────────────────
Ministrul economiei şi comerţului,
Dan Ioan Popescu
Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci
Gabor Varga,
director general
Ministrul educaţiei,
cercetãrii şi tineretului,
Alexandru Athanasiu
Bucureşti, 2 octombrie 2003.
Nr. 1.171.
ANEXA
REGULAMENT
de aplicare a <>Legii nr. 129/1992 privind protecţia desenelor
şi modelelor industriale, republicatã
CAP. I
Condiţii de protecţie
REGULA 1 - Protecţia juridicã a desenelor şi modelelor industriale
Protecţia juridicã a desenelor şi modelelor industriale se acorda conform dispoziţiilor <>Legii nr. 129/1992 privind protecţia desenelor şi modelelor industriale, republicatã, cu respectarea convenţiilor, tratatelor şi acordurilor la care România este parte.
REGULA 2 - Definiţii. Expresii prescurtate
În sensul prezentului regulament termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) <>art. - articol din Legea nr. 129/1992 , republicatã;
b) Aranjamentul de la Locarno - Aranjamentul de la Locarno privind clasificarea internationala a desenelor şi modelelor industriale, semnat la 8 octombrie 1968 şi revizuit la 28 septembrie 1979, la care România a aderat prin <>Legea nr. 3/1998 ;
c) Aranjamentul de la Haga - Aranjamentul de la Haga privind depozitul internaţional de desene şi modele industriale, din 6 noiembrie 1925, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, la care România a aderat prin <>Legea nr. 44/1992 ;
d) B.O.P.I. - D.M.I. - Buletinul Oficial de Proprietate Industriala, Secţiunea Desene şi Modele Industriale;
e) Convenţia de la Paris - Convenţia de la Paris pentru protecţia proprietãţii industriale, în forma revizuitã la Stockholm la 14 iulie 1967, ratificatã de România prin <>Decretul nr. 1.177/1968 ;
f) cerere internationala - cerere de înregistrare de desene sau modele industriale, întocmitã conform prevederilor Aranjamentului de la Haga;
g) cerere - cererea de înregistrare întocmitã potrivit prevederilor legii;
h) clasificare internationala - clasificarea desenelor şi modelelor industriale conform Aranjamentului de la Locarno;
i) data de depozit - data primirii la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci (O.S.I.M.) a documentelor necesare constituirii depozitului naţional reglementar, conform art. 13;
j) data de prioritate - data primului depozit al cererii de înregistrare a desenului sau a modelului industrial, indiferent de autoritatea nationala competenta la care s-a fãcut depozitul cererii, sau data expunerii desenului sau modelului industrial într-o expoziţie internationala, în condiţiile prevãzute în Convenţia de la Paris;
k) depozit naţional reglementar - cererea de înregistrare a unui desen sau model industrial, însoţitã de descrierea acestuia şi de reprezentarile grafice;
l) depozit multiplu - depozitul care cuprinde mai multe desene sau modele industriale destinate a fi încorporate în aceeaşi categorie de produse şi care aparţin aceleiaşi clase din clasificarea internationala, conform art. 17;
m) descriere - prezentarea sumarã în scris a elementelor caracteristice privind aspectul estetic exterior al desenului sau modelului industrial şi a elementelor noi ale acestuia, în condiţiile regulii 14;
n) examinator - specialistul O.S.I.M. având ca atribuţie de baza examinarea cererilor de înregistrare a desenelor şi modelelor industriale;
o) lege - <>Legea nr. 129/1992 , republicatã;
p) O.H.I.M. - Oficiul Uniunii Europene pentru Armonizarea Pieţei Interne (mãrci, desene şi modele);
q) O.M.P.I. - Organizaţia Mondialã a Proprietãţii Intelectuale;
r) persoana interesatã - orice persoana care are un interes legitim legat de desenul sau modelul industrial respectiv şi ale carei interese ar putea fi prejudiciate de înregistrarea acestuia;
s) publicare - aducerea la cunostinta publicului prin orice mijloace;
t) succesor în drepturi - orice persoana fizica sau juridicã cãreia i s-au transmis fie dreptul la eliberarea certificatului de înregistrare a desenului sau modelului industrial, fie drepturile care decurg din cererea de înregistrare sau dintr-un certificat de înregistrare a unui desen sau model industrial eliberat;
u) utilizator avizat - acel utilizator care este informat sau competent în domeniul de utilizare a produsului pe care se aplica sau care incorporeaza desenul sau modelul industrial respectiv.
REGULA 3 - Termene
(1) Termenele sunt cele prevãzute în lege şi în prezentul regulament.
(2) Nerespectarea termenelor privind completãrile solicitate de O.S.I.M. determina examinarea cererilor numai pe baza documentelor aflate la dosar.
(3) Termenele stabilite pe zile cuprind zile calendaristice şi nu includ nici ziua când a început şi nici ziua când s-a sfârşit termenul.
(4) Termenele stabilite pe ani, luni sau sãptãmâni se sfârşesc în ziua anului, lunii sau sãptãmânii corespunzãtoare zilei de plecare.
(5) Termenul care, începând la datele de 29, 30 şi 31 ale lunii, expira într-o luna care nu are o asemenea zi, se socoteşte împlinit în prima zi a lunii urmãtoare; termenul care expira într-o zi de sãrbãtoare legalã sau când serviciul este închis se prelungeşte pana la sfârşitul proximei zile lucrãtoare.
(6) Termenele notificate de O.S.I.M. prin posta încep sa curgã de la data ştampilei oficiului poştal de expediţie.
(7) Actele de procedura trimise prin posta la O.S.I.M. se socotesc îndeplinite în termen, dacã au fost predate la oficiul poştal înainte de data implinirii termenului.
(8) Un termen cu privire la o cerere sau la un certificat de înregistrare acordat de O.S.I.M. în baza prezentului regulament poate fi prelungit de O.S.I.M., dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sa existe o cerere motivatã, semnatã de solicitant sau titular, înainte de expirarea termenului;
b) taxa legalã este plãtitã o data cu înregistrarea la O.S.I.M. Aceasta taxa va fi în cuantumul prevãzut de lege pentru revalidare.
(9) O.S.I.M. va notifica în scris solicitantului aprobarea sau respingerea cererii de prelungire a termenului.
(10) Dispoziţiile alin. (8) nu se aplica în urmãtoarele situaţii:
a) invocarea prioritatii prevãzute la art. 19-21;
b) plata taxelor de înregistrare şi publicare;
c) înregistrarea unei opoziţii conform art. 24;
d) formularea unei contestaţii.
(11) Când solicitantul sau titularul certificatului de înregistrare se afla în situaţia prevãzutã de art. 32, O.S.I.M. poate dispune repunerea în termen a acestuia, dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sa fie depusa o cerere semnatã de solicitant sau titular, înregistratã la O.S.I.M. în termenul prevãzut la art. 32 alin. 1;
b) cererea sa conţinã motivarea nerespectãrii termenului;
c) taxa legalã este plãtitã o data cu înregistrarea cererii; aceasta taxa va fi în cuantumul prevãzut de lege pentru revalidare;
d) în termenul prevãzut la art. 32 alin. 1 se depun la O.S.I.M. dovezi în susţinerea cererii de repunere în termen.
(12) Hotãrârea de admitere sau respingere a cererii de repunere în termen se comunica solicitantului sau mandatarului.
REGULA 4 - Limba oficialã
(1) Cererea de înregistrare a desenului sau a modelului industrial trebuie depusa la O.S.I.M. în limba romana, limba în care se desfãşoarã toate procedurile legale.
(2) Anexele la cererile de înregistrare formulate de persoane fizice sau juridice strãine se vor depune în limba romana, conform instrucţiunilor emise de directorul general al O.S.I.M.
(3) Documentele folosite ca mijloace de proba în procedurile în fata O.S.I.M., constând în publicaţii, pot fi înregistrate în orice limba, cu condiţia depunerii traducerii lor în limba romana, în termen de maximum o luna de la depunere.
REGULA 5 - Condiţii de protecţie
(1) Un desen sau un model industrial poate fi înregistrat dacã satisface cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) constituie un desen sau model industrial în sensul prevãzut la art. 2 lit. d), f), h) şi j);
b) este nou;
c) are caracter individual.
(2) Se considera ca un desen sau model industrial este nou dacã nici un desen sau model industrial identic nu a fost fãcut public înaintea datei de depunere a cererii de înregistrare sau, dacã a fost revendicata o prioritate, înaintea datei de prioritate.
(3) Aducerea la cunostinta publicului, în condiţiile art. 10 alin. 1, a unui desen sau model industrial poate fi luatã în considerare dacã exista materiale de orice natura, cu data certa.
(4) Cunoştinţele care au devenit accesibile publicului pe cale orala, prin folosire sau prin orice alt mijloc sunt luate în considerare numai dacã sunt confirmate printr-un document care sa le conţinã şi care sa probeze ca au devenit şi când au devenit accesibile publicului; documentul poate fi şi ulterior datei la care a avut loc prezentarea publica orala, folosirea sau prezentarea prin orice alt mijloc, data relevanta fiind aceea la care cunoştinţele au devenit accesibile publicului.
(5) Conform art. 9, un desen sau model industrial are un caracter individual dacã impresia globalã pe care o produce asupra utilizatorului avizat este diferita de cea produsã asupra unui asemenea utilizator de orice alt desen sau model industrial fãcut public.
(6) Pentru aprecierea caracterului individual se ia în considerare gradul de libertate a autorului în elaborarea desenului sau modelului industrial.
CAP. II
Dreptul la eliberarea certificatelor de înregistrare
REGULA 6 - Dreptul la eliberarea certificatului de înregistrare
(1) Pentru desenele şi modelele industriale create în mod independent, dreptul la eliberarea certificatului de înregistrare aparţine autorului desenului sau modelului industrial ori succesorului sau în drepturi.
(2) Sunt considerate ca fiind desene şi modele industriale create în mod independent acele desene sau modele industriale care nu au fost realizate ca urmare a unor contracte cu misiune creativa sau de cãtre salariaţi, în cadrul atribuţiilor de serviciu.
(3) Contractele cu misiune creativa sunt acele contracte care prevãd în mod explicit sau implicit misiunea creativa.
(4) Atribuţii de serviciu vor fi considerate acele atribuţii prevãzute în contractul de munca sau în anexele recunoscute sau semnate de salariat; fişa postului nu se ia în considerare decât în cazul în care face parte integrantã din contractul de munca.
(5) În cazul în care desenul sau modelul industrial este rezultatul unui contract cu misiune creativa, dreptul la eliberarea certificatului de înregistrare aparţine persoanei care a comandat realizarea desenului sau modelului industrial, în lipsa unor prevederi contractuale contrare.
(6) În cazul desenelor sau modelelor industriale realizate de salariaţi în cadrul atribuţiilor de serviciu, încredinţate explicit, dreptul la eliberarea certificatului de înregistrare aparţine unitãţii angajatoare, în lipsa unor prevederi contractuale contrare.
(7) Dacã mai multe persoane au creat acelaşi desen sau model industrial, independent una de alta, dreptul la eliberarea certificatului de înregistrare aparţine aceleia care a depus cea dintâi cererea de înregistrare la O.S.I.M.; dacã a fost recunoscuta o prioritate, dreptul aparţine aceleia a carei cerere are cea mai veche data de prioritate.
(8) Dacã mai multe persoane au creat împreunã un desen sau model industrial, dreptul la eliberarea certificatului de înregistrare le aparţine în mod egal, dacã nu exista prevederi contractuale contrare.
REGULA 7 - Prezumţia în favoarea solicitantului
Solicitantul este prezumat, pana la proba contrarã, a avea dreptul la eliberarea certificatului de înregistrare a desenului sau modelului industrial, conform art. 5, fãrã obligaţia din partea acestuia de a depune documente care sa ateste calitatea sa de persoana indreptatita la eliberarea certificatului de înregistrare.
REGULA 8 - Protecţia produselor traditionale
(1) Produsele traditionale realizate pe baza cunoştinţelor traditionale ale unei comunitãţi, de exemplu: tesaturi, covoare, costume populare, masti, articole de ceramica, teracota, sticlarie, lemn sau piatra, oua incondeiate, construcţii, realizate manual sau industrial, pot fi protejate în condiţiile prevãzute de lege.
(2) Pentru examinarea acestor produse traditionale, în scopul acordãrii protecţiei, O.S.I.M. poate acorda termene mai mici, fãrã depãşirea termenelor legale.
CAP. III
Procedura de înregistrare
REGULA 9 - Depunerea cererilor de înregistrare a desenelor şi modelelor industriale la O.S.I.M.
(1) Depunerea unei cereri de înregistrare a desenelor sau modelelor industriale se poate face de cãtre orice persoana:
a) direct la Registratura generalã a O.S.I.M.;
b) prin posta;
c) în forma electronica sau prin mijloace electronice, dacã sunt respectate prevederile regulii 11.
(2) O.S.I.M. confirma solicitantului primirea cererii în una dintre formele prevãzute la alin. (1), data şi numãrul depunerii acesteia. În cazul în care cererea este transmisã prin alte mijloace decât cele prevãzute la alin. (1), cererea nu este luatã în considerare şi nu se confirma depunerea.
(3) În cazul în care sunt mai mulţi solicitanti, O.S.I.M. va coresponda numai cu primul solicitant înscris pe cerere, dacã nu este desemnat expres unul dintre aceştia ca persoana de contact sau nu exista mandatar autorizat. În cazul în care primul solicitant este o persoana juridicã, se poate desemna ca persoana de contact un salariat al acesteia.
(4) O.S.I.M. înscrie pe cerere şi pe toate anexele data depunerii/primirii şi numãrul de depunere/primire şi evidenţiazã sub semnatura documentele primite.
(5) Dupã depunerea/primirea cererii, O.S.I.M. verifica îndeplinirea condiţiilor legale privind acordarea datei de depozit naţional reglementar şi notifica solicitantului lipsurile constatate.
(6) În cazul în care cererea şi anexele depuse îndeplinesc condiţiile legale prevãzute la art. 15, cererea se înscrie în Registrul naţional al cererilor depuse.
(7) Dacã cererea nu îndeplineşte prevederile minime prevãzute de lege la art. 15 alin. 2 pentru acordarea datei de depozit şi lipsurile nu sunt acoperite în termenul solicitat, cererea şi anexele se vor restitui solicitantului, pe cheltuiala acestuia, O.S.I.M. pãstrând o copie ca exemplar martor.
REGULA 10 - Depozitele internaţionale
(1) Depozitele internaţionale se constituie prin transmiterea cererii şi anexelor, în conformitate cu Aranjamentul de la Haga, direct la O.M.P.I. sau prin intermediul O.S.I.M., de cãtre solicitantii romani sau solicitantii strãini care au o întreprindere industriala sau comercialã realã şi serioasã în România, conform art. 3 din Convenţia de la Paris.
(2) Dacã un depozit internaţional este înregistrat de mai mulţi solicitanti, dintre care cel puţin unul îndeplineşte cerinţele alin. (1), cererea este înregistratã.
(3) Depozitul internaţional se întocmeşte de solicitant cu respectarea dispoziţiilor Aranjamentului de la Haga şi ale regulamentului de aplicare a acestuia; formularul cererii, pe care îl completeazã solicitantul, este cel elaborat de Biroul Internaţional al O.M.P.I.
(4) O.S.I.M. va transmite la Biroul Internaţional al O.M.P.I. intreaga documentaţie şi va înştiinţa solicitantul despre depunere, cu condiţia achitãrii de cãtre solicitant, în beneficiul O.S.I.M., a unei taxe egale cu cuantumul taxei de înregistrare cumulat cu cel al taxei de examinare.
(5) Taxele prevãzute de Aranjamentul de la Haga şi regulamentul de aplicare a acestuia vor fi achitate de solicitant direct la Biroul Internaţional al O.M.P.I., conform instrucţiunilor emise de directorul general al O.S.I.M.
(6) Un exemplar al depozitului internaţional înregistrat la O.S.I.M. este pãstrat ca martor şi nu este accesibil publicului.
(7) Dupã transmiterea cererii internaţionale la Biroul Internaţional al O.M.P.I. solicitantul va purta intreaga corespondenta direct sau printr-un mandatar autorizat cu Biroul Internaţional al O.M.P.I. şi va urmãri procedura de înregistrare în statele desemnate.
REGULA 11 - Depunerea şi examinarea cererilor de înregistrare a desenelor şi modelelor industriale şi a altor documente în forma electronica sau prin mijloace electronice
(1) În vederea depunerii şi examinãrii cererilor şi a altor documente în forma electronica sau prin mijloace electronice, directorul general al O.S.I.M. va emite instrucţiuni care se vor publica în B.O.P.I. - D.M.I.
(2) Instrucţiunile emise conform alin. (1) vor stabili cerinţele necesare pentru: înregistrarea cererilor şi procesarea ulterioara a acestora, confirmarea primirii, acordarea datei de depozit, mijloacele de autentificare a documentelor şi semnaturilor, de identificare a expeditorului şi vor cuprinde şi alte prevederi necesare pentru examinarea cererilor.
(3) În cazul în care prin Aranjamentul de la Haga, prin regulamentul de aplicare a acestuia sau instrucţiunile emise de directorul general al O.S.I.M. se prevede transmiterea sau primirea de documente ori corespondenta în forma electronica, O.S.I.M. poate primi sau transmite acele documente în forma electronica ori prin mijloace electronice, dacã modul de transmitere este agreat de ambele pãrţi.
(4) În cazul cererilor de înregistrare pe suport de hârtie, solicitantul poate opta pentru continuarea procedurilor prin depunerea de documente în forma electronica sau prin mijloace electronice.
REGULA 12 - Confidenţialitatea cererii de înregistrare a desenelor şi modelelor industriale
(1) O.S.I.M. asigura şi rãspunde de confidenţialitatea datelor cuprinse în cererile de înregistrare a desenelor sau modelelor industriale şi a reprezentarilor grafice anexate cererii, de la data de depunere a acestora la Registratura generalã a O.S.I.M. pana la data publicãrii lor în B.O.P.I. - D.M.I., conform art. 23.
(2) Divulgarea de cãtre solicitant sau autor a datelor cuprinse în cerere nu atrage rãspunderea O.S.I.M.
REGULA 13 - Condiţiile necesare a fi îndeplinite de cerere
(1) Cererea de înregistrare a unui desen sau model industrial se completeazã prin dactilografiere în doua exemplare pe un formulartip, stabilit prin instrucţiuni emise de directorul general al O.S.I.M.
(2) Formularul prevãzut la alin. (1) va fi pus la dispoziţie solicitanţilor, gratuit, de O.S.I.M.:
a) direct la Registratura generalã a O.S.I.M.;
b) pe site-ul O.S.I.M.
(3) Cererea de înregistrare a unui desen sau model industrial trebuie sa cuprindã toate elementele prevãzute de art. 13 şi sa fie semnatã în original.
(4) În cazul în care solicitantul este o persoana juridicã, se vor preciza atât forma de constituire a acesteia, cat şi statul a cãrui lege guverneazã statutul organic al acesteia.
(5) În cazul în care solicitantul este o persoana fizica sau juridicã strãinã, se vor indica cetãţenia şi denumirea statului în care îşi are domiciliul sau, dupã caz, denumirea statului în care solicitantul are o întreprindere în înţelesul art. 3 din Convenţia de la Paris.
(6) Semnatura pe un document transmis în copie sau prin fax nu se ia în considerare decât dacã în termen de maximum o luna de la data transmiterii nu se comunica la O.S.I.M. documentul în original.
(7) Pe cererea de înregistrare şi pe anexe nu se admit ştersãturi, corecturi, cuvinte sau randuri adãugate, fãrã ca acestea sa fie certificate de solicitant pe exemplarul original.
(8) Cererile incomplete care nu permit identificarea solicitantului şi a adresei acestuia se resping conform art. 15 alin. 3.
(9) Denumirea desenului sau modelului industrial, precum şi titlul produsului în care se incorporeaza desenul sau modelul industrial vor fi exprimate prin notiuni generale şi cunoscute, în limba romana, fãrã coduri comerciale şi tipodimensiuni, în conformitate cu clasificarea internationala.
(10) Cererea va conţine datele şi documentele prevãzute de lege. Alte documente sau materiale depuse în plus se pãstreazã de O.S.I.M. la dispoziţia solicitantului timp de 6 luni, dupã care se distrug.
REGULA 14 - Descrierea
(1) Descrierea desenului sau modelului industrial potrivit prevederilor art. 13 lit. e) se face direct pe cerere sau pe anexe semnate şi trebuie sa conţinã exclusiv elementele caracteristice ale aspectului estetic, precum şi elementele noi, care se pot regasi şi în reprezentarile grafice anexate cererii.
(2) Descrierea nu trebuie sa cuprindã: detalii tehnice sau de funcţionare, caracteristici tehnice, dimensiuni, repere, declaraţii privind noutatea sau caracterul individual.
(3) În cazul unui depozit multiplu se va face câte o descriere pentru fiecare desen sau model industrial, cu respectarea prevederilor alin. (1).
(4) Descrierea unui desen sau model industrial trebuie sa conţinã maximum 100 de cuvinte.
(5) În cazul în care descrierea nu îndeplineşte condiţiile prevãzute la alin. (1)-(4), dupã caz, aceasta nu se ia în considerare şi se solicita o noua descriere, care va fi depusa într-un termen de maximum 30 de zile de la data solicitãrii.
(6) Dacã şi dupã remediere descrierea nu îndeplineşte condiţiile prevãzute la alin. (1) şi (2), nu se va publica sau, dacã dupã remediere descrierea nu îndeplineşte prevederile alin. (3), cererea se respinge conform art. 15 alin. 3.
REGULA 15 - Reprezentarile grafice
(1) Reprezentarile grafice care se depun o data cu cererea pot fi:
a) fotografii alb-negru sau color, de calitate profesionalã cu un contrast suficient pentru a putea fi reproduse prin metode tipografice;
b) reprezentari grafice alb-negru sau color, de calitate profesionalã, executate cu instrumente de desen, în tus pe calc sau pe hârtie alba opaca, de calitate superioarã.
(2) Desenul sau modelul industrial va fi reprezentat de preferinta în perspectiva, fãrã alte accesorii (persoane, animale etc.)
(3) Reprezentarile grafice vor avea dimensiunile minime de 60 x 60 mm sau un multiplu al acestora, dar de maximum 180 x 240 mm.
(4) Exemplarele originale ale reprezentarilor grafice vor fi semnate şi, dupã caz, stampilate de cãtre solicitantul cererii de înregistrare.
(5) Dacã acelaşi produs este reprezentat în mai multe poziţii sau unghiuri diferite, numerotarea va cuprinde doua cifre separate de un punct (de exemplu 1.1, 1.2, 1.3 etc. pentru primul model şi 2.1., 2.2., 2.3 etc. pentru al doilea model). Aceasta numerotare va fi trecutã pe exemplarul original. Desenele sau modelele industriale reprezentând un ansamblu se vor numerota cu 1A, 2A etc.
(6) Nu sunt admise ca reprezentari grafice:
a) desenele tehnice prezentând produsul în secţiune sau în plan cu rupturi şi cote, cu texte explicative sau legende;
b) reprezentari grafice care nu pot fi reproduse prin metode tipografice.
(7) Reprezentarile grafice trebuie sa redea complet desenul sau modelul industrial care face obiectul cererii de înregistrare, astfel încât caracteristicile sale estetice sa fie evidentiate. Reprezentarile grafice trebuie sa fie de o calitate suficienta pentru ca toate detaliile desenului sau modelului industrial sa fie evidentiate şi publicarea sa fie posibila.
(8) În cazul în care reprezentarile grafice nu îndeplinesc condiţiile prevãzute la alin. (1), (6) şi (7), cererea de înregistrare se respinge.
(9) În cazul unui desen industrial reprezentarile grafice pot fi însoţite de 3 specimene având dimensiunile maxime de 297 x 210 mm.
(10) Specimenele care sunt perisabile sau periculoase nu sunt acceptate la înregistrare şi vor fi returnate solicitantului.
(11) În cazul unui depozit multiplu este posibil ca unele desene industriale sa fie însoţite de specimene conform alin. (9).
(12) Condiţiile în care reprezentarile grafice pot fi depuse în format electronic sau prin mijloace electronice vor fi stabilite prin instrucţiuni emise de directorul general al O.S.I.M., publicate în B.O.P.I. - D.M.I.
(13) În cazul în care în urma examinãrii preliminare se solicita alte reprezentari grafice, iar desenul sau modelul se prezintã din alte unghiuri decât în reprezentarile grafice iniţiale, acestea nu vor fi luate în considerare.
REGULA 16 - Depozitul multiplu
(1) Un depozit multiplu va cuprinde pana la 100 de desene sau modele industriale şi poate fi depus printr-o singura cerere, conform art. 17.
(2) Depozitul multiplu va avea acelaşi solicitant şi acelaşi autor.
(3) Fiecare desen sau model industrial al unui depozit multiplu va fi tratat în mod independent de celelalte în ceea ce priveşte procedurile prevãzute în prezentul regulament.
(4) Fiecare desen sau model industrial independent de celelalte poate fi reprodus, exploatat, licenţiat, cesionat sau poate face obiectul unei renunţãri, anulari, reinnoiri.
(5) La cererea O.S.I.M., solicitantul este obligat sa divizeze cererea atunci când nu sunt îndeplinite prevederile art. 17. Divizarea cererii atrage automat şi divizarea depozitului. Solicitantul va trebui sa depunã câte o cerere de înregistrare (în doua exemplare) pentru fiecare desen sau model industrial sau grup de desene sau modele industriale care îndeplineşte condiţiile prevãzute de lege şi prezentul regulament.
(6) În cazul în care solicitantul nu va diviza cererea în termen de 30 de zile de la solicitarea examinatorului, O.S.I.M. o divizeaza din oficiu şi va lua în examinare numai prima cerere, respingandu-le pe celelalte.
(7) Cererile divizate, depuse la O.S.I.M., vor beneficia de data de depozit a cererii din care au fost divizate şi de dreptul de prioritate al acesteia, cu condiţia ca acestea sa conţinã aceleaşi desene sau modele industriale cuprinse în depozitul iniţial, fãrã nici un fel de modificãri.
REGULA 17 - Reprezentarea în fata O.S.I.M.
(1) În procedurile în fata O.S.I.M. solicitantii sau titularii romani se pot prezenta personal sau pot fi reprezentaţi de un mandatar autorizat.
(2) Persoanele fizice sau juridice care nu au domiciliul ori sediul pe teritoriul României vor fi reprezentate de un mandatar autorizat în toate procedurile în fata O.S.I.M. Mandatarul autorizat prezintã în mod obligatoriu o procura specialã semnatã de solicitant.
(3) Desemnarea mandatarului autorizat se va face pe cerere şi printr-o procura depusa la O.S.I.M. şi care poarta numele şi semnatura în original ale solicitantului cererii.
(4) Procura trebuie sa menţioneze expres una sau mai multe cereri de înregistrare de desene ori modele industriale prin denumirea desenului sau modelului industrial, precum şi întinderea mandatului.
(5) Procura poate fi depusa o data cu cererea sau în maximum 3 luni de la depunerea cererii. Pana la depunerea procurii, O.S.I.M. va coresponda cu solicitantul. În cazul solicitanţilor strãini care depun cererea direct la Registratura generalã a O.S.I.M., procedura de examinare preliminarã nu va începe pana la depunerea procurii.
(6) În cazul în care solicitantul cererii este reprezentat de un mandatar autorizat, acesta poate semna cererea.
(7) Pentru solicitantii romani, dacã în termen de 3 luni de la depunerea cererii procura nu este prezentatã la O.S.I.M., corespondenta se va face cu solicitantul cererii.
(8) Pentru solicitantii strãini, dacã în termen de 3 luni de la depunerea cererii procura nu este prezentatã la O.S.I.M., cererea se respinge.
(9) În cazul în care se solicita prin mandatar autorizat renunţarea la cerere sau orice alta solicitare vizând un transfer de drepturi, aceasta se va putea face numai pe baza unui mandat special care sa menţioneze expres renunţarea sau transmiterea de drepturi.
(10) Solicitantul nu poate avea decât un mandatar autorizat. Dacã o cerere are mai mulţi solicitanti şi se comunica la O.S.I.M. mai mulţi mandatari autorizaţi, O.S.I.M. va coresponda doar cu primul mandatar autorizat comunicat.
(11) Când un nou mandatar autorizat este comunicat la O.S.I.M., înscrierea vechiului mandatar autorizat este radiatã din oficiu de cãtre O.S.I.M.
(12) Adãugarea sau schimbarea mandatarului autorizat se supune unei taxe în cuantumul prevãzut de lege pentru modificãrile în situaţia juridicã a cererii.
REGULA 18 - Invocarea proprietãţii
(1) Cererea poate conţine o declaraţie prin care, conform art. 19 şi 20, se invoca una sau mai multe prioritati.
(2) Condiţiile pentru invocarea unei prioritati şi efectele date de recunoaşterea prioritatii invocate sunt cele prevãzute de lege şi de Convenţia de la Paris.
(3) În cazul în care se invoca o prioritate, în cerere trebuie sa se precizeze:
a) data prioritatii invocate;
b) numãrul certificatului de prioritate, respectiv numãrul certificatului de garanţie eliberat de organizatorul expoziţiei;
c) statul care a eliberat certificatul.
(4) Când în cererea de înregistrare a desenului sau modelului industrial au fost invocate una sau mai multe prioritati, conform art. 19 şi 20, pentru recunoaşterea prioritatii este necesar sa fie îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sa se depunã unul sau mai multe acte de prioritate, în original, şi taxele legale în maximum 3 luni de la data depunerii cererii, conform art. 21;
b) desenul sau modelul industrial pentru care se invoca prioritatea sa fie identic cu desenul sau modelul pentru care se solicita protecţia.
(5) Invocarea prioritatii ca urmare a expunerii desenului sau modelului industrial într-o expoziţie internationala, conform art. 20, se justifica pe baza certificatului de garanţie, care trebuie sa cuprindã:
a) numele şi adresa organizatorului expoziţiei în care a fost depus desenul sau modelul industrial;
b) denumirea expoziţiei, adresa şi durata acesteia;
c) numele, prenumele şi adresa persoanei fizice sau denumirea şi sediul persoanei juridice care a depus desenul ori modelul industrial în expoziţie;
d) durata expunerii publice;
e) numãrul şi data certificatului de garanţie, semnatura şi ştampila organizatorului expoziţiei;
f) o reprezentare grafica a desenului sau modelului industrial expus;
g) o descriere a desenului sau modelului industrial expus.
(6) Neîndeplinirea condiţiilor prevãzute la alin. (3), (4) şi (5) determina nerecunoasterea prioritatii invocate.
(7) În cazul în care solicitantul cererii de înregistrare a desenului sau modelului industrial invoca un drept de prioritate care aparţine altei persoane, pentru recunoaşterea prioritatii este necesarã depunerea la O.S.I.M. a unei autorizaţii din partea titularului dreptului de prioritate, din care sa rezulte ca solicitantul are dreptul sa invoce prioritatea primului depozit. Termenul de depunere a autorizaţiei este de maximum 3 luni de la invocarea prioritatii; în caz contrar, O.S.I.M. nu recunoaşte prioritatea invocatã.
(8) Se poate acorda prioritate interna astfel:
a) dacã doua cereri de înregistrare sunt depuse succesiv de acelaşi solicitant sau de succesorul sau în drepturi, într-un termen de 6 luni, solicitantul poate cere ca a doua cerere sa beneficieze de data de depozit a primei cereri pentru elementele comune ale celor doua cereri;
b) acordarea certificatului care beneficiazã de o data de depozit anterioarã conduce la încetarea efectelor aferente primului depozit, pentru elementele comune celor doua cereri;
c) prioritatea interna pentru doua cereri succesive nu este recunoscuta în urmãtoarele cazuri:
(i) cel puţin una dintre cererile de înregistrare în cauza a beneficiat de o prioritate conventionala;
(ii) în cererea anterioarã au fost recunoscute mai multe prioritati interne, dintre care una are data anterioarã termenului de 6 luni.
REGULA 19 - Depozitul naţional reglementar
(1) Depozitul naţional reglementar este constituit din cererea de înregistrare şi descrierea prezentate conform art. 13 şi redactate în limba romana, însoţite de reprezentarile grafice ale desenelor sau modelelor industriale. În cazul desenelor industriale, reprezentarile grafice pot fi însoţite de specimene.
(2) Toate cererile pentru care s-a constituit depozitul naţional reglementar conform art. 15 sunt înregistrate în Registrul naţional al cererilor depuse, cu condiţia achitãrii taxei de înregistrare prevãzute de lege.
REGULA 20 - Examinarea preliminarã
(1) Cererile de înregistrare a desenelor şi modelelor industriale vor fi supuse unei examinari preliminare din care sa rezulte:
a) îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 22;
b) dacã mandatarul autorizat este îndreptãţit sa reprezinte solicitantul în fata O.S.I.M.;
c) dacã prioritatea conventionala este corect invocatã şi susţinutã de acte de prioritate depuse la O.S.I.M.
(2) În cazul în care cererea conţine alte date suplimentare sau este însoţitã de alte documente ori materiale decât cele stabilite, cererea va fi examinata fãrã a fi luate în considerare elementele suplimentare; aceste materiale suplimentare pot fi returnate, la cererea solicitantului, pe cheltuiala acestuia; dupã o perioada de 6 luni, dacã aceste materiale nu au fost cerute de solicitant, O.S.I.M. le va distruge şi va consemna aceasta într-un proces-verbal anexat la dosar.
(3) Dacã în urma analizarii cererii de înregistrare O.S.I.M. constata neregularitãţi privind îndeplinirea condiţiilor prevãzute de lege şi de prezentul regulament, acestea se notifica solicitantului, acordându-i-se un termen necesar pentru remedieri; acest termen va fi de o luna pentru solicitantii romani şi de doua luni pentru solicitantii strãini.
(4) Nici o procedura cu privire la cererea de înregistrare a desenului sau modelului industrial nu va începe dacã nu s-au depus completãrile solicitate şi nu exista dovada plãţii taxelor, la termenele prevãzute.
(5) În cazul în care neregularitãţile nu sunt remediate în termenul legal sau termenul acordat, cererea se va respinge, conform art. 22 alin. 2, de o comisie sau, dupã caz, nu se va recunoaşte prioritatea.
(6) Comisia va fi formatã din şeful serviciului sau locţiitorul acestuia, un examinator jurist din cadrul Serviciului de desene şi modele industriale şi examinatorul cererii.
(7) În cazul în care neregularitãţile sunt remediate în termenul acordat, cererea va fi transmisã la publicare.
REGULA 21 - Divizarea depozitelor
(1) La cererea solicitantului, un depozit multiplu poate fi divizat în doua sau mai multe depozite.
(2) Solicitantul va depune la O.S.I.M. câte o cerere de înregistrare pentru fiecare desen sau model industrial ori grup de desene sau modele industriale.
(3) Cererea de divizare se poate face de solicitant pana la publicarea cererii.
(4) Cererile divizate nu pot fi depuse decât pentru elementele care nu depãşesc conţinutul cererii intiale.
(5) Cererile divizate sunt considerate ca fiind depuse la data de depozit a cererii iniţiale.
REGULA 22 - Conexarea depozitelor
(1) La cererea expresã a solicitantului se pot conexã doua sau mai multe cereri de înregistrare, dacã îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) au aceeaşi data de depozit naţional;
b) au aceiaşi solicitanti şi autori;
c) desenele sau modelele industriale sunt destinate a fi încorporate în aceeaşi categorie de produse conform Clasificarii internaţionale şi se respecta condiţiile prevãzute la art. 17.
(2) Cererea de conexare poate fi facuta într-un termen de maximum 3 luni de la data depunerii cererii şi se publica în B.O.P.I.-D.M.I.
REGULA 23 - Clasificarea cererii
(1) O.S.I.M. clasifica cererea de înregistrare a desenului sau modelului industrial, în conformitate cu Aranjamentul de la Locarno, şi înscrie pe fiecare cerere şi pe celelalte documente clasa şi subclasa.
(2) Clasificarea cererii este realizatã în special în scopul efectuãrii cercetãrii documentare privind noutatea.
REGULA 24 - Publicarea cererii de înregistrare a desenului sau modelului industrial
(1) Datele bibliografice ale cererii de înregistrare a desenului sau modelului industrial, precum şi reprezentarea grafica a acestuia, pentru care s-a constituit depozitul naţional reglementar, se publica în B.O.P.I. - D.M.I. în maximum 6 luni de la data depunerii cererii la O.S.I.M.
(2) Datele bibliografice care se publica în B.O.P.I. - D.M.I. sunt urmãtoarele: (21) Numãrul depozitului naţional; (22) Data depozitului naţional; (43) Data publicãrii; (71) Numele şi adresa solicitantului; (74) Numele şi adresa mandatarului; (72) Numele autorului; (54) Denumirea desenului/modelului; (28) Numãrul de desene/modele; (51) LOC (7) Cl; (80) Nr. şi data înregistrãrii internaţionale; (57) Descrierea desenului/modelului; (3) Prioritatea invocatã.
(3) Reprezentarile grafice ale desenului sau modelului industrial se publica la dimensiunile depuse de solicitanti, în alb-negru, cu excepţia cazului în care solicitantul depune reprezentari grafice color şi achitã taxele necesare pentru publicarea color.
(4) Dimensiunile reprezentarilor grafice admise pentru publicare într-un spaţiu standard sunt de minimum 60x60 mm sau un multiplu al acestora, respectiv de maximum 180x240 mm.
(5) Descrierea desenelor sau modelelor industriale se va publica optional, cu condiţia achitãrii taxelor legale.
(6) Dacã publicarea unui desen sau model industrial comporta, din motive imputabile O.S.I.M., o eroare sau lipsa unor elemente menţionate la alin. (1), O.S.I.M. procedeazã la rectificarea din oficiu sau la cererea solicitantului. Rectificãrile efectuate se vor publica în B.O.P.I. - D.M.I., fãrã plata vreunei taxe din partea solicitantului.
(7) Nu se publica în B.O.P.I. - D.M.I.:
a) desenele şi modelele industriale excluse de la protecţie conform art. 12;
b) cuvinte şi expresii conţinute în descriere sau reprezentari grafice ce compun sau menţioneazã ele însele desene ori modele industriale contrare ordinii publice sau bunelor moravuri sau declaraţii denigratoare la adresa cuiva;
c) informaţii înscrise în cerere fãrã nici o legatura cu desenul sau modelul industrial propus la înregistrare ori care nu se referã la aspectul nou al unui desen sau model industrial, în sensul art. 2.
(8) În cadrul unui depozit multiplu, amânarea publicãrii cererii nu poate fi solicitatã decât pentru toate desenele sau modelele industriale şi pentru aceeaşi perioada de timp, respectiv maximum 30 de luni de la depunerea cererii sau de la data prioritatii, când aceasta a fost invocatã.
(9) În B.O.P.I. - D.M.I. se publica datele bibliografice ale cererilor internaţionale pentru care România a fost desemnatã. Aceasta publicare nu produce efecte juridice, fiind realizatã în scop informativ.
REGULA 25 - Opoziţia persoanelor interesate
(1) Persoanele interesate pot face opoziţii scrise la O.S.I.M. privind înregistrarea desenului sau modelului industrial, în termen de 3 luni de la data publicãrii acestuia, pentru urmãtoarele motive:
a) desenul sau modelul industrial nu îndeplineşte prevederile art. 9 ori aspectul sau contravine ordinii publice sau bunelor moravuri, conform art. 12;
b) în cazul unui desen sau model industrial care incorporeaza, fãrã acordul titularului, o opera protejata prin <>Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificãrile ulterioare, prin <>Legea nr. 84/1998 privind mãrcile şi indicaţiile geografice, precum şi orice alt drept de proprietate industriala protejat, conform art. 25 alin. 3 lit. d);
c) solicitantul nu este persoana care a depus cea dintâi cererea.
(2) Opoziţia trebuie sa conţinã:
a) indicaţii privind desenul sau modelul industrial impotriva cãruia se formuleazã opoziţia, respectiv numãrul de depozit, numele sau denumirea solicitantului cererii şi B.O.P.I. - D.M.I. în care s-a fãcut publicarea;
b) indicaţii privind desenul sau modelul industrial anterior sau dreptul anterior dobândit, pe care se întemeiazã opoziţia, pentru fiecare desen sau model industrial;
c) documentele cu data certa, publicate înaintea depozitului naţional reglementar, indicandu-se în mod exact şi desenul sau modelul la care se face opoziţia; aceste materiale trebuie sa fie accesibile publicului, luându-se în considerare data când au fost depuse în locuri în care publicul putea lua cunostinta de ele;
d) menţiuni privind calitatea şi interesul persoanei care formuleazã opoziţia;
e) o prezentare detaliatã asupra motivelor invocate;
f) numele sau denumirea şi adresa sau sediul mandatarului autorizat, dacã este cazul.
(3) Opoziţia la înregistrarea unui desen sau model industrial se face în termen de 3 luni de la data publicãrii în B.O.P.I.-D.M.I. a acestuia şi se va depune direct la Registratura generalã a O.S.I.M. sau prin fax cu confirmare prin posta în urmãtoarele 7 zile.
(4) Opoziţia nu se ia în considerare dacã nu sunt îndeplinite prevederile alin. (1), (2) şi (3) şi nu este achitatã taxa legalã.
(5) Opoziţia formulatã conform art. 24 se soluţioneazã de o comisie de specialitate, formatã dintr-un preşedinte şi 2 membri.
(6) Membrii Comisiei de specialitate vor fi: un examinator jurist din cadrul Serviciului de desene şi modele industriale şi examinatorul cererii la care s-a fãcut obiecţia.
(7) O.S.I.M. comunica opoziţia solicitantului şi cere acestuia sa îşi prezinte punctul de vedere în maximum 30 de zile pentru solicitantii cu domiciliul sau sediul în România ori maximum 60 de zile pentru solicitantii cu domiciliul sau sediul în strãinãtate.
(8) Dacã solicitantul cererii nu îşi exprima punctul de vedere, O.S.I.M. hotãrãşte asupra opoziţiei, bazându-se pe documentele de care dispune.
(9) Dacã O.S.I.M. constata ca actul de opoziţie nu satisface cerinţele prevãzute la alin. (1), solicita persoanei care a formulat opoziţia ca în termen de 30 de zile sa remedieze neregulile constatate. Dacã acestea nu sunt remediate în termenul acordat, O.S.I.M. va lua hotãrârea în baza actelor existente în depozit.
(10) Comisia de specialitate poate admite sau respinge opoziţia, întocmind un raport cu privire la aceasta. Acest raport se înainteazã Comisiei de examinare şi se transmite solicitantului cererii şi opozantului.
(11) Dacã se considera necesar, preşedintele Comisiei de specialitate poate invita pãrţile.
REGULA 26 - Examinarea de fond a cererilor de înregistrare a desenelor şi modelelor industriale
A. Generalitati
Cererile de desene şi modele industriale depuse pe cale nationala, precum şi cele depuse pe cale internationala se examineazã dupã aceeaşi procedura.
B. Condiţii de fond
(1) Examinatorul va stabili dacã desenele sau modelele industriale îndeplinesc urmãtoarele condiţii de fond:
a) obiectul cererii este un desen sau model industrial conform art. 2 lit. d), f), h);
b) obiectul cererii se încadreazã în prevederile art. 11 şi 12;
c) desenul sau modelul industrial este nou şi are caracter individual;
d) cererea de înregistrare constituie o utilizare improprie a oricãruia dintre obiectele menţionate în lista cuprinsã în art. 6 ter al Convenţiei de la Paris sau o utilizare abuzivã a emblemelor şi stemelor, altele decât cele menţionate în art. 6 ter din aceeaşi convenţie.
(2) La stabilirea noutatii unui desen sau model industrial nu se poate lua în considerare decât desenul sau modelul industrial cel mai apropiat.
(3) Sunt considerate materiale pertinente şi pot fi opuse pentru aprecierea noutatii materialele al cãror aspect exterior este identic şi nu diferã decât prin detalii nesemnificative fata de desenele sau modelele industriale examinate.
(4) Examinarea noutatii se face prin compararea aspectului exterior al produsului sau al unei pãrţi a acestuia, rezultat din combinatia dintre principalele caracteristici (linii, contururi, culori, forma, textura şi/sau materiale şi/sau ornamentatia produsului în sine) cu materialul opus, cel mai apropiat de desenul sau modelul industrial examinat.
C. Comisia de examinare de desene şi modele industriale
(1) Comisia de examinare este formatã din preşedinte şi 2 membri, desemnaţi de preşedintele acesteia, respectiv un examinator jurist din cadrul Serviciului de desene şi modele industriale şi examinatorul cererii.
(2) Preşedintele Comisiei de examinare este şeful Serviciului de desene şi modele industriale sau locţiitorul acestuia.
(3) Comisia de examinare va avea un secretar.
(4) Hotãrârile luate de Comisia de examinare se înscriu în Registrul de hotãrâri al Serviciului de desene şi modele industriale. În acelaşi registru se înscriu şi menţiunile privind cererile de desene şi modele industriale la care s-a renunţat.
(5) În termen de maximum 60 de zile, hotãrârile luate de Comisia de examinare, precum şi menţiunile privind cererile la care s-a renunţat se comunica solicitantului sau succesorului sau în drepturi şi se înscriu în Registrul naţional de desene şi modele industriale înregistrate.
(6) Comisia de examinare poate solicita documente suplimentare şi specimene, în cazul desenelor industriale.
(7) Comisia de examinare poate lua urmãtoarele hotãrâri:
a) admite cererea total sau parţial;
b) respinge cererea;
c) ia act de renunţarea totalã sau parţialã la desenele sau modelele industriale ce fac obiectul cererii.
(8) În cazul în care desenul sau modelul industrial îndeplineşte condiţiile prevãzute de lege şi prezentul regulament, Comisia de examinare ia hotãrârea de admitere totalã sau parţialã.
(9) Comisia de examinare ia hotãrârea de respingere a cererii în urmãtoarele cazuri:
a) obiectul cererii nu este un desen industrial conform art. 2 lit. d);
b) obiectul cererii nu este un model industrial conform art. 2 lit. h);
c) desenul sau modelul nu are caracter industrial sau artizanal conform art. 2 lit. f);
d) desenul sau modelul industrial nu este nou şi nu are caracter individual conform art. 9 şi 10;
e) desenul sau modelul industrial este determinat exclusiv de o funcţie tehnica conform art. 11;
f) desenul sau modelul industrial contravine ordinii publice sau bunelor moravuri conform art. 12;
g) desenul sau modelul industrial incorporeaza, fãrã acordul titularului conform art. 25 alin. 3 lit. d), o marca notorie sau alte mãrci, conform <>legii, o opera protejata prin Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile ulterioare, sau orice alt drept de proprietate intelectualã protejat anterior;
h) desenul sau modelul industrial constituie o utilizare improprie a oricãruia dintre obiectele menţionate în lista cuprinsã în art. 6 ter din Convenţia de la Paris sau o utilizare abuzivã a emblemelor şi stemelor, altele decât cele menţionate în art. 6 ter din Convenţia de la Paris, conform art. 25 alin. 3 lit. e);
i) desenul sau modelul industrial reproduce forme geometrice cunoscute sau elemente din natura, nestilizate;
j) solicitantul nu a achitat taxele legale.
(10) În cazul în care s-a formulat o opoziţie, hotãrârea Comisiei de examinare se ia numai pe baza raportului întocmit de Comisia de specialitate care s-a pronunţat asupra opoziţiei. Raportul Comisiei de specialitate face parte integrantã din dispozitivul hotãrârii Comisiei de examinare.
D. Examinarea depozitelor internaţionale
(1) Prevederile acestui capitol se aplica depozitelor internaţionale în care România este stat desemnat, potrivit Aranjamentului de la Haga.
(2) Dupã primirea Buletinului de desene şi modele internaţionale la O.S.I.M., depozitele internaţionale conform alin. (1) sunt înscrise în Registrul naţional al cererilor depuse.
(3) Comisia de examinare aplica procedurile menţionate la lit. B şi C şi pentru depozitele internaţionale.
(4) În cazul în care Comisia de examinare ia hotãrârea de respingere, se va întocmi şi transmite un refuz adresat Biroului Internaţional al O.M.P.I.
(5) Desenele şi modelele industriale înregistrate, depuse conform Aranjamentului de la Haga, se înscriu în Registrul naţional de desene şi modele industriale.
E. Notificãri
(1) Notificãrile privind procedurile legale, semnate şi stampilate, se comunica solicitantului sau, dupã caz, împuternicitului acestuia, fie prin posta, fie personal, de cãtre Registratura generalã a O.S.I.M., prin confirmarea în scris a datei de primire.
(2) Notificarea îşi produce efectele, chiar dacã destinatarul refuza sa accepte documentul de notificat sau sa recunoascã primirea acestuia.
(3) Dacã a fost desemnat un mandatar autorizat, notificãrile îi sunt adresate acestuia; în cazul în care mai multe pãrţi interesate au un mandatar autorizat comun, este suficient ca notificarea sa fie adresatã mandatarului autorizat comun.
(4) În notificãrile transmise solicitantului, O.S.I.M. indica termenul de rãspuns; solicitantul, pentru motive justificate, poate solicita prelungirea termenului de rãspuns, fãrã a depãşi termenul legal pentru procedura respectiva.
(5) O.S.I.M. nu poate lua hotãrâri înainte de expirarea termenului acordat solicitantului pentru rãspuns.
(6) Dacã în termenul fixat solicitantul nu rãspunde şi nici nu a cerut o prelungire a termenului de rãspuns, hotãrârea privind cererea se ia de cãtre O.S.I.M. pe baza documentelor existente în depozit.
F. Revocarea din oficiu
(1) Hotãrârile Comisiei de examinare privind cererile de desene şi modele industriale pot fi revocate din oficiu, pana la comunicarea lor.
(2) Revocarea din oficiu se face de aceeaşi Comisie de examinare care a pronunţat hotãrârea.
(3) Revocarea hotãrârii se poate face pentru neîndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 9.
(4) Menţiunea de revocare din oficiu a hotãrârii se înscrie în Registrul de hotãrâri.
(5) Motivarea revocãrii din oficiu se consemneazã de cãtre preşedintele Comisiei de examinare într-un proces-verbal şi se ataşeazã la depozit.
(6) Dupã revocarea hotãrârii, Comisia de examinare va lua o noua hotãrâre privind cererea de desene sau modele industriale, în termen de 60 de zile.
G. Materiale ce pot fi opuse în procedura de examinare
(1) În stabilirea noutatii se iau în considerare:
a) materialele existente în fondul documentar de la O.S.I.M. Serviciul de desene şi modele industriale;
b) orice alte documente relevante cum sunt:
- materiale accesibile publicului, având o data certa anterioarã, depuse de persoane interesate;
- orice materiale accesibile publicului, având o data certa anterioarã datei depozitului examinat.
(2) Fondul documentar existent la O.S.I.M. în cadrul Serviciului de desene şi modele industriale este alcãtuit din:
a) Colecţia de cereri depuse la O.S.I.M.;
b) Colecţia de desene sau modele industriale protejate pe teritoriul României;
c) Colecţia de cereri internaţionale depuse conform Aranjamentului de la Haga;
d) Colecţia de cereri de înregistrare de desene şi modele publicate în Buletinul Oficial al O.H.I.M.;
e) Colecţia de cereri publicate în Buletinul Oficial de Proprietate Industriala din Republica Moldova.
REGULA 27 - Taxe
(1) Toate procedurile privind cererile de înregistrare a desenelor sau modelelor industriale sunt supuse taxelor în cuantumurile şi termenele prevãzute de lege.
(2) Dacã nu se achitã taxele legale în termenele prevãzute de lege, O.S.I.M. nu va efectua nici o procedura privind înregistrarea desenului sau modelului industrial, reînnoirea certificatelor de înregistrare ori examinarea contestaţiilor.
(3) Dovada achitãrii oricãrei taxe se transmite Serviciului de desene şi modele industriale în termenele legale prevãzute, solicitantul având obligaţia sa precizeze pe documentul de plata numãrul cererii de înregistrare, precum şi denumirea desenului sau modelului industrial, pentru uşurarea identificarii depozitelor şi pentru a evita eventualele erori ce pot aparea prin repartizarea acestor sume altor depozite constituite de cãtre acesta.
(4) Orice document de plata în care nu sunt înscrise datele de identificare a cererii (numãr de cerere, solicitant) se claseaza ca document martor şi suma va fi restituitã numai în cazul în care plãtitorul poate fi identificat prin nume şi adresa; în cazul restituirii sumei, aceasta va fi diminuata cu costul serviciului poştal.
(5) Pentru reprezentarile grafice care au dimensiuni ce depãşesc un spaţiu standard cu dimensiunile de 60 x 60 mm, taxa se datoreazã şi se calculeazã în funcţie de numãrul de spaţii standard în care se încadreazã reprezentarea grafica.
(6) Taxele nu se vor transfera de la un depozit la altul fãrã acordul scris al solicitantului.
REGULA 28 - Renunţarea
(1) Solicitantul poate renunţa la cererea de înregistrare a desenului sau modelului industrial pe baza unei notificãri scrise adresate O.S.I.M. - Serviciul de desene şi modele industriale, pana la data luãrii unei hotãrâri definitive şi irevocabile.
(2) În cazul în care pana la depunerea la O.S.I.M. a notificãrii de renunţare la cererea de înregistrare au fost realizate unele proceduri, cum ar fi examinarea sau publicarea depozitului, taxele respective nu se restituie.
(3) În cazul unui depozit multiplu, solicitantul poate sa renunţe, în tot sau în parte, la desenele ori modelele industriale ce fac obiectul cererii de înregistrare.
(4) Solicitantul poate renunţa la drepturile ce decurg din certificatul de înregistrare, dar numai pe perioada de valabilitate a acestuia şi pe baza unei notificãri scrise.
REGULA 29 - Publicarea unor date şi informaţii în B.O.P.I. - D.M.I.
(1) În B.O.P.I. - D.M.I. se publica:
a) lista desenelor şi modelelor industriale înregistrate în Registrul naţional de desene şi modele industriale;
b) lista titularilor decãzuţi din drepturi ca urmare a neplatii taxelor de menţinere în vigoare a valabilitãţii unui certificat de înregistrare a desenului sau modelului industrial, precum şi lista revalidarilor;
c) lista de reinnoiri ale certificatelor de înregistrare a desenului sau modelului industrial;
d) modificãri în situaţia juridicã a cererilor şi certificatelor de înregistrare.
(2) Secretariatul Comisiei de reexaminare transmite pentru publicare orice hotãrâre a acesteia, rãmasã definitiva.
(3) Secretariatul Serviciului contencios transmite pentru publicare:
a) hotãrârile judecãtoreşti de anulare a certificatelor de înregistrare a desenelor şi modelelor industriale, rãmase definitive, comunicate la O.S.I.M.;
b) alte hotãrâri judecãtoreşti cu privire la certificatele de înregistrare a desenelor şi modelelor industriale, rãmase definitive, comunicate la O.S.I.M.
REGULA 30 - Modificãri, completãri, corecturi
(1) Completãrile, modificãrile sau corecturile cu privire la cereri trebuie sa fie transmise în termenul acordat de O.S.I.M. şi sa se refere doar la numele şi adresa solicitantului sau mandatarului, titlul desenului ori modelului industrial, erorile de redactare sau copiere, ortografie ori greşeli evidente, cu condiţia ca acestea sa nu modifice reprezentarea desenului sau modelului industrial. Completãrile sau modificãrile cu privire la descriere trebuie sa se refere doar la elementele estetice conţinute în reprezentarile grafice anexate cererii.
(2) Completãrile transmise de solicitant, care modifica depozitul, în sensul adaugarii unor date sau reprezentari grafice suplimentare, nu se iau în considerare.
(3) Reprezentarile grafice depuse nu pot fi modificate, dar pot fi înlocuite cu alte reprezentari grafice, dacã se imbunatateste exclusiv calitatea reprezentãrii sau se modifica dimensiunile acesteia în cadrul limitelor prevãzute la regula 15. Filele înlocuite vor purta semnatura solicitantului şi data depunerii.
REGULA 31 - Eliberarea certificatului de înregistrare a desenului sau modelului industrial
(1) Eliberarea certificatului de înregistrare a desenului sau modelului industrial de cãtre O.S.I.M. se face în termen de 30 de zile de la data la care hotãrârea de admitere a rãmas definitiva, numai dacã au fost achitate taxele legale pentru eliberarea certificatului de înregistrare şi menţinere în vigoare.
(2) Certificatul de înregistrare va cuprinde datele bibliografice, descrierea desenului sau modelului industrial şi reprezentarile grafice, astfel cum au fost publicate în B.O.P.I. - D.M.I., alb-negru sau color.
(3) Se pot elibera copii certificate în urmãtoarele cazuri:
a) certificatul original a fost pierdut şi titularul a declarat pierderea, pe propria rãspundere, aceasta fiind publicatã în B.O.P.I. - D.M.I.;
b) participarea la expoziţii naţionale sau internaţionale;
c) în cazul unor cotitulari sau pentru autori mentionati în cerere.
(4) Certificatele de înregistrare vor fi eliberate în ordinea achitãrii taxelor.
(5) În cazul în care nu a fost achitatã taxa pentru eliberarea certificatului de înregistrare şi menţinere în vigoare a acestuia pentru perioada specificatã în lege, O.S.I.M. nu va elibera certificatul şi titularul va fi decãzut din drepturile conferite de lege în condiţiile art. 38.
(6) Decãderile se înscriu în Registrul naţional de desene şi modele industriale înregistrate şi se publica în B.O.P.I. - D.M.I.
REGULA 32 - Reînnoirea certificatului de înregistrare a desenului sau modelului industrial
(1) Reînnoirea certificatului de înregistrare a desenului sau modelului industrial, în tot sau în parte, se face de O.S.I.M., la solicitarea expresã a titularului sau a oricãrei alte persoane desemnate de acesta.
(2) Cererea de reinnoire a certificatului de înregistrare se depune la O.S.I.M. cu cel puţin o luna înaintea expirãrii perioadei de valabilitate a certificatului de înregistrare, împreunã cu dovada achitãrii taxei pentru eliberarea certificatului de reinnoire şi a taxei de reinnoire.
(3) Reînnoirea poate fi totalã sau parţialã, respectiv pentru totalitatea desenelor ori modelelor industriale sau pentru o parte din desenele ori modelele industriale.
(4) O.S.I.M. va elibera titularului un nou certificat de înregistrare a desenului sau modelului industrial, cu menţionarea perioadei de reinnoire.
(5) Certificatul de înregistrare a cãrui perioada de valabilitate a fost reînnoitã va cuprinde perioada pentru care s-a efectuat reînnoirea şi datele bibliografice.
(6) Pe certificatul de înregistrare a desenului sau modelului industrial, a cãrui perioada de valabilitate a fost reînnoitã, se va nota cu (1R) prima perioada de reinnoire, cu (2R) a doua perioada de reinnoire şi cu (3R) a treia perioada de reinnoire.
(7) Neplata taxelor legale pentru reînnoirea certificatului de înregistrare atrage decãderea titularului certificatului din drepturile conferite de lege în condiţiile art. 38.
(8) Reinnoirile se înscriu în Registrul naţional al desenelor şi modelelor industriale înregistrate şi se publica în B.O.P.I. - D.M.I.
REGULA 33 - Revalidarea
În cazul în care titularul certificatului de înregistrare a fost decãzut din drepturile conferite de lege, acesta va putea fi repus în drepturi în urmãtoarele condiţii cumulative:
a) sa fie depusa la O.S.I.M. o cerere motivatã de cãtre titular, în termen de 6 luni de la data decãderii;
b) sa fie anexate dovezi în susţinerea cererii de revalidare;
c) sa fie achitate taxele legale.
REGULA 34 - Registre naţionale
(1) În Registrul naţional al cererilor depuse se înscriu atât cererile de înregistrare de desene şi modele industriale depuse pe cale nationala, cat şi cererile de înregistrare de desene şi modele industriale internaţionale, depuse conform Aranjamentului de la Haga.
(2) În registrul prevãzut la alin. (1) se vor înscrie urmãtoarele date:
a) numãrul şi data Registraturii generale a O.S.I.M.;
b) numãrul de înregistrare internationala şi data;
c) numãrul şi data depozitului naţional;
d) solicitant: numele/denumirea şi adresa/sediul;
e) mandatar autorizat: numele/denumirea şi adresa/sediul;
f) autor: numele, adresa;
g) denumirea desenului sau modelului industrial;
h) produsul în care este incorporat desenul sau modelul industrial;
i) numãrul de desene sau modele industriale depuse;
j) prioritate invocatã: numãrul, data, ţara.
(3) În Registrul naţional al desenelor şi modelelor industriale înregistrate se înscriu desenele sau modelele industriale admise de cãtre Comisia de examinare. Numãrul din Registrul naţional al desenelor sau modelelor industriale înregistrate este identic cu numãrul certificatului de înregistrare.
(4) În Registrul naţional al desenelor şi modelelor industriale înregistrate se înscriu modificãrile în situaţia juridicã a certificatului de înregistrare, mentinerile în vigoare, reinnoirile, decãderile şi revalidarile.
(5) În Registrul naţional de desene şi modele industriale înregistrate se înscriu urmãtoarele date:
a) numãrul depozitului naţional reglementar şi data;
b) numãrul depozitului internaţional şi data;
c) titular: numele/denumirea şi adresa/sediul;
d) mandatar autorizat: numele/denumirea şi adresa/sediul;
e) datele de identificare a autorului;
f) denumirea desenului sau modelului industrial înregistrat;
g) numãrul de desene sau modele industriale înregistrate (numerotate conform certificatului de înregistrare);
h) clasificare internationala;
i) prioritate recunoscuta: numãrul, data, ţara;
j) prima perioada de protecţie;
k) a doua perioada de protecţie (reinnoire totalã sau parţialã);
l) a treia perioada de protecţie (reinnoire totalã sau parţialã);
m) a patra perioada de protecţie (reinnoire totalã sau parţialã);
n) menţiuni privind decãderea din drepturi a titularului şi data;
o) menţiuni privind revalidarea şi data;
p) menţiuni privind anularea certificatului, conform hotãrârii judecãtoreşti definitive şi irevocabile;
q) alte menţiuni privind modificarea în situaţia juridicã.
CAP. IV
Drepturi
REGULA 35 - Transmiterea drepturilor privind desenele şi modelele industriale: cesiuni, licenţe şi alte drepturi
A. Generalitati
(1) Drepturile prevãzute la art. 41 alin. 1 pot fi transmise pe cale succesoralã, prin cesiune sau licenta.
(2) Cesiunea este totalã dacã se referã la totalitatea drepturilor conferite de certificatul de înregistrare.
(3) Cesiunea este parţialã dacã se referã numai la o parte din drepturile conferite de certificatul de înregistrare.
(4) În cazul cesiunii parţiale a dreptului la eliberarea certificatului de înregistrare a desenului sau modelului industrial şi a drepturilor ce decurg din cererea de înregistrare, cererea respectiva se va diviza.
(5) Licenta este exclusiva când licentiatorul se obliga sa nu mai transmitã drepturile cu privire la exploatarea desenului sau modelului industrial altor persoane.
(6) Licenta este neexclusiva dacã licentiatorul îşi conserva un drept de exploatare a desenului ori modelului industrial şi/sau poate acorda dreptul de exploatare a desenului sau modelului industrial şi altor persoane.
(7) Licenta este totalã dacã se referã la totalitatea drepturilor conferite de certificatul de înregistrare.
(8) Licenta este parţialã dacã se referã numai la o parte din drepturile conferite de certificatul de înregistrare.
(9) Transmiterile de drepturi se comunica la O.S.I.M. în vederea înscrierii în Registrul naţional al cererilor depuse sau în Registrul naţional de desene şi modele industriale înregistrate şi publicate în B.O.P.I. - D.M.I. şi sunt opozabile terţilor numai dupã publicare.
B. Înscrierea drepturilor privind desenele sau modelele industriale
(1) Cererea de înscriere a schimbãrii titularului se prezintã în scris şi sub semnatura de cãtre titularul anterior schimbãrii sau de noul titular şi va conţine urmãtoarele:
a) solicitarea expresã privind înscrierea schimbãrii titularului;
b) numãrul certificatului de înregistrare la care se referã cesiunea;
c) numele şi adresa titularului anterior schimbãrii, precum şi numele şi adresa noului titular;
d) data schimbãrii titularului;
e) când noul titular este strãin, denumirea statului al cãrui cetãţean este ori în care noul titular îşi are domiciliul sau sediul ori în care acesta are o întreprindere în înţelesul art. 3 din Convenţia de la Paris;
f) modalitatea de transmitere a drepturilor;
g) durata transmiterii drepturilor.
(2) Cererea este consideratã a fi depusa numai dupã plata taxei prevãzute de lege.
(3) Când schimbarea titularului rezulta dintr-un contract, cererea va fi însoţitã de o copie a contractului sau a unui extras din acesta, certificatã pentru conformitate cu originalul de cãtre un notar public.
(4) Când schimbarea titularului rezulta dintr-o fuziune sau din reorganizarea unei persoane juridice, cererea va fi însoţitã de o copie a documentului corespunzãtor.
(5) În situaţiile prevãzute la alin. (3) şi (4), dacã schimbarea vizeazã numai unul sau o parte din cotitulari şi nu toţi cotitularii, la cerere se va anexa un document semnat de ceilalţi cotitulari, care sa conţinã acordul expres al acestora cu privire la noul cotitular.
(6) Când schimbarea titularului s-a produs prin efectul legii sau în baza unei hotãrâri judecãtoreşti, cererea va indica şi va fi însoţitã de documentul care dovedeşte aceasta schimbare.
(7) O singura cerere este suficienta chiar dacã schimbarea se referã la mai multe certificate de înregistrare ale aceleiaşi persoane, cu condiţia ca schimbarea titularului sa fie aceeaşi pentru toate certificatele de înregistrare, iar numerele tuturor certificatelor sa fie indicate.
(8) O.S.I.M. poate solicita dovezi suplimentare atunci când are îndoieli privind veridicitatea indicaţiilor din cerere sau din orice document privind înscrierea titularului ori corectitudinea oricãrei traduceri necesare înscrierii.
(9) Dispoziţiile alin. (1)-(8) sunt aplicabile şi în cazul înscrierii unei schimbãri a solicitantului unei cereri de înregistrare a desenului sau modelului industrial.
(10) Înscrierea schimbãrii solicitantului sau titularului se înregistreazã, dupã caz, în Registrul naţional al cererilor depuse sau în Registrul naţional al desenelor şi modelelor industriale înregistrate şi se publica în B.O.P.I. - D.M.I. în luna imediat urmãtoare celei în care a fost facuta înscrierea.
C. Înscrierea licenţelor
(1) Cererea de înscriere a unei licenţe se prezintã în scris sub semnatura de cãtre titular sau beneficiarul licenţei şi va conţine urmãtoarele elemente:
a) o solicitare expresã de înscriere a licenţei;
b) numãrul certificatului de înregistrare la care se referã licenta;
c) numele/denumirea şi adresa/sediul titularului;
d) numele/denumirea şi adresa/sediul beneficiarului licenţei;
e) indicarea asupra faptului ca licenta este exclusiva sau neexclusiva ori alte indicaţii cu privire la tipul licenţei;
f) dacã este cazul, denumirea statului al cãrui cetãţean este beneficiarul licenţei sau în care acesta îşi are domiciliul sau sediul ori o întreprindere în înţelesul art. 3 din Convenţia de la Paris;
g) data acordãrii şi durata licenţei.
(2) Cererea este consideratã a fi depusa numai dupã plata taxei prevãzute de lege.
(3) Cererea de înscriere a licenţei va fi însoţitã de copia contractului de licenta sau de copia unui extras din acesta, certificatã pentru conformitate cu originalul de cãtre un notar public.
(4) Când licenta este acordatã în baza unei hotãrâri judecãtoreşti sau rezulta prin efectul legii, cererea de înscriere a licenţei va fi însoţitã de copia legalizatã a hotãrârii rãmase definitiva şi irevocabilã.
(5) Înscrierea licenţelor se înregistreazã în Registrul naţional al desenelor şi modelelor industriale înregistrate şi se publica în B.O.P.I. - D.M.I. în luna imediat urmãtoare celei în care a fost facuta înscrierea.
REGULA 36 - Coproprietatea unui certificat
(1) Cesiunea parţialã a drepturilor nãscute din certificatul de înregistrare eliberat determina un regim de coproprietate.
(2) În situaţia în care un certificat aparţine în comun mai multor titulari, fiecare dintre aceştia este coproprietar şi poate exploata desenele sau modelele industriale în baza unui acord scris al coproprietarilor, care sa menţioneze modul de exploatare, de licentiere şi de acţiune în contrafacere.
(3) Dacã nu exista un acord scris al coproprietarilor privind modul de exploatare a desenelor şi modelelor industriale, fiecare dintre coproprietari le poate exploata în propriul sau profit.
(4) Fiecare dintre coproprietari poate acţiona în contrafacere în propriul sau profit; coproprietarul care acţioneazã în contrafacere trebuie sa notifice acţiunea celorlalţi coproprietari.
(5) Fiecare dintre coproprietari poate sa acorde unui terţ o licenta de exploatare neexclusiva, în profitul sau.
(6) O licenta de exploatare exclusiva nu poate fi data decât cu acordul tuturor coproprietarilor sau în baza unei sentinţe judecãtoreşti definitive şi irevocabile.
(7) Fiecare coproprietar poate, în orice moment, sa cedeze cota sa parte din dreptul de proprietate asupra certificatului de înregistrare.
(8) Pentru o cerere care are mai mulţi solicitanti dispoziţiile alin. (1)-(7) se aplica şi în cazul dreptului conferit de art. 37.
CAP. V
Cai de atac impotriva hotãrârilor O.S.I.M.
REGULA 37 - Contestaţia. Dispoziţii generale
(1) În cadrul O.S.I.M. funcţioneazã Comisia de reexaminare privind desenele şi modelele industriale, denumita în continuare în cadrul prezentului capitol Comisia.
(2) Comisia este organizatã şi funcţioneazã în temeiul art. 27.
REGULA 38 - Componenta şi competenta Comisiei
(1) Comisia este formatã din:
a) preşedinte, directorul general al O.S.I.M. sau, prin delegare de competenta, şeful Departamentului de apeluri;
b) 2 membri din cadrul Departamentului de apeluri, dintre care unul este consilier juridic.
(2) Secretariatul Comisiei este asigurat de un referent din cadrul Departamentului de apeluri.
(3) Directorul general al O.S.I.M. aproba componenta Comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor.
(4) Contestaţiile se fac în scris şi se depun la Registratura generalã a O.S.I.M. în termen de 3 luni de la comunicarea hotãrârilor privind cererile de înregistrare a desenului sau modelului industrial, luate de Comisia de examinare de desene şi modele industriale din cadrul O.S.I.M.
(5) Contestaţiile se redacteazã în limba romana şi trebuie sa cuprindã:
a) numele, prenumele şi domiciliul, resedinta persoanei fizice sau, dupã caz, denumirea şi sediul persoanei juridice care formuleazã contestaţia;
b) numãrul depozitului O.S.I.M. şi al hotãrârii contestate;
c) obiectul contestaţiei;
d) motivele de fapt şi de drept pe care se întemeiazã contestaţia;
e) procura, dacã este cazul;
f) anexarea dovezii de plata a taxei prevãzute de lege pentru examinarea unei contestaţii;
g) semnatura solicitantului sau a mandatarului autorizat, dupã caz.
(6) Dacã înscrisurile sunt redactate într-o limba strãinã, se vor depune traduceri certificate ale acestora în limba romana.
(7) Contestaţiile sunt înregistrate de secretarul Comisiei în ordine cronologicã, în Registrul de contestaţii.
(8) Contestaţia poate fi facuta personal sau prin mandatar autorizat.
(9) Persoanele fizice sau juridice strãine pot formula contestaţii şi pot pune concluzii în fata Comisiei numai prin reprezentant, în condiţiile art. 16.
(10) Comisia soluţioneazã contestaţiile formulate impotriva hotãrârilor de respingere sau de admitere parţialã, luate de Comisia de examinare cu privire la cererile de înregistrare a desenului sau modelului industrial.
REGULA 39 - Pregãtirea şedinţei de reexaminare
(1) Preşedintele Comisiei fixeazã termenele şedinţelor de reexaminare şi dispune citarea pãrţilor.
(2) Secretarul Comisiei citeaza pãrţile cu cel puţin 14 zile înainte de termenul fixat pentru soluţionarea contestaţiei, prin posta, cu confirmare de primire; constituie dosarul fiecãrei cauze şi transmite în termen de 14 zile de la înregistrarea contestaţiei o copie a acesteia Serviciului de desene şi modele industriale.
(3) Dacã partea citata nu se prezintã la termenul fixat, procedura în fata Comisiei se poate desfasura în lipsa partii.
(4) Prezenta pãrţilor la termenul de reexaminare acoperã neregularitãţile referitoare la procedura de citare. În fata Comisiei pãrţile se pot prezenta personal sau pot fi reprezentate de un consilier în proprietate industriala autorizat sau de un avocat.
(5) Persoanele juridice se pot prezenta în fata Comisiei prin reprezentant legal sau prin consilierul juridic al firmei, cu delegaţie.
(6) Punctul de vedere al Comisiei de examinare de desene şi modele industriale, redactat de un examinator din cadrul Serviciului de desene şi modele industriale, avizat de preşedintele Comisiei de examinare de desene şi modele industriale, va fi atasat la dosarul cauzei cu cel puţin 5 zile înainte de termenul fixat pentru soluţionarea contestaţiei.
(7) Punctul de vedere va conţine rãspunsul la motivele de fapt şi de drept invocate de contestator în susţinerea contestaţiei sale.
(8) Dosarele cererilor de înregistrare a desenelor sau modelelor industriale, în original, vor fi puse la dispoziţie Departamentului de apeluri de cãtre Serviciul de desene şi modele industriale la solicitarea Comisiei.
REGULA 40 - Şedinţele şi dezbaterile
(1) Şedinţa este publica. Comisia poate dispune şedinţa secreta, dacã dezbaterea publica ar vãtãma pe una dintre pãrţi sau ordinea publica.
(2) Preşedintele Comisiei deschide, suspenda şi ridica şedinţa.
(3) Secretarul Comisiei verifica dacã procedura este completa şi dacã a fost achitatã taxa pentru examinarea contestaţiei şi îl informeazã pe preşedinte.
(4) La termenul fixat, dacã pãrţile sunt prezente sau dacã se constata ca procedura de citare a fost legal îndeplinitã, preşedintele Comisiei deschide dezbaterile, dând cuvântul partii care a introdus contestaţia.
(5) Preşedintele este în drept sa punã întrebãri pãrţilor, care sa ducã la lãmurirea celor arãtate prin contestaţie, şi va putea pune în dezbatere orice împrejurare de fapt sau de drept pentru soluţionarea cauzei, chiar dacã acestea nu sunt cuprinse în contestaţie.
(6) Membrii Comisiei pot pune întrebãri pãrţilor numai prin mijlocirea preşedintelui, care poate incuviinta ca aceştia sa punã întrebãri direct.
(7) Comisia are rol activ, având îndatorirea sa stãruie prin toate mijloacele legale pentru a descoperi adevãrul şi pentru a preveni orice greseala în cunoaşterea şi înţelegerea obiectului cererii de înregistrare a desenului/modelului industrial.
(8) La cererea temeinic justificatã a pãrţilor sau când din dezbateri rezulta necesitatea producerii unor noi dovezi, Comisia poate acorda un nou termen, pãrţile prezente luând cunostinta de noul termen.
REGULA 41 - Hotãrârile
(1) Dupã închiderea dezbaterilor, Comisia delibereazã în lipsa pãrţilor şi pronunţa hotãrârea în aceeaşi zi în şedinţa sau, în cazuri deosebite, poate amana pronunţarea pentru cel mult 3 sãptãmâni. Preşedintele asculta pãrerile membrilor Comisiei şi se pronunţa cel din urma.
(2) Dezbaterile din şedinţa şi hotãrârea Comisiei sunt consemnate de secretarul Comisiei în condica de şedinţe.
(3) Dupã luarea hotãrârii, Comisia redacteazã dispozitivul acesteia, care se înscrie în condica de şedinţe în dreptul fiecãrui dosar, iar raportorul va redacta hotãrârea.
(4) Opiniile divergenţe ale membrilor Comisiei sunt consemnate în dispozitivul hotãrârii şi se motiveaza separat.
(5) Hotãrârea Comisiei trebuie sa cuprindã:
a) numele şi prenumele/denumirea şi domiciliul/sediul persoanei care a formulat contestaţia;
b) numele sau denumirea mandatarului autorizat ori, dupã caz, al avocatului;
c) numãrul dosarului de contestaţie;
d) denumirea comisiei care a pronunţat-o;
e) obiectul contestaţiei, susţinerile pãrţilor şi indicarea dovezilor prezentate de acestea în susţinerea contestaţiei;
f) motivele de fapt şi de drept şi temeiurile de drept care stau la baza hotãrârii;
g) dispozitivul;
h) calea de atac, termenul în care aceasta se poate exercita şi instanta la care se introduce acţiunea;
i) menţiunea ca pronunţarea s-a fãcut în şedinţa, precum şi semnãturile preşedintelui şi ale membrilor Comisiei.
(6) În soluţionarea contestaţiei Comisia poate lua una dintre urmãtoarele hotãrâri:
a) admiterea contestaţiei şi transmiterea dosarului Serviciului de desene şi modele industriale în vederea punerii în aplicare a hotãrârii;
b) respingerea contestaţiei şi menţinerea hotãrârii impotriva cãreia a fost formulatã contestaţia;
c) declinarea competentei în favoarea organului în drept care poate soluţiona cererea, dacã se constata ca nu este competenta sa soluţioneze contestaţia cu care a fost sesizatã Comisia.
(7) Hotãrârile Comisiei se iau cu majoritate de voturi şi se comunica pãrţilor de secretarul Comisiei, în copie certificatã pentru conformitate cu originalul, în termen de 15 zile de la pronunţare.
(8) Hotãrârile se întocmesc într-un singur exemplar original care se depune la dosarul de hotãrâri al Comisiei, care se pãstreazã de Secretariatul Comisiei.
(9) Hotãrârile se semneazã de preşedinte şi de membri. Dacã unul dintre membri se afla în imposibilitatea de a semna hotãrârea, preşedintele Comisiei consemneazã aceasta în hotãrâre.
(10) Hotãrârile Comisiei pot fi atacate cu apel la Tribunalul Bucureşti - Secţia contencios administrativ, în termen de 3 luni de la comunicare.
REGULA 42 - Evidenta contestaţiilor
(1) Evidenta contestaţiilor depuse la Comisie se opereazã în urmãtoarele documente:
A. Registrul de contestaţii în care se înregistreazã contestaţiile, conţinând urmãtoarele elemente:
a) data la care s-a depus contestaţia şi numãrul sub care a fost înregistratã contestaţia;
b) numele, prenumele sau denumirea contestatorului;
c) obiectul contestaţiei;
d) termenul fixat pentru soluţionarea contestaţiei;
e) hotãrârea pronunţatã de Comisie cu privire la contestaţia formulatã;
f) numãrul chitanţei sau al ordinului de plata cu care s-a achitat taxa pentru examinarea contestaţiei;
g) numãrul hotãrârii Comisiei, numãrul şi data la care a fost comunicatã hotãrârea.
B. Condica de şedinţe în care se consemneazã discutiile din şedinţa
C. Registrul de hotãrâri al Comisiei, care cuprinde:
a) numãrul hotãrârii;
b) numele şi prenumele sau denumirea contestatorului, a mandatarului autorizat ori ale avocatului, dupã caz;
c) conţinutul hotãrârii Comisiei;
d) numãrul dosarului Comisiei;
e) numãrul din listele de şedinţe ale Comisiei.
(2) Evidenta contestaţiilor se tine anual, începându-se în fiecare an de la numãrul de ordine 1.
REGULA 43
Prevederile regulilor 37-42 se completeazã în mod corespunzãtor cu dispoziţiile Codului de procedura civilã.
CAP. VI
Dispoziţii finale
REGULA 44 - Instrucţiuni
În aplicarea prezentului regulament, directorul general al O.S.I.M. poate emite instrucţiuni care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
────────────