Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.168 din 2 octombrie 2003  privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor   Ordonantei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.168 din 2 octombrie 2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 726 din 17 octombrie 2003

În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 29 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 64/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 64/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Procedurile privind programarea controlului fiscal şi criteriile de selectare a contribuabililor, precum şi Carta drepturilor şi obligaţiilor contribuabililor pe timpul desfãşurãrii controlului se aproba prin ordin al ministrului finanţelor publice.
ART. 3
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 886/1999 pentru aprobarea Instrucţiunilor de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 546 din 8 noiembrie 1999.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Ministrul administraţiei
şi internelor,
Ioan Rus

Bucureşti, 2 octombrie 2003.
Nr. 1.168.

ANEXA

NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 64/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Controlul fiscal cuprinde ansamblul activitãţilor care au ca scop verificarea realitãţii, legalitãţii şi sinceritatii declaraţiilor, verificarea corectitudinii şi exactitatii îndeplinirii, conform legii, a obligaţiilor fiscale de cãtre contribuabili, precum şi activitatea de investigare şi constatare a evaziunii fiscale.
ART. 2
Sunt supuse controlului fiscal persoanele fizice şi juridice romane şi strãine, precum şi asociaţiile fãrã personalitate juridicã, cãrora le revin, potrivit reglementãrilor legale în vigoare, obligaţii fiscale, denumite în continuare contribuabili.
Controlul fiscal poate fi de fond, tematic sau inopinat.
Controlul fiscal de fond se va efectua, de regula, pe ani fiscali incheiati.

CAP. II
Drepturile şi obligaţiile organelor de control fiscal

ART. 3
Pentru aplicarea art. 6 lit. a) din ordonanta:
(1) În cazul efectuãrii controlului fiscal prin sondaj, se va specifica în actul de control perioada supusã sondajului, care nu poate fi mai mica de o luna calendaristicã din cadrul unui trimestru. Sondajul se va efectua asupra documentelor, menţionându-se plafonul valoric pana la care s-a verificat. Când se constata abateri de natura evaziunii fiscale, controlul se va efectua asupra tuturor documentelor financiar-contabile.
(2) Pentru perioadele verificate ce depãşesc un trimestru dintr-un an fiscal, controlul prin sondaj se va efectua pentru cel puţin o luna calendaristicã din fiecare trimestru.
ART. 4
Pentru aplicarea art. 6 lit. b) din ordonanta:
În cazul în care contribuabilii nu rãspund în termen de 5 zile lucrãtoare de la data primirii solicitãrii, se va consemna aceasta în procesul-verbal de control şi se vor aplica sancţiunile prevãzute de ordonanta.
ART. 5
Pentru aplicarea art. 6 lit. m) din ordonanta:
(1) Persoana desemnatã de contribuabil sa însoţeascã organul de control fiscal trebuie sa cunoascã activitatea desfasurata de contribuabil.
(2) Accesul organului de control fiscal este permis şi în afarã programului normal de lucru al contribuabilului, dacã sunt îndeplinite simultan urmãtoarele doua condiţii:
a) exista autorizarea scrisã a conducatorului organului de control fiscal. Aceasta autorizaţie se obţine în baza referatului întocmit de echipa de control fiscal, prin care se motiveaza solicitarea accesului în afarã programului normal de lucru al contribuabilului;
b) se obţine acordul scris al contribuabilului. Acordul va fi înregistrat la registratura contribuabilului şi se va anexa la actul de control încheiat.
ART. 6
Pentru aplicarea art. 7 din ordonanta:
(1) Sistemele de prelucrare automatã a datelor utilizate pentru ţinerea evidentelor contabile şi a altor evidente trebuie sa îndeplineascã condiţiile minimale privind programele informatice utilizate în domeniul financiar-contabil, stabilite prin <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 425/1998 pentru aprobarea Normelor metodologice de întocmire şi utilizare a formularelor tipizate, comune pe economie, care nu au regim special, privind activitatea financiarã şi contabila, precum şi a modelelor acestora, cu modificãrile ulterioare.
(2) Contribuabilul rãspunde de îndeplinirea de cãtre sistemul de prelucrare a datelor a condiţiilor minimale stabilite de Ministerul Finanţelor Publice şi va asigura o persoana de specialitate pentru prezentarea informaţiilor solicitate de organul de control fiscal.
ART. 7
Pentru aplicarea art. 8 din ordonanta:
(1) Informaţiile solicitate în scris vor cuprinde:
a) denumirea unitãţii de control fiscal solicitante;
b) persoana, unitatea sau instituţia cãreia i se adreseazã solicitarea;
c) datele de identificare ale contribuabilului pentru care sunt solicitate informaţii;
d) actele, evidentele sau datele care fac obiectul solicitãrii;
e) data limita pana la care sa fie furnizate informaţiile cerute;
f) semnatura organului de control fiscal.
(2) Toate datele şi informaţiile primite de unitatea de control fiscal în baza art. 8 din ordonanta sunt supuse secretului fiscal.

CAP. III
Drepturile şi obligaţiile contribuabililor

ART. 8
Pentru aplicarea art. 11^1 din ordonanta:
(1) Înaintea începerii acţiunilor de control fiscal de fond, unitatea de control fiscal va proceda la înştiinţarea contribuabililor cu privire la selectarea şi programarea lor în vederea controlului, prin transmiterea unui aviz de verificare.
(2) În cazul verificãrilor efectuate la sucursalele şi/sau punctele de lucru ale unui contribuabil, dispersate teritorial, avizul de verificare se va transmite atât acestora, cat şi la sediul social al contribuabilului.
(3) Avizul de verificare va cuprinde:
a) denumirea unitãţii fiscale care a dispus controlul fiscal;
b) numele şi prenumele sau denumirea contribuabilului, inclusiv a sucursalelor/punctelor de lucru;
c) adresa sediului social, domiciliul sau resedinta contribuabilului;
d) codul unic de înregistrare la oficiul registrului comerţului;
e) baza legalã a desfãşurãrii controlului fiscal;
f) data la care este programat sa înceapã controlul fiscal;
g) impozitele, taxele şi contribuţiile care vor fi verificate;
h) perioada care urmeazã sa fie supusã controlului fiscal;
i) semnatura conducatorului unitãţii fiscale.
De asemenea, în avizul de verificare se va mentiona obligaţia contribuabililor de a pune la dispoziţia organelor de control fiscal toate documentele şi evidentele contabile, precum şi de a asigura spaţiul de lucru, precum şi toate celelalte condiţii necesare pentru desfãşurarea controlului fiscal.
(4) Avizul de verificare va fi însoţit de un extras din Carta drepturilor şi obligaţiilor contribuabililor pe timpul desfãşurãrii controlului fiscal, aprobatã prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(5) Avizul de verificare va fi comunicat contribuabililor cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte de data începerii efective a acţiunii de control fiscal prin urmãtoarele mijloace: prin posta cu confirmare de primire, prin curier, cu inmanare sub semnatura şi cu numãr de înregistrare la contribuabil.
(6) Solicitarea contribuabilului de amânare a controlului fiscal va fi adresatã, în scris, unitãţii fiscale competente, în termen de 5 zile lucrãtoare de la primirea avizului de verificare, şi trebuie sa conţinã motivele pentru care se solicita aceasta şi data pana la care se solicita.
(7) În cazul în care contribuabilul prezintã motive întemeiate pentru amânarea controlului fiscal, unitatea de control fiscal va comunica contribuabilului data la care a fost reprogramat controlul fiscal.
(8) Prezentarea la contribuabil se va face numai pe baza delegaţiei de control, emisã de conducãtorul unitãţii fiscale competente sa efectueze controlul fiscal, şi a legitimatiei de serviciu.
(9) Împuternicirea trebuie sa conţinã:
a) denumirea unitãţii fiscale care a dispus efectuarea controlului fiscal;
b) datele de identificare ale organelor de control care urmeazã sa efectueze controlul fiscal: numele, prenumele, numãrul legitimatiei de control fiscal;
c) datele de identificare ale contribuabilului care urmeazã sa fie controlat: denumirea/numele şi prenumele, codul unic de înregistrare/codul numeric personal, adresa;
d) data începerii controlului fiscal;
e) semnatura conducatorului unitãţii fiscale.
(10) Controlul inopinat se efectueazã de organele de control fiscal cu atribuţii în acest sens şi se exercita operativ, iar în raport de constatãri se vor efectua controale de fond sau tematice.
ART. 9
Pentru aplicarea art. 12 lit. c) din ordonanta:
Pe intreaga durata a controlului fiscal contribuabilii au dreptul sa beneficieze de asistenta de specialitate, prin experţi contabili, contabili autorizaţi, consultanţi fiscali etc., sau de asistenta juridicã ori de câte ori sunt solicitati de organele de control fiscal sa furnizeze informaţii, explicaţii şi justificãri. Aceştia trebuie sa fie împuterniciţi de cãtre contribuabil.

CAP. IV
Reguli de procedura

ART. 10
Pentru aplicarea art. 19 din ordonanta:
(1) Datele suplimentare, necunoscute organelor de control fiscal la data efectuãrii controlului fiscal la un contribuabil, care motiveaza decizia de reverificare a unei anumite perioade, pot rezulta în situaţii cum sunt:
a) efectuarea unor controale fiscale incrucisate asupra documentelor justificative şi/sau contabile ale unui grup de contribuabili din care face parte şi contribuabilul în cauza;
b) obţinerea pe parcursul acţiunilor de control fiscal efectuate la alţi contribuabili a unor date sau informaţii suplimentare referitoare la activitatea contribuabilului, într-o perioada care a fost deja supusã controlului fiscal;
c) solicitãri ale organelor de urmãrire penalã în cadrul cercetãrii cazurilor de evaziune fiscalã;
d) informaţii obţinute de la terţi, de natura sa modifice sau sa influenteze, în mod semnificativ, rezultatele controlului fiscal anterior.
(2) Reverificarea unei perioade impozabile se realizeazã numai din initiativa organelor de control fiscal şi nu la solicitarea contribuabililor, aceştia din urma având dreptul de a contesta deciziile organelor de control fiscal.
(3) Organul de control fiscal solicita, pana la împlinirea termenului de prescripţie prevãzut în ordonanta, reverificarea unei perioade impozabile prin întocmirea unui referat în care sunt prezentate motivele solicitãrii. Referatul este supus aprobãrii conducatorului organului de control fiscal.
ART. 11
Pentru aplicarea art. 20 din ordonanta:
(1) Toate constatãrile efectuate în timpul desfãşurãrii controlului fiscal se consemneazã, în mod obligatoriu, în procese-verbale de control, în note de constatare sau în procese-verbale de constatare a contravenţiilor, dupã caz.
(2) Procesul-verbal de control este un document bilateral, întocmit în doua exemplare, din care un exemplar pentru unitatea fiscalã, iar celãlalt pentru contribuabil.
(3) Conţinutul procesului-verbal de control trebuie redactat astfel încât acesta sa poatã fi citit independent de alte documente şi sa nu dea posibilitatea mai multor interpretãri.
(4) Procesul-verbal de control va fi structurat pe 4 capitole, astfel:
Capitolul I va cuprinde date referitoare la:
a) unitatea fiscalã care a dispus controlul fiscal;
b) datele organelor de control care au efectuat controlul fiscal: numele, prenumele, funcţia, numãrul legitimatiei de control, numãrul delegaţiei de control;
c) obiectul controlului fiscal;
d) perioada supusã controlului fiscal;
e) durata şi locul desfãşurãrii controlului fiscal;
f) tipul de verificare efectuatã (totalã sau prin sondaj), de fond, tematica sau inopinata.
Capitolul II va cuprinde date generale despre contribuabil, şi anume:
1. datele de identificare a contribuabilului supus controlului fiscal:
a) denumirea/numele şi prenumele;
b) codul unic de înregistrare/codul numeric personal;
c) adresa sediului social/domiciliul/resedinta;
2. datele de identificare a sucursalelor sau punctelor de lucru, dacã este cazul;
3. forma de proprietate;
4. felul activitãţii desfãşurate, utilizând Clasificarea activitãţilor din economia nationala - CAEN, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 656/1997 , actualizatã;
5. cifra de afaceri, conform ultimului bilanţ contabil aprobat;
6. capitalul social subscris şi cel vãrsat;
7. persoana care asigura conducerea activitãţii contribuabilului în timpul desfãşurãrii controlului fiscal;
8. persoana care rãspunde de conducerea contabilitãţii;
9. persoana desemnatã de contribuabil sa îl reprezinte pe durata controlului fiscal;
10. conturile bancare, precum şi societãţile comerciale bancare la care acestea sunt deschise;
11. denumirea clienţilor şi furnizorilor mai importanti cu care contribuabilul are relaţii de afaceri;
12. date privind istoricul firmei: patronii, actionarii, cesiuni etc.
Capitolul III, care reprezintã partea principala a procesului-verbal, va cuprinde constatãrile efective ale organelor de control fiscal, structurate pe obligaţiile fiscale (impozite, taxe, contribuţii la fonduri speciale) care au fãcut obiectul verificãrii.
Pentru fiecare obligaţie fiscalã vor fi avute în vedere urmãtoarele elemente:
a) baza legalã pentru stabilirea, calcularea şi vãrsarea impozitului;
b) constatãrile organului de control fiscal, prezentate în mod concret, clar şi precis, cu privire la modul de stabilire, calculare şi vãrsare a obligaţiei fiscale;
c) dispoziţiile legale incalcate, cu menţionarea articolului, alineatului etc.;
d) consecinţele fiscale ale constatãrilor;
e) diferenţele de obligaţii fiscale stabilite, cauzele care le-au generat. Calculul detaliat al acestora va fi prezentat într-o anexa la procesul-verbal;
f) dobânzile, majorãrile de întârziere, penalitãţile de întârziere şi alte penalitãţi stabilite în condiţiile legii, calculul detaliat al acestora urmând a fi prezentat într-o anexa la procesul-verbal;
g) contravenţiile constatate, cu precizarea prevederilor legale incalcate, amenzile aplicate şi baza legalã pentru aplicarea acestora, precum şi a numãrului procesului-verbal de constatare a contravenţiilor încheiat;
h) termenul de plata a obligaţiilor fiscale constatate;
i) justificãri, explicaţii şi puncte de vedere ale contribuabilului cu privire la debitele stabilite, în cazul în care acesta şi le-a exprimat;
j) numele, prenumele şi funcţia persoanelor rãspunzãtoare (în cazul în care sunt antrenate raspunderi), justificãrile şi explicaţiile scrise ale acestora, precum şi punctul de vedere al organului de control fiscal cu privire la aceste motivatii;
k) eventualele mãsuri dispuse sau recomandãri fãcute contribuabilului pentru remedierea deficienţelor şi intrarea în legalitate;
l) plãţile efectuate de contribuabil în timpul şi ca urmare a controlului fiscal, dacã este cazul;
m) dacã în timpul controlului fiscal sau la finalizarea acestuia se constata ca exista pericolul ca debitorul sa se sustragã de la urmãrire sau sa îşi ascundã ori sa îşi înstrãineze patrimoniul, organul de control fiscal are obligaţia sa întocmeascã Decizia privind mãsurile asiguratorii, prevãzutã în <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 203/2003 pentru aprobarea modelelor unor formulare tipizate utilizate în domeniul colectãrii creanţelor bugetului de stat.
În cazul în care nu s-au constatat abateri care sa genereze calcularea de diferenţe, se va face menţiunea corespunzãtoare.
Capitolul IV al procesului-verbal de control va cuprinde:
a) situaţia sinteticã a constatãrilor efectuate (diferenţe de impozite şi taxe stabilite, dobânzi calculate, amenzi şi penalitãţi aplicate, propuneri în vederea efectuãrii de compensãri etc.);
b) alte date şi informaţii care ar putea fi relevante;
c) menţiunea ca toate documentele puse la dispoziţie organului de control au fost restituite;
d) o anexa generalã în care vor fi sintetizate, pentru fiecare obligaţie fiscalã: diferenţele de impozit stabilite, majorãrile de întârziere, dobânzile, penalitãţile de întârziere şi alte penalitãţi calculate, potrivit legii;
e) anexe, pentru fiecare obligaţie fiscalã, cu calculul detaliat pentru fiecare dintre acestea, inclusiv majorãrile de întârziere, dobânzile corespunzãtoare, penalitãţile de întârziere şi alte penalitãţi calculate, potrivit legii;
f) copiile proceselor-verbale de constatare a contravenţiilor, dacã este cazul;
g) notele de constatare întocmite, dacã este cazul;
h) documente sau copii de pe acestea, precum şi note explicative;
i) actul întocmit de organul de control fiscal, care reprezintã dovada reţinerii documentelor sau a altor bunuri;
j) acordul scris pentru accesul organului de control fiscal în afarã programului normal de lucru al contribuabilului, dacã este cazul.
(5) Procesul-verbal de control va fi semnat de organul de control care a efectuat controlul fiscal, cãruia îi revine responsabilitatea pentru constatãrile înscrise în acesta, precum şi de contribuabil sau de reprezentantul legal al acestuia.
(6) Ambele exemplare ale procesului-verbal de control, împreunã cu anexele sale, se înregistreazã la registratura contribuabilului controlat, imediat dupã semnarea lor de cãtre cei îndreptãţiţi, dându-se acelaşi numãr şi aceeaşi data pe fiecare exemplar.
(7) Potrivit prevederilor <>art. 4 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanţelor bugetare, republicatã, procesul-verbal reprezintã titlu de creanta prin care se stabileşte şi se individualizeazã suma de plata, pentru obligaţii bugetare reprezentând impozite şi taxe, contribuţii, fonduri speciale, dobânzi, majorãri de întârziere, penalitãţi de întârziere şi penalitãţi, stabilite de organele competente pe baza evidentelor şi documentelor verificate.
(8) Diferenţele de impozite şi taxe, dobânzile şi penalitãţile de întârziere aferente acestora, stabilite cu ocazia controlului fiscal, se plãtesc la termenele prevãzute de <>Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 , republicatã, cu modificãrile ulterioare.
(9) Data comunicãrii cãtre contribuabil a rezultatelor controlului fiscal este consideratã data semnãrii procesuluiverbal de control de cãtre contribuabil sau de reprezentantul sau legal.
(10) În cazul în care contribuabilul sau reprezentantul sau legal refuza semnarea procesului-verbal de control, rezultatele controlului fiscal vor fi comunicate acestuia printr-o scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, data primirii de cãtre contribuabil a scrisorii constituind data comunicãrii.
(11) Procesul-verbal de control fiscal va fi înregistrat la registratura unitãţii fiscale care a dispus controlul, în termen de 3 zile lucrãtoare de la încheierea controlului fiscal.
(12) Procesul-verbal de control se înregistreazã în Registrul unic de control existent la contribuabil.
(13) Nota de constatare se întocmeşte şi în cazul în care, în timpul controlului fiscal, se fac constatãri a cãror reconstituire ori dovedire ulterioara nu este întotdeauna posibila sau ori de câte ori organul de control fiscal considera necesar.
(14) Procesul-verbal de constatare a contravenţiilor se încheie pentru acele fapte ale cãror constatare şi sancţionare sunt de competenta organelor fiscale, în conformitate cu legislaţia în vigoare privind regimul contravenţiilor.
(15) Pentru urmãrirea efectuãrii plãţii obligaţiilor bugetare stabilite prin actul de control, organul de control fiscal va transmite actul de control încheiat şi celelalte documente unitãţii fiscale unde este înregistrat contribuabilul.
*
Pentru impozitele, taxele, contribuţiile, majorãrile de întârziere, penalitãţile de întârziere, alte penalitãţi legale şi dobânzile calculate de plãtitor, dar neachitate la scadenta, organul de control fiscal va comunica unitãţii fiscale unde este înregistrat contribuabilul cuantumul acestora, în vederea urmãririi încasãrii, potrivit legii.
Pentru sancţiunile contravenţionale titlul executoriu îl reprezintã procesul-verbal de constatare a contravenţiilor, rãmas definitiv prin neexercitarea caii de atac, sau hotãrârea judecãtoreascã prin care a fost respinsã plângerea contravenientului, dupã caz.

──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016