Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.209 din 29 iulie 2004  privind stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate a fi montate pe masini mobile nerutiere si a motoarelor secundare destinate vehiculelor pentru transportul rutier de persoane sau de marfa si stabilirea masurilor de limitare a emisiilor de gaze si particule poluante provenite de la acestea, in scopul protectiei atmosferei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.209 din 29 iulie 2004 privind stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate a fi montate pe masini mobile nerutiere si a motoarelor secundare destinate vehiculelor pentru transportul rutier de persoane sau de marfa si stabilirea masurilor de limitare a emisiilor de gaze si particule poluante provenite de la acestea, in scopul protectiei atmosferei

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 809 din 2 septembrie 2004
HOTĂ?RÂRE nr. 1.209 din 29 iulie 2004
privind stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate a fi montate pe maşini mobile nerutiere şi a motoarelor secundare destinate vehiculelor pentru transportul rutier de persoane sau de marfa şi stabilirea mãsurilor de limitare a emisiilor de gaze şi particule poluante provenite de la acestea, în scopul protecţiei atmosferei
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 809 din 2 septembrie 2004

Având în vedere prevederile art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 , şi luând în considerare prevederile <>art. 39 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 243/2000 privind protecţia atmosferei, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 655/2001 ,
în temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Prezenta hotãrâre se aplica motoarelor destinate a fi instalate pe maşini mobile nerutiere pentru stabilirea procedurilor de aprobare de tip în scopul limitãrii emisiilor de gaze şi particule poluante provenite de la aceste motoare. Prezenta hotãrâre va contribui la buna funcţionare a pieţei interne asigurând protecţia sãnãtãţii persoanelor şi a mediului.
ART. 2
Pentru aplicarea prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos semnifica dupã cum urmeazã:
a) masina mobila nerutiera - orice masina mobila, echipament industrial mobil sau vehicul prevãzut ori nu cu caroserie, care nu este destinat transportului rutier de pasageri sau de mãrfuri, pe care este instalat un motor cu combustie interna, descris la pct. 1 din anexa nr. 1;
b) aprobare de tip - procedura prin care autoritatea competenta certifica faptul ca un tip sau o familie de motoare cu combustie interna este conform cu cerinţele tehnice prevãzute în prezenta hotãrâre, referitor la nivelul de emisii de gaze şi particule poluante produse de motor;
c) tip de motor - categoria de motoare identice prin caracteristicile esenţiale ale motorului descris în subanexa 1 la anexa nr. 2;
d) familie de motoare - clasificare de motoare stabilitã de producãtor, conform cãreia motoarele, inclusiv prin proiectarea lor, trebuie sa aibã toate caracteristicile similare în privinta emisiilor poluante şi sa satisfacã cerinţele prezentei hotãrâri;
e) motor reprezentativ - motorul ales dintr-o familie de motoare, care satisface cerinţele prevãzute la pct. 6 şi 7 din anexa nr. 1;
f) puterea motorului - puterea neta asa cum este prevãzutã la pct. 2.4 din anexa nr. 1;
g) data de fabricaţie a motorului - data la care motorul a trecut de controlul final dupã ce a pãrãsit linia de fabricaţie. În acest stadiu motorul este pregãtit pentru a fi livrat sau depozitat;
h) introducere pe piata - acţiunea de a face disponibil pe piata pentru prima data, contra cost sau cu titlu gratuit, un motor în vederea distribuirii şi/sau utilizãrii sale în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene;
i) producãtor - persoana fizica sau juridicã responsabilã în fata autoritãţii competente care emite certificatul de aprobare de tip, pentru toate aspectele legate de procesul de aprobare de tip şi pentru asigurarea conformitatii producţiei. Aceasta persoana poate sa nu fie implicata direct în toate etapele de construcţie a motorului;
j) autoritate competenta - organ al administraţiei publice centrale responsabil cu toate aspectele privind aprobarea de tip pentru un motor sau o familie de motoare, acordarea sau retragerea certificatelor de aprobare de tip, asigurarea legãturii cu alte autoritãţi competente din statele membre ale Uniunii Europene şi verificarea mãsurilor luate de producãtor în vederea asigurãrii conformitatii producţiei cu tipul aprobat;
k) serviciu tehnic - laborator de încercãri sau organism de inspecţie desemnat de autoritatea competenta pentru a efectua încercãri, respectiv inspecţii. Aceasta funcţie poate fi asigurata şi de autoritatea competenta, dupã caz;
l) fişa de informaţii - document prevãzut în anexa nr. 2, care conţine informaţiile ce trebuie furnizate de solicitant;
m) dosar tehnic de informaţii - ansamblul complet de date tehnice, desene, fotografii etc., furnizate de solicitant serviciului tehnic sau autoritãţii, conform prevederilor fisei de informaţii;
n) dosar de aprobare de tip - dosarul tehnic cu informaţii însoţit de rapoartele de încercãri sau de alte documente pe care serviciul tehnic sau autoritatea competenta le-a adãugat în cursul executãrii funcţiei sale;
o) index al dosarului de aprobare de tip - documentul care prezintã conţinutul dosarului de aprobare de tip, corespunzãtor numerotat sau notat, astfel încât fiecare pagina sa fie uşor identificata;
p) motor de schimb - un motor nou-construit, destinat sa înlocuiascã motorul unui echipament, şi care a fost furnizat numai în acest scop;
q) motor portabil - un motor care satisface cel puţin una dintre cerinţele urmãtoare:
(i) motorul trebuie sa fie utilizat într-un echipament care este purtat de operator în timpul executãrii funcţiilor pentru care a fost conceput echipamentul respectiv;
(ii) motorul trebuie utilizat într-un echipament care trebuie sa funcţioneze în poziţii multiple, de exemplu în poziţia "rasturnat" sau într-o poziţie inclinata, pentru a îndeplini funcţiile pentru care a fost conceput echipamentul respectiv;
(iii) motorul trebuie sa fie utilizat într-un echipament a cãrui greutate uscata combinata, formatã din echipament şi motor, este mai mica de 20 kg şi care prezintã cel puţin una dintre urmãtoarele caracteristici:
1. operatorul trebuie sa ţinã sau sa poarte echipamentul în timpul executãrii funcţiei ori funcţiilor sale;
2. operatorul trebuie sa ţinã sau sa conducã echipamentul în timpul executãrii funcţiei ori funcţiilor sale;
3. motorul trebuie sa fie utilizat la un generator sau la o pompa.
r) motor neportabil - un motor, altul decât cel definit ca "motor portabil";
s) motor portabil de uz profesional, care funcţioneazã în poziţii multiple - un motor portabil care satisface cerinţele prevãzute la lit. q) pct. (i) şi (ii), pentru care producãtorul garanteazã autoritãţii competente pentru aprobarea de tip ca va fi aplicatã o perioada de durabilitate a caracteristicilor emisiilor de categoria 3 (conform celor indicate la pct. 2.1 din subanexa 4 la anexa nr. 4);
t) perioada de durabilitate a caracteristicilor emisiilor numãrul de ore indicate în subanexa 4 la anexa nr. 4, care se utilizeazã pentru determinarea factorilor de deteriorare;
u) familie de motoare fabricate în serii mici - o familie de motoare cu aprindere prin scanteie, care cuprinde o producţie totalã anuala mai mica de 5.000 de unitãţi;
v) producãtor de motoare cu aprindere prin scanteie în serie mica - un producãtor a cãrui producţie totalã anuala este mai mica de 25.000 de unitãţi.
Cererea în vederea obţinerii aprobãrii de tip
ART. 3
(1) Pentru obţinerea aprobãrii de tip pentru un motor sau o familie de motoare, producãtorul înainteazã autoritãţii competente o cerere însoţitã de dosarul tehnic de informaţii al cãrui conţinut este prezentat în fişa de informaţii prevãzutã în anexa nr. 2. Un motor reprezentativ, care corespunde caracteristicilor motorului tip prevãzute în subanexa 1 la anexa nr. 2, trebuie pus la dispoziţie serviciului tehnic responsabil cu efectuarea încercãrilor în vederea aprobãrii.
(2) Dacã tipul motorului reprezentativ al unei familii de motoare ales pentru aprobarea de tip nu reprezintã caracteristicile familiei de motoare prevãzute în subanexa 2 la anexa nr. 2, atunci se va alege un alt motor reprezentativ pentru a fi supus aprobãrii de tip, conform alin. (1).
(3) Pentru fiecare motor sau familie de motoare ce trebuie aprobatã se face o singura cerere în vederea aprobãrii de tip unei singure autoritãţi competente. Fiecare tip de motor sau familie de motoare care trebuie aprobatã face obiectul unei cereri distincte.
Procedura de aprobare de tip
ART. 4
(1) Autoritatea competenta care primeşte o cerere acorda aprobarea de tip pentru toate tipurile sau familiile de motoare care sunt conforme cu informaţiile conţinute în dosarul tehnic de informaţii şi care satisfac cerinţele prezentei hotãrâri.
(2) Autoritatea competenta completeazã toate rubricile corespunzãtoare ale certificatului de aprobare de tip prevãzut în anexa nr. 7, pentru fiecare tip de motor sau familie de motoare care se aproba şi stabileşte sau verifica conţinutul indexului din dosarul de aprobare de tip. Certificatele de aprobare de tip sunt numerotate conform metodei descrise în anexa nr. 8. Certificatul de aprobare de tip completat şi anexele la acesta se transmit solicitantului.
(3) În cazul în care motorul supus aprobãrii nu îşi îndeplineşte funcţia sau nu prezintã anumite caracteristici decât atunci când este conectat cu alte elemente ale masinii mobile nerutiere şi, din aceasta cauza, conformitatea cu una sau mai multe cerinţe ale prezentei hotãrâri nu poate fi verificata decât atunci când motorul este conectat cu celelalte elemente ale masinii, în regim real sau simulat, domeniul încercãrilor care stau la baza emiterii certificatului de aprobare de tip se limiteazã corespunzãtor. În astfel de cazuri certificatul de aprobare de tip al tipului de motor sau al familiei de motoare trebuie sa indice restricţiile de utilizare şi eventualele condiţii specifice de instalare a motorului pe masina mobila nerutiera.
(4) Autoritatea competenta:
a) trimite lunar instituţiilor similare din statele membre ale Uniunii Europene o lista a aprobãrilor de tip ale motoarelor sau ale familiilor de motoare pe care le-a acordat, refuzat sau retras în cursul lunii respective, care conţine informaţiile specificate în anexa nr. 9;
b) la primirea unei solicitãri transmise de o autoritate competenta dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene trebuie sa trimitã acesteia:
(i) un exemplar al certificatului de aprobare de tip a motorului sau a familiei de motoare în cauza şi/sau un dosar de aprobare pentru fiecare tip de motor sau familie de motoare care a fãcut obiectul aprobãrii, refuzului sau retragerii acesteia; şi/sau
(ii) lista motoarelor fabricate în conformitate cu aprobãrile de tip acordate, conform prevederilor art. 6 alin. (3), cu indicarea informaţiilor prevãzute în anexa nr. 10; şi/sau
(iii) o copie de pe declaraţia prevãzutã la art. 6 alin. (4).
(5) Autoritatea competenta trebuie sa trimitã Comisiei Europene în fiecare an şi de fiecare data când primeşte o astfel de cerere, un exemplar al fisei tehnice prevãzute în anexa nr. 11, cuprinzând date tehnice ale motoarelor aprobate de la data ultimei notificãri.
Modificãri ale aprobãrii de tip
ART. 5
(1) Producãtorul trebuie sa informeze autoritatea competenta care a acordat aprobarea de tip asupra oricãror modificãri din dosarul de aprobare de tip.
(2) Producãtorul trebuie sa transmitã, exclusiv autoritãţii competente care a acordat aprobarea de tip iniţialã, o cerere de modificare sau de extindere a aprobãrii de tip.
(3) Dacã datele incluse în dosarul de aprobare de tip au fost modificate, autoritatea competenta trebuie:
a) sa emita, dacã este necesar, pagina/paginile revizuitã/revizuite ale dosarului de aprobare de tip, indicând în mod clar pe fiecare pagina revizuitã natura modificãrii şi data ultimei emiteri. La fiecare emitere a paginilor revizuite trebuie modificat şi indexul dosarului de aprobare de tip, care este anexat la certificatul de aprobare de tip, astfel încât sa iasa în evidenta datele celor mai recente modificãri; şi
b) sa emita un certificat de aprobare de tip revizuit, având un numãr de extindere, în cazul în care una dintre informaţiile pe care le conţine s-a modificat, exceptând anexele sale, sau în cazul în care standardele conţinute în prezenta hotãrâre s-au modificat de la data la care aprobarea de tip a fost emisã. Noul certificat de aprobare de tip trebuie sa menţioneze clar motivul, data revizuirii şi data noii emiteri.
(4) Dacã autoritatea competenta considera ca modificarea unui dosar de aprobare de tip necesita noi încercãri sau noi verificãri, informeazã producãtorul cu privire la aspectele apãrute şi elibereazã documentele prevãzute la alin. (3) doar dupã ce s-au realizat încercãri sau verificãri noi, satisfãcãtoare.
Conformitatea
ART. 6
(1) Producãtorul trebuie sa aplice pe fiecare motor fabricat în conformitate cu tipul aprobat marcajul conform prevederilor pct. 3 din anexa nr. 1, inclusiv cu numãrul aprobãrii de tip.
(2) În cazul în care certificatul de aprobare de tip, conform art. 4 alin. (3), include restrictii de folosire, producãtorul trebuie sa întocmeascã pentru fiecare motor fabricat un document cu informaţii detaliate asupra acestor restrictii şi sa precizeze condiţiile pentru instalarea acestuia. Dacã o serie de motoare de acelaşi tip este livrata unui singur producãtor de maşini, este suficient ca acesta din urma sa primeascã, cel mai târziu la data livrãrii primului motor, un singur document cu astfel de informaţii, însoţit de o lista cu numerele de identificare ale tuturor motoarelor care vor fi livrate.
(3) La cererea autoritãţii competente, producãtorul trebuie sa trimitã o lista cuprinzând seria numerelor de identificare pentru fiecare tip de motor produs, în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri. Lista trebuie trimisa într-un interval de 45 de zile de la sfârşitul fiecãrui an calendaristic sau imediat dupã intrarea în vigoare a unei noi reglementãri care modifica cerinţele prezentei hotãrâri ori imediat dupã orice alta data suplimentarã stabilitã de autoritatea competenta. Lista trebuie sa specifice legatura dintre numerele de identificare ale tipului sau familiei de motoare corespunzãtoare şi numerele certificatelor de aprobare de tip. De asemenea, lista trebuie sa conţinã informaţii specifice pentru cazul în care producãtorul înceteazã fabricarea unui tip de motor sau a unei familii de motoare aprobate. Producãtorul trebuie sa pãstreze aceste documente timp de cel puţin 20 de ani.
(4) Producãtorul trimite autoritãţii competente care a acordat aprobarea de tip, în termen de 45 de zile dupã sfârşitul fiecãrui an calendaristic şi la fiecare data de intrare în vigoare prevãzutã la art. 9, o declaraţie precizând tipurile şi familiile de motoare, precum şi codurile necesare identificarii motoarelor, pentru motoarele pe care intenţioneazã sa le fabrice începând cu acea data.
Acceptarea aprobãrilor echivalente
ART. 7
(1) Parlamentul European şi Consiliul, la propunerea Comisiei Europene, pot recunoaşte echivalenta între condiţiile şi dispoziţiile în materie de aprobare pentru motoarele stabilite în prezenta hotãrâre şi procedurile stabilite de cãtre regulamentele internaţionale sau de cãtre terţe tari, în cadrul acordurilor multilaterale sau bilaterale dintre Comunitatea Europeanã şi terţe tari.
(2) Autoritatea competenta accepta aprobãrile prevãzute la alin. (1) şi, dupã caz, marcajul de aprobare prevãzut în anexa nr. 12, ca fiind conforme cu prevederile prezentei hotãrâri.
Înregistrarea şi introducerea pe piata
ART. 8
(1) Autoritatea competenta nu poate refuza introducerea pe piata şi, dupã caz, înregistrarea motoarelor noi, montate sau nemontate pe maşini, care îndeplinesc cerinţele prezentei hotãrâri.
(2) Sunt permise introducerea pe piata şi, dupã caz, înregistrarea motoarelor noi, montate sau nemontate pe maşini, doar dacã acestea îndeplinesc cerinţele prezentei hotãrâri.
(3) Autoritatea competenta care acorda aprobarea de tip ia toate mãsurile necesare în cadrul acestei aprobãri pentru înregistrarea şi verificarea, dupã caz, prin cooperare cu alte autoritãţi din statele membre ale Uniunii Europene, a numerelor de identificare ale motoarelor fabricate conform cerinţelor prezentei hotãrâri.
(4) În timpul controlului conformitatii producţiei, efectuat conform prevederilor art. 12, se poate efectua o verificare suplimentarã a numerelor de identificare.
(5) Pentru verificarea numerelor de identificare, producãtorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit în România ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene trebuie sa comunice fãrã întârziere, la cererea autoritãţii competente, toate informaţiile necesare privind clienţii sãi şi numerele de identificare ale motoarelor declarate fabricate conform art. 6 alin. (3). În cazul în care motoarele sunt vândute unui producãtor de maşini, nu sunt solicitate informaţii suplimentare.
(6) Dacã, la cererea autoritãţii competente care acorda aprobarea de tip, producãtorul nu poate verifica cerinţele prevãzute la art. 6 şi în special cele cuprinse la alin. (5) al prezentului articol, aprobarea acordatã pentru tipul de motor sau familia de motoare în cauza, în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri, poate fi retrasã. Procedura de informare se efectueazã conform prevederilor art. 13 alin. (4).
Calendar - Motoare cu aprindere prin comprimare
ART. 9
(1) Autoritatea competenta nu poate refuza efectuarea procedurii de aprobare de tip pentru un tip de motor sau o familie de motoare şi emiterea certificatului de aprobare de tip şi nici nu poate sa impunã alte cerinţe pentru aprobarea de tip din punctul de vedere al emisiilor poluante pentru maşinile mobile nerutiere pe care este instalat un astfel de motor, dacã motoarele respecta prevederile prezentei hotãrâri privind emisiile de gaze şi de particule poluante.
(2) Autoritatea competenta refuza sa efectueze procedura de aprobare de tip pentru un tip de motor sau o familie de motoare şi sa emita certificatul de aprobare de tip prevãzut în anexa nr. 7 şi refuza emiterea oricãrei alte aprobãri de tip pentru maşini mobile nerutiere pe care este instalat un motor, dupã data de 30 iunie 1998, cu o putere incadrata în categoriile prevãzute la lit. a), b) şi c), dacã respectivele motoare nu satisfac cerinţele prezentei hotãrâri şi dacã nivelul emisiilor de gaze şi de particule poluante nu se încadreazã în valorile limita prevãzute în tabelul de la pct. 4.1.2.1 din anexa nr. 1:
a) categoria A: 130 kW ≤ P ≤ 560 kW;
b) categoria B: 75 kW ≤ P < 130 kW;
c) categoria C: 37 kW ≤ P < 75 kW.
(3) Autoritatea competenta refuza sa efectueze procedura de aprobare de tip pentru un tip de motor sau o familie de motoare şi sa emita certificatul de aprobare de tip prevãzut în anexa nr. 7 şi refuza emiterea oricãrei alte aprobãri de tip pentru maşini mobile nerutiere pe care este instalat un motor cu o putere incadrata în categoriile indicate, dacã respectivele motoare nu satisfac cerinţele prezentei hotãrâri şi dacã nivelul emisiilor de gaze şi de particule poluante nu se încadreazã în valorile limita prevãzute în tabelul de la pct. 4.1.2.3 din anexa nr. 1, dupã cum urmeazã:
a) începând cu data de 1 ianuarie 2003, pentru motoarele din categoria D, respectiv 18 kW ≤ P < 37 kW;
b) începând cu data de 1 ianuarie 2003, pentru motoarele din categoria E, respectiv 130 kW ≤ P ≤ 560 kW;
c) începând cu data de 1 ianuarie 2005, pentru motoarele din categoria F, respectiv 75 kW ≤ P < 130 kW;
d) începând cu data de 1 ianuarie 2005, pentru motoarele din categoria G, respectiv 37 kW ≤ P < 75 kW.
(4) Dupã expirarea termenelor prevãzute la alin. (3), cu excepţia maşinilor şi motoarelor destinate exportului în terţe tari, autoritatea competenta permite înregistrarea şi, dacã este cazul, introducerea pe piata a motoarelor, fie ca sunt sau nu sunt instalate pe maşini, numai dacã acestea sunt conforme cerinţelor prezentei hotãrâri şi numai dacã motorul este aprobat în conformitate cu una dintre categoriile prevãzute la alin. (2) şi (3).
(5) Categoriile de motoare şi termenele limita aplicabile fazei I sunt urmãtoarele:
a) categoria A: 31 decembrie 1998;
b) categoria B: 31 decembrie 1998;
c) categoria C: 31 martie 1999.
(6) Categoriile de motoare şi termenele limita aplicabile fazei II sunt urmãtoarele:
a) categoria D: 1 ianuarie 2003;
b) categoria E: 1 ianuarie 2003;
c) categoria F: 1 ianuarie 2005;
d) categoria G: 1 ianuarie 2005.
(7) Pentru fiecare categorie, autoritatea competenta poate hotãrî amânarea cu 2 ani a aplicãrii cerinţelor menţionate mai sus în ceea ce priveşte motoarele cu o data de producţie anterioarã datelor prevãzute în alin. (4), (5) şi (6).
(8) Autorizaţia acordatã motoarelor din faza I expira începând cu data aplicãrii obligatorii a fazei II.
Calendar - Motoare cu aprindere prin scanteie
ART. 10
(1) În sensul prezentei hotãrâri, motoarele cu aprindere prin scanteie sunt clasificate astfel: clasa principala S - motoare mici de o putere neta ≤ 19 kW.
Clasa principala S este împãrţitã în doua categorii:
(i) H - motoare destinate maşinilor portabile;
(ii) N - motoare destinate maşinilor neportabile.


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
CLASA/CATEGORIA CILINDREE
(cmc)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Motoare portabile:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Clasa SH: 1 < 20
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Clasa SH: 2 ≥ 20
< 50
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Clasa SH: 3 ≥ 50
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Motoare neportabile:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Clasa SN: 1 < 66
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Clasa SN: 2 ≥ 66
< 100
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Clasa SN: 3 ≥ 100
< 225
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Clasa SN: 4 ≥ 225
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


(2) Începând cu data de 11 august 2005, autoritatea competenta nu poate refuza efectuarea procedurii de aprobare de tip pentru un tip de motor sau o familie de motoare cu aprindere prin scanteie şi emiterea certificatului de aprobare de tip prevãzut în anexa nr. 7 şi nici nu poate sa impunã alte cerinţe pentru aprobarea de tip din punct de vedere al emisiilor poluante pentru maşinile mobile nerutiere pe care este instalat un astfel de motor, dacã aceste motoare respecta cerinţele prezentei hotãrâri privind emisiile de gaze şi particule poluante.
(3) Începând cu data de 11 august 2005, autoritatea competenta refuza sa efectueze procedura de aprobare de tip pentru un tip de motor sau o familie de motoare şi sa emita certificatul de aprobare de tip prevãzut în anexa nr. 7 şi refuza emiterea oricãrei alte aprobãri de tip pentru maşini mobile nerutiere pe care este instalat un motor, dacã respectivele motoare nu satisfac cerinţele prezentei hotãrâri şi dacã nivelul emisiilor de gaze şi de particule poluante nu se încadreazã în valorile limita prevãzute în tabelul de la pct. 4.2.2.1 din anexa nr. 1.
(4) Autoritatea competenta refuza sa efectueze procedura de aprobare de tip pentru un tip de motor sau o familie de motoare şi sa elibereze certificatul de aprobare de tip prevãzut în anexa nr. 7 şi refuza emiterea oricãrei alte aprobãri de tip pentru maşini mobile nerutiere pe care este instalat un motor cu o putere incadrata în clasele indicate, dacã respectivele motoare nu satisfac cerinţele prezentei hotãrâri şi dacã nivelul emisiilor de gaze şi de particule poluante nu se încadreazã în valorile limita prevãzute în tabelul de la pct. 4.2.2.2 din anexa nr. 1, dupã cum urmeazã:
a) dupã data de 1 august 2005, pentru motoarele din clasele SN: 1 şi SN: 2;
b) dupã data de 1 august 2006, pentru motoarele din clasa SN: 4;
c) dupã data de 1 august 2007, pentru motoarele din clasele SH: 1, SH: 2 şi SN: 3;
d) dupã data de 1 august 2008, pentru motoarele din clasa SH: 3.
(5) Cu excepţia maşinilor şi motoarelor destinate exportului cãtre alte state decât statele membre ale Uniunii Europene, dupã 6 luni de la datele prevãzute la alin. (3) şi
(4) pentru categoriile de motoare în cauza, autoritatea competenta autorizeaza introducerea pe piata a motoarelor doar dacã satisfac cerinţele prezentei hotãrâri, indiferent dacã acestea sunt instalate sau nu sunt instalate pe maşini.
(6) Autoritatea competenta autorizeaza etichetarea şi marcajul special pentru tipurile sau familiile de motoare care satisfac valorile limita prevãzute în tabelul de la pct. 4.2.2.2 din anexa nr. 1, înaintea termenelor prevãzute la alin. (5), pentru a indica faptul ca echipamentul în cauza satisface anticipat valorile limita impuse.
(7) Sunt exceptate de la termenele de implementare a valorilor limita ale emisiilor prevãzute în faza II, pe o perioada de 3 ani dupã intrarea în vigoare a acestor valori limita, maşinile prevãzute la lit. a)-f). În timpul celor 3 ani se aplica valorile limita prevãzute în faza I urmãtoarelor maşini:
a) ferastraie portabile - echipament portabil conceput pentru a tãia lemne cu ajutorul unui lant taietor, care trebuie sa fie ţinut cu doua mâini şi sa aibã o cilindree de peste 45 cmc, conform standardului roman care adopta standardul european armonizat EN ISO 11681-1;
b) masina echipata cu un maner la partea superioarã (de exemplu: masina de gaurit şi ferastraul portabil destinat întreţinerii arborilor) - echipament portabil prevãzut cu un maner la partea superioarã, conceput pentru a efectua gãuri sau a tãia lemne cu ajutorul unui lant taietor, conform standardului SR EN ISO 11681-2;
c) curatitor portabil cu motor cu ardere interna echipament portabil dotat cu o lama rotativa din metal sau material plastic, destinat a tãia buruienile, maracinisurile, arborii mici şi vegetatia similarã. El trebuie sa fie conceput conform standardului SR EN ISO 11806, pentru a funcţiona în poziţii multiple (de exemplu, în poziţie orizontala sau rasturnata) şi sa fie de cilindree mai mare de 40 cmc;
d) taietor portabil de gard viu - echipament portabil conceput pentru taierea gardurilor vii şi tufisurilor cu ajutorul uneia sau mai multor lame ascutite funcţionând printr-o mişcare de du-te-vino, conform standardului SR EN 774;
e) ferastraie circulare portabile cu motoare cu ardere interna - echipament portabil conceput pentru a tãia materiale dure ca piatra, asfalt, beton sau oţel, cu ajutorul unei lame metalice rotative şi având o cilindree mai mare de 50 cmc, conform SR EN 1454;
f) motoare neportabile din clasa SN: 3 cu axa orizontala: numai motoare din clasa SN: 3 neportabile, având o axa orizontala şi producand o energie egala sau mai mica de 2,5 kW, utilizate mai ales în scopuri industriale determinate, adicã motocultoarele, motocositoarele, aeratoarele de gazon şi generatoarele.
(8) Cu toate acestea, pentru fiecare categorie, autoritatea competenta poate sa amâne cu 2 ani termenele prevãzute la alin. (4), (5) şi (6), pentru motoarele a cãror data de fabricaţie este anterioarã acestor termene.
Exceptari şi alte proceduri
ART. 11
(1) Prevederile art. 8 alin. (1) şi (2), art. 9 alin. (4) şi ale art. 10 alin. (5) nu se aplica:
a) motoarelor destinate utilizarilor militare;
b) motoarelor care fac obiectul unei derogãri conform prevederilor alin. (2) şi (3).
(2) Un motor de schimb trebuie sa fie în conformitate cu valorile limita pe care motorul înlocuit trebuia sa le respecte la introducerea pe piata. Menţiunea "MOTOR DE SCHIMB" se adauga pe o eticheta aplicatã pe motor sau se include în manualul de utilizare.
(3) Intrarea în vigoare a prevederilor art. 10 alin. (5) şi (6) este amânatã cu 3 ani pentru producãtorii de motoare în serii mici.
(4) Prevederile art. 10 alin. (5) şi (6) sunt înlocuite cu prevederile corespunzãtoare fazei I, pentru toate familiile de motoare produse în serie mica de cel mult 25.000 de unitãţi, cu condiţia ca diferitele familii de motoare sa corespundã fiecare unei cilindree diferite.
(5) La cererea producãtorului, se excepteazã de la prevederile art. 9 motoarele de la sfârşitul unei serii care se mai afla în stoc sau motoarele maşinilor mobile nerutiere aflate în stoc la termenul/termenele limita pentru introducerea pe piata, în urmãtoarele condiţii:
a) producãtorul trebuie sa înainteze o cerere cãtre autoritatea care a aprobat tipul/tipurile sau familia/familiile de motoare corespunzãtoare anterior datei intrãrii în vigoare a termenului/termenelor limita;
b) cererea producãtorului trebuie sa fie însoţitã de lista prevãzutã la art. 6 alin. (3), care sa cuprindã motoarele noi care nu sunt introduse pe piata pana la termenul/termenele limita. În cazul în care motoarele sunt cuprinse pentru prima data în domeniul de aplicare a prezentei hotãrâri, producãtorul trebuie sa înainteze cererea de exceptare cãtre autoritatea competenta din statul membru al Uniunii Europene unde se afla locul de depozitare a motoarelor;
c) cererea trebuie sa precizeze motivele tehnice şi/sau economice pe care se bazeazã;
d) motoarele trebuie sa fie conforme cu un tip sau o familie a cãror aprobare de tip nu mai este valabilã sau pentru care aprobarea de tip nu a fost necesarã anterior, dar care au fost produse înainte de termenul limita;
e) motoarele trebuie sa fi fost depozitate fizic pe teritoriul României sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene înainte de termenul/termenele limita;
f) numãrul maxim de motoare noi care aparţin unuia sau mai multor tipuri introduse pe piata prin derogare, conform prevederilor alin. (1), nu trebuie sa depãşeascã 10% din numãrul tipurilor de motoare noi care au fost introduse pe piata în cursul anului precedent;
g) dacã cererea este acceptatã, autoritatea competenta trebuie sa trimitã în termen de o luna autoritãţilor competente din statele membre ale Uniunii Europene caracteristicile şi motivele derogarilor acordate producãtorilor;
h) autoritatea competenta care a acordat derogarile se va asigura ca producãtorul respecta toate obligaţiile corespunzãtoare;
i) autoritatea competenta elibereazã pentru fiecare motor în cauza un certificat de conformitate cu o menţiune specialã. Dupã caz, se poate folosi un singur document consolidat, care conţine toate numerele de identificare ale motoarelor în cauza;
j) autoritatea competenta comunica anual Comisiei Europene lista derogarilor, precizând motivele pentru care acestea au fost acordate.
(6) Aceasta posibilitate este limitatã la o perioada de 12 luni de la data la care motoarele au fost supuse pentru prima data termenelor limita de introducere pe piata.
Mãsuri privind conformitatea producţiei
ART. 12
(1) Înainte de acordarea aprobãrii de tip, autoritatea verifica, în ceea ce priveşte cerinţele prevãzute la pct. 5 din anexa nr. 1, dacã este cazul, în cooperare cu alte autoritãţi competente din statele membre ale Uniunii Europene, faptul ca au fost luate mãsurile necesare pentru a asigura un control eficient al conformitatii producţiei înaintea acordãrii aprobãrii de tip.
(2) Autoritatea competenta verifica, în ceea ce priveşte cerinţele prevãzute la pct. 5 din anexa nr. 1, dacã este cazul, în cooperare cu alte autoritãţi competente, faptul ca mãsurile prevãzute la alin. (1) sunt în continuare adecvate şi ca fiecare motor produs, care poarta un numãr de aprobare de tip, conform prevederilor prezentei hotãrâri, corespunde descrierii prezentate în certificatul de aprobare de tip pentru motorul sau familia de motoare aprobate şi în anexele la acesta.
Neconformitãţi ale tipului motorului sau ale familiei de motoare aprobate
ART. 13
(1) Se considera neconforme cu tipul motorului sau familiei de motoare aprobate motoarele care prezintã abateri de la datele tehnice cuprinse în certificatul de aprobare de tip şi/sau în documentaţia pentru aprobarea de tip, abateri care nu au fost autorizate de cãtre autoritatea competenta, conform art. 5 alin. (3).
(2) Dacã autoritatea competenta care a acordat aprobarea de tip constata ca motoarele însoţite de certificate de aprobare de tip sau care poarta un marcaj de aprobare nu sunt conforme tipului sau familiei pe care a aprobat-o, aceasta solicita producãtorului sa ia mãsurile necesare pentru a aduce motoarele în cauza în stare de conformitate cu tipul de motor aprobat. Autoritatea competenta notifica autoritãţilor competente din statele membre ale Uniunii Europene mãsurile luate, care pot sa vizeze, dacã este cazul, retragerea aprobãrii de tip.
(3) Dacã autoritatea competenta a constatat ca motoarele care poarta un numãr de aprobare nu sunt conforme tipului motorului sau familiei de motoare aprobate, aceasta poate sa ceara autoritãţii din statul membru al Uniunii Europene care a acordat aprobarea de tip sa verifice dacã motoarele în curs de fabricaţie sunt conforme tipului motorului sau familiei de motoare aprobate. Aceasta verificare trebuie efectuatã în urmãtoarele 6 luni de la data înregistrãrii cererii.
(4) Autoritatea competenta are obligaţia sa informeze autoritãţile competente din statele membre ale Uniunii Europene, într-un interval de o luna, asupra retragerii unei aprobãri de tip şi asupra motivelor care justifica aceasta mãsura.
(5) Dacã autoritatea competenta care a acordat aprobarea de tip contesta neconformitatea care i-a fost notificatã, atunci autoritãţile competente din statele membre ale Uniunii Europene implicate trebuie sa incerce soluţionarea diferendului. Comisia este informatã despre acest lucru şi, dacã este cazul, procedeazã la consultãri corespunzãtoare în vederea obţinerii unei soluţii.
Cerinţe pentru protecţia utilizatorilor
ART. 14
Autoritãţile publice pot reglementa cerinţe specifice de protecţie pentru lucrãtorii care utilizeazã maşinile mobile nerutiere, cu condiţia ca acest fapt sa nu afecteze introducerea pe piata a motoarelor în cauza.
Adaptarea la progresul tehnic
ART. 15
Adaptarea la progresul tehnic a prevederilor cuprinse în anexele la prezenta hotãrâre, cu excepţia cerinţelor prevãzute la pct. 1, 2.1-2.8 şi 4 din anexa nr. 1, se face prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, ulterior modificãrilor adoptate în acest sens de cãtre Comisia Europeanã.
Raspunderi şi sancţiuni
ART. 16
(1) Încãlcarea prevederilor prezentei hotãrâri atrage rãspunderea civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, a celor vinovaţi, în condiţiile legii.
(2) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) neprezentarea la autoritatea competenta care acorda certificatul de aprobare de tip în vederea înregistrãrii şi/sau aprobãrii de tip, cu retragerea de pe piata a produsului;
b) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2), cu amenda de la 15 milioane lei la 30 milioane lei şi retragerea de pe piata a motoarelor, dupã caz;
c) nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (1), cu amenda de la 25 milioane lei la 50 milioane lei, retragerea aprobãrii de tip şi interzicerea introducerii pe piata a motoarelor;
d) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (2), cu amenda de la 75 milioane lei la 100 milioane lei şi retragerea de pe piata a motoarelor;
e) nerespectarea prevederilor prezentei hotãrâri referitoare la nivelul emisiilor poluante se sancţioneazã conform <>art. 47 pct. 2 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 243/2000 privind protecţia atmosferei, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 655/2001 ;
f) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (5), cu amenda de la 15 milioane lei la 30 milioane lei şi retragerea de pe piata a motoarelor.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (2) lit. a)-d) şi f) se fac de personalul împuternicit de Ministerul Economiei şi Comerţului.
(4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (2) lit. e) se fac de personalul împuternicit de Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor, conform atribuţiilor stabilite prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 243/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 655/2001 .
(5) Dispoziţiile referitoare la contravenţii prevãzute la alin. (2)-(4) se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 17
Orice decizie luatã în baza prezentei hotãrâri de personalul împuternicit de Ministerul Economiei şi Comerţului sau de Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor, dupã caz, din care rezulta limitarea introducerii pe piata a motoarelor, va mentiona temeiul legal al actului emis şi va fi adusã la cunostinta persoanelor interesate. Impotriva acestui act se poate face plângere la instanta de contencios administrativ competenta, în condiţiile legii.
Organisme
ART. 18
(1) Ministerul Economiei şi Comerţului este autoritatea competenta care acorda certificatul de aprobare de tip pe baza rapoartelor tehnice emise de serviciul tehnic, conform prevederilor prezentei hotãrâri.
(2) Pana la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, Ministerul Economiei şi Comerţului va desemna prin ordin al ministrului economiei şi comerţului serviciul tehnic care efectueazã incercarile în vederea aprobãrii de tip. Ordinul ministrului se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 19
Prevederile art. 4 alin. (4) şi (5), ale art. 11 alin. (5) lit. g) şi j) şi ale art. 13 alin. (2) teza a II-a, alin. (3), (4) şi (5) intra în vigoare la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
ART. 20
Anexele nr. 1-12*) fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 21
Prezenta hotãrâre intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 22
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 743/2002 privind stabilirea procedurilor de aprobare de tip a motoarelor cu ardere interna destinate maşinilor mobile nerutiere şi stabilirea mãsurilor de limitare a emisiilor de gaze şi particule poluante provenite de la acestea, în scopul protecţiei atmosferei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 623 şi 623 bis din 22 august 2002.
ART. 23
Prezenta hotãrâre transpune în legislaţia nationala Directiva 97/68/EC a Parlamentului European şi a Consiliului referitoare la mãsurile privind limitarea emisiilor de gaze şi particule poluante provenite de la motoare cu ardere interna, instalate pe maşini mobile nerutiere, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţii Europene L 59 din 27 februarie 1998, modificatã şi completatã prin Directiva 2001/63 a Parlamentului European şi a Consiliului privind adaptarea la progresul tehnic a Directivei 97/68 şi prin Directiva 2002/88/EC a Parlamentului European şi a Consiliului pentru amendarea Directivei 97/68/EC .
---------
*) Anexele nr. 1-12 se publica ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 809 bis în afarã abonamentului, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucureşti, sos. Panduri nr. 1.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
--------------
p. Ministrul de stat, ministrul economiei şi comerţului,
Iulian Iancu,
secretar de stat

Ministrul mediului şi gospodãririi apelor,
Speranta Maria Ianculescu

Bucureşti, 29 iulie 2004.
Nr. 1.209.

---------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016