Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 1.299 din 20 decembrie 2001 privind responsabilitatile ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale implicate in derularea Aranjamentului stand-by dintre Romania si Fondul Monetar International si a Memorandumului cu privire la politicile economice si financiare ale Guvernului Romaniei in perioada 2001-2002, convenite prin schimb de scrisori intre Bucuresti si Washington, prin scrisoarea din 17 octombrie 2001 a Ministerului Finantelor Publice si Bancii Nationale a Romaniei si raspunsul din 31 octombrie 2001 al Fondului Monetar International
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României, având în vedere derularea Aranjamentului stand-by dintre România şi Fondul Monetar Internaţional şi a Memorandumului cu privire la politicile economice şi financiare ale Guvernului României în perioada 2001-2002, convenite prin schimb de scrisori între Bucureşti şi Washington, prin scrisoarea din 17 octombrie 2001 a Ministerului Finanţelor Publice şi Bãncii Naţionale a României şi rãspunsul din 31 octombrie 2001 al Fondului Monetar Internaţional, ratificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 147/2001,
Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.
ARTICOL UNIC În vederea derulãrii Aranjamentului stand-by dintre România şi Fondul Monetar Internaţional şi a Memorandumului cu privire la politicile economice şi financiare ale Guvernului României în perioada 2001-2002, convenite prin schimb de scrisori între Bucureşti şi Washington, prin scrisoarea din 17 octombrie 2001 a Ministerului Finanţelor Publice şi Bãncii Naţionale a României şi rãspunsul din 31 octombrie 2001 al Fondului Monetar Internaţional, ratificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 147/2001, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 23 noiembrie 2001, ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice centrale implicate au responsabilitãţile prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã: --------------- Ministrul finanţelor publice, Mihai Nicolae Tanasescu
RESPONSABILITĂŢILE ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale implicate în derularea Aranjamentului stand-by dintre România şi Fondul Monetar Internaţional şi a Memorandumului cu privire la politicile economice şi financiare ale Guvernului României în perioada 2001-2002, convenite cu Fondul Monetar Internaţional
I. Ministerul Administraţiei Publice are urmãtoarele responsabilitãţi: 1. potrivit pct. 13 din memorandum: a) reducerea, în termeni reali, a subvenţiilor de la bugetele locale, concomitent cu reducerea corespunzãtoare a sumelor defalcate din impozitul pe venit de la bugetul de stat cãtre bugetele locale, ca urmare a reformelor în sectorul energiei termice; b) reducerea personalului din sectorul bugetar cu cel puţin 6.150 de angajaţi; c) neacordarea de tichete de masa angajaţilor din sectorul bugetar în anul 2002; 2. potrivit pct. 19 din memorandum: a) elaborarea de instrucţiuni pentru managementul societãţilor de stat care furnizeazã servicii publice, privind utilizarea ca metode de plata a acreditivului, contului escrow, plãţii la livrare, precum şi apelarea la deconectari ca metode de imbunatatire a încasãrilor şi interzicerea interventiilor politice în favoarea societãţilor rau platnice; 3. respectarea plafoanelor trimestriale pentru arieratele întreprinderilor de stat monitorizate cãtre bugetul general consolidat, prevãzute la pct. V din anexa C la memorandum. II. Ministerul Apãrãrii Naţionale are urmãtoarele responsabilitãţi: 1. potrivit pct. 15 din memorandum: a) iniţierea unui proiect de ordonanta de urgenta cu privire la procesul de recorelare a pensiilor în perioada 2002-2004, în 6 etape, prima etapa având loc la 1 ianuarie 2002, concomitent cu indexarea pensiilor cu 85% din creşterea prognozata a indicelui preţurilor de consum în anul 2002, cu 88% în anul 2003 şi cu 90% în anul 2004, cu excepţia pensiilor agricultorilor pentru care procentul este de 100%; 2. potrivit pct. 21 din memorandum: a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor naţionale şi societãţilor comerciale de stat, care sa prevadã o creştere a fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul 2001 sau proporţional mai puţin dacã externalizarea este mai mare de 1%, prevãzute la pct. IV din anexa C la memorandum; b) semnarea contractelor colective de munca, numai dupã aprobarea bugetelor societãţilor de stat, fãrã ca ele sa prevadã în viitor o legatura între grila de salarizare şi salariul minim. III. Ministerul de Interne are urmãtoarele responsabilitãţi: 1. potrivit pct. 15 din memorandum: a) iniţierea unui proiect de ordonanta de urgenta cu privire la procesul de recorelare a pensiilor în perioada 2002-2004, în 6 etape, prima etapa având loc la 1 ianuarie 2002, concomitent cu indexarea pensiilor cu 85% din creşterea prognozata a indicelui preţurilor de consum în anul 2002, cu 88% în anul 2003 şi cu 90% în anul 2004, cu excepţia pensiilor agricultorilor pentru care procentul este de 100%; 2. potrivit pct. 21 din memorandum: a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor naţionale şi societãţilor comerciale de stat, care sa prevadã o creştere a fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul 2001 sau proporţional mai puţin dacã externalizarea este mai mare de 1%, prevãzute la pct. IV din anexa C la memorandum; b) semnarea contractelor colective de munca, numai dupã aprobarea bugetelor societãţilor de stat, fãrã ca ele sa prevadã în viitor o legatura între grila de salarizare şi salariul minim. IV. Serviciul Roman de Informaţii are urmãtoarele responsabilitãţi: 1. potrivit pct. 21 din memorandum: a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor naţionale şi societãţilor comerciale de stat, care sa prevadã o creştere a fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul 2001 sau proporţional mai puţin dacã externalizarea este mai mare de 1%, prevãzute la pct. IV din anexa C la memorandum; b) semnarea contractelor colective de munca, numai dupã aprobarea bugetelor societãţilor de stat, fãrã ca ele sa prevadã în viitor o legatura între grila de salarizare şi salariul minim. V. Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale are urmãtoarele responsabilitãţi: 1. potrivit pct. 10 din memorandum: a) neacordarea de cresteri salariale suplimentare în sectorul bugetar şi al pensiilor fata de cele prevãzute prin actele normative aprobate în anul 2001; 2. potrivit pct. 12 din memorandum: a) integrarea departamentelor de control financiar ale fondului de pensii şi Fondului pentru plata ajutorului de şomaj pana la sfârşitul lunii decembrie 2001; b) aprobarea, pana la sfârşitul lunii martie 2002, a unui program pentru optimizarea organizãrii colectãrii şi controlului veniturilor fondului de pensii, Fondului pentru plata ajutorului de şomaj şi Fondului de asigurãri de sãnãtate; 3. potrivit pct. 13 din memorandum: a) menţinerea salariilor din sectorul bugetar constante în termeni reali în anul 2002; b) aprobarea, înainte de sfârşitul anului 2001, a unui proiect de act normativ care sa prevadã programul de creştere a salariilor din sectorul bugetar în anul 2002, pe baza creşterii prognozate a indicelui preţurilor de consum; 4. potrivit pct. 14 din memorandum: a) implementarea legii privind prevenirea şi lupta impotriva marginalizarii sociale; 5. potrivit pct. 15 din memorandum: a) iniţierea unui proiect de act normativ cu privire la procesul de recorelare a pensiilor în perioada 2002-2004, în 6 etape, din care prima etapa la 1 ianuarie 2002, concomitent cu indexarea pensiilor cu 85% din creşterea prognozata a indicelui preţurilor de consum în anul 2002, cu 88% în anul 2003 şi cu 90% în anul 2004, cu excepţia pensiilor agricultorilor pentru care procentul este de 100%; b) implementarea de reforme suplimentare care vor întãri criteriile de eligibilitate în acordarea drepturilor de pensii şi implementarea în mod strict de criterii pentru pensiile de invaliditate; 6. potrivit pct. 20 din memorandum: a) respectarea plafoanelor trimestriale pentru fondurile de salarii agregate ale întreprinderilor de stat monitorizate, prevãzute la pct. IV din anexa C la memorandum; 7. potrivit pct. 21 din memorandum: a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor naţionale şi societãţilor comerciale de stat, care sa prevadã o creştere a fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul 2001 sau proporţional mai puţin dacã externalizarea este mai mare de 1%, prevãzute la pct. IV din anexa C la memorandum; b) monitorizarea respectãrii plafoanelor privind fondul de salarii agregat al întreprinderilor de stat prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 866/2001 pentru aprobarea Listei cuprinzând agenţii economici prevãzuţi la <>art. 11 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2001 privind întãrirea disciplinei economico-financiare şi alte dispoziţii cu caracter financiar, stabilite la pct. IV din anexa C la memorandum; c) semnarea pactului social cu sindicatele şi cu alţi parteneri, în concordanta cu programul de limitare a cresterilor salariale şi de reducere a personalului în întreprinderile de stat; d) semnarea contractelor colective de munca, numai dupã aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli ale societãţilor de stat, fãrã ca ele sa prevadã în viitor o legatura între grila de salarizare şi salariul minim. VI. Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului are urmãtoarele responsabilitãţi: 1. potrivit pct. 21 din memorandum: a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor naţionale şi societãţilor comerciale de stat, care sa prevadã o creştere a fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul 2001 sau proporţional mai puţin dacã externalizarea este mai mare de 1%, prevãzute la pct. IV din anexa C la memorandum; b) semnarea contractelor colective de munca numai dupã aprobarea bugetelor societãţilor de stat, fãrã ca ele sa prevadã în viitor o legatura între grila de salarizare şi salariul minim; 2. potrivit pct. 28 din memorandum: a) modificarea <>Legii nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în vederea eliminãrii taxelor la exporturi şi neaplicarea acestora pana la amendarea legii. VII. Ministerul Afacerilor Externe are urmãtoarele responsabilitãţi: 1. potrivit pct. 28 din memorandum: a) modificarea <>Legii nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în vederea eliminãrii taxelor la exporturi şi neaplicarea acestora pana la amendarea legii; b) eliminarea, pana la sfârşitul anului 2001, a restrictiei la export pentru busteni şi deşeuri metalice; c) neintroducerea de taxe preferenţiale la import. VIII. Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor are urmãtoarele responsabilitãţi: 1. potrivit pct. 16 din memorandum: a) încetarea, începând cu data de 1 ianuarie 2003, a utilizãrii veniturilor din privatizarea fermelor de stat şi încorporarea în bugetul de stat a Fondului extrabugetar pentru dezvoltarea agriculturii româneşti; 2. potrivit pct. 21 din memorandum: a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor naţionale şi societãţilor comerciale de stat, care sa prevadã o creştere a fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul 2001 sau proporţional mai puţin dacã externalizarea este mai mare de 1%, prevãzute la pct. IV din anexa C la memorandum; b) semnarea contractelor colective de munca numai dupã aprobarea bugetelor societãţilor de stat, fãrã ca ele sa prevadã în viitor o legatura între grila de salarizare şi salariul minim; 3. potrivit pct. 28 din memorandum: a) eliminarea, pana la sfârşitul anului 2001, a restrictiei la export pentru busteni şi deşeuri metalice; b) neintroducerea de taxe preferenţiale la import. IX. Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei are urmãtoarele responsabilitãţi: 1. potrivit pct. 12 din memorandum: a) aprobarea, pana la sfârşitul lunii martie 2002, a unui program pentru optimizarea organizãrii colectãrii şi controlului veniturilor fondului de pensii, Fondului pentru plata ajutorului de şomaj şi Fondului de asigurãri de sãnãtate; 2. potrivit pct. 21 din memorandum: a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor naţionale şi societãţilor comerciale de stat, care sa prevadã o creştere a fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul 2001 sau proporţional mai puţin dacã externalizarea este mai mare de 1%, prevãzute la pct. IV din anexa C la memorandum; b) semnarea contractelor colective de munca numai dupã aprobarea bugetelor societãţilor de stat, fãrã ca ele sa prevadã în viitor o legatura între grila de salarizare şi salariul minim. X. Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului are urmãtoarele responsabilitãţi: 1. potrivit pct. 16 din memorandum: a) încetarea utilizãrii veniturilor din privatizare în calitate de garanţie colateralã pentru împrumuturile întreprinderilor de stat; 2. potrivit pct. 21 din memorandum: a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor naţionale şi societãţilor comerciale de stat, care sa prevadã o creştere a fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul 2001 sau proporţional mai puţin dacã externalizarea este mai mare de 1%, prevãzute la pct. IV din anexa C la memorandum (criteriu de performanta structural); b) semnarea contractelor colective de munca numai dupã aprobarea bugetelor societãţilor de stat, fãrã ca ele sa prevadã în viitor o legatura între grila de salarizare şi salariul minim; 3. potrivit pct. 30 din memorandum: a) anunţarea, pana la sfârşitul lunii februarie 2002, a licitaţiei pentru privatizarea B.C.R., inclusiv invitaţia pentru prezentarea expresiilor de interes (criteriu de performanta structural); b) obţinerea, pana la sfârşitul lunii iunie 2002, a unei oferte ferme din partea unui investitor strategic; c) finalizarea, pana la sfârşitul lunii decembrie 2002, a privatizãrii B.C.R. prin vânzarea integrala cãtre un investitor strategic (criteriu de performanta structural); 4. potrivit pct. 32 din memorandum: a) finalizarea transferului SIDEX cãtre investitor; b) privatizarea ALRO şi ALPROM pana la sfârşitul lunii martie 2002, într-o maniera convenitã cu Banca Mondialã; c) privatizarea a cel puţin 4 societãţi cu mai mult de 1.000 de salariaţi pana la sfârşitul lunii octombrie 2001, a altor 4 pana la sfârşitul lunii decembrie 2001 şi a altor 4 societãţi pana la sfârşitul lunii martie 2002; d) finalizarea procesului de privatizare/lichidare început prin PSAL I: 1) finalizarea vânzãrii a 50% din activele CLUJANA pana la sfârşitul anului 2001; 2) iniţierea unui proiect de acord de vânzare-cumpãrare pentru IUG Craiova pana la sfârşitul anului 2001; 3) iniţierea implementarii planurilor de restructurare pentru ROMAN, SIDERURGICA şi NITRAMONIA, prin: 3.1) divizarea în entitãţi viabile şi neviabile pana la sfârşitul anului 2001; 3.2) lichidarea entitatilor neviabile şi oferirea spre vânzare a entitatilor viabile în prima jumãtate a anului 2002; 3.3) iniţierea lichidãrii entitatilor viabile care nu au fost încã vândute, pana la sfârşitul anului 2002, ţinându-se seama şi de faptul ca în addendumul la Memorandumul de finanţare RICOP termenul de implementare a mãsurilor avute în vedere în planul de restructurare este 31 martie 2002; e) iniţierea procedurilor legale de lichidare a cel puţin 15 societãţi neviabile (cu arierate mai mari de 50% din active) pana la sfârşitul lunii octombrie şi a altor 20 pana la sfârşitul anului 2001 (obiectiv structural); f) depãşirea tintelor convenite cu Banca Mondialã prin PSAL II şi realizarea tuturor privatizarilor într-o maniera transparenta şi în conformitate cu standardele internaţionale; g) stabilirea de cãtre Guvern a datoriilor cãtre buget, inclusiv a penalitatilor, care vor fi şterse la momentul privatizãrii societãţilor şi anunţarea anticipata a sumelor respective care vor fi incluse în documentele de licitaţie; 5. respectarea plafoanelor trimestriale pentru arieratele întreprinderilor de stat monitorizate cãtre bugetul general consolidat, prevãzute la pct. V din anexa C la memorandum; 6. respectarea limitelor minime pentru ratele de încasãri agregate cumulate ale DISTRIGAZ SUD, DISTRIGAZ NORD şi TERMOELECTRICA, prevãzute la pct. VI din anexa C la memorandum. XI. Ministerul Finanţelor Publice are urmãtoarele responsabilitãţi: 1. potrivit pct. 7 din memorandum: a) implementarea de mãsuri corective, inclusiv de mãsuri suplimentare de restrictionare a politicii fiscale, la momentul rectificarii bugetului pe anul 2002, în cazul în care se înregistreazã o degradare a contului curent; 2. potrivit pct. 8 din memorandum: a) limitarea stricta a conversiei creanţelor din contul garanţiilor executate în acţiuni la legi speciale referitoare la pregãtirea pentru privatizare a societãţilor; 3. potrivit pct. 9 din memorandum: a) atingerea tintei de deficit pe anul 2001 de 3,5% din PIB, inclusiv a tintelor trimestriale de deficit, prevãzute la pct. III din anexa C la memorandum, prin aprobarea de plafoane de cheltuieli pe lunile noiembrie şi decembrie 2001, care pot fi mai mici decât cele aprobate prin rectificarea bugetului pe anul 2001, în funcţie de realizarea veniturilor bugetului general consolidat; 4. potrivit pct. 11 din memorandum: a) includerea în bugetul pe anul 2002 a posibilitatii ca Guvernul sa aprobe plafoane de cheltuieli lunare pentru bugetul de stat în a doua jumãtate a anului, care pot fi mai mici decât cheltuielile din buget; 5. potrivit pct. 12 din memorandum: a) abrogarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 75/1999 privind constituirea Fondului special de sustinere a învãţãmântului de stat, cu modificãrile ulterioare; b) modificarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în sensul reducerii cu un punct procentual a contribuţiei pentru persoanele cu handicap; c) iniţierea unui nou proiect de lege a impozitului pe profit, care sa prevadã unificarea reglementãrilor existente în alte legi şi eliminarea facilitãţilor fiscale distorsionante; d) modificarea prevederilor referitoare la reducerile şi exceptarile de impozit pe profit din <>Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzãtorilor privati pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pana la sfârşitul lunii decembrie 2001 (obiectiv structural), şi a prevederilor privind reducerea impozitului pe profit din <>Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin acordarea unui credit fiscal de 20% din valoarea investiţiei; e) reglementarea creşterii în mod gradual a cotei de impozit pe profit aferente activitãţilor de export cãtre cota standard, cu o prima creştere de la 5% la 6% în anul 2002; f) iniţierea unui nou proiect de lege privind T.V.A., care sa prevadã: 1) reducerea substantiala a numãrului scutirilor şi operaţiunilor cu cota zero de T.V.A.; 2) limitarea legãturii automate dintre scutirea de taxe vamale şi scutirea de T.V.A. la bunurile şi serviciile importate de sectorul bugetar, la programele de sãnãtate şi alte programe sociale; 3) reducerea intarzierilor în rambursarile de T.V.A. la nu mai mult de 30 de zile; 4) introducerea, ca o mãsura tranzitorie, a unui sistem uniform de suspendare a plãţii T.V.A. pentru bunurile de investiţii, care va înlocui scutirile şi exceptarile de T.V.A. pentru bunurile de investiţii prevãzute de alte legi; 5) eliminarea scutirilor de T.V.A. şi de taxe vamale pentru importurile de materii prime prevãzute de <>Legea nr. 133/1999 ; 6) amânarea reducerii cotei de T.V.A. pana în 2003-2004; 7) reglementarea tuturor exceptarilor de taxe vamale în mod exclusiv prin tariful vamal şi acordarea lor pe baze uniforme pentru toţi agenţii economici; 8) amânarea reformei impozitului pe venit, inclusiv reducerea cotelor sau modificarea transelor de venituri; 9) iniţierea unui nou proiect de lege privind accizele, care sa prevadã; 9.1) codificarea impozitãrii prin accize; 9.2) creşterea cotelor în mod gradual cãtre standardele UE; 10) consolidarea administraţiei fiscale prin creşterea cu 500 a numãrului inspectorilor fiscali în anul 2002; 6. potrivit pct. 13 din memorandum: a) reducerea, în termeni reali, a subvenţiilor de la bugetele locale, concomitent cu reducerea corespunzãtoare a sumelor defalcate din impozitul pe venit de la bugetul de stat cãtre bugetele locale, ca urmare a reformelor în sectorul energiei termice; b) neacordarea de tichete de masa angajaţilor din sectorul bugetar în anul 2002; 7. potrivit pct. 16 din memorandum: a) respectarea plafonului global pentru garanţiile guvernamentale interne, astfel cum sunt stabilite la pct. VII din anexa C la memorandum; 8. potrivit pct. 17 din memorandum: a) limitarea finanţãrii externe nete a bugetului la 1,8% din PIB în anul 2002; 9. potrivit pct. 19 din memorandum: a) iniţierea unui proiect de act normativ cu privire la amendarea sistemului de impozitare în sectorul petrolier şi al gazelor naturale, pe baza asistenţei tehnice finanţate printr-un împrumut al Bãncii Mondiale; 10. potrivit pct. 20 din memorandum: a) monitorizarea lunarã de cãtre Ministerul Finanţelor Publice a nivelului arieratelor, creanţelor şi fondului de salarii pentru 86 de întreprinderi mari de stat; 11. potrivit pct. 26 din memorandum: a) sistarea în anul 2001 a emisiunii de obligaţiuni cu garanţia statului pe piata internationala; 12. potrivit pct. 27 din memorandum: a) limitarea contractãrii şi garantarii de cãtre stat a noi împrumuturi externe neconcesionale pe termen mediu şi lung la 2.800 milioane USD în anul 2001, din care nu mai mult de 300 milioane USD cu scadente între 1 şi 3 ani (excluzând noile împrumuturi pentru TERMOELECTRICA); b) limitarea noilor garanţii din afarã bugetului de la creditori privati la 165 milioane USD pentru anul 2001 (excluzând noile împrumuturi pentru TERMOELECTRICA, DISTRIGAZ NORD şi DISTRIGAZ SUD); c) limitarea la 400 milioane USD a împrumuturilor contractate de sau pentru TERMOELECTRICA în plus fata de sumele împrumutate pana la sfârşitul lunii mai 2001; d) sistarea în anul 2001 a contractãrii direct de cãtre întreprinderile de stat a împrumuturilor externe, în urma plasarii emisiunii de euroobligatiuni pentru PETROM; e) iniţierea proiectului de act normativ privind plafonul datoriei externe pentru anul 2002, care sa prevadã limitarea contractãrii şi garantarii de cãtre stat a noi împrumuturi pe termen mediu şi lung la 3.400 milioane USD (respectarea plafoanelor trimestriale), din care nu mai mult de 100 milioane USD reprezentând garanţii pentru unitãţi nebugetare; f) limitarea în cadrul acestor plafoane a împrumuturilor cu scadente de 1 pana la 3 ani la 600 milioane USD, din care nu mai mult de 20 milioane USD pentru unitãţi nebugetare (exclusiv TERMOELECTRICA, DISTRIGAZ NORD ŞI DISTRIGAZ SUD); g) încetarea contractãrii/garantarii de noi instrumente de indatorare care au încorporate clauze de "put option"; h) asigurarea unui grafic relativ constant pentru serviciul datoriei publice; i) iniţierea unui proiect de act normativ în vederea intaririi mecanismului de control preventiv din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi a îmbunãtãţirii sistemului de raportare a tragerilor din credite externe pe baza raportarilor de la creditori; j) respectarea plafoanelor pentru preluarea datoriilor întreprinderilor fata de bãnci la bugetul general consolidat şi emiterea de garanţii guvernamentale interne pentru creditele bancare acordate întreprinderilor, prevãzute la pct. VIII din anexa C la memorandum; 13. potrivit pct. 31 din memorandum: a) respectarea programului convenit cu UE pentru implementarea planului de restructurare a C.E.C. în vederea pregãtirii bãncii pentru privatizare şi elaborarea unui studiu de fezabilitate pentru a concentra din nou activitatea EXIMBANK pe promovarea exporturilor şi importurilor, cu încheierea activitãţilor sale bancar-comerciale; 14. potrivit pct. 32 din memorandum: a) stabilirea de cãtre Guvern a sumei datoriilor cãtre buget, inclusiv penalitãţile, care va fi stearsa la momentul privatizãrii şi transferãrii cãtre investitor, a societãţilor şi anunţarea anticipata a sumei respective care va fi inclusã în documentele de licitaţie; 15. potrivit pct. 34 din memorandum: a) neacumularea de arierate la plati externe (criteriu de performanta); 16. potrivit pct. III din anexa C la memorandum: a) ajustarea plafoanelor trimestriale de deficit, în sensul reducerii cu diferenţa nerealizata, fata de tintele trimestriale, a veniturilor din privatizare; 17. potrivit pct. VI din anexa C la memorandum: a) colectarea datelor privind încasãrile agregate cumulate ale DISTRIGAZ SUD, DISTRIGAZ NORD şi TERMOELECTRICA şi raportarea lor lunar Fondului Monetar Internaţional. XII. Ministerul Industriei şi Resurselor are urmãtoarele responsabilitãţi: 1. potrivit pct. 19 din memorandum: a) iniţierea unui proiect de act normativ care sa prevadã (criteriu de performanta structural): 1) ajustarea preţului naţional de referinta pentru energia termica la 1 ianuarie şi 1 aprilie 2002, astfel încât acesta sa se menţinã la nivelul de 15,4 USD/Gcal; 2) creşterea preţului naţional de referinta pentru energia termica la 20 USD/Gcal de la 1 iulie 2002; 3) creşterea gradului de colectare la 100% pentru livrãrile de la TERMOELECTRICA la societatea comercialã de distribuţie ELECTRICA, pana la 30 octombrie 2001, şi menţinerea la acest nivel în fiecare dintre lunile urmãtoare; b) iniţierea unui proiect de act normativ care sa prevadã (criteriu de performanta structural): 1) ajustarea preţului uniform la gazele naturale, la începutul fiecãrui trimestru, începând cu 1 octombrie 2001, în vederea menţinerii acestuia la nivelul de 82,5 USD/ 1.000 Nmc; 2) creşterea preţului uniform la gazele naturale la cel puţin 90 USD/1.000 Nmc la 1 ianuarie 2003, pentru a-l apropia de paritatea preţului de import; 3) elaborarea metodologiei privind noul tarif pentru gazele naturale, care va conduce la diferentierea preţurilor pentru utilizatorii casnici şi cei industriali; c) formarea de grupuri de lucru speciale la nivelul DISTRIGAZ SUD şi DISTRIGAZ NORD care sa fie responsabile de îmbunãtãţirea încasãrilor şi reducerea arieratelor de la cei mai mari 20 de rau-platnici; d) prezentarea lunar cãtre FMI şi Banca Mondialã de raportari cu privire la implementarea mãsurilor de imbunatatire a încasãrilor (obiectiv structural); e) elaborarea de instrucţiuni pentru managementul societãţilor de stat care furnizeazã servicii publice, privind utilizarea ca metode de plata a acreditivului, contului escrow, plãţii la livrare, precum şi apelarea la deconectari ca metode de imbunatatire a încasãrilor şi interzicerea interventiilor politice în favoarea societãţilor rau-platnice; f) accelerarea procesului de privatizare a societãţilor DISTRIGAZ SUD şi DISTRIGAZ NORD: 1) angajarea, pana la sfârşitul lunii februarie 2002, a unui consultant pentru privatizare; 2) aprobarea, pana la sfârşitul lunii iunie 2002, a strategiei de privatizare pentru ambele societãţi; 3) anunţarea, pana la sfârşitul lunii septembrie 2002, a licitaţiei internaţionale pentru vânzarea cãtre un investitor strategic; g) privatizarea a doua societãţi de distribuţie a energiei electrice: 1) convenirea, pana la sfârşitul anului 2001, cu Banca Mondialã şi UE, a strategiei de privatizare; 2) organizarea, pe parcursul anului 2002, a unei licitaţii internaţionale pentru vânzarea cãtre un investitor strategic; 3) finalizarea privatizãrii, avându-se în vedere şi conditionalitatile prevãzute în cele doua programe PHARE aflate în derulare: a) RO.9805010301 - Privatizarea în sectorul de distribuţie a energiei electrice, respectiv realizarea de progrese satisfãcãtoare în privatizarea a doua societãţi de distribuţie a energiei electrice (Constanta şi Timişoara); b) RO.0005.01 - Liberalizarea sectorului energetic; 2. potrivit pct. 20 din memorandum: a) reducerea arieratelor şi creanţelor, în termeni nominali, la sfârşitul anului 2001 comparativ cu sfârşitul lunii iunie 2001, excluzând efectele reesalonarii; 3. potrivit pct. 21 din memorandum: a) concedierea, pana la sfârşitul anului 2001, a aproximativ 5.213 salariaţi din 8 societãţi producãtoare de pierderi din sectorul industrial, externalizarea a 3.724 de poziţii şi eliminarea a 500 de posturi ca rezultat al schimbãrii locului de munca şi al pensionãrii; b) acordarea a jumãtate din primele aferente lunii decembrie 2001 în 11 societãţi cu aproximativ 116.000 de angajaţi; c) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor naţionale şi societãţilor comerciale de stat, care sa prevadã o creştere a fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul 2001 sau proporţional mai puţin dacã externalizarea este mai mare de 1%, prevãzute la pct. IV din anexa C la memorandum; d) semnarea pactului social cu sindicatele şi cu alţi parteneri, în concordanta cu programul de limitare a cresterilor salariale şi de reducere a personalului în întreprinderile de stat; e) semnarea contractelor colective de munca numai dupã aprobarea bugetelor societãţilor de stat, fãrã ca ele sa prevadã în viitor o legatura între grila de salarizare şi salariul minim; 4. respectarea plafoanelor trimestriale pentru fondurile de salarii agregate ale întreprinderilor de stat monitorizate, prevãzute la pct. IV din anexa C la memoradum; 5. respectarea plafoanelor trimestriale pentru arieratele întreprinderilor de stat monitorizate cãtre bugetul general consolidat, prevãzute la pct. V din anexa C la memorandum; 6. respectarea limitelor minime pentru ratele de încasãri agregate cumulate ale DISTRIGAZ SUD, DISTRIGAZ NORD şi TERMOELECTRICA, prevãzute la pct. VI din anexa C la memorandum. XIII. Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei are urmãtoarele responsabilitãţi: 1. potrivit pct. 20 din memorandum: a) reducerea arieratelor şi creanţelor, în termeni nominali, la sfârşitul anului 2001 comparativ cu sfârşitul lunii iunie 2001, excluzând efectele reesalonarii; 2. potrivit pct. 21 din memorandum: a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor naţionale şi societãţilor comerciale de stat, care sa prevadã o creştere a fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul 2001 sau proporţional mai puţin dacã externalizarea este mai mare de 1%, prevãzute la pct. IV din anexa C la memorandum (criteriu de performanta structural); b) semnarea pactului social cu sindicatele şi cu alţi parteneri, în concordanta cu programul de limitare a cresterilor salariale şi de reducere a personalului în întreprinderile de stat; c) semnarea contractelor colective de munca numai dupã aprobarea bugetelor societãţilor de stat, fãrã ca ele sa prevadã în viitor o legatura între grila de salarizare şi salariul minim; d) respectarea plafoanelor trimestriale pentru fondurile de salarii agregate ale întreprinderilor de stat monitorizate, prevãzute la pct. IV din anexa C la memorandum; e) respectarea plafoanelor trimestriale pentru arieratele întreprinderilor de stat monitorizate cãtre bugetul general consolidat, prevãzute la pct. V din anexa C la memorandum. XIV. Ministerul Culturii şi Cultelor, Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, Ministerul Justiţiei, Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei au urmãtoarele responsabilitãţi: 1. potrivit pct. 21 din memorandum: a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor naţionale şi societãţilor comericale de stat, care sa prevadã creşterea fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul 2001 sau proporţional mai puţin dacã externalizarea este mai mare de 1%, prevãzute la pct. IV din anexa C la memorandum; b) semnarea contractelor colective de munca, numai dupã aprobarea bugetelor societãţilor de stat, fãrã ca ele sa prevadã în viitor o legatura între grila de salarizare şi salariul minim. XV. Atribuţii comune tuturor ordonatorilor principali de credite bugetare: 1. potrivit pct. 7 din memorandum: a) implementarea de mãsuri corective, inclusiv de mãsuri suplimentare de restrictionare a politicii fiscale, la momentul rectificarii bugetului pe anul 2002, în cazul în care se înregistreazã o degradare a contului curent; 2. potrivit pct. 9 din memorandum: a) atingerea tintei de deficit pe anul 2001 de 3,5% din PIB, inclusiv a tintelor trimestriale de deficit, prevãzute la pct. II din anexa C la memorandum, prin aprobarea de plafoane de cheltuieli pe lunile noiembrie şi decembrie 2001 care pot fi mai mici decât cele aprobate prin rectificarea bugetului pe anul 2001, în funcţie de realizarea veniturilor bugetului general consolidat; 3. potrivit pct. 13 din memorandum: a) neacordarea de tichete de masa angajaţilor din sectorul bugetar în anul 2002. ----------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email