────────────────
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu
p. Ministrul integrãrii europene,
Adrian Ciocãnea,
secretar de stat
Bucureşti, 9 august 2006.
Nr. 1.052.
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare al Camerei Consultanţilor Fiscali
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Camera Consultanţilor Fiscali, având sigla "CCF", este organizaţie profesionalã de utilitate publicã, persoanã juridicã fãrã scop lucrativ, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, şi funcţioneazã în baza prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activitãţii de consultanţã fiscalã, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 198/2002 , cu modificãrile ulterioare, denumitã în continuare ordonanţã.
ART. 2
Camera Consultanţilor Fiscali, denumitã în continuare Camera, asigurã organizarea, coordonarea şi autorizarea activitãţii de consultanţã fiscalã în România.
ART. 3
(1) Activitatea de consultanţã fiscalã se desfãşoarã conform prevederilor art. 3 din ordonanţã şi constã în:
a) acordarea de servicii profesionale privind asistenţa de specialitate la întocmirea declaraţiilor de impozite şi taxe;
b) asistenţã pe probleme fiscale;
c) asistenţã privind creanţele bugetare, cum sunt: amenzi, penalitãţi şi majorãri, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
d) reprezentare în faţa organelor fiscale;
e) reprezentare în faţa organelor judecãtoreşti, în calitate de expert fiscal.
(2) Consultanţii fiscali şi societãţile comerciale de consultanţã fiscalã pot desfãşura, în baza art. 17 din ordonanţã, pe lângã activitatea de consultanţã fiscalã, cu respectarea condiţiilor prevãzute de actele normative în materie, şi activitãţi de:
a) expertizã contabilã;
b) audit financiar;
c) instruire şi perfecţionare în domeniul fiscal.
ART. 4
Activitatea de consultanţã fiscalã se exercitã numai de persoanele care au obţinut certificatul de atestare a calitãţii de consultant fiscal, emis de Ministerul Finanţelor Publice, ca urmare a promovãrii unui examen, şi sunt înregistrate la Camerã.
ART. 5
(1) Exercitarea independentã a activitãţii de consultant fiscal se realizeazã numai pe baza raporturilor juridice civile şi comerciale cu persoanele fizice sau juridice cãrora le acordã consultanţã şi faţã de care acesta nu are interese materiale directe sau indirecte, cu excepţia onorariilor cuvenite pentru munca prestatã în aceastã calitate.
(2) În exercitarea profesiei consultantul fiscal se supune legii, prezentului regulament şi Codului privind conduita eticã şi profesionalã în domeniul consultanţei fiscale.
ART. 6
Exercitarea profesiei de consultant fiscal se realizeazã de persoane fizice independente, cabinete individuale şi societãţi comerciale de consultanţã fiscalã.
CAP. II
Organizarea şi funcţionarea Camerei
ART. 7
(1) În baza prevederilor art. 11 din ordonanţã, Camera are urmãtoarele atribuţii principale:
a) coordoneazã activitatea de consultanţã fiscalã;
b) apãrã interesele profesionale ale tuturor membrilor Camerei;
c) oferã sprijin şi asistenţã membrilor Camerei în problemele profesionale;
d) elaboreazã norme şi proceduri privind activitatea de consultanţã fiscalã;
e) ţine Registrul consultanţilor fiscali şi al societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã;
f) autorizeazã exercitarea activitãţii de consultanţã fiscalã;
g) controleazã calitatea activitãţii de consultanţã fiscalã;
h) elaboreazã propuneri privind actualizarea legislaţiei, precum şi a normelor de consultanţã fiscalã, în concordanţã cu reglementãrile organizaţiilor profesionale internaţionale;
i) reprezintã profesia de consultant fiscal din România în cadrul instituţiilor şi organizaţiilor profesionale internaţionale;
j) mediazã între membrii Camerei în caz de diferende şi la cerere;
k) mediazã între membrii Camerei şi clienţii lor în caz de diferende, precum şi la cerere;
l) elaboreazã programul de pregãtire şi perfecţionare continuã a membrilor Camerei şi asigurã materielele pentru pregãtirea profesionalã şi informarea periodicã a acestora;
m) editeazã publicaţii de specialitate;
n) colaboreazã cu asociaţiile profesionale de profil din ţarã şi din strãinãtate;
o) stabileşte mãsuri disciplinare;
p) exercitã alte atribuţii prevãzute de ordonanţã sau de regulament.
(2) Camera poate înfiinţa unitãţi teritoriale fãrã personalitate juridicã în ţarã şi reprezentanţe în strãinãtate.
ART. 8
Organele de conducere ale Camerei sunt: Conferinţa naţionalã, Consiliul superior al Camerei şi Biroul permanent al Consiliului superior al Camerei, denumite în continuare Conferinţa, Consiliul superior şi Biroul permanent.
ART. 9
(1) Conferinţa este formatã din toţi consultanţii fiscali înscrişi în evidenţa Camerei, cu drept de vot.
(2) Membrii Camerei cu drept de vot sunt consultanţii fiscali care şi-au îndeplinit obligaţiile faţã de Camerã, conform prezentului regulament.
(3) Conferinţa este ordinarã sau extraordinarã.
ART. 10
Conferinţa ordinarã se întruneşte anual, la convocarea Consiliului superior, în cel mult 4 luni de la încheierea exerciţiului financiar precedent, cu excepţia primei Conferinţe, care se întruneşte în condiţiile art. 14 alin. (2) din ordonanţã.
ART. 11
Conferinţa ordinarã are urmãtoarele atribuţii principale:
a) dezbaterea şi aprobarea raportului anual de activitate al Consiliului superior;
b) dezbaterea, aprobarea sau modificarea situaţiilor financiare anuale ale Camerei;
c) dezbaterea şi aprobarea raportului Comisiei de auditori statutari privind gestiunea financiarã;
d) aprobarea execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli pentru exerciţiul financiar încheiat;
e) stabilirea nivelului taxei de autorizare pentru societãţile comerciale de consultanţã fiscalã, al taxei de înscriere în evidenţa Camerei şi al cotizaţiilor profesionale anuale datorate de membrii Camerei;
f) stabilirea nivelului şi condiţiilor de acordare a indemnizaţiilor cuvenite membrilor Consiliului superior pentru activitãţile efectiv prestate cãtre Camerã şi pentru indemnizaţia/diurna de deplasare;
g) aprobarea proiectului bugetului de venituri şi cheltuieli pentru exerciţiul financiar urmãtor;
h) alegerea şi eliberarea/revocarea membrilor Consiliului superior;
i) alegerea şi eliberarea/revocarea membrilor Comisiei de auditori statutari;
j) alegerea şi eliberarea/revocarea membrilor Comisiei de apel;
k) stabilirea obiectivelor strategice ale Camerei;
l) aprobarea programului de activitate al Consiliului superior pe anul în curs;
m) aprobarea constituirii, reorganizãrii sau desfiinţãrii structurilor din ţarã şi din strãinãtate ale Camerei;
n) modificarea şi completarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Camerei, a Codului privind conduita eticã şi profesionalã în domeniul consultanţei fiscale şi a normelor de pregãtire şi perfecţionare a consultanţilor fiscali;
o) hotãrãşte asupra propunerilor de sancţionare disciplinarã a membrilor Consiliului superior;
p) exercitã alte atribuţii prevãzute de lege sau de prezentul regulament.
ART. 12
(1) Pentru validitatea deliberãrilor Conferinţei ordinare este necesarã prezenţa majoritãţii simple a membrilor cu drept de vot, iar hotãrârile trebuie sã fie adoptate cu votul majoritãţii simple a celor prezenţi.
(2) În cazul neîndeplinirii condiţiilor prevãzute la alin. (1), Conferinţa întrunitã la a doua convocare poate sã hotãrascã asupra problemelor de pe ordinea de zi, indiferent de numãrul membrilor prezenţi, cu majoritatea simplã de voturi a acestora.
ART. 13
(1) Conferinţa extraordinarã poate fi convocatã la cererea Biroului permanent sau la cererea a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor Consiliului superior ori la cererea unei cincimi din numãrul membrilor Camerei cu drept de vot, care adreseazã cererea secretarului general, specificând problemele propuse a fi dezbãtute în cadrul Conferinţei extraordinare.
(2) Conferinţa extraordinarã va fi convocatã şi pentru completarea locurilor de membri în cadrul organelor alese, rãmase vacante ca urmare a retragerii, demisiilor, excluderii sau decesului a mai mult de o treime din numãrul locurilor prevãzute în prezentul regulament.
ART. 14
Conferinţa extraordinarã poate adopta hotãrâri privind:
a) modificarea şi completarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Camerei, a Codului privind conduita eticã şi profesionalã în domeniul consultanţei fiscale şi a normelor de pregãtire şi perfecţionare a consultanţilor fiscali;
b) schimbarea sediului social al Camerei;
c) îndeplinirea altor atribuţii prevãzute de ordonanţã sau de prezentul regulament.
ART. 15
(1) Pentru validitatea delilberãrilor Conferinţei extraordinare este necesarã prezenţa majoritãţii simple a membrilor cu drept de vot ai Camerei, iar hotãrârile se iau cu votul majoritãţii simple a celor prezenţi.
(2) În cazul neîndeplinirii condiţiilor prevãzute la alin. (1), Conferinţa întrunitã la a doua convocare poate sã hotãrascã asupra problemelor de pe ordinea de zi, indiferent de numãrul membrilor prezenţi, cu majoritatea simplã de voturi a acestora.
ART. 16
(1) Convocarea conferinţelor se face cu 30 de zile înainte de data întrunirii. Anunţul privind convocarea se publicã în douã cotidiene de circulaţie naţionalã şi pe site-ul Camerei şi cuprinde locul, data şi ora de desfãşurare, precum şi ordinea de zi. În acelaşi anunţ se stabilesc locul, data şi ora pentru o a doua convocare a Conferinţei, în caz de neîntrunire a cvorumului statutar, care urmeazã sã aibã loc în cel mult 5 zile.
(2) Fiecare membru cu drept de vot al Camerei are dreptul la un singur vot.
(3) Membrii Camerei cu drept de vot pot fi reprezentaţi în Conferinţã de alţi membri, în baza unei procuri speciale, autentificatã de un notar public. Procurile se depun în original la Secretariatul general, înainte de data la care are loc Conferinţa, fãcându-se menţiune despre aceasta în procesul-verbal de şedinţã. Un membru nu poate reprezenta mai mult de 5 persoane. Membrii aleşi şi cei care şi-au depus candidaturile nu pot reprezenta alţi membri.
(4) Lucrãrile Conferinţei sunt conduse de preşedintele Consiliului superior sau de înlocuitorul de drept al acestuia. Preşedintele propune un secretariat format din 3 membri, pe care îl supune la vot plenului Conferinţei. Dupã constatarea îndeplinirii cerinţelor legale pentru desfãşurarea Conferinţei se trece la dezbaterea subiectelor înscrise pe ordinea de zi.
(5) Hotãrârile Conferinţei se adoptã prin vot deschis.
(6) Alegerea membrilor Consiliului superior, ai Comisiei de auditori statutari şi ai Comisiei de apel se face prin vot secret.
(7) Prin procesul-verbal semnat de preşedintele şi de membrii secretariatului lucrãrilor Conferinţei se constatã şi se consemneazã îndeplinirea formalitãţilor referitoare la convocare, data şi locul de desfãşurare a Conferinţei, numãrul membrilor prezenţi, numãrul de voturi valabil exprimate, dezbaterile în rezumat, hotãrârile luate, iar la cererea celor care au luat cuvântul, afirmaţiile acestora în cadrul şedinţei.
ART. 17
(1) Organele de conducere alese ale Camerei sunt: Consiliul superior şi Biroul permanent.
(2) Consiliul superior alege dintre membrii sãi Biroul permanent, respectiv persoanele care îndeplinesc funcţiile de conducere în cadrul acestuia.
ART. 18
Organizarea şi funcţionarea Camerei sunt asigurate de organele alese, care au funcţie reprezentativã, de conducere, decizie şi control. Aplicarea hotãrârilor organelor alese ale Camerei se realizeazã de aparatul executiv al acesteia, prevãzut la art. 38.
ART. 19
Membrii organelor alese care în perioada mandatului devin, potrivit legii, incompatibili cu aceastã calitate sunt obligaţi sã solicite renunţarea la funcţie în termen de 5 zile de la data la care au devenit incompatibili.
ART. 20
(1) Membrii Consiliului superior sunt aleşi în cadrul Conferinţei ordinare pentru o perioadã de 5 ani, conform procedurilor prevãzute în prezentul regulament, având posibilitatea de a îndeplini cel mult douã mandate. Consiliul superior are în componenţa sa 15 membri.
(2) Orice membru cu drept de vot al Camerei poate fi ales în Consiliul superior.
(3) Candidaturile se depun la Secretariatul general cu cel puţin 10 zile înainte de data alegerii, pe baza unei cereri, cu îndeplinirea urmãtoarelor condiţii:
a) sã aibã capacitate deplinã de exerciţiu la data depunerii candidaturii sale;
b) sã nu fi fost sancţionat disciplinar în ultimii 5 ani de Camerã;
c) sã nu deţinã o funcţie eligibilã într-un alt organism profesional.
(4) Consiliul superior are dreptul sã solicite declaraţii candidaţilor privind respectarea condiţiilor de eligibilitate menţionate mai sus. Consiliul superior poate respinge candidatura persoanei care refuzã sã facã asemenea declaraţii sau care face o declaraţie falsã ori incompletã. În cazul în care un candidat a fost ales membru al Consiliului superior, iar declaraţiile sale au fost incorecte, Consiliul superior declarã alegerea sa ca fiind nulã, ceea ce nu afecteazã validitatea alegerii celorlalţi candidaţi, iar locul rãmas vacant se ocupã potrivit prevederilor art. 22.
ART. 21
(1) Candidaturile admise de Consiliul superior vor fi anunţate în Conferinţã de cãtre preşedinte, pentru fiecare dintre candidaţi fãcându-se o scurtã prezentare a activitãţii desfãşurate anterior.
(2) Votarea se efectueazã pe baza unui buletin de vot, în forma aprobatã de Consiliul superior.
(3) Fiecare membru cu drept de vot al Camerei poate vota dintre candidaţii propuşi un numãr care sã nu depãşeascã numãrul locurilor eligibile, prin tãierea numelor celorlalţi candidaţi. În caz contrar, votul se considerã nul.
(4) La propunerea preşedintelui Consiliului superior, Conferinţa alege comisia de votare, care are urmãtoarele atribuţii principale:
a) primirea şi distribuirea buletinelor de vot;
b) numãrarea voturilor exprimate şi constatarea voturilor nule;
c) stabilirea candidaţilor care au fost aleşi;
d) elaborarea unui raport scris cãtre Conferinţã cu privire la rezultatul alegerilor;
e) predarea buletinelor de vot Secretariatului general al Camerei, în vederea sigilãrii şi pãstrãrii acestora pe o perioadã egalã cu mandatul Consiliului superior;
f) alte atribuţii stabilite de Conferinţã.
(5) Sunt declaraţi aleşi candidaţii care au întrunit numãrul cel mai mare de voturi. În caz de egalitate, candidaţii aflaţi în aceastã situaţie sunt supuşi din nou votului Conferinţei, urmând a fi declarat ales candidatul care a întrunit numãrul cel mai mare de voturi.
ART. 22
(1) La prima şedinţã de dupã alegeri membrii Consiliului superior aleg din rândul lor, prin vot secret, un preşedinte, un prim-vicepreşedinte şi 5 vicepreşedinţi, ale cãror mandate se încheie, ca şi în cazul celorlalţi membri ai Consiliului superior, la data urmãtoarelor alegeri desfãşurate în cadrul Conferinţei, dacã între timp nu le înceteazã calitatea de membru al Consiliului superior.
(2) Orice loc vacant de membru al Consiliului superior va fi ocupat de urmãtorul candidat în ordinea descrescãtoare a numãrului de voturi întrunit la Conferinţã, conform raportului comisiei de votare, cu respectarea condiţiilor de eligibilitate prevãzute la art. 20 alin. (3).
(3) Orice loc vacant de preşedinte, prim-vicepreşedinte sau de vicepreşedinte trebuie ocupat în condiţiile prevãzute la alin. (1).
(4) Orice membru al consiliului poate comunica în scris, cu 30 de zile înainte, Secretariatului general intenţia sa cu privire la retragerea din Consiliul superior, iar de la data demisiei locul sãu devine vacant.
(5) Consiliul superior nu poate funcţiona în condiţiile în care s-a vacantat o treime din numãrul locurilor prevãzute în prezentul regulament. Pentru completarea locurilor vacante se convoacã Conferinţa extraordinarã în vederea alegerilor.
ART. 23
Calitatea de membru al Consiliului superior înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) pierderea calitãţii de membru al Camerei;
b) pierderea capacitãţii de exerciţiu;
c) interzicerea exercitãrii, în condiţiile legii, a unor drepturi incompatibile cu calitatea de membru al Consiliului superior;
d) aplicarea de cãtre Camerã a unei sancţiuni disciplinare rãmase definitivã împotriva sa;
e) neparticiparea la 3 şedinţe consecutive ale Consiliului superior, fãrã un motiv obiectiv;
f) demisia din aceastã calitate.
ART. 24
Consiliul superior se întruneşte trimestrial şi ori de câte ori se considerã necesar, la cererea preşedintelui sau cel puţin a unei treimi din numãrul membrilor sãi. Convocarea şedinţelor se face prin Secretariatul general.
ART. 25
(1) Şedinţele Consiliului superior pot avea loc în prezenţa majoritãţii simple a membrilor sãi.
(2) În absenţa preşedintelui sau a prim-vicepreşedintelui, şedinţele sunt conduse de un vicepreşedinte desemnat de preşedinte sau de Biroul permanent.
ART. 26
(1) Hotãrârile Consiliului superior sunt adoptate cu majoritatea simplã a voturilor membrilor prezenţi.
(2) Fiecare membru al Consiliului superior are dreptul la un singur vot, iar în cazul egalitãţii voturilor, votul preşedintelui de şedinţã determinã rezultatul final.
(3) Secretariatul general pãstreazã procesele-verbale ale tuturor şedinţelor într-un registru special întocmit în acest scop. Procesele-verbale trebuie semnate de toţi membrii prezenţi la şedinţã.
ART. 27
Consiliul superior coordoneazã, conduce şi controleazã activitatea Camerei.
ART. 28
(1) Consiliul superior are urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigurã ducerea la îndeplinire a hotãrârilor Conferinţei;
b) asigurã condiţiile pentru administrarea şi gestionarea patrimoniului Camerei, potrivit legii;
c) stabileşte strategia şi adoptã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Camerei;
d) prezintã spre aprobare Conferinţei raportul de activitate pe perioada anterioarã, proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, situaţiile financiare şi proiectul programului de activitate a Camerei;
e) aprobã norme de organizare şi funcţionare a Biroului permanent;
f) aprobã organigrama şi politicile privind resursele umane ale Camerei;
g) aprobã normele privind desfãşurarea activitãţii curente a aparatului executiv al Camerei;
h) stabileşte anual indemnizaţiile membrilor Comisiei de auditori statutari şi ai Comisiei de apel;
i) elaboreazã propuneri de modificare şi completare a Regulamentului de organizare şi funcţionare al Camerei, a Codului privind conduita eticã şi profesionalã în domeniul consultanţei fiscale şi a normelor de pregãtire şi perfecţionare a consultanţilor fiscali;
j) aprobã normele privind condiţiile şi termenele de platã a cotizaţiilor membrilor Camerei;
k) emite hotãrâri în cazurile de abateri disciplinare sesizate de Direcţia de conduitã şi disciplinã profesionalã, potrivit procedurilor prevãzute la cap. IX;
l) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege, de prezentul regulament şi de hotãrârile Conferinţei.
(2) Pentru activitãţile prestate pentru Camerã, membrii Consiliului superior primesc indemnizaţii, iar pentru deplasãri şi reprezentãri cheltuielile se deconteazã. Nivelul şi condiţiile de acordare a acestor drepturi sunt aprobate de Conferinţã potrivit art. 11 lit. f).
(3) În exercitarea atribuţiilor sale Consiliul superior emite hotãrâri.
ART. 29
(1) Preşedintele ales de Consiliul superior devine de drept şi preşedintele Camerei, precum şi al Biroului permanent şi are urmãtoarele atribuţii principale:
a) reprezintã Camera în raporturile cu terţe persoane fizice şi juridice, cu autoritãţile publice, precum şi cu organizaţiile naţionale profesionale din alte ţãri şi organismele internaţionale ale profesiei de consultant fiscal, apãrând prestigiul şi independenţa profesionalã a membrilor Camerei;
b) semneazã acorduri/convenţii privind exercitarea profesiei de consultant fiscal în strãinãtate şi pe teritoriul României cu organizaţii similare din alte ţãri;
c) convoacã şi conduce lucrãrile Conferinţei, Consiliului superior şi Biroului permanent;
d) semneazã hotãrârile emise de Consiliul superior şi deciziile adoptate de Biroul permanent;
e) prezintã anual, spre adoptare, Consiliului superior proiectul de buget pentru exerciţiul viitor;
f) aprobã angajarea şi efectuarea cheltuielilor prevãzute în buget;
g) prezintã situaţiile financiare anuale şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli spre adoptare Consiliului superior şi spre aprobare Conferinţei;
h) numeşte şi revocã în baza aprobãrii prevãzute la art. 31 secretarul general şi personalul din cadrul aparatului executiv al Camerei prevãzut în organigramã;
i) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de Conferinţã, Consiliul superior şi Biroul permanent.
(2) În lipsa preşedintelui, atribuţiile acestuia sunt duse la îndeplinire de cãtre prim-vicepreşedinte.
(3) Preşedintele poate sã delege un membru al Consiliului superior pentru o acţiune sau o activitate determinatã.
(4) În exercitarea atribuţiilor sale preşedintele Consiliului superior emite ordine.
ART. 30
(1) Biroul permanent are în componenţa sa: preşedintele, prim-vicepreşedintele şi 5 vicepreşedinţi.
(2) Biroul permanent se întruneşte cel puţin o datã pe lunã şi ori de câte ori este necesar şi ia decizii cu votul majoritãţii simple a membrilor sãi. Deciziile emise de Biroul permanent, între şedinţele Consiliului superior, se prezintã acestuia pentru validare.
ART. 31
(1) Biroul permanent exercitã urmãtoarele atribuţii principale:
a) avizeazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli anual, pe care îl înainteazã spre adoptare Consiliului superior, nu mai târziu de data de 15 decembrie a fiecãrui an anterior anului la care se referã bugetul respectiv;
b) supravegheazã lunar execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al Camerei;
c) examineazã şi propune spre aprobare Consiliului superior programul de activitate al Camerei;
d) aprobã programele de activitate ale direcţiilor executive;
e) aprobã programul deplasãrilor în strãinãtate;
f) aprobã numirea, sancţionarea şi revocarea secretarului general, şefilor direcţiilor Camerei şi a altor persoane cu funcţii de conducere din aparatul executiv al Camerei;
g) aprobã salarizarea pentru fiecare funcţie prevãzutã în organigramã;
h) monitorizeazã Registrul consultanţilor fiscali şi al societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã;
i) aprobã eliberarea carnetelor profesionale şi a autorizaţiilor de funcţionare;
j) aprobã documentele emise de Camerã, supuse publicãrii;
k) îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de Conferinţã şi de Consiliul superior.
(2) Activitatea direcţiilor de specialitate ale Camerei este coordonatã de cãtre vicepreşedinţi.
(3) În exercitarea atribuţiilor sale Biroul permanent adoptã decizii.
ART. 32
Comisia de auditori statutari este alcãtuitã din 3 persoane alese dintre membrii Camerei, care pentru activitatea depusã primesc indemnizaţii. Membrii comisiei participã la şedinţele Consiliului superior, fãrã drept de vot.
ART. 33
Comisia de auditori statutari a Camerei are urmãtoarele atribuţii:
a) efectueazã auditul situaţiilor financiare ale Camerei;
b) întocmeşte raportul anual de audit, precum şi alte rapoarte solicitate de Consiliul superior şi le prezintã Conferinţei spre dezbatere şi aprobare.
ART. 34
Mandatul Comisiei de auditori statutari este de 5 ani şi poate fi reînnoit o singurã datã.
ART. 35
Urmãtoarele categorii de persoane nu pot îndeplini mandatul de auditor statutar al Camerei:
a) membrii Consiliului superior;
b) personalul executiv al Camerei;
c) asociaţii, angajaţii, rudele sau afinii pânã la gradul al IV-lea ai persoanelor prevãzute la lit. a).
ART. 36
(1) Comisia de apel este compusã din 5 membri: 3 consultanţi fiscali, membri ai Camerei, aleşi de Conferinţã, care nu fac parte din alte organe de conducere ale Camerei, un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice şi un reprezentant al Ministerului Justiţiei. Membrii Comisiei de apel aleg dintre ei un preşedinte, care este consultant fiscal.
(2) Atribuţiile Comisiei de apel sunt prevãzute la art. 83-85. Pentru activitatea depusã membrii comisiei primesc indemnizaţii.
ART. 37
Mandatul Comisiei de apel este de 5 ani şi poate fi reînnoit o singurã datã.
ART. 38
(1) Aparatul executiv al Camerei este format din:
a) secretarul general;
b) Secretariatul general;
c) Direcţia de învãţãmânt;
d) Direcţia de servicii pentru membri;
e) Direcţia de monitorizare şi competenţã profesionalã;
f) Direcţia de conduitã şi disciplinã profesionalã;
g) Direcţia de servicii generale;
h) Direcţia de relaţii internaţionale.
(2) Secretarul general coordoneazã activitatea Secretariatului general, a Direcţiei de servicii pentru membri şi a Direcţiei de servicii generale.
(3) Structura Secretariatului general şi a direcţiilor se stabileşte prin organigrama Camerei.
ART. 39
(1) Secretarul general al Camerei este propus de Biroul permanent şi numit de preşedintele Consiliului superior.
(2) Secretarul general are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) prezintã Biroului permanent proiectul programului de activitate al Camerei;
b) propune spre aprobare preşedintelui Biroului permanent angajarea personalului executiv, potrivit organigramei Camerei;
c) asigurã punerea în aplicare a deciziilor Biroului permanent cu privire la execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al Camerei;
d) propune Biroului permanent ordinea de zi a şedinţelor acestuia şi ale Consiliului superior, asigurând elaborarea şi prezentarea documentelor care fac obiectul şedinţelor respective;
e) executã alte atribuţii stabilite de Consiliul superior şi Biroul permanent.
ART. 40
Secretariatul general are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) serviciile de secretariat pentru lucrãrile Conferinţei, Consiliului superior şi Biroului permanent;
b) conducerea Registrului de procese-verbale de şedinţã şi urmãrirea realizãrii sarcinilor stabilite;
c) serviciile juridice pentru activitãţile proprii ale Camerei;
d) serviciile de registraturã, relaţii publice şi protocol;
e) întocmirea raportului de activitate pe perioada anterioarã şi elaborarea proiectului programului de activitate al Camerei;
f) executarea altor atribuţii stabilite de Consiliul superior şi Biroul permanent.
ART. 41
Direcţia de învãţãmânt are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) stabileşte cerinţele de pregãtire profesionalã şi organizarea acestei activitãţi;
b) elaboreazã normele privind pregãtirea profesionalã a consultanţilor fiscali;
c) întocmeşte evidenţa şi documentaţia privind pregãtirea profesionalã a consultanţilor fiscali;
d) asigurã asistenţa profesionalã pentru membrii Camerei;
e) asigurã materialele pentru pregãtirea profesionalã şi informarea periodicã a consultanţilor fiscali;
f) executã alte atribuţii stabilite de Biroul permanent.
ART. 42
Direcţia de servicii pentru membri are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) conduce Registrul consultanţilor fiscali şi al societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã şi toate evidenţele operative privind consultanţii fiscali, în sistem informatizat;
b) elibereazã carnetele profesionale şi autorizaţiile de funcţionare;
c) primeşte declaraţiile cu veniturile realizate şi acordã viza anualã pe carnetele profesionale şi autorizaţiile de funcţionare;
d) publicã anual lista consultanţilor fiscali şi comunicã modificãrile intervenite pe parcurs direcţiilor generale ale finanţelor publice;
e) organizeazã activitatea de documentare şi informare;
f) la cererea membrilor Camerei, acordã sprijin privind asigurarea pentru riscul profesional;
g) gestioneazã dosarele profesionale ale consultanţilor fiscali şi ale societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã;
h) executã alte atribuţii stabilite de Biroul permanent.
ART. 43
(1) Direcţia de monitorizare şi competenţã profesionalã are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) controlul calitãţii activitãţii profesionale a consultanţilor fiscali;
b) controlul respectãrii normelor financiar-contabile în vederea stabilirii realitãţii veniturilor declarate Camerei;
c) urmãrirea respectãrii normelor de conduitã eticã şi profesionalã în domeniul consultanţei fiscale;
d) elaborarea normelor şi procedurilor privind activitatea de consultanţã fiscalã;
e) executarea altor atribuţii stabilite de Biroul permanent.
(2) În cazul unor constatãri privind încãlcarea Codului privind conduita eticã şi profesionalã în domeniul consultanţei fiscale, precum şi a actelor cu caracter intern, Direcţia de monitorizare şi competenţã profesionalã sesizeazã Direcţia de conduitã şi disciplinã profesionalã.
ART. 44
(1) Direcţia de conduitã şi disciplinã profesionalã analizeazã cazurile de abatere disciplinarã, potrivit prevederilor cap. IX.
(2) Direcţia de conduitã şi disciplinã profesionalã executã şi alte atribuţii stabilite de Biroul permanent.
ART. 45
Direcţia de servicii generale are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) elaborarea proiectului bugetului de venituri şi cheltuieli al Camerei, pe care îl prezintã spre dezbatere şi avizare Biroului permanent;
b) conducerea şi organizarea activitãţii financiar-contabile, precum şi asigurarea execuţiei bugetare, în sistem informatizat;
c) urmãrirea încasãrii cotizaţiilor, taxelor şi a altor venituri ale Camerei;
d) asigurarea funcţionãrii serviciilor de tehnologia informaţiei, administrative şi de gestionare a patrimoniului Camerei;
e) executarea altor atribuţii stabilite de Biroul permanent.
ART. 46
Direcţia de relaţii internaţionale are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) efectuarea documentãrilor referitoare la activitatea de consultanţã fiscalã şi la organizaţiile profesionale din alte ţãri şi prezentarea de informãri Consiliului superior şi Biroului permanent;
b) asigurarea realizãrii mãsurilor necesare în vederea aderãrii Camerei la organismele profesionale internaţionale de profil, iniţierea şi încheierea acordurilor/convenţiilor cu organizaţii similare din alte ţãri privind exercitarea profesiei de consultant fiscal în strãinãtate şi pe teritoriul României;
c) asigurarea colaborãrii şi cooperãrii cu instituţiile din alte ţãri, care activeazã în domeniul consultanţei fiscale;
d) asigurarea participãrii reprezentanţilor Camerei la diverse manifestãri internaţionale pe teme profesionale;
e) elaborarea de propuneri privind actualizarea legislaţiei, precum şi a normelor de consultanţã fiscalã, în concordanţã cu reglementãrile organizaţiilor profesionale internaţionale;
f) executarea altor atribuţii stabilite de Biroul permanent.
CAP. III
Calitatea de membru al Camerei
ART. 47
(1) Persoanele fizice care au calitatea de consultant fiscal, pentru a deveni membri ai Camerei, vor solicita înregistrarea în Registrul consultanţilor fiscali şi al societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã, prin depunerea unui dosar care va cuprinde:
a) cererea-tip de înscriere, prevãzutã în anexa nr. 1;
b) actul de identitate, în copie legalizatã;
c) certificatul de atestare a calitãţii de consultant fiscal, eliberat de Ministerul Finanţelor Publice, în copie legalizatã;
d) documentul de platã a taxei de înscriere în evidenţa Camerei, în copie, cu prezentarea actului în original;
e) certificatul de cazier judiciar;
f) certificatul de cazier fiscal;
g) actul în baza cãruia deţine spaţiul pentru desfãşurarea activitãţii profesionale, în copie legalizatã;
h) douã fotografii de 2/3 cm.
(2) Odatã cu depunerea documentelor, solicitantul se angajeazã ca dupã înscrierea în evidenţele Camerei sã respecte dispoziţiile ordonanţei, ale prezentului regulament şi ale normelor interne, iar în cazul retragerii calitãţii de membru al Camerei, sã nu uzeze de titlul profesional de consultant fiscal sau de altã titulaturã care ar putea sugera vreo asociere cu Camera.
(3) Dosarul se înregistreazã la Secretariatul general şi se transmite Direcţiei de servicii pentru membri.
(4) Direcţia de servicii pentru membri verificã îndeplinirea cerinţelor prevãzute la alin. (1) şi face propuneri de aprobare sau respingere motivatã, dupã caz, Biroului permanent. Pentru cazurile aprobate se efectueazã înscrierea în Registrul consultanţilor fiscali şi al societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã şi se elibereazã carnetul profesional, prevãzut în anexa nr. 2, şi parafa.
(5) Parafa de membru al Camerei va avea urmãtoarele înscrisuri:
- "Consultant Fiscal";
- numele şi prenumele, numãrul şi anul înregistrãrii în Registrul de evidenţã al Camerei.
ART. 48
Consultanţii fiscali care au devenit membri ai Camerei şi desfãşoarã orice altã activitate salarizatã, cu excepţia activitãţilor de expertizã contabilã, audit financiar, instruire şi perfecţionare în domeniul fiscal, sunt consideraţi membri inactivi şi sunt obligaţi sã solicite în scris trecerea în aceastã categorie. Revenirea la statutul de membru activ se face la cerere şi se aprobã de Biroul permanent.
ART. 49
(1) Societãţile comerciale de consultanţã fiscalã înfiinţate conform ordonanţei, la solicitarea autorizaţiei de funcţionare, vor depune un dosar cu urmãtoarele documente:
a) cererea-tip de înscriere, prevãzutã în anexa nr. 3, semnatã de reprezentantul legal al persoanei juridice;
b) certificatul de înmatriculare la registrul comerţului, în copie legalizatã;
c) actul constitutiv autentificat, în copie legalizatã;
d) certificatul constatator eliberat de registrul comerţului, care sã conţinã date referitoare la numele, prenumele şi domiciliul asociaţilor/acţionarilor, directorilor şi administratorilor/ membrilor consiliilor de administraţie;
e) certificatul de cazier fiscal;
f) documentul de platã a taxei de autorizare, în copie.
(2) Dosarul se înregistreazã la Secretariatul general şi se transmite Direcţiei de servicii pentru membri.
(3) Direcţia de servicii pentru membri verificã îndeplinirea cerinţelor prevãzute la alin. (1) şi face propuneri de aprobare sau respingere motivatã, dupã caz, Biroului permanent. Pentru cazurile aprobate se efectueazã înscrierea în Registrul consultanţilor fiscali şi al societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã şi se elibereazã autorizaţia, conform modelului prevãzut în anexa nr. 4.
(4) În situaţia în care cererea nu este aprobatã, Direcţia de servicii pentru membri comunicã în scris decizia motivatã a Biroului permanent.
(5) Societãţile comerciale de consultanţã în domeniul fiscal, expertizã contabilã şi audit financiar, care la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament au înscrisã în actul lor constitutiv şi activitatea de consultanţã fiscalã pe care o desfãşoarã în alte condiţii decât cele prevãzute de ordonanţã, urmeazã ca în termen de 18 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament sã îndeplineascã condiţiile prevãzute de ordonanţã şi, respectiv, de acesta.
CAP. IV
Registrul consultanţilor fiscali şi al societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã
ART. 50
(1) Conform prevederilor art. 21 din ordonanţã, Camera are obligaţia sã întocmeascã Registrul consultanţilor fiscali şi al societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã, structurat în plan administrativ-teritorial.
(2) Pentru consultanţii fiscali înregistrarea se face în ordine alfabeticã, cu menţionarea numelui, prenumelui, CNP-ului persoanei, domiciliului, numãrului şi datei carnetului profesional, denumirii biroului şi sediului profesional, dupã caz.
(3) Pentru societãţile comerciale de consultanţã fiscalã se vor menţiona, în ordine alfabeticã, denumirea, sediul social, numãrul şi data înregistrãrii la registrul comerţului, codul unic de înregistrare fiscalã, numãrul şi data autorizaţiei, precum şi numele, prenumele, domiciliul, numãrul şi data carnetului profesional, pentru persoanele fizice care efectueazã consultanţã fiscalã în numele societãţilor comerciale, şi asociaţii/acţionarii, directorii şi membrii consiliilor de administraţie ale societãţilor comerciale.
(4) Înscrierea în registrul prevãzut la alin. (1) conferã dreptul exercitãrii profesiei pe întreg teritoriul ţãrii, precum şi în strãinãtate, în conformitate cu prevederile din acordurile/convenţiile încheiate cu organizaţii similare din alte ţãri.
(5) Registrul consultanţilor fiscali şi al societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã este format din douã capitole:
a) capitolul I - Consultanţii fiscali persoane fizice, activi şi inactivi;
b) capitolul II - Societãţile comerciale de consultanţã fiscalã.
(6) Modelul Registrului consultanţilor fiscali şi al societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã este prevãzut în anexa nr. 5.
(7) Registrul consultanţilor fiscali şi al societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã se conduce informatizat.
(8) Arhivarea dosarelor consultanţilor fiscali şi ale societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã se face de cãtre Direcţia de servicii pentru membri, iar gestiunea acestora se conduce informatizat.
CAP. V
Drepturile şi îndatoririle consultanţilor fiscali şi ale societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã, membri ai Camerei
ART. 51
(1) Consultanţii fiscali înscrişi în evidenţele Camerei au dreptul sã desfãşoare activitãţile specifice profesiei, potrivit ordonanţei şi prezentului regulament.
(2) Consultanţii fiscali pot folosi în exercitarea profesiei titlul profesional de consultant fiscal.
(3) Consultanţii fiscali au dreptul sã-şi instaleze firma la sediul profesional.
(4) Consultanţii fiscali au dreptul la apãrare şi mediere din partea Camerei în activitatea profesionalã.
ART. 52
(1) Consultanţii fiscali şi societãţile comerciale de consultanţã fiscalã care doresc sã renunţe la calitatea de membru al Camerei comunicã în scris acest lucru Consiliului superior.
(2) Consiliul superior poate hotãrî amânarea încetãrii calitãţii de membru şi implicit a radierii persoanei respective din Registrul consultanţilor fiscali şi al societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã în urmãtoarele situaţii:
a) existenţa unor datorii ale consultanţilor fiscali şi ale societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã faţã de Camerã;
b) existenţa unor mãsuri sancţionatorii disciplinare împotriva consultantului fiscal, aflate în curs de soluţionare, potrivit legii.
ART. 53
Orice consultant fiscal care a renunţat sau cãruia i s-a retras calitatea de membru al Camerei poate solicita redobândirea acesteia, respectând condiţiile prevãzute de ordonanţã şi de prezentul regulament referitoare la procedura de atribuire a calitãţii de membru al Camerei.
ART. 54
În faţa organelor de conducere ale Camerei, problemele, interesele şi propunerile societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã pot fi susţinute şi de cãtre asociaţii/acţionarii sau administratorii acestor societãţi, care sunt membri ai Camerei şi care au drepturile prevãzute de ordonanţã şi de prezentul regulament.
ART. 55
Consultanţii fiscali, în exercitarea profesiei, precum şi societãţile comerciale de consultanţã fiscalã aplicã şi respectã:
a) Codul privind conduita eticã şi profesionalã în domeniul consultanţei fiscale;
b) normele privind pregãtirea profesionalã continuã a consultanţilor fiscali, emise de Camerã;
c) procedurile de control al calitãţii activitãţii de consultanţã fiscalã, emise de Camerã;
d) normele referitoare la obligaţiile financiare privitoare la cotizaţii şi taxe, elaborate de Camerã;
e) normele privind asigurarea pentru riscul profesional, elaborate de Camerã.
ART. 56
(1) Consultanţii fiscali sunt obligaţi sã transmitã Camerei, în scris, în termen de 15 zile:
a) schimbarea numelui, situaţie în care persoana în cauzã va solicita eliberarea unui nou carnet profesional;
b) schimbarea adresei ori a adresei de corespondenţã;
c) modificãrile privind statutul de angajat, asociat/acţionar, administrator al unei societãţi de consultanţã fiscalã;
d) orice alte date care se referã la identitatea şi statutul juridic ale acestora.
(2) Odatã cu cererea înaintatã Camerei vor fi depuse şi actele prin care se dovedesc situaţiile prevãzute la alin. (1), în copie legalizatã.
ART. 57
Consultanţii fiscali sunt obligaţi sã comunice Camerei, în scris, în termen de pânã la 15 zile, producerea unor evenimente în activitatea acestora, menţionând toate informaţiile corespunzãtoare, dupã cum urmeazã:
a) aplicarea unor sancţiuni pe linie profesionalã consultantului fiscal de cãtre o autoritate sau un alt organism profesional al cãrui membru este persoana în cauzã;
b) orice condamnare penalã definitivã pronunţatã de instanţa competentã;
c) existenţa unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile prin care i se interzice consultantului fiscal exercitarea funcţiei de administrator al unei societãţi comerciale sau, în general, exercitarea de funcţii care privesc gestiunea ori conducerea unei societãţi comerciale;
d) orice alte informaţii pentru evaluarea reputaţiei profesionale şi etice a consultantului fiscal.
ART. 58
(1) Societãţile comerciale de consultanţã fiscalã sunt obligate sã comunice, în scris, Camerei, în termen de 15 zile, urmãtoarele:
a) schimbarea denumirii sau sediului social, solicitând eliberarea unei noi autorizaţii;
b) schimbarea adresei de corespondenţã;
c) deschiderea sau închiderea unei filiale sau a unei subunitãţi;
d) orice modificare privind calitatea de asociat/acţionar, administrator sau consultant fiscal care desfãşoarã activitate în numele societãţii;
e) orice alte date care se referã la calitatea de membru al Camerei;
(2) Odatã cu comunicarea înaintatã Camerei vor fi depuse şi actele prin care se dovedesc situaţiile prevãzute la alin. (1), în copie legalizatã.
ART. 59
Societãţile comerciale de consultanţã fiscalã sunt obligate sã comunice în scris, în termen de 15 zile:
a) schimbarea administratorilor, directorilor sau asociaţilor/acţionarilor;
b) aplicarea unor sancţiuni pe linie profesionalã cu privire la activitatea societãţii de consultanţã fiscalã ori luarea de mãsuri împotriva acesteia de cãtre o autoritate sau un alt organism profesional al cãrui membru este persoana juridicã în cauzã;
c) orice condamnare penalã definitivã, pronunţatã de instanţele competente din ţarã şi din strãinãtate împotriva consultantului fiscal ca reprezentant al societãţii de consultanţã fiscalã;
d) existenţa unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile prin care i se interzice reprezentantului legal al societãţii de consultanţã fiscalã exercitarea funcţiei de administrator sau exercitarea de funcţii care privesc gestiunea ori conducerea unei societãţi;
e) orice modificãri survenite în conţinutul informaţiilor furnizate anterior Camerei;
f) dacã se aflã în procedurã de insolvenţã sau lichidare.
ART. 60
În desfãşurarea independentã a activitãţii consultanţii fiscali şi societãţile comerciale de consultanţã fiscalã au urmãtoarele obligaţii:
a) pãstrarea secretului profesional care vizeazã toate informaţiile şi datele de orice tip, în orice formã şi pe orice suport, puse la dispoziţie de client, documentaţia întocmitã de consultant, precum şi gestionarea şi arhivarea corespunzãtoare a acestora la sediul profesional;
b) plata taxelor şi cotizaţiilor, în cuantumurile şi la termenele stabilite;
c) conducerea evidenţelor financiar-contabile şi fiscale, potrivit legii, precum şi orice alte evidenţe în legãturã cu desfãşurarea activitãţii, solicitate de Camerã, conform prezentului regulament;
d) conducerea evidenţei contractelor de consultanţã fiscalã, gestionarea şi arhivarea corespunzãtoare a acestora;
e) utilizarea ştampilei şi parafei profesionale;
f) participarea la cursurile de pregãtire profesionalã;
g) declararea cu exactitate a veniturilor realizate şi respectarea termenelor de depunere a declaraţiilor;
h) punerea la dispoziţie organelor de control ale Camerei a tuturor documentelor privind activitatea profesionalã;
i) îndeplinirea altor obligaţii, potrivit prevederilor ordonanţei şi prezentului regulament.
CAP. VI
Exercitarea profesiei de consultant fiscal
ART. 61
(1) Consultantul fiscal îşi poate exercita în mod independent profesia numai dacã întruneşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) are calitatea de consultant fiscal;
b) este membru activ al Camerei;
c) îndeplineşte condiţiile stabilite de prezentul regulament.
(2) Pentru a putea desfãşura activitãţile de consultanţã fiscalã prevãzute la art. 3 din ordonanţã, este obligatorie vizarea anualã a carnetelor profesionale şi a autorizaţiilor societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã. Vizarea se efectueazã în luna decembrie a anului în curs, pentru anul urmãtor.
ART. 62
(1) Consultantul fiscal îşi exercitã profesia conform prevederilor ordonanţei şi este liber sã opteze pentru una dintre formele de exercitare a profesiei prevãzute la art. 6, fiind obligat sã înştiinţeze în scris Camera în legãturã cu modificãrile intervenite.
(2) Potrivit ordonanţei, consultantul fiscal poate exercita activitate de consultanţã fiscalã la douã sau mai multe societãţi comerciale, atâta timp cât nu sunt afectate obiectivitatea şi independenţa lui profesionalã.
(3) Consultanţii fiscali nu pot efectua şi activitate în nume propriu la societãţile de consultanţã la care au calitatea de asociat/acţionar, administrator.
ART. 63
(1) Exercitarea activitãţii se face pe bazã de contract de consultanţã fiscalã încheiat cu clientul.
(2) Contractul de consultanţã fiscalã se încheie în formã scrisã, dobândind data certã prin înregistrarea sa în Registrul de evidenţã a contractelor de consultanţã fiscalã prevãzut în anexa nr. 6.
(3) Consultantul fiscal va ţine o evidenţã strictã a contractelor încheiate, în registrul prevãzut la alin. (2), şi va pãstra, conform legii, în arhiva sa un exemplar original al fiecãrui contract şi o copie a împuternicirii de reprezentare primite în executarea contractului, dacã este cazul.
(4) Contractul de consultanţã fiscalã prevãzut în anexa nr. 7 trebuie sã cuprindã urmãtoarele:
a) numãrul şi data contractului;
b) datele de identificare ale formei de exercitare a profesiei, denumirea, sediul profesional şi reprezentantul firmei de consultanţã;
c) datele de identificare ale clientului şi, dupã caz, ale reprezentantului legal;
d) obiectul contractului, care cuprinde activitãţile prevãzute la art. 3 din ordonanţã;
e) onorariul;
f) cheltuielile aferente activitãţii, care sunt suportate de client separat de plata onorariului;
g) alte clauze prevãzute de lege sau convenite între pãrţi;
h) locul şi data încheierii contractului;
i) numãrul şi data înregistrãrii în registrul de evidenţã a contractelor;
j) semnãturile pãrţilor.
(5) Pãrţile pot modifica contractul de consultanţã fiscalã cu respectarea dispoziţiilor legale, a prezentului regulament, şi dupã caz, a condiţiilor prevãzute în contract.
(6) Contractul de consultanţã fiscalã prevede în mod expres activitãţile pe care consultantul urmeazã sã le presteze la solicitarea clientului. Contractul de consultanţã fiscalã încheiat cu clientul trebuie sã cuprindã clauza de confidenţialitate şi eventualele condiţii speciale, adaptate de la caz la caz. În baza acestuia, consultantul se legitimeazã faţã de terţi prin împuternicirea prevãzutã în anexa nr. 8.
(7) Pentru activitãţile prevãzute la art. 17 din ordonanţã consultantul fiscal va încheia contracte separate sau va întocmi anexe la contractul de bazã, menţionând obiectul acestuia, onorariul şi eventualele cheltuieli aferente activitãţii, care sunt suportate de client separat de plata onorariului.
(8) Cheltuielile prevãzute la alin. (4) lit. f) se estimeazã anticipat, la momentul încheierii contractului de consultanţã fiscalã, şi se regularizeazã pe mãsura informãrii documentate a clientului cu privire la cuantumul şi destinaţia lor. Pãrţile pot modifica aceste cheltuieli pe parcursul derulãrii contractului, prin acte adiţionale.
(9) Pentru activitatea sa consultantul fiscal are dreptul la onorariu şi la acoperirea tuturor cheltuielilor fãcute în interesul clientului. Stabilirea onorariului se face în mod liber între consultant şi client, avându-se în vedere timpul şi volumul de muncã, natura, noutatea şi dificultatea cazului, reputaţia şi experienţa profesionalã ale consultantului, precum şi alte elemente relevante.
(10) Dacã pe durata exercitãrii profesiei consultantul fiscal nu mai îndeplineşte condiţiile de exercitare a profesiei, acesta are obligaţia sã renunţe imediat la îndeplinirea contractului de consultanţã fiscalã şi sã notifice clientului motivul renunţãrii la acesta.
ART. 64
Consultanţii fiscali trebuie sã se conformeze urmãtoarelor reguli generale:
a) sã nu încheie un contract de consultanţã fiscalã dacã în conducerea sau în acţionariatul semnificativ al clientului ori al unei entitãţi economice din cadrul aceluiaşi grup se regãsesc rude sau afini pânã la gradul al II-lea inclusiv ai consultantului fiscal;
b) sã nu se implice direct sau indirect în desfãşurarea activitãţii financiare a clientului, neavând dreptul sã deţinã acţiuni ori pãrţi sociale, sã încheie contracte de împrumut sau de garantare a unor împrumuturi, precum şi alte acte de comerţ ori sã beneficieze de alte avantaje din partea clientului, cu excepţia onorariilor;
c) sã îşi organizeze propriile mecanisme de evaluare privind acceptarea sau continuarea în mod corespunzãtor a fiecãrui angajament.
ART. 65
(1) Consultanţii fiscali au obligaţia ca în exercitarea profesiei sã coopereze cu Camera potrivit ordonanţei şi prezentului regulament.
(2) Pentru desfãşurarea în mod eficient a procesului de monitorizare consultanţii fiscali vor prezenta Camerei toate datele şi informaţiile solicitate.
(3) Monitorizarea activitãţii consultanţilor fiscali se organizeazã şi se desfãşoarã în conformitate cu normele privind procedurile de control al calitãţii consultanţei fiscale emise de Camerã, potrivit cãrora consultanţii fiscali au obligaţia de a întocmi şi de a prezenta acesteia, pânã la data de 31 martie a anului urmãtor, raportul anual asupra activitãţii pentru anul expirat.
(4) Direcţia de monitorizare şi competenţã profesionalã a Camerei va organiza inspecţii asupra realitãţii şi legalitãţii informaţiilor cuprinse în rapoartele înaintate Camerei de cãtre consultanţii fiscali.
(5) Anual, Camera va întocmi şi va transmite Ministerului Finanţelor Publice un raport sintetic asupra calitãţii activitãţii de consultanţã fiscalã.
ART. 66
(1) În desfãşurarea activitãţii lor consultanţii fiscali trebuie sã dea dovadã de integritate în relaţiile profesionale, de afaceri şi personale. Integritatea implicã onestitate şi corectitudine şi nu trebuie sã fie afectatã de interese personale sau de naturã familialã.
(2) Consultanţii fiscali sunt obligaţi sã dea dovadã de obiectivitate în exercitarea profesiei şi sã evite orice conflict de interese în cazul încheierii fiecãrui angajament profesional.
(3) Consultanţii fiscali trebuie sã dea dovadã de independenţã în exercitarea profesiei. Prin independenţã se înţelege exercitarea profesiei de cãtre consultanţii fiscali care nu au raporturi juridice, de muncã sau civile cu clienţii şi nu au niciun fel de alte interese materiale directe ori indirecte în raport cu aceştia, cu excepţia onorariilor cuvenite pentru munca prestatã în calitate de consultant fiscal şi a cheltuielilor aferente activitãţii, care sunt suportate de client separat de plata onorariului.
(4) Consultanţii fiscali trebuie sã accepte şi sã desfãşoare activitatea pentru care sunt autorizaţi. În cazurile în care este necesar, consultanţii fiscali pot colabora cu specialişti şi din alte domenii de activitate.
(5) Consultanţii fiscali trebuie sã îşi desfãşoare activitatea profesionalã cu respectarea confidenţialitãţii asupra informaţiilor primite de la client. Ca urmare a atribuţiei sale privind controlul calitãţii consultanţei fiscale, Camera are acces la aceste informaţii, cu condiţia respectãrii confidenţialitãţii.
ART. 67
Consultanţii fiscali nu pot desfãşura activitãţi care prejudiciazã sau care pot prejudicia integritatea, obiectivitatea, independenţa ori reputaţia profesionalã, astfel cum acestea sunt definite în Codul privind conduita eticã şi profesionalã în domeniul consultanţei fiscale.
CAP. VII
Retragerea calitãţii de consultant fiscal şi a autorizaţiei de funcţionare, suspendarea şi încetarea dreptului de exercitare a profesiei
ART. 68
Retragerea calitãţii de consultant fiscal şi a autorizaţiei de funcţionare se face în conformitate cu prevederile art. 19 şi 20 din ordonanţã.
ART. 69
(1) Suspendarea dreptului de exercitare a profesiei de consultant fiscal se face în urmãtoarele situaţii:
a) la cerere;
b) în caz de incompatibilitate;
c) în cazul executãrii unei pedepse privative de libertate pentru sãvârşirea unei fapte care nu îi interzice dreptul de gestiune şi de administrare a unei societãţi comerciale;
d) ca urmare a interdicţiei de a profesa pe o anumitã perioadã, dispusã prin hotãrâre judecãtoreascã sau ca urmare unei sancţiuni disciplinare aplicate de Camerã.
(2) Exercitarea profesiei de consultant fiscal înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) la cerere;
b) prin deces;
c) în cazul excluderii din profesie, ca sancţiune disciplinarã aplicatã de Camerã;
d) în cazul condamnãrii definitive pentru o faptã prevãzutã de legea penalã, dacã aceasta îl face nedemn de a fi consultant fiscal.
CAP. VIII
Veniturile şi cheltuielile Camerei
ART. 70
(1) Camera, în calitate de persoanã juridicã fãrã scop lucrativ, îşi constituie veniturile din activitãţile stabilite potrivit prevederilor legale, acoperindu-şi cheltuielile în întregime din aceste venituri.
(2) Contabilitatea patrimoniului şi a activitãţilor desfãşurate de Camerã se conduce potrivit legii.
(3) Înregistrarea veniturilor în contabilitate se face pe baza documentelor legale care atestã crearea dreptului de încasare sau în momentul încasãrii efective a acestora.
(4) Înregistrarea cheltuielilor se face pe baza documentelor justificative, vizate pentru controlul financiar preventiv şi semnate de preşedintele Biroului permanent.
ART. 71
(1) Veniturile Camerei se constituie din urmãtoarele surse:
a) taxa de autorizare a societãţilor comerciale de consultanţã fiscalã;
b) taxa de înscriere în evidenţa Camerei;
c) cotizaţiile profesionale ale membrilor Camerei, respectiv cotizaţiile fixe anuale;
d) cotizaţiile anuale calculate asupra veniturilor realizate de membrii Camerei care îşi exercitã profesia individual sau de societãţi comerciale de consultanţã fiscalã autorizate de Camerã;
e) încasãrile din vânzarea publicaţiilor proprii;
f) donaţiile şi sponsorizãrile;
g) alte venituri din activitatea Camerei.
(2) Taxa de înscriere în evidenţa Camerei este datoratã şi se achitã anticipat depunerii cererii de înscriere.
(3) Consultantul fiscal care a fost radiat din registrul Camerei şi cãruia i se aprobã reînscrierea datoreazã taxa de înscriere.
(4) Taxa de înscriere în evidenţa Camerei se stabileşte în sumã fixã, anual, de Conferinţa ordinarã.
(5) Cotizaţiile profesionale anuale datorate de membrii Camerei, persoane fizice şi juridice, se stabilesc în cadrul Conferinţei ordinare.
(6) Condiţiile şi termenele de achitare a cotizaţiilor se stabilesc prin hotãrâri ale Consiliului superior.
ART. 72
Consultanţii fiscali, membri activi şi inactivi, sunt obligaţi sã plãteascã cotizaţiile şi taxele datorate cãtre Camerã, dupã caz, în condiţiile prevãzute prin hotãrârile Consiliului superior.
CAP. IX
Sancţiuni disciplinare
ART. 73
Fapta sãvârşitã de un membru al Camerei, prin care se încalcã dispoziţiile ordonanţei, ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei, ale Codului privind conduita eticã şi profesionalã în domeniul consultanţei fiscale, hotãrârile, normele sau alte acte emise de Camerã, constituie abatere disciplinarã.
ART. 74
(1) Consultanţii fiscali, membri ai Camerei, pot fi sancţionaţi pentru abateri disciplinare cu:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) suspendarea dreptului de exercitare a profesiei pe o perioadã de la 3 luni pânã la un an;
d) excluderea din Camerã şi interzicerea dreptului de exercitare a profesiei de consultant fiscal.
(2) Hotãrârile de sancţionare se publicã pe site-ul Camerei.
(3) Acţiunea disciplinarã poate fi exercitatã în termen de 3 luni de la constatare, dar nu mai mult de un an de la data sãvârşirii faptei.
(4) Rãspunderea disciplinarã a consultantului fiscal nu exclude rãspunderea civilã, penalã sau patrimonialã a acestuia.
ART. 75
(1) Abaterile disciplinare sãvârşite de consultanţii fiscali sunt urmãtoarele:
a) comportament necuviincios faţã de membrii Camerei, faţã de alţi participanţi la lucrãrile Conferinţei sau faţã de organele de conducere şi control ale Camerei;
b) exercitarea profesiei în perioada de suspendare;
c) nerespectarea prevederilor codului privind conduita eticã şi profesionalã a consultanţilor fiscali;
d) absenţe nejustificate de la cursurile de pregãtire şi perfecţionare profesionalã;
e) neplata cotizaţiilor şi a celorlalte obligaţii bãneşti pe o perioadã de un an;
f) nerespectarea normelor privind apãrarea şi pãstrarea secretului profesional;
g) încãlcarea normelor de lucru şi desfãşurarea unei activitãţi profesionale în condiţii de incompetenţã, cu prejudicierea reputaţiei profesionale;
h) prestarea de servicii de consultanţã fiscalã fãrã contract scris încheiat cu clientul sau pe baza unui contract în care nu au fost înscrise toate elementele cu privire la identitatea consultantului fiscal;
i) nedeclararea sau declararea parţialã a veniturilor, în scopul sustragerii de la plata cotizaţiei prevãzute în prezentul regulament;
j) refuzul de a pune la dispoziţie organelor de control ale Camerei a documentelor privind activitatea profesionalã;
k) nedepunerea raportului şi a declaraţiei prevãzute la art. 65 alin. (3) din prezentul regulament pânã la data de 31 martie a anului urmãtor;
l) declaraţii neconforme cu realitatea, în relaţiile cu Camera sau cu terţii, în vederea producerii de consecinţe juridice, precum şi orice alte încãlcãri ale conduitei etice şi profesionale;
m) nedeclararea în termen de 15 zile a situaţiilor prevãzute la art. 56 şi 57.
(2) Faptele prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã cu:
a) mustrare, cele prevãzute la lit. a);
b) avertisment, cele prevãzute la lit. d), k) şi m);
c) suspendarea calitãţii de membru al Camerei pe o perioadã de la 6 luni pânã la un an, cele prevãzute la lit. c), f), h) şi l);
d) excluderea din Camerã, cele prevãzute la lit. b), e), g), i) şi j).
(3) La stabilirea şi aplicarea sancţiunilor disciplinare se va ţine seama de gravitatea încãlcãrii şi de urmãrile acesteia, precum şi de calitãţile profesionale şi morale ale celui în cauzã. În cazul repetãrii unei abateri disciplinare, se va aplica sancţiunea imediat urmãtoare ca grad de severitate.
(4) Abaterile disciplinare se constatã de Direcţia de conduitã şi disciplinã profesionalã, iar sancţiunile disciplinare se aplicã de Consiliul superior şi de Comisia de apel, potrivit competenţelor.
(5) Actele, contractele şi convenţiile încheiate de persoane care nu au dreptul de a practica profesia de consultant fiscal, conform ordonanţei şi prezentului regulament, sunt considerate nule.
(6) În cazul aplicãrii sancţiunii de suspendare a dreptului de exercitare a profesiei de consultant fiscal, cel în cauzã este obligat sã depunã sub luare de semnãturã carnetul profesional şi parafa, în termen de 5 zile de la data aplicãrii sancţiunii. În situaţia refuzului, se procedeazã la radierea din Registrul consultanţilor fiscali. Aceeaşi obligaţie îi revine şi în cazul aplicãrii mãsurii de excludere şi de interzicere a exercitãrii profesiei de consultant fiscal.
(7) La expirarea termenului de suspendare se restituie consultantului fiscal carnetul profesional şi parafa.
ART. 76
Toate problemele, faptele sau circumstanţele care sunt de naturã sã atragã rãspunderea disciplinarã a unui membru se aduc la cunoştinţa Secretariatului general. Dupã analizã, Secretariatul general transmite documentaţia Direcţiei de conduitã şi disciplinã profesionalã.
ART. 77
(1) Direcţia de conduitã şi disciplinã profesionalã efectueazã cercetãri asupra documentaţiei primite, putând sã solicite informaţiile pe care le considerã necesare, inclusiv registre, dosare sau evidenţe, consultantul fiscal fiind obligat sã le prezinte.
(2) Direcţia de conduitã şi disciplinã profesionalã se pronunţã asupra unei sancţiuni disciplinare, stabilind termene pentru furnizarea de cãtre persoana în cauzã a informaţiilor necesare, oferindu-i posibilitatea sã îşi exprime punctul de vedere înainte de a lua decizia cu privire la sesizarea Consiliului superior.
ART. 78
(1) În situaţia în care Direcţia de conduitã şi disciplinã profesionalã considerã cã nu sunt îndeplinite condiţiile necesare pentru atragerea rãspunderii disciplinare, persoana reclamatã şi reclamantul primesc notificãri corespunzãtoare.
(2) În situaţia în care Direcţia de conduitã şi disciplinã profesionalã considerã cã sunt îndeplinite condiţiile necesare pentru atragerea rãspunderii disciplinare, întocmeşte proiectul de ordin, cu consimţãmântul persoanei reclamate, respectiv ordin cu consimţãmânt, şi sesizeazã Consiliul superior în vederea aprobãrii sancţiunii propuse.
(3) În cazul în care Direcţia de conduitã şi disciplinã profesionalã hotãrãşte sã sesizeze Consiliul superior, trimite acestuia un raport cuprinzând faptele reclamate la adresa consultantului fiscal şi o sintezã a probelor care vin în sprijinul reclamaţiei, precum şi orice alte informaţii pe care s-a bazat în susţinerea propunerii de sancţionare disciplinarã.
ART. 79
În vederea soluţionãrii sesizãrilor primite, Consiliul superior respectã procedurile referitoare la comunicare, audiere, deliberare şi comunicare a hotãrârii.
ART. 80
Consiliul superior comunicã în scris persoanei reclamate, în termen de 30 de zile de la primirea sesizãrii, urmãtoarele:
a) conţinutul reclamaţiei primite, locul şi data la care va avea loc audierea persoanei respective;
b) elementele care stau la baza reclamaţiei;
c) o sintezã a procedurilor Consiliului superior privind soluţionarea reclamaţiei, în forma aprobatã de acesta;
d) solicitarea adresatã persoanei reclamate de a confirma, în termen de 15 zile de la primirea comunicãrii, acceptarea totalã sau parţialã a faptelor puse în sarcina acesteia, intenţia de a participa la audiere şi de a fi reprezentatã sau asistatã de avocat ori de un alt specialist. Pentru faptele neacceptate, persoana reclamatã poate prezenta probe în apãrarea sa.
ART. 81
(1) Audierea se stabileşte de Consiliul superior în termen de pânã la 30 de zile de la data primirii sesizãrii. În acest scop persoanele sunt citate la Camerã.
(2) Persoana reclamatã poate solicita, fie cu ocazia audierii, fie anterior acesteia, prin cerere scrisã adresatã Consiliului superior, amânarea audierii pentru o datã ulterioarã, în vederea formulãrii apãrãrii, în caz de boalã sau în alte împrejurãri temeinic motivate.
(3) În absenţa nemotivatã a persoanei reclamate sau a reprezentantului acesteia, audierea nu mai are loc şi se trece la procedura urmãtoare.
ART. 82
(1) Dupã procedura audierii sau în caz de absenţã nemotivatã, Consiliul superior se retrage pentru deliberare.
(2) Consiliul superior delibereazã în raport cu fiecare faptã a persoanei reclamate şi emite o hotãrâre împotriva acesteia, cuprinzând una dintre sancţiunile prevãzute la art. 75 alin. (2).
(3) În cazul în care Consiliul superior a constatat cã faptele reclamate au fost neîntemeiate, emite o hotãrâre de respingere.
(4) Consiliul superior anunţã hotãrârea sa în şedinţã şi informeazã pãrţile implicate despre dreptul de a ataca hotãrârea în faţa Comisiei de apel. Hotãrârea se comunicã în scris pãrţilor implicate, în termen de 5 zile de la adoptare.
(5) Hotãrârea Consiliului superior devine executorie de la data împlinirii termenului de apel, cu excepţia cazului în care, înainte de împlinirea termenului, pãrţile atacã hotãrârea Consiliului superior la Comisia de apel.
(6) Şedinţele Consiliului superior sunt publice. Nu sunt publice şedinţele în care ar fi adusã atingere imaginii publice a persoanelor implicate, Camerei şi terţilor, precum şi în cazurile în care s-ar afecta principiul confidenţialitãţii, acestea urmând a fi hotãrâte de Consiliul superior, precum şi la solicitarea pãrţilor.
ART. 83
Hotãrârile Consiliului superior pot fi atacate, în termen de 30 de zile de la primirea comunicãrii scrise, atât de cãtre persoana reclamatã, cât şi de reclamant. Cererea de apel trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã fie formulatã în scris şi sã fie adresatã Comisiei de apel prin Secretariatul general;
b) sã prezinte motivele atacãrii hotãrârii Consiliului superior.
ART. 84
(1) Comisia de apel notificã ambelor pãrţi data şi locul judecãrii apelului. La judecare, apelantul are dreptul sã fie reprezentat sau asistat.
(2) Apelul poate fi judecat în absenţa apelantului, cu respectarea cerinţelor privind trimiterea comunicãrii scrise. Prezenţa celeilalte pãrţi este obligatorie.
(3) Comisia de apel poate amâna judecarea apelului pentru o datã ulterioarã, în vederea formulãrii apãrãrii, în caz de boalã sau în alte împrejurãri temeinic motivate.
(4) Procedura de judecare a apelului este similarã cu cea din faza audierii în faţa Consiliului superior.
ART. 85
(1) La încheierea judecãrii apelului, Comisia de apel poate hotãrî confirmarea, modificarea sau anularea hotãrârii Consiliului superior.
(2) Comisia de apel anunţã hotãrârea sa în şedinţã publicã. Hotãrârea Comisiei de apel se va comunica în scris pãrţilor în termen de 15 zile de la pronunţare.
(3) Şedinţele Comisiei de apel sunt publice. Nu sunt publice şedinţele în care ar fi adusã atingere imaginii publice a persoanelor implicate, Camerei şi terţilor, precum şi în cazurile în care s-ar afecta principiul confidenţialitãţii, acestea urmând a fi hotãrâte de Consiliul superior, precum şi la solicitarea pãrţilor.
(4) Hotãrârile Comisiei de apel privind suspendarea sau excluderea unui membru sunt publicate pe site-ul Camerei.
(5) Hotãrârile Comisiei de apel sunt de naturã disciplinarã şi pot fi atacate, în condiţiile legii, la instanţa competentã. Mãsurile sancţionatorii luate pot fi contestate, în condiţiile legii şi direct, la instanţele judecãtoreşti competente.
CAP. X
Rolul, atribuţiile şi drepturile Ministerului Finanţelor Publice ca autoritate publicã
ART. 86
(1) Activitatea Camerei se desfãşoarã, potrivit prevederilor ordonanţei, sub supravegherea autoritãţii de stat reprezentate de Ministerul Finanţelor Publice. Autoritatea de stat acordã calitatea de consultant fiscal potrivit ordonanţei şi urmãreşte permanent ca reglementãrile emise de Camerã şi deciziile şi/sau hotãrârile luate de organele de conducere ale acesteia sã nu contravinã reglementãrilor legale.
(2) Supravegherea autoritãţii de stat nu aduce atingere independenţei Camerei ca organism profesional, aceastã activitate fiind privitã în contextul colaborãrii, astfel încât activitatea de consultanţã fiscalã sã corespundã exigenţelor în domeniu impuse de normele şi standardele internaţionale.
(3) Camera coopereazã şi colaboreazã cu Ministerul Finanţelor Publice în urmãtoarele domenii:
a) creşterea calitãţii activitãţii de consultanţã fiscalã în vederea eficientizãrii acesteia;
b) constatarea cazurilor de utilizare ilegalã a titlului de consultant fiscal sau a denumirii societãţii de consultanţã fiscalã;
c) pregãtirea şi perfecţionarea membrilor Camerei în activitatea de consultanţã fiscalã;
d) promovarea de proiecte de acte normative pe linia îmbunãtãţirii legislaţiei fiscale şi activitãţii de consultanţã fiscalã.
CAP. XI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 87
Hotãrârile Conferinţei şi ale Consiliului superior se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 88
Prevederile prezentului regulament se aplicã tuturor membrilor Camerei.
ART. 89
(1) Pânã la data primei conferinţe, membrii Comitetului provizoriu al Camerei vor exercita prerogativele prevãzute la art. 14 din ordonanţã şi de prezentul regulament.
(2) Comitetul provizoriu al Camerei va îndeplini urmãtoarele atribuţii:
a) înregistrarea Camerei la organul fiscal teritorial;
b) deschiderea contului curent al Camerei;
c) elaborarea primului buget de venituri şi cheltuieli al Camerei şi supravegherea execuţiei acestuia;
d) stabilirea nivelului taxei de înscriere în evidenţa Camerei;
e) stabilirea nivelului taxei de autorizare pentru persoanele juridice;
f) deschiderea Registrului de evidenţã al consultantului fiscal şi al societãţilor comerciale care au ca obiect de activitate consultanţã fiscalã;
g) pregãtirea lucrãrilor primei Conferinţe şi organizarea alegerilor pentru Consiliul superior, Comisia de auditori statutari şi Comisia de apel;
h) prezentarea unui raport de activitate a Camerei;
i) alte atribuţii stabilite de ordonanţã sau prin regulament.
(3) Pânã la alegerea primului Consiliu superior, Comitetul provizoriu al Camerei va îndeplini toate atribuţiile acestuia, conform prezentului regulament.
(4) Primul Consiliu superior se compune din 15 membri, din care 8 membri aleşi de prima Conferinţã ordinarã şi 7 membri ai Comitetului provizoriu care au dobândit calitatea de consultant fiscal, numiţi prin ordin al ministrului finanţelor publice.
ART. 90
Anexele nr. 1-8 fac parte integrantã din prezentul regulament.
ANEXA 1
────────
la regulament
─────────────
CERERE DE ÎNSCRIERE
a persoanelor care au obţinut calitatea de consultant fiscal,
în evidenţa Camerei Consultanţilor Fiscali