Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 1.175 din 2 octombrie 2003 privind aplicarea sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley privind comertul international cu diamante brute
ART. 1 Prezenta hotãrâre instituie regimul de certificare şi control al importurilor şi exporturilor de diamante brute pe teritoriul României, având ca scop aplicarea sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley. ART. 2 (1) În sensul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile au urmãtoarele semnificatii: a) Procesul Kimberley - forumul în cadrul cãruia participanţii au instituit un sistem internaţional de certificare pentru diamantele brute; b) sistemul de certificare pentru Procesul Kimberley - sistemul de certificare internationala negociat în cadrul Procesului Kimberley, asa cum este prevãzut în anexa nr. 1; c) participant - orice stat, organizaţie de integrare economicã regionala, stat membru al Organizaţiei Mondiale a Comerţului, precum şi teritoriu vamal distinct, care satisface prevederile sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley, care a notificat preşedinţia acestui proces şi care face parte din lista prevãzutã în anexa nr. 2; d) certificat - documentul eliberat şi validat de cãtre o autoritate competenta a unui participant, care atesta ca un transport/incarcatura de diamante brute satisface exigenţele sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley; e) autoritatea competenta - autoritatea desemnatã de un participant pentru eliberarea, validarea şi controlul certificatelor; f) diamante conflictuale - diamantele brute, provenite din zone de conflict, asa cum sunt definite în sistemul de certificare pentru Procesul Kimberley; g) diamant brut - diamantul neprelucrat, simplu tãiat, clivat sau sumar slefuit, înscris în Sistemul armonizat de clasificare, desemnare şi codificare a mãrfurilor, la una dintre poziţiile tarifare vamale 7102.10, 7102.21 sau 7102.31; h) import - actul de introducere a unui bun material pe teritoriul geografic al unui participant; i) export - actul de retragere sau de expediere a unui bun material de pe teritoriul geografic al unui participant; j) incarcatura/transport - unul sau mai multe loturi; k) lot - unul sau mai multe diamante ambalate împreunã; l) lot de origine mixtã - un lot care conţine diamante brute provenite din doua sau mai multe tari de origine; m) stoc certificat - un stoc de diamante brute, ale cãrui amplasament, volum şi valoare, precum şi modificãrile care pot fi aduse acestor elemente fac obiectul unui control efectiv din partea unui stat membru; n) tranzit vamal - tranzitul prevãzut la <>art. 97-100 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României. (2) Autoritatea romana desemnatã pentru aplicarea sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley este Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor, denumita în continuare autoritatea competenta.
CAP. II Regimul de import
ART. 3 Importul diamantelor brute pe teritoriul României este permis numai dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii: a) diamantele brute sunt însoţite de un certificat validat de autoritatea competenta a unui participant; b) diamantele brute sunt pãstrate în containere inviolabile, iar sigiliile aplicate cu ocazia exportului de cãtre acel participant nu sunt rupte; c) certificatul identifica cu claritate incarcatura. ART. 4 (1) Containerele şi certificatele insotitoare sunt supuse, împreunã şi de îndatã, verificãrii autoritãţii naţionale competente, în conformitate cu datele ce sunt înscrise în documentele de însoţire. (2) Importatorul este responsabil de buna circulaţie a diamantelor brute şi de costurile aferente. (3) Autoritatea competenta, pentru a verifica dacã conţinutul unui container corespunde datelor ce figureazã în certificatul insotitor, poate alege una dintre urmãtoarele metode: a) deschide fiecare container în vederea efectuãrii verificãrii; sau b) alege prin sondaj unul sau mai multe containere, dupã caz, care trebuie sa fie deschise în scopul unei asemenea verificãri, pe baza unei analize de risc sau a unui sistem echivalent, dupã o procedura ce va fi elaborata de autoritatea competenta. ART. 5 (1) Atunci când autoritatea competenta constata ca toate condiţiile prevãzute la art. 3 sunt îndeplinite, confirma certificatul iniţial şi înmâneazã importatorului o copie autenticã a acestui certificat confirmat. (2) Procedura de confirmare urmeazã a se aplica în termen de 10 zile lucrãtoare de la prezentarea certificatului. (3) În situaţiile în care autoritatea competenta constata ca nu sunt îndeplinite toate condiţiile prevãzute la art. 3, pune sechestru pe incarcatura şi dispune mãsuri de verificare. (4) Dacã autoritatea competenta, în urma verificãrilor efectuate, constata buna-credinţa a importatorului sau faptul ca neîndeplinirea condiţiilor decurge din acţiunea altei autoritãţi în exerciţiul funcţiunii, dispune remedierea deficienţelor constatate, iar dupã constatarea remedierii acestora ridica sechestrul şi aplica procedura prevãzutã la alin. (1). (5) Autoritatea competenta romana va informa autoritatea competenta a participantului care a eliberat sau a validat certificatul aferent încãrcãturii despre faptul ca nu au fost respectate condiţiile impuse de reglementãri, în termen de o luna de la data constatãrii. ART. 6 (1) Autoritatea competenta poate certifica stocurile de diamante brute care au fost importate sau care exista pe teritoriul României înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri. Dupã aceasta data diamantele brute provenite din stocuri certificate sunt prezumate a fi conforme numai dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la art. 3. (2) În toate celelalte cazuri autoritatea competenta poate elibera o confirmare prin care estimeaza ca diamantele brute sunt conforme condiţiilor prevãzute la art. 3, numai dacã a stabilit ca aceste diamante erau legal prezente pe teritoriul României începând cu data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri. ART. 7 Prin derogare de la prevederile art. 3, 4 şi 5, autoritatea competenta poate autoriza importul de diamante brute, dacã importatorul furnizeazã dovezi concludente prin care atesta ca aceste diamante erau destinate importului pe teritoriul României şi ca au fost exportate cu cel mult 5 zile lucrãtoare înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri. În acest caz autoritatea competenta poate elibera importatorului o confirmare de import, potrivit cãreia aceste diamante sunt considerate conforme condiţiilor prevãzute la art. 3. ART. 8 Autoritatea competenta pãstreazã pe o perioada de 3 ani originalele certificatelor prevãzute la art. 3 lit. a), în scopul verificãrii lor şi pentru a putea rãspunde intrebarilor puse în cadrul sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley.
CAP. III Regimul de export
ART. 9 Exportul de diamante brute de pe teritoriul României este permis numai în cazul în care sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii: a) diamantele brute sunt însoţite de un certificat corespunzãtor, eliberat şi validat de cãtre autoritatea competenta; b) diamantele brute sunt pãstrate în containere inviolabile şi sigilate potrivit art. 10 alin. (1) lit. d). ART. 10 (1) Autoritatea competenta poate elibera unui exportator un certificat numai dacã a constatat ca sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii: a) exportatorul a furnizat probe/dovezi concludente ca diamantele brute pentru care a fost solicitat un certificat au fost importate în mod legal, în conformitate cu art. 3; b) toate informaţiile prezentate în certificat sunt corecte; c) diamantele brute sunt efectiv destinate sa ajungã pe teritoriul unui alt participant; d) diamantele brute trebuie sa fie transportate într-un container inviolabil şi sigilat. (2) Autoritatea competenta valideazã certificatul numai dupã ce a verificat conţinutul containerului şi a constatat ca acesta corespunde datelor înscrise în certificat, iar containerul în care se gãsesc diamantele brute a fost sigilat în consecinta, sub responsabilitatea autoritãţii competente. (3) Autoritatea competenta, pentru a verifica dacã conţinutul containerului corespunde datelor ce figureazã în certificatul insotitor, poate alege una dintre metodele prevãzute la art. 4 alin. (3). (4) Autoritatea competenta furnizeazã exportatorului o copie a certificatului pe care l-a validat. (5) Exportatorul pãstreazã toate copiile timp de cel puţin 3 ani. (6) Certificatul este valabil pentru export o perioada de cel mult doua luni de la data eliberãrii. (7) Dacã diamantele brute nu sunt exportate în aceasta perioada, certificatul îşi pierde valabilitatea şi trebuie returnat autoritãţii competente care l-a eliberat. ART. 11 Dacã un exportator face parte dintr-o organizaţie a industriei de diamante, enumerata în anexa nr. 3, autoritatea competenta poate accepta în calitate de proba concludenta a unui import legal în România o declaraţie în acest sens, semnatã de exportator. Declaraţia trebuie sa cuprindã cel puţin informaţii care trebuie sa figureze pe o factura, potrivit art. 14 alin. (2) pct. 1 lit. a). ART. 12 (1) Dacã autoritatea competenta constata ca o incarcatura de diamante brute pentru care s-a cerut un certificat nu îndeplineşte condiţiile enumerate la art. 9, 10 şi 11, pune sechestru pe incarcatura şi dispune mãsuri de verificare. (2) Dacã autoritatea competenta, în urma verificãrilor efectuate, constata buna-credinţa a exportatorului sau ca neîndeplinirea condiţiilor decurge din acţiunea altei autoritãţi în exerciţiul funcţiunii, dispune remedierea deficienţelor, iar dupã constatarea remedierii acestora ridica sechestrul şi aplica procedura prevãzutã la art. 10. ART. 13 Autoritatea competenta pãstreazã copiile autentice ale certificatelor eliberate în condiţiile prevãzute la art. 10, pe o perioada minima de 3 ani, precum şi toate informaţiile primite de la exportator, pentru justificarea eliberãrii şi validãrii unui certificat şi pentru a putea rãspunde intrebarilor puse în cadrul sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley.
CAP. IV Autoreglementarea industriei
ART. 14 (1) Organizaţiile reprezentând negociatorii de diamante brute, care, în scopul aplicãrii sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley, au stabilit un sistem de garanţie şi de autoreglementare a industriei, pot solicita autoritãţii competente sa fie admise pe lista prevãzutã în anexa nr. 3. (2) Pentru înscrierea pe aceasta lista, organizaţiile menţionate la alin. (1) trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii: 1. sa furnizeze elemente doveditoare, concludente ca au adoptat reguli şi reglementãri în virtutea cãrora membrii negociatori de diamante brute care acţioneazã ca persoane fizice sau juridice se angajeazã: a) sa nu vândã decât diamante dobândite din surse legale, în conformitate cu prevederile rezolutiilor pertinente ale Consiliului de Securitate al Naţiunilor Unite şi cu sistemul de certificare pentru Procesul Kimberley, şi sa garanteze în scris pe factura ce însoţeşte fiecare vânzare de diamante brute ca, pe baza informaţiilor de care acestea dispun şi/sau a garanţiilor scrise puse la dispoziţie de cãtre furnizorul acestor diamante brute, diamantele respective vândute nu sunt diamante conflictuale; b) sa se asigure ca fiecare vânzare de diamante brute este însoţitã de o factura ce include o garanţie scrisã ce identifica fãrã echivoc vânzãtorul şi cumpãrãtorul, precum şi sediile lor sociale, menţionând, dacã este cazul, codul fiscal al vânzãtorului, cantitatea/greutatea şi descrierea mãrfurilor vândute, valoarea tranzacţiei şi data livrãrii; c) sa nu cumpere diamante brute de la surse de aprovizionare suspecte sau necunoscute şi/sau diamante brute de la persoane neparticipante la sistemul de certificare pentru Procesul Kimberley; d) sa nu cumpere diamante brute de la o sursa cu privire la care a fost dovedit, prin mijloace legale, ca a încãlcat legislaţia şi reglementãrile în vigoare în materia comerţului cu diamante conflictuale; e) sa nu cumpere diamante brute în/sau provenind dintr-o regiune în legatura cu care o autoritate sau o instanta guvernamentalã ori un organism pendinte al sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley a lansat un avertisment potrivit cãruia diamantele disponibile pentru vânzare provin din acea regiune şi sunt diamante conflictuale; f) sa nu cumpere sau sa vândã cu buna ştiinţa ori sa ajute alţi operatori sa cumpere sau sa vândã diamante conflictuale; g) sa procedeze astfel încât toţi membrii personalului care cumpara sau vand diamante brute în cadrul comerţului cu diamante sa fie informati corespunzãtor asupra rezolutiilor comerciale şi reglementãrilor guvernamentale care limiteazã comerţul cu diamante conflictuale; h) sa creeze şi sa menţinã, pe o perioada de cel puţin 3 ani, un registru cu facturile primite de la furnizori şi cu cele eliberate clienţilor; i) sa angajeze un verificator independent care sa certifice ca registrul a fost creat şi ţinut corect şi ca nu a fost descoperitã nici o tranzacţie contrarã angajamentelor prevãzute în prezentul articol şi/sau ca toate tranzacţiile contrare acestor angajamente au fost notificate corespunzãtor autoritãţii competente; 2. sa furnizeze probe concludente ca au adoptat reguli şi reglementãri care obliga organizaţia la: a) excluderea tuturor membrilor care se dovedesc, ca urmare a unei anchete corespunzãtoare, efectuatã de organizaţia prevãzutã la art. 14 alin. (1), ca au încãlcat grav angajamentele sus-menţionate; b) publicarea unui anunţ prin care se informeazã asupra excluderii acelui membru şi notificarea în acest sens a autoritãţii competente; c) informarea tuturor membrilor cu privire la prevederile legislative, reglementãrile şi liniile directoare adoptate în cadrul sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley referitoare la diamantele conflictuale şi la furnizarea numelor persoanelor fizice sau juridice care au încãlcat aceste prevederi legale şi reglementãri; 3. sa comunice autoritãţii competente lista completa a membrilor negociatori de diamante brute, inclusiv numele, adresa, locul de domiciliu şi alte informaţii, care sa permitã evitarea tuturor confuziilor privind identificarea acestora. (3) Organizaţiile vizate prin prezentul articol trebuie sa notifice de îndatã autoritãţii competente toate modificãrile referitoare la calitatea de membru intervenite de la solicitarea admiterii pe lista. (4) Simpla prezenta pe lista a unei organizaţii sau a unui membru permite autoritãţii competente sa aibã acces la toate informaţiile necesare pentru evaluarea functionarii corespunzãtoare a sistemului de garanţie şi de autoreglementare a industriei. Dacã circumstanţele o justifica, aceasta autoritate poate pretinde garanţii suplimentare, ce fac ca organizaţiile sa fie în mãsura sa asigure menţinerea unui sistem credibil. (5) Dacã în momentul când evalueaza funcţionarea sistemului autoritatea competenta obţine informaţii demne de încredere, conform cãrora organizaţia cu sediul pe teritoriul României, care figureazã pe lista prevãzutã de prezentul articol, sau conform cãrora un membru al acesteia, stabilit ori rezident în România, incalca prevederile prezentului articol, aceasta va dispune o ancheta în aceasta privinta pentru a verifica dacã prevederile prezentului articol au fost efectiv incalcate. (6) Dacã pe baza raportului de evaluare sau a altor surse de informaţii pertinente autoritatea competenta ajunge la concluzia ca un sistem de garanţie şi autoreglementare a industriei nu funcţioneazã corect şi ca problema nu a fost tratata într-o maniera corespunzãtoare, adopta mãsuri corespunzãtoare în vederea retragerii acestei organizaţii de pe lista prevãzutã în anexa nr. 3. (7) Organizaţiile sau membrii lor, vizate de prezentul articol, care funcţioneazã pe teritoriul unui participant, altul decât România, sunt considerate a fi conforme dispoziţiilor prezentului articol dacã satisfac regulile şi reglementãrile pe care acel participant le-a stabilit în scopul aplicãrii sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley.
CAP. V Tranzitul diamantelor brute pe teritoriul României
ART. 15 Prevederile art. 4, 9, 10 şi 12 nu se aplica diamantelor brute aflate în tranzit pe teritoriul României dacã obiectivul tranzitului este clar atestat prin certificatul de însoţire, iar containerul de origine în care sunt transportate diamantele brute ori certificatul de însoţire eliberat de o autoritate competenta a unui alt participant nu a fost violat sau alterat, în nici un mod, pe teritoriul României.
CAP. VI Dispoziţii generale
ART. 16 (1) Autoritatea competenta tine evidenta la zi a listei prevãzute în anexa nr. 2. (2) Autoritatea competenta poate percepe de la operatorii economici care funcţioneazã pe piata diamantelor brute a României o redeventa pentru tipãrirea, eliberarea şi/sau validarea unui certificat şi pentru controlul fizic exercitat în conformitate cu prevederile art. 4 şi 12. Valoarea acestei redevenţe nu poate fi mai mare decât costurile prestaţiilor curente în materie realizate de autoritatea competenta. (3) Autoritatea competenta poate modifica specimenul certificatului în vederea perfecţionãrii securitãţii acestuia, tratamentului şi functionalitatii sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley, cu condiţia ca acesta sa fie comunicat în prealabil Presedintiei Procesului Kimberley. ART. 17 (1) Autoritatea competenta reprezintã România în cadrul sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley şi trebuie sa depunã eforturi pentru a asigura aplicarea optima a acestui sistem, în special în cooperare cu ceilalţi participanţi în acest scop. (2) Autoritatea competenta participa la schimbul de informaţii, în special cu informaţii referitoare la comerţul internaţional cu diamante brute, şi, dacã este cazul, coopereazã în activitãţi de supraveghere şi de reglementare a eventualelor diferende. ART. 18 (1) Toate persoanele fizice sau juridice care desfãşoarã activitãţi ce au legatura directa sau indirecta cu prevederile art. 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 14 şi 15 sunt obligate sa depunã toate diligenţele necesare şi sa se conformeze prevederilor prezentei hotãrâri. (2) Participarea cu intenţie la activitãţi care au, direct sau indirect, ca efect ocolirea prevederilor prezentei hotãrâri este interzisã. ART. 19 (1) Informaţiile dobândite conform prezentei hotãrâri nu pot fi utilizate decât în scopul pentru care au fost prevãzute. (2) Informaţiile de natura confidenţialã sau furnizate cu titlu confidenţial sunt acoperite prin obligaţii ale secretului profesional. Acestea nu pot fi divulgate fãrã autorizarea expresã a persoanei care le-a furnizat. (3) Comunicarea acestor informaţii este permisã când autoritatea competenta este ţinuta sau autorizata, în particular, în cadrul unei acţiuni în justiţie. Comunicarea trebuie sa ţinã cont de interesul legitim al persoanei în cauza, în vederea nedivulgarii secretelor comerciale. (4) Prevederile prezentului articol nu se aplica în cazul informaţiilor cu caracter general fãcute publice de cãtre Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor, dacã aceasta comunicare este compatibila cu scopul pentru care informaţiile au fost furnizate în faza iniţialã, cu excepţia cazurilor prevãzute la alin. (3). ART. 20 Respectarea prevederilor prezentei hotãrâri nu indreptateste persoanele fizice sau juridice sa deroge de la obligaţia respectãrii, parţiale sau totale, a celorlalte prevederi legale în vigoare.
CAP. VII Contravenţii şi sancţiuni
ART. 21 (1) Nerespectarea prevederilor art. 3, ale art. 4 alin. (1) şi (2), ale art. 10 alin. (5) şi (7) şi ale art. 18 alin. (2) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda contravenţionalã de la 250.000.000 lei la 500.000.000 lei şi cu confiscarea bunurilor ce fac obiectul contravenţiei. (2) Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii se fac de cãtre personalul anume împuternicit al Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. ART. 22 Contravenţiilor prevãzute la <>art. 21 alin. (1) le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.
CAP. VIII Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 23 În aplicarea prevederilor prezentei hotãrâri autoritatea competenta poate elabora proceduri, în condiţiile reglementate prin actul sau de organizare şi funcţionare. ART. 24 Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 25 Prevederile prezentei hotãrâri se aplica pana la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, urmând ca ulterior sa devinã direct aplicabile reglementãrile europene în domeniu.
PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã: --------------- Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor Rovana Plumb, secretar de stat
Ministrul economiei şi comerţului, Dan Ioan Popescu
Ministrul finanţelor publice, Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul afacerilor externe, Mircea Geoana
Bucureşti, 2 octombrie 2003. Nr. 1.175.
ANEXA 1
SISTEMUL DE CERTIFICARE PENTRU PROCESUL KIMBERLEY*)
*) Sistemul de certificare pentru Procesul Kimberley a fost adoptat de statele participante la Reuniunea Plenara de la Interlaken din 5 noiembrie 2002.
PREAMBUL
Participanţii, - recunoscând ca traficul de diamante conflictuale constituie o grava problema de interes internaţional major, care are raporturi directe cu finanţarea conflictelor armate, cu activitãţile miscarilor rebele care au ca scop subminarea sau rãsturnarea guvernelor legitime, cu traficul ilicit şi proliferarea de armament, în special arme mici şi uşoare, - recunoscând, de asemenea, impactul devastator al conflictelor finanţate de traficul cu diamante de rãzboi asupra pãcii, siguranţei şi securitãţii oamenilor din ţãrile afectate, precum şi încãlcãrile flagrante ale drepturilor omului, care au fost comise în aceste conflicte, - luând în considerare impactul negativ al acestor conflicte asupra stabilitatii regionale şi obligaţiile trasate statelor prin Carta Organizaţiei Naţiunilor Unite cu privire la menţinerea pãcii şi securitãţii internaţionale; - constientizand ca mãsurile internaţionale urgente sunt imperios necesare pentru a nu permite ca problema diamantelor conflictuale sa afecteze în mod negativ comerţul legitim cu diamante, care joaca un rol esenţial în economiile numeroaselor state ce produc, prelucreaza, exporta şi importa diamante, în special ţãrile în curs de dezvoltare, - reamintind toate rezoluţiile pertinente ale Consiliului de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite în virtutea art. VII din Carta Organizaţiei Naţiunilor Unite, inclusiv dispoziţiile pertinente ale rezolutiilor 1.173/1998, 1.295/2000, 1.306/2000 şi 1.343/2001, şi preocupati de a contribui la aplicarea mãsurilor prevãzute prin aceste rezoluţii, - evidentiind Rezoluţia 55/56/2000 a Adunãrii Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite asupra rolului comerţului cu diamante de rãzboi în finanţarea conflictului armat, care solicita comunitãţii internaţionale sa analizeze rapid şi cu minutiozitate planul de mãsuri eficiente şi pragmatice care privesc aceasta problema, - evidentiind mai departe recomandarea înscrisã în cadrul Rezoluţiei 55/56/2000 a Adunãrii Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite, şi anume ca comunitatea internationala trebuie sa dezvolte propuneri detaliate pentru un sistem de certificare internaţional simplu şi funcţional pentru diamantele brute, bazat în principal pe sistemele naţionale de certificare şi pe standardele minime agreate la nivel internaţional, - reamintind ca Procesul Kimberley, creat pentru a identifica o soluţie a problemei internaţionale a diamantelor conflictuale, vizeazã includerea tuturor celor interesaţi şi anume statele care produc, exporta şi importa diamante, industria diamantelor şi societatea civilã, - convinsi ca diamantele conflictuale joaca un rol important în finanţarea conflictelor armate şi ca acesta poate fi redus semnificativ prin introducerea sistemului de certificare pentru diamantele brute, creat sa excludã diamantele conflictuale din comerţul legitim, - reamintind ca Procesul Kimberley a considerat ca un sistem internaţional de certificare pentru diamantele brute, bazat pe legi şi practici naţionale şi pe standardele minime internaţionale agreate, va fi cel mai eficace sistem de rezolvare a problemei diamantelor conflictuale, - luând în considerare mãsurile importante adoptate pentru atacarea acestei probleme, în special de cãtre guvernele Angolei, Republicii Democrate Congo, Guineei şi Sierrei Leone şi de alte tari principale care produc, exporta şi importa diamante, precum şi de industria diamantelor, în particular de Consiliul mondial al diamantelor şi de societatea civilã, - intampinand initiativele voluntare de autoreglementare anunţate de cãtre industria de diamante şi recunoscând ca un astfel de sistem voluntar va ajuta la crearea unui sistem eficient de control intern al diamantelor brute, conform sistemului internaţional de certificare a diamantelor brute, - recunoscând ca un sistem internaţional de certificare a diamantelor brute nu va fi credibil decât atunci când toţi participanţii vor asigura funcţionarea sistemelor interne de control vizând eliminarea diamantelor conflictuale din lantul de producţie, exporturi şi importuri de diamante brute pe propriile teritorii, recunoscând în acelaşi timp ca diferenţele în modelele de producţie şi practicile comerciale şi în toate tipurile de control institutional vor putea impune adoptarea de metode diferite care sa întruneascã standardele minime, - recunoscând, de asemenea, ca sistemul internaţional de certificare pentru diamantele brute trebuie sa fie compatibil cu legea internationala care guverneazã comerţul internaţional, - recunoscând ca suveranitatea statelor trebuie sa fie în mod deplin respectata, precum şi principiile de egalitate, avantaj reciproc şi consens, recomanda urmãtoarele dispoziţii:
SECŢIUNEA I Definiţii
În scopul sistemului internaţional de certificare pentru diamantele brute, denumit în continuare sistem de certificare, se aplica urmãtoarele definiţii: diamante conflictuale - diamantele brute utilizate de miscarile rebele sau de aliatii lor pentru finanţarea conflictelor care vizeazã subminarea guvernelor legitime, asa cum sunt descrise în rezoluţiile pertinente ale Consiliului de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite, în mãsura în care acestea rãmân în vigoare, sau în alte rezoluţii similare care ar putea fi adoptate în viitor de cãtre Consiliul de Securitate, şi asa cum sunt intelese şi recunoscute în Rezoluţia 55/56/2000 a Adunãrii Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite sau în alte rezoluţii similare care pot fi adoptate în viitor de cãtre Adunarea Generalã a Organizaţiei Naţiunilor Unite; ţara de origine - ţara de unde diamantele brute au fost extrase; ţara de provenienta - ultima ţara participanta de unde diamantele brute au fost exportate conform documentelor de import; diamant - mineral natural, compus în esenta din carbon pur cristalizat într-un sistem izometric, a cãrui duritate pe scara Mohs este de 10 şi care poseda o greutare specifica de circa 3,52 şi un indice de refractie de 2,42; export - actul de retragere/ieşire a unui bun material din teritoriul geografic al unui participant; autoritate exportatoare - autoritatea/autoritãţile sau organismul/organismele desemnat/desemnate de un stat participant de pe al cãrui teritoriu pleacã un transport de diamante brute, care este/sunt abilitat/abilitate sa valideze certificatul Procesului Kimberley; zona de comerţ libera - parte a teritoriului unui participant unde toate bunurile importate sunt considerate în general, în ceea ce priveşte taxele de import, ca fiind situate în exteriorul teritoriului vamal; import - actul de introducere a unui bun material pe teritoriul geografic al unui participant; autoritate importatoare - autoritatea/autoritãţile sau organismul/organismele desemnat/desemnate de un participant în al cãrui teritoriu este importat transportul/incarcatura de diamante brute, însãrcinat/însãrcinate cu formalitãţile de import şi, în special, cu controlul certificatului Procesului Kimberley care însoţeşte transportul; certificatul Procesului Kimberley - document rezistent la falsificare, având un format specific, care confirma ca un transport de diamante brute corespunde exigenţelor sistemului de certificare; observator - un reprezentant al societãţii civile, al industriei de diamante, al unui organism internaţional sau guvern neparticipant, invitat sa participe la reuniunile Plenarei Procesului Kimberley; lot - unul sau mai multe diamante care sunt ambalate împreunã şi care formeazã un tot; lot de origine mixtã - lot care conţine diamante brute provenite din doua sau mai multe tari de origine, ambalate împreunã; participant - stat sau organizaţie regionala de integrare economicã, cãreia i se aplica sistemul de certificare; organizaţie regionala de integrare economicã - organizaţie care grupeazã state suverane care şi-au declinat competenta cu privire la problemele guvernate de sistemul de certificare al acestei organizaţii; diamante brute - diamante neprelucrate sau simplu tãiate, clivate sau simplu slefuite, care se regãsesc în Sistemul armonizat de clasificare şi codificare a mãrfurilor la poziţiile tarifare vamale 7102.10.00, 7102.21.00 şi 7102.31.00; transport - importul sau exportul fizic al unuia ori al mai multor loturi; tranzit - traversarea fizica a teritoriului unui participant sau al unui neparticipant, cu sau fãrã transbordare, antrepozitare ori schimbare a modalitatii de transport, când o asemenea traversare nu reprezintã decât un segment al voiajului care a început şi se termina dincolo de frontiera participantului sau neparticipantului al cãrui teritoriu îl traverseaza transportul/incarcatura.
SECŢIUNEA a II-a Certificatul Procesului Kimberley
Fiecare participant trebuie: a) sa se asigure ca un certificat al Procesului Kimberley, denumit în continuare certificat, însoţeşte fiecare transport de diamante brute cu ocazia exportului; b) sa se asigure ca procedurile de emitere a certificatelor respecta regulile minime ale Procesului Kimberley, asa cum sunt prevãzute în secţiunea a IV-a; c) sa se asigure ca certificatele respecta exigenţele minime enunţate în anexa a) la prezenta anexa. O data ce aceste condiţii sunt întrunite, participanţii pot stabili caracteristici suplimentare pentru propriile certificate, de exemplu o forma specialã, date suplimentare sau elemente de securitate; d) sa îi informeze pe toţi ceilalţi participanţi, prin intermediul preşedintelui, asupra caracteristicilor certificatului propriu, astfel cum sunt precizate în anexa a) la prezenta anexa, în scopul validãrii.
SECŢIUNEA a III-a Angajamente în ceea ce priveşte comerţul internaţional cu diamante brute
Fiecare participant trebuie: a) cu privire la transporturile de diamante brute exportate cãtre o ţara participanta, sa impunã ca fiecare astfel de transport sa fie însoţit de un certificat validat corespunzãtor; b) cu privire la transporturile diamantelor brute importate de o ţara participanta: - sa solicite un ceritificat validat corespunzãtor; - sa se asigure ca documentul de confirmare a recepţiei sa fie transmis în cel mai scurt timp autoritatilor exportatoare competente. Confirmarea ar trebui sa se refere cel puţin la numãrul certificatului, numãrul de loturi, greutatea în carate şi la detalii privind importatorul şi exportatorul; - sa solicite ca originalul certificatului sa fie uşor accesibil pentru o perioada de cel puţin 3 ani; c) sa se asigure ca nici o incarcatura de diamante brute nu este exportata într-o ţara neparticipanta, nici importata dintr-o ţara neparticipanta; d) sa admitã faptul ca participanţii al cãror teritoriu îl tranziteaza transporturile nu sunt ţinuţi sa întruneascã condiţiile prevãzute la lit. a) şi b) de mai sus şi nici pe cele din secţiunea a II-a lit. a), cu condiţia ca autoritãţile competente ale participantului în cauza sa se asigure ca transportul pãrãseşte teritoriul în aceleaşi condiţii ca la sosire, adicã nici deschis, nici alterat.
SECŢIUNEA a IV-a Controale interne
Angajamente pe care le iau participanţii Fiecare participant trebuie: a) sa creeze un sistem de control destinat eliminãrii diamantelor conflictuale din incarcaturile de diamante brute care sunt importate în sau exportate de pe teritoriul sau; b) sa desemneze o autoritate sau autoritãţi importatoare şi exportatoare; c) sa se asigure ca diamantele brute sunt importate şi exportate în containere inviolabile; d) în funcţie de necesitaţi, sa modifice sau sa adopte legi specifice ori regulamente, necesare implementarii şi punerii în practica a sistemului de certificare, şi sa menţinã sancţiuni descurajatoare şi proporţionale în cazul încãlcãrii legii; e) sa culeagã şi sa conserve informaţiile oficiale relevante referitoare la producţie, import şi export şi sa schimbe informaţii conform dispoziţiilor secţiunii a V-a; f) atunci când se creeazã un sistem de control intern, sa ţinã cont, dacã este necesar, de alte optiuni şi recomandãri referitoare la controalele interne, enunţate în anexa b) la prezenta anexa. Principii de autoreglementare a industriei Participanţii recunosc ca un sistem voluntar de autoreglementare a industriei, asa cum rezulta din preambulul prezentului document, va furniza un sistem de garanţii care se sprijinã pe verificãrile auditorilor independenţi ai întreprinderilor individuale şi este susţinut de sancţiunile interne stabilite de industrie, sistem ce va ajuta la facilitarea trasabilitatii tranzacţiilor cu diamante brute de cãtre autoritãţile guvernamentale.
SECŢIUNEA a V-a Cooperare şi transparenta
Participanţii trebuie: a) sa furnizeze, prin intermediul preşedintelui, informaţii prin care se identifica autoritãţile sau organismele desemnate, responsabile cu implementarea dispoziţiilor sistemului de certificare. Fiecare participant va trebui sa furnizeze altor participanţi, prin intermediul Presedintiei, de preferinta în format electronic, precizãri referitoare la legi, reglementãri, reguli, practici şi proceduri şi sa actualizeze informaţiile respective atunci când este nevoie. Aceste precizãri trebuie sa includã un rezumat al principalelor elemente în limba engleza; b) sa elaboreze şi sa punã la dispoziţie tuturor celorlalţi participanţi, prin intermediul Presedintiei, date statistice, conform principiilor enunţate în anexa c) la prezenta anexa; c) sa facã schimb de experienta şi de alte informaţii utile, inclusiv autoevaluare, pentru a avea cea mai buna practica în situaţia data; d) sa trateze cu amabilitate cererile venite din partea altor participanţi care solicita asistenta, în scopul îmbunãtãţirii functionalitatii sistemului de certificare în teritoriul lor; e) sa informeze un alt participant, prin intermediul preşedintelui, dacã estimeaza ca legile, reglementãrile, regulile, practicile sau procedurile acestui alt participant nu garanteazã absenta diamantelor conflictuale din exporturile sale; f) sa coopereze cu alţi participanţi pentru a incerca sa rezolve probleme care s-ar putea ivi în circumstanţe neprevãzute şi care ar putea duce la nerespectarea exigenţelor minime de eliberare sau de acceptare a certificatelor, precum şi sa ţinã la curent pe toţi ceilalţi participanţi privind natura problemelor intalnite şi soluţiile gãsite; g) sa incurajeze, prin intermediul autoritãţilor competente, cooperarea mai strânsã dintre organismele cu atribuţii în aplicarea legii şi autoritãţile vamale ale participanţilor.
SECŢIUNEA a VI-a Aspecte administrative
Reuniuni 1. Participanţii şi observatorii trebuie sa se reuneascã în şedinţe plenare în fiecare an şi ori de câte ori este necesar pentru participanţi, în vederea examinãrii eficacitatii sistemului de certificare. 2. Participanţii trebuie sa adopte reguli de procedura pentru aceste reuniuni în cadrul primei reuniuni plenare. 3. Reuniunile vor avea loc în ţara de resedinta a preşedintelui, mai puţin în cazul în care un participant sau un organism internaţional propune organizarea unei asemenea reuniuni şi ca aceasta sa fie acceptatã. Ţara gazda trebuie sa faciliteze formalitãţile de intrare a persoanelor care asista la aceste reuniuni. 4. La sfârşitul fiecãrei reuniuni plenare va fi ales un preşedinte însãrcinat cu prezidarea tuturor reuniunilor plenare, reuniunilor grupurilor de lucru ad-hoc şi ale altor organisme secundare, care pot fi constituite pana la data urmãtoarei reuniuni plenare anuale. 5. Participanţii trebuie sa adopte decizii prin consens. Dacã este imposibil de a se realiza consensul, preşedintele va trebui sa organizeze consultãri. Sprijin administrativ 6. Pentru asigurarea unei gestiuni eficiente a sistemului de certificare, sprijinul administrativ este indispensabil. Modalitãţile şi funcţiile unui asemenea sprijin trebuie sa fie discutate cu ocazia primei reuniuni plenare, o data ce Adunarea Generalã a Naţiunilor Unite îşi va fi dat acordul. 7. Sprijinul administrativ va putea include urmãtoarele funcţiuni: a) sa permitã comunicarea, schimbul de informaţii şi consultarea între participanţi asupra aspectelor precizate în prezentul document; b) sa ţinã şi sa punã la dispoziţie participanţilor o colectie a acelor legi, reglementãri, reguli, proceduri, practici şi date statistice furnizate în conformitate cu secţiunea a V-a; c) sa redacteze documente şi sa acorde sprijin administrativ cu ocazia reuniunilor plenare şi a reuniunilor grupurilor de lucru; d) sa se achite de alte sarcini care i-au fost atribuite cu ocazia reuniunilor plenare sau a altor grupuri de lucru mandatate de cãtre acestea. Participare 8. Participarea la sistemul de certificare este deschisã la nivel global, nediscriminatoriu, tuturor participanţilor care sunt pregatiti şi capabili sa ducã la îndeplinire cerinţele acestui sistem. 9. Orice candidat care doreşte sa participe la sistemul de certificare trebuie sa îşi manifeste intenţia prin notificarea Presedintiei, pe canale diplomatice. Aceasta notificare trebuie sa conţinã informaţiile prevãzute la secţiunea a V-a lit. a) şi sa fie transmisã tuturor participanţilor în termen de o luna. 10. Participanţii au intenţia de a invita reprezentanţii societãţii civile, ai industriei diamantelor, ai guvernelor neparticipante şi organizaţiilor internaţionale sa participe la reuniunile plenare în calitate de observatori. Obligaţiile participanţilor 11. Înaintea reuniunilor plenare anuale ale Procesului Kimberley, participanţii redacteazã şi pun la dispoziţie altor participanţi informaţiile înscrise la secţiunea a V-a lit. a), pentru a cunoaşte cum sunt aplicate exigenţele sistemului de certificare pe teritoriul lor. 12. Ordinea de zi a reuniunilor plenare anuale trebuie sa includã un punct care sa permitã examinarea informaţiilor stipulate în secţiunea a V-a, pct. 1, iar participanţii sa poatã furniza alte precizãri referitoare la sistemele lor, la cererea adunãrii plenare. 13. Dacã sunt necesare clarificãri suplimentare, participanţii la reuniunile plenare pot, la recomandarea preşedintelui, sa identifice şi sa impunã luarea altor mãsuri de verificare. Aceste mãsuri trebuie implementate conform legii internaţionale şi naţionale aplicabile. Aceasta poate include, fãrã a se reduce la, mãsuri cum ar fi: a) solicitarea de informaţii şi precizãri suplimentare de cãtre participanţi; b) misiuni de revizuire de cãtre alţi participanţi sau de reprezentanţii acestora, dacã se identifica neconcordante semnificative cu sistemul de certificare. 14. Misiunile de revizuire trebuie efectuate într-o maniera analitica profesionista şi impartiala, cu acordul participantului în cauza. Mãrimea, componenta, termenii de referinta şi durata acestor misiuni trebuie sa fie fondate pe circumstanţe clare şi stabilite de preşedinte, cu acordul participantului în cauza şi în consens cu toţi participanţii. 15. Un raport asupra mãsurilor de verificare a concordanţei trebuie înaintat preşedintelui şi participantului în cauza, în termen de 3 sãptãmâni de la finalizarea misiunii. Raportul şi eventualele observaţii ale participanţilor trebuie sa fie publicate într-o zona cu acces restrâns al unui site Internet oficial al sistemului de certificare, nu mai târziu de 3 sãptãmâni de la înaintarea raportului participantului în cauza. Participanţii şi observatorii trebuie sa depunã toate eforturile în vederea respectãrii confidenţialitãţii comentariilor şi discuţiilor referitoare la toate aspectele de conformitate. Conformarea şi prevenirea diferendelor 16. În cazul în care apare o problema privind conformitatea unui participant sau orice alt aspect legat de implementarea sistemului de certificare, orice participant în cauza poate sa informeze preşedintele, care, la rândul sau, informeazã, fãrã întârziere, pe toţi participanţii cu privire la problema respectiva şi iniţiazã un dialog în vederea soluţionãrii acesteia. Participanţii şi observatorii trebuie sa depunã toate eforturile în vederea respectãrii confidenţialitãţii comentariilor şi discuţiilor referitoare la toate aspectele de conformitate. Modificãri 17. Prezentul document poate fi modificat printr-un acord comun al participanţilor. 18. Orice participant are dreptul sa propunã modificãri. Propunerile de modificare trebuie transmise în scris preşedintelui, cu cel puţin 90 de zile înaintea urmãtoarei reuniuni plenare, dacã nu se convine altfel. 19. Preşedintele comunica toate propunerile de modificare tuturor participanţilor şi observatorilor în cel mai scurt timp posibil şi le înscrie pe ordinea de zi a urmãtoarei reuniuni plenare anuale. Mecanisme de examinare 20. Participanţii trebuie sa aibã în vedere faptul ca sistemul de certificare face obiectul unei revizuiri periodice, pentru a le permite sa efectueze o analiza completa a tuturor elementelor conţinute în sistem. Revizuirea trebuie sa ţinã seama, de asemenea, de cerinţele continue ale unui asemenea sistem, luându-se în consideraţie receptivitatea participanţilor, a organismelor internaţionale, în special Organizaţia Naţiunilor Unite, şi pericolul permanent pe care îl prezintã diamantele conflictuale. Prima examinare de acest fel trebuie sa aibã loc cel mai târziu la 3 ani dupã intrarea în vigoare a sistemului de certificare. Reuniunea de examinare ar trebui în mod normal sa coincida cu reuniunea plenara anuala, mai puţin în cazul în care exista un acord contrar. Intrarea în vigoare a sistemului 21. Sistemul de certificare trebuie stabilit cu ocazia reuniunii ministeriale cu privire la sistemul de certificare pentru diamantele brute, la Interlaken la 5 noiembrie 2002.
ANEXA a) -------- la anexa nr. 1 --------------
CERTIFICATE
A. Condiţii minime privind certificatele Un certificat trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii minime: - fiecare certificat trebuie sa aibã titlul "Certificat al Procesului Kimberley", precum şi urmãtoarea declaraţie: "Diamantele brute din acest transport au fost manipulate în conformitate cu prevederile sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley privind diamantele brute"; - ţara de origine pentru incarcatura/transportul de loturi de origine unica; - certificatele pot fi redactate în orice limba, cu condiţia sa existe o traducere în limba engleza; - numerotarea unica trebuie sa urmãreascã codul tarii alpha 2, conform normei ISO 3166-1; - certificatul trebuie sa fie inviolabil şi nefalsificabil; - data emiterii; - data expirãrii; - autoritatea emitenta; - identitatea exportatorului şi a importatorului; - greutatea/masa în carate; - valoarea în dolari S.U.A.; - numãrul loturilor din transport; - sistemul armonizat de clasificare şi codificare a mãrfurilor; - sa fie validat de cãtre autoritatea exportatoare. B. Elemente facultative ale certificatelor Un certificat poate conţine urmãtoarele elemente facultative: - caracteristici specifice, de exemplu forma, date suplimentare sau elemente de securitate; - date privind calitatea diamantelor brute din cadrul transportului; - o confirmare de import ar trebui sa conţinã, de preferinta, urmãtoarele elemente: ● ţara de destinaţie; ● identitatea importatorului; ● greutatea în carate şi valoarea în dolari S.U.A.; ● sistemul armonizat de clasificare şi codificare a mãrfurilor; ● data recepţiei din ţara importatoare; ● autentificarea de cãtre ţara importatoare. C. Proceduri facultative Diamantele brute pot fi transportate în saci de securitate transparenti. Numãrul certificatului unic poate fi reprodus pe container.
ANEXA b) -------- la anexa nr. 1 --------------
RECOMANDĂRI prevãzute la secţiunea a IV-a lit. f)
Recomandãri generale 1. Participanţii pot desemna unul sau mai mulţi coordonatori oficiali pentru a se ocupa de implementarea sistemului de certificare. 2. Participanţii pot reflecta la utilitatea completãrii şi/sau intensificãrii procesului de colectare şi publicare a datelor statistice ce figureazã în anexa c) la anexa nr. 1, pe baza conţinutului certificatelor Procesului Kimberley. 3. Participanţii sunt incurajati sa pãstreze într-o baza de date informatizata datele şi informaţiile prevãzute la secţiunea a V-a. 4. Participanţii sunt invitaţi sa transmitã şi sa primeascã mesaje electronice în vederea promovãrii sistemului de certificare. 5. Participanţii care produc diamante şi care au grupãri rebele suspectate de extragerea diamantelor din teritoriul lor sunt încurajate sa identifice zonele cu activitate miniera a rebelilor şi sa transmitã aceasta informaţie tuturor participanţilor. Aceste date trebuie sa fie actualizate periodic. 6. Participanţii sunt incurajati sa facã cunoscut tuturor participanţilor, prin intermediul Presedintiei, numele persoanelor sau întreprinderilor vinovate de activitãţi ilicite în raport cu scopurile sistemului de certificare. 7. Participanţii sunt incurajati sa se asigure ca toate cumpãrãrile cu bani lichizi de diamante brute sunt dirijate prin bãnci oficiale, însoţite de documente verificabile. 8. Participanţii care produc diamante trebuie sa analizeze producţia obţinutã în funcţie de urmãtoarele aspecte: - caracteristicile diamantelor produse; - producţia realã. Recomandãri privind controlul minelor de diamante 9. Participanţii sunt incurajati sa se asigure ca minele de diamante sunt posesoare ale unei licenţe şi sa permitã numai acestora sa extraga diamante. 10. Participanţii sunt sfatuiti sa se asigure ca întreprinderile de prospectiune şi extracţie pãstreazã norme de securitate reale, pentru ca diamantele conflictuale sa nu afecteze producţia legitima. Recomandãri privind participanţii care exploateazã mine de diamante la scara mica 11. Minele de diamante artizanale şi informale ar trebui sa detina autorizaţie şi numai acelor persoane astfel autorizate sa li se permitã extractia de diamante. 12. Dosarele de autorizare ar trebui sa conţinã un minimum de informaţii şi anume: numele, adresa, naţionalitatea şi/sau statutul de rezidenţã şi zona autorizata de extracţie a diamantelor. Recomandãri privind cumpãrãtorii, vanzatorii şi exportatorii de diamante brute 13. Toţi cumpãrãtorii, vanzatorii şi exportatorii de diamante, precum şi agenţii şi întreprinderile de expediţie care participa la transportul diamantelor brute ar trebui sa fie înregistraţi şi autorizaţi de cãtre autoritãţile competente ale fiecãrui participant. 14. Dosarele de autorizare ar trebui sa conţinã un minimum de informaţii, şi anume: numele, adresa, naţionalitatea şi/sau statutul de rezidenţã. 15. Toţi cumpãrãtorii, vanzatorii şi exportatorii de diamante brute ar trebui obligaţi prin lege sa pãstreze pe o perioada de 5 ani registrele zilnice de cumpãrãri, vânzãri şi exporturi, menţionând numele cumparatorilor sau vanzatorilor, numãrul lor de autorizaţie, cantitatea şi valoarea diamantelor vândute, exportate sau cumpãrate. 16. Datele vizate la paragraful 14 ar trebui consemnate într-o baza de date computerizata, pentru a facilita obţinerea de informaţii detaliate asupra activitãţilor cumparatorilor şi vanzatorilor individuali de diamante brute. Recomandãri privind operaţiunile de export 17. Orice exportator trebuie sa prezinte incarcatura sa de diamante brute autoritãţii exportatoare competente. 18. Înainte de validarea unui certificat, autoritatea exportatoare este abilitata sa solicite exportatorului o declaraţie prin care sa ateste ca diamantele brute exportate nu sunt diamante conflictuale. 19. Diamantele brute trebuie sigilate într-un container inviolabil, împreunã cu certificatul sau cu o copie autenticã. Autoritatea exportatoare trebuie sa transmitã apoi un mesaj electronic detaliat autoritãţii importatoare competente, precizând greutatea în carate, valoarea, ţara de origine sau de provenienta, importatorul şi numãrul seriei certificatului. 20. Autoritatea exportatoare trebuie sa înregistreze toate datele referitoare la incarcaturile de diamante brute într-o baza de date computerizata. Recomandãri privind operaţiunile de import 21. Autoritatea importatoare trebuie sa primeascã un mesaj electronic înainte sau la sosirea transportului de diamante brute. Acest mesaj trebuie sa prezinte detalii, cum ar fi greutatea în carate, valoarea, ţara de origine sau de provenienta, exportatorul şi numãrul seriei certificatului. 22. Autoritatea importatoare trebuie sa cerceteze incarcatura de diamante brute pentru a se asigura ca sigiliile şi containerul nu au fost violate şi ca exportul a fost efectuat conform sistemului de certificare. 23. Autoritatea importatoare trebuie sa deschidã şi sa cerceteze conţinutul transportului pentru a verifica exactitatea informaţiilor înscrise în certificat. 24. Când reglementarea pretinde sau, la cerere, autoritatea importatoare trebuie sa transmitã fişa de retur ori cuponul confirmãrii importului la autoritatea exportatoare competenta. 25. Autoritatea importatoare trebuie sa înregistreze toate datele referitoare la transporturile/incarcaturile diamantelor brute într-o baza de date informatizata. Recomandãri privind transporturile/incarcaturile destinate sau de provenienta din zonele libere 26. Transporturile/incarcaturile de diamante brute destinate sau de provenienta din zonele libere trebuie tratate de cãtre autoritãţile desemnate.
ANEXA c) -------- la anexa nr. 1 ---------------
STATISTICI
Recunoscând ca datele fiabile şi comparabile privind producţia şi comerţul internaţional cu diamante brute constituie un instrument esenţial pentru implementarea realã a sistemului de certificare şi, în special, pentru identificarea neregularitãţilor sau anomaliilor ce pot evidenţia prezenta diamantelor conflictuale în comerţul legitim, participanţii se sprijinã fãrã rezerve pe urmãtoarele principii, ţinând cont de necesitatea protejãrii informaţiilor comerciale cu caracter sensibil: a) pãstrarea şi publicarea, într-un format standard, în urmãtoarele doua luni care urmeazã perioadei de referinta a datelor statistice trimestriale globale referitoare la exporturile şi importurile diamantelor brute, numãrul certificatelor validate pentru export şi al transporturilor/incarcaturilor importate, însoţite de certificate; b) pãstrarea şi publicarea datelor statistice privind exporturile şi importurile de cãtre ţara de origine şi cea de provenienta, în mãsura în care acest lucru este posibil, greutatea în carate şi valoarea, în conformitate cu Sistemul armonizat de clasificare şi codificare a mãrfurilor, poziţiile tarifare vamale 7102.10; 7102.21; 7102.31; c) pãstrarea şi publicarea semestriala, în doua luni care urmeazã perioadei de referinta, a datelor statistice privind producţia diamantelor brute privind greutatea în carate şi valoarea. Dacã un participant nu poate publica aceste date, el va notifica de îndatã preşedintelui; d) sa adune şi sa publice aceste date statistice, bazându-se în primul rând pe metodologiile şi procedurile naţionale în vigoare; e) sa punã datele statistice la dispoziţie unui organism guvernamental sau oricãrui mecanism adecvat, desemnat de cãtre participanţi, pentru ca acestea sa fie: 1. compilate şi publicate trimestrial, în cazul datelor referitoare la exporturi şi importuri; şi 2. semestrial, în cazul datelor referitoare la producţie. Datele statistice trebuie sa fie accesibile, în vederea consultãrii de cãtre grupurile interesate sau de cãtre participanţi, individual ori colectiv, în funcţie de termenii de referinta stabiliţi de cãtre participanţi; f) sa ţinã seama de datele statistice privind comerţul internaţional şi producţia de diamante brute la reuniunile anuale ale Plenarei Procesului Kimberley, în scopul abordarii aspectelor conexe şi sprijinirii unei aplicari eficiente a sistemului de certificare.
ANEXA 2
LISTA participanţilor la sistemul de certificare pentru Procesul Kimberley
Angola Armenia Australia Belarus Botswana Canada Republica Africa Centrala China Hong Kong Republica Democrata Congo Republica Congo Coasta de Fildes Croatia Comunitatea Europeanã Guineea Guyana Ungaria India Israel Japonia Republica Coreea Laos Liban Lesotho Mauritius Namibia Polonia Federaţia Rusa Sierra Leone Slovenia Africa de Sud Sri Lanka Elvetia Taiwan, Penghu, Kinmen şi Matsu, teritorii vamale distincte Tanzania Tailanda Ucraina Emiratele Arabe Unite Statele Unite ale Americii Venezuela Zimbabwe
ANEXA 3
LISTA*) organizaţiilor reprezentând negociatorii de diamante brute la care face referire art. 14 din hotãrâre
----------- *) Lista prevãzutã în prezenta anexa va fi completatã pe mãsura ce asemenea organizaţii se vor infiinta în România.
---------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email