãrii studiilor;
e) sã prezinte partenerului de implementare documentele necesare efectuãrii plãţilor şi decontãrilor aferente bursei, conform normelor metodologice.
Şcoala de varã este acoperitã de bursã numai în condiţii speciale, cu aprobarea preşedintelui Comisiei, pe bazã de argumentaţie;
f) pânã la sfârşitul lunii aprilie a fiecãrui an, sã prezinte partenerului de implementare factura pro forma emisã de instituţia de învãţãmânt pentru anul şcolar urmãtor, facturile pro forma pentru restul cheltuielilor, precum şi o estimare a sumelor necesare pentru perioada septembrie a anului în curs - decembrie a anului urmãtor;
g) sã prezinte pe fiecare perioadã de studiu (trimestru, semestru) partenerului de implementare adeverinţe din care sã rezulte notãrile obţinute la examene;
h) sã prezinte partenerului de implementare documentele doveditoare pentru finalizarea studiilor;
i) sã îşi desfãşoare activitatea în sectorul public pe perioada prevãzutã;
j) sã participe la programele suplimentare de formare şi de training;
k) sã accepte repartizarea pe post stabilitã în conformitate cu normele metodologice;
l) sã prezinte trimestrial partenerului de implementare adeverinţa eliberatã de instituţia sau structura în cadrul cãreia îşi desfãşoarã activitatea, din care sã rezulte cã în perioada vizatã a desfãşurat activitate sau, dupã caz, existenţa unui caz fortuit ori de forţã majorã care a determinat întreruperea activitãţii;
m) sã prezinte partenerului de implementare documentele emise de instituţia sau structura în care a desfãşurat activitate în sectorul public, din care sã rezulte acoperirea perioadei stabilite potrivit normelor metodologice şi asumate potrivit prevederilor prezentului contract.
Art. 6. - În cazul neîndeplinirii obligaţiei prevãzute la art. 5 lit. a), beneficiarul va restitui partenerului de implementare sumele ce i-au fost plãtite pânã la momentul întreruperii definitive a studiilor, precum şi penalitãţile în cuantum calculat potrivit normelor metodologice. Întreruperea temporarã a studiilor în perioada bursei se poate face doar cu aprobarea Comisiei.
Nu este consideratã situaţie de neîndeplinire a obligaţiei respective intervalul de timp în care beneficiarul îşi întrerupe studiile, cu caracter temporar, pe perioadã determinatã, din cauzã de boalã.
Constatarea afecţiunilor medicale care au determinat întreruperea studiilor se face pe bazã de document medical din care sã rezulte cu claritate afecţiunea şi perioada necesarã pentru însãnãtoşire.
Art. 7. - În cazul în care media anilor de studii sau notarea finalã se situeazã sub minimul de performanţã prevãzut la art. 5 lit. b), beneficiarul alege între majorarea perioadei obligatorii de activitate în serviciul statului cu 2 ani şi restituirea cãtre partenerul de implementare a sumelor ce i-au fost plãtite pe perioada bursei, precum şi penalitãţilor în cuantum calculat potrivit normelor metodologice.
În cazul în care, pe perioada bursei, notãrile obţinute de beneficiar se situeazã cumulativ (medie generalã cumulativã) sub minimul de performanţã, pe parcursul oricãror 3 trimestre sau douã semestre, partenerul de implementare va sista plãţile cãtre beneficiar. Acesta poate alege între finalizarea studiilor prin resurse proprii, dar cu respectarea în continuare a perioadei obligatorii de activitate în serviciul statului, majoratã cu 2 ani, şi restituirea sumelor ce i-au fost acordate pânã la momentul sistãrii, precum şi penalitãţilor în cuantum calculat potrivit normelor metodologice.
Art. 8. - În cazul nerespectãrii obligaţiei prevãzute la art. 5 lit. d) şi i), beneficiarul va restitui sumele plãtite în cadrul bursei, precum şi penalitãţi în cuantum calculat potrivit normelor metodologice.
Art. 9. - În cazul în care beneficiarul, din cauze ce îi sunt imputabile, nu desfãşoarã activitate în sectorul public pe perioada stabilitã, va restitui sumele plãtite în cadrul bursei, precum şi penalitãţi în suma stabilitã prin normele metodologice. Sumele care se restituie de cãtre beneficiar vor fi proporţionale cu perioada în care trebuia sã presteze activitate şi nu a prestat.
În cazul în care, în cadrul perioadei aferente obligaţiei de a desfãşura activitate în sectorul public, beneficiarul cumuleazã întreruperi mai mari de 4 luni, va restitui partenerului de implementare sume proporţionale cu perioada ce depãşeşte 4 luni în care nu presteazã activitate conform contractului.
Obligaţiile partenerului de implementare
Art. 10. - Partenerul de implementare are urmãtoarele obligaţii:
a) de a vira cãtre instituţia de învãţãmânt superior din strãinãtate sumele ce reprezintã taxa de şcolarizare, cazare etc., pe baza facturilor pro forma, şi de a plãti cãtre bursier sau cãtre prestatorul de servicii sume ce reprezintã cheltuielile de transport sau de întreţinere în strãinãtate, pe bazã de decont ulterior;
b) de a menţine permanent legãtura cu beneficiarii pe întreaga perioadã a studiilor, precum şi pe parcursul perioadei în care desfãşoarã activitate în sectorul public;
c) de a efectua toate demersurile necesare ce cad în sarcina sa potrivit normelor metodologice.
Operaţiuni de platã
Art. 11. - Sumele acordate beneficiarului prin bursã se plãtesc de cãtre partenerul de implementare în avans, pe baza documentelor pro forma prezentate de beneficiar.
Conform normelor metodologice, în termen de 20 de zile, beneficiarul are obligaţia de a transmite partenerului de implementare actele justificative (chitanţe) pentru cheltuielile suportate din sumele ce i-au fost acordate în avans.
Art. 12. - Finalizarea studiilor pentru care a fost acordatã bursa se certificã de cãtre partenerul de implementare pe baza actelor doveditoare eliberate de instituţia de învãţãmânt şi prezentate de cãtre beneficiar.
Finalizarea perioadei de serviciu obligatorii în sectorul public, pentru care a fost acordatã bursa, se certificã de cãtre partenerul de implementare pe baza actelor doveditoare eliberate de instituţia sau de structura în care a desfãşurat activitate în sectorul public şi prezentate de cãtre beneficiar.
Art. 13. - În cazul neîndeplinirii de cãtre beneficiar a obligaţiilor ce îi revin, partenerul de implementare va notifica acestuia faptul neîndeplinirii.
Plãţile ce cad în sarcina beneficiarului ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor contractuale vor fi eşalonate, astfel încât suma totalã şi penalitãţile aferente, stabilite potrivit normelor metodologice, sã fie plãtite în maximum 5 ani de la data stabilirii lor.
Plata sumelor datorate de cãtre beneficiar se face conform graficului stabilit de partenerul de implementare.
Art. 14. - Penalitãţile care se plãtesc de cãtre beneficiar în cazurile expres prevãzute în cuprinsul prezentului contract, pentru nerespectarea obligaţiilor ce îi revin, se actualizeazã trimestrial, în funcţie de rata inflaţiei şi de cursul leu-dolar, şi se comunicã beneficiarului de cãtre partenerul de implementare.
Penalitãţile se calculeazã în euro la suma totalã restantã, dupã cum urmeazã:
a) 15% pe an, în cazul în care beneficiarul nu revine în ţarã;
b) 10% pe an, în cazul nefinalizãrii studiilor sau în cazul în care beneficiarul nu a menţinut minimul de performanţã stabilit;
c) 5% pe an, în cazul în care beneficiarul nu desfãşoarã activitate în sectorul public pe perioada stabilitã.
Art. 15. - Beneficiarul rãspunde pentru îndeplinirea obligaţiilor ce îi revin potrivit prezentului contract cu toate bunurile mobile şi imobile, prezente şi viitoare.
Art. 16. - Pentru cazul neexecutãrii obligaţiilor prevãzute, conform prevederilor Legii şi ale normelor metodologice, alãturi de beneficiar se obligã solidar 3 garanţi. Garanţii nu gireazã suma atribuitã prin bursã cu bunuri mobile sau imobile, dar se obligã la plata lunarã a 50% din venitul net pânã la concurenţa sumei totale acordate de la bugetul de stat, precum şi a penalitãţilor şi dobânzilor stabilite prin contract. Nu pot fi acceptaţi garanţi al cãror venit se situeazã sub nivelul salariului mediu pe economie.
1. Numele ..........................................
Prenumele ..........................................
Domiciliul .........................................
Nãscut la data de ..................................
BI/CI seria ...................... nr. .............
CNP ................................................
Fiul lui ............... şi al ................... .
2. Numele ..........................................
Prenumele ..........................................
Domiciliul .........................................
Nãscut la data de ..................................
BI/CI seria ...................... nr. .............
CNP ................................................
Fiul lui ..................... şi al ............. .
3. Numele ..........................................
Prenumele ..........................................
Domiciliul .........................................
Nãscut la data de ..................................
BI/CI seria .................... nr. ...............
CNP ................................................
Fiul lui ..................... şi al ............. .
Art. 17
Partenerul de implementare va introduce împotriva beneficiarului şi garanţilor acţiune la instanţa competentã pentru recuperarea sumelor stabilite potrivit prezentului contract în sarcina beneficiarului, în urmãtoarele situaţii:
a) în cazul în care beneficiarul nu începe efectuarea plãţilor în cel mult o lunã de la prima scadenţã, conform graficului de rambursare a sumei totale;
b) în cazul în care, pe parcursul perioadei de rambursare a sumei totale, beneficiarul întârzie cu mai mult de douã plãţi.
Art. 18
Prin prezentul contract beneficiarul se obligã atât faţã de partenerul de implementare, cât şi faţã de statul român sau faţã de oricare alt succesor în drepturi numit de aceştia sau stabilit potrivit legii.
Art. 19
Orice neînţelegere sau litigiu intervenit între pãrţi se va încerca sã fie soluţionat pe cale amiabilã şi/sau prin mediere.
În cazul în care soluţionarea pe calea amiabilã şi medierea nu sunt posibile, se va recurge la instanţa judecãtoreascã românã competentã, potrivit legii.
Prezentul contract a fost încheiat astãzi, ......., la ......, în 7 exemplare, câte unul pentru fiecare dintre urmãtoarele pãrţi: beneficiar, garanţi, Comisie, partenerul de implementare şi Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii.

Data

Beneficiar,
..........................

Partener de implementare,
...........................
Garant,
...........................
Garant,
...........................
Garant,
...........................

_______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016