Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 1.176 din 29 septembrie 2005 privind aprobarea Statutului de organizare si functionare a Administratiei Nationale "Apele Romane"
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, al <>art. 111^2 din Legea apelor nr. 107/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, al <>art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale "Apele Române", aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 404/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 73/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale "Apele Române",
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ART. 1 Se aprobã Statutul de organizare şi funcţionare a Administraţiei Naţionale "Apele Române", instituţie publicã de interes naţional, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 2 Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 264/2004 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Administraţiei Naţionale "Apele Române", publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 240 din 18 martie 2004.
PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã: --------------- Ministrul mediului şi gospodãririi apelor, Sulfina Barbu
Ministrul muncii, solidaritãţii sociale şi familiei, Gheorghe Barbu
p. Ministrul finanţelor publice, Mara Rîmniceanu, secretar de stat
Bucureşti, 29 septembrie 2005. Nr. 1.176.
ANEXĂ
STATUTUL de organizare şi funcţionare a Administraţiei Naţionale "Apele Române" CAP. I Dispoziţii generale
ART. 1 Administraţia Naţionalã "Apele Române" este instituţie publicã de interes naţional, cu personalitate juridicã, şi funcţioneazã pe bazã de gestiune şi autonomie economicã, în coordonarea autoritãţii publice centrale din domeniul apelor. ART. 2 Sediul Administraţiei Naţionale "Apele Române" este în municipiul Bucureşti, str. Edgar Quinet nr. 6, sectorul 1.
CAP. II Scopul
ART. 3 (1) Administraţia Naţionalã "Apele Române" aplicã strategia şi politica naţionalã în domeniul gospodãririi cantitative şi calitative a resurselor de apã şi urmãreşte respectarea reglementãrilor în domeniu, scop în care acţioneazã pentru cunoaşterea resurselor de apã, protecţia acestora împotriva epuizãrii şi degradãrii, punerea în valoare şi utilizarea durabilã a resurselor de apã, monopol natural de interes strategic, administrarea şi exploatarea infrastructurii Sistemului naţional de gospodãrire a apelor, precum şi pentru implementarea prevederilor legislaţiei armonizate cu directivele Uniunii Europene în domeniul gospodãririi durabile a resurselor de apã. (2) Pentru realizarea scopului prevãzut la alin. (1), Administraţia Naţionalã "Apele Române" coordoneazã şi rãspunde de modul de folosire a resurselor de apã de suprafaţã şi subterane pe ansamblul teritoriului ţãrii şi de exploatare a lucrãrilor de gospodãrire a apelor şi colaboreazã cu toţi deţinãtorii altor lucrãri construite pe ape sau în legãturã cu apele.
CAP. III Atribuţii
ART. 4 Administraţia Naţionalã "Apele Române" administreazã resursele de apã din domeniul public al statului şi infrastructura Sistemului naţional de gospodãrire a apelor, formatã din lacuri de acumulare, diguri de apãrare împotriva inundaţiilor, canale, derivaţii, prize de apã şi alte lucrãri specifice, precum şi infrastructura sistemelor naţionale de veghe hidrologicã, hidrogeologicã şi de monitorizare a calitãţii resurselor de apã aflate în patrimoniul sãu, în scopul cunoaşterii şi al gestionãrii unitare pe ansamblul ţãrii a resurselor de apã de suprafaţã şi subteranã. ART. 5 Administraţia Naţionalã "Apele Române" are urmãtoarele atribuţii principale: 1. gospodãrirea unitarã, durabilã a resurselor de apã de suprafaţã şi subteranã şi protecţia acestora împotriva epuizãrii şi degradãrii, precum şi repartiţia raţionalã şi echilibratã a acestor resurse; 2. administrarea, exploatarea şi întreţinerea infrastructurii Sistemului naţional de gospodãrire a apelor, aflatã în administrarea sa; 3. administrarea, exploatarea şi întreţinerea albiilor minore ale apelor, a cuvetelor lacurilor şi bãlţilor, în starea lor naturalã sau amenajatã, a falezei şi plajei mãrii, a zonelor umede şi a celor protejate, aflate în patrimoniu; 4. administrarea, exploatarea şi întreţinerea infrastructurii Sistemului naţional de veghe hidrologicã şi hidrogeologicã; 5. administrarea, exploatarea şi întreţinerea Sistemului naţional de supraveghere a calitãţii resurselor de apã; 6. realizarea sistemului informatic şi de telecomunicaţii în unitãţile sistemului de gospodãrire a apelor; elaborarea de produse software în domeniul gospodãririi apelor, hidrologiei şi hidrogeologiei; 7. asigurarea funcţiilor de operator unic pentru resursele de apã de suprafaţã naturale sau amenajate, indiferent de deţinãtorul cu orice titlu al amenajãrii, şi pentru resursele de apã subterane, indiferent de natura lor şi a instalaţiilor aferente, cu potenţialele lor naturale, cu excepţia resurselor acvatice vii, în condiţiile legii, cu excepţia celor prevãzute expres în reglementãrile specifice în vigoare; 8. alocarea dreptului de utilizare a resurselor de apã de suprafaţã şi subterane în toate formele sale de utilizare, cu potenţialele lor naturale, cu excepţia resurselor acvatice vii, pe bazã de abonamente, conform prevederilor <>Legii apelor nr. 107/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare; 9. apãrarea împotriva inundaţiilor prin lucrãrile de gospodãrire a apelor aflate în administrarea sa şi gestionarea stocului de materiale şi mijloace specifice de apãrare împotriva inundaţiilor; 10. întreţinerea şi exploatarea lucrãrilor de gospodãrire a apelor din domeniul public al statului, cu rol de apãrare împotriva inundaţiilor, aflate în administrare; 11. avizarea şi autorizarea din punct de vedere al gospodãririi apelor a lucrãrilor şi activitãţilor ce se executã pe ape sau au legãturã cu apele; 12. instruirea şi perfecţionarea personalului din domeniul gospodãririi apelor în centrele proprii de formare profesionalã şi/sau în colaborare cu alte instituţii specializate; 13. realizarea de anuare, sinteze, studii, proiecte, instrucţiuni, monografii şi tipãrituri în domeniul apelor; 14. elaborarea schemelor directoare de amenajare şi management ale bazinelor hidrografice; 15. îndeplinirea angajamentelor luate de statul român prin acordurile şi convenţiile internaţionale din domeniul apelor; 16. implementarea directivelor Uniunii Europene din domeniul apelor. ART. 6 Administraţia Naţionalã "Apele Române" asigurã realizarea urmãtoarelor activitãţi de interes naţional şi social: a) repararea lucrãrilor de gospodãrire a apelor din domeniul public al statului, care se aflã în administrarea Administraţiei Naţionale "Apele Române", cu rol de apãrare împotriva inundaţiilor, şi activitãţile operative de apãrare împotriva inundaţiilor; b) refacerea şi repunerea în funcţiune a lucrãrilor de gospodãrire a apelor din domeniul public al statului, care se aflã în administrarea Administraţiei Naţionale "Apele Române", afectate de calamitãţi naturale sau de alte evenimente deosebite; c) cunoaşterea resurselor de apã, precum şi activitãţile de hidrologie operativã şi prognozã hidrologicã; d) realizarea sarcinilor rezultate din aplicarea convenţiilor şi acordurilor internaţionale din domeniul apelor şi pentru implementarea directivelor Uniunii Europene din domeniul apelor, în scopul îndeplinirii angajamentelor luate de statul român prin acordurile şi convenţiile internaţionale. ART. 7 Administraţia Naţionalã "Apele Române", ca urmare a reorganizãrii, poate lichida sau externaliza activitãţile nespecifice gospodãririi apelor, menţionate în anexa nr. 2 lit. C din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu aprobarea consiliului de administraţie, în condiţiile legii, prin urmãtoarele metode: a) concesionarea de activitãţi şi de active din patrimoniul propriu; b) vânzarea de active din patrimoniul propriu; c) înfiinţarea de societãţi comerciale cu acţionariat unic; d) transferul de activitãţi şi active cãtre alte persoane juridice; e) asocierea cu alte persoane juridice sau fizice, sub diferite forme legale; f) alte metode prevãzute de lege. ART. 8 (1) Activitãţile Administraţiei Naţionale "Apele Române" sunt urmãtoarele: 1. exploatarea, întreţinerea şi repararea infrastructurii naţionale de gospodãrire a apelor aflate în administrarea sa, a albiilor minore ale cursurilor de apã, a cuvelor lacurilor şi bãlţilor în starea lor naturalã sau amenajatã, a falezei şi plajei mãrii, a zonelor umede şi a celor protejate, aflate în administrare; 2. gestionarea cantitativã a resurselor de apã prin elaborarea balanţei apei, pe bazine hidrografice şi la nivelul ţãrii, elaborarea şi urmãrirea aplicãrii planurilor de restricţii şi folosire a apei în perioade deficitare, pe bazine hidrografice, precum şi îndrumarea utilizatorilor de apã în procesul de întocmire a programelor de restricţii în alimentarea cu apã în caz de secetã; 3. colaborarea permanentã cu comisiile de dezastre, cu unitãţile de ordine publicã, cu autoritãţile administraţiei publice locale, pentru sãnãtate şi altele, pentru înlãturarea cauzelor şi efectelor poluãrilor accidentale; 4. elaborarea şi ţinerea la zi a cadastrului apelor; 5. inventarierea şi ţinerea la zi a patrimoniului din domeniul public al statului aflat în administrare şi a patrimoniului propriu; 6. aplicarea mecanismului economic specific domeniului gospodãririi durabile a resurselor de apã; 7. conservarea, protecţia şi restaurarea resurselor de apã de suprafaţã şi subteranã şi a ecosistemelor acvatice pentru atingerea stãrii bune a apelor; 8. coordonarea exploatãrii lacurilor de acumulare, pe bazine hidrografice, indiferent de deţinãtorul acestora; dispunerea în perioadele de ape mari, în caz de poluãri accidentale, precum şi în caz de introducere a restricţiilor în alimentarea cu apã, a mãsurilor operative obligatorii în legãturã cu exploatarea acestora, elaborarea regulamentelor de exploatare bazinalã; 9. organizarea şi desfãşurarea activitãţii de urmãrire a comportãrii în timp a construcţiilor hidrotehnice din administrare; 10. elaborarea Planului de management naţional, a planurilor de management bazinal şi ale districtelor internaţionale; 11. elaborarea planurilor de amenajare ale bazinelor hidrografice; 12. coordonarea implementãrii programelor de mãsuri pentru fiecare unitate hidrograficã în vederea atingerii unei stãri bune a apelor; 13. realizarea registrului zonelor protejate în conformitate cu prevederile legislaţiei armonizate cu directivele Uniunii Europene; 14. monitorizarea stãrii şi evoluţiei cantitative şi calitative a apelor; 15. efectuarea de analize fizico-chimice, biologice şi bacteriologice pentru apã, sedimente şi biota; 16. elaborarea diagnozelor şi prognozelor hidrologice şi avertizarea în caz de producere a fenomenelor hidrologice periculoase; reprezentarea României la Organizaţia Meteorologicã Mondialã, pe linie de hidrologie; 17. avizarea şi aprobarea regulamentelor de exploatare a acumulãrilor de apã, indiferent de deţinãtor; 18. emiterea avizelor şi a autorizaţiilor de gospodãrire a apelor; 19. controlul utilizatorilor de apã, al activitãţilor şi lucrãrilor executate pe ape şi în legãturã cu apele, din punct de vedere al respectãrii legislaţiei în domeniul apelor, funcţionãrii şi al încadrãrii în prevederile avizelor şi autorizaţiilor de gospodãrire a apelor, prin personal special împuternicit; 20. asigurarea secretariatelor tehnice permanente în domeniul apãrãrii împotriva inundaţiilor; participarea la coordonarea acţiunilor de apãrare împotriva inundaţiilor şi accidentelor la construcţiile hidrotehnice; 21. avertizarea şi intervenţia în caz de producere a fenomenelor hidrologice periculoase şi de accidente la construcţiile din administrare; 22. elaborarea planurilor de apãrare împotriva inundaţiilor, fenomenelor meteorologice periculoase şi accidentelor la construcţiile hidrotehnice din administrare, a celor pe bazine hidrografice, precum şi acordarea asistenţei tehnice de cãtre utilizatorii de apã şi comisiile locale la elaborarea planurilor proprii de apãrare; 23. aplicarea strategiei şi coordonarea tehnicã de specialitate la nivel naţional a acţiunilor preventive şi operative pentru apãrarea împotriva inundaţiilor, fenomenelor meteorologice periculoase, accidentelor la construcţiile hidrotehnice şi poluãrilor accidentale, a folosinţelor de apã; 24. participarea în caz de producere a poluãrilor accidentale la activitãţile operative de avertizare a utilizatorilor de apã şi a autoritãţilor administraţiei publice din aval, de eliminare a cauzelor şi de diminuare a efectelor, de monitorizare a propagãrii undei poluante; 25. elaborarea şi urmãrirea aplicãrii planurilor bazinale de prevenire şi de înlãturare a efectelor poluãrilor accidentale, coordonarea elaborãrii de cãtre utilizatorii de apã a planurilor proprii de prevenire şi de combatere a poluãrilor accidentale, precum şi asigurarea unei protecţii sporite şi îmbunãtãţirea mediului acvatic prin mãsuri specifice de reducere progresivã a poluãrii; 26. evaluarea daunelor produse de poluarea accidentalã şi a costurilor serviciilor executate de Administraţia Naţionalã "Apele Române" pentru monitorizarea şi combaterea poluãrii accidentale, în vederea recuperãrii acestora de la poluator, conform principiului "poluatorul plãteşte"; 27. participarea la conservarea, protejarea şi restaurarea ecosistemelor acvatice, la protecţia faunei şi florei acvatice şi a ecosistemelor terestre în interdependenţã cu cele acvatice; 28. întocmirea şi ţinerea la zi a Fondului naţional de date de gospodãrire a apelor, prin validarea de fond şi stocarea datelor şi a informaţiilor specifice colectate de unitãţile proprii, de alte unitãţi specializate autorizate şi de utilizatorii de apã; 29. realizarea de studii şi cercetãri de hidrologie, hidrogeologie, de gospodãrire a apelor şi de mediu, studii de impact, bilanţuri de mediu şi expertize pentru studiile şi proiectele realizate de terţi în domeniul hidrologiei, hidrogeologiei şi gospodãririi apelor; 30. întocmirea metodologiilor şi instrucţiunilor tehnice de elaborare a schemelor directoare de amenajare şi management ale bazinelor hidrografice; 31. propunerea, urmãrirea promovãrii şi executãrii de lucrãri noi în domeniul gospodãririi apelor din alocaţii bugetare; 32. asigurarea promovãrii lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii, a lucrãrilor de gospodãrire a apelor din administrare, precum şi a altor lucrãri necesare desfãşurãrii activitãţii; 33. acordarea asistenţei tehnice de specialitate, pentru realizarea de lucrãri de amenajare a cursurilor de apã şi a altor lucrãri de investiţii; 34. efectuarea şi/sau participarea la audituri şi consultanţã pentru terţi în vederea funcţionãrii în siguranţã a lucrãrilor şi construcţiilor hidrotehnice; 35. evaluarea impactului activitãţii umane asupra stãrii apelor de suprafaţã şi a apelor subterane şi a riscului neatingerii stãrii bune a apelor sau a potenţialului ecologic "bun"; 36. îndeplinirea procedurii de instituire a regimului de supraveghere specialã la folosinţe în condiţiile legii şi urmãrirea realizãrii acestuia; 37. participarea la recepţia studiilor, proiectelor, expertizelor, a calitãţii lucrãrilor de construcţii-montaj, precum şi a lucrãrilor de punere în siguranţã a construcţiilor hidrotehnice; 38. participarea la activitãţile internaţionale de schimb de date, informaţii şi prognoze, la reuniuni tehnico-ştiinţifice, la studii şi proiecte în domeniul gospodãririi apelor, hidrologiei şi hidrogeologiei; 39. asigurarea aplicãrii prevederilor convenţiilor şi a altor acorduri internaţionale din domeniul apelor, la care România este parte, şi a implementãrii prevederilor legislaţiei armonizate cu directivele Uniunii Europene din domeniul gospodãririi resurselor de apã; 40. iniţierea de acţiuni de cooperare tehnico-ştiinţificã în domeniul gospodãririi apelor, hidrologiei şi hidrogeologiei cu agenţi economici şi autoritãţi publice din ţarã şi din strãinãtate; 41. efectuarea de servicii comune de gospodãrire a apelor; 42. efectuarea de servicii specifice activitãţilor de hidrologie şi hidrogeologie pentru diverşi beneficiari, pe bazã de contracte; 43. gestionarea brevetelor şi a documentelor privind protecţia proprietãţii intelectuale, pentru care Administraţia Naţionalã "Apele Române" este titularã; 44. instruirea şi perfecţionarea personalului din domeniul gospodãririi apelor în centrele proprii de formare profesionalã şi/sau în colaborare cu alte instituţii specializate; 45. promovarea imaginii în context economic şi social, activitãţi de informare directã şi de sensibilizare a publicului şi mass-media în problemele apei; 46. editarea şi tipãrirea de publicaţii tehnice în domeniul apelor; 47. urmãrirea corelãrii lucrãrilor şi activitãţilor desfãşurate pe ape sau în legãturã cu acestea cu prevederile schemelor directoare de amenajare şi management ale bazinelor hidrografice; 48. asigurarea secretariatelor tehnice ale comitetelor de bazin şi participãrii publicului la luarea deciziilor în domeniul gospodãririi apelor, furnizarea de informaţii corespunzãtoare cu privire la mãsurile planificate şi prezentarea de rapoarte privind evoluţia punerii în aplicare a acestora. 49. valorificarea materialelor locale provenite din lucrãrile de întreţinere a cursurilor de apã şi a lacurilor de acumulare, a barajelor şi digurilor. (2) Administraţia Naţionalã "Apele Române" îndeplineşte orice alte activitãţi ori servicii necesare realizãrii atribuţiilor principale, cu aprobarea consiliului de administraţie.
CAP. IV Patrimoniul
ART. 9 Administraţia Naţionalã "Apele Române" administreazã bunurile din domeniul public al statului, de natura celor prevãzute la art. 136 alin. (3) din Constituţia României, republicatã, bunurile proprietate publicã prevãzute de Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, conform anexei nr. 3 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale "Apele Române", cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi patrimoniul propriu stabilit pe baza situaţiilor financiare încheiate la 31 decembrie 2004. ART. 10 În vederea realizãrii scopului pentru care a fost constituitã, Administraţia Naţionalã "Apele Române" posedã, foloseşte şi dispune în mod autonom de bunurile pe care le are în patrimoniul propriu şi exercitã dreptul de administrator cu privire la bunurile proprietate publicã a statului, în condiţiile legii.
CAP. V Structura organizatoricã şi funcţionalã
ART. 11 (1) Administraţia Naţionalã "Apele Române" are în subordine urmãtoarele unitãţi: a) 11 direcţii de ape, instituţii publice, organizate la nivelul bazinelor şi spaţiilor hidrografice, şi Institutul Naţional de Hidrologie şi Gospodãrire a Apelor, unitãţi cu personalitate juridicã; b) Exploatarea Complexã Stânca-Costeşti, Centrul de Formare şi Pregãtire a Personalului în Gospodãrirea Apelor şi Revista "Hidrotehnica", unitãţi fãrã personalitate juridicã. (2) Direcţiile de ape prevãzute la alin. (1) lit. a) au în structurã sisteme de gospodãrire a apelor şi sisteme hidrotehnice, unitãţi fãrã personalitate juridicã. ART. 12 (1) Unitãţile prevãzute la art. 11 alin. (1) lit. a) depun situaţia financiarã trimestrial şi anual la Administraţia Naţionalã "Apele Române", conform legislaţiei în vigoare. (2) Administraţia Naţionalã "Apele Române" depune bilanţul centralizat trimestrial şi anual la autoritatea centralã cu atribuţii în domeniul apelor. (3) Administraţia Naţionalã "Apele Române" întocmeşte situaţiile financiare pe baza situaţiilor financiare ale unitãţilor din subordine, în condiţiile legii. (4) Exploatarea Complexã Stânca Costeşti are aceleaşi competenţe economico-financiare ca şi direcţiile de ape, efectuând operaţiuni contabile pânã la nivelul balanţei de verificare, în condiţiile legislaţiei în vigoare. ART. 13 Structura organizatoricã a Administraţiei Naţionale "Apele Române" se aprobã de consiliul de administraţie. ART. 14 Atribuţiile, competenţele şi sarcinile unitãţilor prevãzute la art. 11 alin. (1) se stabilesc prin regulamentele de organizare şi funcţionare ale acestora, aprobate de consiliul de administraţie.
CAP. VI Finanţarea activitãţii. Bugetul de venituri şi cheltuieli
ART. 15 (1) Finanţarea activitãţilor prevãzute la art. 5 pct. 1-14 se asigurã din venituri proprii rezultate din aplicarea mecanismului economic specific în domeniul gospodãririi resurselor de apã, conform legislaţiei în vigoare. (2) Finanţarea activitãţilor de interes naţional şi social prevãzute la art. 6 lit. a)-c) se asigurã de la bugetul de stat, iar cele prevãzute la lit. d), din veniturile proprii ale Administraţiei Naţionale "Apele Române" şi, în completare, de la bugetul de stat, pe baza programelor aprobate în bugetul autoritãţii publice centrale din domeniul apelor. ART. 16 (1) Administraţia Naţionalã "Apele Române" întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli. Rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli al Administraţiei Naţionale "Apele Române" se face în condiţiile legii. (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli al Administraţiei Naţionale "Apele Române" se aprobã de consiliul de administraţie, cu acordul conducãtorului autoritãţii publice centrale din domeniul apelor, în condiţiile legii. (3) Unitãţile prevãzute la art. 11 alin. (1) lit. a) întocmesc anual bugete de venituri şi cheltuieli, care fac parte integrantã din bugetul de venituri şi cheltuieli al Administraţiei Naţionale "Apele Române". (4) Bugetele de venituri şi cheltuieli ale unitãţilor prevãzute la art. 11 alin. (1) lit. a) se aprobã de Consiliul de administraţie al Administraţiei Naţionale "Apele Române". (5) Operaţiunile de încasãri şi plãţi ale Administraţiei Naţionale "Apele Române" se deruleazã prin unitãţile Trezoreriei Statului, iar efectuarea operaţiunilor de încasãri şi plãţi în valutã se face, în condiţiile legii, prin instituţii de credit. (6) Excedentul de fonduri realizat la finele fiecãrei luni, dupã acoperirea cheltuielilor prevãzute în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat, se vireazã în contul Administraţiei Naţionale "Apele Române", în vederea finanţãrii cheltuielilor curente şi de capital ale altor direcţii de ape. Modalitatea în care se vor face vãrsãmintele va fi reglementatã prin ordin al conducãtorului autoritãţii publice centrale în domeniul apelor. ART. 17 (1) Exerciţiul financiar începe la data de 1 ianuarie şi se încheie la data de 31 decembrie ale fiecãrui an. (2) Pentru anul 2005, anul financiar începe la 1 august şi se terminã la 31 decembrie. ART. 18 (1) Controlul financiar intern privind gospodãrirea mijloacelor materiale şi bãneşti, precum şi verificarea modului de organizare şi exercitare a controlului financiar preventiv şi a conducerii evidenţei contabile se realizeazã de organele de specialitate ale Administraţiei Naţionale "Apele Române". (2) Controlul financiar intern se realizeazã şi la nivelul unitãţilor din subordine, prin personal specializat.
CAP. VII Organele de conducere
ART. 19 (1) Conducerea Administraţiei Naţionale "Apele Române" se asigurã de consiliul de administraţie. (2) Directorul general este ajutat în activitatea sa de un comitet director. (3) Conducerea unitãţilor cu personalitate juridicã prevãzute la art. 11 alin. (1) lit. a) se asigurã de directorul unitãţii, ajutat în activitatea sa de un comitet de direcţie. (4) Consiliul de administraţie se numeşte prin ordin al conducãtorului autoritãţii publice centrale din domeniul apelor şi este compus din 11 membri, dintre care unul este directorul general, care îndeplineşte şi funcţia de preşedinte al consiliului de administraţie. (5) Din consiliul de administraţie fac parte în mod obligatoriu câte un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice şi al autoritãţii publice centrale din domeniul apelor, precum şi specialişti din domeniul de activitate al Administraţiei Naţionale "Apele Române", numiţi dintre salariaţii acesteia sau din cadrul altor organisme, organizaţii şi instituţii de profil. (6) Membrii consiliului de administraţie pot primi o indemnizaţie de 20% din salariul de bazã al directorului general. (7) Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prezentul statut şi cu propriul regulament de organizare şi funcţionare şi hotãrãşte în toate problemele privind activitatea Administraţiei Naţionale "Apele Române", cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe. Regulamentul de organizare şi funcţionare al consiliului de administraţie se aprobã prin ordin al conducãtorului autoritãţii publice centrale în domeniul apelor, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri. (8) Membrii consiliului de administraţie rãspund individual, în condiţiile legii, pentru prejudiciile cauzate în exercitarea atribuţiilor prevãzute de lege. În astfel de situaţii ei vor fi revocaţi de cãtre conducãtorul autoritãţii publice centrale din domeniul apelor. ART. 20 (1) Membrii consiliului de administraţie se numesc pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit. (2) În situaţia în care se creeazã un loc vacant în consiliul de administraţie, conducãtorul autoritãţii publice centrale din domeniul apelor numeşte un nou membru pentru completarea locului vacant, el urmând a funcţiona pânã la expirarea mandatului predecesorului sãu. (3) Preşedintele consiliului de administraţie propune conducãtorului autoritãţii publice centrale din domeniul apelor revocarea unui membru care desfãşoarã o activitate necorespunzãtoare sau înlocuirea unui membru, la cererea acestuia, din motive personale. ART. 21 (1) Consiliul de administraţie se întruneşte lunar sau ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau la cererea a cel puţin unei treimi din numãrul membrilor sãi. (2) Directorul general, în calitate de preşedinte al consiliului de administraţie, conduce lucrãrile şedinţelor. În lipsa acestuia, lucrãrile sunt conduse de un alt membru, delegat de cãtre directorul general. (3) Preşedintele numeşte un secretar al consiliului de administraţie din cadrul aparatului propriu al Administraţiei Naţionale "Apele Române". (4) Convocãrile pentru întrunirile consiliului de administraţie se vor face cu cel puţin 5 zile calendaristice înainte de data programatã a şedinţei şi vor cuprinde ordinea de zi, locul şi ora la care se va ţine şedinţa. (5) Pentru adoptarea hotãrârilor este necesarã prezenţa majoritãţii numãrului membrilor consiliului de administraţie, iar hotãrârile se iau cu votul majoritãţii membrilor consiliului de administraţie. (6) Dezbaterile consiliului de administraţie se consemneazã în procesul-verbal al şedinţei, care se scrie de cãtre secretar într-un registru sigilat şi parafat de cãtre preşedintele consiliului de administraţie. (7) Procesul-verbal va cuprinde hotãrârile luate, numãrul de voturi întrunite şi opiniile separate şi va trebui semnat de toţi membrii consiliului de administraţie participanţi la şedinţã şi de secretar. (8) Pe baza procesului-verbal secretarul consiliului de administraţie redacteazã hotãrârile acestuia, care se semneazã de cãtre preşedinte. ART. 22 (1) Consiliul de administraţie poate delega, prin regulamentul de organizare şi funcţionare propriu, o parte din atribuţiile sale directorului general al Administraţiei Naţionale "Apele Române", în condiţiile legii. (2) Pentru analizarea şi soluţionarea unor probleme complexe, consiliul de administraţie poate apela, pentru consultanţã, la experţi, specialişti din diferite sectoare, activitatea acestora urmând a fi plãtitã conform prevederilor legale. Aceştia vor fi plãtiţi conform legii, în baza unor documentaţii şi/sau rapoarte scrise. ART. 23 Consiliul de administraţie are urmãtoarele atribuţii: a) aprobã structura organizatoricã a Administraţiei Naţionale "Apele Române" şi a unitãţilor prevãzute la art. 11 alin. (1); b) analizeazã şi aprobã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Administraţiei Naţionale "Apele Române" şi situaţiile financiare ale acesteia; c) supune avizãrii autoritãţii publice centrale din domeniul apelor proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Administraţiei Naţionale "Apele Române", conform prevederilor legale; d) supune anual autoritãţii publice centrale din domeniul apelor, în condiţiile legii, raportul consiliului de administraţie cu privire la activitatea Administraţiei Naţionale "Apele Române" şi situaţia financiarã pe anul precedent; e) aprobã programele anuale de activitate; f) analizeazã activitatea economicã a unitãţilor din subordine şi încadrarea acestora în prevederile bugetelor de venituri şi cheltuieli şi stabileşte mãsurile corespunzãtoare; g) hotãrãşte, în condiţiile legii, vânzarea de active, înfiinţarea de societãţi comerciale cu asociat unic, asocierea cu alte persoane juridice şi/sau fizice pentru realizarea de activitãţi de interes comun; h) avizeazã şi propune spre aprobare autoritãţii publice centrale din domeniul apelor solicitãrile de concesionare şi transfer de active şi/sau activitãţi; i) aprobã şi alte activitãţi şi servicii necesare realizãrii obiectului de activitate; j) aprobã lichidarea sau externalizarea activitãţilor nespecifice de gospodãrire a apelor şi metodele de realizare, conform legislaţiei în vigoare; k) aprobã nivelul creditelor necesare pentru desfãşurarea activitãţii, fundamenteazã şi solicitã subvenţii pentru investiţii, pentru acţiuni de prevenire şi combatere a inundaţiilor; l) aprobã lista de investiţii şi dotare din surse proprii ale Administraţiei Naţionale "Apele Române"; m) analizeazã şi propune spre aprobare conducãtorului autoritãţii publice centrale în domeniul apelor lista de investiţii cu finanţare de la bugetul de stat; n) aprobã scoaterea din uz şi casarea mijloacelor fixe din patrimoniul propriu al Administraţiei Naţionale "Apele Române", conform legii; o) aprobã bugetele de venituri şi cheltuieli ale unitãţilor cu personalitate juridicã din subordinea Administraţiei Naţionale "Apele Române"; p) aprobã orice alte mãsuri pentru activitatea Administraţiei Naţionale "Apele Române", cu excepţia celor date, potrivit legii, în competenţa altor organe; q) stabileşte competenţele în domeniile tehnic, economico-financiar, juridic şi de personal pentru unitãţile din structura sa; r) stabileşte mãsuri pentru respectarea disciplinei tehnologice, pentru paza patrimoniului şi a bunurilor Administraţiei Naţionale "Apele Române". ART. 24 (1) Directorul general reprezintã Administraţia Naţionalã "Apele Române" în raporturile acesteia cu persoanele juridice şi persoanele fizice şi îndeplineşte şi calitatea de ordonator secundar de credite pentru fondurile de la bugetul de stat, potrivit legii. În exercitarea atribuţiilor sale directorul general emite decizii. (2) Directorul general este numit, suspendat şi eliberat din funcţie prin ordin al conducãtorului autoritãţii publice centrale în domeniul apelor. (3) Salariul şi celelalte drepturi salariale ale directorului general se propun, în condiţiile legii, de consiliul de administraţie şi se aprobã prin ordin al conducãtorului autoritãţii publice centrale în domeniul apelor. ART. 25 (1) Comitetul director al Administraţiei Naţionale "Apele Române" este condus de directorul general şi este compus din directorii executivi din aparatul propriu, conducãtorii direcţiilor de ape, al Institutului Naţional de Hidrologie şi Gospodãrire a Apelor şi al Exploatãrii Complexe Stânca-Costeşti. (2) Comitetul director al Administraţiei Naţionale "Apele Române" funcţioneazã în baza unui regulament aprobat de consiliul de administraţie şi se întruneşte la convocarea directorului general. ART. 26 (1) La unitãţile cu personalitate juridicã prevãzute la art. 11 alin. (1) va funcţiona un comitet de direcţie format din 5 membri, numit prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale "Apele Române", dintre care unul este directorul unitãţii, care îndeplineşte şi funcţia de preşedinte. Din comitetul de direcţie fac parte obligatoriu un reprezentant al Administraţiei Naţionale "Apele Române", directorul economic al unitãţii, precum şi specialişti în domeniul de activitate al unitãţii, numiţi dintre salariaţii acesteia. (2) Comitetul de direcţie îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare, aprobat de directorul general al Administraţiei Naţionale "Apele Române". (3) Membrii comitetului de direcţie rãspund individual în condiţiile legii, pentru prejudiciile cauzate în exercitarea atribuţiilor prevãzute de lege. În astfel de situaţii ei vor fi revocaţi de cãtre directorul general al Administraţiei Naţionale "Apele Române". ART. 27 (1) Directorii unitãţilor prevãzute la art. 11 alin. (1) lit. a) le reprezintã pe acestea în raporturile cu persoanele juridice şi persoanele fizice şi sunt şi ordonatori terţiari de credite pentru fondurile de la bugetul de stat. (2) Directorul general, cu acordul consiliului de administraţie, numeşte şi elibereazã din funcţie conducãtorii unitãţilor prevãzute la art. 11 alin. (1) şi stabileşte drepturile salariale lunare şi condiţiile în care acestea le vor fi acordate.
CAP. VIII Personalul
ART. 28 (1) Directorii din aparatul propriu al Administraţiei Naţionale "Apele Române" sunt numiţi, suspendaţi sau eliberaţi din funcţie de directorul general al Administraţiei Naţionale "Apele Române", cu acordul consiliului de administraţie. (2) Directorii economici şi directorii tehnici ai unitãţilor prevãzute la art. 11 alin. (1) lit. a), precum şi conducãtorii unitãţilor prevãzute la art. 11 alin. (2) sunt numiţi, suspendaţi sau eliberaţi din funcţie de conducãtorii unitãţilor prevãzute la art. 11 alin. (1) lit. a), respectând condiţiile din fişa postului şi legislaţia în vigoare. (3) Directorul general numeşte, suspendã sau elibereazã din funcţie conducãtorii unitãţilor prevãzute la art. 11 alin. (1) lit. b), respectând condiţiile din fişa postului şi legislaţia în vigoare. (4) Fişele posturilor pentru directori, directorii economici şi directorii tehnici ai unitãţilor prevãzute la art. 11 se aprobã de consiliul de administraţie. (5) Personalul de execuţie al Administraţiei Naţionale "Apele Române" şi al unitãţilor subordonate este angajat sau concediat potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii şi contractului colectiv de muncã de cãtre fiecare angajator persoanã juridicã. (6) Personalul de execuţie de la Exploatarea Complexã Stânca-Costeşti este angajat sau concediat potrivit prevederilor Codului muncii şi contractului colectiv de muncã de cãtre directorul acestei subunitãţi, prin delegare de competenţã acordatã de directorul general al Administraţiei Naţionale "Apele Române". (7) Personalul Administraţiei Naţionale "Apele Române" este preluat de noua structurã conform prevederilor legale în vigoare, urmând a se încheia contracte individuale de muncã. (8) Salarizarea personalului preluat de Administraţia Naţionalã "Apele Române" se face în conformitate cu reglementãrile legale aplicabile instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii. (9) Drepturile şi obligaţiile personalului Administraţiei Naţionale "Apele Române" sunt stabilite prin contractul colectiv de muncã, regulamentul intern şi prin contractul individual de muncã, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email