Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã, şi al <>art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre. ART. 1 Comisia pentru protecţia copilului, denumitã în continuare Comisia, prevãzutã la <>art. 104 din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, este organul de specialitate, fãrã personalitate juridicã, al consiliului judeţean, respectiv al consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti, cu activitate decizionalã în materia protecţiei şi promovãrii drepturilor copilului. ART. 2 (1) Comisia are urmãtoarele atribuţii principale: a) stabileşte încadrarea copiilor cu dizabilitãţi într-un grad de handicap şi, dupã caz, orientarea şcolarã a acestora; b) stabileşte mãsurile de protecţie specialã a copiilor, în condiţiile legii; c) reevalueazã periodic hotãrârile privind mãsurile de protecţie, precum şi încadrarea în grad de handicap şi orientarea şcolarã a copiilor, pe baza sesizãrii direcţiei generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului, denumitã în continuare Direcţia; d) revocã sau înlocuieşte mãsura stabilitã, în condiţiile legii, dacã împrejurãrile care au determinat stabilirea acesteia s-au modificat; e) soluţioneazã cererile privind eliberarea atestatului de asistent maternal profesionist; f) soluţioneazã plângerile adresate de copii, în mãsura în care soluţionarea acestora nu este stabilitã de lege în competenţa altor instituţii; g) promoveazã drepturile copilului în toate activitãţile pe care le întreprinde; h) informeazã pãrinţii cu privire la consecinţele plasamentului asupra raporturilor pe care le au cu copiii, inclusiv drepturile şi obligaţiile pe care le au faţã de copil pe durata mãsurii plasamentului; i) stabileşte, în condiţiile legii, cuantumul contribuţiei lunare a pãrinţilor la întreţinerea copilului pentru care s-a decis plasamentul. (2) Comisia îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege. ART. 3 (1) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin Comisia emite hotãrâri. (2) În exercitarea atribuţiilor privind încadrarea copiilor cu dizabilitãţi într-un grad de handicap şi orientarea şcolarã a acestora, Comisia elibereazã certificate de încadrare a copilului într-un grad de handicap şi certificate de expertizã şi orientare şcolarã/profesionalã, conform modelelor prevãzute în anexele nr. 1 şi 2. (3) Comisia elibereazã certificatul de expertizã şi orientare şcolarã/profesionalã şi pentru tânãrul cu dizabilitãţi care a împlinit vârsta de 18 ani şi care a depãşit cu mai mult de 3 ani vârsta corespunzãtoare clasei de şcolarizare. ART. 4 (1) Înfiinţarea şi componenţa Comisiei se aprobã prin hotãrâre a consiliului judeţean, respectiv prin hotãrâre a consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti, la propunerea secretarului general al judeţului, respectiv a secretarului sectorului municipiului Bucureşti, potrivit legii. (2) Modificarea componenţei Comisiei se aprobã în condiţiile prevãzute la alin. (1). ART. 5 (1) Comisia este alcãtuitã din 7 persoane şi are urmãtoarea componenţã: a) preşedinte - secretarul general al judeţului, respectiv secretarul sectorului municipiului Bucureşti; b) vicepreşedinte - directorul general al Direcţiei. Acesta poate delega atribuţiile care îi revin directorului general adjunct care coordoneazã activitãţile de protecţie a drepturilor copilului; c) 5 membri. (2) Membrii Comisiei sunt: a) un medic specialist pediatru, desemnat de direcţia de sãnãtate publicã judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti; b) un psihopedagog cu experienţã în educaţia specialã, desemnat de inspectoratul şcolar judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti; c) un reprezentant al inspectoratului teritorial de poliţie; d) reprezentantul direcţiei pentru dialog, familie şi solidaritate socialã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cu atribuţii în domeniul asistenţei sociale; e) un reprezentant al organismelor private acreditate, propus de secretarul general al judeţului, respectiv al sectorului municipiului Bucureşti. ART. 6 (1) Nu pot fi membri în Comisie specialiştii care realizeazã evaluarea complexã a copilului şi nici reprezentanţii organismelor private care nu mai sunt acreditate, în condiţiile legii. (2) Membrii Comisiei reprezintã instituţiile care i-au desemnat şi au obligaţia ca, în toate deciziile care se iau, sã urmãreascã exclusiv interesul superior al copilului. ART. 7 (1) Comisia se întruneşte bilunar în şedinţe ordinare şi ori de câte ori este necesar în şedinţe extraordinare. (2) Comisia este legal constituitã în prezenţa majoritãţii membrilor sãi. (3) Convocarea şedinţelor se face de cãtre preşedinte, iar în absenţa acestuia, de cãtre vicepreşedinte. Convocarea se face în scris cu cel puţin 3 zile înainte de data şedinţei şi cuprinde în mod obligatoriu ordinea de zi a acesteia. (4) Prezenţa membrilor Comisiei la şedinţã este obligatorie. În cazul în care un membru al Comisiei absenteazã de la şedinţe de douã ori consecutiv, fãrã motive temeinice, consiliul judeţean, respectiv consiliul local al sectorului municipiului Bucureşti, va fi cel care va propune sancţionarea celui în cauzã. Punerea în aplicare a sancţiunii se va face de cãtre instituţia din care face parte cel sancţionat. ART. 8 În vederea exercitãrii atribuţiilor ce îi revin potrivit <>art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 , secretarul general al judeţului, respectiv secretarul sectorului municipiului Bucureşti, are urmãtoarele obligaţii: a) solicitã şefilor serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Sãnãtãţii, Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, Ministerului Administraţiei şi Internelor şi ale Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei sã îşi desemneze reprezentanţi pentru a fi propuşi ca membri ai Comisiei. Pot fi membri ai Comisiei numai reprezentanţii desemnaţi care sunt specialişti angajaţi ai instituţiilor respective, cu studii superioare în domeniul ştiinţelor socioumane, ale cãror integritate moralã şi experienţã profesionalã oferã garanţii corespunzãtoare pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin în cadrul Comisiei; b) propune consiliului judeţean, respectiv consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti, nominalizarea unui membru al Comisiei dintre reprezentanţii organismelor private acreditate în condiţiile legii, care desfãşoarã activitãţi în domeniul protecţiei şi promovãrii drepturilor copilului. Poate fi propus ca membru în Comisie numai reprezentantul organismului privat care are studii superioare socioumane şi care nu desfãşoarã activitãţi în cadrul autoritãţilor publice locale sau centrale. Reprezentarea organismelor private acreditate va fi asiguratã prin rotaţie pentru o perioadã de un an; c) întocmeşte proiectul de hotãrâre privind înfiinţarea şi componenţa Comisiei, pe care îl supune aprobãrii consiliului judeţean, respectiv consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti; d) verificã şi rãspunde de îndeplinirea de cãtre membrii Comisiei a condiţiilor prevãzute la lit. a) şi b) şi propune consiliului judeţean, respectiv consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti, modificarea componenţei Comisiei în cazul în care aceste condiţii nu sunt îndeplinite. ART. 9 (1) Comisia competentã sã soluţioneze cazurile privitoare la copiii care necesitã o mãsurã de protecţie specialã este cea în a cãrei razã teritorialã se aflã domiciliul copilului. (2) Comisia soluţioneazã cazul în termen de cel mult 30 de zile de la data înregistrãrii de cãtre Direcţie a sesizãrii cu privire la cauza respectivã. (3) În faţa Comisiei vor fi chemaţi pãrinţii, copilul care a împlinit vârsta de 10 ani, persoana, familia sau reprezentantul organismului privat acreditat care doreşte sã îi fie dat în plasament copilul, precum şi orice persoane care pot da relaţii în cauzã. (4) Mãsurile de protecţie specialã a copilului se stabilesc de cãtre Comisie numai atunci când existã acordul pãrinţilor, precum şi consimţãmântul copilului care a împlinit vârsta de 14 ani, exprimate în faţa membrilor Comisiei. (5) Şedinţele Comisiei nu sunt publice. Comisia poate admite sã fie de faţã şi alte persoane decât cele chemate, dacã apreciazã cã prezenţa lor este utilã. (6) Pentru soluţionarea cazurilor este obligatorie prezentarea proiectului planului individualizat de protecţie şi a raportului referitor la ancheta psihosocialã a copilului de cãtre specialistul Direcţiei care a instrumentat cauza. Raportul va cuprinde date privind personalitatea, starea fizicã şi mentalã a copilului, antecedentele acestuia, condiţiile în care a fost crescut şi în care a trãit, orice alte date referitoare la creşterea şi la educarea copilului, care pot folosi Comisiei în soluţionarea cauzei, propunerea unei mãsuri de protecţie specialã a copilului, precum şi poziţia acestuia cu privire la mãsura propusã. (7) Dosarul copilului va cuprinde, de asemenea, planul de servicii care a fost întocmit de serviciul public de asistenţã socialã, punctul de vedere al autoritãţilor locale şi al structurilor comunitare consultative în legãturã cu necesitatea luãrii unei mãsuri de protecţie specialã. (8) În cazul copilului cu dizabilitãţi, dosarul acestuia include şi raportul de evaluare complexã, precum şi planul de recuperare. Structura-cadru a planului de recuperare a copilului cu dizabilitãţi este prevãzutã în anexa nr. 3. ART. 10 (1) Hotãrârea Comisiei este executorie. (2) Hotãrârea se comunicã pãrinţilor, persoanei sau familiei, asistentului maternal ori serviciului de tip rezidenţial cãruia i-a fost dat în plasament copilul, copilului care a împlinit vârsta de 10 ani, direcţiei pentru dialog, familie şi solidaritate socialã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, Direcţiei ori, dupã caz, organismului privat acreditat, primãriei unitãţii administrativ-teritoriale în a cãrei razã domiciliazã pãrinţii, precum şi organelor financiare competente, dacã s-a stabilit plata unei contribuţii în sarcina pãrinţilor. (3) Hotãrârile Comisiei pot fi atacate la tribunalul de la domiciliul copilului, cauzele supuse judecãrii fiind soluţionate potrivit regulilor speciale de procedurã prevãzute de <>Legea nr. 272/2004 . ART. 11 (1) Comisia poate hotãrî plasamentul copilului în altã unitate administrativ-teritorialã decât cea în care funcţioneazã Comisia, dacã interesul superior al copilului o impune, cu avizul favorabil al Comisiei din unitatea administrativ-teritorialã respectivã. (2) În situaţia prevãzutã la alin. (1), Comisia competentã sã ia hotãrârea prezintã Comisiei al cãrei aviz este cerut toate informaţiile pertinente pe care le deţine, referitoare la soluţionarea cazului, precum şi motivul care impune luarea hotãrârii propuse. (3) Comisia al cãrei aviz este cerut este obligatã sã comunice celeilalte Comisii hotãrârea privind eliberarea avizului, în termen de 15 zile de la primirea solicitãrii şi a informaţiilor prevãzute la alin. (2). Respingerea solicitãrii de eliberare a avizului poate fi întemeiatã numai pe protejarea interesului superior al copilului. (4) În cazul nerespectãrii termenului prevãzut la alin. (3), avizul favorabil al Comisiei este prezumat. (5) În situaţia înlocuirii plasamentului dispus la o persoanã sau familie, la un asistent maternal ori serviciu de tip rezidenţial, care are domiciliul sau, dupã caz, sediul pe altã razã administrativ-teritorialã decât cea în care funcţioneazã Comisia care a stabilit iniţial plasamentul copilului, competenţa înlocuirii mãsurii revine acestei Comisii. (6) În situaţia prevãzutã la alin. (5), înlocuirea se dispune la sesizarea Direcţiei în a cãrei razã teritorialã are domiciliul sau sediul persoana fizicã ori juridicã ce are în plasament copilul şi care are obligaţia monitorizãrii acestei mãsuri. ART. 12 (1) Lucrãrile de secretariat ale Comisiei sunt asigurate de un secretariat care funcţioneazã în cadrul Direcţiei din unitatea administrativ-teritorialã respectivã. (2) Secretariatul Comisiei este condus de secretarul acesteia, numit prin dispoziţie a directorului general al Direcţiei. ART. 13 (1) Secretariatul Comisiei este obligat sã înregistreze cererile adresate de cãtre copii în legãturã cu procedurile în faţa Comisiei şi sã le aducã la cunoştinţã modul în care au fost soluţionate. (2) Cererea unui copil, care nu a împlinit vârsta de 10 ani, de a fi ascultat nu poate fi refuzatã de cãtre Comisie decât motivat. ART. 14 (1) Convocarea persoanelor chemate în faţa Comisiei pentru soluţionarea cazurilor privind copiii se face de cãtre secretarul Comisiei. (2) Convocarea se face în scris şi se comunicã persoanei interesate prin scrisoare recomandatã, cu confirmare de primire, transmisã cu cel puţin 5 zile înainte de data şedinţei, însoţitã de procesul-verbal de îndeplinire a procedurii de convocare. În situaţii excepţionale, convocarea se poate face şi telefonic. (3) În cazul în care procedura de convocare prevãzutã la alin. (2) nu poate fi îndeplinitã, convocarea se poate face prin afişare la sediul Comisiei, precum şi la sediul primãriei unitãţii administrativ-teritoriale pe teritoriul cãreia se aflã ultimul domiciliu cunoscut al persoanei interesate, cu cel puţin 3 zile înainte de data şedinţei. În acest caz secretarul Comisiei întocmeşte procesul-verbal de îndeplinire a procedurii de convocare prin afişare, care va fi semnat şi de reprezentantul primãriei la care se afişeazã convocarea. (4) Confirmãrile de primire a scrisorilor recomandate, precum şi procesele-verbale de îndeplinire a procedurii de convocare se înregistreazã într-un registru special de evidenţã a convocãrilor de cãtre secretarul Comisiei. (5) Viciul procedural privind neîndeplinirea procedurii de convocare se acoperã în cazul prezentãrii persoanei interesate în faţa Comisiei la data şedinţei. În acest caz prezentarea persoanei interesate se consemneazã în procesul-verbal al şedinţei şi se înregistreazã de cãtre secretarul Comisiei în registrul special de evidenţã a convocãrilor, cu menţiunea "prezentat în faţa Comisiei". ART. 15 (1) Şedinţele Comisiei au loc în spaţii special amenajate, care sã asigure confidenţialitatea datelor şi a informaţiilor referitoare la copil, care sunt prezentate Comisiei, respectarea demnitãţii clienţilor care se prezintã în faţa Comisiei, precum şi a confidenţialitãţii dezbaterilor membrilor Comisiei. (2) Amenajarea spaţiilor, inclusiv a sãlilor de aşteptare aferente, se asigurã de cãtre Direcţie. ART. 16 (1) Şedinţele Comisiei sunt conduse de cãtre preşedintele acesteia, iar în absenţa sa, de vicepreşedinte. La şedinţe participã în mod obligatoriu secretarul Comisiei, fãrã drept de vot. Pot participa la şedinţele Comisiei şi alte persoane invitate de preşedinte, de vicepreşedinte sau de unul dintre membrii Comisiei, cu acordul membrilor acesteia. (2) În timpul şedinţei Comisiei soluţionarea cazului privind copilul cuprinde urmãtoarele etape: a) prezentarea de cãtre secretarul Comisiei a datelor de identitate ale copilului şi ale persoanelor chemate în faţa Comisiei pentru soluţionarea cazului, precum şi a situaţiei privind convocãrile acestora, pe baza documentelor prevãzute la art. 14 alin. (4) şi a registrului special de evidenţã a convocãrilor; b) prezentarea raportului de evaluare iniţialã privind situaţia copilului, a propunerii motivate referitoare la stabilirea unei mãsuri de protecţie a copilului. Prezentarea acestor date şi informaţii se face de cãtre specialistul sau, dupã caz, de cãtre specialiştii Direcţiei care a instrumentat cazul, care vor furniza Comisiei orice informaţii suplimentare solicitate de membrii acesteia; c) menţionarea obligatorie în cadrul raportului prevãzut la lit. b) a opiniei copilului faţã de mãsura propusã, incluzând date referitoare la vârsta copilului, gradul de maturitate şi capacitatea acestuia de a-şi forma şi exprima o opinie. (3) În cazul copilului cu dizabilitãţi care necesitã încadrare într-un grad de handicap şi, dupã caz, orientare şcolarã/profesionalã, se procedeazã la prezentarea raportului de evaluare complexã, a planului de reabilitare şi a propunerii privind încadrarea copilului într-un grad de handicap şi, respectiv, orientarea şcolarã/profesionalã a acestuia. (4) Persoanele chemate în faţa Comisiei pentru soluţionarea cazului sunt audiate de Comisie separat, în urmãtoarea ordine: copilul care a împlinit vârsta de 10 ani, pãrinţii/reprezentantul legal, persoana, familia sau reprezentantul organismului privat acreditat care doreşte sã îi fie dat în plasament copilul, celelalte persoane chemate în faţa Comisiei pentru a da relaţii necesare soluţionãrii cazului; dupã audierea separatã a acestor persoane, Comisia poate proceda la o nouã audiere comunã a douã sau mai multe dintre acestea. Copilului care a împlinit vârsta de 10 ani i se comunicã de cãtre preşedintele Comisiei mãsura propusã pentru protecţia sa, consecinţele pe care stabilirea acestei mãsuri le va avea şi i se asigurã dreptul de a-şi exprima în mod liber opinia cu privire la mãsura de protecţie propusã. (5) În cazul copilului cu dizabilitãţi care necesitã încadrare într-un grad de handicap şi, dupã caz, orientare şcolarã/profesionalã, prezenţa şi audierea copilului au loc numai la solicitarea expresã a Comisiei. (6) În cadrul dezbaterilor membrii Comisiei pot face, motivat, noi propuneri pentru soluţionarea cazului, care vor fi supuse spre aprobare Comisiei prin vot majoritar; formularea de noi propuneri în cazul încadrãrii copilului cu dizabilitãţi într-un grad de handicap şi, dupã caz, al orientãrii şcolare/profesionale a acestuia se face prin utilizarea aceloraşi norme metodologice referitoare la aplicarea criteriilor de încadrare într-un grad de handicap sau orientare şcolarã/profesionalã. (7) Membrii Comisiei care se abţin sau care voteazã împotrivã au obligaţia sã îşi motiveze votul exprimat. ART. 17 (1) Audierile şi dezbaterile ce au loc în şedinţele Comisiei, hotãrârile adoptate de ea, precum şi modul în care acestea au fost adoptate se consemneazã de secretarul Comisiei în procesul-verbal al şedinţei, care se semneazã de cãtre preşedinte, vicepreşedinţi, precum şi de membrii prezenţi şi se contrasemneazã de cãtre secretarul Comisiei. (2) Procesele-verbale ale şedinţelor Comisiei se consemneazã în registrul special de procese-verbale, ale cãrui pagini sunt numerotate şi poartã ştampila Comisiei, precum şi semnãtura secretarului Comisiei. ART. 18 (1) Hotãrârile Comisiei se iau cu majoritatea voturilor membrilor ei. Acestea se redacteazã de cãtre secretarul Comisiei, potrivit procesului-verbal al şedinţei în care au fost adoptate, în termen de 3 zile de la data ţinerii şedinţei. Hotãrârea Comisiei va cuprinde în mod obligatoriu numele, prenumele şi codul numeric personal ale persoanelor care au luat în plasament copilul, seria şi numãrul livretului de familie al acestora, precum şi numele, prenumele şi codul numeric personal ale copilului. (2) Certificatul de încadrare a copilului într-un grad de handicap, certificatul de expertizã şi orientare şcolarã/profesionalã şi, dupã caz, planul de reabilitare a copilului cu dizabilitãţi constituie anexe ale hotãrârii Comisiei şi fac parte integrantã din aceasta. (3) În cazul în care, în urma reevaluãrilor efectuate de Comisie, aceasta hotãrãşte menţinerea mãsurii stabilite, redactarea unei noi hotãrâri nu este necesarã. Hotãrârea Comisiei de menţinere a mãsurii stabilite se consemneazã în procesul-verbal de şedinţã, precum şi în dosarul copilului. (4) Hotãrârile redactate potrivit alin. (1) se semneazã de preşedintele Comisiei sau de vicepreşedinte, se contrasemneazã de secretarul Comisiei şi se înregistreazã într-un registru special de evidenţã a hotãrârilor; hotãrârile privind încadrarea într-un grad de handicap şi orientarea şcolarã/profesionalã se înregistreazã într-un registru separat de evidenţã. (5) Hotãrârile Comisiei se comunicã persoanelor interesate în termen de 5 zile de la data ţinerii şedinţei, prin scrisoare recomandatã, cu confirmare de primire. (6) Actele emise de Comisie care nu necesitã adoptarea unei hotãrâri se semneazã de preşedintele acesteia sau de vicepreşedinte şi se înregistreazã în registrul general de intrãri-ieşiri al Comisiei. ART. 19 (1) Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii Comisiei rãspund în faţa consiliului judeţean, respectiv a consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti, pentru neîndeplinirea obligaţiilor care le revin potrivit legii, precum şi pentru adoptarea unor hotãrâri cu nerespectarea dispoziţiilor legale. (2) În situaţiile prevãzute la alin. (1) Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Drepturilor Copilului poate propune aplicarea urmãtoarelor mãsuri şi sancţiuni: a) solicitarea sancţionãrii disciplinare a celui vinovat de cãtre conducerea instituţiei al cãrei reprezentant este, în condiţiile legii; b) revocarea calitãţii de membru al Comisiei; c) suportarea sumelor reprezentând drepturile încasate necuvenit de cãtre beneficiari în situaţia încadrãrii acestora într-o categorie de persoane cu handicap. (3) Mãsurile prevãzute la alin. (2) lit. a) şi b) se aplicã prin dispoziţie a preşedintelui consiliului judeţean, respectiv a primarului sectorului municipiului Bucureşti. Mãsura prevãzutã la alin. (2) lit. c) se aplicã prin hotãrâre a consiliului judeţean, respectiv a consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti. ART. 20 În cazul eliberãrii de certificate de încadrare într-un grad de handicap care necesitã protecţie specialã, fãrã respectarea criteriilor medicale de încadrare a copilului într-un grad de handicap, membrii Comisiei vor fi obligaţi, în condiţiile legii, la suportarea sumelor reprezentând drepturile încasate necuvenit de cãtre beneficiari. ART. 21 În vederea exercitãrii în mod corespunzãtor a atribuţiilor ce revin Comisiei privind copilul cu dizabilitãţi, respectiv încadrarea într-un grad de handicap şi orientarea şcolarã/profesionalã, serviciul de evaluare complexã din cadrul Direcţiei exercitã urmãtoarele atribuţii: a) identificã copiii cu dizabilitãţi şi dificultãţi de învãţare şi adaptare socioşcolarã, care necesitã încadrare într-un grad de handicap şi orientare şcolarã/profesionalã, în urma solicitãrilor directe, a referirilor din partea specialiştilor care vin în contact cu copiii cu dizabilitãţi şi a sesizãrilor din oficiu; b) verificã îndeplinirea condiţiilor privind încadrarea copilului într-un grad de handicap şi orientarea şcolarã/profesionalã a acestuia; c) în situaţii excepţionale, efectueazã evaluarea complexã a copilului sau componente ale acesteia la sediul serviciului sau la domiciliul copilului; d) întocmeşte raportul de evaluare complexã şi planul de recuperare a copilului cu dizabilitãţi, prevãzut în anexa nr. 3, şi propune Comisiei încadrarea copilului într-un grad de handicap şi orientarea şcolarã/profesionalã; aceste propuneri se fac în baza raportului de evaluare complexã şi prin aplicarea criteriilor de încadrare într-un grad de handicap, respectiv a celor de orientare şcolarã/profesionalã; e) întocmeşte, în condiţiile legii, planul individualizat de protecţie pentru copilul cu dizabilitãţi; f) urmãreşte realizarea planului de recuperare a copilului cu dizabilitãţi, respectiv a planului individualizat de protecţie, aprobat de Comisie; g) efectueazã reevaluarea anualã a condiţiilor privind încadrarea copilului într-un grad de handicap, la cererea pãrintelui sau a reprezentantului legal, formulatã cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului. Cererea de reevaluare poate fi formulatã şi înainte de expirarea acestui termen dacã s-au schimbat condiţiile pentru care s-a eliberat certificatul de încadrare într-un grad de handicap. La cererea de reevaluare se anexeazã documentele prevãzute de legislaţia în vigoare; h) comunicã în scris pãrinţilor sau reprezentantului legal data stabilitã pentru reevaluare; i) efectueazã reevaluarea pe ciclu şcolar a condiţiilor privind orientarea şcolarã/profesionalã a copiilor cu dizabilitãţi, la cererea pãrintelui sau a reprezentantului legal ori a comisiei interne de evaluare continuã; cererea este formulatã cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului sau în situaţia în care se constatã schimbarea condiţiilor pentru care s-a eliberat certificatul de expertizã şi orientare şcolarã/profesionalã. ART. 22 (1) Serviciul de evaluare complexã a copilului cuprinde în mod obligatoriu câte un specialist din urmãtoarele categorii profesionale: a) medic pediatru; b) psiholog; c) psihopedagog; d) asistent social; e) neuropsihiatru sau, dupã caz, neurolog pentru copii ori psihiatru pentru copii sau alt specialist, dupã caz. (2) Condiţiile de angajare a acestor specialişti sunt urmãtoarele: a) studii superioare de lungã duratã; b) vechime în specialitate de cel puţin 3 ani; în cazul medicilor se ia în considerare şi vechimea ca medic rezident în specialitatea respectivã. ART. 23 (1) Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Drepturilor Copilului, Ministerul Sãnãtãţii şi Autoritatea Naţionalã pentru Persoanele cu Handicap vor revizui criteriile existente de încadrare a copilului într-un grad de handicap, care vor fi aprobate prin ordin comun. (2) Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii vor revizui criteriile de orientare şcolarã/profesionalã a copilului cu dizabilitãţi, care vor fi aprobate prin ordin comun. (3) Ordinele prevãzute la alin. (1) şi (2) se aprobã în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. (4) Pânã la data intrãrii în vigoare a ordinelor prevãzute la alin. (1) şi (2), serviciul de evaluare complexã şi Comisia vor folosi criteriile şi instrumentele utilizate la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri. ART. 24 (1) Urmãrirea evoluţiei şcolare a copilului cu dizabilitãţi în vederea reevaluãrii condiţiilor privind orientarea lui şcolarã se realizeazã de cãtre comisiile interne de evaluare continuã din cadrul unitãţilor de învãţãmânt special, integrat şi/sau incluziv. (2) Comisiile prevãzute la alin. (1) au obligaţia sã sesizeze comisiile pentru protecţia copilului cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului de expertizã şi orientare şcolarã/profesionalã sau în situaţia în care se constatã schimbarea condiţiilor pentru care s-a eliberat certificatul. O datã cu sesizarea scrisã se trimit traseul educaţional şi raportul de reevaluare a situaţiei şi progreselor şcolare ale copilului. ART. 25 (1) Este interzisã înscrierea de cãtre conducerea unitãţii de învãţãmânt special a unui copil în cadrul învãţãmântului special, fãrã prezentarea, în prealabil, a hotãrârii Comisiei pentru protecţia copilului cu privire la orientarea şcolarã/profesionalã. (2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) sau nerespectarea hotãrârii Comisiei cu privire la orientarea şcolarã/profesionalã a copilului atrage sancţionarea disciplinarã, în condiţiile legii, a persoanei vinovate. ART. 26 Consiliile judeţene, respectiv consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, au obligaţia de a asigura participarea la cursurile de formare iniţialã şi continuã a preşedintelui, vicepreşedintelui şi membrilor Comisiei, cursuri care se organizeazã de Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Drepturilor Copilului. ART. 27 Acţiunile în justiţie, precum şi celelalte operaţiuni, inclusiv solicitarea eliberãrii de documente, întreprinse de cãtre Comisie în realizarea atribuţiilor prevãzute de lege, sunt scutite de orice fel de taxe, precum şi de timbru judiciar. ART. 28 Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 29 Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.205/2001 privind aprobarea Metodologiei de funcţionare a comisiei pentru protecţia copilului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 774 din 4 decembrie 2001, precum şi orice alte dispoziţii contrare. ART. 30 Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2005. PRIM-MINISTRU ADRIAN NĂSTASE Contrasemneazã: --------------- Ministrul muncii, solidaritãţii sociale şi familiei, Dan Mircea Popescu Ministru de stat, ministrul administraţiei şi internelor, Marian Florian Sãniuţã Ministrul delegat pentru administraţia publicã, Gheorghe Emacu Ministrul educaţiei şi cercetãrii, Alexandru Athanasiu Ministrul sãnãtãţii, Ovidiu Brînzan Ministrul finanţelor publice, Mihai Nicolae Tãnãsescu p. Secretarul de stat al Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie, Vali Sonia Botezatu Bucureşti, 2 septembrie 2004. Nr. 1.437. ANEXA 1
Consiliul Judeţean ......../Consiliul Local al Sectorului ..... Bucureşti
Comisia pentru protecţia copilului
Nr. ....../.......
CERTIFICAT
de încadrare a copilului într-un grad de handicap
Copilul ........, fiul/fiica lui ....... şi al/a lui ......, nãscut la
data de ..... în localitatea ....., judeţul ......, domiciliat în .....,
str. ... nr. ..., bl. .., sc. .., et. ..., ap. ..., judeţul/sectorul ...,
posesor al BI/CI seria ... nr. ...., CNP ....., se încadreazã în gradul
de handicap ....., conform raportului de evaluare complexã nr./data ....,
eliberat de ......, cu recomandãrile prevãzute în planul de recuperare a
copilului cu dizabilitãţi/planul individualizat de protecţie prevãzut
în anexã.
Prezentul certificat este valabil 6/12 luni de la data eliberãrii.
Prezentul certificat s-a întocmit în .......... exemplare.
Preşedinte, Membri, Şeful serviciului de evaluare complexã,
............ .......... ....................................
Secretar,
..............
ANEXA 2
Consiliul Judeţean .../Consiliul Local al Sectorului ...... Bucureşti
Comisia pentru protecţia copilului Nr. .../....
CERTIFICAT
de expertizã şi orientare şcolarã/profesionalã
Copilul/Elevul ........, mama ....., tata ....., nãscut la data de ....
în localitatea ......., judeţul ....., domiciliat în ......., str. ....
nr. .., bl. ..., sc. ...., et. ....., ap. ......., judeţul/sectorul .....,
posesor al B.I./C.I. seria .. nr. ....., CNP ......., având:
a) tipul de deficienţã/handicap ..............................
b) gradul/nivelul de deficienţã ................., este orientat/
reorientat pentru:
- unitate de învãţãmânt special ............................
- grupã/clasã specialã în unitate obişnuitã de învãţãmânt .............
- şcoalã (grãdiniţã) obişnuitã (integrare, menţinere, reintegrare/
reorientare) - cu sau fãrã structuri/servicii de sprijin (se precizeazã
care, dacã se recomandã) ..............................................
.......................................................................
- meseria/meseriile (la şcoala profesionalã) .........................
- şcolarizare în regim de zi, şcolarizare în regim de internat
(sãptãmânal sau trimestrial) ..........................................
- alte situaţii ......................................................,
conform raportului de evaluare complexã nr./data ...................,
eliberat de ...................., cu recomandãrile prevãzute în planul
de recuperare a copilului cu dizabilitãţi/planul individualizat
de protecţie prevãzut în anexã.
Prezentul certificat este valabil pânã la data de ..... .
Prezentul certificat s-a întocmit în ... exemplare.
Preşedinte, Membri,
............. ..........
Şeful serviciului de evaluare complexã,
.......................................
Secretar,
.............
ANEXA 3
Judeţul/Sectorul .............
Direcţia generalã de asistenţã socialã şi protecţia copilului
STRUCTURA-CADRU
a planului de recuperare a copilului cu dizabilitãţi
Numele şi prenumele copilului ..................................
CNP ............................................................
Mama ........... Tata ..........................................
Reprezentantul legal al copilului ..............................
Domiciliul .....................................................
................................................................
Data realizãrii/revizuirii planului de recuperare ..............
Dosar nr. ......................................................
Motivul întocmirii/revizuirii planului de recuperare ...........
................................................................
Manager de caz/Responsabil de caz ..............................
................................................................
Membrii echipei şi instituţia din care provin ..................
................................................................
................................................................
................................................................
................................................................
................................................................
................................................................
Prestaţii
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Tipul Cuantumul Autoritatea localã/ Data Perioada
Organizaţia de începere de acordare
responsabilã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Servicii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Responsabil
Tipul Instituţia Obiective Data Perioada de caz/
responsabilã generale de de desfã- Persoana
începe- şurare reresponsabilã
re
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────
Protecţia copilului ─────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────
Educaţie formalã ─────────────────────────────────────────────────────────
şi nonformalã/ ─────────────────────────────────────────────────────────
informalã ─────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────
Sãnãtate ─────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────
Recuperare ─────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────
Altele ─────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Intervenţii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Responsabil
Tipul Instituţia Obiective Data Perioada de caz/
responsabilã generale de de desfã- Persoana
începe- şurare reresponsabilã
re
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Manager de caz,
....................
Membrii echipei,
....................
....................
Şef serviciu,
................
Directorul instituţiei responsabile
(când managerul de caz este de la organismul privat autorizat),
......................
sau
Responsabil de caz,
.............
Membrii echipei,
.............
.............
Şef serviciu,
............
Manager de caz,
...............
Directorul instituţiei responsabile
(când managerul de caz este de la organismul privat autorizat),
....................
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.