Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 25/1995, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996, Guvernul României hotărăşte: ART. 1 Se înfiinţează Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiaţiei - INFLPR Bucureşti, persoana juridică română aflată în coordonarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, care funcţionează după modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, prin reorganizarea Institutului de Fizica şi Tehnologia Aparatelor cu Radiaţii - I.F.T.A.R., care fuzionează cu Institutul de Ştiinţe Spaţiale - I.S.S., unitate fără personalitate juridică, rezultată în urma reorganizării Institutului de Gravitaţie şi Ştiinţe Spatiale - I.G.S.S., unităţi care se desfiinţează. ART. 2 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiaţiei - INFLPR Bucureşti are sediul în municipiul Bucureşti, str. Atomistilor nr. 1, sectorul 5. ART. 3 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiaţiei - INFLPR Bucureşti are ca obiect de activitate efectuarea de cercetări fundamentale şi aplicative, dezvoltare tehnologică în domeniile: fizica laserelor, electronică cuantică a solidului, fizica plasmei, fizica fasciculelor de electroni, precum şi fizica spaţiului cosmic (magnetometrie şi plasmă cosmică, radiaţii cosmice, astrofizică şi gravitaţie, teledetecţie şi tehnologii spaţiale). ART. 4 Structura organizatorică a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiaţiei - INFLPR Bucureşti este prevăzută în anexa nr. 1. ART. 5 Patrimoniul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiaţiei - INFLPR Bucureşti, stabilit pe baza bilanţurilor contabile, încheiate la data de 30 iunie 1996 ale institutelor care fuzionează, este de 2.210.479 mii lei, din care: imobilizări corporale şi necorporale 1.292.909 mii lei şi active circulante 917.570 mii lei, şi se preia pe bază de protocol de predare-preluare de la Institutul de Fizica şi Tehnologia Aparatelor cu Radiaţii - I.F.T.A.R. şi de la Institutul de Gravitaţie şi Ştiinţe Spaţiale - I.G.S.S., reorganizat. ART. 6 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiaţiei - INFLPR Bucureşti îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu reglementările legale în vigoare, precum şi cu regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 2. ART. 7 Personalul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiaţiei - INFLPR Bucureşti se preia prin transfer de la Institutul de Fizică şi Tehnologia Aparatelor cu Radiaţii şi de la Institutul de Gravitaţie şi Ştiinţe Spaţiale şi îşi păstrează salariile avute la data transferului, până la negocierea noului contract colectiv de muncă. ART. 8 Ministerul Cercetării şi Tehnologiei, în calitate de minister coordonator, va cuprinde în bugetul său de venituri şi cheltuieli fondurile necesare Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiaţiei - INFLPR Bucureşti pentru realizarea unor investiţii, dotări, aparatură, echipamente, instalaţii, precum şi, potrivit art. 13 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 51/1996, pentru întreţinerea, exploatarea şi funcţionarea instalaţiilor nucleare de interes naţional pe care acesta le administrează: - acceleratori de electroni (betatron, accelerator liniar, microton); - instalaţii de plasme dense magnetizate. ART. 9 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU NICOLAE VACAROIU Contrasemnează: --------------- Ministrul cercetării şi tehnologiei, Doru Dumitru Palade Ministru de stat, ministrul finanţelor, Florin Georgescu Bucureşti, 25 noiembrie 1996. Nr. 1.310. ANEXA 1 INSTITUTUL NAŢIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE PENTRU FIZICA LASERELOR, PLASMEI ŞI RADIAŢIEI INFLPR - BUCUREŞTI STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
┌──────────────────────────┐ ┌──────────────────────────┐ ┌──────────────────────────┐
│CONSILIUL DE ADMINISTRAŢIE├─────────┤ DIRECTOR GENERAL ├──────────┤ CONSILIUL ŞTIINŢIFIC │
└──────────────────────────┘ └─────────────┬────────────┘ └──────────────────────────┘
┌─────────────┴────────────┐
│ DIRECTOR ADJUNCT │
└─────────────┬────────────┘
┌──────────────────────────┐ │
│ CONSILIERI ├────────────┤
└──────────────────────────┘ │
┌─────────┬──────────┬────────────┬───────────┴┬─────────────┬─────────────┬──────────────┐
┌───┴────┐ │ │ │ │ │ ┌─────┴─────┐ ┌─────┴─────┐
│DIRECTOR│ │ │ │ │ │ │ DIRECTOR │ │ DIRECTOR │
│FILIALĂ │ │ │ │ │ │ │ TEHNIC │ │ ECONOMIC │
└───┬────┘ │ │ │ │ │ └─────┬─────┘ └─────┬─────┘
┌────┴─────┐┌──┴───┐┌─────┴─────┐┌─────┴─────┐┌─────┴──────┐┌─────┴─────┐┌──────┴──────┐┌──────┴──────┐
│ ││ ││LABORATORUL││LABORATORUL││LABORATORUL ││LABORATORUL││ ││ │
│INSTITUTUL││SECŢIA││ DE ││ DE FIZICA ││ DE ││DE PLASMĂ, ││DEPARTAMENTUL││DEPARTAMENTUL│
│DE ŞTIINŢE││LASERI││ELECTRONICĂ││PLASMEI ŞI ││ACCELERATORI││TEMPERATURI││ TEHNIC- ││ ECONOMIC │
│ SPAŢIALE ││ ││CUANTICĂ A ││ FUZIUNE ││ ELECTRONI ││ JOASE ││ADMINISTRATIV││ │
│ ││ ││ SOLIDULUI ││ NUCLEARĂ ││ ││ ││ ││ │
└──────────┘└──────┘└───────────┘└───────────┘└────────────┘└───────────┘└─────────────┘└─────────────┘
ANEXA 2 REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE a Institutului de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiaţiei - INFLPR Bucureşti CAP. 1 Dispoziţii generale ART. 1 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserelor, Plasmei şi Radiaţiei - INFLPR Bucureşti, denumit în continuare institut, este persoana juridică română aflată în coordonarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, care funcţionează după modelul regiilor autonome conform Legii nr. 51/1996 şi îşi desfăşoară activitatea pe baza prevederilor legale în vigoare şi a prezentului regulament. ART. 2 (1) Institutul are structura organizatorică cuprinsă în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.310 din 25 noiembrie 1996. (2) Institutul are, în cadrul structurii sale, o filială fără personalitate juridică. Aceasta este Institutul de Ştiinţe Spaţiale - I.S.S. Bucureşti, str. Atomiştilor nr. 1, sectorul 5. (3) Institutul poate înfiinţa, în cadrul structurii sale, subunităţi fără personalitate juridică necesare realizării obiectului său de activitate. Modalitatea de constituire a acestora şi relaţiile lor în cadrul institutului şi cu terţii sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare şi funcţionare. CAP. 2 Scopul şi obiectul de activitate ART. 3 Institutul este înfiinţat în scopul desfăşurării activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică în următoarele domenii ale fizicii: fizica laserelor, electronică cuantică a solidului, fizica plasmei, fizica acceleratorilor de electroni, precum şi fizica spaţiului cosmic (magnetometrie şi plasmă cosmică, radiaţii cosmice, astrofizică şi gravitaţie, teledetecţie şi tehnologii spaţiale). Activitatea de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică se realizează prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniilor şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice ale Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică "Orizont 2000". ART. 4 Obiectul de activitate al institutului cuprinde: A. Activităţi de cercetare-dezvoltare: a) În cadrul Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică: - cercetare fundamentală de bază şi orientată, realizată în scopul creşterii nivelului cunoştinţelor în următoarele domenii ale fizicii: fizica laserelor, electronica cuantică a solidului, fizica plasmei, fizica acceleratorilor de electroni, precum şi fizica spaţiului cosmic (magnetometrie şi plasmă cosmică, radiaţii cosmice, astrofizică şi gravitaţie, teledetecţie şi tehnologii spaţiale); - cercetare aplicativă de tip precompetitiv pentru realizarea de studii şi de cercetări aplicative ce vizează: * cercetarea şi elaborarea de tehnologii neconvenţionale cu fascicule laser, cu plasmă şi cu acceleratori de electroni; * cercetarea, proiectarea şi realizarea de instalaţii şi de echipamente generatoare de radiaţii laser, plasmă şi fascicule de electroni acceleraţi; * cercetarea, proiectarea şi realizarea de dispozitive, componente şi de aparatură specifică de măsură şi control pentru instalaţiile şi echipamentele cu laseri, plasmă şi acceleratori de electroni; * cercetarea, proiectarea şi realizarea de echipamente complexe cu laseri, plasmă, fascicule de electroni pentru aplicaţii la prelucrarea materialelor, tratamentul suprafeţelor, control nedistructiv, metrologie, procesări plasmă, chimice sau fotochimice, iradieri tehnologice în următoarele domenii: industrie, comunicaţii, medicină, protecţia mediului, agricultură, învăţământ etc.; * promovarea activităţilor de valorificare a cercetării prin transferul tehnologic al rezultatelor cercetării agenţilor economici cu capital de stat sau particular; * elaborarea de strategii, programe şi studii de diagnoză privind dezvoltarea domeniilor specifice institutului; * standardizarea în domeniul laserelor; * cercetarea, proiectarea şi construcţia aparaturii pentru experimente spaţiale. b) În afara Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică: - cercetare aplicativă şi/sau dezvoltare tehnologică pentru soluţionarea unor probleme concrete din domeniul de activitate şi din domenii conexe. B. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare: - asistenţă tehnică, transferul de tehnologii, elaborarea de studii de specialitate şi consultanţă, atestarea metrologică şi eliberarea de certificate de calitate pentru beneficiari din ţară şi din străinătate; - efectuarea de teste, probe şi măsurători în vederea autorizării tehnice şi omologării aparaturii, instalaţiilor, sistemelor şi serviciilor din domeniile fizicii: fizica laserelor, electronica cuantică a solidului, fizica plasmei, fizica acceleratorilor de electroni, fizica spaţiului cosmic, precum şi în domenii conexe; - cercetarea-dezvoltarea pentru soluţionarea unor probleme ale agenţilor economici; - iniţierea şi elaborarea proiectelor de acte normative în domeniu; - expertizarea, analizarea şi servicii specifice domeniului laserelor, plasmei, fasciculelor de electroni; - elaborarea programelor şi strategiilor de cercetare-dezvoltare; - activităţi de investiţii în domeniul de activitate; - activităţi de import, export de instalaţii, aparate, materiale, documentaţii, reviste şi de cărţi pentru necesitaţi proprii sau la cerere; - activităţi de documentare, editare şi tipărire de materiale de specialitate, reviste, preprinturi, cărţi, materiale publicitare; - activităţi de pregătire a personalului propriu şi a agenţilor economici în lucrul cu laseri şi pentru preluarea unor echipamente şi tehnologii cu laseri, plasmă, fascicule de electroni; - activităţi didactice în învăţământul superior; - practica studenţilor şi asigurarea coordonării lucrărilor de absolvire a facultăţii; - conducerea şi atribuirea de doctorate în conformitate cu legislaţia în vigoare; - măsurarea, încercarea şi certificarea calităţii în domeniul laserelor şi al echipamentului cu laseri; - certificarea metrologică a laserelor şi echipamentelor cu laseri; - pregătirea prin şcolarizare a personalului din ţară, expus la risc laser; - stabilirea metodologiei de protecţie la radiaţia laser şi a proiectelor de norme de aplicare a acesteia; - evidenţa şi controlul unităţilor cu risc laser în ţară; - avizarea funcţionării unităţilor laser; - expertizarea, analizarea şi servicii specifice în domeniul laserelor şi echipamentelor cu laseri; - marketing în domeniul laserelor, plasmă, acceleratori şi domenii conexe; - elaborarea procedurilor, normelor de calitate şi de control pentru activităţi economice, în acord cu cele practicate pe plan internaţional; - elaborarea şi aplicarea programelor de asigurare a calităţii; - efectuarea transportului tehnologic şi de salariaţi cu mijloace auto proprii. C. Formare şi specializare de cercetători în domeniul propriu de activitate: - desfăşurarea unor activităţi de specializare şi perfecţionare în vederea formării unor specialişti în domeniile specifice institutului, prin participarea la elaborarea de lucrări teoretice şi experimentale, lucrări de diplomă, doctorantură, cursuri şi şcoli naţionale şi internaţionale; - formarea de cadre de cercetare şi tehnicieni de înaltă calificare, necesare activităţilor specifice institutului; - organizarea de manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale specifice institutului; - integrarea europeană în domeniile specifice prin realizarea de proiecte comune de cercetare în cadrul unor contracte europene PECO, INCO COPERNICUS, EUREKA, AIEA, CERN, ESA, NASA şi altele, precum şi în cadrul unor acorduri interguvernamentale şi bilaterale. D. Execuţia de unicate şi serii mici ale aparaturii, echipamentelor, instalaţiilor şi dispozitivelor în următoarele domenii ale fizicii: fizica laserelor, electronică cuantică a solidului, fizica plasmei, fizica acceleratorilor de electroni, precum şi fizica spaţiului cosmic. În cadrul programului său de activitate, institutul poate colabora şi la realizarea unor activităţi de cercetare-dezvoltare privind apărarea naţională. CAP. 3 Patrimoniul ART. 5 Conform bilanţurilor contabile la data de 30 iunie 1996 ale institutelor care fuzionează, institutul are un patrimoniu în valoare de 2.210.479 mii lei, din care: imobilizări corporale şi necorporale 1.292.909 mii lei şi active circulante 917.570 mii lei. Din acesta, patrimoniul Institutului de Ştiinţe Spaţiale - I.S.S. Bucureşti este în valoare de 211.889 mii lei, din care imobilizări corporale şi necorporale 56.118 mii lei şi active circulante 155.771 mii lei. ART. 6 (1) Institutul administrează, cu diligenţa unui bun proprietar, bunuri proprietate publică (terenuri, căi de circulaţie şi de acces, clădiri, instalaţii de interes naţional, reţele de apă, reţele de transport şi de distribuţie utilităţi, reţele de comunicaţie pentru mesaje şi date, spaţii verzi, mijloace auto şi altele), precum şi alte bunuri dobândite în condiţiile legii. (2) Prin specificul activităţilor sale şi al instalaţiilor nucleare de interes naţional pe care le administrează în Platforma Măgurele (acceleratori de electroni, betatron, accelerator liniar, microton, instalaţii de plasme dense magnetizate), institutul este obiectiv nuclear, caracter care îi conferă dreptul, potrivit reglementărilor legale privind desfăşurarea activităţilor nucleare, de a cuprinde în patrimoniul său toate terenurile, infrastructură şi căile de acces necesare asigurării funcţionării sale în conformitate cu prevederile naţionale şi internaţionale referitoare la radioprotecţie, securitate nucleară, protecţie sanitară, protecţie fizică şi protecţie a mediului înconjurător. (3) Bunurile proprietate publică, precum şi cele dobândite se află în administrarea institutului şi se evidenţiază în mod distinct în patrimoniul acestuia. (4) Rezultatele cercetărilor concretizate în active corporale şi necorporale, efectuate şi finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri, sunt bunuri dobândite, dacă prin contract nu se prevede altfel, şi se înregistrează în evidenţa contabilă a institutului. (5) În exercitarea drepturilor sale, institutul posedă şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul său şi, după caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului său de activitate, beneficiind de rezultatele utilizării acestora. (6) Concesionarea sau închirierea unor subunităţi, servicii sau activităţi se poate face numai în scopul stimulării transferului rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare, în condiţiile prevederilor legale corespunzătoare şi cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei. (7) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare. (8) Institutul preia în patrimoniul său lucrările de investiţii aflate în curs de execuţie pe teritoriul său şi la care a fost beneficiar Institutul de Fizică şi Tehnologia Aparatelor cu Radiaţii. CAP. 4 Structura organizatorică şi funcţională ART. 7 (1) Institutul poate avea în structură subunităţi, secţii, laboratoare şi alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului său de activitate. (2) În funcţie de specificul activităţii, se pot organiza colective specializate şi/sau colective interdisciplinare etc. ART. 8 Directorul general stabileşte relaţiile dintre subunităţile aflate în structura institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii şi le poate acorda conducătorilor acestor subunităţi împuterniciri de reprezentare în numele institutului, cu avizul consiliului de administraţie. Pentru domeniile proprii de activitate, Institutul de Ştiinţe Spaţiale are împuterniciri de reprezentare internă şi externă. ART. 9 Conducătorii subunităţilor din structura institutului răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general pentru îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competenţelor încredinţate de către aceştia. CAP. 5 Organele de conducere ART. 10 (1) Conducerea institutului este asigurată de către: - consiliul de administraţie; - comitetul de direcţie; - directorul general. (2) Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice din institut sunt asigurate de către consiliul ştiinţific. ART. 11 Consiliul de administraţie este format din 7 membri, numiţi pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit. Structura consiliului de administraţie este alcătuită din: - 1 preşedinte; - 1 vicepreşedinte; - 5 membri. ART. 12 (1) Din consiliul de administraţie fac parte, în mod obligatoriu: - directorul general al institutului - preşedinte; - un reprezentant al Ministerului Cercetării şi Tehnologiei; - un reprezentant al Ministerului Finanţelor; - un reprezentant al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale; - directorul Institutului de Ştiinţe Spaţiale; - preşedintele consiliului ştiinţific. (2) Consiliul de administraţie îşi desemnează vicepreşedintele. (3) Numirea membrilor consiliului de administraţie se face prin ordin al ministrului cercetării şi tehnologiei. (4) Revocarea membrilor consiliului de administraţie pentru abateri grave sau pentru lipsa de activitate în executarea mandatului se face de către acelaşi organ care a făcut numirea. ART. 13 Membrii consiliului de administraţie sunt cetăţeni români, care nu au atins vârsta de pensionare, şi: a) îşi păstrează calitatea de angajaţi la instituţia sau la unitatea de la care provin şi toate drepturile şi obligaţiile ce derivă din această calitate; b) sunt plătiţi pentru activitatea desfăşurată în această calitate cu o indemnizaţie lunară stabilită de către consiliul de administraţie; c) nu pot face parte din mai mult de două consilii de administraţie şi nu pot participa, în aceeaşi calitate, la societăţile comerciale cu care institutul are relaţii contractuale sau interese contrare; d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal ori soţul, sotia, copiii sau rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt, în acelaşi timp, patroni sau asociaţi la societăţi comerciale cu capital privat cu acelaşi profil sau cu care institutul se află în relaţii comerciale directe. ART. 14 Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului propriu de funcţionare şi cu respectarea legislaţiei în vigoare. El hotărăşte în problemele privind activitatea institutului, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt în competenţa altor organe. ART. 15 (1) Consiliul de administraţie se întruneşte o dată pe lună şi ori de câte ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facându-se de către preşedinte sau la solicitarea a cel puţin o treime din numărul membrilor consiliului de administraţie. (2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte. ART. 16 (1) Consiliul de administraţie îşi poate desfăşura activitatea în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită această condiţie, şedinţa consiliului de administraţie se poate reprograma într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi. (2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unul din numărul total al membrilor. ART. 17 La şedinţele consiliului de administraţie este invitat şi reprezentantul sindicatului. ART. 18 Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiză consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensată material, conform prevederilor legale. ART. 19 (1) Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin. În astfel de situaţii ei pot fi revocaţi prin ordin al organului care a făcut numirea. (2) Membrii consiliului de administraţie care s-au împotrivit luării unei decizii care s-a dovedit păgubitoare pentru institut nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi au anunţat în scris, despre aceasta, organul coordonator. (3) Membrii consiliului de administraţie care s-au împotrivit luării unei decizii care s-a dovedit păgubitoare pentru institut nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi au anunţat în scris, despre aceasta, organul coordonator. (4) Membrii consiliului de administraţie care nu au respectat prevederile art. 13 lit. c) vor răspunde pentru daunele cauzate din aceasta, pentru institut. ART. 20 Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii: a) aprobă modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunităţi din structura institutului; b) aprobă, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în concordanţă cu strategia generală a domeniului propriu; c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care îl înaintează Colegiului Consultativ pentru Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică; d) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi îl depune la organul coordonator, în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului; e) analizează şi avizează bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi pe care le supune aprobării Ministerului Finanţelor şi aprobă raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institut în anul precedent; f) analizează raportarea trimestrială privind activitatea realizată de institut, aprobă măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli; g) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează a fi realizate de institut; h) propune spre aprobare, în condiţiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, închirierea sau locaţia de gestiune a unor bunuri, servicii şi subunităţi de producţie din patrimoniul institutului; i) aprobă asocierea institutului cu terţe persoane juridice, în vederea realizării de activităţi comune care prezintă interes pentru asociaţi şi care se încadrează în obiectul de activitate al institutului, cu respectarea prevederilor legale; j) aprobă valorificarea bunurilor dobândite, cu respectarea prevederilor legale; k) fundamentează şi prezintă Ministerului Cercetării şi Tehnologiei propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri şi cheltuieli al acestuia, pentru finanţarea obiectivelor de interes public specifice activităţii institutului; l) aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 35 şi stabileşte modul de rambursare a acestora; m) aprobă utilizarea disponibilităţilor în valută; n) aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă; o) execută orice alte atribuţii stabilite potrivit prevederilor legale. ART. 21 În primul trimestru al fiecărui an, consiliul de administraţie prezintă Ministerului Cercetării şi Tehnologiei un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs. ART. 22 Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de către institut; atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de funcţionare a consiliului de administraţie. ART. 23 Conducerea operativă a institutului este asigurată de un comitet de direcţie, compus din directorul general şi directorii din structura organizatorică a institutului. ART. 24 Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din: - strategia programelor de dezvoltare a institutului; - programul anual de cercetare-dezvoltare; - bugetul de venituri şi cheltuieli; - programul de investiţii; - sistemul de asigurare a calităţii; - alte obligaţii. ART. 25 Comitetul de direcţie se întruneşte decadal sau ori de câte ori interesele institutului o impun. ART. 26 (1) La nivelul subunităţilor din institut se organizează şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare, aprobat de consiliul de administraţie al institutului, şi este prezidat de directorul subunităţii respective. (2) Comitetul de conducere exercită atribuţii şi are raspunderi în limita competenţelor stabilite de directorul general al institutului şi aprobate de consiliul de administraţie. ART. 27 Activitatea curentă a institutului este condusă de directorul general, numit prin ordin al ministrului cercetării şi tehnologiei, la propunerea Colegiului Consultativ pentru Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică, dintre cercetătorii ştiinţifici principali care lucrează în domeniu şi au competenţă managerială. ART. 28 Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi: a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenţi economici, precum şi cu persoane fizice din ţară şi din străinătate; b) stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii; c) propune modificarea structurilor organizatorice şi funcţionale ale institutului; d) asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului şi a salariilor personalului din institut, prin comitetul de direcţie, şi aprobă salariile personalului din institut rezultate din negocierea directă; e) numeşte şi revocă pe conducătorii compartimentelor de muncă din aparatul propriu, precum şi pe directorii din structura organizatorică a institutului, cu avizul consiliului de administraţie; f) angajează şi concediază personalul propriu, conform reglementărilor legale; g) aprobă comisiile de concurs pentru promovarea pe funcţiile de cercetător ştiinţific principal gradul I, II şi III şi cercetător ştiinţific, la propunerea consiliului ştiinţific; h) are atribuţii şi răspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului de la bugetul de stat, în condiţiile art. 21 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996; i) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; j) adoptă măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunilor de comerţ exterior, prin compartimentele proprii specializate; k) exercită atribuţiile şi are răspunderile care îi revin din prevederile legale; aprobă şi ia măsuri privind activitatea institutului, cu excepţia celor date, potrivit reglementărilor legale, în competenţa altor organe; l) exercită orice alte atribuţii ce-i sunt delegate de consiliul de administraţie; m) poate delega, în condiţiile legii, o parte dintre atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului. ART. 29 (1) Consiliul ştiinţific este format din 19 membri, reprezentând toate departamentele (direcţiile) ştiinţifice din cadrul institutului. (2) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători cu realizări deosebite, cu capacitate de sinteză şi de prospectare, cadre didactice din învăţământul superior, salariaţi ai institutului sau din afara acestuia, aleşi, prin vot secret, de către cadrele cu studii superioare din institut. (3) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi pe timp de 2 ani, prin vot secret, de către membrii consiliului ştiinţific. Din consiliul ştiinţific fac parte, de drept, directorul general şi directorul adjunct al institutului. (4) Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu. ART. 30 Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele: a) participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare şi la elaborarea Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, în domeniul propriu de activitate; b) analizează realizarea obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice finanţate ale Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică; c) examinează şi avizează proiectele de cercetare ştiinţifică, precum şi realizarea acestora; d) avizează hotărârile care implică politica de cercetare a institutului şi a ramurii de cercetare-dezvoltare; e) propune măsuri pentru perfecţionarea profesională şi pentru încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale, ştiinţifice şi academice; f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de încadrare şi promovare a personalului de cercetare; g) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe funcţiile atestabile şi confirmă rezultatele concursurilor pentru funcţiile de cercetător ştiinţific principal gradul I, II şi III şi cercetător ştiinţific ; h) organizează şi coordonează desfăşurarea acţiunilor cu caracter ştiinţific; i) avizează acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific; j) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în străinătate; k) acordă titlul de doctor şi îl supune spre confirmare Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare de pe lângă Ministerul Învăţământului. CAP. 6 Bugetul de venituri şi cheltuieli şi administrarea acestuia. Relaţii financiare ART. 31 (1) Institutul întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor. (2) Bilanţul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finanţelor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. ART. 32 (1) Veniturile şi cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar. (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se aprobă de către Guvern, la propunerea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, cu avizul Ministerului Finanţelor şi al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale. ART. 33 Corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programată, institutul determină anual volumul de venituri de realizat şi cheltuielile totale de efectuat. ART. 34 Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor cuprinse în contractul colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor. ART. 35 (1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite cu societăţile comerciale bancare, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute, în termeni reali, realizate în anul precedent. (2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanţelor. ART. 36 (1) Institutul hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii şi din credite bancare, cu excepţia investiţiilor care intră sub incidenţa prevederilor art. 6 şi 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993. (2) În cazul investiţiilor, altele decât cele prevăzute la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, limita de finanţare se aprobă o dată cu legile de adoptare a acestora, iar institutul are obligaţia ca, în execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli, să se încadreze în alocaţiile bugetare aprobate. (3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudecă pe baza de licitaţie publică, potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice. (4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului anterior, în vederea realizării de investiţii de natura celor prevăzute la alin. (1) şi (2), se efectuează cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor. ART. 37 (1) Operaţiunile de încasări şi plăţi ale institutului se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România. Institutul de Ştiinţe Spaţiale are subcont separat. (2) Institutul poate efectua operaţiuni de încasări şi plaţi în lei şi în valută prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casă şi a normativelor de disciplină financiar-valutară, stabilite prin actele normative în vigoare. (3) Institutul poate efectua operaţiuni de comerţ exterior potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plăţi cu străinătatea se vor efectua prin conturi deschise la unităţile bancare specializate, cu sediul în România. ART. 38 Institutul îşi va organiza controlul financiar preventiv şi controlul financiar de gestiune, potrivit legii. CAP. 7 Reglementarea litigiilor ART. 39 Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesoluţionate pe cale amiabilă, sunt supuse spre rezolvare instanţelor de judecată române competente, potrivit legii. CAP. 8 Dispoziţii finale ART. 40 (1) Prezentul regulament de organizare şi funcţionare se completează cu celelalte reglementări legale care se referă la activitatea institutelor de cercetare-dezvoltare. (2) Modificările şi completările regulamentului de organizare şi funcţionare se pot face la propunerea consiliului de administraţie, cu respectarea actelor normative în vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei. ART. 41 Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplică prevederile care, potrivit dispoziţiilor legale, sunt aplicabile regiilor autonome. ART. 42 Statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare se reînnoieşte prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.