Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 1.509 din 18 decembrie 2002 pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordarii medicamentelor cu si fara contributie personala in tratamentul ambulatoriu si a dispozitivelor medicale destinate recuperarii unor deficiente organice sau fiziologice, in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 10 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate,
Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.
ART. 1 Se aproba Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii medicamentelor cu şi fãrã contribuţie personalã în tratamentul ambulatoriu şi a dispozitivelor medicale destinate recuperãrii unor deficiente organice sau fiziologice, în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, denumit în continuare contract-cadru, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 2 (1) Medicamentele cu şi fãrã contribuţie personalã se asigura de farmaciile autorizate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, acreditate conform reglementãrilor legale în vigoare şi care respecta criteriile de selecţie stabilite prin norme, în baza contractelor încheiate cu casele de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi cu Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, denumite în continuare case de asigurãri de sãnãtate. (2) Lista cuprinzând denumirile comune internaţionale (DCI) ale medicamentelor din Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman de care beneficiazã asiguraţii pe baza de prescripţie medicalã în tratamentul ambulatoriu, cu sau fãrã contribuţie personalã, se elaboreazã anual de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei şi de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea Colegiului Farmacistilor din România, şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului. (3) Lista cuprinzând denumirile comune internaţionale (DCI) ale medicamentelor din Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman de care beneficiazã asiguraţii pe baza de prescripţie medicalã, cu sau fãrã contribuţie personalã, dupã 3 luni de la intrarea în vigoare, se poate actualiza trimestrial prin hotãrâre a Guvernului în cazul în care nu corespunde nevoilor de asistenta medicalã, pe baza analizei Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, a Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi a Colegiului Farmacistilor din România, care adopta mãsurile ce se impun pentru a asigura funcţionarea în continuare a sistemului, având în vedere sumele ce pot fi acordate cu aceasta destinaţie. ART. 3 Suma maxima care se suporta de casele de asigurãri de sãnãtate pentru fiecare medicament corespunzãtor denumirii comune internaţionale (DCI) din Lista cuprinzând denumirile comune internaţionale (DCI) de care beneficiazã asiguraţii, cu contribuţie personalã, în tratamentul ambulatoriu, este preţul de referinta. Preţul de referinta se stabileşte potrivit dispoziţiilor cuprinse în normele metodologice prevãzute la art. 10. ART. 4 (1) Lista dispozitivelor medicale destinate recuperãrii unor deficiente organice sau fiziologice, decontate integral sau cu contribuţie personalã din partea asiguratului, este prevãzutã în pachetul de servicii de baza stabilit de comisia formatã din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi ai Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea reprezentanţilor Colegiului Medicilor din România, care este cuprins în normele metodologice prevãzute la art. 10. (2) Dispozitivele medicale se acorda de cãtre furnizorii de dispozitive medicale autorizaţi şi acreditaţi potrivit dispoziţiilor legale în vigoare. Lista cuprinzând furnizorii de dispozitive medicale acreditaţi se stabileşte de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate prin decizie a preşedintelui acesteia. (3) Dispozitivele medicale destinate recuperãrii unor deficiente organice sau fiziologice se acorda în baza contractelor încheiate între furnizorii de dispozitive medicale acreditaţi şi casa de asigurãri de sãnãtate. ART. 5 Suma maxima care se suporta de casele de asigurãri de sãnãtate pentru fiecare dispozitiv medical sau pe tip de dispozitiv medical, dupã caz, denumita în continuare preţ de referinta, se stabileşte potrivit dispoziţiilor cuprinse în normele metodologice prevãzute la art. 10. ART. 6 (1) Furnizorii de medicamente şi de dispozitive medicale aflaţi în relatie contractualã cu casele de asigurãri de sãnãtate au obligaţia sa respecte prevederile contractului-cadru şi ale normelor de aplicare a acestuia. (2) Nerespectarea obligaţiilor contractuale de cãtre pãrţi conduce la aplicarea mãsurilor prevãzute în contractul-cadru şi stipulate în contractul de furnizare de medicamente cu şi fãrã contribuţie personalã şi de dispozitive medicale destinate recuperãrii unor deficiente organice sau fiziologice. ART. 7 Controlul activitãţii care face obiectul contractului încheiat cu farmaciile acreditate se asigura de servicii specializate din structura Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, a caselor de asigurãri de sãnãtate, a Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, a direcţiilor de sãnãtate publica sau a direcţiilor medicale ori a structurilor similare din ministerele şi instituţiile cu reţea sanitarã proprie, dupã caz, împreunã cu Colegiul Medicilor din România şi Colegiul Farmacistilor din România, organizate la nivel naţional şi judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, precum şi de alte instituţii abilitate de lege, conform prevederilor legale în vigoare. Controlul activitãţii furnizorilor de dispozitive medicale se asigura de cãtre servicii specializate din structura Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, a caselor de asigurãri de sãnãtate, a Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, a direcţiilor de sãnãtate publica, respectiv a direcţiilor medicale sau a structurilor similare din ministerele şi instituţiile cu reţea sanitarã proprie, dupã caz, împreunã cu Colegiul Medicilor din România, organizat la nivel naţional şi judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, precum şi de alte instituţii abilitate de lege, conform prevederilor legale în vigoare. ART. 8 (1) Fondul pentru acordarea de medicamente cu şi fãrã contribuţie personalã în tratamentul ambulatoriu se aproba conform legii. (2) Fondul pentru acordarea de dispozitive medicale destinate recuperãrii unor deficiente organice sau fiziologice se aproba conform legii. ART. 9 Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, autoritate publica centrala în domeniul asigurãrii, promovãrii şi ocrotirii sãnãtãţii populaţiei, supravegheazã respectarea legislaţiei în domeniu pentru garantarea dreptului la asistenta medicalã, colaborand în acest scop cu Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, Colegiul Medicilor din România, Colegiul Farmacistilor din România, autoritãţile publice centrale şi locale, precum şi cu alte instituţii abilitate de lege. ART. 10 În temeiul <>art. 10 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 , Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea Colegiului Medicilor din România, Colegiului Farmacistilor din România şi a Ordinului Asistentilor Medicali din România, elaboreazã norme metodologice de aplicare a contractului-cadru, denumite în continuare norme. Normele se aproba prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 11 (1) Prezenta hotãrâre intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2003. (2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.331/2001 pentru aprobarea Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii medicamentelor cu şi fãrã contribuţie personalã în tratamentul ambulatoriu şi a Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii dispozitivelor medicale destinate corectãrii şi recuperãrii deficienţelor organice sau functionale ori corectãrii unor deficiente fizice, în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 32 din 18 ianuarie 2002, cu modificãrile ulterioare, îşi înceteazã aplicabilitatea.
PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã: --------------- Ministrul sãnãtãţii şi familiei, Daniela Bartos
Ministrul finanţelor publice, Mihai Nicolae Tanasescu
Bucureşti, 18 decembrie 2002. Nr. 1.509.
ANEXA 1
CONTRACT-CADRU
privind condiţiile acordãrii medicamentelor cu şi fãrã contribuţie personalã în tratamentul ambulatoriu şi a dispozitivelor medicale destinate recuperãrii unor deficiente organice sau fiziologice, în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate CAP. 1 Acordarea medicamentelor cu şi fãrã contribuţie personalã în tratamentul ambulatoriu
SECŢIUNEA 1 Dispoziţii generale
ART. 1 În relaţiile contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate farmaciile acreditate au urmãtoarele obligaţii: a) sa se aprovizioneze permanent cu medicamentele prevãzute în Lista cuprinzând denumirile comune internaţionale ale medicamentelor din Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman de care beneficiazã asiguraţii în tratamentul ambulatoriu pe baza de prescripţie medicalã cu sau fãrã contribuţie personalã; b) sa aibã permanent în stoc produse comerciale ale aceleiaşi denumiri comune internaţionale (DCI), care au preţurile cele mai mici disponibile pe piata; c) sa practice o evidenta de gestiune cantitativ valoricã; d) sa verifice prescripţiile medicale cu privire la datele obligatorii pe care acestea trebuie sa le cuprindã pentru a fi eliberate de farmaciile acreditate şi decontate de casele de asigurãri de sãnãtate, precum şi sa verifice dacã au fost respectate condiţiile prevãzute în normele privind eliberarea prescripţiilor medicale referitoare la numãrul de medicamente şi durata terapiei; e) sa nu elibereze medicamente fãrã prescripţie medicalã, pentru cele la care reglementãrile legale în vigoare prevãd aceasta obligaţie; f) sa transmitã caselor de asigurãri de sãnãtate datele solicitate, prin programul implementat de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate sau printr-un program compatibil cu cerinţele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, avizat de aceasta; g) sa întocmeascã şi sa prezinte caselor de asigurãri de sãnãtate documentele necesare în vederea decontãrii medicamentelor: factura, borderou centralizator, prescripţii medicale, cu înscrierea numãrului de ordine a bonului fiscal şi a datei de emitere a acestora, pe baza cãrora au fost eliberate medicamentele, în condiţiile stabilite prin norme; h) sa respecte modul de eliberare a medicamentelor, în condiţiile stabilite prin norme; i) sa angajeze numai personal farmaceutic care poseda autorizaţie de libera practica; j) sa informeze asiguraţii despre drepturile şi obligaţiile ce decurg din calitatea de asigurat privind eliberarea medicamentelor, precum şi modul de utilizare a acestora, conform prescripţiei medicale; k) sa respecte prevederile codului deontologic al farmacistilor în relaţiile cu asiguraţii; l) sa îşi stabileascã programul de funcţionare, pe care sa îl afiseze la loc vizibil în farmacie, sa participe la sistemul organizat pentru asigurarea furnizarii medicamentelor în zilele de sambata, duminica şi sarbatori legale şi sa afiseze la loc vizibil programul farmaciilor care asigura continuitatea furnizarii de medicamente. Acest program se comunica direcţiilor de sãnãtate publica şi caselor de asigurãri de sãnãtate; m) sa elibereze medicamentele din prescripţiile medicale asiguraţilor, indiferent de casa de asigurãri de sãnãtate la care se vireazã contribuţia de asigurãri de sãnãtate a asiguratului; n) sa elibereze medicamentul cu preţul cel mai mic din farmacie, dacã medicul indica în prescripţia medicalã numai denumirea substanţei active; dacã prescripţia medicalã cuprinde numai denumirea comercialã a medicamentului, farmacistul, dacã este cazul, poate efectua substitutia generica, cu acordul asiguratului, eliberand acestuia un medicament din cadrul aceleiaşi denumiri comune internaţionale (DCI) cu un preţ de vânzare mai mic; o) sa anuleze medicamentele care nu au fost eliberate, în fata primitorului, pe toate exemplarele prescripţiei medicale; p) sa nu elibereze medicamentele din prescripţiile medicale care şi-au încetat valabilitatea; q) sa accepte controlul din partea serviciilor specializate prevãzute la art. 7 din hotãrâre asupra modului de desfãşurare a activitãţii; r) sa pãstreze la loc vizibil în farmacie condica de sugestii şi reclamaţii; condica va fi numerotatã de farmacie şi stampilata de casa/casele de asigurãri de sãnãtate cu care aceasta se afla în relatie contractualã. ART. 2 În relaţiile contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate farmaciile au urmãtoarele drepturi: a) sa primeascã de la casa de asigurãri de sãnãtate contravaloarea medicamentelor cu şi fãrã contribuţie personalã eliberate, conform facturilor emise şi documentelor insotitoare; b) sa fie informate permanent şi din timp asupra modalitatii de furnizare a medicamentelor cu şi fãrã contribuţie personalã; c) sa cunoascã condiţiile de contractare a furnizarii de medicamente cu şi fãrã contribuţie personalã; d) sa îşi organizeze activitatea proprie pentru creşterea eficientei furnizarii de medicamente cu şi fãrã contribuţie personalã, cu respectarea reglementãrilor legale în vigoare; e) sa încaseze de la asiguraţi contribuţia personalã reprezentând diferenţa dintre preţul de vânzare cu amãnuntul şi preţul de referinta al medicamentelor, decontat de casele de asigurãri de sãnãtate. ART. 3 În relaţiile contractuale cu farmaciile acreditate casele de asigurãri de sãnãtate au urmãtoarele obligaţii: a) sa încheie contracte de furnizare de medicamente cu şi fãrã contribuţie personalã în tratamentul ambulatoriu numai cu farmaciile autorizate şi acreditate conform reglementãrilor legale în vigoare şi care îndeplinesc criteriile de selecţie; b) sa nu deconteze contravaloarea prescripţiilor medicale care nu conţin datele obligatorii privind prescrierea şi eliberarea acestora, stabilite potrivit normelor; casele de asigurãri de sãnãtate pot deconta prescripţii medicale şi care nu conţin toate datele, dar numai pentru afecţiuni acute şi dacã se poate identifica medicul, asiguratul şi se specifica faptul ca tratamentul este prescris pentru afectiune acuta. În aceasta situaţie casele de asigurãri de sãnãtate vor atentiona medicii care prescriu retete fãrã toate datele obligatorii necesare în vederea decontãrii acestora, iar începând cu cea de-a treia abatere constatatã casele de asigurãri de sãnãtate vor recupera 10% din valoarea decontatã pentru fiecare prescripţie medicalã la care s-au constatat astfel de deficiente; c) sa deconteze farmaciilor acreditate cu care au încheiat contracte, în limita valorii contractate şi defalcate trimestrial, contravaloarea medicamentelor eliberate cu şi fãrã contribuţie personalã, astfel: 50% din valoarea facturii în termen de 5 zile lucrãtoare de la data depunerii facturii de cãtre farmacie la casa de asigurãri de sãnãtate şi restul valorii facturii acceptate la decontare, în maximum 30 de zile calendaristice de la data depunerii acesteia. Facturile ce depãşesc valoarea contractatã iniţial şi defalcata trimestrial se deconteazã în baza actelor adiţionale la contract prin modificarea valorii contractate iniţial, în termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data depunerii acestora, ţinându-se seama de limitele de cheltuieli aprobate cu aceasta destinaţie; d) sa urmãreascã decadal evoluţia consumului de medicamente comparativ cu fondul alocat cu aceasta destinaţie, luând mãsurile ce se impun; e) sa controleze farmaciile în scopul respectãrii clauzelor contractuale; f) sa monitorizeze decadal consumul de medicamente cu şi fãrã contribuţie personalã, pe medic şi pe asigurat, pe baza facturilor emise de farmacii; g) sa acorde, în cadrul sumelor negociate şi contractate, avansuri lunare în limita a 30% din suma corespunzãtoare lunii respective pentru farmaciile care funcţioneazã în structura unor unitãţi sanitare din ambulatoriile de specialitate din sistemul de apãrare, ordine publica, siguranta nationala şi autoritate judecãtoreascã; h) sa aducã la cunostinta furnizorilor şi asiguraţilor cazurile în care s-a eliberat mai mult de o prescripţie medicalã pentru o singura boala cronica pe o luna pentru un asigurat; în aceasta situaţie asiguraţii respectivi nu mai beneficiazã de o alta prescripţie medicalã pentru perioada de timp acoperitã cu medicamentele eliberate suplimentar.
SECŢIUNEA a 2-a Condiţiile acordãrii medicamentelor cu şi fãrã contribuţie personalã în tratamentul ambulatoriu în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate
ART. 4 (1) Casele de asigurãri de sãnãtate încheie contracte cu reprezentanţii legali ai societãţilor comerciale farmaceutice autorizate, acreditate şi care îndeplinesc criteriile de selecţie, pe baza urmãtoarelor documente: a) actele de constituire a societãţii; b) codul fiscal; c) autorizaţia de funcţionare; d) contul deschis la Trezoreria statului; e) certificatul de acreditare a farmaciei. (2) În contractul de furnizare de medicamente cu şi fãrã contribuţie personalã se va specifica valoarea acestuia, defalcata pe trimestre. Valoarea contractului se va negocia între farmaciile acreditate şi casele de asigurãri de sãnãtate, în baza criteriilor stabilite prin norme. (3) Pentru anul 2003 în valoarea contractului încheiat între casele de asigurãri de sãnãtate şi farmacii vor fi incluse şi prevãzute distinct obligaţiile de plata cãtre farmacii pentru facturile înregistrate pana la data de 30 noiembrie 2002. (4) Clauzele contractului pot fi modificate prin acte adiţionale, iar valoarea contractului poate fi corectatã dacã fondul cu aceasta destinaţie suferã modificãri în cursul anului sau dacã se înregistreazã economii la unele farmacii, cu încadrarea în sumele alocate cu aceasta destinaţie. (5) Contractele pot fi încheiate de reprezentantul legal al societãţii comerciale farmaceutice atât cu casa de asigurãri de sãnãtate în a carei raza administrativ-teritorialã se afla sediul social al societãţii respective, cat şi cu alte case de asigurãri de sãnãtate, în numele şi pentru farmaciile din structura sa organizatoricã. În situaţia în care în cadrul aceleiaşi societãţi comerciale farmaceutice funcţioneazã mai multe farmacii acreditate, situate în judeţe diferite, reprezentantul legal al societãţii comerciale încheie contracte cu casele de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în a cãror raza teritorialã se afla amplasate farmaciile respective. ART. 5 (1) Modalitãţile de prescriere, eliberare şi de decontare a medicamentelor cu şi fãrã contribuţie personalã în tratamentul ambulatoriu se stabilesc prin norme. Pentru fiecare boala cronica asiguratul are dreptul la o singura prescripţie medicalã pe luna, cu maximum 3 medicamente care sa acopere necesarul întregii luni. În situaţia în care exista asiguraţi care au beneficiat de mai mult de o prescripţie medicalã pe o luna, la comunicarea casei de asigurãri de sãnãtate, medicii nu mai acorda o noua prescripţie medicalã pentru boala cronica respectiva, pentru perioada comunicatã de casa de asigurãri de sãnãtate. În situaţia în care unii medici elibereazã prescripţii medicale pentru perioada comunicatã de casa de asigurãri de sãnãtate, în care nu trebuia sa se mai acorde prescripţii medicale pentru asigurat, medicii respectivi suporta contravaloarea prescripţiilor medicale respective, care va fi încasatã de casele de asigurãri de sãnãtate şi care va reintregi fondul destinat consumului de medicamente în ambulatoriul de specialitate. (2) Pentru persoanele prevãzute în legi speciale, care beneficiazã de gratuitate suportatã din fondul naţional unic pentru asigurãri sociale de sãnãtate în coditiile legii, casele de asigurãri de sãnãtate suporta integral preţul cel mai mic al medicamentului corespunzãtor denumirii comune internaţionale (DCI) cuprinse în Lista cuprinzând denumirile comune internaţionale (DCI) ale medicamentelor din Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman în tratamentul ambulatoriu de care beneficiazã asiguraţii pe baza de prescripţie medicalã cu contribuţie personalã. ART. 6 Tipul de contract pentru furnizarea de medicamente cu şi fãrã contribuţie personalã în tratamentul ambulatoriu şi plata acestora se stabileşte prin norme. Utilizarea acestui tip de contract este obligatorie; în cuprinsul contractului pot fi prevãzute şi alte clauze suplimentare negociate în limita prevederilor legale în vigoare. ART. 7 (1) Neplata din vina casei de asigurãri de sãnãtate, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la depunerea documentelor justificative sau la 90 de zile calendaristice pentru cele ce au depãşit valoarea contractatã iniţial, a sumelor datorate prevãzute în contract atrage majorãri de întârziere egale cu majorãrile aferente pentru întârzierile achitãrii impozitelor cãtre stat. (2) Refuzul caselor de asigurãri de sãnãtate de a deconta unele prescripţii medicale se poate face numai prin prezentarea în scris a cauzelor care au condus la aceasta. (3) Litigiile dintre farmacii şi casele de asigurãri de sãnãtate se soluţioneazã de Comisia Centrala de Arbitraj organizatã potrivit legii. ART. 8 Refuzul farmaciilor acreditate de a pune la dispoziţie organelor de control actele de evidenta a medicamentelor şi documentele în baza cãrora se deconteazã acestea de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate conduce la sistarea plãţilor în curs cãtre farmacia respectiva pana la urmãtorul control. ART. 9 Contractul de furnizare de medicamente cu şi fãrã contribuţie personalã în tratamentul ambulatoriu se reziliazã de plin drept printr-o notificare scrisã a casei de asigurãri de sãnãtate în termen de 10 zile calendaristice de la data constatãrii, în urmãtoarele situaţii: a) dacã farmacia acreditata nu începe activitatea în termen de cel mult 3 luni de la data semnãrii contractului; b) dacã din motive imputabile farmaciei acreditate aceasta îşi întrerupe activitatea pe o perioada mai mare de 3 luni; c) dacã farmacistul renunţa sau pierde calitatea de membru al Colegiului Farmacistilor din România; d) ridicarea de cãtre organele în drept a autorizaţiei de funcţionare sau expirarea termenului de valabilitate a acesteia; e) retragerea de cãtre organele în drept a acreditãrii farmaciei sau expirarea termenului de valabilitate a acesteia; f) dacã farmacia acreditata compenseazã medicamentele neeliberate din prescripţia medicalã cu orice alte medicamente sau produse din farmacie; g) nerespectarea obligaţiilor contractuale în mod nejustificat, constatatã cu ocazia controlului efectuat de instituţiile abilitate. ART. 10 Contractul de furnizare de medicamente cu şi fãrã contribuţie personalã în tratamentul ambulatoriu înceteazã cu data la care a intervenit una dintre urmãtoarele situaţii: a) farmacia se muta din teritoriul de funcţionare; b) încetarea prin faliment, dizolvare, lichidare; c) încetarea definitiva a activitãţii casei de asigurãri de sãnãtate; d) acordul de vointa al pãrţilor; e) denunţarea unilaterala a contractului de cãtre reprezentantul legal al farmaciei sau al casei de asigurãri de sãnãtate, printr-o notificare scrisã şi motivatã, în care se va preciza temeiul legal, cu 30 de zile calendaristice anterior datei de la care se doreşte încetarea contractului. ART. 11 Contractele de furnizare de medicamente cu şi fãrã contribuţie personalã în tratamentul ambulatoriu se încheie anual, iar decontarea prescripţiilor medicale facturate în luna decembrie a anului în curs se face în luna ianuarie a anului urmãtor conform Normelor de închidere a exerciţiului bugetar. ART. 12 Contractele încheiate cu farmaciile pentru anul 2002 se prelungesc printr-un act adiţional pana la încheierea noilor contracte. Suma înscrisã în actul adiţional va fi consemnatã distinct ca suma inclusã în valoarea totalã în contractul pentru anul 2003. Condiţiile acordãrii medicamentelor, în baza actului adiţional, sunt cele prevãzute în actele normative legale în vigoare la data încheierii actului adiţional.
CAP. 2 Acordarea dispozitivelor medicale destinate recuperãrii unor deficiente organice sau fiziologice
SECŢIUNEA 1 Dispoziţii generale
ART. 13 În relaţiile contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate furnizorii de dispozitive medicale acreditaţi au urmãtoarele obligaţii: a) sa livreze dispozitivele medicale autorizate/înregistrate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei; b) sa nu livreze dispozitive medicale expirate sau care prezintã abateri de la performanţele functionale şi de securitate, generatoare de incidente; c) sa livreze dispozitive medicale însoţite de documente care atesta provenienta şi calitatea lor; d) sa emita, potrivit legii, declaraţia de conformitate pentru dispozitivele medicale la comanda; e) sa asigure service pentru dispozitivul medical livrat, atât în perioada de garanţie, cat şi dupã expirarea acesteia, în cadrul termenului de înlocuire; f) sa livreze dispozitivele medicale şi sa desfãşoare activitãţi de protezare numai la sediul social sau la punctul/punctele de lucru menţionat/menţionate în certificatul de acreditare; g) sa livreze numai dispozitive medicale cu elemente de identificare şi cu instrucţiuni de folosire şi întreţinere în limba romana; h) sa livreze dispozitivele medicale în ambalaje adecvate, potrivit formei şi caracteristicilor acestora, şi sa le eticheteze conform prevederilor legale în vigoare; i) sa verifice la livrare, dupã caz, adaptabilitatea şi buna funcţionare a dispozitivului medical; j) sa livreze la termenul convenit cu asiguratul dispozitivul medical comandat; k) sa execute orice modificare necesarã dispozitivului medical în cazul în care nu au fost respectate caracteristicile specifice din prescripţia medicului de specialitate; l) sa transmitã Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate documentaţia privind fundamentarea datelor pentru calcularea preţului de referinta şi caracteristicile specifice ale dispozitivelor medicale pentru care sunt acreditaţi; preţurile de vânzare cu amãnuntul care sunt comunicate în vederea calculãrii preţului de referinta rãmân nemodificate în perioada pentru care se încheie contractul de furnizare de dispozitive medicale cu casa de asigurãri de sãnãtate; m) sa respecte confidenţialitatea tuturor datelor şi informaţiilor privitoare la asiguraţi, precum şi demnitatea şi intimitatea acestora; n) sa emita facturile însoţite de: copia de pe certificatul de garanţie, declaraţia de conformitate pentru dispozitivele la comanda, dupã caz, audiogramele efectuate dupã protezarea auditiva, dupã caz, confirmarea primirii dispozitivului medical sub semnatura beneficiarului, cu specificarea domiciliului, a actului de identitate şi a codului numeric personal sau a documentelor ce confirma expedierea prin posta şi primirea la domiciliu; cheltuielile cu transportul dispozitivului medical la domiciliul asiguratului nu se deconteazã de casele de asigurãri de sãnãtate; o) sa respecte dreptul asiguratului de a alege furnizorul de dispozitive medicale în mod nediscriminatoriu; p) sa nu refuze contractarea furnizarii de dispozitive medicale cu casele de asigurãri de sãnãtate, la solicitarea acestora; q) sa accepte controlul din partea serviciilor specializate, prevãzute la art. 7 din prezenta hotãrâre, asupra modului de desfãşurare a întregii activitãţi care face obiectul contractului. ART. 14 În relaţiile contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate furnizorii de dispozitive medicale au urmãtoarele drepturi: a) sa primeascã de la casa de asigurãri de sãnãtate contravaloarea dispozitivelor medicale furnizate, conform facturilor emise şi documentelor insotitoare; b) sa fie informati permanent şi din timp asupra modalitatii de furnizare a dispozitivelor medicale; c) sa cunoascã condiţiile de contractare privind furnizarea de dispozitive medicale; d) sa îşi organizeze activitatea proprie pentru creşterea eficientei protezarii şi furnizarii de dispozitive medicale, cu respectarea reglementãrilor legale în vigoare; e) sa încaseze contribuţie personalã de la asiguraţi, reprezentând diferenţa dintre preţul de vânzare cu amãnuntul şi preţul de referinta ale dispozitivelor medicale furnizate. ART. 15 În relaţiile contractuale cu furnizorii de dispozitive medicale casele de asigurãri de sãnãtate au urmãtoarele obligaţii: a) sa trimitã Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, pentru fiecare furnizor de dispozitive medicale, certificatul de acreditare în original şi documentele pe baza cãrora s-a fãcut acreditarea, în termen de 3 zile calendaristice de la data emiterii certificatului de acreditare; b) sa încheie contracte cu furnizorii de dispozitive medicale înscrişi în lista cuprinzând furnizorii acreditaţi pentru intreaga ţara, aprobatã prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, şi care îndeplinesc criteriile de selecţie stabilite prin norme şi sa nu refuze încheierea de contracte cu furnizorii de dispozitive medicale care oferã dispozitivul medical la preţul de vânzare cu amãnuntul cel mai mic la nivel naţional; c) sa informeze permanent furnizorii de dispozitive medicale asupra condiţiilor de contractare; d) sa verifice activitatea furnizorilor de dispozitive medicale conform contractelor încheiate cu aceştia; e) sa emita decizii privind aprobarea procurãrii dispozitivului medical, în limita fondurilor cu aceasta destinaţie; f) sa respecte dreptul asiguratului de a-şi alege furnizorul de dispozitive medicale din lista cuprinzând furnizorii acreditaţi pentru intreaga ţara; g) sa asigure decontarea pe baza facturilor emise de furnizor şi a documentelor insotitoare; h) sa raporteze Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, la termenele stabilite, datele solicitate privind activitatea desfasurata de furnizorii de dispozitive medicale, în baza contractelor încheiate cu aceştia; i) sa ţinã evidenta deciziilor de aprobare a dispozitivelor medicale pe fiecare asigurat, precum şi evidenta dispozitivelor medicale decontate pe fiecare asigurat; j) sa afiseze la loc vizibil lista cuprinzând furnizorii acreditaţi cu care se afla în relatie contractualã, preţurile de vânzare cu amãnuntul ale dispozitivelor furnizate de aceştia şi preţurile de referinta ale dispozitivelor medicale; k) sa verifice dacã emitentul prescripţiei medicale se afla în relaţii contractuale cu o casa de asigurãri de sãnãtate. Prin emitent se înţelege furnizorul de servicii medicale, şi nu cel de dispozitive medicale.
SECŢIUNEA a 2-a Condiţiile acordãrii dispozitivelor medicale destinate recuperãrii unor deficiente organice sau fiziologice
ART. 16 Contractul de furnizare de dispozitive medicale destinate recuperãrii unor deficiente organice sau fiziologice se încheie între furnizorul de dispozitive medicale autorizat, acreditat şi care îndeplineşte criteriile de selecţie, prin reprezentantul sau legal, şi casa de asigurãri de sãnãtate, pe baza urmãtoarelor documente: a) certificatul de înregistrare cu cod unic de înregistrare sau, dupã caz, înregistrarea în Registrul unic al Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, inclusiv codul fiscal şi autorizaţia sanitarã de funcţionare; b) contul deschis la trezoreria statului; c) certificatul de acreditare; d) autorizaţia/autorizaţiile de utilizare a dispozitivelor medicale pentru care a fost acreditat şi/sau, dupã caz, certificatul/certificatele de înregistrare a dispozitivelor medicale pentru care a fost acreditat; e) certificatul de înregistrare a reprezentantului autorizat, acolo unde este cazul. ART. 17 (1) Dispozitivele medicale se acorda la recomandarea medicului de specialitate aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate direct sau prin reprezentantul legal, pe baza prescripţiei medicale şi a cererii scrise întocmite de asigurat, de mandatarul desemnat de acesta cu procura specialã sau de reprezentantul legal al asiguratului. Cererea se înregistreazã la casa de asigurãri de sãnãtate la care se vireazã contribuţia asiguratului. Pentru persoana asigurata prin efectul legii cererea se depune la casa de asigurãri de sãnãtate în a carei raza îşi are domiciliul sau resedinta persoana indreptatita. (2) Modul de prescriere, de procurare şi decontare a dispozitivelor medicale se stabileşte prin norme. (3) Medicii de specialitate aflaţi în relatie contractualã cu casa de asigurãri de sãnãtate, care prescriu dispozitive medicale şi îşi desfãşoarã activitatea în cadrul unei unitãţi sanitare autorizate şi acreditate, nu pot reprezenta interesele unui furnizor de dispozitive medicale înscris în lista cuprinzând furnizorii acreditaţi. ART. 18 Casele de asigurãri de sãnãtate deconteazã integral preţul de vânzare cu amãnuntul al dispozitivului medical, dacã acesta este mai mic decât preţul de referinta. Dacã preţul de vânzare cu amãnuntul al dispozitivului medical este mai mare decât preţul de referinta, diferenţa se suporta de asigurat prin contribuţie personalã şi se achitã direct furnizorului, care elibereazã chitanţa fiscalã. Pentru persoanele prevãzute în legi speciale, care beneficiazã de gratuitate din fondul unic naţional pentru asigurãri sociale de sãnãtate în condiţiile prevederilor legale în vigoare, în situaţia în care pentru un dispozitiv medical preţurile de vânzare cu amãnuntul ale tuturor furnizorilor de dispozitive medicale sunt mai mari decât preţul de referinta al acestui dispozitiv medical, casele de asigurãri de sãnãtate deconteazã contravaloarea dispozitivului medical la preţul de vânzare cu amãnuntul cel mai mic la nivel naţional. ART. 19 Tipul de contract pentru furnizarea de dispozitive medicale destinate recuperãrii unor deficiente organice sau fiziologice şi plata acestora se stabileşte prin norme. Utilizarea acestui tip de contract este obligatorie; în cuprinsul contractului pot fi prevãzute şi alte clauze suplimentare negociate în limita prevederilor legale în vigoare. ART. 20 (1) Neplata sumelor datorate în condiţiile prevãzute în contract, din vina casei de asigurãri de sãnãtate, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la depunerea facturii şi a altor documente justificative, atrage majorãri de întârziere egale cu majorãrile aferente pentru întârzierile achitãrii impozitelor cãtre stat. (2) Refuzul caselor de asigurãri de sãnãtate de a deconta unele facturi ale furnizorilor de dispozitive medicale se poate face numai prin prezentarea în scris a cauzelor care au condus la aceasta. (3) Litigiile dintre furnizorii de dispozitive medicale şi casele de asigurãri de sãnãtate se soluţioneazã de Comisia Centrala de Arbitraj organizatã potrivit legii. ART. 21 Refuzul furnizorilor de dispozitive medicale de a pune la dispoziţie organelor de control actele de evidenta a dispozitivelor medicale furnizate şi documentele în baza cãrora se deconteazã acestea conduce la sistarea plãţilor în curs cãtre furnizorul respectiv pana la urmãtorul control. ART. 22 Contractul de furnizare de dispozitive medicale se reziliazã de plin drept printr-o notificare scrisã a casei de asigurãri de sãnãtate, în termen de 10 zile calendaristice de la data constatãrii, în urmãtoarele situaţii: a) ridicarea de cãtre organele în drept a autorizaţiei/avizului de funcţionare a furnizorului de dispozitive medicale sau expirarea termenului de valabilitate a acestora; b) retragerea acreditãrii sau expirarea termenului de valabilitate a acreditãrii; c) dacã din motive imputabile furnizorului de dispozitive medicale acesta îşi întrerupe activitatea pe o perioada mai mare de 3 luni; d) furnizarea de dispozitive medicale neautorizate/neinregistrate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei; e) furnizarea de dispozitive medicale pentru care nu este acreditat în sistemul asigurãrilor sociale de sãnãtate; f) nerespectarea termenelor de livrare a dispozitivelor medicale. ART. 23 Contractul de furnizare de dispozitive medicale înceteazã la data la care a intervenit una dintre urmãtoarele situaţii: a) se schimba adresa sediului social; b) încetarea prin faliment, dizolvare, lichidare a furnizorului de dispozitive medicale; c) încetarea definitiva a activitãţii caselor de asigurãri de sãnãtate; d) acordul de vointa al pãrţilor; e) denunţarea unilaterala a contractului de cãtre reprezentantul legal al furnizorului de dispozitive medicale sau al casei de asigurãri de sãnãtate, printr-o notificare scrisã şi motivatã în care se va preciza temeiul legal, cu 30 de zile calendaristice anterior datei de la care se doreşte încetarea contractului. ART. 24 Pentru încadrarea în fondul aprobat pentru acordarea de dispozitive medicale şi asigurarea accesului asiguraţilor la toate categoriile de dispozitive medicale, casele de asigurãri de sãnãtate vor analiza lunar numãrul de decizii privind aprobarea procurãrii dispozitivelor medicale emise în luna anterioarã, alcatuind, dupã caz, liste de asteptare pentru asiguraţi, pe categorii de dispozitive medicale. ART. 25 Contractele de furnizare de dispozitive medicale destinate recuperãrii unor deficiente organice sau fiziologice se încheie anual, iar decontarea dispozitivelor medicale facturate în luna decembrie a anului în curs se face în luna ianuarie a anului urmãtor, conform normelor de închidere a exerciţiului bugetar. ART. 26 Contractele încheiate cu furnizorii de dispozitive medicale pentru anul 2002 se prelungesc printr-un act adiţional pana la încheierea noilor contracte. Condiţiile acordãrii dispozitivelor medicale, în baza actului adiţional, sunt cele prevãzute în actele normative legale în vigoare la data încheierii actului adiţional. -------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email