Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 1.373 din 20 decembrie 2000 privind infiintarea Societatii Comerciale de Intretinere si Reparatii Constructii Hidrotehnice "I.R.C.H." - S.A. Galati prin divizarea partiala a Regiei Autonome "Administratia Fluviala a Dunarii de Jos" Galati si reorganizarea acesteia din regie autonoma cu specific deosebit in regie autonoma
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României, ale <>art. 2 şi 16-18 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitãţilor de stat ca regii autonome şi societãţi comerciale, cu modificãrile ulterioare, ale <>art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/1997 privind reorganizarea regiilor autonome, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 207/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale art. 1 şi ale <>art. 2 lit. c) din Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în conformitate cu prevederile art. 10 lit. c), d) şi n) şi ale <>art. 12 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicatã, cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind navigaţia civilã,
Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.
ART. 1 Se înfiinţeazã Societatea Comercialã de Întreţinere şi Reparaţii Construcţii Hidrotehnice "I.R.C.H." - S.A. Galaţi prin divizarea parţialã a Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi, regie autonomã cu specific deosebit care se reorganizeazã ca regie autonomã. ART. 2 (1) Societatea Comercialã de Întreţinere şi Reparaţii Construcţii Hidrotehnice "I.R.C.H." - S.A. Galaţi, denumita în continuare S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi, are sediul în municipiul Galaţi, Str. Portului nr. 28, judeţul Galaţi, fiind persoana juridicã cu capital social iniţial de stat. (2) S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi se organizeazã şi funcţioneazã în conformitate cu reglementãrile legale în vigoare şi cu statutul prevãzut în anexa nr. 1 la prezenta hotãrâre. (3) S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi desfãşoarã activitãţi de întreţinere şi reparaţii construcţii hidrotehnice, dragaj pe Dunare, precum şi alte activitãţi prevãzute în statut. ART. 3 (1) Capitalul social iniţial al S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi este de 15.655.403.051 lei, împãrţit într-un numãr de 156.554 acţiuni cu o valoare nominalã de 100.000 lei, şi se constituie prin preluarea unei pãrţi din patrimoniul Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi, în baza raportarii contabile şi a situaţiei patrimoniului întocmite la data de 30 iunie 2000. (2) Capitalul social al societãţii comerciale nou-înfiinţate este subscris şi integral vãrsat de statul roman, în calitate de acţionar unic, care îşi exercita drepturile şi obligaţiile prin Ministerul Transporturilor*). (3) Predarea-preluarea activului şi pasivului între Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi, regie autonomã cu specific deosebit, pe de o parte, şi societatea comercialã înfiinţatã, pe de alta parte, se va face pe baza de protocol care se va încheia între pãrţi, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri. (4) În situaţia în care valoarea capitalului social, rezultatã din protocolul de predare-preluare, va fi diferita de cea prevãzutã la alin. (1), se va solicita oficiului registrului comerţului înregistrarea rectificarii corespunzãtoare, în termen de 30 de zile de la semnarea protocolului, pe baza hotãrârii adunãrii generale a actionarilor.
---------------- *) A se vedea Hotãrârea Guvernului nr. 3/2001, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 din 10 ianuarie 2001.
ART. 4 (1) De la data semnãrii protocolului de predare-preluare a activului şi pasivului S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi se substituie Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi în toate drepturile şi obligaţiile ce decurg din raporturile juridice ale acesteia cu terţii, inclusiv în litigiile aflate pe rol la instanţele judecãtoreşti, corespunzãtor obiectului de activitate. (2) Toate creanţele şi obligaţiile de plata ale Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi, aferente bunurilor şi activitãţilor transmise la S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi, existente la data semnãrii protocolului de predare-preluare, vor fi încasate, respectiv plãtite, de Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi. ART. 5 Patrimoniul Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi se va diminua, în mod corespunzãtor, cu valoarea capitalului social al societãţii comerciale înfiinţate. ART. 6 Personalul salariat din cadrul Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi, care urmeazã sa îşi desfãşoare activitatea în cadrul societãţii comerciale înfiinţate, este considerat transferat începând cu data încheierii protocolului de predare-preluare. ART. 7 (1) Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi va atribui pana la data de 31 decembrie 2001, pe baza de contract care se încheie în condiţiile legii, S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi întregul volum de activitate de întreţinere şi reparare a construcţiilor hidrotehnice care îi revine conform obiectului sau de activitate. (2) Tarifele practicate de S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi în cadrul acestor contracte se vor stabili ţinându-se seama de tarifele uzitate pe piata pentru activitãţi similare. ART. 8 S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi este condusã de adunarea generalã a actionarilor, atribuţiile şi componenta acesteia fiind prevãzute în statutul sau. ART. 9 (1) Adunarea generalã a actionarilor S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi alege consiliul de administraţie. (2) Preşedintele consiliului de administraţie este directorul general al societãţii. (3) Atribuţiile consiliului de administraţie, precum şi ale preşedintelui consiliului de administraţie sunt stabilite prin statutul societãţii. ART. 10 Pana la finalizarea procesului de privatizare a S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi reprezentanţii statului în adunarea generalã a actionarilor sunt numiţi prin ordin al ministrului transporturilor. ART. 11 Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi, regie autonomã cu specific deosebit, se reorganizeazã şi funcţioneazã ca regie autonomã, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare şi cu convenţiile şi acordurile internaţionale la care România este parte, având sediul în municipiul Galaţi, Str. Portului nr. 32, judeţul Galaţi. ART. 12 Patrimoniul Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi este de 53.410.094.967 lei şi se constituie prin preluarea patrimoniului Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi, regie cu specific deosebit, diminuat în conformitate cu prevederile art. 5. ART. 13 Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare prevãzut în anexa nr. 2 la prezenta hotãrâre. ART. 14 Principalul obiect de activitate al Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi îl constituie asigurarea condiţiilor de navigaţie pe sectorul romanesc al Dunãrii, de la Bazias la ieşirea în Marea Neagra la Sulina, şi a pilotajului navelor maritime pe sectorul maritim al Dunãrii, de la Brãila pana la ieşirea în Marea Neagra la Sulina, în conformitate cu obligaţiile statului roman care îi revin ca stat semnatar al Convenţiei despre regimul navigaţiei pe Dunare, semnatã la Belgrad la data de 18 august 1948, ratificatã prin <>Decretul nr. 298/1948 , precum şi asigurarea adancimilor de navigaţie şi a semnalizarii pe bratele navigabile ale Dunãrii, inclusiv sectorul romanesc al bratului Chilia. ART. 15 Resursele financiare necesare în vederea functionarii Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi se constituie din veniturile proprii şi, în completare, din transferuri de la bugetul de stat, acordate în conformitate cu prevederile legale în vigoare, prin bugetul Ministerului Transporturilor. ART. 16 (1) Salarizarea personalului angajat al Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi se face prin negociere, în conformitate cu prevederile legale, din veniturile proprii ale acesteia. (2) Pana la negocierea contractului colectiv de munca, în termen de cel mult 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, personalul îşi menţine drepturile salariale avute. ART. 17 Transferul dreptului de proprietate asupra navelor de la Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi, regie autonomã cu specific deosebit, la S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi şi la Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi, menţiunile în foile matricole şi eliberarea noilor atestate de bord se vor face cu titlu gratuit. ART. 18 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 19 La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 362/1991 privind înfiinţarea Administraţiei Fluviale a Dunãrii de Jos Galaţi ca regie autonomã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 128 din 14 iunie 1991, cu completãrile ulterioare.
PRIM-MINISTRU MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneazã: --------------- p. Ministrul transporturilor, Adrian Gheorghe Marinescu, secretar de stat
p. Ministrul muncii şi protecţiei sociale, Alexandru Gheorghe Man, secretar de stat
p. Ministrul finanţelor, Valentin Lazea, secretar de stat
ANEXA 1
STATUTUL Societãţii Comerciale de Întreţinere şi Reparaţii Construcţii Hidrotehnice "I.R.C.H." - S.A. Galaţi
CAP. 1 Denumirea, forma juridicã, sediul, durata
ART. 1 Denumirea (1) Denumirea societãţii comerciale este Societatea Comercialã de Întreţinere şi Reparaţii Construcţii Hidrotehnice "I.R.C.H." - S.A. Galaţi. (2) Pentru Societatea Comercialã de Întreţinere şi Reparaţii Construcţii Hidrotehnice "I.R.C.H." - S.A. Galaţi se va utiliza în continuare denumirea S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi. (3) În toate actele, facturile, scrisorile sau publicaţiile emanând de la societatea comercialã se menţioneazã denumirea acesteia, urmatã de cuvintele "societate pe acţiuni" sau de initialele "S.A.", capitalul social, din care cel efectiv vãrsat potrivit ultimului bilanţ contabil aprobat, sediul, numãrul de înmatriculare în registrul comerţului şi codul fiscal. ART. 2 Forma juridicã S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi este persoana juridicã romana cu capital social iniţial integral de stat, având forma juridicã de societate comercialã pe acţiuni, care îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu legile romane şi cu prezentul statut. ART. 3 Sediul (1) Sediul S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi este în România, municipiul Galaţi, Str. Portului nr. 28, judeţul Galaţi. (2) Sediul societãţii comerciale poate fi schimbat în aceeaşi localitate sau în alta localitate din România, pe baza hotãrârii adunãrii generale a actionarilor, potrivit legii. (3) Societatea comercialã poate infiinta sucursale, reprezentante, agenţii, birouri, depozite, puncte de lucru şi alte asemenea unitãţi fãrã personalitate juridicã, în ţara şi în strãinãtate, şi le poate reorganiza prin hotãrâre a adunãrii generale a actionarilor, cu respectarea legislaţiei în vigoare. ART. 4 Durata S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi se constituie pe durata nelimitatã, cu începere de la data înmatriculãrii în registrul comerţului.
CAP. 2 Scopul şi obiectul de activitate
ART. 5 Scopul Scopul S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi este realizarea de lucrãri de întreţinere şi reparaţii la construcţii hidrotehnice şi de dragaj pe cãile navigabile interioare. ART. 6 Obiectul de activitate S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi are ca obiect de activitate: a) întreţinere şi reparaţii la construcţii hidrotehnice în porturi, pe cai navigabile la mare, pe cursuri de apa sau lacuri; b) dragaj pe Dunare, cai navigabile, în bazine portuare în ţara şi în strãinãtate; c) închirierea de mijloace de transport pe apa, utilaje de construcţii; d) reparaţii la nave, utilaje etc.; e) construcţii civile şi industriale; f) comercializare de nave, fier vechi, echipamente navale; g) bunkeraj; h) remorcaje; i) scafandrerie în ţara şi în strãinãtate; j) extractii şi comercializare de produse de balastiera din albia Dunãrii.
CAP. 3 Capitalul social, acţiunile
ART. 7 Capitalul social (1) Capitalul social iniţial al S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi se constituie prin preluarea unei pãrţi din patrimoniul Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi în baza balanţei de verificare şi a situaţiei patrimoniului, întocmite la data de 30 iunie 2000, este în suma totalã de 15.655.403.051 lei împãrţit în 156.554 acţiuni nominative cu valoare nominalã de 100.000 lei. (2) Capitalul social iniţial este în întregime subscris de statul roman şi este integral vãrsat la data constituirii S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi. Drepturile statului, în calitate de acţionar unic, sunt exercitate de adunarea generalã a actionarilor. (3) Corelarea valorii capitalului social iniţial, prevãzut la alin. (1), va fi înregistratã la oficiul registrului comerţului în termen de 30 de zile de la semnarea protocolului, pe baza hotãrârii de aprobare a adunãrii generale a actionarilor. (4) Societatea comercialã poate fi privatizata în condiţiile legii, statul roman având posibilitatea de a pãstra pachetul majoritar de acţiuni. ART. 8 Acţiunile (1) Acţiunile sunt nominative şi vor cuprinde toate elementele prevãzute de lege. (2) S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi va tine evidenta actionarilor şi a acţiunilor într-un registru numerotat, sigilat şi parafat de preşedintele consiliului de administraţie. Registrul se pãstreazã la sediul societãţii comerciale. ART. 9 Reducerea şi majorarea capitalului social Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotãrârii adunãrii generale extraordinare a actionarilor, în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevãzute de lege. ART. 10 Drepturi şi obligaţii decurgând din acţiuni (1) Fiecare acţiune subscrisã şi vãrsatã potrivit legii conferã deţinãtorului dreptul la un vot în adunarea generalã a actionarilor, dreptul de a alege şi de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut, precum şi alte drepturi prevãzute de lege şi de statut. (2) Deţinerea acţiunii implica adeziunea de drept la statutul S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi. (3) Drepturile şi obligaţiile conferite de acţiuni urmeazã acţiunile, în cazul transmiterii lor în proprietatea altor persoane, în condiţiile legii. (4) Obligaţiile societãţii comerciale sunt garantate cu patrimoniul social al acesteia, potrivit legii. (5) Patrimoniul societãţii comerciale nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligaţii personale ale actionarilor. Un creditor al unui acţionar poate formula pretenţii asupra partii din profitul societãţii comerciale care i se va repartiza de cãtre adunarea generalã a actionarilor sau asupra cotei-pãrţi cuvenite acestuia la lichidarea societãţii comerciale efectuatã în condiţiile legii şi ale prezentului statut. ART. 11 Cesiunea acţiunilor (1) Pentru fiecare acţiune S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi recunoaşte un singur proprietar. (2) Cesiunea parţialã sau totalã a acţiunilor între acţionari şi/sau cãtre terţi se face în condiţiile şi cu procedura prevãzute de lege. ART. 12 Pierderea acţiunilor (1) În cazul pierderii uneia sau mai multor acţiuni proprietarul va anunta consiliul de administraţie şi va face publica în presa pierderea acestora. (2) Dupã 6 luni acţionarul va putea obţine un duplicat al acţiunilor pierdute.
CAP. 4 Adunarea generalã a actionarilor
ART. 13 Atribuţii (1) Adunarea generalã a actionarilor este organul de conducere al S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi, care decide asupra politicii economice a acesteia şi asupra activitãţii ei, în conformitate cu mandatul primit de la acţionari. (2) Adunãrile generale ale actionarilor sunt ordinare şi extraordinare. (3) Reprezentanţii statului în adunarea generalã a actionarilor sunt în numãr de 3, dintre care unul este reprezentant al Ministerului Finanţelor, şi sunt numiţi prin ordin al ministrului transporturilor. (4) Pentru activitatea depusa reprezentanţii statului în adunarea generalã a actionarilor au dreptul la o indemnizaţie stabilitã prin ordin al ministrului transporturilor. (5) Adunarea generalã ordinarã a actionarilor are urmãtoarele atribuţii: a) aproba strategia globalã de dezvoltare, retehnologizare, modernizare şi restructurare economico-financiarã a societãţii comerciale; b) numeşte şi revoca membrii consiliului de administraţie şi cenzorii, inclusiv cenzorii supleanţi, şi îi descarca de activitate; c) stabileşte remuneraţia membrilor consiliului de administraţie, a secretarului acestuia şi a cenzorilor; d) stabileşte competentele şi rãspunderile consiliului de administraţie şi aproba regulamentul de funcţionare a acestuia; e) numeşte directorul general al societãţii comerciale şi îi stabileşte remuneraţia; f) stabileşte adaosurile la remuneraţie şi criteriile de acordare a acestora pentru directorul general; g) aproba programele de activitate şi proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli ale societãţii comerciale, propuse de consiliul de administraţie; h) aproba constituirea rezervelor statutare; i) examineazã, aproba sau modifica bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, dupã analizarea rapoartelor consiliului de administraţie şi ale cenzorilor, şi aproba repartizarea profitului; j) fixeazã dividendele; k) hotãrãşte înfiinţarea sau desfiinţarea de filiale; l) hotãrãşte cu privire la executarea de investiţii şi de reparaţii capitale; m) stabileşte nivelul garanţiei cerute administratorilor, în condiţiile legii; n) se pronunţa asupra gestiunii administratorilor; o) hotãrãşte gajarea şi închirierea de bunuri sau desfiinţarea uneia ori mai multor subunitati ale societãţii comerciale. (6) Adunarea generalã extraordinarã a actionarilor are urmãtoarele atribuţii: a) aproba structura organizatoricã a societãţii comerciale şi regulamentul de organizare şi funcţionare a acesteia; b) hotãrãşte cu privire la contractarea de împrumuturi bancare şi acordarea de garanţii; c) hotãrãşte cu privire la înfiinţarea şi desfiinţarea de sucursale, reprezentante, centre de lucru, agenţii şi de alte subunitati fãrã personalitate juridicã; d) hotãrãşte cu privire la majorarea capitalului social, la modificarea numãrului de acţiuni sau a valorii nominale a acestora; e) hotãrãşte reducerea capitalului social sau reîntregirea acestuia prin emisiune de noi acţiuni; f) hotãrãşte cu privire la mutarea sediului societãţii comerciale; g) aproba fuziunea, divizarea, dizolvarea şi lichidarea societãţii comerciale; h) hotãrãşte modificarea şi completarea obiectului de activitate al societãţii comerciale; i) aproba asocierea în vederea constituirii de noi societãţi comerciale sau participarea cu capital social la alte societãţi comerciale; j) hotãrãşte cu privire la actionarea în justiţie a membrilor consiliului de administraţie, a directorului general şi a cenzorilor, pentru pagube pricinuite societãţii comerciale; k) aproba conversia acţiunilor dintr-o categorie în alta, în condiţiile legii; l) hotãrãşte emisiunea de obligaţiuni şi conversia unei categorii de obligaţiuni în alta categorie sau în acţiuni; m) hotãrãşte cumpãrarea de acţiuni, cotarea la bursa, vânzarea şi tranzacţionarea pe piata a acţiunilor proprii; n) stabileşte plafoane valorice şi competente de efectuare a cheltuielilor; o) aproba reevaluarea patrimoniului, potrivit legii; p) hotãrãşte în orice alte probleme privind activitatea societãţii comerciale, cu excepţia celor care revin adunãrii generale ordinare a actionarilor. (7) Pana în momentul privatizãrii interesele statului în adunarea generalã a actionarilor sunt reprezentate de Ministerul Transporturilor. ART. 14 Convocarea adunãrii generale a actionarilor (1) Adunarea generalã a actionarilor se convoacã ori de câte ori este nevoie de cãtre preşedintele consiliului de administraţie sau de cãtre inlocuitorul desemnat de acesta. (2) Adunãrile generale ordinare ale actionarilor au loc cel puţin o data pe an, în cel mult 3 luni de la încheierea exerciţiului financiar, pentru examinarea bilanţului contabil şi a contului de profit şi pierderi pe anul precedent şi pentru stabilirea programului de activitate şi a bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul în curs. (3) Adunãrile generale extraordinare ale actionarilor se convoacã la cererea actionarilor reprezentând cel puţin o treime din capitalul social sau la cererea cenzorilor. (4) Adunarea generalã a actionarilor va fi convocatã de administratori, în conformitate cu dispoziţiile prezentului statut, cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilitã. (5) Convocarea va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi într-un ziar de larga rãspândire din localitatea în care se afla sediul S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi. În perioada în care statul este acţionar unic al societãţii comerciale convocarea adunãrii generale a actionarilor se va face prin corespondenta. (6) Convocarea va cuprinde locul şi data ţinerii adunãrii generale a actionarilor, precum şi ordinea de zi. (7) Când în ordinea de zi figureazã propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui sa cuprindã textul integral al propunerilor. (8) Adunarea generalã a actionarilor se întruneşte la sediul societãţii comerciale sau în alt loc indicat în convocare. ART. 15 Organizarea adunãrii generale a actionarilor (1) Pentru validitatea deliberãrilor adunãrii generale ordinare a actionarilor este necesarã prezenta actionarilor care sa reprezinte cel puţin jumãtate din capitalul social, iar hotãrârile trebuie sa fie luate de actionarii care deţin majoritatea absolutã din capitalul social reprezentat în adunare. (2) Dacã adunarea generalã a actionarilor nu poate lucra din cauza neîndeplinirii condiţiilor prevãzute la alin. (1), adunarea ce se va întruni dupã a doua convocare poate sa delibereze asupra problemelor înscrise pe ordinea de zi a celei dintâi adunãri, oricare ar fi partea de capital social reprezentatã de actionarii prezenţi, cu majoritate. (3) Pentru validitatea deliberãrilor adunãrii generale extraordinare a actionarilor sunt necesare: a) la prima convocare, prezenta actionarilor reprezentând trei pãtrimi din capitalul social, iar hotãrârile sa fie luate cu votul unui numãr de acţionari care sa reprezinte cel puţin jumãtate din capitalul social; b) la convocãrile urmãtoare, prezenta actionarilor reprezentând jumãtate din capitalul social, iar hotãrârile sa fie luate cu votul unui numãr de acţionari care sa reprezinte cel puţin o treime din capitalul social. (4) Adunarea generalã a actionarilor va alege un secretar care sa verifice lista de prezenta a actionarilor şi sa întocmeascã procesul-verbal al adunãrii generale a actionarilor. (5) Procesul-verbal al adunãrii generale a actionarilor se va scrie într-un registru sigilat şi parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat şedinţa, precum şi de secretarul care l-a întocmit. (6) La şedinţele ordinare şi extraordinare ale adunãrii generale a actionarilor, în care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu personalul societãţii comerciale, pot fi invitaţi şi reprezentanţii sindicatului şi/sau reprezentanţii salariaţilor care nu sunt membri de sindicat. ART. 16 Exercitarea dreptului de vot în adunarea generalã a actionarilor (1) Hotãrârile adunãrii generale a actionarilor se iau, de regula, prin vot deschis. (2) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administraţie şi a cenzorilor, pentru revocarea şi pentru luarea hotãrârilor referitoare la rãspunderea administratorilor. (3) Hotãrârile luate de adunarea generalã a actionarilor în limitele legii sau ale statutului sunt obligatorii chiar şi pentru actionarii care nu au luat parte la adunare sau care au votat impotriva.
CAP. 5 Consiliul de administraţie
ART. 17 Organizare (1) S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi este administratã de 5 administratori care constituie consiliul de administraţie, numiţi pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeşi. (2) Conducerea executivã a societãţii comerciale este asigurata de directorul general care este şi preşedintele consiliului de administraţie. (3) Atunci când se creeazã un loc vacant în consiliul de administraţie adunarea generalã a actionarilor numeşte un nou administrator pentru completarea locului vacant. Durata pentru care este numit noul administrator pentru a ocupa locul vacant va fi egala cu perioada care a rãmas pana la expirarea mandatului predecesorului sau. (4) Componenta consiliului de administraţie se stabileşte de adunarea generalã a actionarilor. (5) Consiliul de administraţie se întruneşte cel puţin o data pe luna şi ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau la cererea unei treimi din numãrul membrilor sãi. (6) Pentru valabilitatea deciziilor este necesarã prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor consiliului de administraţie, iar deciziile se iau cu majoritatea absolutã a membrilor prezenţi. (7) Dezbaterile consiliului de administraţie au loc conform ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comunicat de preşedinte cu cel puţin 5 zile înainte. Acestea se consemneazã în procesul-verbal al şedinţei, care se scrie într-un registru sigilat şi parafat de preşedintele consiliului de administraţie. Procesul-verbal se semneazã de persoana care a prezidat şedinţa şi de secretar. (8) Consiliul de administraţie poate delega unele dintre atribuţiile sale conducerii executive a societãţii comerciale şi poate apela la consultanţi pentru studii, analize sau expertize, necesare în vederea luãrii unor decizii. (9) Preşedintele consiliului de administraţie este obligat sa punã la dispoziţie actionarilor şi cenzorilor, la cererea acestora, orice documente legate de activitatea societãţii comerciale. (10) Membrii consiliului de administraţie rãspund individual sau solidar, dupã caz, fata de societatea comercialã, pentru prejudiciile cauzate acesteia. În astfel de situaţii ei vor putea fi revocaţi prin hotãrârea adunãrii generale a actionarilor. (11) Sunt incompatibile cu calitatea de membru în consiliul de administraţie persoanele care, potrivit <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu pot fi fondatori, precum şi cele care, ele personal, rudele sau afinii acestora pana la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi în societãţi comerciale cu capital privat, cu acelaşi profil, sau care sunt în relaţii comerciale directe. ART. 18 Atribuţiile consiliului de administraţie (1) Consiliul de administraţie are în principal urmãtoarele atribuţii: a) propune proiectul bugetului anual de venituri şi cheltuieli al S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi; b) propune documentaţiile privind structura organizatoricã şi regulamentul de organizare şi funcţionare a societãţii comerciale; c) elaboreazã şi propune spre avizare adunãrii generale a actionarilor strategia de dezvoltare a societãţii comerciale pe termen lung, mediu şi scurt; d) hotãrãşte cu privire la închirierea bunurilor pe care le are societatea comercialã în proprietate; e) aproba efectuarea operaţiunilor de cumpãrare şi vânzare de bunuri şi servicii; f) stabileşte tactica şi strategia de marketing; g) supune anual adunãrii generale a actionarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, raportul cu privire la activitatea societãţii comerciale, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi pe anul precedent, precum şi proiectul programului de activitate şi proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli ale societãţii comerciale pe anul în curs; h) aproba proiectul contractului colectiv de munca ce urmeazã sa fie negociat cu reprezentanţii salariaţilor; i) aproba tarifele pentru activitãţile specifice societãţii comerciale, în condiţiile legii; j) aproba regimul de amortizare a mijloacelor fixe ale societãţii comerciale; k) aproba scoaterea din funcţiune, casarea şi valorificarea unor bunuri materiale, în condiţiile legii; l) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generalã a actionarilor; m) numeşte şi revoca directorii executivi ai societãţii comerciale şi le stabileşte drepturile de salarizare şi celelalte drepturi de personal. ART. 19 Atribuţiile directorului general (1) Directorul general reprezintã S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi în raporturile cu terţii şi are, în principal, urmãtoarele atribuţii: a) aplica strategia şi politicile de dezvoltare ale societãţii comerciale; b) angajeazã, promoveazã şi concediazã personalul de execuţie şi de conducere al societãţii comerciale, cu excepţia directorilor executivi care se numesc de consiliul de administraţie; c) propune numirea, suspendarea sau revocarea directorilor executivi ai societãţii comerciale; d) negociaza contractul colectiv de munca, în limita mandatului dat de consiliul de administraţie; e) încheie acte juridice în numele şi pe seama societãţii comerciale; f) propune operaţiunile de vânzare şi cumpãrare de bunuri; g) aproba operaţiunile de încasãri şi plati potrivit competentelor; h) îndeplineşte orice alte atribuţii potrivit competentelor acordate. (2) Directorul general poate delega o parte din atribuţiile sale directorilor executivi sau oricãrei alte persoane din cadrul societãţii comerciale. (3) Competentele, atribuţiile şi rãspunderile directorilor executivi sunt stabilite în regulamentul de organizare şi funcţionare a societãţii comerciale.
CAP. 6 Gestiunea
ART. 20 Controlul financiar preventiv (1) S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi organizeazã şi exercita controlul financiar preventiv pentru documentele ce cuprind operaţiuni care se referã la drepturile şi obligaţiile patrimoniale în faza de angajare şi de plata, în raporturile cu alte persoane juridice sau fizice. (2) Controlul financiar preventiv se exercita potrivit legii. ART. 21 Cenzorii (1) Gestiunea S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi este controlatã de acţionari şi este supravegheatã de cenzori. (2) Societatea comercialã are 3 cenzori şi 3 cenzori supleanţi. (3) Cenzorii şi cenzorii supleanţi sunt aleşi de adunarea generalã a actionarilor. Durata mandatului lor este de 3 ani, putând fi realeşi. (4) Cenzorii îşi exercita personal mandatul. (5) Cel puţin unul dintre cenzori trebuie sa fie contabil autorizat în condiţiile legii sau expert contabil. (6) În perioada în care statul va deţine cel puţin 20% din capitalul social unul dintre cenzori va fi recomandat de Ministerul Finanţelor*). (7) Cenzorii au urmãtoarele obligaţii principale: a) supravegheazã gestiunea societãţii comerciale; b) verifica dacã bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi sunt legal întocmite şi în concordanta cu registrele; c) verifica dacã registrele sunt ţinute la zi; d) verifica dacã evaluarea patrimoniului s-a fãcut conform regulilor stabilite pentru întocmirea bilanţului contabil. (8) Bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi pot fi aprobate de adunarea generalã a actionarilor numai dacã sunt însoţite de raportul cenzorilor. (9) Cenzorii sunt obligaţi, de asemenea: a) sa facã inspecţii ale casei, în fiecare luna sau prin sondaj, şi sa verifice existenta titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea societãţii comerciale ori care au fost primite în gaj, cauţiune sau depozit; b) sa convoace adunarea generalã ordinarã sau extraordinarã a actionarilor, dacã nu a fost convocatã de cãtre administratori; c) sa ia parte la adunãrile generale ordinare şi extraordinare ale actionarilor, având posibilitatea de a impune pe ordinea de zi propunerile pe care le vor considera necesare; d) sa constate depunerea regulatã a garanţiei din partea administratorilor; e) sa vegheze ca dispoziţiile legii şi ale statutului sa fie îndeplinite de administratori şi lichidatori. (10) Despre rezultatul verificãrilor efectuate conform alin. (9), precum şi despre propunerile pe care le considera necesare asupra bilanţului contabil şi repartizãrii beneficiilor cenzorii vor prezenta adunãrii generale a actionarilor un raport amãnunţit. Pentru îndeplinirea acestei obligaţii cenzorii vor delibera împreunã, însã pot face, în caz de divergenţe, rapoarte separate, pe care le vor prezenta adunãrii generale a actionarilor. (11) Cenzorii vor aduce la cunostinta administratorilor neregulile în administraţie şi încãlcãrile dispoziţiilor legale şi statutare pe care le constata, iar cazurile mai importante le vor aduce la cunostinta adunãrii generale a actionarilor. (12) Cenzorii iau parte la şedinţele consiliului de administraţie şi ale adunãrii generale a actionarilor fãrã drept de vot. (13) Se interzice cenzorilor sa comunice actionarilor în particular sau terţilor date referitoare la operaţiunile societãţii comerciale, constatate cu ocazia exercitãrii mandatului lor. (14) Cenzorii vor consemna într-un registru special deliberãrile lor, precum şi constatãrile fãcute în exerciţiul mandatului lor. (15) Revocarea cenzorilor se poate face numai de adunarea generalã actionarilor, cu votul cerut la adunãrile generale extraordinare. (16) Cenzorii societãţii comerciale îndeplinesc şi alte atribuţii prevãzute de lege.
------------ *) A se vedea <>Hotãrârea Guvernului nr. 18/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie 2001.
CAP. 7 Activitatea
ART. 22 Exerciţiul financiar Exerciţiul financiar începe la data de 1 ianuarie şi se încheie la data de 31 decembrie ale fiecãrui an. Primul exerciţiu financiar începe la data constituirii S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi. ART. 23 Personalul (1) Personalul S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi se încadreazã în condiţiile legii, pe baza de concurs sau de examen şi/sau prin alte forme de selecţie. (2) Condiţiile de angajare, de organizare şi de desfãşurare a concursurilor, a examenelor şi a selecţiei se stabilesc de consiliul de administraţie prin regulament. (3) Drepturile şi obligaţiile personalului societãţii comerciale se stabilesc prin contractul colectiv de munca. ART. 24 Amortizarea mijloacelor fixe Consiliul de administraţie stabileşte, în condiţiile legii, modul de amortizare a mijloacelor fixe. ART. 25 Evidenta contabila şi bilanţul contabil (1) S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi va tine evidenta contabila în lei, va întocmi anual bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, cu respectarea normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor. (2) Bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform legii. ART. 26 Calculul şi repartizarea profitului (1) Profitul S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi se stabileşte pe baza bilanţului contabil aprobat de adunarea generalã a actionarilor. Profitul impozabil se stabileşte în condiţiile legii. (2) Profitul societãţii comerciale, rãmas dupã plata impozitului pe profit, va fi repartizat în condiţiile legii. (3) Societatea comercialã îşi constituie fondul de rezerva şi alte fonduri, în condiţiile legii. (4) Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de cãtre societatea comercialã în condiţiile legii, dupã aprobarea bilanţului contabil de cãtre adunarea generalã a actionarilor. (5) În cazul înregistrãrii de pierderi adunarea generalã a actionarilor va analiza cauzele acestora şi va hotãrî în consecinta. (6) Acoperirea pierderilor se va face în condiţiile legii şi pe baza hotãrârii adunãrii generale a actionarilor. ART. 27 Registrele S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi va tine, prin grija consiliului de administraţie, toate registrele prevãzute de lege.
ART. 28 Modificarea formei juridice (1) Adunarea generalã a actionarilor poate hotãrî modificarea formei juridice a S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi. (2) Pe toatã perioada în care statul este acţionar majoritar modificarea formei juridice se face prin hotãrâre a Guvernului. ART. 29 Dizolvarea (1) S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi va fi dizolvatã în urmãtoarele cazuri: a) imposibilitatea realizãrii obiectului de activitate al societãţii comerciale; b) deschiderea procedurii lichidãrii judiciare în cazul declansarii falimentului; c) reducerea capitalului social cu 50% dacã adunarea generalã extraordinarã a actionarilor nu hotãrãşte reconstituirea acestuia ori limitarea lui la valoarea rãmasã; d) când numãrul actionarilor scade sub minimul legal; e) alte situaţii prevãzute de lege. (2) Pe toatã perioada în care statul este acţionar majoritar dizolvarea societãţii comerciale se face conform legii. (3) Falimentul societãţii comerciale şi repartizarea activului social se vor realiza în conformitate cu prevederile legale în vigoare. ART. 30 Lichidarea (1) În caz de dizolvare S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi va fi lichidatã. (2) Lichidarea societãţii comerciale şi repartiţia patrimoniului se fac în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevãzute de lege.
CAP. 9 Litigii
ART. 31 Soluţionarea litigiilor Litigiile de orice fel, apãrute între S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi şi persoanele fizice sau juridice, sunt de competenta instanţelor judecãtoreşti, potrivit dreptului comun. Pãrţile pot alege şi calea arbitrajului, în condiţiile legii.
CAP. 10 Dispoziţii finale
ART. 32 Prevederile prezentului statut se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale Codului comercial.
ANEXA 2
REGULAMENTUL de organizare şi funcţionare a Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi
CAP. 1 Denumirea, forma juridicã, sediul, durata, obiectul de activitate
ART. 1 Denumirea (1) Denumirea regiei autonome este Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi, cu sigla A.F.D.J. - R.A. Galaţi. (2) În toate actele, facturile, scrisorile sau publicaţiile emanând de la regia autonomã se menţioneazã denumirea acesteia, urmatã de cuvintele "regie autonomã" sau de initialele "R.A.", sediul, numãrul de înmatriculare în registrul comerţului şi codul fiscal. ART. 2 Forma juridicã Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi este persoana juridicã romana cu capital iniţial integral de stat, având forma juridicã de regie autonomã, care îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu legile romane şi cu prezentul regulament de organizare şi funcţionare. ART. 3 Sediul (1) Sediul Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi este în România, municipiul Galaţi, Str. Portului nr. 32, judeţul Galaţi. (2) Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi poate infiinta reprezentante, agenţii, sucursale şi alte asemenea subunitati fãrã personalitate juridicã, pe teritoriul României sau în strãinãtate, cu aprobarea consiliului de administraţie. ART. 4 Durata Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi se constituie pe o perioada nelimitatã, cu începere de la data înmatriculãrii în registrul comerţului. ART. 5 Scopul Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi se organizeazã în scopul aducerii la îndeplinire a angajamentelor asumate de România, ca stat semnatar al Convenţiei despre regimul navigaţiei pe Dunare, semnatã la Belgrad la data de 18 august 1948, ratificatã prin <>Decretul nr. 298/1948 , convenţie referitoare la asigurarea condiţiilor minime de navigaţie pe sectorul romanesc al Dunãrii, de la Bazias la Sulina, şi executarea lucrãrilor necesare pentru îmbunãtãţirea acestor condiţii, precum şi pentru eliminarea oricãror obstacole care ar putea impiedica sau stanjeni navigaţia. ART. 6 Obiectul de activitate (1) Obiectul de activitate al Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi este asigurarea condiţiilor de navigaţie pe sectorul romanesc al Dunãrii, de la Bazias la ieşirea în mare la Sulina, şi a pilotajului navelor maritime pe sectorul maritim al Dunãrii de la Brãila pana la ieşirea în Marea Neagra la Sulina, precum şi asigurarea adancimilor de navigaţie şi a semnalizarii pe bratele navigabile ale Dunãrii, inclusiv pe sectorul romanesc al bratului Chilia. (2) Atribuţiile principale care conduc la realizarea obiectului de activitate cuprind, în principal, urmãtoarele: a) asigurarea adancimilor de navigaţie la bara Sulina, pe Dunarea maritima, pe sectorul romanesc al Dunãrii fluviale pana la Bazias şi pe bratele secundare navigabile ale acesteia, inclusiv pe bratul Sfantu Gheorghe şi pe porţiunea româneascã a bratului Chilia; b) executarea mãsurãtorilor topohidrografice pentru cunoaşterea şi urmãrirea situaţiei morfologice a barei Sulina, a depunerilor aluvionare pe Dunare, în special în punctele critice de pe aceasta, şi adoptarea deciziilor privind semnalizarea senalului şi dirijarea utilajelor de dragaj; c) realizarea, întreţinerea şi repararea lucrãrilor hidrotehnice speciale pentru asigurarea şi îmbunãtãţirea condiţiilor de navigaţie şi de protecţie a malurilor pe sectorul romanesc al Dunãrii; d) executarea de mãsurãtori, dragaje şi scoateri de obstacole în bazinele portuare şi în danele de operare, la cererea administraţiilor portuare, pe baza de contract; e) realizarea semnalizarii costiere şi plutitoare care serveşte reglementãrii navigaţiei şi întreţinerea acesteia; f) dirijarea navigaţiei în sectoarele dificile, prin staţii semaforice şi de supraveghere; g) elaborarea unor propuneri de reguli speciale de navigaţie pe sectorul Dunãrii maritime şi fluviale şi supunerea lor spre aprobare autoritãţilor competente; h) culegerea şi prelucrarea datelor hidrometeorologice, elaborarea prognozelor privind variatiile de nivel al apelor Dunãrii în sectorul romanesc; i) transmiterea zilnica a datelor pentru buletinul hidrologic al Dunãrii la postul de radio "România actualitati"; j) editarea şi difuzarea buletinului hidrometeorologic pentru Dunare cu date hidrologice, meteorologice, adancimi minime pentru navigaţie, gabarite de treceri şi alte recomandãri pentru sectoarele dificile de navigaţie; k) întocmirea şi difuzarea, dupã aprobarea de cãtre autoritãţile competente ale Ministerului Transporturilor, de avize pentru navigatori privind restricţiile de navigaţie; l) avizarea lucrãrilor speciale de traversare şi subtraversare a Dunãrii, precum şi a tuturor construcţiilor şi amenajãrilor care se executa în vecinãtatea acesteia; m) transmiterea informaţiilor necesare Comisiei Dunãrii, pentru întocmirea planului marilor lucrãri de amenajare a Dunãrii; n) întocmirea rutierei şi a hartilor de pilotaj pentru sectorul romanesc al Dunãrii; o) pregãtirea materialelor şi participarea la consfatuiri, reuniuni şi sesiuni pe probleme tehnice şi de navigaţie ale Dunãrii la Comisia Dunãrii şi la alte organisme internaţionale; p) coordonarea activitãţii agenţilor economici interesaţi privind spargerea ghetii pe Dunare, în vederea asigurãrii continuitãţii navigaţiei, a evitãrii formãrii zapoarelor şi inundarii localitãţilor limitrofe Dunãrii; q) efectuarea de prestaţii şi închirierea pe baza de contract a capacitãţilor disponibile cãtre persoane juridice romane sau strãine; r) asigurarea activitãţii de pilotare a navelor maritime pe Dunare, pe sectorul bara Sulina-Brãila; s) examinarea şi autorizarea anuala a piloţilor şi eliberarea legitimatiilor de exercitare a funcţiei de pilot pentru Dunarea maritima; t) avizarea studiilor şi proiectelor care conţin lucrãri ce urmeazã sa se desfãşoare în zona de jurisdicţie a Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi; u) elaborarea tarifelor pentru toate facilitãţile şi serviciile cuprinse în obiectul de activitate; v) urmãrirea aplicãrii normelor tehnice specifice la construcţia, modernizarea şi exploatarea infrastructurii în cazul lucrãrilor care se executa pe cãile navigabile unde Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi îşi desfãşoarã activitatea; x) participarea la târguri, expoziţii şi la alte manifestãri interne şi internaţionale; y) centralizarea informaţiilor referitoare la obiectul de activitate şi asigurarea serviciilor informatice privind activitatea proprie; z) avizarea locurilor de amplasare şi executare a lucrãrilor de extractii agregate de balastiera din Dunare şi din bratele acesteia, a locurilor de deversare a materialelor rezultate din decopertari şi din dragajele de întreţinere a adancimilor; ) centralizarea şi sistematizarea datelor privind lucrãrile de asigurare a condiţiilor de navigaţie, privind traficul de nave maritime, a datelor hidrologice şi meteorologice etc., precum şi a celor solicitate de Comisia Dunãrii; bb) întreţinerea şi repararea tuturor bunurilor proprietate publica administrate şi a bunurilor proprietatea regiei; cc) asigurarea utilizãrii de cãtre terţi a infrastructurilor de transport fluvial, bunuri proprietate publica a statului, prin contracte de concesiune, închiriere sau prin asociere, în conformitate cu prevederile legale; dd) asigurarea serviciilor de telecomunicaţii, radiotelefonice, telex şi transmisiuni de date; ee) elaborarea programelor anuale şi de perspectiva pentru lucrãri de întreţinere, reparare şi modernizare a bunurilor proprietate publica a statului şi a bunurilor proprietate a regiei; ff) contractarea de credite cu bãncile şi alte instituţii financiare pentru realizarea obiectivelor propuse; gg) încheierea de contracte de vânzare-cumpãrare cu agenţi economici romani şi strãini, pentru echipamente, instalaţii, materiale, piese de schimb, combustibil etc., destinate activitãţii proprii; hh) participarea la activitãţi sau asocierea cu agenţi economici, organizaţii economice patronale şi profesionale, din ţara şi din strãinãtate, pentru realizarea unor activitãţi sau acţiuni specifice domeniului sau de activitate; ii) comercializarea de produse petroliere; jj) orice alte operaţiuni în legatura cu realizarea obiectului sau de activitate. (3) Activitãţile prevãzute la lit. a), c) şi r) pot fi efectuate cu personalul propriu al Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi sau pot fi încredinţate altor agenţi economici, în conformitate cu reglementãrile legale în vigoare; în cazul concesionarii activitãţii de pilotaj regia va organiza şi va supraveghea efectuarea pilotajului navelor maritime prin corpul propriu de piloti, care va asigura şi pilotajul în cazuri speciale (greve, calamitati naturale etc.).
CAP. 2 Patrimoniul
ART. 7 Valoarea patrimoniului este de 53.410.094.967 lei, corespunzãtor bilanţului încheiat la data de 30 iunie 2000, diminuat cu valoarea patrimoniului preluat de S.C. "I.R.C.H." - S.A. Galaţi. ART. 8 (1) Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi este proprietara bunurilor proprietate privatã din patrimoniul sau şi are în administrare bunuri proprietate publica. În exercitarea drepturilor de proprietate se foloseşte şi dispune, în mod autonom, potrivit legii, de bunurile pe care le are în patrimoniu, în vederea realizãrii scopului pentru care a fost constituitã. (2) În cadrul administrãrii patrimoniului din dotare Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi are obligaţia de a efectua reparaţii, intretineri, de a dezvolta şi de a moderniza infrastructura din dotare. (3) Consiliul de administraţie al Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi aproba scoaterea din funcţiune, în condiţiile legii, a unor active, dezmembrarea şi valorificarea acestora. ART. 9 (1) Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi poate sa se asocieze pentru realizarea în comun a unor activitãţi productive şi de comercializare cu regii autonome, societãţi comerciale, persoane fizice şi juridice romane sau strãine. (2) Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi poate efectua direct operaţiuni de comerţ exterior, în condiţiile legii.
CAP. 3 Structura organizatoricã
ART. 10 În cadrul Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi se pot constitui departamente, servicii şi birouri, în funcţie de necesitatea şi de volumul activitãţii, atribuţiile acestora fiind stabilite prin regulament propriu de organizare şi funcţionare aprobat de consiliul de administraţie. ART. 11 (1) În scopul realizãrii obiectului sau de activitate Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi are în structura subunitati. (2) Aceste subunitati se organizeazã cu aprobarea consiliului de administraţie al Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi şi îşi desfãşoarã activitatea conform regulamentelor de organizare şi funcţionare proprii.
CAP. 4 Organele de conducere
ART. 12 Conducerea Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi este asigurata prin consiliul de administraţie şi de directorul general. ART. 13 Consiliul de administraţie este format din 9 membri şi se numeşte prin ordin al ministrului transporturilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare. ART. 14 Membrii consiliului de administraţie se numesc pentru o perioada de 4 ani, jumãtate dintre ei putând fi înlocuiţi la fiecare 2 ani. ART. 15 (1) Membrii consiliului de administraţie îşi pãstreazã calitatea de angajat la instituţia sau la unitatea de la care provin. (2) Una şi aceeaşi persoana nu poate face parte concomitent din mai mult de doua consilii de administraţie sau sa participe la societãţi comerciale cu care Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi întreţine relaţii comerciale sau are interese comune. ART. 16 Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare. ART. 17 Atribuţiile consiliului de administraţie sunt urmãtoarele: a) aproba structura organizatoricã şi funcţionalã, numãrul de posturi, precum şi normativul de constituire a compartimentelor functionale şi a subunitatilor din structura; b) aproba nomenclatoarele de funcţii şi indicatoarele tarifare de calificare; c) aproba statul de funcţii; d) aproba sistemul de salarizare a personalului angajat, cu respectarea limitei minime de salarizare prevãzute de lege şi a fondului de salarii prevãzut în bugetul de venituri şi cheltuieli şi aproba componenta şi mandatul comisiei de negociere a contractului colectiv de munca; e) aproba proiectul contractului colectiv de munca ce urmeazã sa fie negociat cu reprezentanţii salariaţilor, potrivit legii; f) stabileşte indemnizaţia secretarului consiliului de administraţie; g) numeşte directorii executivi, la propunerea directorului general; h) aproba regulamentul de ordine interioarã; i) aproba programele anuale de lucrãri pentru întreţinerea senalului navigabil; j) aproba investiţiile care urmeazã sa fie realizate, precum şi înlocuirea mijloacelor fixe uzate, în limita valorii stabilite prin lege; k) propune bugetul Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi şi îl supune spre aprobare organismelor guvernamentale; l) propune şi administreazã transferurile acordate de la bugetul de stat, împrumuturile pe diverse termene şi modul de rambursare a acestora; m) aproba programele de reparaţii şi întreţinere a fondurilor fixe din administrarea Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi; n) rãspunde de administrarea întregului patrimoniu încredinţat; o) aproba înstrãinarea bunurilor mobile aparţinând Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi pana la valoarea maxima stabilitã de lege; p) aproba tarifele de navigaţie în conformitate cu reglementãrile legale în vigoare; q) aproba bilanţul contabil anual şi rapoartele trimestriale asupra situaţiei economico-financiare; r) aproba statutul personalului Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi; s) stabileşte nivelul anual al fondurilor de premiere a salariaţilor; t) soluţioneazã orice alte probleme privind activitatea Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi, cu excepţia celor date, potrivit legii, în competenta altor organe. ART. 18 Consiliul de administraţie se întruneşte în sesiuni ordinare o data pe luna şi, la cererea preşedintelui, care este şi directorul general al Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi, sau, la solicitarea unei treimi din numãrul membrilor, ori de câte ori este nevoie. ART. 19 Pentru luarea unei decizii complexe consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare, compensarea materialã a acestora efectuandu-se conform înţelegerii stabilite prin contract. ART. 20 Membrii consiliului de administraţie primesc o indemnizaţie lunarã care se stabileşte conform prevederilor legale în vigoare. ART. 21 Activitatea curenta a Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi este condusã de directorul general, care este şi preşedintele consiliului de administraţie şi care este numit prin ordin al ministrului transporturilor.
CAP. 5 Atribuţiile directorului general
ART. 22 Atribuţiile directorului general sunt urmãtoarele: a) asigura conducerea operativã a Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi; b) reprezintã Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi în relaţiile cu terţii şi semneazã actele ce o angajeazã fata de aceştia, pe baza şi în limitele împuternicirilor date de consiliul de administraţie şi ale celor conferite de legislaţia în vigoare; c) propune consiliului de administraţie spre aprobare numirea şi revocarea directorilor executivi ai Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi; d) angajeazã şi concendiaza personalul Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi.
CAP. 6 Venituri şi cheltuieli
ART. 23 Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi efectueazã încasãri şi plati în lei. De asemenea, efectueazã şi operaţiuni în valuta, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. ART. 24 Veniturile şi cheltuielile se stabilesc prin bugetul de venituri şi cheltuieli pentru fiecare exerciţiu financiar, conform legislaţiei în vigoare.
CAP. 7 Bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi
ART. 25 Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, conform metodologiei stabilite de Ministerul Finanţelor. ART. 26 Bilanţul contabil anual şi contul de profit şi pierderi ale Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi se aproba de Ministerul Transporturilor, cu avizul Ministerului Finanţelor, în condiţiile legii.
CAP. 8 Împrumuturi
ART. 27 În cazul în care în cursul exerciţiului financiar mijloacele Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi nu sunt suficiente pentru acoperirea cheltuielilor curente, aceasta poate contracta credite, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
CAP. 9 Tarife, contracte
ART. 28 Regia Autonomã "Administraţia Fluviala a Dunãrii de Jos" Galaţi are dreptul sa stabileascã tarifele în lei şi în valuta pentru toate prestaţiile pe care le efectueazã, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu convenţiile internaţionale la care România este parte.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email