Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.043 din 28 august 2007  privind cerintele de ecoproiectare pentru produsele consumatoare de energie, precum si pentru modificarea, completarea si abrogarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.043 din 28 august 2007 privind cerintele de ecoproiectare pentru produsele consumatoare de energie, precum si pentru modificarea, completarea si abrogarea unor acte normative

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 627 din 12 septembrie 2007
HOTĂ?RÂRE nr. 1.043 din 28 august 2007
privind cerinţele de ecoproiectare pentru produsele consumatoare de energie, precum şi pentru modificarea, completarea şi abrogarea unor acte normative
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 627 din 12 septembrie 2007

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
(1) Prezenta hotãrâre stabileşte cerinţele de ecoproiectare pe care trebuie sã le îndeplineascã produsele consumatoare de energie, denumite în continuare PCE, la introducerea pe piaţã şi/sau punerea în funcţiune, în scopul asigurãrii liberei circulaţii a acestora pe piaţa internã şi pentru a contribui la dezvoltarea durabilã, prin creşterea eficienţei energetice şi a protecţiei mediului, precum şi prin mãrirea siguranţei în alimentarea cu energie.
(2) PCE prevãzute la alin. (1) sunt reglementate prin mãsuri de implementare.
(3) Se excepteazã de la prevederile prezentei hotãrâri mijloacele de transport destinate persoanelor şi mãrfurilor.
(4) Prevederile prezentei hotãrâri şi mãsurile de implementare adoptate în temeiul acesteia se aplicã fãrã a aduce atingere legislaţiei armonizate privind gestionarea deşeurilor, a substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, inclusiv legislaţiei privind gazele fluorurate cu efect de serã.
ART. 2
În sensul prezentei hotãrâri termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) PCE - un produs care, odatã introdus pe piaţã şi/sau pus în funcţiune, este dependent, pentru a funcţiona conform utilizãrii pentru care a fost destinat, de un aport de energie, cum ar fi energie electricã, combustibili fosili sau surse regenerabile de energie, sau un produs pentru generarea, transferul şi mãsurarea acestei energii, inclusiv piese dependente de aportul de energie şi destinate încorporãrii în PCE, care sunt introduse pe piaţã şi/sau puse în funcţiune ca piese separate pentru utilizatorii finali şi a cãror performanţã de mediu poate fi evaluatã independent;
b) componente şi subansambluri - piese destinate încorporãrii în PCE şi care nu sunt introduse pe piaţã şi/sau puse în funcţiune ca piese separate pentru utilizatorii finali sau a cãror performanţã de mediu nu poate fi evaluatã independent;
c) mãsuri de implementare - dispoziţiile adoptate în temeiul prezentei hotãrâri pentru a stabili cerinţe în materie de ecoproiectare pentru PCE sau pentru aspectele de mediu ale acestora;
d) introducere pe piaţã - punerea la dispoziţie a unui PCE pentru prima datã pe piaţã, în vederea distribuirii sau utilizãrii acestuia, contra cost sau gratuit, indiferent de tehnica de vânzare;
e) punere în funcţiune - folosirea pentru prima datã a unui PCE, în scopul pentru care a fost destinat, de cãtre un utilizator final;
f) producãtor - persoana fizicã sau juridicã ce produce PCE şi care rãspunde de conformitatea acestora cu prevederile prezentei hotãrâri la introducerea pe piaţã şi/sau punerea în funcţiune a PCE în numele sãu ori al mãrcii sale comerciale sau pentru uzul propriu al producãtorului. În absenţa unui producãtor, în sensul definiţiei din prima tezã, sau a unui importator, în sensul definiţiei de la lit. h), este considerat producãtor orice persoanã fizicã sau juridicã ce introduce pe piaţã şi/sau pune în funcţiune PCE reglementate de prezenta hotãrâre;
g) reprezentant autorizat - orice persoanã fizicã sau juridicã cu domiciliul, respectiv cu sediul în România sau alt stat membru al Uniunii Europene care a primit din partea producãtorului un mandat scris sã îndeplineascã în numele acestuia toate sau o parte dintre obligaţiile şi formalitãţile prevãzute de prezenta hotãrâre;
h) importator - orice persoanã fizicã sau juridicã cu domiciliul, respectiv cu sediul în România sau alt stat membru al Uniunii Europene care, în cadrul activitãţii sale profesionale, introduce pe piaţã un produs dintr-o ţarã terţã;
i) materiale - toate materialele folosite pe durata ciclului de viaţã al unui PCE;
j) proiectarea produsului - setul de procese care transformã cerinţele legale, tehnice, de securitate, funcţionale, de piaţã sau de alt tip pentru un PCE în specificaţii tehnice pe care acesta trebuie sã le îndeplineascã;
k) aspect de mediu - un element sau o funcţiune al/a unui PCE care poate interacţiona cu mediul pe durata ciclului de viaţã al acestuia;
l) impact asupra mediului - orice modificare adusã mediului provocatã integral sau parţial de un PCE pe durata ciclului de viaţã al acestuia;
m) ciclu de viaţã - stadiile consecutive şi interdependente ale unui PCE de la utilizarea materiei prime pânã la eliminarea finalã a acestuia;
n) reutilizare - orice operaţie prin care un PCE sau componentele sale, care au ajuns la finalul primei utilizãri, sunt folosite pentru acelaşi scop pentru care au fost concepute, inclusiv folosirea în continuare a unui PCE care este returnat la un punct de colectare, un distribuitor, un reciclator sau un producãtor, precum şi refolosirea unui PCE în urma recondiţionãrii;
o) reciclare - prelucrarea într-un proces de producţie a deşeurilor în scopul iniţial sau în alte scopuri, cu excepţia valorificãrii energetice;
p) valorificare energeticã - folosirea deşeurilor combustibile ca mijloace de generare a energiei prin incinerare directã cu sau fãrã alte deşeuri, dar cu valorificarea cãldurii generate;
r) valorificare - oricare dintre operaţiile aplicabile prevãzute în anexa nr. II B din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
s) deşeu - semnificaţia stabilitã potrivit anexei nr. I A din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
t) deşeu periculos - deşeu definit potrivit anexei nr. I A din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
u) profil ecologic - o descriere, în conformitate cu mãsurile de implementare aplicabile PCE, a intrãrilor şi ieşirilor, precum materiale, emisii şi deşeuri, asociate cu un PCE pe durata ciclului sãu de viaţã, care sunt semnificative din punctul de vedere al impactului sãu asupra mediului şi care sunt exprimate în cantitãţi fizice care pot fi mãsurate;
v) performanţã de mediu a unui PCE - rezultatele gestionãrii de cãtre producãtor a aspectelor de mediu ale PCE, astfel cum sunt reflectate în documentaţia sa tehnicã;
w) îmbunãtãţirea performanţei de mediu - procesul de creştere a performanţei de mediu a unui PCE de-a lungul generaţiilor succesive, chiar dacã nu se aplicã pentru toate aspectele de mediu în acelaşi timp;
x) ecoproiectare - proiectarea unui PCE cu integrarea aspectelor de mediu, în scopul îmbunãtãţirii performanţelor de mediu ale acestuia, pe durata întregului sãu ciclu de viaţã;
y) cerinţã de ecoproiectare - orice cerinţã în legãturã cu un PCE sau de proiectare a unui PCE destinatã sã îi îmbunãtãţeascã performanţa de mediu sau orice cerinţã pentru furnizarea de informaţii cu privire la aspectele de mediu ale unui PCE;
z) cerinţã genericã de ecoproiectare - orice cerinţã de ecoproiectare bazatã pe profilul ecologic al unui PCE, ca un întreg, fãrã a fixa valori limitã pentru anumite aspecte de mediu;
z^1) cerinţã specificã de ecoproiectare - o cerinţã de ecoproiectare cuantificatã şi mãsurabilã, referitoare la un anumit aspect de mediu al unui PCE, cum ar fi consumul de energie în timpul utilizãrii, calculat pentru o unitate de performanţã de ieşire datã;
z^2) standard armonizat - specificaţie tehnicã adoptatã de un organism de standardizare recunoscut, în cadrul unui mandat din partea Comisiei Europene, în conformitate cu procedura stabilitã de Directiva 98/34/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 iunie 1998 de stabilire a unei proceduri pentru furnizarea de informaţii în domeniul standardelor şi reglementãrilor tehnice, în scopul elaborãrii unei cerinţe europene, conformarea cu acesta nefiind imperativã;
z^3) standarde române care adoptã standarde europene armonizate - standardele europene armonizate adoptate ca standarde române de organismul naţional de standardizare, Asociaţia de Standardizare din România - ASRO;
z^4) autoritate competentã - Ministerul Economiei şi Finanţelor.
ART. 3
(1) Se admite introducerea pe piaţã şi/sau punerea în funcţiune numai a PCE care îndeplinesc prevederile din mãsurile de implementare aplicabile şi care poartã marcajul CE în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri.
(2) Controlul respectãrii prevederilor prezentei hotãrâri se face de cãtre organele de supraveghere a pieţei desemnate în acest scop, la propunerea autoritãţii competente, în funcţie de categoria de PCE reglementatã de mãsurile de implementare.
(3) În vederea aplicãrii prevederilor prezentei hotãrâri organele de supraveghere a pieţei au urmãtoarele responsabilitãţi:
a) sã efectueze verificãri adecvate, la scarã corespunzãtoare, ale conformitãţii PCE şi sã oblige producãtorul sau reprezentantul sãu autorizat sã retragã PCE neconforme de pe piaţã în conformitate cu prevederile art. 7;
b) sã solicite furnizarea tuturor informaţiilor necesare specificate în mãsurile de implementare de la pãrţile în cauzã;
c) sã preleve mostre de produse şi sã le supunã verificãrii pentru evaluarea conformitãţii.
(4) Organele de supraveghere a pieţei raporteazã autoritãţii competente rezultatele campaniilor de supraveghere a pieţei.
(5) Autoritatea competentã informeazã Comisia Europeanã cu privire la rezultatele supravegherii pieţei.
(6) Consumatorii şi oricare dintre pãrţile interesate pot sã sesizeze organul de supraveghere a pieţei cu privire la observaţiile pe care le au referitor la conformitatea produselor.
ART. 4
În cazul în care producãtorul sau reprezentantul sãu autorizat nu are domiciliul, respectiv sediul în România sau în alt stat membru al Uniunii Europene, obligaţia privind conformitatea PCE la introducerea pe piaţã şi/sau punerea în funcţiune cu prevederile prezentei hotãrâri şi a mãsurilor de implementare, precum şi deţinerea declaraţiei de conformitate şi a documentelor tehnice disponibile revine importatorului.
ART. 5
(1) Înainte de introducerea pe piaţã şi/sau punerea în funcţiune a unui PCE reglementat de mãsurile de implementare, producãtorul sau reprezentantul sãu autorizat are urmãtoarele obligaţii:
a) sã aplice marcajul de conformitate CE;
b) sã întocmeascã declaraţia de conformitate prin care garanteazã şi declarã cã PCE este conform cu toate prevederile relevante din mãsurile de implementare aplicabile.
(2) Marcajul de conformitate CE constã în iniţialele "CE", conform modelului prezentat în anexa nr. 1.
(3) Declaraţia de conformitate conţine elementele prevãzute în anexa nr. 2 şi face referire la mãsurile de implementare aplicabile.
(4) Se interzice aplicarea de marcaje pe un PCE într-un mod susceptibil de a induce în eroare utilizatorii în privinţa înţelesului şi formei marcajului CE.
(5) Pentru PCE care ajung la utilizatorul final, informaţiile prevãzute în partea a 2-a din anexa nr. 3 se furnizeazã în limba românã.
(6) Informaţiile la care se face referire la alin. (5) pot sã fie puse la dispoziţie şi în una sau mai multe limbi de circulaţie europeanã.
(7) Pentru aplicarea prevederilor alin. (5) se are în vedere în special:
a) dacã informaţiile pot fi furnizate prin simboluri armonizate, coduri recunoscute sau prin alte mãsuri;
b) categoria anticipatã a utilizatorilor de PCE şi natura informaţiilor care trebuie furnizate.
ART. 6
(1) Introducerea pe piaţã şi/sau punerea în funcţiune a PCE conforme cu prevederile relevante ale mãsurilor de implementare aplicabile şi care poartã marcajul CE în conformitate cu art. 5 nu pot fi interzise, restricţionate sau împiedicate din motive privind cerinţele de ecoproiectare referitoare la parametrii de ecoproiectare prevãzuţi în partea 1 din anexa nr. 3.
(2) Introducerea pe piaţã şi/sau punerea în funcţiune a unui PCE care poartã marcajul CE în conformitate cu art. 5 nu pot fi interzise, restricţionate sau împiedicate din motive legate de cerinţe de ecoproiectare referitoare la acei parametri de ecoproiectare prevãzuţi în partea 1 din anexa nr. 3, în situaţia în care mãsura de implementare aplicabilã prevede cã nu este necesarã nicio cerinţã în materie de ecoproiectare.
(3) Este permisã expunerea la târguri comerciale, expoziţii şi demonstraţii a PCE care nu sunt conforme cu mãsurile de implementare aplicabile, cu condiţia sã existe o indicaţie vizibilã prin care sã se precizeze cã aceste PCE nu pot fi introduse pe piaţã şi/sau puse în funcţiune pânã când neconformitatea nu este soluţionatã.
ART. 7
(1) În cazul în care organul de supraveghere a pieţei constatã cã un PCE care poartã marcajul CE prevãzut la art. 5 şi este utilizat pentru scopul pentru care a fost destinat nu este conform cu toate prevederile relevante din mãsurile de implementare aplicabile, producãtorul sau reprezentantul sãu autorizat are obligaţia sã aducã PCE în conformitate cu acestea şi/sau cu prevederile privind marcajul CE şi sã punã capãt neconformitãţii constatate.
(2) În cazul în care existã suficiente dovezi cã un PCE este neconform, organul de supraveghere a pieţei adoptã mãsurile necesare, care, în funcţie de gravitatea neconformitãţii, pot ajunge pânã la interzicerea introducerii pe piaţã a respectivului PCE pânã când se eliminã neconformitatea, stabilind un termen pentru conformare.
(3) În cazul în care se constatã cã neconformitatea continuã dupã expirarea termenului prevãzut la alin. (2), organul de supraveghere a pieţei decide restricţionarea sau interzicerea introducerii pe piaţã şi/sau punerii în funcţiune a PCE respectiv sau dispune retragerea acestuia de pe piaţã şi informeazã autoritatea competentã cu privire la aceste mãsuri.
(4) În cazul adoptãrii unei decizii de restricţionare sau interzicere de introducere pe piaţã şi/sau punere în funcţiune a unui PCE în conformitate cu prevederile alin. (3), organul de supraveghere a pieţei are urmãtoarele obligaţii:
a) informeazã imediat partea implicatã asupra deciziei sale;
b) face cunoscute pãrţii implicate motivele care au stat la baza deciziei sale;
c) aduce la cunoştinţã pãrţii implicate calea de atac împotriva deciziei luate şi termenele de exercitare a acesteia.
(5) Autoritatea competentã informeazã imediat Comisia Europeanã şi celelalte state membre asupra deciziei adoptate în cazul aplicãrii prevederilor alin. (3), indicând motivele care au stat la baza acesteia şi menţionând în special dacã neconformitatea se datoreazã urmãtoarelor cauze:
a) nerespectarea prevederilor mãsurilor de implementare aplicabile;
b) aplicarea incorectã a standardelor armonizate, prevãzute la art. 10 alin. (2);
c) identificarea unor deficienţe ale standardelor armonizate, prevãzute la art. 10 alin. (2).
(6) Autoritatea competentã primeşte informaţiile cu privire la opinia Comisiei Europene asupra deciziei referitoare la aplicarea prevederilor alin. (3).
(7) Dacã se justificã, autoritatea competentã ia mãsurile necesare pentru a asigura confidenţialitatea informaţiilor pe parcursul procedurii prevãzute la alin. (5) şi (6).
(8) Deciziile luate de organul de supraveghere a pieţei, rãmase definitive, se fac publice de cãtre autoritatea competentã, într-un mod transparent.
ART. 8
(1) Producãtorul sau reprezentantul sãu autorizat are obligaţia sã asigure evaluarea conformitãţii PCE cu toate cerinţele relevante din mãsurile de implementare aplicabile înainte de introducerea pe piaţã şi/sau punerea în funcţiune a acestora.
(2) Procedurile de evaluare a conformitãţii se specificã în mãsurile de implementare şi permit producãtorului sã aleagã între controlul intern al proiectãrii prevãzut în anexa nr. 4 şi sistemul de management prevãzut în anexa nr. 5.
(3) Atunci când existã o justificare temeinicã şi proporţionalã cu riscul, procedura de evaluare a conformitãţii se alege dintre modulele relevante prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 71/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modulele utilizate în diferite faze ale procedurilor de evaluare a conformitãţii produselor din domeniile reglementate, prevãzute în <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitãţii produselor, republicatã, şi a regulilor de aplicare şi utilizare a marcajului european de conformitate CE, republicatã.
(4) În cazul în care organul de supraveghere a pieţei are indicii solide cu privire la o neconformitate probabilã a unui PCE, asigurã în cel mai scurt timp evaluarea acestuia de cãtre un organism competent şi, dacã este cazul, permite aplicarea de mãsuri corective şi face publice informaţiile cu privire la aceastã evaluare.
(5) Dacã un PCE reglementat de mãsurile de implementare este proiectat de o organizaţie înregistratã în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 761/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2001 privind participarea voluntarã a organizaţiilor la un sistem comunitar de management de mediu şi audit EMAS, publicat în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene, seria L nr. 114 din 24 aprilie 2001, şi dacã faza de proiectare este acoperitã de aceastã înregistrare, se considerã cã sistemul de management al respectivei organizaţii îndeplineşte cerinţele prevãzute în anexa nr. 5.
(6) Dacã un PCE reglementat de mãsurile de implementare este proiectat de o organizaţie care are un sistem de management care include şi faza de proiectare şi care este implementat în conformitate cu prevederile standardelor armonizate ale cãror numere de referinţã au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se presupune cã acel sistem de management este conform cu prevederile anexei nr. 5.
(7) Dupã introducerea pe piaţã şi/sau punerea în funcţiune a unui PCE reglementat prin mãsuri de implementare producãtorul sau reprezentantul sãu autorizat are obligaţia sã pãstreze documentele relevante, aferente evaluãrii conformitãţii realizate, şi declaraţia de conformitate emisã, care trebuie sã fie disponibilã pentru organele de supraveghere a pieţei pentru o perioadã de 10 ani de la data fabricãrii ultimului PCE de acest tip.
(8) Documentele prevãzute la alin. (7) se pun la dispoziţia organelor de supraveghere a pieţei în termen de maximum 10 zile de la solicitare.
(9) Documentele privind evaluarea conformitãţii şi declaraţia de conformitate, prevãzute la alin. (7), se elaboreazã în limba românã şi pot sã fie puse la dispoziţie şi în una sau mai multe dintre limbile de circulaţie europeanã.
ART. 9
(1) Se considerã cã un PCE care poartã marcajul CE în conformitate cu prevederile art. 5 este conform cu mãsurile de implementare aplicabile.
(2) În cazul în care un PCE este conform cu standardele armonizate aplicabile, ale cãror numere de referinţã au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se considerã cã acesta este conform cu prevederile relevante din mãsurile de implementare aplicabile la care aceste standarde se raporteazã.
(3) Se considerã cã un PCE care poartã eticheta ecologicã în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.980/2000 privind schema de acordare a etichetei ecologice, publicat în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene, seria L nr. 237 din 21 septembrie 2000, este conform cu cerinţele de ecoproiectare din mãsurile de implementare aplicabile dacã cerinţele de acordare a etichetei ecologice sunt conforme cu cerinţele din mãsurile de implementare aplicabile.
ART. 10
(1) Autoritatea competentã asigurã, în mãsura în care este posibil, cã sunt luate mãsurile adecvate pentru participarea pãrţilor interesate în procesul de elaborare şi monitorizare a standardelor armonizate, prin cooptarea acestora în cadrul comitetelor tehnice organizate la nivel naţional.
(2) În cazul în care autoritatea competentã considerã cã standardele armonizate a cãror aplicare se presupune cã satisface prevederile unei mãsuri de implementare nu asigurã în întregime conformitatea cu aceste prevederi, face acest lucru cunoscut comitetului prevãzut la <>art. 13 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.016/2004 privind mãsurile pentru organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementãrilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile societãţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeanã, precizând motivele.
ART. 11
(1) Mãsurile de implementare pot sã stabileascã cerinţe obligatorii pentru producãtori sau reprezentanţi autorizaţi ai acestora care introduc pe piaţã şi/sau pun în funcţiune componente şi subansambluri, sã furnizeze producãtorului de PCE care este reglementat de mãsuri de implementare informaţii relevante cu privire la compoziţia materialelor, consumul de energie, materiale şi/sau resurse al acestor componente sau pentru subansambluri.
(2) Furnizarea informaţiilor prevãzute la alin. (1), precum şi a celor prevãzute în anexa nr. 3 partea a 2-a de cãtre producãtor sau reprezentantul sãu autorizat se face cu luarea în considerare a cerinţelor legitime de pãstrare a confidenţialitãţii pentru informaţiile sensibile din punct de vedere comercial.
ART. 12
Autoritatea competentã asigurã schimbul de informaţii şi cooperarea cu autoritãţile competente din celelalte state membre şi Comisia Europeanã, utilizând în special mijloacele electronice de comunicare.
ART. 13
Autoritãţile responsabile încurajeazã întreprinderile mici şi mijlocii şi microîntreprinderile sã adopte o abordare ecologicã a produselor încã din faza de proiectare şi sã se adapteze la prevederile viitoarei legislaţii europene.
ART. 14
În conformitate cu mãsurile de implementare aplicabile, producãtorii au obligaţia sã furnizeze consumatorilor, în forma pe care o considerã cea mai potrivitã, informaţii cu privire la:
a) rolul pe care consumatorii îl au în utilizarea durabilã a PCE;
b) profilul ecologic al produsului şi beneficiile ecoproiectãrii, în cazul în care este prevãzut în mãsurile de implementare aplicabile.
ART. 15
Categoriile de PCE pentru care se elaboreazã mãsuri de implementare sau acte de autoreglementare sunt cele care îndeplinesc urmãtoarele criterii:
a) reprezintã un volum semnificativ de vânzãri şi schimburi comerciale - cu titlu indicativ, peste 200.000 de unitãţi anual în cadrul Comunitãţii Europene, conform celor mai recente statistici disponibile;
b) PCE are un impact semnificativ asupra mediului în cadrul Comunitãţii Europene, ţinând cont de prioritãţile comunitare strategice stabilite în al 6-lea Program de acţiune pentru mediu al Uniunii Europene, adoptat prin Decizia nr. 1.600/2002/CE , şi luând în considerare cantitãţile introduse pe piaţã şi/sau puse în funcţiune;
c) PCE prezintã un potenţial semnificativ de îmbunãtãţire a impactului asupra mediului, fãrã sã antreneze costuri excesive, ţinându-se cont în special de:
(i) absenţa unei legislaţii relevante sau eşecul forţelor de piaţã de a rezolva problema în mod adecvat;
(ii) o mare disparitate între performanţele de mediu ale PCE care asigurã o funcţionalitate echivalentã, disponibile pe piaţã.
ART. 16
Acordurile voluntare sau alte mãsuri de autoreglementare care reprezintã alternative la mãsurile de implementare se evalueazã în conformitate cu prevederile anexei nr. 6.
ART. 17
(1) Mãsurile de implementare prevãd penalitãţi aplicabile pentru nerespectarea lor, care trebuie sã fie efective, proporţionale şi descurajante, ţinându-se seama de gradul de neconformitate şi numãrul de unitãţi de produse neconforme introduse pe piaţã.
(2) În cazul nerespectãrii prevederilor art. 8 alin. (8), organul de supraveghere a pieţei dispune interzicerea introducerii pe piaţã sau a punerii în funcţiune a PCE.
ART. 18
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, <>Hotãrârea Guvernului nr. 574/2005 privind stabilirea cerinţelor referitoare la eficienţa cazanelor noi pentru apã caldã care funcţioneazã cu combustibili lichizi sau gazoşi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 596 din 11 iulie 2005, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 6 se abrogã.
2. La articolul 7, alineatul (5) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Marcajul CE se aplicã pe cazane în mod vizibil, lizibil şi durabil. Este interzisã aplicarea pe aceste produse a unor marcaje asemãnãtoare cu marcajul CE care pot fi confundate cu acest marcaj. Orice alt marcaj poate fi aplicat pe cazane şi pe aparate, cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajului CE sã nu fie reduse."
3. La articolul 9 alineatul (1), litera c) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"c) nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (1), (4) şi (5) şi a celor din anexa nr. 4 pct. 9 şi din anexa nr. 5 pct. 1.3, 2.5 şi 3.5, cu amendã de la 2.500 lei la 5.000 lei şi interzicerea comercializãrii pânã la o datã stabilitã de organul de control, de comun acord cu producãtorul sau cu reprezentantul autorizat al acestuia, dupã caz, pentru eliminarea neconformitãţilor;".
4. Dupã articolul 19 se introduce un nou articol, articolul 20, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Prezenta hotãrâre este mãsura de implementare pentru categoria de produse cazane noi pentru apã caldã care funcţioneazã cu combustibili lichizi sau gazoşi, în sensul art. 15 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.043/2007 privind cerinţele de ecoproiectare pentru produsele consumatoare de energie, precum şi pentru modificarea, completarea şi abrogarea unor acte normative."
5. Anexele nr. 2 şi 3 se abrogã.
(2) <>Hotãrârea Guvernului nr. 574/2005 privind stabilirea cerinţelor referitoare la eficienţa cazanelor noi pentru apã caldã care funcţioneazã cu combustibili lichizi sau gazoşi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 596 din 11 iulie 2005, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta hotãrâre, se va republica, dându-se textelor o nouã numerotare.
ART. 19
(1) Dupã articolul 20 din <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.039/2003 privind stabilirea cerinţelor referitoare la etichetarea şi eficienţa energeticã a aparatelor frigorifice de uz casnic pentru introducerea lor pe piaţã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 455 din 5 iulie 2007, se introduce un nou articol, articolul 21, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Prezenta hotãrâre este mãsura de implementare pentru categoria de produse aparate frigorifice de uz casnic, în sensul art. 15 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.043/2007 privind cerinţele de ecoproiectare pentru produsele consumatoare de energie, precum şi pentru modificarea, completarea şi abrogarea unor acte normative.
(2) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.039/2003 privind stabilirea cerinţelor referitoare la etichetarea şi eficienţa energeticã a aparatelor frigorifice de uz casnic pentru introducerea lor pe piaţã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 455 din 5 iulie 2007, cu completãrile aduse prin prezenta hotãrâre, se va republica, dându-se textelor o nouã numerotare."
ART. 20
Dupã articolul 16 din <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.160/2003 privind stabilirea cerinţelor de eficienţã energeticã pentru introducerea pe piaţã a balasturilor pentru sursele de iluminat fluorescent, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 716 din 14 octombrie 2003, se introduce un nou articol, articolul 17, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - Prezenta hotãrâre este mãsura de implementare pentru categoria de produse balasturi pentru sursele de iluminat fluorescent, în sensul art. 15 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.043/2007 privind cerinţele de ecoproiectare pentru produsele consumatoare de energie şi pentru modificarea, completarea şi abrogarea unor acte normative."
ART. 21
Anexele nr. 1-6 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 22
La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 666/2002 privind cerinţele minime de randament la fabricarea sau la punerea în funcţiune a generatoarelor de cãldurã pentru încãlzirea şi/sau producerea apei calde în clãdirile neindustriale noi sau existente şi izolaţia sistemului de distribuţie a agentului termic pentru încãlzire şi/sau producere a apei calde menajere în clãdirile neindustriale noi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 17 iulie 2002.

Prezenta hotãrâre transpune Directiva 2005/32/CE a Parlamentului şi a Consiliului din 6 iulie 2005 de instituire a unui cadru pentru stabilirea cerinţelor în materie de ecoproiectare aplicabile produselor consumatoare de energie şi de modificare a Directivei nr. 92/42/CEE a Consiliului şi a directivelor 96/57/CE şi 2000/55/CE ale Parlamentului European şi Consiliului, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 191 din 21 septembrie 2000.

PRIM-MINISTRU
CÃLIN POPESCU-TÃRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul economiei
şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Ministrul mediului
şi dezvoltãrii durabile,
Attila Korodi

Departamentul pentru
Afaceri Europene,
Adrian Ciocãnea,
secretar de stat

Bucureşti, 28 august 2007.
Nr. 1.043.

ANEXA 1

MARCAJUL CE
NOTÃ(CTCE)
MARCAJUL CE, se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din 12 septembrie 2007, la pagina 15, a se vedea imaginea asociatã.

Marcajul CE trebuie sã aibã o înãlţime de cel puţin 5 mm. Dacã marcajul CE este redus sau mãrit, proporţiile date în desenul de mai sus trebuie sã fie respectate.
Marcajul CE trebuie sã fie aplicat pe PCE. Când acest lucru nu este posibil, marcajul trebuie aplicat pe ambalaj şi pe documentele care îl însoţesc.

ANEXA 2

DECLARAŢIA DE CONFORMITATE

Declaraţia de conformitate trebuie sã conţinã urmãtoarele elemente:
1. numele şi adresa producãtorului sau ale reprezentantului sãu autorizat;
2. o descriere a modelului suficient de detaliatã pentru a permite o identificare lipsitã de ambiguitãţi;
3. referire la standardele armonizate aplicabile, când este cazul;
4. referire la alte standarde sau specificaţii tehnice, când este cazul;
5. trimiterea la alte prevederi comunitare aplicabile privind aplicarea marcajului CE, când este cazul;
6. date de identificare şi semnãtura persoanei împuternicite sã angajeze rãspunderea producãtorului sau a reprezentantului sãu autorizat.

ANEXA 3

METODA DE STABILIRE A CERINŢELOR GENERICE ÎN MATERIE DE ECOPROIECTARE

Cerinţele generice în materie de ecoproiectare au scopul de a îmbunãtãţi performanţa de mediu a PCE, axându-se pe aspectele de mediu semnificative ale acestora, fãrã sã stabileascã valori-limitã. Metoda din prezenta anexã se aplicã atunci când nu este oportunã stabilirea unor valori-limitã pentru grupa de produse supusã examinãrii. La elaborarea proiectului unei mãsuri de implementare, Comisia Europeanã identificã aspectele de mediu semnificative care se precizeazã în mãsura de implementare.
La elaborarea mãsurilor de implementare care stabilesc cerinţele generice de ecoproiectare Comisia Europeanã identificã, în funcţie de PCE-ul reglementat de mãsura de implementare, parametrii relevanţi de ecoproiectare dintre cei enumeraţi în partea 1 a prezentei anexe, cerinţele în materie de furnizare a informaţiilor dintre cele enumerate în partea a 2-a a prezentei anexe şi cerinţele aplicabile producãtorului enumerate în partea a 3-a a prezentei anexe.
Partea 1. - Parametri privind ecoproiectarea PCE
1.1. În mãsura în care se referã la proiectarea produsului, se identificã aspectele de mediu semnificative, urmãrindu-se fazele ciclului de viaţã al produsului, astfel:
a) alegerea şi utilizarea materiei prime;
b) fabricare;
c) ambalare, transport şi distribuţie;
d) instalare şi întreţinere;
e) utilizare;
f) sfârşitul vieţii, semnificând starea unui PCE ajuns la finalul primei utilizãri pânã la eliminarea finalã.
1.2. Pentru fiecare fazã trebuie evaluate urmãtoarele aspecte de mediu, dacã este relevant:
a) consumul prevãzut de materiale, energie şi alte resurse, cum ar fi apa proaspãtã;
b) emisiile anticipate, în aer, apã sau sol;
c) poluarea anticipatã, prin efecte fizice, cum ar fi zgomotul, vibraţiile, radiaţiile, cîmpurile electromagnetice;
d) generarea de deşeuri prevãzutã;
e) posibilitãţi de reutilizare, reciclare şi valorificare a materialelor şi/sau a energiei, luându-se în considerare prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 448/2005 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice.
1.3. Pentru a evalua potenţialul de îmbunãtãţire a aspectelor de mediu menţionate la alineatul precedent sunt folosiţi în mod deosebit urmãtorii parametri, completaţi cu alţii, dupã caz:
a) greutatea şi volumul produsului;
b) folosirea materialelor rezultate din activitãţi de reciclare;
c) consumul de energie, apã şi alte resurse pe durata ciclului de viaţã;
d) folosirea substanţelor clasificate ca periculoase pentru sãnãtate şi/sau mediu în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase şi luând în considerare prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 347/2003 privind restricţionarea introducerii pe piaţã şi a utilizãrii anumitor substanţe şi preparate chimice periculoase, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 992/2005 privind limitarea utilizãrii anumitor substanţe periculoase în echipamentele electrice şi electronice;
e) cantitatea şi natura consumabilelor necesare pentru o funcţionare şi o întreţinere corespunzãtoare;
f) refolosirea şi reciclarea cu uşurinţã exprimate prin: numãrul materialelor şi componentelor folosite, folosirea de componente standardizate, timpul necesar pentru dezasamblare, complexitatea uneltelor necesare pentru dezasamblare, folosirea standardelor de codificare a componentelor şi materialelor pentru identificarea componentelor şi materialelor adecvate pentru refolosire şi reciclare (inclusiv marcarea pieselor din mase plastice în conformitate cu standardele ISO), folosirea materialelor uşor reciclabile, accesul facil la componente şi materiale reciclabile valoroase şi alte componente şi materiale reciclabile; accesul facil la componente şi materiale reciclabile valoroase şi alte componente şi materiale reciclabile; accesul facil la componente şi materiale care conţin substanţe periculoase;
g) încorporarea unor componente folosite;
h) evitarea soluţiilor tehnice care sunt în detrimentul refolosirii şi reciclãrii componentelor şi aparatelor în întregime;
i) prelungirea duratei de viaţã exprimate prin: durata de viaţã minimã garantatã, perioada minimã de disponibilitate a pieselor de schimb, construcţie modularã, posibilitatea de îmbunãtãţire a performanţei produsului şi posibilitatea de reparare;
j) cantitãţile de deşeuri şi deşeuri periculoase generate;
k) emisii în atmosferã - gaze cu efect de serã, agenţi de acidifiere, compuşi organici volatili, substanţe care depreciazã stratul de ozon, poluanţi organici persistenţi, metale grele, materii în particule fine şi în suspensie, fãrã a se aduce atingere aplicãrii prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 332/2007 privind stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate a fi montate pe maşini mobile nerutiere şi a motoarelor destinate vehiculelor pentru transportul rutier de persoane sau de marfã şi stabilirea mãsurilor de limitare a emisiilor gazoase şi de particule poluante provenite de la acestea, în scopul protecţiei atmosferei;
l) evacuãri în apã - metale grele, substanţe cu efecte adverse asupra echilibrului oxigenului, poluanţi organici persistenţi;
m) descãrcãri pe sol - în special levigat şi scurgeri de substanţe periculoase în faza de utilizare a produsului, precum şi potenţialul de levigare atunci când se eliminã ca deşeu.
Partea a 2-a - Cerinţe privind furnizarea de informaţii
Mãsurile de implementare pot solicita producãtorul sã furnizeze informaţii care pot influenţa modul de manipulare, folosire sau reciclare a PCE de cãtre alte persoane decât producãtorul. Aceste informaţii cuprind, dupã caz, urmãtoarele:
a) informaţii furnizate de proiectant cu referire la procesul de fabricaţie;
b) informaţii pentru consumatori cu privire la aspectele şi performanţele semnificative de mediu ale unui produs, care însoţesc produsul când este introdus pe piaţã pentru a permite consumatorului sã compare aceste aspecte ale diferitelor produse;
c) informaţii pentru consumatori cu privire la modul în care se instaleazã, utilizeazã şi se întreţin produsele pentru a minimiza impactul asupra mediului şi a asigura o duratã optimã de viaţã, modalitatea de gestionare corespunzãtoare a acestor produse la sfârşitul ciclului de viaţã şi, dupã caz, cu privire la perioada în care piesele de schimb sunt disponibile şi posibilitãţile de îmbunãtãţire a performanţelor produsului;
d) informaţii pentru instalaţiile de tratare privind dezasamblarea, reciclarea sau eliminarea acestor produse la sfârşitul ciclului de viaţã.
Informaţiile trebuie prezentate pe produs ori de câte ori acest lucru este posibil.
Informaţiile furnizate trebuie sã ţinã cont de cerinţele impuse şi de altã legislaţie armonizatã, cum ar fi <>Hotãrârea Guvernului nr. 448/2005 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice.
Partea a 3-a - Cerinţe pentru producãtor
1. Dacã în mãsurile de implementare sunt identificate anumite aspecte de mediu care pot fi influenţate în mod substanţial în faza de proiectare, producãtorii au obligaţia sã realizeze o evaluare a unui model de PCE pe toatã durata de viaţã, bazat pe ipoteze realiste privind scopul şi condiţiile normale de utilizare. Alte aspecte de mediu pot fi analizate în mod voluntar de cãtre producãtor.
Pe baza evaluãrii producãtorul stabileşte profilul ecologic al PCE. Acesta se bazeazã pe aspectele de mediu relevante ale produsului şi intrãrile/ieşirile identificate pe durata de viaţã exprimate în cantitãţi fizice care pot fi mãsurate.
2. Producãtorul utilizeazã aceastã evaluare pentru a analiza soluţiile alternative de proiectare şi pentru a atinge performanţa de mediu a produsului raportat la criterii de referinţã.
Criteriile de referinţã se identificã de Comisia Europeanã în mãsurile de implementare pe baza informaţiilor obţinute în procesul de elaborare a acestor mãsuri de implementare.
Alegerea unei anumite soluţii de proiectare determinã atingerea unui echilibru rezonabil între diferitele aspecte de mediu şi între aceste aspecte de mediu şi alte consideraţii relevante, cum sunt cele referitoare la sãnãtate şi securitate, cerinţele tehnice de funcţionalitate, calitate şi performanţã şi aspectele economice, inclusiv costurile de fabricaţie şi comercializare, cu respectarea întregii legislaţii aplicabile.

ANEXA 4

CONTROLUL INTERN AL PROIECTÃRII

1. Prezenta anexã descrie procedura prin care producãtorul sau reprezentantul sãu autorizat, care îndeplineşte sarcinile prevãzute la pct. 2 din prezenta anexã, se asigurã şi declarã cã PCE îndeplineşte cerinţele relevante din mãsura de implementare aplicabilã. Declaraţia de conformitate poate acoperi unul sau mai multe produse şi trebuie pãstratã de producãtor.
2. Producãtorul întocmeşte un dosar cu documentaţie tehnicã. Documentaţia tehnicã trebuie sã permitã evaluarea conformitãţii unui PCE cu cerinţele din mãsura de implementare aplicabilã.
Documentaţia tehnicã trebuie sã cuprindã în special urmãtoarele:
a) o descriere generalã a PCE şi a utilizãrii prevãzute a acestuia;
b) rezultatele studiilor de evaluare de mediu relevante, efectuate de producãtor şi/sau referinţele din literatura de specialitate sau studiile de caz referitoare la mediu, folosite de producãtor pentru evaluarea, documentarea şi alegerea soluţiilor de proiectare a produsului;
c) profilul ecologic, dacã este prevãzut în mãsura de implementare;
d) elementele specificaţiei de proiectare a produsului referitoare la aspecte legate de proiectarea ecologicã a acestuia;
e) o listã a standardelor armonizate relevante, prevãzute la art. 10, aplicate integral sau parţial, precum şi o descriere a soluţiilor adoptate în vederea îndeplinirii cerinţelor din mãsura de implementare aplicabilã, atunci când standardele armonizate prevãzute la art. 10 nu au fost aplicate sau atunci când aceste standarde nu acoperã în întregime prevederile din mãsura de implementare aplicabilã;
f) o copie a informaţiilor privind aspectele de ecoproiectare a produsului furnizate în conformitate cu prevederile din partea a 2-a a anexei nr. 3;
g) rezultatele mãsurãtorilor realizate referitor la cerinţele de ecoproiectare, inclusiv detalii referitoare la conformitatea acestor mãsurãtori în raport cu cerinţele de ecoproiectare stabilite în mãsura de implementare aplicabilã.
3. Producãtorul trebuie sã ia toate mãsurile necesare pentru a se asigura cã produsul este fabricat în conformitate cu specificaţiile de proiectare menţionate la pct. 2 şi cu cerinţele din mãsura de implementare aplicabilã.

ANEXA 5

SISTEMUL DE MANAGEMENT PENTRU EVALUAREA CONFORMITÃŢII

1. Aceastã anexã descrie procedura prin care producãtorul care îndeplineşte obligaţiile prevãzute la pct. 2 al prezentei anexe se asigurã şi declarã cã PCE îndeplineşte cerinţele mãsurii de implementare aplicabile. Declaraţia de conformitate poate sã fie aplicatã pentru unul sau mai multe PCE şi trebuie pãstratã de cãtre producãtor.
2. Pentru evaluarea conformitãţii unui PCE se poate folosi un sistem de management pentru evaluarea conformitãţii, cu condiţia ca producãtorul sã aplice elementele de mediu prevãzute la pct. 3 al prezentei anexe.
3. Elementele de mediu ale sistemului de management
Sunt specificate elementele sistemului de management şi procedurile prin care producãtorul poate sã demonstreze cã un PCE se conformeazã cu cerinţele aplicabile din mãsurile de implementare.
3.1 Politica privind performanţa de mediu a produsului
Producãtorul trebuie sã fie capabil sã demonstreze conformitatea cu prevederile mãsurilor de implementare aplicabile.
Producãtorul trebuie sã fie, de asemenea, capabil sã demonstreze cã a creat un cadru adecvat pentru stabilirea şi revizuirea obiectivelor şi indicatorilor de performanţã de mediu ai produsului, în vederea îmbunãtãţirii performanţei generale de mediu a produsului.
În cazul în care este prevãzut în mãsurile de implementare aplicabile, toate mãsurile luate de producãtor pentru îmbunãtãţirea performanţei generale de mediu şi pentru stabilirea profilului ecologic al unui PCE, prin proiectare sau producţie, trebuie sã fie documentate în mod sistematic şi organizate sub formã de proceduri şi instrucţiuni scrise.
Aceste proceduri şi instrucţiuni trebuie sã conţinã, în special, o descriere adecvatã a:
a) listei documentelor care trebuie pregãtite pentru a demonstra conformitatea PCE şi, dacã este relevant, care trebuie sã fie disponibile;
b) obiectivelor şi indicatorilor performanţei de mediu a produsului, a structurii organizatorice, a responsabilitãţilor, a autoritãţii managementului şi a alocãrii resurselor cu privire la implementarea şi menţinerea acestor proceduri;
c) verificãrilor şi testãrilor care trebuie realizate dupã fabricare pentru a verifica performanţa produsului în raport cu indicatorii de performanţã de mediu;
d) procedurilor pentru controlul documentaţiei cerute şi pentru asigurarea actualizãrii acesteia;
e) metodelor de verificare a implementãrii şi eficienţei elementelor de mediu ale sistemului de management.
3.2 Planificarea
Producãtorul stabileşte şi menţine:
a) proceduri pentru stabilirea profilului ecologic al produsului;
b) obiectivele şi indicatorii de performanţã de mediu ai produsului, care iau în considerare opţiunile tehnologice în funcţie de cerinţele tehnice şi economice;
c) un program pentru atingerea acestor obiective.
3.3 Implementarea şi documentarea
3.3.1. Documentaţia privind sistemul de management trebuie sã cuprindã, în principal, urmãtoarele:
a) responsabilitãţile şi autoritãţile sunt definite şi documentate pentru a asigura o performanţã de mediu eficientã a produsului şi a raporta modul de funcţionare în scopul revizuirii şi îmbunãtãţirii;
b) documentele trebuie sã fie elaborate astfel încât sã indice tehnicile de control al proiectãrii şi de verificare folosite, precum şi procesele şi mãsurile sistematice utilizate la proiectarea produsului;
c) producãtorul elaboreazã şi pãstreazã informaţiile care descriu elementele de mediu esenţiale ale sistemului de management, precum şi procedurile de control ale tuturor documentelor solicitate.
3.3.2. Documentaţia privind PCE conţine, în special, urmãtoarele:
a) o descriere generalã a PCE şi utilizarea pentru care este destinat;
b) rezultatele studiilor de evaluare de mediu relevante realizate de producãtor şi/sau trimiteri la literatura privind evaluãri de mediu sau studii de caz, care sunt utilizate de producãtor în evaluarea, documentarea şi alegerea soluţiei pentru proiectarea produsului;
c) profilul ecologic, dacã este cerut în mãsura de implementare aplicabilã;
d) documente care prezintã rezultatele mãsurãtorilor efectuate în sensul cerinţelor de ecoproiectare, inclusiv detalii referitoare la conformitatea acestor mãsurãtori în raport cu cerinţele de ecoproiectare stabilite prin mãsura de implementare aplicabilã;
e) producãtorul stabileşte specificaţiile, indicând în special standardele aplicate; atunci când nu sunt aplicate standardele armonizate prevãzute la art. 10 sau atunci când aceste standarde nu acoperã în întregime cerinţele din mãsura de implementare relevantã, mijloacele folosite pentru asigurarea conformitãţii;
f) o copie a informaţiilor privind aspectele de proiectare referitor la mediu ale produsului, furnizatã conform prevederilor anexei nr. 3, partea a 2-a.
3.4 Verificare şi acţiuni corective
a) producãtorul trebuie sã ia toate mãsurile necesare pentru a se asigura cã PCE este fabricat în conformitate cu specificaţia sa de proiectare şi cu cerinţele cuprinse în mãsura de implementare aplicabilã;
b) producãtorul stabileşte şi gestioneazã procedurile de control şi rãspuns la neconformitate şi pune în aplicare modificãrile, în procedurile documentate rezultate din acţiunea corectivã;
c) producãtorul efectueazã, cel puţin la fiecare 3 ani, un audit intern complet al sistemului de management cu privire la elementele referitoare la mediu ale acestuia.

ANEXA 6

În plus faţã de cerinţele legale fundamentale conform cãrora iniţiativele de autoreglementare trebuie sã fie conforme cu toate prevederile Tratatului CE, în special celor aferente pieţei interne şi concurenţei, precum şi cu angajamentele internaţionale ale Comisiei Europene, inclusiv cele referitoare la comerţul multilateral, poate fi folositã urmãtoarea listã neexhaustivã de criterii orientative pentru a evalua admisibilitatea iniţiativelor de autoreglementare ca o alternativã la o mãsurã de implementare în sensul prezentei hotãrâri:
1. Participarea liberã
Iniţiativele de autoreglementare sunt deschise participãrii operatorilor din ţãri terţe atât în faza de pregãtire, cât şi în cea de implementare.
2. Valoarea adãugatã
Iniţiativele de autoreglementare creeazã valoare adãugatã mai mare decât cea curentã în ceea ce priveşte îmbunãtãţirea performanţei de mediu generale a PCE reglementat.
3. Reprezentativitatea
Industria şi asociaţiile profesionale participante în cadrul unei iniţiative de autoreglementare reprezintã marea majoritate a sectorului economic relevant, cu cât mai puţine excepţii posibil. O atenţie deosebitã se acordã respectãrii regulilor concurenţiale.
4. Obiectivele cuantificate şi eşalonate
Obiectivele definite de pãrţile interesate se fixeazã în termeni clari şi lipsiţi de ambiguitate, plecând de la o bazã bine definitã. Dacã iniţiativa de autoreglementare acoperã un interval lung de timp, se includ obiective intermediare. Trebuie sã existe posibilitatea de a monitoriza conformitatea cu obiectivele şi ţintele intermediare, într-un mod accesibil şi credibil, folosind indicatori clari şi siguri. Informaţiile privind cercetarea şi datele de bazã de naturã ştiinţificã şi tehnicã faciliteazã elaborarea acestor indicatori.
5. Implicarea societãţii civile
În vederea asigurãrii transparenţei, iniţiativele de autoreglementare se fac publice, inclusiv prin utilizarea internetului şi a altor mijloace electronice de diseminare a informaţiei.
Aceeaşi modalitate se aplicã rapoartelor de monitorizare intermediare şi finale. Pãrţile interesate, inclusiv autoritãţile, industria, organizaţiile nonguvernamentale de mediu şi asociaţiile pentru protecţia consumatorilor sunt invitate sã ia poziţie faţã de orice iniţiativã de autoreglementare.
6. Monitorizare şi raportare
Iniţiativele de autoreglementare conţin un sistem de monitorizare bine precizat, cu identificarea clarã a responsabilitãţilor pentru industrie şi inspectori independenţi. Serviciile Comisiei Europene, în parteneriat cu pãrţile implicate în iniţiativa de autoreglementare, monitorizeazã atingerea obiectivelor.
Planul de monitorizare şi raportare este detaliat, transparent şi obiectiv. Rãmâne în sarcina serviciilor Comisiei Europene, asistatã de un comitet, sã aprecieze dacã au fost sau nu realizate obiectivele acordului voluntar sau alte mãsuri de autoreglementare.
7. Eficienţa şi administrarea iniţiativelor de autoreglementare
Costul administrãrii iniţiativelor de autoreglementare, în special cu privire la monitorizare, nu conduce la o sarcinã administrativã disproporţionatã în comparaţie cu obiectivele acestora şi cu alte instrumente de politicã disponibile.
8. Durabilitate
Iniţiativele de autoreglementare rãspund obiectivelor politice ale prezentei hotãrâri, incluzând abordarea integratã, şi sunt în concordanţã cu dimensiunile economice şi sociale ale dezvoltãrii durabile. Protecţia intereselor consumatorilor în ceea ce priveşte sãnãtatea, calitatea vieţii şi intereselor economice trebuie sã fie integratã.
9. Compatibilitatea mãsurilor de stimulare
Este puţin probabil ca iniţiativele de autoreglementare sã conducã la rezultatele aşteptate, dacã alţi factori şi alte mãsuri de stimulare, cum ar fi presiunea pieţei, taxele şi legislaţia naţionalã, transmit semnale contradictorii participanţilor la acest demers. În acest sens, coerenţa politicilor este esenţialã şi este luatã în considerare la evaluarea eficienţei unei astfel de iniţiative.


--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016