Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 1.426 din 2 septembrie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea si utilizarea fondului de stimulente de catre Autoritatea Nationala a Vamilor
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 840 din 14 septembrie 2004
În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã, şi al <>art. 15 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 10/2004 privind Statutul personalului vamal, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 243/2004 ,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ART. 1
Se aprobã Normele metodologice privind constituirea şi utilizarea fondului de stimulente de cãtre Autoritatea Naţionalã a Vãmilor, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 507/1998 pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea şi utilizarea fondurilor destinate stimulãrii personalului vamal din sistemul instituţional al autoritãţii vamale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 322 din 28 august 1998.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemneazã:
-------------
Ministrul delegat pentru coordonarea autoritãţilor de control,
Ionel Blãnculescu
Ministrul muncii, solidaritãţii sociale şi familiei,
Dan Mircea Popescu
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucureşti, 2 septembrie 2004.
Nr. 1.426.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind constituirea şi utilizarea fondului de
stimulente de cãtre Autoritatea Naţionalã a Vãmilor
CAP. I
Sursele de constituire a fondului de stimulente
1. Fondul de stimulente se constituie, potrivit <>art. 15 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 10/2004 privind Statutul personalului vamal, din urmãtoarele surse:
a) prin aplicarea unui coeficient de 35% la sumele încasate pentru bugetul de stat, ca urmare a controlului vamal, reprezentând dobânzi, penalitãţi de întârziere şi amenzi;
b) prin aplicarea unui coeficient de 15% la sumele confiscate;
c) prin aplicarea unui coeficient de 8% la sumele provenite din valorificarea bunurilor rezultate din confiscãri, dupã deducerea cheltuielilor efectuate cu valorificarea;
d) prin aplicarea unui coeficient de 5% din sumele încasate prin executare silitã, cu excepţia dobânzilor, penalitãţilor şi a amenzilor prevãzute la lit. a).
2. Prin sume confiscate, potrivit prevederilor pct. 1 lit. b), se înţelege sumele în lei şi în valutã pentru care s-a dispus aceastã mãsurã de organele vamale. Sumele în valutã confiscate se evalueazã în lei, la cursul de schimb practicat de Banca Naţionalã a României în ziua în care acestea au devenit proprietatea privatã a statului, în condiţiile legii.
3. Prin bunuri rezultate din confiscãri, în sensul pct. 1 lit. c), se înţelege obiectele şi mãrfurile confiscate, devenite proprietate privatã a statului, în condiţiile legii, inclusiv bunurile reţinute care nu au îndeplinit condiţiile de vãmuire şi care au fost valorificate, precum şi cele abandonate în timpul controlului. În aceastã categorie se includ şi sumele reprezentând contravaloarea bunurilor confiscate pentru sãvârşirea unor contravenţii la regimul vamal şi care nu mai pot fi identificate. Fac parte din aceeaşi categorie şi metalele preţioase şi semipreţioase, pietrele preţioase şi semipreţioase, precum şi obiectele confecţionate din acestea.
4. Bunurile confiscate reprezentând arme, muniţii, echipament militar, produse şi materiale explozive, stupefiante, obiecte de patrimoniu, precum şi alte bunuri similare se predau şi se valorificã în condiţiile legii. Sumele obţinute din valorificarea acestor bunuri nu se constituie în fond de stimulente. Personalul vamal care are o contribuţie directã la confiscarea acestor bunuri va fi stimulat din fondul de rezervã constituit la dispoziţia secretarului de stat, potrivit prezentelor norme metodologice.
CAP. II
Modul de constituire şi de evidenţiere a fondului de stimulente
5. Fondul de stimulente se constituie şi se evidenţiazã astfel:
a) la nivelul birourilor vamale, din sumele provenite din activitatea proprie;
b) la nivelul direcţiilor regionale vamale, din sumele provenite din activitatea proprie şi din virarea unei cote de 10% din fondul constituit la nivelul birourilor vamale din raza lor de activitate;
c) la nivelul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor, din sumele provenite din activitatea proprie şi din virarea unei cote de 30% din fondul constituit la birourile vamale şi, respectiv, din cel constituit la direcţiile regionale vamale din sumele provenite din activitatea proprie;
d) la nivelul Autoritãţii Naţionale de Control, în condiţiile <>art. 16 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor mãsuri privind înfiinţarea, organizarea, reorganizarea sau funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi a unor instituţii publice, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 194/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în cota stabilitã prin ordin al ministrului delegat pentru coordonarea autoritãţilor de control.
6. Din fondul constituit în condiţiile pct. 5 lit. c) se asigurã stimularea personalului din cadrul aparatului central al Autoritãţii Naţionale a Vãmilor şi se stabileşte fondul de rezervã la dispoziţia secretarului de stat, reprezentând 10% din fondul astfel constituit.
CAP. III
Modul de utilizare a fondului de stimulente
7. Utilizarea sumelor constituite potrivit pct. 5 lit. a), b) şi c) pentru stimularea personalului din cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor se face pe baza urmãtoarelor criterii de repartizare:
a) contribuţia directã şi efectivã, cu respectarea normelor legale şi a îndatoririlor specifice, la identificarea surselor suplimentare de venituri la bugetul de stat şi la declanşarea mãsurilor prevãzute de lege pentru atragerea acestora, inclusiv a dobânzilor, penalitãţilor de întârziere a amenzilor;
b) asumarea responsabilitãţii, pe baza respectãrii şi aplicãrii legii şi a normelor interne de lucru, în identificarea, constatarea şi sesizarea organelor de urmãrire penalã atunci când ia cunoştinţã de sãvârşirea unor infracţiuni sau, dupã caz, în sancţionarea faptelor ce constituie contravenţii, stabilite prin Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României;
c) executarea cu competenţã şi profesionalism a atribuţiilor de control vamal şi supraveghere vamalã, concretizatã în frecvenţa, natura, dificultatea şi valoarea descoperirilor, în scopul diminuãrii şi eliminãrii încãlcãrilor legislaţiei vamale;
d) aportul personal determinant la buna organizare şi funcţionare a compartimentului din care face parte beneficiarul stimulentelor şi la îndeplinirea obiectivelor activitãţii proprii;
e) urmãrirea îndeplinirii mãsurilor de valorificare a bunurilor rezultate din confiscãri, inclusiv a celor de executare silitã, de cãtre organele abilitate potrivit prevederilor legale şi de evidenţiere a sumelor astfel obţinute, în scopul constituirii fondului de stimulente al Autoritãţii Naţionale a Vãmilor;
f) respectarea regulamentelor, a ordinelor şi a instrucţiunilor, inclusiv a normelor de comportare în unitate şi asigurarea unui mediu profesional dinamic şi stimulativ;
g) îndeplinirea corespunzãtoare a îndatoririlor specifice funcţiei de conducere, manifestarea civilizatã, demnã, cooperantã în raporturile cu personalul din subordine şi utilizarea de criterii obiective de apreciere profesionalã;
h) executarea corectã, corespunzãtoare calitativ şi în termenele stabilite a atribuţiilor de serviciu, eliminarea întârzierilor sau tergiversãrilor, adoptarea unei atitudini ferme, neechivoce în relaţiile de serviciu, semnalarea incidentelor apãrute şi formularea de propuneri concrete de rezolvare a acestora;
i) identificarea deficienţelor de reglementare în domeniul propriu de activitate şi prezentarea de propuneri adecvate de îmbunãtãţire a cadrului normativ existent.
CAP. IV
Repartizarea şi acordarea stimulentelor
8. Cuantumul lunar al stimulentelor poate fi de cel mult trei salarii de bazã lunare brute pentru personalul care îndeplineşte, corespunzãtor atribuţiilor şi rãspunderilor stabilite prin fişa postului, criteriile prevãzute la pct. 7, indiferent de compartimentul în care este încadrat. În mod excepţional, în cazuri temeinic justificate, secretarul de stat al Autoritãţii Naţionale a Vãmilor poate aproba stimulente peste acest nivel, pentru personalul cu prestaţii profesionale deosebite şi rezultate meritorii în activitatea desfãşuratã.
9. Ministrul delegat pentru coordonarea autoritãţilor de control acordã stimulente din fondul constituit în condiţiile pct. 5 lit. d) pentru personalul din cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor care se evidenţiazã prin realizãri remarcabile în activitatea profesionalã, inclusiv prin descoperirea unor fapte antisociale grave şi luarea mãsurilor prevãzute de lege.
10. Sunt competenţi sã aprobe stimulente potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice:
a) secretarul de stat al Autoritãţii Naţionale a Vãmilor pentru:
- directorii, directorii adjuncţi şi şefii serviciilor independente din aparatul central al Autoritãţii Naţionale a Vãmilor, la propunerea subsecretarului de stat al Autoritãţii Naţionale a Vãmilor;
- personalul de conducere şi de execuţie din aparatul central al Autoritãţii Naţionale a Vãmilor, la propunerea şefilor direcţiilor de specialitate sau ai serviciilor independente;
- directorii executivi şi directorii executivi adjuncţi din cadrul direcţiilor regionale vamale, la propunerea subsecretarului de stat al Autoritãţii Naţionale a Vãmilor;
- şefii birourilor vamale şi adjuncţii acestora, la propunerea directorilor executivi ai direcţiilor regionale vamale;
b) directorii executivi ai direcţiilor regionale vamale pentru:
- personalul din aparatul propriu, cu excepţia directorilor executivi adjuncţi, la propunerea şefilor de compartimente din direcţiile regionale vamale;
- personalul din cadrul birourilor vamale subordonate, la propunerea şefilor acestora, cu excepţia şefilor birourilor vamale şi a adjuncţilor acestora.
CAP. V
Dispoziţii finale
11. Secretarul de stat al Autoritãţii Naţionale a Vãmilor poate dispune, în cazuri temeinic justificate, redistribuirea unor fonduri de stimulente între structurile Autoritãţii Naţionale a Vãmilor care au contribuit la realizarea acestora, în aplicarea prevederilor cap. III din prezentele norme metodologice.
12. Plata stimulentelor aprobate se face, de regulã, o datã pe lunã, în cursul lunii curente pentru luna expiratã sau în lunile urmãtoare.
13. Sumele reprezentând fondul de stimulente, rãmase neutilizate la sfârşitul lunii, respectiv al anului, se reporteazã lunar şi anual, urmând a fi utilizate cu aceeaşi destinaţie.
14. Evidenţierea în contabilitate a operaţiunilor de constituire şi utilizare a fondurilor de stimulente se efectueazã potrivit Instrucţiunilor privind aplicarea planului de conturi pentru instituţiile publice.
15. Stimulentele nu fac parte din salariul de bazã, nu se suportã din fondul de salarii, iar asupra acestora nu se calculeazã, potrivit legii, contribuţia de asigurãri sociale de stat şi contribuţia pentru ajutorul de şomaj şi nici contribuţii sociale ale angajatorului. Stimulentele acordate personalului se impoziteazã în condiţiile legii.
16. Sumele incluse în fondul de stimulente cu încãlcarea prevederilor legale privind constituirea acestora vor fi deduse din fondul existent sau constituit în perioada urmãtoare şi vor fi virate conform destinaţiilor legale.
17. În cazurile în care, ulterior constituirii şi utilizãrii fondului de stimulente, instanţele judecãtoreşti au pronunţat hotãrâri definitive şi irevocabile de anulare a proceselor-verbale de sancţionare contravenţionalã sau a mãsurilor de confiscare ori a dobânzilor sau penalitãţilor de întârziere, sumele astfel constituite se deduc din fondul de stimulente, urmând destinaţia stabilitã de lege.
18. Sumele existente în soldurile fondurilor de stimulare constituite pânã la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice se includ în noul fond de stimulente şi se utilizeazã potrivit prevederilor prezentelor norme.
19. Personalul însãrcinat cu exercitarea controlului financiar preventiv din cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor şi din unitãţile sale subordonate are obligaţia sã verifice corecta constituire şi utilizare a fondului de stimulente şi sã nu permitã constituirea şi, dupã caz, plata sumelor încasate cu încãlcarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: