Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. XXIII lit. a) din Legea nr. 161/2003 privind unele mãsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnitatilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea coruptiei, cu modificãrile ulterioare, precum şi al art. 49^1 alin. (1) şi al <>art. 58 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Guvernul României adopta prezenta hotãrâre. CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 Prezenta hotãrâre reglementeazã organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici. ART. 2 (1) Cariera în funcţia publica cuprinde ansamblul situaţiilor juridice şi efectele produse, care intervin de la data naşterii raportului de serviciu pana în momentul încetãrii acestui raport, în condiţiile legii. (2) Modalitãţile de dezvoltare a carierei în funcţia publica sunt promovarea într-o funcţie publica superioarã şi avansarea în gradele de salarizare. ART. 3 Principiile care stau la baza organizãrii şi dezvoltãrii carierei în funcţia publica sunt urmãtoarele: a) competenta, principiu potrivit cãruia persoanele care doresc sa acceada sau sa promoveze într-o funcţie publica trebuie sa detina şi sa confirme cunoştinţele şi aptitudinile necesare exercitãrii funcţiei publice respective; b) competiţia, principiu potrivit cãruia confirmarea cunoştinţelor şi aptitudinilor necesare exercitãrii unei funcţii publice se face prin concurs sau examen; c) egalitatea de sanse, prin recunoaşterea vocaţiei la cariera în funcţia publica a oricãrei persoane care îndeplineşte condiţiile stabilite potrivit legii; d) profesionalismul, principiu potrivit cãruia exercitarea funcţiei publice se face cu respectarea principiilor prevãzute de lege; e) motivarea, principiu potrivit cãruia, în vederea dezvoltãrii carierei, autoritãţile şi instituţiile publice au obligaţia sa identifice şi sa aplice, în condiţiile legii, instrumente de motivare morala şi materialã a funcţionarilor publici, precum şi sa sprijine initiativele privind dezvoltarea profesionalã individualã a acestora; f) transparenta, principiu potrivit cãruia autoritãţile şi instituţiile publice au obligaţia de a pune la dispoziţie tuturor celor interesaţi informaţiile de interes public referitoare la cariera în funcţia publica. ART. 4 Managementul carierei în funcţia publica se asigura de cãtre: a) Agenţia Nationala a Funcţionarilor Publici, prin elaborarea cadrului legal şi a instrumentelor necesare organizãrii şi dezvoltãrii carierei în funcţia publica; b) autoritãţile şi instituţiile publice, prin aplicarea principiului egalitãţii de sanse şi a motivarii; c) funcţionarul public, prin aplicarea consecventa a principiilor competentei şi al profesionalismului, în vederea dezvoltãrii profesionale individuale. ART. 5 (1) Stabilirea posibilitãţilor de cariera în funcţia publica se realizeazã anual prin planul de ocupare a funcţiilor publice. (2) Planul de ocupare a funcţiilor publice se elaboreazã de cãtre Agenţia Nationala a Funcţionarilor Publici, pe baza propunerilor autoritãţilor şi instituţiilor publice cu privire la numãrul funcţiilor publice vacante şi modalitatea de ocupare a acestora, cu consultarea organizaţiilor sindicale reprezentative la nivel naţional, şi se supune spre aprobare Guvernului. CAP. II Recrutarea funcţionarilor publici SECŢIUNEA 1 Dispoziţii comune ART. 6 (1) Recrutarea funcţionarilor publici se face prin concurs organizat în limita funcţiilor publice vacante prevãzute anual în acest scop prin planul de ocupare a funcţiilor publice. (2) În mod excepţional, autoritãţile sau instituţiile publice pot organiza ori, dupã caz, pot solicita organizarea concursului, în condiţiile prezentei hotãrâri, în situaţia în care funcţiile publice se vacanteaza în cursul anului şi nu au fost prevãzute ca funcţii publice vacante în planul de ocupare a funcţiilor publice. În acest caz, concursul se organizeazã dupã promovarea, transferarea şi redistribuirea funcţionarilor publici, în condiţiile legii. ART. 7 (1) Concursurile prevãzute la art. 6 se organizeazã astfel: a) de cãtre comisia de concurs constituitã pentru recrutarea inaltilor funcţionari publici în condiţiile legii; b) de cãtre Agenţia Nationala a Funcţionarilor Publici, pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere vacante, cu excepţia funcţiilor publice de conducere de şef birou şi şef serviciu; c) de cãtre autoritãţi şi instituţii publice din administraţia publica centrala şi localã, pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie, a funcţiilor publice de conducere de şef serviciu şi şef birou şi, respectiv, a funcţiilor publice specifice vacante; d) de cãtre Institutul Naţional de Administraţie, pentru admiterea la programele de formare specializatã în administraţia publica, organizate în scopul numirii într-o funcţie publica. (2) Concursurile prevãzute la alin. (1) lit. c) şi d) se organizeazã cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. ART. 8 (1) Condiţiile specifice de participare la concursul pentru ocuparea funcţiilor publice generale se aproba de Agenţia Nationala a Funcţionarilor Publici, la propunerea autoritãţilor şi instituţiilor publice. Condiţiile specifice de participare la concursul pentru ocuparea funcţiilor publice specifice se stabilesc de autoritãţile şi instituţiile publice, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. (2) Condiţiile de desfãşurare a concursului se publica, prin grija autoritãţii sau instituţiei publice organizatoare, în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, cu cel puţin 30 de zile înainte de data desfãşurãrii concursului, cu excepţia concursurilor organizate în condiţiile prevãzute de art. 7 alin. (1) lit. a) şi b), care vor fi publicate de cãtre Agenţia Nationala a Funcţionarilor Publici din fondurile alocate în acest sens. Condiţiile de participare şi condiţiile de desfãşurare a concursului, bibliografia şi alte date necesare desfãşurãrii concursului se afişeazã la sediul autoritãţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului şi, dacã autoritatea sau instituţia publica are pagina de Internet, se publica pe aceasta pagina. ART. 9 (1) La concursurile organizate pentru recrutarea funcţionarilor publici pot participa persoanele care îndeplinesc condiţiile prevãzute de lege. (2) Pentru a participa la concursurile organizate pentru intrarea în corpul funcţionarilor publici, candidaţii trebuie sa îndeplineascã condiţiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare exercitãrii funcţiei publice prevãzute în fişa postului pentru care candideazã, astfel: a) minimum 7 ani pentru funcţiile publice din categoria inaltilor funcţionari publici, cu posibilitatea reducerii acestei perioade în condiţiile legii; b) minimum 5 ani pentru funcţiile publice de conducere, cu excepţia funcţiilor publice de şef birou, şef serviciu, secretar al comunei, precum şi a funcţiilor publice specifice asimilate acestora; c) minimum 2 ani pentru funcţiile publice de conducere de şef birou, şef serviciu, secretar al comunei, precum şi pentru funcţiile publice specifice asimilate acestora; d) minimum 5 ani pentru funcţiile publice de execuţie de grad profesional "superior"; e) minimum 3 ani pentru funcţiile publice de execuţie de grad profesional "principal"; f) minimum 1 an, 8 luni, respectiv 6 luni, în funcţie de nivelul studiilor absolvite, pentru funcţiile publice de execuţie de grad profesional "asistent". (3) Pentru a participa la concursurile organizate pentru recrutarea funcţionarilor publici debutanti, candidaţii trebuie sa îndeplineascã condiţiile prevãzute de <>art. 49 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 10 (1) Concursul consta în 3 etape, dupã cum urmeazã: a) selectarea dosarelor de înscriere; b) proba scrisã; c) interviu. (2) În vederea participãrii la concurs, candidaţii depun un dosar de înscriere. Pot susţine probele prevãzute la alin. (1) lit. b) şi c) candidaţii ale cãror dosare de înscriere au fost selectate de cãtre comisia de concurs, în condiţiile prezentei hotãrâri. (3) Proba scrisã consta în redactarea unei lucrãri sau rezolvarea unor teste grila în prezenta comisiei de concurs. (4) Probele de concurs prevãzute la alin. (1) lit. b) şi c) se noteaza cu puncte de la 1 la 100. ART. 11 (1) Promovarea fiecãrei probe se face ca urmare a obţinerii punctajului minim de 50 de puncte pentru fiecare dintre probele prevãzute la art. 10 alin. (1) lit. b) şi c). Punctajul final necesar pentru promovarea concursului este de minimum 100 de puncte şi se obţine prin cumularea punctajului obţinut la fiecare dintre probele prevãzute la art. 10 alin. (1) lit. b) şi c). (2) Sunt declaraţi admişi candidaţii care au promovat cele doua probe prevãzute la art. 10 alin. (1) lit. b) şi c). Promovarea probei scrise este obligatorie pentru susţinerea interviului. ART. 12 (1) Candidaţii declaraţi admişi sunt numiţi, în condiţiile legii, pe baza punctajului final obţinut, în funcţiile publice pentru care au candidat. (2) În vederea numirii în funcţia publica, candidatul declarat admis trebuie sa se prezinte, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data expirãrii termenului prevãzut pentru contestaţii, la autoritatea sau instituţia publica în al carei stat de funcţii este prevãzutã funcţia publica vacanta. (3) Neprezentarea candidatului în termenul prevãzut la alin. (2) în vederea numirii atrage decãderea din dreptul de a fi numit în funcţia publica pentru care a candidat. În cazul neprezentarii în vederea numirii, autoritatea sau instituţia publica organizatoare a concursului notifica urmãtorul candidat din lista cuprinzând punctajele finale ale concursului. În cazul în care urmãtorul candidat pentru funcţia publica respectiva nu a obţinut punctajul final minim de promovare a concursului, postul rãmâne vacant, urmând sa se organizeze un nou concurs în condiţiile legii. (4) Emiterea actului administrativ de numire se face în termen de cel mult 15 zile lucrãtoare de la data la care candidatul a fost declarat admis. (5) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), actul administrativ de numire poate fi emis cu acordul conducatorului autoritãţii sau instituţiei publice, la solicitarea scrisã şi motivatã a candidatului declarat admis, în cel mult 30 de zile calendaristice de la data declarãrii acestuia ca admis. ART. 13 În vederea organizãrii şi desfãşurãrii concursurilor pentru recrutarea funcţionarilor publici se constituie comisii de concurs, respectiv comisii de soluţionare a contestaţiilor, prin act administrativ al conducatorului autoritãţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului, în condiţiile prezentei hotãrâri. ART. 14 (1) Calitatea de membru în comisia de concurs este incompatibilã cu calitatea de membru în comisia de soluţionare a contestaţiilor. Desemnarea membrilor în comisia de concurs şi în comisia de soluţionare a contestaţiilor se face cu respectarea regimului conflictual de interese privind functionarii publici, prevãzut de lege. (2) Preşedintele comisiei de concurs, respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor, se desemneazã din rândul membrilor, prin actul administrativ de constituire a comisiilor. (3) Nu pot fi membri în comisia de concurs sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor persoanele care au calitatea de: a) demnitar; b) soţ, sotie, ruda sau afin pana la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidaţi. (4) Situaţia de incompatibilitate poate fi sesizatã de persoana în cauza, de oricare dintre candidaţi, de conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului sau de orice alta persoana interesatã. În acest caz persoana care are competenta de numire a membrilor în comisia de concurs, potrivit prevederilor prezentei hotãrâri, va constata situaţia de incompatibilitate şi va lua mãsuri de înlocuire, în termen de doua zile de la data sesizãrii, a membrului respectiv cu o alta persoana care sa îndeplineascã condiţiile cerute. (5) Fiecare comisie de concurs, respectiv comisie de soluţionare a contestaţiilor, are un secretariat a cãrui componenta se stabileşte prin actul administrativ de constituire a comisiilor. Aceasta activitate se realizeazã de cãtre funcţionari publici desemnaţi din cadrul compartimentelor de resurse umane sau de cãtre funcţionari publici cu atribuţii în acest domeniu, prevãzute în fişa postului. (6) Pentru participarea la lucrãrile comisiei de concurs, precum şi la cele ale comisiei de soluţionare a contestaţiilor, membrii acestora au dreptul la o indemnizaţie reprezentând 20% din salariul de baza. Persoanele care asigura secretariatul comisiilor de concurs şi de soluţionare a contestaţiilor au dreptul la o indemnizaţie de 10% din salariul de baza. Indemnizaţia se plãteşte de cãtre autoritatea sau instituţia publica în al carei stat de funcţii este prevãzutã funcţia publica pentru care se organizeazã concursul. ART. 15 (1) Un membru al comisiei de concurs, respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor, poate fi desemnat de organizaţiile sindicale reprezentative ale funcţionarilor publici, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. (2) Membrii desemnaţi potrivit alin. (1) trebuie sa îndeplineascã condiţiile prevãzute de art. 14 alin. (1) şi (3). (3) Reprezentantul desemnat în condiţiile art. (1), din rândul organizaţiilor sindicale reprezentative în cadrul comisiilor de concurs şi al comisiilor de soluţionare a contestaţiilor, va fi numit cu acordul federaţiei sau, dupã caz, al uniunii la care sunt afiliate organizaţiile sindicale respective. ART. 16 (1) Autoritatea sau instituţia publica organizatoare a concursului pune la dispoziţie candidaţilor interesaţi, la solicitarea acestora, documentele elaborate de comisia de concurs, respectiv de comisia de soluţionare a contestaţiilor, care sunt informaţii de interes public. În cazul comisiei de concurs, respectiv al comisiei pentru recrutarea inaltilor funcţionari publici, obligaţia aparţine Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în urma transmiterii documentaţiilor de cãtre preşedinţii comisiilor de concurs sau, dupã caz, ai comisiilor de soluţionare a contestaţiilor. (2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) documentele elaborate de comisia de concurs, respectiv de comisia de soluţionare a contestaţiilor, care conţin date cu caracter personal ale candidaţilor. (3) Orice candidat are acces, la solicitarea sa, la lucrarea individualã redactatã în cadrul probei scrise a concursului. ART. 17 Concursurile se organizeazã pe baza Regulamentului de organizare şi desfãşurare a concursurilor, prevãzut în anexa nr. 1. SECŢIUNEA a 2-a Recrutarea inaltilor funcţionari publici ART. 18 (1) Recrutarea inaltilor funcţionari publici se face prin concurs. (2) Concursul pentru recrutarea inaltilor funcţionari publici se organizeazã, de regula, anual, iar pentru funcţiile publice vacantate în cursul anului se poate organiza şi trimestrial. ART. 19 (1) Comisia de concurs pentru recrutarea inaltilor funcţionari publici este formatã din 5 personalitãţi recunoscute ca specialişti în administraţia publica, numite prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului administraţiei şi internelor. (2) Comisia de soluţionare a contestaţiilor este formatã din 5 personalitãţi desemnate în condiţiile alin. (1). (3) Secretariatul tehnic al comisiei de concurs şi secretariatul tehnic al comisiei de soluţionare a contestaţiilor se asigura de cãtre Agenţia Nationala a Funcţionarilor Publici. Secretariatul tehnic al acestor comisii va pune la dispoziţie candidaţilor interesaţi, la solicitarea acestora, documentele elaborate de comisia de concurs, respectiv de comisia de soluţionare a contestaţiilor, care sunt informaţii de interes public şi care nu au caracter personal. ART. 20 Prin concurs se testeaza: a) nivelul cunoştinţelor generale teoretice şi practice în domeniul administraţiei publice; b) capacitatea de analiza şi sinteza; c) capacitatea de a fundamenta o viziune strategica a deciziilor; d) exercitarea controlului decizional; e) previzionarea impactului deciziilor; f) nivelul cunoştinţelor generale în domeniul instituţiilor comunitare; g) nivelul cunoaşterii uneia dintre limbile oficiale ale Uniunii Europene. SECŢIUNEA a 3-a Recrutarea funcţionarilor publici de cãtre Agenţia Nationala a Funcţionarilor Publici ART. 21 Concursul prevãzut la art. 7 alin. (1) lit. b) se organizeazã de Agenţia Nationala a Funcţionarilor Publici trimestrial, în limita funcţiilor publice de conducere vacante stabilite în planul de ocupare a funcţiilor publice, sau, în cazul vacantarii acestor funcţii publice, în cursul anului. ART. 22 (1) Comisia de concurs se constituie prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici şi este formatã din 5 membri, desemnaţi cu respectarea urmãtoarelor condiţii: a) 3 sunt funcţionari publici din cadrul autoritãţii sau instituţiei publice în al cãrui stat de funcţii figureazã funcţia publica scoasa la concurs; b) 2 sunt funcţionari publici din cadrul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, dintre care cel puţin unul deţine o funcţie publica echivalenta cu funcţia publica pentru care se organizeazã concursul. (2) Membrii comisiei de concurs trebuie sa aibã: a) cunoştinţele necesare evaluãrii probelor de concurs; b) experienta în evaluarea cunoştinţelor şi aptitudinilor candidaţilor, specifice procesului de recrutare. (3) Membrii comisiei de concurs trebuie sa prezinte cazierul administrativ eliberat de Agenţia Nationala a Funcţionarilor Publici. (4) În funcţie de numãrul şi specificul funcţiilor publice vacante pentru care se organizeazã concursul se pot constitui mai multe comisii de concurs, cu respectarea prevederilor alin. (1) -(3). (5) Comisia de soluţionare a contestaţiilor este formatã din 5 membri, desemnaţi cu respectarea alin. (1)-(3). (6) Secretariatul comisiei de concurs şi secretariatul comisiei de soluţionare a contestaţiilor se asigura de cãtre Agenţia Nationala a Funcţionarilor Publici. SECŢIUNEA a 4-a Recrutarea funcţionarilor publici de cãtre autoritãţile şi instituţiile publice ART. 23 Concursul prevãzut la art. 7 alin. (1) lit. c) se organizeazã pentru funcţiile publice de execuţie vacante, funcţiile publice de conducere vacante - şef serviciu şi şef birou - şi, respectiv, funcţiile publice specifice vacante, stabilite în planul de ocupare a funcţiilor publice sau, în cazul vacantarii acestor funcţii publice, în cursul anului. ART. 24 (1) Comisia de concurs se constituie prin act administrativ al conducatorului autoritãţii sau al instituţiei publice în al cãrui stat de funcţii sunt prevãzute funcţiile publice vacante. Comisia de concurs este formatã din 5 membri, desemnaţi cu respectarea urmãtoarelor condiţii: a) cel puţin 3 sunt funcţionari publici, dintre care cel puţin unul deţine o funcţie publica echivalenta cu funcţiile publice pentru care se organizeazã concursul; b) un membru este reprezentant al Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. (2) Membrii comisiei de concurs trebuie sa aibã: a) cunoştinţele necesare evaluãrii probelor de concurs; b) experienta în evaluarea cunoştinţelor şi aptitudinilor candidaţilor, specifice procesului de recrutare. (3) Membrii comisiei de concurs trebuie sa prezinte cazierul administrativ eliberat de Agenţia Nationala a Funcţionarilor Publici. (4) Comisia de soluţionare a contestaţiilor este formatã din 5 membri, desemnaţi cu respectarea alin. (1)-(3). (5) Secretariatul comisiei de concurs şi secretariatul comisiei de soluţionare a contestaţiilor se asigura de cãtre functionarii publici din cadrul compartimentelor de resurse umane sau de cãtre functionarii publici cu atribuţii în acest domeniu, prevãzute în fişa postului. SECŢIUNEA a 5-a Recrutarea funcţionarilor publici de cãtre Institutul Naţional de Administraţie ART. 25 (1) Concursul prevãzut la art. 7 alin. (1) lit. d) se organizeazã de cãtre Institutul Naţional de Administraţie, în baza Regulamentului privind organizarea şi desfãşurarea concursului naţional pentru admiterea la programul de formare specializatã în administraţia publica cu durata de 2 ani, aprobat prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei şi Internelor. (2) Absolvenţii programului de formare specializatã în administraţia publica cu durata de 2 ani vor fi numiţi în funcţiile vacante rezervate prin planul de ocupare a funcţiilor publice, în ordinea mediilor de absolvire, prin act administrativ al conducatorului autoritãţii sau instituţiei publice în cadrul cãreia exista funcţia publica vacanta, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, ca urmare a solicitãrii autoritãţii sau instituţiei publice. CAP. III Perioada de stagiu SECŢIUNEA 1 Organizarea perioadei de stagiu ART. 26 (1) Perioada de stagiu este etapa din cariera funcţionarului public cuprinsã între data numirii ca funcţionar public debutant, în urma promovãrii concursului de intrare în corpul funcţionarilor publici, şi data numirii ca funcţionar public definitiv. (2) Perioada de stagiu are ca obiect confirmarea aptitudinilor profesionale ale funcţionarilor publici debutanti în îndeplinirea atribuţiilor şi responsabilitãţilor unei funcţii publice, formarea lor practica, însuşirea specificului activitãţii autoritãţii sau instituţiei publice în cadrul cãreia îşi desfãşoarã activitatea, precum şi a exigenţelor administraţiei publice. (3) Parcurgerea perioadei de stagiu este obligatorie şi efectivã, cu excepţia situaţiilor prevãzute de lege. ART. 27 (1) Perioada de stagiu este de 12 luni pentru functionarii publici din clasa I, 8 luni pentru cei din clasa a II-a şi 6 luni pentru cei din clasa a III-a, calculatã de la data numirii ca funcţionari publici debutanti. (2) Numirea funcţionarilor publici debutanti se face prin actul administrativ emis de conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice. ART. 28 (1) Perioada de stagiu poate fi întreruptã în situaţia suspendãrii raportului de serviciu al funcţionarului public, în condiţiile legii. (2) Durata suspendãrii raportului de serviciu nu se ia în considerare la calculul perioadei de stagiu. Dupã încetarea motivelor care au determinat întreruperea perioadei de stagiu, funcţionarul public debutant îşi continua activitatea pana la acoperirea integrala a duratei prevãzute la art. 27 alin. (1). ART. 29 (1) Perioada de stagiu se desfãşoarã pe baza unui program aprobat de conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice, la propunerea conducatorului compartimentului în care urmeazã sa îşi desfãşoare activitatea funcţionarul public debutant şi a compartimentului de resurse umane. (2) Prin programul de desfãşurare a perioadei de stagiu se stabilesc urmãtoarele: a) alocarea a doua ore zilnic din timpul normal de lucru studiului individual; b) planificarea activitãţilor ce urmeazã sa fie desfãşurate, în funcţie de nivelul cunoştinţelor teoretice şi al deprinderilor practice dobândite pe parcursul perioadei de stagiu; c) cursurile de pregãtire la care trebuie sa participe funcţionarul public debutant. (3) În scopul cunoaşterii specificului activitãţii autoritãţii sau instituţiei publice, funcţionarului public debutant i se va asigura posibilitatea de a asista la îndeplinirea atribuţiilor de serviciu de cãtre functionarii publici definitivi din cadrul altor compartimente. Aceasta activitate se va desfasura în coordonarea funcţionarului public sub a cãrui îndrumare îşi desfãşoarã activitatea şi nu poate depãşi un sfert din durata perioadei de stagiu. (4) Funcţionarul public debutant este obligat sa îşi organizeze o evidenta proprie a pregãtirii profesionale pe care o efectueazã potrivit prevederilor prezentei hotãrâri. ART. 30 (1) Pe parcursul perioadei de stagiu, activitatea funcţionarului public debutant se desfãşoarã sub îndrumarea unui funcţionar public definitiv, de regula din cadrul aceluiaşi compartiment, denumit în continuare îndrumãtor. (2) Indrumatorul este numit de conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice, de regula, la propunerea conducatorului compartimentului în care îşi desfãşoarã activitatea funcţionarul public debutant. ART. 31 Nu poate avea calitatea de îndrumãtor funcţionarul public care: a) a fost sancţionat cu una dintre sancţiunile prevãzute la <>art. 70 alin. (3) lit. b)-e) din Legea nr. 188/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare; b) este soţ, sotie, afin ori ruda pana la gradul al IV-lea inclusiv cu funcţionarul public debutant. ART. 32 Indrumatorul are urmãtoarele atribuţii: a) coordoneazã activitatea funcţionarului public debutant pe parcursul perioadei de stagiu; b) propune modalitãţi de rezolvare a lucrãrilor repartizate funcţionarului public debutant; c) supravegheazã modul de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu de cãtre funcţionarul public debutant; d) propune conducatorului compartimentului cursurile de perfecţionare profesionalã la care trebuie sa participe funcţionarul public debutant; e) întocmeşte un referat în vederea evaluãrii funcţionarului public debutant. ART. 33 La terminarea perioadei de stagiu, activitatea funcţionarilor publici debutanti este evaluatã în conformitate cu Procedura de evaluare a activitãţii funcţionarilor publici debutanti prevãzutã în anexa nr. 2. ART. 34 (1) Functionarii publici debutanti care au obţinut la evaluarea activitãţii calificativul "corespunzãtor" vor fi numiţi, prin transformarea postului, funcţionari publici definitivi într-o funcţie publica de execuţie din clasa corespunzãtoare studiilor absolvite, în gradul profesional "asistent", în termen de 5 zile lucrãtoare de la data implinirii termenului de 6 luni, 8 luni, respectiv 12 luni de la data numirii ca funcţionari publici debutanti prin actul administrativ emis de conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice. (2) În situaţia în care functionarii publici au obţinut la evaluarea activitãţii calificativul "necorespunzãtor", conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice va dispune prin act administrativ eliberarea din funcţie, în condiţiile legii. SECŢIUNEA a 2-a Reguli specifice aplicabile funcţionarilor publici debutanti ART. 35 Funcţionarul public debutant are drepturile şi îndatoririle prevãzute de <>Legea nr. 188/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi unele drepturi şi îndatoriri specifice statutului sau, în condiţiile prezentei hotãrâri. ART. 36 Funcţionarul public debutant are urmãtoarele drepturi specifice: a) sa fie sprijinit şi indrumat în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu pe parcursul perioadei de stagiu; b) sa i se stabileascã atribuţii de serviciu al cãror nivel de dificultate şi complexitate sa creascã gradual pe parcursul perioadei de stagiu; c) sa i se asigure timpul necesar pregãtirii individuale, în scopul dobândirii cunoştinţelor teoretice şi a deprinderilor practice necesare exercitãrii unei funcţii publice şi sa participe la formele de pregãtire profesionalã organizate pentru functionarii publici debutanti; d) sa i se asigure, prin grija autoritãţii sau instituţiei publice, accesul la sursele de informare utile perfecţionãrii sale. ART. 37 Funcţionarul public debutant are urmãtoarele îndatoriri specifice: a) sa îşi perfecţioneze pregãtirea profesionalã teoreticã şi sa îşi însuşeascã deprinderile practice necesare exercitãrii unei funcţii publice; b) sa îl consulte pe îndrumãtor pentru realizarea lucrãrilor repartizate de conducãtorul compartimentului; c) sa participe la manifestãri ştiinţifice şi profesionale, în vederea desavarsirii pregãtirii profesionale; d) sa participe la formele de pregãtire organizate pentru functionarii publici debutanti. ART. 38 Raportul de serviciu al funcţionarului public debutant nu poate fi modificat pe parcursul perioadei de stagiu. ART. 39 (1) Funcţionarul public debutant poate fi sancţionat potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 188/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (2) Pentru stabilirea sancţiunii disciplinare aplicabile funcţionarului public debutant, comisia de disciplina îl va audia în mod obligatoriu şi pe îndrumãtor. CAP. IV Evaluarea performantelor profesionale ale funcţionarilor publici. Promovarea funcţionarilor publici şi avansarea în gradele de salarizare SECŢIUNEA 1 Evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici ART. 40 (1) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici se face în condiţiile <>Legii nr. 188/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pe baza Metodologiei de evaluare a performantelor individuale ale funcţionarilor publici prevãzute în anexa nr. 3. (2) În scopul formãrii unui corp profesionist de funcţionari publici, metodologia de evaluare a performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici stabileşte cadrul general pentru: a) corelarea obiectivã dintre activitatea funcţionarului public şi cerinţele funcţiei publice; b) aprecierea obiectivã a performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, prin compararea gradului de îndeplinire a obiectivelor individuale stabilite cu rezultatele obţinute în mod efectiv; c) asigurarea unui sistem motivational, prin recompensarea funcţionarilor publici care au obţinut rezultate deosebite, care sa determine creşterea performantelor profesionale individuale; d) identificarea necesitãţilor de instruire a funcţionarilor publici pentru îmbunãtãţirea rezultatelor activitãţii desfãşurate în scopul îndeplinirii obiectivelor stabilite. SECŢIUNEA a 2-a Promovarea funcţionarilor publici ART. 41 (1) Promovarea este modalitatea de dezvoltare a carierei prin ocuparea unei funcţii publice superioare vacante. (2) Promovarea poate fi: a) definitiva, atunci când funcţia publica superioarã se ocupa prin concurs sau examen, în condiţiile prevãzute de prezenta hotãrâre; b) temporarã, atunci când funcţia publica de conducere sau, dupã caz, funcţia publica corespunzãtoare categoriei inaltilor funcţionari publici se ocupa pe perioada determinata, în condiţiile legii. ART. 42 Concursul sau examenul pentru promovare se organizeazã în limita funcţiilor publice vacante rezervate în scopul promovãrii prin planul de ocupare a funcţiilor publice sau pentru funcţiile publice care devin vacante în cursul anului, astfel: a) de cãtre Agenţia Nationala a Funcţionarilor Publici, pentru promovarea funcţionarilor publici în funcţii publice, cu excepţia funcţiilor publice de şef serviciu şi şef birou; b) de cãtre autoritãţile şi instituţiile publice, pentru promovarea funcţionarilor publici în funcţii publice de execuţie sau în funcţii publice de conducere de şef serviciu ori şef birou. ART. 43 Concursul sau examenul pentru promovare consta în 3 etape, dupã cum urmeazã: a) selectarea dosarelor de înscriere; b) proba scrisã constând în redactarea unei lucari sau rezolvarea unor teste grila în prezenta comisiei de concurs; c) interviu. ART. 44 Prevederile art. 8, art. 9 alin. (1), art. 10 alin. (2) şi (4), art. 11-17, ale art. 22 şi 24 se aplica în mod corespunzãtor promovãrii într-o funcţie publica superioarã. ART. 45 (1) Functionarii publici de execuţie care dobândesc o diploma de studii de nivel superior în specialitatea în care îşi desfãşoarã activitatea pot participa la concursul sau examenul pentru promovarea într-o funcţie publica de execuţie vacanta de nivel superior. (2) Concursul sau examenul se organizeazã de autoritatea sau instituţia publica în cadrul cãreia functionarii publici prevãzuţi la alin. (1) îşi desfãşoarã activitatea, cu respectarea prevederilor anexei nr. 1. SECŢIUNEA a 3-a Avansarea în gradele de salarizare ART. 46 Funcţionarul public avanseaza în gradele de salarizare corespunzãtoare funcţiei publice deţinute, în condiţiile legii. CAP. V Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 47 (1) În cazul autoritãţilor şi instituţiilor publice care au stabilit funcţii publice potrivit <>Legii nr. 161/2003 privind unele mãsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnitatilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea coruptiei, cu modificãrile ulterioare, persoanele încadrate cu contract individual de munca în posturi care presupun exercitarea atribuţiilor de natura celor prevãzute la <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, vor fi numite în funcţiile publice stabilite şi avizate, pana la data de 1 decembrie 2003, în condiţiile legii, cu aplicarea în mod corespunzãtor a prevederilor: a) <>art. XVII din Legea nr. 161/2003 ; b) <>Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici nr. 218/2003 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind reincadrarea funcţionarilor publici; c) <>art. 5 şi 6 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.084/2001 privind aprobarea Metodologiei de evaluare a performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, precum şi de contestare a calificativelor acordate. (2) Persoanele numite în funcţii publice în condiţiile alin. (1) îşi menţin, pana la data intrãrii în vigoare a legii privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici, nivelul salarizarii prevãzut prin actele normative în vigoare. ART. 48 (1) Începând cu data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se organizeazã concurs numai pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie vacante şi pentru funcţia publica de secretar al comunei, oraşului, municipiului sau subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului, în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.087/2001 privind organizarea şi desfãşurarea concursurilor şi examenelor pentru ocuparea funcţiilor publice, cu respectarea condiţiilor specifice prevãzute în fişa postului şi a condiţiilor de vechime, necesare participãrii la concurs, respectiv: a) pentru ocuparea funcţiei publice de conducere de secretar al oraşului, municipiului sau subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului este necesarã o vechime de minimum 5 ani în specialitatea studiilor necesare exercitãrii funcţiei publice; b) pentru ocuparea funcţiei publice de conducere de secretar al comunei este necesarã o vechime de minimum 2 ani în specialitatea studiilor necesare exercitãrii funcţiei publice; c) pentru ocuparea funcţiei publice de execuţie de grad profesional "superior" este necesarã o vechime de minimum 5 ani în specialitatea studiilor necesare exercitãrii funcţiei publice; d) pentru ocuparea funcţiei publice de grad profesional "principal" este necesarã o vechime de minimum 3 ani în specialitatea studiilor necesare exercitãrii funcţiei publice; e) pentru ocuparea funcţiei publice de grad profesional "asistent" este necesarã o vechime de minimum 1 an, 8 luni, respectiv 6 luni în specialitatea studiilor necesare exercitãrii funcţiei publice, în funcţie de nivelul studiilor necesare exercitãrii funcţiei publice. (2) Pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie din comisiile de concurs constituite în condiţiile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.087/2001 va face parte în mod obligatoriu un reprezentant al Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. ART. 49 (1) Pentru candidaţii declaraţi admişi la concursul pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie în condiţiile art. 48, salariile de baza pentru anul 2003 se stabilesc prin echivalare cu salariile de baza prevãzute de <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 192/2002 privind reglementarea drepturilor de natura salariala ale funcţionarilor publici, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 228/2003 , astfel: a) salariul de baza pentru funcţia publica de execuţie de grad profesional "superior", clasa I, clasa a II-a şi, respectiv, clasa a III-a este cel prevãzut pentru funcţia publica de execuţie de categoria A, categoria B, respectiv categoria C, clasa I, gradul 3; b) salariul de baza pentru funcţia publica de execuţie de grad profesional "principal", clasa I, clasa a II-a şi, respectiv, clasa a III-a este cel prevãzut pentru funcţia publica de execuţie de categoria A, categoria B, respectiv categoria C, clasa a II-a, gradul 3; c) salariul de baza pentru funcţia publica de execuţie de grad profesional "asistent", clasa I, clasa a II-a şi, respectiv, clasa a III-a este cel prevãzut pentru funcţia publica de execuţie de categoria A, categoria B şi, respectiv, categoria C, clasa a III-a, gradul 3. (2) Salariul de baza pentru funcţia publica de execuţie de consilier clasa I grad profesional "principal", "asistent", "debutant", inspector clasa I, grad profesional "principal", "asistent", "debutant" şi "auditor" clasa I grad profesional "debutant" se stabileşte în condiţiile alin. (1), prin raportare la funcţia publica de execuţie de expert. În cazul funcţiei publice de execuţie de inspector clasa I şi expert clasa I grad profesional "superior", salariile de baza se stabilesc în condiţiile alin. (1), prin raportare la funcţia publica de execuţie de consilier. ART. 50 Concursurile pentru ocuparea funcţiilor publice din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice, organizate cu nerespectarea prevederilor prezentei hotãrâri, sunt nule de drept. Nulitatea se constata de instanta de contencios administrativ. ART. 51 În scopul realizãrii rolului şi atribuţiilor ce îi revin, Agenţia Nationala a Funcţionarilor Publici coordoneazã metodologic, monitorizeazã, verifica şi controleazã aplicarea şi respectarea prevederilor prezentei hotãrâri de cãtre autoritãţile şi instituţiile publice. ART. 52 Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 53 (1) Prevederile art. 6-25, ale art. 41-46, precum şi ale anexei nr. 1 se aplica de la data de 1 ianuarie 2004. Începând cu aceeaşi data se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.087/2001 privind organizarea şi desfãşurarea concursurilor şi examenelor pentru ocuparea funcţiilor publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 710 din 7 noiembrie 2001. (2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga: a) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.085/2001 privind organizarea perioadei de stagiu, condiţiile de evaluare şi regulile specifice aplicabile funcţionarilor publici debutanti, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 710 din 7 noiembrie 2001; b) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.084/2001 privind aprobarea Metodologiei de evaluare a performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, precum şi de contestare a calificativelor acordate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 7 noiembrie 2001, cu excepţia art. 5 şi 6, care îşi menţin valabilitatea pana la data de 31 decembrie 2003. PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASE Contrasemneazã: --------------- Ministrul administraţiei şi internelor, Ioan Rus Ministru delegat pentru administraţia publica, Gabriel Oprea p. Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, Joszef Birtalan Ministrul muncii, solidaritãţii sociale şi familiei, Elena Dumitru Ministrul finanţelor publice, Mihai Nicolae Tanasescu Bucureşti, 14 octombrie 2003. Nr. 1.209. ANEXA 1 1. REGULAMENT de organizare şi desfãşurare a concursurilor SECŢIUNEA 1 Activitãţi premergãtoare desfãşurãrii concursului ART. 1 (1) În vederea organizãrii şi desfãşurãrii concursurilor, autoritãţile şi instituţiile publice care pot organiza concurs potrivit legii au obligaţia sa solicite avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici cu cel puţin 45 de zile înainte de data sustinerii concursului. (2) Solicitarea trebuie sa cuprindã urmãtoarele: a) condiţiile de desfãşurare a concursului, respectiv data pana la care se pot depune dosarele de înscriere, autoritatea sau instituţia publica la care se depun dosarele de înscriere, precum şi data, ora şi locul organizãrii fiecãrei probe a concursului; b) condiţiile de participare la concurs, respectiv funcţiile publice vacante pentru ocuparea cãrora se organizeazã concursul, condiţiile prevãzute de lege pentru ocuparea acestor funcţii publice, condiţiile de studii necesare ocupãrii fiecãrei funcţii publice vacante, alte condiţii specifice prevãzute în fişa postului aferentã fiecãrei funcţii publice vacante; c) bibliografia, stabilitã de cãtre conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului, pe baza propunerilor compartimentelor de specialitate; d) alte menţiuni referitoare la organizarea concursului sau la condiţiile de participare la concurs. (3) Agenţia Nationala a Funcţionarilor Publici are obligaţia sa emita avizul prevãzut la alin. (1) şi sa transmitã numele, prenumele şi funcţia detinuta de reprezentantul acesteia în comisia de concurs, în termen de 10 zile lucrãtoare de la data primirii solicitãrii. ART. 2 Pe baza avizului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, înainte cu cel puţin 30 de zile de la data sustinerii concursului, autoritatea sau instituţia publica organizatoare a concursului are urmãtoarele obligaţii: a) sa constituie comisia de concurs şi comisia de soluţionare a contestaţiilor; b) sa publice condiţiile de desfãşurare a concursului în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a; c) sa afiseze la sediul autoritãţii sau instituţiei publice şi sa publice, dacã este cazul, pe pagina de Internet a autoritãţii sau instituţiei publice organizatoare condiţiile de desfãşurare a concursului, condiţiile de participare la concurs, bibliografia şi actele solicitate candidaţilor pentru dosarul de înscriere. ART. 3 (1) În situaţia în care concursul se organizeazã de Agenţia Nationala a Funcţionarilor Publici, condiţiile de participare la concurs se aproba prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, la propunerea autoritãţilor şi instituţiilor publice în al cãror stat de funcţii sunt prevãzute funcţiile publice vacante. (2) În situaţia în care concursul se organizeazã pentru recrutarea inaltilor funcţionari publici, condiţiile de participare la concurs se aproba prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. (3) Prevederile art. 2 se aplica în mod corespunzãtor pentru concursul organizat de Agenţia Nationala a Funcţionarilor Publici şi pentru concursul organizat pentru recrutarea inaltilor funcţionari publici. SECŢIUNEA a 2-a Atribuţiile comisiei de concurs, ale comisiei de soluţionare a contestaţiilor şi ale secretariatului ART. 4 Comisiile de concurs au urmãtoarele atribuţii principale: a) selecteaza dosarele de concurs ale candidaţilor; b) stabilesc subiectele pentru proba scrisã; c) stabilesc planul interviului şi realizeazã interviul; d) noteaza pentru fiecare candidat fiecare proba a concursului; e) transmit compartimentelor de resurse umane, prin secretariatul comisiei, rezultatele concursului pentru a fi comunicate candidaţilor. ART. 5 Comisiile de soluţionare a contestaţiilor au urmãtoarele atribuţii principale: a) soluţioneazã contestaţiile depuse de candidaţi cu privire la notarea fiecãrei probe a concursului; b) transmit, prin secretariatul comisiei, compartimentelor de resurse umane rezultatele contestaţiilor pentru a fi comunicate candidaţilor. ART. 6 Secretariatul comisiei de concurs are urmãtoarele atribuţii principale: a) vegheazã la respectarea procedurii de organizare şi desfãşurare a concursului; b) întocmeşte, redacteazã şi semneazã alãturi de comisia de concurs intreaga documentaţie privind activitatea specifica a acesteia; c) asigura transmiterea rezultatelor concursului compartimentelor de resurse umane, pentru a fi comunicate candidaţilor; d) îndeplineşte orice sarcini specifice necesare pentru buna desfãşurare a concursului. ART. 7 Secretariatul comisiei de soluţionare a contestaţiilor îndeplineşte în mod corespunzãtor atribuţiile prevãzute la art. 6 lit. b) şi c). SECŢIUNEA a 3-a Procedura de desfãşurare a concursului ART. 8 (1) În vederea participãrii la concurs, în termen de 20 de zile de la data publicãrii anunţului, candidaţii depun la secretariatul comisiei de concurs dosarul de concurs, care va conţine în mod obligatoriu: a) copia actului de identitate; b) formularul de înscriere prevãzut la pct. 2 din prezenta anexa; c) copiile diplomelor de studii şi ale altor acte care atesta efectuarea unor specializãri; d) copia carnetului de munca sau, dupã caz, o adeverinta care sa ateste vechimea în munca şi, dupã caz, în specialitate; e) cazierul judiciar; f) adeverinta care sa ateste starea de sãnãtate corespunzãtoare; g) copia fisei de evaluare a performantelor profesionale individuale sau, dupã caz, recomandarea de la ultimul loc de munca; h) declaraţia pe propria rãspundere sau adeverinta care sa ateste ca nu a desfãşurat activitãţi de poliţie politica. (2) Copiile de pe actele prevãzute la alin. (1) se prezintã însoţite de documentele originale, care se certifica pentru conformitatea cu originalul de cãtre secretariatul comisiei de concurs, sau în copii legalizate. (3) Formularul de înscriere se pune la dispoziţie candidaţilor prin secretariatul comisiei de concurs din cadrul autoritãţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului. (4) În cazul în care, din motive obiective, nu se pot respecta data şi ora desfãşurãrii concursului, autoritatea sau instituţia publica are obligaţia de a anunta prin aceleaşi mijloace de informare prevãzute la art. 2 modificãrile intervenite în desfãşurarea concursului. ART. 9 (1) În termen de maximum 5 zile lucrãtoare de la data expirãrii termenului prevãzut la art. 8 alin. (1), comisia de concurs are obligaţia de a selecta dosarele de concurs pe baza îndeplinirii condiţiilor de participare la concurs. (2) Rezultatele selectãrii dosarelor de înscriere se afişeazã, cu menţiunea "admis" sau "respins", la sediul autoritãţii ori instituţiei publice organizatoare a concursului, în termenul prevãzut la alin. (1). ART. 10 (1) Subiectele pentru proba scrisã se stabilesc pe baza bibliografiei de concurs, astfel încât sa reflecte capacitatea de analiza şi sinteza a candidaţilor, în concordanta cu nivelul şi specificul funcţiilor publice pentru care se organizeazã concursul. Pentru ocuparea aceleiaşi funcţii publice, subiectele vor fi identice în cadrul aceluiaşi concurs. (2) Comisia de concurs va stabili subiectele şi va alcãtui seturile de subiecte pentru proba scrisã, înainte cu doua ore de începerea acestei probe. (3) În cazul în care proba scrisã consta în rezolvarea unor teste grila, întrebãrile pot fi formulate cu cel mult 5 zile înainte de proba scrisã, cu condiţia ca numãrul acestora sa fie de 3 ori mai mare decât numãrul intrebarilor stabilit pentru fiecare test grila. Întrebãrile pentru fiecare test grila se stabilesc înainte cu doua ore de începerea probei scrise. (4) În cazul în care, datoritã numãrului mare de candidaţi, proba scrisã se organizeazã în mai multe serii de concurs, subiectele se vor schimba la fiecare serie, cu excepţia situaţiei în care se organizeazã simultan. (5) Seturile de subiecte se semneazã de toţi membrii comisiei de concurs şi se inchid în plicuri sigilate purtând ştampila autoritãţii sau a instituţiei publice organizatoare a concursului. ART. 11 (1) Cu cel puţin 3 ore înainte de începerea probei scrise, la locul desfãşurãrii acesteia, dacã este cazul, se va afişa repartizarea pe sali a candidaţilor. (2) Cu 30 de minute înainte de începerea probei scrise se va face apelul nominal al candidaţilor, în vederea îndeplinirii formalitãţilor prealabile, respectiv verificarea identitãţii. Verificarea identitãţii candidaţilor se face numai pe baza buletinului de identitate sau a cãrţii de identitate. (3) Dupã verificarea identitãţii candidaţilor, ieşirea din sala a acestora atrage eliminarea din concurs, cu excepţia situaţiilor de urgenta în care aceştia pot fi insotiti de unul dintre membrii comisiei de concurs sau de persoanele care asigura supravegherea. (4) Durata probei scrise se stabileşte de comisia de concurs în funcţie de gradul de dificultate şi complexitate al subiectelor, dar nu poate depãşi 3 ore. (5) La ora stabilitã pentru începerea probei scrise, comisia de concurs prezintã candidaţilor seturile de subiecte şi invita un candidat sa extraga un plic cu subiectele de concurs. (6) Dupã începerea comunicãrii subiectelor este interzis accesul candidaţilor care întârzie sau al oricãrei persoane, în afarã membrilor comisiei de concurs, precum şi a persoanelor care asigura secretariatul comisiei, respectiv supravegherea desfãşurãrii probei. În acest caz candidatul este eliminat din concurs. (7) În încãperea în care are loc concursul, pe toatã perioada derulãrii acestuia, inclusiv a formalitãţilor prealabile şi a celor ulterioare finalizarii probei, candidaţilor nu le este permisã deţinerea sau folosirea vreunei surse de consultare sau a telefoanelor mobile ori a altor mijloace de comunicare la distanta. (8) Nerespectarea dispoziţiilor prevãzute la alin. (7) atrage eliminarea candidatului din proba de concurs. Comisia de concurs, constatând încãlcarea acestor dispoziţii, va elimina candidatul din sala, va face menţiunea "anulat" pe lucrare şi va consemna cele intamplate în procesul-verbal. (9) Lucrãrile vor fi redactate, sub sancţiunea anulãrii, doar pe seturile de hârtie asigurate de autoritatea sau instituţia publica organizatoare a concursului, purtând ştampila acesteia pe fiecare fila, în coltul din stanga sus. În situaţia concursurilor organizate pentru recrutarea inaltilor funcţionari publici, seturile de hârtie vor purta ştampila Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. Prima fila, dupã înscrierea numelui şi a prenumelui în coltul din dreapta, va fi lipita astfel încât datele înscrise sa nu poatã fi identificate şi se va aplica ştampila autoritãţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului. (10) Candidatul are obligaţia de a preda comisiei de concurs lucrarea scrisã, respectiv testul grila, la expirarea timpului alocat probei scrise, semnand borderoul special întocmit în acest sens. ART. 12 (1) Comisia de concurs stabileşte modul de acordare a punctajului pentru proba scrisã, care se afişeazã la finalizarea acestei probe, la locul desfãşurãrii concursului. (2) Conducãtorii autoritãţilor sau instituţiilor publice organizatoare a concursului pot stabili, pentru fiecare dintre probele de concurs prevãzute la art. 10 alin. (1) lit. b) şi c) din hotãrâre, în funcţie de gradul de interes acordat acestora, o anumitã pondere. În acest caz, atât punctajul final de minimum 100 de puncte prevãzut la art. 11 alin. (1) din hotãrâre, cat şi punctajele minime de 50 de puncte necesare pentru promovarea fiecãrei probe prevãzute la art. 10 alin. (1) lit. b) şi c) din hotãrâre se modifica în mod proporţional. ART. 13 (1) Interviul se susţine, de regula, nu mai târziu de 5 zile lucrãtoare de la data sustinerii probei scrise. (2) Fiecare membru al comisiei de concurs poate adresa întrebãri candidatului. Nu se pot adresa întrebãri referitoare la opiniile politice ale candidatului, activitatea sindicala, religie, etnie, sex, stare materialã şi origine socialã. (3) Întrebãrile şi rãspunsurile la interviu se consemneazã în anexa la procesul-verbal întocmit de secretariatul comisiei de concurs, semnatã de membrii comisiei şi de candidat. (4) Cunoaşterea limbilor strãine se poate testa în cadrul probei scrise şi, eventual, al interviului. ART. 14 La finalizarea fiecãrei probe a concursului se întocmeşte câte un proces-verbal. La finalizarea concursului se întocmeşte un proces-verbal care sa conţinã modul de desfãşurare a concursului şi rezultatele obţinute de candidaţi, semnat de membrii comisiei de concurs. SECŢIUNEA a 4-a Notarea probelor şi comunicarea rezultatelor ART. 15 (1) Notarea probei scrise sau a interviului se face, de regula, în termen de 48 de ore, dar nu mai târziu de 3 zile de la data sustinerii probei. (2) Acordarea punctajului pentru fiecare proba se face pe baza mediei aritmetice a punctajelor acordate de fiecare membru al comisiei de concurs. ART. 16 (1) Lucrãrile scrise se corecteaza sigilate. (2) Lucrãrile scrise care prezintã însemnãri în scopul identificarii candidaţilor se anuleazã şi nu vor mai fi notate. Menţiunea "anulat" se va face atât pe lucrare, cat şi pe borderoul de notare şi pe centralizatorul nominal, consemnându-se aceasta în procesul-verbal. (3) Lucrãrile scrise, dupã notarea de cãtre fiecare membru al comisiei de concurs, se desigileaza. ART. 17 (1) Punctajele obţinute, cu menţiunea "admis" sau "respins", se comunica candidaţilor prin afişare la sediul autoritãţii sau instituţiei organizatoare a concursului, în termenul prevãzut la art. 15 alin. (1), dar care sa asigure rãmânerea a cel puţin 24 de ore pana la susţinerea urmãtoarei probe, dupã rezolvarea unor eventuale contestaţii. (2) Se considera admis la concursul pentru ocuparea unei funcţii publice vacante candidatul care a obţinut cel mai mare punctaj dintre candidaţii care au concurat pentru aceeaşi funcţie publica, cu condiţia ca aceştia sa fi obţinut punctajul minim necesar promovãrii. (3) La punctaje egale, are prioritate candidatul care a obţinut punctajul cel mai mare la proba scrisã, iar dacã egalitatea se menţine, are prioritate cel care are specializãri în domeniul funcţiei publice pentru care a candidat. (4) Comunicarea punctajelor şi a rezultatelor finale ale concursului se face prin afişare la locul desfãşurãrii concursului, în termen de maximum 3 zile lucrãtoare de la data sustinerii ultimei probe. ART. 18 Punctajele finale ale concursului, în ordine descrescãtoare, vor fi înscrise într-un centralizator nominal în care se va mentiona, pentru fiecare candidat, punctajul obţinut la fiecare dintre probele concursului, în vederea unor eventuale contestaţii. Centralizatorul nominal se semneazã pe fiecare pagina de fiecare dintre membrii comisiei de concurs. SECŢIUNEA a 5-a Soluţionarea contestaţiilor ART. 19 Dupã afişarea rezultatelor obţinute la concurs, candidaţii nemultumiti pot face contestaţie, în termen de 24 de ore de la data afişãrii punctajelor pentru fiecare proba a concursului, la sediul autoritãţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului, sub sancţiunea decãderii din acest drept. ART. 20 Comisia de soluţionare a contestaţiilor va analiza anexa la procesul-verbal întocmit în condiţiile prevãzute la art. 13 alin. (3), precum şi procesele-verbale întocmite în condiţiile prevãzute de art. 14, va acorda punctajele pentru fiecare dintre cele doua probe şi va aproba contestaţia modificând punctajul final acordat de comisia de concurs în situaţia în care: a) constata ca punctajele nu au fost acordate potrivit baremului şi raspunsurilor din lucrarea scrisã; b) constata ca exista o diferenţa mai mare de 10 puncte/proba între punctajele acordate de comisia de concurs şi comisia de soluţionare a contestaţiilor. ART. 21 Contestaţia va fi respinsã în urmãtoarele situaţii: a) dacã în urma analizarii contestaţiei se constata ca punctajele au fost acordate potrivit baremului şi raspunsurilor din lucrarea scrisã; b) dacã între punctajul acordat de comisia de concurs şi cel apreciat de comisia de soluţionare a contestaţiilor nu este o diferenţa mai mare de 10 puncte/proba; c) dacã punctajul acordat de comisia de soluţionare a contestaţiilor este mai mic decât punctajul acordat de comisia de concurs. ART. 22 Comunicarea rezultatelor la contestaţiile depuse se face prin afişare la sediul autoritãţii sau instituţiei organizatoare a concursului, imediat dupã soluţionarea contestaţiilor. ART. 23 În cazul respingerii contestaţiei candidatul se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.
2. FORMULAR DE ÎNSCRIERE
Autoritatea/instituţia publica ................................
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ Funcţia publica solicitatã │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ Date personale │
│ │
│ Numele: Prenumele: │
│ Adresa: Nr. de telefon: │
│ Data naşterii: Locul naşterii: │
│ Starea civilã: Copii: │
│ Stagiul militar: │
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ │
│ │
│ Studii generale şi de specialitate: │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ Studii medii liceale sau postliceale: │
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Instituţia Perioada Diploma obţinutã │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ │
│ │
│ Studii superioare de scurta durata: │
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Instituţia Perioada Diploma obţinutã │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ │
│ Studii superioare de lungã durata: │
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Instituţia Perioada Diploma obţinutã │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ │
│ Studii postuniversitare, masterat sau doctorat: │
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Instituţia Perioada Diploma obţinutã │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ │
│ │
│ │
│ Alte tipuri de studii: │
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Instituţia Perioada Diploma obţinutã │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ Limbi strãine (slab, bine, foarte bine)*): │
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Scris Citit Vorbit │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ *) Se va mentiona şi limba maternã, acolo unde este cazul. │
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ Cunoştinţe operare calculator: │
│ │
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ Cariera profesionalã: │
│ │
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Perioada Instituţia/Firma Funcţia detinuta Principalele │
│ responsabilitãţi │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ Detalii despre ultimul loc de munca (se vor mentiona calificativele │
│ acordate la evaluarea performantelor profesionale în ultimii 2 ani, │
│ dacã este cazul): │
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ Persoane de contact pentru recomandãri: │
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Numele şi prenumele Instituţia Funcţia Nr. de telefon │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Declar pe propria rãspundere, cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal cu privire la falsul în declaraţii, ca datele furnizate în acest formular sunt adevãrate, ca îndeplinesc condiţiile prevãzute la <>art. 49 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi nu ma aflu în una dintre situaţiile de incompatibilitate prevãzute de lege pentru functionarii publici. Data ..................... Semnatura ................. ANEXA 2 1. PROCEDURA DE EVALUARE a activitãţii funcţionarilor publici debutanti ART. 1 (1) Evaluarea activitãţii funcţionarului public debutant se face în termen de 5 zile lucrãtoare de la terminarea perioadei de stagiu, de regula, de cãtre conducãtorul compartimentului în care îşi desfãşoarã activitatea, denumit în continuare evaluator. (2) În mod excepţional, în cazul autoritãţilor sau instituţiilor publice a cãror structura nu este detaliatã pe compartimente sau în cadrul cãrora nu exista un funcţionar public de conducere care sa coordoneze compartimentul, evaluatorul este funcţionarul public cu cea mai inalta funcţie publica de conducere, desemnat de conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice. (3) Evaluatorul desemnat în condiţiile alin. (2) nu poate avea şi calitatea de îndrumãtor. ART. 2 (1) Evaluarea activitãţii funcţionarului public debutant consta în aprecierea modului de dobândire a cunoştinţelor teoretice şi a deprinderilor practice necesare îndeplinirii atribuţiilor aferente unei funcţii publice, a cunoaşterii specificului activitãţii autoritãţii sau instituţiei publice şi a exigenţelor administraţiei publice. (2) Evaluarea activitãţii funcţionarilor publici debutanti se face pe baza: a) referatului întocmit de îndrumãtor; b) raportului de stagiu întocmit de funcţionarul public debutant; c) raportului de evaluare întocmit de evaluator. ART. 3 (1) Referatul prevãzut al art. 2 alin. (2) lit. a) se întocmeşte cu 5 zile lucrãtoare înainte de terminarea perioadei de stagiu şi cuprinde urmãtoarele elemente: a) descrierea activitãţii desfãşurate de funcţionarul public debutant; b) aptitudinile pe care le-a dovedit funcţionarul public debutant în modul de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu; c) conduita funcţionarului public debutant în timpul serviciului; d) concluzii privind desfãşurarea perioadei de stagiu şi recomandãri privind definitivarea acesteia. (2) Referatul va fi întocmit potrivit modelului prezentat la pct. 2 din prezenta anexa şi va fi înaintat conducatorului compartimentului în care îşi desfãşoarã activitatea funcţionarul public deburant ART. 4 (1) În cazul modificãrii, suspendãrii sau încetãrii raportului de serviciu al indrumatorului, acesta întocmeşte referatul pentru perioada de stagiu parcursã de funcţionarul public debutant pana în acel moment. (2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice numeşte, la propunerea conducatorului compartimentului în care îşi desfãşoarã activitatea funcţionarul public debutant, un alt funcţionar public definitiv, în calitate de îndrumãtor, pentru perioada de stagiu rãmasã neefectuata. (3) Referatul întocmit în condiţiile alin. (1) se înainteazã conducatorului compartimentului în care îşi desfãşoarã activitatea funcţionarul public debutant şi este avut în vedere la evaluarea acestuia la terminarea perioadei de stagiu. ART. 5 Prevederile art. 4 se aplica în mod corespunzãtor în situaţia sanctionarii disciplinare a indrumatorului cu una dintre sancţiunile prevãzute la <>art. 70 alin. (3) lit. b)-e) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 6 (1) La terminarea perioadei de stagiu funcţionarul public debutant completeazã raportul de stagiu, al cãrui model este prezentat la pct. 3 din prezenta anexa. (2) Raportul de stagiu cuprinde descrierea activitãţii desfãşurate de funcţionarul public debutant pe parcursul perioadei de stagiu, prin prezentarea atribuţiilor de serviciu, a modalitãţilor de îndeplinire a acestora, precum şi eventualele dificultãţi intampinate. (3) Raportul de stagiu se înainteazã de cãtre funcţionarul public debutant evaluatorului. ART. 7 (1) Pentru evaluarea activitãţii funcţionarului public debutant, evaluatorul întocmeşte raportul de evaluare a perioadei de stagiu, al cãrui model este prevãzut la pct. 4 din prezenta anexa. (2) Pentru completarea raportului de evaluare a perioadei de stagiu, evaluatorul: a) analizeazã referatul întocmit de îndrumãtor şi raportul de stagiu completat de funcţionarul public debutant; b) noteaza criteriile de evaluare în funcţie de gradul de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu; c) stabileşte calificativul de evaluare; d) face propuneri cu privire la numirea într-o funcţie publica definitiva sau eliberarea din funcţia publica. ART. 8 Criteriile de evaluare a activitãţii funcţionarului public debutant sunt: a) cunoaşterea reglementãrilor specifice domeniului de activitate; b) cunoaşterea principiilor care guverneazã administraţia publica şi a raporturilor administrative din cadrul autoritãţii sau instituţiei publice; c) capacitatea de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu; d) adaptabilitate şi flexibilitate în îndeplinirea atribuţiilor; e) rationamentul, respectiv aptitudinea de a distinge corect între diverse optiuni în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu; f) comunicare, respectiv usurinta în transmiterea ideilor, în scris şi verbal, fluenta în scris, incluzând capacitatea de a scrie clar şi concis; g) capacitatea de a lucra în echipa, respectiv capacitatea de a se integra într-o echipa, de a-şi aduce contribuţia prin participare efectivã, de a sprijini activitatea echipei în realizarea obiectivelor acesteia; h) conduita în timpul serviciului; i) alte calitãţi care îl recomanda pentru cariera de funcţionar public. ART. 9 (1) Notarea criteriilor de evaluare şi stabilirea calificativului de evaluare se fac astfel: a) criteriile de evaluare se noteaza de la 1 la 5, nota 1 fiind cea mai mica, iar nota 5 fiind cea mai mare. Nota exprima aprecierea îndeplinirii fiecãrui criteriu de evaluare în realizarea atribuţiilor de serviciu; b) se face media aritmetica a notelor acordate pentru fiecare criteriu de evaluare şi se obţine o nota finala; c) calificativul de evaluare se obţine transformand nota finala, dupã cum urmeazã: între 1,00-3,00 - necorespunzãtor; între 3,01-5,00 - corespunzãtor. (2) Semnificatia calificativelor de evaluare este urmãtoarea: a) necorespunzãtor - funcţionarul public debutant nu a fãcut dovada cunoştinţelor teoretice şi a deprinderilor practice necesare exercitãrii funcţiei publice; b) corespunzãtor - funcţionarul public debutant a fãcut dovada ca deţine cunoştinţele teoretice şi deprinderile practice necesare exercitãrii funcţiei publice. ART. 10 Evaluatorul consemneazã în raportul de evaluare a perioadei de stagiu: a) propunerea privind numirea funcţionarului public debutant într-o funcţie publica definitiva, în situaţia în care calificativul de evaluare este "corespunzãtor"; b) propunerea de eliberare din funcţie, în condiţiile legii, în situaţia în care funcţionarul public debutant a obţinut calificativul "necorespunzãtor". ART. 11 (1) Raportul de evaluare a perioadei de stagiu se aduce la cunostinta funcţionarului public debutant în termen de 3 zile lucrãtoare de la completare. (2) Funcţionarul public debutant nemulţumit de rezultatul evaluãrii poate contesta, în termen de 3 zile lucrãtoare de la data luãrii la cunostinta, calificativul de evaluare la funcţionarul public ierarhic superior evaluatorului. În situaţia prevãzutã la art. 1 alin. (2) contestaţia se depune la conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice. ART. 12 (1) Funcţionarul public ierarhic superior evaluatorului ori, dupã caz, conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice analizeazã raportul de evaluare a perioadei de stagiu, referatul întocmit de îndrumãtor şi raportul de stagiu redactat de funcţionarul public debutant. (2) Raportul de evaluare a perioadei de stagiu poate fi modificat conform deciziei funcţionarului public ierarhic superior ori, dupã caz, a conducatorului autoritãţii sau instituţiei publice, în situaţia în care constata ca aprecierile consemnate nu corespund realitãţii. (3) Raportul de evaluare a perioadei de stagiu, modificat în condiţiile alin. (2), este adus la cunostinta funcţionarului public debutant în termen de 3 zile lucrãtoare de la depunerea contestaţiei. ART. 13 Funcţionarul public debutant nemulţumit de rezultatul contestaţiei se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii. 2. Modelul referatului indrumatorului Autoritatea/Instituţia publica .......................... REFERAT Numele şi prenumele funcţionarului public debutant ............ Funcţia publica ............................................... Compartimentul ................................................ Perioada de stagiu: de la .............. la ................... Data completãrii ..............................................
┌──────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Descrierea activitãţii desfãşurate de funcţionarul public │
│debutant: │
└──────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Aptitudinile pe care le-a dovedit funcţionarul public debutant│
│în modul de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu: │
└──────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Conduita funcţionarului public debutant în timpul serviciului:│
└──────────────────────────────────────────────────────────────┘
Concluzii .............................................. Recomandãri ............................................ Numele şi prenumele indrumatorului ..................... Funcţia publica ........................................ Semnatura .............................................. 3. Modelul raportului de stagiu Autoritatea/Instituţia publica .............................. RAPORT DE STAGIU Numele şi prenumele funcţionarului public debutant ........... Funcţia publica (debutant) ................................... Perioada de stagiu: de la ......... la .......................
┌──────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Atribuţiile de serviciu*): │
└──────────────────────────────────────────────────────────────┘
_________ *) Se vor trece atribuţiile prevãzute în fişa postului.
┌──────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Alte atribuţii*): │
└──────────────────────────────────────────────────────────────┘
____________ *) Se vor preciza atribuţiile stabilite de şeful ierarhic sau alte persoane cu funcţii de conducere.
┌──────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Cursuri de specializare/alte forme de perfecţionare*): │
└──────────────────────────────────────────────────────────────┘
___________ *) Se vor indica doar cele urmate pe parcursul perioadei de stagiu.
┌──────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Activitãţi din afarã instituţiei în care s-a implicat: │
└──────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Alte activitãţi*): │
└──────────────────────────────────────────────────────────────┘
_________ *) Se vor indica, dacã este cazul, articolele sau lucrãrile publicate, comunicãri ştiinţifice etc.
┌──────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Descrierea activitãţii desfãşurate pe parcursul perioadei │
│ de stagiu: │
└──────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Dificultãţi intampinate pe parcursul perioadei de stagiu: │
└──────────────────────────────────────────────────────────────┘
Data întocmirii .......................... Semnatura ................................ 4. Modelul raportului de evaluare a activitãţii funcţionarului public debutant Autoritatea/Instituţia publica ......................... RAPORT DE EVALUARE A PERIOADEI DE STAGIU Numele şi prenumele funcţionarului public debutant ............ Funcţia publica ............................................... Compartimentul ................................................ Perioada de stagiu: de la .......... la ....................... Data evaluãrii ..........
────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Criterii de evaluare Nota
crt.
────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Cunoaşterea reglementãrilor specifice domeniului
de activitate
2. Cunoaşterea specificului administraţiei publice
3. Capacitatea de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu
4. Adaptabilitatea şi flexibilitatea în îndeplinirea
atribuţiilor
5. Rationament
6. Comunicare
7. Capacitatea de a lucra în echipa
8. Conduita în timpul serviciului
────────────────────────────────────────────────────────────────
Calificativ de evaluare ................. Propuneri .......... Recomandãri ........ Numele şi prenumele evaluatorului ........................ Funcţia publica .......................................... Data întocmirii .................. Semnatura ........................ ANEXA 3 1. METODOLOGIE DE EVALUARE a performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici SECŢIUNEA 1 Evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici de conducere şi de execuţie ART. 1 (1) Procedura de evaluare a performantelor profesionale individuale se aplica fiecãrui funcţionar public, în raport cu realizarea obiectivelor individuale stabilite în baza atribuţiilor prevãzute în fişa postului. (2) Principalele elemente care trebuie avute în vedere la întocmirea fisei postului sunt cuprinse în modelul prevãzut la pct. 2 din prezenta anexa. ART. 2 (1) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici se realizeazã prin raportarea criteriilor de performanta la gradul de îndeplinire a obiectivelor individuale prevãzute pentru perioada evaluatã. (2) Obiectivele individuale trebuie sa corespundã urmãtoarelor cerinţe: a) sa fie specifice activitãţilor care presupun exercitarea prerogativelor de putere publica; b) sa fie cuantificabile - sa aibã o forma concretã de realizare; c) sa fie prevãzute cu termene de realizare; d) sa fie realiste - sa poatã fi aduse la îndeplinire în termenele de realizare prevãzute şi cu resursele alocate; e) sa fie flexibile - sa poatã fi revizuite în funcţie de modificãrile intervenite în prioritãţile autoritãţii sau instituţiei publice. (3) Revizuirea obiectivelor individuale se poate face trimestrial. Modificãrile se consemneazã într-un document semnat şi datat de evaluator şi de funcţionarul public care urmeazã sa fie evaluat. Documentul va fi anexat la raportul de evaluare. (4) Criteriile de performanta pe baza cãrora se face evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici se aproba prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. Ordinul se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. (5) Criteriile de performanta pe baza cãrora se face evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici pentru anul 2003 sunt cele prevãzute în <>Ordinul ministrului administraţiei publice nr. 8/2002 pentru aprobarea Criteriilor de performanta pe baza cãrora se face evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici pentru anul 2002. ART. 3 (1) Perioada evaluatã este cuprinsã între data de 1 decembrie a anului anterior evaluãrii şi 1 decembrie a anului în curs. (2) Perioada de evaluare este cuprinsã între datele de 1 decembrie şi 31 decembrie ale anului pentru care se evalueaza performanţele profesionale individuale ale funcţionarilor publici. (3) În mod excepţional evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici se face şi în cursul perioadei evaluate, în urmãtoarele cazuri: a) atunci când pe parcursul perioadei evaluate raporturile de serviciu ale funcţionarului public înceteazã, se suspenda sau se modifica, în condiţiile legii. În acest caz funcţionarul public va fi evaluat pentru perioada de pana la încetarea, suspendarea sau modificarea raporturilor de serviciu. La obţinerea calificativului anual va fi avut în vedere, în funcţie de specificul atribuţiilor prevãzute în fişa postului, şi calificativul obţinut înainte de suspendarea sau modificarea raporturilor de serviciu; b) atunci când, pe parcursul perioadei evaluate, raporturile de serviciu ale funcţionarului public care ocupa o funcţie publica de conducere sau o funcţie publica corespunzãtoare categoriei inaltilor funcţionari publici înceteazã, se suspenda sau se modifica, în condiţiile legii. În acest caz funcţionarul public de conducere are obligaţia ca, înainte de încetarea, suspendarea sau modificarea raporturilor de serviciu ori, dupã caz, într-o perioada de cel mult 15 zile calendaristice de la încetarea sau modificarea raporturilor de serviciu, sa realizeze evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici din subordine. Calificativul acordat se va lua în considerare la evaluarea anuala a performantelor profesionale individuale ale acestora; c) atunci când, pe parcursul perioadei evaluate, funcţionarul public dobândeşte o diploma de studii de nivel superior şi urmeazã sa fie promovat, în condiţiile legii, într-o funcţie publica corespunzãtoare studiilor absolvite. (4) Pentru a fi realizatã evaluarea anuala a performantelor profesionale individuale, funcţionarul public trebuie sa fi desfãşurat o activitate de cel puţin 6 luni în funcţii publice, cu excepţia cazurilor prevãzute la alin. (3). (5) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici se face cu respectarea regimului juridic al conflictului de interese privind functionarii publici. ART. 4 (1) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarului public se realizeazã de cãtre evaluator. (2) În sensul prezentei metodologii, are calitatea de evaluator: a) funcţionarul public de conducere care coordoneazã compartimentul în cadrul cãruia îşi desfãşoarã activitatea funcţionarul public de execuţie sau care coordoneazã activitatea acestuia; b) funcţionarul public de conducere ierarhic superior potrivit structurii organizatorice a autoritãţii sau instituţiei publice, pentru funcţionarul public de conducere; c) inaltul funcţionar public, pentru functionarii publici de conducere din subordine sau pentru functionarii publici de execuţie, atunci când aceştia îşi desfãşoarã activitatea în cadrul unor compartimente care nu sunt coordonate de un funcţionar public de conducere, respectiv demnitarul, pentru functionarii publici care sunt în subordinea directa a acestuia; d) primarul, pe baza propunerii consiliului local, pentru secretarul comunei, oraşului şi al subdiviziunii administrativteritoriale a municipiilor. ART. 5 Procedura de evaluare se realizeazã în urmãtoarele 3 etape: a) completarea raportului de evaluare de cãtre evaluator; b) interviul; c) contrasemnarea raportului de evaluare. ART. 6 (1) În vederea completãrii raportului de evaluare, evaluatorul: a) analizeazã îndeplinirea obiectivelor individuale fixate; b) noteaza criteriile de performanta în funcţie de importanta acestora; c) stabileşte calificativul final de evaluare a performantelor profesionale individuale; d) consemneazã rezultatele deosebite ale funcţionarului public, dificultãţile obiective intampinate de acesta în perioada evaluatã şi orice alte observaţii pe care le considera relevante. (2) Formatul standard al raportului de evaluare este prevãzut la pct. 3 din prezenta anexa. ART. 7 (1) Notarea obiectivelor şi a criteriilor de performanta se face parcurgandu-se urmãtoarele etape: a) fiecare obiectiv se apreciazã cu note de la 1 la 5, nota exprimand gradul de îndeplinire a obiectivului respectiv, din punct de vedere cantitativ, calitativ şi al termenului în care a fost realizat; b) pentru a obţine nota acordatã pentru îndeplinirea obiectivelor se face media aritmetica a notelor acordate pentru îndeplinirea fiecãrui obiectiv; c) fiecare criteriu de performanta se noteaza de la 1 la 5, nota exprimand aprecierea îndeplinirii criteriului de performanta în realizarea obiectivelor individuale stabilite; d) pentru a obţine nota acordatã pentru îndeplinirea criteriilor de performanta se face media aritmetica a notelor acordate pentru îndeplinirea fiecãrui criteriu. (2) Semnificatia notelor prevãzute la alin. (1) lit. a) şi c) este urmãtoarea: nota 1 - nivel minim şi nota 5 - nivel maxim. ART. 8 Calificativul final al evaluãrii se stabileşte pe baza notei finale, dupã cum urmeazã: a) între 1,00-1,50 - nesatisfãcãtor; b) între 1,51-2,50 - satisfãcãtor; c) între 2,51-3,50 - bun; d) între 3,51-4,50 - foarte bun; e) între 4,51-5,00 - excepţional. ART. 9 Interviul, ca etapa a procesului de evaluare, reprezintã un schimb de informaţii care are loc între evaluator şi funcţionarul public, în cadrul cãruia: a) se aduc la cunostinta funcţionarului public evaluat consemnarile fãcute de evaluator în raportul de evaluare; b) în cazul în care între funcţionarul public evaluat şi evaluator exista diferenţe de opinie asupra consemnarilor fãcute, comentariile funcţionarului public se consemneazã în raportul de evaluare. Evaluatorul poate modifica raportul de evaluare dacã se ajunge la un punct de vedere comun; c) se semneazã şi se dateazã raportul de evaluare de cãtre evaluator şi de funcţionarul public evaluat. ART. 10 (1) Raportul de evaluare se înainteazã contrasemnatarului. (2) În sensul prezentei metodologii, are calitatea de contrasemnatar: a) funcţionarul public ierarhic superior evaluatorului, potrivit structurii organizatorice a autoritãţii sau instituţiei publice. În mod excepţional, în cazul în care, potrivit structurii organizatorice a autoritãţii sau instituţiei publice, nu exista un funcţionar public ierarhic superior evaluatorului, va fi desemnat contrasemnatar funcţionarul public care deţine cea mai inalta funcţie publica din autoritatea sau instituţia publica respectiva, iar atunci când nu este posibil, contrasemnatar va fi adjunctul conducatorului autoritãţii sau instituţiei publice; b) prefectul, pentru secretarul comunei, oraşului şi al subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiilor. (3) Raportul de evaluare poate fi modificat conform deciziei contrasemnatarului în urmãtoarele cazuri: a) aprecierile consemnate nu corespund realitãţii; b) între evaluator şi funcţionarul public evaluat exista diferenţe de opinie care nu au putut fi soluţionate de comun acord. (4) Raportul de evaluare modificat în condiţiile alin. (3) se aduce la cunostinta funcţionarului public. ART. 11 (1) Functionarii publici nemultumiti de rezultatul evaluãrii pot sa îl conteste la conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice. (2) Contestaţia se formuleazã în termen de 5 zile calendaristice de la luarea la cunostinta de cãtre funcţionarul public evaluat a calificativului acordat şi se soluţioneazã în termen de 15 zile calendaristice de la data expirãrii termenului de depunere a contestaţiei. (3) Rezultatul contestaţiei se comunica funcţionarului public în termen de 5 zile calendaristice de la soluţionarea contestaţiei. (4) Funcţionarul public nemulţumit de modul de soluţionare a contestaţiei formulate potrivit alin. (1) se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii. SECŢIUNEA a 2-a Reguli specifice privind evaluarea performantelor profesionale individuale ale inaltilor funcţionari publici ART. 12 Evaluarea performantelor profesionale individuale ale inaltilor funcţionari publici se face de cãtre o comisie formatã din 5 personalitãţi, respectiv un preşedinte şi 4 membri, numiţi prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului administraţiei şi internelor. ART. 13 (1) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale inaltilor funcţionari publici consta în aprecierea, pe baza raportului de activitate al inaltului funcţionar public, a: a) modului şi a gradului de îndeplinire a obiectivelor stabilite de cãtre conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice; b) modului de îndeplinire a obiectivelor şi a performantelor obţinute de structurile conduse; c) propunerilor privind eficientizarea activitãţii structurilor conduse, prin identificarea deficienţelor în activitate şi a modului de eliminare a acestora. (2) Conducãtorii autoritãţilor şi instituţiilor publice în cadrul cãrora îşi desfãşoarã activitatea inaltii funcţionari publici vor întocmi un raport, cu referire la componentele raportului de activitate, prevãzute la alin. (1). ART. 14 (1) Evaluarea se face pe baza raportului de activitate întocmit de inaltul funcţionar public şi a raportului conducatorului autoritãţii sau instituţiei publice, parcurgand urmãtoarele etape: a) fiecare componenta a raportului de activitate prevãzutã la art. 13 se apreciazã cu note de la 1 la 5, nota exprimand aprecierea din punct de vedere cantitativ, calitativ şi al termenului în care a fost realizat obiectivul; b) pentru a obţine nota acordatã pentru evaluarea activitãţii se face media aritmetica a notelor acordate pentru îndeplinirea celor prevãzute la art. 13. (2) Prevederile art. 8 se aplica în mod corespunzãtor şi notelor acordate în condiţiile alin. (1). ART. 15 Inaltii funcţionari publici nemultumiti de calificativul obţinut la evaluarea performantelor profesionale individuale se pot adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii. 2. Model pentru fişa postului
┌──────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────┐
│Autoritatea sau instituţia publica .......... │ │
│Direcţia generalã ........................... │ Aprob, │
│Direcţia .................................... │Conducãtorul autoritãţii │
│Serviciul ................................... │sau instituţiei publice, │
│Biroul/Compartimentul ....................... │ │
└──────────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────┘
┌────────────────┐
│ FIŞA POSTULUI │
└────────────────┘
Nr. ..........
Denumirea postului .......................................
Nivelul postului
Funcţia publica corespunzãtoare categoriei ...............
Scopul principal al postului*) ...........................
Identificarea funcţiei publice
Denumire .................................................
Clasa ....................................................
Gradul profesional**) ....................................
Vechimea în specialitate necesarã***) ....................
Condiţii specifice privind ocuparea postului:
Studii de specialitate ...................................
Perfectionari (specializãri) .............................
Cunoştinţe de operare/programare pe calculator (necesitate şi nivel) .......................................................
Limbi strãine****) (necesitate şi grad de cunoaştere) ..............................................................
Abilitaţi, calitãţi şi aptitudini necesare ...............
_______________
*) Se vor indica necesitatea existenţei postului şi contribuţia pe care acesta o are în cadrul autoritãţii sau instituţiei publice.
**) Dacã este cazul.
***) Se stabileşte pe baza prevederilor legale.
****) Şi limba minoritãţilor naţionale, acolo unde este cazul.
Cerinţe specifice (de exemplu, cãlãtorii frecvente, delegari, detaşãri) ........................................
Competenta managerialã (cunoştinţe de management, calitãţi şi aptitudini manageriale) ..........................
Atribuţii*) ..................................
Limite de competenta**) ......................
Delegarea de atribuţii .......................
Sfera relationala:
Intern:
a) Relaţii ierarhice:
- subordonat fata de ..................................
- superior pentru .....................................
b) Relaţii functionale: ...............................
c) Relaţii de control: ................................
d) Relaţii de reprezentare: ...........................
Extern:
a) cu autoritãţi şi instituţii publice: ...............
b) cu organizaţii internaţionale: .....................
c) cu persoane juridice private: ......................
Întocmit de***):
Numele şi prenumele ...................................
Funcţia publica de conducere ..........................
Semnatura .............................................
Data întocmirii .......................................
Luat la cunostinta de cãtre ocupantul postului
Numele şi prenumele ...................................
Semnatura .............................................
Data ..................................................
Avizat de****):
Numele şi prenumele ...................................
Funcţia publica de conducere ..........................
Semnatura .............................................
Data ..................................................
_______________
*) Se stabilesc pe baza activitãţilor care presupun exercitarea prerogativelor de putere publica, în concordanta cu specificul funcţiei publice. Gradul de complexitate şi dificultate va creste treptat în funcţie de gradul profesional, pentru funcţiile publice de execuţie, sau de nivelul competentei manageriale, pentru funcţiile publice de conducere şi pentru funcţiile publice corespunzãtoare categoriei inaltilor funcţionari publici.
**) Reprezintã libertatea decizionala de care beneficiazã titularul pentru îndeplinirea atribuţiilor care îi revin.
***) Se întocmeşte de conducãtorul compartimentului în care îşi desfãşoarã activitatea titularul postului.
****) Se avizeazã de superiorul conducatorului compartimentului.
3. Modelul raportului de evaluare
RAPORT DE EVALUARE
a performantelor profesionale individuale ale
funcţionarilor publici
Numele şi prenumele .................................
Funcţia publica .....................................
Gradul de salarizare ................................
Data ultimei promovari ..............................
Perioada evaluatã: de la .......... la ..............
Studii: .............................................
Programe de instruire*):.............................
____________
*) Urmate în perioada evaluatã.
─────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Obiective % din Termen Realizat (pondere) Notare
crt. timp de - % -
realizare
─────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────
Nota pentru îndeplinirea obiectivelor ....................... Criteriile de performanta*) Note │ Comentarii
──────────┼───────────────
................... │
................... │
................... │
Nota pentru îndeplinirea criteriilor de performanta ..........
Nota finala a evaluãrii .....................
┌──────────────┐
Calificativ final al evaluãrii └──────────────┘
Referat*)
__________
*) Se completeazã de evaluator.
┌───────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Rezultate deosebite: │
│ Dificultãţi obiective intampinate în perioada evaluatã: │
│ Alte observaţii: │
└───────────────────────────────────────────────────────────────┘
Obiective pentru urmãtoarea perioada pentru care se va face evaluarea:
─────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. % din Termen
crt. Obiective timp de realizare
─────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────
Programe de instruire recomandate a fi urmate:
┌───────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ │
└───────────────────────────────────────────────────────────────┘
Comentariile funcţionarului public evaluat:
┌───────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ │
└───────────────────────────────────────────────────────────────┘
Semnatura funcţionarului public evaluat .......... Data ............................................. Semnatura evaluatorului .......................... Numele şi prenumele .............................. Funcţia publica .................................. Data .......... Comentariile persoanei care contrasemneazã:
┌───────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ │
└───────────────────────────────────────────────────────────────┘
Semnatura ............................... Numele şi prenumele ..................... Funcţia publica ......................... Data ..........
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.