Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 1.458 din 12 noiembrie 2008 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.470/2007
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ART. I Normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.470/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 870 din 19 decembrie 2007, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã: 1. Punctele 2b) şi 2d) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins: "2b) Comitetul Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri - examineazã şi avizeazã documentaţia necesarã în vederea emiterii de garanţii de stat pentru împrumuturile contractate de operatorii economici şi unitãţile administrativ-teritoriale şi subîmprumuturile acordate acestora de Ministerul Economiei şi Finanţelor. [....] 2d) datoria publicã guvernamentalã este alcãtuitã din datoria publicã guvernamentalã directã şi datoria publicã guvernamentalã garantatã. - datoria publicã guvernamentalã directã - totalitatea obligaţiilor statului la un moment dat, provenind din finanţãrile rambursabile angajate pe baze contractuale de Guvern prin Ministerul Economiei şi Finanţelor, conform dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 (denumitã în continuare ordonanţã de urgenţã), inclusiv cele contractate de autoritãţile administraţiei publice centrale pânã la intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţã; - datoria publicã guvernamentalã garantatã - totalitatea obligaţiilor statului la un moment dat, provenind din finanţãrile rambursabile garantate de Guvern prin Ministerul Economiei şi Finanţelor, conform dispoziţiilor ordonanţei de urgenţã, exclusiv cele contractate de autoritãţile administraţiei publice centrale pânã la intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţã; - împrumut guvernamental - obligaţia generatã de un contract prin care statul, prin Ministerul Economiei şi Finanţelor, în calitate de împrumutat, obţine fonduri financiare de la o persoanã fizicã sau juridicã creditoare rezidentã sau nerezidentã şi se angajeazã sã le ramburseze, împreunã cu dobânda şi cu alte costuri aferente, într-o perioadã specificatã; - titlu de stat - instrumentul financiar care atestã datoria publicã, sub formã de bonuri, certificate de trezorerie, obligaţiuni, inclusiv certificatele de trezorerie pentru populaţie nerãscumpãrate la scadenţã şi transformate în certificate de depozit sau alte instrumente financiare constituind împrumuturi ale statului în monedã naţionalã ori în valutã, pe termen scurt, mediu şi lung. Acestea pot fi emise în formã materializatã sau dematerializatã, nominative sau la purtãtor şi pot fi negociabile sau nenegociabile; - titlu de stat pe termen scurt - bonul de tezaur şi certificatul de trezorerie, fie purtãtor de dobândã, fie cu discont, cu scadenţã de pânã la un an inclusiv, precum şi alte instrumente financiare ce pot fi create de emitent, în condiţiile legii; - titlu de stat pe termen mediu sau lung - obligaţiunea de stat cu o scadenţã de peste un an şi maximum 5 ani de la emisiune, respectiv de peste 5 ani de la emisiune, fie purtãtoare de dobândã, fie cu discont, emisã conform clauzelor împrumutului de stat; - titlu de stat cu dobândã - titlul de stat care are o valoare nominalã la care se plãteşte o dobândã stabilitã, la date specificate; - titlu de stat cu discont - titlul de stat fãrã cupon de dobândã, care este vândut la o valoare mai micã decât valoarea sa nominalã; - capital aferent titlurilor de stat purtãtoare de dobândã - suma împrumutatã de la cel care oferã împrumutul, la data efectuãrii emisiunii titlurilor de stat purtãtoare de dobândã; - capital aferent titlurilor de stat cu discont - suma împrumutatã de la cel care oferã împrumutul, la data efectuãrii emisiunii titlurilor de stat cu discont, la valoarea care reprezintã preţul titlurilor de stat cu discont; - titlu de stat dematerializat - titlul de stat pentru care emisiunea, probaţiunea şi transmisiunea drepturilor încorporate se evidenţiazã prin înscriere în sistemul de înregistrare în cont; acest instrument poate fi utilizat de cãtre deţinãtori drept garanţie pentru împrumuturi; - titlu de stat materializat - titlul de stat în formã fizicã, înscris imprimat, care cuprinde menţiuni obligatorii referitoare la emitent, valoarea nominalã, rata dobânzii sau a discontului, scadenţa, modul de transmisiune şi alte elemente specifice fiecãrei categorii de titluri; - sistem de înregistrare în cont - sistemul operaţional prin intermediul cãruia titlurile de stat sunt emise în formã dematerializatã, înregistrarea lor fiind efectuatã de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor sau de agentul desemnat de acesta; - preţul titlului de stat - suma plãtitã de cumpãrãtorii titlurilor de stat; - valoarea nominalã a titlului de stat - valoarea unui titlu de stat, rambursabilã la scadenţã; - primã - diferenţa dintre preţul unui titlu de stat la emisiune şi valoarea sa nominalã, dacã preţul este mai mare decât valoarea nominalã; - discont - diferenţa dintre preţul unui titlu de stat la emisiune şi valoarea sa nominalã, dacã preţul este mai mic decât valoarea nominalã; - rata dobânzii - dobânda exprimatã în procente pe an, plãtitã pentru capitalul unui împrumut sau titlu de stat purtãtor de dobândã; - rata variabilã a dobânzii - rata dobânzii unui împrumut sau titlu de stat purtãtor de dobândã, care se modificã la intervale de timp, în conformitate cu un indice, o formulã sau un alt criteriu, dupã cum este prevãzut în clauzele contractului de împrumut sau ale prospectului de emisiune; - data scadenţei - data la care valoarea nominalã şi ultima tranşã de dobândã, aferente unui împrumut sau titlu de stat purtãtor de dobândã, ori valoarea nominalã a unui titlu de stat cu discont devin exigibile, în conformitate cu clauzele contractului de împrumut sau ale prospectului de emisiune; - data plãţii dobânzii - data desemnatã pentru plata dobânzii aferente unui împrumut sau unei anumite serii de titluri de stat, purtãtoare de dobândã; - data rambursãrii în avans - data rambursãrii unui împrumut, anterioarã scadenţei acestuia; - data valutei - data la care se face decontarea tranzacţiei; - data tranzacţiei - data la care se încheie tranzacţia; - schimbarea valutei de contract a unui împrumut - decizia Ministerului Economiei şi Finanţelor de redenominare valutarã a unui împrumut şi a condiţiilor financiare, în baza condiţiilor de piaţã, de comun acord cu împrumutãtorul; - redeschiderea emisiunilor de titluri de stat - operaţiunea prin care Ministerul Economiei şi Finanţelor decide atragerea de sume suplimentare de la investitori rezidenţi sau nerezidenţi, prin intermediul unei emisiuni de titluri de stat aflate deja în portofoliul acestuia; - prospect de emisiune - document prin care sunt evidenţiate caracteristicile titlurilor de stat: a) denumirea, data emisiunii şi valoarea titlurilor de stat oferite; b) forma împrumutului de stat reprezentat prin titlurile aferente - cu discont sau purtãtor de dobândã; c) rata dobânzii, metoda de calcul şi datele la care se plãteşte dobânda, dacã este cazul; d) data scadenţei şi opţiunile încorporate, dacã este cazul. Pe piaţa internã a titlurilor de stat, dacã în prospectul de emisiune nu se prevede altfel, formulele de bazã utilizate sunt: a) pentru titluri de stat pe termen scurt cu discont - certificate de trezorerie cu discont:
( d x r )
360
Y = r/P, în care: P = preţul titlului cu discont exprimat cu 4 zecimale; d = numãr de zile pânã la scadenţã; r = rata discontului (exprimatã cu douã zecimale); Y = randamentul (rata dobânzii) exprimat cu douã zecimale; b) pentru titluri de stat pe termen scurt cu dobândã - certificate de trezorerie cu dobândã:
z
360
unde: D = dobânda (cuponul); VN = valoarea nominalã individualã; d = rata dobânzii (exprimatã cu douã zecimale); z = numãrul de zile pentru care se calculeazã dobânda; c) pentru titluri de stat pe termen mediu şi lung cu dobândã - obligaţiuni de stat cu dobândã fixã:
z
365 sau 366
unde: D = dobânda (cuponul); VN = valoarea nominalã individualã; d = rata dobânzii (exprimatã cu douã zecimale); z = numãrul de zile pentru care se calculeazã dobânda; 366 = zile pentru an bisect; sau D = VN x r/frecvenţa anualã a cuponului, unde: D = dobânda (cupon); VN = valoarea nominalã individualã; r = rata cuponului;
frecvenţa anualã a cuponului = 1, pentru plata anualã; 2, pentru plata semianualã; 4, pentru plata trimestrialã.
În cazul obligaţiunilor de stat emise în baza legilor speciale (emisiuni dedicate), în care perioada de deţinere a obligaţiunii de stat pentru care se datoreazã dobânda (trimestru, semestru sau an) nu depãşeşte anul calendaristic, dar plata se efectueazã în cursul anului calendaristic urmãtor, în formula de calcul a dobânzii la numitor se va utiliza numãrul de zile ale anului calendaristic pentru care se datoreazã şi se calculeazã dobânda. În cazul obligaţiunilor de stat (emisiuni standard) în care perioada de deţinere a obligaţiunii de stat pentru care se datoreazã dobânda excede anul calendaristic, iar plata se efectueazã în anul calendaristic urmãtor, în formula de calcul a dobânzii la numitor se utilizeazã numãrul de zile ale anului calendaristic în care se efectueazã plata cuponului; d) pentru obligaţiunile de stat pe termen mediu şi lung cu dobândã indexatã cu indicele preţurilor de consum:
z
365
unde: D = dobânda (cuponul); VN = valoarea nominalã individualã; z = numãrul de zile pentru care se calculeazã dobânda; d = rata dobânzii, exprimatã procentual cu 6 zecimale, pentru fiecare perioadã de calcul a cuponului, calculatã ca produs anualizat (P) al celor 6 indici ai preţurilor de consum lunari publicaţi de Institutul Naţional de Statisticã plus o marjã M care se va determina pentru fiecare perioadã dupã formula:
365
z
unde: i = indicii precizaţi în prospectul de emisiune a titlurilor de stat, în funcţie de data de platã a cuponului de dobândã; IPCi = indicele lunar al preţurilor de consum, publicat de Institutul Naţional de Statisticã; va fi luat în considerare indicele lunar, indiferent de data din luna la care are loc emisiunea; M = marja, exprimatã procentual, reprezintã elementul în funcţie de care se va face clasificarea ofertelor. În vederea alinierii la standardele recunoscute, potrivit convenţiilor ISMA (International Securities Market Association), Ministerul Economiei şi Finanţelor poate opta şi pentru utilizarea altor formule de calcul ale discontului sau ale dobânzii." 2. Punctele 3.2, 3.2.1, 3.2.3 şi 3.2.4 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins: "3.2. Instrumentele de datorie utilizate pentru administrarea datoriei publice guvernamentale pot fi emise şi/sau utilizate doar de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor, fiind denominate în lei şi/sau în valutã, prin accesarea pieţelor financiare interne şi externe. 3.2.1. Instrumentele de datorie publicã guvernamentalã ce pot fi contractate, nefiind însã limitate la acestea, sunt: a) titlurile de stat lansate pe pieţele internaţionale, precum şi titlurile de stat lansate pe piaţa internã, inclusiv certificatele de trezorerie pentru populaţie, nerãscumpãrate la scadenţã şi transformate în certificate de depozit; b) împrumuturile de la instituţii financiare româneşti sau strãine; c) împrumuturile de la guverne şi agenţii guvernamentale strãine, instituţii financiare internaţionale sau de la alte organisme financiare internaţionale; d) împrumuturi temporare din disponibilitãţile contului curent general al Trezoreriei Statului; e) instrumente structurate, cum ar fi credite furnizor; f) leasing financiar; g) instrumente de cash management (atragere de depozite, operaţiuni repo şi altele asemenea); h) scrisori de garanţie de stat. 3.2.3. Datoria contractatã pânã la momentul intrãrii în vigoare a ordonanţei de urgenţã de cãtre ordonatorii principali de credite fãrã garanţia statului se înregistreazã în registrul datoriei publice. 3.2.4. În scopul contractãrii datoriei publice guvernamentale prin utilizarea instrumentelor menţionate la pct. 3.2.1. lit. b), e) şi f), Ministerul Economiei şi Finanţelor alege instituţia/instituţiile finanţatoare în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale privind achiziţiile publice; în cazul emisiunilor de titluri de stat, prin licitaţie, conform regulamentelor şi procedurilor specifice pieţei titlurilor de stat; în cazul emisiunilor de titluri de stat pe pieţele internaţionale, selecţia se realizeazã doar dupã aprobarea în Guvern a emisiunii, pe baza transmiterii de cerere de ofertã cãtre instituţii financiare şi/sau publicarea cererii de ofertã pe web-site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor; în cazul împrumuturilor pe termen scurt în cadrul operaţiunilor de cash management, selecţia se poate realiza pe bazã de anunţuri transmise prin mijloace de comunicaţie (e-mail securizat, fax, etc.) sau prin alte metode conform legislaţiei privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin Trezoreria Statului." 3. Punctul 3.2.7 se abrogã. 4. Punctul 4 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "4. Art. 4 din ordonanţa de urgenţã: (1) Guvernul este autorizat sã angajeze în numele şi contul statului obligaţii de natura datoriei publice guvernamentale numai prin Ministerul Economiei şi Finanţelor, în urmãtoarele scopuri: a) finanţarea deficitului bugetului de stat, finanţarea temporarã a deficitelor din anii precedenţi ale bugetului asigurãrilor sociale de stat, pânã la alocarea de sume cu aceastã destinaţie, finanţarea deficitelor temporare ale bugetului de stat şi bugetului asigurãrilor sociale de stat din exerciţiul curent; b) refinanţarea şi rambursarea anticipatã a datoriei publice guvernamentale; c) menţinerea în permanenţã a unui sold corespunzãtor în contul curent general al Trezoreriei Statului, stabilit de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în conformitate cu criteriile prevãzute în normele metodologice elaborate în conformitate cu art. 12 alin. (1); d) finanţarea pe bazã de lege a unor programe/proiecte sau a altor necesitãţi prioritare pentru economia româneascã; e) susţinerea balanţei de plãţi în conformitate cu Regulamentul Consiliului Uniunii Europene nr. 322/2002 de stabilire a unui mecanism de asistenţã financiarã pe termen mediu pentru balanţele de plãţi ale statelor membre. (1^1) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (1), ordonatorii principali de credite pot angaja obligaţii de natura datoriei publice guvernamentale, pentru achiziţii în sistem leasing, pe bazã de hotãrâre a Guvernului doar în condiţiile în care Ministerul Economiei şi Finanţelor, în calitate de unic administrator al datoriei publice guvernamentale, acceptã angajarea datoriei publice guvernamentale de cãtre ordonatorii principali de credite prin alegerea acestui instrument financiar pe baza analizei costurilor şi riscurilor, cu asigurarea respectãrii obiectivelor şi principiilor strategiei de administrare a datoriei publice guvernamentale. (2) În cazul alin. (1) lit. d) beneficiarii garanţiilor de stat, precum şi subîmprumutaţii se stabilesc, pentru fiecare caz în parte, prin lege, numai dupã obţinerea avizului din partea Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri. (3) Autoritãţile administraţiei publice centrale nu pot fi beneficiari ai garanţiilor de stat sau ai subîmprumuturilor acordate de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor. (4) Pe parcursul unui an, Ministerul Economiei şi Finanţelor contracteazã împrumuturi guvernamentale, pentru scopurile precizate la alin. (1), independent de evoluţia disponibilitãţilor existente în contul curent general al Trezoreriei Statului şi de evoluţia veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat în decursul acelui an. (5) Finanţãrile rambursabile contractate de la organismele financiare internaţionale destinate finanţãrii deficitului bugetului de stat se aprobã prin lege. (6) Modalitatea de aprobare a operaţiunilor de contractare a datoriei publice guvernamentale se stabileşte prin norme emise în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţã. Norme metodologice: 4.1.a),b) 1. Procedura lansãrii emisiunilor de titluri de stat pe piaţa internã presupune parcurgerea urmãtoarelor etape: 1. Elaborarea referatului de aprobare a ordinului privind prospectul de emisiune a titlurilor de stat, în cadrul cãruia vor fi evidenţiate: 1.1. Motivarea volumului de titluri de stat ce urmeazã a fi lansate având în vedere: - valoarea titlurilor de stat scadente în perioada pentru care se anunţã lansarea titlurilor de stat; - valoarea la curs istoric a ratelor de capital scadente aferente împrumuturilor în valutã pentru susţinerea balanţei de plãţi, finanţarea şi refinanţarea datoriei publice guvernamentale; - valoarea estimatã a rãscumpãrãrilor de certificate de trezorerie pentru populaţie, vândute prin reţeaua Trezoreriei Statului, determinatã ca medie lunarã a soldului acestora conform situaţiilor de raportare din teritoriu; - volumul deficitelor bugetare susţinute temporar de disponibilitãţile contului curent general al trezoreriei, conform datelor operative de la finele lunii precedente; - valoarea soldului debitor/creditor al contului curent general al trezoreriei conform prognozei evoluţiei disponibilitãţilor acestuia pentru perioada pentru care se anunţã lansarea titlurilor de stat. 1.2. Structura pe scadenţe a titlurilor de stat; 1.3. Fundamentarea alegerii tipurilor de scadenţã, a ratei cuponului în cazul obligaţiunilor de stat; 1.4. Caracteristicile titlurilor de stat; - Alte informaţii şi elemente considerate relevante. 2. Elaborarea ordinului de aprobare a prospectului de emisiune a titlurilor de stat, obţinerea vizelor necesare în vederea supunerii aprobãrii conducerii Ministerului Economiei şi Finanţelor. 3. Transmiterea ordinului spre publicare în Monitorul Oficial, pe pagina de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor şi la Banca Naţionalã a României, în vederea informãrii dealerilor pieţei primare. 4. Decontarea emisiunilor de titluri de stat se evidenţiazã astfel: - valoarea nominalã, în finanţarea/refinanţarea datoriei publice guvernamentale; - prima, exprimatã ca diferenţã între valoarea nominalã a titlului de stat de tip benchmark şi preţul net al acestuia, în care preţul net este mai mare decât valoarea nominalã, reprezintã venit al bugetului de stat şi se vireazã la capitolul <<Alte încasãri>>; - discontul, exprimat ca diferenţã între valoarea nominalã a titlului de stat de tip benchmark şi preţul net al acestuia, în care preţul net este mai mic decât valoarea nominalã, reprezintã cheltuialã a bugetului de stat şi se suportã de la cap. 55.01 <<Tranzacţii privind datoria publicã şi împrumuturi>>, titlul 30 <<Dobânzi>>, art. 30.01 <<Dobânzi aferente datoriei publice interne>>; cu suma reprezentând discontul se reîntregeşte, la data decontãrii rezultatelor adjudecãrii emisiunii, valoarea nominalã a titlurilor de stat de tip benchmark; - dobânda acumulatã încasatã ca urmare a emisiunilor de titluri de stat de tip benchmark reprezintã venit al bugetului Trezoreriei Statului şi va fi viratã la cap. 31.09.02 <<Venituri din dobânzi aferente Trezoreriei Statului de la alte sectoare.>> 4.1.a),b) 2. Procedura lansãrii emisiunilor de titluri de stat pe pieţele internaţionale presupune parcurgerea urmãtoarelor etape: 1. elaborarea şi supunerea aprobãrii Guvernului a Memorandumului privind contractarea de datorie publicã guvernamentalã prin lansarea unei emisiuni de titluri de stat pe pieţele internaţionale de capital, ca instrument de finanţare a deficitului bugetar şi de refinanţare a datoriei publice, cu precizarea caracteristicilor principale ale emisiunii (suma, scadenţa, moneda); 2. dupã aprobarea Memorandumului, transmiterea cererii de ofertã cãtre instituţii financiare, care va include principalele caracteristici ale emisiunii de titluri de stat, cu precizarea sumei, scadenţei, monedei, dar fãrã a se limita la acestea, precum şi a termenului-limitã pânã la care pot fi transmise cererile de ofertã; 3. evaluarea ofertelor primite, în termenul specificat în cererile de ofertã, de cãtre direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, avându-se în vedere, printre altele, suma, scadenţa emisiunii, strategia propusã pentru lansarea emisiunii, precum şi alte elemente de bazã ale tranzacţiei, cu excepţia celor care depind de evoluţia condiţiilor de piaţã şi care se pot modifica pânã la momentul lansãrii emisiunii de titluri de stat; 4. efectuarea selecţiei intermediare a instituţiilor financiare prin întocmirea <<listei scurte>>, aprobarea acesteia de cãtre ministrul economiei şi finanţelor şi transmiterea spre informare Guvernului; 5. organizarea de întrevederi cu instituţiile financiare selectate în <<lista scurtã>> pentru dezbatere şi eventuala actualizare a ofertelor depuse iniţial; 6. evaluarea ofertelor rezultate şi întocmirea clasamentului de cãtre direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, luându-se în considerare costurile estimate la momentul remiterii ofertelor cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor, precum şi alţi factori consideraţi relevanţi (capabilitatea de distribuire a emisiunii cãtre potenţiali investitori); rezultatele evaluãrii şi clasamentul ofertelor instituţiilor financiare, precum şi propunerea de numire a administratorilor tranzacţiei se aprobã de cãtre ministrul economiei şi finanţelor, cu informarea prealabilã a Guvernului; 7. autorizarea tranzacţiei se aprobã prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor; în cuprinsul ordinului se vor preciza cel puţin administratorii desemnaţi ai tranzacţiei, suma emisiunii, scadenţa emisiunii, precum şi alte elemente de bazã ale tranzacţiei, cu excepţia celor care depind de evoluţia condiţiilor de piaţã şi care se pot modifica pânã la momentul lansãrii emisiunii de titluri de stat; 8. semnarea scrisorii de mandat de cãtre reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor şi cei ai instituţiilor financiare selectate sã administreze emisiunea de titluri de stat pe pieţele internaţionale; în scrisoarea de mandat se vor preciza cel puţin responsabilitãţile şi obligaţiile administratorilor, comisionul perceput de aceştia pentru administrarea tranzacţiei, precum şi eventuale cheltuieli care sunt suportate de cãtre administratorii tranzacţiei; 9. selectarea firmei/firmelor de consultanţã juridicã care va/vor analiza şi definitiva documentaţia contractualã aferentã emisiunii de titluri de stat în numele Ministerului Economiei şi Finanţelor. În alegerea firmei/firmelor de consultanţã juridicã se vor avea în vedere o serie de criterii considerate relevante pentru scopul propus, menţionate în cererile de ofertã transmise de Ministerul Economiei şi Finanţelor; 10. desfãşurarea procesului în vederea lansãrii emisiunii şi elaborarea documentaţiei aferente (colectarea de informaţii în vederea redactãrii/actualizãrii prospectului de emisiune, organizarea de întâlniri între administratorii tranzacţiei şi instituţii reprezentative ale statului, realizarea marketingului emisiunii, organizare road-show în centre financiare recomandate de administratorii tranzacţiei); 11. lansarea emisiunii cu stabilirea caracteristicilor principale ale emisiunii (cupon, randament, preţ); 12. semnarea documentelor aferente emisiunii, de închidere şi virare a sumei emisiunii în contul Ministerului Economiei şi Finanţelor, conform prevederilor legale în vigoare; 13. dupã virarea sumei rezultate din emisiunea de obligaţiuni în contul Ministerului Economiei şi Finanţelor, suma obţinutã va fi reîntregitã, dupã caz, cu valoarea comisionului de administrare a tranzacţiei şi a altor cheltuieli aferente emisiunii (cheltuieli cu avocaţii, cheltuieli cu marketingul emisiunii etc.), la care se adaugã discontul, în cazul în care obligaţiunile au fost lansate cu discont; Reîntregirea sumei emisiunii se efectueazã: - din bugetul de stat, cap. 55.01 <<Tranzacţii cu datoria publicã>>, art. 20.24 <<Comisioane şi alte costuri>>, alin. 20.24.01 <<Comisioane şi alte costuri aferente împrumuturilor externe>> - cu valoarea comisionului de administrare şi a altor cheltuieli aferente; şi - din bugetul de stat, cap. 55.01 <<Tranzacţii cu datoria publicã>>, art. 30.02 <<Dobânzi aferente datoriei publice externe>>, alin. 30.02.01 <<Dobânzi aferente datoriei publice externe directe>> - cu valoarea discontului; 14. în cazul în care preţul emisiunii este cu prima, prima înregistratã reprezintã venit al bugetului de stat şi se vireazã la cap. <<Alte încasãri>>; 15. în funcţie de evoluţiile pieţelor financiare interne şi internaţionale, ţinând cont de necesitãţile de finanţare şi refinanţare a datoriei publice guvernamentale şi în baza unei fundamentãri în acest sens, emisiunea de titluri de stat pe pieţele internaţionale poate fi redeschisã, cu aprobarea ministrului economiei şi finanţelor şi informarea prealabilã a Guvernului; în cadrul fundamentãrii se vor prezenta argumentele în favoarea redeschiderii, precum şi condiţiile de desfãşurare a acesteia (administratorii tranzacţiei, avocaţi etc.); 16. operaţiunea de redeschidere se poate aplica în mod corespunzãtor şi emisiunii de titluri de stat lansate pe piaţa internaţionalã conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.561/2007 privind aprobarea contractãrii unui împrumut extern, sub forma unei emisiuni de obligaţiuni pe pieţele externe de capital, denominatã în euro, în condiţiile în care suma care se doreşte a fi obţinutã prin redeschidere se încadreazã în limita aprobatã prin aceastã hotãrâre. 4.1.a),b)3. Procedura contractãrii de împrumuturi de la guverne şi agenţii guvernamentale strãine, instituţii financiare internaţionale sau de alte organisme internaţionale se realizeazã parcurgând etapele descrise mai jos: 1. În baza strategiei privind managementul datoriei publice, Ministerul Economiei şi Finanţelor elaboreazã şi supune aprobãrii Guvernului şi Preşedintelui României, dupã caz, un memorandum cu tema: Acord de principiu privind contractarea împrumutului şi aprobarea mandatului de negociere. Procedura aplicabilã în vederea solicitãrii acordului de principiu, aprobãrii notei-mandat de negociere, aprobãrii rezultatelor negocierii, precum şi eliberãrii deplinelor puteri în vederea semnãrii documentului juridic care guverneazã împrumutul este conformã cu cea prevãzutã de <>Legea nr. 590/2003 privind tratatele. Documentaţia necesarã elaborãrii şi promovãrii memorandumului cuprinde: - fundamentarea necesitãţii recurgerii la împrumut; - fundamentarea selectãrii finanţatorului; - mandatul, care va conţine principalele elemente tehnice şi financiare propuse de finanţator, precum şi propunerile de negociere. 2. Negocierea împrumutului se va desfãşura în conformitate cu mandatul aprobat. Negocierea poate fi efectuatã direct sau prin corespondenţã. În cazul în care documentul juridic ce guverneazã împrumutul va fi negociat între pãrţi în mod direct, minuta negocierii va fi semnatã de reprezentantul Ministerului Economiei şi Finantelor care conduce delegaţia românã. 3. Dupã negocierea împrumutului, Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin direcţia de specialitate, iniţiazã un memorandum pentru aprobarea raportului de negociere şi aprobarea acordãrii deplinelor puteri în vederea semnãrii documentului juridic ce guverneazã împrumutul. Memorandumul se supune aprobãrii Guvernului şi Preşedintelui României, dupã caz. 4. În baza aprobãrii memorandumului de la paragraful 3 de cãtre Guvern şi Preşedintele României, dupã caz, dacã finanţatorul o solicitã în mod expres, Ministerul Afacerilor Externe emite deplinele puteri în vederea semnãrii documentului juridic ce guverneazã împrumutul de cãtre reprezentantul autorizat al României. 5. În mod excepţional, datoritã urgenţei semnãrii documentului juridic ce guverneazã împrumutul şi numai dacã existã suficiente elemente sã se considere cã textul convenit sau adoptat al acestuia nu va conţine diferenţe substanţiale de fond faţã de propunerea de text a pãrţii române se poate elabora un memorandum comun pentru aprobarea negocierii şi semnãrii, care va fi supus aprobãrii Guvernului şi Preşedintelui României, dupã caz. 6. Documentul juridic ce guverneazã împrumutul, astfel semnat, va fi ratificat sau aprobat printr-un act normativ cu forţã juridicã de lege. Traducerea autorizatã a documentului juridic ce guverneazã împrumutul va fi efectuatã de cãtre o firmã autorizatã, angajatã în condiţiile legii de Ministerul Economiei şi Finanţelor. 7. Procedura de contractare, prevãzutã în cadrul paragrafelor 1-6, se va adapta în funcţie de specificul fiecãrui finanţator extern. 8. Pentru împrumuturile a cãror disponibilizare are la bazã realizarea unor investiţii sectoriale, documentaţia prevãzutã la paragraful 1 se completeazã cu fundamentarea de cãtre ordonatorul principal de credite a necesitãţii realizãrii respectivelor investiţii sectoriale, în calitatea sa de conducãtor al ministerului de resort coordonator al sectorului. 9. Pentru împrumuturile prevãzute la paragraful 8, pe baza aprobãrii legii de ratificare şi publicãrii sale în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Economiei şi Finanţelor încheie acord(uri) subsidiar(e) cu OPC, prin care pãrţile convin asupra obligaţiilor şi drepturilor acestora în contextul dat, cu excepţia obligaţiilor legate de efectuarea tragerilor şi asigurãrii serviciului datoriei publice, care se realizeazã de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin direcţiile de specialitate, în conformitate cu prevederile documentelor juridice care guverneazã împrumutul. În Acordul subsidiar (AS) vor fi prevãzute elemente, fãrã a se limita la acestea, precum: alocarea sumelor în cadrul proiectului şi finanţarea obiectivelor acestuia, legãtura funcţionalã în cadrul compartimentelor (dacã este cazul), raportãri etc. Clauzele AS pot fi adaptate în funcţie de prevederile documentului juridic care guverneazã derularea împrumutului şi în care sunt prevãzute drepturile şi obligaţiile pãrţilor legate de implementarea fizicã şi financiarã a proiectului. Semnarea AS se va face de cãtre reprezentanţii instituţiilor, autorizaţi în acest sens, documentul fiind în prealabil avizat de cãtre direcţiile de specialitate din Ministerul Economiei şi Finanţelor şi de controlul financiar preventiv şi delegat. 4.1.a),b)4. Procedura contractãrii de împrumuturi de la instituţii financiare româneşti sau strãine se realizeazã prin parcurgerea urmãtoarelor etape: 1. elaborarea şi supunerea spre aprobare Guvernului a memorandumului privind contractarea unui împrumut de la instituţii financiare româneşti sau strãine ca instrument de finanţare a deficitului bugetar şi refinanţare a datoriei publice, cu precizarea caracteristicilor generale ale împrumutului ce urmeazã a fi contractat (suma, scadenţa, moneda); pentru împrumuturile a cãror disponibilizare au la bazã realizarea unor programe/proiecte sau necesitãţi considerate prioritare pentru economia româneascã, memorandumul va fi completat cu fundamentarea necesitãţii realizãrii respectivelor scopuri, însuşitã de ordonatorul principal de credite, în calitatea sa de conducãtor al ministerului de resort, coordonator al sectorului; 2. Ministerul Economiei şi Finanţelor selecteazã instituţia/ instituţiile finanţatoare în conformitate cu prevederile legislaţiei privind achiziţiile publice, precum şi cu respectarea prevederilor pct. 3.2.5 din prezentele norme; 3. autorizarea tranzacţiei se aprobã prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor. În cuprinsul ordinului se vor preciza instituţia/instituţiile finanţatoare, suma, scadenţa împrumutului, precum şi alte elemente de bazã ale tranzacţiei, cu excepţia celor care depind de evoluţia condiţiilor de piaţã şi care se pot modifica pânã la momentul contractãrii împrumutului; 4. negocierea şi semnarea documentaţiei contractuale de cãtre reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor şi cei ai instituţiilor financiare selectate; 5. virarea sumei împrumutului în contul Ministerului Economiei şi Finanţelor. 4.1.b) Refinanţarea datoriei publice guvernamentale reprezintã contractarea unei datorii noi în vederea plãţii unei obligaţii financiare de natura datoriei publice guvernamentale scadente. Rambursarea/rãscumpãrarea anticipatã reprezintã plata înainte de termen/scadenţã a unei obligaţii de natura datoriei publice guvernamentale, care se poate realiza fie ca urmare a exercitãrii acestei opţiuni de cãtre creditori, fie ca urmare a exercitãrii opţiunii de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor, în scopul administrãrii eficiente a datoriei publice guvernamentale şi a serviciului datoriei publice guvernamentale. În cazul rambursãrii anticipate, costurile aferente acestei operaţiuni reprezintã cheltuieli bugetare ale anului bugetar în care se efectueazã operaţiunea. 4.1.c) În vederea asigurãrii permanente şi în condiţii de siguranţã a resurselor financiare necesare efectuãrii plãţilor din contul curent general al Trezoreriei Statului, Ministerul Economiei si Finanţelor stabileşte, prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor, un nivel minim necesar în acest cont. Sumele care depãşesc aceastã valoare minimã pot fi investite în instrumente de piaţã, în conformitate cu legislaţia în vigoare privind derularea şi utilizarea resurselor Trezoreriei Statului, avându-se în vedere siguranţa, lichiditatea şi rentabilitatea fondurilor, în aceastã ordine şi prioritate. 4.1.1. Contractarea datoriei publice prin emiterea de titluri de stat se realizeazã ţinându-se cont de obiectivele specifice privind dezvoltarea pieţei titlurilor de stat, care vor fi incluse în strategia pe termen mediu privind administrarea datoriei publice guvernamentale. Astfel, în luna decembrie a fiecãrui an, Ministerul Economiei şi Finanţelor va anunţa programul de emisiune a titlurilor de stat pe piaţa internã şi externã pentru anul urmãtor. Acest program poate fi modificat în cursul anului, în funcţie de evoluţiile pieţelor financiare şi de modificarea necesitãţilor de finanţare. Calendarul anual se detaliazã prin anunţurile şi prospectele periodice emise în cursul unui an, fiind specificate caracteristicile titlurilor de stat ce urmeazã a fi emise. Calendarul anual, anunţurile şi prospectele periodice pot conţine informaţii cu privire la alte operaţiuni cu titluri de stat, cum ar fi programul de rãscumpãrãri în avans (buybacks) şi operaţiunile de preschimbare a titlurilor de stat (exchange). 4.1.2. În cazul titlurilor de stat emise pe piaţa internã interbancarã, seria se stabileşte în conformitate cu prevederile Convenţiei încheiate de Ministerul Economiei şi Finanţelor cu Depozitarul central. Ministerul Economiei şi Finanţelor este autorizat sã plãteascã Depozitarului central contravaloarea serviciului de alocare a codurilor ISIN. 4.1.3. Contractarea datoriei publice guvernamentale directe pe bazã de legi speciale se efectueazã prin lansarea de împrumuturi de stat de tipul obligaţiunilor de stat dedicate, ale cãror caracteristici detaliate în prospectul de emisiune sunt stabilite prin prevederile legilor speciale. Valoarea nominalã şi data emisiunii obligaţiunilor de stat sunt indicate pe propria rãspundere de cãtre beneficiarul desemnat de legea specialã, prin solicitarea scrisã, formulatã şi transmisã de cãtre acesta la Ministerul Economiei şi Finanţelor, însoţitã de urmãtoarele documente justificative: nota contabilã şi extrasul de cont din data acordãrii împrumutului. Pe baza solicitãrii beneficiarului desemnat, Ministerul Economiei şi Finanţelor procedeazã la elaborarea şi aprobarea, prin ordin al ministrului, a prospectului de emisiune al obligaţiunilor de stat. Între Ministerul Economiei şi Finanţelor, în calitate de împrumutat, şi beneficiarul obligaţiunilor de stat, desemnat prin legea specialã în calitate de împrumutãtor, se încheie o convenţie în care sunt reluate şi completate condiţiile împrumutului: valoarea nominalã, rata dobânzii etc. Dupã aprobarea prospectului de emisiune prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor şi semnarea convenţiei, Ministerul Economiei şi Finanţelor le transmite în copie şi, respectiv, în original beneficiarului desemnat. Totodatã, este notificatã Banca Naţionalã a României, în calitate de agent al statului, şi se transmit la direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor documentele justificative care au însoţit solicitarea formulatã de beneficiarul desemnat, în vederea efectuãrii tuturor operaţiunilor cu privire la emisiune. Plata la scadenţã a serviciului datoriei publice guvernamentale directe, aferent titlurilor de stat emise în baza legilor speciale pentru care nu se pot aloca de cãtre Depozitarul central coduri ISIN, se efectueazã prin ordin de platã. 4.1.4. Contractarea datoriei publice guvernamentale garantate pe bazã de legi speciale se efectueazã prin emiterea de scrisori de garanţie în favoarea, în condiţiile şi în limita plafoanelor stabilite prin prevederile legilor speciale şi/sau ale hotãrârilor de Guvern date în aplicarea acestora. Beneficiarul desemnat prin legea specialã formuleazã şi depune la Ministerul Economiei şi Finanţelor o solicitare scrisã prin care indicã, în limita plafoanelor aprobate, sumele şi termenul de valabilitate al garanţiei. Pe baza acestei solicitãri, Ministerul Economiei şi Finanţelor, în conformitate cu prevederile legii speciale, procedeazã la elaborarea scrisorilor de garanţie, care dupã aprobare sunt transmise în original beneficiarului desemnat. 4.1.5. Ministerul Economiei şi Finanţelor este autorizat sã ofere compensaţii pentru titlurile de stat emise în formã materializatã care au fost pierdute, furate, distruse sau deteriorate, cu condiţia ca titlul de stat sã fie identificabil prin serie, numãr şi descriere, în conformitate cu reglementãrile în vigoare, iar deţinãtorul sã fi efectuat formalitãţile de publicitate în condiţiile legii. 4.1.6. Procedura de contractare a finanţãrilor rambursabile care reprezintã datorie publicã guvernamentalã directã pentru fiecare instrument de datorie, precum şi procedura de emitere a garanţiilor de stat, în scopul realizãrii unor programe/proiecte sau a altor necesitãţi prioritare pentru economia româneascã de cãtre operatorii economici şi/sau unitãţile administrativteritoriale, se stabilesc prin norme aprobate prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor. 4.2.1. Unitãţile administrativ-teritoriale pot fi beneficiare ale garanţiilor de stat sau subîmprumuturilor acordate de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor numai pe baza unei legi, pentru care se prevede ca rambursarea împrumutului garantat sau subîmprumutat sã se facã din bugetele locale ale acestora, dupã obţinerea în prealabil a autorizãrii de contractare din partea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale şi a Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri, în aceastã ordine, precum şi cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat. 4.2.2. În cazul celorlalţi beneficiari ai garanţiilor de stat sau subîmprumuturilor acordate de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor este obligatorie aprobarea prin lege a garanţiei de stat/subîmprumutului, pentru care se prevede ca rambursarea împrumutului garantat sau subîmprumutat de stat sã se facã din surse proprii, fãrã a afecta bugetul general consolidat, cu avizul prealabil al Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri, precum şi cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat. 4.2.3. Banca de Export-Import a României S.A. - Eximbank va analiza şi va supune spre avizare Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri proiectele propuse în vederea autorizãrii emiterii unei garanţii de stat sau a acordãrii unui subîmprumut de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor, cu avizul prealabil al acestuia. 4.2.4. Metodologia de lucru pentru Banca de Export-Import a României S.A. - Eximbank, precum şi pentru Comitetul Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri în materie de avizare a acordãrii de subîmprumuturi sau garanţii de stat de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor se stabileşte prin norme şi proceduri de lucru aprobate de Comitetul Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I. 4.2.5. Încheierea convenţiilor de garanţie de stat şi a acordurilor de împrumut subsidiar sau a acordurilor de împrumut subsidiar şi garanţie, dupã caz, se va face cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat, prevederile obligatorii care trebuie incluse în documentele necesare urmând a fi descrise prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor, emis în aplicarea prezentelor norme metodologice. 4.2.6. Ministerul Economiei şi Finanţelor percepe de la instituţiile financiare sau de la beneficiarii finali un comision pentru alimentarea fondului de risc, în condiţiile ordonanţei de urgenţã, dacã legea de ratificare a împrumutului nu prevede altfel. 4.2.7. Subîmprumutarea finanţãrilor contractate de Guvern, prin Ministerul Economiei şi Finanţelor în numele statului, beneficiarilor acesteia se face pe baza unor acorduri de împrumut subsidiar încheiate între Ministerul Economiei şi Finanţelor şi aceştia sau, dupã caz, în baza unor acorduri de împrumut subsidiar şi garanţie, încheiate între Ministerul Economiei şi Finanţelor, pe de o parte, şi beneficiarii finali ai împrumutului, precum şi unitãţile administrativ-teritoriale garante ale acestora, în condiţiile Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pe de altã parte. 4.2.8. Ministerul Economiei şi Finanţelor, în numele statului român şi în baza prevederilor din acordurile de împrumut şi din acordurile de împrumut subsidiar, poate mandata o instituţie financiarã sã administreze împrumuturi externe, în condiţiile stabilite prin acordul de administrare. Ministerul Economiei şi Finanţelor este autorizat sã plãteascã în schimbul acestui serviciu un comision de administrare din sursele prevãzute în bugetul de stat. 4.2.9. Finanţãrile rambursabile contractate de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor în numele statului român, a cãror administrare a fost mandatatã unei instituţii financiare, vor fi plãtite de cãtre beneficiarii de subîmprumut Ministerului Economiei şi Finanţelor sau, dupã caz, instituţiei financiare, în condiţiile stabilite prin acordul de administrare şi prin acordurile de împrumut subsidiar sau acordurile de împrumut subsidiar şi de garanţie. 4.5. Finanţãrile rambursabile contractate de la organismele financiare internaţionale se aprobã prin lege, conform <>Legii nr. 590/2003 . 4.6. Emisiunile de titluri de stat pe piaţa internã se aprobã prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor, iar emisiunile de titluri de stat pe pieţele externe se aprobã prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor, cu informarea Guvernului." 5. Punctul 5 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "5. Art. 5 din ordonanţa de urgenţã: (1) Rambursarea datoriei publice guvernamentale reprezintã o obligaţie a statului necondiţionatã şi irevocabilã de platã a capitalului, dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente finanţãrilor rambursabile angajate sau garantate. Cheltuielile privind serviciile prestate de agenţiile de rating pentru evaluarea riscului de ţarã, comisioanele, dobânzile, valoarea discontului şi alte cheltuieli legate de angajarea finanţãrilor rambursabile în numele şi contul statului vor fi plãtite din bugetul de stat şi/sau bugetul Trezoreriei Statului, dupã caz. (1^1) Începând cu data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 141/2007 , influenţele financiare rezultate din plata serviciului datoriei publice guvernamentale se regularizeazã cu bugetul de stat în termen de cel mult 30 de zile de la data fiecãrei scadenţe. (1^2) Pentru influenţele financiare rezultate din plãţi anterioare intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, regularizarea se face în continuare cel târziu pânã la data ultimei scadenţe a fiecãrui împrumut şi/sau dupã efectuarea ultimelor regularizãri cu finanţatorii, în cadrul fiecãrui împrumut. (1^3) Pânã la efectuarea regularizãrii cu bugetul de stat, sumele de natura celor prevãzute la alin. (1 1) şi (12) se pot pãstra într-un cont deschis la instituţiile de credit derulatoare pe numele şi la dispoziţia Ministerului Economiei şi Finanţelor şi se fructificã prin acordare de dobânzi. (2) În vederea plãţii serviciului datoriei publice guvernamentale se acordã autorizare bugetarã permanentã pentru efectuarea acestor cheltuieli. (3) Sursele de platã pentru serviciul datoriei publice guvernamentale sunt, dupã caz, urmãtoarele: a) disponibilitãţile contului curent general al Trezoreriei Statului; b) finanţãrile rambursabile angajate în numele statului pentru refinanţarea datoriei publice guvernamentale; c) cheltuielile prevãzute cu aceastã destinaţie în bugetul de stat; c^1) bugetul Trezoreriei Statului şi, în completare, bugetul de stat, în cazul plãţii dobânzii aferente titlurilor de stat de tip benchmark; d) sumele încasate de Ministerul Economiei şi Finanţelor de la subîmprumutaţi, în baza acordurilor încheiate cu aceştia, cu respectarea condiţiilor acordurilor prin care au fost angajate finanţãrile rambursabile; e) sumele prevãzute în bugetele persoanelor juridice care au contractat finanţãri rambursabile cu garanţia statului; f) fondul de risc constituit la Ministerul Economiei şi Finanţelor, pentru situaţiile în care garantaţii/ subîmprumutaţii nu îşi onoreazã obligaţiile prevãzute în acordurile încheiate cu Ministerul Economiei şi Finanţelor; f^1) sumele intrate în Trezoreria Statului în contul împrumuturilor contractate de ordonatorii de credite cu garanţia statului sau contractate de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi subîmprumutate acestora şi preluate spre administrare de Ministerul Economiei şi Finanţelor, potrivit prevederilor art. 14; g) alte surse, în condiţiile legii. (4) Banca Naţionalã a României, în baza convenţiilor încheiate cu Ministerul Economiei şi Finanţelor, poate acţiona ca agent al statului în rambursarea datoriei publice guvernamentale contractate în altã monedã decât moneda naţionalã, precum şi în organizarea licitaţiilor de titluri de stat pe piaţa internã. (5) Pentru activitãţile derulate de cãtre Banca Naţionalã a României, în conformitate cu alin. (4), în calitate de agent al statului pentru rambursarea datoriei publice guvernamentale şi pentru plasarea cãtre terţi a emisiunilor de titluri de stat, Ministerul Economiei şi Finanţelor este autorizat sã plãteascã comisioane din bugetul de stat, al cãror cuantum este stabilit prin convenţie între cele douã pãrţi. Norme metodologice: 5.1. Sumele reprezentând ratele de capital, dobânzile, comisioanele şi alte costuri aferente datoriei publice guvernamentale, datorate la scadenţe conform prospectelor de emisiune, acordurilor sau contractelor de împrumut, constituie serviciul datoriei publice guvernamentale şi sunt o obligaţie necondiţionatã şi irevocabilã a statului. 5.2. Rambursarea la scadenţã a ratelor de capital aferente datoriei publice guvernamentale se efectueazã: a) prin plata efectivã a sumelor datorate la scadenţã, ceea ce conduce la diminuarea soldului împrumutului; sau b) prin refinanţarea datoriei publice guvernamentale conform prevederilor legale în vigoare. 5.3. Rambursarea datoriei publice guvernamentale, precum şi plata dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente finanţãrilor rambursabile se asigurã dupã cum urmeazã: 5.3.1. Pentru finanţãrile rambursabile contractate de Guvern, prin Ministerul Economiei şi Finanţelor, în vederea finanţãrii deficitului bugetului de stat, obligaţia constituirii resurselor necesare pentru plata serviciului datoriei publice şi a efectuãrii plãţilor revine Ministerului Economiei şi Finanţelor, care va asigura sumele necesare din urmãtoarele surse: a) împrumuturi din disponibilitãţile contului curent general al Trezoreriei Statului; b) finanţãri rambursabile angajate în numele statului pentru refinanţarea datoriei publice guvernamentale; c) sume în valutã trase din împrumuturi externe; d) sume prevãzute în bugetul de stat şi în bugetul Trezoreriei Statului cu aceastã destinaţie; e) disponibilitãţi ale contului curent general al Trezoreriei Statului, în cazul certificatelor de trezorerie pentru populaţie transformate în certificate de depozit, conform normelor metodologice specifice. 5.3.2. Echivalentul în lei al valutei necesare rambursãrii ratelor de capital aferente împrumuturilor utilizate la finanţarea deficitului bugetului de stat se asigurã astfel: a) ratele de capital la cursul istoric se asigurã prin refinanţarea datoriei publice pe bazã de împrumuturi de stat; b) diferenţele nefavorabile de curs valutar se asigurã de la bugetul de stat, iar cele favorabile reprezintã venituri ale bugetului de stat. 5.3.3. Pentru finanţãrile rambursabile contractate direct de Guvern în scopul finanţãrii unor programe/proiecte sau al altor necesitãţi prioritare pentru economia româneascã şi subîmprumutate unor beneficiari finali - operatori economici şi/sau unitãţi administrativ-teritoriale, pe bazã de acord de împrumut subsidiar (AIS), în condiţiile legii, obligaţia constituirii resurselor necesare pentru plata serviciului datoriei publice revine în totalitate beneficiarilor finali, care au obligaţia sã asigure prin bugetele proprii şi bugetele locale, dupã caz, necesarul în lei pentru plata integralã a serviciului datoriei publice. 5.3.4. Obligaţia de platã cãtre creditori a serviciului aferent finanţãrilor rambursabile contractate de Guvern revine Ministerului Economiei şi Finanţelor. Prin acordul de împrumut şi/sau acordul de împrumut subsidiar Ministerul Economiei şi Finanţelor poate delega aceastã atribuţie, dupã caz, beneficiarilor finali. 5.3.5. Pentru finanţãrile rambursabile contractate direct de Guvern, prin Ministerul Economiei şi Finanţelor, şi subîmprumutate unor beneficiari finali - autoritãţi ale administraţiei publice centrale - instituţii publice, pe bazã de acord de împrumut subsidiar (AIS), în condiţiile legii, obligaţia constituirii resurselor necesare pentru plata serviciului datoriei publice revine în totalitate, pânã la termenul prevãzut la art. 14 alin. (1) din ordonanţa de urgenţã , beneficiarilor finali care au obligaţia sã asigure prin bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat şi bugetul asigurãrilor pentru şomaj, dupã caz, necesarul în lei pentru plata integralã a serviciului datoriei publice. 5.3.6. Pentru finanţãrile rambursabile contractate de autoritãţile administraţiei publice centrale şi garantate de stat, plata serviciului datoriei publice se efectueazã direct în contul creditorilor de cãtre fiecare garantat, pânã la termenul prevãzut la art. 14 alin. (1) din ordonanţa de urgenţã, din sumele prevãzute cu aceastã destinaţie în bugetul de stat, la termenele şi în condiţiile acordurilor de împrumut. 5.3.7. Pentru finanţãrile rambursabile contractate de operatorii economici şi/sau de unitãţile administrativ- teritoriale şi garantate de stat, plata serviciului datoriei publice se efectueazã direct în contul creditorilor de cãtre fiecare garantat din surse proprii şi/sau de la bugetul local, dupã caz, la termenele şi în condiţiile acordurilor de împrumut. Pentru finanţãrile rambursabile contractate de operatorii economici şi/sau serviciile publice din subordinea unitãţilor administrativ-teritoriale şi garantate de respectivele unitãţi administrativ-teritoriale, plata serviciului datoriei publice se efectueazã direct în contul creditorilor de cãtre fiecare garantat din surse proprii, la termenele şi în condiţiile acordurilor de împrumut. 5.3.8. În situaţia în care beneficiarii finali - operatori economici şi/sau unitãţi administrativ teritoriale - ai finanţãrilor rambursabile contractate de stat prin Ministerul Economiei şi Finanţelor şi subîmprumutate acestora şi ai celor garantate de stat prin Ministerul Economiei şi Finanţelor nu dispun de resurse financiare pentru achitarea obligaţiilor de platã la scadenţã, conform clauzelor acordului de împrumut şi/sau acordului de împrumut subsidiar, obligaţia de platã a serviciului datoriei publice revine Ministerului Economiei şi Finanţelor, în calitate de împrumutat sau garant, şi se efectueazã din fondul de risc, în baza art. 6 alin. (4) din ordonanţa de urgenţã. 5.3.9. În cazul în care garanţiile emise de stat în baza legilor speciale ajung în situaţia de a fi executate, Ministerul Economiei şi Finanţelor este obligat sã efectueze plata sumelor garantate, utilizând sursele prevãzute de lege. În funcţie de prevederile legii speciale în baza cãreia a fost emisã garanţia ce urmeazã a fi executatã, sursele de efectuare a plãţilor sunt, dupã caz, bugetul de stat, de la capitolul de cheltuieli cu aceastã destinaţie, prin emisiuni de titluri de stat şi alte surse prevãzute de legea specialã. În cazul în care garanţiile emise de stat în baza legilor speciale fie ajung la scadenţã, fie, în funcţie de prevederile legii speciale, dupã caz, au scadenţa înainte de data-limitã menţionatã în scrisoarea de garanţie, Ministerul Economiei şi Finanţelor procedeazã la anularea acestora. 5.3.10. Pentru finanţãrile rambursabile contractate direct de Guvern în vederea finanţãrii deficitului bugetului de stat şi susţinerii balanţei de plãţi şi a rezervei valutare, precum şi pentru finanţãrile rambursabile subîmprumutate unor beneficiari finali - operatori economici şi/sau unitãţi administrativ-teritoriale - şi pentru cele contractate de operatori economici şi/sau unitãţi administrativ-teritoriale şi garantate de stat, în care în actul normativ de aprobare/ratificare a acestor acorduri se specificã drept sursã de rambursare sursele proprii şi, în completare, de la bugetul de stat, respectiv bugetul local sau numai surse proprii, active pânã la data intrãrii în vigoare a ordonanţei de urgenţã, plata serviciului datoriei publice se efectueazã potrivit procedurilor stabilite prin legislaţia aplicabilã pânã la acea datã. 5.4. Disponibilitãţile rãmase neangajate în contul curent general al Trezoreriei Statului, dupã finanţarea deficitelor bugetare prevãzute la <>art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 201/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pot fi utilizate în scopurile prevãzute la art. 7 alin. (2) din acelaşi act normativ. 5.5. Utilizarea altor surse pentru rambursarea datoriei publice guvernamentale se efectueazã în condiţiile stabilite prin lege, în limita disponibilului înregistrat pe baza extrasului de cont datat cu 3 zile bancare înaintea efectuãrii operaţiunii. Cu sumele încasate şi utilizate pentru diminuarea împrumuturilor pentru finanţarea şi refinanţarea deficitului bugetului de stat se diminueazã deficitele din anii precedenţi, în ordinea înregistrãrii acestora. 5.6. Cheltuielile prevãzute în bugetul de stat privind plata serviciului datoriei publice guvernamentale se vor efectua conform prevederilor <>Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale. 5.7. Rambursarea la scadenţã a ratelor de capital aferente împrumuturilor de stat de pe piaţa internã, exprimate în valutã, se efectueazã la valoarea determinatã pe baza cursului istoric de la data emisiunii, diferenţele de curs valutar nefavorabile reprezentând cheltuieli ale bugetului de stat, iar cele favorabile, venituri ale bugetului de stat. Dobânzile şi celelalte costuri aferente împrumuturilor de stat de pe piaţa internã, exprimate în valutã, se plãtesc conform pct. 5.3.1 lit. d). 5.8. Dacã data la care trebuie efectuatã una dintre plãţile aferente serviciului datoriei publice este o zi de sãrbãtoare sau o zi nelucrãtoare, plata va fi efectuatã în prima zi lucrãtoare dupã data scadenţei plãţii, dacã în acordul/contractul/convenţia de împrumut sau în prospectul de emisiune pentru titlurile de stat nu se prevede altfel, fãrã obligarea la dobânzi penalizatoare. Titlurile de stat care se regãsesc în aceastã situaţie vor rãmâne în proprietatea deţinãtorului înregistrat şi nu pot fi tranzacţionate. 5.9. Dacã prin acordul de împrumut subsidiar se stabileşte cã plãţile se fac prin Ministerul Economiei şi Finanţelor, subîmprumutatul/beneficiarul final va vira Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu 10 zile calendaristice înainte de scadenţa prevãzutã în acordul de împrumut, suma în lei sau echivalentul în lei al obligaţiei de platã în valutã, calculatã la cursul de schimb valutar valabil la data plãţii cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor, la care se adaugã o marjã asigurãtoare de 5%, care va acoperi eventuala fluctuaţie de curs valutar pentru perioada dintre data plãţii cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor şi data plãţii cãtre creditor. În cazul în care echivalentul în lei astfel calculat nu acoperã obligaţia de platã a subîmprumutatului/beneficiarului final, respectiv echivalentul în lei la cursul de schimb valutar valabil cu cel puţin 4 zile calendaristice înainte de data scadenţei cãtre creditor, acesta, din proprie iniţiativã, va achita diferenţa Ministerului Economiei şi Finanţelor. Eventualele sume virate în plus de subîmprumutat/beneficiar final se vor returna de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor din proprie iniţiativã. În cazul în care suma în lei viratã de subîmprumutat nu acoperã echivalentul în lei al valutei cumpãrate de Ministerul Economiei şi Finanţelor de la Banca Naţionalã a României, determinând astfel decontarea cu întârziere a contravalorii în lei a obligaţiei de platã în valutã de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor la Banca Naţionalã a României, pentru care aceasta calculeazã penalitãţi, subîmprumutatul va suporta integral penalizarea comunicatã/calculatã de Banca Naţionalã a României pentru decontarea parţialã a sumelor datorate. 5.10. Plata în altã monedã decât moneda naţionalã a serviciului datoriei publice guvernamentale, de cãtre Ministerului Economiei şi Finanţelor, se poate efectua prin Banca Naţionala a României, în baza unei convenţii. 5.10.1. În cazul finanţãrilor rambursabile de pe piaţa externã, Ministerul Economiei şi Finanţelor întocmeşte ordinul de schimb valutar pentru cumpãrare valutã, dacã este cazul, şi ordinul de platã de valutã pe baza notificãrii de platã transmise de creditor. Ministerul Economiei şi Finanţelor vireazã la data scadenţei, respectiv în aceeaşi zi în care este cumpãratã valuta, contravaloarea în lei, calculatã pe baza cursului valutar comunicat de Banca Naţionalã a României, valabil în ziua respectivã. Documentele justificative pentru plata contravalorii în lei a valutei scadente sunt notificarea de platã primitã de la creditor şi/sau, dupã caz, comunicarea Bãncii Naţionale a României privind cursul valutar valabil în ziua efectuãrii plãţii. 5.10.2. În cazul finanţãrilor rambursabile în valutã de pe piaţa internã, în situaţia în care sursele în valutã ale Ministerului Economiei şi Finanţelor, legal constituite şi destinate plãţii serviciului, nu permit efectuarea plãţilor scadente, se solicitã cumpãrarea de valutã de la Banca Naţionalã a României prin ordinul de schimb valutar pentru cumpãrare valutã. Plata efectivã a valutei datorate la scadenţã se efectueazã prin ordinul de platã de valutã, în baza obligaţiei de platã la scadenţã cãtre deţinãtorii finali ai titlurilor de stat. Pentru valuta cumpãratã, în aceeaşi zi, Ministerului Economiei şi Finanţelor calculeazã şi vireazã Bãncii Naţionale a României echivalentul în lei al acesteia, la cursul valutar comunicat de Banca Naţionalã a României, valabil în ziua efectuãrii plãţii. În situaţia în care plata serviciului datoriei publice guvernamentale de pe piaţa internã se efectueazã în monedã naţionalã, Ministerului Economiei şi Finanţelor poate utiliza valuta legal constituitã cu aceastã destinaţie, prin vânzarea de valutã cãtre Banca Naţionalã a României, pe baza ordinului de schimb valutar pentru vânzare valutã, la cursul valutar valabil în ziua efectuãrii plãţii. 5.11. - (1) Încetarea valabilitãţii garanţiei de stat se produce atunci când: a) obligaţiile aferente finanţãrii rambursabile garantate de stat sunt achitate în totalitate de cãtre beneficiarul acestuia sau de un terţ; b) Ministerul Economiei şi Finanţelor efectueazã plata sau plãţile, pânã la stingere, creditorului, în numele beneficiarului de garanţie de stat; c) termenul de valabilitate stipulat în scrisoarea de garanţie a expirat; d) alte condiţii prevãzute expres în scrisoarea de garanţie. (2) Stingerea obligaţiilor ce decurg din contractul de împrumut atrage încetarea valabilitãţii scrisorii de garanţie, care se restituie emitentului, respectiv Ministerul Economiei şi Finanţelor, în termen de 10 zile de la îndeplinirea uneia dintre condiţiile prevãzute la alin. (1). 5.12. Începând cu anul 2009 operaţiunile de plãţi în valutã se pot efectua şi prin Trezoreria Operativã Centrala, din contul de corespondent în valutã deschis de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în conformitate cu legislaţia în vigoare privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului. 5.13. Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin direcţiile specializate cu atribuţii în domeniul inspecţiei fiscale, urmãreşte modul în care beneficiarii finanţãrilor rambursabile garantate de stat sau subîmprumutate constituie şi asigurã sursele de rambursare a finanţãrilor rambursabile şi de platã a dobânzilor, comisioanelor şi/sau a celorlalte costuri aferente finanţãrilor rambursabile respective." 6. Dupã punctul 6.8 se introduce un nou punct, punctul 6.8^1, cu urmãtorul cuprins: "6.8^1. În cazul în care beneficiarul finanţãrii rambursabile garantate de stat şi/sau contractate de stat şi subîmprumutate se aflã în procedurã de faliment şi/sau insolvenţã, Ministerul Economiei şi Finanţelor va dispune, în calitate de garant şi/sau împrumutat, efectuarea la termenele scadente, conform prevederilor scrisorilor de garanţie şi acordurilor/contractelor de împrumut, a plãţii ratelor de capital, dobânzilor, comisioanelor şi/sau a altor costuri aferente finanţãrii rambursabile, pe baza notificãrii de platã primie de la creditor şi a cererii de platã a administratorului judiciar şi/sau lichidatorului." 7. Punctele 6.9 şi 6.11 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins: "6.9. În cazul în care specificaţiile din cererea de platã sunt în conformitate cu clauzele acordului de împrumut, pe baza documentelor prevãzute la pct. 6.8 şi/sau 6.8^1, Ministerul Economiei şi Finanţelor va solicita Bãncii Naţionale a României plata sumelor scadente cãtre creditor în contul indicat de beneficiarul final al finanţãrii rambursabile garantate de stat şi/sau contractate de stat şi subîmprumutate şi de creditor la data specificatã în cerere şi va dispune transferarea contravalorii în lei a valutei din fondul de risc în aceeaşi zi în care este cumpãratã valuta, la cursul de schimb valutar stabilit de Banca Naţionalã a României, valabil în ziua respectivã. Aceeaşi procedurã se aplicã şi în cazul finanţãrilor rambursabile garantate de stat şi/sau contractate de stat şi subîmprumutate, contractate în valutã de la un finanţator intern. [...] 6.11. În cazul finanţãrilor rambursabile garantate de stat şi/sau subîmprumutate, contractate, în condiţiile legii, de la un finanţator intern, pe baza documentelor prevãzute la pct. 6.8, 6.8^1 şi/sau 6.9, Ministerul Economiei şi Finanţelor va dispune plata sumei în lei datorate creditorului intern în contul indicat de beneficiarul/ beneficiarul final al finanţãrii rambursabile garantate de stat şi/sau contractate de stat şi subîmprumutate şi de cãtre creditorul intern." ART. II Începând cu data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, contractele externe de leasing financiar ale instituţiilor publice centrale se transferã de la datorie privatã la datorie publicã guvernamentalã, iar raportarea va fi efectuatã exclusiv cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor, încetând obligativitatea raportãrii cãtre Banca Naţionalã a României. Ordonatorii principali de credit vor avea obligaţia raportãrii tuturor contractelor de leasing financiar active, în conformitate cu <>Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.059/2008 privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea şi raportarea datoriei publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu ataşarea obligatorie a tuturor documentelor probatoare a leasingurilor contractate (contract de leasing, scrisori de confort etc).
PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã: --------------- Ministrul economiei şi finanţelor, Varujan Vosganian
Bucureşti, 12 noiembrie 2008. Nr. 1.458.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email