Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 25/1995, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996, Guvernul României hotărăşte: ART. 1 Se înfiinţează Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică şi Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucureşti, persoana juridică română aflată în coordonarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, care funcţionează după modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, prin reorganizarea Institutului de Fizică şi Inginerie Nucleară şi a Centrului de Pregătire şi Specializare a cadrelor, unităţi care se desfiinţează. ART. 2 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică şi Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucureşti are sediul în Bucureşti, str. Atomistilor nr. 1, sectorul 5. ART. 3 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică şi Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucureşti are ca obiect de activitate efectuarea de cercetări fundamentale, orientative şi aplicative, dezvoltare tehnologică şi activităţi productive, servicii de interes strategic în domeniul său şi elaborarea proiectelor de reglementări de interes public şi naţional care privesc asigurarea cerinţelor fundamentale impuse fizicii şi ingineriei nucleare. ART. 4 Structura organizatorică a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică şi Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucureşti este prevăzută în anexa nr. 1. ART. 5 Patrimoniul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică şi Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucureşti, stabilit pe baza bilanţului încheiat la data de 30 iunie 1996, este de 8.747.825 mii lei, din care: imobilizări corporale şi necorporale 5.995.198 mii lei şi active circulante 2.752.627 mii lei, şi se preia pe baza de protocol de predare-preluare de la Institutul de Fizică şi Inginerie Nucleară. ART. 6 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică şi Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucureşti îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu reglementările legale în vigoare, precum şi cu regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 2. ART. 7 Personalul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică şi Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucureşti ce se preia prin transfer de la Institutul de Fizică şi Inginerie Nucleară şi de la Centrul de Pregătire şi Specializare a Cadrelor îşi păstrează salariile şi încadrarea în grupele de muncă avute la data transferului, până la negocierea noului contract colectiv de muncă. ART. 8 Ministerul Cercetării şi Tehnologiei, în calitate de minister coordonator, va cuprinde în bugetul său de venituri şi cheltuieli fondurile necesare Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică şi Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucureşti, pentru realizarea unor investiţii, dotări, aparatură, echipamente, instalaţii, precum şi, potrivit art. 13 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 51/1996, pentru întreţinerea, exploatarea şi funcţionarea instalaţiilor nucleare de interes naţional pe care acesta le administrează: reactorul nuclear, staţia de tratare a deşeurilor radioactive, depozitul naţional de deşeuri radioactive, instalaţia de iradiere cu scopuri multiple, acceleratoarele tandem-postaccelerare şi ciclotron. ART. 9 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărîre. PRIM-MINISTRU NICOLAE VĂCĂROIU Contrasemnează: --------------- Ministrul cercetării şi tehnologiei, Doru Dumitru Palade Ministru de stat, ministrul finanţelor, Florin Georgescu Bucureşti, 25 noiembrie 1996. Nr. 1.309. ANEXA 1 INSTITUTUL NAŢIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE PENTRU FIZICĂ ŞI INGINERIE NUCLEARĂ "HORIA HULUBEI" - IFIN - HH - BUCUREŞTI STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
┌──────────────────────────┐ ┌────────────────────────┐ ┌──────────────────────────┐
│CONSILIUL DE ADMINISTRAŢIE├─────┤ DIRECTOR GENERAL ├─────┤ CONSILIUL ŞTIINŢIFIC │
└──────────────────────────┘ └───────────┬────────────┘ └──────────────────────────┘
┌─────────────────────┐ │ ┌────────────────────┐
│COMITETUL DE DIRECŢIE├─┼─┤ CONSILIERI │
┌────────────────────────┐└─────────────────────┘ │ └────────────────────┘┌──────────────────┐
│CONTROL FINANCIAR INTERN├────────────────────────┼───────────────────────┤OFICIUL CONTENCIOS│
└────────────────────────┘┌─────────────────────┐ │ ┌────────────────────┐└──────────────────┘
│ CONTROLUL CALITĂŢII ├─┼─┤ASIGURAREA CALITĂŢII│
└─────────────────────┘ │ └────────────────────┘
│ ┌─────────────────────────────────────┐
├─┤RADIOPROTECŢIE ŞI SECURITATE NUCLEARĂ│
│ └─────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────┬──────────────────┴───┬──────────────────────┬─────────────────┐
┌──────┴───────┐ ┌────────────┴────────────┐ ┌───────┴────────┐ ┌───────────┴───────────┐┌────┴─────┐
│ DIRECTOR │ │ DIRECTOR │ │ SECRETAR │ │ DIRECTOR ││ DIRECTOR │
│ ŞTIINŢIFIC │ │ TEHNIC │ │ ŞTIINŢIFIC │ │COMERCIAL-ADMINISTRATIV││ ECONOMIC │
└──────┬───────┘ └────────────┬────────────┘ └───────┬────────┘ └───────────┬───────────┘└────┬─────┘
┌───────┘ ┌─────────────┘ ┌────────┘ ┌────────────┘ ┌────────┘
│┌──────────────┐│┌─────────────────────────┐│┌────────────────┐│┌───────────────────┐│
├┤DEPARTAMENTUL │││ DEPARTAMENTUL INGINERIE │││ BIROUL PENTRU │││ SERVICIUL DE ││
││ DE FIZICĂ │├┤ NUCLEARĂ, IRADIERI │││ STRATEGIE ŞI │││ INVESTIŢII, ││┌─────────────┐
││FUNDAMENTALĂ*)│││ TEHNOLOGICE ŞI SERVICII │├┤ PROGRAME, │├┤ APROVIZIONARE, │├┤ SERVICIUL │
│└──────────────┘││ DE INTERES NAŢIONAL*) │││ ACORDURI ŞI │││ IMPORT-EXPORT ŞI │││CONTABILITATE│
│┌──────────────┐│└─────────────────────────┘││ COOPERĂRI │││ MARKETING ││└─────────────┘
││DEPARTAMENTUL ││┌─────────────────────────┐││INTERNAŢIONALE, ││└───────────────────┘│
├┤ DE FIZICĂ │││DEPARTAMENTUL TRADUCTOARE│││ MANIFESTĂRI ││┌───────────────────┐│┌─────────────┐
││ NUCLEARĂ │├┤ DE RADIAŢII, DOZIMETRE, │││ ŞTIINŢIFICE │││ SERVICIUL │└┤ SERVICIUL │
││ APLICATĂ*) │││ INSTRUMENTAŢIE, ││└────────────────┘├┤ UTILITĂŢI, │ │ FINANCIAR │
│└──────────────┘││ DISPOZITIVE ŞI ││┌────────────────┐││ TRANSPORTURI ŞI │ └─────────────┘
│┌──────────────┐││ ECHIPAMENTE NUCLEARE │││ DEPARTAMENTUL │││ ATELIERE │
││DEPARTAMENTUL ││└─────────────────────────┘││ PENTRU ││└───────────────────┘
└┤ PENTRU ││┌─────────────────────────┐││ DOCUMENTARE, ││┌───────────────────┐
│ ŞTIINŢELE │││ DEPARTAMENTUL │├┤ EDITARE, │││BIROUL PLANIFICARE,│
│ VIEŢII ŞI │├┤ RADIOFARMACEUTICE, │││ TIPĂRIRE, │││ CONTRACTARE, │
│ MEDIULUI*) │││COMPUŞI MARCAŢI ŞI SURSE │││ INFORMARE ÎN │├┤ SALARIZARE ŞI │
└──────────────┘││ RADIOACTIVE*) │││DOMENIUL NUCLEAR│││ EVIDENŢĂ │
│└─────────────────────────┘││ŞI BIBLIOTECĂ DE│││ CONTRACTUALĂ │
│┌─────────────────────────┐││ FIZICĂ ││└───────────────────┘
┌──────────────┐││DEPARTAMENTUL COLECTARE, ││└────────────────┘│┌───────────────────┐
│DEPARTAMENTUL │├┤ TRATARE ŞI DEPOZITARE ││┌────────────────┐││BIROUL DE PERSONAL,│
│ RISC NUCLEAR ├┤│ DEŞEURI RADIOACTIVE*) │││ CENTRUL DE │├┤ ÎNVĂŢĂMÂNT ŞI │
│SI INTERVENTIE││└─────────────────────────┘└┤ PREGĂTIRE, │││ RELAŢII │
└──────────────┘│┌─────────────────────────┐ │ SPECIALIZARE A │││ INTERNAŢIONALE │
┌──────────────┐││DEPARTAMENTUL PROIECTARE,│ │ CADRELOR ÎN ││└───────────────────┘
│DEPARTAMENTUL │├┤ CALIFICARE PRODUSE, │ │DOMENIUL NUCLEAR││┌───────────────────┐
│INFORMATIZARE ├┘│ DEZVOLTARE ŞI TRANSFER │ │ ŞI DOCTORATE*) │└┤ SERVICIUL │
│SI COMUNICATII│ │ TEHNOLOGIC │ └────────────────┘ │ ADMINISTRATIV │
└──────────────┘ └─────────────────────────┘ └───────────────────┘
----- *) Activităţi de cercetare-dezvoltare bazate pe exploatarea instalaţiilor nucleare de interes naţional, aflate în administrarea IFIN - HH Bucureşti. ANEXA 2 REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică şi Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucureşti CAP. 1 Dispoziţii generale ART. 1 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică şi Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucureşti, denumit în continuare institut, este persoana juridică română aflată în coordonarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, care funcţionează după modelul regiilor autonome conform Legii nr. 51/1996 şi îşi desfăşoară activitatea pe baza prevederilor legale în vigoare şi a prezentului regulament. ART. 2 (1) Institutul are structura organizatorică cuprinsă în anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului nr. 1.309 din 25 noiembrie 1996. (2) Institutul poate înfiinţa, în cadrul structurii sale, subunitati fără personalitate juridică, necesare realizării obiectului de activitate. Modalitatea de constituire a acestora şi relaţiile lor, în cadrul institutului şi cu terţii, sînt reglementate prin prezentul regulament de organizare şi funcţionare. CAP. 2 Scopul şi obiectul de activitate ART. 3 Institutul este înfiinţat în scopul desfăşurării activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică în domeniul fizicii şi ingineriei nucleare, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice ale Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică. ART. 4 Obiectul de activitate al institutului, în domeniul fizicii şi ingineriei nucleare, cuprinde: A. Activităţi de cercetare-dezvoltare: a) În cadrul Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, institutul efectuează, cu o pondere majoritară din totalul activităţilor sale, cercetări fundamentale, orientate şi aplicative, de interes public şi naţional, privind îndeplinirea cerinţelor esenţiale de bază ce revin fizicii şi ingineriei nucleare, precum şi disciplinelor conexe. În acest scop, institutul efectuează: a. 1) cercetări fundamentale de bază, realizate în scopul creşterii nivelului cunoştinţelor în: (i) fizica teoretică şi fizica matematică; (ii) astrofizică nucleară; (iii) fizica atomică şi fizica nucleară; (iv) fizica energiilor înalte şi a particulelor elementare; (v) fizica particulelor accelerate şi a neutronilor; (vi) radiochimie şi interacţia radiaţiilor cu materia; (vii) fizica ştiinţelor vieţii şi a mediului înconjurător; a. 2) cercetări orientate privind: (i) concepţia şi securitatea reactorilor nucleari; (ii) investigarea prin metode nucleare a structurilor vii şi a materialelor; (iii) investigarea de noi posibilităţi privind transmutaţia radionuclizilor din deşeuri; (iv) metode noi de detectare, identificare şi măsurare a radiaţiilor nucleare; (v) fizica presiunilor joase; (vi) ingineria medicinii nucleare; (vii) dozimetria radiaţiilor nucleare; (viii) securitatea nucleară şi evaluarea riscului nuclear; (ix) radioecologia şi reconstrucţia ecologică consecutivă poluării radioactive; (x) sisteme de sprijin pentru autorităţi în luarea deciziilor la intervenţia în urgenţe nucleare; a. 3) cercetări aplicative finalizate prin metode, tehnologii şi produse omologate privind: (i) detectorii şi dozimetrele de radiaţii, precum şi electronica nucleară asociată; (ii) metodele, instrumentaţia şi echipamentele dozimetrice şi radiometrice destinate industriei, centralelor nuclearo-electrice, domeniilor biomedicale, activităţilor de control (detectare de droguri, de armament, de explozivi etc.) şi de radioprotecţie, geologiei, arheologiei, hidrologiei, tribologiei etc.; (iii) noi metode, analize (inclusiv prin fluorescenţă, activare cu neutroni etc.), tehnici şi tehnologii nucleare; (iv) introducerea şi utilizarea, după specific, a metodelor, analizelor şi tehnicilor nucleare în industrie, geologie, agricultură, medicină, precum şi în monitorarea şi protecţia la radiaţii a mediului; (v) tehnologiile de iradiere şi defectoscopia cu radiaţii gama, neutroni şi particule încărcate, pentru industrie, medicină, agricultură, industrie alimentară etc.; (vi) realizarea, comisionarea şi decomisionarea de echipamente, facilităţi, obiective nucleare şi radiologice; (vii) radiofarmaceuticele, compuşii marcaţi cu radionuclizi, produsele de uz medical în vitro, precum şi sursele radioactive de uz industrial (ca producător unic); (viii) aparatura, tehnicile şi tehnologiile sub vid, echipamentele şi tehnologiile de sudare cu fascicule de electroni, precum şi echipamentele pentru carotaj radioactiv; (ix) metrologia aparaturii cu radiaţii ionizante şi sursele etalon de radiaţii nucleare; (x) construcţia, operarea şi utilizarea acceleratorilor de particule şi a surselor de ioni şi electroni asociate; (xi) supravegherea şi combaterea poluării radioactive a mediului şi a amplasamentelor obiectivelor nucleare; (xii) tratarea şi depozitarea deşeurilor radioactive, etapă de încheiere a ciclului surselor radioactive; a. 4) activităţi nucleare de interes strategic, constând în: (i) supravegherea radiometrică, dozimetrică şi metrologică, alarmarea, în caz de urgente nucleare, precum şi pregătirea de şi participarea la intervenţii în caz de accident nuclear; (ii) radioprotecţia personalului expus profesional şi a persoanelor din rândul populaţiei; (iii) metodologii de radioprotecţie şi proiecte de norme de aplicare a acestora; (iv) dozimetria individuală a personalului unităţilor nucleare din ţară, dozimetria colectivă şi de mediu; (v) decontaminarea radioactivă în zonele şi în spaţiile afectate; (vi) evidenţa şi controlul de garanţii nucleare; (vii) colectarea, expertizarea, tratarea şi depozitarea definitivă a deşeurilor radioactive de la toate unităţile nucleare din ţară (cu excepţia deşeurilor provenind din ciclul combustibilului nuclear), precum şi a surselor radioactive ieşite din uz; (viii) expertize, analize şi servicii specifice domeniului nuclear, la solicitarea ministerelor interesate şi a agenţilor economici; (ix) import-export şi transportul materialelor radioactive, ca prestator unic pentru unităţile nucleare ale agenţilor economici din ţară; a. 5) alte activităţi, constând în: (i) elaborarea liniilor tehnologice şi a tehnologiilor necesare realizării (unicate, serii mici etc.) de obiective şi produse rezultate din activitatea de profil; (ii) realizarea de modele experimentale, staţii-pilot şi tehnologii generice, cu rol de suport pentru cercetările aplicative viitoare derivând din rezultatele cercetărilor fundamentale şi orientate; (iii) elaborarea de studii de perspectivă, prognoză, note de fundamentare, teme de proiectare, studii de fezabilitate, analize şi documentaţii în domeniul fizicii şi ingineriei nucleare şi al disciplinelor conexe; (iv) realizarea de proiecte şi de studii de specialitate, precum şi de programe de calcul pentru cercetările, tehnologiile şi produsele din domeniile de profil; (v) elaborarea şi aplicarea de programe de asigurare a calităţii pe direcţii de activitate; (vi) desfăşurarea de activităţi privind standardizarea, măsurarea, încercarea şi certificarea calităţii produselor destinate omologării şi (micro)producţiei sau transferului tehnologic; (vii) certificarea metrologică a surselor de radiaţii şi a echipamentelor cu surse de radiaţii; (viii) activităţi de consultanţă, expertiză şi marketing în domeniul ingineriei nucleare; (ix) organizarea şi îndeplinirea de activităţi vizând schimbul de informaţii tehnico-ştiinţifice în domeniul de profil (schimb de date şi editare prin INTERNET, congrese, simpozioane, publicaţii, vizite reciproce de lucru ale specialiştilor etc.); (x) stabilirea de contacte ştiinţifice cu unităţi de profil şi conexe, din ţară şi din străinătate, precum şi angajarea şi desfăşurarea de activităţi de cooperare tehnico-ştiinţifică internă şi internaţională în domeniile de activitate din profilul institutului; (xi) elaborarea de proceduri, norme de calitate şi control pentru desfăşurarea activităţilor cu caracter tehnic şi economic, în acord cu cele practicate pe plan internaţional. b) În afara Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică: - cercetări aplicative şi/sau dezvoltare tehnologică pentru soluţionarea unor probleme concrete ale diverşilor agenţi. B. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare: a) iniţierea şi elaborarea de proiecte de acte normative în domeniu, asistenţă tehnică, consultanţă, expertiză, furnizare de servicii tehnico-ştiinţifice şi tehnologice persoanelor fizice şi/sau juridice interesate; b) elaborarea de programe şi strategii de cercetare-dezvoltare; c) lucrări şi acţiuni destinate acceptanţei publice a energiei şi tehnologiilor nucleare şi difuzarea culturii ştiinţifice de radioprotecţie şi securitate nucleară prim mass-media şi alte mijloace; d) activităţi de investiţii în domeniul de activitate; e) import, export şi distribuţie de instalaţii, aparatură, materiale diverse, documentaţie, reviste şi cărţi de specialitate, pentru propriile necesităţi şi în calitate de comisionar; f) informatică, tehnici de calcul, comunicaţii şi baze de date în domeniul fizicii şi al tehnologiilor nucleare; g) activităţi de transport tehnologic şi salariaţi proprii, întreţinere parc auto tehnologic; h) participări la proiecte internaţionale de cercetare-dezvoltare, asistenţă tehnică şi reprezentare în organizaţiile şi consiliile de specialitate interne şi internaţionale. C. Activităţi de formare şi specializare profesională în domeniul propriu de activitate: a) pregătire profesională, în cooperare cu instituţii de învăţământ de profil, la nivel universitar, postuniversitar şi doctorat; b) pregătire şi specializare în domeniile nuclear şi conexe a utilizatorilor tehnicilor, metodelor şi instrumentaţiei nucleare; c) activităţi didactice la solicitarea instituţiilor de învăţământ superior. D. Activităţi de editare, tipărire şi bibliotecă: a) activitate redacţională pentru revistele de fizică: Romanian Journal of Physics, Romanian Reports în Physics; b) revista "Curierul de Fizică"; c) studii, rapoarte, sinteze, autoreferate de doctorat; d) lucrări prezentate la simpozioanele de fizică; e) cărţi de specialitate, cărţi tehnice, instrucţiuni de utilizare, foi de catalog, materiale publicitare pentru produsele din domeniul fizicii şi ingineriei nucleare; f) alte publicaţii pentru domeniul propriu de activitate. E. Activităţi de transfer tehnologic al rezultatelor din domeniul fizicii şi ingineriei nucleare către subunităţi proprii sau, în colaborare, către alţi agenţi economici. F. Valorificarea rezultatelor cercetării din domeniul fizicii şi ingineriei nucleare. G. Activităţi de execuţie, în vederea susţinerii şi dezvoltării tehnologice în domeniu prin servicii şi serii (mici) de produse, microproducţie sau prin produse-unicat, pentru valorificarea rezultatelor cercetării proprii, precum şi pentru expoziţii de profil. Activităţile menţionate la lit. A-E pot fi efectuate şi în cadrul unor contracte/cooperări internaţionale. În cadrul obiectului său de activitate, institutul participă şi/sau colaborează la obiectivele de cercetare-dezvoltare privind apărarea naţională şi îşi poate diversifica serviciile în scopul creşterii resurselor financiare. CAP. 3 Patrimoniul ART. 5 Conform bilanţului contabil încheiat la data de 30 iunie 1996, institutul are un patrimoniu propriu în valoare de 8.747.825 mii lei, din care: imobilizări corporale şi necorporale 5.995.198 mii lei şi active circulante 2.752.627 mii lei. ART. 6 (1) Institutul administrează, cu diligenţa unui bun proprietar, bunuri proprietate publică (terenuri, căi de circulaţie şi acces, clădiri, instalaţii nucleare de interes naţional, surse de apă, reţele de transport şi distribuţie utilităţi, reţele de comunicaţii pentru mesaje şi date, spaţii verzi, mijloace auto etc.), precum şi alte bunuri dobândite, în condiţiile legii. (2) Prin specificul activităţilor sale şi al instalaţiilor nucleare de interes naţional pe care le administrează (reactorul nuclear, staţia de tratare a deşeurilor radioactive, depozitul naţional de deşeuri radioactive, instalaţia de iradiere cu scopuri multiple, acceleratoare tandem-postaccelerare şi ciclotron), institutul este obiectiv nuclear, caracter care îi conferă dreptul, potrivit reglementărilor legale privind desfăşurarea activităţilor nucleare, de a cuprinde în patrimoniul său toate terenurile, infrastructura şi căile de acces necesare asigurării funcţionării sale în conformitate cu prevederile naţionale şi internaţionale referitoare la radioprotecţie, securitate nucleară, protecţie sanitară, protecţie fizică şi protecţie a mediului înconjurător. (3) Bunurile proprietate publică, precum şi cele dobândite sunt în administrarea institutului şi se evidenţiază distinct în patrimoniul acestuia. (4) Rezultatele cercetărilor concretizate în active corporale şi necorporale, efectuate şi finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri, sunt bunuri dobândite, dacă prin contract nu se prevede altfel, şi se înregistrează în evidenţa contabilă a institutului. (5) În exercitarea drepturilor sale, institutul posedă şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul său şi, după caz, dispune de acestea, în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului său de activitate, beneficiind de rezultatele utilizării acestora. (6) Concesionarea sau închirierea unor subunităţi, servicii sau activităţi se poate face numai în scopul stimulării transferului rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare, în condiţiile prevederilor legale corespunzătoare şi cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, organul coordonator. (7) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare. (8) Institutul preia în patrimoniul său lucrările de investiţii aflate în curs de execuţie pe teritoriul său şi la care a fost beneficiar (persoana juridică achizitoare) Institutul de Fizică şi Inginerie Nucleară. CAP. 4 Structura organizatorică şi funcţională ART. 7 (1) Institutul poate avea în structură subunităţi (departamente, laboratoare, ateliere, servicii şi alte structuri organizatorice) necesare realizării obiectului său de activitate. (2) În funcţie de specificul activităţii, se pot organiza colective specializate şi/sau colective interdisciplinare etc. ART. 8 Directorul general stabileşte relaţiile dintre subunităţile aflate în structura institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii şi le poate acorda conducătorilor acestor subunităţi împuterniciri de reprezentare în numele institutului, cu avizul consiliului de administraţie. ART. 9 Conducătorii subunităţilor din structura institutului răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general pentru îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competenţelor încredinţate de către aceştia. CAP. 5 Organele de conducere ART. 10 (1) Conducerea institutului este asigurată de către: - consiliul de administraţie; - comitetul de direcţie; - directorul general. (2) Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice din institut sunt asigurate de către consiliul ştiinţific. ART. 11 Consiliul de administraţie este format din 7 membri, numiţi pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit. Structura consiliului de administraţie este alcătuită din: - 1 preşedinte; - 1 vicepreşedinte; - 5 membri. ART. 12 (1) Din consiliul de administraţie fac parte, în mod obligatoriu: - directorul general al institutului - preşedinte; - un reprezentant al Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, organul coordonator al institutului; - un reprezentant al Ministerului Finanţelor; - preşedintele consiliului ştiinţific. (2) Ceilalţi membri ai consiliului de administraţie pot fi fizicieni, ingineri, chimişti, economişti, jurişti, alţi specialişti din institut, precum şi reprezentanţi ai agenţilor economici de profil. (3) Consiliul de administraţie îşi desemnează vicepreşedintele. (4) Numirea membrilor consiliului de administraţie se face prin ordin al ministrului cercetării şi tehnologiei, la propunerea directorului general. (5) Revocarea membrilor consiliului de administraţie pentru abateri grave sau pentru lipsa de activitate în executarea mandatului se face de către acelaşi organ care a făcut numirea. ART. 13 Membrii consiliului de administraţie sunt cetăţeni români, care nu au atins vârsta de pensionare, şi: a) îşi păstrează calitatea de angajaţi la instituţia sau la unitatea de la care provin şi toate drepturile şi obligaţiile ce derivă din această calitate; b) sunt plătiţi pentru activitatea desfăşurată în această calitate cu o indemnizaţie lunară stabilită de către consiliul de administraţie; c) nu pot face parte din mai mult de două consilii de administraţie şi nu pot participa, în aceeaşi calitate, la societăţile comerciale cu care institutul are relaţii contractuale sau interese contrare; d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal ori soţul, soţia, copiii sau rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt, în acelaşi timp, patroni sau asociaţi la societăţi comerciale cu capital privat cu acelaşi profil sau cu care institutul se află în relaţii comerciale directe. ART. 14 Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului propriu de funcţionare şi cu respectarea legislaţiei în vigoare. El hotărăşte în problemele privind activitatea institutului, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt în competenţa altor organe. ART. 15 (1) Consiliul de administraţie se întruneşte o dată pe lună şi ori de câte ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia făcându-se de către preşedinte sau la solicitarea a cel puţin unei treimi din numărul membrilor consiliului de administraţie. (2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte. ART. 16 (1) Consiliul de administraţie îşi poate desfăşura activitatea în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită această condiţie, şedinţa consiliului de administraţie se poate reprograma într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi. (2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unul din numărul total al membrilor. ART. 17 La şedinţele consiliului de administraţie este invitat şi reprezentantul sindicatului. ART. 18 Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiză consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensată material, conform prevederilor legale. ART. 19 (1) Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor cât şi a obligaţiilor ce le revin. (2) Membrii consiliului de administraţie care s-au împotrivit luării unei decizii care s-a dovedit păgubitoare pentru institut nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi au anunţat în scris, despre aceasta, organul coordonator. (3) Membrii consiliului de administraţie care nu au respectat prevederile art. 13 lit. c) răspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui fapt. ART. 20 Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii: a) aprobă modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunităţi din structura institutului; b) aprobă, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în concordanţă cu strategia generală a domeniului propriu; c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care îl înaintează Colegiului Consultativ pentru Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică; d) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi îl depune la organul coordonator, în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului; e) analizează şi avizează bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi pe care le supune aprobării Ministerului Finanţelor şi aprobă raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institut în anul precedent; f) analizează raportarea trimestrială privind activitatea realizată de institut, aprobă măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli; g) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, cheltuielile necesare întreţinerii fondului edilitar şi infrastructurii utilităţilor şi, cu avizul consiliului ştiinţific, investiţiile care urmează a fi realizate de institut pentru activitatea de cercetare-dezvoltare; h) propune spre aprobare, în condiţiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, închirierea sau locaţia de gestiune a unor bunuri, servicii şi subunităţi de producţie din patrimoniul institutului; i) aprobă asocierea institutului cu terţe persoane juridice, în vederea realizării de activităţi comune care prezintă interes pentru asociaţi şi care se încadrează în obiectul de activitate al institutului, cu respectarea prevederilor legale; j) aprobă valorificarea bunurilor dobândite, cu respectarea prevederilor legale; k) fundamentează şi prezintă Ministerului Cercetării şi Tehnologiei propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri şi cheltuieli al acestuia, pentru finanţarea obiectivelor de interes public specifice activităţilor institutului (dezvoltarea, exploatarea şi întreţinerea instalaţiilor nucleare de interes naţional aflate în administrare, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a cercetării în ansamblu, realizarea de soluţii tehnice şi echipamente specifice radioprotecţiei, reducerii riscului nuclear şi radiologic, refacerii şi protecţiei mediului); l) aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 35 şi stabileşte modul de rambursare a acestora; m) aprobă utilizarea disponibilităţilor în valută, cu excepţia celor obţinute în cadrul unor cooperări şi contracte internaţionale de cercetare şi care au destinaţie prestabilită; n) aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă; o) execută orice alte atribuţii stabilite potrivit prevederilor legale. ART. 21 În primul trimestru al fiecărui an, consiliul de administraţie prezintă Ministerului Cercetării şi Tehnologiei un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs. ART. 22 Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de către institut; atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de funcţionare a consiliului de administraţie. ART. 23 Conducerea operativă a institutului este asigurată de un comitet de direcţie, compus din directorul general şi directorii din structura organizatorică a institutului. ART. 24 Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din: - strategia programelor de dezvoltare a institutului; - programul anual de cercetare-dezvoltare; - bugetul de venituri şi cheltuieli; - programul de investiţii; - sistemul de asigurare a calităţii; - alte obligaţii. ART. 25 Comitetul de direcţie se întruneşte decadal sau ori de câte ori interesele institutului o impun. ART. 26 (1) La nivelul subunităţilor din institut se organizează şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare, aprobat de consiliul de administraţie al institutului, şi este prezidat de conducătorul subunităţii respective. (2) Comitetul de conducere exercită atribuţii şi are raspunderi în limita competenţelor stabilite de directorul general al institutului şi aprobate de consiliul de administraţie. ART. 27 Activitatea curentă a institutului este condusă de directorul general, numit prin ordin al ministrului cercetării şi tehnologiei, la propunerea Colegiului Consultativ pentru Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică, dintre cercetătorii ştiinţifici principali care lucrează în domeniu şi au experienţa managerială. ART. 28 Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi: a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenţi economici, precum şi cu persoane fizice din ţară şi din străinătate; b) stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii; c) propune modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului; d) asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului şi a salariilor personalului din institut prin comitetul de direcţie; aprobă salariile personalului din institut; e) numeşte şi revocă pe conducătorii compartimentelor de muncă din aparatul propriu, precum şi pe directorii din structura organizatorică a institutului, cu avizul consiliului de administraţie; f) angajează şi concediază personalul propriu conform prevederilor legale; g) aprobă comisiile de concurs pentru promovarea pe funcţiile de cercetător ştiinţific principal gradul I, II şi III şi cercetător ştiinţific, la propunerea consiliului ştiinţific; h) are atribuţii şi răspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului de la bugetul de stat, în condiţiile art. 21 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996; i) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; j) adoptă măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunile de comerţ exterior, prin compartimentele proprii specializate; k) exercită atribuţiile şi are răspunderile care îi revin din prevederile legale, aprobă şi ia măsuri privind activitatea institutului, cu excepţia acelor date, potrivit reglementărilor legale, în competenţa altor organe; l) exercită orice alte atribuţii ce-i sunt delegate de consiliul de administraţie; m) poate delega, în condiţiile legii, o parte dintre atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului. ART. 29 (1) Consiliul ştiinţific este format din 23 de membri, reprezentând departamentele (direcţiile) de cercetare-dezvoltare din cadrul institutului. (2) Consiliul ştiinţific, forul cel mai înalt de decizie în ceea ce priveşte orientarea, strategia şi conducerea ştiinţifică, va fi alcătuit din doctori în ştiinţe, cercetători cu realizări deosebite, cu capacitate de sinteză şi prospectare în domeniu şi/sau profesori universitari, salariaţi ai institutului sau din afara acestuia, aleşi prin vot secret de către cadrele cu studii superioare din institut, cu excepţia membrilor de drept ai acestuia. (3) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte, un vicepreşedinte şi un secretar aleşi pe timp de 2 ani dintre membrii săi, prin vot secret de către membrii acestuia. Din consiliul ştiinţific fac parte de drept directorul general, directorii care au în subordine subunităţile de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, secretarul ştiinţific si, după caz, cel puţin un membru titular sau membru corespondent al Academiei Române din fiecare subunitate de cercetare-dezvoltare a institutului. (4) Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu. ART. 30 Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele: a) participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare şi la elaborarea Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, în domeniul propriu de activitate; b) analizează realizarea obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice finanţate ale Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică şi, de asemenea, operează adaptarea permanentă a programului naţional la realizările şi tendinţele pe plan mondial în domeniu; c) analizează şi propune admiterea la finanţare de către consiliul de administraţie tematică anuală de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică şi contribuie la realizarea acesteia; d) elaborează propuneri privind politica de cercetare a Institutului şi a ramurii şi avizează politica Institutului în domeniul investiţiilor destinate activităţii de cercetare-dezvoltare şi în domeniul finanţării obiectivelor activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică; e) propune măsuri pentru: - perfecţionarea profesională a personalului; - organizarea activităţii de doctorat fără frecvenţă în domeniile de profil ale institutului, care se regăsesc în ramurile de ştiinţă şi în specializările stabilite de Ministerul Învăţămîntului; - promovarea şi încadrarea personalului de cercetare-dezvoltare în grade profesionale; f) acordă titlul de doctor şi îl supune spre confirmare Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare de pe lângă Ministerul Învăţămîntului; g) elaborează modul de organizare a concursurilor de încadrare, atestare şi promovare a personalului de cercetare-dezvoltare cu studii superioare; h) propune spre aprobare, directorului general, comisiile de concurs pentru promovarea în funcţiile ce implică atestare şi confirmă rezultatele concursurilor pentru promovarea ca cercetător ştiinţific principal gradele III, II şi I; i) propune organizarea de acţiuni cu caracter ştiinţific şi coordonează din punct de vedere ştiinţific desfăşurarea celor aprobate; j) avizează acţiunile de cooperare ştiinţifică, tehnică şi tehnologică, interne şi internaţionale; k) elaborează regulamentul de acordare prin concurs de burse de studii, de doctorate şi de stagii de perfecţionare în ţară şi în străinătate; l) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în străinătate; m) propune consiliului de administraţie modificări în structura organizatorică a institutului şi promovarea de obiective de investiţii pentru dezvoltarea unor noi direcţii de cercetare sau a unora dintre cele existente. CAP. 6 Bugetul de venituri şi cheltuieli şi administrarea acestuia. Relaţii financiare ART. 31 (1) Institutul întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor. (2) Bilanţul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finanţelor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. ART. 32 (1) Veniturile şi cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar. (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se aprobă de către Guvern, la propunerea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, cu avizul Ministerului Finanţelor şi al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale. ART. 33 Corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programată, institutul determină anual volumul de venituri de realizat şi cheltuielile totale de efectuat. ART. 34 Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor cuprinse în contractul colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor. ART. 35 (1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite cu societăţile comerciale bancare, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute, în termeni reali, realizate în anul precedent. (2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanţelor. ART. 36 (1) Institutul hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului său de activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii şi din credite bancare, cu excepţia investiţiilor care intră sub incidenţa prevederilor art. 6 şi 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993. (2) În cazul investiţiilor, altele decât cele prevăzute la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, limita de finanţare se aprobă o dată cu legile de adoptare a acestora, iar institutul are obligaţia ca, în execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli, să se încadreze în alocaţiile bugetare aprobate. (3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudecă pe bază de licitaţie publică, potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice. (4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului anterior, în vederea realizării de investiţii de natura celor prevăzute la alin. (1) şi (2), se efectuează cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor. ART. 37 (1) Operaţiunile de încasări şi plăţi ale institutului se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România. (2) Institutul poate efectua operaţiuni de încasări şi plăţi în lei şi în valută prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casă şi a normativelor de disciplină financiar-valutară, stabilite prin actele normative în vigoare. (3) Institutul poate efectua operaţiuni de comerţ exterior potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plăţi cu străinătatea se vor efectua prin conturi deschise la unităţile bancare specializate, cu sediul în România. ART. 38 Institutul îşi va organiza controlul financiar preventiv şi controlul financiar de gestiune, potrivit legii. CAP. 7 Reglementarea litigiilor ART. 39 Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesoluţionate pe cale amiabilă, sunt supuse spre rezolvare instanţelor de judecată române competente, potrivit dispoziţiilor legale. CAP. 8 Dispoziţii finale ART. 40 (1) Prezentul regulament de organizare şi funcţionare se completează cu celelalte reglementări legale care se referă la activitatea institutelor de cercetare-dezvoltare. (2) Modificările şi completările regulamentului de organizare şi funcţionare se pot face la propunerea consiliului de administraţie, cu respectarea actelor normative în vigoare şi cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei. ART. 41 Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplică prevederile care, potrivit dispoziţiilor legale, sunt aplicabile regiilor autonome. ART. 42 Statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare se reînnoieşte prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.