Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.066 din 10 septembrie 2008  pentru aprobarea normelor privind formarea profesionala a functionarilor publici    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.066 din 10 septembrie 2008 pentru aprobarea normelor privind formarea profesionala a functionarilor publici

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 24 septembrie 2008

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. VII alin. (2) lit. a) din Legea nr. 251/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta hotãrâre reglementeazã normele generale aplicabile în domeniul formãrii profesionale a funcţionarilor publici.
(2) Scopul prezentei hotãrâri îl constituie asigurarea, în conformitate cu dispoziţiile legale, a cadrului general necesar derulãrii procesului de îmbunãtãţire continuã a pregãtirii profesionale, abilitãţilor şi competenţelor necesare exercitãrii prerogativelor de putere publicã, în vederea dezvoltãrii unui serviciu public stabil, profesionist, transparent, eficient şi imparţial, în interesul cetãţenilor, precum şi al autoritãţilor şi instituţiilor publice din administraţia publicã centralã şi localã.
ART. 2
(1) Dispoziţiile prezentei hotãrâri se aplicã tuturor autoritãţilor şi instituţiilor publice în cadrul cãrora îşi desfãşoarã activitatea funcţionari publici.
(2) În cazul statutelor speciale aplicabile categoriilor de funcţionari publici prevãzute la <>art. 5 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, dispoziţiile speciale pot reglementa prevederi referitoare la formarea profesionalã.
ART. 3
(1) În sensul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) beneficiar de formare - orice autoritate sau instituţie publicã ce alocã resurse financiare, umane, informaţionale şi de timp în scopul achiziţionãrii de servicii de formare profesionalã a funcţionarilor publici, precum şi funcţionarii publici participanţi la forme de realizare a formãrii profesionale;
b) formare profesionalã a funcţionarilor publici - procesul de instruire de tip formare continuã, destinat dezvoltãrii de competenţe şi abilitãţi determinate, în vederea îmbunãtãţirii calitãţii activitãţilor profesionale individuale desfãşurate în exercitarea prerogativelor de putere publicã;
c) formare specializatã - formarea profesionalã a funcţionarilor publici destinatã dezvoltãrii acelor competenţe şi aptitudini necesare exercitãrii unei funcţii cu un nivel ridicat de complexitate şi care necesitã abilitãţi şi aptitudini specifice, desfãşuratã într-un cadru organizat, pe o duratã de timp relativ extinsã, cu grupuri-ţintã definite şi constituite limitativ, de regulã pe bazã de selecţie, şi tratând o tematicã multiplã, corelatã într-o succesiune logicã şi axatã pe atingerea scopului principal;
d) formator - persoanã cu experienţã, abilitãţi şi competenţe profesionale specifice, atestate sau, dupã caz, certificate în condiţiile legii, în domeniul instruirii prin utilizarea de metode şi tehnici specifice educaţiei la adulţi;
e) furnizor de formare - organizaţia publicã sau privatã legal înfiinţatã care are prevãzute în obiectul principal de activitate organizarea şi derularea de activitãţi de formare profesionalã, indiferent de natura acestora;
f) grup-ţintã - beneficiarul de formare determinat, ale cãrui caracteristici sunt utilizate la definirea şi elaborarea conţinutului programului de formare;
g) grup-ţintã strategic - grupul-ţintã a cãrui importanţã este recunoscutã la nivel naţional drept prioritarã pentru atingerea unor obiective generale sau, dupã caz, specifice, determinate;
h) mentor - funcţionarul public cu experienţã, abilitãţi şi competenţe specifice recunoscute, desemnat în scopul îndrumãrii profesionale, pe perioadã determinatã, conform unei planificãri prealabile şi în baza unor criterii specifice, a unui alt funcţionar public, pe perioada stagiului practic definit conform prezentei hotãrâri;
i) perfecţionare - formarea profesionalã a funcţionarilor publici destinatã dezvoltãrii acelor competenţe şi aptitudini necesare creşterii calitãţii rezultatelor obţinute în exercitarea unor atribuţii determinate, desfãşuratã într-un cadru organizat, pe o duratã de timp relativ restrânsã, cu grupuri-ţintã definite în sens larg, de regulã pe bazã de autoevaluare, evaluare şi recunoaşterea necesitãţii de formare, şi tratând o tematicã unitarã, subsecventã unui domeniu de activitate specific;
j) persoanã-resursã - persoanã cu experienţã şi expertizã în domeniul tematicii formãrii, dar fãrã abilitãţi şi competenţe profesionale specifice, atestate sau, dupã caz, certificate în condiţiile legii, în domeniul instruirii prin utilizarea de metode şi tehnici specifice educaţiei la adulţi, de regulã funcţionar public încadrat într-o autoritate sau instituţie publicã ori într-un departament ce are ca obiect de activitate tematica abordatã în cadrul programului de formare, al cãrui rol este acela de a asista formatorul în pregãtirea materialelor, identificarea exemplelor relevante, selectarea temelor de dezbatere şi elaborarea unor studii de caz care sã permitã atingerea obiectivelor formãrii;
k) program de formare - ansamblul activitãţilor desfãşurate de un furnizor de formare în vederea realizãrii obiectivelor de formare de competenţe pentru un grup-ţintã determinat;
l) servicii de formare - serviciile furnizate de cãtre un furnizor de formare şi care au ca finalitate organizarea şi deruarea unui program de formare destinat unei categorii de funcţionari publici determinate;
m) sistemul de formare profesionalã a funcţionarilor publici - dezvoltarea de competenţe şi aptitudini specifice prin exercitarea repetatã, sistematicã, a unor acţiuni determinate în legãturã cu activitatea curentã, necesare exercitãrii unor atribuţii cu grad mai ridicat de complexitate şi diversitate comparativ cu cele existente în fişa postului;
n) specializare la locul de muncã - dezvoltarea de competenţe şi aptitudini specifice prin exercitarea cu caracter repetat a unor activitãţi determinate, altele decât cele cu caracter curent sau cele prevãzute în mod expres în fişa postului;
o) stagiar - funcţionarul public participant şi beneficiar al unui stagiu practic organizat în condiţiile prezentei hotãrâri;
p) stagiu practic - programul de formare derulat sub îndrumarea mentorului, destinat dezvoltãrii de competenţe şi aptitudini specifice necesare ameliorãrii calitãţii în exercitarea atribuţiilor sau, dupã caz, necesare exercitãrii unor atribuţii cu un grad mai ridicat de complexitate şi diversitate faţã de nivelul celor existente în fişa postului anterior începerii programului.
(2) Definiţiile prevãzute la alin. (1) se completeazã în mod corespunzãtor cu definiţiile termenilor specifici utilizaţi în domeniul reglementãrii formãrii profesionale continue sau în domeniul învãţãmântului universitar, dupã caz.
ART. 4
Principiile aplicabile sistemului de formare profesionalã a funcţionarilor publici sunt:
a) eficienţa - principiul potrivit cãruia autoritãţile şi instituţiile publice au obligaţia de a asigura atingerea obiectivelor formãrii cu un consum raţional de resurse;
b) eficacitatea - principiul potrivit cãruia beneficiarii de formare au dreptul de a obţine rezultate superioare resurselor alocate;
c) coerenţa - principiul potrivit cãruia regulile instituite prin prezenta hotãrâre sunt general aplicabile în cadrul procesului de asigurare a respectãrii dreptului şi îndeplinirii obligaţiei de formare şi perfecţionare profesionalã a funcţionarilor publici;
d) egalitatea de tratament - principiul potrivit cãruia, în contractarea serviciilor de formare, pãrţile contractante au obligaţia de a nu face discriminãri între categoriile de beneficiari, respectiv între categoriile de furnizori de formare;
e) gestiunea descentralizatã a procesului de formare - principiul potrivit cãruia autoritãţile şi instituţiile publice au deplinã competenţã în planificarea formãrii, achiziţionarea serviciilor de formare, monitorizarea şi evaluarea formãrii funcţionarilor publici;
f) liberul acces la servicii de formare - principiul potrivit cãruia furnizorii de formare au acces liber în procedura de achiziţie a serviciilor de formare, în condiţii de concurenţã şi egalitate de tratament în relaţia cu beneficiarii de formare;
g) planificarea - principiul potrivit cãruia autoritãţile şi instituţiile publice au obligaţia de a iniţia anual procesul de identificare a nevoilor de formare a funcţionarilor publici şi de a stabili prioritãţile în achiziţionarea serviciilor de formare, pe baza nevoilor de formare identificate şi a resurselor disponibile;
h) transparenţa - principiul potrivit cãruia autoritãţile şi instituţiile publice au obligaţia de a pune la dispoziţia tuturor celor interesaţi informaţiile de interes public referitoare la formarea profesionalã a funcţionarilor publici.

CAP. II
Formarea profesionalã a funcţionarilor publici

SECŢIUNEA 1
Modalitãţile de realizare a formãrii profesionale a funcţionarilor publici

ART. 5
Modalitãţile de realizare a formãrii profesionale a funcţionarilor publici sunt:
a) programe de formare organizate şi desfãşurate de cãtre furnizorii de formare profesionalã, finalizate cu certificat de participare sau, dupã caz, diplomã de absolvire;
b) programe de formare organizate şi desfãşurate sau, dupã caz, aprobate de angajatori în cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice;
c) programe de formare organizate şi desfãşurate în cadrul implementãrii de proiecte cu finanţare externã;
d) alte forme de pregãtire profesionalã prevãzute de lege.
ART. 6
(1) Programele de formare prevãzute la art. 5 lit. a) sunt programe de formare specializatã sau programe de perfecţionare.
(2) Programele de formare prevãzute la art. 5 lit. a) pot fi desfãşurate cu participarea directã a beneficiarilor, la sediul furnizorului, în alte locaţii sau la sediul beneficiarului, ori prin intermediul mijloacelor electronice.
ART. 7
Programele de formare prevãzute la art. 5 lit. b) pot fi desfãşurate sub urmãtoarele forme:
a) specializare la locul de muncã, în sensul definit în prezenta hotãrâre;
b) stagii practice în cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice, la nivel naţional sau internaţional, în sensul definit în prezenta hotãrâre;
c) participarea la conferinţe, seminarii, ateliere de lucru şi alte tipuri de evenimente similare din ţarã sau din strãinãtate, în domeniile care se regãsesc în fişa postului.
ART. 8
Programele de formare prevãzute la art. 5 lit. c) sunt activitãţile de instruire derulate ca parte componentã în implementarea unui proiect cu finanţare externã şi care au ca scop asigurarea atingerii obiectivelor acestuia.
ART. 9
(1) Atestarea participãrii la programele prevãzute la art. 5 lit. c) se face prin certificat de participare eliberat de organizator.
(2) Atestarea participãrii la programele prevãzute la art. 7 lit. a) şi b) se face prin adeverinţã eliberatã de autoritatea sau instituţia publicã în care este numit funcţionarul public ori, dupã caz, de autoritatea sau instituţia publicã în cadrul cãreia s-a desfãşurat stagiul practic.
(3) Atestarea participãrii la programele prevãzute la art. 7 lit. c) se face prin certificat de participare eliberat de autoritatea ori instituţia publicã organizatoare.
(4) Atestarea participãrii la alte forme de pregãtire profesionalã prevãzute de lege, precum şi recunoaşterea abilitãţilor şi competenţelor dobândite în urma finalizãrii programelor de formare se fac în condiţiile legii.
(5) Recunoaşterea statutului de absolvent sau, dupã caz, de participant la programele de formare se face pe baza documentului prin care se atestã absolvirea ori participarea la programul în cauzã.
(6) Diploma, certificatul de participare sau, dupã caz, adeverinţa trebuie sã conţinã, de regulã, cel puţin urmãtoarele elemente:
a) însemnele oficiale ale organizatorului: denumire, siglã, antet şi alte elemente oficiale de identificare;
b) denumirea documentului;
c) seria şi numãrul documentului sau, în cazul adeverinţelor, numãrul de înregistrare la emitent;
d) denumirea completã a programului pentru care se atestã absolvirea sau participarea, tipul programului, durata şi perioada de derulare a acestuia;
e) datele de identificare ale persoanei pentru care se atestã absolvirea sau participarea;
f) data eliberãrii documentului;
g) certificarea prin ştampila furnizorului de formare şi semnãtura conducãtorului sau reprezentantului legal al acestuia;
h) certificarea prin semnãturã a primirii documentului de cãtre persoana pentru care se atestã absolvirea sau participarea ori de cãtre împuternicitul acesteia.
(7) Orice altã formã de pregãtire profesionalã se atestã prin adeverinţã aprobatã de cãtre conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice.
ART. 10
(1) Formarea profesionalã a funcţionarilor publici se organizeazã şi se desfãşoarã, de regulã, în mod distinct pentru fiecare dintre categoriile de funcţionari publici.
(2) Funcţionarii publici care ocupã funcţii publice corespunzãtoare unei anumite categorii pot participa la programe de formare destinate unei alte categorii, finanţate integral de la bugetul autoritãţii sau instituţiei publice, doar în mãsura în care acest lucru are ca rezultat îmbunãtãţirea cunoştinţelor, abilitãţilor şi competenţelor necesare în exercitarea funcţiei publice deţinute.
ART. 11
Domeniile prioritare în care se organizeazã programe de formare pentru funcţionarii publici care ocupã funcţii publice generale de conducere şi execuţie, precum şi funcţii publice specifice asimilate acestora se stabilesc, în condiţiile legii, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
ART. 12
(1) Prioritãţile în domeniul organizãrii şi derulãrii programelor de formare destinate înalţilor funcţionari publici se aprobã, prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, pe baza informaţiilor furnizate, dupã cum urmeazã:
a) de cãtre Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, pentru prefecţi şi subprefecţi;
b) de cãtre Secretariatul General al Guvernului, pentru secretari generali, secretari generali adjuncţi din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice din administraţia publicã centralã şi inspectori guvernamentali;
c) de cãtre Comisia de evaluare a înalţilor funcţionari publici, pe baza rezultatelor evaluãrilor performanţelor profesionale ale înalţilor funcţionari publici şi a rezultatelor evaluãrilor generale.
(2) Informaţiile furnizate în condiţiile alin. (1) se transmit Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, care le centralizeazã şi elaboreazã proiectul hotãrârii Guvernului.
ART. 13
Programele de formare destinate funcţionarilor publici cu statut special se organizeazã şi se deruleazã conform prioritãţilor stabilite de cãtre autoritãţile sau instituţiile publice cu competenţã în gestiunea funcţiilor publice reglementate prin statutul special.

SECŢIUNEA a 2-a
Finanţarea programelor de formare şi unele mãsuri privind planificarea instituţionalã a formãrii profesionale

ART. 14
(1) Participarea la programele de formare profesionalã a funcţionarilor publici se finanţeazã, dupã caz, din bugetul autoritãţii sau instituţiei publice, din sumele special prevãzute în acest scop, sau din alte surse, de regulã dupã cum urmeazã:
a) pentru programele de formare urmate la iniţiativa ori în interesul autoritãţii sau al instituţiei publice în domeniile care se regãsesc în fişa postului, care au fost identificate ca necesare la evaluarea performanţelor profesionale individuale şi se regãsesc în planul anual de perfecţionare elaborat şi aprobat în condiţiile legii, precum şi pentru cele rezultate din nevoia de instruire ca urmare a intrãrii în vigoare a unor modificãri ale cadrului normativ sau instituţional, finanţarea se asigurã integral din bugetul autoritãţii sau al instituţiei publice;
b) pentru fiecare dintre programele de formare urmate la iniţiativa funcţionarului public, cu acordul conducãtorului autoritãţii sau al instituţiei publice, în domenii care se regãsesc în fişa postului, dar care nu au fost identificate ca necesare la evaluarea performanţelor profesionale individuale şi nici nu se regãsesc în planul anual de perfecţionare elaborat şi aprobat în condiţiile legii, finanţarea se asigurã din bugetul instituţiei, în limita fondurilor disponibile. În funcţie de resursele financiare disponibile şi de gradul în care programul de formare este în interesul autoritãţii sau al instituţiei publice, funcţionarului public i se poate solicita suportarea unei pãrţi de pânã la 50% din taxa de participare;
c) pentru programele de formare urmate la iniţiativa funcţionarului public, cu acordul conducãtorului autoritãţii sau instituţiei publice, în alte domenii decât cele care se regãsesc în fişa postului şi cele identificate ca necesare la evaluarea performanţelor profesionale individuale şi care nici nu se regãsesc în planul anual de perfecţionare elaborat şi aprobat în condiţiile legii, finanţarea se asigurã integral de cãtre funcţionarul public participant.
(2) Participarea la programele de formare urmate la iniţiativa funcţionarului public, cu acordul conducãtorului autoritãţii sau instituţiei publice, se aprobã pe baza cererii justificate a funcţionarului public, cu evidenţierea modului în care acesta considerã cã dezvoltarea de abilitãţi şi competenţe în domeniul în care doreşte sã se formeze îi va îmbunãtãţi activitatea profesionalã.
(3) Funcţionarii publici beneficiazã pe perioada în care urmeazã forme de perfecţionare profesionalã de toate drepturile salariale cuvenite, în condiţiile legii.
ART. 15
(1) În scopul aplicãrii prevederilor prezentei hotãrâri, conducãtorii autoritãţilor şi instituţiilor publice vor desemna unul sau mai mulţi funcţionari publici, de regulã din cadrul compartimentului specializat responsabil cu organizarea şi realizarea gestiunii curente a resurselor umane şi funcţiilor publice.
(2) Persoanele prevãzute la alin. (1) exercitã urmãtoarele atribuţii:
a) rãspund de elaborarea planului anual de perfecţionare profesionalã, precum şi a oricãror altor mãsuri privind perfecţionarea profesionalã a funcţionarilor publici din cadrul autoritãţii sau instituţiei publice, precum şi, dacã este cazul, din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice subordonate, le supun aprobãrii conducãtorului autoritãţii sau instituţiei publice şi asigurã transmiterea acestora cãtre Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici sau, dupã caz, cãtre ordonatorul principal de credite, conform legii;
b) asigurã consultanţã şi asistenţã funcţionarilor publici de conducere din cadrul autoritãţii sau instituţiei publice în stabilirea mãsurilor privind formarea profesionalã a funcţionarilor publici din subordine;
c) monitorizeazã aplicarea mãsurilor privind formarea profesionalã a funcţionarilor publici din cadrul autoritãţii sau instituţiei publice şi întocmesc trimestrial un raport privind stadiul realizãrii mãsurilor planificate;
d) întocmesc raportul anual privind formarea profesionalã a funcţionarilor publici din cadrul autoritãţii sau instituţiei publice.
(3) Atribuţiile prevãzute la alin. (2) se exercitã în baza unui act administrativ emis de conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice ori prin completarea fişei postului ocupat de persoana sau, dupã caz, de persoanele desemnate, cu atribuţiile individuale distincte în domeniul asigurãrii îndeplinirii mãsurilor privind formarea profesionalã a funcţionarilor publici.
ART. 16
(1) În vederea asigurãrii respectãrii dreptului şi îndeplinirii obligaţiei de îmbunãtãţire continuã a abilitãţilor şi pregãtirii profesionale, anual, la evaluarea performanţelor profesionale individuale, sunt identificate în raportul de evaluare domeniile în care funcţionarul public evaluat necesitã formare profesionalã suplimentarã în perioada urmãtoare.
(2) Necesarul de formare profesionalã identificat conform alin. (1) se completeazã, dacã este cazul, cu necesarul de formare profesionalã rezultat din modificãrile legislative în domeniile de competenţã ale funcţionarului public, precum şi din eventualele modificãri relevante ale fişei postului.
ART. 17
(1) Pe baza documentelor prevãzute la art. 16, întocmite în condiţiile legii, funcţionarii publici care ocupã funcţii de conducere elaboreazã un raport privind necesarul de formare profesionalã a personalului din subordine, cu evidenţierea domeniilor considerate prioritare, precum şi a criteriilor ce stau la baza identificãrii prioritãţilor.
(2) Persoana sau, dupã caz, persoanele desemnate în baza prevederilor art. 15 alin. (1) centralizeazã rapoartele prevãzute la alin. (1), elaboreazã proiectul planului de mãsuri privind pregãtirea profesionalã a funcţionarilor publici din cadrul autoritãţii sau instituţiei publice şi îl înainteazã conducerii acesteia, împreunã cu proiectul planului anual de perfecţionare profesionalã a funcţionarilor publici pentru perioada urmãtoare şi fondurile necesar a fi alocate de la bugetul autoritãţii sau instituţiei publice în acest scop.
(3) În funcţie de resursele disponibil a fi alocate în scopul formãrii profesionale a funcţionarilor publici, în urma consultãrilor efectuate în baza prevederilor art. 72 alin. (1) lit. d) şi ale <>art. 74 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 188/1999 , republicatã, conducerea autoritãţii sau instituţiei publice aprobã mãsurile privind pregãtirea profesionalã a funcţionarilor publici, planul anual de perfecţionare profesionalã şi fondurile alocate de la bugetul autoritãţii sau al instituţiei publice în scopul instruirii funcţionarilor publici.
ART. 18
(1) Ordonatorii principali de credite sunt obligaţi sã transmitã Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici documentele aprobate în condiţiile prevãzute la art. 17 alin (3).
(2) Documentele aprobate sunt transmise centralizat şi pentru autoritãţile şi instituţiile publice din subordinea ordonatorului principal de credite sau finanţate prin bugetul acestuia, pânã la data de 31 martie a fiecãrui an.
(3) Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici centralizeazã datele transmise de ordonatorii principali de credite şi elaboreazã raportul anual privind formarea profesionalã a funcţionarilor publici, pe care îl aduce la cunoştinţa publicului inclusiv prin publicare pe site-ul propriu.
ART. 19
(1) La nivel naţional, domeniile prioritare de formare profesionalã a funcţionarilor publici sunt stabilite conform documentului prevãzut la art. 18 alin. (3).
(2) La nivelul autoritãţilor şi instituţiilor publice, participarea la programele de formare profesionalã se aprobã conform documentelor prevãzute la art. 17 alin. (3).
ART. 20
În limita fondurilor disponibile, în luna august a fiecãrui an, documentele prevãzute la art. 17 alin. (3) pot fi actualizate, cu justificarea modificãrilor efectuate şi precizarea, în cazul în care este prevãzutã o creştere a sumelor alocate, a surselor de finanţare. Documentele modificate şi completate vor fi transmise Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici în condiţiile prevãzute la art. 18 alin. (2).
ART. 21
(1) La încheierea exerciţiului bugetar, autoritãţile şi instituţiile publice întocmesc raportul anual privind formarea profesionalã a funcţionarilor publici, cu evidenţierea urmãtoarelor elemente:
a) numãrul funcţionarilor publici din cadrul autoritãţii sau instituţiei publice care au participat la programe de formare, conform planificãrii, pe categorii de funcţionari publici;
b) tipurile de formare profesionalã de care au beneficiat funcţionarii publici din cadrul autoritãţii sau instituţiei publice;
c) furnizorii de programe de formare profesionalã şi modalitatea de realizare a formãrii profesionale;
d) gradul de corelare dintre planificarea aprobatã, mãsurile efectiv implementate şi rezultatele obţinute;
e) actualizãrile efectuate în condiţiile prevãzute la art. 20, dacã este cazul;
f) propuneri de îmbunãtãţire a sistemului de formare profesionalã a funcţionarilor publici, dacã este cazul.
(2) Datele prevãzute la alin. (1) lit. d) şi f) se transmit Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici concomitent cu mãsurile privind pregãtirea profesionalã a funcţionarilor publici, planul anual de perfecţionare profesionalã şi fondurile alocate de la bugetul instituţiei în scopul instruirii personalului propriu pentru anul urmãtor.
(3) Raportul anual privind formarea profesionalã a funcţionarilor publici face parte integrantã din raportul de activitate al autoritãţilor şi instituţiilor publice.

CAP. III
Organizarea şi derularea formãrii profesionale a funcţionarilor publici

SECŢIUNEA 1
Furnizorii de formare profesionalã

ART. 22
În sensul prezentei hotãrâri, sunt furnizori de formare profesionalã a funcţionarilor publici:
a) autoritãţile şi instituţiile publice care au ca obiect de activitate definit explicit în actul normativ de înfiinţare, organizare şi funcţionare inclusiv organizarea şi derularea de programe de formare;
b) instituţiile din cadrul sistemului naţional de învãţãmânt corespunzãtoare nivelului învãţãmânt superior sau, dupã caz, categoriei educaţie permanentã, în limitele prevãzute de lege;
c) organizaţiile de drept privat înfiinţate pe lângã autoritãţi şi instituţii publice sau în parteneriat cu acestea, ce au ca obiect de activitate definit explicit în actul de înfiinţare, organizare şi funcţionare inclusiv organizarea şi derularea de programe de formare;
d) organizaţiile private independente, de tip societãţi comerciale înfiinţate în baza <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau, dupã caz, organizaţii neguvernamentale înfiinţate în baza <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 246/2005 , ce au ca obiect de activitate definit explicit în actul de înfiinţare, organizare şi funcţionare inclusiv organizarea şi derularea de programe de formare.
ART. 23
(1) În organizarea şi derularea programelor de formare, furnizorii de formare autorizaţi pot acţiona independent sau se pot asocia cu alţi furnizori de formare, precum şi cu persoane juridice care nu sunt abilitate, autorizate sau, dupã caz, acreditate potrivit legii sã desfãşoare activitãţi de formare profesionalã, dar care au expertizã în domeniul ce constituie tematicã a formãrii.
(2) În situaţia asocierii prevãzute la alin. (1), documentele care atestã participarea sau, dupã caz, absolvirea programului de formare sunt emise în comun şi poartã elementele de identificare prevãzute la art. 9 alin. (6) lit. a) şi g) ale tuturor organizaţiilor implicate în organizarea şi derularea programului.
ART. 24
(1) În organizarea şi derularea programelor de formare pentru funcţionarii publici, furnizorii de formare profesionalã pentru administraţia publicã utilizeazã personal specializat, dupã cum urmeazã:
a) formatori de competenţe profesionale, certificaţi în condiţiile legii, în situaţia în care programul de formare este organizat de un furnizor care face parte din una dintre categoriile prevãzute la art. 22 lit. a), c) şi d);
b) personal didactic titular în învãţãmântul superior, în situaţia în care programul de formare este organizat de un furnizor care face parte din categoria prevãzutã la art. 22 lit. b);
c) persoane-resursã, în oricare dintre situaţiile prevãzute la art. 22, dacã persoanele prevãzute la lit. a) şi b) nu pot asigura expertiza necesarã.
(2) Funcţionarii publici care participã în condiţiile legii la programe de formare în calitate de personal specializat, conform alin. (1), se considerã a desfãşura activitãţi compatibile cu exercitarea funcţiei publice, dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) activitatea în domeniul didactic se realizeazã în îndeplinirea atribuţiilor autoritãţii sau instituţiei publice cu care funcţionarul public are raporturi de serviciu, conform dispoziţiei conducãtorului respectivei autoritãţi sau instituţii publice, sau, dupã caz, se realizeazã în afara programului de lucru al funcţionarului public;
b) activitatea în domeniul didactic se realizeazã cu respectarea regimului conflictelor de interese şi fãrã a afecta interesele sau exercitarea competenţelor autoritãţii ori instituţiei publice cu care persoana în cauzã are raporturi de serviciu;
c) persoanele în cauzã fac dovada deţinerii calificãrii necesare pentru a desfãşura activitate în calitate de personal specializat.
ART. 25
Instituţiile publice care organizeazã programe de formare specializatã prevãzute de lege ca obligatorii pentru ocuparea anumitor categorii de funcţii publice, respectiv care organizeazã programe de perfecţionare profesionalã prevãzute de lege ca obligatorii pentru anumite categorii de funcţionari publici se stabilesc prin acte normative sau, dupã caz, acte cu caracter normativ, conform legii.

SECŢIUNEA a 2-a
Unele mãsuri privind planificarea organizãrii programelor de formare

ART. 26
(1) În vederea asigurãrii respectãrii principiilor prevãzute la art. 4, autoritãţile şi instituţiile publice iniţiazã, cel puţin o datã pe an, procedurile de achiziţionare şi aduc la cunoştinţa furnizorilor de formare informaţiile necesare elaborãrii şi transmiterii ofertelor.
(2) Sunt considerate informaţii necesare elaborãrii şi transmiterii ofertelor urmãtoarele:
a) informaţiile specifice necesare pentru elaborarea ofertei de cãtre furnizorul de formare;
b) limba sau limbile în care trebuie elaboratã oferta;
c) procedura de atribuire a contractului sau, dupã caz, a contractelor;
d) criteriile de calificare şi selecţie a ofertelor, precum şi modalitatea de aplicare a acestora;
e) adresa la care se transmit ofertele şi modalitãţile acceptate de beneficiarul de formare pentru primirea şi înregistrarea acestora;
f) data-limitã pentru transmiterea ofertelor;
g) data-limitã pentru finalizarea procesului de evaluare şi selecţie a ofertelor;
h) orice alte informaţii considerate de cãtre beneficiarul de formare relevante pentru elaborarea ofertei.
(3) Informaţiile prevãzute la alin. (2) lit. a) sunt urmãtoarele:
a) tipul programului şi domeniul în care se organizeazã programul de formare;
b) obiectivele generale ale participãrii la programul de formare;
c) tematica ce va fi tratatã în mod obligatoriu în cadrul programului de formare;
d) durata minim acceptatã şi cea maxim acceptatã pentru programul de formare, exprimatã în ore efective de formare, precum şi orice informaţii privind preferinţele beneficiarului de formare din punctul de vedere al derulãrii programului;
e) informaţii minimale privind grupul-ţintã pentru care se organizeazã formarea, respectiv nivelul funcţiilor participanţilor şi domeniul de competenţã al acestora.
(4) Aducerea la cunoştinţa furnizorilor de formare a informaţiilor prevãzute la alin. (2) se face prin publicarea la sediul autoritãţii sau instituţiei publice, prin transmiterea directã cãtre furnizorii de formare, în cazul în care aceştia au solicitat în mod expres acest lucru, pe cheltuiala solicitantului, prin publicarea pe pagina de internet a beneficiarului de formare, în cazul în care acesta are paginã de internet, precum şi prin orice alte mijloace de naturã sã asigure aplicarea principiilor sistemului de formare profesionalã a funcţionarilor publici, cu evidenţierea datei la care au fost fãcute publice informaţiile.
ART. 27
Preluarea, înregistrarea şi arhivarea solicitãrilor de transmitere directã a informaţiilor prevãzute la art. 26 alin. (2), precum şi a ofertelor transmise de furnizorii de formare sunt în responsabilitatea beneficiarului de formare.
ART. 28
Evaluarea şi selecţia ofertelor se fac conform criteriilor de calificare şi selecţie anunţate, în baza conţinutului documentelor trimise de furnizorii de formare şi cu respectarea termenelor-limitã de primire a ofertelor şi, respectiv, de finalizare a procesului de evaluare şi selecţie a ofertelor, comunicate prin anunţul de participare.
ART. 29
(1) Criteriile de calificare privesc condiţiile pe baza cãrora se stabileşte eligibilitatea furnizorului de formare.
(2) Criteriile de selecţie se stabilesc de cãtre beneficiarul de formare, prin dispoziţia conducãtorului autoritãţii sau instituţiei publice, şi privesc aspectele tehnice şi cele financiare pe baza cãrora se stabileşte furnizorul de formare de la care vor fi achiziţionate serviciile de formare.
(3) La stabilirea criteriilor de selecţie se au în vedere cel puţin urmãtoarele elemente:
a) modalitatea de realizare a formãrii profesionale a funcţionarilor publici;
b) resursele necesare pentru organizarea şi desfãşurarea programului;
c) experienţa şi rezultatele activitãţii anterioare în domeniul organizãrii şi desfãşurãrii programelor de formare, dacã este cazul.
(4) Criteriile de selecţie pot fi completate şi de alte aspecte specifice considerate de beneficiarul de formare relevante în achiziţionarea serviciilor de la un furnizor de formare.
ART. 30
(1) La finalizarea procesului de evaluare şi selecţie, beneficiarul de formare întocmeşte un proces-verbal cu rezultatele evaluãrii şi selecţiei, pe care îl aduce la cunoştinţa persoanelor interesate conform modalitãţilor prevãzute la art. 26 alin. (4).
(2) Depunerea şi soluţionarea contestaţiilor privind rezultatele evaluãrii şi selecţiei ofertelor se fac în condiţiile legii.
(3) Beneficiarul de formare încheie contractul cu furnizorul de formare care a prezentat oferta cea mai convenabilã din punct de vedere tehnic şi financiar.
ART. 31
Achiziţionarea serviciilor de formare se va face cu respectarea principiilor prevãzute la art. 4.
ART. 32
Contractele de achiziţionare, respectiv de prestare de servicii de formare profesionalã nu pot conţine clauze de confidenţialitate.
ART. 33
Furnizorii de formare profesionalã privaţi presteazã servicii pentru beneficiarii de formare pe bazã de contract de achiziţii încheiat conform dispoziţiilor legale în vigoare.
ART. 34
Achiziţionarea serviciilor de formare se face cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare în domeniul atribuirii contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii.

SECŢIUNEA a 3-a
Drepturi şi obligaţii specifice ale beneficiarilor de formare şi ale furnizorilor de formare

ART. 35
(1) Funcţionarii publici care urmeazã într-un an calendaristic programe de formare organizate în ţarã sau în strãinãtate în condiţiile prevãzute la art. 14 alin. (1) lit. a) şi b), cu o duratã cumulatã mai mare de 90 de zile, sunt obligaţi sã se angajeze în scris cã vor lucra în administraţia publicã o perioadã determinatã, proporţional cu numãrul zilelor de formare.
(2) Persoanele care urmeazã într-un an calendaristic programe de formare specializatã organizate în ţarã sau în strãinãtate ori, dupã caz, în ţarã şi în strãinãtate, finanţate de la bugetul de stat sau de la bugetul local, pe o perioadã mai mare de 90 de zile, în scopul intrãrii în corpul funcţionarilor publici sau, dupã caz, într-o categorie a funcţiei publice superioare celei din care face parte funcţia pe care o ocupã la momentul începerii programului, sunt obligaţi sã se angajeze în scris cã vor lucra în administraţia publicã o perioadã determinatã de la terminarea programelor, proporţional cu numãrul zilelor de formare, dacã pentru programul respectiv nu este prevãzutã prin lege o altã perioadã.
(3) Durata de 90 de zile prevãzutã la alin. (1) şi (2) se calculeazã în funcţie de numãrul de zile efective de formare de care funcţionarul public beneficiazã, indiferent de numãrul programelor de formare sau de datele de începere şi datele de finalizare ale acestora.
(4) Funcţionarii publici care s-au angajat în scris cã vor lucra în administraţia publicã pentru o perioadã determinatã şi nu îşi respectã angajamentul sunt obligaţi la restituirea sumelor în condiţiile legii.
ART. 36
(1) Perioada determinatã pentru care funcţionarul public ce a beneficiat într-un an calendaristic de mai mult de 90 de zile de formare se angajeazã sã lucreze în administraţie se stabileşte de cãtre autoritatea sau instituţia publicã, în funcţie de cel puţin urmãtoarele criterii:
a) complexitatea programelor de formare;
b) corelarea dintre domeniile în care se realizeazã formarea şi specificul funcţiei şi atribuţiilor funcţionarului beneficiar;
c) cuantumul sumelor reprezentând finanţarea suportatã de autoritatea sau instituţia publicã;
d) angajamentele asumate în cazul finanţãrii, ca urmare a implementãrii de proiecte cu finanţare externã;
e) corelarea dintre participarea funcţionarilor publici beneficiari la cele peste 90 de zile de formare şi conţinutul documentelor prevãzute la art. 17 alin. (3).
(2) Perioada prevãzutã la alin. (1) poate fi cuprinsã între 2 şi 5 ani, dupã cum urmeazã:
a) între 2 şi 3 ani, pentru programele prevãzute la art. 35 alin. (1), organizate în ţarã;
b) între 3 şi 4 ani, pentru programele prevãzute la art. 35 alin. (1), organizate în strãinãtate;
c) între 4 şi 5 ani, pentru programele prevãzute la art. 35 alin. (2).
ART. 37
În relaţia cu furnizorii de formare autoritãţile şi instituţiile publice au urmãtoarele drepturi specifice:
a) sã solicite şi sã primeascã toate documentele care atestã calitatea de furnizor de formare abilitat sau, dupã caz, autorizat în condiţiile legii;
b) sã solicite şi sã primeascã toate documentele care atestã buna desfãşurare a programului şi atingerea obiectivelor pentru care a fost încheiat contractul;
c) sã solicite şi sã primeascã toate documentele care atestã performanţele individuale, pe parcursul programului, ale persoanelor a cãror participare a fost finanţatã din bugetul propriu;
d) sã solicite şi sã primeascã toate documentele care atestã participarea şi, dupã caz, absolvirea programelor de cãtre persoanele a cãror participare a fost finanţatã din bugetul propriu;
e) sã solicite restituirea sumelor plãtite pentru participarea la programele de formare, dacã funcţionarul public participant nu poate face dovada finalizãrii programului din culpa furnizorilor de formare.
ART. 38
În relaţia cu furnizorii de formare autoritãţile şi instituţiile publice au urmãtoarele obligaţii specifice:
a) sã punã la dispoziţia furnizorilor de formare toate informaţiile relevante pentru organizarea şi derularea în bune condiţii a programelor de formare;
b) sã asigure participarea funcţionarilor publici înscrişi sau, dupã caz, selectaţi la formare, conform planificãrii programelor;
c) sã asigure transparenţa procesului de achiziţionare a serviciilor de formare;
d) sã asigure plata în termenele şi condiţiile prevãzute în contract.
ART. 39
În relaţia cu funcţionarii publici participanţi la programele de formare autoritãţile şi instituţiile publice au urmãtoarele drepturi specifice:
a) sã solicite şi sã primeascã toate informaţiile necesare analizãrii necesitãţii şi oportunitãţii aprobãrii şi, dupã caz, finanţãrii participãrii la programe de formare;
b) sã aprobe sau, dupã caz, sã refuze în mod justificat participarea la programe de formare şi finanţarea cheltuielilor cu participarea;
c) sã solicite sau, dupã caz, sã organizeze evaluarea rezultatelor participãrii la programele de formare;
d) sã solicite restituirea sumelor cheltuite cu participarea la programele de formare, dacã funcţionarul public participant nu face dovada finalizãrii programului din culpa sa.
ART. 40
(1) În relaţia cu funcţionarii publici participanţi la programele de formare autoritãţile şi instituţiile publice au urmãtoarele obligaţii specifice:
a) sã planifice corespunzãtor şi sã asigure participarea funcţionarilor publici la programe de formare conform planificãrii;
b) sã asigure formarea funcţionarilor publici în mod echitabil, prioritar, în conformitate cu obiectivele postului şi activitãţile din fişa postului, dar şi cu luarea în considerare a opiniilor exprimate de funcţionarul public la momentul evaluãrii performanţelor profesionale individuale;
c) sã aducã la cunoştinţa funcţionarilor publici toate informaţiile relevante privind formarea profesionalã individualã;
d) sã aducã la cunoştinţa funcţionarilor publici care participã la un program de formare anterior derulãrii acestuia toate informaţiile privind condiţiile de desfãşurare şi obligaţiile furnizorului de formare;
e) sã asigure întocmirea, conform legii, a tuturor documentelor şi actelor administrative la baza respectãrii drepturilor şi asumãrii obligaţiilor funcţionarilor publici în domeniul formãrii profesionale;
f) sã elibereze documente care sã ateste, dacã este cazul, competenţa funcţionarilor publici în domenii care nu sunt prevãzute în mod expres în fişa postului.
(2) Documentele prevãzute la alin. (1) lit. f) atestã specializarea la locul de muncã şi pot fi eliberate în situaţia în care, prin natura activitãţii autoritãţii sau instituţiei publice, funcţionarul public a îndeplinit pentru perioade însemnate de timp, cu caracter de repetabilitate, activitãţi care nu au fost prevãzute în mod expres în fişa postului.
ART. 41
Funcţionarii publici participanţi la programele de formare au urmãtoarele drepturi specifice:
a) sã fie consultaţi în stabilirea domeniilor programelor de formare profesionalã individualã la care vor participa şi sã li se asigure dreptul la contestarea deciziilor care se iau în acest sens;
b) sã li se aducã la cunoştinţã informaţiile relevante privind formarea profesionalã individualã, precum şi condiţiile de desfãşurare a programelor de formare la care aceştia participã;
c) sã li se permitã participarea la programele de formare, în condiţiile legii, cu diminuarea corespunzãtoare a volumului de muncã pe perioada derulãrii acestora;
d) sã li se recunoascã competenţele şi abilitãţile obţinute în urma participãrii la programe de formare;
e) sã li se elibereze documentele sau, dupã caz, copii de pe documentele justificative ori doveditoare ale participãrii la programe de formare.
ART. 42
Funcţionarii publici participanţi la programele de formare au urmãtoarele obligaţii specifice:
a) sã participe la toate activitãţile din cadrul programului de formare, conform cerinţelor acestuia;
b) sã participe la toate formele de evaluare a programului de formare, respectiv a competenţelor şi abilitãţilor obţinute;
c) sã sesizeze autoritatea sau instituţia publicã din ale cãrei fonduri este finanţatã participarea la programul de formare privind neregulile şi abaterile constatate în derularea contractului în ceea ce priveşte obligaţiile furnizorului de formare;
d) sã restituie, în condiţiile legii, sumele cheltuite cu participarea la programele de formare, în situaţia în care nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate;
e) sã utilizeze în activitatea curentã cunoştinţele dobândite, respectiv competenţele obţinute sau abilitãţile dezvoltate, şi, dupã caz, sã asigure transferul de cunoştinţe.

CAP. IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 43
În cazul în care programele de formare prevãzute la art. 5 sunt organizate şi se deruleazã în domenii pentru care existã standarde ocupaţionale elaborate şi aprobate în condiţiile legii, beneficiarii de formare sunt obligaţi sã solicite, iar furnizorii de formare prevãzuţi la art. 22 lit. d) trebuie sã facã dovada înscrierii în Registrul Naţional al Furnizorilor de Formare Autorizaţi.
ART. 44
În aplicarea prevederilor art. 18, termenele şi formatul standard de transmitere a datelor sunt stabilite prin instrucţiuni aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 45
Pentru programele de formare profesionalã destinate funcţionarilor publici pentru care furnizorii de formare utilizeazã cu titlu de personal specializat persoane care ocupã funcţii publice, prevederile art. 24 alin. (1) lit. a) privind obligaţia de certificare intrã în vigoare în termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 46
În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, autoritãţile şi instituţiile publice sunt obligate sã elaboreze procedurile şi sã aprobe mãsurile interne în domeniul formãrii profesionale a funcţionarilor publici.
ART. 47
(1) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se aprobã, la propunerea Institutului Naţional de Administraţie şi cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, potrivit legii, strategia privind formarea profesionalã a funcţionarilor publici.
(2) Prin strategia privind formarea profesionalã a funcţionarilor publici se stabilesc grupurile-ţintã strategice, precum şi, dacã este cazul, mãsurile necesar a fi adoptate în vederea asigurãrii calitãţii în domeniul formãrii profesionale a funcţionarilor publici.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
-------------
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David

Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici,
Jozsef Birtalan

Ministrul muncii, familiei şi egalitãţii de şanse,
Paul Pãcuraru

Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Bucureşti, 10 septembrie 2008.
Nr. 1.066.

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016