Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 1.045 din 23 septembrie 2009 privind stabilirea masurilor pentru buna organizare si desfasurare a alegerilor pentru Presedintele Romaniei din anul 2009
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 639 din 28 septembrie 2009
HOTĂ?RÂRE nr. 1.045 din 23 septembrie 2009
privind stabilirea mãsurilor pentru buna organizare şi desfãşurare a alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2009
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 639 din 28 septembrie 2009
În temeiul <>art. 108 din Constituţia României, republicatã , şi al <>art. 27 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ART. 1
(1) Pentru coordonarea şi urmãrirea îndeplinirii sarcinilor prevãzute de legislaţia în vigoare privind alegerea Preşedintelui României care revin ministerelor şi celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi instituţiilor prefectului, se constituie Comisia tehnicã centralã, în componenţa prevãzutã în anexa nr. 1.
(2) La şedinţele Comisiei tehnice centrale pot participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, ai Clubului Român de Presã, ai altor instituţii ale administraţiei publice centrale interesate şi ai organizaţiilor neguvernamentale.
ART. 2
(1) Pânã cel mai târziu cu 25 de zile înainte de data alegerilor, prefecţii şi preşedinţii tribunalelor întocmesc listele cuprinzând persoanele care pot fi desemnate, potrivit legii, preşedinţi ai birourilor electorale ale secţiilor de votare şi locţiitori ai acestora.
(2) În termen de cel mult douã zile de la întocmirea lor, prefecţii centralizeazã listele prevãzute la alin. (1) şi le transmit spre avizare, prin poştã electronicã, Autoritãţii Electorale Permanente, în formatul solicitat de aceasta.
(3) Avizul Autoritãţii Electorale Permanente se comunicã prefecţilor şi preşedinţilor tribunalelor pânã cel mai târziu cu 5 zile înaintea desemnãrii preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare şi a locţiitorilor acestora.
ART. 3
(1) Ministerul Administraţiei şi Internelor şi autoritãţile administraţiei publice locale dispun mãsuri pentru menţinerea şi asigurarea ordinii şi liniştii publice în localitãţile ţãrii, pe întreaga perioadã electoralã şi, în mod deosebit, în ziua votãrii, precum şi în zilele care premerg şi succedã acestei zile.
(2) Ministerul Administraţiei şi Internelor şi autoritãţile administraţiei publice locale asigurã paza secţiilor de votare şi a dosarelor întocmite de birourile electorale, pe timpul transportului acestora la birourile electorale, respectiv la Biroul Electoral Central, precum şi paza pe timpul tipãririi, transportului şi depozitãrii buletinelor de vot şi a celorlalte materiale necesare votãrii.
ART. 4
(1) Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor, asigurã tipãrirea listelor electorale permanente, în douã exemplare, şi a copiilor de pe listele electorale permanente, în 3 exemplare. În situaţia organizãrii unui al doilea tur de scrutin, Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor asigurã tipãrirea copiilor de pe listele electorale permanente, care vor fi identice cu cele folosite la primul tur de scrutin, într-un singur exemplar.
(2) Materialele consumabile necesare tipãririi listelor electorale permanente şi a copiilor de pe listele electorale permanente se asigurã de cãtre instituţiile prefectului.
ART. 5
(1) Institutul Naţional de Statisticã asigurã numãrul necesar de statisticieni, informaticieni şi personal tehnic auxiliar, dotarea necesarã cu echipamente şi tehnicã de calcul, precum şi sistemul informaţional utilizat în monitorizarea şi desfãşurarea operaţiunilor tehnice de constatare a rezultatelor alegerilor.
(2) Institutul Naţional de Statisticã asigurã instruirea personalului implicat în efectuarea operaţiunilor tehnice pentru stabilirea rezultatelor alegerilor.
ART. 6
Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii, Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi Ministerul Apãrãrii Naţionale dispun mãsurile necesare pentru a pune la dispoziţia autoritãţilor administraţiei publice locale spaţii corespunzãtoare în unitãţile din subordine, în vederea organizãrii de secţii de votare, precum şi pentru sprijinirea cu personal a operaţiunilor tehnice la secţiile de votare.
ART. 7
Ministerul Sãnãtãţii ia mãsurile necesare pentru asigurarea asistenţei medicale la secţiile de votare.
ART. 8
(1) Ministerul Afacerilor Externe face propuneri Autoritãţii Electorale Permanente pentru acreditarea observatorilor strãini, precum şi a delegaţilor externi ai mass-mediei.
(2) Ministerul Afacerilor Externe va lua mãsurile necesare pentru organizarea şi dotarea secţiilor de votare din strãinãtate, precum şi pentru funcţionarea biroului electoral pentru secţiile de votare din strãinãtate.
(3) Ministerul Afacerilor Externe va depune, în limita competenţelor sale, diligenţele necesare, inclusiv prin efectuarea de demersuri pe lângã autoritãţile locale competente, pentru asigurarea pazei secţiilor de votare din strãinãtate şi a materialelor şi documentelor necesare votãrii, cu luarea în considerare a condiţiilor specifice din statul de reşedinţã.
(4) Materialele consumabile necesare tipãririi tabelelor electorale utilizate în secţiile de votare din strãinãtate se asigurã de cãtre Ministerul Afacerilor Externe.
ART. 9
(1) În termen de 3 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se constituie comisiile tehnice judeţene şi Comisia Tehnicã a Municipiului Bucureşti, în componenţa prevãzutã în anexa nr. 2, cu atribuţii în coordonarea şi urmãrirea îndeplinirii sarcinilor ce revin autoritãţilor administraţiei publice locale şi serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, prevãzute în legislaţia în vigoare, în domeniul alegerii Preşedintelui României.
(2) La şedinţele comisiilor tehnice judeţene şi ale Comisiei Tehnice a Municipiului Bucureşti pot participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, ai Clubului Român de Presã, precum şi ai organizaţiilor neguvernamentale.
(3) Pentru urmãrirea şi soluţionarea operativã a problemelor curente din judeţe, respectiv din municipiul Bucureşti, pe lângã comisia tehnicã se constituie un grup tehnic de lucru, condus de un subprefect, format din specialişti desemnaţi de conducãtorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, organizate la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti. Din grupul tehnic de lucru vor face parte şi 2-3 specialişti din aparatul de specialitate al consiliilor judeţene, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(4) În perioada în care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul grupului tehnic de lucru, membrii acestuia sunt degrevaţi de sarcinile de serviciu.
(5) Condiţiile materiale necesare funcţionãrii grupului tehnic de lucru se asigurã prin grija prefectului. Salariile şi celelalte drepturi bãneşti cuvenite personalului care îşi desfãşoarã activitatea în grupul tehnic de lucru se achitã de cãtre unitãţile de la care aceştia provin.
ART. 10
(1) Ministerul Administraţiei şi Internelor, cu sprijinul Autoritãţii Electorale Permanente, organizeazã, în termen de cel mult 5 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, instruirea prefecţilor şi a subprefecţilor cu privire la organizarea şi desfãşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2009.
(2) Prefecţii, cu sprijinul filialelor Autoritãţii Electorale Permanente, organizeazã în cel mai scurt timp instruirea primarilor şi a secretarilor comunelor, oraşelor şi municipiilor cu privire la sarcinile ce le revin în vederea organizãrii şi desfãşurãrii în bune condiţii a alegerii Preşedintelui României.
(3) Prefecţii stabilesc un grafic de distribuire a buletinelor de vot primite de la Ministerul Administraţiei şi Internelor, precum şi a celorlalte materiale necesare desfãşurãrii procesului electoral, în funcţie de asigurarea condiţiilor de pãstrare în siguranţã a acestora, cu respectarea prevederilor legale.
(4) Prefecţii, cu sprijinul primarilor, instaleazã, la intrarea în secţiile de votare speciale, camere web conectate la calculatoare cu suficientã capacitate de stocare pentru 14 ore de imagine video, care vor înregistra video cetãţenii ce îşi exercitã dreptul de vot în aceste secţii. Operarea computerelor va fi asiguratã de unul dintre membrii biroului electoral al secţiei de votare. Fişierul cuprinzând înregistrarea video va fi salvat pe un suport optic, CD sau DVD, şi va fi înaintat cãtre biroul electoral judeţean, respectiv al sectorului municipiului Bucureşti într-un plic sigilat, pe care se aplicã ştampila de control a secţiei de votare şi semnãtura membrului biroului electoral al secţiei de votare care a asigurat operarea computerului, împreunã cu dosarul cuprinzând tabelele electorale utilizate şi declaraţiile pe propria rãspundere ale alegãtorilor. Birourile electorale judeţene, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti transmit plicurile sigilate conţinând înregistrãrile video, împreunã cu dosarele de la secţiile de votare cuprinzând listele şi tabelele electorale utilizate, precum şi declaraţiile pe propria rãspundere ale alegãtorilor, Biroului Electoral Central, care le predã Autoritãţii Electorale Permanente în vederea depozitãrii într-un singur spaţiu, asigurat de cãtre Secretariatul General al Guvernului.
(5) În situaţia în care prefectul se aflã în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile, precum şi în cazurile în care aceastã funcţie este vacantã, unul dintre subprefecţi asigurã îndeplinirea sarcinilor ce îi revin prefectului, potrivit legii, în vederea organizãrii şi desfãşurãrii corespunzãtoare a alegerii Preşedintelui României.
(6) În perioada electoralã, Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Autoritatea Electoralã Permanentã acordã sprijin de specialitate prefecţilor şi primarilor, în vederea realizãrii la termen şi în condiţii corespunzãtoare a sarcinilor ce le revin în organizarea şi desfãşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2009.
ART. 11
(1) Sediul Biroului Electoral Central se asigurã de cãtre Secretariatul General al Guvernului prin Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional, cel al biroului electoral pentru secţiile de votare din strãinãtate, de cãtre Ministerul Afacerilor Externe, sediile birourilor electorale judeţene se asigurã de cãtre prefecţi şi de preşedinţii consiliilor judeţene, iar cele ale birourilor electorale de sector, precum şi ale birourilor electorale ale secţiilor de votare, de cãtre primari, împreunã cu prefecţii.
(2) Dotarea tehnicã şi materialã a Biroului Electoral Central se asigurã de Ministerul Administraţiei şi Internelor, dotarea tehnicã şi materialã a biroului electoral pentru secţiile de votare din strãinãtate se asigurã de Ministerul Afacerilor Externe, iar dotarea tehnicã şi materialã a birourilor electorale judeţene se asigurã de prefecţi împreunã cu preşedinţii consiliilor judeţene. Dotarea tehnicã şi materialã a birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti se asigurã de prefectul municipiului Bucureşti împreunã cu primarii sectoarelor municipiului Bucureşti.
(3) Autoritatea Electoralã Permanentã, împreunã cu Ministerul Administraţiei şi Internelor, asigurã aparatul tehnic auxiliar necesar funcţionãrii Biroului Electoral Central. Aparatul tehnic auxiliar necesar funcţionãrii biroului electoral pentru secţiile de votare din strãinãtate se asigurã de Ministerul Afacerilor Externe, împreunã cu Autoritatea Electoralã Permanentã.
(4) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale asigurã serviciile şi echipamentele de comunicaţii speciale, închirierea de la operatorii publici a elementelor de infrastructurã pentru servicii de comunicaţii, pentru crearea de aplicaţii specifice şi funcţionarea sistemului de colectare a datelor privind participarea la vot, necesare Biroului Electoral Central, birourilor electorale judeţene sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi biroului electoral pentru secţiile de votare din strãinãtate.
(5) Prefecţii, preşedinţii consiliilor judeţene şi primarii asigurã condiţiile corespunzãtoare pentru funcţionarea birourilor electorale judeţene sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
ART. 12
(1) Autoritatea Electoralã Permanentã sprijinã instruirea şi informarea membrilor birourilor electorale şi a celorlalţi participanţi la procesul electoral.
(2) Autoritatea Electoralã Permanentã elaboreazã materiale pentru instruirea şi informarea membrilor birourilor electorale şi a celorlalţi participanţi la procesul electoral.
(3) Autoritatea Electoralã Permanentã stabileşte organizaţiile neguvernamentale şi instituţiile mass-media care îndeplinesc condiţiile legale pentru desemnarea de observatori interni, respectiv reprezentanţi interni ai mass-mediei la alegerile pentru Preşedintele României. La propunerea Ministerului Afacerilor Externe, acrediteazã observatorii externi şi reprezentanţii externi ai mass-mediei.
(4) În termen de 5 zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri, Autoritatea Electoralã Permanentã stabileşte procedura de eliberare a adeverinţelor prin care se atestã îndeplinirea condiţiilor prevãzute la <>art. 19^8 alin. (7) şi (8) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi procedura de acreditare a observatorilor externi şi a reprezentanţilor externi ai mass-mediei.
(5) Autoritatea Electoralã Permanentã îşi desemneazã reprezentanţii în birourile electorale şi sprijinã activitatea acestora cu personal tehnic auxiliar, potrivit legii şi în limita personalului disponibil.
(6) În termen de 6 luni de la primire, Autoritatea Electoralã Permanentã verificã copiile de pe listele electorale permanente şi tabelele utilizate în cadrul secţiilor de votare la alegerile pentru Preşedintele României, în vederea descoperirii cazurilor în care o persoanã a votat fãrã a avea drept de vot sau a votat de mai multe ori la acelaşi tur de scrutin. În situaţia în care Autoritatea Electoralã Permanentã descoperã indicii privind sãvârşirea infracţiunilor prevãzute de <>art. 26^5 alin. (1) lit. a) şi b) din Legea nr. 370/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sesizeazã organele de urmãrire penalã competente.
(7) La expirarea termenului prevãzut la alin. (6) pentru verificarea copiilor de pe listele electorale permanente şi a tabelelor utilizate în cadrul secţiilor de votare, Autoritatea Electoralã Permanentã asigurã arhivarea lor electronicã, precum şi a declaraţiilor pe propria rãspundere prevãzute de <>art. 19^5 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 370/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, de cãtre un furnizor de servicii de arhivare electronicã, conform <>Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formã electronicã.
ART. 13
(1) Regia Autonomã "Monitorul Oficial" realizeazã imprimarea buletinelor de vot, a modelelor tabelelor prevãzute la <>art. 7 din Legea nr. 370/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi a celorlalte imprimate şi materiale necesare desfãşurãrii procesului electoral, pânã cel mai târziu cu 10 zile înainte de data alegerilor.
(2) Regia Autonomã "Monitorul Oficial" asigurã editarea şi tipãrirea de broşuri cuprinzând variante actualizate ale reglementãrilor legale privind alegerile prezidenţiale, traducerea acestora în englezã, francezã şi maghiarã, precum şi editarea şi tipãrirea altor materiale de informare realizate de Autoritatea Electoralã Permanentã.
(3) Regia Autonomã "Monetãria Statului" asigurã confecţionarea ştampilelor cu menţiunea "VOTAT".
ART. 14
(1) Prefecţii sprijinã, potrivit legii, instanţele judecãtoreşti, respectiv Curtea Constituţionalã, în topirea buletinelor de vot întrebuinţate sau neîntrebuinţate, a celor nule, a proceselor-verbale şi a ştampilelor necesare votãrii, a celorlalte materiale utilizate în procesul electoral, precum şi a listelor de susţinãtori.
(2) Prefecţii pot pune la dispoziţia instanţelor judecãtoreşti, respectiv a Curţii Constituţionale, în limita posibilitãţilor, spaţii pentru depozitarea materialelor prevãzute la alin. (1) pânã la topirea acestora.
(3) Secretariatul General al Guvernului pune la dispoziţia Autoritãţii Electorale Permanente un spaţiu pentru depozitarea copiilor de pe listele electorale permanente şi a tabelelor utilizate la secţiile de votare, precum şi a celorlalte materiale rezultate din procesul electoral care se pãstreazã în arhiva acesteia.
(4) Autoritatea Electoralã Permanentã asigurã arhivarea electronicã a documentelor primite de la Biroul Electoral Central de cãtre un furnizor de servicii de arhivare electronicã, conform <>Legii nr. 135/2007 , apoi predã spre topire materialele şi documentele primite de la Biroul Electoral Central operatorilor economici specializaţi.
ART. 15
(1) Comisiile tehnice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor informa sãptãmânal Comisia tehnicã centralã în legãturã cu stadiul pregãtirii şi organizãrii alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2009.
(2) Comisia tehnicã centralã va informa sãptãmânal Guvernul în legãturã cu stadiul îndeplinirii acţiunilor privind pregãtirea şi organizarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2009.
ART. 16
La solicitarea Autoritãţii Electorale Permanente, autoritãţile publice implicate în organizarea şi desfãşurarea alegerilor pentru Preşedintele României comunicã acesteia modalitatea de realizare a atribuţiilor în domeniul electoral, precum şi abaterile şi neajunsurile, inclusiv de ordin legislativ, constatate în organizarea şi desfãşurarea scrutinului.
ART. 17
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneazã:
---------------
Viceprim-ministru,
ministrul administraţiei şi internelor,
Dan Nica
Preşedintele Autoritãţii Electorale Permanente,
Octavian Opriş
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
p. Ministrul afacerilor externe,
Bogdan Mazuru,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Ministrul educaţiei, cercetãrii şi inovãrii,
Ecaterina Andronescu
Ministrul culturii, cultelor şi patrimoniului naţional,
Theodor Paleologu
Ministrul sãnãtãţii,
Ion Bazac
Ministrul justiţiei şi libertãţilor cetãţeneşti,
Cãtãlin Marian Predoiu
Bucureşti, 23 septembrie 2009.
Nr. 1.045.
ANEXA 1
COMPONENŢA
Comisiei tehnice centrale
Preşedinte:
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi internelor
Membri:
- secretarul de stat pentru relaţia cu instituţiile prefectului din Ministerul Administraţiei şi Internelor;
- secretarul de stat şef al Departamentului ordine şi siguranţã publicã din Ministerul Administraţiei şi Internelor;
- secretarul de stat pentru comunitãţile locale din Ministerul Administraţiei şi Internelor.
a) Reprezentanţi, la nivel de secretar de stat sau secretar general, ai:
- Ministerului Finanţelor Publice;
- Secretariatul General al Guvernului;
- Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale;
- Ministerului Afacerilor Externe;
- Ministerului Apãrãrii Naţionale;
- Ministerului Justiţiei şi Libertãţilor Cetãţeneşti;
- Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii;
- Ministerului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional;
- Ministerului Sãnãtãţii;
- Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
- Autoritãţii Electorale Permanente;
- Institutului Naţional de Statisticã;
- Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat.
b) Reprezentanţi ai:
- Serviciului de Telecomunicaţii Speciale;
- Agenţiei Naţionale de Presã AGERPRES;
- Societãţii Comerciale "Electrica" - S.A.;
- Societãţii Române de Televiziune;
- Societãţii Române de Radiodifuziune.
NOTE:
Lucrãrile de secretariat tehnic ale Comisiei tehnice centrale sunt asigurate de Ministerul Administraţiei şi Internelor.
Componenţa nominalã a Comisiei tehnice centrale se stabileşte prin ordin al viceprim-ministrului, ministrul administraţiei şi internelor, pe baza propunerilor formulate de conducãtorii ministerelor şi ai celorlalte instituţii/societãţi menţionate.
ANEXA 2
COMPONENŢA
comisiei tehnice judeţene sau a municipiului Bucureşti
- prefectul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti
- un subprefect
- secretarul judeţului, respectiv secretarul general al municipiului Bucureşti
- directorul direcţiei regionale/judeţene de statisticã
- directorul coordonator al direcţiei generale a finanţelor publice a judeţului, respectiv a municipiului Bucureşti
- inspectorul-şef al inspectoratului judeţean de poliţie, respectiv directorul general al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti
- şeful biroului judeţean sau al serviciului municipiului Bucureşti de administrare a bazelor de date privind evidenţa persoanelor
- şeful serviciului public comunitar judeţean de evidenţa persoanelor
- inspectorul-şef al inspectoratului de jandarmi judeţean, respectiv directorul general al Direcţiei Generale de Jandarmi a Municipiului Bucureşti
- inspectorul general al inspectoratului şcolar judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti
- directorul autoritãţii de sãnãtate publicã a judeţului, respectiv al Direcţiei de Sãnãtate Publicã a Municipiului Bucureşti
- reprezentantul teritorial al Autoritãţii Electorale Permanente
- reprezentantul teritorial al Societãţii Comerciale "Electrica" - S.A.
- corespondentul teritorial al Agenţiei Naţionale de Presã AGERPRES
NOTE:
Lucrãrile de secretariat tehnic ale comisiei tehnice judeţene sunt asigurate de personalul din cadrul instituţiei prefectului.
Componenţa nominalã a comisiei tehnice judeţene sau a municipiului Bucureşti se stabileşte de prefect, prin ordin.
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: