Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂ?RÂRE nr. 1.326 din 11 noiembrie 2009
privind transportul mãrfurilor periculoase în România
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 815 din 27 noiembrie 2009
Având în vedere prevederile <>art. 2 din Legea nr. 157/2005 pentru ratificarea <>Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Cehã, Regatul Danemarcei, Republica Federalã Germania, Republica Estonia, Republica Elenã, Regatul Spaniei, Republica Francezã, Irlanda, Republica Italianã, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungarã, Republica Malta, Regatul Ţãrilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonã, Republica Portughezã, Republica Slovenia, Republica Slovacã, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeanã, semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005, precum şi ale art. 10 alin. (1) din Directiva 2008/68/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 septembrie 2008 privind transportul interior de mãrfuri periculoase,
în temeiul <>art. 108 din Constituţia României, republicatã ,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ART. 1
(1) Prezenta hotãrâre stabileşte cadrul general unitar de efectuare a transporturilor de mãrfuri periculoase în modurile rutier, feroviar sau pe cãile navigabile interioare, desfãşurate în întregime sau parţial pe teritoriul României, incluzând activitãţile de încãrcare şi descãrcare, transferul/transbordarea dinspre sau înspre alt mod de transport, precum şi staţionãrile impuse de circumstanţele de transport, conform legislaţiei în vigoare.
(2) Prezenta hotãrâre nu se aplicã transporturilor de mãrfuri periculoase efectuate:
a) cu vehicule, vagoane sau nave aparţinând instituţiilor din sistemul naţional de apãrare sau aflate sub rãspunderea acestora ori asimilate acestora;
b) cu nave maritime pe cãi navigabile maritime care fac parte din cãile navigabile interioare;
c) cu bacuri care traverseazã numai cãi navigabile interioare sau un port;
d) integral în perimetrul unei zone închise, în care accesul public este restricţionat.
ART. 2
(1) Prezenta hotãrâre nu limiteazã dreptul autoritãţilor publice cu atribuţii în domeniu de a emite, cu respectarea legislaţiei comunitare şi a legislaţiei interne, reglementãri şi cerinţe de siguranţã privind:
a) transportul de mãrfuri periculoase realizat cu vehicule, vagoane sau nave destinate cãilor navigabile interioare, care nu face obiectul prezentei hotãrâri;
b) utilizarea unor rute prestabilite, inclusiv utilizarea unor moduri de transport prestabilite, în cazuri justificate;
c) normele speciale pentru transportul de mãrfuri periculoase în trenuri de cãlãtori.
(2) Reglementãrile menţionate la alin. (1) se adoptã cu avizul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi se notificã Comisiei Europene.
ART. 3
Fãrã a aduce atingere legislaţiei comunitare, mai ales celei privind accesul la piaţã, România, prin autoritãţile publice cu atribuţii în domeniu, poate reglementa sau poate interzice transportul anumitor mãrfuri periculoase pe teritoriul sãu, exclusiv din alte motive decât cele care ţin de siguranţã pe parcursul transportului, conform legislaţiei în vigoare.
ART. 4
În sensul prezentei hotãrâri, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) A.D.R. - <>Acordul european referitor la transportul rutier internaţional al mãrfurilor periculoase, adoptat şi semnat la Geneva la 30 septembrie 1957, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, la care România a aderat prin <>Legea nr. 31/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136 din 31 mai 1994, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) R.I.D. - Regulamentul privind transportul internaţional feroviar al mãrfurilor periculoase, care figureazã în anexa C la <>Convenţia privind transporturile internaţionale feroviare (COTIF ), semnatã la Berna la 9 mai 1980, ratificatã prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 100/1983 , astfel cum a fost modificatã prin Protocolul de la Vilnius încheiat la 3 iunie 1999, ratificat prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 69/2001 , aprobatã prin <>Legea nr. 53/2002 ;
c) A.D.N. - Acordul european privind transportul internaţional al mãrfurilor periculoase pe cãile navigabile interioare, adoptat la Geneva la 26 mai 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, la care România a aderat prin <>Legea nr. 159/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 675 şi 675 bis din 1 octombrie 2008;
d) vehicul - orice autovehicul având cel puţin 4 roţi şi o vitezã maximã constructivã mai mare de 25 km/h, precum şi orice remorcã, cu excepţia vehiculelor care circulã pe şine, a utilajelor mobile şi a tractoarelor agricole şi forestiere, care nu se deplaseazã cu o vitezã mai mare de 40 km/h atunci când transportã mãrfuri periculoase;
e) vagon - orice vehicul care nu are mijloace proprii de propulsie, care circulã pe propriile roţi pe şine şi se foloseşte pentru transportul de mãrfuri;
f) navã - o construcţie navalã care îndeplineşte prevederile Directivei Parlamentului European şi a Consiliului 2006/87/CE din 12 decembrie 2006 de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioarã şi de abrogare a Directivei 82/714/CEE a Consiliului, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 389 din 30 decembrie 2006, p. 1, aşa cum a fost modificatã, transpusã în legislaţia naţionalã prin <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.447/2008 privind aprobarea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioarã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau o navã maritimã.
ART. 5
(1) Fãrã a aduce atingere dispoziţiilor art. 8, mãrfurile periculoase nu se transportã în mãsura în care acest lucru este interzis conform dispoziţiilor A.D.R., R.I.D., respectiv A.D.N., la care se face referire în anexa nr. 1, anexa nr. 2 secţiunea 2.1, respectiv anexa nr. 3 secţiunea 3.1.
(2) Fãrã a aduce atingere normelor generale privind accesul pe piaţã sau regulilor general aplicabile transportului de mãrfuri, se autorizeazã transportul de mãrfuri, sub rezerva respectãrii condiţiilor stabilite în anexa nr. 1, anexa nr. 2 secţiunea 2.1 sau anexa nr. 3 secţiunea 3.1.
ART. 6
Transportul de mãrfuri periculoase între statele membre şi state terţe este autorizat în mãsura în care acesta respectã cerinţele A.D.R., R.I.D. sau A.D.N., cu excepţia cazului în care în anexele la prezenta hotãrâre se prevede altfel.
ART. 7
(1) Cu excepţia cerinţelor de construcţie a ambalajelor, recipientelor, dispozitivelor sau mijloacelor de transport, autoritãţile publice cu atribuţii în domeniu pot aplica din motive de siguranţã a transportului dispoziţii mai stricte în privinţa transportului intern de mãrfuri periculoase efectuat cu vehicule, vagoane sau nave destinate cãilor navigabile interioare înmatriculate sau puse în circulaţie pe teritoriul naţional.
(2) Dacã în urma analizei unui accident sau incident care a avut loc pe teritoriul României autoritatea competentã ajunge la concluzia cã dispoziţiile de siguranţã aplicabile sunt insuficiente pentru a limita pericolele comportate de acel tip de transport şi în cazul în care adoptarea de mãsuri este urgentã, autoritatea competentã informeazã Comisia Europeanã cu privire la proiectul de mãsuri şi îl adoptã cu acordul acesteia şi pe perioada pentru care Comisia Europeanã autorizeazã aceasta.
ART. 8
(1) La transportul intern al mãrfurilor periculoase documentele pot fi redactate doar în limba românã.
(2) Autoritatea competentã poate solicita Comisiei Europene autorizarea adoptãrii de derogãri de la aplicarea dispoziţiilor legislaţiei comunitare sau prelungirea unor autorizaţii acordate, cu condiţia sã nu se pericliteze siguranţa transporturilor, pentru:
a) derogãri de la anexa nr. 1, anexa nr. 2 secţiunea 2.1 şi/sau anexa nr. 3 pentru transportul pe teritoriul României a unor cantitãţi mici din anumite mãrfuri periculoase, cu excepţia substanţelor cu un nivel mediu sau ridicat de radioactivitate, numai în cazul în care condiţiile stabilite în alte reglementãri pentru un astfel de transport nu sunt mai stricte decât condiţiile stabilite în anexele la prezenta hotãrâre;
b) derogãri de la anexa nr. 1, anexa nr. 2 secţiunea 2.1 sau anexa nr. 3 pentru transportul de mãrfuri periculoase pe teritoriul acestora, pentru transportul local pe distanţe scurte sau transportul feroviar local pe anumite rute desemnate, atunci când acesta face parte dintr-un proces industrial specific, care este strict controlat în condiţii clar definite.
(3) Derogãrile prevãzute la alin. (2) sunt valabile pe o perioadã de cel mult 6 ani de la data autorizãrii stabilitã în decizia de autorizare emisã de Comisia Europeanã.
(4) Cu excepţia cazului în care se indicã altfel, derogãrile sunt valabile pentru o perioadã de 6 ani.
(5) Derogãrile se aplicã fãrã discriminare.
(6) Autoritatea competentã poate, în mod excepţional şi cu condiţia de a nu periclita siguranţa, sã emitã autorizaţii individuale pentru efectuarea operaţiunilor de transport de mãrfuri periculoase pe teritoriul României care sunt interzise potrivit prezentei hotãrâri sau sã efectueze astfel de operaţiuni în alte condiţii decât cele specificate în prezenta hotãrâre, cu condiţia ca aceste operaţiuni de transport sã fie clar definite şi sã se desfãşoare pe o perioadã limitatã.
(7) Derogãrile prevãzute la alin. (2) se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 9
(1) Prevederile anexei nr. 3 secţiunea 3.1 se aplicã începând cu data de 1 iulie 2011.
(2) Pânã la data de 30 iunie 2011, transportului mãrfurilor periculoase pe cãile navigabile interioare i se aplicã în mod corespunzãtor dispoziţiile directivelor 96/35/CE a Consiliului din 3 iunie 1996 privind desemnarea şi calificarea profesionalã a consilierilor pe probleme de siguranţã a transportului rutier, feroviar şi naval de mãrfuri periculoase şi 2000/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 aprilie 2000 privind exigenţele minime aplicabile examinãrii consilierilor de siguranţã pentru transportul rutier, feroviar şi pe cãile navigabile al mãrfurilor periculoase, transpuse în legislaţia naţionalã prin <>Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.044/2003 privind aprobarea Regulamentului pentru desemnarea, pregãtirea profesionalã şi examinarea consilierilor de siguranţã pentru transportul rutier, feroviar sau pe cãile navigabile interioare al mãrfurilor periculoase, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 10
Amendamentele necesare pentru adaptarea anexelor la prezenta hotãrâre la progresul ştiinţific şi tehnic, inclusiv utilizarea tehnologiilor pentru localizare şi urmãrire, în domeniile reglementate de prezenta hotãrâre, în special pentru a lua în considerare modificãrile aduse A.D.R., R.I.D. şi A.D.N., se adoptã prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
ART. 11
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii informeazã Comisia Europeanã cu privire la prezenta hotãrâre şi la legislaţia adoptatã pentru aplicarea acesteia.
ART. 12
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
*
Prezenta hotãrâre transpune Directiva 2008/68/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 septembrie 2008 privind transportul interior de mãrfuri periculoase, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 260 din 30 septembrie 2008.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneazã:
--------------
Ministrul transporturilor şi
infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul afacerilor externe, interimar,
Cãtãlin Marian Predoiu
Şeful Departamentului pentru
Afaceri Europene,
Bogdan Mãnoiu
Bucureşti, 11 noiembrie 2009.
Nr. 1.326.
ANEXA 1
TRANSPORTUL RUTIER
A.D.R.
Anexele A şi B la A.D.R., aplicabile de la 1 ianuarie 2009, unde termenul "parte contractantã" se înlocuieşte, dupã caz, cu termenul "stat membru al Uniunii Europene".
ANEXA 2
TRANSPORTUL FEROVIAR
2.1. R.I.D.*)
-------
*) Publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 623 bis din 10 septembrie 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Anexa la R.I.D., care figureazã în anexa C la Convenţia privind transporturile internaţionale feroviare - COTIF, aplicabil de la 1 ianuarie 2009.
2.2. Dispoziţii tranzitorii suplimentare
1. Pe teritoriul României se menţin în vigoare derogãrile adoptate în temeiul art. 4 din Directiva 96/49/CE a Consiliului din 23 iulie 1996 de apropiere a legislaţiilor statelor membre privind transportul feroviar de mãrfuri periculoase pânã la 31 decembrie 2010 sau pânã la data în care secţiunea 2.1 din prezenta anexã este modificatã astfel încât sã reflecte Recomandãrile ONU privind transportul de mãrfuri periculoase menţionate la respectivul articol, în cazul în care aceastã datã este anterioarã.
2. Pe teritoriul României, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii autorizeazã, la cerere, prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii utilizarea unor vagoane şi vagoane-cisternã cu ecartamentul de 1.520/1.524 mm, construite înainte de 1 iulie 2005, care nu respectã dispoziţiile prezentei hotãrâri, dar au fost construite în conformitate cu anexa II la Convenţia privind traficul internaţional feroviar de mãrfuri SMGS sau cu reglementãrile naţionale în vigoare la 30 iunie 2005, cu condiţia ca aceste vagoane sã fie menţinute la nivelurile necesare de siguranţã.
3. Pe teritoriul României, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii autorizeazã, la cerere, prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii utilizarea unor cisterne şi vagoane construite înainte de 1 ianuarie 1997 care nu respectã dispoziţiile prezentei hotãrâri, dar au fost construite în conformitate cu reglementãrile naţionale în vigoare la 31 decembrie 1996, cu condiţia ca aceste cisterne şi vagoane sã fie menţinute la nivelele necesare de siguranţã.
Cisternele şi vagoanele construite la 1 ianuarie 1997 sau dupã aceastã datã şi care nu respectã dispoziţiile prezentei hotãrâri, dar care au fost construite în conformitate cu cerinţele Directivei 96/49/CE în vigoare la data construcţiei acestora, pot fi utilizate în continuare pentru transportul intern.
4. Pe teritoriul României, în zonele în care temperatura ambiantã este de regulã mai micã de -20°C, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii poate sã stabileascã, prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, norme mai severe referitoare la temperatura de funcţionare a materialelor utilizate pentru ambalarea materialelor plastice, cisterne şi echipamentul acestora destinate utilizãrii în transportul feroviar naţional de mãrfuri periculoase, pânã la includerea în secţiunea 2.1 din prezenta anexã a dispoziţiilor privind temperaturile de referinţã corespunzãtoare pentru zonele climatice date.
5. Pe teritoriul României se menţin dispoziţiile de drept intern, altele decât cele prevãzute în prezenta hotãrâre, cu privire la temperatura de referinţã pentru transportul gazelor lichefiate sau al amestecurilor de gaze lichefiate, pânã la includerea temperaturilor de referinţã corespunzãtoare pentru zonele climatice desemnate în standardele europene şi menţionarea lor în secţiunea 2.1 din prezenta anexã.
6. La transportul intern se menţin dispoziţiile legislaţiei naţionale în vigoare la 31 decembrie 1996 cu privire la afişarea sau plasarea unui cod de acţiune de urgenţã sau card de pericol în locul numãrului de identificare a pericolului prevãzut în secţiunea 2.1 din prezenta anexã.
7. Pe teritoriul României se menţin şi se pot emite dispoziţii privind transportul feroviar de mãrfuri periculoase din şi cãtre pãrţile contractante ale Organizaţiei de colaborare a cãilor ferate OSJD. Prin mãsuri şi obligaţii corespunzãtoare se garanteazã menţinerea unui nivel de siguranţã echivalent cu cel prevãzut în secţiunea 2.1 din prezenta anexã.
România prin Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va informa Comisia cu privire la astfel de dispoziţii.
8. Pe teritoriul României se menţin restricţiile naţionale privind transportul de substanţe care conţin dioxinã şi furan, aplicabile la 31 decembrie 1996.
ANEXA 3
TRANSPORTUL PE CÃILE NAVIGABILE INTERIOARE
3.1. A.D.N.
În Acordul european privind transportul internaţional al mãrfurilor periculoase pe cãile navigabile interioare (A.D.N.) termenul "parte contractantã", prevãzut la art. 3 lit. f) şi h) şi art. 8 alin. (2) şi (4), precum şi în Regulamentul anexat la A.D.N., se înlocuieşte cu termenul "stat membru al Uniunii Europene".
3.2. Dispoziţii tranzitorii suplimentare
Certificatele care se emit, în conformitate cu prevederile art. 8.1. din A.D.N., în timpul perioadei de tranziţie menţionate la art. 9 alin. (1) din prezenta hotãrâre sau care au fost emise înainte de aceastã perioadã rãmân valabile pânã la expirare, dar nu mai târziu de 30 iunie 2016.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: