Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 1.512 din 18 decembrie 2002 pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate in asistenta medicala primara
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 10 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate,
Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.
ART. 1 Se aproba Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre, denumit în continuare contract-cadru. ART. 2 (1) Asistenta medicalã primara se asigura numai de cãtre medicul de familie împreunã cu personalul sanitar, prin cabinete medicale organizate conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, şi prin cabinete medicale care funcţioneazã în structura sau în coordonarea unor unitãţi sanitare aparţinând ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţele sanitare proprii, ca furnizori de servicii medicale în asistenta medicalã primara, autorizaţi şi acreditaţi potrivit dispoziţiilor legale în vigoare. (2) Serviciile medicale din asistenta medicalã primara în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate se acorda în baza contractelor încheiate între furnizorii de servicii medicale primare şi casele de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, denumite în continuare case de asigurãri de sãnãtate. (3) Numãrul minim de asiguraţi de pe listele medicilor de familie pentru care se încheie contractul de furnizare de servicii medicale între furnizori şi casele de asigurãri de sãnãtate se stabileşte pe localitãţi, de cãtre o comisie paritara formatã din reprezentanţi ai caselor de asigurãri de sãnãtate şi ai direcţiilor de sãnãtate publica, respectiv ai direcţiilor medicale din ministerele şi instituţiile centrale cu reţele sanitare proprii, cu consultarea reprezentanţilor consiliilor judeţene ale Colegiului Medicilor din România, respectiv al municipiului Bucureşti, cu excepţia cabinetelor medicale care funcţioneazã în structura sau în coordonarea unor unitãţi sanitare aparţinând ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţele sanitare proprii. (4) În localitãţile urbane numãrul minim de asiguraţi de pe listele medicilor de familie pentru care se încheie contractul de furnizare de servicii medicale, în cazul medicilor nou-veniti, este de 1.000; pentru medicii de familie care la data de 31 decembrie 2002 au sub 1.000 de persoane înscrise pe listele proprii, furnizorii vor încheia contracte cu casele de asigurãri de sãnãtate respectând numãrul minim de persoane înscrise, stabilit de cãtre o comisie paritara formatã din reprezentanţi ai caselor de asigurãri de sãnãtate şi ai direcţiilor de sãnãtate publica, cu consultarea reprezentanţilor consiliilor judeţene ale Colegiului Medicilor din România, respectiv al municipiului Bucureşti, urmând ca încadrarea obligatorie în limita de 1.000 de persoane înscrise sa se realizeze într-un termen maxim de 3 ani de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri. Medicilor de familie al cãror numãr de persoane înscrise pe listele proprii scade sub numãrul minim pentru care se poate încheia contractul de furnizare de servicii medicale, în situaţia cabinetelor medicale individuale, li se reziliazã contractul în condiţiile legii, iar pentru celelalte forme de organizare a cabinetelor medicale medicii de familie respectivi sunt excluşi din contract prin modificarea acestuia, asiguraţii de pe listele acestora putând opta pentru alţi medici de familie adusi la cunostinta acestora de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate. ART. 3 Furnizorii de servicii medicale din asistenta medicalã primara acorda servicii medicale în cadrul programului stabilit de cãtre aceştia, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. Pentru asigurarea de servicii medicale 24 de ore din 24, inclusiv sambata, duminica şi sãrbãtorile legale, în afarã programului se acorda servicii medicale de cãtre medicii de familie în centrele de permanenta înfiinţate şi organizate de direcţiile de sãnãtate publica, în condiţiile legii şi ale normelor elaborate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, cu consultarea Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi a Colegiului Medicilor din România. ART. 4 Medicii de familie acorda asistenta medicalã pentru asiguraţii înscrişi în lista proprie, potrivit pachetului de servicii medicale de baza, asigura asistenta medicalã în caz de urgenta medico-chirurgicala oricãrei persoane care are nevoie de aceste servicii şi asigura asistenta medicalã persoanelor care nu fac dovada calitãţii de asigurat şi a plãţii contribuţiei la fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, precum şi categoriilor de persoane care se asigura facultativ pentru sãnãtate, potrivit legii, conform pachetului minimal de servicii medicale. Pachetul de servicii medicale de baza şi pachetul minimal de servicii medicale se stabilesc de cãtre o comisie formatã din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi ai Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea reprezentanţilor Colegiului Medicilor din România, şi se prevãd în normele metodologice de aplicare a contractului-cadru. ART. 5 Modalitãţile de plata a furnizorilor de servicii medicale în asistenta medicalã primara sunt: a) tarif pe persoana asigurata - per capita; b) tarif pe serviciu medical. ART. 6 Fondul pentru asistenta medicalã primara se aproba conform legii. ART. 7 (1) Furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã primara şi casele de asigurãri de sãnãtate, aflaţi în relatie contractualã, au obligaţia sa respecte prevederile contractului-cadru şi ale normelor metodologice de aplicare a acestuia. (2) Nerespectarea obligaţiilor contractuale de cãtre pãrţi conduce la aplicarea mãsurilor prevãzute în contractul-cadru şi stipulate în contractul de furnizare de servicii medicale încheiat între furnizorii de servicii medicale şi casele de asigurãri de sãnãtate. ART. 8 Controlul activitãţii furnizorilor de servicii medicale primare se asigura de cãtre serviciile specializate din structura Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, a caselor de asigurãri de sãnãtate, a Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi a direcţiilor de sãnãtate publica, împreunã cu Colegiul Medicilor din România, organizat la nivel naţional şi teritorial, precum şi a altor autoritãţi abilitate de lege, conform prevederilor legale în vigoare. ART. 9 Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, autoritate publica centrala în domeniul asigurãrii, promovãrii şi ocrotirii sãnãtãţii populaţiei, supravegheazã respectarea legislaţiei în domeniu pentru garantarea dreptului la asistenta medicalã, colaborand în acest scop cu Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, Colegiul Medicilor din România, Colegiul Farmacistilor din România şi cu alte autoritãţi, instituţii publice centrale şi locale, precum şi cu alte instituţii abilitate de lege. ART. 10 În temeiul <>art. 10 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 , Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate elaboreazã norme metodologice de aplicare a contractului-cadru aprobat prin prezenta hotãrâre, denumite în continuare norme, cu consultarea Colegiului Medicilor din România, Colegiului Farmacistilor din România şi a Ordinului Asistentilor Medicali din România. Normele se aproba prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 11 Prezenta hotãrâre intra în vigoare la 1 ianuarie 2003, data la care îşi înceteazã aplicabilitatea <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.244/2001 pentru aprobarea Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 830 din 21 decembrie 2001.
PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã: --------------- Ministrul sãnãtãţii şi familiei, Daniela Bartos
Ministrul finanţelor publice, Mihai Nicolae Tanasescu
Bucureşti, 18 decembrie 2002. Nr. 1.512.
ANEXA 1
CONTRACT - CADRU privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara
CAP. 1 Dispoziţii generale
ART. 1 (1) În relaţiile contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã primara au urmãtoarele obligaţii: a) sa acorde servicii de asistenta medicalã primara asiguraţilor înscrişi în lista proprie, respectând criteriile de calitate elaborate de organele abilitate prevãzute de lege. Calitatea de asigurat se dovedeşte cu un act justificativ - adeverinta sau carnet de asigurat -, eliberat prin grija caselor de asigurãri de sãnãtate la care este înscris asiguratul. Serviciile medicale care se acorda de medicul de familie sunt cele prevãzute în pachetul de servicii de baza care se acorda în asistenta medicalã primara, stabilit de o comisie formatã din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi ai Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea reprezentanţilor Colegiului Medicilor din România, şi prevãzut în norme; b) sa asigure în cadrul serviciilor furnizate potrivit pachetului de servicii de baza toate activitãţile care sunt cuprinse în baremul de activitãţi practice obligatorii din curricula de pregãtire în specialitatea medicina de familie. De asemenea, au obligaţia de a interpreta investigaţiile necesare în afectiunile prevãzute în tematica pe aparate şi sisteme; c) sa acorde servicii medicale din pachetul minimal de servicii medicale stabilit de o comisie formatã din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi ai Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea reprezentanţilor Colegiului Medicilor din România, şi prevãzut în norme, pentru persoanele care nu fac dovada calitãţii de asigurat sau a plãţii contribuţiei la fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, precum şi pentru categoriile de persoane care se asigura facultativ pentru sãnãtate, potrivit legii; d) sa actualizeze lista proprie cuprinzând asiguraţii înscrişi, ori de câte ori apar modificãri în cuprinsul acesteia, în funcţie de miscarea lunarã a asiguraţilor, şi sa comunice aceste modificãri caselor de asigurãri de sãnãtate, precum şi sa actualizeze lista proprie în funcţie de comunicãrile transmise de casele de asigurãri de sãnãtate cu privire la asiguraţii care nu mai fac dovada calitãţii de asigurat şi a plãţii contribuţiei la fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate; sa comunice caselor de asigurãri de sãnãtate datele de identificare a persoanelor cãrora li s-au acordat serviciile medicale prevãzute în pachetul minimal de servicii medicale; e) sa furnizeze tratamentul adecvat şi sa prescrie medicamentele prevãzute în Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman, conform reglementãrilor în vigoare. Medicamentele prescrise şi investigaţiile paraclinice recomandate trebuie sa fie în concordanta cu diagnosticul; f) sa nu refuze acordarea asistenţei medicale în caz de urgenta medicalã, ori de câte ori se solicita aceste servicii medicale; g) sa înscrie din oficiu copiii care nu au fost înscrişi pe lista unui medic de familie o data cu prima consultatie a copilului bolnav în localitatea de domiciliu sau, dupã caz, de resedinta a acestuia. Nou-nascutul va fi înscris pe lista medicului de familie care a îngrijit gravida, dacã pãrinţii nu au alta opţiune; h) sa înscrie pe lista proprie gravidele neînscrise pe lista unui medic de familie, care îndeplinesc condiţiile de persoana asigurata, la prima consultatie, în localitatea de domiciliu sau, dupã caz, de resedinta a acestora ori la solicitarea sistemului de asistenta medicalã comunitara; i) sa nu refuze înscrierea pe lista de asiguraţi a copiilor, la solicitarea mamei sau la anunţarea de cãtre casa de asigurãri de sãnãtate cu care au încheiat contract de furnizare de servicii ori de primãrie, precum şi la solicitarea sistemului de asistenta medicalã comunitara sau a direcţiilor de protecţie a copilului pentru copiii aflaţi în dificultate din centrele de plasament sau din familii substitutive; j) sa respecte criteriile de calitate a serviciilor medicale furnizate şi a activitãţii desfãşurate la nivelul cabinetelor de medicina primara; k) sa informeze asiguraţii despre serviciile oferite şi despre modul în care sunt furnizate; l) sa respecte confidenţialitatea prestaţiei medicale; m) sa factureze lunar, în vederea decontãrii de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate, activitatea realizatã conform contractului de furnizare de servicii medicale. Factura va fi însoţitã de desfasuratoarele privind activitãţile realizate; desfasuratoarele se stabilesc prin decizie a preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi se pun la dispoziţie furnizorilor de servicii medicale contra cost de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate. Nerespectarea termenelor de depunere a facturii pentru o perioada de maximum doua luni consecutive în cadrul unui trimestru conduce la mãsuri mergand pana la rezilierea contractului de furnizare de servicii medicale; n) sa raporteze caselor de asigurãri de sãnãtate şi direcţiilor de sãnãtate publica datele necesare pentru urmãrirea desfãşurãrii activitãţii în asistenta medicalã primara, potrivit formularelor de raportare stabilite prin ordin comun al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi care se pun la dispoziţie în mod gratuit; o) sa respecte prevederile actelor normative privind raportarea bolilor şi efectuarea vaccinarilor; p) sa respecte dreptul la libera alegere de cãtre asigurat a medicului şi dreptul asiguratului de a-şi schimba medicul de familie dupã expirarea a cel puţin 3 luni de la data înscrierii pe lista acestuia; în situaţia în care nu se respecta aceasta obligaţie, la sesizarea asiguratului, casa de asigurãri de sãnãtate cu care furnizorul a încheiat contract de furnizare de servicii medicale va efectua actualizarea listei medicului de familie de la care asiguratul doreşte sa plece, prin eliminarea asiguratului de pe lista; q) sa solicite asiguraţilor, la înscrierea pe lista proprie, documentele justificative care atesta calitatea de asigurat; r) sa îşi stabileascã programul de activitate în funcţie de condiţiile specifice din zona, cu respectarea prevederilor prezentului contract-cadru şi a normelor; s) sa participe la activitatea de asigurare a asistenţei medicale continue în centrele de permanenta; t) sa afiseze la loc vizibil la cabinetul medical pachetul de servicii de baza, pachetul minimal de servicii medicale şi obligaţiile furnizorului de servicii medicale primare în relatie contractualã cu casa de asigurãri de sãnãtate. (2) Medicul de familie are obligaţia sa prescrie medicamente cu sau fãrã contribuţia personalã a asiguraţilor, precum şi investigaţii paraclinice numai ca o consecinta a actului medical propriu, cu excepţia situaţiilor în care pacientul urmeazã o schema de tratament stabilitã şi initiata de medicul de specialitate aflat în relatie contractualã cu casele de asigurãri de sãnãtate, comunicatã prin scrisoare medicalã, şi sa refuze transcrierea de prescripţii medicale pentru medicamente cu sau fãrã contribuţia personalã a asiguraţilor şi investigaţii paraclinice care sunt urmare a unor acte medicale prestate de alţi medici. (3) Se recomanda participarea medicilor de familie la acţiunile de instruire organizate de direcţiile de sãnãtate publica şi de casele de asigurãri de sãnãtate privind aplicarea unitarã a actelor normative referitoare la asigurãrile de sãnãtate şi a actelor normative privind asistenta medicalã în România. ART. 2 În relaţiile contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate furnizorii de servicii medicale din asistenta medicalã primara au urmãtoarele drepturi: a) sa primeascã contravaloarea serviciilor medicale efectiv realizate, potrivit contractelor încheiate cu casele de asigurãri de sãnãtate; b) sa fie informati permanent şi din timp asupra condiţiilor furnizarii serviciilor medicale; c) sa cunoascã condiţiile de contractare a serviciilor medicale suportate din fondul alocat asistenţei medicale primare şi decontate de casele de asigurãri de sãnãtate; d) sa îşi organizeze activitatea proprie pentru creşterea eficientei actului medical, cu respectarea reglementãrilor legale în vigoare; e) sa încaseze contravaloarea serviciilor medicale care nu sunt cuprinse în pachetul de servicii de baza, în cazul persoanelor asigurate, respectiv a celor care nu sunt cuprinse în pachetul minimal de servicii medicale sau nu constituie urgente medico-chirurgicale, pentru persoanele care nu fac dovada calitãţii de asigurat sau a plãţii contribuţiei şi pentru categoriile de persoane care se asigura pentru sãnãtate facultativ, potrivit legii, precum şi coplata pentru unele servicii medicale stabilite de o comisie formatã din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi ai Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea reprezentanţilor Colegiului Medicilor din România, şi prevãzute în norme. ART. 3 În relaţiile contractuale cu furnizorii de servicii medicale din asistenta medicalã primara casele de asigurãri de sãnãtate au urmãtoarele obligaţii: a) sa încheie contracte numai cu furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã primara autorizaţi şi acreditaţi; b) sa controleze activitatea furnizorilor de servicii medicale în asistenta medicalã primara, conform clauzelor din contractele încheiate cu aceştia; c) sa verifice prescrierea medicamentelor şi recomandarea investigatiilor paraclinice de cãtre furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã primara, în conformitate cu reglementãrile în vigoare; d) sa raporteze Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate datele solicitate privind activitatea desfasurata de furnizorii de servicii medicale, în baza contractelor încheiate cu aceştia, şi sa respecte termenele de raportare stabilite de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate; sa raporteze Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, pana la data de 15 a lunii urmãtoare încheierii fiecãrui trimestru, datele solicitate în vederea calculãrii valorilor definitive ale punctelor; e) sa deconteze furnizorilor de servicii medicale contravaloarea serviciilor contractate şi prestate, pe baza facturii însoţite de desfasuratoarele privind activitatea realizatã; f) sa asigure un sistem permanent de informare a asiguraţilor asupra mijloacelor de pãstrare a sãnãtãţii, în vederea reducerii şi evitãrii cauzelor de imbolnavire; g) sa accepte un sistem informaţional unitar şi confidenţial corespunzãtor asigurãrii cel puţin a unei evidente primare privind diagnosticul şi terapia aplicatã; h) sa comunice medicilor de familie, în vederea actualizãrii listelor proprii, persoanele care şi-au pierdut calitatea de asigurat sau pentru care nu s-a virat integral contribuţia de asigurãri pentru sãnãtate; sa nu solicite medicilor de familie documentele în baza cãrora se stabileşte calitatea de asigurat a persoanelor sau plata contribuţiei de asigurãri pentru sãnãtate a asiguraţilor înscrişi în lista proprie; i) sa informeze permanent furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã primara asupra condiţiilor de contractare şi sa facã publice valorile definitive ale punctelor rezultate în urma regularizãrii trimestriale, atât prin afişare la sediul caselor de asigurãri de sãnãtate, cat şi pe pagina electronica a acestora, începând cu ziua urmãtoare transmiterii acestora de cãtre Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate; j) sa furnizeze, la solicitarea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, prin direcţiile de sãnãtate publica, datele de identificare a persoanelor, înregistrate la acestea, pentru bolile cu declarare nominalã obligatorie, conform reglementãrilor legale în vigoare; k) sa monitorizeze numãrul serviciilor medicale acordate de cãtre furnizorii cu care se afla în relaţii contractuale; l) sa ţinã evidenta distinctã a asiguraţilor de pe listele medicilor de familie cu care are încheiate contracte de furnizare de servicii medicale, în funcţie de casele de asigurãri de sãnãtate la care se vireazã contribuţia acestora. Pentru asiguraţii care vireazã contribuţia la Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi la Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi care sunt înscrişi în listele medicilor de familie care au contracte cu casele de asigurãri de sãnãtate judeţene sau a municipiului Bucureşti, confirmarea calitãţii de asigurat se face de cãtre Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi de Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, pe baza de tabel centralizator.
ART. 4 (1) Contractul de furnizare de servicii medicale între furnizorul de servicii medicale primare şi casa de asigurãri de sãnãtate se încheie de cãtre reprezentantul legal al cabinetului medical, pe baza urmãtoarelor documente: a) certificatul de înregistrare în registrul unic al cabinetelor medicale sau actul de înfiinţare, dupã caz; b) autorizaţia sanitarã; c) contul deschis la Trezoreria statului; d) codul numeric personal sau codul fiscal, dupã caz; e) certificatul de acreditare al cabinetului medical; f) lista cuprinzând persoanele înscrise la medicul de familie titular, în cazul cabinetelor medicale individuale, şi listele cuprinzând asiguraţii înscrişi la fiecare medic de familie pentru care reprezentantul legal încheie contract de furnizare de servicii medicale, în cazul celorlalte forme de organizare a cabinetelor medicale; g) dovada asigurãrii de rãspundere civilã pentru activitate medicalã pentru fiecare medic pe care îl reprezintã. (2) Cabinetele medicale din mediul rural pot avea puncte sanitare numai în localitãţile rurale, în situaţia în care asiguraţii de pe lista proprie a medicilor respectivi au rãspândire mare în teritoriu. Autorizaţia sanitarã este obligatorie atât pentru cabinetele medicale, cat şi pentru punctele sanitare ale acestora. (3) Reprezentantul legal al furnizorului de servicii medicale încheie contract cu o singura casa de asigurãri de sãnãtate, respectiv cu cea în a carei raza administrativ-teritorialã îşi are sediul cabinetul medical, sau cu Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti, respectiv Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, dupã caz. (4) Casele de asigurãri de sãnãtate cu care furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã primara au încheiat contracte de furnizare de servicii medicale deconteazã contravaloarea serviciilor acordate asiguraţilor înscrişi, indiferent de casa de asigurãri de sãnãtate la care s-a virat contribuţia asiguratului. ART. 5 (1) Programul de activitate al fiecãrui medic de familie, organizat în funcţie de condiţiile specifice din zona, trebuie sa asigure în medie pe zi, de luni pana vineri, minimum 5 ore la cabinetul medical şi 2 ore la domiciliul asiguraţilor, conform graficului de vizite la domiciliu. Acolo unde îşi desfãşoarã activitatea cel puţin 2 medici de familie, acordarea asistenţei medicale se va asigura atât dimineata, cat şi dupã-amiaza. În cazul în care numãrul asiguraţilor înscrişi pe lista proprie este mai mare decât numãrul mediu de asiguraţi stabilit pe total ţara, respectiv de 1.700, programul total de lucru se prelungeşte corespunzãtor, acolo unde este posibil, în funcţie de numãrul de servicii medicale solicitate. Programul de activitate astfel stabilit se aduce la cunostinta asiguraţilor prin afişare într-un loc vizibil la cabinetul medical şi se transmite caselor de asigurãri de sãnãtate şi direcţiilor de sãnãtate publica. (2) Asistenta medicalã în afarã programului de lucru este asigurata, dupã caz, de: a) medicii asociaţi din mai multe localitãţi sau din aceeaşi localitate, în centre de permanenta; pentru asiguraţi se acorda serviciile medicale prevãzute în pachetul de servicii de baza, iar pentru persoanele care nu fac dovada calitãţii de asigurat sau a plãţii contribuţiei la fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate şi pentru persoanele care se asigura pentru sãnãtate facultativ, potrivit legii, se acorda serviciile medicale prevãzute în pachetul minimal; se acorda asistenta medicalã în caz de urgenta medico-chirurgicala pentru toate persoanele care au nevoie de aceste servicii; b) medicul de familie din mediul rural, cu domiciliul în localitatea respectiva, care poate acorda servicii medicale de urgenta în afarã programului de lucru, acolo unde nu sunt îndeplinite condiţiile organizãrii centrului de permanenta; c) serviciile medicale de urgenta prespitalicesti, solicitate direct sau prin intermediul autoritãţilor administraţiei publice locale în zonele rurale, dacã nu este organizat centru de permanenta sau dacã nu exista medic de familie cu domiciliul în localitatea respectiva, în condiţiile prevãzute la lit. b). (3) Pentru accesul pacientilor la asistenta medicalã în afarã programului de lucru, medicul de familie are obligaţia sa afiseze la cabinetul medical numãrul de telefon şi adresa centrului de permanenta la care se poate apela, iar în situaţia în care nu este organizat centru de permanenta, pentru urgente medicale se afişeazã numãrul de telefon la care poate fi apelat serviciul medical de urgente prespitalicesti. ART. 6 Pentru acordarea serviciilor medicale contractate cabinetele medicale vor încadra un asistent medical la 1.000 de asiguraţi înscrişi în lista proprie a unui medic de familie. Asistentul medical poate fi încadrat şi cu fracţiune de norma dacã pe lista medicului de familie sunt sub 1.000 de asiguraţi. Drepturile salariale ale cadrelor medii sanitare se stabilesc prin negociere, cu respectarea legislaţiei în vigoare. ART. 7 Decontarea serviciilor medicale în asistenta medicalã primara se face prin: a) plata prin tarif pe persoana asigurata; suma cuvenitã se stabileşte în raport cu numãrul de puncte calculat în funcţie de numãrul asiguraţilor înscrişi pe lista proprie - conform structurii pe grupe de varsta, numãrul de puncte aferent fiecãrei grupe de varsta -, ajustat în funcţie de condiţiile în care se desfãşoarã activitatea şi în funcţie de gradul profesional şi cu valoarea unui punct, stabilite prin norme. Criteriile de încadrare a cabinetelor medicale în funcţie de condiţiile în care se desfãşoarã activitatea se aproba prin ordin comun al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al ministrului sãnãtãţii şi familiei. Numãrul de puncte acordate pe durata unui an pentru fiecare asigurat corespunde asigurãrii de cãtre furnizorul de servicii medicale a unor servicii medicale cuprinse în pachetul de servicii de baza. Serviciile medicale cuprinse în pachetul de servicii de baza şi condiţiile în care acestea se acorda se stabilesc prin norme. Valoarea definitiva a punctului este unica pe ţara şi se calculeazã de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate prin regularizare trimestriala, conform normelor, pana la data de 25 a lunii urmãtoare încheierii fiecãrui trimestru; aceasta valoare nu poate fi mai mica decât valoarea minima garantatã pentru un punct, stabilitã de cãtre comisia formatã din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi ai Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea reprezentanţilor Colegiului Medicilor din România, prevãzutã în norme şi valabilã pentru anul 2003. În situaţia în care bugetul fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate este diminuat prin acte normative, se recalculeazã valoarea minima garantatã pentru un punct; b) plata prin tarif pe serviciu medical stabilit pentru anumite servicii cuprinse în pachetul de servicii de baza şi în pachetul minimal de servicii medicale. Lista acestor servicii, numãrul de puncte acordate pentru acestea şi valoarea unui punct se stabilesc prin norme. În situaţia în care bugetul fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate este diminuat prin acte normative, se recalculeazã valoarea minima garantatã pentru un punct. Valoarea punctului este unica pe ţara şi se calculeazã de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate prin regularizare trimestriala, conform normelor, pana la data de 25 a lunii urmãtoare încheierii fiecãrui trimestru; aceasta valoare nu poate fi mai mica decât valoarea minima garantatã pentru un punct, stabilitã de cãtre comisia formatã din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi ai Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea reprezentanţilor Colegiului Medicilor din România, prevãzutã în norme şi valabilã pentru anul 2003. ART. 8 Veniturile realizate conform art. 7 reprezintã veniturile furnizorilor de servicii medicale din care se suporta şi urmãtoarele categorii de cheltuieli: a) cheltuielile de personal pentru angajaţii cabinetului medical - medici, cadre medii sanitare şi alte categorii de personal; b) cheltuielile pentru administrarea şi funcţionarea cabinetului medical, inclusiv cheltuielile de capital; c) cheltuielile cu medicamentele şi materialele sanitare pentru trusa de urgenta. Medicamentele şi materialele sanitare pentru trusa de urgenta se stabilesc prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei. ART. 9 Pentru perioadele de absenta a medicilor de familie se organizeazã preluarea activitãţii medicale de cãtre un alt medic de familie. Condiţiile de înlocuire se stabilesc prin norme. ART. 10 (1) Medicul de familie nou-venit într-o localitate, într-un cabinet medical nou-înfiinţat sau deja existent, pe un post considerat a fi necesar de cãtre direcţia de sãnãtate publica împreunã cu casa de asigurãri de sãnãtate, beneficiazã lunar, în baza unei convenţii de furnizare de servicii medicale încheiate între reprezentantul legal al cabinetului medical şi casa de asigurãri de sãnãtate, pentru o perioada de maximum 3 luni, perioada consideratã necesarã pentru întocmirea listelor cu asiguraţii înscrişi, de: a) un venit echivalent cu media dintre salariul maxim şi cel minim prevãzute în sistemul sanitar bugetar pentru gradul profesional obţinut, la care se aplica sporurile prevãzute în condiţiile stabilite în norme; b) o suma necesarã pentru cheltuielile de administrare şi funcţionare a cabinetului medical, stabilitã conform normelor. (2) Medicii de familie mentionati la alin. (1) pot beneficia la cerere de o indemnizaţie de instalare, în situaţia în care cabinetul medical funcţioneazã în localitãţi izolate, cu condiţii grele sau foarte grele şi cu un numãr mic de locuitori ori în localitãţi deficitare din punct de vedere al prezentei medicului de familie, din cauza nivelului socioeconomic şi educaţional al populaţiei. (3) Indemnizaţia de instalare este egala cu doua salarii de baza la nivelul maxim prevãzut de lege pentru funcţia de medic specialist în sistemul sanitar bugetar. În cazul în care unii medici care au beneficiat de indemnizaţia de instalare renunţa sa îşi mai desfãşoare activitatea în cabinetul medical pentru care s-a acordat aceasta indemnizaţie sau cãrora li se retrage acreditarea din motive imputabile lor, dupã o perioada mai mica de 3 ani de la începerea activitãţii, vor restitui o cota din indemnizaţia de instalare, actualizatã cu indicele de inflaţie, cota egala cu raportul dintre numãrul de luni rãmase pana la încheierea perioadei minime de 3 ani şi numãrul de luni aferent celor 3 ani. ART. 11 (1) Asiguraţii în varsta de peste 18 ani au dreptul şi obligaţia de a efectua un control medical anual, pentru prevenirea bolilor cu consecinţe majore în ceea ce priveşte morbiditatea şi mortalitatea, control care se va efectua pe baza unei planificari trimestriale, afişatã la cabinetul medicului de familie. Casele de asigurãri de sãnãtate au obligaţia sa informeze public asiguraţii despre obligativitatea efectuãrii acestui serviciu. Neefectuarea acestor controale medicale din cauza medicului de familie, în proporţie de peste 20% pe trimestru, atrage diminuarea cu 10% a veniturilor aferente plãţii per capita pentru trimestrul respectiv. (2) În cazul în care casele de asigurãri de sãnãtate şi direcţiile de sãnãtate publica, respectiv direcţiile medicale din ministerele şi instituţiile cu reţele sanitare proprii, împreunã cu consiliile judeţene ale Colegiului Medicilor din România, respectiv al municipiului Bucureşti, constata abuzuri sau prescrieri nejustificate de medicamente, cu sau fãrã contribuţia personalã din partea asiguratului şi/sau recomandãri de investigaţii paraclinice nejustificate, la medicii de familie la care se înregistreazã aceste situaţii valoarea definitiva a punctului per capita în trimestrul respectiv se diminueazã cu câte 10% pentru fiecare dintre cele doua situaţii. (3) Sumele obţinute ca disponibil din aceste diminuari, în condiţiile alin. (1) şi (2), la nivelul caselor de asigurãri de sãnãtate, se vor folosi la întregirea fondului aferent consumului de medicamente, cu sau fãrã contribuţie personalã. ART. 12 Tipul de contract pentru furnizarea de servicii medicale şi plata acestora în asistenta medicalã primara se stabileşte prin norme. Utilizarea acestui tip de contract este obligatorie; în cuprinsul contractelor pot fi prevãzute şi alte clauze suplimentare negociate în limita prevederilor legale în vigoare. ART. 13 (1) Casele de asigurãri de sãnãtate au obligaţia sa deconteze în termen de maximum 20 de zile calendaristice de la încheierea fiecãrei luni contravaloarea serviciilor medicale furnizate potrivit contractelor încheiate între furnizorii de servicii medicale din asistenta medicalã primara şi casele de asigurãri de sãnãtate, la valoarea minima garantatã, iar regularizarea trimestriala la valoarea definitiva, pana la data de 30 a lunii urmãtoare încheierii trimestrului, pe baza documentelor prezentate de furnizori, potrivit normelor, pana la data de 3 a lunii urmãtoare celei pentru care se face plata. (2) În cazul în care termenul de plata nu este respectat din vina caselor de asigurãri de sãnãtate, acestea sunt obligate la plata unor majorãri de întârziere egale cu majorãrile care se aplica pentru întârzierea plãţii impozitelor cãtre stat. (3) Refuzul caselor de asigurãri de sãnãtate de a încheia contracte cu furnizorii de servicii medicale primare pentru serviciile din pachetul de servicii de baza şi din pachetul minimal de servicii, precum şi rãspunsurile la cererile şi sesizãrile furnizorilor se vor face în scris şi motivat, cu indicarea temeiului legal, în termen de 30 de zile calendaristice. (4) Refuzul caselor de asigurãri de sãnãtate de a deconta unele prestaţii raportate ca realizate se poate face numai prin prezentarea în scris a cauzelor care au condus la aceasta. (5) Soluţionarea litigiilor dintre furnizori şi casele de asigurãri de sãnãtate se soluţioneazã de Comisia Centrala de Arbitraj organizatã potrivit legii. ART. 14 (1) Refuzul furnizorilor de servicii medicale de a pune la dispoziţie organelor de control actele de evidenta a serviciilor furnizate şi documentele în baza cãrora se deconteazã serviciile realizate conduce la amânarea decontãrii de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate a serviciilor medicale prestate, pana în momentul efectuãrii urmatorului control. (2) Refuzul de participare la activitatea de asigurare a asistenţei medicale continue în centrele de permanenta este incompatibil cu derularea contractului de furnizare a serviciilor medicale primare. (3) Raportarea eronatã a unor servicii medicale se regularizeazã conform normelor; la regularizare se au în vedere şi serviciile medicale omise la raportare în perioadele în care au fost realizate. ART. 15 Contractul de furnizare de servicii medicale în asistenta medicalã primara se reziliazã de plin drept printr-o notificare scrisã a casei de asigurãri de sãnãtate, în termen de 10 zile calendaristice de la data constatãrii urmãtoarelor situaţii: a) dacã medicul nu începe activitatea în termen de cel mult 3 luni de la data semnãrii contractului de furnizare de servicii medicale; b) dacã din motive imputabile furnizorului acesta îşi întrerupe activitatea pe o perioada mai mare de 3 luni; c) ridicarea de cãtre organele în drept a autorizaţiei sanitare de funcţionare, expirarea termenului de valabilitate a acesteia sau încetarea acreditãrii furnizorului; d) nerespectarea termenelor de raportare, în vederea decontãrii de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate a activitãţii realizate conform hotãrârii, pe baza documentelor de raportare, pentru o perioada de maximum doua luni consecutive în cadrul unui trimestru; e) în cazul în care numãrul asiguraţilor înscrişi la un medic de familie scade sub numãrul minim stabilit conform art. 2 alin. (3) din hotãrâre; f) ca urmare a aplicãrii de 3 ori a mãsurii de diminuare a valorii definitive a punctului per capita pentru abuzuri sau prescrieri nejustificate de medicamente şi/sau recomandãri nejustificate de investigaţii paraclinice; g) în situaţia în care instituţiile abilitate pentru efectuarea controlului furnizorilor de servicii medicale primare prevãzute la art. 8 din hotãrâre constata, în condiţiile stabilite prin norme, nerespectarea programului de lucru stabilit de medicul de familie şi comunicat caselor de asigurãri de sãnãtate şi direcţiilor de sãnãtate publica. ART. 16 Contractul de furnizare de servicii medicale în asistenta medicalã primara înceteazã cu data la care a intervenit una dintre urmãtoarele situaţii: a) cabinetul medical se muta din teritoriul de funcţionare; b) a survenit decesul reprezentantului legal al cabinetului medical; c) medicul renunţa sau pierde calitatea de membru al Colegiului Medicilor din România; d) încetare prin faliment, dizolvare, lichidare, în cazul cabinetelor medicale organizate potrivit <>art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 124/1998 , republicatã, cu modificãrile ulterioare; e) încetarea definitiva a activitãţii casei de asigurãri de sãnãtate; f) acordul de vointa al pãrţilor; g) denunţarea unilaterala a contractului de cãtre reprezentantul legal al cabinetului medical sau al casei de asigurãri de sãnãtate, printr-o notificare scrisã, cu 30 de zile calendaristice anterior datei de la care se doreşte încetarea contractului.
CAP. 3 Dispoziţii finale
ART. 17 Contractele de furnizare de servicii medicale în asistenta medicalã primara se încheie anual, iar decontarea serviciilor medicale aferente lunii decembrie a anului în curs se face în luna ianuarie a anului urmãtor, conform normelor de închidere a exerciţiului bugetar. ART. 18 Contractele încheiate cu furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã primara pentru anul 2002 se prelungesc printr-un act adiţional pana la încheierea noilor contracte. Suma înscrisã în actul adiţional va fi consemnatã distinct ca suma inclusã în valoarea totalã în contractul pentru anul 2003. Condiţiile acordãrii asistenţei medicale, în baza actului adiţional, sunt cele prevãzute în actele normative în vigoare la data încheierii actului adiţional.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email