Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.330 din 27 decembrie 2001  pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale spitalicesti, ingrijirilor la domiciliu, serviciilor de urgenta prespitalicesti si altor tipuri de transport medical, precum si a serviciilor de recuperare-reabilitare a sanatatii, in cadrul sistemului asigurarilor sociale de sanatate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.330 din 27 decembrie 2001 pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale spitalicesti, ingrijirilor la domiciliu, serviciilor de urgenta prespitalicesti si altor tipuri de transport medical, precum si a serviciilor de recuperare-reabilitare a sanatatii, in cadrul sistemului asigurarilor sociale de sanatate

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 38 din 21 ianuarie 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 11 alin. (2) din Legea asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aproba Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale spitaliceşti, ingrijirilor la domiciliu, serviciilor de urgenta prespitalicesti şi altor tipuri de transport medical, precum şi a serviciilor de recuperare-reabilitare a sãnãtãţii, în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
(1) Asistenta medicalã spitaliceasca se acorda în unitãţi sanitare cu paturi, cu autorizaţie sanitarã de funcţionare, care intra în relaţii contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cu Casa de Asigurãri de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti sau cu Casa de Asigurãri de Sãnãtate a Transporturilor, denumite în continuare case de asigurãri de sãnãtate.
(2) Asistenta medicalã spitaliceasca se asigura în situaţia în care se constata: o stare ce pune în pericol echilibrul normal al funcţiilor organismului, diagnosticul nu poate fi stabilit în condiţiile ambulatoriului de specialitate, necesita tratament sub supraveghere sau recuperare ori în alte situaţii justificate din punct de vedere medical.
ART. 3
(1) Modalitãţile de plata a serviciilor medicale spitaliceşti contractate cu casele de asigurãri de sãnãtate pot fi: tarif pe zi de spitalizare, tarif pe persoana internatã - tip "caz rezolvat" - şi tarif pe serviciu medical, care se stabilesc prin Normele metodologice de aplicare a contractului-cadru aprobat prin prezenta horarare, denumite în continuare norme. În cadrul sumelor negociate şi contractate casele de asigurãri de sãnãtate vor aloca, în primele 15 zile ale lunii, pana la 80% din suma corespunzãtoare lunii curente, urmând ca decontarea finala a lunii sa se efectueze în primele 10 zile ale lunii urmãtoare.
(2) Spitalele beneficiazã, de asemenea, şi de:
a) sume aferente programelor de sãnãtate pentru medicamente şi materiale specifice, pe baza unor contracte distincte încheiate cu casele de asigurãri de sãnãtate;
b) sume pentru servicii medicale efectuate în cabinete medicale de specialitate în oncologie, diabet zaharat, nutritie şi boli metabolice, boli infectioase, dispensare TBC, laboratoare de sãnãtate mintalã - stationar de zi, cabinete de planificare familialã, structuri de primire a urgentelor (unitate de primire a urgentelor, centru de primire a urgentelor, modul de urgenta, camera de garda), cabinete stomatologice pentru servicii de urgenta;
c) sume pentru cofinantarea instalãrii aparaturii de inalta performanta;
d) sume pentru plata cheltuielilor de personal pentru medicii, farmaciştii şi stomatologii rezidenţi din anii 3-7 şi medicii, stomatologii şi farmaciştii stagiari, cu contract de munca în spital;
e) sume pentru medicii şi celãlalt personal sanitar care furnizeazã servicii medico-sanitare în unitãţile sau secţiile de spital cu profil de recuperare pentru copiii distrofici, de recuperare şi reabilitare neuropsihomotorie sau pentru copiii bolnavi de HIV/SIDA, reorganizate potrivit prevederilor <>art. 2 din Hotãrârea Guvernului nr. 261/2000 pentru reorganizarea instituţiilor, secţiilor de spital şi a celorlalte unitãţi de protecţie specialã a copilului în cadrul serviciilor publice specializate din subordinea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, cu modificãrile ulterioare, încadraţi la spitalul judeţean sau la alt spital public cel mai apropiat, în cazul unitãţilor sanitare transferate integral la serviciile publice specializate;
f) sume aferente arieratelor înregistrate pana la data de 30 noiembrie a anului precedent.
(3) Sumele prevãzute la alin. (2) lit. b)-f) se aloca prin încheierea de acte adiţionale la contractele de furnizare de servicii medicale spitaliceşti, încheiate de spitale cu casele de asigurãri de sãnãtate.
ART. 4
Ingrijirile la domiciliu pot fi efectuate în continuarea tratamentului spitalicesc, subcontractate de spitale, şi se asigura de furnizori de servicii medicale - unitãţi specializate şi persoane fizice - prin personal mediu sanitar acreditat, respectiv persoane autorizate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei sa presteze aceste servicii, altele decât medici.
ART. 5
Modalitatea de plata de cãtre spitale a furnizorilor de îngrijiri la domiciliu se stabileşte între pãrţile contractante pe baza tarifelor stabilite potrivit normelor.
ART. 6
(1) Asistenta medicalã de urgenta prespitaliceasca şi alte tipuri de transport medical se acorda, în regim de continuitate, prin serviciile de ambulanta prin care se asigura asistenta medicalã de urgenta la locul accidentului sau al imbolnavirii şi pe timpul transportului pana la unitatea sanitarã.
(2) În cadrul sumelor negociate şi contractate casele de asigurãri de sãnãtate vor aloca, în primele 15 zile ale lunii, pana la 80% din suma corespunzãtoare lunii curente, urmând ca decontarea finala a lunii sa se efectueze în primele 10 zile ale lunii urmãtoare.
ART. 7
(1) Modalitãţile de plata a serviciilor medicale de urgenta prespitalicesti sunt:
a) tarif pe kilometru echivalent parcurs pentru serviciile de transport;
b) tarif pe solicitare pentru serviciile medicale de urgenta.
(2) Pentru alte tipuri de transport medical se utilizeazã tarif pe kilometru echivalent parcurs sau pe ora de zbor.
ART. 8
Serviciile medicale de recuperare-reabilitare a sãnãtãţii se asigura în unitãţi medicale de specialitate, respectiv în spitale de recuperare, secţii de recuperare din spitale, sanatorii cu secţii de recuperare pentru adulti şi copii, preventorii, unitãţi ambulatorii de recuperare-reabilitare din staţiuni balneoclimatice şi cabinete medicale de specialitate organizate conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 629/2001 , precum şi în cabinetele medicale de specialitate din structura unor unitãţi sanitare aparţinând ministerelor şi instituţiilor din sistemul de apãrare, ordine publica, siguranta nationala şi autoritate judecãtoreascã, cu autorizaţie sanitarã de funcţionare şi, dupã caz, acreditate.
ART. 9
Modalitãţile de plata a serviciilor medicale de reabilitare a sãnãtãţii sunt:
a) tarif pe serviciu medical cuantificat în puncte, respectiv în lei, pentru serviciile medicale acordate în cabinetele medicale de recuperare organizate conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 629/2001 ; contravaloarea acestor servicii se suporta din fondul aferent asistenţei medicale ambulatorii de specialitate pentru specialitatile clinice, în condiţiile prevãzute în Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate pentru specialitatile clinice, paraclinice şi stomatologice şi în normele de aplicare a acestuia;
b) tarif pe zi de spitalizare pentru serviciile medicale acordate în spitalele de recuperare şi în secţiile de recuperare din spitale; contravaloarea acestor servicii este suportatã din fondul aferent asistenţei medicale spitaliceşti, în condiţiile prevãzute în norme privind asistenta medicalã spitaliceasca;
c) tarif pe zi de spitalizare pentru serviciile medicale acordate în sanatorii, inclusiv în sanatoriile balneare, şi în preventorii. Contravaloarea acestor servicii este suportatã din fondul aferent asistenţei medicale de recuperare-reabilitare. În cadrul sumelor negociate şi contractate casele de asigurãri de sãnãtate vor aloca, în primele 15 zile ale lunii, pana la 80% din suma corespunzãtoare lunii curente, urmând ca decontarea finala a lunii sa se efectueze în primele 10 zile ale lunii urmãtoare. În cazul sanatoriilor balneare sumele negociate şi contractate cu casele de asigurãri de sãnãtate au în vedere tariful pe zi de spitalizare diminuat cu procentul de contribuţie suportat de asiguraţi. Asiguraţii plãtesc o contribuţie de 25-30% din costul unei zile de spitalizare, în funcţie de tipul de asistenta medicalã balneara şi de durata tratamentului, în condiţiile stabilite în contractul-cadru prevãzut în anexa la prezenta hotãrâre şi în norme;
d) tarif pe serviciu medical în lei pentru serviciile medicale acordate în unitãţile ambulatorii de recuperare-reabilitare din staţiunile balneoclimatice, care nu sunt organizate conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 629/2001 , precum şi în cabinetele medicale de specialitate din structura unor unitãţi sanitare aparţinând ministerelor şi instituţiilor din sistemul de apãrare, ordine publica, siguranta nationala şi autoritate judecãtoreascã, pentru care cheltuielile materiale se suporta de cãtre unitãţile în structura cãrora funcţioneazã acestea. Contravaloarea acestor servicii va fi decontatã de casele de asigurãri de sãnãtate prin tarife diminuate cu contravaloarea cheltuielilor materiale necesare functionarii şi administrãrii unitãţilor sanitare, tarife stabilite prin norme.
ART. 10
Nerespectarea obligaţiilor contractuale de cãtre pãrţi conduce la aplicarea mãsurilor prevãzute în contractul-cadru şi stipulate în contractele de furnizare de servicii medicale.
ART. 11
Monitorizarea activitãţii furnizorilor de servicii medicale spitaliceşti şi controlul furnizorilor de servicii medicale de recuperare-reabilitare, de servicii medicale de urgenta prespitalicesti, de alte tipuri de transport medical şi de îngrijiri la domiciliu se asigura de cãtre servicii specializate din structura Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, a caselor de asigurãri de sãnãtate, a Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, a direcţiilor de sãnãtate publica, împreunã cu Colegiul Medicilor din România, organizat la nivel naţional şi judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, precum şi de alte instituţii abilitate de lege.
ART. 12
Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, autoritate publica centrala în domeniul asigurãrii, promovãrii şi ocrotirii sãnãtãţii populaţiei, supravegheazã respectarea legislaţiei în domeniu pentru garantarea dreptului la asistenta medicalã, colaborand în acest scop cu Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, Colegiul Medicilor din România, Colegiul Farmacistior din România, autoritãţile publice centrale şi locale şi cu alte instituţii abilitate.
ART. 13
(1) În aplicarea prezentei hotãrâri Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate şi Colegiul Medicilor din România, cu avizul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, elaboreazã norme.
(2) Normele se aproba prin ordin comun al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al preşedintelui Colegiului Medicilor din România, cu avizul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 14
(1) Prezenta hotãrâre intra în vigoare începând cu luna ianuarie 2002.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, îşi înceteazã aplicabilitatea prevederile referitoare la asistenta medicalã spitaliceasca, ingrijirile la domiciliu, serviciile de urgenta prespitalicesti, serviciile de recuperare-reabilitare a sãnãtãţii din <>Hotãrârea Guvernului nr. 165/2001 pentru aprobarea Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate pentru anul 2001, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34 din 19 ianuarie 2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul sãnãtãţii şi familiei,
Daniela Bartos

p. Ministrul de interne,
Toma Zaharia,
secretar de stat

Ministrul apãrãrii naţionale,
Ioan Mircea Pascu

Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor şi locuinţei,
Miron Tudor Mitrea

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu


ANEXA 1

CONTRACT - CADRU
privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale spitaliceşti, ingrijirilor la domiciliu, serviciilor de urgenta prespitalicesti şi altor tipuri de transport medical, precum şi a serviciilor de recuperare-reabilitare a sãnãtãţii, în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate

CAP. 1
Servicii medicale spitaliceşti

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale privind serviciile medicale spitaliceşti

ART. 1
(1) În relaţiile contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate unitãţile sanitare cu paturi sunt obligate:
a) sa acorde servicii medicale respectând criteriile de calitate elaborate de Colegiul Medicilor din România şi de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate;
b) sa nu refuze acordarea asistenţei medicale de urgenta ori de câte ori se solicita aceste servicii;
c) sa informeze asiguraţii despre serviciile medicale oferite şi despre modul în care sunt furnizate;
d) sa respecte confidenţialitatea tuturor datelor şi informaţiilor privitoare la asiguraţi, precum şi intimitatea şi demnitatea acestora;
e) sa factureze lunar, în vederea decontãrii de cãtre casa de asigurãri de sãnãtate, activitatea realizatã, conform contractului de furnizare de servicii medicale. Factura va fi însoţitã de desfasuratoarele activitãţilor realizate, stabilite prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi puse la dispoziţie furnizorilor de servicii medicale contra cost de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate. Nerespectarea termenului de depunere a facturii atrage nedecontarea la termenele stabilite în contractele de furnizare de servicii medicale spitaliceşti a serviciilor furnizate;
f) sa acorde servicii medicale de specialitate tuturor asiguraţilor, indiferent de casa de asigurãri de sãnãtate la care s-a virat contribuţia de asigurãri de sãnãtate pentru aceştia;
g) sa informeze medicul de familie al asiguratului sau, dupã caz, medicul de specialitate din ambulatoriul de specialitate, prin scrisoare medicalã, despre diagnosticul stabilit, controalele, investigaţiile, tratamentele efectuate sau sa transmitã orice alte informaţii referitoare la starea de sãnãtate a asiguratului;
h) sa utilizeze în condiţii de eficienta fondurile contractate cu casa de asigurãri de sãnãtate, sa respecte destinaţia acestor fonduri şi sa nu angajeze nejustificat cheltuieli din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate peste suma contractatã, cu excepţia cheltuielilor generate de serviciile medicale în caz de urgenta, altele decât cele contractate. Pentru eficientizarea serviciilor medicale se vor întocmi liste de asteptare, cu excepţia cazurilor de urgenta medico-chirurgicala;
i) sa transmitã datele solicitate de casele de asigurãri de sãnãtate şi de direcţiile de sãnãtate publica privind furnizarea serviciilor medicale şi starea de sãnãtate a persoanelor consultate sau tratate, fiind direct rãspunzãtoare de corectitudinea acestora, potrivit formularelor de raportare stabilite prin ordin comun al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi care se pun la dispoziţie în mod gratuit;
j) sa prezinte casei de asigurãri de sãnãtate, în vederea contractãrii, indicatorii specifici stabiliţi prin norme;
k) sa elibereze documente medicale, cum ar fi: certificate medicale, certificate pentru îngrijirea copilului bolnav şi altele, dupã caz. Casele de asigurãri de sãnãtate nu deconteazã acele servicii medicale necesare pentru eliberarea unor documente medicale prevãzute în norme;
l) sa raporteze indicatorii prevãzuţi în normele privind execuţia, raportarea şi controlul programelor naţionale de sãnãtate şi sa utilizeze eficient sumele cu aceasta destinaţie. Pentru aceste activitãţi spitalele care deruleazã programe naţionale de sãnãtate vor tine evidente distincte;
m) sa solicite documentele care atesta calitatea de asigurat. În situaţia în care pacientul nu poate dovedi calitatea de asigurat, spitalul acorda serviciile medicale de urgenta necesare şi anunta casa de asigurãri de sãnãtate cu care a încheiat contract de furnizare de servicii medicale, aceasta având obligaţia de a deconta spitalului sumele aferente serviciilor medicale de urgenta;
n) sa deconteze serviciilor de ambulanta contravaloarea serviciilor medicale prespitalicesti şi a altor tipuri de transport, solicitate de acestea.
(2) Se recomanda participarea conducerii spitalelor la acţiuni de instruire, organizate de direcţiile de sãnãtate publica şi de casele de asigurãri de sãnãtate, privind aplicarea unitarã a actelor normative referitoare la asigurãrile sociale de sãnãtate şi a actelor normative privind asistenta medicalã în România. În caz de neparticipare conducerea spitalului îşi asuma rãspunderea pentru nerespectarea sau aplicarea incorectã a prevederilor legale din domeniu.
ART. 2
În relaţiile contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate unitãţile sanitare cu paturi au urmãtoarele drepturi:
a) sa primeascã contravaloarea serviciilor medicale efectiv realizate potrivit contractelor şi actelor adiţionale încheiate cu casele de asigurãri de sãnãtate;
b) sa îşi organizeze activitatea în vederea creşterii eficientei şi eficacitatii actului medical, cu respectarea reglementãrilor legale în vigoare;
c) sa subcontracteze cu furnizorii de îngrijiri la domiciliu, organizati pentru a desfasura acest tip de activitate, servicii de îngrijire sau de recuperare efectuate în continuarea tratamentului spitalicesc.
ART. 3
În relaţiile contractuale cu unitãţile sanitare cu paturi casele de asigurãri de sãnãtate au urmãtoarele obligaţii:
a) sa contracteze servicii medicale numai cu spitalele/secţiile în care îşi desfãşoarã activitatea medici de specialitate care au obţinut specialitatea în profilul spitalului sau al sectiei respective;
b) sa monitorizeze activitatea furnizorilor de servicii medicale spitaliceşti conform contractelor încheiate cu spitalele;
c) sa raporteze Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate datele solicitate privind activitatea desfasurata de furnizorii de servicii medicale spitaliceşti, în baza contractelor încheiate cu aceştia, şi sa respecte termenele de raportare stabilite de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate;
d) sa deconteze furnizorilor de servicii medicale spitaliceşti, în baza facturii şi a documentelor insotitoare, contravaloarea serviciilor medicale acordate asiguraţilor, la termenele stabilite în contractul de furnizare de servicii medicale;
e) sa aloce în primele 15 zile ale lunii sume de pana la 80% din sumele corespunzãtoare lunii curente, urmând ca decontarea finala a lunii sa se efectueze în primele 10 zile ale lunii urmãtoare;
f) sa informeze permanent furnizorii de servicii medicale spitaliceşti despre condiţiile de contractare;
g) în cazul unitãţilor spitaliceşti care contracteazã servicii medicale cu o singura casa de asigurãri de sãnãtate, sa deconteze serviciile medicale spitaliceşti acordate asiguraţilor, indiferent de casa de asigurãri de sãnãtate la care se vireazã contribuţia de asigurãri de sãnãtate pentru aceştia;
h) sa ţinã evidenta internarilor pe asigurat, în funcţie de casa de asigurãri de sãnãtate la care acesta vireazã contribuţia, pentru care casele de asigurãri de sãnãtate deconteazã contravaloarea serviciilor furnizate.

SECŢIUNEA a 2-a
Condiţiile acordãrii asistenţei medicale spitaliceşti

ART. 4
(1) Contractul de furnizare de servicii medicale spitaliceşti se încheie între reprezentatul legal al unitãţii medicale spitaliceşti şi casa de asigurãri de sãnãtate, pe baza urmãtoarelor documente:
a) actul de înfiinţare;
b) autorizaţia sanitarã de funcţionare;
c) codul fiscal;
d) contul deschis la trezoreria statului.
(2) Reprezentantul legal încheie contract de furnizare de servicii medicale spitaliceşti cu casa de asigurãri de sãnãtate în a carei raza administrativ-teritorialã îşi are sediul, precum şi cu alte case de asigurãri de sãnãtate. Spitalele din reţeaua apãrãrii, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autoritãţii judecãtoreşti şi din reţeaua Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei încheie contracte de furnizare de servicii medicale spitaliceşti numai cu Casa de Asigurãri de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti, respectiv cu Casa de Asigurãri de Sãnãtate a Transporturilor, avându-se în vedere la contractare şi decontare intreaga activitate desfasurata pentru asiguraţi, indiferent de casa de asigurãri de sãnãtate la care se vireazã contribuţia de asigurãri de sãnãtate pentru aceştia.
ART. 5
(1) Serviciile medicale spitaliceşti se acorda prin spitalizare continua sau discontinua în spitale generale sau de specialitate, care pot avea în structura lor secţii distincte pentru afecţiuni acute sau cronice, şi cuprind:
a) consultaţii;
b) investigaţii;
c) stabilirea diagnosticului;
d) tratamente medicale, chirurgicale şi/sau fizical-recuperatorii;
e) îngrijire, medicamente şi materiale sanitare, cazare şi masa.
Definirea spitalizarii pe diferite tipuri se stabileşte prin norme.
(2) În centrele de diagnostic şi tratament autorizate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, aparţinând ministerelor cu reţele sanitare proprii, se pot acorda servicii medicale spitaliceşti, altele decât dializa, în condiţiile stabilite prin norme, suportate din fondurile aferente asistenţei medicale spitaliceşti.
ART. 6
Serviciile medicale spitaliceşti se acorda asiguraţilor pe baza recomandarii de internare din partea medicului de familie acreditat sau a medicului de specialitate din ambulatoriu. Excepţie fac urgentele medico-chirurgicale şi bolile infecto-contagioase care necesita izolare şi tratament şi internarile obligatorii pentru bolnavii psihici încadraţi la art. 105 şi 114 din Codul penal, precum şi cele dispuse prin ordonanta procurorului pe timpul judecãrii sau al urmãririi penale. Bolnavii de TBC sunt internati şi trataţi în mod obligatoriu în orice unitate sanitarã de specialitate.
ART. 7
Spitalele îşi desfãşoarã activitatea în cadrul bugetului de venituri şi cheltuieli negociat de conducerea acestora cu conducerea direcţiilor de sãnãtate publica sau a ministerelor, în funcţie de subordonare, având la baza contractele de furnizare de servicii medicale spitaliceşti şi actele adiţionale la acestea, încheiate cu casele de asigurãri de sãnãtate, negociere la care se va tine seama şi de contractul colectiv de munca. Suma totalã contractatã de spitale cu casele de asigurãri de sãnãtate se compune din:
a) suma aferentã serviciilor medicale spitaliceşti a cãror plata se face pe baza de tarif pe zi de spitalizare, în baza unor indicatori cantitativi şi calitativi stabiliţi prin norme, finanţatã din fondul alocat pentru asistenta medicalã spitaliceasca;
b) suma aferentã serviciilor medicale spitaliceşti a cãror plata se face prin tarif pe persoana internatã - tip "caz rezolvat" - finanţatã din fondul alocat pentru asistenta medicalã spitaliceasca;
c) suma aferentã programelor de sãnãtate pentru medicamente şi materiale sanitare specifice, finanţatã din fondul alocat pentru programele naţionale de sãnãtate;
d) sume pentru serviciile medicale efectuate în cabinete medicale de specialitate: oncologie, diabet zaharat, nutritie şi boli metabolice, boli infectioase, dispensare TBC, laboratoare de sãnãtate mintalã, stationar de zi, cabinete de planificare familialã, structuri de primire a urgentelor, cabinete stomatologice pentru servicii de urgenta, structuri care se afla în componenta spitalelor ca unitãţi fãrã personalitate juridicã, sume stabilite în raport cu cheltuielile de personal şi cheltuielile de întreţinere şi funcţionare ale acestor structuri, finanţate din fondul alocat pentru asistenta medicalã ambulatorie de specialitate pentru specialitatile clinice, cu excepţia cabinetelor stomatologice pentru serviciile de urgenta şi a structurilor de primirea urgentelor, finanţate din fondul alocat pentru asistenta medicalã spitaliceasca;
e) sume pentru cofinantarea instalãrii aparatelor de inalta performanta, finanţate din fondul alocat pentru asistenta medicalã spitaliceasca;
f) sume pentru plata cheltuielilor de personal pentru medicii, farmaciştii şi stomatologii rezidenţi din anii 3-7, precum şi sume pentru plata cheltuielilor de personal pentru medicii, stomatologii şi farmaciştii stagiari, care au încheiat contracte individuale de munca cu spitalele, acordate în condiţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 58/2001 privind organizarea şi finanţarea rezidentiatului, stagiaturii şi activitãţii de cercetare medicalã în sectorul sanitar, finanţate din fondul alocat pentru asistenta medicalã spitaliceasca;
g) sume pentru medicii şi alt personal sanitar care furnizeazã servicii medico-sanitare în unitãţile sau în secţiile de spital cu profil de recuperare pentru copiii distrofici, recuperare şi reabilitare neuropsihomotorie sau pentru copiii bolnavi de HIV/SIDA, reorganizate potrivit prevederilor <>art. 2 din Hotãrârea Guvernului nr. 261/2000 , în cadrul serviciilor publice specializate din subordinea consiliilor judeţene sau, dupã caz, a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, în a cãror raza administrativ-teritorialã funcţioneazã, încadraţi la spitalul judeţean sau la alt spital public cel mai apropiat (în cazul unitãţilor sanitare transferate integral la serviciile publice specializate), finanţate din fondul alocat pentru asistenta medicalã spitaliceasca;
h) sume pentru investigaţii paraclinice efectuate în regim ambulatoriu, stabilite în condiţiile prevãzute în Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate pentru specialitatile clinice, paraclinice şi stomatologice şi în normele metodologice de aplicare, aferente asistenţei medicale de specialitate pentru specialitatile paraclinice, sume finanţate din fondul alocat pentru serviciile medicale paraclinice;
i) sume pentru dializa în insuficienta renala cronica, stabilite pe baza de tarif pe serviciu - şedinţa de dializa, conform normelor, finanţate din fondul alocat pentru asistenta medicalã spitaliceasca. Aceasta prevedere se aplica şi în situaţia în care dializa se efectueazã în centrele de diagnostic şi tratament autorizate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, aparţinând ministerelor cu reţele sanitare proprii. Tariful pe serviciu medical nu cuprinde cheltuielile ce se suporta din programele naţionale de sãnãtate;
j) sume aferente arieratelor înregistrate pana la data de 30 noiembrie în anul precedent, acoperite din fondul alocat pentru asistenta medicalã spitaliceasca.
ART. 8
Casele de asigurãri de sãnãtate deconteazã serviciile medicale spitaliceşti contractate cu furnizorii de servicii medicale spitaliceşti, în funcţie de realizarea indicatorilor negociati, conform normelor, în urmãtoarele condiţii:
a) serviciile medicale pentru care plata se face pe baza de tarif pe zi de spitalizare se deconteazã ţinându-se seama de durata optima de spitalizare stabilitã de comisiile de specialitate ale Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi nominalizate în norme; în situaţia în care durata medie de spitalizare realizatã de spitale/secţii este mai mare sau mai mica decât cea optima, casele de asigurãri de sãnãtate deconteazã serviciile medicale spitaliceşti la valoarea prevãzutã pentru durata optima; în situaţia în care suma aferentã depãşirii duratei optime de spitalizare pe o secţie nu este compensata cu suma corespunzãtoare reducerii duratei optime de spitalizare la celelalte secţii, casele de asigurãri de sãnãtate pot deconta diferenţa care nu a fost compensata, dacã depãşirea este justificatã; în cazul în care asiguratul este transferat într-o secţie de acelaşi profil la aceeaşi unitate sanitarã sau în alta unitate spitaliceasca într-o secţie de acelaşi profil, se ia în calcul la decontare, pentru secţia spitalului de la care s-a transferat asiguratul, o durata de spitalizare care nu poate depãşi 3 zile;
b) pentru spitalele participante la programul naţional de finanţare bazat pe persoana internatã - tip de caz rezolvat - decontarea se face în funcţie de numãrul de cazuri externate şi raportate; în situaţia în care numãrul cazurilor ponderate raportate este mai mare decât numãrul negociat de cazuri ponderate, se accepta o depasire cu cel mult 10% a sumei contractate; în situaţia în care numãrul cazurilor ponderate este mai mic decât numãrul negociat de cazuri ponderate, se acorda suma corespunzãtoare cazurilor ponderate;
c) suma aferentã programelor naţionale de sãnãtate pentru medicamente şi materiale sanitare specifice se deconteazã la nivelul realizarilor, în limita sumei prevãzute prin programe pentru medicamente şi materiale sanitare specifice;
d) sumele pentru serviciile medicale efectuate în cabinetele medicale de specialitate în oncologie, diabet zaharat, nutritie şi boli metabolice, boli infectioase, dispensare TBC, laboratoare de sãnãtate mintalã - stationar de zi, cabinete de planificare familialã, structuri de primire a urgentelor, cabinete stomatologice pentru servicii de urgenta - se deconteazã la nivelul stabilit prin acte adiţionale la contractul de furnizare de servicii spitaliceşti, cu respectarea condiţiilor în baza cãrora au fost stabilite aceste sume;
e) suma pentru cofinantarea instalãrii aparatelor de inalta performanta se deconteazã la nivelul realizarilor, în limita sumelor prevãzute în actul adiţional, cumulat de la începutul anului;
f) suma pentru plata cheltuielilor de personal pentru medicii, farmaciştii şi stomatologii rezidenţi din anii 3-7 şi pentru medicii, stomatologii şi farmaciştii stagiari care au încheiat contract individual de munca cu spitalele, acordatã în condiţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 58/2001 , se deconteazã la nivelul cheltuielilor de personal efectuate în limita sumelor prevãzute în actul adiţional la contractul de furnizare de servicii medicale spitaliceşti;
g) suma pentru medici şi alt personal sanitar care furnizeazã servicii medico-sanitare în unitãţile sau în secţiile de spital cu profil de recuperare pentru copiii distrofici, recuperare şi reabilitare neuropsihomotorie sau pentru copiii bolnavi de HIV/SIDA, reorganizate potrivit prevederilor <>art. 2 din Hotãrârea Guvernului nr. 261/2000 , în cadrul serviciilor publice specializate din subordinea consiliilor judeţene sau, dupã caz, a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti în a cãror raza administrativ-teritorialã funcţioneazã, încadraţi la spitalul judeţean sau la alt spital public cel mai apropiat (în cazul unitãţilor sanitare transferate integral la serviciile publice specializate), se deconteazã la nivelul cheltuielilor de personal efectuate în limita sumei prevãzute prin acte adiţionale la contractul de furnizare de servicii medicale spitaliceşti;
h) suma pentru investigaţii paraclinice efectuate în regim ambulatoriu se deconteazã în condiţiile prevãzute în Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate pentru specialitatile clinice, paraclinice şi stomatologice şi în normele metodologice de aplicare a acestuia;
i) suma pentru dializa în insuficienta renala cronica se deconteazã în funcţie de numãrul de şedinţe de dializa efectuate şi de tariful corespunzãtor;
j) suma aferentã arieratelor se deconteazã în baza metodologiei şi la termenele stabilite prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate.
ART. 9
Spitalele vor acoperi din sumele obţinute conform art. 7, cu excepţia sumelor pentru medicamente şi materiale specifice acoperite prin programele naţionale de sãnãtate, toate cheltuielile care, potrivit legii, sunt suportate din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate, inclusiv pentru:
a) investigaţiile paraclinice pentru bolnavii internati, efectuate în alte unitãţi spitaliceşti sau în unitãţi ambulatorii de specialitate, în situaţiile în care spitalul respectiv nu deţine dotarea necesarã;
b) dispensarele medicale care, datoritã lipsei unui medic, nu s-au putut constitui în cabinete medicale organizate conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi care rãmân în structura unitãţilor sanitare cu paturi la care sunt arondate, în condiţiile stabilite prin norme.
ART. 10
Insotitorii copiilor bolnavi în varsta de pana la 3 ani, precum şi insotitorii copiilor cu handicap beneficiazã de plata serviciilor hoteliere (cazare şi masa) din partea casei de asigurãri de sãnãtate, în condiţiile stabilite prin norme.
ART. 11
Fondul pentru asistenta medicalã spitaliceasca se determina prin aplicarea unei cote procentuale asupra cheltuielilor materiale şi prestãrilor de servicii cu caracter medical, aprobat în bugetul Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate. La propunerea caselor de asigurãri de sãnãtate, Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate analizeazã şi stabileşte cota procentualã sus-menţionatã, cu avizul Colegiului Medicilor din România, care se aproba prin ordin comun al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al ministrului sãnãtãţii şi familiei.
ART. 12
(1) Asiguraţii suporta contravaloarea:
a) serviciilor hoteliere cu grad înalt de confort; definirea gradului înalt de confort se stabileşte prin norme;
b) serviciilor medicale efectuate la cerere;
c) unor servicii medicale de inalta performanta, stabilite prin norme.
(2) Tarifele serviciilor prevãzute la alin. (1) lit. a)-c) se stabilesc de unitãţile sanitare care acorda aceste servicii.
ART. 13
Modalitãţile de finanţare şi de decontare de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate a serviciilor medicale contractate se stabilesc prin norme.
ART. 14
Tipul de contract pentru furnizarea serviciilor medicale spitaliceşti se stabileşte prin norme. Utilizarea acestui tip de contract este obligatorie, furnizorii putând negocia cu casele de asigurãri de sãnãtate clauze suplimentare, care vor fi menţionate la capitolul "Alte clauze", în limita condiţiilor prevãzute în actele normative în vigoare privind asigurãrile sociale de sãnãtate.
ART. 15
(1) Casele de asigurãri de sãnãtate au obligaţia sa deconteze, la termenele stabilite prin contractele de furnizare de servicii medicale spitaliceşti şi prin actele adiţionale la acestea, contravaloarea serviciilor medicale furnizate.
(2) În cazul în care termenul de plata prevãzut în contractele de furnizare de servicii medicale spitaliceşti nu este respectat din vina caselor de asigurãri de sãnãtate, acestea sunt obligate sa plãteascã majorãri de întârziere egale cu majorãrile care se aplica pentru întârzierea plãţii impozitelor cãtre stat.
(3) Refuzul caselor de asigurãri de sãnãtate de a deconta unele prestaţii raportate ca realizate se face numai prin prezentarea în scris a cauzelor care au condus la aceasta. Contestaţiile impotriva acestor refuzuri se soluţioneazã de comisiile de arbitraj organizate potrivit legii.
ART. 16
(1) Refuzul furnizorilor de servicii medicale de a pune la dispoziţie organelor de control ale caselor de asigurãri de sãnãtate actele de evidenta a serviciilor medicale furnizate şi documentele în baza cãrora se deconteazã serviciile medicale realizate conduce la amânarea decontãrii de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate a serviciilor medicale prestate, pana în momentul efectuãrii urmatorului control.
(2) Raportarea unor servicii medicale care nu au fost realizate sau care au fost realizate în alte condiţii decât cele pentru care s-a solicitat decontarea se regularizeazã conform normelor. De asemenea, la regularizare se au în vedere şi serviciile omise la raportare în perioadele în care au fost realizate.
ART. 17
Contractul de furnizare de servicii medicale spitaliceşti se reziliazã de plin drept printr-o notificare scrisã a casei de asigurãri de sãnãtate, în termen de 10 zile de la data constatãrii urmãtoarelor situaţii:
a) spitalele nou-înfiinţate nu încep activitatea în termen de cel mult 3 luni de la data semnãrii contractului de furnizare de servicii medicale;
b) ridicarea definitiva de cãtre organele în drept a autorizaţiei sanitare de funcţionare a furnizorului.
ART. 18
Contractul de furnizare de servicii medicale spitaliceşti încheiat cu casa de asigurãri de sãnãtate înceteazã la data la care a intervenit una dintre urmãtoarele situaţii:
a) încetarea activitãţii furnizorilor de servicii medicale spitaliceşti prin desfiinţare sau reprofilare;
b) încetarea definitiva a activitãţii casei de asigurãri de sãnãtate;
c) acordul de vointa al pãrţilor;
d) mutarea sediului unitãţii sanitare.
ART. 19
Contractul de furnizare de servicii medicale spitaliceşti încheiat cu casa de asigurãri de sãnãtate se modifica în sensul anulãrii unor servicii de plin drept, printr-o notificare scrisã, în urmãtoarele situaţii:
a) o secţie sau unele secţii nu mai îndeplinesc condiţiile de contractare;
b) retragerea, la nivelul sectiei/secţiilor, a autorizaţiei sanitare de funcţionare.

CAP. 2
Servicii de îngrijire la domiciliu

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale privind serviciile de îngrijiri la domiciliu

ART. 20
Furnizorii de servicii de îngrijiri la domiciliu sunt obligaţi:
a) sa acorde asiguraţilor servicii de îngrijiri la domiciliu numai pe baza biletelor de recomandare eliberate de medicii de specialitate din spital la externare;
b) sa nu modifice sau sa nu intrerupa din proprie initiativa schema terapeuticã recomandatã;
c) sa comunice medicului de specialitate din spital, care a recomandat ingrijirile la domiciliu, evoluţia stãrii de sãnãtate a asiguratului;
d) sa respecte criteriile de calitate a serviciilor furnizate;
e) sa nu încaseze de la asigurat contribuţii personale pentru serviciile furnizate, a cãror contravaloare se suporta de cãtre spitalul cu care s-a încheiat subcontractul;
f) sa respecte confidenţialitatea serviciilor acordate;
g) sa ţinã evidenta serviciilor furnizate la domiciliul asiguratului, privind tipul serviciului acordat, data şi ora acordãrii, durata, evoluţia stãrii de sãnãtate; aceasta evidenta va constitui anexa la fişa de observatie din spital a asiguratului;
h) sa factureze lunar, în vederea decontãrii de cãtre spitale, activitatea prestatã, conform subcontractului încheiat cu acestea; factura va fi însoţitã de desfasuratorul serviciilor acordate;
i) sa urmãreascã prezentarea la controlul medical a asiguratului pe care l-a îngrijit, atunci când acest lucru a fost solicitat de medicul de specialitate din spital.
ART. 21
Furnizorii de servicii de îngrijiri la domiciliu au urmãtoarele drepturi:
a) sa primeascã contravaloarea serviciilor de îngrijiri la domiciliu, potrivit subcontractelor încheiate cu spitalele;
b) sa fie informati despre condiţiile de furnizare a serviciilor de îngrijiri la domiciliu.
ART. 22
Spitalele care au subcontractat servicii de îngrijiri la domiciliu vor deconta contravaloarea serviciilor subcontractate şi prestate de furnizori pe baza tarifelor stabilite prin norme şi vor stabili modul de control al acordãrii acestor servicii.

SECŢIUNEA a 2-a
Condiţiile acordãrii serviciilor de îngrijiri la domiciliu

ART. 23
Subcontractul de furnizare de servicii de îngrijiri la domiciliu se încheie între furnizorii de îngrijiri la domiciliu şi reprezentantul legal al spitalului, pe baza urmãtoarelor documente:
a) certificat de acreditare sau, dupã caz, de autorizare a furnizorului;
b) codul fiscal sau, dupã caz, autorizaţia de liber-profesionist.
ART. 24
Decontarea serviciilor de îngrijiri la domiciliu de cãtre spitale se realizeazã din sumele aferente spitalelor, contractate şi decontate de casa de asigurãri de sãnãtate, ca urmare a realizãrii în spital a unei durate de spitalizare sub nivelul celei optime.
ART. 25
Modelul subcontractului dintre furnizorii de servicii de îngrijiri la domiciliu şi spitale, în care se prevãd condiţiile contractãrii, se stabileşte de pãrţi.
ART. 26
Lista cuprinzând serviciile de îngrijiri la domiciliu se stabileşte prin norme.

CAP. 3
Servicii medicale de urgenta prespitalicesti şi alte tipuri de transport medical

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale privind serviciile medicale de urgenta prespitalicesti şi alte tipuri de transport medical

ART. 27
(1) În relaţiile contractuale cu casa de asigurãri de sãnãtate unitãţile specializate care acorda servicii medicale de urgenta prespitalicesti şi alte tipuri de transport medical, denumite servicii de ambulanta, sunt obligate:
a) sa acorde îngrijiri medicale asiguraţilor, în caz de boala sau accident, din momentul solicitãrii sau de la data accidentului şi pana la rezolvarea stãrii de urgenta, în limita competentelor, cu respectarea condiţiilor de calitate impuse de activitatea medicalã;
b) sa asigure prezenta personalului medico-sanitar din serviciul de ambulanta în orice situaţie care necesita acordarea serviciilor medicale de urgenta majorã;
c) sa foloseascã medicatia, materialele sanitare şi aparatura medicalã din dotarea mijlocului de transport la locul accidentului sau al imbolnavirii ori în timpul transportului;
d) sa informeze asiguraţii despre serviciile medicale oferite şi despre modul în care vor fi furnizate;
e) sa utilizeze în condiţii de eficienta fondurile contractate cu casa de asigurãri de sãnãtate;
f) sa acorde servicii medicale tuturor asiguraţilor fãrã nici o discriminare, folosind totodatã formele cele mai eficiente şi economice de tratament şi transport;
g) sa informeze medicul de familie al asiguratului, în situaţia în care acesta nu este caz de internat, despre diagnosticul stabilit, investigaţiile şi tratamentele efectuate;
h) sa informeze unitatea sanitarã la care transporta asiguratul despre investigaţiile şi tratamentele efectuate;
i) sa respecte confidenţialitatea tuturor datelor şi informaţiilor privitoare la asiguraţi, precum şi demnitatea şi intimitatea acestora;
j) sa elibereze adeverinte medicale de urgenta, certificate constatatoare de deces, prescripţii medicale, conform normelor;
k) sa anunţe casa de asigurãri de sãnãtate atunci când este suspendatã sau anulatã autorizaţia sanitarã de funcţionare;
l) sa accepte controlul din partea Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, a caselor de asigurãri de sãnãtate, a Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi direcţiilor de sãnãtate publica, împreunã cu Colegiul Medicilor din România organizat la nivel naţional şi judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, precum şi a altor instituţii abilitate de lege, privind modul de desfãşurare a activitãţii;
m) sa factureze lunar, în vederea decontãrii de cãtre casa de asigurãri de sãnãtate, activitatea realizatã, conform contractului de furnizare de servicii medicale. Factura va fi însoţitã de desfasuratoarele activitãţilor realizate, stabilite prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi puse la dispoziţie furnizorilor de servicii medicale contra cost de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate. Nerespectarea termenului de depunere a facturii atrage nedecontarea la termenele stabilite în contractele de furnizare de servicii medicale prespitalicesti şi alte tipuri de transport medical a serviciilor medicale furnizate;
n) sa asigure servicii medicale de urgenta utilizând mijlocul de transport adecvat şi echipamentul corespunzãtor situaţiei respective;
o) sa introducã monitorizarea apelurilor astfel încât sa fie respectata şi urmãritã promptitudinea la solicitare, stabilitã conform normelor.
(2) Se recomanda participarea conducerii serviciilor de ambulanta la acţiuni de instruire organizate de direcţiile de sãnãtate publica şi de casele de asigurãri de sãnãtate privind aplicarea unitarã a actelor normative referitoare la asigurãrile sociale de sãnãtate şi a actelor normative privind asistenta medicalã în România. În caz de neparticipare conducerea serviciilor de ambulanta îşi asuma rãspunderea pentru nerespectarea sau aplicarea incorectã a prevederilor legale din domeniu.
ART. 28
În relaţiile contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate serviciile de ambulanta au urmãtoarele drepturi:
a) sa primeascã contravaloarea serviciilor medicale efectiv realizate potrivit contractelor încheiate cu casele de asigurãri de sãnãtate;
b) sa cunoascã condiţiile de contractare pentru activitatea suportatã din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate şi decontatã de casele de asigurãri de sãnãtate;
c) sa îşi organizeze activitatea în vederea creşterii eficientei actului medical, cu respectarea reglementãrilor legale în vigoare;
d) sa încaseze, pe baza de facturi, contravaloarea serviciilor medicale prespitalicesti comandate de unitãţile sanitare cu paturi, conform solicitãrii scrise a acestora.
ART. 29
Casele de asigurãri de sãnãtate au urmãtoarele obligaţii:
a) sa controleze activitatea serviciilor de ambulanta conform contractelor încheiate cu acestea;
b) sa raporteze Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate datele solicitate privind activitatea desfasurata de serviciile de ambulanta, în baza contractelor încheiate cu acestea, şi sa respecte termenele de raportare stabilite de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate;
c) sa deconteze, în baza facturii şi a documentelor insotitoare, serviciilor de ambulanta contravaloarea serviciilor medicale acordate asiguraţilor, la termenele stabilite în contractul de furnizare de servicii medicale prespitalicesti;
d) sa aloce, în primele 15 zile ale lunii, sume de pana la 80% din sumele corespunzãtoare lunii curente, urmând ca decontarea finala a lunii sa se efectueze în primele 10 zile ale lunii urmãtoare;
e) sa înregistreze şi sa comunice Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate indicatorul de concordanta între diagnosticul stabilit de medicul din serviciul de ambulanta şi diagnosticul stabilit la structurile de primire a urgentelor, în condiţiile stabilite prin norme.

SECŢIUNEA a 2-a
Condiţiile acordãrii asistenţei medicale de urgenta prespitalicesti

ART. 30
Contractul de furnizare de servicii medicale de urgenta prespitalicesti se încheie între reprezentantul legal al serviciului de ambulanta şi casa de asigurãri de sãnãtate, pe baza urmãtoarelor documente:
a) actul de înfiinţare;
b) autorizaţia sanitarã de funcţionare;
c) codul fiscal;
d) contul deschis la trezoreria statului.
ART. 31
Lista cuprinzând serviciile medicale de urgenta prespitalicesti şi alte tipuri de transport medical se stabileşte prin norme.
ART. 32
Fondul pentru asistenta medicalã de urgenta prespitaliceasca se determina prin aplicarea unei cote procentuale asupra cheltuielilor materiale şi prestãrilor de servicii cu caracter medical, aprobat în bugetul Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate, cota care ia în calcul cel puţin fondul anului precedent cu aceasta destinaţie, indexat cu coeficientul de inflaţie prognozat pentru anul în curs. La propunerea caselor de asigurãri de sãnãtate Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate analizeazã şi stabileşte cota procentualã sus-menţionatã, cu avizul Colegiului Medicilor din România, care se aproba prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al ministrului sãnãtãţii şi familiei.
ART. 33
Sumele aferente serviciilor medicale contractate cu serviciile de ambulanta au în vedere toate cheltuielile aferente care, potrivit legii, sunt suportate din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate.
ART. 34
Modalitatea de finanţare şi de decontare de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate a serviciilor medicale de urgenta prespitalicesti şi a altor tipuri de transport medical se stabileşte prin norme.
ART. 35
Tipul de contract pentru furnizarea serviciilor medicale de urgenta prespitalicesti se stabileşte prin norme. Utilizarea acestui tip de contract este obligatorie, furnizorii putând negocia cu casele de asigurãri de sãnãtate clauze suplimentare, care vor fi menţionate la capitolul "Alte clauze", în limita condiţiilor prevãzute în actele normative în vigoare privind asigurãrile sociale de sãnãtate.
ART. 36
(1) Casele de asigurãri de sãnãtate au obligaţia sa deconteze, la termenele stabilite în contracte, contravaloarea serviciilor medicale furnizate.
(2) În cazul în care termenul de plata prevãzut în contractul de furnizare de servicii medicale de urgenta prespitalicesti nu este respectat din vina caselor de asigurãri de sãnãtate, acestea sunt obligate sa plãteascã majorãri de întârziere egale cu majorãrile care se aplica pentru întârzierea plãţii impozitelor cãtre stat.
(3) Refuzul caselor de asigurãri de sãnãtate de a deconta unele prestaţii raportate ca realizate se face numai prin prezentarea în scris a cauzelor care au condus la aceasta. Contestaţiile impotriva acestor refuzuri se soluţioneazã de comisiile de arbitraj organizate potrivit legii.
ART. 37
(1) Refuzul furnizorilor de servicii medicale de urgenta prespitalicesti de a pune la dispoziţie organelor de control ale caselor de asigurãri de sãnãtate actele de evidenta a serviciilor furnizate şi documentele în baza cãrora se deconteazã serviciile realizate conduce la amânarea decontãrii de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate a serviciilor medicale prestate, pana în momentul efectuãrii urmatorului control.
(2) Raportarea unor servicii medicale de urgenta prespitalicesti şi alte tipuri de transport medical care nu au fost realizate sau care au fost realizate în alte condiţii decât cele pentru care s-a solicitat decontarea se regularizeazã conform normelor. De asemenea, la regularizare se au în vedere şi serviciile medicale omise la raportare în perioadele în care au fost realizate.
ART. 38
Contractul de furnizare de servicii medicale de urgenta prespitalicesti şi alte tipuri de transport se reziliazã de plin drept printr-o notificare scrisã a caselor de asigurãri de sãnãtate, în termen de 10 zile de la data constatãrii urmãtoarelor situaţii:
a) întreruperea activitãţii pentru o perioada mai mare de 3 luni;
b) ridicarea definitiva de cãtre organele în drept a autorizaţiei sanitare de funcţionare a furnizorului.
ART. 39
Contractul de furnizare de servicii medicale de urgenta prespitalicesti, încheiat cu casa de asigurãri de sãnãtate, înceteazã cu data la care a intervenit una dintre urmãtoarele situaţii:
a) încetarea activitãţii furnizorului prin desfiinţare, lichidare, dizolvare;
b) încetarea definitiva a activitãţii casei de asigurãri de sãnãtate;
c) acordul de vointa al pãrţilor.

CAP. 4
Servicii de recuperare-reabilitare

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale privind serviciile medicale de recuperare-reabilitare

ART. 40
În relaţiile contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate furnizorii de servicii medicale de recuperare-reabilitare - unitãţi ambulatorii din staţiunile balneoclimatice, care nu sunt organizate conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 629/2001 , sanatorii şi preventorii - au urmãtoarele obligaţii:
a) sa acorde îngrijiri medicale asiguraţilor, numai pe baza de bilet de trimitere de la medicul de familie acreditat, de la medicul de specialitate din ambulatoriu acreditat sau de la medicul din spital;
b) sa ofere relaţii asiguraţilor despre drepturile pe care le au şi care decurg din calitatea de asigurat, precum şi despre serviciile medicale oferite, modul în care vor fi furnizate acestea şi sa îi consilieze în scopul prevenirii imbolnavirilor şi al pãstrãrii sãnãtãţii;
c) sa stabileascã şi sa furnizeze tratamentele adecvate;
d) sa solicite documentele care atesta calitatea de asigurat a pacientilor;
e) sa acorde servicii medicale tuturor asiguraţilor fãrã nici o discriminare, folosind totodatã formele cele mai eficiente şi economice de tratament;
f) sa respecte confidenţialitatea tuturor datelor şi informaţiilor privitoare la asiguraţi, precum şi demnitatea şi intimitatea acestora;
g) sa stabileascã programul de lucru şi sarcinile de serviciu pentru personalul medical subordonat, în cazul unitãţilor ambulatorii;
h) sa accepte controlul din partea Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, a caselor de asigurãri de sãnãtate, a Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi a direcţiilor de sãnãtate publica, împreunã cu Colegiul Medicilor din România organizat la nivel naţional şi judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, precum şi a altor instituţii abilitate de lege, privind modul de desfãşurare a activitãţii;
i) sa asigure asistenta medicalã indiferent de casa de asigurãri de sãnãtate la care se vireazã contribuţia de asigurãri de sãnãtate a asiguratului;
j) sa nu încaseze de la asiguraţi contribuţii personale pentru serviciile medicale furnizate care se suporta integral de casele de asigurãri de sãnãtate;
k) sa îşi stabileascã programul de activitate şi sa îl afiseze la loc vizibil;
l) sa informeze medicul de familie al asiguratului despre tratamentul efectuat şi orice alte aspecte privind starea de sãnãtate a acestuia;
m) sa anunţe casele de asigurãri de sãnãtate în cazul în care unitãţii sanitare i-a fost retrasã sau suspendatã autorizaţia sanitarã de funcţionare sau a fost retras avizul de libera practica al medicului/medicilor;
n) sa factureze lunar, în vederea decontãrii de cãtre casa de asigurãri de sãnãtate, activitatea realizatã, conform contractului de furnizare de servicii medicale de recuperare-reabilitare. Factura va fi însoţitã de desfasuratoarele activitãţilor realizate, stabilite prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi puse la dispoziţie furnizorilor de servicii medicale de recuperare-reabilitare contra cost de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate. Nerespectarea termenului de depunere a facturii atrage nedecontarea la termenele stabilite în contractele de furnizare de servicii medicale de recuperare-reabilitare a serviciilor medicale furnizate.
ART. 41
În relaţiile contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate furnizorii de servicii medicale de recuperare-reabilitare au urmãtoarele drepturi:
a) sa primeascã contravaloarea serviciilor medicale aferente activitãţii prestate, conform contractelor încheiate cu casele de asigurãri de sãnãtate;
b) sa încaseze contravaloarea serviciilor medicale acordate persoanelor neasigurate, a serviciilor medicale acordate la cererea asiguraţilor şi a contribuţiei personale a asiguraţilor pentru perioadele şi numãrul de proceduri care depãşesc limitele contractate şi decontate de casele de asigurãri de sãnãtate;
c) sa fie informati asupra condiţiilor de furnizare a serviciilor medicale de recuperare-reabilitare.
ART. 42
În relaţiile contractuale cu furnizorii de servicii medicale de recuperare-reabilitare, casele de asigurãri de sãnãtate au urmãtoarele obligaţii:
a) sa verifice activitatea furnizorilor de servicii medicale de recuperare-reabilitare, conform contractelor încheiate cu aceştia;
b) sa raporteze Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate datele solicitate privind activitatea desfasurata de furnizorii de servicii medicale de recuperare-reabilitare, în baza contractelor încheiate cu aceştia, şi sa respecte termenele de raportare stabilite de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate;
c) sa deconteze furnizorilor de servicii medicale de recuperare-reabilitare, în baza facturii şi a documentelor insotitoare, contravaloarea serviciilor medicale acordate asiguraţilor, la termenele stabilite în contractul de furnizare de servicii medicale de recuperare-reabilitare;
d) sa informeze permanent furnizorii de servicii medicale de recuperare-reabilitare despre condiţiile de contractare;
e) în cazul unitãţilor sanitare cu paturi, care contracteazã servicii medicale de recuperare-reabilitare cu o singura casa de asigurãri de sãnãtate, sa deconteze serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate asiguraţilor, indiferent de casa de asigurãri de sãnãtate la care se vireazã contribuţia de asigurãri de sãnãtate pentru aceştia.

SECŢIUNEA a 2-a
Condiţiile acordãrii asistenţei medicale de recuperare-reabilitare

ART. 43
Contractul de furnizare de servicii medicale de recuperare-reabilitare se încheie între reprezentantul legal al unitãţii sanitare de recuperare-reabilitare şi casa de asigurãri de sãnãtate, pe baza urmãtoarelor documente:
a) actul de înfiinţare;
b) autorizaţia sanitarã de funcţionare;
c) codul fiscal;
d) contul deschis la trezoreria statului.
ART. 44
Recomandãrile pentru tratament de recuperare-reabilitare în staţiunile balneoclimatice se fac de cãtre medicii de familie acreditaţi, de cãtre medicii de specialitate din ambulatoriu acreditaţi şi medicii din spital, pentru perioade şi potrivit unui ritm stabilite de medicul de profil.
ART. 45
Lista cuprinzând serviciile medicale de recuperare-reabilitare în ambulatoriu, inclusiv unele servicii medicale complementare, condiţiile acordãrii serviciilor medicale în sanatoriile balneare şi în unitãţile sanitare ambulatorii şi modalitatea de decontare a acestora se stabilesc prin norme.
ART. 46
Fondul pentru asistenta medicalã de recuperare-reabilitare se determina prin aplicarea unei cote procentuale asupra cheltuielilor materiale şi prestãrilor de servicii cu caracter medical, aprobat în bugetul asigurãrilor sociale de sãnãtate, cota care ia în calcul cel puţin fondul anului precedent cu aceasta destinaţie, indexat cu coeficientul de inflaţie prognozat pentru anul în curs. La propunerea caselor de asigurãri de sãnãtate Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate analizeazã şi stabileşte cota procentualã sus-menţionatã, cu avizul Colegiului Medicilor din România, care se aproba prin ordin comun al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al ministrului sãnãtãţii şi familiei.
ART. 47
Tipurile de contracte de furnizare de servicii medicale de recuperare-reabilitare se stabilesc prin norme. Utilizarea acestor tipuri de contracte este obligatorie, furnizorii putând negocia cu casele de asigurãri de sãnãtate clauze suplimentare, care vor fi menţionate la capitolul "Alte clauze", în limita condiţiilor prevãzute în actele normative în vigoare privind asigurãrile sociale de sãnãtate.
ART. 48
(1) Casele de asigurãri de sãnãtate au obligaţia sa deconteze, la termenele stabilite în contracte, contravaloarea serviciilor medicale de recuperare-reabilitare furnizate.
(2) În cazul în care termenul de plata stabilit în contractul de furnizare de servicii medicale de recuperare-reabilitare nu este respectat din vina caselor de asigurãri de sãnãtate, acestea sunt obligate sa plãteascã majorãri de întârziere egale cu majorãrile care se aplica pentru întârzierea plãţii impozitelor cãtre stat.
(3) Refuzul caselor de asigurãri de sãnãtate de a deconta unele prestaţii raportate ca realizate se face numai prin prezentarea în scris a cauzelor care au condus la aceasta. Contestaţiile impotriva acestor refuzuri se soluţioneazã de comisiile de arbitraj organizate potrivit legii.
ART. 49
(1) Refuzul furnizorilor de servicii medicale de recuperare-reabilitare de a pune la dispoziţie organelor de control ale caselor de asigurãri de sãnãtate actele de evidenta a serviciilor furnizate şi documentele în baza cãrora se deconteazã serviciile medicale realizate conduce la amânarea decontãrii de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate a serviciilor medicale prestate, pana în momentul efectuãrii urmatorului control.
(2) Raportarea unor servicii medicale care nu au fost realizate sau care au fost realizate în alte condiţii decât cele pentru care s-a solicitat decontarea se regularizeazã conform normelor. De asemenea, la regularizare se au în vedere şi serviciile medicale omise la raportare în perioadele în care au fost realizate.
ART. 50
Contractul de furnizare de servicii medicale de recuperare-reabilitare se reziliazã de plin drept printr-o notificare scrisã a caselor de asigurãri de sãnãtate, în termen de 10 zile de la data constatãrii urmãtoarelor situaţii:
a) unitãţile sanitare cu paturi, nou-înfiinţate, care acorda servicii de recuperare-reabilitare nu încep activitatea în termen de cel mult 3 luni de la data semnãrii contractului de furnizare de servicii medicale;
b) ridicarea definitiva de cãtre organele în drept a autorizaţiei sanitare de funcţionare a furnizorului.
ART. 51
Contractul de furnizare de servicii medicale de recuperare-reabilitare încheiat cu casa de asigurãri de sãnãtate înceteazã cu data la care a intervenit una dintre urmãtoarele situaţii:
a) încetarea activitãţii furnizorului prin desfiinţare, lichidare, dizolvare;
b) încetarea definitiva a activitãţii casei de asigurãri de sãnãtate;
c) acordul de vointa al pãrţilor.

CAP. 5
Dispoziţii finale

ART. 52
Centrele de sãnãtate cu personalitate juridicã înfiinţate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, care au în structura paturi de spital şi ambulatoriu de specialitate, încheie contract direct cu casele de asigurãri de sãnãtate pentru activitatea medicalã desfasurata în calitate de furnizori de servicii medicale. Aceste centre de sãnãtate sunt asimilate cu spitalele comunale. Pentru serviciile medicale acordate se aplica aceleaşi prevederi prevãzute în prezentul contract-cadru şi în norme, referitoare la serviciile medicale spitaliceşti.
ART. 53
Pentru centrele de sãnãtate cu paturi, fãrã personalitate juridicã, înfiinţate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, care se afla în structura unui spital, reprezentantul legal al spitalului respectiv ia în calcul la încheierea contractului de furnizare de servicii medicale cu casa de asigurãri de sãnãtate şi activitatea medicalã desfasurata în centrul de sãnãtate, considerat secţie a spitalului respectiv.
ART. 54
Pentru centrele de sãnãtate fãrã paturi şi fãrã personalitate juridicã, înfiinţate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, care se afla în structura unui spital, reprezentantul legal al spitalului respectiv ia în calcul la încheierea contractului de furnizare de servicii medicale cu casa de asigurãri de sãnãtate şi activitatea medicalã desfasurata în centrul de sãnãtate în cabinete medicale de specialitate în oncologie, diabet zaharat, nutritie şi boli metabolice, boli infectioase, dispensare TBC, laboratoare de sãnãtate mintalã, stationar de zi, cabinete de planificare familialã, structuri de primire a urgentelor, cabinete stomatologice pentru servicii de urgenta.
ART. 55
Disponibilitãţile aflate în contul unitãţilor sanitare la sfârşitul anului financiar, provenite din venituri proprii, precum şi din cele realizate din serviciile medicale furnizate pe baza contractelor încheiate cu casele de asigurãri de sãnãtate, dupã scãderea obligaţiilor de plata, a încasãrilor anticipate şi dupã deducerea sumelor plãtite sub forma de premii personalului, potrivit legii, rãmân la dispoziţia acestora, putând fi utilizate pentru îmbunãtãţirea condiţiilor de diagnostic şi tratament ale asiguraţilor.
ART. 56
Spitalele din reţeaua ministerelor şi instituţiilor din domeniul apãrãrii, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autoritãţii judecãtoreşti încheie contracte distincte cu Casa de Asigurãri de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti pentru ambulatoriile integrate acestor spitale, pentru fiecare tip de asistenta medicalã, cu excepţia serviciilor medicale efectuate în cabinetele ambulatorii de specialitate în: oncologie, diabet zaharat, nutritie şi boli metabolice, boli infectioase, dispensare TBC, laboratoare de sãnãtate mintalã, stationar de zi, cabinete de planificare familialã, structuri de primire a urgentelor, cabinete stomatologice pentru servicii de urgenta, în condiţiile prevãzute în Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara şi în normele de aplicare a acestuia, precum şi în Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate pentru specialitatile clinice, paraclinice şi stomatologice şi în normele de aplicare a acestuia, şi se deconteazã din fondul aferent asistenţei medicale ambulatorii de specialitate sau, dupã caz, din fondul aferent asistenţei medicale primare.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016