Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.510 din 18 decembrie 2003  pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a   Ordonantei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.510 din 18 decembrie 2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 914 din 20 decembrie 2003
În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã, si al <>art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aprobã Normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Normele metodologice prevãzute la art. 1 intrã în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2004.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu

Bucureşti, 18 decembrie 2003.
Nr. 1.510.


NORME METODOLOGICE
de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor

CAP. I
Prevederi generale

ART. 1
Creanţele bugetare rezultate din nereguli şi/sau fraude ca urmare a utilizãrii necorespunzãtoare a fondurilor comunitare si a fondurilor de cofinanţare aferente reprezintã sume de recuperat la bugetul Comunitãţii Europene, precum şi la bugetele din care fondurile au fost avansate, astfel:
a) bugetul de stat;
b) bugetul asigurãrilor sociale de stat;
c) bugetele fondurilor speciale;
d) bugetul Trezoreriei Statului;
e) bugetele instituţiilor publice autonome;
f) bugetele instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, dupã caz;
g) bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat şi ale cãror rambursare, dobânzi si alte costuri se asigurã din fonduri publice;
h) bugetul fondurilor externe nerambursabile;
i) bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, judeţelor şi municipiului Bucureşti;
j) bugetele instituţiilor publice, finanţate integral sau partial din bugetele locale, dupã caz;
k) bugetul împrumuturilor interne si externe, pentru care rambursarea, plata dobânzilor, comisioanelor, spezelor şi a altor costuri se asigurã din bugetele locale şi care provin din: împrumuturi externe contractate de stat şi subîmprumutate autoritãţilor administraţiei publice locale şi/sau agenţilor economici si serviciilor publice din subordinea acestora; împrumuturi externe contractate de autoritãţile administraţiei publice locale şi garantate de stat; împrumuturi externe şi/sau interne, contractate sau garantate de autoritãţile administraţiei publice locale.
ART. 2
Procedura de recuperare a creanţelor bugetare menţionate la art. 1 cuprinde douã etape:
a) constatarea - activitatea de control prin care se stabileşte şi se individualizeazã obligaţia de platã sub forma unui titlu de creanţã;
b) recuperarea propriu-zisã a creanţei bugetare, prin plata voluntarã, deducerea prin declaraţiile ulterioare de cheltuieli, prin executare silitã sau prin alte modalitãţi prevãzute de lege.

CAP. II
Constatarea creanţelor bugetare

ART. 3
Obiectul controlului îl constituie verificarea respectãrii legalitãţii şi regularitãţii în utilizarea şi administrarea fondurilor provenite din asistenţa financiarã nerambursabilã acordatã României de Comisia Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente, în scopul:
a) identificãrii neregulilor, gestiunii financiare defectuoase şi a fraudelor;
b) stabilirii eventualelor prejudicii;
c) stabilirii persoanelor responsabile de acestea.
ART. 4
Controlul se declanşeazã în cazurile când existã indicii şi/sau sesizãri din partea structurilor de audit intern şi/sau extern, a altor instituţii abilitate de lege, precum şi a cetãţenilor sau mass-media cu privire la gestiunea financiarã defectuoasã sau frauduloasã a fondurilor publice, inclusiv asistenţa financiarã externã nerambursabilã.
ART. 5
Competenţa efectuãrii controlului o au:
a) organele de inspecţie şi/sau de control ori alte structuri de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, potrivit cadrului legal specific acestora;
b) structurile specializate din cadrul autoritãţilor administraţiei publice centrale sau locale, inclusiv unitãţile teritoriale ale acestora, care au în administrare fonduri provenite din asistenţã financiarã externã si au asigurat cofinanţarea naţionalã, prin compartimentele de specialitate;
c) instituţiile abilitate de lege, precum Corpul de Control al Guvernului si organele de urmãrire penalã, potrivit cadrului legal specific acestora.
ART. 6
(1) Responsabilitatea instituirii cadrului organizatoric necesar funcţionãrii structurilor specializate menţionate la art. 5 lit. b) aparţine conducãtorului entitãţii respective.
(2) Prin decizie, acesta stabileşte:
a) componenţa nominalã a echipei de control;
b) durata controlului care nu poate depãşi 90 de zile;
c) mandatul privind verificarea confirmãrii sesizãrii, stabilirea prejudiciului şi a persoanelor responsabile.
(3) Echipa de control comunicã structurii supuse verificãrii data declanşãrii acţiunii cu cel puţin 5 zile înainte, precizându-se scopul şi durata acesteia; controalele declanşate ca urmare a unor sesizãri nu se comunicã.
(4) Personalul din structura controlatã, inclusiv beneficiarii asistenţei financiare publice, au obligaţia de a oferi la termenele stabilite toate datele şi documentele solicitate, precum si tot sprijinul necesar pentru desfãşurarea în bune condiţii a activitãţii de control.
(5) Controlul se efectueazã în totalitate sau prin sondaj, în raport cu complexitatea activitãţilor şi operaţiunilor supuse verificãrii, valoarea şi natura bunurilor, precum şi cu frecvenţa abaterilor constatate anterior, cuprinzându-se un numãr reprezentativ de operaţiuni care sã permitã tragerea unor concluzii temeinice.
(6) În cazul constatãrii de prejudicii, controlul se poate extinde asupra întregii perioade în care, potrivit legii, pot fi luate mãsuri de recuperare a acestora şi de tragere la rãspundere a persoanelor vinovate, prelungindu-se in mod corespunzãtor durata de exercitare a controlului, dar nu mai mult de 90 de zile.
(7) Pe parcursul controlului la structura verificatã, inclusiv la beneficiarii asistenţei financiare de fonduri publice, controlorii au acces, pentru realizarea obiectivelor controlului, la toate datele şi documentele, precum şi la toate locurile de depozitare şi producere a valorilor materiale.
(8) Organele de control pot solicita date, informaţii precum şi copii ale documentelor certificate pentru conformitate de la persoanele fizice şi juridice aflate în legãturã cu structura controlatã, inclusiv beneficiarii asistenţei financiare de fonduri publice, iar aceştia au obligaţia de a le pune la dispoziţie la data solicitatã.
(9) Pentru bunurile, serviciile si lucrãrile executate, rezultate din activitãţi si operaţiuni financiare care fac obiectul controlului şi numai în caz de strictã necesitate pentru fundamentarea constatãrilor, controlorii pot solicita efectuarea de expertize de specialitate ale persoanelor autorizate.
(10) Cuantumul prejudiciului va fi stabilit de la data la care acesta a fost produs, iar în cazul în care aceastã datã nu poate fi stabilitã, de la data la care a fost constatat; creanţa bugetarã va cuprinde, pe lângã prejudiciu, dobânzile şi penalitãţile de întârzire datorate de la data producerii/constatãrii prejudiciului, calculate conform prevederilor legale în vigoare referitoare la colectarea creanţelor bugetare.
(11) În urma efectuãrii controlului se întocmeşte procesul-verbal de control, care trebuie sã conţinã:
a) datele de identificare a organelor de control si a persoanelor responsabile din structura controlatã, sediul acesteia şi locurile unde s-a desfãşurat controlul;
b) descrierea contextului în care s-au produs neregulile/frauda, actele normative încãlcate, creanţa bugetarã, cu defalcarea acesteia pe bugetele afectate, inclusiv fondurile europene, precum şi persoanele rãspunzãtoare;
c) conturile bancare unde urmeazã a fi recuperate creanţele bugetare;
d) întregul material probant care a condus la stabilirea constatãrilor se constituie ca anexe.
(12) Procesul-verbal de control se transmite structurii controlate pentru aducere la cunoştinţã, semnare şi formulare a eventualelor observaţii; actul de control este titlu de creanţã în conformitate cu prevederile <>art. 3 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 .
(13) Procesul-verbal de control, astfel întocmit, se transmite conducãtorului entitãţii care a dispus controlul, iar în cazul constatãrii prejudiciului acesta va dispune înregistrarea în contabilitate a creanţei bugetare şi va iniţia mãsurile de recuperare a acesteia.

CAP. III
Recuperarea creanţelor bugetare

ART. 7
Conducãtorul entitãţii care a ordonat controlul va dispune transmiterea înştiinţãrii de platã cãtre debitor, care are obligaţia de a înregistra în contabilitate sumele datorate şi, în termen de 15 zile de la data comunicãrii, sã plãteascã obligaţiile sau sã facã dovada stingerii acestora; în caz contrar, dupã împlinirea acestui termen, titlul de creanţã devine titlu executoriu.
ART. 8
Contestarea obligaţiei de platã a creanţelor bugetare rezultate din nereguli şi/sau fraudã se face potrivit procedurii reglementate de legislaţia în vigoare privind contestarea obligaţiilor de platã a creanţelor bugetare.
ART. 9
Pentru creanţele bugetare reprezentând sumele provenind din asistenţa financiarã nerambursabilã şi/sau din cofinanţarea aferentã utilizate necorespunzãtor, ca urmare a neregulilor şi/sau fraudei, accesoriile acestora, precum şi costurile bancare, se aplicã în mod corespunzãtor procedura de colectare prevãzutã de <>Ordonanţa Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanţelor bugetare, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ori de <>Ordonanţa Guvernului nr. 39/2003 privind procedurile de administrare a creanţelor bugetelor locale, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 358/2003 , dupã caz, precum şi de normele metodologice date în aplicarea acestora.
ART. 10
Sunt abilitate sã ducã la îndeplinire mãsurile asigurãtorii şi sã efectueze procedura de executare silitã organele sau compartimentele de specialitate ale autoritãţilor publice centrale sau unitãţile teritoriale ale acestora, ale autoritãţilor administraţiei publice locale ori ale altor instituţii publice abilitate sã administreze bugetele prevãzute la art. 1, dupã caz, denumite în cuprinsul actelor normative precizate la art. 9 organe de executare.
ART. 11
În cazul neachitãrii în termenul prevãzut la art. 7 a creanţelor bugetare de cãtre debitor, entitatea care a efectuat controlul va transmite titlul executoriu organelor de executare competente.
ART. 12
Organele de control abilitate de lege sã constate şi sã stabileascã creanţele bugetare pot dispune, în procedura administrativã, prin decizie motivatã, poprirea asigurãtorie asupra veniturilor şi/sau sechestrul asigurãtor asupra bunurilor debitorului, care vor fi duse la îndeplinire de cãtre organele prevãzute la art. 10.
ART. 13
Executarea silitã a creanţelor bugetare se efectueazã numai în temeiul unui titlu executoriu, potrivit legii.
ART. 14
Cheltuielile de orice fel determinate de efectuarea procedurii de executare silitã şi de ducerea la îndeplinire a mãsurilor asigurãtorii sunt avansate de autoritãţile administraţiei publice centrale, autoritãţile administraţiei publice locale ori alte instituţii publice abilitate sã administreze bugetele prevãzute la <>art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 , care au început procedura de executare silitã, din bugetul acestora.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016