Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 1.052 din 19 octombrie 2011 privind reglementarea actiunilor specifice aferente finantarii asistentei din cadrul politicii nationale de cooperare internationala pentru dezvoltare
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al art. 3 alin. (2) din Legea nr. 404/2006 privind finanţarea asistenţei pentru dezvoltare din cadrul politicii naţionale de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
CAP. I Dispoziţii generale
ART. 1 Prezenta hotãrâre reglementeazã acţiunile specifice aferente finanţãrii asistenţei din cadrul politicii naţionale de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare şi stabileşte: a) cadrul instituţional al asistenţei pentru dezvoltare; b) procedurile de programare şi acordare a asistenţei pentru dezvoltare. ART. 2 (1) Prioritãţile geografice şi sectoriale ale asistenţei pentru dezvoltare sunt cele prevãzute de Strategia naţionalã privind politica de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare, aprobatã prin Hotãrârea Guvernului nr. 703/2006 pentru aprobarea Strategiei naţionale privind politica de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare şi a Planului de acţiune pentru aplicarea Strategiei naţionale privind politica de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare. (2) Statele partenere beneficiare de asistenţa pentru dezvoltare, precum şi fondurile financiare alocate în acest scop se stabilesc de cãtre Ministerul Afacerilor Externe şi sunt aprobate pe bazã de memorandum de cãtre Guvernul României, în conformitate cu angajamentele asumate de România pe plan internaţional în materie de finanţare şi eficacitate a asistenţei pentru dezvoltare, cu excepţia asistenţei financiare acordate sub forma reducerii/ştergerii datoriilor ţãrilor debitoare României, care intrã sub incidenţa Legii nr. 29/1994 privind autorizarea Guvernului de a aproba negocierea în vederea recuperãrii creanţelor României provenite din activitatea de comerţ exterior şi cooperare economicã internaţionalã, derulatã înainte de 31 decembrie 1989, cu modificãrile ulterioare, şi a Ordonanţei Guvernului nr. 59/1994 privind reglementarea operaţiunilor de import-export care se deruleazã prin cliring, barter şi cooperare economicã internaţionalã în baza acordurilor comerciale şi de plãţi guvernamentale, republicatã. (3) Asistenţa pentru dezvoltare în plan multilateral se acordã în baza Strategiei multianuale pentru acordarea de asistenţã pentru dezvoltare în plan multilateral, care se aprobã de cãtre Guvernul României prin memorandum elaborat şi înaintat spre aprobare de cãtre Ministerul Afacerilor Externe. ART. 3 În sensul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile menţionate mai jos au urmãtoarele semnificaţii: a) asistenţã pentru dezvoltare - suma resurselor alocate de cãtre România statelor partenere în conformitate cu criteriile de clasificare a asistenţei oficiale pentru dezvoltare elaborate de cãtre Comitetul Asistenţã pentru Dezvoltare din cadrul Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economicã (denumitã în continuare OCDE); b) asistenţã pentru educaţie pentru dezvoltare şi activitãţile de conştientizare publicã în domeniul dezvoltãrii - activitãţile desfãşurate în scopul promovãrii unei mai bune înţelegeri în rândul populaţiei româneşti sau al unor categorii specifice ale acesteia a aspectelor ce ţin de politica de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare; c) asistenţã umanitarã - asistenţã de urgenţã acordatã statelor în caz de dezastre şi conflicte armate prelungite, cu scopul atenuãrii consecinţelor asupra victimelor, inclusiv asistenţa oferitã în procesul de tranziţie de la o situaţie de crizã umanitarã cãtre procesele de reabilitare sau reconstrucţie timpurie; d) contractanţi - donatori, organizaţii guvernamentale, organizaţii neguvernamentale, reprezentanţii mediului academic sau alte entitãţi care pot beneficia de fonduri din bugetul de asistenţã pentru dezvoltare al Ministerului Afacerilor Externe pentru implementarea proiectelor/programelor de asistenţã pentru dezvoltare conform criteriilor şi prevederilor Comitetului Asistenţã pentru Dezvoltare din cadrul OCDE; e) contribuţii neafectate - contribuţii fãrã destinaţie specificã la bugetul general al unor organizaţii internaţionale sau al unor fonduri administrate de acestea (core funding); f) documente contractuale - acorduri, memorandumuri de înţelegere, schimburi de scrisori, contracte sau orice alte documente în baza cãrora se realizeazã transferuri de fonduri din bugetul de asistenţã pentru dezvoltare al Ministerului Afacerilor Externe; documentele contractuale au caracter de contract de stat şi nu intrã sub incidenţa Legii nr. 590/2003 privind tratatele; g) donator - stat, organizaţii internaţionale, instituţii financiare internaţionale sau orice alte entitãţi care acordã asistenţã pentru dezvoltare conform principiilor Comitetului Asistenţã pentru Dezvoltare din cadrul OCDE; h) obiectivele de dezvoltare ale mileniului - cele 8 obiective adoptate cu ocazia Summitului mileniului, gãzduit în septembrie 2000 de cãtre Organizaţia Naţiunilor Unite, ce trebuie realizate pânã în anul 2015, cu ţintele şi indicatorii aferenţi, dupã cum urmeazã: eradicarea sãrãciei extreme şi a foametei; realizarea educaţiei primare universale; promovarea egalitãţii şanselor şi împuternicirea femeilor; reducerea mortalitãţii infantile; îmbunãtãţirea sãnãtãţii materne; combaterea HIV/SIDA, a malariei şi a altor boli infecţioase; asigurarea durabilitãţii mediului înconjurãtor; dezvoltarea unui parteneriat global pentru dezvoltare; i) proiecte de asistenţã pentru dezvoltare - setul de activitãţi interconectate vizând realizarea unui obiectiv punctual de dezvoltare; j) programe de asistenţã pentru dezvoltare - setul de activitãţi şi proiecte de asistenţã pentru dezvoltare interconectate urmãrind consolidarea unui sector specific de interes al statului partener; k) sprijin bugetar direct - transferul de resurse financiare de la o agenţie de finanţare externã cãtre trezoreria naţionalã a unei ţãri partenere, în urma îndeplinirii de cãtre aceastã ţarã a condiţiilor convenite pentru efectuarea plãţii. Resursele financiare astfel dobândite fac parte din resursele globale ale ţãrii partenere şi, prin urmare, sunt utilizate în conformitate cu sistemul de gestionare a finanţelor publice din aceastã ţarã; l) stat partener - statul terţ în curs de dezvoltare, cu venit mic sau mediu, cãruia România îi acordã asistenţã pentru dezvoltare şi care este catalogat la data acordãrii asistenţei drept potenţial beneficiar de asistenţã oficialã pentru dezvoltare de cãtre Comitetul Asistenţã pentru Dezvoltare din cadrul OCDE; m) stat partener prioritar - statul partener cãruia România, prin Ministerul Afacerilor Externe, îi acordã multianual asistenţã pentru dezvoltare de cel puţin 30% din bugetul anual de asistenţã pentru dezvoltare.
CAP. II Cadrul instituţional al asistenţei pentru dezvoltare
ART. 4 În calitate de instituţie responsabilã pentru gestionarea politicii naţionale de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare, Ministerul Afacerilor Externe are urmãtoarele atribuţii: a) coordonarea politicii naţionale de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare la nivel naţional; b) reprezentarea României la nivel internaţional din perspectiva de donator de asistenţã pentru dezvoltare; c) îndeplinirea la nivel global a angajamentelor asumate privind realizarea obiectivelor de dezvoltare ale mileniului, privind eficacitatea asistenţei pentru dezvoltare, privind coerenţa politicilor pentru dezvoltare şi privind alte angajamente în cadrul politicii de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare asumate în calitate de stat membru al UE şi ONU, precum Angajamentele Monterrey, Declaraţia de la Paris privind eficacitatea asistenţei pentru dezvoltare, Agenda de acţiune Accra; d) programarea bugetului de asistenţã pentru dezvoltare, angajarea, lichidarea şi ordonanţarea fondurilor, conform legislaţiei în vigoare; e) monitorizarea, evaluarea şi auditul contribuţiilor/ proiectelor/programelor finanţate din bugetul de asistenţã pentru dezvoltare, conform prevederilor legale în vigoare. ART. 5 (1) În procesul de elaborare, implementare şi coordonare a politicii naţionale de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare, Ministerul Afacerilor Externe se consultã şi colaboreazã, dupã caz, cu autoritãţile administraţiei publice din România care au atribuţii în domeniile prevãzute la art. 2 din Legea nr. 404/2006 privind finanţarea asistenţei pentru dezvoltare din cadrul politicii naţionale de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare şi cu Federaţia Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Dezvoltare. (2) Instituţiile publice cu atribuţii conform art. 2 din Legea nr. 404/2006 pot propune Ministerului Afacerilor Externe proiecte/programe şi alte forme de asistenţã pentru dezvoltare în vederea cooperãrii strategice cu state partenere. ART. 6 Ministerul Afacerilor Externe elaboreazã Planul anual de acţiune, aprobat prin ordin al ministrului afacerilor externe, care cuprinde: a) obiectivele urmãrite; b) bugetul pentru anul fiscal aferent; c) lista proiectelor/programelor/contribuţiilor neafectate care sunt finanţate din bugetul de asistenţã pentru dezvoltare al Ministerului Afacerilor Externe. ART. 7 (1) Finanţarea acţiunilor specifice aferente asistenţei pentru dezvoltare se asigurã de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Externe. (2) Fondurile aferente finanţãrii acţiunilor prevãzute la alin. (1) se asigurã din bugetul Ministerului Afacerilor Externe, de la capitolul "Alte servicii publice generale", subcapitolul "Asistenţã naţionalã externã pentru dezvoltare", titlul "Alte transferuri", articolul "Transferuri interne", alineatul "Asistenţã pentru dezvoltare alocatã în beneficiul statelor partenere", şi, respectiv, articolul "Transferuri curente în strãinãtate (cãtre organizaţii internaţionale)", alineatul "Asistenţã pentru dezvoltare alocatã în strãinãtate". (3) Fondurile aprobate potrivit alin. (2) nu se pot redistribui şi utiliza la alte subdiviziuni ale clasificaţiei bugetare.
CAP. III Proceduri de acordare a asistenţei pentru dezvoltare
SECŢIUNEA 1 Forme de asistenţã pentru dezvoltare
ART. 8 Guvernul României acordã asistenţã pentru dezvoltare, în conformitate cu Strategia naţionalã privind politica de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare şi cu Strategia multianualã pentru acordarea de asistenţã pentru dezvoltare în plan multilateral, şi utilizeazã urmãtoarele modalitãţi de distribuţie a asistenţei pentru dezvoltare: a) asistenţã bilateralã - include activitãţile de cooperare pentru dezvoltare derulate direct între România şi statul partener ori indirect, prin intermediul unor contractanţi; b) asistenţã trilateralã - include asistenţa pentru dezvoltare acordatã de România statului partener prin cofinanţare cu unul sau mai mulţi donatori; c) asistenţã multilateralã - include contribuţii neafectate la organizaţiile internaţionale incluse pe lista Comitetului Asistenţã pentru Dezvoltare al OCDE, precum şi cãtre fondurile special administrate de acestea.
SECŢIUNEA a 2-a Acordarea asistenţei bilaterale
ART. 9 Finanţarea de proiecte şi programe de asistenţã pentru dezvoltare derulate direct se poate face în baza unor documente contractuale semnate între Ministerul Afacerilor Externe şi statul partener beneficiar. ART. 10 Finanţarea proiectelor şi programelor de asistenţã pentru dezvoltare implementate de contractanţi poate fi realizatã în baza unor documente contractuale semnate între Ministerul Afacerilor Externe şi contractanţi. ART. 11 Finanţarea de proiecte/programe de cooperare pentru dezvoltare în statele partenere prin intermediul organizaţiilor neguvernamentale se realizeazã în conformitate cu prevederile Legii nr. 350/2005 privind regimul finanţãrilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitãţi nonprofit de interes general, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 12 (1) Sprijinul bugetar direct, la nivel general şi/sau sectorial, se poate acorda statului partener care îndeplineşte, cumulativ, urmãtoarele criterii: a) are o politicã şi o strategie naţionalã (sau sectorialã, în cazul sprijinului bugetar sectorial) definite în mod clar; b) are un cadru macroeconomic orientat cãtre stabilitate; c) are un program credibil şi relevant de îmbunãtãţire a gestionãrii finanţelor publice, acesta trebuind sã fie în vigoare sau în curs de implementare. (2) Acordarea sprijinului bugetar direct din bugetul Ministerului Afacerilor Externe este condiţionatã de existenţa unor bugete anuale de asistenţã pentru dezvoltare substanţiale şi a capacitãţii de monitorizare a alocãrii fondurilor în conformitate cu liniile directoare ale Comisiei Europene şi ale OCDE în materie.
SECŢIUNEA a 3-a Acordarea asistenţei trilaterale
ART. 13 Cofinanţarea de proiecte şi programe de asistenţã pentru dezvoltare poate fi realizatã în baza unor documente contractuale încheiate cu donatorii cofinanţatori şi, dupã caz, cu statul partener beneficiar.
SECŢIUNEA a 4-a Acordarea asistenţei multilaterale
ART. 14 Acordarea din bugetul de asistenţã pentru dezvoltare a unor contribuţii neafectate se realizeazã în baza Strategiei multianuale pentru acordarea de asistenţã pentru dezvoltare în plan multilateral. Contribuţiile neafectate pot fi finanţate în baza unui memorandum de înţelegere încheiat între Ministerul Afacerilor Externe şi organizaţia internaţionalã în cauzã sau conform procedurilor legale aplicabile organizaţiei internaţionale respective, acord, schimb de scrisori etc.
SECŢIUNEA a 5-a Acordarea asistenţei în domeniile educaţiei pentru dezvoltare şi conştientizãrii publice în domeniul dezvoltãrii
ART. 15 Finanţarea din bugetul de asistenţã pentru dezvoltare a unor proiecte şi programe de asistenţã pentru educaţie pentru dezvoltare şi activitãţi de conştientizare publicã în domeniul dezvoltãrii poate fi realizatã direct de cãtre Ministerul Afacerilor Externe sau prin intermediul unor contractanţi, în baza unor documente contractuale încheiate între Ministerul Afacerilor Externe şi contractanţi. ART. 16 Finanţarea activitãţilor organizaţiilor neguvernamentale pentru derularea de activitãţi de educaţie pentru dezvoltare şi conştientizare publicã în domeniul dezvoltãrii se poate realiza în conformitate cu prevederile Legii nr. 350/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
SECŢIUNEA a 6-a Acordarea asistenţei umanitare
ART. 17 Ministerul Afacerilor Externe acordã asistenţã umanitarã direct statului în cauzã ori indirect, prin intermediul unei organizaţii internaţionale cu competenţe în domeniu sau al unui fond autonom gestionat de o organizaţie internaţionalã de profil ori al unui fond constituit în mod special pentru a rãspunde necesitãţilor unei crize umanitare sau al unor organizaţii neguvernamentale. ART. 18 Acordarea asistenţei umanitare din bugetul de asistenţã pentru dezvoltare se realizeazã prin ordin al ministrului afacerilor externe, în baza unor documente contractuale încheiate de Ministerul Afacerilor Externe cu statul în cauzã sau cu organizaţiile internaţionale/neguvernamentale intermediare. Ministerul Afacerilor Externe informeazã Guvernul în ceea ce priveşte asistenţa umanitarã acordatã. ART. 19 Pentru acordarea de asistenţã umanitarã prin intermediul organizaţiilor neguvernamentale este necesar ca acestea sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele criterii: a) sã aibã experienţã în domeniul asistenţei umanitare; b) sã cunoascã circumstanţele şi specificul local; c) sã facã dovada deţinerii mijloacelor necesare unei furnizãri rapide şi eficiente a asistenţei umanitare cãtre persoanele sinistrate.
CAP. IV Dispoziţii finale
ART. 20 În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, Ministerul Afacerilor Externe va elabora norme interne de implementare privind acordarea finanţãrii asistenţei pentru dezvoltare, care vor fi aprobate prin ordin al ministrului afacerilor externe. ART. 21 La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, Hotãrârea Guvernului nr. 747/2007 privind reglementarea acţiunilor specifice aferente finanţãrii asistenţei din cadrul politicii naţionale de cooperare internaţionalã pentru dezvoltare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 524 din 2 august 2007, se abrogã.