Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 1.006 din 1 septembrie 2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 42/2005 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul sanitar
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 809 din 6 septembrie 2005
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2005 privind reglementarea unor mãsuri financiare în domeniul sanitar,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ARTICOL UNIC
Se aprobã Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2005 privind reglementarea unor mãsuri financiare în domeniul sanitar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 667 din 26 iulie 2005, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã:
--------------
Ministrul sãnãtãţii,
Gheorghe Eugen Nicolãescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate,
Cristian Vlãdescu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu
Bucureşti, 1 septembrie 2005.
Nr. 1.006.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor <>art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2005
privind reglementarea unor mãsuri financiare în domeniul sanitar
1. În sensul prezentelor norme metodologice, prin obligaţii de platã ale caselor de asigurãri de sãnãtate se înţelege contravaloarea medicamentelor acordate asiguraţilor pentru tratamentul ambulatoriu şi în spital, concretizatã în arierate cãtre furnizorii de medicamente.
2. La unitãţile sanitare publice cu paturi sunt recunoscute de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate drept obligaţii de platã, în limita indicatorilor realizaţi peste valoarea de contract a anului 2004, sumele datorate furnizorilor pentru medicamentele care au fost procurate prin aplicarea procedurilor legale privind achiziţiile publice, evidenţiate în contabilitate pe baza documentelor justificative, avizate şi aprobate de persoanele în drept, şi neachitate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice.
3. Contravaloarea medicamentelor cu şi fãrã contribuţie personalã eliberate în tratamentul ambulatoriu peste valoarea anualã de contract în 2004, neachitatã pânã la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice, este recunoscutã drept obligaţie de platã a caselor de asigurãri de sãnãtate.
4. În anul 2005 se vor deconta medicamentele eliberate în anul 2004 peste valoarea anualã de contract, utilizate în tratamentul ambulatoriu şi în spital şi rãmase nedecontate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice, în condiţiile prevãzute în Memorandumul încheiat între Ministerul Sãnãtãţii, Ministerul Finanţelor Publice, Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate şi reprezentanţii industriei farmaceutice în scopul gãsirii unor soluţii viabile pentru reforma sistemului sanitar, în vederea asigurãrii accesului populaţiei la produsele medicamentoase, prin care furnizorii acceptã sã suporte o reducere de 6,5% din arieratele nedecontate. Valoarea totalã a arieratelor plãtite furnizorilor respectivi nu trebuie sã depãşeascã suma de 150.000 mii lei RON.
Împãrţirea reducerii de maximum 6,5% va fi realizatã între farmacii, distribuitori şi producãtori pe baza unor acorduri între diferitele paliere din sistemul de distribuţie a medicamentelor, în considerarea contractelor comerciale încheiate între aceste pãrţi.
5. Din sumele cu care au fost suplimentate cheltuielile şi deficitul bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 42/2005 privind reglementarea unor mãsuri financiare în domeniul sanitar, vor fi plãtite arierate la medicamentele acordate asiguraţilor în tratamentul ambulatoriu şi în spital, în cuantumul prevãzut la pct. 4.
6. Casele de asigurãri de sãnãtate vor transmite Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, în termen de 5 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice, obligaţiile de platã aferente medicamentelor eliberate pentru tratamentul ambulatoriu şi în spital, confirmate şi defalcate pe fiecare furnizor de medicamente care a acceptat reducerea prevãzutã la pct. 4. Dupã centralizare, în limita sumei de 150.000 mii lei RON, Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate repartizeazã fondurile caselor de asigurãri de sãnãtate. Criteriile de repartizare vor fi stabilite prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate.
7. Sumele aferente obligaţiilor de platã datorate furnizorilor se alocã prin încheierea de acte adiţionale la contractele cu furnizorii de servicii medicale şi medicamente şi reprezintã angajamente legale suplimentare ale anului 2005.
8.1. Actele adiţionale încheiate de casele de asigurãri de sãnãtate cu furnizorii de servicii medicale şi medicamente, care acceptã reducerea de 6,5% a valorii arieratelor nedecontate, vor conţine o clauzã expresã în acest sens şi vor avea în anexã lista facturilor validate la platã, în ordine cronologicã, precum şi o copie a facturii de stornare reprezentând suma aferentã procentului de reducere acceptat de furnizor.
8.2. Casele de asigurãri de sãnãtate şi, respectiv, unitãţile sanitare publice cu paturi, pe baza facturilor de stornare, diminueazã valoarea datoriilor pentru medicamente din evidenţele contabile proprii, dupã care efectueazã plãţile.
9. În termen de 5 zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice, casele de asigurãri de sãnãtate au obligaţia sã valideze serviciile medicale ale unitãţilor sanitare publice cu paturi, efectuate peste valoarea de contract în anul 2004, în limita sumelor datorate furnizorilor de medicamente, care au fost procurate prin aplicarea procedurilor legale privind achiziţiile publice, evidenţiate în contabilitate pe baza documentelor justificative, avizate şi aprobate de persoanele în drept, şi neachitate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice. În limita acestor sume casele de asigurãri de sãnãtate încheie acte adiţionale la contractele de servicii medicale, care sunt considerate angajamente legale suplimentare pe anul 2005.
10. Unitãţile sanitare publice cu paturi, care îndeplinesc condiţiile menţionate mai sus, au obligaţia ca, în termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice, sã prezinte caselor de asigurãri de sãnãtate situaţia sumelor acceptate la platã pe furnizorii de medicamente.
11. Situaţiile se întocmesc pe rãspunderea ordonatorului de credite şi a directorului financiar-contabil de la nivelul fiecãrei unitãţi sanitare publice cu paturi, care vor semna pentru exactitatea şi realitatea datelor transmise. Aceste situaţii vor fi avizate de cãtre ordonatorul de credite ierarhic superior.
12. Serviciul de audit intern al unitãţilor sanitare publice cu paturi prevãzute la pct. 11 va certifica prin semnãturã situaţia sumelor acceptate la platã, aplicarea de cãtre unitate a procedurilor legale privind achiziţiile publice pentru bunurile şi serviciile procurate, precum şi existenţa în evidenţele contabile a arieratelor la data de 31 decembrie 2004, rãmase neachitate pânã la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice.
13. Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate va supraveghea derularea operaţiunilor de stingere a obligaţiilor rãmase neachitate pânã la data de 31 decembrie 2004.
14. În acest sens preşedinţii-directori generali ai caselor de asigurãri de sãnãtate au obligaţia sã informeze permanent Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate cu privire la stadiul şi modul de aplicare a prezentelor norme metodologice.
15. Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, respectiv furnizorii de servicii medicale şi medicamente aflaţi în relaţie contractualã cu acestea, vor aplica în mod corespunzãtor prevederile prezentelor norme metodologice.
16. Casele de asigurãri de sãnãtate vor lua în evidenţã, în afara bilanţului, în contul 979 "Alte operaţiuni în afara bilanţului", facturile reprezentând arieratele definite conform prevederilor prezentelor norme metodologice, în vederea constituirii ulterioare de obligaţii certe.
17. Preşedinţii-directori generali ai caselor de asigurãri de sãnãtate, în calitate de ordonatori de credite, rãspund conform prevederilor legale pentru neaplicarea dispoziţiilor cuprinse în prezentele norme metodologice.
18. Direcţiile de specialitate din cadrul Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi serviciile de specialitate din cadrul caselor de asigurãri de sãnãtate vor duce la îndeplinire prevederile prezentelor norme metodologice.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: