Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.408 din 19 noiembrie 2007  privind modalitatile de investigare si evaluare a poluarii solului si subsolului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.408 din 19 noiembrie 2007 privind modalitatile de investigare si evaluare a poluarii solului si subsolului

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 802 din 23 noiembrie 2007
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 66 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 265/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta hotãrâre reglementeazã modalitãţile de investigare şi evaluare a poluãrii solului şi subsolului, în scopul identificãrii prejudiciilor aduse acestora şi stabilirii responsabilitãţilor pentru refacerea mediului geologic.
ART. 2
În înţelesul prezentei hotãrâri, expresiile şi termenii de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
activitate poluatoare - orice activitate care determinã schimbãri negative privind caracteristicile naturale ale calitãţii mediului geologic;
curãţare - ansamblul lucrãrilor efectuate în vederea îndepãrtãrii parţiale sau totale a poluantului ori poluanţilor şi a materialelor contaminate, fãrã tratare;
deţinãtor de teren - persoana fizicã sau juridicã care deţine în proprietate sau în folosinţã un teren în baza unui titlu valabil;
evaluare - orice metodã utilizatã pentru mãsurarea, calcularea, modelarea, prognozarea sau estimarea prezenţei unui poluant în mediul geologic;
investigare - procesul de identificare a prezenţei poluanţilor în mediul geologic, delimitarea spaţialã a acestora, stabilirea concentraţiei lor, precum şi a relaţiei acestora cu matricea mineralã şi structura mediului geologic;
raport geologic de investigare şi evaluare a poluãrii mediului geologic - documentaţie tehnicã elaboratã de specialişti în domeniul ştiinţelor geologice şi pedologice, persoane fizice sau juridice, care cuprinde rezultatele etapelor de investigare şi evaluare a poluãrii;
reconstrucţie ecologicã - ansamblul lucrãrilor efectuate în vederea aducerii unui sit, dupã remedierea acestuia, cât mai aproape de starea naturalã;
refacerea mediului geologic - ansamblul mãsurilor de curãţare, remediere şi/sau reconstrucţie ecologicã;
remediere - ansamblul lucrãrilor efectuate în vederea readucerii concentraţiilor poluanţilor sub valorile pragului de alertã;
sit abandonat - zonã definitã geografic, delimitatã în suprafaţã şi în adâncime, poluatã cu substanţe biologice sau chimice şi pãrãsitã de poluator;
sit contaminat - zonã definitã geografic, delimitatã în suprafaţã şi adâncime, poluatã cu substanţe biologice sau chimice;
sit orfan - zonã definitã geografic, delimitatã în suprafaţã şi adâncime, poluatã cu substanţe biologice sau chimice, al cãrei poluator este necunoscut.
ART. 3
Prevederile prezentei hotãrâri nu se aplicã în cazul contaminãrilor cu organisme modificate genetic sau cu substanţe radioactive ce sunt supuse altor prevederi legale.
ART. 4
(1) Investigarea mediului geologic pentru evaluarea contaminãrii se realizeazã prin metode specifice geologice şi pedologice.
(2) Metodele prevãzute la alin. (1) se stabilesc în funcţie de caracteristicile geologice ale formaţiunilor poluate, de natura poluantului şi de distribuţia acestuia în suprafaţã şi în plan vertical.
(3) Pachetul minimal obligatoriu de metode cuprinde investigarea geologicã şi/sau hidrogeologicã, geochimicã şi geofizicã.
ART. 5
(1) Investigarea şi evaluarea poluãrii solului şi subsolului reprezintã obligaţia şi responsabilitatea operatorului economic sau deţinãtorului de teren care a desfãşurat ori desfãşoarã activitãţi poluatoare sau potenţial poluatoare pentru mediul geologic.
(2) Investigarea şi evaluarea poluãrii solului şi subsolului se realizeazã în urmãtoarele cazuri:
a) la constatarea unei poluãri potenţial periculoasã pentru sãnãtatea oamenilor şi pentru mediu;
b) la elaborarea bilanţului de mediu;
c) la stabilirea obligaţiilor de mediu, în cazul schimbãrii statutului juridic al terenurilor pe care s-a desfãşurat o activitate cu impact asupra mediului;
d) la identificarea unei surse potenţial poluatoare a solului şi subsolului;
e) periodic, pentru urmãrirea evoluţiei în timp a siturilor contaminate a cãror remediere se realizeazã prin atenuare naturalã, bioremediere sau metode de remediere de lungã duratã;
f) la monitorizarea siturilor dupã încheierea programelor sau proiectelor de curãţare, remediere şi/sau reconstrucţie ecologicã;
g) la producerea accidentelor care conduc la poluarea terenului, dupã îndepãrtarea sursei şi poluanţilor deversaţi în mediul geologic.
ART. 6
La încetarea activitãţii cu impact asupra mediului geologic, la schimbarea activitãţii sau a destinaţiei terenului, operatorul economic sau deţinãtorul de teren este obligat sã realizeze investigarea şi evaluarea poluãrii mediului geologic.
ART. 7
(1) Finanţarea lucrãrilor de investigare şi evaluare a poluãrii mediului geologic este suportatã de operatorul economic sau de deţinãtorul de teren, în cazul poluãrilor actuale şi istorice.
(2) Pentru situri contaminate orfane şi abandonate aparţinând domeniului public al statului, lucrãrile de investigare şi de evaluare a poluãrii mediului geologic sunt finanţate de la bugetul de stat, prin bugetele autoritãţilor care le administreazã sau din fonduri structurale şi de coeziune, prin proiecte aprobate spre finanţare în conformitate cu regulile de implementare a acestor fonduri.
ART. 8
(1) Evaluarea intensitãţii poluãrii într-un sit contaminat se efectueazã prin comparaţie cu fondul natural din zonele adiacente şi cu valorile de prag de alertã şi prag de intervenţie.
(2) Valorile de fond natural se stabilesc în funcţie de zonã şi de formaţiunea geologicã existentã.
(3) Valorile de prag de alertã şi de prag de intervenţie sunt prevãzute în reglementãrile specifice.

CAP. II
Investigare şi evaluare

ART. 9
(1) Operatorul economic sau deţinãtorul de teren este obligat sã completeze şi sã transmitã chestionarele prevãzute în anexele nr. 1 şi 2, la solicitarea autoritãţii competente pentru protecţia mediului, în termen de 3 luni de la primirea acestora.
(2) Identificarea preliminarã a siturilor contaminate se realizeazã de cãtre Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului, prin instituţiile în subordine, pe baza chestionarele prevãzute în anexele nr. 1 şi 2, a documentaţiei existente pentru actul de reglementare emis şi a rapoartelor anuale efectuate de Oficiul de Studii Pedologice şi Agrochimice, în termen de 5 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 10
(1) Se aprobã prin ordin comun al conducãtorilor autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului şi dezvoltare durabilã, autoritãţii publice centrale în domeniile economiei şi finanţelor şi autoritãţii publice centrale în domeniul agriculturii şi dezvoltãrii rurale, în termen de 9 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, urmãtoarele:
a) lista siturilor contaminate istoric, orfane, abandonate;
b) lista siturilor contaminate actual.
(2) Listele prevãzute la alin. (1) se actualizeazã anual.
ART. 11
(1) Autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului şi dezvoltare durabilã, prin unitãţile din subordine şi în baza rapoartelor anuale efectuate de oficiile judeţene de studii pedologice şi agrochimice, analizeazã siturile contaminate identificate şi identificã siturile potenţial a fi contaminate, precum şi sursele de poluare sau potenţial poluatoare.
(2) Pentru siturile contaminate incluse în lista prevãzutã la art. 10 alin. (1) lit. a), autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului şi dezvoltare durabilã decide efectuarea investigãrii şi evaluãrii poluãrii mediului geologic în zonele afectate şi stabileşte condiţiile de investigare.
(3) Pentru siturile contaminate incluse în lista prevãzutã la art. 10 alin. (1) lit. b) şi pentru siturile potenţial a fi contaminate, Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului, prin instituţiile din subordine, decide şi notificã operatorul economic sau deţinãtorul de teren asupra efectuãrii investigãrii şi evaluãrii poluãrii mediului geologic în zonele afectate şi avizeazã programele de investigare.
ART. 12
(1) Lucrãrile de investigare se executã de persoane fizice sau juridice, posesoare ale unui document de calificare care atestã calitatea şi competenţa de specialist/firmã specializatã în domeniul ştiinţelor geologice şi pedologice.
(2) Rãspunderea privind calitatea şi corectitudinea informaţiilor rezultate în urma lucrãrilor de investigare revine executanţilor acestora.
ART. 13
Investigarea şi evaluarea poluãrii mediului geologic pentru amplasament şi zonele adiacente parcurg urmãtoarele etape:
a) analiza şi interpretarea datelor existente;
b) investigarea şi evaluarea preliminarã;
c) investigarea şi evaluarea detaliatã.
ART. 14
(1) Operatorul economic sau deţinãtorul de teren care se încadreazã în unul dintre cazurile prevãzute la art. 5 alin. (2) este obligat sã întocmeascã, prin compartimente proprii de specialitate ori prin persoane fizice sau juridice atestate conform art. 12, un raport geologic de investigare şi evaluare a poluãrii mediului geologic, care este înaintat autoritãţii competente pentru protecţia mediului.
(2) Autoritatea competentã pentru protecţia mediului analizeazã raportul geologic de investigare şi evaluare a poluãrii mediului geologic, decide şi notificã declararea zonei ca sit contaminat sau potenţial a fi contaminat ori ca zonã necontaminatã şi nici potenţial a fi contaminatã, dupã caz.
ART. 15
Metodologiile şi conţinutul raportului geologic de investigare şi evaluare a poluãrii solului şi subsolului pe etape, criteriile şi indicatorii de evaluare a poluãrii mediului geologic se publicã sub formã de ghid tehnic, aprobat prin ordin comun al conducãtorilor autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului şi dezvoltare durabilã, autoritãţii publice centrale în domeniile economiei şi finanţelor şi autoritãţii publice centrale în domeniul agriculturii şi dezvoltãrii rurale, în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 16
Autoritatea competentã pentru protecţia mediului, în urma analizei informaţiilor cuprinse în chestionarele prevãzute în anexele nr. 1 şi 2 şi a documentaţiei pe baza cãreia s-a emis actul de reglementare, decide şi notificã operatorul economic sau deţinãtorul de teren asupra trecerii la etapa de investigare şi evaluare preliminarã, în cazul în care existã un risc potenţial pentru sãnãtatea oamenilor şi mediu.
ART. 17
Scopul investigãrii şi evaluãrii preliminare este stabilirea existenţei şi intensitãţii poluãrii mediului geologic prin prelevãri de probe, analize geologice, geochimice şi mãsurãtori geofizice.
ART. 18
Raportul geologic de investigare şi evaluare preliminarã a poluãrii mediului geologic se înainteazã autoritãţii competente pentru protecţia mediului care a stabilit necesitatea realizãrii etapei prevãzute la art. 13 lit. b).
ART. 19
(1) În cazul în care concentraţia unuia sau a mai multor poluanţi se situeazã peste pragul de alertã, dar nu atinge valorile pragului de intervenţie, operatorul economic şi/sau deţinãtorul de teren sunt obligaţi sã asigure monitorizarea periodicã a evoluţiei concentraţiilor de poluanţi în mediul geologic, stabilitã de cãtre autoritatea competentã pentru protecţia mediului.
(2) În cazul în care concentraţia unuia sau a mai multor poluanţi depãşeşte valorile pragului de intervenţie, operatorul economic sau deţinãtorul de teren este obligat sã realizeze etapa de investigare şi evaluare detaliatã, la solicitarea şi în condiţiile stabilite de autoritatea competentã pentru protecţia mediului.
ART. 20
Scopul investigãrii şi evaluãrii detaliate este delimitarea spaţialã a zonei poluate, clarificarea naturii şi intensitãţii poluãrii identificate, relaţia poluanţilor cu matricea mineralã a rocilor şi structura mediului geologic, cãile de migrare şi transport al poluanţilor şi evaluarea riscului geologic, date necesare elaborãrii programelor sau proiectelor de refacere a mediului geologic.
ART. 21
Rezultatele investigãrii şi evaluãrii detaliate sunt cuprinse în raportul geologic final de investigare şi evaluare a poluãrii mediului geologic, care se depune la autoritatea competentã pentru protecţia mediului.
ART. 22
În urma analizei raportului geologic final de investigare şi evaluare a poluãrii mediului geologic, autoritatea competentã pentru protecţia mediului decide dacã poluarea mediului geologic din amplasament are un impact semnificativ asupra sãnãtãţii oamenilor şi mediului şi solicitã operatorului economic sau deţinãtorului de teren elaborarea studiului evaluãrii de risc, conform legislaţiei specifice în vigoare.
ART. 23
(1) Autoritatea competentã pentru protecţia mediului negociazã cu operatorul economic şi/sau cu deţinãtorul de teren programele de investigare şi evaluare a poluãrii mediului geologic, studiul evaluãrii de risc şi termenele de execuţie a acestora, pe baza concluziilor şi recomandãrilor rezultate în urma realizãrii etapelor prevãzute la art. 13.
(2) Este obligatorie pentru operatorul economic sau deţinãtorul de teren respectarea termenelor stabilite.

CAP. III
Elaborarea deciziei de refacere a mediului

ART. 24
Raportul geologic final de investigare şi evaluare a poluãrii mediului geologic împreunã cu evaluarea de risc se analizeazã de cãtre autoritatea competentã pentru protecţia mediului.
ART. 25
În urma analizei, autoritatea competentã pentru protecţia mediului decide, dacã este cazul, refacerea mediului geologic şi notificã operatorul economic sau deţinãtorul de teren asupra condiţiilor generale de realizare a acesteia.
ART. 26
În baza deciziei prevãzute la art. 25, operatorul economic sau deţinãtorul de teren elaboreazã studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic pentru curãţare, remediere şi/sau reconstrucţie ecologicã sau de minimizare a riscurilor existente în zona afectatã, în termenul stabilit de autoritatea competentã pentru protecţia mediului.

CAP. IV
Sancţiuni

ART. 27
(1) Urmãtoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1), art. 12 alin. (2) şi ale art. 19 alin. (1), cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 20.000 lei la 40.000 lei, pentru persoane juridice;
b) nerespectarea prevederilor art. 6, art. 9 alin. (1), art. 14 alin. (1), art. 23 alin. (2) şi ale art. 26, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 30.000 lei la 50.000 lei, pentru persoane juridice.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de comisarii Gãrzii Naţionale de Mediu.
(3) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de 48 ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii, agentul constatator fãcând menţiune despre aceasta în procesul verbal.
ART. 28
Dispoziţiile art. 27 referitoare la contravenţii se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 29
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
--------------
Ministrul mediului şi
dezvoltãrii durabile,
Attila Korodi

Ministrul agriculturii
şi dezvoltãrii rurale,
Dacian Cioloş

Ministrul internelor şi
reformei administrative,
Cristian David

Ministrul economiei
şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Bucureşti, 19 noiembrie 2007.
Nr. 1.408.

ANEXA 1

CHESTIONAR
pentru operatorii economici privind identificarea siturilor posibil contaminate

1. Operator economic, date de identificare şi contact
2. Acte de reglementare de mediu deţinute (avize, acorduri, autorizaţii etc.)
3. Activitãţi pe amplasament cu impact potenţial semnificativ asupra mediului geologic: localizare geograficã, fluxuri tehnologice, bilanţ de materii prime, gestiune de substanţe chimice periculoase şi deşeuri, activitãţi/instalaţii industriale în mediul geologic (foraje, depozite subterane, transport subteran etc.)
4. Elemente de contaminare cunoscute: tipul de poluant, concentraţia, distribuţia spaţialã
5. Elemente de contaminare potenţialã
6. Potenţial de migrare a poluanţilor: în interiorul amplasamentului, pe suprafaţã şi în adâncime, în exteriorul amplasamentului, pe suprafaţã şi în adâncime
7. Evaluare de risc asupra mediului şi sãnãtãţii oamenilor: informaţii privind rolul mediului geologic în evaluarea de risc
8. Accidente ecologice produse: efecte asupra mediului geologic (dacã da, specificaţi anul, tipul poluantului, sursa, mãsurile luate, rezultatele etc.)
9. Surse de pericol potenţial generator de poluare pentru mediul geologic (dacã da, descrieţi sursa)
10. Mãsuri care vizeazã mediul geologic, conţinute în programele pentru conformare sau planurile de mãsuri
11. Rezultate ale monitorizãrii factorului de mediu sol, subsol
12. Informaţii suplimentare rezultate din alte tipuri de investigaţii geologice şi pedologice realizate pe amplasament

ANEXA 2

CHESTIONAR
pentru autoritãţile administraţiei publice locale privind identificarea siturilor posibil contaminate

1. Autoritate a administraţiei publice locale, date de identificare şi contact
2. Amplasamente localizate pe domeniul public şi/sau privat aflate în administrare, posibil contaminate şi/sau contaminate
3. Caracterizarea fiecãrui amplasament: date de identificare, localizare geograficã, activitãţi anterioare şi/sau actuale desfãşurate pe amplasament care au poluat şi/sau posibil poluatoare, operatori economici care au desfãşurat activitãţi poluatoare, starea actualã a amplasamentului etc.
4. Elemente de contaminare cunoscute: tipul de poluant, concentraţia, distribuţia spaţialã
5. Elemente de contaminare potenţialã
6. Potenţial de migrare a poluanţilor: în interiorul amplasamentului, pe suprafaţã şi în adâncime, în exteriorul amplasamentului, pe suprafaţã şi în adâncime
7. Evaluare de risc asupra mediului şi sãnãtãţii oamenilor: informaţii privind rolul mediului geologic în evaluarea de risc
8. Accidente ecologice produse: efecte asupra comunitãţii locale înconjurãtoare, mediului geologic (dacã da, specificaţi anul, tipul poluantului, sursa, mãsurile luate, rezultatele etc.)
9. Surse de pericol potenţial generator de poluare pentru mediul geologic (dacã da, descrieţi sursa)
10. Rezultate ale monitorizãrii factorului de mediu sol, subsol
11. Informaţii suplimentare rezultate din alte tipuri de investigaţii geologice şi pedologice realizate pe fiecare amplasament

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016