ANEXA
PROGRAMUL DE COOPERARE
între Flandra şi statele candidate la Uniunea Europeanã şi
Europa Centrala şi de Est
ROMÂNIA
1. INFORMAŢII GENERALE
┌─────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────┐
│Titlul complet al proiectului │Ridicarea nivelului de asigurare a calitãţii│
│ │în sectorul IMM din industria orizontala │
│ │auto şi formarea de lanturi de furnizori │
├─────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────┤
│Abreviere │CURAS - România │
│ │Clustering and Upgrading Romanian Automotive│
│ │Suppliers │
├─────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────┤
│Durata proiectului │24 de luni (ianuarie 2003 - decembrie 2004)│
├─────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────┤
│Contribuţia oferitã de Guvernul │179.945,38 Euro (85% din 211.705,43 Euro) │
│Flamand │ │
├─────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────┤
│Contribuţia solicitatã din partea│31.760,05 Euro (15% din 211.705,43 Euro) │
│Guvernului Roman │ │
└─────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Sinteza proiectului │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Proiectul are ca obiective ridicarea nivelului de calitate şi formarea de │
│lanturi de furnizori în cadrul industriei auto, pentru a îmbunãtãţi │
│performanţele comune şi individuale atât la nivel regional, naţional, cat şi │
│internaţional. │
│Începând cu ianuarie 2003 şi pana în luna decembrie 2004 se va acţiona în │
│cinci domenii: │
│ a) informare şi comunicare │
│ b) instruire şi calificare; │
│ c) Proiecte de cooperare; │
│ d) Marketing şi Relaţii Publice; │
│ e) Internationalizare │
│Prin transferul de cunoştinţe şi experienta şi prin formarea unui lant de │
│furnizori, CKZ Limburg şi Agenţia Nationala pentru Întreprinderi Mici şi │
│Mijlocii şi Cooperatie doresc ca furnizorii de componente de pe plan local │
│sa îşi consolideze poziţia fata de producãtorii romani de autovehicule în │
│prima etapa şi, dupã o perioada, sa poate îndeplini condiţiile necesare pentru│
│a desfasura activitãţi de subcontractare pe piata internationala. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
2. DESCRIEREA PROIECTULUI
Obiective
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Descrierea precisa a problemelor cãrora li se adreseazã proiectul │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│În 1999 compania franceza Renault a cumpãrat întreprinderea de stat Dacia, │
│care în acea perioada se confrunta cu probleme serioase. Dacia este liderul │
│incontestabil pe piata automobilelor în România, mai mult de 2 treimi din │
│cifra estimatã de 4,5 milioane de maşini în exploatare fiind produse de Dacia.│
│Singurul competitor, Daewoo, produce automobile mai scumpe şi intampina │
│probleme datoritã dificultãţilor financiare ale companiei coreene de care │
│aparţine. În ceea ce priveşte industria auto nationala, se spera ca Dacia sa │
│producã un automobil cu un nivel de calitate occidental (X90) şi preţuri │
│est-europene, care ar urma sa fie lansat în 2005. Producţia acestui automobil │
│se va adresa nu numai pieţei româneşti, dar şi ţãrilor est-europene sau din │
│alte regiuni ale lumii, ai cãror locuitori au venituri scãzute. Toţi actorii │
│de pe piata auto româneascã au remarcat faptul ca numeroase piese şi │
│componente vor trebui produse pe plan local, dar la standarde de calitate │
│internaţionale şi costuri scãzute (70%). Pentru îndeplinirea acestui obiectiv │
│trebuie îndeplinite condiţii stricte care privesc calitatea, raportul │
│cost-eficienta şi flexibilitatea. Îmbunãtãţirea performantelor în ceea ce │
│priveşte aceste capacitãţi fundamentale prezintã o importanta deosebita pentru│
│furnizorii de componente pentru industria auto din România şi trebuie sa │
│conducã la îmbunãtãţirea perceptiei marilor producãtori nationali şi │
│internationali asupra capacitãţii furnizorilor de piese şi componente auto din│
│România. În acest sens, un factor important de succes îl constituie existenta │
│unui lant de furnizori (cluster) puternic, care va fi atât în beneficiul │
│producãtorilor de autovehicule locali, cat şi la nivel internaţional. │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Proiectul descris în cele ce urmeazã oferã furnizorilor din industria auto o │
│serie de instrumente (instruire, ateliere de lucru) şi condiţii de a acţiona │
│în domeniile mai sus menţionate şi în direcţia stimulãrii cooperãrii, │
│promovãrii dezvoltãrii produselor cu valoare adãugatã inalta, îmbunãtãţirii │
│nivelului de management al resurselor umane, promovãrii unui management │
│performant al producţiei şi clarificarii strategiei de formare a lantului de │
│furnizori. │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Grupul tinta şi beneficiarii direcţi │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Grupul tinta este sectorul auto din România, şi anume IMM producãtoare de │
│piese şi componente. Beneficiarii direcţi sunt furnizorii principali şi │
│secundari de componente şi organizaţia-cluster care se va infiinta prin acest │
│proiect. IMM care activeazã în acest sector sunt în numãr de 230, cu o cifra │
│de afaceri totalã de aproximativ 43 milioane EURO şi un numãr total de │
│angajaţi de circa 3 900. Gama de produse acoperã aproape toate categoriile de │
│piese şi componente, având impact asupra tuturor ramurilor industriale, de la │
│electronica şi IT pana la mecanicã, industria chimica, a cauciucului şi │
│maselor plastice. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Continuarea proiectului dupã încetarea asistenţei din partea Guvernului │
│Flamand. │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Înfiinţarea organizaţiei non-profit "Lantul de furnizori pentru │
│industria auto din România" va constitui baza pentru continuarea demersurilor│
│iniţiate în cadrul proiectului. Se va pãstra contactul cu CKZ Limburg, pentru│
│asistenta ulterioara şi internationalizarea clusterului. Cursurile de iarna │
│organizate în Flandra vor genera contacte mai frecvente, cu sprijinul │
│întreprinderii Agoria Automotive. │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Multiplicarea rezultatelor proiectului. │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ANIMMC va urmãri ca strategia şi metodologia proiectului CURAS sa fie │
│integrata în cunoştinţele şi experienta consultantilor romani şi sa se poatã │
│aplica şi în cazul altor sectoare (textile, construcţia de maşini) prin │
│proiecte care se vor desfasura în anii urmãtori, în concordata cu prevederile│
│Planului Naţional de Dezvoltare │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│Diseminarea rezultatelor │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│În Flandra: prin contacte ale principalilor furnizori romani şi ale celor │
│interesaţi de activitãţi de subcontractare, în perioada cursurilor de iarna │
│şi ulterior, cu furnizori de componente pentru industria auto din Flandra │
│(cu opţiunea de a dezvolta activitãţi comune de producţie, în loc de │
│subcontractare) │
│În România ANIMMC va elabora proiecte similare pentru alte sectoare │
│industriale, pe baza rezultatelor acestui proiect. │
│Atât Flandra cat şi România trebuie sa-şi uneascã eforturile pentru a integra│
│acţiunile întreprinse în cadrul acestui proiect într-o entitate mai mare, ca,│
│de exemplu, o organizaţie multilaterala. │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
4. BUGET
┌────────────────────────┬────────────────┬─────────────────┬──────────────────┐
│4.1. Surse de finanţare │ Contribuţia │Contribuţia │ TOTAL │
│ │ solicitatã │oferitã de │ │
│ │ partenerilor │Guvernul │ │
│ │ (minim 15% din│Flamand │ │
│ │ valoarea │ │ │
│ │ totalã) - │ │ │
│ │ ANIMMC │ │ │
├────────────────────────┼─────────┬──────┼──────────┬──────┼──────────┬───────┤
│ │Euro │ % │Euro │ % │ Euro │ % │
├────────────────────────┼─────────┼──────┼──────────┼──────┼──────────┼───────┤
│Cheltuieli pentru │ │ │ │ │ │ │
│pregãtirea şi │ - │ - │ - │ - │ 0 │ - │
│planificarea │ │ │ │ │ │ │
│proiectului │ │ │ │ │ │ │
├────────────────────────┼─────────┼──────┼──────────┼──────┼──────────┼───────┤
│Cheltuieli de personal │13.429,74│ 6,34%│ 76.089,92│35,94%│ 89.519,66│42,29% │
│(pentru administrarea │ │ │ │ │ │ │
│proiectului, │ │ │ │ │ │ │
│consultanţi, lectori) │ │ │ │ │ │ │
├────────────────────────┼─────────┼──────┼──────────┼──────┼──────────┼───────┤
│Cheltuieli operationale │ 24,75│ 0,01%│ 140,25│ 0,07%│ 165,00│ 0,08%│
├────────────────────────┼─────────┼──────┼──────────┼──────┼──────────┼───────┤
│Cheltuieli │ │ │ │ │ │ │
│investitionale │ - │ - │ - │ - │ O │ - │
├────────────────────────┼─────────┼──────┼──────────┼──────┼──────────┼───────┤
│Cheltuieli de regie │ 2.022,00│ 0,96%│ 11.456,21│ 5,41%│ 13.478,21│ 6,37%│
├────────────────────────┼─────────┼──────┼──────────┼──────┼──────────┼───────┤
│Cheltuieli de transport │ 8.303,16│ 3,92%│ 47.043,84│22,22%│ 55.347,00│ 26,14%│
│şi cazare │ │ │ │ │ │ │
├────────────────────────┼─────────┼──────┼──────────┼──────┼──────────┼───────┤
│Cheltuieli de │ │ │ │ │ │ │
│subcontractare │ 7.980,40│ 3,77%│ 45.215,16│21,36%│ 53.195,56│ 25,13%│
├────────────────────────┼─────────┼──────┼──────────┼──────┼──────────┼───────┤
│TOTAL │31.760,05│15,00%│179.945,38│85,00%│211.705,43│100,00%│
└────────────────────────┴─────────┴──────┴──────────┴──────┴──────────┴───────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│4.2. Planificarea financiarã │
│ │
│(în Euro) │
├────────────────┬──────────────────┬────────────────────┬─────────────────────┤
│Contribuţia │ Anul 1 │ Anul 2 │TOTAL │
│pentru ├──────────┬───────┼───────────┬────────┼────────────┬────────┤
│ │ suma │ % │ suma │ % │ suma │ % │
├────────────────┼──────────┼───────┼───────────┼────────┼────────────┼────────┤
│Guvernul │106.146,92│ 50,14%│ 73.798,46│ 34,86%│ 179.945,38│ 85% │
│Flamand │ │ │ │ │ │ │
├────────────────┼──────────┼───────┼───────────┼────────┼────────────┼────────┤
│Guvernul │ 18.734,75│ 8,85%│ 13.025,30│ 6,15%│ 31.760,05│ 15,00%│
│Roman │ │ │ │ │ │ │
├────────────────┼──────────┼───────┼───────────┼────────┼────────────┼────────┤
│TOTAL │124.881,67│ 58,99%│ 86.823,76│ 41,01%│ 211.705,43│ 100,00%│
└────────────────┴──────────┴───────┴───────────┴────────┴────────────┴────────┘