Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 1.363 din 20 decembrie 2000 privind modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995 , aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.265/1996
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 5 din 5 ianuarie 2001
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României,
Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.
ARTICOL UNIC
Normele metodologice pentru aplicarea <>Legii petrolului nr. 134/1995 , aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.265/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 320 din 2 decembrie 1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 64 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 64. - (1) Exploatarea sistemului naţional de transport al petrolului se realizeazã de cãtre unitãţile specializate, persoane juridice, care se organizeazã şi funcţioneazã potrivit legislaţiei în vigoare, în baza unui acord petrolier încheiat cu Agenţia Nationala pentru Resurse Minerale, denumite în continuare transportator comun.
(2) Transportatorul comun are obligaţia sa presteze servicii de transport al petrolului în condiţii egale pentru toţi producãtorii şi furnizorii, persoane fizice sau juridice, care solicita aceasta, în mod nediscriminatoriu şi în condiţii de totalã transparenta, în baza unor tarife stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale."
2. Dupã articolul 64 se introduc articolele 64^1, 64^2 şi 64^3 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 64^1. - (1) Agenţia Nationala pentru Resurse Minerale va concesiona exploatarea sistemului naţional de transport al petrolului cãtre o unitate specializatã de transport al petrolului, care:
a) nu este controlatã de nici o persoana fizica sau juridicã angajata în mod direct sau indirect în activitãţi de producţie, prelucrare, rafinare sau comercializare a petrolului în România prin deţinerea de acţiuni sau pachete de acţiuni ori alta forma de exercitare a controlului printr-un contract de management sau de administraţie sau în alt mod ce ar putea fi rezonabil considerat ca determinant al unui conflict de interese ce poate pune în pericol prevederea de transparenta şi nediscriminare a serviciilor de transport al petrolului prestate;
b) nu este controlatã simultan de persoane fizice sau juridice care deţin controlul sau sunt capabile sa exercite controlul asupra persoanelor fizice sau juridice menţionate la lit. a) prin deţinerea de acţiuni sau pachete de acţiuni ori alta forma de deţinere a controlului sau în alt mod ce ar putea fi considerat ca determinant al unui conflict de interese ce poate pune în pericol prevederea de transparenta şi nediscriminare a serviciilor de transport al petrolului prestate.
(2) Unitatea specializatã nu se va angaja în mod direct sau indirect în activitãţi de producţie, prelucrare, rafinare sau comercializare a petrolului, inclusiv prin deţinerea de acţiuni sau pachete de acţiuni ori printr-un contract de management în care sunt implicate oricare dintre persoanele prevãzute la alin. (1) sau în alt mod ce ar putea fi rezonabil considerat ca determinant al unui conflict de interese ce poate pune în pericol operarea nediscriminatorie de cãtre transportatorul comun.
(3) În cazurile în care situaţiile prevãzute la alin. (1) sau (2) apar ulterior încheierii acordului petrolier, acesta va fi reziliat în condiţiile prevãzute în <>Legea petrolului nr. 134/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Art. 64^2. - (1) Transportatorul comun va elabora anual sau ori de câte ori este cazul norme tehnice şi proceduri specifice referitoare la modul în care desfãşoarã servicii de transport al petrolului pentru clienţi, precum şi pentru accesul la sistemul naţional de transport al petrolului, în vederea asigurãrii exploatãrii normale, transparente şi nediscriminatorii a acestuia, care vor fi supuse spre avizare Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale.
(2) Transportatorul comun va face publica capacitatea disponibilã estimatã pentru urmãtorul an calendaristic, dar nu mai târziu de data de 31 octombrie a fiecãrui an, specificand graficele şi rutele propuse pentru acest disponibil. Identitatea, posibilele rute, precum şi cantitãţile solicitate de cãtre clienţii anteriori şi/sau de potentialii solicitanti sunt considerate date cu caracter confidenţial.
(3) Solicitarile pentru servicii de transport al petrolului vor fi înaintate cãtre transportatorul comun nu mai târziu de data de 30 noiembrie a fiecãrui an. În aceste solicitãri vor fi precizate volumul, specificaţiile calitative ale petrolului transportat, graficul dorit şi punctele de predare-primire şi livrare. Solicitantii vor putea propune maximum trei variante de transport al petrolului, cu specificarea prioritatii pe care o acorda fiecãreia dintre aceste variante.
(4) Transportatorul comun va analiza toate solicitarile primite şi va decide înainte de data de 30 noiembrie a fiecãrui an, conform condiţiilor şi procedurilor stabilite la alin. (1), dacã aproba sau nu aproba cererile primite. Decizia incluzând opţiunile selectate în mod corect şi nediscriminatoriu, cu motivarea acestora, se va notifica în scris fiecãrui solicitant. În caz de refuz decizia se motiveaza şi se comunica în scris.
(5) Contractele de transport al petrolului se vor încheia de transportatorul comun cu solicitantii aprobaţi, în termen de 5 zile lucrãtoare de la notificare. Contractul-cadru de transport al petrolului va fi aprobat anual de Agenţia Nationala pentru Resurse Minerale.
(6) Alte solicitãri de transport al petrolului pentru capacitãţi disponibile se pot inainta oricând şi se vor rezolva în ordinea calendaristicã a depunerii acestora, în limita capacitãţii rãmase disponibile, în aceleaşi condiţii ca şi aprobãrile iniţiale.
Art. 64^3. - (1) Transportatorul comun nu va fi obligat sa presteze servicii de transport al petrolului atunci când:
a) nu exista capacitate disponibilã în conductele sistemului naţional de transport al petrolului, în raport cu programul de transport al petrolului şi cu rutele solicitate. În cazul în care nu exista suficienta capacitate disponibilã pentru a transporta intreaga cantitate solicitatã, transportatorul comun va informa solicitantul, iar acesta va putea sa îşi ajusteze cererea în mod corespunzãtor;
b) exista considerente de ordin tehnic, operational sau de siguranta, care ar putea afecta exploatarea sistemului naţional de transport al petrolului prin conducte;
c) calitatea petrolului solicitat sa fie transportat nu respecta:
- specificaţiile de calitate corespunzãtoare pentru conductele sistemului naţional de transport al petrolului;
- specificaţiile de calitate ale transporturilor de petrol contractate;
- calitatea transporturilor de petrol solicitate, cãrora li s-a acordat un nivel mai înalt de prioritate în cadrul cererii;
d) capacitatea disponibilã este necesarã în vederea îndeplinirii unor obligaţii pentru prestarea unor servicii publice de cãtre transportatorul comun, conform legislaţiei în vigoare;
e) solicitantul nu şi-a îndeplinit obligaţiile financiare fata de transportatorul comun cu privire la serviciile de transport al petrolului prestate anterior şi nu prezintã garanţii sau siguranta cu privire la obligaţiile de plata viitoare;
f) solicitantul a contractat cu mai mult de 10% din capacitatea efectiv utilizata pe parcursul anului anterior şi nici nu prezintã garanţii financiare pentru cantitãţile solicitate.
(2) Orice refuz al transportatorului comun de a presta servicii de transport al petrolului va fi motivat în mod corespunzãtor şi transmis în scris cãtre solicitant şi cãtre Agenţia Nationala pentru Resurse Minerale. Solicitantul va avea dreptul de a face apel cãtre Agenţia Nationala pentru Resurse Minerale referitor la refuzul transportatorului comun, a cãrui soluţionare se va face printr-o procedura care va fi stabilitã de Agenţia Nationala pentru Resurse Minerale. De asemenea, Agenţia Nationala pentru Resurse Minerale poate analiza, din proprie initiativa, cazurile de refuz de prestare de servicii de cãtre transportatorul comun.
(3) Transportatorul comun nu este obligat, în cazul în care nu exista capacitate disponibilã, sa facã sa existe sau sa modifice în vreun fel capacitatea sistemului naţional de transport al petrolului prin conducte, pentru a asigura cererea solicitanţilor."
3. Dupã articolul 66 se introduce articolul 66^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 66^1. - (1) Evidentele şi rapoartele anuale privind activitatea desfasurata de transportatorul comun, referitoare la exploatarea sistemului naţional de transport al petrolului, se vor audita, în condiţiile legii, şi se vor transmite Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, împreunã cu orice alte informaţii şi date solicitate de Agenţia Nationala pentru Resurse Minerale.
(2) Transportatorul comun nu va divulga cãtre terţe pãrţi nici o informaţie confidenţialã obţinutã ca urmare a serviciilor de transport al petrolului prestate clienţilor sãi şi nici nu va folosi informaţiile confidenţiale în favoarea unuia dintre clienţii sãi în detrimentul altor clienţi.
(3) Reprezentanţii şi personalul Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale sunt obligaţi sa pãstreze confidenţialitatea datelor şi a informaţiilor comerciale prezentate de transportatorul comun şi/sau de clienţi, cu excepţia celor necesare în vederea îndeplinirii sarcinilor agenţiei."
4. Articolul 68 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 68. - În vederea exploatãrii în condiţii de siguranta a sistemului naţional de transport al petrolului se interzice, cu excepţia cazurilor de forta majorã, întreruperea alimentarii cu energie electrica, a legãturilor telefonice sau de radiocomunicatii şi a transportului feroviar."
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul industriei şi comerţului,
Constantin Isbasoiu,
secretar de stat
p. Ministrul transporturilor,
Adrian Gheorghe Marinescu,
secretar de stat
Preşedintele Agenţiei Naţionale
pentru Resurse Minerale,
Mihail Ianas
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: