────────────────
Ministrul pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului,
Eugen Bejinariu
Departamentul pentru Relaţii Interetnice
Cristian Jura,
secretar de stat
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucureşti, 16 septembrie 2004.
Nr. 1.514.
MEMORANDUM DE ÎNŢELEGERE
referitor la cofinanţarea şi administrarea Programului "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004" dintre Secretariatul General al Guvernului (S.G.G.) - Departamentul pentru Relaţii Interetnice (D.R.I.) şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (P.N.U.D), semnat la Bucureşti la 2 septembrie 2004
În conformitate cu:
1. <>Hotãrârea Guvernului nr. 749/2003 privind organizarea şi funcţionarea Departamentului pentru Relaţii Interetnice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
2. <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor mãsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale;
3. <>Hotãrârea Guvernului nr. 113/1991 pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul României şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
4. <>Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 , cu modificãrile ulterioare,
având în vedere faptul cã:
1. prin prezentul memorandum de înţelegere, încheiat astãzi, 2 septembrie 2004, Secretariatul General al Guvernului (S.G.G.) - Departamentul pentru Relaţii Interetnice (D.R.I.) îşi manifestã acordul de a participa împreunã cu Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (P.N.U.D) la cofinanţarea şi administrarea Programului "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004";
2. P.N.U.D. are pregãtirea necesarã şi este de acord sã administreze fondurile necesare implementãrii Programului "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004";
3. Guvernul României, prin S.G.G.-D.R.I., este de acord cu alocarea unei cote-pãrţi din fondurile necesare implementãrii Programului "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004",
Pãrţile semnatare:
1. Secretariatul General al Guvernului, denumit în continuare S.G.G., cu sediul în municipiul Bucureşti, Piaţa Victoriei nr. 1, sectorul 1, cod fiscal 4283422, cont nr. 235901384283422, deschis la Direcţia de Trezorerie şi Contabilitate Publicã Bucureşti, reprezentat legal prin domnul Eugen Bejinariu - ministru pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, domnul Cristian Jura - secretar de stat la Departamentul pentru Relaţii Interetnice, denumit în continuare D.R.I.,
2. Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare - România, cu sediul în Bucureşti, Bd. Primãverii nr. 48A, sectorul 1, cont nr. 825007008/ROL, deschis la Citibank Bucureşti, reprezentat legal prin doamna Soknan Han Jung, reprezentant rezident, denumit în continuare P.N.U.D.,
au convenit încheierea prezentului memorandum de înţelegere în urmãtoarele condiţii:
ART. 1
Obiectul
1.1. Obiectul prezentului memorandum de înţelegere îl reprezintã cofinanţarea şi administrarea de cãtre pãrţile semnatare, respectiv S.G.G.-D.R.I. şi P.N.U.D., a Programului "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004", denumit în continuare Programul.
ART. 2
Durata
2.1. Prezentul memorandum de înţelegere este valabil de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului de aprobare a acestuia pânã la data de încheiere a proiectului stipulatã în documentul de proiect (vezi anexa nr. 2).
ART. 3
Contribuţia pãrţilor
3.1. S.G.G.-D.R.I. va contribui la finanţarea Programului cu suma de 64.000.000.000 lei (1.882.353 USD), conform <>Legii nr. 507/2003 , destinatã implementãrii Programului, potrivit anexei nr. 3.
3.2. P.N.U.D. va contribui la finanţarea Programului cu suma de 4.080.000.000 lei (120.000 USD), potrivit anexei nr. 3.
3.3. Pentru buna derulare a Programului, S.G.G.-D.R.I. va vira suma de bani reprezentând contribuţia sa la Program în contul bancar al P.N.U.D. nr. 825007008/ROL, deschis la Citibank, dupã cum urmeazã:
3.3.1. prima platã în sumã de 20.000.000.000 lei, în termen de 3 zile lucrãtoare de la data emiterii hotãrârii Comisiei de evaluare şi aprobare a proiectelor;
3.3.2. tranşele urmãtoare se vor efectua pe baza solicitãrii scrise a P.N.U.D., aprobatã de conducerea D.R.I., astfel:
- în perioada 15 septembrie - 15 octombrie 2004, suma de 20.000.000.000 lei;
- în perioada 15 octombrie - 15 noiembrie 2004, suma de 24.000.000.000 lei.
3.4. Ca datã de referinţã în ceea ce priveşte data plãţii se ia în considerare data înscrisã pe documentul de platã.
ART. 4
Date privind derularea Programului
4.1. Atât administrarea fondurilor alocate Proiectului, cât şi managamentul acestuia vor fi asigurate de cãtre P.N.U.D. conform Metodologiei privind modul de evaluare şi aprobare a proiectelor depuse în vederea obţinerii finanţãrii din fondurile cuprinse în Programul "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004" (anexa nr. 1) şi documentul de proiect (anexa nr. 2), anexe la prezentul memorandum de înţelegere, precum şi în conformitate cu legislaţia românã în vigoare.
4.2. Dreptul de administrare de cãtre P.N.U.D. a fondurilor S.G.G. puse la dispoziţia proiectului este valabil pânã la data de 15 decembrie 2004. Celelalte fonduri puse la dispoziţia proiectului de cãtre P.N.U.D. vor putea fi cheltuite pânã la data de 15 martie 2005, datã la care înceteazã valabilitatea prezentului memorandum de înţelegere.
4.3. Cheltuielile necesare administrãrii fondurilor şi asigurãrii managementului de cãtre P.N.U.D. vor fi în cuantum de 3% din valoarea contribuţiei S.G.G. efectiv utilizate pentru implementarea proiectului.
4.4. Sumele neutilizate din contribuţia S.G.G. vor fi restituite de cãtre P.N.U.D. pânã la data de 20 decembrie 2004.
4.5. Finanţarea proiectelor din cadrul Programului se va face conform metodologiei elaborate de S.G.G.-D.R.I. şi în baza hotãrârii Comisiei de evaluare şi aprobare a proiectelor.
4.6. P.N.U.D. va furniza S.G.G.-D.R.I. urmãtoarele rapoarte:
a) Pânã la încetarea sau rezilierea memorandumului, P.N.U.D. va prezenta un raport final care sã conţinã activitãţile Programului/proiectului, impactul acestor activitãţi, precum şi datele financiare provizorii incluzând documente justificative.
b) Departamentul financiar/administrativ al P.N.U.D. va emite un raport financiar privind realizarea obligaţiilor ce va fi însuşit de D.R.I. şi supus aprobãrii ordonatorului principal de credite, valabil pentru data de 15 decembrie a anului în curs, dar nu mai târziu de data de 20 decembrie 2004.
În cazul în care circumstanţe speciale impun acest lucru, P.N.U.D. poate furniza rapoarte S.G.G.-D.R.I. la intervale mai scurte.
4.7. S.G.G. va înregistra în evidenţa contabilã suma efectiv cheltuitã în baza raportului prevãzut la alin. 4.6 lit. b), raport care va fi anexat la ordinul de platã prin care P.N.U.D. va restitui suma necheltuitã.
ART. 5
Obligaţiile pãrţilor
5.1. S.G.G.-D.R.I. are urmãtoarele obligaţii:
a) sã furnizeze P.N.U.D., la cererea scrisã a acestuia, datele statistice şi informaţiile pe care le deţine în baza de date privind Programul;
b) sã iniţieze şi sã promoveze, în conformitate cu legislaţia în vigoare, actele normative necesare implementãrii Programului;
c) sã propunã Comisia de evaluare şi aprobare a proiectelor, ce va fi numitã prin ordin al ministrului pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului;
d) sã vireze în contul P.N.U.D. sumele de bani la care se obligã prin prezentul memorandum de înţelegere, conform modalitãţii stabilite la art. 3 alin. 3.3.
5.2. P.N.U.D. are urmãtoarele obligaţii:
a) sã rãspundã de managementul eficient al Programului, din punct de vedere administrativ, financiar şi tehnic, prin respectarea procedurilor cuprinse în metodologia prevãzutã în anexa nr. 1 şi a legislaţiei în vigoare;
b) sã participe în calitate de observator la selecţia proiectelor;
c) sã asigure achiziţionarea echipamentelor necesare, precum şi raportarea şi monitorizarea implementãrii Programului;
d) sã asigure virarea sumelor aferente contribuţiei P.N.U.D., conform art. 3 alin. 3.2, în termen de 10 zile de la data virãrii primei tranşe de S.G.G.-D.R.I.;
e) sã transmitã, conform graficului stabilit prin prezentul memorandum de înţelegere, toate raportãrile privind derularea Programului;
f) sã nu acţioneze în numele S.G.G.-D.R.I. şi sã nu creeze obligaţii în numele acestuia;
g) sã restituie în termen de 3 zile de la terminarea Programului sumele rãmase neutilizate din contribuţia S.G.G.;
h) sã specifice în toate materialele promoţionale, informãrile sau alte acţiuni faptul cã acest program este finanţat de Guvernul României prin S.G.G.-D.R.I;
i) sã pãstreze şi sã arhiveze documentele financiare şi cele referitoare la prestarea serviciilor contractate, conform normelor în vigoare, precum şi sã le prezinte organelor de control abilitate.
ART. 6
Forţa majorã
6.1. Nici una dintre pãrţile semnatare nu rãspunde de neexecutarea la termen sau de executarea în mod necorespunzãtor a oricãrei obligaţii ce îi revine în baza prezentului memorandum de înţelegere, dacã neexecutarea sau executarea necorespunzãtoare a obligaţiei respective a fost cauzatã de forţa majorã, aşa cum este definitã de lege.
6.2. Partea care invocã forţa majorã este obligatã sã notifice celeilate pãrţi în termen de 20 de zile de la producerea evenimentului şi sã ia toate mãsurile în vederea limitãrii consecinţelor.
6.3. Dacã în termen de 30 de zile de la producere evenimentul respectiv nu înceteazã, pãrţile au dreptul sã notifice încetarea de plin drept a prezentului memorandum de înţelegere fãrã ca vreuna dintre ele sã pretintã dauneinterese, însã au obligaţia de a-şi onora toate obligaţiile scadente pânã la data producerii evenimentului.
ART. 7
Notificãrile între pãrţi
7.1. În accepţiunea pãrţilor contractante, orice notificare adresatã de una dintre acestea celeilalte este valabil îndeplinitã dacã va fi transmisã în scris la sediul prevãzut în partea introductivã a prezentului memorandum de înţelegere.
7.2. În cazul în care notificarea se face prin poştã, ea va fi transmisã prin scrisoare recomandatã, cu confirmare de primire, şi se considerã primitã de destinatar la data menţionatã de oficiul poştal primitor pe aceastã confirmare.
7.3. Dacã notificarea se trimite prin telex sau fax, ea se considerã primitã în prima zi lucrãtoare dupã cea în care a fost expediatã.
7.4. Notificãrile verbale nu se iau în considerare de nici una dintre pãrţi, dacã nu sunt confirmate prin intermediul uneia dintre modalitãţile prevãzute la alineatele precedente.
ART. 8
Soluţionarea litigiilor
8.1. Pãrţile au convenit ca toate neînţelegerile privind validitatea prezentului memorandum de înţelegere sau rezultate din interpretarea, executarea ori încetarea acestuia sã fie rezolvate pe cale amiabilã de reprezentanţii lor.
8.2. În cazul în care rezolvarea neînţelegerilor nu este posibilã pe cale amiabilã, ele vor fi supuse spre soluţionare instanţelor judecãtoreşti competente, conform legislaţiei române în vigoare.
8.3. În ceea ce priveşte litigiile ce ar putea apãrea în urma finanţãrii unor proiecte din cadrul Programului, reprezentarea în instanţã se va face de cãtre S.G.G.
ART. 9
Modificarea memorandumului de înţelegere
Prezentul memorandum de înţelegere poate fi modificat oricând, prin protocol, cu consimţãmântul scris al ambelor pãrţi.
ART. 10
Încetarea memorandumului de înţelegere
10.1. Prezentul memorandum de înţelegere îşi înceteazã aplicabilitatea la data împlinirii termenului prevãzut la art. 2.
10.2. Anularea totalã sau parţialã a clauzelor prezentului memorandum de înţelegere de cãtre una dintre pãrţi nu va avea nici un efect asupra obligaţiilor scadente dintre pãrţi şi nu este de naturã sã înlãture rãspunderea pãrţii care, din vina sa, a determinat încetarea memorandumului de înţelegere.
ART. 11
Clauze finale
11.1. Echipamentele, bunurile sau alte proprietãţi achiziţionate din fondurile Programului sunt în proprietatea P.N.U.D. numai pe perioada derulãrii Programului. La încheierea Programului, dreptul de proprietate asupra tuturor acestor echipamente, bunuri sau proprietãţi revine de drept S.G.G. şi în folosinţa D.R.I. - Oficiul pentru Problemele Romilor, Guvernul României.
11.2. Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantã din prezentul memorandum de înţelegere.
11.3. Prezentul memorandum de înţelegere a fost semnat la Bucureşti la 2 septembrie 2004, în douã exemplare originale, în limbile românã şi englezã, toate textele fiind egal autentice.
Pentru S.G.G.-D.R.I.
Eugen Bejinariu,
ministrul pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului
Pentru P.N.U.D.,
Soknan Han Jung,
reprezentant rezident
Cristian Jura,
secretar de stat la Departamentul
pentru Relaţii Interetnice
ANEXA 1
────────
la memorandumul de înţelegere
────────────────────────────
METODOLOGIE
privind modul de evaluare şi aprobare a proiectelor depuse în vederea obţinerii finanţãrii din fondurile cuprinse în Programul "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004"
I. Cadrul legal de implementare şi monitorizare a strategiei de îmbunãtãţire a situaţiei romilor - <>Hotãrârea Guvernului nr. 430/2001 - îmbunãtãţirea situaţiei romilor
1.1. Istoric
Îmbunãtãţirea situaţiei romilor continuã sã fie un obiectiv fundamental pentru politica Guvernului României. Programul de guvernare cuprinde un capitol special destinat îmbunãtãţirii situaţiei romilor, dezvoltat mai amplu în <>Hotãrârea Guvernului nr. 430/2001 privind aprobarea Strategiei Guvernului României de îmbunãtãţire a situaţiei romilor. Documentul a fost rezultatul unei colaborãri fructuoase între Guvern şi organizaţiile neguvernamentale ale romilor, continuatã şi în etapele de implementare a acesteia, şi are la bazã principiile consensualitãţii, utilitãţii sociale, diviziunii sectoriale, descentralizãrii în execuţie, egalitãţii şi diferenţierii identitare.
Strategia Guvernului României de îmbunãtãţire a situaţiei romilor are o duratã de 10 ani, cu un plan de mãsuri pe termen mediu de 4 ani, şi cuprinde 10 mari domenii sectoriale: 1. Administraţie publicã şi dezvoltare comunitarã;
2. Locuinţe; 3. Securitate socialã; 4. Sãnãtate; 5. Economie;
6. Justiţie şi ordine publicã; 7. Protecţia copilului; 8. Educaţie;
9. Culturã şi culte; 10. Comunicare şi participare civicã.
Conform principiului diviziunii sectoriale şi al descentralizãrii în execuţie, Strategia Guvernului României de îmbunãtãţire a situaţiei romilor prevede o structurã de organizare, coordonare şi control al acestui act normativ, precum şi responsabilitãţi specifice instituţiilor, autoritãţilor publice şi organizaţiilor neguvernamentale în implementarea planului general de mãsuri.
În perioada 2000-2002, un fond de 900.000 euro a fost alocat proiectelor dezvoltate în parteneriat de cãtre autoritãţile publice locale şi organizaţiile neguvernamentale care se ocupã de problemele romilor, ca parte a programului PHARE RO9803.01. Dintr-un numãr de 334 de propuneri de proiecte, 41 au fost declarate câştigãtoare - 11 din partea organizaţiilor neguvernamentale ale romilor, 12 din partea altor organizaţii neguvernamentale, 13 din partea primãriilor şi 5 din partea altor instituţii publice.
În februarie 2002 a fost lansat cel de-al doilea fond program PHARE, RO 0004.02.02, "Dezvoltarea societãţii civile 2000", cu o componentã de granturi destinatã "Îmbunãtãţirii situaţiei romilor", în valoare de 1.000.000 euro, la care s-au depus 300 de cereri de finanţare. În iulie 2002 a fost datã publicitãţii lista proiectelor selectate spre finanţare în cadrul programului lansat. Cele 29 de proiecte propuse spre finanţare au fost implementate în 10 luni, în perioada 20022003, vizând domeniile: administraţie publicã şi dezvoltare comunitarã; educaţie; sãnãtate; securitate socialã; comunicare şi participare civicã.
Facilitarea exerciţiilor de programe PHARE, organizate de Ministerul Integrãrii Europene, a permis elaborarea de cãtre MIP, cu asistenţa experţilor din U.E., a unui nou mecanism de finanţare PHARE care permite dezvoltarea în perioada 2003-2005 a 4 domenii prioritare ale Strategiei Guvernului României de îmbunãtãţire a situaţiei romilor, care sã asigure pregãtirea profesionalã şi angajarea romilor, precum şi facilitarea accesului romilor la infrastructurã şi serviciile de asistenţã medicalã.
Pentru a pregãti realizarea acestor obiective, Guvernul a introdus în anul 2003, prin <>Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cofinanţarea în moneda naţionalã la Programul PHARE, în valoare de 1,6 milioane euro, destinatã susţinerii activitãţilor programului denumit "Sprijin acordat strategiei naţionale de îmbunãtãţire a situaţiei romilor". Prin acest program au fost finanţate 27 de proiecte şi implementate 26, în domeniile incluse în Planul de mãsuri prevãzut de <>Hotãrârea Guvernului nr. 430/2001 .
1.2. Obiectivele programului şi prioritãţile pentru anul 2004
Obiectivul general al Programului "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004" este de a sprijini dezvoltarea de parteneriate durabile între organizaţiile neguvernamentale şi administraţia publicã, în vederea includerii membrilor comunitãţilor de romi în ansamblul politicilor publice.
Programul va sprijini Guvernul României în consolidarea criteriilor politice de aderare la Uniunea Europeanã prin oferirea de sprijin financiar la nivel local pentru proiecte care respectã prioritãţile programului de aderare a României la Uniunea Europeanã şi care se concentreazã pe facilitarea participãrii active a membrilor comunitãţilor de romi la viaţa economicã, socialã, culturalã şi politicã româneascã.
Obiective specifice:
a) punerea în practicã a Planului de mãsuri al strategiei prin sprijinirea iniţiativelor dezvoltate de cãtre autoritãţile locale şi instituţii publice locale, împreunã cu reprezentanţii romilor;
b) stimularea participãrii active a romilor la viaţa economicã, socialã, educaţionalã, culturalã şi politicã a societãţii româneşti;
c) identificarea şi sprijinirea proiectelor de intervenţie comunitarã în relaţia partenerialã dintre reprezentanţii autoritãţilor publice locale şi romi.
1.3. Suma disponibilã pentru finanţare oferitã de ordonatorul de credite
Suma globalã indicativã disponibilã pentru oferta de proiecte de finanţare este de 64.000.000.000 lei. Programul va fi administrat şi monitorizat de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (P.N.U.D.) în România.
Mãrimea finanţãrii
Orice sumã acordatã în cadrul acestor programe trebuie sã se încadreze între urmãtoarele sume minime şi maxime:
● suma minimã: 500.000.000 lei;
● suma maximã: 4.000.000.000 lei.
Finanţarea din partea Secretariatului General al Guvernului nu poate depãşi 90% din costurile eligibile totale ale proiectului. Diferenţa de 10% din valoarea totalã a proiectului trebuie sã fie acoperitã din resursele proprii ale solicitantului sau ale partenerilor acestuia ori din alte surse decât suma solicitatã Secretariatului General al Guvernului. Contribuţia solicitantului poate fi financiarã şi/sau în naturã.
Contribuţia în naturã poate fi reprezentatã de bunuri (terenuri, clãdiri şi/sau echipamente) ale aplicantului sau ale partenerilor acestuia, muncã voluntarã şi/sau bunuri/servicii, aşa cum este prevãzut în capitolele de buget (vezi anexa B Bugetul proiectului).
II. Reguli referitoare la cererea de ofertã de proiecte pentru finanţare
2.1. Criterii de eligibilitate
Existã 3 seturi de criterii de eligibilitate. Acestea se referã la:
● organizaţiile care pot solicita o finanţare nerambursabilã;
● proiectele pentru care se poate acorda finanţare;
● tipurile de costuri care pot fi luate în considerare pentru finanţare.
2.1.1. Eligibilitatea solicitanţilor: cine poate depune o cerere de finanţare
● Solicitanţii trebuie sã fie instituţii din administraţia localã. Asocierea instituţiilor publice cu organizaţiile neguvernamentale şi grupuri de iniţiativã constituite la nivel local este obligatorie. Grupurile de iniţiativã trebuie sã fie organizate, funcţionale şi sã acţioneze în conformitate cu reglementãrile legale în vigoare.
● Solicitanţii trebuie sã fie direct responsabili de elaborarea şi managementul proiectului.
● Solicitanţii trebuie sã aibã surse stabile şi suficiente de finanţare pentru a asigura funcţionarea organizaţiei lor de-a lungul derulãrii proiectului şi sã participe în finanţarea proiectului.
● Solicitanţii trebuie sã aibã experienţã şi sã poatã demonstra capacitatea de a conduce activitãţi de amploarea proiectului pentru care se solicitã finanţarea.
● Solicitanţii trebuie sã recruteze forţa de muncã necesarã derulãrii proiectelor din rândul membrilor comunitãţilor de romi minimum 30% din forţa de muncã trebuie sã fie din rândul comunitãţii de romi.
Potenţialii solicitanţi nu au dreptul sã participe la cererea de ofertã de proiecte sau sã primeascã o finanţare nerambursabilã dacã:
● au încercat sã obţinã informaţii confidenţiale sau sã influenţeze Oficiul pentru Problemele Romilor din cadrul Departamentului pentru Relaţii Interetnice - Guvernul României, în timpul procesului de evaluare a licitaţiilor prezente sau anterioare;
● sunt subiect al unui conflict de interese.
2.1.2. Eligibilitatea proiectelor: proiecte pentru care se poate face o cerere de finanţare
Dimensiunea financiarã a proiectelor
Orice sumã acordatã în cadrul acestui program trebuie sã se încadreze între valoarea minimã şi maximã stabilite la pct. 1.3.
Durata proiectelor
Durata proiectelor este perioada dintre data şi luna semnãrii contractului şi ultima lunã în care obligatoriu se vor face raportãrile narative şi financiare finale, inclusiv auditul financiar, respectiv data de 15 decembrie 2004, ora 16,00.
Sectoare sau domenii de activitate
Programul oferã finanţare nerambursabilã pentru proiecte de dezvoltare localã menite sã îmbunãtãţeascã situaţia membrilor comunitãţilor de romi, activitãţi care sã sprijine facilitarea participãrii active a romilor la viaţa economicã, socialã, culturalã şi politicã din România în urmãtoarele domenii:
- activitãţi generatoare de venit;
- micã infrastructurã;
- reabilitarea şi/sau construcţia de locuinţe sociale;
- achiziţia terenurilor agricole şi cultivarea acestora (în conformitate cu prevederile legale în vigoare).
Tipuri de activitãţi
Facilitarea participãrii active a romilor la viaţa economicã, socialã, culturalã şi politicã din România:
1. Activitãţi generatoare de venit (AGV)
Aceste activitãţi aducãtoare de venit pot include - fãrã a se limita la - urmãtoarele:
- achiziţii de terenuri agricole şi cultivarea acestora;
- meserii tradiţionale (cãrãmidãrie, prelucrarea lemnului, a metalului etc.) şi produse artizanale;
- ateliere profesionale (croitorie, fierãrie etc.);
- ateliere de producţie (lãptãrie, mãcelãrie etc.);
- producţii agricole (cultivarea legumelor, a cerealelor etc.);
- microferme (pui, vaci, porci etc.);
- construcţii necesare tipurilor de activitãţi menţionate mai sus;
- unelte şi echipamente specifice tipurilor de activitãţi menţionate mai sus;
- mica infrastructurã, specificã tipului de activitãţi aducãtoare de venituri.
2. Activitãţile de micã infrastructurã pot include, dar nu sunt limitate la:
- introducerea reţelelor şi/sau conectarea la reţelele existente de apã, gaze, electricitate, sisteme de canalizare;
- repararea şi/sau construirea de drumuri şi poduri mici;
- renovarea de şcoli, dispensare, policlinici aflate în zone cu o densitate mare de populaţie de etnie romã.
3. Construirea de locuinţe sociale şi/sau renovarea de locuinţe, inclusiv micã infrastructurã:
- pregãtire în domeniile legate de construcţii (de pildã, puncte de lucru - cãrãmidãrie) urmate de construirea de case şi/sau reabilitarea acestora;
- construcţii de locuinţe sociale şi/sau reabilitarea acestora etc.
4. Achiziţia terenurilor agricole şi cultivarea acestora:
- organizarea membrilor comunitãţilor de romi în asociaţii agricole;
- achiziţia de unelte şi echipamente specifice tipurilor de activitãţi agricole.
Beneficiarii acestor activitãţi vor trebui:
- sã fie implicaţi direct în desfãşurarea activitãţilor agricole;
- sã primeascã în folosinţã îndelungatã (5 ani) terenurile agricole, uneltele şi echipamentele.
Unul dintre criteriile de împroprietãrire a romilor, dupã trecerea perioadei de folosinţã de 5 ani, îl constituie utilizarea cu bunã credinţã a terenurilor date în folosinţã, precum şi prevederile legale din <>Legea nr. 36/1991 privind societãţile agricole şi alte forme de asociere. Alte criterii în vederea dobândirii dreptului de proprietate pot fi stabilite de cãtre autoritãţile locale, cu obligaţia de a fi stipulate în proiect, precum şi în hotãrârile consiliilor locale/orãşeneşti/ judeţene.
Membrii comunitãţilor de romi, beneficiari direcţi ai acestor programe, trebuie sã participe nemijlocit la tipurile de activitãţi menţionate mai sus, constituind forţa de muncã în proiect.
Se recomandã ca beneficiarii direcţi sã fie membri ai unor familii numeroase şi cu venituri reduse.
Hotãrârile consiliilor locale/orãşeneşti/judeţene în care se vor stipula momentul, modalitãţile şi condiţiile transferului dreptului de proprietate cãtre beneficiarii direcţi asupra bunurilor rezultate prin aplicarea proiectului, respectiv a împroprietãririi acestora, vor constitui baza încheierii contractelor de finanţare dintre P.N.U.D. şi solicitantul principal.
Urmãtoarele tipuri de activitãţi nu sunt eligibile:
● sponsorizãri individuale pentru participare la ateliere, seminarii, conferinţe, congrese;
● burse de studiu individuale, cursuri de specializare;
● evenimente singulare, conferinţe, activitãţi de cercetare sau studii de fezabilitate, cu excepţia cazului în care acestea reprezintã o componentã a unui proiect mai amplu;
● activitãţi de refinanţare nerambursabilã, credite sau împrumuturi;
● activitãţi curente (cererea de finanţare trebuie sã fie elaboratã pentru un proiect propriu-zis, ca set de activitãţi bine definite şi corelate, care sã conducã la atingerea obiectivelor şi la rezultate concrete, raportate la un interval de timp bine definit).
Numãrul de cereri pe care le poate înainta un solicitant
Un solicitant poate depune una sau mai multe cereri de finanţare.
Dacã proiectul propune o AGV, solicitantul are obligaţia sã anexeze la cererea de finanţare un plan de afaceri.
Dacã proiectul este de micã infrastructurã, solicitantul are obligaţia sã anexeze o listã de lucrãri necesare/deviz estimativ.
2.1.3. Eligibilitatea costurilor: costuri care pot fi luate în considerare pentru finanţare
Doar "costurile eligibile" pot fi luate în considerare pentru a fi finanţate. Aceste costuri sunt detaliate mai jos. Bugetul reprezintã o estimare a costurilor eligibile. Solicitantul trebuie sã acorde o mare atenţie faptului cã aceste costuri eligibile trebuie sã se bazeze pe costuri reale şi nu pot lua forma unor sume globale.
Vor fi finanţate acele propuneri care, în procesul de verificare care precedã semnarea unui contract, nu relevã probleme care necesitã schimbãri ale bugetului. În urma acestei verificãri se pot cere clarificãri şi, unde este cazul, responsabilul de contract din cadrul echipei proiectului din partea P.N.U.D. va propune reducerea bugetului.
Este în interesul solicitantului sã prezinte un buget realist şi eficient din punct de vedere al costurilor.
În cadrul proiectului, contribuţia solicitantului trebuie sã fie de minimum 10% din valoarea totalã a proiectului, financiarã şi/sau în naturã.
Costuri directe eligibile
Pentru a fi considerate eligibile în contextul proiectului, costurile trebuie:
● sã fie necesare pentru derularea proiectului şi sã fie în concordanţã cu principiile unui management financiar sãnãtos, cu un raport optim cost/eficienţã;
● sã fie efectuate în perioada de execuţie a proiectului şi dupã semnarea contractului;
● sã fie înregistrate în contabilitatea Beneficiarului, sã fie identificabile şi verificabile şi sã fie dovedite cu documente originale.
Urmãtoarele costuri directe sunt eligibile:
● costul pentru personalul angajat pentru proiect, care sã corespundã nivelului salariilor actuale pe categorii de personal (de conducere, administrativ etc.) plus taxele pentru asigurãri sociale şi alte costuri aferente remunerãrii; salariile şi costurile nu trebuie sã le depãşeascã pe cele practicate în mod obişnuit de cãtre Beneficiar, iar cotele nu trebuie sã le depãşeascã pe cele acceptate în general în România;
● costuri pentru achiziţionarea de terenuri;
● costuri pentru achiziţionarea uneltelor, echipamentelor (noi sau folosite) şi pentru servicii (transport, chirie etc.), dacã acestea corespund preţurilor pieţei;
● costuri pentru consumabile şi bunuri, dacã sunt necesare pentru realizarea activitãţilor propuse;
● costuri derivând direct din clauzele contractului (diseminarea informaţiilor, evaluarea specificã a proiectului, auditul, traduceri, copiere/tipãrire, asigurare, instruire specializatã pentru cei implicaţi în proiect etc.).
Costuri neeligibile
Urmãtoarele costuri sunt neeligibile:
● rezerve pentru posibile pierderi sau datorii viitoare;
● dobânzi datorate;
● pierderi datorate ratei de schimb valutar;
● costuri pentru studii pregãtitoare sau alte activitãţi pregãtitoare.
2.2. Cum trebuie completatã cererea de finanţare şi procedurile care trebuie urmate
2.2.1. Cererea de finanţare şi documentele care o însoţesc
Cererea de finanţare trebuie înaintatã conform formularului cererii de finanţare anexat la prezenta metodologie (anexa A), cerere de finanţare care poate fi gãsitã şi pe urmãtoarea paginã de Internet: www.rroma.ro, www.undp.ro. Se vor respecta cu exactitate formatul cererii de finanţare şi ordinea paginilor.
Cererea de finanţare se completeazã cu atenţie şi cât mai clar posibil pentru a facilita evaluarea sa. Se vor da suficiente detalii pentru a asigura claritatea, în special privind modul în care scopurile proiectului vor fi atinse, avantajele ce vor decurge din acest proiect şi felul în care proiectul propus este relevant pentru obiectivele programului.
Cererile de finanţare scrise de mânã nu vor fi acceptate.
Documentele care însoţesc cererile de finanţare
Cererile de finanţare trebuie însoţite de urmãtoarele documente:
1. copie de pe documentele statutare (înregistrarea legalã) ale organizaţiei solicitante şi ale fiecãrui partener;
2. CV-uri ale coordonatorului de proiect şi ale personalului-cheie implicat în proiect, menţionând poziţia ocupatã de fiecare în implementarea proiectului;
3. detalierea finanţãrii pentru fiecare capitol de buget;
4. declaraţie partenerialã, semnatã de toţi partenerii - în original;
5. documentele de proprietate sau contractele de închiriere pentru acele proiecte care prevãd lucrãri de reparaţii şi/sau renovãri (dacã este cazul) - copie;
6. documente care sã demonstreze angajamentul solicitantului în programele de îmbunãtãţire a situaţiei romilor;
7. plan de afaceri, în cazul în care propunerea de proiect se referã la activitãţi generatoare de venit;
8. proiect tehnic şi copii de pe avizele de construcţie în cazul propunerilor referitoare la reabilitare de micã infrastructurã.
Copii de pe urmãtoarele documente care pot demonstra angajamentul solicitantului în programe de îmbunãtãţire a situaţiei romilor (exemple):
● copii de pe procese-verbale care indicã faptul cã situaţia romilor a fost luatã în considerare în şedinţele oficiale ale consiliilor locale/orãşeneşti/judeţene;
● articole din presa localã care fac referire la iniţiativele autoritãţii locale în soluţionarea problemelor cu care se confruntã comunitãţile de romi;
● rapoarte, studii, analize sau propuneri cu privire la soluţionarea problemelor cu care se confruntã romii din comunitãţile locale.
2.2.2. Unde şi cum se trimit cererile de finanţare
Cererile de finanţare trebuie trimise într-un plic sigilat prin poştã recomandatã, mesagerie expresã sau livrate personal (o confirmare de primire semnatã şi datatã va fi înmânatã la livrare) la adresa indicatã mai jos:
Adresa poştalã: Oficiul pentru Problemele Romilor, Str. Viitorului nr. 14, sectorul 2, Bucureşti.
Cererile de finanţare trimise prin alte mijloace (de exemplu, prin fax sau prin e-mail) ori livrate la alte adrese decât cea menţionatã şi neînregistrate la Oficiul pentru Problemele Romilor nu vor fi luate în considerare.
Cererile de finanţare (formularul de cerere de finanţare şi anexele) trebuie înaintate în original şi în 3 copii.
Pe plic trebuie scris:
- numãrul de referinţã: pentru Programul "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004";
- numele complet al solicitantului, adresa organizaţiei/instituţiei.
Solicitanţii trebuie sã verifice ca cererea de finanţare sã fie completã pe baza listei de verificare din cererea de finanţare.
2.2.3. Data limitã de depunere şi de încheiere a proiectelor
Cererile de finanţare se vor depune în termen de o lunã de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului pentru aprobarea Memorandumului de înţelegere referitor la cofinanţarea şi administrarea Programului "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004" dintre Secretariatul General al Guvernului (S.G.G.) - Departamentul pentru Relaţii Interetnice (D.R.I.) şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (P.N.U.D.). Aceastã datã va fi comunicatã ulterior de cãtre P.N.U.D. şi D.R.I. prin mass-media, precum şi pe cãile oficiale de comunicare ale Guvernului României. Data limitã de încheiere a activitãţilor proiectelor şi de depunere a rapoartelor de activitãţi (narative şi financiare) este 26 noiembrie 2004, ora 16,00.
2.2.4. Informaţii suplimentare
Solicitanţii pot adresa întrebãri prin e-mail, telefon sau prin fax la adresele de mai jos.
- D.R.I.-O.P.R.:
E-mail: plebis.florea@dri.gov.ro; mariana. rovensa@dri. gov.ro; dan.oprescu@dri.gov.ro;
Telefon: 021.211.30.37; 211.51.94; 211.31.33;
Fax: 021.211.51.94
- P.N.U.D.:
E-mail: diana.catana@undp.ro; mirela.iancu@undp.ro
Telefon: 021.201.78.21; 021.201.78.27
Fax: 021.201.78.28
2.2.5. Confirmare de primire
Dupã sesiunea de deschidere a cererilor de finanţare, O.P.R.-D.R.I. va trimite o confirmare de primire cãtre toţi solicitanţii, informându-i asupra numãrului de referinţã al cererii de finanţare primite şi înregistrate, iar ulterior, asupra deciziei Comisiei de evaluare.
2.3. Evaluarea şi selecţia cererilor de finanţare
Cererile de finanţare vor fi examinate şi evaluate de cãtre comisia numitã prin ordin al ministrului pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului.
Numai cererile care îndeplinesc criteriile de eligibilitate vor fi supuse procesului de evaluare.
Toate proiectele solicitanţilor vor fi evaluate conform urmãtoarelor criterii:
1. conformitatea administrativã;
2. calitatea tehnicã;
3. calitatea financiarã;
4. rezultatele aşteptate;
5. continuitatea/sustenabilitatea proiectului;
6. capacitatea şi expertiza managerialã.
O evaluare a calitãţii propunerilor, inclusiv a bugetului propus, va fi efectuatã în conformitate cu criteriile de evaluare din grila de evaluare prevãzutã în continuare în prezenta metodologie.
Informaţii importante:
Notã asupra secţiunii 1 "Relevanţã"
Dacã punctajul total obţinut la secţiunea 1 este mai mic de 28 de puncte (bun), propunerea nu va fi evaluatã mai departe.
Notã privind acordarea punctajului
Criteriile de evaluare sunt împãrţite în secţiuni şi subsecţiuni. Fiecãrei subsecţiuni i se va acorda un punctaj între 1 şi 5, în conformitate cu urmãtoarele reguli: 1 = foarte slab; 2 = slab; 3 = satisfãcãtor; 4 = bun; 5 = foarte bun. Vor fi selectate proiectele care au obţinut cele mai mari punctaje.