Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.344 din 31 octombrie 2007  privind normele de organizare si functionare a comisiilor de disciplina    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.344 din 31 octombrie 2007 privind normele de organizare si functionare a comisiilor de disciplina

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 13 noiembrie 2007
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 79 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta hotãrâre reglementeazã normele privind modul de constituire, organizare, funcţionare, componenţa, atribuţiile, modul de sesizare şi procedura de lucru ale comisiilor de disciplinã.
ART. 2
Comisiile de disciplinã sunt structuri deliberative, fãrã personalitate juridicã, independente în exercitarea atribuţiilor ce le revin, care au competenţa de a analiza faptele funcţionarilor publici sesizate ca abateri disciplinare şi de a propune modul de soluţionare, prin individualizarea sancţiunii disciplinare aplicabile sau clasarea sesizãrii, dupã caz.

CAP. II
Norme privind constituirea, organizarea şi funcţionarea comisiilor de disciplinã

SECŢIUNEA 1
Norme generale privind constituirea şi componenţa comisiilor de disciplinã

ART. 3
În cadrul fiecãrei autoritãţi şi instituţii publice se constituie, prin act administrativ al conducãtorului autoritãţii sau instituţiei publice, o comisie de disciplinã.
ART. 4
(1) Comisia de disciplinã are în componenţã 3 membri titulari, funcţionari publici definitivi numiţi în funcţia publicã pe perioadã nedeterminatã. Doi membri sunt desemnaţi de conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice, iar al treilea membru este desemnat, dupã caz, de organizaţia sau organizaţiile sindicale reprezentative ori de majoritatea funcţionarilor publici din cadrul autoritãţii sau instituţiei publice pentru care este organizatã comisia de disciplinã, în cazul în care sindicatul nu este reprezentativ sau funcţionarii publici nu sunt organizaţi în sindicat. Alegerea reprezentanţilor funcţionarilor publici se face prin vot secret.
(2) Pentru fiecare membru titular al comisiei de disciplinã se desemneazã, în condiţiile prevãzute la alin. (1), câte un membru supleant. Membrul supleant îşi desfãşoarã activitatea în absenţa membrului titular corespunzãtor din comisia de disciplinã, în cazul suspendãrii mandatului membrului titular corespunzãtor, respectiv în cazul în care mandatul acestuia a încetat înainte de termen, în condiţiile prezentei hotãrâri.
(3) Membrii titulari şi membrii supleanţi ai comisiei de disciplinã se numesc pe o perioadã de 3 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului.
(4) Preşedintele comisiei de disciplinã se alege prin votul secret al membrilor titulari, dintre aceştia. În situaţia în care nu se poate întruni majoritatea, va fi ales preşedinte membrul care are cea mai mare vechime în specialitate juridicã sau, în cazul în care acesta nu existã, membrul care are cea mai mare vechime în funcţia publicã.
(5) Comisia de disciplinã are un secretar titular şi un secretar supleant, numiţi de conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice pe o perioadã de 3 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului. Secretarul titular al comisiei de disciplinã şi secretarul supleant nu sunt membri ai comisiei de disciplinã.

SECŢIUNEA a 2-a
Norme speciale privind constituirea şi componenţa comisiilor de disciplinã

ART. 5
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 3, comisia de disciplinã poate fi constituitã pentru mai multe autoritãţi sau instituţii publice, în cazul în care în cadrul uneia dintre acestea îşi desfãşoarã activitatea mai puţin de 10 funcţionari publici.
(2) Constituirea comisiilor de disciplinã potrivit alin. (1) se face cu respectarea principiului vecinãtãţii teritoriale, pentru autoritãţile administraţiei publice locale, respectiv principiului subordonãrii ierarhice, pentru instituţiile publice aflate în subordinea sau sub autoritatea unei autoritãţi ori instituţii publice centrale sau locale.
(3) În situaţia prevãzutã la alin. (1), comisia de disciplinã se constituie prin act administrativ comun al conducãtorilor autoritãţilor sau instituţiilor publice, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 4.
(4) În actul administrativ de constituire a comisiei de disciplinã se stabileşte şi locul de desfãşurare a activitãţii acesteia.
ART. 6
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 3, se constituie la nivel judeţean, respectiv la nivelul municipiului Bucureşti, câte o comisie de disciplinã pentru analizarea şi propunerea modului de soluţionare a sesizãrii privitoare la faptele secretarilor unitãţilor administrativ-teritoriale sesizate ca abateri disciplinare.
(2) Comisia prevãzutã la alin. (1) se constituie prin ordin al prefectului şi are urmãtoarea componenţã:
a) subprefectul care are atribuţii în domeniul verificãrii legalitãţii;
b) secretarul judeţului, respectiv secretarul municipiului Bucureşti;
c) un membru desemnat de majoritatea secretarilor unitãţilor administrativ-teritoriale din judeţul respectiv.
(3) Membrii supleanţi pentru comisia constituitã potrivit prevederilor alin. (2) sunt:
a) secretarul unitãţii administrativ-teritoriale reşedinţã de judeţ, respectiv secretarul unui sector al municipiului Bucureşti;
b) un reprezentant al instituţiei prefectului din judeţul respectiv;
c) un membru desemnat de majoritatea secretarilor unitãţilor administrativ-teritoriale din judeţul respectiv.
(4) Prin excepţie de la prevederile art. 4 alin. (4), preşedintele comisiei de disciplinã se desemneazã prin actul administrativ prevãzut la alin. (2).
(5) Prevederile art. 4 alin. (2), (3) şi (5) se aplicã în mod corespunzãtor.
(6) Comisia prevãzutã la alin. (1) îşi desfãşoarã activitatea la sediul instituţiei prefectului din judeţ, respectiv din municipiul Bucureşti.
ART. 7
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 3 şi 6, se constituie la nivel naţional o comisie de disciplinã pentru analizarea şi propunerea modului de soluţionare a sesizãrii privitoare la faptele secretarilor judeţelor şi ale secretarului municipiului Bucureşti.
(2) Comisia prevãzutã la alin. (1) se constituie prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici şi are urmãtoarea componenţã:
a) un funcţionar public din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
b) un funcţionar public din cadrul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, denumitã în continuare Agenţia;
c) un secretar al judeţului, desemnat de majoritatea secretarilor judeţelor şi de secretarul municipiului Bucureşti.
(3) Comisia de disciplinã prevãzutã la alin. (1) are un secretar titular şi un secretar supleant, numiţi prin actul administrativ prevãzut la alin. (2), la propunerea majoritãţii funcţionarilor publici pentru care este constituitã comisia de disciplinã, pe o perioadã de 3 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului. Secretarul titular al comisiei de disciplinã şi secretarul supleant nu sunt membri ai comisiei de disciplinã.
(4) Prevederile art. 4 alin. (2)-(4) se aplicã în mod corespunzãtor.
(5) Comisia prevãzutã la alin. (1) îşi desfãşoarã activitatea la sediul Agenţiei.
ART. 8
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 3, se constituie la nivel naţional o comisie de disciplinã pentru analizarea şi propunerea modului de soluţionare a sesizãrii privitoare la faptele înalţilor funcţionari publici, denumitã în continuare comisia de disciplinã pentru înalţii funcţionari publici.
(2) Comisia de disciplinã pentru înalţii funcţionari publici este compusã din 5 înalţi funcţionari publici, numiţi prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului internelor şi reformei administrative. Cel puţin unul dintre membrii comisiei are studii superioare juridice.
(3) Prevederile art. 4 alin. (2)-(4) se aplicã în mod corespunzãtor.
(4) Secretariatul comisiei de disciplinã pentru înalţii funcţionari publici este asigurat de Agenţie. Secretarul titular şi secretarul supleant se desemneazã prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(5) Comisia de disciplinã pentru înalţii funcţionari publici îşi desfãşoarã activitatea la sediul Agenţiei.

SECŢIUNEA a 3-a
Competenţele comisiilor de disciplinã

ART. 9
(1) Comisia de disciplinã competentã sã desfãşoare procedura disciplinarã este cea constituitã pentru autoritatea sau instituţia publicã în cadrul cãreia este numit funcţionarul public a cãrui faptã a fost sesizatã ca abatere disciplinarã la data sãvârşirii faptei sesizate.
(2) Comisia de disciplinã înainteazã raportul de propunere a sancţiunii disciplinare aplicabile sau, dupã caz, raportul de clasare a sesizãrii persoanei care are competenţa legalã de aplicare a sancţiunii disciplinare la momentul înaintãrii acestui raport.
ART. 10
(1) Comisia de disciplinã competentã sã desfãşoare procedura disciplinarã este cea constituitã în cadrul autoritãţii sau instituţiei publice ierarhic superioare, pentru analizarea şi propunerea modului de soluţionare a sesizãrii privitoare la faptele urmãtorilor funcţionari publici:
a) conducãtori ai autoritãţilor sau instituţiilor publice aflate în subordinea ori sub autoritatea acesteia;
b) conducãtori ai serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale din unitãţile administrativ-teritoriale;
c) conducãtori ai serviciilor publice înfiinţate în subordinea sau sub autoritatea autoritãţilor administraţiei publice locale.
(2) Comisia de disciplinã competentã sã desfãşoare procedura disciplinarã este cea constituitã:
a) potrivit art. 6, pentru analizarea şi propunerea modului de soluţionare a sesizãrii privitoare la faptele secretarilor unitãţilor administrativ-teritoriale sesizate ca abateri disciplinare;
b) potrivit art. 7, pentru analizarea şi propunerea modului de soluţionare a sesizãrii privitoare la faptele secretarilor judeţelor şi ale secretarului municipiului Bucureşti;
c) potrivit art. 8, pentru analizarea şi propunerea modului de soluţionare a sesizãrii privitoare la faptele înalţilor funcţionari publici.

SECŢIUNEA a 4-a
Condiţii de desemnare şi mandatul membrilor comisiilor de disciplinã

ART. 11
(1) Poate fi desemnat membru în comisia de disciplinã funcţionarul public care îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
a) are o bunã reputaţie profesionalã şi o conduitã corespunzãtoare în exercitarea funcţiei publice;
b) are studii superioare;
c) este funcţionar public definitiv, numit pe perioadã nedeterminatã;
d) nu se aflã în cazurile de incompatibilitate prevãzute la alin. (4).
(2) Cel puţin unul dintre membrii comisiei de disciplinã are studii juridice sau administrative.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în situaţia în care nu existã cel puţin un funcţionar public care are studii juridice sau administrative, în comisia de disciplinã poate fi desemnat membru unul dintre funcţionarii publici încadraţi pe funcţii publice din clasele I sau, dupã caz, a II-a.
(4) Nu poate fi desemnat ca membru în comisia de disciplinã funcţionarul public care se aflã în urmãtoarele cazuri de incompatibilitate:
a) este soţ, rudã sau afin, pânã la gradul al patrulea inclusiv, cu persoanele care au competenţa legalã de a numi membrii în comisia de disciplinã, cu persoanele care au competenţa legalã de a aplica sancţiunea disciplinarã sau cu ceilalţi funcţionari publici desemnaţi membri în comisie;
b) a fost sancţionat disciplinar, iar sancţiunea disciplinarã aplicatã nu a fost radiatã, conform legii.
(5) Condiţia prevãzutã la alin. (1) lit. b) nu este obligatorie în cazul membrilor comisiilor de disciplinã constituite potrivit art. 5.
ART. 12
(1) Membrii comisiei de disciplinã îşi exercitã mandatul de la data emiterii actului administrativ de constituire a comisiei de disciplinã pânã la data expirãrii duratei acestuia sau înainte de termen, în condiţiile prezentei hotãrâri.
(2) Cu 30 de zile înainte de data expirãrii duratei mandatului membrilor comisiei de disciplinã, autoritãţile şi instituţiile publice au obligaţia iniţierii procedurilor de constituire a comisiei de disciplinã al cãrei mandat urmeazã a intra în vigoare, în condiţiile prezentei hotãrâri.
ART. 13
(1) Mandatul de membru al comisiei de disciplinã se suspendã în cazul în care:
a) soţul, ruda sau afinul sãu, pânã la gradul al patrulea inclusiv, exercitã cu caracter temporar funcţia care implicã competenţa legalã de a numi reprezentanţi în comisia de disciplinã ori de a aplica sancţiunea disciplinarã, pentru perioada numirii temporare în cadrul autoritãţii sau instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea funcţionarul public care are calitatea de membru în comisia de disciplinã, pentru cercetarea administrativã în cauzã;
b) este în concediu de odihnã, medical sau alt concediu, este delegat ori detaşat în cadrul altei autoritãţi sau instituţii publice ori este suspendat din funcţia publicã, pentru perioada concediului, delegãrii, detaşãrii sau suspendãrii raportului de serviciu, dar nu mai mult de 6 luni consecutive;
c) comisia de disciplinã a primit o sesizare din partea sau cu privire la un funcţionar public cu care membrul comisiei de disciplinã este soţ, rudã sau afin, pânã la gradul al patrulea inclusiv, pentru cercetarea administrativã în cauzã;
d) s-a pronunţat în orice mod cu privire la fapta sesizatã ca abatere disciplinarã anterior propunerii comisiei de disciplinã pentru soluţionarea cauzei, pentru cercetarea administrativã în cauzã;
e) comisia de disciplinã a primit o sesizare îndreptatã împotriva sa, pentru cercetarea administrativã în cauzã;
f) se aflã în una dintre situaţiile de conflict de interese prevãzute la art. 14, pentru cercetarea administrativã în cauzã;
g) solicitã motivat suspendarea sa pentru o perioadã de cel mult 60 de zile consecutive, pentru perioada solicitatã.
(2) În caz de suspendare a mandatului unui membru al comisiei de disciplinã, şedinţele se desfãşoarã cu participarea membrului supleant corespunzãtor.
(3) Membrul comisiei de disciplinã care se aflã în una dintre situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. a)-f) are obligaţia de a solicita suspendarea mandatului de îndatã ce ia cunoştinţã de existenţa vreuneia dintre acestei situaţii. Suspendarea mandatului membrului comisiei de disciplinã poate fi solicitatã de orice persoanã care sesizeazã existenţa uneia dintre situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. a)-f).
(4) Cererea de suspendare se face în scris, cu menţionarea perioadei pentru care se solicitã suspendarea, şi se înainteazã comisiei de disciplinã, împreunã cu probele doveditoare ale susţinerilor care fac obiectul cererii.
(5) Preşedintele comisiei de disciplinã are obligaţia de a convoca ceilalţi membri ai comisiei de disciplinã pentru întocmirea unui raport. Raportul comisiei de disciplinã se întocmeşte în lipsa membrului care face obiectul cererii de suspendare, cu menţionarea expresã a perioadei pentru care se suspendã mandatul membrului comisiei de disciplinã, şi se comunicã:
a) persoanei prin al cãrei act administrativ s-a constituit comisia de disciplinã;
b) membrului comisiei de disciplinã care a fãcut obiectul cererii de suspendare;
c) persoanei care a solicitat suspendarea, dacã este alta decât cea prevãzutã la lit. b);
d) membrului supleant, în cazul în care acesta va face parte din comisia de disciplinã pe durata suspendãrii titularului.
(6) În situaţia în care mandatul membrului care are calitatea de preşedinte al comisiei de disciplinã se suspendã, pentru perioada suspendãrii mandatului titularului, preşedintele comisiei de disciplinã se alege prin vot secret, dintre membrii acesteia. Prevederile art. 4 alin. (4) se aplicã în mod corespunzãtor.
ART. 14
(1) Membrii şi secretarul comisiei de disciplinã se aflã în conflict de interese dacã se aflã în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) au relaţii cu caracter patrimonial cu funcţionarul public a cãrui faptã sesizatã ca abatere disciplinarã este cercetatã;
b) interesele patrimoniale personale, ale soţului, soţiei sau rudelor de gradul I pot influenţa deciziile pe care trebuie sã le ia în exercitarea atribuţiilor corespunzãtoare care îi revin potrivit prezentei hotãrâri;
c) se aflã în raporturi ierarhice directe cu funcţionarul public a cãrui faptã sesizatã ca abatere disciplinarã este cercetatã;
d) se aflã în relaţii de prietenie sau duşmãnie cu funcţionarul public a cãrui faptã este sesizatã ca abatere disciplinarã;
e) ori de câte ori considerã cã integritatea, obiectivitatea şi imparţialitatea procedurii disciplinare pot fi afectate.
(2) Prevederile art. 13 alin. (2)-(6) se aplicã în mod corespunzãtor.
(3) La prima şedinţã a comisiei de disciplinã pentru analizarea oricãrei sesizãri adresate acesteia, membrii şi secretarul comisiei de disciplinã au obligaţia de a depune o declaraţie pe propria rãspundere cã nu se aflã în niciunul dintre cazurile prevãzute la alin. (1).
(4) În situaţia în care conflictul de interese intervine pe parcursul procedurii disciplinare, membrii şi secretarul comisiei au obligaţia de a actualiza declaraţia prevãzutã la alin. (3) şi de a solicita suspendarea mandatului în condiţiile prevãzute la art. 13 alin. (1) lit. f).
(5) Declaraţiile se pãstreazã de cãtre secretarul comisiei. Încãlcarea dispoziţiilor alin. (3) şi (4) constituie abatere disciplinarã.
ART. 15
(1) Mandatul de membru al comisiei de disciplinã înceteazã:
a) la data expirãrii perioadei pentru care a fost desemnat în comisia de disciplinã;
b) la data transferului în cadrul unei alte autoritãţi sau instituţii publice;
c) la data mutãrii în cadrul unei structuri fãrã personalitate juridicã a autoritãţii sau instituţiei publice;
d) la data la care a intervenit o situaţie de incompatibilitate prevãzutã la art. 11 alin. (4);
e) atunci când se aflã în concediu medical sau alt concediu, este delegat ori detaşat în cadrul altei autoritãţi sau instituţii publice ori este suspendat din funcţia publicã pe o perioadã mai mare de 6 luni consecutive;
f) la data încetãrii raportului de serviciu;
g) la data solicitatã de funcţionarul public, prin cerere scrisã motivatã, cu privire la renunţarea la calitatea de membru în comisia de disciplinã.
(2) În caz de încetare a mandatului unui membru al comisiei de disciplinã, se numeşte ca membru titular membrul supleant corespunzãtor şi se demareazã procedura pentru desemnarea unui alt membru supleant.
(3) Membrul comisiei de disciplinã care se aflã în una dintre situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. b)-e) are obligaţia de a aduce la cunoştinţa comisiei de disciplinã, prin cerere formulatã în scris, existenţa cauzei de încetare a mandatului.
(4) Încetarea mandatului membrului comisiei de disciplinã poate fi solicitatã de orice persoanã care sesizeazã existenţa situaţiei prevãzute la alin. (1) lit. d). Cererea de încetare se face în scris şi se înainteazã comisiei de disciplinã, împreunã cu orice probe doveditoare ale susţinerilor care fac obiectul cererii.
(5) Preşedintele comisiei de disciplinã convoacã ceilalţi membri ai comisiei de disciplinã pentru întocmirea unui raport. Raportul comisiei de disciplinã se întocmeşte în lipsa membrului care face obiectul cererii de încetare a mandatului de membru al comisiei de disciplinã şi se comunicã:
a) persoanei prin al cãrei act administrativ s-a constituit comisia de disciplinã;
b) membrului comisiei de disciplinã care a fãcut obiectul cererii de încetare;
c) persoanei care a solicitat încetarea mandatului de membru al comisiei de disciplinã, dacã este alta decât cea prevãzutã la lit. b);
d) membrului supleant, în cazul în care a fost numit în comisia de disciplinã ca titular.
ART. 16
(1) Secretarul titular şi supleantul acestuia au, de regulã, studii superioare juridice sau administrative.
(2) Secretarului titular şi secretarului supleant li se aplicã în mod corespunzãtor prevederile art. 11-15.
ART. 17
(1) Pentru activitatea desfãşuratã în cadrul comisiei de disciplinã, membrii, secretarul acesteia, precum şi persoanele desemnate sã efectueze cercetarea administrativã în condiţiile prevãzute la art. 31 au dreptul la o indemnizaţie lunarã de 15%, care se aplicã la salariul de bazã al fiecãruia şi se acordã în lunile în care comisia de disciplinã îşi desfãşoarã activitatea, respectiv în lunile în care persoanele din cadrul corpului de control au efectuat cercetarea administrativã. Sporul lunar se acordã de autoritatea sau instituţia publicã în cadrul cãreia îşi desfãşoarã activitatea persoanele menţionate, pe baza certificãrii de cãtre preşedintele comisiei a desfãşurãrii activitãţii comisiei pe luna respectivã.
(2) Pentru participarea la lucrãrile comisiei de disciplinã pentru înalţii funcţionari publici, membrii şi persoanele care asigurã secretariatul tehnic au dreptul la o indemnizaţie reprezentând 10% din salariul de bazã prevãzut de lege pentru funcţia publicã de secretar general din cadrul ministerelor.
(3) Indemnizaţiile prevãzute la alin. (2) se plãtesc de Agenţie pe baza proceselor-verbale încheiate ca urmare a activitãţii comisiei de disciplinã pentru înalţii funcţionari publici.
(4) Membrii, secretarul comisiilor de disciplinã care îşi desfãşoarã activitatea în alte localitãţi decât cea de domiciliu, precum şi persoanele desemnate sã efectueze cercetarea administrativã în condiţiile prevãzute la art. 31 beneficiazã de decontarea cheltuielilor de transport, cazare şi diurnã în condiţiile stabilite pentru salariaţii instituţiilor publice.
(5) Decontarea cheltuielilor de transport, cazare şi diurnã în condiţiile prevãzute la alin. (4) se asigurã de autoritãţile sau instituţiile publice unde îşi desfãşoarã activitatea membrii comisiilor de disciplinã.
ART. 18
Orice persoanã care constatã desemnarea unui membru al comisiei de disciplinã sau al secretarului acesteia fãrã respectarea procedurii prevãzute în prezenta hotãrâre se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente, în condiţiile prevãzute de lege.

SECŢIUNEA a 5-a
Activitatea şi atribuţiile comisiei de disciplinã

ART. 19
(1) Activitatea comisiei de disciplinã are la bazã urmãtoarele principii:
a) prezumţia de nevinovãţie, conform cãruia funcţionarul public este considerat nevinovat pentru fapta sesizatã ca abatere disciplinarã comisiei de disciplinã atât timp cât vinovãţia sa nu a fost doveditã;
b) garantarea dreptului la apãrare, conform cãruia funcţionarul public are dreptul de a fi audiat, de a prezenta dovezi în apãrarea sa şi de a fi asistat sau reprezentat pe parcursul procedurii de cercetare administrativã;
c) contradictorialitatea, conform cãruia comisia de disciplinã are obligaţia de a asigura persoanelor aflate pe poziţii divergente posibilitatea de a se exprima cu privire la orice act sau fapt care are legãturã cu abaterea disciplinarã pentru care a fost sesizatã comisia de disciplinã;
d) proporţionalitatea, conform cãruia trebuie respectat un raport corect între gravitatea abaterii disciplinare, circumstanţele sãvârşirii acesteia şi sancţiunea disciplinarã propusã sã fie aplicatã;
e) legalitatea sancţiunii, conform cãruia comisia de disciplinã nu poate propune decât sancţiunile disciplinare prevãzute de lege;
f) unicitatea sancţiunii, conform cãruia pentru o abatere disciplinarã nu se poate aplica decât o singurã sancţiune disciplinarã;
g) celeritatea procedurii, conform cãruia comisia de disciplinã are obligaţia de a proceda fãrã întârziere la soluţionarea cauzei, cu respectarea drepturilor persoanelor implicate şi a procedurilor prevãzute de lege şi de prezenta hotãrâre;
h) obligativitatea opiniei, conform cãruia fiecare membru al comisiei de disciplinã are obligaţia de a se pronunţa pentru fiecare sesizare aflatã pe rolul comisiei de disciplinã.
(2) Comisia de disciplinã îşi desfãşoarã activitatea numai în baza unei sesizãri, în limitele şi raportat la obiectul acesteia.
(3) Competenţele comisiei de disciplinã se realizeazã prin exercitarea de cãtre membrii comisiilor a atribuţiilor care le revin, cu respectarea principiilor independenţei, stabilitãţii în cadrul comisiei, integritãţii, obiectivitãţii şi imparţialitãţii în analizarea faptelor şi luarea deciziilor.
(4) Refuzul unui membru al comisiei de disciplinã de a-şi exprima opinia sau abţinerea de la vot pe parcursul cercetãrii administrative constituie abatere disciplinarã şi se sancţioneazã conform legii.
ART. 20
(1) În desfãşurarea activitãţii şi îndeplinirea atribuţiilor, membrii şi secretarul comisiei de disciplinã au urmãtoarele obligaţii:
a) sã asigure prin activitatea desfãşuratã respectarea legislaţiei în vigoare, precum şi aplicarea principiilor prevãzute la art. 19 alin. (1) în derularea procedurii de cercetare administrativã;
b) sã aducã la cunoştinţa preşedintelui comisiei de disciplinã orice ingerinţã în activitatea lor din partea unor persoane fizice sau juridice ori a unui grup de interese care ar putea sã le afecteze independenţa sau imparţialitatea ori ar putea crea suspiciuni cu privire la acestea;
c) sã participe la şedinţele de lucru, stabilite potrivit procedurii de cercetare administrativã;
d) sã respecte confidenţialitatea deliberãrilor şi a datelor cu caracter personal, în condiţiile legii;
e) sã nu îşi exprime public opinia cu privire la procedurile aflate în derulare;
f) sã evite orice contact privat cu persoana care a formulat sesizarea şi funcţionarul public a cãrui faptã a fost sesizatã pe durata procedurii de cercetare administrativã;
g) sã respecte regimul incompatibilitãţilor şi al conflictului de interese şi sã aplice prevederile legale privind modalitãţile de evitare a conflictului de interese.
(2) Membrii comisiei de disciplinã pot absenta de la şedinţele de lucru stabilite potrivit procedurii de cercetare administrativã din motive obiective, aduse la cunoştinţa preşedintelui comisiei de disciplinã, în scris, cu cel puţin douã zile înaintea şedinţei comisiei de disciplinã, fiind înlocuiţi de membrii supleanţi corespunzãtori. În cazul în care în aceastã situaţie se aflã preşedintele comisiei de disciplinã, acesta va fi înlocuit de membrul supleant corespunzãtor. Preşedintele comisiei de disciplinã pentru şedinţa respectivã se alege prin vot secret, dintre membrii acesteia.
ART. 21
Atribuţiile comisiei de disciplinã sunt:
a) administrative;
b) funcţionale.
ART. 22
(1) Comisia de disciplinã îndeplineşte urmãtoarele atribuţii administrative:
a) alege preşedintele comisiei de disciplinã, în condiţiile prezentei hotãrâri;
b) primeşte sesizãrile şi toate documentele care îi sunt adresate, dupã ce au fost înregistrate de secretarul comisiei de disciplinã;
c) întocmeşte procese-verbale, în condiţiile prezentei hotãrâri;
d) întocmeşte rapoarte, în condiţiile prezentei hotãrâri;
e) întocmeşte orice alte înscrisuri în condiţiile prezentei hotãrâri.
(2) Comisia de disciplinã se întruneşte în vederea alegerii preşedintelui în termen de cel mult 5 zile lucrãtoare de la data numirii acesteia sau de la data suspendãrii ori încetãrii mandatului preşedintelui. Alegerea are loc prin vot secret. Este desemnat preşedinte al comisiei de disciplinã membrul care cumuleazã cele mai multe voturi. Prevederile art. 4 alin. (4) se aplicã în mod corespunzãtor.
(3) Comisia de disciplinã are obligaţia de a primi, prin secretarul acesteia, orice document care îi este destinat. Acesta se înregistreazã în registrul de evidenţã al comisiei de disciplinã.
ART. 23
(1) Comisia de disciplinã îndeplineşte urmãtoarele atribuţii funcţionale:
a) efectueazã procedura de cercetare administrativã a faptei sesizate ca abatere disciplinarã;
b) propune sancţiunea disciplinarã aplicabilã sau, dupã caz, propune clasarea sesizãrii în condiţiile prezentei hotãrâri, cu votul majoritãţii membrilor comisiei;
c) propune menţinerea sau anularea sancţiunii disciplinare prevãzute la <>art. 77 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, în cazul în care aceasta a fost contestatã la conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice.
(2) Contestaţia cu privire la sancţiunea disciplinarã aplicatã potrivit <>art. 77 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 188/1999 , republicatã, se depune în termen de 5 zile lucrãtoare de la data comunicãrii actului administrativ prin care aceasta a fost aplicatã.
(3) În situaţia prevãzutã la alin. (2) conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice sesizeazã comisia de disciplinã în termen de 5 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii contestaţiei. În acest caz, comisia de disciplinã este competentã sã verifice dacã sancţiunea disciplinarã a fost aplicatã cu respectarea prevederilor <>art. 78 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 , republicatã.
ART. 24
Preşedintele comisiei de disciplinã are urmãtoarele atribuţii principale:
a) stabileşte locul, data şi ora şedinţelor comisiei de disciplinã;
b) conduce şedinţele comisiei de disciplinã;
c) coordoneazã activitatea comisiei de disciplinã şi a secretarului acesteia;
d) reprezintã comisia de disciplinã în faţa oricãror persoane fizice sau juridice.
ART. 25
Secretarul comisiei de disciplinã are urmãtoarele atribuţii principale:
a) primeşte şi înregistreazã documentele adresate comisiei de disciplinã în registrul de evidenţã al comisiei de disciplinã;
b) convoacã membrii comisiei de disciplinã, precum şi orice altã persoanã, la solicitarea preşedintelui acesteia;
c) redacteazã şi semneazã toate documentele emise de comisia de disciplinã, alãturi de membrii acesteia, şi ţine evidenţa acestor documente;
d) primeşte şi transmite corespondenţa comisiei de disciplinã;
e) efectueazã alte lucrãri necesare desfãşurãrii activitãţii comisiei de disciplinã, din dispoziţia preşedintelui acesteia.
ART. 26
Comisia de disciplinã pentru înalţii funcţionari publici elaboreazã Regulamentul de organizare şi funcţionare al comisiei de disciplinã pentru înalţii funcţionari publici, cu avizul conform al Agenţiei. Regulamentul se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

CAP. III
Procedura disciplinarã

SECŢIUNEA 1
Sesizarea comisiei de disciplinã

ART. 27
(1) Comisia de disciplinã poate fi sesizatã de orice persoanã care se considerã vãtãmatã prin fapta unui funcţionar public.
(2) Sesizarea se depune la registratura autoritãţii sau instituţiei publice în cadrul cãreia funcţionarul public îşi desfãşoarã activitatea, respectiv la registratura autoritãţii ori instituţiei publice la nivelul cãreia este constituitã comisia de disciplinã competentã potrivit prezentei hotãrâri. Sesizarea se transmite secretarului comisiei de disciplinã în termen de maximum 3 zile lucrãtoare.
(3) Sesizarea se înregistreazã de secretarul comisiei de disciplinã şi se înainteazã preşedintelui comisiei de disciplinã în termen de maximum 3 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii.
(4) Preşedintele comisiei de disciplinã va fixa cu celeritate termenul primei şedinţe a comisiei de disciplinã şi va dispune, prin adresã, convocarea membrilor.
ART. 28
(1) Sesizarea se formuleazã în scris şi trebuie sã cuprindã urmãtoarele elemente:
a) numele, prenumele, domiciliul sau, dupã caz, locul de muncã şi funcţia deţinutã de persoana care a formulat sesizarea ori denumirea şi sediul persoanei juridice, precum şi numele şi funcţia reprezentantului legal;
b) numele şi prenumele funcţionarului public a cãrui faptã este sesizatã ca abatere disciplinarã şi denumirea autoritãţii sau a instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea;
c) descrierea faptei care constituie obiectul sesizãrii şi data sãvârşirii acesteia;
d) prezentarea dovezilor pe care se sprijinã sesizarea;
e) adresa de corespondenţã, dacã este alta decât cea prevãzutã la lit. a);
f) data;
g) semnãtura.
(2) Sesizarea se depune în termen de maximum 1 an şi 6 luni de la data sãvârşirii faptei sesizate ca abatere disciplinarã şi trebuie însoţitã, atunci când este posibil, de înscrisurile care o susţin.
(3) În situaţia în care persoana care formuleazã sesizarea nu cunoaşte informaţiile prevãzute la alin. (1) lit. b), sesizarea poate sã cuprindã alte elemente de identificare a funcţionarului public ale cãrui fapte sunt sesizate ca abateri disciplinare.
ART. 29
(1) Prima şedinţã a comisiei de disciplinã se desfãşoarã pentru:
a) verificarea respectãrii termenului de depunere a sesizãrii;
b) identificarea obiectului sesizãrii şi stabilirea competenţei de soluţionare;
c) verificarea elementelor constitutive ale sesizãrii.
(2) Sesizarea se claseazã, întocmindu-se în acest sens un raport, dacã:
a) nu a fost depusã în termenul prevãzut la art. 28 alin. (2);
b) nu conţine elementele constitutive prevãzute la art. 28 alin. (1) lit. a)-c) şi f)-g) sau funcţionarul public nu poate fi identificat pe baza elementelor furnizate în conformitate cu art. 28 alin. (3);
c) priveşte acelaşi funcţionar public şi aceeaşi faptã sãvârşitã în aceleaşi circumstanţe pentru care s-a desfãşurat procedura de cercetare administrativã şi s-a propus aplicarea unei sancţiuni disciplinare sau clasarea sesizãrii.
(3) În situaţia în care obiectul sesizãrii nu se circumscrie sferei legale de competenţã a comisiei de disciplinã, aceasta transmite sesizarea comisiei de disciplinã competente şi comunicã persoanei care a formulat sesizarea declinarea competenţei. Comunicarea se face printr-o adresã semnatã de preşedinte şi de ceilalţi membri ai comisiei de disciplinã, precum şi de secretarul acesteia.
(4) Dacã existã mai multe sesizãri cu acelaşi obiect, împotriva aceluiaşi funcţionar public, acestea se conexeazã.
(5) Comisia de disciplinã începe procedura de cercetare administrativã pentru sesizãrile care nu au fost clasate în condiţiile prevãzute la alin. (2). Preşedintele comisiei de disciplinã stabileşte data şi locul desfãşurãrii urmãtoarei şedinţe şi dispune convocarea membrilor, a funcţionarului public a cãrui faptã a fost sesizatã, precum şi a persoanei care a formulat sesizarea.

SECŢIUNEA a 2-a
Dispoziţii generale privind procedura cercetãrii administrative

ART. 30
(1) Procedura cercetãrii administrative este obligatorie pentru aplicarea sancţiunilor disciplinare prevãzute la <>art. 77 alin. (3) lit. b)-e) din Legea nr. 188/1999 , republicatã, precum şi în cazul în care sancţiunea disciplinarã prevãzutã la art. 77 alin. (3) lit. a) din acelaşi act normativ a fost contestatã la conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice.
(2) Procedura cercetãrii administrative constã în:
a) audierea persoanei care a formulat sesizarea şi a funcţionarului public a cãrui faptã a fost sesizatã ca abatere disciplinarã, a altor persoane care pot oferi informaţii cu privire la soluţionarea cazului sau a persoanelor desemnate sã efectueze cercetarea disciplinarã în condiţiile prevãzute la art. 31;
b) administrarea probelor propuse de pãrţi, precum şi, dacã este cazul, a celor solicitate de comisia de disciplinã;
c) dezbaterea cazului.
(3) Pe parcursul cercetãrii administrative, şedinţele comisiei de disciplinã, respectiv şedinţele persoanelor desemnate sã efectueze cercetarea administrativã în condiţiile prevãzute la art. 31 sunt publice numai la solicitarea sau cu acordul scris al funcţionarului public a cãrui faptã a fost sesizatã ca abatere disciplinarã.
(4) Persoana care a formulat sesizarea şi funcţionarul public a cãrui faptã a fost sesizatã pot participa la cercetarea administrativã personal sau pot fi asistate ori reprezentate de avocaţi, în condiţiile prevãzute de lege.
ART. 31
(1) Comisia de disciplinã poate desemna 1 ori 2 membri sau, dupã caz, poate solicita compartimentului de control din autoritatea ori instituţia publicã în cadrul cãreia funcţionarul public a cãrui faptã a fost sesizatã ca abatere disciplinarã îşi desfãşura activitatea la data sãvârşirii faptei sã efectueze cercetãri administrative potrivit art. 30 alin. (2) lit. a) şi b) şi sã prezinte un raport care sã cuprindã rezultatele activitãţii de cercetare, precum şi documentele care au stat la baza întocmirii raportului.
(2) Solicitarea de efectuare a cercetãrii administrative se transmite compartimentului de control, potrivit alin. (1), dupã aprobarea de cãtre conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice în cadrul cãreia funcţionarul public a cãrui faptã a fost sesizatã ca abatere disciplinarã îşi desfãşura activitatea la data sãvârşirii faptei.
(3) În cazul în care compartimentul de control se aflã în subordinea sau în coordonarea funcţionarului public a cãrui faptã este sesizatã ori nu existã un compartiment cu atribuţii de control, efectuarea cercetãrii administrative poate fi delegatã compartimentului de control din cadrul autoritãţii sau instituţiei publice ierarhic superioare. Cercetarea abaterilor disciplinare ale funcţionarilor publici din cadrul aparatului de specialitate al primarului şi din cadrul aparatului de specialitate al consiliului judeţean poate fi delegatã compartimentului de control din cadrul instituţiei prefectului.
(4) În situaţiile prevãzute la alin. (1) şi (3), comisia de disciplinã întocmeşte un proces-verbal care va cuprinde:
a) numãrul de înregistrare al sesizãrii pentru care se deleagã competenţa cercetãrii administrative;
b) persoana care a formulat sesizarea şi persoana împotriva cãreia a fost formulatã sesizarea;
c) persoana/persoanele sau compartimentul cãtre care se face delegarea de competenţã;
d) limitele delegãrii de competenţã;
e) termenul stabilit pentru prezentarea raportului cuprinzând rezultatele activitãţii de cercetare, precum şi a documentelor care au stat la baza întocmirii raportului;
f) data;
g) semnãtura preşedintelui şi a celorlalţi membri ai comisiei, precum şi a secretarului.
ART. 32
În situaţia în care comisia de disciplinã nu se poate pronunţa pe baza raportului înaintat de persoanele desemnate sã efectueze cercetarea administrativã, poate dispune efectuarea sau poate efectua cercetãri suplimentare.
ART. 33
Lucrãrile fiecãrei şedinţe a comisiei de disciplinã se consemneazã într-un proces-verbal semnat de preşedintele şi de ceilalţi membri ai comisiei de disciplinã, precum şi de secretarul acesteia.

SECŢIUNEA a 3-a
Convocarea membrilor comisiei de disciplinã şi a persoanelor care urmeazã a fi audiate

ART. 34
(1) Convocarea membrilor comisiei de disciplinã sau a persoanelor desemnate sã efectueze cercetarea administrativã în condiţiile prevãzute la art. 31 se face prin adresã, de cãtre secretarul comisiei de disciplinã, la solicitarea preşedintelui acesteia.
(2) Comunicarea adresei se face personal, cu semnãturã de primire, prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire sau prin poşta electronicã. Dovezile de comunicare se depun la dosar.
ART. 35
(1) Convocarea persoanelor care urmeazã a fi audiate, pentru prezentarea în faţa comisiei de disciplinã sau în faţa persoanelor desemnate sã efectueze cercetarea administrativã în condiţiile prevãzute la art. 31, se face de cãtre preşedintele comisiei de disciplinã, prin citaţie.
(2) Citaţia este individualã şi cuprinde urmãtoarele elemente constitutive, sub sancţiunea nulitãţii:
a) numãrul de înregistrare şi data emiterii;
b) numele, prenumele, domiciliul sau sediul instituţiei unde îşi desfãşoarã activitatea şi calitatea ori funcţia celui citat;
c) numãrul şi data înregistrãrii la comisia de disciplinã a sesizãrii aflate pe rolul comisiei de disciplinã;
d) locul, data şi ora organizãrii şedinţei;
e) numele, prenumele şi semnãtura preşedintelui comisiei de disciplinã.
ART. 36
(1) Comunicarea citaţiei şi a tuturor actelor de procedurã se face de cãtre secretarul comisiei de disciplinã, personal, cu semnãturã de primire, sau prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire. Dovezile de comunicare se depun la dosar.
(2) Comunicarea citaţiei şi a tuturor actelor de procedurã prin scrisoare recomandatã se face la domiciliul sau reşedinţa celui citat ori la adresa de corespondenţã. Schimbarea domiciliului uneia dintre pãrţi în timpul cercetãrii administrative trebuie, sub sancţiunea neluãrii ei în seamã, sã fie adusã la cunoştinţã comisiei de disciplinã.
(3) Dacã persoana citatã refuzã sã primeascã citaţia sau sã semneze dovada de primire se încheie un proces-verbal.
(4) Citaţia se considerã comunicatã pãrţilor şi în cazul în care destinatarul a refuzat primirea sau nu s-a prezentat la oficiul poştal pentru a o ridica, deşi existã dovada avizãrii sale.
(5) Citaţia, sub sancţiunea nulitãţii, va fi comunicatã celui citat cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înaintea termenului stabilit.
(6) Prezenţa persoanei citate în faţa comisiei de disciplinã, personal sau prin mandatar, acoperã orice vicii de procedurã.
ART. 37
(1) Citaţia pentru audierea funcţionarului public a cãrui faptã face obiectul sesizãrii se comunicã împreunã cu un exemplar al sesizãrii, precum şi cu copii ale înscrisurilor depuse de cãtre persoana care a formulat sesizarea, dacã este cazul.
(2) Dupã primirea citaţiei, a sesizãrii îndreptate împotriva sa şi a înscrisurilor depuse de persoana care a formulat sesizarea, funcţionarul public poate sã formuleze o întâmpinare care sã cuprindã rãspunsul la toate capetele de fapt şi de drept ale sesizãrii, precum şi mijloacele de probã prin care înţelege sã se apere.
(3) Se considerã mijloace de probã, în înţelesul prezentei hotãrâri, înscrisurile şi martorii.
ART. 38
Persoana care a formulat sesizarea şi funcţionarul public a cãrui faptã a fost sesizatã pot cere în scris ca procedura de cercetare administrativã sã se desfãşoare şi în lipsã, pe baza actelor de la dosar, cu excepţia termenelor stabilite pentru audiere.

SECŢIUNEA a 4-a
Audierea

ART. 39
(1) Persoana care a formulat sesizarea se audiazã separat de funcţionarul public a cãrui faptã a fost sesizatã ca abatere disciplinarã. La solicitarea uneia dintre pãrţi şi cu acordul celeilalte, audierea se poate realiza în prezenţa persoanei care a formulat sesizarea şi a funcţionarului public a cãrui faptã a fost sesizatã.
(2) Audierea se consemneazã într-un proces verbal distinct, care conţine întrebãrile formulate de membrii comisiei de disciplinã sau de persoanele desemnate sã efectueze cercetarea administrativã în condiţiile prevãzute la art. 31 şi rãspunsurile persoanei audiate.
(3) Procesele-verbale de audiere se semneazã pe fiecare paginã de toate persoanele prezente la audieri. Adãugãrile, ştersãturile sau schimbãrile aduse se semneazã în acelaşi mod, sub sancţiunea de a nu fi luate în seamã.
(4) În timpul audierii persoana care a formulat sesizarea şi funcţionarul public a cãrui faptã este cercetatã au obligaţia de a propune mijloacele de probã pe care le considerã necesare.
(5) Dacã persoanele audiate nu vor sau nu pot sã semneze, se va menţiona acest lucru în procesul-verbal.
(6) Refuzul persoanelor legal citate de a se prezenta la audieri se menţioneazã în procesul-verbal şi nu împiedicã desfãşurarea cercetãrii administrative.
(7) În procesul-verbal se stabileşte în mod obligatoriu termenul pânã la care mijloacele de probã care nu au fost solicitate în timpul audierii vor mai putea fi invocate în faţa comisiei de disciplinã sau a persoanelor desemnate sã efectueze cercetarea administrativã în condiţiile prevãzute la art. 31, dar nu mai târziu de termenul limitã la care comisia de disciplinã administreazã probele.
(8) Termenul prevãzut la alin. (7) se comunicã funcţionarului public a cãrui faptã a fost sesizatã, precum şi persoanei care a formulat sesizarea.

SECŢIUNEA a 5-a
Administrarea probelor

ART. 40
Mijloacele de probã care nu au fost solicitate în condiţiile art. 39 nu vor mai putea fi invocate în faţa comisiei de disciplinã sau a persoanelor desemnate sã efectueze cercetarea administrativã în condiţiile prevãzute la art. 31.
ART. 41
Administrarea probelor presupune analizarea probelor propuse în timpul audierii de cãtre persoana care a formulat sesizarea şi de cãtre funcţionarul public a cãrui faptã este cercetatã, precum şi a probelor pe care comisia de disciplinã le considerã necesare.
ART. 42
Audierea martorilor se face cu respectarea prevederilor art. 39.
ART. 43
Comisia de disciplinã are obligaţia de a asigura accesul neîngrãdit al persoanei care a formulat sesizarea şi al funcţionarului public a cãrui faptã a fost sesizatã la documentele utilizate în sau rezultate din activitatea comisiei de disciplinã privind fapta sesizatã ca abatere disciplinarã.
ART. 44
(1) În cazul în care sunt indicii cã funcţionarul public a cãrui faptã a fost sesizatã ca abatere disciplinarã poate influenţa cercetarea administrativã, comisia de disciplinã are obligaţia de a întocmi un raport de propunere de mutare temporarã a acestuia în cadrul altui compartiment sau altei structuri a instituţiei ori autoritãţii publice şi/sau de interzicere a accesului acestuia la documentele care pot influenţa cercetarea sau, dupã caz, de suspendare a raportului de serviciu al acestuia.
(2) Raportul se înainteazã persoanei competente sã aplice sancţiunea disciplinarã funcţionarului public a cãrui faptã este cercetatã, care are obligaţia de a înştiinţa comisia de disciplinã, în termen de 10 zile de la data primirii raportului, asupra mãsurilor dispuse.
ART. 45
În cazul în care sunt indicii cã fapta sãvârşitã de funcţionarul public poate angaja rãspunderea civilã, contravenţionalã sau penalã, comisia de disciplinã are obligaţia de a lua mãsurile legale ce se impun în vederea sesizãrii organelor abilitate.

SECŢIUNEA a 6-a
Dezbaterea cazului

ART. 46
Dezbaterea cazului se face de cãtre comisia de disciplinã pe baza:
a) proceselor-verbale de şedinţã;
b) proceselor-verbale de audiere a persoanei care a formulat sesizarea şi a funcţionarului public a cãrui faptã a fost sesizatã ca abatere disciplinarã;
c) probelor administrate;
d) raportului persoanelor desemnate sã efectueze cercetarea administrativã în condiţiile prevãzute la art. 31, dacã s-a dispus efectuarea procedurilor de cercetare administrativã.
ART. 47
(1) Comisia de disciplinã poate sã propunã, în urma dezbaterii cazului:
a) aplicarea uneia dintre sancţiunile disciplinare prevãzute la <>art. 77 alin. (3) lit. a)-e) din Legea nr. 188/1999 , republicatã, în cazul în care s-a dovedit sãvârşirea unei abateri disciplinare;
b) clasarea sesizãrii, atunci când nu se confirmã sãvârşirea unei abateri disciplinare.
(2) La individualizarea sancţiunii disciplinare aplicabile funcţionarului public comisia de disciplinã ţine seama de:
a) cauzele care au determinat sãvârşirea abaterii disciplinare;
b) împrejurãrile în care aceasta a fost sãvârşitã;
c) gradul de vinovãţie;
d) gravitatea şi consecinţele abaterii disciplinare;
e) conduita funcţionarului public;
f) existenţa unor antecedente disciplinare ale funcţionarului public, care nu au fost radiate în condiţiile prevãzute de lege.
(3) În situaţia în care, prin aceeaşi sesizare, se semnaleazã mai multe fapte ca abateri disciplinare sãvârşite de acelaşi funcţionar public, comisia de disciplinã propune, în urma cercetãrii administrative, aplicarea unei singure sancţiuni disciplinare, cu luarea în considerare a tuturor abaterilor disciplinare.
(4) În cazul în care comisia de disciplinã propune aplicarea sancţiunilor disciplinare prevãzute la <>art. 77 alin. (3) lit. b)-d) din Legea nr. 188/1999 , republicatã, aceasta va propune şi durata acestora şi, dupã caz, procentul de diminuare a drepturilor salariale, respectiv treapta sau funcţia pe care urmeazã a se aplica sancţiunea retrogradãrii.

SECŢIUNEA a 7-a
Finalizarea procedurii de cercetare administrativã

ART. 48
(1) Procedura de cercetare administrativã se finalizeazã:
a) la închiderea dezbaterii cazului;
b) în termen de 3 luni de la data încetãrii raporturilor de serviciu ale funcţionarului public a cãrui faptã a fost sesizatã ca abatere disciplinarã, cu excepţia situaţiei prevãzute la lit. c), în mãsura în care funcţionarul public a cãrui faptã a fost cercetatã nu redobândeşte calitatea de funcţionar public în aceastã perioadã;
c) la data decesului funcţionarului public.
(2) În situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. b) şi c) sesizarea se claseazã, întocmindu-se în acest sens un raport care se înainteazã persoanei prin al cãrei act administrativ s-a constituit comisia de disciplinã şi care se comunicã persoanei care a formulat sesizarea.
ART. 49
(1) În termen de 5 zile lucrãtoare de la data finalizãrii procedurii cercetãrii administrative potrivit art. 48 alin. (1) lit. a), comisia de disciplinã întocmeşte un raport cu privire la sesizarea în cauzã, care trebuie sã conţinã urmãtoarele elemente:
a) numãrul şi data de înregistrare ale sesizãrii;
b) numele complet şi funcţia deţinutã de funcţionarul public a cãrui faptã a fost sesizatã ca abatere disciplinarã, precum şi compartimentul în care acesta îşi desfãşoarã activitatea;
c) numele complet şi domiciliul persoanei care a formulat sesizarea sau, dupã caz, locul de muncã şi funcţia deţinutã de aceasta;
d) prezentarea pe scurt a faptei sesizate şi a circumstanţelor în care a fost sãvârşitã;
e) probele administrate;
f) propunerea privind sancţiunea disciplinarã aplicabilã sau, dupã caz, propunerea de clasare a sesizãrii;
g) motivarea propunerii;
h) numele complet şi semnãturile preşedintelui şi ale celorlalţi membri ai comisiei de disciplinã, precum şi ale secretarului acesteia;
i) data întocmirii raportului.
(2) Propunerea prevãzutã la alin. (1) lit. f) se formuleazã pe baza majoritãţii de voturi. Membrul comisiei care are o altã pãrere va redacta şi va semna opinia separatã, cu prezentarea considerentelor pe care aceasta se sprijinã.
(3) Raportul comisiei de disciplinã se aduce la cunoştinţa persoanei care are competenţa legalã de aplicare a sancţiunii disciplinare, persoanei care a formulat sesizarea şi funcţionarului public a cãrui faptã a fost sesizatã.

CAP. IV
Aplicarea şi contestarea sancţiunii disciplinare

ART. 50
(1) În termen de 10 zile calendaristice de la data primirii raportului comisiei de disciplinã, persoana care are competenţa legalã de a aplica sancţiunea disciplinarã va emite actul administrativ de sancţionare.
(2) În cazul în care persoana care are competenţa legalã de a aplica sancţiunea disciplinarã aplicã o altã sancţiune decât cea propusã de comisia de disciplinã, are obligaţia de a motiva aceastã decizie.
(3) Sub sancţiunea nulitãţii absolute, actul administrativ de sancţionare va cuprinde în mod obligatoriu:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinarã;
b) temeiul legal în baza cãruia se aplicã sancţiunea disciplinarã;
c) motivul pentru care a fost aplicatã o altã sancţiune decât cea propusã de comisia de disciplinã, în situaţia prevãzutã la alin. (2);
d) termenul în care sancţiunea disciplinarã poate fi contestatã;
e) instanţa competentã la care poate fi contestat actul administrativ prin care s-a dispus sancţiunea disciplinarã.
(4) La actul administrativ de sancţionare prevãzut la alin. (3) se anexeazã raportul comisiei de disciplinã, sub sancţiunea nulitãţii absolute.
(5) Actul administrativ de sancţionare se comunicã în termen de maximum 5 zile calendaristice de la expirarea termenului prevãzut la alin. (1):
a) compartimentelor cu atribuţii în domeniul resurselor umane din cadrul instituţiei sau autoritãţii publice în cadrul cãreia îşi desfãşoarã activitatea funcţionarul public a cãrui faptã a fost sesizatã ca abatere disciplinarã;
b) comisiei de disciplinã care a elaborat şi transmis raportul;
c) funcţionarului public a cãrui faptã a fost sesizatã ca abatere disciplinarã;
d) persoanei care a formulat sesizarea.
ART. 51
Funcţionarul public nemulţumit de sancţiunea disciplinarã aplicatã o poate contesta, în condiţiile legii, la instanţa de contencios administrativ competentã.

CAP. V
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 52
(1) În termen de maximum 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a art. 3-8 din prezenta hotãrâre, autoritãţile şi instituţiile publice au obligaţia de a constitui comisiile de disciplinã în condiţiile prezentei hotãrâri.
(2) Pânã la împlinirea termenului prevãzut la alin. (1), în cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice îşi desfãşoarã activitatea comisiile de disciplinã constituite în condiţiile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.210/2003 privind organizarea şi funcţionarea comisiilor de disciplinã şi a comisiilor paritare din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice, cu modificãrile ulterioare.
(3) Mandatul membrilor comisiilor de disciplinã constituite în condiţiile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.210/2003 , cu modificãrile ulterioare, înceteazã de drept la împlinirea termenului prevãzut la alin. (1).
(4) Comisiile de disciplinã constituite în condiţiile prezentei hotãrâri îşi încep activitatea la data încetãrii mandatului membrilor comisiilor de disciplinã constituite în condiţiile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.210/2003 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 53
(1) Comisiile de disciplinã constituite în condiţiile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.210/2003 , cu modificãrile ulterioare, au obligaţia ca, pânã la începerea activitãţii comisiilor de disciplinã constituite în condiţiile prezentei hotãrâri, sã soluţioneze sesizãrile aflate pe rolul lor. Mãsurile dispuse înainte de intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri rãmân supuse cãilor de atac şi termenelor prevãzute de actul normativ sub care au fost pronunţate.
(2) Sesizãrile înregistrate dupã publicarea prezentei hotãrâri în Monitorul Oficial al României, Partea I, vor fi soluţionate, pânã la data începerii activitãţii comisiilor de disciplinã constituite potrivit prevederilor prezentei hotãrâri, de comisiile de disciplinã constituite în condiţiile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.210/2003 , cu modificãrile ulterioare.
(3) În situaţia în care nu este posibilã soluţionarea potrivit prevederilor alin. (2), sesizãrile respective vor fi predate la data încetãrii mandatului membrilor comisiilor de disciplinã constituite în condiţiile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.210/2003 , cu modificãrile ulterioare, comisiilor de disciplinã competente, constituite în condiţiile prezentei hotãrâri.
(4) Persoanele care au avut calitatea de membru în comisiile de disciplinã au obligaţia de a preda membrilor noilor comisii, constituite potrivit prevederilor prezentei hotãrâri, documentele rezultate din activitatea comisiilor respective, pe bazã de procesverbal de predare-preluare.
ART. 54
Documentele rezultate din activitatea de cercetare desfãşuratã de comisia de disciplinã, cu excepţia raportului privind propunerea de sancţionare, au caracter confidenţial şi se pãstreazã de secretarul acesteia, în situaţia în care şedinţele comisiei de disciplinã nu au avut caracter public.
ART. 55
(1) Preşedintele comisiei de disciplinã întocmeşte rapoarte de activitate semestriale cu privire la activitatea comisiei de disciplinã, pe care le înainteazã conducãtorului autoritãţii sau instituţiei publice.
(2) Formatul standard, termenele şi modalitatea de transmitere a datelor se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 56
(1) Conducãtorii autoritãţilor şi instituţiilor publice, precum şi conducãtorii compartimentelor în care îşi desfãşoarã activitatea funcţionarul public a cãrui faptã a fost sesizatã au obligaţia de a sprijini activitatea comisiei de disciplinã în vederea soluţionãrii cazului.
(2) Compartimentele de resurse umane din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice sunt obligate sã transmitã preşedintelui comisiei de disciplinã toate documentele solicitate ca fiind necesare în desfãşurarea activitãţilor potrivit atribuţiilor comisiilor de disciplinã.
ART. 57
În scopul realizãrii rolului şi atribuţiilor care îi revin, Agenţia coordoneazã metodologic, monitorizeazã, verificã şi controleazã aplicarea şi respectarea prevederilor prezentei hotãrâri de cãtre autoritãţile şi instituţiile publice.
ART. 58
În situaţia în care regulamentul prevãzut la art. 26 nu este elaborat în termen de 60 de zile de la data constituirii, în conformitate cu dispoziţiile prezentei hotãrâri, a comisiei de disciplinã prevãzute la art. 8, acesta se elaboreazã de cãtre Agenţie şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 59
Orice referire şi orice trimitere în actele normative existente, la data intrãrii în vigoare a prezentului act normativ, la <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.210/2003 , cu modificãrile ulterioare, se vor considera referire la prezenta hotãrâre.
ART. 60
(1) Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la 60 de zile de la data publicãrii, cu excepţia art. 3-8, care intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotãrâri, se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.210/2003 privind organizarea şi funcţionarea comisiilor de disciplinã şi a comisiilor paritare din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757 din 29 octombrie 2003, cu modificãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul internelor
şi reformei administrative,
Cristian David

Preşedintele Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici,
Jozsef Birtalan

Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Bucureşti, 31 octombrie 2007.
Nr. 1.344.
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016