Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 1.148 din 18 septembrie 2008 privind componenta, atributiile si modul de organizare si functionare ale Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 689 din 9 octombrie 2008
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 175 alin. (4) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Scopul acreditãrii spitalelor este îmbunãtãţirea continuã a calitãţii serviciilor medicale spitaliceşti.
ART. 2
(1) Spitalele intrã în procesul de acreditare potrivit dispoziţiilor <>art. 175 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Acreditarea se acordã de cãtre Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor, instituţie publicã cu personalitate juridicã, care funcţioneazã în coordonarea primului-ministru, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Cristian Popişteanu nr. 1-3, sectorul 1.
(3) Categoriile de acreditare a spitalelor se stabilesc de Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor, cu avizul Ministerului Sãnãtãţii Publice.
ART. 3
(1) Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor este finanţatã din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Cancelariei Primului-Ministru.
(2) Directorul general al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor este ordonator de credite.
ART. 4
În anul 2008, sumele necesare pentru funcţionarea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se asigurã prin redistribuire în cadrul bugetului aprobat Cancelariei Primului-Ministru.
CAP. II
Componenţa Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor
ART. 5
(1) Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor este organ colegial de conducere şi este formatã din 5 membri, reprezentanţi ai urmãtoarelor instituţii şi organizaţii profesionale: Administraţia Prezidenţialã, Guvernul, Academia Românã, Colegiul Medicilor din România, Ordinul Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România.
(2) Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor sunt numiţi pe o perioadã de 4 ani, prin decizie a primuluiministru, la propunerea conducãtorului instituţiei sau organizaţiei profesionale din care face parte persoana nominalizatã, în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
(3) Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor îşi alege din rândul membrilor sãi, în termen de 5 zile de la numire, prin vot secret, cu majoritate simplã, un preşedinte şi un vicepreşedinte pentru o perioadã de un an.
(4) Revocarea membrilor Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se face de cãtre primul-ministru, la propunerea instituţiei care l-a desemnat, în condiţiile în care persoana respectivã a încãlcat prevederile legale sau se aflã în imposibilitatea de a-şi îndeplini mandatul mai mult de 3 luni consecutive.
ART. 6
(1) Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se întrunesc în şedinţe lunare ordinare şi în şedinţe extraordinare ori de câte ori este nevoie, convocate şi conduse de preşedinte sau, în lipsa acestuia, de cãtre vicepreşedinte. Hotãrârile Consiliului de coordonare se adoptã cu majoritate simplã.
(2) La şedinţele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor participã cu statut de invitat fãrã drept de vot directorul general.
(3) La şedinţele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor pot fi invitaţi şi reprezentanţi ai comisiilor de evaluare în vederea acreditãrii spitalelor, pentru a oferi informaţii suplimentare privind evaluarea spitalelor.
(4) Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor beneficiazã de o indemnizaţie de participare la şedinţã în cuantum lunar de 20% din salariul de bazã al directorului general, indiferent de numãrul şedinţelor dintr-o lunã.
(5) Prevederile alin. (3) se aplicã dupã constituirea şi organizarea aparatului tehnic şi a structurilor care funcţioneazã în cadrul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.
ART. 7
Conducerea executivã a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor este asiguratã de directorul general, angajat prin concurs pe o perioadã de 5 ani.
ART. 8
(1) În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor dispune de un aparat tehnic propriu, constituit din experţi şi personal tehnico-administrativ.
(2) În structura Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor funcţioneazã:
a) unitatea de standarde şi proceduri de acreditare constituitã din experţi în domeniu, responsabilã de elaborarea şi actualizarea permanentã a standardelor şi procedurilor de acreditare a spitalelor, în conformitate cu dezvoltãrile în domeniu;
b) unitatea de analizã şi acreditare - responsabilã de centralizarea fişelor de evaluare şi a altor date rezultate din evaluarea spitalelor;
c) corpul de evaluatori - format din specialişti (medici, asistenţi medicali, alte categorii) având contract de muncã pe duratã determinatã, cu experienţã în domeniul spitalicesc;
d) aparatul administrativ propriu.
(3) Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor dispune de un numãr de 60 de posturi, iar atribuţiile personalului încadrat şi regulamentul de ordine interioarã se aprobã prin hotãrâre a acesteia, la propunerea directorului general.
(4) Personalul din cadrul aparatului tehnic este salarizat în conformitate cu prevederile legale în vigoare aplicabile personalului contractual din sectorul bugetar.
CAP. III
Atribuţii şi responsabilitãţi
ART. 9
Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor are urmãtoarele atribuţii principale:
a) aprobã categoriile de acreditare a spitalelor;
b) organizeazã, în termen de maximum 30 de zile de la constituire, concursul pentru ocuparea funcţiei de director general, supravegheazã şi controleazã activitatea acestuia, putându-l revoca din funcţie. Revocarea se poate dispune cu îndeplinirea cerinţelor legale în ceea ce priveşte încetarea contractului individual de muncã;
c) aprobã prin hotãrâre acreditarea unui spital;
d) aprobã conţinutul şi modelul certificatului de acreditare, la propunerea directorului general;
e) aprobã normele privind modul de desfãşurare a activitaţii Comisiei de evaluare în vederea acreditãrii;
f) avizeazã procedurile, standardele şi metodologia de acreditare a spitalelor, pe care le supune aprobãrii ministrului sãnãtãţii publice;
g) stabileşte nivelul taxei de acreditare a spitalelor, care se aprobã prin ordin al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, la propunerea ministrului sãnãtãţii publice. Propunerea are la bazã fundamentarea efectuatã de aparatul tehnic al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
h) aprobã constitutirea Comisiei de evaluare în vederea acreditãrii pentru fiecare spital;
i) propune strategii de îmbunãtãţire a calitãţii serviciilor medicale spitaliceşti;
j) prezintã anual un raport de activitate Guvernului şi Ministerului Sãnãtãţii Publice;
k) avizeazã proiectul de buget de venituri şi cheltuieli al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor în vederea supunerii spre aprobare în condiţiile legii;
l) aprobã planul privind instruirea şi organizarea corpului de evaluatori;
m) aprobã planul anual de acreditare a spitalelor.
ART. 10
În exercitarea atribuţiilor sale, Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor adoptã hotãrâri.
ART. 11
Directorul general are urmãtoarele atribuţii principale:
a) este ordonator de credite, în condiţiile legii;
b) participã cu statut de invitat la sedinţele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
c) organizeazã activitatea curentã a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
d) implementazã hotãrârile Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
e) semneazã certificatul de acreditare în temeiul hotãrârii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
f) rãspunde de tipãrirea şi distribuirea cãtre spitalele care au solicitat acreditarea, contra cost, a manualului de acreditare elaborat de unitatea de standarde şi proceduri de acreditare;
g) stabileşte numãrul şi componenţa comisiilor de evaluare în vederea acreditãrii şi coordonatorul acestora pentru spitalele care au solicitat acreditarea, pe care le supune aprobãrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
h) urmãreşte modul de aplicare a procedurilor de evaluare a unitãţilor cu paturi în vederea acreditãrii acestora, în conformitate cu standardele şi metodologia aprobate prin ordin al ministrului sãnãtãţii publice;
i) supune aprobãrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor planul anual de acreditare a spitalelor;
j) elaboreazã şi pune la dispoziţia Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor rapoarte privind activitatea acesteia şi participã la dezbaterile privind problemele de strategie şi de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
k) aprobã organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante din aparatul tehnic, numeşte şi elibereazã din funcţie personalul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, în condiţiile legii;
l) aprobã programul de lucru pe locuri de muncã şi categorii de personal, pentru personalul aflat în subordine;
m) realizeazã evaluarea performanţelor profesionale ale personalului aflat în subordine directã, conform structurii organizatorice, şi soluţioneazã contestaţiile în funcţie de nivelul ierarhic la care s-au fãcut, în condiţiile legii;
n) aprobã planul de formare şi perfecţionare a personalului, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
o) reprezintã Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor în relaţiile cu terţe persoane fizice sau juridice;
p) încheie acte juridice în numele şi pe seama Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, conform legii;
q) rãspunde de modul de îndeplinire a obligaţiilor asumate prin contracte şi dispune mãsuri de îmbunãtãţire a activitãţii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
r) asigurã respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la pãstrarea secretului profesional, pãstrarea confidenţialitãţii datelor spitalelor, informaţiilor şi documentelor referitoare la activitatea spitalelor;
s) pune la dispoziţie organelor şi organismelor competente, la solicitarea acestora, în baza hotãrârii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, în condiţiile legii, date privind activitatea spitalelor;
ş) rãspunde de organizarea arhivei Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi de asigurarea securitãţii documentelor prevãzute de lege, în format scris şi electronic;
t) rãspunde de organizarea unui sistem de înregistrare şi rezolvare a sugestiilor, sesizãrilor şi reclamaţiilor referitoare la activitatea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
ţ) elaboreazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, îl supune spre avizare Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi rãspunde de executarea bugetului aprobat pe parcursul exerciţiului bugetar, potrivit dispoziţiilor legale;
u) întocmeşte situaţiile financiare trimestriale şi anuale asupra execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli potrivit reglementãrilor emise de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi le prezintã Cancelariei Primului-Ministru;
v) rãspunde de respectarea disciplinei financiar-bugetare;
w) aprobã, prin decizie de acreditare, raportul de acreditare elaborat de unitatea de analizã şi acreditare;
x) propune spre aprobare Consiliului de coordonare constituirea Comisiei de evaluare în vederea acreditãrii pentru fiecare spital;
y) propune Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor atribuţiile personalului încadrat şi regulamentul de ordine interioarã.
ART. 12
În exercitarea atribuţiilor sale, directorul general emite decizii.
ART. 13
Unitatea de standarde şi proceduri de acreditare are urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaboreazã şi actualizeazã permanent standardele, procedurile şi metodologia de acreditare a spitalelor, pe baza unor metode ştiinţifice dovedite şi prin consultare cu experţi în domeniu;
b) organizeazã şi desfãşoarã activitatea de instruire şi pregãtire a evaluatorilor spitalelor şi altor instituţii implicate;
c) înainteazã spre avizare Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor procedurile, standardele şi metodologia de acreditare a spitalelor.
ART. 14
Unitatea de analizã şi acreditare are urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaboreazã criteriile de selectare a evaluatorilor şi asigurã implementarea procedurilor de evaluare a evaluatorilor;
b) evalueazã persoanele propuse pentru a fi evaluator;
c) evalueazã evaluatorii la fiecare 3 ani;
d) acordã certificatul de evaluator persoanelor care îndeplinesc criteriile;
e) înainteazã directorului general şi propune spre aprobare raportul de acreditare care stã la baza eliberãrii deciziei de acreditare;
f) propune spre aprobare Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor categoria de acreditare pentru fiecare spital evaluat, pe baza raportului prezentat de Comisia de evaluare în vederea acreditãrii;
g) elaboreazã un raport final care va fi fãcut public, pe baza rapoartelor de evaluare ale comisiilor de evaluare în vederea acreditãrii;
h) desemneazã responsabilul cu preluarea dosarului spitalului, persoana de legãturã cu spitalul.
ART. 15
(1) Comisiile de evaluare în vederea acreditãrii sunt structuri constituite specific pentru fiecare spital, în funcţie de dimensiunea, specificul şi complexitatea acestuia.
(2) Comisiile de evaluare în vederea acreditãrii se constituie din 3-7 membri, în funcţie de complexitatea spitalului evaluat, numiţi de Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor, prin dispoziţie a preşedintelui, la propunerea directorului general, din cadrul corpului de evaluatori.
(3) Principalele atribuţii ale Comisiei de evaluare în vederea acreditãrii sunt:
a) analizeazã modul în care spitalul respectã standardele de calitate stabilite;
b) realizeazã raportul de evaluare;
c) organizeazã baza de date privind procesul de acreditare, constituitã din documentele rezultate pe parcursul procesului de evaluare;
d) asigurã consiliere conducerii spitalului evaluat privind mãsurile specifice de îmbunãtãţire a calitãţii serviciilor;
e) prezintã cãtre conducerea spitalului rezultatele evaluãrii în vederea luãrii la cunostinţã şi clarificãrii unor eventuale neconcordanţe;
f) prezintã raportul de evaluare cãtre unitatea de analizã şi acreditare.
(4) Componenţa Comisiei de evaluare în vederea acreditãrii este datã publicitãţii şi se transmite spitalului ce urmeazã a fi evaluat cu cel puţin 14 zile înaintea evaluãrii.
CAP. IV
Finanţarea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor
ART. 16
(1) Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor este finanţatã din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Cancelariei Primului-Ministru.
(2) Veniturile proprii sunt constituite din:
a) taxa de acreditare plãtitã de spitale;
b) contravaloarea serviciilor de consultanţã acordate spitalelor în vederea pregãtirii acestora pentru acreditare;
c) publicaţii proprii şi alte venituri încasate în condiţiile legii.
CAP. V
Dispoziţii finale
ART. 17
(1) Spitalele sunt supuse reacreditãrii o datã la 5 ani.
(2) Taxa de acreditare/reacreditare se suportã de cãtre solicitant şi se depune în contul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.
(3) În procesul de acreditare, Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor poate utiliza experţi români şi strãini.
ART. 18
Dispoziţiile prezentei hotãrâri privind acreditarea spitalelor sunt aplicabile şi reacreditãrii prevãzute la art. 17 alin. (1).
ART. 19
(1) Informaţiile privind activitatea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor sunt informaţii publice.
(2) Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor dispune de ştampilã cu însemne proprii.
ART. 20
Constituirea şi organizarea aparatului tehnic şi a structurilor care funcţioneazã în cadrul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se realizeazã în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 21
Procedurile, standardele şi metodologia de acreditare a spitalelor se elaboreazã de cãtre Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor în termen de 90 de zile de la constituirea sa.
ART. 22
Instruirea şi organizarea corpului de evaluatori se realizeazã de cãtre Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor, în termen de 60 de zile de la aprobarea procedurilor, standardelor şi metodologiei de acreditare a spitalelor.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã:
--------------
Ministrul sãnãtãţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolãescu
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Marian Marius Dorin
Ministrul muncii, familiei
şi egalitãţii de şanse,
Paul Pãcuraru
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Bucureşti, 18 septembrie 2008.
Nr. 1.148.
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: