Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 25/1995, aprobătă şi modificată prin Legea nr. 51/1996, Guvernul României hotărăşte: ART. 1 Se înfiinţează Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI Bucureşti, persoana juridică aflată în coordonarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, care funcţionează după modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, prin reorganizarea Societăţii Comerciale "COMOTI" - S.A., care se desfiinţează. ART. 2 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI are sediul în municipiul Bucureşti, bd. Iuliu Maniu nr. 220, sectorul 6. ART. 3 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI Bucureşti are ca obiect principal de activitate efectuarea de cercetări fundamentale şi aplicative şi dezvoltarea tehnologică, de interes naţional, în domeniul turbomotoarelor. ART. 4 Structura organizatorică a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI Bucureşti este prevăzută în anexa nr. 1. ART. 5 Patrimoniul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI Bucureşti este, conform bilanţului contabil de la data de 30 septembrie 1996, de 15.791.175 mii lei, din care: imobilizări corporale şi necorporale 14.626.937 mii lei, active circulante 1.164.238 mii lei şi 133.215 mii lei în patrimoniul producţiei de apărare, care se preia pe bază de protocol de predare-preluare de la societatea comercială care se reorganizează. ART. 6 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI Bucureşti îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu reglementările legale în vigoare, precum şi cu regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 2. ART. 7 Personalul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI Bucureşti se preia prin transfer de la societatea comercială care se reorganizează şi îşi păstrează drepturile salariale avute la data reorganizării, până la negocierea noului contract colectiv de muncă. ART. 8 Ministerul Cercetării şi Tehnologiei, în calitate de minister coordonator, va cuprinde în bugetul de venituri şi cheltuieli fondurile necesare realizării unor investiţii, dotări, aparatură, echipamente şi instalaţii. ART. 9 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU NICOLAE VĂCĂROIU Contrasemnează: --------------- Ministrul cercetării şi tehnologiei, Doru Dumitru Palade Ministrul industriilor, Alexandru Stănescu Ministru de stat, ministrul finanţelor, Florin Georgescu Bucureşti, 20 noiembrie 1996. Nr. 1226. ANEXA 1 INSTITUTUL NAŢIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE TURBOMOTOARE - COMOTI BUCUREŞTI STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
┌─────────────────┐ ┌───────────────────┐ ┌───────────────────────┐
│ Consiliul de ├───────┤ Director general ├─────┤ Consiliul ştiinţific │
│ administraţie │ │ (manager) │ │ │
└─────────────────┘ └────────┬──────────┘ └───────────────────────┘
│
┌───────────┬────────────┬──┴────────┬───────────┬────────────┬────────────┐
│ │ │ │ │ │ │
┌───────┴──┐ ┌──────┴───┐ ┌──────┴───┐ ┌─────┴────┐ ┌────┴─────┐ ┌────┴─────┐ │
│ Director │ │ Director │ │ Director │ │ Director │ │ Director │ │ Director │ │
└─────┬────┘ └─────┬────┘ └─────┬────┘ └────┬─────┘ └────┬─────┘ └─────┬────┘ │
│ │ │ │ │ │ │
┌─────┴─────┐ ┌────┴─────┐ ┌────┴─────┐ ┌───┴──────┐ ┌───┴──────┐ ┌────┴────┐ ┌────┴────────┐
│ Maşini │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ paletate, │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ echipa─ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ Servicii │
│ mente, │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ funcţionale │
│ calcul, │ │ Calitate,│ │ │ │ Tehnolo─ │ │ Tehnolo─ │ │ Finan─ │ │ direct │
│ experimen─│ │ controlul│ │ │ │ gii de │ │ gii şi │ │ ciar, │ │ subordonate │
│ tare şi │ │ documen─ │ │ Automa─ │ │ fabrica─ │ │ produse │ │ conta─ │ │ │
│ programe │ │ taţiei, │ │ tică, │ │ ţie, │ │ pentru │ │ bili─ │ │ (control, │
│-----------│ │ protecţia│ │ tehnolo─ │ │ prototi─ │ │ apărare │ │ tate, │ │ juridic, │
│ Baza expe─│ │ muncii │ │ gii de │ │ puri şi │ │----------│ │ patrimo─│ │ consilieri) │
│ rimentală │ │ şi a │ │ montaj │ │ micro─ │ │ Secţia │ │ niu, │ │ │
│ Sfântu │ │ mediului │ │ şi ser─ │ │ producţie│ │ Măgurele │ │ planifi─│ │ │
│ Gheorghe │ │ │ │ vice │ │ │ │ │ │ care şi │ │ │
│-----------│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ urmărire│ │ │
│ Centre de │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ cercetare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ în uni─ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ versităţi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└───────────┘ └──────────┘ └──────────┘ └──────────┘ └──────────┘ └─────────┘ └─────────────┘
ANEXA 2 REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI Bucureşti CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI Bucureşti, denumit în continuare institut, este persoana juridică aflată în coordonarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, funcţionează după modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, şi îşi desfăşoară activitatea pe baza prevederilor legale în vigoare şi a prezentului regulament de organizare şi funcţionare. ART. 2 Sediul central al institutului este în Bucureşti, bd. Iuliu Maniu nr. 220, sectorul 6 şi are în compunere următoarele subunităţi fără personalitate juridică: - Secţia Măgurele, situată în comuna Măgurele, str. Atomiştilor nr. 1, judeţul Ilfov; - Baza experimentală Sfântu Gheorghe, judeţul Tulcea; - Centre de cercetare în universităţi: ● Universitatea Politehnica Bucureşti, splaiul Independenţei nr. 313, sectorul 6; ● Universitatea Tehnică Iaşi, str. Horia nr. 5, judeţul Iaşi. CAP. II Scopul şi obiectul de activitate ART. 3 Scopul institutului este desfăşurarea activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică în domeniul turbomotoarelor, participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului şi realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice cuprinse în Programul naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică. ART. 4 (1) Obiectul de activitate al institutului cuprinde: A. Activităţi de cercetare-dezvoltare: a) În cadrul Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică: 1. cercetări aplicative şi fundamentale de bază şi orientate, pentru dezvoltarea ştiinţei, în special în domeniul gazodinamicii, maşinilor paletate cu gaze, fenomenelor de combustie, transfer de căldură şi conversie de energie; 2. cercetări aplicative, de interes naţional, care privesc asigurarea cerinţelor fundamentale impuse, pentru concepţia şi tehnologiile de realizare a turbomotoarelor şi a instalaţiilor în care acestea sunt utilizate, precum: ● tehnologii generice competitive; ● produse industriale noi, competitive; ● tehnologii pentru recuperarea şi reciclarea materiilor prime şi a produselor, la sfîrşitul ciclului lor de viaţa, inclusiv de reconversie a tehnicii militare; ● rezistenţa, stabilitatea şi fiabilitatea instalaţiilor; ● protecţia mecanică, termică, acustică şi siguranţa în exploatare; ● economia de energie; ● reducerea noxelor şi protecţia mediului; ● automatizarea şi informatizarea proceselor; 3. cercetări aplicative, de interes naţional, care privesc realizarea şi dezvoltarea tehnologiilor specifice de producere a turbomaşinilor cu gaze, agregatelor aferente şi a instalaţiilor de utilizare, inclusiv realizarea de modele experimentale, functionale şi prototipuri, standuri, platforme şi staţii-pilot, încercări şi experimentări, pentru domeniile: ● sisteme de propulsie pentru transport; ● tehnologii de mediu şi ingineria mediului; ● folosirea raţională a surselor energetice; ● surse de energie regenerabile, convenţionale şi neconventionale; ● suport tehnologic pentru restructurarea şi dezvoltarea sistemelor de exploatare a resurselor naturale; ● dezvoltarea sistemului de standarde, măsura şi testare; ● aeronautica, inclusiv aparate de zbor ultrausoare, cu şi fără motor; ● tehnologii de exploatare a spaţiului cosmic; ● apărare naţionala; 4. studii şi cercetări privind: ● strategia sectorului, restructurarea, retehnologizarea şi modernizarea; ● diagnoza şi prognoza privind dezvoltarea domeniului; ● sinteze tehnico-ştiinţifice; ● informatizarea aplicatiilor. b) În afara Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, institutul efectuează cercetări aplicative pentru soluţionarea problemelor din domeniul său de activitate, şi anume: ● dezvoltarea tehnicilor experimentale şi a măsurătorilor în laboratoare şi în situ, în domeniul turbomaşinilor, combustiei, surselor şi conversiei de energie, schimbului de căldură, tribologiei şi vibraţiilor; ● dezvoltarea şi implementarea tehnologiilor specifice, aeronautice, în industrie, transporturi şi construcţii; ● cercetarea-dezvoltarea de produse şi tehnologii pentru apărare; ● elaborarea reglementărilor tehnice şi economice care stau la baza activităţilor de proiectare, execuţie, exploatare şi postutilizare a turbomotoarelor. B. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare: ● inginerie, consultanţă, expertizare şi asistenţă tehnică pentru proiectarea, execuţia, montarea şi exploatarea instalaţiilor cu maşini paletate şi în domeniul calităţii; ● soluţii tehnice, programe de calcul, machete, metodologii de experimentare, proiectare şi execuţie de laboratoare, standuri, instalaţii, echipamente, aparatura, scule şi dispozitive; ● proiecte şi tehnologii pentru execuţia turbomaşinilor, instalaţiilor, produselor şi echipamentelor aferente, a instalaţiilor în care acestea sunt utilizate, cât şi a sistemelor de comandă şi control; ● verificări, atestări, omologări şi certificări pentru materiale, produse, echipamente şi tehnologii, specifice obiectului de activitate. C. Activităţi de formare şi specializare profesională în domeniul de activitate al institutului: ● pregătire profesională şi specializare de nivel mediu; ● pregătire profesională de nivel universitar, postuniversitar şi doctorantură, potrivit legii. D. Activităţi de prezentare, editare şi tipărire a lucrărilor de specialitate: ● conferinţa anuală "Turbo"; ● revista "Turbo"; ● studii, rapoarte, sinteze şi alte publicaţii în domeniul propriu de activitate. E. Activităţi de transfer tehnologic al rezultatelor cercetării. F. Activităţi de marketing, organizare de expoziţii, reprezentare tehnico-economică şi intermediere în scopul valorificării rezultatelor cercetărilor din domeniu. G. Activităţi de execuţie în vederea sustinerii cercetării şi dezvoltării tehnologice în domeniu, prin unicate, serii mici de produse şi microproducţie, pentru valorificarea cercetărilor elaborate. H. Execuţia experimentală de lucrări, urmărirea comportării în timp şi service. I. Activităţi de comerţ interior şi exterior, inclusiv de import-export, pentru realizarea obiectului de activitate, potrivit legii. (2) Toate activităţile institutului pot fi efectuate şi în cadrul unor contracte externe. CAP. III Patrimoniul ART. 5 Conform bilanţului contabil la data de 30 septembrie 1996, institutul are un patrimoniu de 15.791.175 mii lei, din care: imobilizări corporale şi necorporale 14.626.937 mii lei, active circulante 1.164.238 mii lei şi 133.215 mii lei în patrimoniul producţiei de apărare. ART. 6 (1) Institutul administrează, cu diligenţa unui bun proprietar, bunuri proprietate publică, precum şi alte bunuri dobândite în condiţiile legii. Bunurile proprietate publică, precum şi cele dobândite se află în administrarea institutului şi se evidenţiază distinct în patrimoniul acestuia. (2) Rezultatele cercetărilor concretizate în active corporale şi necorporale, efectuate şi finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri, sunt bunuri dobândite, dacă prin contract nu se prevede altfel, şi se înregistrează în evidenţa contabilă a institutului. (3) În exercitarea drepturilor sale, institutul posedă şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul său şi, după caz, dispune de acestea, în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele utilizării acestora. (4) Concesionarea sau închirierea unor subunitati, servicii sau activităţi se poate face numai în scopul stimulării transferului rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare, în condiţiile prevederilor legale corespunzătoare şi cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei. (5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale. CAP. IV Structura organizatorică şi funcţională ART. 7 (1) Institutul poate avea în structura subunitati, direcţii, centre, secţii, laboratoare şi alte structuri organizatorice necesare obiectului sau de activitate. (2) În funcţie de specificul activităţii, se pot organiza şi alte structuri necesare, precum: colective de program, de proiect, de produs sau interdisciplinare etc. ART. 8 Directorul general stabileşte relaţiile dintre subunităţile aflate în structura institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii şi le poate acorda conducătorilor acestor subunităţi împuterniciri de reprezentare în numele institutului, cu avizul consiliului de administraţie. ART. 9 Conducătorii subunitatilor din structura institutului răspund în fata consiliului de administraţie şi a directorului general pentru îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competentelor încredinţate de către aceştia. CAP. V Organele de conducere ART. 10 (1) Conducerea institutului este asigurata de către: - consiliul de administraţie; - comitetul de direcţie; - directorul general. (2) Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice din institut sunt asigurate de către consiliul ştiinţific. ART. 11 Consiliul de administraţie este format din 11 membri, numiţi pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit. Structura consiliului de administraţie este alcătuită din: - 1 preşedinte; - 1 vicepreşedinte; - 9 membri. ART. 12 (1) Din consiliul de administraţie fac parte, în mod obligatoriu: - directorul general al institutului - preşedinte; - un reprezentant al Ministerului Cercetării şi Tehnologiei; - un reprezentant al Ministerului Industriilor; - un reprezentant al Ministerului Finanţelor; - un reprezentant al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale; - preşedintele consiliului ştiinţific. (2) Ceilalţi membri ai consiliului de administraţie pot fi ingineri, economişti, jurişti, alţi specialişti din institut, din unităţi bancare sau agenţi economici de profil, cadre didactice universitare, academicieni. (3) Consiliul de administraţie îşi desemnează vicepreşedintele. (4) Numirea membrilor consiliului de administraţie se face prin ordin al ministrului cercetării şi tehnologiei, la propunerea directorului general. (5) Revocarea membrilor consiliului de administraţie pentru abateri grave sau pentru lipsa de activitate în executarea mandatului se face de către acelaşi organ care a făcut numirea. ART. 13 Membrii consiliului de administraţie sunt cetăţeni romani si: a) îşi păstrează calitatea de angajaţi la instituţia sau la unitatea de la care provin şi toate drepturile şi obligaţiile ce deriva din aceasta calitate; b) sunt plătiţi pentru activitatea desfăşurata în aceasta calitate cu o indemnizaţie lunară stabilită de către consiliul de administraţie; c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administraţie şi nu pot participa, în aceeaşi calitate, la societăţile comerciale cu care institutul are relaţii contractuale sau interese contrare; d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal ori soţul, sotia, copiii sau rudele pînă la gradul al doilea inclusiv, sunt, în acelaşi timp, patroni sau asociaţi la societăţi comerciale cu capital privat cu acelaşi profil sau cu care institutul se afla în relaţii comerciale directe. ART. 14 Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului propriu de funcţionare şi cu respectarea legislaţiei în vigoare. El hotărăşte în problemele privind activitatea institutului, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt în competenta altor organe. ART. 15 (1) Consiliul de administraţie se întruneşte o data pe luna şi ori de câte ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facindu-se de către preşedinte sau la solicitarea a cel puţin o treime din numărul membrilor consiliului de administraţie. (2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte. ART. 16 (1) Consiliul de administraţie îşi poate desfăşura activitatea în prezenta a cel puţin doua treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită aceasta condiţie, şedinţa consiliului de administraţie se poate reprograma într-un interval de cel mult 15 zile, avînd aceeaşi ordine de zi. (2) Hotărîrile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unul din numărul total al membrilor. ART. 17 La şedinţele consiliului de administraţie sunt invitaţi şi reprezentanţii sindicatelor, conform legii. ART. 18 Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensată material, conform prevederilor legale. ART. 19 (1) Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin. (2) Membrii consiliului de administraţie care s-au impotrivit luării unei decizii care s-a dovedit păgubitoare pentru institut nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi au anunţat în scris, despre aceasta, organul coordonator. (3) Membrii consiliului de administraţie care nu au respectat prevederile art. 13 lit. c) răspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui fapt. ART. 20 Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii: a) aprobă modificarea structurii organizatorice şi functionale a institutului, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunităţi din structura institutului; b) aproba, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de vîrf şi de modernizare a celor existente, în concordanţă cu strategia generală a domeniului propriu; c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care îl înaintează Colegiului Consultativ pentru Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică; d) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi îl depune la organul coordonator, în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului; e) analizează şi avizează bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi pe care le supune aprobării Ministerului Finanţelor şi aprobă raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institut în anul precedent; f) analizează raportarea trimestriala privind activitatea realizată de institut, aprobă măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli; g) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează a fi realizate de institut; h) propune spre aprobare, în condiţiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, închirierea sau locaţia de gestiune a unor bunuri, servicii şi subunităţi de producţie din patrimoniul institutului; i) aprobă asocierea institutului cu terţe persoane juridice, în vederea realizării de activităţi comune care prezintă interes pentru asociaţi şi care se încadrează în obiectul de activitate al institutului, cu respectarea prevederilor legale; j) aprobă valorificarea bunurilor dobândite, cu respectarea prevederilor legale; k) fundamentează şi prezintă Ministerului Cercetării şi Tehnologiei propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri şi cheltuieli al acestuia, pentru finanţarea obiectivelor de interes public specifice activităţii institutului; l) aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 35 şi stabileşte modul de rambursare a acestora; m) aprobă utilizarea disponibilităţilor în valută; n) aprobă contractul colectiv de muncă; o) execută orice alte atribuţii, stabilite potrivit prevederilor legale. ART. 21 În primul trimestru al fiecărui an, consiliul de administraţie prezintă Ministerului Cercetării şi Tehnologiei un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs. ART. 22 Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de către institut; atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de funcţionare a consiliului de administraţie. ART. 23 Conducerea operativă a institutului este asigurată de un comitet de direcţie, compus din directorul general şi directorii din structura organizatorică a institutului. ART. 24 Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din: - strategia şi programele de dezvoltare a institutului; - programul anual de cercetare-dezvoltare; - bugetul de venituri şi cheltuieli; - programul de investiţii; - sistemul calităţii; - alte obligaţii. ART. 25 Comitetul de direcţie se întruneşte săptămânal sau ori de câte ori interesele institutului o impun. ART. 26 (1) La nivelul subunitatilor din institut se organizează şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare, aprobat de consiliul de administraţie al institutului, şi este prezidat de directorul subunităţii respective. (2) Comitetul de conducere exercită atribuţii şi are raspunderi în limita competenţelor stabilite de directorul general al institutului şi aprobate de consiliul de administraţie. ART. 27 Activitatea curentă a institutului este condusă de directorul general, numit prin ordin al ministrului cercetării şi tehnologiei, la propunerea Colegiului Consultativ pentru Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică, dintre cercetătorii ştiinţifici principali care lucrează în domeniu şi au pregătire managerială. ART. 28 Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi: a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenţi economici, precum şi cu persoane fizice din ţară şi din străinătate; b) stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii; c) asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului şi aprobă salariile personalului din institut, prin negociere directa sau prin delegare; d) numeşte şi revoca pe conducătorii compartimentelor de munca din aparatul propriu, precum şi pe directorii din structura organizatorică a institutului, cu avizul consiliului de administraţie; e) angajează şi concediază personalul propriu; f) aprobă comisiile de concurs pentru promovarea pe funcţiile de cercetător principal gradul I, II şi III şi cercetător ştiinţific, la propunerea consiliului ştiinţific; g) are atribuţii şi raspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului de la bugetul de stat, în condiţiile art. 21 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996; h) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; i) adopta măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunilor de comerţ exterior, prin compartimentele proprii specializate; j) exercită atribuţiile şi are răspunderile care ii revin din prevederile legale, aprobă şi ia măsuri privind activitatea institutului, cu excepţia celor date, potrivit reglementărilor legale, în competenţa altor organe; k) exercită orice alte atribuţii ce-i sunt delegate de consiliul de administraţie; l) poate delega, în condiţiile legii, o parte dintre atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului. ART. 29 (1) Consiliul ştiinţific este format din 27 de membri, reprezentând toate direcţiile ştiinţifice din cadrul institutului. (2) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători cu realizari deosebite, cu capacitate de sinteza şi de prospectare, academicieni, cadre didactice din învăţământul superior, salariaţi ai institutului şi din afară acestuia, aleşi, prin vot secret, de către personalul de cercetare cu studii superioare din institut. (3) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte, un vicepreşedinte şi un secretar, aleşi pe timp de 2 ani, prin vot secret, de către membrii consiliului ştiinţific. Din consiliul ştiinţific fac parte, de drept, directorul general şi directorii direcţiilor ştiinţifice ale institutului. (4) Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu statutul propriu. ART. 30 Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele: a) participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare şi la elaborarea Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, în domeniul propriu de activitate; b) contribuie la realizarea obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice ale Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică; c) examinează şi avizează proiectele de cercetare ştiinţifică, precum şi realizarea acestora; d) avizează hotărârile care implică politica de cercetare a institutului şi a ramurii de cercetare-dezvoltare; e) propune măsuri pentru perfecţionare profesională şi pentru încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale, ştiinţifice şi academice; f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de încadrare şi promovare a personalului de cercetare; g) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe funcţiile atestabile şi confirmă rezultatele concursurilor pentru funcţiile de cercetător ştiinţific principal gradul I, II şi III şi cercetător ştiinţific; h) organizează şi coordonează desfăşurarea acţiunilor cu caracter ştiinţific; i) avizează acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific; j) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în ţară şi în străinătate. CAP. VI Activitatea economico-financiară ART. 31 (1) Institutul întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor. (2) Bilanţul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finanţelor şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. ART. 32 (1) Veniturile şi cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar. (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se aprobă de către Guvern, la propunerea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei. ART. 33 Corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programată, institutul determină anual volumul de venituri de realizat şi cheltuielile totale de efectuat. ART. 34 Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor cuprinse în contractul colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor. ART. 35 (1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite cu societăţile comerciale bancare, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute, în termeni reali, realizate în anul precedent. (2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanţelor. ART. 36 (1) Institutul hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii şi din credite bancare, cu excepţia investiţiilor care intră sub incidenţa prevederilor art. 6 şi 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993. (2) În cazul investiţiilor, altele decât cele prevăzute la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, limita de finanţare se aprobă o dată cu legile de adoptare a acestora, iar institutul are obligaţia ca, în execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli, să se încadreze în alocaţiile bugetare aprobate. Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudecă pe baza de licitaţie publică, potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice. Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului anterior, în vederea realizării de investiţii de natura celor prevăzute la alin. (1) şi (2), se efectuează cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor. ART. 37 (1) Operaţiunile de încasări şi plăţi ale institutului se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România. (2) Institutul poate efectua operaţiuni de încasări şi plăţi în lei şi în valută prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casă şi a normativelor de disciplină financiar-valutară, stabilite prin actele normative în vigoare. (3) Institutul poate efectua operaţiuni de comerţ exterior potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plăţi cu străinătatea se vor efectua prin conturi deschise la unităţile bancare specializate, cu sediul în România. ART. 38 Institutul îşi va organiza controlul financiar preventiv şi controlul financiar de gestiune, potrivit legii. CAP. VII Reglementarea litigiilor ART. 39 Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesoluţionate pe cale amiabilă, sunt supuse spre rezolvare instanţelor de judecata româneşti competente. CAP. VIII Dispoziţii finale ART. 40 (1) Prezentul regulament de organizare şi funcţionare se completează cu celelalte reglementări legale care se referă la activitatea institutelor de cercetare-dezvoltare. (2) Modificările şi completările regulamentului de organizare şi funcţionare se pot face la propunerea consiliului de administraţie, cu respectarea actelor normative în vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei. ART. 41 Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplică prevederile care, potrivit dispoziţiilor legale, sunt aplicabile regiilor autonome. ART. 42 Statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare se reînnoieşte prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani. -------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.