Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 1.305 din 20 noiembrie 2002 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Corpului National al Politistilor
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 52 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului,
Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.
ART. 1 Se aproba Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului Naţional al Politistilor, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 2 Cheltuielile aferente infiintarii Corpului Naţional al Politistilor, în suma de 1 miliard lei, se suporta din bugetul aprobat Ministerului de Interne pentru anul 2002, de la capitolul 55.01 "Ordine publica şi siguranta nationala."
PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã: --------------- p. Ministrul de interne, Toma Zaharia, secretar de stat
Ministrul finanţelor publice, Mihai Nicolae Tanasescu
Bucureşti, 20 noiembrie 2002. Nr. 1.305.
ANEXA 1
REGULAMENT de organizare şi funcţionare a Corpului Naţional al Politistilor
CAP. 1 Dispoziţii generale
ART. 1 Corpul Naţional al Politistilor se organizeazã şi funcţioneazã potrivit <>Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului şi celorlalte prevederi legale care reglementeazã activitatea structurilor din care provin membrii sãi. ART. 2 (1) Corpul Naţional al Politistilor, denumit în continuare Corp, reprezintã forma de organizare pe criteriul profesional, autonomã, apolitica şi nonprofit a politistilor. (2) Corpul este constituit şi îşi exercita atribuţiile în scopul promovãrii intereselor profesionale, sociale, culturale şi sportive ale membrilor sãi, prevãzute de legislaţia în domeniu, precum şi al apãrãrii drepturilor legitime ale acestora. ART. 3 Corpul este persoana juridicã de drept public, fiind autonom fata de structurile din care provin membrii sãi, şi este format din departamente şi organizaţii teritoriale. ART. 4 Poliţiştii din Inspectoratul General al Poliţiei Romane, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontiera, Direcţia Generalã de Evidenta Informatizata a Persoanei, Oficiul Naţional pentru Refugiati, Direcţia generalã de informaţii şi protecţie interna şi Academia de Poliţie "Alexandru Ioan Cuza" îşi organizeazã departamente şi structuri teritoriale proprii, ca entitãţi componente ale Corpului. La instituţiile de învãţãmânt care îndeplinesc condiţiile prevãzute de art. 17 alin. (1) se vor constitui organizaţii ale Corpului. ART. 5 Organizarea şi funcţionarea Corpului şi ale structurilor componente se realizeazã pe principiile teritorialitatii, eligibilitãţii, mutualitatii şi ierarhiei structurilor de conducere. ART. 6 (1) Corpul este organizat la nivel central, departamental şi teritorial. (2) Un membru al Corpului nu poate face parte decât dintr-o singura organizaţie teritorialã sau, dupã caz, departament. (3) Preşedinţii structurilor teritoriale şi departamentale sunt membri de drept ai structurilor organizatorice de nivel superior. ART. 7 Corpul nu poate fi angajat politic prin acţiunea organelor de conducere sau a membrilor sãi.
CAP. 2 Atribuţiile Corpului Naţional al Politistilor
ART. 8 În vederea îndeplinirii scopului pentru care se înfiinţeazã, Corpul şi structurile sale, prin organele de conducere şi executive, exercita urmãtoarele atribuţii: a) întreprind mãsuri pentru dezvoltarea, în rândul politistilor, a sentimentului de demnitate, onoare şi atasament fata de tradiţiile şi valorile morale pe care aceştia trebuie sa le impartaseasca şi sa le apere; b) promoveazã şi susţin în raporturile cu celelalte instituţii ale statului şi cu societatea civilã tradiţiile, interesele şi scopurile generoase urmãrite de politisti pentru apãrarea valorilor şi drepturilor fundamentale ale omului; c) participa, împreunã cu structurile specializate, la iniţierea unor acţiuni menite sa sporeasca eficienta activitãţii poliţieneşti; d) formuleazã puncte de vedere în cazul elaborãrii propunerilor de acte normative care se referã la activitatea poliţiei sau la Statutul politistului; e) formuleazã puncte de vedere, potrivit legii, atunci când este consultat de ministrul de interne sau, dupã caz, de inspectorul general al Inspectoratului General al Poliţiei Romane, pentru: 1. numirea inspectorului general al Inspectoratului General al Poliţiei Romane şi adjunctilor sãi; 2. numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti şi a inspectorilor-şefi ai inspectoratelor de poliţie judeţene; 3. emiterea de cãtre inspectorul general al Inspectoratului General al Poliţiei Romane a dispoziţiilor cu caracter normativ, care prezintã interes pentru activitatea profesionalã sau socialã a politistilor; 4. înfiinţarea unor unitãţi pentru prevenirea şi combaterea criminalitatii, în condiţiile prevãzute de <>art. 15 alin. (2) din Legea nr. 218/2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Romane; 5. acordarea gradelor profesionale; 6. organizarea programului de lucru şi acordarea repausului sãptãmânal; f) pot face propuneri sefilor unitãţilor şi organelor poliţieneşti pentru numirea în funcţii de conducere sau destituirea politistilor, potrivit competentei acestora; g) participa la susţinerea examenelor de capacitate pentru titularizarea politistilor stagiari şi a celor încadraţi direct; h) la cerere, prin structurile departamentale sau teritoriale, dupã caz, reprezintã interesele politistilor impotriva cãrora au fost dispuse sancţiuni disciplinare şi oferã asistenta juridicã gratuita celor aflaţi în procese pentru fapte sãvârşite în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu; i) prin organele de conducere reprezintã profesia de poliţist, împreunã cu şefii unitãţilor şi organelor poliţieneşti, în raporturile cu organizaţii profesionale şi ştiinţifice, instituţii şi autoritãţi publice, precum şi cu alte persoane juridice şi fizice din ţara şi din strãinãtate; j) participa la elaborarea Codului de etica şi deontologie al politistului, ale cãrui prevederi sunt obligatorii pentru exercitarea profesiei de poliţist, şi acţioneazã pentru însuşirea şi aplicarea acestuia; k) editeazã şi gestioneazã propriile mijloace media, pentru promovarea imaginii, activitãţii şi intereselor sale şi ale politistilor; l) ţin şi actualizeazã permanent evidenta membrilor sãi; m) acorda, la cerere sau din oficiu, în cazuri temeinic justificate, burse şi ajutoare pentru poliţiştii şi/sau membrii de familie ai acestora aflaţi în dificultate materialã sau financiarã; n) promoveazã pe plan extern relaţii cu organizaţii şi instituţii profesionale similare, cu care se şi pot asocia; o) instituie distincţii proprii şi conferã diplome de excelenta şi de onoare; p) organizeazã activitãţi pentru cinstirea eroilor Ministerului de Interne; r) susţin activitatea de cercetare ştiinţificã a politistilor şi a membrilor de familie ai acestora; s) pot presta servicii în domeniul de activitate specific, în condiţiile legii; s) organizeazã şi desfãşoarã activitãţi ştiinţifice, culturale şi sportive; t) desfãşoarã activitãţi de sustinere a intereselor politistilor în fata autoritãţilor interne şi internaţionale; t) exercita orice alte atribuţii, potrivit legii.
CAP. 3 Calitatea de membru al Corpului Naţional al Politistilor, drepturile şi îndatoririle acestuia
ART. 9 (1) Poate fi membru al Corpului orice poliţist, indiferent de funcţie sau grad profesional. (2) Calitatea de membru se dobândeşte în temeiul legii, prin completarea adeziunii şi plata cotizatiei. (3) La data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, poliţiştii cãrora li se aplica prevederile <>Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului devin, de drept, membri ai Corpului. ART. 10 Calitatea de membru al Corpului se poate menţine şi dupã pensionare. Pensionãrii îşi manifesta acordul de a rãmâne membrii Corpului printr-o cerere adresatã departamentului sau organizaţiei teritoriale în termen de 30 de zile de la încetarea raporturilor de serviciu. ART. 11 Pot fi primite în cadrul Corpului, ca membri de onoare, personalitãţi marcante ale vieţii publice care, prin atitudini sau fapte cotidiene, au dovedit atasament fata de idealurile şi aspiraţiile Corpului. ART. 12 (1) Calitatea de membru al Corpului se pierde, la initiativa organizaţiei, atunci când acesta se afla în una dintre urmãtoarele situaţii: a) nu plãteşte cotizatia lunarã mai mult de 6 luni consecutive; b) nu respecta prevederile prezentului regulament; c) absenteazã nemotivat timp de un an de la adunarea organizaţiei teritoriale; d) demisioneaza din poliţie sau din structurile prevãzute la <>art. 76 din Legea nr. 360/2002 ori este îndepãrtat din acestea pentru abateri grave sau ca urmare a unei condamnãri penale pentru fapte comise cu intenţie. (2) Hotãrârea excluderii unui membru al Corpului se ia de adunarea generalã a organizaţiei teritoriale din care face parte politistul, cu majoritate simpla de voturi. (3) Politistul poate contesta hotãrârea de excludere, în termen de 15 zile de la comunicare. (4) Contestaţia impotriva hotãrârii de excludere se soluţioneazã în termen de 30 de zile de cãtre consiliul departamentului. ART. 13 (1) Politistul poate renunţa oricând la calitatea de membru al Corpului. (2) Renunţarea se face în scris, printr-o comunicare adresatã organizaţiei teritoriale sau, dupã caz, departamentului din care face parte politistul. ART. 14 Membrii Corpului au urmãtoarele drepturi: a) sa participe la adunãrile generale, sa îşi exprime liber opiniile, în cadru organizat, cu privire la activitatea Corpului şi a organelor de conducere ale acestuia, sa facã propuneri şi sa voteze în legatura cu propunerile supuse votului; b) sa fie informati cu privire la activitatea organelor de conducere ale Corpului; c) sa participe la activitãţile organizate de Corp; d) sa beneficieze, împreunã cu membrii familiei, de aşezãmintele culturale şi de odihna, de dotãrile aflate în patrimoniul Corpului, precum şi, în cazuri temeinic justificate, de burse şi ajutoare sociale acordate de Corp; e) sa participe la ceremoniile, festivitatile şi activitãţile de reprezentare organizate de Corp; f) sa beneficieze de protecţia Corpului, în condiţiile legii; g) sa fie aleşi în structurile de conducere, conform prevederilor prezentului regulament; h) sa primeascã o legitimatie şi alte însemne distinctive, prin care sa facã dovada calitãţii de membru; i) sa fie sustinuti de cãtre Corp în activitãţile de cercetare ştiinţificã, creaţie artisticã şi performanta sportiva pe care le desfãşoarã. ART. 15 În calitate de membri ai Corpului poliţiştii au urmãtoarele obligaţii specifice: a) sa contribuie la realizarea scopului şi la îndeplinirea atribuţiilor Corpului; b) sa participe la adunãrile generale ale organizaţiilor teritoriale; c) sa îndeplineascã hotãrârile adoptate de organele de conducere; d) sa protejeze patrimoniul Corpului; e) sa nu întreprindã, în nici o împrejurare, activitãţi care pot afecta renumele şi prestigiul Corpului; f) sa exercite cu competenta funcţiile în care au fost aleşi; g) sa îşi plãteascã lunar cotizatia în cuantumul stabilit de organele abilitate; h) sa pãstreze confidenţialitatea datelor la care au acces atunci când dispoziţiile legale sau nevoile muncii impun acest lucru.
CAP. 4 Structura organizatoricã a Corpului Naţional al Politistilor
SECŢIUNEA 1 Dispoziţii comune
ART. 16 (1) Structura organizatoricã a Corpului este conferita de caracterul sau unitar şi reprezentativ în plan profesional. (2) Corpul este structurat pe departamente, constituite în conformitate cu prevederile art. 4, compuse din organizaţii teritoriale, dupã caz, în funcţie de numãrul membrilor şi în raport cu specificul activitãţilor profesionale. ART. 17 (1) Pentru constituirea unei organizaţii teritoriale este necesar ca numãrul membrilor sa fie de minimum 50. Acolo unde nu se întruneşte numãrul necesar de membri, aceştia se pot asocia astfel încât sa poatã constitui o organizaţie teritorialã. (2) Organizaţiile teritoriale se pot asocia, diviza sau, dupã caz, reorganiza în funcţie de modificãrile din structura Ministerului de Interne. ART. 18 (1) Corpul îşi exercita atribuţiile prin organele de conducere şi membrii sãi. (2) Actele emise sau adoptate de organele de conducere ale Corpului sunt obligatorii fata de membrii sãi şi fata de structurile ierarhic inferioare. (3) Actele juridice încheiate cu încãlcarea atribuţiilor conferite prin lege sau prin prezentul regulament sunt nule de drept. ART. 19 Corpul rãspunde, în condiţiile legii, pentru toate faptele şi actele juridice sãvârşite sau încheiate de organele sale de conducere şi are dreptul, atunci când s-au produs pagube, sa se îndrepte, pentru recuperarea acestora, impotriva celor vinovaţi, potrivit legii. ART. 20 (1) La nivel teritorial, departamental şi central, organele de conducere ale Corpului sunt: a) la nivel teritorial: adunarea generalã, consiliul teritorial şi preşedintele consiliului teritorial; b) la nivel departamental: consiliul departamentului şi preşedintele consiliului departamentului; c) la nivel central: Congresul naţional al Corpului, Consiliul naţional al Corpului şi preşedintele Corpului. (2) În organele de conducere ale Corpului sunt aleşi reprezentanţii tuturor categoriilor de politisti, din rândul celor care se bucura de prestigiu şi reputaţie profesionalã. (3) În organizaţiile teritoriale cu peste 300 de membri adunãrile generale pot fi organizate şi prin reprezentare, conform unor norme proprii elaborate în acest sens de cãtre consiliul departamentului.
SECŢIUNEA a 2-a Adunarea generalã şi consiliul teritorial
ART. 21 (1) Adunarea generalã este structura organizatoricã de baza ce reuneste membrii fiecãrei organizaţii teritoriale a Corpului dupã criteriul profesional şi teritorial. (2) Adunarea generalã se convoacã trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, este legal constituitã în prezenta a cel puţin jumãtate plus unu din numãrul membrilor sãi şi adopta hotãrâri cu majoritatea votului celor prezenţi. (3) Adunarea generalã are urmãtoarele atribuţii principale: a) dezbate probleme de interes profesional sau social, conforme cu obiectivele şi atribuţiile Corpului; b) adopta mãsuri de natura organizatoricã; c) alege şi revoca preşedintele şi pe ceilalţi membri ai consiliului teritorial; d) aproba activitatea generalã şi pe domenii a consiliului teritorial; e) aproba cererile de primire în Corp; f) aproba programele parteneriale cu alte organizaţii sau instituţii; g) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli şi aproba descãrcarea de gestiune; h) hotãrãşte cu privire la excluderea unor membri. ART. 22 (1) Consiliul teritorial este structura de conducere a unei organizaţii teritoriale constituite în conformitate cu prevederile art. 49 alin. (4) lit. c) şi ale <>art. 76 din Legea nr. 360/2002 . (2) Fiecare consiliu teritorial este alcãtuit dintr-un preşedinte, 2 vicepreşedinţi, un secretar, un trezorier şi 4 membri, aleşi de adunarea generalã prin votul direct şi secret al unei majoritãţi de doua treimi din numãrul membrilor prezenţi. ART. 23 Preşedintele consiliului teritorial este reprezentantul acestuia şi membru de drept în consiliul departamentului şi în Consiliul naţional al Corpului. ART. 24 Consiliul teritorial are urmãtoarele atribuţii principale: a) organizeazã şi conduce activitatea curenta la nivelul organizaţiilor teritoriale; b) convoacã şi pregãteşte adunãrile generale ale membrilor organizaţiei teritoriale şi pune în aplicare hotãrârile acestora; c) propune adunãrii generale excluderea membrilor organizaţiei teritoriale, în condiţiile prezentului regulament; d) asigura gestionarea fondurilor şi resurselor obţinute sau repartizate şi dispune asupra acestora conform competentelor stabilite prin lege sau prin hotãrâre a organelor de conducere abilitate. ART. 25 Preşedintele consiliului teritorial exercita urmãtoarele atribuţii principale: a) convoacã şi conduce şedinţele consiliului teritorial; b) conduce şi coordoneazã activitatea membrilor consiliului teritorial; c) participa la toate şedinţele consiliului departamentului; d) asigura conducerea efectivã a consiliului teritorial; e) reprezintã consiliul teritorial în raporturile cu celelalte organizaţii din cadrul Corpului, precum şi cu structuri ale autoritãţilor publice locale şi în relaţiile cu terţii; f) asigura, împreunã cu trezorierul, desfãşurarea întregii activitãţi economico-financiare în conformitate cu hotãrârile consiliului teritorial, ale adunãrii generale, ale organelor superioare, precum şi în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
SECŢIUNEA a 3-a Consiliul departamentului
ART. 26 (1) La inspectoratele generale şi unitãţile prevãzute la art. 4 se înfiinţeazã departamente, ca structuri ale Corpului. (2) Fiecare departament coordoneazã acţiunile Corpului care vizeazã competentele structurii la nivelul cãreia este constituit. (3) Pentru unitãţile prevãzute la art. 4 care nu au în subordine structuri teritoriale departamentele se constituie fãrã organizaţii teritoriale. În astfel de cazuri organele de conducere se organizeazã şi funcţioneazã conform regulilor prevãzute pentru consiliile teritoriale. ART. 27 (1) Fiecare departament îşi organizeazã propriul consiliu, format din preşedinţii consiliilor teritoriale. (2) Consiliul departamentului alege prin vot secret, cu majoritate simpla, biroul executiv, format din preşedinte, 2 vicepreşedinţi, 6 membri, secretar şi trezorier. (3) Preşedintele biroului executiv este preşedintele consiliului departamentului, fiind de drept membru al Consiliului naţional al Corpului. ART. 28 Consiliul departamentului se întruneşte semestrial în sesiuni ordinare sau în sesiuni extraordinare, ori de câte ori este nevoie, şi adopta decizii cu majoritatea simpla a voturilor membrilor prezenţi. ART. 29 (1) Consiliile departamentelor exercita urmãtoarele atribuţii principale: a) conlucreaza cu şefii unitãţilor şi organelor poliţieneşti la nivelul cãrora este constituit, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Corpului, conform legii; b) promoveazã şi susţine în cadrul Corpului interesele specifice ale membrilor din structura organizatoricã la nivelul cãreia este constituit; c) asigura înfãptuirea, la nivelul departamentului, a hotãrârilor Consiliului naţional al Corpului, respectiv Congresului naţional al Corpului; d) soluţioneazã contestaţiile impotriva hotãrârilor adunãrii generale, respectiv deciziilor consiliilor teritoriale din structura. (2) Pentru situaţiile prevãzute la art. 26 alin. (3) atribuţiile consiliului departamentului se completeazã cu atribuţiile consiliilor teritoriale. ART. 30 Biroul executiv al consiliului departamentului îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale: a) organizeazã activitatea curenta a consiliului departamentului între sesiuni; b) convoacã şi pregãteşte şedinţele consiliului departamentului; c) formuleazã recomandãri pentru configurarea şi individualizarea intereselor specifice structurilor la nivelul cãrora este constituit; d) conlucreaza cu şefii unitãţilor şi organelor poliţieneşti pentru îndeplinirea atribuţiilor prevãzute de lege şi de prezentul regulament, respectiv la <>art. 50 din Legea nr. 360/2002 ; e) gestioneazã fondurile bãneşti proprii, atrase ori repartizate. ART. 31 Preşedintele consiliului departamentului are urmãtoarele atribuţii principale: a) reprezintã consiliul departamentului în relaţiile cu celelalte organizaţii şi organisme din cadrul Corpului, precum şi cu conducerea unitãţilor şi organelor poliţieneşti la nivelul cãrora s-a constituit; b) conduce şi coordoneazã activitatea biroului executiv al consiliului departamentului; c) asigura administrarea patrimoniului şi fondurile repartizate, conform prevederilor legale.
SECŢIUNEA a 4-a Congresul naţional al Corpului Naţional al Politistilor
ART. 32 (1) Congresul naţional al Corpului este organul suprem al Corpului, constituit din toţi membrii delegaţi ai consiliilor departamentelor, şi se întruneşte în sesiuni ordinare, o data la 2 ani, sau în sesiuni extraordinare, la convocarea Consiliului naţional al Corpului. (2) Convocarea Congresului naţional al Corpului se face de cãtre Biroul executiv central, la cererea Consiliului naţional al Corpului, cu cel puţin 3 luni înainte de data fixatã pentru desfãşurarea lucrãrilor acestuia, iar în sesiune extraordinarã, cu cel puţin o luna înainte. Înştiinţarea consiliilor departamentelor se face în scris, cu menţionarea datei, a locului de desfãşurare şi a ordinii de zi. (3) Congresul naţional al Corpului îşi desfãşoarã activitatea în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor sãi şi adopta hotãrâri cu majoritatea simpla. (4) Personalul cãruia îi sunt aplicabile prevederile <>Legii nr. 360/2002 va fi reprezentat în Congresul naţional al Corpului proporţional cu numãrul membrilor acestuia. Norma de reprezentare se stabileşte pe departamente şi organizaţii teritoriale, astfel încât fiecare organizaţie teritorialã sa aibã cel puţin un delegat. Norma de reprezentare este de 1 delegat la 500 de membri. Acolo unde numãrul membrilor organizaţiei teritoriale este sub 500, precum şi pentru orice diferenţa care depãşeşte multiplul de 500 va fi desemnat un delegat. ART. 33 Congresul naţional al Corpului exercita urmãtoarele atribuţii: a) alege şi elibereazã din funcţie, prin vot secret, cu majoritate de doua treimi din voturile valabil exprimate, pe preşedintele Corpului, pe ceilalţi membri ai Biroului executiv central, pe preşedintele Comisiei de cenzori şi pe ceilalţi membri ai acesteia; b) aproba intreaga activitate desfasurata de Corp în perioada dintre congrese; c) adopta hotãrâri prin care stabileşte strategia generalã a Corpului între congrese; d) stabileşte tariful de înscriere şi nivelul cotizatiei lunare a membrilor; e) poate alege un preşedinte de onoare din rândul personalitatilor marcante care şi-au desfãşurat activitatea în Poliţia Romana sau în una dintre structurile prevãzute la <>art. 76 din Legea nr. 360/2002 .
SECŢIUNEA a 5-a Consiliul naţional al Corpului Naţional al Politistilor
ART. 34 (1) Consiliul naţional al Corpului este organul de conducere al Corpului în perioada dintre congrese, constituit din 251-275 de membri, reprezentând preşedinţii consiliilor departamentelor şi ai consiliilor teritoriale, precum şi delegaţi ai organizaţiilor teritoriale sau, dupã caz, ai departamentelor, proporţional cu numãrul membrilor acestora, pe baza normelor stabilite de Congresul naţional al Corpului. (2) Consiliul naţional al Corpului se întruneşte în sesiuni anuale sau extraordinare, la convocarea Biroului executiv central sau la solicitarea a cel puţin o treime din numãrul membrilor sãi. Sesiunile Consiliului naţional al Corpului sunt conduse de preşedintele Corpului. ART. 35 (1) Consiliul naţional al Corpului îşi desfãşoarã activitatea în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor sãi şi adopta hotãrâri cu majoritatea simpla. (2) Hotãrârile Consiliului naţional al Corpului sunt obligatorii pentru consiliile departamentelor, pentru consiliile teritoriale şi pentru membrii sãi. ART. 36 Consiliul naţional al Corpului exercita urmãtoarele atribuţii principale: a) stabileşte principalele activitãţi ale Biroului executiv central pentru perioada dintre sesiunile anuale; b) alege din rândul membrilor sãi, la propunerea Biroului executiv central, cu majoritatea simpla de voturi, comisia de cenzori şi comisii de specialitate, astfel: 1. comisia juridicã, de resurse umane şi probleme sociale; 2. comisia buget-finanţe; 3. comisia pentru perfecţionarea pregãtirii politistilor şi pentru activitatea moral-educativã; 4. comisia de disciplina; c) analizeazã anual şi ori de câte ori este nevoie activitatea Biroului executiv central; d) stabileşte perioada şi cota-parte din venituri, pe care consiliile teritoriale o vireazã Corpului, iar acesta o repartizeazã consiliilor departamentelor; e) hotãrãşte, la propunerea Biroului executiv central, cu privire la modalitatea de recompensare a membrilor Corpului care s-au remarcat în mod deosebit; f) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli al Corpului, întocmit de Biroul executiv central. ART. 37 (1) Comisiile de specialitate îşi desfãşoarã activitatea în mod permanent, pe baza unor norme proprii aprobate de Consiliul naţional al Corpului. (2) Preşedintele fiecãrei comisii informeazã Consiliul naţional al Corpului despre activitatea acesteia.
SECŢIUNEA a 6-a Biroul executiv central
ART. 38 Biroul executiv central este organismul de lucru al Consiliului naţional al Corpului. ART. 39 (1) Biroul executiv central este ales de Congresul naţional al Corpului, prin vot direct şi secret, exprimat de doua treimi din numãrul membrilor prezenţi. (2) Biroul executiv central este constituit din preşedinte, 2 vicepreşedinţi, un secretar general, un trezorier general şi 5-7 membri. ART. 40 (1) Biroul executiv central îşi desfãşoarã activitatea legal în şedinţe ordinare lunare sau în şedinţe extraordinare ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui, în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor sãi. (2) În exercitarea atribuţiilor sale Biroul executiv central adopta hotãrâri cu majoritate simpla. ART. 41 Biroul executiv central exercita urmãtoarele atribuţii principale: a) convoacã în sesiune ordinarã sau extraordinarã Consiliul naţional al Corpului; b) face propuneri Consiliului naţional al Corpului cu privire la acordarea de recompense în conformitate cu prevederile art. 36 lit. e); c) prezintã spre aprobare Consiliului naţional al Corpului proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Corpului; d) participa, împreunã cu structurile specializate, la iniţierea unor acţiuni menite sa sporeasca eficienta activitãţii poliţieneşti; e) formuleazã puncte de vedere în cazul elaborãrii propunerilor de acte normative care se referã la activitatea poliţiei sau la Statutul politistului; f) participa la elaborarea Codului de etica şi deontologie al politistului; g) acorda, la cerere sau din oficiu, în cazuri temeinic justificate, burse şi ajutoare pentru poliţiştii şi/sau membrii de familie ai acestora aflaţi în dificultate materialã sau financiarã; h) organizeazã activitãţi pentru cinstirea eroilor Ministerului de Interne; i) organizeazã şi desfãşoarã activitãţi ştiinţifice, culturale şi sportive; j) desfãşoarã activitãţi de sustinere a intereselor politistilor în fata autoritãţilor interne şi internaţionale; k) exercita orice alte atribuţii stabilite de lege ori prin hotãrâri ale Consiliului naţional al Corpului.
SECŢIUNEA a 7-a Preşedintele Corpului Naţional al Politistilor
ART. 42 (1) Preşedintele Corpului este ales de Congresul naţional al Corpului pentru o perioada de 2 ani, dintre membrii sãi care au o vechime de cel puţin 10 ani în Poliţia Romana şi/sau în structurile prevãzute la <>art. 76 din Legea nr. 360/2002 , dintre personalitatile recunoscute cu contribuţii marcante în activitatea profesionalã sau socialã, în condiţiile stabilite de art. 33 lit. a). (2) Funcţia de preşedinte al Corpului nu poate fi îndeplinitã decât pentru cel mult doua mandate. (3) Preşedintele Corpului este şi preşedinte al Biroului executiv central. ART. 43 Preşedintele are urmãtoarele atribuţii: a) reprezintã Corpul în relaţiile cu terţii, pe plan intern şi internaţional; b) conduce şi coordoneazã activitatea membrilor Biroului executiv central; c) convoacã Biroul executiv central în şedinţe de lucru; d) în lipsa sa, împuterniceşte la conducerea Biroului executiv central pe unul dintre vicepreşedinţi; e) acorda împuternicire de reprezentare membrilor organelor de conducere sau preşedintelui de onoare; f) emite decizii pentru organizarea şi desfãşurarea activitãţii Corpului; g) îndeplineşte orice alte atribuţii încredinţate de organele de conducere ale Corpului. ART. 44 (1) Preşedintele poate fi eliberat din funcţie de cãtre Congresul naţional al Corpului, cu votul a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor acestuia, la propunerea Consiliului naţional al Corpului, pentru neîndeplinirea atribuţiilor specifice, sãvârşirea de abuzuri sau alte fapte incompatibile cu calitatea sa. (2) Preşedintele este suspendat din funcţie când impotriva sa a fost pusã în mişcare acţiunea penalã. (3) În perioada suspendãrii din funcţie atribuţiile preşedintelui sunt exercitate de unul dintre vicepreşedinţi, desemnat de Biroul executiv central. (4) Dispoziţiile alin. (1)-(3) se aplica în mod corespunzãtor şi membrilor Biroului executiv central, precum şi preşedintelui comisiei de cenzori.
SECŢIUNEA a 8-a Comisia de cenzori
ART. 45 Comisia de cenzori este organul care verifica intreaga activitate financiarã a Corpului, respectiv a departamentelor, şi care îşi desfãşoarã activitatea în mod continuu, pe baza prevederilor legale în domeniu, precum şi a unor norme proprii aprobate de Consiliul naţional al Corpului. ART. 46 (1) Preşedintele comisiei de cenzori şi ceilalţi cenzori sunt aleşi de Congresul naţional al Corpului dintre poliţiştii cu o vechime de minimum 5 ani şi cu studii de specialitate de nivel superior. (2) Preşedintele comisiei de cenzori informeazã Consiliul naţional al Corpului despre activitatea acesteia.
CAP. 5 Veniturile şi fondurile bãneşti ale Corpului Naţional al Politistilor
ART. 47 (1) Veniturile Corpului se constituie din: a) taxa de înscriere, cotizatii lunare ale membrilor, venituri realizate din manifestãri ştiinţifice, culturale şi sportive şi din drepturi editoriale; b) resurse obţinute de la bugetul de stat şi/sau bugetele locale, în condiţiile legii; c) donaţii şi sponsorizãri din partea persoanelor fizice sau juridice, din ţara ori strãinãtate, în condiţiile legii şi ale normelor instituite de ministrul de interne; d) chirii, dobânzi şi orice alte surse legale; e) cota-parte din veniturile încasate de consiliile teritoriale, virata Corpului în condiţiile art. 36 lit. d). (2) Patrimoniul Corpului este folosit exclusiv pentru realizarea scopului acestuia. (3) Biroul executiv central întocmeşte anual proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Corpului, pe care îl supune aprobãrii Consiliului naţional al Corpului. ART. 48 Organele de conducere rãspund de utilizarea legalã a veniturilor realizate în condiţiile art. 47 alin. (1). ART. 49 (1) Fondurile bãneşti ale Corpului pot fi utilizate pentru perfecţionarea pregãtirii profesionale, acordarea de burse şi de ajutoare, crearea unor instituţii cu scop ştiinţific, investiţii legate de dotarea cu mijloace adecvate activitãţilor Corpului, cheltuieli administrativ-gospodãreşti, asistenta juridicã a membrilor, cumpãrarea şi administrarea unor hoteluri, case de odihna şi cluburi ale politistilor, precum şi pentru fondul de salarii destinat aparatului tehnico-administrativ propriu. (2) Corpul are calitatea de proprietar al bunurilor pe care le achiziţioneazã în condiţiile legii. Titlul de proprietate al Corpului asupra bunurilor proprii este supus regimului de drept comun.
CAP. 6 Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 50 (1) Numãrul posturilor, denumirea funcţiilor şi modul de salarizare a personalului care desfãşoarã activitate permanenta în cadrul Corpului se stabilesc de Congresul naţional al Corpului, la propunerea Consiliului naţional al Corpului. (2) Membrii Corpului aflaţi în activitate, încadraţi în funcţii conform alin. (1), îşi pãstreazã calitatea de poliţist şi beneficiazã de drepturile şi obligaţiile specifice prevãzute în <>Legea nr. 360/2002 , mai puţin drepturile salariale, care vor fi suportate de Corp. ART. 51 (1) Ministerul de Interne va pune la dispoziţia Corpului, la nivel central şi teritorial, spaţii, birotica şi mijloace tehnice necesare, în condiţiile legii. (2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor prevãzute de lege şi de prezentul regulament, organele de conducere ale Corpului au acces la mijloace de comunicaţii specifice utilizate de unitãţile Ministerului de Interne. ART. 52 (1) Corpul are ştampila şi sigla proprii, ale cãror forma şi conţinut vor fi stabilite de Congresul naţional al Corpului. (2) Deviza Corpului este "Unitas per veritatem" (Uniti pentru adevãr). ART. 53 În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament se va constitui un comitet de initiativa, format din reprezentanţi desemnaţi de şefii structurilor Ministerului de Interne cãrora li se aplica prevederile <>Legii nr. 360/2002 , care are obligaţia de a organiza lucrãrile primului Congres naţional al Corpului, în termen de 90 de zile de la constituire.
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email