Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 1.011 din 8 octombrie 2001 privind organizarea si functionarea invatamantului la distanta si a invatamantului cu frecventa redusa in institutiile de invatamant superior
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României, precum şi ale art. 15 alin. (8) şi (9), art. 60 alin. (1) şi (2) şi ale <>art. 161 alin. (2) din Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.
CAP. 1 Dispoziţii generale
ART. 1 (1) Învãţãmântul la distanta şi învãţãmântul cu frecventa redusã sunt forme flexibile de învãţãmânt superior prin care se asigura posibilitatea de formare iniţialã, de perfecţionare sau de conversie profesionalã a unor largi categorii de cetãţeni. (2) Învãţãmântul la distanta este caracterizat prin programe de pregãtire ale cãror componente dominante sunt: utilizarea unor resurse specifice unui învãţãmânt informatizat, sisteme de comunicaţii la distanta, de autoinstruire şi autoevaluare, precum şi sistemul tutorial. (3) În înţelesul prezentei hotãrâri tutorele este cadrul didactic desemnat de consiliul departamentului de învãţãmânt la distanta pentru a desfasura activitãţi de consiliere, îndrumare şi verificare a cunoştinţelor unui grup de studenţi înscrişi într-un program de învãţãmânt la distanta. (4) În înţelesul prezentei hotãrâri sistemul tutorial reprezintã cadrul educaţional prin care se asigura studenţilor înscrişi într-un program de învãţãmânt la distanta suportul material, resursele de învãţãmânt specifice şi sistemele de comunicaţii bidirectionale. (5) Învãţãmântul cu frecventa redusã este caracterizat prin programe de pregãtire ale cãror componente dominante sunt: perioade compacte de instruire, intalniri periodice cu studenţii pentru desfãşurarea activitãţilor practice obligatorii prevãzute în planurile de învãţãmânt, constând în laboratoare, lucrãri practice, proiecte, practica de specialitate şi alte activitãţi, precum şi folosirea unor mijloace de învãţãmânt specifice învãţãmântului la distanta. ART. 2 Programele universitare şi postuniversitare în sistemul învãţãmântului la distanta şi al învãţãmântului cu frecventa redusã asigura urmãtoarele tipuri şi niveluri de pregãtire profesionalã: a) calificãri superioare universitare, finalizate prin examene de absolvire, corespunzãtoare formei de învãţãmânt superior de scurta durata, prin examene de licenta sau diploma, corespunzãtoare formei de învãţãmânt superior de lungã durata; b) specializãri postuniversitare, inclusiv prin studii aprofundate, masterat şi studii academice, finalizate prin diplome de studii postuniversitare; c) perfecţionare postuniversitarã finalizatã prin certificate de absolvire; d) conversie profesionalã de nivel superior finalizatã prin diplome sau certificate. ART. 3 (1) Sunt abilitate sa organizeze învãţãmânt la distanta şi învãţãmânt cu frecventa redusã instituţiile de învãţãmânt superior acreditate, în specializãrile universitare autorizate provizoriu sau acreditate conform <>Legii nr. 88/1993 privind acreditarea instituţiilor de învãţãmânt superior şi recunoaşterea diplomelor, republicatã. (2) Sunt abilitate sa organizeze învãţãmânt la distanta şi învãţãmânt cu frecventa redusã în specializãri postuniversitare instituţiile de învãţãmânt superior acreditate, la propunerea senatelor universitare şi cu acordul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii. (3) Instituţiile militare de învãţãmânt superior pot derula programe de învãţãmânt la distanta şi de învãţãmânt cu frecventa redusã, prevãzute la art. 2 lit. c) şi d), în aceleaşi condiţii ca şi pentru instituţiile de învãţãmânt superior civile. (4) Durata studiilor în învãţãmântul universitar la distanta nu poate depãşi cu mai mult de 3 ani durata studiilor la forma de învãţãmânt de zi. (5) Durata studiilor în învãţãmântul postuniversitar la distanta organizat în conformitate cu prevederile art. 72 alin. (4), art. 74 alin. (1) şi ale <>art. 76 din Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, este mai mare cu cel puţin un an fata de durata studiilor în învãţãmântul postuniversitar forma de zi.
CAP. 2 Organizarea programelor în învãţãmântul la distanta şi în învãţãmântul cu frecventa redusã
ART. 4 (1) Managementul programelor de învãţãmânt în sistemul învãţãmântului la distanta şi al învãţãmântului cu frecventa redusã se face în structuri instituţionale specializate - departamente -, organizate la nivel de facultate şi/sau de instituţie de învãţãmânt superior. (2) În conformitate cu prevederile <>art. 146 din Legea nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, departamentele de învãţãmânt la distanta şi de învãţãmânt cu frecventa redusã sunt conduse de consiliile departamentelor, prezidate de directori. ART. 5 (1) Departamentele de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã se organizeazã pe baza unui regulament. (2) Regulamentul de organizare a departamentului va prevedea structura organizatoricã şi modul de funcţionare, durata studiilor, precum şi sistemul de evaluare şi certificare pentru fiecare specializare. (3) Regulamentul de organizare a departamentului se elaboreazã de consiliul acestuia şi se aproba de senatul instituţiei de învãţãmânt superior organizatoare. ART. 6 (1) În cadrul departamentelor de învãţãmânt la distanta şi de învãţãmânt cu frecventa redusã se poate angaja personal didactic sau nedidactic, în condiţiile legii. (2) Departamentele de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã întocmesc state de funcţii adecvate programelor de studii dedicate învãţãmântului la distanta şi învãţãmântului cu frecventa redusã, aprobate de senatul universitar. ART. 7 (1) Admiterea la programele universitare şi postuniversitare în sistem de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã se face în baza criteriilor generale de admitere stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii. (2) Criteriile specifice de admitere se stabilesc de senatul fiecãrei instituţii de învãţãmânt superior. (3) Candidaţii declaraţi admişi vor fi înscrişi ca studenţi ai facultãţii instituţiei de învãţãmânt superior respective. ART. 8 Numãrul de locuri la înscriere este propus de consiliul profesoral al facultãţii, respectiv de senatul instituţiei de învãţãmânt superior, în concordanta cu standardele de calitate, şi este aprobat conform legislaţiei în vigoare. ART. 9 Studenţii înscrişi la forma de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã încheie un contract de şcolarizare cu instituţiile de învãţãmânt superior organizatoare, în care se specifica drepturile, obligaţiile şi rãspunderile pãrţilor. ART. 10 Pentru fiecare specializare planul de învãţãmânt oferit prin programele de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã este corespunzãtor celui de la forma de învãţãmânt superior de zi. ART. 11 În învãţãmântul superior şi la forma de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã funcţioneazã sistemul de credite transferabile în aceleaşi condiţii cu cele prevãzute pentru forma de zi. ART. 12 (1) Instituţiile de învãţãmânt superior organizatoare de programe în sistem de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã utilizeazã tehnologii specifice pentru pregãtirea studenţilor, în care sunt incluse: suporturi de curs scris, casete audio, casete video, dischete, CD, culegeri tematice şi materiale/tehnologii, care sa permitã autoinstruirea şi autoevaluarea. (2) Sistemele de comunicare cu studenţii implica folosirea Internetului, atribuirea unor conturi individuale fiecãrui student, asigurarea sistemului tutorial, respectiv a tutoriatului individual, utilizarea altor mijloace IT. ART. 13 Baza materialã a departamentelor de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã este asigurata de cãtre instituţiile de învãţãmânt superior organizatoare şi cuprinde: spaţii de învãţãmânt destinate cursurilor de sinteza şi examenelor, spaţii pentru sistemul de tutoriat, spaţii administrative, laboratoare, spaţii pentru comunicare multimedia, reţele de calculatoare cu acces la Internet, resurse tehnice pentru multiplicarea materialelor didactice pe suport hârtie sau pe suport electronic. ART. 14 Diplomele şi certificatele de studii sunt eliberate absolvenţilor care au parcurs programe în sistem de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã de cãtre instituţiile de învãţãmânt superior acreditate, în conformitate cu Regulamentul actelor de studii.
CAP. 3 Finanţarea programelor de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã
ART. 15 Fondurile aferente programelor de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã se constituie din urmãtoarele surse: a) taxe de studii percepute în condiţiile legii; b) alte surse de venituri, în condiţiile legii. ART. 16 Taxele de şcolarizare propuse consiliului profesoral al facultãţii de cãtre departamentele de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã sunt aprobate de senatul instituţiei de învãţãmânt superior.
CAP. 4 Evaluarea şi acreditarea programelor de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã
ART. 17 Procedura de evaluare academica a programelor de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã se realizeazã conform <>Legii nr. 88/1993 , republicatã.
CAP. 5 Dispoziţii finale
ART. 18 (1) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii nominalizeaza ca centre de excelenta de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã instituţiile de învãţãmânt superior care au obţinut rezultate performanţe în programele de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã, în vederea identificarii şi consacrãrii celor mai performanţe tehnologii didactice specifice. (2) Prin derogare de la prevederile art. 5, organizarea şi funcţionarea centrelor de excelenta de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã vor fi reglementate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii. ART. 19 Organizarea programelor de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã în instituţiile de învãţãmânt superior acreditate se poate face prin asociere, în condiţiile <>art. 77 din Legea nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 20 (1) Departamentele de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã elaboreazã şi propun spre aprobare senatului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, proiectul de regulament, în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri. (2) Pana la adoptarea noului regulament departamentele de învãţãmânt la distanta sau de învãţãmânt cu frecventa redusã vor funcţiona în baza regulamentului existent. (3) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.214/2000 privind organizarea şi funcţionarea învãţãmântului la distanta în învãţãmântul superior, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 639 din 7 decembrie 2000.
PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã: --------------- Ministrul educaţiei şi cercetãrii, Ecaterina Andronescu
Ministrul finanţelor publice, Mihai Nicolae Tanasescu
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email